De voorliggende gemeentebegroting is nieuw vormgegeven. In plaats van de begrotingsprogramma’s ‘Fysiek’, ‘Sociaal’ en ‘Bestuur en Dienstverlening’, wordt in deze begroting uitgegaan van de volgende programma-indeling:
Binnen de verschillende begrotingsprogramma’s is er onderscheid tussen:
Binnen het programma Wendbare organisatie en transparant bestuur is de gelijknamige opgave opgenomen.
We staan in het sociaal domein voor grote uitdagingen op het gebied van: vergrijzing, ontgroening, inclusieve samenleving en gelijke kansen, dalende sociale cohesie en maatschappelijke betrokkenheid, toename in zorgproblematiek en zorgkosten, de kwetsbaarheid in het systeem van arbeidsmarktbemiddeling en de verwachte toename in financiële problemen bij inwoners en ondernemers. We willen ons als gemeente aan de voorkant van de samenleving positioneren om vroegtijdig in te kunnen spelen op de ontwikkelingen en de autonomie van de inwoner te versterken.
We willen zelfredzame inwoners die naar vermogen bijdragen en meedoen aan de samenleving en in staat zijn het eigen welzijn te behouden en versterken.
Deze opgave raakt aan de doelen van de opgave toekomstbestendig wonen en leven. Zo wordt er gewerkt aan een goede balans/ mix tussen de woningbouw- en de zorgopgave zodat op termijn gemengde wijken ontstaan.
Aan welke global goals draagt het bij?
De gemeente Losser is een aantrekkelijk woongebied, door de ligging in nationaal landschap, het hoge voorzieningenniveau, de gunstige ligging aan de A1 en de nabijheid van grootstedelijke voorzieningen. Het dorpse woonklimaat wordt gekenmerkt door rust, ruimte en sociale betrokkenheid. We staan echter voor grote uitdagingen in de leefomgeving. Vraagstukken uit het sociaal domein vragen hierbij mede om een antwoord vanuit het fysieke domein.
De kwaliteit van de woon- en leefomgeving is van wezenlijk belang voor de leefbaarheid en gezondheid. Uitdagingen in bebouwd gebied bestaan, naast de ‘traditionele’ onderwerpen wonen, woon- en leefomgeving & maatschappelijke voorzieningen, economie & werkgelegenheid en bereikbaarheid, ook uit de nieuwe uitdagingen zoals energietransitie, klimaatadaptatie, biodiversiteit, circulaire economie én de sociale vraagstukken voor vitale gemeenschappen.
De woon- en leefomgeving moet inclusief zijn, sociaal veilig, bruikbaar voor iedereen en uitnodigen voor ontmoeten en verblijven. Al deze uitdagingen komen samen in een beperkte ruimte en vanwege de onderlinge interactie is het aanpakken ervan een ingewikkelde puzzel. We staan daarmee voor de opgave om de omgevings-kwaliteit te verbeteren. Dat vraagt om een nieuwe balans. Er moeten keuzes gemaakt worden voor toekomstbestendig wonen en een toekomstbestendige woon- en leefomgeving.Om de vitaliteit, aantrekkelijkheid en toekomstbestendigheid van onze dorpskernen te behouden en te versterken, werken wij in 2024 aan de volgende doelen en resultaten.
Aan welke global goals draagt het bij?
Aan welke global goals draagt het bij?
Aan welke global goals draagt het bij?
We staan als gemeente voor grote uitdagingen op het gebied van klimaatverandering en grondstoffen schaarste. Wereldwijd verandert het klimaat, veroorzaakt door de broeikasgassen in de atmosfeer door menselijk handelen. Om dit tegen te gaan, zijn er in Parijs (2015) afspraken gemaakt zodat de aarde niet meer dan 1,5 graden opwarmt. Er is een ambitie vastgesteld om de CO2-uitstoot ten opzichte van 1990 in 2030 met 55% verminderd te hebben. In 2050 moet dit met 95% zijn afgenomen. Nederland heeft dit vastgelegd in de klimaatwet. De tweede uitdaging is dat grondstoffen, door overconsumptie, sneller gedolven en gebruikt worden dan de aarde nieuwe grondstoffen kan genereren. Om dit tegen te gaan heeft Nederland de ambitie om in 2030 50% minder primaire grondstoffen te gebruiken en in 2050 volledig circulair te zijn.
Om de gemeente Losser ‘groen & gezond’ door te kunnen geven aan de volgende generatie, werken wij in 2024 aan de volgende doelen en resultaten.
Doel A. Losser klimaat robuust in 2050
Aan welke global goals draagt het bij?
Aan welke global goals draagt het bij?
We staan voor grote opgaven op het gebied van de leefomgeving in het algemeen en dat geldt ook specifiek voor het landelijk gebied. Er is ruimte nodig voor wind- en zonneparken, er zijn aanpassingen nodig om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen, delen van de landbouw lopen tegen maatschappelijke en ecologische grenzen aan, de biodiversiteit staat onder druk en door vrijkomen van voormalige agrarische bedrijfslocaties ontstaat een ander gebruik en inrichting van bouwplekken. De ruimte is schaars is en daarom moeten keuzes moeten worden gemaakt: ‘niet alles kan en niet alles kan overal’.
We maken beleid waarin wordt geanticipeerd op de ruimtelijke impact van verschillend sectoraal beleid en waarin keuzes worden gemaakt om de ruimtevraag zowel kwantitatief als kwalitatief in goede banen te leiden. We moeten dat zoveel mogelijk via een integrale benadering oppakken.
Gedurende het proces is steeds meer informatie gekomen over de gestelde doelen. Echter, nog niet alle benodigde informatie is bekend. Zo is er nog onduidelijkheid over de groen-blauwe doelen en is er ook geen landbouwakkoord dat een plek zou krijgen in het PPLG.
De provincie Overijssel voert de regie en is in lead in voorgenoemd proces, waarin wij onze reactie kenbaar maken.
De impact en de integrale benadering van de vraagstukken in het landelijk gebied is in drie sporen vertaald:
Vitaliteit platteland
- Leader 2023-2027
In 2024 zijn in het kader van de nieuwe Leader periode voor de haalbare projecten nieuwe besluiten genomen op de aanvragen voor cofinanciering in de projectkosten.
- Veiligheid
Voor het traject Keurmerk Veilig Buitengebied Losser is een plan van aanpak in 2024 opgesteld.
Aan welke global goals draagt het bij?
Aan welke global goals draagt het bij?
Aan welke global goals draagt het bij?
|
We hebben de financiële toelichting schematischer en meer op hoofdlijnen vormgegeven. In onderstaande tabel (2.1.1) ziet u de herkomst van de bedragen (Gemeentebegroting 2023, Voorjaarsnota 2023 en nagekomen ontwikkelingen na de VJN2023), gevolgd door tabel 2.1.2 met een specificatie van de ontwikkelingen na de VJN2023.
Een nadere toelichting op de werkwijze treft u in de Leeswijzer.
Tabel 2.1.1 (bedragen x € 1.000)
2023 | Totaal 2023 | 2024 | Totaal 2024 | ||||||||
Taakveld | Onderdeel | Baten | Lasten | Onttrek-king reserves | Storting reserves | 0 | Baten | Lasten | Onttrek-king reserves | Storting reserves | 0 |
0.10 Mutatie reserves | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 0 | -1.698 | 1.195 | -503 | 0 | 0 | -867 | 873 | 7 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 0 | 0 | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 | 207 | 207 | |
Totaal 0.10 Mutatie reserves | 0 | 0 | -1.698 | 1.220 | -478 | 0 | 0 | -867 | 1.080 | 213 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 1. Programmabegroting 2023 | -74 | 861 | 0 | 0 | 787 | -74 | 831 | 0 | 0 | 757 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 772 | 0 | 0 | 772 | 0 | 582 | 0 | 0 | 582 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -57 | 71 | 0 | 0 | 14 | |
Totaal 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -74 | 1.633 | 0 | 0 | 1.559 | -132 | 1.484 | 0 | 0 | 1.353 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 1. Programmabegroting 2023 | -76 | 3.734 | 0 | 0 | 3.659 | -76 | 3.851 | 0 | 0 | 3.775 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 76 | 0 | 0 | 76 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -149 | 211 | 0 | 0 | 63 | |
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer | -76 | 3.734 | 0 | 0 | 3.659 | -225 | 4.139 | 0 | 0 | 3.914 | |
2.4 Economische Havens en waterwegen | 1. Programmabegroting 2023 | -3 | 58 | 0 | 0 | 56 | -3 | 59 | 0 | 0 | 56 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -8 | 14 | 0 | 0 | 6 | |
Totaal 2.4 Economische Havens en waterwegen | -3 | 58 | 0 | 0 | 56 | -10 | 72 | 0 | 0 | 62 | |
2.5 Openbaar vervoer | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 24 | 0 | 0 | 24 | 0 | 24 | 0 | 0 | 24 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -5 | -8 | 0 | 0 | -13 | |
Totaal 2.5 Openbaar vervoer | 0 | 24 | 0 | 0 | 24 | -5 | 16 | 0 | 0 | 11 | |
3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 1. Programmabegroting 2023 | -126 | 270 | 0 | 0 | 144 | -128 | 271 | 0 | 0 | 143 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | 10 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -10 | -48 | 0 | 0 | -58 | |
Totaal 3.3 Bedrijfsloket en regelingen | -126 | 270 | 0 | 0 | 144 | -138 | 233 | 0 | 0 | 95 | |
3.4 Economische promotie | 1. Programmabegroting 2023 | -269 | 293 | 0 | 0 | 24 | -304 | 190 | 0 | 0 | -115 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -39 | 255 | 0 | 0 | 216 | |
Totaal 3.4 Economische promotie | -269 | 293 | 0 | 0 | 24 | -344 | 459 | 0 | 0 | 116 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 1. Programmabegroting 2023 | -29 | 888 | 0 | 0 | 859 | -29 | 881 | 0 | 0 | 852 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | -20 | 0 | 0 | -21 | |
Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting | -29 | 888 | 0 | 0 | 859 | -30 | 861 | 0 | 0 | 831 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1. Programmabegroting 2023 | -486 | 1.371 | 0 | 0 | 884 | -487 | 1.250 | 0 | 0 | 764 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 75 | 0 | 0 | 75 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | 34 | 0 | 0 | 33 | |
Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -486 | 1.371 | 0 | 0 | 884 | -487 | 1.359 | 0 | 0 | 872 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 106 | 0 | 0 | 106 | 0 | 198 | 0 | 0 | 198 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 24 | 0 | 0 | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -104 | 0 | 0 | -104 | |
Totaal 5.1 Sportbeleid en activering | 0 | 129 | 0 | 0 | 129 | 0 | 94 | 0 | 0 | 94 | |
5.2 Sportaccommodaties | 1. Programmabegroting 2023 | -685 | 1.676 | 0 | 0 | 991 | -695 | 1.679 | 0 | 0 | 984 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 50 | 0 | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -17 | 35 | 0 | 0 | 18 | |
Totaal 5.2 Sportaccommodaties | -685 | 1.726 | 0 | 0 | 1.041 | -712 | 1.714 | 0 | 0 | 1.002 | |
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 327 | 0 | 0 | 327 | 0 | 285 | 0 | 0 | 285 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | 2 | 0 | 0 | 1 | |
Totaal 5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 0 | 327 | 0 | 0 | 327 | -1 | 287 | 0 | 0 | 286 | |
5.4 Musea | 1. Programmabegroting 2023 | -1 | 29 | 0 | 0 | 28 | -1 | 28 | 0 | 0 | 27 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 5.4 Musea | -1 | 29 | 0 | 0 | 28 | -1 | 29 | 0 | 0 | 28 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 1. Programmabegroting 2023 | -19 | 226 | 0 | 0 | 207 | -19 | 26 | 0 | 0 | 7 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | 1 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 5.5 Cultureel erfgoed | -19 | 226 | 0 | 0 | 207 | -20 | 27 | 0 | 0 | 7 | |
5.6 Media | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 471 | 0 | 0 | 471 | 0 | 471 | 0 | 0 | 471 |
Totaal 5.6 Media | 0 | 471 | 0 | 0 | 471 | 0 | 471 | 0 | 0 | 471 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1. Programmabegroting 2023 | -85 | 1.733 | 0 | 0 | 1.648 | -87 | 1.705 | 0 | 0 | 1.619 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 44 | 0 | 0 | 44 | 0 | 44 | 0 | 0 | 44 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -48 | 127 | 0 | 0 | 79 | |
Totaal 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -85 | 1.777 | 0 | 0 | 1.692 | -134 | 1.876 | 0 | 0 | 1.742 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1. Programmabegroting 2023 | -60 | 1.812 | 0 | 0 | 1.751 | -61 | 1.735 | 0 | 0 | 1.674 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 35 | 0 | 0 | 35 | 0 | 56 | 0 | 0 | 56 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -6 | 178 | 0 | 0 | 173 | |
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -60 | 1.847 | 0 | 0 | 1.786 | -67 | 1.969 | 0 | 0 | 1.903 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 1.774 | 0 | 0 | 1.774 | 0 | 1.672 | 0 | 0 | 1.672 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | 0 | 0 | 60 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -3 | 716 | 0 | 0 | 713 | |
Totaal 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 0 | 1.774 | 0 | 0 | 1.774 | -3 | 2.448 | 0 | 0 | 2.445 | |
6.3 Inkomensregelingen | 1. Programmabegroting 2023 | -5.284 | 8.113 | 0 | 0 | 2.829 | -5.377 | 7.064 | 0 | 0 | 1.687 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | -30 | 0 | 0 | -30 | -150 | 78 | 0 | 0 | -72 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | 130 | 0 | 0 | 129 | |
Totaal 6.3 Inkomensregelingen | -5.284 | 8.083 | 0 | 0 | 2.799 | -5.528 | 7.272 | 0 | 0 | 1.744 | |
6.4 WSW en beschut werk | 1. Programmabegroting 2023 | -236 | 3.841 | 0 | 0 | 3.605 | -231 | 3.671 | 0 | 0 | 3.440 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -83 | 0 | 0 | -83 | |
Totaal 6.4 WSW en beschut werk | -236 | 3.841 | 0 | 0 | 3.605 | -231 | 3.588 | 0 | 0 | 3.357 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 1.135 | 0 | 0 | 1.135 | 0 | 1.046 | 0 | 0 | 1.046 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 44 | 0 | 0 | 44 | 0 | 39 | 0 | 0 | 39 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -3 | 124 | 0 | 0 | 121 | |
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie | 0 | 1.179 | 0 | 0 | 1.179 | -3 | 1.209 | 0 | 0 | 1.205 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1. Programmabegroting 2023 | -247 | 2.229 | 0 | 0 | 1.982 | -247 | 2.141 | 0 | 0 | 1.894 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -9 | 131 | 0 | 0 | 122 | |
Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -247 | 2.230 | 0 | 0 | 1.983 | -256 | 2.273 | 0 | 0 | 2.018 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | 497 | 0 | 0 | 497 | |
Totaal 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | 497 | 0 | 0 | 497 | |
6.71a Huishuishoudelijke hulp (WMO) | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 3.220 | 0 | 0 | 3.220 | 0 | 3.223 | 0 | 0 | 3.223 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | -76 | 0 | 0 | -76 | 0 | -76 | 0 | 0 | -76 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -302 | 0 | 0 | -302 | |
Totaal 6.71a Huishuishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 3.144 | 0 | 0 | 3.144 | 0 | 2.845 | 0 | 0 | 2.845 | |
6.71b Begeleiding (WMO) | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 1.076 | 0 | 0 | 1.076 | 0 | 1.078 | 0 | 0 | 1.078 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 242 | 0 | 0 | 242 | 0 | 249 | 0 | 0 | 249 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | 0 | 0 | 35 | |
Totaal 6.71b Begeleiding (WMO) | 0 | 1.318 | 0 | 0 | 1.318 | 0 | 1.362 | 0 | 0 | 1.362 | |
6.71c Dagbesteding (WMO) | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 1.036 | 0 | 0 | 1.036 | 0 | 1.038 | 0 | 0 | 1.038 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | -148 | 0 | 0 | -148 | 0 | -148 | 0 | 0 | -148 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23 | 0 | 0 | 23 | |
Totaal 6.71c Dagbesteding (WMO) | 0 | 889 | 0 | 0 | 889 | 0 | 914 | 0 | 0 | 914 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 141 | 0 | 0 | 141 | 0 | 81 | 0 | 0 | 81 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | |
Totaal 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | 141 | 0 | 0 | 141 | 0 | 83 | 0 | 0 | 83 | |
6.72a Jeugdhulp begeleiding | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 644 | 0 | 0 | 644 | 0 | 618 | 0 | 0 | 618 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 149 | 0 | 0 | 149 | 0 | 149 | 0 | 0 | 149 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 190 | 0 | 0 | 190 | |
Totaal 6.72a Jeugdhulp begeleiding | 0 | 793 | 0 | 0 | 793 | 0 | 958 | 0 | 0 | 958 | |
6.72b Jeugdhulp behandeling | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 1.314 | 0 | 0 | 1.314 | 0 | 1.316 | 0 | 0 | 1.316 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 51 | 0 | 0 | 51 | 0 | 51 | 0 | 0 | 51 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 36 | 0 | 0 | 36 | |
Totaal 6.72b Jeugdhulp behandeling | 0 | 1.365 | 0 | 0 | 1.365 | 0 | 1.403 | 0 | 0 | 1.403 | |
6.72c Jeugdhulp dagbesteding | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 443 | 0 | 0 | 443 | 0 | 443 | 0 | 0 | 443 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | -137 | 0 | 0 | -137 | 0 | -137 | 0 | 0 | -137 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 | 0 | 8 | |
Totaal 6.72c Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 306 | 0 | 0 | 306 | 0 | 315 | 0 | 0 | 315 | |
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 497 | 0 | 0 | 497 | 0 | 498 | 0 | 0 | 498 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 46 | 0 | 0 | 46 | 0 | 46 | 0 | 0 | 46 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14 | 0 | 0 | 14 | |
Totaal 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | 0 | 543 | 0 | 0 | 543 | 0 | 559 | 0 | 0 | 559 | |
6.73a Pleegzorg | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 187 | 0 | 0 | 187 | 0 | 188 | 0 | 0 | 188 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 5 | |
Totaal 6.73a Pleegzorg | 0 | 187 | 0 | 0 | 187 | 0 | 192 | 0 | 0 | 192 | |
6.73b Gezinsgericht | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 343 | 0 | 0 | 343 | 0 | 343 | 0 | 0 | 343 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 | 0 | 9 | |
Totaal 6.73b Gezinsgericht | 0 | 343 | 0 | 0 | 343 | 0 | 352 | 0 | 0 | 352 | |
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 498 | 0 | 0 | 498 | 0 | 499 | 0 | 0 | 499 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13 | 0 | 0 | 13 | |
Totaal 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 498 | 0 | 0 | 498 | 0 | 512 | 0 | 0 | 512 | |
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 1.408 | 0 | 0 | 1.408 | 0 | 1.410 | 0 | 0 | 1.410 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 37 | 0 | 0 | 37 | |
Totaal 6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | 0 | 1.408 | 0 | 0 | 1.408 | 0 | 1.447 | 0 | 0 | 1.447 | |
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 460 | 0 | 0 | 460 | 0 | 474 | 0 | 0 | 474 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 200 | 0 | 0 | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 200 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | 0 | 0 | 18 | |
Totaal 6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 660 | 0 | 0 | 660 | 0 | 692 | 0 | 0 | 692 | |
6.74c Gesloten plaatsing | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 50 | 0 | 0 | 50 | 0 | 50 | 0 | 0 | 50 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | |
Totaal 6.74c Gesloten plaatsing | 0 | 50 | 0 | 0 | 50 | 0 | 51 | 0 | 0 | 51 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 120 | 0 | 0 | 120 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 3 | |
Totaal 6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 123 | 0 | 0 | 123 | |
6.82a Jeugdbescherming | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 365 | 0 | 0 | 365 | 0 | 366 | 0 | 0 | 366 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | 10 | |
Totaal 6.82a Jeugdbescherming | 0 | 365 | 0 | 0 | 365 | 0 | 375 | 0 | 0 | 375 | |
6.82b Jeugdreclassering | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | |
Totaal 6.82b Jeugdreclassering | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 31 | 0 | 0 | 31 | |
7.1 Volksgezondheid | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 945 | 0 | 0 | 945 | 0 | 958 | 0 | 0 | 958 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 180 | 0 | 0 | 179 | |
Totaal 7.1 Volksgezondheid | 0 | 945 | 0 | 0 | 945 | 0 | 1.137 | 0 | 0 | 1.137 | |
7.2 Riolering | 1. Programmabegroting 2023 | -3.375 | 2.574 | 0 | 0 | -801 | -3.652 | 2.837 | 0 | 0 | -815 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -464 | 309 | 0 | 0 | -154 | |
Totaal 7.2 Riolering | -3.375 | 2.574 | 0 | 0 | -801 | -4.116 | 3.146 | 0 | 0 | -970 | |
7.3 Afval | 1. Programmabegroting 2023 | -2.588 | 2.089 | 0 | 0 | -499 | -2.674 | 2.162 | 0 | 0 | -513 |
2. Voorjaarsnota 2023 | -34 | 59 | 0 | 0 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -65 | 224 | 0 | 0 | 159 | |
Totaal 7.3 Afval | -2.622 | 2.148 | 0 | 0 | -474 | -2.739 | 2.386 | 0 | 0 | -353 | |
7.4 Milieubeheer | 1. Programmabegroting 2023 | -4 | 864 | 0 | 0 | 860 | -4 | 842 | 0 | 0 | 838 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -7 | 96 | 0 | 0 | 88 | |
Totaal 7.4 Milieubeheer | -4 | 864 | 0 | 0 | 860 | -12 | 937 | 0 | 0 | 926 | |
7.5 Begraafplaatsen | 1. Programmabegroting 2023 | -1 | 21 | 0 | 0 | 20 | -1 | 21 | 0 | 0 | 21 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -3 | 0 | 0 | -3 | |
Totaal 7.5 Begraafplaatsen | -1 | 21 | 0 | 0 | 20 | -1 | 19 | 0 | 0 | 18 | |
8.1 Ruimtelijke ordening | 1. Programmabegroting 2023 | -63 | 1.892 | 0 | 0 | 1.830 | -63 | 1.062 | 0 | 0 | 998 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | -120 | 0 | 0 | -120 | 0 | -120 | 0 | 0 | -120 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -38 | 191 | 0 | 0 | 153 | |
Totaal 8.1 Ruimtelijke ordening | -63 | 1.772 | 0 | 0 | 1.710 | -101 | 1.133 | 0 | 0 | 1.032 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 1. Programmabegroting 2023 | -3.360 | 2.718 | 0 | 0 | -642 | -1.108 | 977 | 0 | 0 | -131 |
2. Voorjaarsnota 2023 | -50 | 0 | 0 | 0 | -50 | -414 | 0 | 0 | 0 | -414 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -272 | 0 | 0 | -272 | |
Totaal 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -3.411 | 2.718 | 0 | 0 | -693 | -1.522 | 704 | 0 | 0 | -818 | |
8.3 Wonen en bouwen | 1. Programmabegroting 2023 | -452 | 1.175 | 0 | 0 | 724 | -460 | 1.061 | 0 | 0 | 601 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 532 | -500 | 0 | 32 | 0 | 107 | -75 | 0 | 32 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -60 | 184 | 0 | 0 | 124 | |
Totaal 8.3 Wonen en bouwen | -452 | 1.707 | -500 | 0 | 755 | -520 | 1.352 | -75 | 0 | 757 | |
Eindtotaal | -17.607 | 56.699 | -2.198 | 1.220 | 38.114 | -17.337 | 55.406 | -942 | 1.080 | 38.207 |
Tabel 2.1.2 (bedragen x € 1.000)
2024 | Totaal 2024 | ||||||
Taakveld | Soort | Kosten-verdeling | Meicirculaire 2023 | Verbonden partijen | Sociaal Domein | Afval en riolering | 0 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | Baten | -57 | 0 | 0 | 0 | 0 | -57 |
Lasten | 71 | 0 | 0 | 0 | 0 | 71 | |
Totaal 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14 | |
2.1 Verkeer en vervoer | Baten | -149 | 0 | 0 | 0 | 0 | -149 |
Lasten | 211 | 0 | 0 | 0 | 0 | 211 | |
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer | 63 | 0 | 0 | 0 | 0 | 63 | |
2.4 Economische Havens en waterwegen | Baten | -8 | 0 | 0 | 0 | 0 | -8 |
Lasten | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14 | |
Totaal 2.4 Economische Havens en waterwegen | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6 | |
2.5 Openbaar vervoer | Baten | -5 | 0 | 0 | 0 | 0 | -5 |
Lasten | 7 | 0 | -14 | 0 | 0 | -8 | |
Totaal 2.5 Openbaar vervoer | 2 | 0 | -14 | 0 | 0 | -13 | |
3.3 Bedrijfsloket en regelingen | Baten | -10 | 0 | 0 | 0 | 0 | -10 |
Lasten | 20 | 0 | -68 | 0 | 0 | -48 | |
Totaal 3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 10 | 0 | -68 | 0 | 0 | -58 | |
3.4 Economische promotie | Baten | -39 | 0 | 0 | 0 | 0 | -39 |
Lasten | 33 | 0 | 222 | 0 | 0 | 255 | |
Totaal 3.4 Economische promotie | -6 | 0 | 222 | 0 | 0 | 216 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | Baten | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 |
Lasten | -20 | 0 | 0 | 0 | 0 | -20 | |
Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting | -21 | 0 | 0 | 0 | 0 | -21 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Baten | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 |
Lasten | 35 | -1 | 0 | 0 | 0 | 34 | |
Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 34 | -1 | 0 | 0 | 0 | 33 | |
5.1 Sportbeleid en activering | Lasten | 1 | -105 | 0 | 0 | 0 | -104 |
Totaal 5.1 Sportbeleid en activering | 1 | -105 | 0 | 0 | 0 | -104 | |
5.2 Sportaccommodaties | Baten | -17 | 0 | 0 | 0 | 0 | -17 |
Lasten | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | |
Totaal 5.2 Sportaccommodaties | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | |
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | Baten | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 |
Lasten | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | |
Totaal 5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | |
5.4 Musea | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 5.4 Musea | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.5 Cultureel erfgoed | Baten | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 |
Lasten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | |
Totaal 5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Baten | -48 | 0 | 0 | 0 | 0 | -48 |
Lasten | 93 | 0 | 33 | 0 | 0 | 127 | |
Totaal 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 45 | 0 | 33 | 0 | 0 | 79 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Baten | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | -6 |
Lasten | 177 | 0 | 2 | 0 | 0 | 178 | |
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 171 | 0 | 2 | 0 | 0 | 173 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | Baten | -3 | 0 | 0 | 0 | 0 | -3 |
Lasten | 174 | 0 | 92 | 450 | 0 | 716 | |
Totaal 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 171 | 0 | 92 | 450 | 0 | 713 | |
6.3 Inkomensregelingen | Baten | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 |
Lasten | -71 | 189 | 12 | 0 | 0 | 130 | |
Totaal 6.3 Inkomensregelingen | -72 | 189 | 12 | 0 | 0 | 129 | |
6.4 WSW en beschut werk | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -83 | 0 | 0 | 0 | 0 | -83 | |
Totaal 6.4 WSW en beschut werk | -83 | 0 | 0 | 0 | 0 | -83 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | Baten | -3 | 0 | 0 | 0 | 0 | -3 |
Lasten | 124 | 0 | 0 | 0 | 0 | 124 | |
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie | 121 | 0 | 0 | 0 | 0 | 121 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | Baten | -9 | 0 | 0 | 0 | 0 | -9 |
Lasten | 131 | 0 | 0 | 0 | 0 | 131 | |
Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 122 | 0 | 0 | 0 | 0 | 122 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Baten | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 |
Lasten | 497 | 0 | 0 | 0 | 0 | 497 | |
Totaal 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 497 | 0 | 0 | 0 | 0 | 497 | |
6.71a Huishuishoudelijke hulp (WMO) | Lasten | -302 | 0 | 0 | 0 | 0 | -302 |
Totaal 6.71a Huishuishoudelijke hulp (WMO) | -302 | 0 | 0 | 0 | 0 | -302 | |
6.71b Begeleiding (WMO) | Lasten | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 |
Totaal 6.71b Begeleiding (WMO) | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | |
6.71c Dagbesteding (WMO) | Lasten | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23 |
Totaal 6.71c Dagbesteding (WMO) | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | Lasten | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Totaal 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | |
6.72a Jeugdhulp begeleiding | Lasten | 24 | 166 | 0 | 0 | 0 | 190 |
Totaal 6.72a Jeugdhulp begeleiding | 24 | 166 | 0 | 0 | 0 | 190 | |
6.72b Jeugdhulp behandeling | Lasten | 36 | 0 | 0 | 0 | 0 | 36 |
Totaal 6.72b Jeugdhulp behandeling | 36 | 0 | 0 | 0 | 0 | 36 | |
6.72c Jeugdhulp dagbesteding | Lasten | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 |
Totaal 6.72c Jeugdhulp dagbesteding | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 | |
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | Lasten | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14 |
Totaal 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14 | |
6.73a Pleegzorg | Lasten | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
Totaal 6.73a Pleegzorg | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | |
6.73b Gezinsgericht | Lasten | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 |
Totaal 6.73b Gezinsgericht | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 | |
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | Lasten | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13 |
Totaal 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13 | |
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | Lasten | 37 | 0 | 0 | 0 | 0 | 37 |
Totaal 6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | 37 | 0 | 0 | 0 | 0 | 37 | |
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | Lasten | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 |
Totaal 6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | |
6.74c Gesloten plaatsing | Lasten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Totaal 6.74c Gesloten plaatsing | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | Lasten | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 |
Totaal 6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | |
6.82a Jeugdbescherming | Lasten | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 |
Totaal 6.82a Jeugdbescherming | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | |
6.82b Jeugdreclassering | Lasten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Totaal 6.82b Jeugdreclassering | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | |
7.1 Volksgezondheid | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 23 | 0 | 157 | 0 | 0 | 180 | |
Totaal 7.1 Volksgezondheid | 23 | 0 | 157 | 0 | 0 | 179 | |
7.2 Riolering | Baten | -514 | 0 | 0 | 0 | 50 | -464 |
Lasten | 209 | 0 | 0 | 0 | 100 | 309 | |
Totaal 7.2 Riolering | -305 | 0 | 0 | 0 | 151 | -154 | |
7.3 Afval | Baten | -224 | 0 | 0 | 0 | 160 | -65 |
Lasten | 138 | 0 | 0 | 0 | 86 | 224 | |
Totaal 7.3 Afval | -87 | 0 | 0 | 0 | 246 | 159 | |
7.4 Milieubeheer | Baten | -7 | 0 | 0 | 0 | 0 | -7 |
Lasten | 36 | 0 | 60 | 0 | 0 | 96 | |
Totaal 7.4 Milieubeheer | 28 | 0 | 60 | 0 | 0 | 88 | |
7.5 Begraafplaatsen | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | -3 | 0 | 0 | -3 | |
Totaal 7.5 Begraafplaatsen | 0 | 0 | -3 | 0 | 0 | -3 | |
8.1 Ruimtelijke ordening | Baten | -38 | 0 | 0 | 0 | 0 | -38 |
Lasten | 191 | 0 | 0 | 0 | 0 | 191 | |
Totaal 8.1 Ruimtelijke ordening | 153 | 0 | 0 | 0 | 0 | 153 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | Lasten | -272 | 0 | 0 | 0 | 0 | -272 |
Totaal 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -272 | 0 | 0 | 0 | 0 | -272 | |
8.3 Wonen en bouwen | Baten | -60 | 0 | 0 | 0 | 0 | -60 |
Lasten | 183 | 1 | 0 | 0 | 0 | 184 | |
Totaal 8.3 Wonen en bouwen | 123 | 1 | 0 | 0 | 0 | 124 | |
Eindtotaal | 694 | 249 | 492 | 450 | 397 | 2.282 |
We hebben te maken met een externe omgeving die steeds complexer wordt en waarbij ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen. Daarbij hebben we te maken met de uitvoering van landelijke en Europese wet- en regelgeving.
Tegen de achtergrond van deze dynamische omgeving willen we inspelen op ontwikkelingen in de maatschappij, zodat het mooi wonen blijft in Losser. Dit willen we met en voor de samenleving doen. Door de snel veranderende wereld om ons heen, zullen we als gemeentelijke organisatie steeds vooruit moeten blijven kijken en continu moeten doorontwikkelen om onze doelen te kunnen blijven bereiken. Hiervoor moeten we als gemeente wendbaar zijn. Kortom:
De opgave ‘Wendbare organisatie, betrouwbaar en transparant openbaar bestuur’ is ondersteunend aan de inhoudelijke opgaven en verbindt de binnenwereld met de buitenwereld. Dat wil zeggen, binnen doorontwikkelen om buiten de juiste dingen te kunnen doen.
De inzet van inwonerparticipatie is daarbij van eminent belang. De doorontwikkeling hiervan is een continue proces dat ook in 2024 in verschillende facetten zijn beslag krijgt. De gemeentelijke organisatie (medewerkers en bestuur) zijn in staat om inwonerparticipatie op een doeltreffende manier in te zetten binnen oriënterende fasen, besluitvormings-, uitvoeringstrajecten en projecten. We werken met verschillende participatie- en communicatie-instrumenten en zetten deze zo goed mogelijk in. We dragen bij aan verkleining van de afstand tussen inwoners en gemeente/bestuur en benutten het potentieel in de samenleving.
Doel A. Competente medewerkers die werken vanuit de kernwaarden van de organisatie
Hiervoor werken we opgavegericht, waarbij we meer en meer de samenleving betrekken in de doelen die we realiseren.
In 2024 ronden we de inrichting van de processen en systemen rondom opgavegericht werken af. Processen en systemen zijn er om opgavegericht werken te faciliteren. Het is uiteindelijk een cultuuromslag die niet geregeld is met alleen het inrichten van systemen en processen, maar die vraagt om dienend leiderschap, verbinding met de buitenwereld en continu reflecteren, leren en doorontwikkelen. Communicatie speelt hierbij een belangrijke rol.
Het uitvoeringsplan doorontwikkeling inwonerparticipatie wordt geëffectueerd, waarin onderstaande onderdelen zijn meegenomen:
Aan welke global goals draagt het bij?
Doel C. Informatievoorziening is zodanig ingericht dat de organisatie in staat is om wendbaar, betrouwbaar en transparant te opereren
Aan welke global goals draagt het bij?
|
De financiële toelichting is schematischer en meer op hoofdlijnen vormgegeven. In onderstaande tabel (2.2.1) ziet u de herkomst van de bedragen (Gemeentebegroting 2023, Voorjaarsnota 2023 en nagekomen ontwikkelingen na de VJN2023), gevolgd door tabel 2.2.2 met een specificatie van de ontwikkelingen na de VJN2023.
Een nadere toelichting op de werkwijze treft u in de Leeswijzer.
Tabel 2.2.1 (bedragen x € 1.000)
2023 | Totaal 2023 | 2024 | Totaal 2024 | ||||||||
Taakveld | Onderdeel | Baten | Lasten | Onttrekking reserves | Storting reserves | Baten | Lasten | Onttrekking reserves | Storting reserves | ||
0.1 Bestuur | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 1.729 | 0 | 0 | 1.729 | 0 | 1.719 | 0 | 0 | 1.719 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 4 | 0 | 0 | 4 | 0 | 5 | 0 | 0 | 5 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -295 | 0 | 0 | -295 | |
Totaal 0.1 Bestuur | 0 | 1.733 | 0 | 0 | 1.733 | 0 | 1.429 | 0 | 0 | 1.429 | |
0.10 Mutatie reserves | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 132 | -2.355 | 1.352 | -871 | 0 | 0 | -943 | 1.723 | 780 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1.000 | 500 | -500 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -250 | 0 | -250 | |
Totaal 0.10 Mutatie reserves | 0 | 132 | -2.355 | 1.352 | -871 | 0 | 0 | -2.193 | 2.223 | 30 | |
0.2 Burgerzaken | 1. Programmabegroting 2023 | -274 | 679 | 0 | 0 | 405 | -278 | 590 | 0 | 0 | 312 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -53 | 53 | 0 | 0 | 0 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -8 | 107 | 0 | 0 | 99 | |
Totaal 0.2 Burgerzaken | -274 | 679 | 0 | 0 | 405 | -339 | 750 | 0 | 0 | 411 | |
0.4 Ondersteuning organisatie | 1. Programmabegroting 2023 | -199 | 8.867 | 0 | 0 | 8.668 | -202 | 8.606 | 0 | 0 | 8.404 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 232 | 0 | 0 | 232 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -59 | 2.287 | 0 | 0 | 2.228 | |
Totaal 0.4 Ondersteuning organisatie | -199 | 8.867 | 0 | 0 | 8.668 | -261 | 11.125 | 0 | 0 | 10.864 | |
0.5 Treasury | 1. Programmabegroting 2023 | -1.128 | 496 | 0 | 0 | -632 | -1.145 | 524 | 0 | 0 | -621 |
2. Voorjaarsnota 2023 | -250 | 0 | 0 | 0 | -250 | -90 | 0 | 0 | 0 | -90 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 289 | -94 | 0 | 0 | 195 | |
Totaal 0.5 Treasury | -1.378 | 496 | 0 | 0 | -882 | -946 | 429 | 0 | 0 | -516 | |
0.61 OZB woningen | 1. Programmabegroting 2023 | -3.950 | 445 | 0 | 0 | -3.505 | -4.022 | 459 | 0 | 0 | -3.564 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -170 | 0 | 0 | 0 | -170 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -115 | 16 | 0 | 0 | -99 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | -3.950 | 445 | 0 | 0 | -3.505 | -4.308 | 475 | 0 | 0 | -3.833 | |
0.62 OZB- niet woningen | 1. Programmabegroting 2023 | -1.643 | 0 | 0 | 0 | -1.643 | -1.674 | 0 | 0 | 0 | -1.674 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -117 | 0 | 0 | 0 | -117 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -5 | 0 | 0 | 0 | -5 | |
Totaal 0.62 OZB- niet woningen | -1.643 | 0 | 0 | 0 | -1.643 | -1.796 | 0 | 0 | 0 | -1.796 | |
0.64 Belastingen Overig | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 33 | 0 | 0 | 33 | 0 | 34 | 0 | 0 | 34 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -3 | 6 | 0 | 0 | 3 | |
Totaal 0.64 Belastingen Overig | 0 | 33 | 0 | 0 | 33 | -3 | 39 | 0 | 0 | 37 | |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 1. Programmabegroting 2023 | -44.408 | 0 | 0 | 0 | -44.408 | -44.720 | 0 | 0 | 0 | -44.720 |
2. Voorjaarsnota 2023 | -189 | 0 | 0 | 0 | -189 | -1.330 | 0 | 0 | 0 | -1.330 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1.075 | 0 | 0 | 0 | -1.075 | |
Totaal 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | -44.597 | 0 | 0 | 0 | -44.597 | -47.124 | 0 | 0 | 0 | -47.124 | |
0.8 Overige baten en lasten | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 1.343 | 0 | 0 | 1.343 | 0 | 2.133 | 0 | 0 | 2.133 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | -34 | 0 | 0 | -34 | 0 | 2.505 | 0 | 0 | 2.505 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -69 | -2.954 | 0 | 0 | -3.023 | |
Totaal 0.8 Overige baten en lasten | 0 | 1.309 | 0 | 0 | 1.309 | -69 | 1.684 | 0 | 0 | 1.615 | |
0.9 Vennootschapsbelasting [VpB] | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | -207 | 0 | 0 | -207 | 0 | 36 | 0 | 0 | 36 |
2. Voorjaarsnota 2023 | 0 | 180 | 0 | 0 | 180 | 0 | -46 | 0 | 0 | -46 | |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 0.9 Vennootschapsbelasting [VpB] | 0 | -27 | 0 | 0 | -27 | 0 | -11 | 0 | 0 | -11 | |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 1. Programmabegroting 2023 | 0 | 1.744 | 0 | 0 | 1.744 | 0 | 1.769 | 0 | 0 | 1.769 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 | 157 | 0 | 0 | 155 | |
Totaal 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 0 | 1.744 | 0 | 0 | 1.744 | -2 | 1.926 | 0 | 0 | 1.924 | |
1.2 Openbare orde en Veiligheid | 1. Programmabegroting 2023 | -15 | 583 | 0 | 0 | 568 | -15 | 575 | 0 | 0 | 560 |
3. Programmabegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 68 | 0 | 0 | 68 | |
Totaal 1.2 Openbare orde en Veiligheid | -15 | 583 | 0 | 0 | 568 | -15 | 643 | 0 | 0 | 628 | |
Eindtotaal | -52.056 | 15.994 | -2.355 | 1.352 | -37.066 | -54.862 | 18.490 | -2.193 | 2.223 | -36.342 |
Tabel 2.2.2 (bedragen x € 1.000)
2024 | Totaal 2024 | |||||
Actuele Taalveld | Soort | Kostenverdeling | Meicirculaire 2023 | Verbonden partijen | Afval en riolering | |
0.1 Bestuur | Lasten | 75 | 0 | -369 | 0 | -295 |
Totaal 0.1 Bestuur | 75 | 0 | -369 | 0 | -295 | |
0.10 Mutatie reserves | Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | -250 | -250 |
Totaal 0.10 Mutatie reserves | 0 | 0 | 0 | -250 | -250 | |
0.2 Burgerzaken | Baten | -8 | 0 | 0 | 0 | -8 |
Lasten | 102 | 5 | 0 | 0 | 107 | |
Totaal 0.2 Burgerzaken | 94 | 5 | 0 | 0 | 99 | |
0.4 Ondersteuning organisatie | Baten | -59 | 0 | 0 | 0 | -59 |
Lasten | 2.237 | 0 | 50 | 0 | 2.287 | |
Totaal 0.4 Ondersteuning organisatie | 2.178 | 0 | 50 | 0 | 2.228 | |
0.5 Treasury | Baten | 289 | 0 | 0 | 0 | 289 |
Lasten | -94 | 0 | 0 | 0 | -94 | |
Totaal 0.5 Treasury | 195 | 0 | 0 | 0 | 195 | |
0.61 OZB woningen | Baten | -115 | 0 | 0 | 0 | -115 |
Lasten | 21 | 0 | -5 | 0 | 16 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | -94 | 0 | -5 | 0 | -99 | |
0.62 OZB- niet woningen | Baten | -5 | 0 | 0 | 0 | -5 |
Totaal 0.62 OZB- niet woningen | -5 | 0 | 0 | 0 | -5 | |
0.64 Belastingen Overig | Baten | -3 | 0 | 0 | 0 | -3 |
Lasten | 6 | 0 | 0 | 0 | 6 | |
Totaal 0.64 Belastingen Overig | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | Baten | 0 | -1.075 | 0 | 0 | -1.075 |
Totaal 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 0 | -1.075 | 0 | 0 | -1.075 | |
0.8 Overige baten en lasten | Lasten | -2.698 | 0 | -426 | 0 | -3.124 |
Totaal 0.8 Overige baten en lasten | -2.698 | 0 | -426 | 0 | -3.124 | |
0.9 Vennootschapsbelasting [VpB] | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 0.9 Vennootschapsbelasting [VpB] | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | Baten | -2 | 0 | 0 | 0 | -2 |
Lasten | 16 | 0 | 141 | 0 | 157 | |
Totaal 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 14 | 0 | 141 | 0 | 155 | |
1.2 Openbare orde en Veiligheid | Lasten | 68 | 0 | 0 | 0 | 68 |
Totaal 1.2 Openbare orde en Veiligheid | 68 | 0 | 0 | 0 | 68 | |
Eindtotaal | -170 | -1.069 | -610 | -250 | -2.099 |
Toelichting baten en lasten taakveld treasury
Tabel 2.2.3 (bedragen x € 1.000)
Onderdeel | 2023 | 2024 | Verschil 2024-2023 |
Baten | |||
Beleggingen | 679 | 521 | -157 |
Rente & Treasury overige | 699 | 424 | -275 |
Totaal Baten | 1.378 | 946 | -432 |
Lasten | |||
Beleggingen | 0 | 0 | 0 |
Deelnemingen nutsbedrijven | 0 | 0 | 0 |
Geldleningen uitzettingen 1jr. | 2 | 2 | 0 |
Rente & Treasury overige | 494 | 427 | 67 |
Totaal Lasten | 496 | 429 | 66 |
Eindtotaal | 882 | 516 | -366 |
Toelichting baten
De baten uit de beleggingen vallen in 2024 bijna € 160.000 lager uit dan in 2023. Oorzaak is dat we in 2023 rekening hebben gehouden met een extra dividenduitkering van Twence.
De omslagrente in de Gemeentebegroting 2024 is ten opzichte van de begroting 2023 verlaagd van 0,7% naar 0,4%. Hierdoor dalen de baten op het onderdeel Rente & Treasury.
Toelichting lasten
Voor de extra investeringen die we de komende jaren doen hebben we inmiddels ook nieuwe leningen afgesloten. We hebben geprobeerd om vorig jaar met een extra lening te profiteren van de lage rente. Dat is gelukt, en in 2024 hoeven we geen nieuwe leningen af te sluiten. Maar we zien nu dat de rente stijgt. En om de toekomstige investeringen te kunnen financieren moeten we de komende jaren extra leningen afsluiten. Daar houden we in ons perspectief rekening mee, hierdoor stijgen de rentelasten de komende jaren.
Doorbelasting rente aan de programma's en taakvelden
Net als de kosten van de bedrijfsvoering (zie de uitgebreide toelichting onder taakveld 0.8 in dit programma) worden de totale kosten van de treasury (lees: betaalde rente) op basis van de boekwaarde van de investeringen en grondexploitaties toegerekend aan de programma's en taakvelden. In de onderstaande tabel is dit per programma en taakveld in beeld gebracht. Het betreft een technische verdeling, die geen effect op het resultaat heeft en niet inhoudelijk wordt toegelicht.
Aangezien in de begroting 2023 nog het programma Dienstverlening (in de voorliggende begroting vervangen door 'wendbare organisatie') was opgenomen, wordt die programmanaam nog in onderstaande tabel gebruikt.
Tabel 2.2.4 (bedragen x € 1.000)
Programma/taakveld | 2023 | 2024 |
Baten | ||
Wendbare organisatie | ||
0.5 Treasury | -530 | -351 |
Totaal Wendbare organisatie | -530 | -351 |
Totaal Baten | -530 | -351 |
Lasten | ||
Kostenplaatsen | ||
Kostenplaatsen | 36 | 22 |
Totaal kostenplaatsen | 36 | 22 |
Onmeunig mooi Losser | ||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 35 | 21 |
2.1 Verkeer en vervoer | 110 | 77 |
3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 0 | 0 |
3.4 Economische promotie | 1 | 0 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 100 | 57 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 2 | 1 |
5.1 Sportbeleid en activering | 0 | 0 |
5.2 Sportaccommodaties | 53 | 30 |
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 0 | 0 |
5.4 Musea | 0 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 2 | 1 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 4 | 2 |
7.2 Riolering | 179 | 134 |
7.3 Afval | 2 | 1 |
7.4 Milieubeheer | 0 | 0 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 3 | 0 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 1 | 0 |
8.3 Wonen en bouwen | 5 | 2 |
Totaal Onmeunig Losser | 497 | 327 |
Wendbare organisatie | ||
0.1 Bestuur | 0 | 0 |
0.2 Burgerzaken | 3 | 2 |
0.4 Ondersteuning organisatie | 2 | 0 |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | 0 |
Totaal Wendbare organisatie | 5 | 2 |
Totaal lasten | 539 | 351 |
Eindtotaal | 9 | 0 |
Naast de toerekening van rente aan de taakvelden brengen we in de programma's en taakvelden ook de afschrijvingen tot uitdrukking. Op basis van de bijlage in de Financiële verordening worden investeringen gedurende een door de raad vastgestelde termijn afgeschreven. De lasten worden verwerkt in de programma's en taakvelden. Op de balans vindt jaarlijks voor eenzelfde bedrag een verlaging van de boekwaarde van de investeringen plaats. Dit is terug te vinden in het verloop van de post 'Materiële vaste activa' op de balans.
In onderstaande tabel zijn de afschrijvingslasten per programma en taakveld weergegeven. Deze afschrijvingslasten vloeien voort uit de investeringen die in het verleden zijn gedaan. Het verschil tussen 2024 en 2023 wordt veroorzaakt door de investeringen, waarvan we verwachten dat die in 2023 in gebruik worden genomen en waarvan de afschrijving start in 2024. Een tweede factor zijn de investeringen die in 2023 volledig zijn afgeschreven. De totale afschrijvingslasten dalen in 2024 licht ten opzichte van 2023 door de voorgenomen extra investeringen, om vervolgens in de jaren er na weer te stijgen.
Ook voor deze tabel geldt hetgeen bij tabel 2.2.4 is gesteld over het programma Dienstverlening.
Tabel 2.2.5 (bedragen x € 1.000)
Programma/Taakveld | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Lasten | 4.170 | 4.137 | 4.658 | 5.078 | 5.235 |
Kostenplaatsen | 637 | 610 | 638 | 694 | 622 |
Kostenplaatsen | 637 | 610 | 638 | 694 | 622 |
Onmeunig mooi Losser | 3.410 | 3.433 | 3.926 | 4.289 | 4.519 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 125 | 137 | 131 | 257 | 257 |
2.1 Verkeer en vervoer | 931 | 1.109 | 1.482 | 1.706 | 1.749 |
3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 5 | 10 | 10 | 10 | 10 |
3.4 Economische promotie | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 502 | 510 | 503 | 499 | 690 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 |
5.1 Sportbeleid en activering | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
5.2 Sportaccommodaties | 344 | 342 | 342 | 339 | 339 |
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.4 Musea | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 20 | 20 | 20 | 26 | 26 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 24 | 23 | 23 | 22 | 22 |
7.2 Riolering | 994 | 1.212 | 1.344 | 1.360 | 1.356 |
7.3 Afval | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 |
7.4 Milieubeheer | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 393 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8.3 Wonen en bouwen | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Wendbare organisatie | 123 | 95 | 95 | 95 | 95 |
0.1 Bestuur | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
0.2 Burgerzaken | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
0.4 Ondersteuning organisatie | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.8 Overige baten en lasten | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eindtotaal | 4.170 | 4.137 | 4.658 | 5.078 | 5.235 |
Doorbelasting kosten bedrijfsvoering per programma en taakveld
In onderstaande tabel (2.2.6) hebben we de effecten van de interne verrekening (de mutatie) van de kosten van de bedrijfsvoering per programma en taakveld voor de jaren 2023 en 2024 in beeld gebracht. Zoals we in de leeswijzer hebben aangegeven richten we ons in de toelichting op taakvelden op de overige afwijkingen ten opzichte van de Gemeentebegroting 2023. Omdat de onderstaande verdeeleffecten een technische achtergrond hebben worden de mutaties ten opzichte van 2023 inhoudelijk niet verder toegelicht.
Ook voor deze tabel geldt hetgeen bij tabel 2.2.4 is gesteld over het programma Dienstverlening.
Tabel 2.2.6 (bedragen x € 1.000)
Programma/taakveld | 2023 | 2024 |
Baten | 0 | 0 |
Kostenplaatsen | 261 | 882 |
Kostenplaatsen | 261 | 882 |
Onmeunig mooi Losser | -62 | -548 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -1 | -57 |
2.1 Verkeer en vervoer | -11 | -159 |
2.4 Economische Havens en waterwegen | 0 | -8 |
2.5 Openbaar vervoer | 0 | -5 |
3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 0 | -2 |
3.4 Economische promotie | 0 | -18 |
4.2 Onderwijshuisvesting | -22 | -23 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 0 |
5.2 Sportaccommodaties | -1 | -1 |
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 0 | -1 |
5.4 Musea | -1 | -1 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -12 | -58 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -4 | -8 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 0 | -3 |
6.3 Inkomensregelingen | 0 | -1 |
6.4 WSW en beschut werk | 0 | 0 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 0 | -3 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 0 | -2 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | -1 |
7.1 Volksgezondheid | 0 | 0 |
7.2 Riolering | -7 | -64 |
7.3 Afval | -4 | -58 |
7.4 Milieubeheer | 0 | -8 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 0 | -36 |
8.3 Wonen en bouwen | 0 | -30 |
Wendbare organisatie | -199 | -334 |
0.2 Burgerzaken | 0 | 0 |
0.4 Ondersteuning organisatie | -199 | -261 |
0.64 Belastingen Overig | 0 | -3 |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | -69 |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 0 | -2 |
Lasten | 0 | 0 |
Dienstverlening | 207 | 0 |
Dienstverlening | 207 | 0 |
Fysiek | 90 | 0 |
Fysiek | 90 | 0 |
Kostenplaatsen | -21.687 | -24.380 |
Kostenplaatsen | -21.687 | -24.380 |
Onmeunig mooi Losser | 11.062 | 12.285 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 171 | 243 |
2.1 Verkeer en vervoer | 792 | 997 |
2.4 Economische Havens en waterwegen | 50 | 64 |
2.5 Openbaar vervoer | 10 | 16 |
3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 62 | 74 |
3.4 Economische promotie | 65 | 93 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 47 | 48 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 208 | 215 |
5.1 Sportbeleid en activering | 17 | 17 |
5.2 Sportaccommodaties | 587 | 626 |
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 57 | 57 |
5.4 Musea | 17 | 17 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.287 | 1.378 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 200 | 224 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.239 | 1.388 |
6.3 Inkomensregelingen | 967 | 862 |
6.4 WSW en beschut werk | -176 | -161 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 842 | 940 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 861 | 946 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | 497 |
7.1 Volksgezondheid | 25 | 26 |
7.2 Riolering | 772 | 871 |
7.3 Afval | 534 | 638 |
7.4 Milieubeheer | 102 | 122 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 808 | 957 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 179 | 0 |
8.3 Wonen en bouwen | 966 | 1.129 |
6.71a Huishuishoudelijke hulp (WMO) | 376 | 0 |
Wendbare organisatie | 10.328 | 12.095 |
0.1 Bestuur | 329 | 385 |
0.2 Burgerzaken | 373 | 477 |
0.4 Ondersteuning organisatie | 8.604 | 10.454 |
0.5 Treasury | 2 | 2 |
0.61 OZB woningen | 37 | 47 |
0.64 Belastingen Overig | 11 | 16 |
0.8 Overige baten en lasten | 520 | 180 |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 55 | 71 |
1.2 Openbare orde en Veiligheid | 396 | 462 |
Eindtotaal | 0 | 0 |
Welkom op de site waar we u de Programmabegroting 2024 presenteren.
Klik hierboven op "" om te navigeren of kies hieronder het gewenste hoofdstuk uit de inhoudsopgave. Ook is het altijd mogelijk om via "
" een eerder gepubliceerd document te bekijken.