1. Programmaverantwoording

De gemeente Losser kent de volgende programma's:

1.1 Natuur & Ruimte
1.2 Welzijn & Zorg
1.3 Economie & Werk
1.4 Bestuur & Dienstverlening

De verdeling van de lasten (× € 1.000) in 2016 was als volgt:

 

1.1 Natuur en Ruimte

"Wonen in karakteristieke kerkdorpen met een uniek landschap"

Strategische doelen:

  • Behouden van het unieke landschap met ruimte voor economische ontwikkelingen.
  • Kwalitatief goede en levensloopbestendige woningen in vitale karakteristieke kerkdorpen. 
  • Goede verbindingen tussen kerkdorpen, natuurgebieden, omliggende steden en (Duitse) buren.
  • Aantrekkelijk ondernemersklimaat.

Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.  

Doelenboom Natuur & Ruimte

Behouden en versterken van de kernkwaliteiten in het landschap. Binnen de kaders streven naar ontwikkelingsruimte voor bestaande en nieuwe bedrijvigheid in het landelijk gebied. -->  Landelijk gebied -->  Lasten 237
-->  Baten 100
Zorgen voor een passende kwaliteit van bestaande woningen en de directe woon-omgeving, onder andere faciliteren van langer thuis wonen. -->  Wonen -->  Lasten 185
-->  Baten 124
Het bevorderen van maatschappelijk gewenst ruimtegebruik, vooral op het gebied van wonen en bedrijvigheid. -->  Grondbedrijf -->  Lasten 1.989
-->  Baten 1.991
Behouden van de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente. -->  Handhaving -->  Lasten 816
-->  Baten 43
Ruimtelijke ordening -->  Lasten 1.104
-->  Baten 12
Vergunningen -->  Lasten 1.344
-->  Baten 319
Optimale bereikbaarheid van woningen, winkels en bedrijven. -->  Verkeer en vervoer -->  Lasten 237
-->  Baten 63
We streven naar een duurzame, schone en veilige openbare ruimte die mededrager is in het bereiken van de strategische doelen van de gemeente. -->  Afval en reiniging -->  Lasten 1.744
-->  Baten 2.140
Groen -->  Lasten 1.212
-->  Baten 8
Riolering en water -->  Lasten 2.296
-->  Baten 2.616
Wegen -->  Lasten 1.724
-->  Baten 181

Wat hebben we bereikt?

Met de vaststelling van een aantal ontwikkelingsgerichte (partiele) herzieningen van bestemmingsplannen en beleidsnotities en -visies op het gebied van Landschap, Recreatie en Toerisme en Ruimtelijke Ordening is ook in 2016 uitvoering gegeven aan een verdere ontwikkeling en versterking van het landschap, economische ontwikkelingen en de leefbaarheid van de kerkdorpen.

Tevens zijn in 2016 belangrijke stappen gezet om de gemeentelijke organisatie voor te bereiden op de implementatie van de nieuwe Omgevingswet en is (op basis van de vastgestelde Woonvisie en de met de provincie en de Twentse gemeenten gemaakte woonafspraken) een start gemaakt om deze te vertalen in een woningbouwprogramma.

Wat hebben we ervoor gedaan?

  Begroting Realisatie
Doelstelling: Behouden en versterken van de kernkwaliteiten in het landschap. Binnen de kaders streven naar ontwikkelingsruimte voor bestaande en nieuwe bedrijvigheid in het landelijk gebied.

Landelijk gebied

 

Uitvoeren van het bestemmingsplan Buitengebied.

In stand houden, stimuleren en waar mogelijk verbeteren van dag- en verblijfsrecreatie voorzieningen

Het verder verbeteren en optimaliseren van de toeristische infrastructuur

Landschapsbeheer:

  • Uitvoering en aanpassing/actualisatie Cascobeleid om waardevolle houtwallen in stand te houden en vernieuwing mogelijk te maken.
  • Betere aansluiting tussen Casco, APV en bestemmingsplan Buitengebied.
  • Onderhoud houtwallen in eigendom van de gemeente.

Bestemmingsplan Buitengebied is kaderstellend/ontwikkelingsgericht. De uitvoering geschiedt voornamelijk door middel van vergunningverlening. Onder voorbehoud instemming gemeenteraad is in 2016 overeenstemming bereikt over de plannen voor Rood voor Groen op landgoed Singraven, is medewerking verleend aan een drietal Rood voor Rood plannen, is de lijst Geldelijke Regeling voor het Landinrichtingsplan Losser Zuid vastgesteld en is over de provinciale Omgevingsvisie en -Verordening een zienswijze ingediend.

In mei 2016 is het beleidsplan en Actieprogramma Recreatie en Toerisme vastgesteld. Voor meer informatie wordt verwezen naar "Doelstelling de gemeente Losser meer vermarkten als toeristisch en recreatieve landschapsgemeente met behoud van haar natuur en landschap".

 

Landschapsbeheer:
Uitvoering en aanpassing/actualisatie Cascobeleid om waardevolle houtwallen in stand te houden en vernieuwing mogelijk te maken.
Betere aansluiting tussen Casco, APV en bestemmingsplan Buitengebied.
Onderhoud houtwallen in eigendom van de gemeente.

Landschapsbeheer:
Het Cascobeleid is toegepast bij de advisering over wel of niet verwijderen van houtwallen in het buitengebied. De actualisatie van het Cascobeleid is in afstemming met de andere gemeenten in Noordoost-Twente uitgesteld tot 2017.

De aansluiting tussen APV, Casco en bestemmingsplan Buitengebied is verbeterd, maar laat nog ruimte voor verbeteringen.
Onderhoud gemeentelijke houtwallen is periodiek uitgevoerd.

Doelstelling: Zorgen voor een passende kwaliteit van bestaande woningen en de directe woonomgeving, onder andere faciliteren van langer thuis wonen.

Wonen

 

Op basis van de Regionale Woonvisie wordt de woonvisie 2012-2022 geactualiseerd en begin 2016 door de Raad vastgesteld. Daarbij dienen ook keuzes te worden gemaakt om de woningbouwcapaciteit terug te dringen.

Op basis van de vastgestelde Woonvisie Losser 2016 zullen de prestatieafspraken met de provincie en de woningbouwcorporaties worden geactualiseerd.

Onder gelijktijdige intrekking van de beleidsnota's 'Verdichting van dorpslinten en dorpsranden' en 'Inbreiding en mantelzorg', is de geactualiseerde Woonvisie 2016 op 11 oktober 2016 door de Raad vastgesteld.

In november 2016 zijn (op basis van de vastgestelde Woonvisie) zowel met de woningcorporatie Domijn als met de stichting Woonzorg Nederland prestatieafspraken gemaakt. Eind 2016 is gestart met het opstellen van een huisvestingsverordening.

Doelstelling: Het bevorderen van maatschappelijk gewenst ruimtegebruik, vooral op het gebied van wonen en bedrijvigheid.

Grondbedrijf

Bij het opstellen van de begroting 2016 is de uitvoeringsmodule van de woonvisie 2012-2022 nog als uitgangspunt genomen. De regionale woonvisie voor Twente is op 9 december 2014 vastgesteld. De nieuwe woonvisie van Losser zal hier een uitvloeisel van zijn en begin 2016 door de Raad worden vastgesteld. De provincie stemt overigens pas in met een lokale woonvisie als in heel Twente overeenstemming is over de aantallen. Hierin zit dus wel een afhankelijkheid van onze buurgemeenten, voordat definitieve besluiten kunnen worden genomen. We koersen daarbij op eind 2015 voor overeenstemming. De financiële vertaling daarvan zal dan bij de jaarrekening plaatsvinden. Tevens zal in 2016 rekening moeten worden gehouden met de gevolgen van de per 1 januari 2016 in werking tredende Wet Vennootschapsbelasting (verdeling taken en verantwoordelijkheden). Op dit moment is in den lande nog niet duidelijk welke gevolgen uit de invoering van deze wet zullen voortvloeien.

Naar aanleiding van de eind september bekend geworden prognose Primos 2016 is een ambtelijke werkgroep ingesteld, om de consequenties en keuzemogelijkheden voor de woningbouwprogrammering in beeld te brengen. Daarin worden ook de regionale afspraken meegenomen die medio december 2016 tussen de provincie en de 14 Twentse gemeenten zijn gemaakt.                             

De notitie van Uitgangspunten Vaststelling Grondexploitaties is vastgesteld.

Doelstelling: Behouden van de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente.

Ruimtelijke ordening

De inrichtings- en onderhoudskwaliteit van de openbare ruimte draagt in belangrijke mate bij aan de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente. Het onderhoudsniveau voor de openbare ruimte is vastgesteld op niveau B.

Bij investeringen in onderhoud en vervanging van voorzieningen in de openbare ruimte worden zoveel mogelijk synergiekansen benut waardoor het mogelijk wordt bij te dragen aan de strategische doelen van de gemeente.

Hiertoe wordt jaarlijks het MIP (integraal meerjaren investerings- en onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte geactualiseerd).

Speerpunten 2016: 

Kern Overdinkel:

Realisatie centrumplein en directe omgeving (waaronder realisatie van een 'centrumhalte' openbaar vervoer.

Kern Losser:

  • Uitwerken ontwerp Gronausestraat op basis van de inrichtingsvisie die tot stand is gekomen in samenhang met het opstellen van het Parapluplan en Verkeerscirculatieplan kern Losser.
  • Start uitwerking wijkvernieuwing Irisstraat/Leliestraat.

Kern De Lutte:

  • Opstellen integraal technisch plan voor vervangingsinvesteringen met doorkijk naar synergiemogelijkheden.
  • Planvorming herinrichting Lossersestraat, P. Geerdinkstraat.

Overkoepelend:

  • Opstellen Groenstructuurplan, beleidsnota Wegen en Openbare Verlichting.
  • Start vervanging openbare verlichting (op basis van beleidsnota Openbare verlichting).

Uitvoering van het MIP in 2016 
Centrumplan Overdinkel
In de kern Overdinkel is in 2016 hard gewerkt aan de realisatie van het centrumplan. Het plein voor het nieuwe Kulturhus (’t Trefhuus) is grotendeels gereed.

Gronausestraat en Parapluplan centrum Losser
Op 10 mei 2016 heeft de Raad, na een uitgebreid plan- en participatieproces, besluiten genomen over het ambitieniveau voor de kwaliteitsimpuls centrumgebied Losser (als onderdeel van het Parapluplan) en over de inrichtingsprincipes van het aansluitende deel van de Gronausestraat.
Voor het zuidelijk deel van de Gronausestraat heeft eveneens een plan- en participatieproces plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot een raadsbesluit in oktober 2016 over het inrichtingsprincipe van dit wegvak. Aansluitend is gestart met de uitwerking tot een definitief ontwerp en bestek.

Wijkvernieuwing Irisstraat/Leliestraat
In dit integrale project werken wooncorporatie Domijn en Gemeente nauw samen. Gemeente is de ‘trekker’ van het ontwerp en de realisatie van de vernieuwde openbare ruimte. In 2016 is het woonrijp maken van fase I uitgevoerd.

Kwaliteitsimpuls De Lutte
In 2016 heeft het plan- en participatieproces plaatsgevonden om te komen tot een "Kwaliteitsimpuls De Lutte". Dit heeft geleid tot een visiedocument en een aanzet tot een uitvoeringsprogramma.

"Overkoepelend" - in relatie tot ruimtelijke kwaliteit
In 2016 is verder gewerkt aan sectorale beleidsplannen die een relatie hebben met de ruimtelijke kwaliteit. Zo is begin 2016 het Groenstructuurplan vastgesteld en heeft het participatieproces plaatsgevonden voor de beleidsnota "Licht in de openbare buitenruimte".
De beleidsnota Wegen, waarin een sterke relatie zit met bijvoorbeeld de recreatieve infrastructuur, is uitgesteld in verband met de ontwikkelingen rondom de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).

Vergunningen

De vergunningverlening (o.a. bouwen, milieu, Algemene Plaatselijk Verordening en bijzondere wetten) zal met de beschikbare capaciteit op een adequaat niveau moeten worden uitgevoerd. Het product moet voldoen aan de beleidsregels, wet- en regelgeving (dit met inbegrip van jurisprudentie). Hierbij moet ook gedacht worden aan het in elk geval binnen de daartoe gestelde termijnen afhandelen van de procedures.
Een extra opgave zal het veiligheidsaspect binnen de Apv-vergunningverlening zijn. Het proces van de omgevingsvergunningen gaat al grotendeels digitaal. In 2016 zal dit proces nagenoeg volledig digitaal worden doorlopen. Ook zal de ingeslagen koers, dat het product steeds meer in samenwerking wordt gemaakt, o.a. Regionale Uitvoeringsdienst( RUD Twente), worden voortgezet.
Volgens planning zal in 2016 de overgang van het programma waar nu het vergunningenproces in wordt begeleid, Key 2 vergunningen (van Centric) naar Squit (Roxit) plaatsvinden. In elk geval zullen hier in 2016 de voorbereidingen voor worden gestart. Tevens wordt in 2016 worden voorgesorteerd op de komst Omgevingswet in 2018 die onder andere de Wabo zal vervangen. Ook zal de omschakeling van de netwerk RUD naar een fysieke RUD aandacht vragen. De ontwikkelingen met betrekking tot Squit, Omgevingswet en RUD genoemd onder vergunningen gelden evenzeer voor handhaving.

De vergunningverlening is samen met de diverse partners binnen de beschikbare capaciteit op een adequaat niveau uitgevoerd en binnen de gestelde termijnen.

De opbrengst aan leges voor omgevingsvergunningen is, zoals vorig jaar aangekondigd, gedaald. Dit is vooral het gevolg van minder grote projecten en daarmee minder leges. Het totaal aantal aanvragen en daarmee de hoelveelheid werk is niet noemenswaardig gedaald.

Volgens planning zou in 2016 de overgang van het programma voor het vergunningenproces Key 2 vergunningen (van Centric) naar Squit (Roxit) plaatsvinden. Dit is vanwege beschikbare capaciteit en middelen doorgeschoven naar 2017.

In 2016 is voorgesorteerd op de komst van de Omgevingswet in 2019, die onder andere de Wabo zal vervangen. 

Handhaving

  •  Toezicht op en handhaving (inclusief juridische procedures) van verleende omgevingsvergunningen voor de activiteit bouw; dit bij particulieren en bij bedrijven.
  • Toezicht op de naleving van milieuregelgeving door bedrijven en handhaving in dit kader (inclusief de juridische procedures); hierbij wordt aansluiting gezocht bij de Regionale Uitvoeringsdienst.
  • Actief toezicht bij sloopactiviteiten met asbest.
  • Goede afstemming met de brandweer op de controles in het kader van het brandveilig gebruiken van gebouwen.
  • Geen (actief)  toezicht/handhaving in het kader van de Algemene plaatselijke verordening en bijzondere wetgeving (zoals Drank- en horecawet). Dit met uitzondering van de brandveiligheid en constructie bij evenementen.

Hierbij dient opgemerkt te worden dat er voldaan zal moeten worden aan de kwaliteitscriteria VTH (Vergunning, toezicht en handhaving). In dit kader wordt er ook samengewerkt binnen de RUD.
De ontwikkelingen met betrekking tot Squit (o.a. in relatie tot de doorontwikkeling van digitaal handhaven), Omgevingswet en RUD genoemd onder vergunningen gelden evenzeer voor handhaving.

Toezicht op en handhaving (inclusief juridische procedures) van verleende omgevingsvergunningen voor de activiteit bouw en milieu; dit bij particulieren en bij bedrijven, is uitgevoerd.

Hierbij is aansluiting gezocht bij de Regionale Uitvoeringsdienst en andere gemeenten. Ook is extern personeel ingehuurd om voldoende capaciteit te hebben om de diverse werkzaamheden uit te kunnen voeren. Dit betreft vooral het opschroeven van aantallen controles. Ook is extra ingezet op monitoring, planning en control.

De genoemde ontwikkelingen bij vergunningen met betrekking tot Squit (o.a. in relatie tot de doorontwikkeling van digitaal handhaven), Omgevingswet en RUD genoemd onder vergunningen gelden evenzeer voor handhaving.

Doelstelling: Optimale bereikbaarheid van woningen, winkels en bedrijven.

Verkeer en vervoer

 

  • Uitvoeren incidentele verkeersmaatregelen.
  • Uitvoeren verkeerscirculatieplan met parkeeronderzoek kern Losser in samenhang met ruimtelijke ontwikkelingen.
  • Bevorderen openbaar vervoer.
  • Bevorderen verkeersveiligheid, onder andere door verkeerskundige aanpassingen in infrastructuur integraal deel uit te laten maken van herinrichtingsprojecten.

Optimale bereikbaarheid
In het kader van een gezamenlijke provinciale aanpak op het gebied van educatie- en communicatieprojecten, toegespitst op gedragsbeïnvloeding voor diverse leeftijdscategorieën, zijn de volgende projecten uitgevoerd:

  • ANWB Streetwise voor basisscholen;
  • project Veilig op Weg voor basisscholen;
  • VOMOL-project voor basisscholen (veilig omgaan met opvallend landbouwverkeer); 
  • verkeersquiz Losser voor basisscholen; 
  • verkeersmarkt voor het Carmelcollege; 
  • project Veilig Uitgaan Veilig Thuiskomen voor het Carmelcollege; 
  • project Fiets4Safe voor het Carmelcollege; 
  • project 50cc Scooterschoolevents voor het Carmelcollege; 
  • broemcursus voor 50+-ers; 
  • scootmobielcursus voor volwassenen.

Bevorderen openbaar vervoer

Regiotaxi:
Twente breed is eind 2015 besloten om niet eerder dan 1 juli 2017 te starten met een nieuwe regionale maatwerkvoorziening vervoer. Omdat het geldende contract Regiotaxi liep tot 1 juli 2016 betekende dit dat een periode van één jaar moest worden overbrugd. Een openbare Europese aanbesteding Regiotaxi Twente heeft  geresulteerd dat tijdens de overbruggingsperiode het regiotaxivervoer wordt uitgevoerd door Brookhuis Personenvervoer B.V. te Oldenzaal met als onderaannemer Taxi Nijhuis De Lutte.

Centrumhalte Overdinkel
Binnen de plannen voor het centrumplan Overdinkel is een centrumhalte "Kleine kernen" gerealiseerd.

Verkeersveiligheid
Verkeerskundige aspecten maken integraal deel uit van de openbare ruimte. Bij de gebiedprocessen rondom Gronausestraat en de dorpscentra in Losser en De Lutte was er bijzondere aandacht voor verbeteren van verkeersveiligheid.


Voor incidentele uitvoeringsmaatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren is geen separaat budget beschikbaar. Om deze reden ‘liften’ dit soort maatregelen, waar mogelijk, mee met andere investeringen in de openbare ruimte (bijvoorbeeld het centrumplan Overdinkel of het bestek "onderhoud trottoirs").

Doelstelling: We streven naar een duurzame, schone en veilige openbare ruimte welke mede drager is in het bereiken van de strategische doelen van de gemeente.

 Wegen

 

  • Vaststellen beleidsplan voor wegen, fietspaden en openbare verlichting.
  • Actualisatie en vaststellen Wegenlegger.
  • Implementatie integraal beheerpakket voor Wegen, Kunstwerken en Openbare Verlichting.
  • Het budget voor groot onderhoud en de bestemmingsreserve "Reserve Wegen" worden opgenomen als dekkingsmiddel in het MIP en vandaaruit ingezet voor het veilig houden van wegen en bijdragen aan integrale herinrichtingsprojecten.

"Beheer openbare buitenruimte op orde"

Sectoraal beleid
Onder de titel: "Beheer openbare buitenruimte op orde" is in 2016 verder gewerkt aan sectorale beleidsplannen binnen het kader van het strategische beleid zoals dat is vastgelegd in de "Nota Kapitaalgoederen".
In 2016 is het Groenstructuurplan vastgesteld en is het participatieproces voor de beleidsnota "Licht in de openbare buitenruimte" en het Hondenbeleidsplan doorlopen. Aan de beleidsnota Wegen kon echter niet verder worden gewerkt omdat deze mede afhankelijk is van de ontwikkelingen rondom de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Invulling van deze wettelijke verplichting duurt langer dan verwacht, wel heeft in 2016 een forse inhaalslag plaatsgevonden. Wel is verder gewerkt aan Wegenlegger zodat deze in 2017 ter besluitvorming kan worden aangeboden.
  
Integraal beheerpakket openbare ruimte
In 2016 is verder gewerkt aan de implementatie van het integrale beheerpakket voor de openbare ruimte (GBI) voor alle vakdisciplines. Dit in nauwe samenhang met het proces rondom de eerder genoemde BGT. Dit gehele proces is complex door afhankelijkheid van derden, wettelijke verplichtingen en daaruit voortvloeiende randvoorwaarden.
Zodra de data in dit beheerpakket goed op orde zijn en alle door de gemeente te beheren voorzieningen goed geregistreerd zijn, kan de volgende stap gezet worden richting "beheer op orde".

MIP
Het integraal meerjarig investeringsprogramma voor de openbare ruimte (MIP) wordt jaarlijks, als onderdeel van de P&C-cyclus, besproken met de raads- en commissieleden. De gelden zijn in 2016 ingezet in integrale herinrichtingsprojecten. Voor meer informatie wordt verwezen naar de projecten bij bovenstaande Doelstelling: Behouden van de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente.

Groen

 

  • Vaststellen Groenstructuurplan voor de kernen binnen de gemeente Losser met invulling van een meer robuuste en duurzame groenstructuur waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de ruimtelijke kwaliteit en leefomgeving.
  • Implementatie integraal beheerpakket voor Groen en Speelvoorzieningen.
  • Uitvoering van groenonderhoud op basis van beeldbestek door het "Servicebedrijf Losser".

Op basis van de Nota Kapitaalgoederen wordt regulier onderhoud uitgevoerd op basis van beeldkwaliteitsniveau "B".

De onkruidbestrijding op verharding vormde hierbij nog een aandachtspunt omdat het niet langer is toegestaan hiervoor chemische middelen te gebruiken. In 2016 is voor het eerst de onkruid-bestrijding op verharding uitgevoerd met een zogenoemde heteluchtbrander. Op basis van het werken met 'beeldkwaliteit' waren de resultaten acceptabel.

Deze wijze van onkruidbestrijding op verharding zal integraal onderdeel worden van het groenbeheerplan dat nog wordt opgesteld.

Afval en reiniging

 

  • Continueren regierol inzameling huishoudelijk afval en exploitatie afvalbrengpunt.
  • Opstellen nieuw beleid voor inzameling huishoudelijk afval, mede op basis van resultaten pilot afvalscheiding in De Lutte.

In 2016 is, naast de ingebruikname van de verpakkingencontainer per huishouden, gewerkt aan de voorbereidingen voor het opstellen van een beleidsplan "inzameling huishoudelijk afval". Eind 2016 heeft hiertoe een 'technisch beraad' met uw Raad plaatsgevonden.

 Riolering en water

 

  • Herziening vGRP.
  • Rioolvervangingen en groot onderhoud vanuit het vGRP opnemen in het MIP en van hieruit de investeringsgelden doelmatig inzetten in integrale herinrichtingsprojecten.
  • Verder uitvoering geven aan gefaseerde vervanging en renovatie van rioolgemalen in het buitengebied.
  • Afronding hydraulische doorrekening van alle rioolstelsels binnen de gemeente Losser, mede geënt op mogelijke klimaatscenario's
  • Implementatie integraal beheerpakket voor Riolering en voorzieningen ten behoeve van stedelijk waterbeheer.

In 2016 heeft, in nauwe samenwerking met het Waterschap, een onderzoek plaatsgevonden waarin een hydrolische herberekening heeft plaatsgevonden van alle rioolstelsels binnen de gemeente Losser. Op basis hiervan wordt het waterketenplan opgesteld. Tijdens onderzoek bleek de materie dusdanig complex dat meer tijd nodig is om alles te onderzoeken en verbeteringsmaatregelen door te rekenen. Dit was tevens de aanleiding om ook het vigerende verbreed gemeentelijk rioleringsplan (vGRP) eind 2016 met één jaar te verlengen.
Parallel hieraan is verder gewerkt aan de uitvoering van het MIP, de vervanging en renovatie van de rioolgemalen in het buitengebied en is, in samenhang met de andere beheerdisciplines, gewerkt aan de implementatie van GBI (het integrale beheerpakket voor de openbare ruimte). 

 

Wat heeft het gekost?

Bedragen x 1.000 Euros Realisatie  2015 Begroting (na wijziging) Realisatie  2016
Landelijk gebied 137 177 237
Wonen 278 152 185
Grondbedrijf 4.324 2.699 1.989
Handhaving 816 910 816
Ruimtelijke ordening 1.211 1.171 1.104
Vergunningen 1.034 1.375 1.344
Verkeer en vervoer 231 242 237
Afval en reiniging 1.841 1.584 1.744
Groen 1.075 1.199 1.212
Riolering en water 2.042 2.055 2.296
Wegen 2.866 2.244 1.724
Totaal Lasten 15.855 13.806 12.887
Landelijk gebied 12 0 100
Wonen 182 70 124
Grondbedrijf 4.360 2.699 1.991
Handhaving 10 3 43
Ruimtelijke ordening 45 56 12
Vergunningen 470 391 319
Verkeer en vervoer 68 38 63
Afval en reiniging 2.278 2.000 2.140
Groen 12 21 8
Riolering en water 2.206 2.222 2.616
Wegen 296 24 181
Totaal Baten 9.938 7.522 7.597
Gerealiseerde saldo van baten en lasten 5.917 6.284 5.290
Wegen 0 0 1.086
Mutaties reserves Natuur&Ruimte 297 12 3
Totaal Storting reserves 297 12 1.089
Wegen 0 0 228
Mutaties reserves Natuur&Ruimte 377 6 236
Totaal Onttrekking reserves 377 6 465
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves -80 7 624
Gerealiseerd resultaat 5.837 6.290 5.914

Toelichting

Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie". 

Per saldo heeft het Programma Natuur en Ruimte een positieve afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting van € 376.000. Dit positieve saldo wordt onder andere veroorzaakt door een hoger saldo op het product 'Riolering en water' door het doorberekenen van de BTW. Ook het saldo op het product 'Handhaving' is hoger met name door het niet kunnen doen van bepaalde investeringen. Het slado op het product Wegen is lager uitgevallen door extra kosten voor bijvoorbeeld 'Kunstwerken' en 'Bermen en Sloten'. Hiertegenover staan ook hogere baten door verworven subsidies. 

1.2 Welzijn en Zorg

"Gezonde en zelfredzame burgers"

Strategische doelen:

  • Adequaat voorzieningenniveau, bereikbare zorg en gevarieerd aanbod aan sport en cultuur.
  • Stimuleren van inwonersparticipatie en eigen kracht volgens goed noaberschap.

Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.  

Doelenboom Welzijn & Zorg

Burgers zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam--> Collectieve voorzieningen WMO--> Lasten1.069
--> Baten0
Kunst en cultuur--> Lasten162
--> Baten41
Maatwerkvoorzieningen WMO--> Lasten5.496
--> Baten540
Sport--> Lasten224
--> Baten33
Sportaccommodaties--> Lasten1.997
--> Baten605
De zorg voor de jeugd zo lokaal mogelijk aanbod-gericht organiseren. Daarbij in acht nemen dat het kind centraal staat en de ouders zelf verantwoordelijk zijn.--> Jeugdzorg--> Lasten5.119
Burgers ervaren de dorpen als sociaal, leefbaar en veilig en dragen daar zelf ook aan bij.--> Welzijnsaccommodaties--> Lasten1.085
--> Baten91
Welzijnswerk--> Lasten760
--> Baten274
Het behouden van de kwaliteit van het onderwijs en het uitvoeren van de wettelijke taken.--> Kinderopvang--> Lasten108
--> Baten1
Leerlingenvervoer--> Lasten526
--> Baten0
Onderwijs--> Lasten291
--> Baten139
Onderwijshuisvesting--> Lasten1.290
--> Baten14

Ook in 2016 hebben wij volop uitvoering gegeven aan de Jeugdzorg, Participatiewet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De benodigde verordeningen, beleids- en uitvoeringsplannen zijn hiervoor vastgesteld respectievelijk geactualiseerd. In de uitvoering zijn de eerste stappen gezet om te werken volgens het principe van één gezin, één plan, één regisseur. Dit is een integrale aanpak gericht op vergroting van de zelfredzaamheid en eigen kracht van inwoners. Meer achtergrond informatie is te vinden in de Sociale monitor 2016.

Het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) is vanaf 1 januari 2016 rechtstreeks onder de gemeentelijke aansturing gebracht.

De samenwerking met de sociale teams en de wijze waarop deze functioneerden vormden een aandachtspunt. Wij hebben hier onderzoek naar laten doen. Belangrijk is dat de zorgcontinuïteit bij cliënten in alle gevallen kon worden gewaarborgd en dat professionals, zowel binnen als buiten de gemeente, enthousiast en betrokken zijn. De zorgverlening is al die tijd goed verlopen.

Wat hebben we ervoor gedaan?

  Begroting Realisatie
Doelstelling: Burgers zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam.

Maatwerkvoorziening Wmo

 

We ondersteunen de zelfredzaamheid en participatie van onze inwoners die dit niet zelf, met behulp van hun netwerk of met behulp van algemene voorzieningen kunnen regelen en betalen, door het verstrekken van maatwerkvoorzieningen. Of de budgetten binnen het sociaal domein toereikend zijn is onduidelijk. Dit houdt hoofdzakelijk verband met het feit dat de facturering om diverse redenen (onder meer privacy en bouw van factureringssysteem) pas laat tot stand is gekomen.

Het verstrekken van deze maatwerkvoorzieningen is gericht op het individu zoals huishoudelijke ondersteuning, rolstoelvoorzieningen, vervoersvoorzieningen, woonvoorzieningen, ondersteuning zelfstandig leven en ondersteuning maatschappelijke deelname.

Beschermd wonen en opvang is bereikbaar en betaalbaar voor Losserse cliënten; inwoners van de gemeente Losser die een indicatie hebben voor beschermd wonen en/of opvang kunnen terecht bij deze voorzieningen.

Inwoners met een beperking die niet op eigen kracht, met steun van de omgeving of met algemene voorzieningen geholpen zijn kunnen in aanmerking komen voor een maatwerkvoorziening. We volgen de werkmethode die gebaseerd is op het principe één gezin, één plan en één regisseur. Het werkproces integrale intake is in ontwikkeling binnen de afdeling Werk Inkomen en Zorg (WIZ). Uit de onderzoeken is gebleken dat deze werkwijze nog verdere doorontwikkeling behoeft. Alle cliënten met een lopende Wmo indicatie hebben een vaste regisseur.

Beschermd wonen en opvang wordt gerealiseerd conform het regionaal convenant samenwerken aan beschermd wonen opvang en zorg. In 2016 hadden 18 personen uit Losser een indicatie beschermd wonen. Hiervan hebben 7 personen een persoonsgebonden budget (pgb). 

Voor 2016 zijn geen kwantitatieve verwachtingen voor de Wmo uitgesproken. In 2016 maakten 577 cliënten gebruik van de indicatie huishoudelijke ondersteuning basis, waarvan 442 zorg in natura (zin) en 135 met een pgb. Voor een overzicht van de andere indicaties Wmo wordt verwezen naar onderstaand diagram (diagram 1). 

 
 
Diagram 1: WMO indicaties

Algemene voorziening Wmo

 

We stimuleren initiatieven die, op grond van de vraagbehoefte, algemene voorzieningen in willen richten, waardoor inwoners minder afhankelijk zijn van maatwerkvoorzieningen.

We stimuleren maatschappelijke partners en ondernemers om meer algemene voorzieningen te realiseren.

We geven maatschappelijke partners de ruimte om algemeen toegankelijke en betaalbare gemaksdiensten en sociale ontmoetingsplekken te realiseren, waar met name burgers met een beperking behoefte aan hebben, wanneer zij voldoen aan de volgende randvoorwaarden: betaalbaar, toegankelijk, op basis van behoeften, voor iedereen beschikbaar voorzieningen/diensten zijn collectief opgezet óf opgezet in afstemming met collega-organisaties.

We stimuleren de verdere ontwikkeling van de sociale teams, waardoor er meer ingezet wordt op preventie en signalering. Hierdoor worden inwoners minder afhankelijk van maatwerkvoorzieningen.

In de eerste helft van 2016 is de pilot transformatie dagbesteding verder uitgewerkt. Voordat we over gingen tot implementatie van de pilot is discussie ontstaan over de toegang van de dagbesteding die in principe vrij toegankelijk zou moeten zijn. Een vorm van indicatiestelling bleek noodzakelijk te zijn. De wens van de betrokken zorginstellingen was dat deze bij de instellingen zou moeten komen te liggen. Dit staat haaks op de Wmo 2015 waarin indicatiestelling een taak van de gemeente is. De pilot in de gekozen vorm is daarom stopgezet. Voor de realisatie van vrij toegankelijke algemene voorzieningen gaan we samen met de partners in 2017 verder.

Vanuit de behoefte voor een inloop Geestelijke gezondheidszorg (GGZ) is in 2016 een inloop gerealiseerd in de Lutte, Losser en Overdinkel.

Sport

 

Bevorderen van een actieve en gezonde leefstijl van inwoners.

Inwoners de gelegenheid bieden en stimuleren om op een verantwoorde wijze, tegen een aanvaardbare eigen bijdrage, en in overeenstemming met eigen aanleg, interesse en mogelijkheden, te sporten en bewegen.

Door verschillende subsidieregelingen is een groot aantal inwoners via verschillende sport- en beweegprojecten (Lekker Fit, Schoolschaatsen, Actief Betrokken Club, De Actieve Ontmoeting, Sportinstuif Overdinkel, Sportinstuif Losser, FC Noaber) gestimuleerd meer te gaan sporten en bewegen. De sport- en bewegingsactiviteiten leveren een concrete bijdrage aan een gezondere samenleving, waarmee de relatie tussen sportstimulering en publieke gezondheid nogmaals wordt bevestigd.

Sportaccommodaties

 

Realiseren van een kwaliteitsverbetering van sport- en recreatieve voorzieningen, waarbij de inbreng van particulieren/verenigingen toeneemt ten opzichte van de overheid.

In 2016 wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar een nieuwe (multifunctionele) accommodatie voor bewegingsonderwijs.

Om te beoordelen of de overschrijding van de personele kosten bij het zwembad een structurele uitgave blijft, voeren wij een bedrijfseconomisch onderzoek uit.

In de tweede helft van 2016 is een start gemaakt met de inrichting van een nieuw openbaar speelterrein bij 't Trefhuus in Overdinkel. Het speelterrein maakt deel uit van het centrumplein Overdinkel en is tevens in gebruik als schoolplein van basisschool Het Kompas.

Er is de wens een nieuwe sporthal te realiseren in de kern Losser. Daarom is eind 2016 een onderzoek uitgevoerd naar de benodigde zaalcapaciteit. Op grond hiervan zijn sporthalvarianten opgesteld.

Uit onderzoek naar de reductie van de exploitatiekosten van het zwembad blijkt dat er marginale reductiemogelijkheden zijn, met name op het personele vlak. Door pensionering van enkele medewerkers en mogelijke samenwerking met andere zwembaden, kan een beperkte financiële reductie worden bereikt. Dit concretiseren we in 2017.  

Kunst en cultuur

 

De lokale initiatieven en ambities op het gebied van kunst en cultuur, cultureel erfgoed en cultuureducatie worden op beperkte en sobere wijze gefaciliteerd.

Er is op sobere wijze uitvoering gegeven aan ondersteuning van lokale initiatieven op het gebied van kunst en cultuur.

Doelstelling: De zorg voor de jeugd zo lokaal mogelijk aanbod-gericht organiseren. Daarbij in acht nemen dat het kind centraal staat en de ouders zelf verantwoordelijk zijn.

Jeugdzorg

 

Zelfredzaamheid en eigen kracht van de jongere wordt zoveel mogelijk ondersteund en gestimuleerd. Door in te zetten op vroeg signalering en preventie voorkomen we onnodige doorstroom naar zwaardere hulpverlening. Dit volgens het systeem van integrale zorg, waarbij één plan, één gezin en één regisseur centraal staat. Of de budgetten binnen het sociaal domein toereikend zijn is onduidelijk. Dit houdt hoofdzakelijk verband met het feit dat de facturering om diverse redenen (onder meer privacy en bouw van factureringssysteem) pas laat tot stand is gekomen.

In 2016 is het CJG gehuisvest in het gemeentehuis. Dit ter bevordering van de integrale werkwijze. Het CJG werkt ook volgens de principes van een 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur, "eigen kracht" en zo licht als mogelijk en zo zwaar als moet.

In 2016 maken in Losser rond de 350 jongeren gebruik van de Jeugdzorg. We zien dus een lichte stijging ten opzichte van 2015.

Deze lichte stijging is te zien in het gebruik van Jeugd ggz en trajecten ondersteuning maatschappelijke deelname en ondersteuning zelfstandig leven.

Er is een pilot gestart om de samenwerking tussen het CJG en de huisartsen te bevorderen. Door betere afstemming over verwijzingen en het voeren van regie over de in te zetten zorg wordt de hulpverlening aan het kind verbeterd.  

Er is net als vorig jaar bij enkele aanbieders nog een achterstand in declaratie en administratie. Hierdoor zijn nog niet alle facturen ontvangen of administratief verwerkt.

Doelstelling: Burgers ervaren de dorpen als sociaal, leefbaar en veilig en dragen daar zelf ook aan bij.

Welzijnswerk

Zelfredzaamheid en eigen kracht van inwoners wordt zo veel mogelijk ondersteund en gestimuleerd, gericht op vergroting van de leefbaarheid in wijken en dorpen. Het welzijnswerk heeft hierin een belangrijke rol vanuit haar kennis en betrokkenheid bij de lokale samenleving. Zij vormt een algemene voorliggende voorziening binnen het sociaal domein.

In 2016 hadden de sociale teams een belangrijke rol in het stimuleren van zelfredzaamheid en eigen kracht bij inwoners. Het welzijnswerk was ondersteunend aan de sociale teams. Dit heeft o.a. geleid tot ondersteuning en coördinatie van een aantal maatschappelijke activiteiten.

Begin 2016 is de nota herijking taken Fundament vastgesteld, waarin o.a. is opgenomen de manier waarop de sociale teams vorm en inhoud moest worden gegeven. In het najaar van 2016 heeft een onderzoek plaatsgevonden naar het functioneren van de sociale teams en het CJG. De verbeterpunten uit het onderzoek worden meegenomen in de wijze van uitvoering en toegang in 2017.

Welzijnsaccommodaties

 

Het lokale welzijnswerk werkt zo veel mogelijk outreachend binnen dorpen en wijken.

Het beheren van welzijnsaccommodaties vormt geen kernactiviteit op zich, maar is gericht op het faciliteren van ruimte voor de uitvoering van activiteiten.

Stichting Fundament heeft zich gefocust op uitvoering van haar taken op het terrein van welzijn/sociale teams, bibliotheekwerk en muziekonderwijs. Als partner binnen het toekomstige Kulturhus Losser heeft zij zich gericht op het afstoten van de huidige accommodaties.

Doelstelling: Het behouden van de kwaliteit van het onderwijs en jet uitvoeren van de wettelijke taken.

Onderwijs

We dragen, samen met onderwijs, zorg voor een effectief en eenvoudig netwerk rondom opgroeiende kinderen, binnen de kaders van passend onderwijs en de jeugdzorg.

Er is, samen met het onderwijs, uitvoering gegeven aan het zorgdragen voor een effectief en eenvoudig netwerk rondom opgroeiende kinderen, binnen de kaders van passend onderwijs en de jeugdzorg.

Onderwijshuisvesting

De gemeente draagt zorg voor adequate huisvesting van scholen. Hierbij rekening houdend met de toekomstige onderwijskundige ontwikkelingen en de gevolgen voor de huisvesting van de scholen.

De nieuwbouw van het Kompas (onderdeel Kulturhus Overdinkel) wordt in augustus 2016 opgeleverd.

In 2016 wordt in overleg met het schoolbestuur verder gewerkt aan het plan voor vervangende nieuwbouw (gedeeltelijk) en uitbreiding van het Twents Carmel College.

De nieuwbouw van Het Kompas maakt deel uit van 't Trefhuus in Overdinkel. De nieuwe school is in mei 2016 opgeleverd en in augustus 2016 in gebruik genomen.

Met Stichting Carmelcollege is overeenstemming bereikt over de revitalisatie van het Twents Carmel College locatie Losser. Het werk omvat een interne verbouwing met uitbreiding van twee nieuwe lokalen en een leerlingeningang. Hierbij wordt tevens muziekschool De Sleutel ingepast in het bestaande gebouw. Oplevering van het werk is gepland medio november 2018.

Leerlingenvervoer

 

We streven naar een zo efficiënt en goedkoop mogelijke uitvoering van het leerlingenvervoer, rekening houdend met de bepalingen in de gemeentelijke verordening leerlingenvervoer en de regionale ontwikkelingen op het gebied van collectief vervoer.

De uitvoering van het leerlingenvervoer is op 1 februari 2016 overgegaan naar de gemeente Enschede. De gemeente Enschede verzorgde al de uitvoering en aanbesteding van het leerlingenvervoer voor 1000 leerlingen. De 150 Losserse aanvragen konden daar relatief eenvoudig aan worden toegevoegd.

Kinderopvang

 

We geven uitvoering aan de minimale wettelijke taken op het terrein van de kinderopvang te weten registratie en handhaving.

In 2016 is in samenwerking met de GGD uitvoering gegeven aan de Wet Kinderopvang.

Er zijn geen onregelmatigheden geconstateerd die hebben geleid tot handhaving.

Wat heeft het gekost?

Bedragen x 1.000 EurosRealisatie  2015Begroting (na wijziging)Realisatie  2016
Collectieve voorzieningen WMO1.1621.0891.069
Kunst en cultuur143155162
Maatwerkvoorzieningen WMO6.4547.6565.496
Sport205200224
Sportaccommodaties2.3941.9371.997
Jeugdzorg4.3504.5085.119
Welzijnsaccommodaties7011.0971.085
Welzijnswerk692738760
Kinderopvang121118108
Leerlingenvervoer448438526
Onderwijs244296291
Onderwijshuisvesting1.1801.2761.290
Totaal Lasten18.09419.50718.128
Collectieve voorzieningen WMO2510
Kunst en cultuur436941
Maatwerkvoorzieningen WMO524600540
Sport41233
Sportaccommodaties620606605
Jeugdzorg10
Welzijnsaccommodaties534891
Welzijnswerk10274
Kinderopvang2161
Leerlingenvervoer490
Onderwijs118136139
Onderwijshuisvesting10814
Totaal Baten1.4411.4951.739
Gerealiseerde saldo van baten en lasten16.65318.01116.390
Mutaties reserves Welzijn&Zorg49013
Totaal Storting reserves49013
Welzijnsaccommodaties0469383
Mutaties reserves Welzijn&Zorg1126871
Totaal Onttrekking reserves112537454
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves-63-537-441
Gerealiseerd resultaat16.59017.47415.949

Toelichting

Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".

Per saldo heeft het Programma Welzijn en Zorg een positieve afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting van € 1,5 miljoen.

Dit saldo wordt veroorzaakt door een positief resultaat op het product 'Maatwerkvoorzieningen Wmo'. Dit positieve resultaat is veroorzaakt doordat er minder beroep is gedaan op oude Wmo taken en er daarnaast een daling was van het aantal cliënten dat gebruikt maakt van de nieuwe Wmo voorzieningen. Hiertegenover staat een negatief saldo op het product 'Jeugdzorg' door een stijging van de zorguitgaven. Ook het saldo op het product 'Welzijnswerk' is positief uit gevallen door een terugvordering van de subsidies van Fundament over 2014 en 2015.

1.3 Economie en Werk

"Ondernemen en werken in de schatkamer van Twente"

Strategische doelen:

  • Aantrekkelijk ondernemersklimaat 
  • Behouden en versterken van cultureel erfgoed als trekpleister voor toeristen   
  • Activeren van sociale en arbeidsparticipatie

Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.  

Doelenboom Economie & Werk

Bevorderen participatie, het ontwikkelen van de werkgeversbenadering waarmee het arbeidsvermogen van de doelgroep wordt verzilverd.--> Participatiebudget--> Lasten4.626
--> Baten52
Sociale werkvoorziening--> Lasten752
--> Baten179
Het bieden van een tijdelijk vangnet aan kwetsbare burgers bij het voorzien in de primaire basisbehoeften met als doel de burger te stimuleren en begeleiden naar een zelfstandige deelname aan de maatschappij.--> Armoedebeleid--> Lasten520
--> Baten61
Bijstandsverlening--> Lasten6.584
--> Baten5.690
Huisvesting statushouders--> Lasten133
--> Baten27
Preventie en handhaving--> Lasten65
Ruimte voor lokaal ondernemen en bevorderen ondernemerschap--> Economische zaken--> Lasten233
--> Baten114
Gemeentelijke eigendommen--> Lasten860
--> Baten377
De gemeente Losser vermarkten als de Schatkamer van Twente waarin toerisme, recreatie en ondernemerschap samen gaan met behoud van natuur- en landschappelijke waarden.--> Toerisme--> Lasten258
--> Baten20

In 2016 was het contact met ondernemers (zowel bestuurlijk als ambtelijk) laagdrempelig en zijn er nieuwe initiatieven genomen door de samenleving (o.a. is een ondernemersclub in Overdinkel en het Toeristisch Genootschap Losser opgericht).Tevens heeft de tweede termijn van de Bedrijven Investerings Zone (BIZ) doorgang gevonden waardoor het centrum van Losser kan worden verlevendigd met activiteiten en dergelijke. Regiobreed is een jaarplan "Acquisitie in Twente" opgesteld. Samen met de toeristische sector is een Actieprogramma Recreatie en Toerisme opgesteld.

Wat hebben we ervoor gedaan?

  Begroting Realisatie
Doelstelling:Bevorderen participatie, de bestaande regionale en lokale werkgeversbenadering continueren en intensiveren waarmee het arbeidsvermogen van de doelgroep wordt verzilverd.

Participatie

 

Wij willen mensen met een uitkering activeren om deel te nemen aan de maatschappij, bij voorkeur via werk. Via een gerichte regionale en lokale werkgeversbenadering willen wij de uitstroom naar werk bevorderen.

In 2016 hebben we2,7 fte trajectbegeleiders ingezet om mensen te begeleiden naar werk. Zij hebben permanent ongeveer150 personen in begeleiding, waarvan voor74 personeneen trajectplan richting betaald werkis opgesteld, daarnaast worden personen rechtstreeks bemiddeld naar werk, zonder trajectplan. 13 personen volgden een inburgeringstraject.

29 personen hebben deelgenomen aan een sollicitatietraining "werken aan werk", soms aangevuld met een workshop CV maken.

13 personen zijn gestart bij het Servicebedrijf Losser om werkervaring op te doen, 4 daarvan zijn uitgestroomd naar betaald werk, voor 2 personen is een arbeidsmedisch onderzoek aangevraagd.

De samenwerking met het Werkplein Twente is verder geïntensiveerd, onder andere door extra inzet van de accountmanager werk. De inzet op bemiddeling naar Duitsland is verhoogd: de adviseur Duitsland houdt spreekuur op locatie in Losser. In 2016 zijn 7 uitkeringsgerechtigden aan het werk gegaan in Duitsland.

Ook met hetuitzendbureau Timingwordt samengewerkt enhoudt tweewekelijks spreekuurin het gemeentehuis.

Vanaf 1 sept zijn 1,8 fte trajectbegeleiders ingezet om mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt te activeren. In eerste instantie is gestart met degroep die daarbinnennog het meeste potentieel heeft. In 2016 hebben 90 personen een gesprek gehad enzijn er 43 sociale activeringstrajecten gestart. Voor een overzicht van trajecten wordt verwezen naar diagram hieronder (diagram 2).Naast deze activeringstrajecten zijn10 personendoorverwezen naar een traject richting werk.De inzet van de accountmanager werk is vanaf mei geïntensiveerd en verhoogd tot 1 fte. Hierdoor zijn de contacten met lokale en regionale werkgevers versterkt en is de samenwerking met het Werkplein Twente geïntensiveerd.De accountmanager werk speelt een grotere rolbij de poortwachtersfunctie: dat wil zeggen voorkomen dat een uitkering aangevraagd wordt door directe bemiddeling naar werk.

De uitstroom naar werk of zelfstandig bedrijf was 48 (42% van de totale uitstroom, tegen 35% in 2015), de stijging wordtmogelijk veroorzaakt door de activering en begeleiding van uitkeringsgerechtigden naar betaald werk.Ook de aantrekkende markt kan een rol spelen.

Door eindeWW of zelfstandig beroep of bedrijf stroomden18 personen in. Daarnaast zijn 19 statushouders ingestroomd. Omdat zij in het algemeen moeilijk aan het werk komen door o.a. taalproblemen is de regio gestart met een project om hen versneld aan het werk te krijgen. Dit project is afgerond en nu wordt regionaal gewerkt aan een structurele aanpak.

Arbeidsgehandicapten vormen een grotere doelgroep door de instroom van gedeeltelijk arbeidsgehandicaptejongeren die voorheen een Wajong uitkering kregen. 11 jongeren kwamen van het Voortgezet Speciaal Onderwijs/Praktijkonderwijs (VSO/PRO). Van hen zijn er twee in een arbeidsmatige dagbesteding geplaatst met een WMO-indicatie, 9 zijn aan de slag met een loonkostensubsidie. Nog 3 anderen, zijnde niet-schoolverlaters VSO/PRO, zijn geplaatst met eenloonkostensubsidies, waardoor het totaal aan loonkostensubsidiesop 12 komt. Waarvan 8 in 2016 geplaatst zijn.

Voor ondernemers wordt de begeleiding uitgevoerd door het Regionale Organisatie Zelfstandigen (ROZ). In 2016 deden 10 nieuweondernemers uit de gemeente Losser een beroep op het ROZ (2015: 21) voor begeleiding. In 2016 zijn 9 personen onder begeleiding gestart met een eigen bedrijf (2015: 8).

Er is in het ROZ werkgebied als geheel, sprake van een licht dalende trend als gevolg van het economische herstel en het beter beschikbaar komen van andere financieringsmogelijkheden. Dit is ook conform het landelijke beeld.

 
Diagram 2: Activeringstrajecten

Sociale werkvoorziening

 

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor regulier werk om redenen (nog) niet haalbaar of geschikt is ontwikkelen en begeleiden we via de Stichting Werken in Losser naar werk. Het ontwikkelen en begeleiden geven we daarbij vorm in een arbeidsmatige omgeving.

2016 was het tweede jaar, na de ontmanteling van Top Craft, waarin de volledige WSW-doelgroep onder de verantwoordelijkheid van de Stichting Werken in Losser viel.In 2016 was de stichting verantwoordelijk voor 184 WSW-werknemers, een afname van 9 personen ten opzichte van 2015.

Met ingang van 1 januari 2016 zijn alle werknemers van divisie Groen ondergebracht bij het gemeentelijk Servicebedrijf. Door deze groepsplaatsing is het aantal gedetacheerde werknemers binnen de divisie Detachering gegroeidvan 62 naar 121 personen. De divisie Groen is daarmeeopgehouden te bestaan.

Eind 2016 zijn er nog 45 mensen werkzaam in de divisie Beschut binnen. Heel nadrukkelijk blijven we het ontwikkelpotentieel van de daar geplaatste werknemers monitoren: in 2015 zijn er per saldo 6 mensen vanuit beschut binnen uit- dan wel doorgestroomd, eind 2016 zijn we gestart met de coaching en begeleiding van een groep van 12 werknemers die in hun ontwikkeling een volgende stap kunnen gaanmaken.

Het aantal detacheringen stabiliseerde zich in 2016 rond de 60. Deze ontwikkeling is vooral te verklaren vanuit het toenemen van de fysieke en/of psychische beperkingen met de stijgingvan de gemiddelde leeftijd van de gedetacheerde werknemers. De gerealiseerde begrote omzet over 2016 is echter licht hoger uitgekomen dan over 2015.

Doelstelling: Het bieden van een tijdelijk vangnet aan kwetsbare burgers bij het voorzien in de primaire basisbehoeften met als doel de burger te stimuleren en begeleiden naar een zelfstandige deelname aan de maatschappij.

Bijstand

Burgers die (tijdelijk) niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien, ontvangen een uitkering.

Het aantal huishoudens met een Participatiewet uitkering was 342 in januari 2016 en is na een stijging in de zomerperiode tot maximaal 357 gezakt naar 341 in december.

Het gemiddeld aantal uitkeringen IOAW/per maandwas in 2016 22 tegen 20 in 2015. Het gemiddeld aantal uitkeringen IOAZ/maandis in 2016 gestegen tot 7 tegen 3 in 2015.

De verhoging van deAOW leeftijd speelt ook een rol: hierdoor blijven mensen langer in de bijstand. Er zijn 4 personen met een Participatiewetuitkering en 4 met een IAOW/IOAZ uitkering die ouder zijn dan 65 jaar.

Preventie en handhaving

 

Onze acties (o.a. aan de poort bij de toekenning van uitkering) zijn erop gericht alleen die mensen een uitkering te verstrekken die dit ook echt nodig hebben.

Wij vorderen onterecht verstrekte bijstand terug en ook de bijstand die in de vorm van een lening is verstrekt.

 

In 2016 hebben 141 personenzich gemeld voor een uitkering (in 2015 waren dat er 237). 81 daarvan hebben geleid tot een aanvraag, dus 57% (in 2015 was dat 61%). Van de 60, die uiteindelijk geen aanvraag hebben gedaan, hebben 41 zich na het eerste gesprek niet meer gemeld. In de overige 19 gevallen bleek er geen recht te bestaan in verband met aanwezigheid van vermogen, voldoende inkomsten of het bestaan van een voorliggende voorziening.

Ook in 2016was de medewerker van de Sociale Recherche Twente iedere week aanwezig om situaties van fraude te bespreken en eventuele acties te plannen. In 2016 is gestart met het werken met "risicoprofielen". Op basis van bepaalde kenmerken worden sommigeuitkeringsgerechtigden vakeropgeroepen voor een heronderzoek en controle.Verder is eind 2016 een steekproef gehouden om mogelijke fraude te onderzoeken. De uitkomsten daarvan volgen nog.

Armoedebeleid

 

Ondersteuning vindt zowel plaats via inkomensondersteunende regelingen als bijv. bijzondere bijstand, de gemeentelijke Kortingsregeling, kwijtschelding gemeentelijke belastingen als ook via hulp bij het voorkomen van schulden en/of het daadwerkelijk regelen van schulden.

Zoals uitonderstaand diagram (diagram 3) is af te lezen is in 2016 een groter beroep gedaan op inkomensondersteunende middelen.

Het aantal mensen dat in 2016 een beroep deed op de bijzondere bijstand is ten opzichte van 2015 gestegen. In de maand december 2016 hebben 94 een vergoeding via de bijzondere bijstand gekregen (2015: 75). Afhankelijk van de situatie is dit een incidentele of een periodieke (maandelijkse) betaling.

Het aantal verstrekte individuele inkomenstoeslagen was in december 2016 127 (december 2015: 97). Hier is dus sprake van een stijgingo.a. door wijziging van de Verordening waarbij ook burgers met een gering inkomen uit werk in aanmerking komen.

Ook het aantal mensen dat gebruik maakte van de kortingsregeling is gestegen naar 85 in december 2016 (december 2015: 76).

Het aantal deelnemers aan de collectieve zorgverzekering (Garant 3, inkomen tot 130%) is toegenomen, namelijk 180 verzekerden (122 polissen). In 2015 was dit aantal 102 verzekerden (over 75 polissen). Dit heeft mogelijk te maken met een bredere bekendheid van de regeling.

In 2016 is de nieuwearmoedenota vastgesteld. De St. Leergeld voert nu de kortingsregelingenvoorkinderen tot 18 jaaruit. In 2016 is een coördinator uitvoering armoedebeleid geworven, met als doel het bereik van de regelingen te verhogen, maatschappelijke initiatieven met elkaar te verbinden en meer in te zetten op preventie.

Eind 2016 is een onderzoekgestartom voorLosser een armoedemonitor te maken, waardoor we beter zicht kunnen krijgen op de omvang van de armoedeproblematiek in Losser en op het bereik van de diverse regelingen.

 
Diagram 3: Inkomensondersteunende regelingen

Huisvesting statushouders

 

In verband met de Taakstelling Huisvesting Statushouders nemen wij ieder jaar een aantal vluchtelingen op aan wie in Nederland een vergunning tot verblijf (status) is verstrekt.

In 2016 hadden we een taakstelling van 58 te huisvesten statushouders. In 2015 hebben we vooruitlopend op de taakstelling van 2016 15 personen extra gehuisvest. Deze 15 personen tellen mee in de realisatie van 2016. In 2016 hebben we 35 personen kunnen huisvesten.Van de totale taakstelling zijn er 50 personen inLosser gehuisvest. Het niet halen van de totale taakstelling heeft te maken met een aantal factoren:

1.Voor de koppeling van statushouders aan de gemeente zijn we afhankelijk van het COA. In 2016 liep het COA achter met het aantal te koppelingen aan gemeenten, waardoor we een achterstand hebben opgelopen in het aantal te huisvesten statushouders. Aan het eind van het jaar hadden we een achterstand van4 personen, waaronder 2 diedoor het COA verkeerd gekoppeld waren;

2.Door individuele statushouders die al in Losser zijn gehuisvest is gezinshereniging aangevraagd die door de IND zijn toegekend. De procedures van de gezinsherenigingen bij de ambassade in het buitenland en de procedure in Ter Apel zijn tijdrovend. Hierdoor duurt het lang voordat het gezin daadwerkelijk in Losser aankomt. Dit geldt in 2016 voor 2 personen.

3.Ook zijn er woningen die Domijn in 2016 heeft toegekend, maar waarvan de ondertekening pas in 2017 heeft plaatsgevonden. Het betreft hier 2 personen.

Doelstelling: Versterken van de economische structuur van de gemeente Losser.

Economische zaken

Aanjagen, verbinden, faciliteren van initiatieven, zorgen voor een aantrekkelijk ondernemersklimaat.

In 2016 hebbenvijftien collegebezoeken plaatsgevonden. Daarnaast zijnminimaal 20ondernemers door de portefeuillehouder Economische Zaken en/of bedrijvencontactfunctionaris bezocht. Op uitnodiging van de gemeente zijn de ondernemers in Overdinkel (vanaf 2015) enkele malen bijeen geweest, hetgeen heeft geleid tot de oprichting van Ondernemersclub Overdinkel op 7 juni 2016. In het najaar is een ZZP bijeenkomst georganiseerd, alsmede een bijeenkomst van Stichting Parkmanagement Losser gefaciliteerd. We schuiven regelmatig aan bij bestuursvergaderingen van de ondernemersverenigingen. In 2016 is een nieuwe Bedrijven Investeringszone voor het centrum van Losser tot stand gekomen. Er is gestart met een onderzoek naar versterking van de winkelstructuur. Op de eerste Dag van de Ondernemer zijn diverse ondernemers (klankbordgroep) door de portefeuillehouders in het zonnetje gezet. Om de economie in Twente te versterken, is met andere gemeenten in Twente gestart met het opstellen van een jaarplan "Acquisitie in Twente".

Gemeentelijke eigendommen

Het uitgangspunt is dat het gemeentelijk vastgoed bijdraagt aan het behalen van de gemeentelijke (beleids)doelstellingen. Anders gezegd: het vastgoed wordt ingezet voor het behalen van maatschappelijk rendement.

De gemeente Losser richt zich hierbij op het verbeteren van de woon- en werkomgeving. Kernwoorden hierbij zijn: kostendekkendheid en transparantie. Dit betekent dat op de ene plaats in vastgoed wordt geïnvesteerd en op andere plekken vastgoed wordt afgestoten of (tijdelijk)commercieel wordt verhuurd.

In het collegeakkoord is vastgelegd dat taken minimaal op het wettelijk minimum worden uitgevoerd. Uitgangspunt voor het Gemeentelijk Vastgoed is ‘sober en doelmatig’. Dit is vertaald naar de systematiek van Rgd-BOEI.

 

Doelstelling: De gemeente Losser meer vermarkten als toeristisch en recreatieve landschapsgemeente met behoud van haar natuur- en landschappelijke waarden.

Toerisme

Ruimte voor ondernemen, aanjagen verbinden, faciliteren van initiatieven.

Op regionaal niveau wordt in samenwerking met gemeenten en de toeristische sector een visie vrije tijd economie opgesteld en dit wordt in 2016 opgeleverd. Daarnaast wordt op niveau van Noord Oost Twente een onderzoek gedaan naar de verblijfsrecreatie in dit gebied. In beide processen is Losser participant. In Losser wordt in 2016 samen met de toeristische sector een actieplan opgesteld voor de komende vijf jaar. In dit actieplan staan speerpunten die zowel de gemeente als de ondernemers onderschrijven, met een link naar de agrariërs en de winkeliers.

Daarnaast onderzoeken we of de toeristenbelasting voldoende middelen genereert, of dat er wellicht een slimmer systeem is.

Twente Marketing: De visieWij zijn Twente is opgesteld, waarbij het uitgangspunt 'Ondernemers in de lead' is. Marketing Oost heeft ook de Marketing in Twente onder haar hoede. Er is een merkleider aangesteld.

Noordoost Twente: Het onderzoek naar de verblijfsrecreatie in Noordoost Twente is afgerond. Het blijkt dat de markt voor bepaalde doelgroepen nog niet verzadigd is. We hebben een "Masterclass Leefstijlen" georganiseerd voor de verblijfsrecreatieve ondernemers. Enkele ondernemers zijn begeleid in het traject "leefstijlen" waarbij zij leerden doelgroepen te bepalen en te benaderen.

Losser: In 2016 is het Actieprogramma Recreatie & Toerisme samen met de toeristische sector (en aanverwante sectoren) opgesteld. Er zijn acties genoemd op korte, middellange en lange termijn. Dit heeft geleid tot het oprichten van een platform recreatie & toerisme: het Toeristisch Genootschap Losser.Voor de uitvoering van dit Actieprogramma heeft de gemeenteraad € 30.000,- beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt als subsidie uitgekeerd aan het Toeristisch Genootschap Losser, die hiermee de enkele acties uit het programma kan aanjagen.

Bij enkele acties in het Actieprogramma neemt de gemeente het voortouw. Zo ook bij de kwaliteitsimpuls Glane. Er speelt een aantal ontwikkelingen in de directe omgeving van Glane. Door deze ontwikkelingen middels het gebiedsproces en met de dorpsagenda in verbinding te brengen zijn er kansen voor een kwaliteitsimpuls voor Glane en haar omgeving. In 2016 is de verkenning, die in 2015 al is gestart, verder uitgewerkt.

In 2016 hebben we met ondernemers plannen gemaakt om het zuidelijk deel van Noordoost Twentemet een Grensstenen- en Smokkelroute te koppelen aan de rest van Noordoost Twente. Hierdoor krijgt Overdinkel de kans om zich nadrukkelijker op de toeristische kaart te zetten. We hebben een aantal bijeenkomsten georganiseerd met als resultaat dat er een apart actieprogramma rondom het thema smokkelen is opgesteld. Een dertigtal enthousiaste ondernemers en inwoners zet zich hiervoor in.

 

Wat heeft het gekost?

Bedragen x 1.000 EurosRealisatie  2015Begroting (na wijziging)Realisatie  2016
Participatiebudget4.9174.6224.626
Sociale werkvoorziening1.273799752
Armoedebeleid521494520
Bijstandsverlening6.1176.3066.584
Huisvesting statushouders244154133
Preventie en handhaving486465
Economische zaken215209233
Gemeentelijke eigendommen541644860
Toerisme255264258
Totaal Lasten14.13213.55614.030
Participatiebudget91752
Sociale werkvoorziening3230179
Armoedebeleid696061
Bijstandsverlening4.7184.8145.690
Huisvesting statushouders133027
Economische zaken129114114
Gemeentelijke eigendommen2140377
Toerisme272020
Totaal Baten5.4295.0656.520
Gerealiseerde saldo van baten en lasten8.7028.4917.510
Mutaties reserves Economie&Werk860160
Totaal Storting reserves860160
Mutaties reserves Economie&Werk353939
Totaal Onttrekking reserves353939
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves51-39122
Gerealiseerd resultaat8.7538.4527.631

Toelichting

Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 'Financiële positie'.

Per saldo heeft het Programma Economie en Werk een positieve afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting van € 821.000. Dit saldo is ontstaan door enkele positieve en negatieve saldi op de verschillende producten. 

Het saldo op het product 'Leerlingenvervoer' is negatief door het niet begroten van de kosten voor de begeleidsters in de bus en door niet voorziene fluctuaties in het leerlingenvervoer. Daartegenover staat het positieve saldo op het product 'Sociale werkvoorziening', met name door de vrijval van de voorziening Topcraft. Het saldo op het product 'Bijstandsverlening' is positief uitgevallen vanwege enkele incidentele baten zoals de ROZ debiteuren en het opnemen van de te verwachten gelden uit de vangnetregeling. 

Het saldo op het product 'Gemeentelijke eigendommen' is positief doordat er minder onderhoudskosten waren. Tevens heeft er administratieve verschuiving plaatsgevonden in de grondexploitaties waardoor er extra baten en lasten waren op dit product. Tot slot heeft er een storting plaatsgevonden in de reserve MOP die niet begroot was. 

1.4 Bestuur en Dienstverlening

"Een activerende en voorwaardenscheppende gemeente"

Strategische doelen:

  • Laagdrempelig bestuur en optimale publieksdienstverlening aan inwoners.     
  • Samenwerking in nieuwe allianties.

Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.

Doelenboom Bestuur & Dienstverlening

Waarborgen tevredenheid over de kwaliteit van dienstverlening. Meer diensten digitaal aanbieden.--> Burgerzaken--> Lasten488
--> Baten474
Optimale (brand-)veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen. Het bieden van adequate brandweerzorg en het in stand houden van een adequate organisatie voor gemeentelijke rampenbestrijding.--> Openbare orde en veiligheid--> Lasten100
--> Baten3
Regionale crisisbeheersing--> Lasten1.425
--> Baten25
Inwoners meer betrekken bij hun directe leefomgeving en een hogere participatie stimuleren. In gemeentelijke samenwerking als zelfbewuste Ć©n zelfstandige gemeente een actieve rol vervullen.--> Bestuursondersteuning--> Lasten899
--> Baten22
College van B&W--> Lasten967
--> Baten55
Raad--> Lasten448
Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiĆ«le huishouding.--> Algemene uitkering--> Lasten0
--> Baten31.953
Belastingen--> Lasten244
--> Baten4.950
Onvoorzien--> Lasten461
--> Baten-410
Treasury--> Lasten1.337
--> Baten2.931

Wat hebben we bereikt?

In 2016 is door de Raad, college van B&W en het ambtelijk apparaat ingezet op samenwerking en dienstverlening. Allemaal zijn we ons bewust dat, als we stoppen met ontwikkelen en blijven doen wat we deden de gemeente over tien jaar irrelevant is voor onze gemeenschap. Onder de noemer van Expeditie Losser is geïnvesteerd in de ontwikkeling van omgevingsbewuste houding en gedrag.

Ondernemers, inwoners en andere partijen zijn op verschillende manieren, vaak in vroegtijdig stadium, betrokken bij beleidsvorming. Er is geëxperimenteerd met verschillende nieuwe instrumenten zoals civocracy.org. Daarnaast is de gemeentelijke website is geheel vernieuwd naar een toptaken site.

 In 2016 zijn voorbereidingen getroffen om de regionale crisisorganisatie om te bouwen naar een flexibele en slagvaardige organisatie. De betrokken medewerkers zijn geïnstrueerd.

 

 

Wat hebben we ervoor gedaan?

  Begroting Realisatie
Doelstelling: Waarborgen tevredenheid over de kwaliteit van dienstverlening. Meer diensten digitaal aanbieden.

Burgerzaken

In 2016 wordt de gemeentelijke website vernieuwd, zodat deze weer aan de normen van deze tijd voldoet.

De gemeentelijke website is in 2016 technisch en inhoudelijk geheel vernieuwd tot een toptakensite. Het voldoet weer aan de landelijke eisen

Doelstelling: Optimale (brand-)veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen. Het bieden van adequate brandweerzorg en het in stand houden van een adequate organisatie voor gemeentelijke rampenbestrijding.

Openbare orde en veiligheid

 

De gemeenten werken samen met de Veiligheidsregio Twente om de crisisorganisatie verder door te ontwikkelen richting een meer flexibele, slagvaardiger en meer output gerichte crisisorganisatie, die de burgers centraal stelt. Uitgangspunten hierbij zijn:

  • de crisisorganisatie werkt voor en samen met de burger;
  • bij (flits)crises gaat slagvaardigheid ten behoeve van de burger boven interne afstemming;
  • crisistaken worden óf uitgevoerd door crisisspecialisten óf ze passen bij de dagelijkse werkzaamheden;
  • crisisspecialisten moeten beschikken over specifieke kwaliteiten;
  • de voorbereiding op crisis sluit aan bij de realiteit.

Brandweer Twente wil door het geven van (preventieve) adviezen en voorlichting op gebied van brandveiligheid aan gemeenten, bedrijven en burgers ten aanzien van brandveiligheid zoveel mogelijk brandonveilige situaties voorkomen.

Op basis van het besluit van het Algemeen Bestuur van de VRT werden in 2016 voorbereidingen getroffen om de regionale crisisorganisatie om te bouwen naar een flexibele en slagvaardige organisatie. Medewerkers van onze gemeentelijke organisatie die een functie vervullen in de regionale crisisorganisatie hebben deelgenomen aan bijeenkomsten voor de processen Bevolkingszorg. Op 1 februari 2017 heeft de kanteling van de crisisorganisatie plaatsgevonden. Het eerste incident heeft aangetoond dat de organisatie functioneert zoals werd beoogd.

Regionale crisisbeheersing

 

Bij de doorontwikkeling van de crisisorganisatie wordt nadrukkelijk een balans gezocht tussen de noodzaak om de crisisorganisatie verder te ontwikkelen en het sterke fundament van de organisatie dat de laatste jaren is gelegd.

In 2016 werken de gemeenten als “kolom Bevolkingszorg “ samen met brandweer, politie en GHOR binnen de Veiligheidsregio Twente (VRT). Dit gebeurt door het houden van oefeningen en het verzorgen van opleidingen in samenwerking met de VRT. Hierbij is ook aandacht voor het in stand houden van lokale teams Bevolkingszorg.

Medewerkers van de lokale teams Bevolkingszorg hebben deelgenomen aan informatiebijeenkomsten over de werkwijze van de nieuwe crisisorganisatie. Medewerkers met een regionale functie hebben deelgenomen aan introductiebijeenkomsten en trainingen die verzorgd werden door de VRT.        

Doelstelling: Inwoners meer betrekken bij hun directe leefomgeving en een hogeren participatiegraad stimuleren. In gemeentelijke samenwerking als zelfbewuste én zelfstandige gemeente een actieve rol vervullen.

Raad

De Raad wil meer inhoud geven aan zijn kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol. Door inwoners vooraf actief meer te betrekken bij de ontwikkeling van nieuw beleid en in gesprek te gaan met inwoners op locatie. Via onder andere de Noaberproat bijeenkomsten geeft de Raad hier invulling aan. Ook worden bezoeken gebracht aan de kerkdorpen.

De Raad heeft naast de reguliere vergaderingen in 2016 aandacht gegeven aan de invulling van de kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol. Door onder andere het organiseren van noabergesprekken over de thema’s: armoedebeleid, lokaal ondernemersklimaat en werkveld sociaal domein. Ook zijn de kerkdorpen Beuningen en De Lutte bezocht en is daar gesproken met de dorpsraden. In juni heeft de Raad en het college van B&W meegedaan aan de indrukwekkende en succesvolle Samenloop voor Hoop in Overdinkel.

Samen met het Twents Carmelcollege en Jongerensupport is gewerkt aan het project Streetcraft. In september is de eerste cursus Lokale democratie georganiseerd.

In 2016 zijn ook diverse Radenbijeenkomsten gehouden voor de raadsleden van de Twentse gemeenten onder andere over Publieke gezondheid en Evaluatie Agenda van Twente.

College van B&W

Ook voor 2016 draagt het college bij en geeft inhoud aan een open stijl van besturen. Kernbegrippen zijn samenwerking met en participatie door maatschappelijke partners.

De gesprekken met de verschillende dorpsraden worden voortgezet.

Nieuwe mogelijkheden worden nagegaan om door de optimalisatie van online kanalen, de communicatieve kracht van de gemeente verder te versterken.

Zoals uit dit hoofdstuk blijkt heeft het college in diverse dossiers inwoners en ondernemers actief en vroegtijdig betrokken bij de beleidsvorming. Ook is er geexiperimenteerd met digitale hulpmiddelen en is de samenwerking met de diverse dorpsraden is in 2016 geïntensiveerd. Dat bleek bijvoorbeeld bij de organisatie van het succesvol verlopen bezoek van het koninklijk paar aan de gemeente losser.

Bestuursondersteuning

In 2016 wordt de samenwerking bedrijfsvoering en dienstverlening met Enschede grotendeels gecontinueerd. Door de oprichting van het Twentebedrijf –bedrijfsvoering gaan er naar verwachting in 2016 enkele bedrijfsvoeringsonderdelen over van de samenwerking met Enschede naar het Twentebedrijf.

Er wordt verder geïnvesteerd in de ambtenaren om meer omgevingsbewust te werken en zo de gehele organisatie ‘communicatiever’ te maken. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de landelijk erkende Factor C methodiek.

Meer aandacht voor participatie en communicatie met de inwoners komt al tot uiting in bijvoorbeeld de interactieve aanpak van grote projecten zoals de herinrichting van de wegen en openbare ruimte in en rond het centrum van Losser en de reconstructie van de Gronausestraat in Losser. Deze projecten lopen in 2016 door.

De communicatievere aanpak van de gemeente wordt ondersteund door de inzet van diverse (online) communicatiemiddelen en sociale media. We experimenteren met externe media zoals Civrocracy.

Nadat vele ambtenaren in 2015 de Factor C training hebben gevolgd, ter verdere ontwikkeling van het omgevingsbewustzijn, is dit in 2016 integraal onderdeel geworden van de Expeditie Losser. Voor meer informatie hierover wordt verwezen naar de aanbiedingsbrief.

Burgerparticipatie, beginspraak en (inter)actieve communicatie met inwoners heeft in 2016 volop plaatsgevonden en wordt in 2017 doorgezet. In projecten zoals Parapluplan Centrum Losser, Reconstructie Gronausestraat, Kwaliteitsimpuls De Lutte, Ontwikkeling hondenbeleid en de ontvangst van het Koninklijk paar is en wordt actief samengewerkt met dorpsraden, inwoners en ondernemers. Met ondersteunende digitale hulpmiddelen zoals Civocracy.org is geëxperimenteerd. Uiteraard wordt actief gebruik gemaakt van sociale media zoals Twitter en Facebook voor de communicatie met inwoners, naast de reguliere media zoals dag- en weekbladen, online media en perspublicaties.

Doelstelling: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding.

Belastingen

Het college blijkt koersen op een gezonde financiële huishouding op lange termijn, met een gematigde ontwikkeling in de belastingdruk.

De gemeenteraad heeft voor 2016 belastingverordeningen vastgesteld die aan dit kader voldoen.

Treasury

Er wordt voorzien in een optimale financieringsstructuur, met een goede mix van belangen op korte en lange termijn.

Ook in 2016 is scherp ingezet op een zo gunstig mogelijke financieringsmix, om de rentelasten zo laag mogelijk te houden. Voor meer informatie wordt verwezen naar paragraaf Treasury.

 

Wat heeft het gekost?

Bedragen x 1.000 EurosRealisatie  2015Begroting (na wijziging)Realisatie  2016
Burgerzaken469424488
Openbare orde en veiligheid8594100
Regionale crisisbeheersing1.4851.4331.425
Bestuursondersteuning998932899
College van B&W889814967
Raad526431448
Algemene uitkering-100
Belastingen217244244
Onvoorzien224161461
Treasury1.3311.1971.337
Mutatie reserve Bestuur&Dienstverlening14034
Totaal Lasten6.2385.7306.403
Burgerzaken418379474
Openbare orde en veiligheid353
Regionale crisisbeheersing35025
Bestuursondersteuning32022
College van B&W555555
Algemene uitkering31.89231.99531.953
Belastingen4.9524.9314.950
Onvoorzien-616-355-410
Treasury3.1472.4112.931
Totaal Baten39.91839.42340.003
Gerealiseerde saldo van baten en lasten-33.680-33.692-33.600
Onvoorzien2.0130
Mutatie reserve Bestuur&Dienstverlening8801.5211.521
Totaal Storting reserves2.8921.5211.521
Onvoorzien00350
Mutatie reserve Bestuur&Dienstverlening39246107
Totaal Onttrekking reserves39246457
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves2.5001.4751.065
Gerealiseerd resultaat-31.180-32.217-32.535

Toelichting

Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 'Financiële positie'.

Per saldo heeft het Programma Bestuur en Dienstverlening een positieve afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting van € 318.000. Opvallend is het negatieve saldo op het product 'College van B&W' wat verklaard kan worden door een hogere bijdrage aan de voorziening wethouderspensioenen voortkomend uit een wijziging van de rekenrente. Hiertegenover staat een positief resultaat op het product 'Treasury' door de verkoop van de aandelen Enexis.