2. Programmaplan

De gemeente Losser kent de volgende programma's:

2.1 Natuur & Ruimte
2.2 Welzijn & Zorg
2.3 Economie & Werk
2.4 Bestuur & Dienstverlening

De verdeling van de lasten 2018 (x € 1.000) over de programma's is als volgt: 

 

 

2.1. Natuur en Ruimte

"Wonen in karakteristieke kerkdorpen met een uniek landschap"

Strategische doelen:

  • Behouden van het unieke landschap met ruimte voor economische ontwikkelingen.
  • Kwalitatief goede en levensloopbestendige woningen in vitale karakteristieke kerkdorpen. 
  • Goede verbindingen tussen kerkdorpen, natuurgebieden, omliggende steden en (Duitse) buren.
  • Aantrekkelijk ondernemersklimaat. 

Totstandkoming en uitwerking strategische doelen
De strategische doelen hebben we samen met onze partners en de samenleving in 2013 geformuleerd. Ze staan in onze toekomstvisie Losser 2025 Samen schatbewaarders van de gemeente Losser. De strategische doelen hebben we uitgewerkt in doelstellingen. De doelstellingen samen vormen de doelenboom. Wat we ervoor gaan doen om de  doelstellingen te behalen staat in de tabel daaronder.

Wat willen we bereiken?

Doelenboom Natuur en Ruimte

Doelstelling   Producten   Wat mag het kosten?
Behouden en versterken van de kernkwaliteiten in het landschap. Binnen de kaders streven naar ontwikkelingsruimte voor bestaande en nieuwe bedrijvigheid in het landelijk gebied. -->  Landelijk gebied -->  Lasten 194
-->  Baten 0
Zorgen voor een passende kwaliteit van bestaande woningen en de directe woon-omgeving, onder andere faciliteren van langer thuis wonen. -->  Wonen -->  Lasten 111
-->  Baten 71
Het bevorderen van maatschappelijk gewenst ruimtegebruik, vooral op het gebied van wonen en bedrijvigheid. -->  Grondbedrijf -->  Lasten 3.161
-->  Baten 3.161
Behouden van de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente. -->  Handhaving -->  Lasten 951
-->  Baten 2
Ruimtelijke ordening -->  Lasten 818
-->  Baten 57
Vergunningen -->  Lasten 793
-->  Baten 402
Optimale bereikbaarheid van woningen, winkels en bedrijven. -->  Verkeer en vervoer -->  Lasten 210
-->  Baten 38
We streven naar een duurzame, schone en veilige openbare ruimte die mededrager is in het bereiken van de strategische doelen van de gemeente. -->  Afval en reiniging -->  Lasten 1.873
-->  Baten 2.117
Groen -->  Lasten 1.145
-->  Baten 53
Riolering en water -->  Lasten 2.284
-->  Baten 2.290
Wegen -->  Lasten 2.171
-->  Baten 47

Wat gaan we er voor doen / Speerpunten 2018

Doelstelling:
Behouden en versterken van de kernkwaliteiten in het landschap. Binnen de kaders streven naar ontwikkelingsruimte voor bestaande en nieuwe bedrijvigheid in het landelijk gebied.

Landelijk gebied

Uitvoeringsactiviteiten
In 2018 zal in samenwerking met de provincie en de betrokken gebiedspartijen verder uitvoering worden gegeven aan:

  • De realisatie van de Ecologische Hoofd Structuur (EHS);
  • De verdere ontwikkelingsopgave voor de Natura 2000-gebieden onder anderen door de vaststelling van Provinciale Inpassings Plannen (PIP's);
  • De kavelruil op vrijwillige basis in het gebied Losser Noord CKO (Coördinatiepunt Kavelruil Overijssel).
  • Faciliteren onderhoud en versterken landschapselementen.

Cascobeleid
Actualiseren van het Cascobeleid (Landschapsverbeteringsplan).

Doelstelling:
Zorgen voor een voor ieder passende woon- en leefomgeving.

Wonen  

Uitvoering geven aan de in 2016 vastgestelde Woonvisie Losser 2016 en de in 2017 vastgestelde Verordening Blijversleningen en Verordening Startersleningen. Daarnaast blijven we jaarlijks prestatieafspraken maken met Domijn. Uitvoering geven aan het realiseren van woningbouw volgens de woonafspraken met de provincie Overijssel en de in 2017 vastgestelde prioritering. Uitgangspunt is onderstaande locaties zo spoedig mogelijk tot ontwikkeling te brengen en in 2018 hier de nodige stimulans aan te geven. Kern Overdinkel:

  • Op de locatie van het voormalig Saksenstal Gerrit halfvrijstaande woningen, prioriteit 3 (particulier eigendom en initiatief).
  • Op de locatie van het voormalig aannemersbedrijf Elferink (half)vrijstaande woningen, prioriteit 3 (particulier eigendom en initiatief).
  • Op de locatie van de voormalige basisschool Kompas (half)vrijstaande woningen, prioriteit 3 (gemeentelijk eigendom, start verkoop 2018).
  • Op de locatie Geurmeij de eerste fase afronden met (half)vrijstaande woningen, prioriteit 3 (gemeentelijk eigendom, uitgifte eind 2017, bouwrijp maken 2018).

Kern Losser

  • Start uitgifte bouwkavels in het bestemmingsplan Saller 2C, prioriteit 1 (grotendeels eigendom gemeente).
  • Op het terrein aan de Ravenhorsterweg deels Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) in 2018 bouwrijp maken en start verkoop woningen, prioriteit 4 (gemeentelijk eigendom).
  • Op het terrein van voormalig Keizers starten met de bouw van hofjeswoningen, prioriteit 2 (particulier eigendom en initiatief).
  • Een herontwikkeling van het terrein van De Muchte starten met deels maatschappelijke voorzieningen en deels woningbouw, prioriteit 2 (deels eigendom gemeente).
  • Binnen het winkelgebied van Losser planvorming af te ronden met betrekking tot het voormalig postkantoor (mogelijk winkelvloeroppervlak en aantal appartementen, prioriteit 2) en verplaatsing van de Jumbo naar de Kerkstraat 4.
  • Voor de herstructurering van winkelgebieden de in de woonvisie Losser 2016 gereserveerde 65 woningen (prioriteit 2) hiervoor te blijven reserveren.

Kern De Lutte

  • Op de locatie van het voormalig meelhandel Oosterbroek (half)vrijstaande woningen realiseren (bestemmingsplan vastgesteld, particulier eigendom en initiatief).
  • Herontwikkeling van het centrumcomplex Luttermolenveld met een appartementen-/hotelcomplex, waarbij de benodigde woningbouw vanuit het Luttermolenveld verschoven wordt naar dit complex, prioriteit 3 (particulier eigendom en initiatief).

Kern Beuningen

  • Ontwikkeling locatie Lomanskamp II ten behoeve van de realisatie van (half)vrijstaande woningen, prioriteit 7 (particulier eigendom en initiatief).

Omgevingsvisie 

In 2018 vindt verdere implementatie plaats. Onder andere worden diverse (deel)projecten en plannen van aanpak opgesteld. Waar kan en ook logisch is zal mogelijk ook al met concrete uitvoering begonnen kunnen worden. Een en ander aan de hand van het hetgeen is vermeld in het Koersdocument dat in in 2017 in de raad wordt behandeld.

Doelstelling:
Het bevorderen van maatschappelijk gewenst ruimtegebruik, vooral op het gebied van wonen en bedrijvigheid.

Grondbedrijf

 Zie aparte paragraaf in hoofdstuk 3.

Doelstelling:
Behouden en versterken van de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente.

Ruimtelijke ordening Inrichting & beheer van de openbare ruimte

Inrichtings- en onderhoudskwaliteit openbare ruimte
De inrichtings- en onderhoudskwaliteit van de openbare buitenruimte draagt in belangrijke mate bij aan de ruimtelijke kwaliteit van de leefomgeving als geheel. Het onderhoudsniveau van de openbare ruimte is vastgesteld op niveau B. 

Bij investeringen in onderhoud en vervanging van voorzieningen in de openbare ruimte worden zoveel mogelijk synergiekansen benut waardoor het mogelijk wordt mede invulling te geven aan de strategische beleidsdoelen van onze gemeente. Hiertoe wordt jaarlijks het MIP (integraal meerjaren investerings- en onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte) geactualiseerd. Speerpunten uit het MIP voor 2018 zijn:

Kern Losser

  • Herinrichting Gronausestraat Noord (incl. aanliggende parkeerterreinen).
  • Uitwerking visie centrum Losser (onderdeel van het Parapluplan centrum Losser) in een uitvoeringsprogramma met deelprojecten.
  • Planvorming revitalisering winkelcentrum De Brink.
  • Voorbereiding en start uitvoering Brinkstraat en parkeerterrein Langenkamp.
  • Continuering uitvoering wijkvernieuwing Irisstraat/Leliestraat.
  • Planvorming herinrichting Dinkeldal (deel Goormatenweg - Hoofdstraat)

Kern De Lutte (uitwerking visie "Kwaliteitsimpuls De Lutte")

  • Planvorming centrumplein De Lutte.
  • Herinrichting Dorpstraat.
  • Herinrichting Lossersestraat/Essenweg.
  • Planvorming openbare ruimte Erve Boerrigter.

Kern Glane

  • Planvorming herinrichting Dinkeldal deel Duitse grens - Zoekerbrug (mede op basis van visie "Kwaliteitsimpuls Glane" / Glane aan de Dinkel).

Overkoepelend

  • Continuering vervanging openbare verlichting, schijf 2018.
  • Uitvoering Hondenbeleidsplan 2017-2022.

Standplaatsenbeleid gemeente Losser
Het bestaande standplaatsenbeleid dateert uit 1995. Diverse wet- en regelgeving is sindsdien veranderd. Tevens is er de nodige jurisprudentie uitgesproken verband houdende met standplaatsen. Tenslotte is het huidige standplaatsenbeleid niet langer als actueel te beschouwen, hetgeen kan leiden tot knelpunten in de uitvoering van het beleid.

Door het actualiseren van ruimtelijk beleid voor standplaatsen heeft de gemeente een belangrijk instrument in handen, om het woon- en leefklimaat voor de consument en het investeringsklimaat voor de ondernemer te verbeteren. Met een standplaatsenbeleid kan de gemeente sturen op locatie, aantal en diversiteit van standplaatsen.

Het opstellen van de beleidsnota heeft als doel om enerzijds ondernemers duidelijkheid te bieden over hun mogelijkheden en positie. Anderzijds schept het beleid voor de gemeente duidelijkheid over vergunningverlening en handhaving.

Beleidsregels Planologische Afwijkingsmogelijkheden 2018
Het college van de gemeente Losser heeft op 11 oktober 2011 de ‘Beleidsregels Planologische Afwijkingsmogelijkheden Gemeente Losser’ vastgesteld. Door verschillende ontwikkelingen is dit beleid aan actualisatie toe. Met het nieuwe beleid wordt hier invulling aan gegeven. Doel van de te actualiseren beleidsregels is een verdere uitwerking geven aan de in artikel 4 bijlage II Besluit omgevingsrecht (Bor) gegeven mogelijkheden, met name door het stellen van criteria.

Casco benadering Noordoost Twente
Met de casco-benadering beschikken de provincie Overijssel en de gemeenten van Noordoost-Twente over een generieke methode om vorm te geven aan de doelen voor het Nationaal Landschap: behoud en ontwikkeling van het landschap inclusief al haar functies. De casco-benadering  leidt tot een landschap waarin de afzonderlijke landschapstypen beter van elkaar te onderscheiden zullen zijn. Het huidige beleid zal in 2018 worden geactualiseerd.

Notitie diverse beleidsontwikkelingen buitengebied
In verband met diverse trends en ontwikkelingen en ervaringen uit de afgelopen periode is het gewenst om het diverse beleid in het buitengebied tegen het licht te houden en te bekijken waar aanpassing/aanvulling/actualisatie nodig is. Het uiteindelijke doel is beleidsaanpassingen doorvoeren waarbij behoud en versterking van de ruimtelijke kwaliteit van het buitengebied centraal staan.

Flankerend beleid Centrum
Flankerend beleid is noodzakelijk ter bestrijding van toenemende leegstand in het centrum, het centrum zo compact mogelijk te houden en om de in de "Ruimtelijke Visie Centrum Losser" opgenomen ontwikkelingsmogelijkheden te kunnen faciliteren. De middelen worden ingezet om:

  • Ondernemers buiten het kernwinkelgebied te stimuleren om te verplaatsen naar leegstaande panden in het centrum;
  • Bij nieuwe ontwikkelingen zonodig winkelmeters te schrappen (planschade) en uit de markt te halen.

Ontwikkelingen LAGA-fietspad
Waterschap Vechtstromen is, samen met betrokken partners, in 2017 gestart met de planvorming ten behoeve van de herinrichting van de Dinkel. Het bestaande LAGA-fietspad kan ten gevolge van deze ontwikkelingen niet op de huidige locatie blijven liggen. Verder biedt deze ontwikkeling tevens de kans de zo gewenste verlenging van het LAGA-fietspad (de ontbrekende schakel tussen Goormatenweg en Hoofdstraat) te realiseren. Het college gaat vanaf 2019 investeren in dit fietspad en heeft dit meegenomen in de investeringsplanning. Echter, omdat de exacte omvang van de investering nog niet bekend is, is er geen exact bedrag opgenomen. Bij het opstellen van de Kadernota en Programma begroting 2019–2022 wordt de dan bekende informatie verwerkt en worden de noodzakelijke kapitaalslasten geraamd. Daarnaast wordt de kostenverdeling van het herinrichtingsproject (deel Duitse grens - Hoofdstraat) nog nader uitgewerkt door de belanghebbende partijen.

Vergunningen

Een naleefbaar en handhaafbaar kader voor activiteiten (evenementen, bouwen, bedrijvigheid, enz.) is van belang voor een leefbare samenleving en het behouden en versterken van de kwaliteit. Daarvoor hebben wij als samenleving regels vastgesteld. Een groot deel daarvan betreft algemeen geldende regels die landelijk voor alle vergelijkbare situaties hetzelfde zijn. Op deze algemeen geldende regels kan rechtstreeks worden gehandhaafd. Bepaalde situaties vragen om maatwerk en daarom moet daarvoor een vergunning worden aangevraagd of een besluit voor nadere eisen worden genomen.

Het op een adequaat niveau uitvoeren van de vergunningverlening binnen de gestelde termijnen en met de beschikbare menskracht is een blijvende prioriteit. Dit vraagt ook een oriëntatie op toekomstige regelgeving, zoals de Omgevingswet. 

Verbonden partij:

Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) en Omgevingsdienst Twente (ODT)
De RUD is verantwoordelijk voor een groot deel van de uitvoering van de specialistische milieutaken die bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente. In 2018 vindt er een overgang plaats van de RUD naar de ODT.

In de kadernota 2018-2021 zijn in de tabel in bijlage 1 (O&O) onder punten 6, 7 en 8 bedragen opgenomen die het gevolg zijn van de verplichte oprichting van een omgevingsdienst voor Twente (ODT) in de vorm van een Gemeenschappelijke Regeling (GR) per 1 januari 2018. Sindsdien hebben zich ontwikkelingen voorgedaan die gevolgen hebben voor het moment waarop en de hoogte waarin deze kosten zich gaan voordoen.

Tot begin september zaten de Twentse gemeenten en de provincie als aanstaande deelnemers in de GR niet op één lijn wat betreft de inbreng van het takenpakket. Begin september hebben de portefeuillehouders uiteindelijk commitment gevonden op een voorstel waarin alle partners dezelfde taken inbrengen in een op te richten ODT per 1 januari 2019. In oktober is het de bedoeling dat de GR ook daadwerkelijk wordt getekend nadat alle portefeuillehouders voor dit commitment mandaat hebben opgehaald in hun college.

Start van de ODT per 1 januari 2019 betekent dat er op dit onderdeel in deze begroting een aanpassing heeft plaatsgevonden.

De verlengde voorbereiding van de realisatie van de ODT vergt een  transitiebegroting 2018. Ingeschat wordt dat hierin een bijdrage van Losser nodig is van € 20.000.

Voor de periode vanaf 2019 kan nog niet nauwkeurig worden aangegeven wat de meerkosten voor deelname in de ODT gaan zijn. Naar verwachting liggen die in de eerste twee jaren, gelet op de inbreng van het gehele milieutakenpakket en de daarbij behorende formatie, tussen de € 100.000 en € 150.000. Na twee jaren kunnen deze substantieel afnemen door bijstelling in onze eigen organisatie en te realiseren efficiency binnen de ODT.

Handhaving

Toezicht en handhaving
Toezicht en handhaving is gericht op het streven naar een goed/beter naleefgedrag, zodat ook meer veiligheid ontstaat.

Op het gebied van toezicht en handhaving zijn de basisactiviteiten het  toezicht houden op en de handhaving van verleende omgevingsvergunningen, toezicht op de naleving van milieuregelgeving door bedrijven en handhaving in dit kader (inclusief juridische procedures). Hierbij wordt aansluiting gezocht bij de Regionale uitvoeringsdienst.  De controles op het brandveilig gebruik van gebouwen worden uitgevoerd door de brandweer in afstemming met gemeente.

Aan het toezicht en de handhaving m.b.t. de Algemene Plaatselijke Verordening en bijzondere wetgeving (zoals Drank- en horecawet)  zal in 2018 verdere invulling kunnen worden gegeven. Door de komst van Boa’s zal hiervoor capaciteit beschikbaar zijn, waardoor hierop praktisch kan worden opgetreden en gehandeld.

Doelstelling:
Optimale bereikbaarheid van woningen, winkels en bedrijven.

Verkeer en vervoer

Om invulling te geven aan dit beleidsdoel wordt uitvoering gegeven aan een samenhangend pakket van maatregelen. Speerpunten hierbij zijn:

  • Leveren van een bijdrage aan de regionale samenwerking verkeer en vervoer.
  • Uitvoeren van incidentele verkeersmaatregelen.
  • Bevorderen gewenst rijgedrag door het plaatsen van mobiele snelheidsdisplays.
  • Uitwerken parkeerplan centrum Losser binnen het kader van het Parapluplan Losser.
  • Uitwerken verkeersmaatregelen De Lutte binnen het kader van de visie "Kwaliteitsimpuls De Lutte".
  • Bevorderen openbaar vervoer door een continue pro-actieve houding in diverse gremia met als doel het behouden van de huidige voorzieningen.
  • Bevorderen verkeersveiligheid door o.a. verkeerskundige aanpassingen in de infrastructuur integraal deel uit te laten maken van herinrichtingsprojecten.
Doelstelling:
We streven naar een duurzame, schone en veilige openbare ruimte welke mede drager is in het bereiken van de strategische doelen van de gemeente.

Wegen

Speerpunten voor 2018 zijn het uitwerken van het beleidsplan voor wegen, bermen en fietspaden en de verdere  implementatie van het integraal beheerpakket voor Wegen, Kunstwerken en Openbare Verlichting in samenhang met de BGT.

Het budget voor groot onderhoud en de bestemmingsreserve "Reserve Wegen" worden opgenomen als dekkingsmiddel in het MIP en van daaruit ingezet voor het veilig houden van wegen en het uitvoeren van groot onderhoud in synergie met integrale herinrichtingsprojecten.

Groen

Speerpunt voor 2018 is het verder bouwen aan de verbetering van het groenbeheer door de verdere implementatie van het integraal beheerpakket voor groen en speelvoorzieningen alsmede het vergroten van de toepassingsmogelijkheden van dit pakket ten behoeve van het uitvoeren van het groenonderhoud door het "Servicebedrijf Losser". Daarnaast wordt verder gewerkt aan het opstellen van het groenbeleid- en groenbeheerplan. De planning is erop gericht om het groenbeleid- en –beheerplan in 2018 ter besluitvorming aan te bieden.

Afval en reiniging

Continuering regierol inzameling huishoudelijk afval en exploitatie afvalbrengpunt.

Naar aanleiding van het raadsbesluit (17Z00312/17.0003285) in 2017 wordt in 2018 de inzameling van het huis aan huisafval gewijzigd. De invoering van gedifferentieerde tarieven (Diftar) wordt geëffectueerd. Om het project Diftar tot een succes te maken is het college zich er van bewust dat hiervoor een flinke omslag in scheidingsgedrag van de inwoners voor nodig is. Door een goede projectvoorbereidingen en - (continue) communicatiecampagne gaan we er vanuit dat de inwoners overgaan tot het gewenste scheidingsgedrag. Goed scheiden loont en is goed voor het milieu en de portemonnee.

Verbonden partijen: 

Twence
Verwerkt het Losserse huisafval op duurzame wijze en draagt daarmee bij aan de doelstelling dat een inwoner van Twente in 2030 nog slechts 50 kilo restafval per jaar produceert.
Produceert 100% duurzame energie en draagt daarmee bij aan de CO2 doelstellingen van de Twentse gemeenten. In 2018 wordt er beleid gemaakt om Twence als duurzaamheidbevorderaar in te zetten voor het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen van de aandeelhoudende gemeenten

Twente Milieu
Zamelt in opdracht van de Gemeente Losser op efficiënte wijze het huisafval in en draagt daarmee bij aan een schone, gezonde, frisse Losserse leefomgeving.
Implementeert en voert het nieuwe vastgestelde afval beleid uit en draagt daarmee bij aan de doelstelling om te streven naar dat een inwoner van Twente in 2030 nog slechts 50 kilo restafval per jaar produceert.
Zet bij de uitvoering van haar taken waar mogelijk mensen in met een afstand tot de arbeidsmarkt. Twente Milieu is de uitvoerende partij die voor Losser de invoering van diftar begeleidt en uitvoert. 

Riolering en water

In 2018 ligt de nadruk op het afronden van het planproces om te komen tot een herziening van het vGRP (verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan).

Rioolvervangingen en groot onderhoud vanuit het vGRP worden opgenomen in het MIP en vandaaruit worden de investeringsgelden doelmatig ingezet in integrale herinrichtingsprojecten. In 2018 ligt hierbij de nadruk op de technische uitwerking van projecten in het centrum van de kernen Losser en De Lutte.

Verder wordt uitvoering gegeven aan de gefaseerde vervanging en renovatie van rioolgemalen in het buitengebied en wordt verder gewerkt aan de implementatie van het integraal beheerpakket voor riolering en voorzieningen ten behoeve van het stedelijk waterbeheer.

 

Wat mag het kosten?

Programma Natuur & Ruimte Realisatie  2016 Begroting  2017 Begroting  2018 Raming  2019 Raming  2020 Raming  2021
Lasten
Landelijk gebied 237 158 194 196 198 202
Wonen 185 84 111 120 122 123
Grondbedrijf 1.989 1.735 3.161 6.239 1.282 1.346
Handhaving 816 657 951 1.027 1.036 1.046
Ruimtelijke ordening 1.104 1.001 818 747 655 640
Vergunningen 1.344 897 793 803 815 830
Verkeer en vervoer 237 185 210 202 204 205
Afval en reiniging 1.744 2.005 1.873 1.879 1.881 1.864
Groen 1.212 1.098 1.145 1.155 1.180 1.188
Riolering en water 2.296 2.345 2.284 1.995 2.145 2.154
Wegen 1.724 2.182 2.171 2.329 2.480 2.537
Totaal - Lasten 12.887 12.348 13.712 16.692 11.997 12.134
Baten
Landelijk gebied 100 0 0 0 0 0
Wonen 124 70 71 72 73 74
Grondbedrijf 1.991 1.735 3.161 6.239 1.282 1.346
Handhaving 43 3 2 2 2 2
Ruimtelijke ordening 12 56 57 57 58 58
Vergunningen 319 424 402 401 402 402
Verkeer en vervoer 63 38 38 38 38 38
Afval en reiniging 2.140 2.437 2.117 2.123 2.125 2.104
Groen 8 58 53 54 54 55
Riolering en water 2.616 2.625 2.290 2.335 2.506 2.519
Wegen 181 50 47 47 48 48
Totaal - Baten 7.597 7.497 8.237 11.367 6.585 6.644
Storting reserves
Vergunningen 0 85 85 0 0 0
Mutaties overige reserves  1.089 12 12 12 12 12
Totaal - Storting reserves 1.089 98 98 12 12 12
Onttrekking reserves
Mutaties overige reserves  465 184 6 6 6 6
Totaal - Onttrekking reserves 465 184 6 6 6 6
Natuur & Ruimte 5.914 4.765 5.566 5.331 5.418 5.497

Toelichting

De financiële uitgangspunten uit de Kadernota 2018 zijn in de budgetten verwerkt. Belangrijk om te noemen zijn: de verlaging van het gehanteerde rentepercentage waardoor de kapitaallasten lager uitvallen, maar ook de prijsindex van 1,6% over de materiële budgetten. Deze wijzigingen zijn niet per product toegelicht. In de toelichting beperken we ons om die reden tot de overige wijzigingen ten opzichte van de begroting 2017.

De lasten bij het product ‘Landelijk gebied’ zijn licht gestegen door een herverdeling van het totaal aan ambtelijke uren.

Conform de Kadernota 2018 zijn er onder andere extra gelden beschikbaar gesteld voor het continueren van de startersleningen. Hierdoor is het budget bij het product ‘Wonen’ gestegen.

Het Grondbedrijf is budgettair neutraal opgenomen in de begroting. Dit houdt in dat de uitgaven en inkomsten aan elkaar gelijk zijn. De daadwerkelijke oplevering van de complexen zorgt voor schommelingen in de prognoses. Zo wordt verder geïnvesteerd in de Saller en het Zijland. Dit zorgt voor een hogere raming in 2018 ten opzichte van 2017. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar hoofdstuk 3.7 Grondbeleid.

Daarnaast heeft het beschikbaar stellen van budget voor de handhaving van de Drank en Horeca wet (DHW) en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) conform de Kadernota gezorgd voor een toename van het budget bij het product ‘Handhaving’. Deze gelden zijn nodig voor het kunnen aannemen en faciliteren van Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA’s). Zij kunnen handhaven op diverse gebieden zoals parkeren, Diftar, DHW en de APV. Het geld dat beschikbaar komt is nodig om naast de loonkosten van de BOA’s, zelf ook voldoende administratieve en juridische ondersteuning te kunnen betalen. Evenals de benodigde ICT licenties, opleidingen en overige materialen. Daarnaast is het budget ‘Handhaving’ opgehoogd in verband met de te verwachten kosten voor de oprichting van de Omgevingsdienst Twente (ODT).

Het budget voor Ruimtelijke Ordening is afgenomen door incidentele budgetten voor bijvoorbeeld het Parapluplan Centrum Losser, voorbereidingskosten voor de Omgevingswet en de investeringen in Squit die tot 2017 beschikbaar waren gesteld. 

De opbrengsten van de leges zijn conform Kadernota 2018 bijgesteld bij het product ‘Vergunningen’. Daarnaast is de inschatting van het aantal uren dat besteed wordt aan vergunningen licht naar beneden bijgesteld wat heeft gezorgd voor een daling van het totale budget. 

Voor het product ‘Verkeer en vervoer’ is er, zoals vastgesteld bij de Kadernota, budget beschikbaar gekomen voor de aanschaf van twee mobiele snelheidsdisplays.

De begroting 2018 van het produkt Afval en reiniging is gebaseerd op de invoering van Diftar met ingang van 2018. De kosten zijn berekend op basis van de realisatie van de afgelopen jaren, aannames en ervaring van omliggende gemeenten bij de gewijzigde inzameling. De afvalstoffenheffing mag volgens wetgeving maximaal 100% kostendekkend zijn. In het bovenstaand overzicht zijn de baten echter hoger geraamd dan de lasten. Dit komt doordat de betaalde btw buiten de begroting om mag worden toegerekend aan het product Afval en reiniging. 

De lasten op het product ‘Groen’ zijn gestegen. Deze stijging is het gevolg van minder opdrachten verstrekken aan derden en daardoor een hogere doorberekening van kosten vanuit het Service bedrijf.

Evenals voor de Afvalstoffenheffing mag ook de berekening van de rioolrechten conform wetgeving maximaal 100% kostendekkend zijn. Hierbij mag 75% van de kosten voor straatreiniging ook worden toegerekend. Voor wat betreft de toerekening van btw geldt het zelfde als hiervoor bij de Afvalstoffenheffing is opgemerkt.

Reserves en voorzieningen

In 2017 staan er, onder andere voor de invoering van de omgevingswet, onttrekkingen uit de reserves begroot die in 2018 niet plaatsvinden.

2.2. Welzijn en Zorg

"Gezonde en zelfredzame burgers"

Strategische doelen:

  • Adequaat voorzieningenniveau, bereikbare zorg en gevarieerd aanbod aan sport en cultuur.
  • Stimuleren van inwonersparticipatie en eigen kracht volgens goed noaberschap.

Wat willen we bereiken?

Doelenboom Welzijn en Zorg

Doelstelling   Producten   Wat mag het kosten?
Burgers zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam -->  Collectieve voorzieningen WMO -->  Lasten 1.076
-->  Baten 1
Kunst en cultuur -->  Lasten 148
-->  Baten 61
Maatwerkvoorzieningen WMO -->  Lasten 6.422
-->  Baten 475
Sport -->  Lasten 202
-->  Baten 2
Sportaccommodaties -->  Lasten 2.297
-->  Baten 588
De zorg voor de jeugd zo lokaal mogelijk aanbod-gericht organiseren. Daarbij in acht nemen dat het kind centraal staat en de ouders zelf verantwoordelijk zijn. -->  Jeugdzorg -->  Lasten 4.378
-->  Baten 0
Burgers ervaren de dorpen als sociaal, leefbaar en veilig en dragen daar zelf ook aan bij. -->  Welzijnsaccommodaties -->  Lasten 595
-->  Baten 44
Welzijnswerk -->  Lasten 663
-->  Baten 0
Het behouden van de kwaliteit van het onderwijs en het uitvoeren van de wettelijke taken. -->  Kinderopvang -->  Lasten 72
-->  Baten 19
Leerlingenvervoer -->  Lasten 488
-->  Baten 9
Onderwijs -->  Lasten 276
-->  Baten 136
Onderwijshuisvesting -->  Lasten 1.024
-->  Baten 30

Wat gaan we er voor doen / Speerpunten 2018

Doelstelling:
Burgers zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam.
Maatwerkvoorzieningen Wmo

Maatwerkvoorzieningen
Inwoners zijn zo veel mogelijk zelfredzaam en maken gebruik van eigen kracht. Daar waar sprake is van een ondersteuningsbehoefte wordt in eerste instantie gekeken naar het eigen netwerk of een algemene voorziening. Wanneer sprake is van een situatie waarbij inwoners dit niet op eigen kracht of met behulp van het eigen netwerk of algemene voorzieningen kunnen regelen kan worden overgegaan tot het verstrekken van een maatwerkvoorziening.Het verstrekken van de maatwerkvoorzieningen is gericht op het individu. Het betreft huishoudelijke ondersteuning, woon-, rolstoel-, vervoersvoorzieningen, ondersteuning maatschappelijke deelname, ondersteuning zelfstandig leven en kortdurend verblijf.

Mantelzorgconsulent
Door de inzet van een mantelzorgconsulent bieden we ondersteuning aan mantelzorgers. We ontwikkelen naar behoefte van de mantelzorger respijtmogelijkheden ter ontlasting van de mantelzorger.

Beschermd wonen en opvang
Beschermd wonen en opvang is beschikbaar voor de Losserse cliënten; inwoners van de gemeente Losser die een indicatie hebben voor beschermd wonen en/of opvang kunnen terecht bij deze voorzieningen.

Algemene voorzieningen Wmo

Nota publieke gezondheid
Conform wettelijke verplichting wordt in 2018 de lokale nota publieke gezondheid opgesteld. Dit betreft een integrale nota dat een relatie heeft met alle gemeentelijke beleidsterreinen met betrekking tot volksgezondheid. Hierin wordt tevens een voorstel uitgewerkt ten aanzien van de benodigde personele inzet in de komende jaren.

Ondersteuning maatschappelijke initiatieven algemene voorzieningen
Een goed algemeen voorzieningenniveau maakt het mogelijk dat inwoners reguliere diensten kunnen afnemen. Hierdoor wordt er minder een beroep gedaan op duurdere maatwerkvoorzieningen. Het is daarom van belang om de infrastructuur van algemene voorzieningen op orde te hebben.

De gemeente Losser ondersteunt initiatieven van maatschappelijke partners en ondernemers die algemene voorzieningen willen realiseren. We geven maatschappelijke partners de ruimte om algemeen toegankelijke en betaalbare gemaksdiensten en sociale ontmoetingsplekken te realiseren, waar met name inwoners met een beperking behoefte aan hebben. Voor het realiseren van de algemene voorzieningen dient aan de volgende randvoorwaarden te worden voldaan: betaalbaar, toegankelijk, op basis van behoeften, voor iedereen beschikbaar.

Scootmobielpool
In september 2017 zijn we gestart met een scootmobielpool. Dit is een passende algemene voorliggende voorziening voor inwoners die de scootmobiel niet als maatwerkvoorziening nodig hebben. Het gaat hierbij om inwoners die de scootmobiel niet dagelijks nodig hebben.

Sport

We bevorderen een gezonde en actieve leefstijl van inwoners door ze de gelegenheid te bieden op verantwoorde wijze te sporten en bewegen. Dit doen we tegen een aanvaardbare eigen bijdrage, in overeenstemming met eigen aanleg, interesse en mogelijkheden. Ter stimulering maken we gebruik van subsidies en van het instrument van combinatiefunctionarissen.

Sportaccommodaties

Kwaliteitsverbetering voorzieningen
We streven naar een kwaliteitsverbetering van sport- en recreatieve voorzieningen, waarbij de inbreng van inwoners/verenigingen toeneemt ten opzichte van de overheid.

Sporthal
In 2018 wordt verder gewerkt aan de planvoorbereiding voor de bouw van een nieuwe sporthal in de kern Losser. Daarnaast wordt de ontwikkeling gevolgd ten aanzien van de planontwikkeling van de sporthal in De Lutte.

Zwembad
In verband met de pensionering van de manager en plaatsvervangend manager is voor de periode oktober 2017-december 2018 gekozen voor interim-management. In 2018 wordt onderzoek gedaan naar de toekomstige aansturing van het zwembad.

Kunst en Cultuur

In 2018 wordt uitvoering gegeven aan de in het vierde kwartaal van 2017 opgestelde kaderstellende cultuurvisie. Hierin wordt onder andere aandacht besteed aan een meer integrale inzet van cultuur, bijvoorbeeld binnen het Sociaal domein, binnen de Omgevingsvisie en als aanjager ten behoeve van de Vrije tijdseconomie. Ook burgerparticipatie krijgt hierin nadrukkelijk aandacht.

Met de provincie Overijssel zal overleg plaatsvinden over subsidiemogelijkheden. In  overleg met het culturele veld wordt gezocht naar verbindende projecten.

Doelstelling:
De zorg voor de jeugd zo lokaal mogelijk aanbod-gericht organiseren. Daarbij in acht nemen dat het kind centraal staat en de ouders zelf verantwoordelijk zijn.

Jeugdzorg

Lokaal algemene voorzieningen
We ontwikkelen lokaal algemene voorzieningen om te voorkomen dat duurdere maatwerkvoorzieningen moeten worden ingezet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vrijetijdsbesteding voor jongeren met een autistische stoornis.

Preventie en vroegsignalering door samenwerking
Daarnaast zetten we in op preventie en vroegsignalering door samenwerking met externe partijen. We treffen hiervoor de volgende maatregelen:

  • We verhogen de inzet van schoolmaatschappelijk werk binnen het onderwijs
  • We maken afspraken met huisartsen over samenwerking en verwijzingen naar de jeugdzorg.
  • Bij sportverenigingen zetten we een sportcoach in ten behoeve van vroegsignalering en om kinderen /groepen die het nodig hebben extra begeleiding te geven.
  • We versterken de samenwerking met jeugdbescherming/ jeugdreclassering en maken afspraken over de inzet van maatwerk.
  • We zetten extra thuisbegeleiding in bij gezinnen die het op eigen kracht niet helemaal redden. Samen met ouders gaat de thuisbegeleider aan de slag om weer greep te krijgen op de opvoedsituatie. Uit ervaring is gebleken dat de inzet van thuisbegeleiding duurdere vormen van zorg voorkomt.
  • We dragen bij aan het in stand houden van de opvoedondersteunende website Loes.nl. Hier kunnen ouders terecht met lichte opvoedvragen
  • Het CJG zoekt actief de verbinding met Wmo en participatie door integraal te werken binnen een centrale toegang. Om de centrale toegang inhoud te geven werken we met een integrale methodiek, een integrale intake en een integrale regisseur. De integrale regisseur is "het" aanspreekpunt voor de cliënt, waardoor er nog meer dan voorheen wordt gewerkt in overeenstemming met de uitgangspunten van: een gezin, een plan, een regisseur.
Doelstelling:
Burgers ervaren de dorpen als sociaal, leefbaar en veilig en dragen daar zelf ook aan bij.

Welzijnswerk

In 2017 heeft onderzoek plaatsgevonden naar de uitvoering van welzijnstaken door St. Fundament. De verbeterpunten uit het onderzoek worden meegenomen in de  (subsidie)afspraken voor de komende jaren.

Het welzijnswerk vormt als zodanig een algemene voorliggende voorziening binnen het sociaal domein. Activiteiten dienen met name te zijn gericht op signalering, ontmoeting, activering en vergroting van de zelfredzaamheid van inwoners. Door de inzet van algemene voorliggende voorzieningen kan de aanspraak op (duurdere) maatwerkvoorzieningen worden verkleind.

Welzijnsaccommodaties

Het lokale welzijnswerk werkt zo veel mogelijk outreachend binnen dorpen en wijken. Stichting Fundament is verantwoordelijk voor de uitvoering van haar taken op het terrein van welzijn, bibliotheekwerk en muziekonderwijs. Zij participeert in het Kulturhus Losser, Overdinkel en De Lutte. Vanaf eind 2018 zal zij ruimte huren binnen de accommodatie van het Twents Carmelcollege voor het verzorgen van muziekonderwijs. De huidige accommodaties worden zo snel als mogelijk afgestoten.

Doelstelling:
Het behouden van de kwaliteit van het onderwijs en het uitvoeren van de wettelijke taken.

Onderwijs

Samen met het onderwijs en in combinatie met het passend onderwijs en jeugdzorg zorgdragen voor een eenvoudig maar effectief netwerk rondom het opgroeiende kind. Leerplicht en RMC-taken zijn gericht op het tegen gaan van voortijdig schoolverlaten en het behalen van een minimum startkwalificatie. De monitoring van de groep “kwetsbare jongeren” van 16 tot 23 jaar krijgt prioriteit.

Onderwijshuisvesting

De gemeente draagt zorg voor adequate huisvesting van scholen. Hierbij rekening houden met de toekomstige onderwijskundige ontwikkelingen en de gevolgen voor de huisvesting van scholen. In 2018 wordt een start gemaakt met de verbouw en uitbreiding van het Twents Carmel College. Oplevering van het gebouw is begin 2019 gepland.  

Leerlingenvervoer

Er wordt voortdurend gestreefd naar een zo efficiënt en goedkoop mogelijke uitvoering van het leerlingenvervoer, rekening houdende met de bepalingen in de gemeentelijke verordening leerlingenvervoer. We monitoren de nieuw ingeslagen weg rondom het doelgroepenvervoer dat in de zomer van 2017 is gestart. Hiervan maakt leerlingenvervoer deel uit.

Kinderopvang

We geven uitvoering aan de minimale wettelijke taken op het terrein van de kinderopvang, te weten registratie en handhaving.

We geven in 2018 uitvoering aan de wettelijke vereisten voor kinderopvang (3F taaleis) en aan de Asscherregeling. Alle kinderen in de leeftijd van 2,5-4 jaar uit de gemeente Losser hebben recht op 6 uur kinderopvang per week (41 weken per jaar). Ouders die hiervoor geen tegemoetkoming in de kosten kinderopvang ontvangen vanuit de belastingdienst, ontvangen een tegemoetkoming van de gemeente. Hiermee nemen we de financiële belemmeringen voor deelname aan kinderopvang weg. Alle kinderen in Losser krijgen hiermee gelijke kansen voor een goede ontwikkeling en start in het basisonderwijs.

 

Wat mag het kosten?

Programma Welzijn & Zorg Realisatie  2016 Begroting  2017 Begroting  2018 Raming  2019 Raming  2020 Raming  2021
Lasten
Collectieve voorzieningen WMO 1.069 1.041 1.076 1.051 1.058 1.066
Kunst en cultuur 162 156 148 154 155 157
Maatwerkvoorzieningen WMO 5.496 6.304 6.422 6.423 6.474 6.479
Sport 224 197 202 198 180 183
Sportaccommodaties 1.997 1.675 2.297 1.726 1.830 1.834
Jeugdzorg 5.119 4.389 4.378 4.344 4.350 4.357
Welzijnsaccommodaties 1.085 689 595 519 520 517
Welzijnswerk 760 706 663 663 689 714
Kinderopvang 108 114 72 85 99 100
Leerlingenvervoer 526 504 488 493 499 506
Onderwijs 291 225 276 277 278 281
Onderwijshuisvesting 1.290 1.256 1.024 1.097 1.086 1.079
Totaal - Lasten 18.128 17.346 17.640 17.031 17.218 17.273
Baten
Collectieve voorzieningen WMO 0 1 1 1 1 1
Kunst en cultuur 41 60 61 62 63 64
Maatwerkvoorzieningen WMO 540 470 475 475 475 475
Sport 33 2 2 2 2 2
Sportaccommodaties 605 580 588 593 598 607
Welzijnsaccommodaties 91 44 44 44 44 44
Welzijnswerk 274 0 0 0 0 0
Kinderopvang 1 18 19 19 19 19
Leerlingenvervoer 0 9 9 9 9 10
Onderwijs 139 136 136 136 136 136
Onderwijshuisvesting 14 30 30 30 30 31
Totaal - Baten 1.739 1.350 1.365 1.371 1.377 1.388
Storting reserves
Mutaties overige reserves  13 0 0 0 0 0
Totaal - Storting reserves 13 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves
Maatwerkvoorzieningen WMO 0 85 0 0 0 0
Sportaccommodaties 0 0 450 0 0 0
Jeugdzorg 0 25 0 0 0 0
Welzijnsaccommodaties 383 77 112 100 98 98
Mutaties overige reserves  71 168 168 118 91 68
Totaal - Onttrekking reserves 454 355 730 218 189 166
Welzijn & Zorg 15.949 15.641 15.545 15.443 15.652 15.719

Toelichting

Algemeen: een deel van de budgettaire wijzigingen wordt veroorzaakt door het toepassen van de financiële uitgangspunten zoals genoemd in de Kadernota 2018. Anderzijds zijn er wijzigingen door het verwerken van de taakmutaties uit diverse circulaires.

Door een ambtelijke herverdeling van uren kunnen er ook verschillen optreden in de budgetten (onder andere Welzijnswerk en Leerlingenvervoer). Deze herverdeling heeft gemeentebreed geen budgettair effect en wordt niet afzonderlijk toegelicht.

Bij de Kadernota 2018 is aangegeven dat er budget voor openbare gezondheidszorg beschikbaar moet komen voor het opstellen van het beleidsplan Volksgezondheid. Hierdoor wordt het budget 'collectieve voorzieningen' iets opgehoogd.

In verband met de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep over de ondersteuning Wmo heeft de gemeente haar beleid aangepast, wat leidt tot hogere kosten Huishoudelijke ondersteuning. Deze kosten zijn verantwoord bij maatwerkvoorzieningen Wmo.   

Het budget voor het product ‘Sportaccommodaties’ is toegenomen in verband met de geplande vernieuwbouw van de sporthal De Fakkel. In de begroting wordt voorgesteld een aanvullende budget van € 800.000 beschikbaar te stellen wat leidt tot een aanvullende kapitaallast van € 36.000 voor de eerste jaren. Daarnaast is er budget beschikbaar voor het afschrijven van de huidige boekwaarde van de sporthal. Daarnaast is er budget beschikbaar voor alternatieve huisvesting voor onder andere het onderwijs tijdens de periode dat de sporthal niet beschikbaar is. 

Conform de Kadernota 2018 is extra budget beschikbaar gesteld ter reparatie van het tekort van het muziekonderwijs Fundament.

Het budget voor Kinderopvang is afgenomen doordat bij de septembercirculaire 2016 vanaf 2018 de decentralisatie uitkering voor de versterking van peuterspeelzaalwerk is ingetrokken.   

Het budget voor onderwijshuisvesting neemt jaarlijks af door de afname van de kapitaallasten.

Reserves en voorzieningen

De begrote onttrekking aan de reserve voor wat betreft de sportaccommodatie heeft betrekking op de eenmalige afschrijving van de huidige sporthal de Fakkel vanwege de (ver)nieuwbouw van de sporthal. Daarnaast wordt er bij vanuit de reserve Fundamentgelden voor het budget welzijnsaccommodaties geld onttrokken ten behoeve van de incidentele reparatie van het tekort van de muziekschool Fundament.

2.3. Economie en Werk

"Ondernemen en werken in de schatkamer van Twente"

Strategische doelen:

  • Aantrekkelijk ondernemersklimaat 
  • Behouden en versterken van cultureel erfgoed als trekpleister voor toeristen   
  • Activeren van sociale en arbeidsparticipatie

Wat willen we bereiken?

Doelenboom Economie en Werk

Doelstelling   Producten   Wat mag het kosten?
Bevorderen (arbeids)participatie, het ontwikkelen van de werkgeversbenadering waarmee het arbeidsvermogen van de doelgroep wordt verzilverd. -->  Participatiebudget -->  Lasten 525
-->  Baten 20
Sociale werkvoorziening -->  Lasten 5.218
-->  Baten 1.130
Het bieden van een tijdelijk vangnet aan kwetsbare burgers bij het voorzien in de primaire basisbehoeften met als doel de burger te stimuleren en begeleiden naar een zelfstandige deelname aan de maatschappij. -->  Armoedebeleid -->  Lasten 623
-->  Baten 60
Bijstandsverlening -->  Lasten 6.261
-->  Baten 4.881
Huisvesting statushouders -->  Lasten 144
-->  Baten 0
Preventie en handhaving -->  Lasten 94
Ruimte voor lokaal ondernemen en bevorderen ondernemerschap -->  Economische zaken -->  Lasten 241
-->  Baten 114
Gemeentelijke eigendommen -->  Lasten 534
-->  Baten 41
De gemeente Losser vermarkten als de Schatkamer van Twente waarin toerisme, recreatie en ondernemerschap samen gaan met behoud van natuur- en landschappelijke waarden. -->  Toerisme -->  Lasten 282
-->  Baten 11

Wat gaan we er voor doen / Speerpunten 2018

Doelstelling:
Bevorderen (arbeids)participatie, de bestaande regionale en lokale werkgeversbenadering continueren en intensiveren waarmee het arbeidsvermogen van de doelgroep wordt verzilverd.

(Arbeids)Participatie

Activering (arbeids)participatie
We willen mensen met een uitkering activeren om deel te nemen aan de maatschappij, bij voorkeur via betaald werk. Via een gerichte regionale en lokale werkgeversbenadering willen we de instroom in de uitkering verlagen en de uitstroom uit de uitkering verhogen.In 2018 gaan we extra aandacht besteden aan groepen die een langere afstand tot de arbeidsmarkt hebben door de inzet van maatwerktrajecten.Daarnaast gaan we in Overdinkel intensiever en meer nabij begeleiding geven aan de cliënten.

Laaggeletterdheid
Er komt meer aandacht voor laaggeletterdheid. Ook gaan specifieke instrumenten ontwikkelen: duale trajecten waarin taal en (vrijwilligers)werk gecombineerd worden.

Sociale werkvoorziening

De focus is en blijft gericht op kostenbeheersing enerzijds en het continueren van een detacheringspercentage van minimaal 70%.

Kostenbeheersing richt zich met name op het operationele resultaat (inkomsten vanuit detacheringen, kosten van bedrijfsvoering). In dat verband is het van belang dat de groenopdrachten voor derden blijvend kunnen worden uitgevoerd.

De andere component, het subsidieresultaat, is niet/nauwelijks beïnvloedbaar en sterk afhankelijk van de ontwikkeling van het rijksbudget WSW. 

Doelstelling:
Het bieden van een tijdelijk vangnet aan kwetsbare burgers bij het voorzien in de primaire basisbehoeften met als doel de burger te stimuleren en begeleiden naar een zelfstandige deelname aan de maatschappij.

Bijstand

Burgers die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien ontvangen een uitkering. De uitkering is een vangnetvoorziening. Streven is het aantal uitkeringen zo laag mogelijk te houden. Regionaal vindt maandelijks een vergelijking plaats tussen de 14 gemeenten, waarin het aantal huishoudens met een uitkering wordt weergegeven ten opzichte van een index. Losser staat op deze index in de eerste 6 maanden van 2017 op 99,1 ten opzichte van het regionale gemiddelde van 103,2. Voor 2018 streven wij naar een index van 98.

Preventie en handhaving

Onze acties (onder andere aan de poort bij de aanvraag van een uitkering) zijn erop gericht alleen die mensen een uitkering te verstrekken die het echt ook echt nodig hebben. Bij de intake wordt als eerste gekeken naar de mogelijkheden van werk. Om misbruik en fraude gericht tegen te gaan, werken we met risicoprofielen. Verder houden we, in samenwerking met de Sociale Recherche Twente projectmatige thema controles.

Armoedebeleid

Het Armoedebeleid is in 2016 geactualiseerd. Bestaande regeling en ondersteuningsmogelijkheden worden beter en eenvoudiger toegankelijk gemaakt. We werken aan een breder bereik, vooral onder mensen die in stille armoede leven. We zetten zoveel mogelijk in op preventie. In 2017 is de inzet voor kinderen en jongeren tot 18 jaar geïntensiveerd door de inzet van de hiervoor bedoelde middelen van het Rijk. Deze inzet wordt in 2018 voortgezet. Daarbij werkt de gemeente intensief samen met lokale partijen waaronder de Stichting Leergeld Losser. 

Huisvesting statushouders

Taakstelling huisvesting
Voor 2018 gaan we ons maximaal inspannen om de taakstelling huisvesting statushouders te behalen.

Inburgerings- en integratietraject
Per 1 oktober 2017 is het participatieverklaringstraject een verplicht onderdeel van de inburgering. Het participatieverklaringstraject is sinds september 2016 al ingezet als onderdeel van de integratie.

De gemeente Losser wil de regie op statushouders terug voor wat betreft het inburgerings- en integratietraject. Dit gaan we doen door statushouders eens per twee maanden op te roepen voor een voortgangsgesprek. We gaan de statushouders een extra dagdeel taal aanbieden in Losser dat gekoppeld is aan onder andere sport, vrijwilligerswerk, stageplek. Hierdoor vergroten we de kans dat statushouders integreren in hun eigen woonplaats en oefenen ze de taal in de praktijk. Het doel is dat staushouders versneld hun inburgeringsdiploma behalen en de kans op uitstroom uit de bijstand groter zal zijn.

Vanwege de behoefte en succes van het Taalpunt zal hier verder in geïnvesteerd worden door uitbreiding in het aantal uren en het opleiden van meer vrijwilligers.

Doelstelling:
Versterken van de economische structuur van de gemeente Losser en bijdragen aan een goed ondernemersklimaat.

Economische zaken

Uitvoeringsactiviteiten:

  • Laagdrempelig bereikbaar zijn voor ondernemers.
  • Zowel bestuurlijk als ambtelijk bedrijven bezoeken.
  • Periodiek (bestuurlijk) overleg met de lokale ondernemersverenigingen.
  • Ondernemers met elkaar verbinden. Organiseren en faciliteren van  ondernemersbijeenkomsten.
  • Waar mogelijk initiatieven van ondernemers faciliteren.
  • Inspelen op actualiteiten.
  • Aandacht voor leegstand in de aantrekkelijke centra en op de bedrijventerreinen.
  • Regionaal ontwikkelingen afstemmen en aansluiten bij Twentse acquisitie en marketing.

Gemeentelijke eigendommen

Op basis van de Vastgoednota gemeente Losser zijn de kostprijs dekkende huren voor maatschappelijk vastgoed bepaald. De uitwerking van de consequenties van een kostprijs dekkend huurtarief voor onze maatschappelijke partners zijn in beeld gebracht. 

Doelstelling:
De gemeente Losser binnen Twente, Landgoed van Nederland vermarkten als levendige toeristisch en recreatieve landschapsgemeente met behoud van haar natuur- en landschappelijke waarden.

Toerisme

De rol van de gemeente is aanjagen, faciliteren en verbinden. Doel is - samen met de ondernemers - meer overnachtingen en meer bestedingen in de hele gemeente realiseren. Dit komt ten goede aan de leefbaarheid in de kernen en de werkgelegenheid. Door:

  • Beschikken over goede recreatieve voorzieningen en de basis op orde hebben. Knelpunten in routes waar mogelijk oplossen en het toeristisch aanbod in de gemeente vergroten.
  • Ondernemers verbinden door de Schatkamer van Twente.
  • Inspelen op actualiteiten.
  • Waar mogelijk initiatieven van ondernemers faciliteren.
  • Bewaken van de uitvoering van het dynamische actieprogramma. Hiervoor is in 2016 de basis is gelegd; de uitvoering is overgedragen aan het opgerichte platform Toeristisch Genootschap Losser.
  • Beleving (laten) toevoegen, het beeldmerk van de Schatkamer van Twente laden, o.a. door het thema smokkelen in Overdinkel samen met inwoners en ondernemers verder uitbouwen.
  • Subsidie aan de VVV voor gastheerschap, informatievoorziening en lokale productontwikkeling.
  • Samen met de overige Twentse gemeenten en Marketing Oost de toeristische marketing van Twente, organiseren.

 

Wat mag het kosten?

Programma Economie & Werk Realisatie  2016 Begroting  2017 Begroting  2018 Raming  2019 Raming  2020 Raming  2021
Lasten
Participatiebudget 4.626 4.243 525 580 589 652
Sociale werkvoorziening 752 821 5.218 5.042 4.759 4.540
Armoedebeleid 520 585 623 596 599 604
Bijstandsverlening 6.584 6.083 6.261 6.243 6.254 6.267
Huisvesting statushouders 133 120 144 145 147 150
Preventie en handhaving 65 42 94 95 96 97
Economische zaken 233 226 241 229 224 225
Gemeentelijke eigendommen 860 580 534 539 545 552
Toerisme 258 225 282 246 247 248
Totaal - Lasten 14.030 12.924 13.922 13.716 13.461 13.335
Baten
Participatiebudget 52 17 20 20 21 21
Sociale werkvoorziening 179 0 1.130 1.080 950 930
Armoedebeleid 61 60 60 60 60 60
Bijstandsverlening 5.690 5.001 4.881 4.881 4.881 4.881
Huisvesting statushouders 27 0 0 0 0 0
Economische zaken 114 114 114 115 116 118
Gemeentelijke eigendommen 377 40 41 41 41 42
Toerisme 20 12 11 10 9 9
Totaal - Baten 6.520 5.245 6.257 6.207 6.078 6.061
Storting reserves
Mutaties overige reserves  160 0 0 0 0 0
Totaal - Storting reserves 160 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves
Bijstandsverlening 0 33 84 0 0 0
Mutaties overige reserves  39 112 39 39 39 39
Totaal - Onttrekking reserves 39 145 122 39 39 39
Economie & Werk 7.631 7.534 7.543 7.470 7.344 7.236

Toelichting

Algemeen: een deel van de budgettaire wijzigingen wordt veroorzaakt door het toepassen van de financiële uitgangspunten zoals genoemd in de Kadernota 2018. Anderzijds zijn er wijzigingen door het verwerken van de taakmutaties uit diverse circulaires.

Door een ambtelijke herverdeling van uren ontstaan verschillen in de budgetten (onder andere: Bijstandsverlening, Huisvesting statushouders, Preventie en Handhaving en Economische zaken). Deze verschillen, die gemeentebreed geen budgettaire consequenties hebben, zullen niet afzonderlijk worden toegelicht.

Door het opheffen van stichting WiL en vervolgens onderbrengen van de activiteiten in de gemeentelijke organisatie, heeft er een verschuiving plaatsgevonden tussen het product ‘Participatiebudget’ en ‘Sociale Werkvoorziening’. Dit verklaart ook de toename van de baten bij de Sociale Werkvoorziening. Dit was eerder gesaldeerd opgenomen in de begroting bij de lasten en heeft nu geleid tot een toename bij zowel de lasten als de baten. Tevens is de begroting van de stichting WiL op basis van de recente ontwikkelingen geactualiseerd. Met name op het gebied van de loonkosten zijn er grote voordelen onder andere door de uitstroom van enkele mensen. Ook heeft de meicirculaire een positief effect op de begroting. 

Ten aanzien van de bijstandsverlening worden de extra inkomsten uit de Vangnetregeling twee jaar nadien uitgekeerd. De omvang van dit bedrag is niet goed van te voren in te schatten. Voor 2018 is in de begroting het inmiddels bekende bedrag opgenomen.

Het budget voor Gemeentelijke eigendommen is afgenomen door lagere kapitaallasten, met name veroorzaakt door lagere rentelasten in combinatie met lagere kosten meerjarenonderhoudplanning. 

Het budget voor ‘Toerisme’ is in overeenstemming met de Kadernota 2018 toegenomen met een eenmalig budget voor het Toeristisch Genootschap Losser en een structureel budget voor de Toeristische marketing Twente.

Reserves en voorzieningen

In 2017 staan er voor Armoedebestrijding en Begeleiding statushouders ontrekkingen in de reserves begroot, die in 2018 niet plaatsvinden. In 2018 wordt geld uit de reserve Sociaal domein onttrokken voor de doorontwikkeling in het Sociaal domein, door het tijdelijk aantrekken van een transitiemanager.

2.4. Bestuur en Dienstverlening

"Een activerende en voorwaardenscheppende gemeente"

Strategische doelen:

  • Laagdrempelig bestuur en optimale publieksdienstverlening aan inwoners     
  • Samenwerking in nieuwe allianties

 

Wat willen we bereiken?

Doelenboom Bestuur en Dienstverlening

Doelstelling   Producten   Wat mag het kosten?
Waarborgen tevredenheid over de kwaliteit van dienstverlening. Meer diensten digitaal aanbieden. -->  Burgerzaken -->  Lasten 529
-->  Baten 445
Optimale (brand-)veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen. Het bieden van adequate brandweerzorg en het in stand houden van een adequate organisatie voor gemeentelijke rampenbestrijding. -->  Openbare orde en veiligheid -->  Lasten 178
-->  Baten 5
Regionale crisisbeheersing -->  Lasten 1.469
-->  Baten 0
Inwoners meer betrekken bij hun directe leefomgeving en een hogere participatie stimuleren. In gemeentelijke samenwerking als zelfbewuste én zelfstandige gemeente een actieve rol vervullen. -->  Bestuursondersteuning -->  Lasten 5.926
-->  Baten 217
College van B&W -->  Lasten 691
-->  Baten 57
Raad -->  Lasten 406
-->  Baten 0
Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding. -->  Algemene uitkering -->  Lasten 0
-->  Baten 31.944
Belastingen -->  Lasten 421
-->  Baten 4.963
Onvoorzien -->  Lasten 156
-->  Baten 0
Treasury -->  Lasten 1.050
-->  Baten 1.221

Wat gaan we er voor doen?  / Speerpunten 2018

Doelstelling:
Waarborgen tevredenheid over de kwaliteit van dienstverlening. Meer diensten digitaal aanbieden.

Burgerzaken

Ontwikkelingen burgerzaken
Door de langere geldigheidsduur van paspoorten en identiteitskaarten, het (gedeeltelijk) verdwijnen van de afgifte van rijbewijzen bij gemeenten en de invloed van digitalisering, doen zich veel veranderingen voor in de dienstverlening aan het publiek. Dit heeft consequenties voor de bedrijfsvoering. Bekeken wordt welke gevolgen dit heeft voor de verdere toekomst van de baliecontacten.

Bovengenoemde ontwikkelingen hebben zowel een kwantitatief effect (minder contactmomenten met de klant, leidt tot minder uren inzet), als een kwalitatief effect (door gewijzigde regelgeving zijn omvangrijkere en complexere diensten nodig). Op dit moment is nog niet te voorzien of en zo ja, welke financiële consequenties hier voor Losser uit voortvloeien.

Ook in 2018 wordt verder gewerkt aan de digitalisering van dienstverlening. Zo worden nieuwe I-Burgerzakenmodules ingevoerd.

Proef centraal stemmen tellen gemeenteraadsverkiezingen
In maart 2018 worden de gemeenteraadsverkiezingen georganiseerd. Daarbij wordt gestart met een proef met centraal tellen, in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Doel is het tijdrovende en vermoeiende telproces efficiënter en betrouwbaarder te maken.

Doelstelling:
Optimale (brand-)veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen. Het bieden van adequate brandweerzorg en het in stand houden van een adequate organisatie voor gemeentelijke rampenbestrijding.

Openbare orde en veiligheid

In 2018 wordt de wettelijk verplichte visitatie voor de organisatie van de Veiligheidsregio Twente (VRT) uitgevoerd. Daarnaast wordt het regionale Risicoprofiel geactualiseerd en door het Algemeen Bestuur vastgesteld. In het kader van de aanstaande verkiezingen voor de gemeenteraad en de vorming van nieuwe colleges van burgemeesters en wethouders wordt door de VRT bijzondere aandacht gegeven aan voorlichting aan gemeenteraden en training van loco -burgemeesters op gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Regionale crisisbeheersing

Verbonden partij:

Veiligheidsregio Twente 
De VRT is een wettelijk verplichte gemeenschappelijke regeling. De multidisciplinaire crisisorganisatie wordt gevormd door de kolommen: Brandweer, Gemeenten (Bevolkingszorg), Communicatie, Politie en geneeskundige hulpverlening (GHOR). De VRT heeft als doel belangenbehartiging, beleidsmatige en operationele voorbereiding en uitvoering op het gebied van fysieke veiligheid. Hieronder vallen: brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen in regionaal verband.

Doelstelling:
Inwoners meer betrekken bij hun directe leefomgeving en een hogere participatie stimuleren. In gemeentelijke samenwerking als zelfbewuste én zelfstandige gemeente een actieve rol vervullen.

Raad

Op 21 maart 2018 zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad. De acties zijn dit jaar vooral gericht op het inwerken van de nieuwe raad en de vorming van een nieuw college van burgemeester en wethouders. Aandachtspunt hierbij is het bepalen van de belangrijkste doelen voor de komende jaren. Begin 2018 wordt de nieuwe burgemeester geïnstalleerd.

College van B&W

Het college draagt bij en geeft inhoud aan een open stijl van besturen.  Kernbegrippen zijn samenwerking met en participatie door inwoners en maatschappelijke partners. Nieuwe mogelijkheden worden nagegaan om door de optimalisatie van (online) kanalen, de communicatieve kracht van de gemeente verder te versterken.

Bestuursondersteuning

Omgevingsbewust werken
In toenemende mate worden inwoners door de gemeente op allerlei manieren actief betrokken bij  het opstellen van beleid en vormgeven van projecten; omgevingsgericht werken, communicatie en participatie worden steeds belangrijker. Omgevingsbewust werken is dè rode draad in diverse ontwikkelingen en projecten van de gemeente.

Burgerparticipatie en overheidsparticipatie
Om beter de focus aan te kunnen brengen op de manier waarop we burgerparticipatie en overheidsparticipatie inzetten wordt in 2018 een nota burgerparticipatie opgeleverd. Onderdeel van de nota zijn in ieder geval een gezamenlijk gedragen definitie van de begrippen, een gezamenlijk gedragen ambitie en een omschrijving van de rollen van binnen de processen van burgerparticipatie en overheidsparticipatie.

Sociaal intranet
Eind 2017 wordt het 'Sociaal intranet' opgeleverd, dat de omgevingsgerichtheid en integraal werken door medewerkers faciliteert en stimuleert. In 2018 wordt actief gestuurd op het gebruik van sociaal intranet.

Verbonden partijen:

Regio Twente
De Regio Twente heeft met inachtneming van wat in de regeling is bepaald, tot doel in de  Regio Twente de volgende belangen te behartigen: volksgezondheid, jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning, sociaal-economische structuurversterking, recreatie en toerisme en lobby. De taakvelden van een groot aantal afdelingen zijn betrokken bij dit samenwerkingsverband.

Via de Agenda Voor Twente beogen we sociaal economische structuurversterking.

Euregio
De Euregio heeft de volgende doelen en taken:

  • De regionale grensoverschrijdende samenwerking van haar leden te bevorderen, te ondersteunen en te coördineren. 
  • Activiteiten ontwikkelen, programma’s en projecten voorbereiden en uitvoeren, financiële middelen aanvragen, in ontvangst nemen, daarover beschikken en aan derden doorgeven. 
  • Voor haar leden actief ten behoeve van hun belangen en uitsluitend grensoverschrijdend actief met het doel hun gezamenlijke belangen tegenover internationale, nationale en andere organisaties te behartigen. 
  • bevordert grensoverschrijdende afstemming en coördinatie tussen publiekrechtelijke instanties, overheden en maatschappelijke groeperingen.
  • Adviseert leden, burgers, ondernemingen, samenwerkingsverbanden, overheden en andere organisaties over grensoverschrijdende aangelegenheden.

Sinds 2016 zijn de Nederlandse gemeenten formeel lid van de Euregio. Sinds 1 januari 2016 is de nieuwe organisatiestructuur van kracht.

Doelstelling:
Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding.

Belastingen

Verbonden partij:

Gemeentelijk Belastingkantoor Twente
Door de wettelijke taak belastinginning en heffingen te laten verzorgen door het GBT wordt door de gemeentelijke organisatie op een effectieve en efficiënte manier uitvoering gegeven aan deze taak. Op deze manier wordt de gemeente Losser in de gelegenheid gesteld om zich te richten op de ontwikkelingen van de Twentse samenleving.

Treasury

Verbonden partijen: 

Bank Nederlandse gemeenten
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang en daardoor de huisbankier van vele Nederlandse gemeenten. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Losser heeft vanuit haar historische aandeelhouderspositie primair een financieel belang.

Enexis Holding (inclusief Vorderingen op Enexis, Verkoop Vennootschap, Publiek Belang Electriciteitsproductie, CBL Vennootschap, CSV Amsterdam)
Enexis heeft ten doel:

  • Het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie, zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water.
  • Het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie- en transportnetten met annexen voor energie.
  • Het doen uitvoeren van alle taken die ingevolge de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet zijn toebedeeld aan een netbeheerder zoals daarin bedoeld.
  • Het binnen de wettelijke grenzen ontplooien van andere operationele en ondersteunende activiteiten.

De verwachting is dat in 2016 of 2017 een deel van het aandelenbezit in Enexis wordt verkocht aan andere aandeelhouders.

De vijf SPV's zijn opgericht bij de verkoop van Essent aan RWE en hebben een functie bij de juridische afwikkeling van de verkoop. De bedoeling is dat deze entiteiten de komende jaren kunnen worden ontbonden. Vitens is verantwoordelijk voor de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf daaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en  distributie van water, evenals het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin van het woord.  

 

Wat mag het kosten?

Programma Bestuur & Dienstverlening Realisatie  2016 Begroting  2017 Begroting  2018 Raming  2019 Raming  2020 Raming  2021
Lasten
Burgerzaken 488 468 529 578 418 405
Openbare orde en veiligheid 100 88 178 88 79 84
Regionale crisisbeheersing 1.425 1.508 1.469 1.427 1.428 1.428
Bestuursondersteuning 899 5.288 5.926 5.939 5.971 6.094
College van B&W 967 665 691 703 715 722
Raad 448 374 406 400 396 393
Belastingen 244 245 421 311 314 268
Onvoorzien 461 126 156 137 145 156
Treasury 1.337 1.013 1.050 1.086 1.161 1.161
Mutatie reserve Bestuur&Dienstverlening 34 0 0 0 0 0
Totaal - Lasten 6.403 9.775 10.826 10.669 10.626 10.710
Baten
Burgerzaken 474 409 445 394 259 248
Openbare orde en veiligheid 3 5 5 5 5 5
Regionale crisisbeheersing 25 0 0 0 0 0
Bestuursondersteuning 22 0 217 221 226 230
College van B&W 55 56 57 57 58 59
Algemene uitkering 31.953 31.169 31.944 32.108 32.272 32.692
Belastingen 4.950 4.893 4.963 5.017 5.082 5.164
Onvoorzien -410 0 0 0 0 0
Treasury 2.931 1.675 1.221 1.208 1.318 1.279
Totaal - Baten 40.003 38.208 38.853 39.011 39.221 39.676
Storting reserves
Onvoorzien 3.041 71 0 0 0 0
Mutatie overige reserves 1.521 576 -264 85 341 714
Totaal - Storting reserves 4.562 647 -264 85 341 714
Onttrekking reserves
Burgerzaken 0 0 0 88 88 88
Onvoorzien 350 0 0 0 0 0
Mutatie overige reserves 107 154 364 -100 73 112
Totaal - Onttrekking reserves 457 154 364 -12 161 199
Bestuur & Dienstverlening -29.494 -27.940 -28.655 -28.245 -28.414 -28.451

Toelichting

Algemeen: een deel van de budgettaire wijzigingen wordt veroorzaakt door het toepassen van de financiële uitgangspunten zoals genoemd in de Kadernota 2018. Anderzijds zijn er wijzigingen door het verwerken van de taakmutaties uit diverse circulaires.

De dienstverlening voor de burger is toegenomen, waardoor zowel de baten (leges) als de lasten (afdracht rijksleges, kosten bedrijfsvoering) zijn toegenomen. Vanaf 2020 zal de consequentie van de veranderende geldigheidsduur van paspoorten en identiteitskaarten structureel invloed hebben op de bedrijfsvoering, met als gevolg hiervan een verlaging van de baten en lasten.

Het budget voor openbare orde en veiligheid is toegenomen doordat bij de Kadernota 2018 extra geld beschikbaar is gesteld ter bestrijding van ondermijning.

De bijdrage aan de Veiligheidsregio Twente (VRT) zal de komende jaren lager uitvallen.

Door het beschikbaar stellen van een budget voor de Agenda van Twente is het budget bij het product ‘Bestuursondersteuning’ toegenomen. 

De hogere kosten van College van B&W hebben te maken met de algemene stijging van personeelslasten, die ook voor het ambtelijk apparaat geldt (met name stijging ABP-premie).

Het budget voor de raad is licht gestegen door het beschikbaar stellen van een inwerkprogramma van de nieuwe raadsleden en kapitaallasten als gevolg van de aanschaf van I-pads.

Het budget Belastingen is toegenomen, vanwege de raming van hogere kosten voor de uitvoering van het Hondenbeleidsplan 2017 - 2022 conform de Kadernota 2018. Daarnaast is voor 2018 een raming van € 66.000 opgenomen, voor de realisatie van het zogenaamde 'Pluspakket' Uitvoering Hondenbeleidsplan.

Onder Onvoorzien is, conform de Kadernota, een structurele ruimte van € 50.000 opgenomen voor onvoorziene uitgaven.

Door de verlaging van de rente ontstaan op de verschillende begrotingsproducten voordelen, daar waar kapitaallasten (rente) worden doorberekend. Hier tegenover staat een lagere rentebate binnen het product ‘Treasury’, als gevolg van het feit dat minder rente aan de producten kan worden doorberekend. Dit nadelige effecten binnen 'Treasury' wordt deels gecompenseerd door het feit dat het dividend van Twence (raming € 200.000) weer in de gemeentebegroting wordt opgenomen (in verleden werd dit gebruikt ter dekking van de kosten van de afgelopen Agenda van Twente).

Reserves en voorzieningen

De mutaties hebben betrekking op mutaties in de Algemene Reserve. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar hoofdstuk 4.3.