4. Financiële positie

Onderdelen van de financiële positie die worden toegelicht:

  • Overzicht van baten en lasten
  • Geautoriseerde kredieten
  • Geprognosticeerde balans
  • Algemene risicoreserve
  • Staat van reserves en voorzieningen
  • Incidentele baten en lasten

4.1. Overzicht van baten en lasten

Omschrijving(bedragen x € 1.000) Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
Onmeunig mooi Losser 52.546 56.699 55.406 55.366 54.617 54.578
Weerbare organisatie 4.873 5.350 5.262 5.157 5.188 5.195
Algemene dekkingsmiddelen 497 496 429 525 621 676
Overhead 8.220 8.867 11.125 10.180 10.098 10.066
Heffing VPB 151 -27 -11 62 44 45
Onvoorzien 1.085 1.309 1.684 1.722 2.655 2.922
Totaal  Lasten 67.372 72.693 73.895 73.011 73.222 73.482
Baten
Onmeunig mooi Losser 20.588 17.607 17.336 17.209 16.948 16.912
Weerbare organisatie 871 289 356 362 390 403
Algemene dekkingsmiddelen 50.817 51.569 54.176 56.114 54.005 55.036
Overhead 187 199 261 263 262 262
Heffing VPB 30 0 0 0 0 0
Onvoorzien 442 0 69 69 69 69
Totaal  Baten 72.905 69.663 72.198 74.016 71.674 72.683
Saldo Lasten en Baten 5.534 -3.030 -1.697 1.005 -1.549 -799
Storting reserves
Onmeunig mooi Losser 2.187 1.220 1.080 171 2.517 17
Weerbare organisatie 258 1.352 2.223 1.999 800 0
Totaal  Storting reserves 2.445 2.572 3.303 2.170 3.317 17
Onttrekking reserves
Onmeunig mooi Losser 2.392 2.198 941 360 360 360
Weerbare organisatie 1.064 2.355 2.193 1.193 1.193 393
Totaal  Onttrekking reserves 3.455 4.553 3.135 1.553 1.553 753
Saldo mutaties Reserves 1.010 1.981 -168 -617 -1.765 735
Totaal 6.544 -1.049 -1.865 388 -3.313 -64

4.2. Geprognosticeerde balans

Geprognosticeerde balans 2023-2027

Bedragen x € 1.000 per 1 januari

Balanspost 2023 2024 2025 2026 2027
Activa          
Immateriele vaste activa 0 0 0 0 0
Materiele vaste activa 67.480 95.736 96.198 98.885 99.937
Financiele vaste activa 4.010 3.665 3.561 3.456 1.847
Totaal Vaste activa 71.490 99.401 99.758 102.340 101.784
Voorraden -1.090 -312 -72 -731 -971
Vorderingen (uitzettingen) 5.784 1.822 1.822 1.822 1.822
Liquide middelen 1.216 -26.195 -30.223 -29.447 -27.109
Overlopende activa 8.363 8.363 8.363 8.363 8.363
Totaal Vlottende activa 14.273 -16.323 -20.110 -19.994 -17.896
Totaal Activa 85.762 83.079 79.648 82.347 83.888
Passiva 0 0 0 0 0
Eigen vermogen 34.614 31.584 29.887 30.892 29.344
Voorzieningen 8.876 9.165 9.302 9.482 9.659
Vaste schulden 32.585 32.578 29.708 31.221 34.135
Totaal Vaste passiva 76.075 73.328 68.897 71.596 73.137
Vlottende Schulden 4.615 4.615 5.615 5.615 5.615
Overlopende passiva 5.073 5.136 5.136 5.136 5.136
Totaal Vlottende passiva 9.688 9.751 10.751 10.751 10.751
Totaal Passiva 85.762 83.079 79.648 82.347 83.888

Toelichting

Activa

Materiële vaste activa
Hier is als basis genomen de balans uit het jaarverslag 2022. Daarnaast is rekening gehouden met de nieuwe investeringen, die in de PB2024 zijn opgenomen voor de jaren 2024-2027.

De verschillen in de voorgenomen investeringen worden veroorzaakt door de inbreng van de restant kredieten die in het verleden zijn verleend (onder andere riolering).

Voor het verloop van het EMU saldo is het verloop van de boekwaarde (x € 1.000) als volgt:

 

Verloop Bedrag
Boekwaarde per 1-1-2023 67.480
Afschrijving 4.170
Voorgenomen investeringen 32.426
Boekwaarde per 1-1-2024 95.736
Afschrijving 4.137
Voorgenomen investeringen 4.599
Boekwaarde per 1-1-2025 96.198
Afschrijving 4.137
Voorgenomen investeringen 6.824
Boekwaarde per 1-1-2026 98.885
Afschrijving 4.658
Voorgenomen investeringen -3.606
Boekwaarde per 1-1-2027 99.937

 

Financiële vaste activa

Deze post bestaat uit drie onderdelen, te weten:

  • Leningen aan deelnemingen
  • Leningen aan gemeenschappelijke regelingen
  • Overige langlopende geldleningen

Er worden weinig mutaties verwacht ten aanzien van de aandelen. Om deze reden is het gemiddelde van de laatste vijf jaren opgenomen. Dit geldt ook voor de gemeenschappelijke regelingen. Voor de leningen is van de gemiddelde daling van de laatste vijf jaren uitgegaan.

Voorraden
Op basis van de geactualiseerde bouwgrondexploitaties is de voorraad gronden in beeld gebracht. Door de verwachte verkoop van gronden in met name de Saller ontstaan negatieve boekwaardes (diverse complexen sluiten winstgevend).

Het verloop kan als volgt worden weergegeven (x € 1.000):

 

Boekwaarde per Saldo
1-1-2023 -1.090
Lasten 3.092
Opbrengst verkopen 2.315
1-1-2024 -312
Lasten 1.709
Opbrengst verkopen 1.450
1-1-2025 -72
Lasten 562
Opbrengst verkopen 1.221
1-1-2026 -731
Lasten 592
Opbrengst verkopen 832
1-1-2027 -1.477
Lasten 104
Opbrengst verkopen 490
1-1-2028 -2.186

 

Vorderingen

Bij de Vorderingen is uitgegaan van het gemiddelde van de balansen 2012-2022.

Liquide middelen
Liquide middelen is gebruikt als sluitpost, om activa- en passivazijde aan elkaar gelijk te maken.

Overlopende activa
Bij Overlopende activa is het gemiddelde genomen van de balansen 2012-2022.

Passiva

Eigen vermogen
Het verloop van de balanspost Eigen vermogen is in overeenstemming met de mutaties zoals die in de financiële administratie opgenomen zijn verwerkt. Deze mutaties zijn conform de eerder door de gemeenteraad genomen besluiten.

Voorzieningen
Het verloop van de post voorzieningen is conform de huidige besluitvorming geraamd en betreft het verloop van de voorziening pensioenen wethouders, riolering, reiniging, vervanging afvalcontainers, voormalig personeel en ontmanteling Topcraft.

Vaste schulden
De prognose met betrekking tot deze post is ontleend aan de leningenadministratie.

Vlottende schulden
Bij Vlottende schulden is het gemiddelde genomen van de balansen 2012-2022.

Overlopende passiva
Bij Overlopende passiva is het gemiddelde genomen van de balansen 2012-2022.

Berekening EMU-saldo

In het verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een aangesloten land maximaal 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) mag bedragen. Het EMU-tekort wordt bepaald door een gezamenlijk tekort van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen. Gemeenten dienen in de begroting een raming van het eigen EMU-saldo op te nemen. De Nederlandse gemeenten mogen gezamenlijk maximaal 0,38% van het tekort veroorzaken. Dit is vastgelegd in de wet Houdbare overheidsfinanciën. De totale norm wordt verdeeld in referentiewaarden over alle gemeenten.

De referentiewaarden zijn gepubliceerd in de septembercirculaire 2022. De actuele referentiewaarde voor Losser is € 2.753.000. Met een berekend Emu-saldo van € 2.297.000 in 2024 zitten we daar ruim onder. Mede door de omvang van de nieuwe investeringen is ook het verwachte Emu-saldo in 2023 ruim boven de norm. De jaarschijf 2025 valt net als 2024 ruim binnen de Emu-norm.

Nr. Omschrijving 2023 2024 2025
    x € 1000,- x € 1000,- x € 1000,-
    Volgens realisatie tot en met sept. 2023, aangevuld met raming resterende periode Volgens begroting 2024 Volgens meerjarenraming in begroting 2024
1. Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) -3.030 -1.596 1.276
2. Mutatie (im)materiële vaste activa 28.256 462 2.687
3. Mutatie voorzieningen 289 137 180
4. Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) 778 240 -659
5. Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa 0 0 0
  Berekend EMU-saldo -31.775 -2.161 -571

 

4.3. Staat van reserves en voorzieningen

Reserves

(Bedragen x €1.000)

Omschrijving  Stand 31-12-2023Rente-toevoe-gingen 2024Stortin-gen 2024Onttrek-kingen 2024Eind-stand 2024Eind-stand 2025Eind-stand 2026Eind-stand 2027
Onmeunig mooi Losser
FrictiekostenBR112000112112112112
Gezond in de stadBR380000380380380380
Herinrichten BeuningenBR4000040404040
Inburgering StatushouderBR7400074747474
Reserve CentrumontwikkelingBR484000484484484484
Reserve Gebouwen MOPBR-41000-41-41-41-41
Reserve GrondexploitaiteBR91900-1641.084998912826
Reserve impuls brede school 2009BR103000103103103103
Reserve Kulturhus OverdinkelBR82001072625242
Reserve MOP onderwijs.'10BR111000111111111111
Reserve NASB '08+'09BR5200052525252
Reserve omgevingswetBR56606575556556556556
Reserve Onderhoud WegenBR1.8280001.8281.8281.8281.828
Reserve Verv. Lampen OVBR880120100112125138
Reserve Vervangingsopgave groenBR136000136136136136
Sociaal domeinBR330000330330330330
Versnelling woningbouwopgaveBR200000200200200200
Totaal  Onmeunig mooi Losser5.463078-795.6205.5375.4535.370
Wendbare organisatie
Aansluiting BRP-digitale dienstverleBR2630088175880-88
Algemene reserveAlg22.27401802.00420.45122.06318.62118.428
Invest BijdragenBR3.49301.5501.7433.3003.1155.4295.243
Reserve conjunctuur/frictiefondsBR5100051515151
Reserve LastenverlichtingBR005002502500-250-500
Reserve Organisatie ontwikkelingenBR00000000
Reserve ReferendaBR4000040404040
Totaal  Wendbare organisatie26.12102.2304.08424.26725.35523.89023.174
Totaal - Generaal31.58402.3084.00529.88730.89229.34428.544

Toelichting

In de stand 31-12-2023 zijn de werkelijke stortingen en onttrekkingen van 2023 niet meegenomen. Dit vindt plaats bij de jaarrekening 2023.

Voor de mutaties in 2024 wordt verwezen naar de toelichting van het desbetreffende programma in hoofdstuk 2.

Programma Onmeunig mooi Losser

Reserve frictiekosten
Op het onderdeel 'Sociaal domein', specifiek de drie decentralisaties, is in 2015 een voordelig resultaat geboekt. Bij de implementatie en uitvoering van de nieuwe taken in het Sociaal Domein, wordt gaandeweg duidelijk dat het naar alle waarschijnlijkheid niet voor alle medewerkers haalbaar is om aan de daarbij behorende eisen (kennis en vaardigheden) te voldoen. Dit leidt tot frictiekosten. De huidige stand van de reserve is € 112.000. 

Reserve Gezond in de stad
De gemeente Losser heeft via de decentralisatie-uitkering GIDS (Gezond In De Stad) middelen ontvangen om de aanpak van gezondheidsachterstanden verder vorm te geven. Bij de resultaatbestemming 2015 is besloten het ontvangen bedrag 2015 te reserveren. De reserve wordt ingezet voor activiteiten in het kader van de Kadernota Gezondheid 2019-2022 en het Lokaal Preventieakkoord. Momenteel is de omvang van de reserve € 380.000.

Reserve herinrichting Beuningen
De raad heeft op 13 november 2017 de motie aangenomen om voor dit doel een bedrag van € 40.000 op te nemen om te komen tot een Kwaliteitsimpuls Beuningen, naar analogie van de Kwaliteitsimpuls De Lutte en het Parapluplan centrum Losser. Het bedrag is bestemd voor de studie naar Kleintje Kulturhus Beuningen.

Reserve Inburgering statushouders
Voor de huisvesting van statushouders heeft de gemeente in de loop van 2017 eenmalige middelen ontvangen. Deze middelen zijn bedoeld voor de integratie van statushouders, waaronder participatie en taalonderwijs. In de jaarrekening 2017 is van het niet bestede bedrag ad € 174.000 een reserve gevormd. Bij de jaarrekening 2021 is hiervan € 100.000 in het resultaat vrijgevallen, zodat nu nog een reserve van € 74.000 resteert. De reden dat niet de hele reserve is vrijgevallen is dat per 1 januari 2022 nieuwe wetgeving in werking zal treden, met een andere financieringsstructuur.

Reserve Centrumontwikkeling
Met de vaststelling van de jaarrekening 2019 is besloten € 500.000 uit het resultaat te reserveren voor het Centrumplan in Losser. Voor de centrumontwikkeling is een groot aantal doelstellingen geformuleerd, die verband houden met flankerend beleid voor de centrumontwikkelingen Losser. Daarbij is te denken aan onder andere: subsidieregeling voor pui- en gevelverbetering en winkelverplaatsingen. Omvang en moment van de daadwerkelijke uitgaven zijn afhankelijk van initiatieven vanuit de lokale middenstand. Op dit moment is de stand van de reserve € 484.000.

Reserve M.O.P. gebouwen
Op 20 december 2011 heeft de gemeenteraad op basis van de najaarsnota besloten tot het instellen van een reserve voor de M.O.P. gebouwen, inclusief de gebouwen van het onderwijs. Dit omdat het M.O.P. meerjarig is onderbouwd en planmatig wordt weggezet. De reserve valt onder twee programma's. De raad heeft eventuele tekorten en overschotten aan het einde van het jaar met de reserve verrekend. Doel van deze reserve is om te 'sparen' voor grote onderhoudsuitgaven.

Reserve grondexploitatie
De grondexploitatie is een vrij risicovolle activiteit. Om deze risico’s op te kunnen vangen, zonder de Algemene risicoreserve aan te moeten spreken, is in 2007 door de raad besloten een Reserve grondexploitatie te vormen. Hierbij is het volgende bepaald. Indien het jaarresultaat van de overige gemeentelijke activiteiten een negatief saldo vertoont, wordt dit eerst aangevuld. Het meerdere wordt voor 50% bestemd voor de Algemene reserve en de andere 50% voor de Reserve grondexploitatie. In geval van een tekort op de grondexploitatie wordt dit eerst ten laste van deze reserve gebracht; een eventueel resterend tekort komt ten laste van de algemene middelen. Op dit moment is de stand € 919.000. Op basis van het risicoprofiel (vereiste weerstandscapaciteit) van de grondexploitaties wordt deze reserve gehandhaafd. De omvang is door de raad gemaximeerd op € 1 mln.

Reserve impuls brede school 2009
Betreft budget ten behoeve van de uitvoering van de Brede Regeling Combinatiefuncties. Gemeente neemt vanaf 2009 deel aan de regeling en ontvangt inmiddels voor ruim vijf formatieplaatsen een bijdrage. In de eerste deelnamejaren is het niet gebruikte budget door de raad aan de reserve toegevoegd. Al enkele jaren zijn ruim zes formatieplaatsen ingevuld. De hogere uitgaven zijn door de raad uit de reserve gedekt. Niet gebruikte budgetten zijn aan de reserve toegevoegd. Op dit moment is de stand € 103.000. 

Reserve bouw Kulturhus Overdinkel
Op 19 maart 2013 heeft de raad de nieuwe uitgangspunten voor deze beschikbare reserve gesteld. De beschikbare € 400.000 was nodig voor de inrichting van de openbare ruimte in relatie tot het Kulturhus Overdinkel. In 2016 zijn daarom de kosten voor de realisatie van het centrumplein Overdinkel verrekend met deze reserve. De stand op 1 januari 2024 is naar verwachting € 82.000. De raad heeft dit bedrag bestemd voor onderhoud voor de komende jaren.

Reserve M.O.P. onderwijs '10
Zie onderbouwing ‘Reserve M.O.P. gebouwen’. De jaarlijkse onttrekking is afhankelijk van investeringen in schoolgebouwen. Investeringen worden gedaan op basis van het in september 2021 vastgestelde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP).

Reserve Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB)
De gemeente heeft gedurende de periode 2008 - 2012 hiervoor middelen ontvangen via de algemene uitkering. Met de Vereniging Sport en Gemeenten is een convenant gesloten voor de uitvoer van diverse beweeginterventies. De budgetten hiervoor zijn in de begroting opgenomen. Huidige stand van de reserve is € 52.000. De raad heeft dit bedrag bestemd voor sport- en beweegactiviteiten in de komende jaren en het Lokaal Sportakkoord.

Reserve omgevingswet
Bij de Bestuursrapportage 2016 is besloten om € 200.000 uit het resultaat te reserveren voor de implementatie van de omgevingswet. Hieraan is incidenteel in 2017 en 2018 het resterende budget voor de omgevingswet toegevoegd. In 2019 is een implementatieplan opgesteld voor de omgevingswet. Ook is daarbij voor de komende jaren een raming van de totale kosten gemaakt. De reserve is ingesteld om de implementatie van de Omgevingswet te bekostigen. Deze implementatie en de voorbereiding daarvan, vindt plaats in de komende jaren. In de VJN2019 en VJN2020 is een extra bedrag toegevoegd aan deze reserve. De stand per 1 januari 2024 is naar verwachting € 566.000.

Reserve onderhoud wegen
Het MIP is het instrument om meerjarig concreet invulling te geven aan het onderhouds- en vervangingsprogramma wegen. Via het MIP worden uitvoeringsprojecten gedefinieerd en uitgevoerd. Hiervoor zijn in deze reserve middelen beschikbaar gehouden.

Reserve vervanging lampen Openbare Verlichting
Deze reserve is bedoeld voor de 4-jaarlijkse vervanging van de lampen van de openbare verlichting. Jaarlijks wordt een bedrag van € 12.500 gereserveerd.

Reserve vervangingsopgave groen
In de VJN2021 is besloten tot vorming van deze reserve. In de komende jaren (2022, 2023 en 2024) wordt de vervangingsopgave gerealiseerd. Na afronding hiervan wordt de reserve afgeboekt.

Reserve Sociaal domein
Op het onderdeel 'Sociaal domein', specifiek de drie decentralisaties, is in 2015 een voordelig resultaat geboekt. Vanwege de onzekerheid die bestaat over de ontwikkeling van de uitgaven en inkomsten binnen het 'Sociaal domein', is besloten om € 1.000.000 te bestemmen voor de vorming van een reserve 'Sociaal domein'. De kosten van pilots in het Sociaal domein worden ten laste van deze reserve gebracht. De stand van de reserve bedraagt € 330.000. De raad wordt in de begroting 2024 voorgesteld een bedrag van ongeveer € 300.000 uit deze reserve aan dit doel te besteden.

Reserve Versnelling woningbouwopgave

Betreft de door de raad via een amendement ingestelde bestemmingsreserve Versnelling woningbouw De Lutte Noord en Hannekerveld, ter grootte van € 200.000.

Reserve duurzaamheid
De raad heeft op 13 november 2017 de motie aangenomen om een reserve Duurzaamheidsfonds te vormen en een storting van € 500.000 te doen. Huidige stand van deze reserve is € 304.000. Voor dit bedrag zijn grotendeels verplichtingen aangegaan. Deze middelen worden gebruikt ter financiering van het programma duurzaamheid (uitvoering Klimaatakkoord). De verwachting is dat het rijk na de kabinetsformatie structurele middelen beschikbaar stelt om de taken die vanuit het klimaatakkoord aan gemeenten zijn opgelegd te financieren. Voorgesteld wordt om zogenoemde 'geoormerkte' rijksmiddelen aan deze reserve toe te voegen.

Programma Wendbare organisatie en transparant bestuur

Reserve aansluiting BRP-digitale dienstverlening
Bij de resultaatbestemming van 2017 is besloten een reserve in te stellen ter dekking van de kosten voor de aansluiting bij de applicatie iBurgerzaken. Het project is afgerond. De kapitaallasten van de investering worden uit deze reserve gedekt. Na het laatste jaar van afschrijving wordt de reserve opgeheven.

Algemene reserve
De algemene reserve is bedoeld als buffer (weerstandscapaciteit) voor het opvangen van financiële tegenvallers. Voorbeelden hiervan zijn een tekort op de jaarrekening en niet voorzienbare risico's. Een toelichting op de Algemene reserve is hierboven opgenomen. Samen met de Reserve grondexploitatie is de omvang van deze reserve bepalend voor de omvang van het weerstandsvermogen en de weerstandsratio. De omvang is met ruim € 22 miljoen en een weerstandsratio van 10,6 ruim voldoende van omvang. De raad heeft de bandbreedte voor deze ratio bepaald op 1,4 - 2.

Egalisatiereserve investeringsbijdragen
Op grond van BBV 2004 mogen bijdragen uit eigen reserves in investeringen met een economisch nut niet in mindering worden gebracht op de boekwaarde van de investeringen. Hier is sprake van een zogenaamde bruto verantwoording. In de praktijk houdt dat in, dat (een deel van) de jaarlijkse afschrijvingslasten gedekt wordt door jaar een stukje van deze reserve voor dat doel in te zetten. De jaarlijkse vrijval van deze reserve vindt plaats op basis van de afschrijvingstermijn van het betreffende activum. De vrijval wordt conform de regelgeving verwerkt via een mutatie van reserves en op deze wijze derhalve via de bestemmingen. Inzet van deze reserve wordt aangemerkt als structurele dekking. Huidige stand van deze reserve is begin 2024 naar verwachting € 3,5 miljoen.

Reserve conjunctuur/frictiefonds
Op 12 mei 2009 heeft de raad bij het vaststellen van de bezuiniging besloten tot het instellen van een conjunctuur-/frictiefonds in 2010 van € 1.000.000. Deze is bedoeld voor het opvangen van tijdelijke, conjuncturele tegenvallers, waarbij te denken valt aan bijvoorbeeld niet door het rijk gecompenseerde uitkeringsgelden en teruglopende leges. Tevens bedoeld voor opvang frictiekosten in de vorm van eenmalige personele effecten als uitvloeisel van de organisatorische aanpassingen. Ook de samenwerking met Enschede en het GBT en de daaruit voortvloeiende frictiekosten vallen hieronder. De reserve bedraagt € 51.000. Jaarlijks wordt een bedrag van ongeveer € 12.000 onttrokken, dat te maken heeft met verplichtingen die voortvloeien uit de overgang van voormalige medewerkers naar het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente.

Reserve referenda
Bij de Bestuursrapportage 2016 is besloten € 40.000 apart te zetten voor de organisatie van referenda.

 

Voorzieningen

(Bedragen x € 1.000)

Bedragen * 1000 EuroStand  31-12-2023Bestedingen 2024Stortingen 2024Eindstand 2024Eindstand 2025Eindstand 2026Eindstand 2027
Onmeunig mooi Losser
Herstructurer.Ontmanteling Top Craft320032323232
Voorz. Reiniging6126810554590626661
Voorz. Riolering4.9452494095.1055.2145.3205.429
Voorz. Vervanging afvalcontainers198035233268303338
Totaal  Onmeunig mooi Losser5.7873174545.9246.1046.2806.460
Wendbare organisatie
Voorz. pensioenen wethouders3.374003.3743.3743.3743.374
Voorz. uitstroom personeel4004444
Totaal  Wendbare organisatie3.378003.3783.3783.3783.378
Totaal9.1653174549.3029.4829.6599.839

Toelichting

In de stand 31-12-2023 zijn de werkelijke stortingen en onttrekkingen van 2023 niet meegenomen.

Voor de mutaties in 2024 wordt verwezen naar de toelichting van het desbetreffende programma in hoofdstuk 2.

Onmeunig mooi Losser

Ontmanteling Top Craft 
Op basis van de notitie "Mensenwerk" hebben de drie deelnemende gemeenteraden in december 2011 besloten om de huidige uitvoeringsstructuur van zowel Gr-Wot als het uitvoeringsbedrijf Top Craft te ontmantelen en over te gaan tot separate uitvoering van de WSW door de drie afzonderlijke gemeenten. Als gevolg van deze beslissing is in de jaarrekening 2011 van Top Craft BV en het Gr-Wot een voorziening "Herstructurering/ontmanteling" gevormd van € 8,3 miljoen ter dekking van toekomstige kosten die verband houden met de herstructurering. Voor Losser resulteerde dit tot het vormen van een voorziening ter hoogte van € 2,6 miljoen. De huidige stand van de voorziening is € 32.000. Per eind 2023 kan naar verwachting de voorziening bij de jaarrekening 2023 worden opgeheven.

Voorziening reiniging 
Het saldo van deze voorziening is de afgelopen jaren in de tarieven verwerkt. Op deze wijze worden behoudens (autonome) kostenstijgingen, onregelmatige schommelingen in de tarieven beperkt. De huidige stand van de voorziening is € 740.000. Per eind 2023 is de voorziening naar verwachting op ruim € 613.000.

Voorziening vervanging afvalcontainers
Uit deze voorziening wordt de kosten van ondergrondse containers te worden gedekt. Vanaf 2018 hebben hiervoor jaarlijkse storting plaatsgevonden van € 35.000. Bij de jaarrekening 2021 is deze voorziening afgesplitst van de voorziening reiniging. De huidige stand van de voorziening is € 163.000. Per eind 2023 is de voorziening naar verwachting op ruim € 198.000.

Voorziening Riolering
De hoogte van het rioolrecht is gebaseerd op het kostendekkingsplan dat onderdeel is van het vernieuwde Gemeentelijke Rioleringsplan (vGRP) dat in maart 2018 is vastgesteld. De hoogte van de (noodzakelijke) voorziening is betrokken bij de samenstelling van dit vGRP. De huidige stand van de voorziening is € 4.563.000. Per eind 2023 is de voorziening naar verwachting op ruim € 4.945.000.

Bestuur en Dienstverlening

Voorziening pensioenen wethouders 
Op grond van BBV dient voor de pensioenverplichtingen, die de gemeente Losser heeft tegenover bestuurders en oud-bestuurders dan wel tegenover hun nabestaanden, een voorziening te worden gevormd. Op basis van actuariële berekeningen wordt jaarlijks beoordeeld of de voorziening nog toereikend is. Uitkeringen van de pensioenen vinden jaarlijks plaats uit de voorziening en via de exploitatie wordt deze voorziening aangevuld tot de noodzakelijke omvang.

Voorziening uitstroom personeel 
Deze voorziening wordt in 2023 in de jaarrekening opgeheven.

4.4. Incidentele baten en lasten

(Bedragen x € 1.000)

 

Specificatie incidentele baten en lasten 2024 2025 2026 2027
Specificatie baten        
Programma Onmeunig mooi Losser        
Winstneming 2021-2025 -505 -18 0 0
verduurz. Brilmansdennen -15 -15 0 0
Totaal baten -520 -33 0 0
         
Specificatie lasten        
Programma Wendbare organisatie
       
Arbeidsmarktcommunicatie 21 0 0 0
Bel.cap. Vluchtel. en statush. Oh. 13 13 0 0
Overhead BIBOB 26 26 0 0
Wet Open Overheid incidenteel 55 55 0 0
Continueren ervecoaches 20 0 0 0
Groen/Blauwe diensten 750 0 0 0
Impulsverbeteringen dienstverlening 80 50 50 0
Opgave wendbare organisatie 160 0 0 0
Overhead wendbare organisatie 26 0 0 0
Uitvoeringskosten klimaatakkoord 800 800 800 0
Extra onderuitputting kap.lasten -150 -150 -150 -150
Grondexpl. Vpb extra 46 -24 -7 -8
Programma Onmeunig mooi Losser        
Meerjaren onderhoud (MOP) 300 300 0 0
Revitalisering bedrijventerreinen 25 0 0 0
Grasbeton 67 67 67 0
CML 10 0 0 0
Parochietuin Losser 0 5 0 0
Recr. en Toerisme: toegankelijkheid 25 25 0 0
Herstel in gebr. Gen. gemeentegrond 44 44 0 0
Inrichting percelen Bossenstrategie 0 25 75 0
Grondexploitatie vm. Martinusschool 86 86 0 0
Handhaving energielabel C kantoren 2 2 0 0
Invoering Omgevingswet 75 0 0 0
verduurz. Brilmansdennen 50 49 0 0
Herziening subsidiebeleid 0 0 10 0
Intensivering jongerenwerk Fundament 66 0 0 0
Continueren ervecoaches 20 0 0 0
Bel.cap. Vluchtel. en statush. 45 45 0 0
Armoedebestrijding kinderen 14 14 0 0
Verst. Dienstv. Gem.: Systeemleren 6 6 6 6
Kostenplaatsen 0 0 0 0
Buurtbemiddeling 20 0 0 0
Capaciteit veiligheid 115 0 0 0
Capaciteit veiligheid overhead 13 0 0 0
Concierge (24 uur) 't Lossers hoes 55 55 29 0
Contractbeheer 15 0 0 0
Dig. transitie - datagedreven werken 1.000 0 0 0
Juridisch medewerker privaatrecht 29 29 0 0
Overh. Jur. Medew. 13 13 0 0
Verkenning vrijw. dorpsarchief 10 0 0 0
Totaal lasten 3.952 1.537 880 -152
         
Specificatie onttrekking reserves        
Programma Bestuur en Dienstverlening        
Uitv. Kn. klimaatakk. bijdr. res. -800 -800 -800 0
Digitale transitie -1.000 0 0 0
Programma Onmeunig mooi Losser 0 0 0 0
Groen/Blauwe diensten -750 0 0 0
Grondexploitatie vm. Martinusschool 164 -86 0 0
Toek.best. Leefomg. bijdrage res. 0 0 0 0
Invoering Omgevingswet -75 0 0 0
Totaal onttrekking reserves -2.461 -886 -800 0
         
Specificatie storting reserves        
Programma Wendbare organisatie
       
Res. behoedzaamheid ivm accres 923 1.199 0 0
Uitvoeringskosten klimaatakkoord 800 800 800 0
Lastenverlichting 500 0 0 0
Programma Onmeunig mooi Losser        
Groen/Blauwe diensten 750 0 0 0
Winstneming 2021-2025 45 -144 0 0
realisatie sporthal in De Lutte 0 0 2.500 0
Totaal storting reserves 3.018 1.855 3.300 0
         
Totaal saldo incidentele baten en lasten 3.990 2.472 3.380 -152

 

Toelichting:

Het overzicht incidentele baten en lasten is al enige tijd een vast onderdeel van onze begroting. Het overzicht is nodig om het structurele en incidentele begrotingssaldo te bepalen. De provinciaal toezichthouder kijkt hier kritisch naar. Inmiddels is het BBV aangescherpt: een overzicht met incidentele baten en lasten volstaat niet meer alleen, ook wordt gevraagd om een toelichting.

De algemene regel is simpel: de gemeente voert structurele taken uit en raamt daarvoor structurele middelen in de begroting. Dat betekent eigenlijk dat in principe alle baten en lasten in de begroting structureel zijn. Voor structurele baten en lasten geldt in het algemeen, dat zij tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd opgenomen zijn. Wel kunnen de structurele middelen fluctueren, kijk alleen maar eens naar de inkomsten uit het gemeentefonds. Ook door nieuw beleid of door bezuinigingen kunnen de hoogte van structurele lasten en baten worden beïnvloed.

Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig doel hebben. Een begroting, meerjarenraming of jaarrekening kan ieder jaar dergelijke eenmalige zaken bevatten. Ook kan het voorkomen dat een eenmalige subsidie voor een bepaalde activiteit wordt verkregen, maar dat de lasten van de uitvoering van die activiteit zich over meerdere jaren uitspreidt. Gezien de koppeling met de subsidie hebben deze lasten dan een incidenteel karakter. De begroting en meerjarenraming geven inzicht of baten en lasten afwijkend van aard zijn. In de toelichting op het BBV staat als hulpmiddel dat voor het bepalen van een nadere invulling van het begrip ‘incidenteel’ gedacht kan worden aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Dit betekent dat baten en lasten die zich drie jaar of minder voordoen kunnen kwalificeren als incidenteel, maar ook gewoon structureel van aard kunnen zijn. Baten en lasten die zich vier jaar of langer voordoen zijn in beginsel structureel van aard. De scheidslijn tussen drie jaar of langer is zoals gezegd een hulpmiddel bij het bepalen of er sprake is van incidenteel of structureel; de soort of de eigenschap van een begrotingspost van het taakveld gaat altijd boven dit hulpmiddel. Zo blijft een incidentele baat of last, die vier jaar of langer geraamd wordt, gezien de soort of de eigenschap van een begrotingspost altijd incidenteel en wordt dus niet opeens structureel door deze langer dan drie jaar te ramen.

Aan de hand van de hiervoor geschetste kaders hebben wij het overzicht incidentele baten en lasten opgesteld. Voor de investeringen in klimaat, impulsverbeteringen dienstverlening, opgave wendbare organisatie en het budget voor Groen blauwe diensten vallen hierbij op. Voor de investeringen in klimaat geldt dat we deze, ondanks dat ze voor vier jaar geraamd zijn, toch als incidenteel hebben aangemerkt, omdat het om een periode van maximaal vier jaar gaat, én er een reserve wordt gevormd. Dotaties en onttrekkingen aan reserves zijn in principe altijd incidenteel.

Beleidsnota's en onderzoeken

Vanuit de vertaling van het coalitieakkoord is voor een aantal onderzoeken en het opstellen van beleidsnota's geld geraamd, vaak voor één, soms voor twee jaar. Ook deze kosten hebben we als incidentele last aangemerkt. Het gaat onder meer om de beleidsplannen circulaire economie, mobiliteit, de op te stellen visies op recreatie en toerisme en vrijetijdseconomie, een onderzoek naar de storings- en piketdienst, onderzoek Overdinkel en de doorontwikkeling van de bereikbaarheid van de Drilandsteen.

Verder trekken we nog (eenmalig) geld uit voor het vormen van een energiefonds en een reserve BIBOB.

Reserves

Zoals hiervoor al geschetst worden stortingen en onttrekkingen aan reserves in principe als incidenteel opgemerkt. Die hebben we dan ook als zodanig in bovenstaand overzicht opgenomen. Een opvallende is de reservering behoedzaamheid in verband met het accres. Voor de jaren 2023 tot en met 2025 is het accres in het gemeentefonds hoog. Van diverse kanten is al gewaarschuwd dat dit accres in de betreffende jaren lager gaat uitvallen omdat steeds weer blijkt dat het rijk de ambities niet waar maakt. Daarom hebben we een deel van het de algemene uitkering gereserveerd voor tegenvallers in het accres.

 

4.5. Geautoriseerde kredieten

Bij eerdere besluitvorming is door de raad besloten tot het doen van (extra) uitgaven en investeringen in 2024. De uitgaven en kapitaallasten die uit de investeringen voortvloeien zijn verwerkt in de voorliggende Programmabegroting. Daarnaast is het nodig om het krediet te verlenen voor de investeringen.

De volgende kredieten worden in 2024 geautoriseerd: 

Omschrijving  Bedrag Besluitvorming in
Structureel vervangingskrediet Wegen 2024 750.000,00 VJN 2020, blz. 40
Vervangen openbare verlichting 2024 200.000,00 VJN 2020, blz. 40
Vervanging materieel Servicebedrijf 2024 275.000,00 VJN 2020, blz. 41 en VJN 2021, blz. 29
Herinrichting openbare ruimte wkc de Brink 300.000,00 VJN 2021, blz. 41
Herinrichting Raadhuisplein 700.000,00 VJN 2021, blz. 41
Herinrichting Martinusplein 800.000,00 VJN 2021, blz. 42
Centrumplein de Lutte 1.000.000,00 VJN 2021, blz. 42 en VJN 2023, blz. 65
Kwaliteitsimpuls Glane 400.000,00 VJN 2021, blz. 42
Kwaliteitsimpuls Beuningen 400.000,00 VJN 2021, blz. 42
Structureel vervangingsbudget groenvoorzieningen 2024 50.000,00 VJN 2021, blz. 42
Herstel beschadigingen wadi's 75.000,00 Verlenging GRP (22z02140)
Waterkunstwerk centrum Losser 17.276,00 Verlenging GRP (22z02140)
Winkelcentrum de Brink 21.000,00 Verlenging GRP (22z02140)
Martinusplein 260.000,00 Verlenging GRP (22z02140)
Martinusplein klimaatrobuust 100.000,00 Verlenging GRP (22z02140)
Scholtinkstraat 125.455,00 Verlenging GRP (22z02140)
Hogeweg 184.659,00 Verlenging GRP (22z02140)
Roofvogelbuurt fase I 1.063.182,00 Verlenging GRP (22z02140)
Klimaatadaptatiezone Markebeek 300.000,00 Verlenging GRP (22z02140)
Andersonstraat 275.000,00 Verlenging GRP (22z02140)
Klimaatmaatregelen 2024 307.000,00 Verlenging GRP (22z02140)
Vervanging landmeetkundige apparaten 7.200,00 VJN 2023, blz. 65
Herinvulling Aloysius locatie 2.700.000,00 VJN 2023, blz. 65
Enschedesestraat 530.000,00 VJN 2023, blz. 65
Herstructurering Vogelbuurt 100.000,00 VJN 2023, blz. 65