De gemeente Losser kent de volgende programma's:
2.1 Natuur & Ruimte
2.2 Welzijn & Zorg
2.3 Economie & Werk
2.4 Bestuur & Dienstverlening
"Wonen in karakteristieke kerkdorpen met een uniek landschap"
Strategische doelen:
Totstandkoming en uitwerking strategische doelen
De strategische doelen hebben we samen met onze partners en de samenleving in 2013 geformuleerd. Ze staan in onze toekomstvisie Losser 2025 Samen schatbewaarders van de gemeente Losser. De strategische doelen hebben we uitgewerkt in doelstellingen. De doelstellingen samen vormen de doelenboom. Wat we ervoor gaan doen om de doelstellingen te behalen staat in de tabel daaronder.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's
|
Doelstelling: Behouden en versterken van de kernkwaliteiten in het landschap. Binnen de kaders streven naar ontwikkelingsruimte voor bestaande en nieuwe bedrijvigheid in het landelijk gebied. |
|
Landelijk gebied |
Uitvoeringsactiviteiten
Cascobeleid |
Doelstelling: Zorgen voor een voor ieder passende woon- en leefomgeving. |
|
Wonen |
Uitvoering geven aan de in 2016 vastgestelde Woonvisie Losser 2016 en de in 2017 vastgestelde Verordening Blijversleningen en Verordening Startersleningen. Daarnaast blijven we jaarlijks prestatieafspraken maken met Domijn. Uitvoering geven aan het realiseren van woningbouw volgens de woonafspraken met de provincie Overijssel en de in 2017 vastgestelde prioritering. Uitgangspunt is onderstaande locaties zo spoedig mogelijk tot ontwikkeling te brengen en in 2018 hier de nodige stimulans aan te geven. Kern Overdinkel:
Kern Losser
Kern De Lutte
Kern Beuningen
|
Omgevingsvisie |
In 2018 vindt verdere implementatie plaats. Onder andere worden diverse (deel)projecten en plannen van aanpak opgesteld. Waar kan en ook logisch is zal mogelijk ook al met concrete uitvoering begonnen kunnen worden. Een en ander aan de hand van het hetgeen is vermeld in het Koersdocument dat in in 2017 in de raad wordt behandeld. |
Doelstelling: Het bevorderen van maatschappelijk gewenst ruimtegebruik, vooral op het gebied van wonen en bedrijvigheid. |
|
Grondbedrijf |
Zie aparte paragraaf in hoofdstuk 3. |
Doelstelling: Behouden en versterken van de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente. |
|
Ruimtelijke ordening Inrichting & beheer van de openbare ruimte |
Inrichtings- en onderhoudskwaliteit openbare ruimte Bij investeringen in onderhoud en vervanging van voorzieningen in de openbare ruimte worden zoveel mogelijk synergiekansen benut waardoor het mogelijk wordt mede invulling te geven aan de strategische beleidsdoelen van onze gemeente. Hiertoe wordt jaarlijks het MIP (integraal meerjaren investerings- en onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte) geactualiseerd. Speerpunten uit het MIP voor 2018 zijn: Kern Losser
Kern De Lutte (uitwerking visie "Kwaliteitsimpuls De Lutte")
Kern Glane
Overkoepelend
Standplaatsenbeleid gemeente Losser Door het actualiseren van ruimtelijk beleid voor standplaatsen heeft de gemeente een belangrijk instrument in handen, om het woon- en leefklimaat voor de consument en het investeringsklimaat voor de ondernemer te verbeteren. Met een standplaatsenbeleid kan de gemeente sturen op locatie, aantal en diversiteit van standplaatsen. Het opstellen van de beleidsnota heeft als doel om enerzijds ondernemers duidelijkheid te bieden over hun mogelijkheden en positie. Anderzijds schept het beleid voor de gemeente duidelijkheid over vergunningverlening en handhaving. Beleidsregels Planologische Afwijkingsmogelijkheden 2018 Casco benadering Noordoost Twente Notitie diverse beleidsontwikkelingen buitengebied Flankerend beleid Centrum
Ontwikkelingen LAGA-fietspad |
Vergunningen |
Een naleefbaar en handhaafbaar kader voor activiteiten (evenementen, bouwen, bedrijvigheid, enz.) is van belang voor een leefbare samenleving en het behouden en versterken van de kwaliteit. Daarvoor hebben wij als samenleving regels vastgesteld. Een groot deel daarvan betreft algemeen geldende regels die landelijk voor alle vergelijkbare situaties hetzelfde zijn. Op deze algemeen geldende regels kan rechtstreeks worden gehandhaafd. Bepaalde situaties vragen om maatwerk en daarom moet daarvoor een vergunning worden aangevraagd of een besluit voor nadere eisen worden genomen. Het op een adequaat niveau uitvoeren van de vergunningverlening binnen de gestelde termijnen en met de beschikbare menskracht is een blijvende prioriteit. Dit vraagt ook een oriëntatie op toekomstige regelgeving, zoals de Omgevingswet. Verbonden partij: Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) en Omgevingsdienst Twente (ODT) In de kadernota 2018-2021 zijn in de tabel in bijlage 1 (O&O) onder punten 6, 7 en 8 bedragen opgenomen die het gevolg zijn van de verplichte oprichting van een omgevingsdienst voor Twente (ODT) in de vorm van een Gemeenschappelijke Regeling (GR) per 1 januari 2018. Sindsdien hebben zich ontwikkelingen voorgedaan die gevolgen hebben voor het moment waarop en de hoogte waarin deze kosten zich gaan voordoen. Tot begin september zaten de Twentse gemeenten en de provincie als aanstaande deelnemers in de GR niet op één lijn wat betreft de inbreng van het takenpakket. Begin september hebben de portefeuillehouders uiteindelijk commitment gevonden op een voorstel waarin alle partners dezelfde taken inbrengen in een op te richten ODT per 1 januari 2019. In oktober is het de bedoeling dat de GR ook daadwerkelijk wordt getekend nadat alle portefeuillehouders voor dit commitment mandaat hebben opgehaald in hun college. Start van de ODT per 1 januari 2019 betekent dat er op dit onderdeel in deze begroting een aanpassing heeft plaatsgevonden. De verlengde voorbereiding van de realisatie van de ODT vergt een transitiebegroting 2018. Ingeschat wordt dat hierin een bijdrage van Losser nodig is van € 20.000. Voor de periode vanaf 2019 kan nog niet nauwkeurig worden aangegeven wat de meerkosten voor deelname in de ODT gaan zijn. Naar verwachting liggen die in de eerste twee jaren, gelet op de inbreng van het gehele milieutakenpakket en de daarbij behorende formatie, tussen de € 100.000 en € 150.000. Na twee jaren kunnen deze substantieel afnemen door bijstelling in onze eigen organisatie en te realiseren efficiency binnen de ODT. |
Handhaving |
Toezicht en handhaving Op het gebied van toezicht en handhaving zijn de basisactiviteiten het toezicht houden op en de handhaving van verleende omgevingsvergunningen, toezicht op de naleving van milieuregelgeving door bedrijven en handhaving in dit kader (inclusief juridische procedures). Hierbij wordt aansluiting gezocht bij de Regionale uitvoeringsdienst. De controles op het brandveilig gebruik van gebouwen worden uitgevoerd door de brandweer in afstemming met gemeente. Aan het toezicht en de handhaving m.b.t. de Algemene Plaatselijke Verordening en bijzondere wetgeving (zoals Drank- en horecawet) zal in 2018 verdere invulling kunnen worden gegeven. Door de komst van Boa’s zal hiervoor capaciteit beschikbaar zijn, waardoor hierop praktisch kan worden opgetreden en gehandeld. |
Doelstelling: Optimale bereikbaarheid van woningen, winkels en bedrijven. |
|
Verkeer en vervoer |
Om invulling te geven aan dit beleidsdoel wordt uitvoering gegeven aan een samenhangend pakket van maatregelen. Speerpunten hierbij zijn:
|
Doelstelling: We streven naar een duurzame, schone en veilige openbare ruimte welke mede drager is in het bereiken van de strategische doelen van de gemeente. |
|
Wegen |
Speerpunten voor 2018 zijn het uitwerken van het beleidsplan voor wegen, bermen en fietspaden en de verdere implementatie van het integraal beheerpakket voor Wegen, Kunstwerken en Openbare Verlichting in samenhang met de BGT. Het budget voor groot onderhoud en de bestemmingsreserve "Reserve Wegen" worden opgenomen als dekkingsmiddel in het MIP en van daaruit ingezet voor het veilig houden van wegen en het uitvoeren van groot onderhoud in synergie met integrale herinrichtingsprojecten. |
Groen |
Speerpunt voor 2018 is het verder bouwen aan de verbetering van het groenbeheer door de verdere implementatie van het integraal beheerpakket voor groen en speelvoorzieningen alsmede het vergroten van de toepassingsmogelijkheden van dit pakket ten behoeve van het uitvoeren van het groenonderhoud door het "Servicebedrijf Losser". Daarnaast wordt verder gewerkt aan het opstellen van het groenbeleid- en groenbeheerplan. De planning is erop gericht om het groenbeleid- en –beheerplan in 2018 ter besluitvorming aan te bieden. |
Afval en reiniging |
Continuering regierol inzameling huishoudelijk afval en exploitatie afvalbrengpunt. Naar aanleiding van het raadsbesluit (17Z00312/17.0003285) in 2017 wordt in 2018 de inzameling van het huis aan huisafval gewijzigd. De invoering van gedifferentieerde tarieven (Diftar) wordt geëffectueerd. Om het project Diftar tot een succes te maken is het college zich er van bewust dat hiervoor een flinke omslag in scheidingsgedrag van de inwoners voor nodig is. Door een goede projectvoorbereidingen en - (continue) communicatiecampagne gaan we er vanuit dat de inwoners overgaan tot het gewenste scheidingsgedrag. Goed scheiden loont en is goed voor het milieu en de portemonnee. Verbonden partijen: |
Riolering en water |
In 2018 ligt de nadruk op het afronden van het planproces om te komen tot een herziening van het vGRP (verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan). Rioolvervangingen en groot onderhoud vanuit het vGRP worden opgenomen in het MIP en vandaaruit worden de investeringsgelden doelmatig ingezet in integrale herinrichtingsprojecten. In 2018 ligt hierbij de nadruk op de technische uitwerking van projecten in het centrum van de kernen Losser en De Lutte. Verder wordt uitvoering gegeven aan de gefaseerde vervanging en renovatie van rioolgemalen in het buitengebied en wordt verder gewerkt aan de implementatie van het integraal beheerpakket voor riolering en voorzieningen ten behoeve van het stedelijk waterbeheer. |
|
Toelichting
De financiële uitgangspunten uit de Kadernota 2018 zijn in de budgetten verwerkt. Belangrijk om te noemen zijn: de verlaging van het gehanteerde rentepercentage waardoor de kapitaallasten lager uitvallen, maar ook de prijsindex van 1,6% over de materiële budgetten. Deze wijzigingen zijn niet per product toegelicht. In de toelichting beperken we ons om die reden tot de overige wijzigingen ten opzichte van de begroting 2017.
De lasten bij het product ‘Landelijk gebied’ zijn licht gestegen door een herverdeling van het totaal aan ambtelijke uren.
Conform de Kadernota 2018 zijn er onder andere extra gelden beschikbaar gesteld voor het continueren van de startersleningen. Hierdoor is het budget bij het product ‘Wonen’ gestegen.
Het Grondbedrijf is budgettair neutraal opgenomen in de begroting. Dit houdt in dat de uitgaven en inkomsten aan elkaar gelijk zijn. De daadwerkelijke oplevering van de complexen zorgt voor schommelingen in de prognoses. Zo wordt verder geïnvesteerd in de Saller en het Zijland. Dit zorgt voor een hogere raming in 2018 ten opzichte van 2017. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar hoofdstuk 3.7 Grondbeleid.
Daarnaast heeft het beschikbaar stellen van budget voor de handhaving van de Drank en Horeca wet (DHW) en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) conform de Kadernota gezorgd voor een toename van het budget bij het product ‘Handhaving’. Deze gelden zijn nodig voor het kunnen aannemen en faciliteren van Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA’s). Zij kunnen handhaven op diverse gebieden zoals parkeren, Diftar, DHW en de APV. Het geld dat beschikbaar komt is nodig om naast de loonkosten van de BOA’s, zelf ook voldoende administratieve en juridische ondersteuning te kunnen betalen. Evenals de benodigde ICT licenties, opleidingen en overige materialen. Daarnaast is het budget ‘Handhaving’ opgehoogd in verband met de te verwachten kosten voor de oprichting van de Omgevingsdienst Twente (ODT).
Het budget voor Ruimtelijke Ordening is afgenomen door incidentele budgetten voor bijvoorbeeld het Parapluplan Centrum Losser, voorbereidingskosten voor de Omgevingswet en de investeringen in Squit die tot 2017 beschikbaar waren gesteld.
De opbrengsten van de leges zijn conform Kadernota 2018 bijgesteld bij het product ‘Vergunningen’. Daarnaast is de inschatting van het aantal uren dat besteed wordt aan vergunningen licht naar beneden bijgesteld wat heeft gezorgd voor een daling van het totale budget.
Voor het product ‘Verkeer en vervoer’ is er, zoals vastgesteld bij de Kadernota, budget beschikbaar gekomen voor de aanschaf van twee mobiele snelheidsdisplays.
De begroting 2018 van het produkt Afval en reiniging is gebaseerd op de invoering van Diftar met ingang van 2018. De kosten zijn berekend op basis van de realisatie van de afgelopen jaren, aannames en ervaring van omliggende gemeenten bij de gewijzigde inzameling. De afvalstoffenheffing mag volgens wetgeving maximaal 100% kostendekkend zijn. In het bovenstaand overzicht zijn de baten echter hoger geraamd dan de lasten. Dit komt doordat de betaalde btw buiten de begroting om mag worden toegerekend aan het product Afval en reiniging.
De lasten op het product ‘Groen’ zijn gestegen. Deze stijging is het gevolg van minder opdrachten verstrekken aan derden en daardoor een hogere doorberekening van kosten vanuit het Service bedrijf.
Evenals voor de Afvalstoffenheffing mag ook de berekening van de rioolrechten conform wetgeving maximaal 100% kostendekkend zijn. Hierbij mag 75% van de kosten voor straatreiniging ook worden toegerekend. Voor wat betreft de toerekening van btw geldt het zelfde als hiervoor bij de Afvalstoffenheffing is opgemerkt.
Reserves en voorzieningen
In 2017 staan er, onder andere voor de invoering van de omgevingswet, onttrekkingen uit de reserves begroot die in 2018 niet plaatsvinden.
"Gezonde en zelfredzame burgers"
Strategische doelen:
Wat willen we bereiken?
Doelenboom Welzijn en Zorg
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's
|
Doelstelling: Burgers zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam. |
|
Maatwerkvoorzieningen Wmo |
Maatwerkvoorzieningen Mantelzorgconsulent Beschermd wonen en opvang |
Algemene voorzieningen Wmo |
Nota publieke gezondheid Ondersteuning maatschappelijke initiatieven algemene voorzieningen De gemeente Losser ondersteunt initiatieven van maatschappelijke partners en ondernemers die algemene voorzieningen willen realiseren. We geven maatschappelijke partners de ruimte om algemeen toegankelijke en betaalbare gemaksdiensten en sociale ontmoetingsplekken te realiseren, waar met name inwoners met een beperking behoefte aan hebben. Voor het realiseren van de algemene voorzieningen dient aan de volgende randvoorwaarden te worden voldaan: betaalbaar, toegankelijk, op basis van behoeften, voor iedereen beschikbaar. Scootmobielpool |
Sport |
We bevorderen een gezonde en actieve leefstijl van inwoners door ze de gelegenheid te bieden op verantwoorde wijze te sporten en bewegen. Dit doen we tegen een aanvaardbare eigen bijdrage, in overeenstemming met eigen aanleg, interesse en mogelijkheden. Ter stimulering maken we gebruik van subsidies en van het instrument van combinatiefunctionarissen. |
Sportaccommodaties |
Kwaliteitsverbetering voorzieningen Sporthal Zwembad |
Kunst en Cultuur |
In 2018 wordt uitvoering gegeven aan de in het vierde kwartaal van 2017 opgestelde kaderstellende cultuurvisie. Hierin wordt onder andere aandacht besteed aan een meer integrale inzet van cultuur, bijvoorbeeld binnen het Sociaal domein, binnen de Omgevingsvisie en als aanjager ten behoeve van de Vrije tijdseconomie. Ook burgerparticipatie krijgt hierin nadrukkelijk aandacht. Met de provincie Overijssel zal overleg plaatsvinden over subsidiemogelijkheden. In overleg met het culturele veld wordt gezocht naar verbindende projecten. |
Doelstelling: De zorg voor de jeugd zo lokaal mogelijk aanbod-gericht organiseren. Daarbij in acht nemen dat het kind centraal staat en de ouders zelf verantwoordelijk zijn. |
|
Jeugdzorg |
Lokaal algemene voorzieningen Preventie en vroegsignalering door samenwerking
|
Doelstelling: Burgers ervaren de dorpen als sociaal, leefbaar en veilig en dragen daar zelf ook aan bij. |
|
Welzijnswerk |
In 2017 heeft onderzoek plaatsgevonden naar de uitvoering van welzijnstaken door St. Fundament. De verbeterpunten uit het onderzoek worden meegenomen in de (subsidie)afspraken voor de komende jaren. Het welzijnswerk vormt als zodanig een algemene voorliggende voorziening binnen het sociaal domein. Activiteiten dienen met name te zijn gericht op signalering, ontmoeting, activering en vergroting van de zelfredzaamheid van inwoners. Door de inzet van algemene voorliggende voorzieningen kan de aanspraak op (duurdere) maatwerkvoorzieningen worden verkleind. |
Welzijnsaccommodaties |
Het lokale welzijnswerk werkt zo veel mogelijk outreachend binnen dorpen en wijken. Stichting Fundament is verantwoordelijk voor de uitvoering van haar taken op het terrein van welzijn, bibliotheekwerk en muziekonderwijs. Zij participeert in het Kulturhus Losser, Overdinkel en De Lutte. Vanaf eind 2018 zal zij ruimte huren binnen de accommodatie van het Twents Carmelcollege voor het verzorgen van muziekonderwijs. De huidige accommodaties worden zo snel als mogelijk afgestoten. |
Doelstelling: Het behouden van de kwaliteit van het onderwijs en het uitvoeren van de wettelijke taken. |
|
Onderwijs |
Samen met het onderwijs en in combinatie met het passend onderwijs en jeugdzorg zorgdragen voor een eenvoudig maar effectief netwerk rondom het opgroeiende kind. Leerplicht en RMC-taken zijn gericht op het tegen gaan van voortijdig schoolverlaten en het behalen van een minimum startkwalificatie. De monitoring van de groep “kwetsbare jongeren” van 16 tot 23 jaar krijgt prioriteit. |
Onderwijshuisvesting |
De gemeente draagt zorg voor adequate huisvesting van scholen. Hierbij rekening houden met de toekomstige onderwijskundige ontwikkelingen en de gevolgen voor de huisvesting van scholen. In 2018 wordt een start gemaakt met de verbouw en uitbreiding van het Twents Carmel College. Oplevering van het gebouw is begin 2019 gepland. |
Leerlingenvervoer |
Er wordt voortdurend gestreefd naar een zo efficiënt en goedkoop mogelijke uitvoering van het leerlingenvervoer, rekening houdende met de bepalingen in de gemeentelijke verordening leerlingenvervoer. We monitoren de nieuw ingeslagen weg rondom het doelgroepenvervoer dat in de zomer van 2017 is gestart. Hiervan maakt leerlingenvervoer deel uit. |
Kinderopvang |
We geven uitvoering aan de minimale wettelijke taken op het terrein van de kinderopvang, te weten registratie en handhaving. We geven in 2018 uitvoering aan de wettelijke vereisten voor kinderopvang (3F taaleis) en aan de Asscherregeling. Alle kinderen in de leeftijd van 2,5-4 jaar uit de gemeente Losser hebben recht op 6 uur kinderopvang per week (41 weken per jaar). Ouders die hiervoor geen tegemoetkoming in de kosten kinderopvang ontvangen vanuit de belastingdienst, ontvangen een tegemoetkoming van de gemeente. Hiermee nemen we de financiële belemmeringen voor deelname aan kinderopvang weg. Alle kinderen in Losser krijgen hiermee gelijke kansen voor een goede ontwikkeling en start in het basisonderwijs. |
|
Toelichting
Algemeen: een deel van de budgettaire wijzigingen wordt veroorzaakt door het toepassen van de financiële uitgangspunten zoals genoemd in de Kadernota 2018. Anderzijds zijn er wijzigingen door het verwerken van de taakmutaties uit diverse circulaires.
Door een ambtelijke herverdeling van uren kunnen er ook verschillen optreden in de budgetten (onder andere Welzijnswerk en Leerlingenvervoer). Deze herverdeling heeft gemeentebreed geen budgettair effect en wordt niet afzonderlijk toegelicht.
Bij de Kadernota 2018 is aangegeven dat er budget voor openbare gezondheidszorg beschikbaar moet komen voor het opstellen van het beleidsplan Volksgezondheid. Hierdoor wordt het budget 'collectieve voorzieningen' iets opgehoogd.
In verband met de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep over de ondersteuning Wmo heeft de gemeente haar beleid aangepast, wat leidt tot hogere kosten Huishoudelijke ondersteuning. Deze kosten zijn verantwoord bij maatwerkvoorzieningen Wmo.
Het budget voor het product ‘Sportaccommodaties’ is toegenomen in verband met de geplande vernieuwbouw van de sporthal De Fakkel. In de begroting wordt voorgesteld een aanvullende budget van € 800.000 beschikbaar te stellen wat leidt tot een aanvullende kapitaallast van € 36.000 voor de eerste jaren. Daarnaast is er budget beschikbaar voor het afschrijven van de huidige boekwaarde van de sporthal. Daarnaast is er budget beschikbaar voor alternatieve huisvesting voor onder andere het onderwijs tijdens de periode dat de sporthal niet beschikbaar is.
Conform de Kadernota 2018 is extra budget beschikbaar gesteld ter reparatie van het tekort van het muziekonderwijs Fundament.
Het budget voor Kinderopvang is afgenomen doordat bij de septembercirculaire 2016 vanaf 2018 de decentralisatie uitkering voor de versterking van peuterspeelzaalwerk is ingetrokken.
Het budget voor onderwijshuisvesting neemt jaarlijks af door de afname van de kapitaallasten.
Reserves en voorzieningen
De begrote onttrekking aan de reserve voor wat betreft de sportaccommodatie heeft betrekking op de eenmalige afschrijving van de huidige sporthal de Fakkel vanwege de (ver)nieuwbouw van de sporthal. Daarnaast wordt er bij vanuit de reserve Fundamentgelden voor het budget welzijnsaccommodaties geld onttrokken ten behoeve van de incidentele reparatie van het tekort van de muziekschool Fundament.
"Ondernemen en werken in de schatkamer van Twente"
Strategische doelen:
Wat willen we bereiken?
Doelenboom Economie en Werk
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's
|
Doelstelling: Bevorderen (arbeids)participatie, de bestaande regionale en lokale werkgeversbenadering continueren en intensiveren waarmee het arbeidsvermogen van de doelgroep wordt verzilverd. |
|
(Arbeids)Participatie |
Activering (arbeids)participatie Laaggeletterdheid |
Sociale werkvoorziening |
De focus is en blijft gericht op kostenbeheersing enerzijds en het continueren van een detacheringspercentage van minimaal 70%. Kostenbeheersing richt zich met name op het operationele resultaat (inkomsten vanuit detacheringen, kosten van bedrijfsvoering). In dat verband is het van belang dat de groenopdrachten voor derden blijvend kunnen worden uitgevoerd. De andere component, het subsidieresultaat, is niet/nauwelijks beïnvloedbaar en sterk afhankelijk van de ontwikkeling van het rijksbudget WSW. |
Doelstelling: Het bieden van een tijdelijk vangnet aan kwetsbare burgers bij het voorzien in de primaire basisbehoeften met als doel de burger te stimuleren en begeleiden naar een zelfstandige deelname aan de maatschappij. |
|
Bijstand |
Burgers die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien ontvangen een uitkering. De uitkering is een vangnetvoorziening. Streven is het aantal uitkeringen zo laag mogelijk te houden. Regionaal vindt maandelijks een vergelijking plaats tussen de 14 gemeenten, waarin het aantal huishoudens met een uitkering wordt weergegeven ten opzichte van een index. Losser staat op deze index in de eerste 6 maanden van 2017 op 99,1 ten opzichte van het regionale gemiddelde van 103,2. Voor 2018 streven wij naar een index van 98. |
Preventie en handhaving |
Onze acties (onder andere aan de poort bij de aanvraag van een uitkering) zijn erop gericht alleen die mensen een uitkering te verstrekken die het echt ook echt nodig hebben. Bij de intake wordt als eerste gekeken naar de mogelijkheden van werk. Om misbruik en fraude gericht tegen te gaan, werken we met risicoprofielen. Verder houden we, in samenwerking met de Sociale Recherche Twente projectmatige thema controles. |
Armoedebeleid |
Het Armoedebeleid is in 2016 geactualiseerd. Bestaande regeling en ondersteuningsmogelijkheden worden beter en eenvoudiger toegankelijk gemaakt. We werken aan een breder bereik, vooral onder mensen die in stille armoede leven. We zetten zoveel mogelijk in op preventie. In 2017 is de inzet voor kinderen en jongeren tot 18 jaar geïntensiveerd door de inzet van de hiervoor bedoelde middelen van het Rijk. Deze inzet wordt in 2018 voortgezet. Daarbij werkt de gemeente intensief samen met lokale partijen waaronder de Stichting Leergeld Losser. |
Huisvesting statushouders |
Taakstelling huisvesting Inburgerings- en integratietraject De gemeente Losser wil de regie op statushouders terug voor wat betreft het inburgerings- en integratietraject. Dit gaan we doen door statushouders eens per twee maanden op te roepen voor een voortgangsgesprek. We gaan de statushouders een extra dagdeel taal aanbieden in Losser dat gekoppeld is aan onder andere sport, vrijwilligerswerk, stageplek. Hierdoor vergroten we de kans dat statushouders integreren in hun eigen woonplaats en oefenen ze de taal in de praktijk. Het doel is dat staushouders versneld hun inburgeringsdiploma behalen en de kans op uitstroom uit de bijstand groter zal zijn. Vanwege de behoefte en succes van het Taalpunt zal hier verder in geïnvesteerd worden door uitbreiding in het aantal uren en het opleiden van meer vrijwilligers. |
Doelstelling: Versterken van de economische structuur van de gemeente Losser en bijdragen aan een goed ondernemersklimaat. |
|
Economische zaken |
Uitvoeringsactiviteiten:
|
Gemeentelijke eigendommen |
Op basis van de Vastgoednota gemeente Losser zijn de kostprijs dekkende huren voor maatschappelijk vastgoed bepaald. De uitwerking van de consequenties van een kostprijs dekkend huurtarief voor onze maatschappelijke partners zijn in beeld gebracht. |
Doelstelling: De gemeente Losser binnen Twente, Landgoed van Nederland vermarkten als levendige toeristisch en recreatieve landschapsgemeente met behoud van haar natuur- en landschappelijke waarden. |
|
Toerisme |
De rol van de gemeente is aanjagen, faciliteren en verbinden. Doel is - samen met de ondernemers - meer overnachtingen en meer bestedingen in de hele gemeente realiseren. Dit komt ten goede aan de leefbaarheid in de kernen en de werkgelegenheid. Door:
|
|
Toelichting
Algemeen: een deel van de budgettaire wijzigingen wordt veroorzaakt door het toepassen van de financiële uitgangspunten zoals genoemd in de Kadernota 2018. Anderzijds zijn er wijzigingen door het verwerken van de taakmutaties uit diverse circulaires.
Door een ambtelijke herverdeling van uren ontstaan verschillen in de budgetten (onder andere: Bijstandsverlening, Huisvesting statushouders, Preventie en Handhaving en Economische zaken). Deze verschillen, die gemeentebreed geen budgettaire consequenties hebben, zullen niet afzonderlijk worden toegelicht.
Door het opheffen van stichting WiL en vervolgens onderbrengen van de activiteiten in de gemeentelijke organisatie, heeft er een verschuiving plaatsgevonden tussen het product ‘Participatiebudget’ en ‘Sociale Werkvoorziening’. Dit verklaart ook de toename van de baten bij de Sociale Werkvoorziening. Dit was eerder gesaldeerd opgenomen in de begroting bij de lasten en heeft nu geleid tot een toename bij zowel de lasten als de baten. Tevens is de begroting van de stichting WiL op basis van de recente ontwikkelingen geactualiseerd. Met name op het gebied van de loonkosten zijn er grote voordelen onder andere door de uitstroom van enkele mensen. Ook heeft de meicirculaire een positief effect op de begroting.
Ten aanzien van de bijstandsverlening worden de extra inkomsten uit de Vangnetregeling twee jaar nadien uitgekeerd. De omvang van dit bedrag is niet goed van te voren in te schatten. Voor 2018 is in de begroting het inmiddels bekende bedrag opgenomen.
Het budget voor Gemeentelijke eigendommen is afgenomen door lagere kapitaallasten, met name veroorzaakt door lagere rentelasten in combinatie met lagere kosten meerjarenonderhoudplanning.
Het budget voor ‘Toerisme’ is in overeenstemming met de Kadernota 2018 toegenomen met een eenmalig budget voor het Toeristisch Genootschap Losser en een structureel budget voor de Toeristische marketing Twente.
Reserves en voorzieningen
In 2017 staan er voor Armoedebestrijding en Begeleiding statushouders ontrekkingen in de reserves begroot, die in 2018 niet plaatsvinden. In 2018 wordt geld uit de reserve Sociaal domein onttrokken voor de doorontwikkeling in het Sociaal domein, door het tijdelijk aantrekken van een transitiemanager.
"Een activerende en voorwaardenscheppende gemeente"
Strategische doelen:
Wat willen we bereiken?
Doelenboom Bestuur en Dienstverlening
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's
|
Doelstelling: Waarborgen tevredenheid over de kwaliteit van dienstverlening. Meer diensten digitaal aanbieden. |
|
Burgerzaken |
Ontwikkelingen burgerzaken Bovengenoemde ontwikkelingen hebben zowel een kwantitatief effect (minder contactmomenten met de klant, leidt tot minder uren inzet), als een kwalitatief effect (door gewijzigde regelgeving zijn omvangrijkere en complexere diensten nodig). Op dit moment is nog niet te voorzien of en zo ja, welke financiële consequenties hier voor Losser uit voortvloeien. Ook in 2018 wordt verder gewerkt aan de digitalisering van dienstverlening. Zo worden nieuwe I-Burgerzakenmodules ingevoerd. Proef centraal stemmen tellen gemeenteraadsverkiezingen |
Doelstelling: Optimale (brand-)veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen. Het bieden van adequate brandweerzorg en het in stand houden van een adequate organisatie voor gemeentelijke rampenbestrijding. |
|
Openbare orde en veiligheid |
In 2018 wordt de wettelijk verplichte visitatie voor de organisatie van de Veiligheidsregio Twente (VRT) uitgevoerd. Daarnaast wordt het regionale Risicoprofiel geactualiseerd en door het Algemeen Bestuur vastgesteld. In het kader van de aanstaande verkiezingen voor de gemeenteraad en de vorming van nieuwe colleges van burgemeesters en wethouders wordt door de VRT bijzondere aandacht gegeven aan voorlichting aan gemeenteraden en training van loco -burgemeesters op gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. |
Regionale crisisbeheersing |
Verbonden partij: Veiligheidsregio Twente |
Doelstelling: Inwoners meer betrekken bij hun directe leefomgeving en een hogere participatie stimuleren. In gemeentelijke samenwerking als zelfbewuste én zelfstandige gemeente een actieve rol vervullen. |
|
Raad |
Op 21 maart 2018 zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad. De acties zijn dit jaar vooral gericht op het inwerken van de nieuwe raad en de vorming van een nieuw college van burgemeester en wethouders. Aandachtspunt hierbij is het bepalen van de belangrijkste doelen voor de komende jaren. Begin 2018 wordt de nieuwe burgemeester geïnstalleerd. |
College van B&W |
Het college draagt bij en geeft inhoud aan een open stijl van besturen. Kernbegrippen zijn samenwerking met en participatie door inwoners en maatschappelijke partners. Nieuwe mogelijkheden worden nagegaan om door de optimalisatie van (online) kanalen, de communicatieve kracht van de gemeente verder te versterken. |
Bestuursondersteuning |
Omgevingsbewust werken Burgerparticipatie en overheidsparticipatie Sociaal intranet Verbonden partijen: Regio Twente
Sinds 2016 zijn de Nederlandse gemeenten formeel lid van de Euregio. Sinds 1 januari 2016 is de nieuwe organisatiestructuur van kracht. |
Doelstelling: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding. |
|
Belastingen |
Verbonden partij: |
Treasury |
Verbonden partijen:
De verwachting is dat in 2016 of 2017 een deel van het aandelenbezit in Enexis wordt verkocht aan andere aandeelhouders. |
|
Toelichting
Algemeen: een deel van de budgettaire wijzigingen wordt veroorzaakt door het toepassen van de financiële uitgangspunten zoals genoemd in de Kadernota 2018. Anderzijds zijn er wijzigingen door het verwerken van de taakmutaties uit diverse circulaires.
De dienstverlening voor de burger is toegenomen, waardoor zowel de baten (leges) als de lasten (afdracht rijksleges, kosten bedrijfsvoering) zijn toegenomen. Vanaf 2020 zal de consequentie van de veranderende geldigheidsduur van paspoorten en identiteitskaarten structureel invloed hebben op de bedrijfsvoering, met als gevolg hiervan een verlaging van de baten en lasten.
Het budget voor openbare orde en veiligheid is toegenomen doordat bij de Kadernota 2018 extra geld beschikbaar is gesteld ter bestrijding van ondermijning.
De bijdrage aan de Veiligheidsregio Twente (VRT) zal de komende jaren lager uitvallen.
Door het beschikbaar stellen van een budget voor de Agenda van Twente is het budget bij het product ‘Bestuursondersteuning’ toegenomen.
De hogere kosten van College van B&W hebben te maken met de algemene stijging van personeelslasten, die ook voor het ambtelijk apparaat geldt (met name stijging ABP-premie).
Het budget voor de raad is licht gestegen door het beschikbaar stellen van een inwerkprogramma van de nieuwe raadsleden en kapitaallasten als gevolg van de aanschaf van I-pads.
Het budget Belastingen is toegenomen, vanwege de raming van hogere kosten voor de uitvoering van het Hondenbeleidsplan 2017 - 2022 conform de Kadernota 2018. Daarnaast is voor 2018 een raming van € 66.000 opgenomen, voor de realisatie van het zogenaamde 'Pluspakket' Uitvoering Hondenbeleidsplan.
Onder Onvoorzien is, conform de Kadernota, een structurele ruimte van € 50.000 opgenomen voor onvoorziene uitgaven.
Door de verlaging van de rente ontstaan op de verschillende begrotingsproducten voordelen, daar waar kapitaallasten (rente) worden doorberekend. Hier tegenover staat een lagere rentebate binnen het product ‘Treasury’, als gevolg van het feit dat minder rente aan de producten kan worden doorberekend. Dit nadelige effecten binnen 'Treasury' wordt deels gecompenseerd door het feit dat het dividend van Twence (raming € 200.000) weer in de gemeentebegroting wordt opgenomen (in verleden werd dit gebruikt ter dekking van de kosten van de afgelopen Agenda van Twente).
Reserves en voorzieningen
De mutaties hebben betrekking op mutaties in de Algemene Reserve. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar hoofdstuk 4.3.