De gemeente Losser kende in 2023 volgens de Programmabegroting de volgende programma's:
1.1 Sociaal
1.2 Fysiek
1.3 Bestuur & Dienstverlening
In de volgende paragrafen treft u per begrotingsprogramma de programmaverantwoording aan.
Leeswijzer:
Van iedere doelstelling treft u bij iedere programmaverantwoording de beschrijving aan zoals opgenomen in de Programmabegroting 2023. Vervolgens treft u in het gearceerde deel in iedere tabel de beschrijving van de uitvoering (op hoofdlijnen) aan.
Programmadoel:
"De gemeente Losser stimuleert en faciliteert maatschappelijke deelname en zelfredzaamheid."
Doelstellingen:
Doelenboom Sociaal
|
Ook in 2023 is het principe 'één gezin, één plan, één regisseur' het uitgangspunt binnen het sociaal domein. We zetten hierbij in op 'zo licht en dichtbij als mogelijk is en zo zwaar als nodig'. Daarmee leveren we ondersteuning op maat. Het leveren van individueel maatwerk is een werkwijze die we in Losser al geruime tijd hanteren. Daarbij werken we integraal en team overstijgend. We werken vanuit de bedoeling en sluiten aan bij de behoefte van onze inwoners, organisaties en ondernemers. In 2023 hebben we de pilots uit het Innovatieplan 2021-2024 geëvalueerd en geactualiseerd. In het innovatieplan zitten naast pilots voor het preventief werken ook pilots die aanzetten tot het normaliseren. Samen met de inwoners hun leefomgeving versterken is het doel. We doen dit door ondersteuning zo vorm te geven dat deze (vroegtijdig) aansluit bij de hulpvraag/behoefte van de inwoner en een duurzame oplossing wordt gevonden. Deze pilots dragen bij aan een verdere innovatie van het sociale domein, waarbij we anticiperen op de toekomstige ontwikkelingen en trends. De pilots leiden tot minder (meer) kosten.
Doelstelling (S1): |
|
Inwoners zijn betrokken bij het in stand houden van goede basisvoorzieningen |
Inwonerparticipatie
Welzijn
Statushouders We zetten in op het behalen van de jaarlijkse taakstelling voor de huisvesting van statushouders. Om de taakstelling te behalen werken we nauw samen met het COA, woningcorporatie Domijn en Impuls/Palet.
Mantelzorg De mantelzorgconsulent biedt ondersteuning aan mantelzorgers. De ondersteuning kan bestaan uit het geven van advies, informatie, bespreken en inzetten van respijtmogelijkheden.
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Participatie
Met ingang van het schooljaar 2023/2024 zijn de kinderraad en de kinderburgemeester gestart. De kinderraad komt eens in de zes weken bij elkaar om actuele onderwerpen te bespreken. Binnen de uitwerking van de visie sociaal domein hebben we via het jongerenparticipatie-instrument Consulting Kids kinderen en jongeren gevraagd input te leveren op verschillende thema's. Deze thema's worden verwerkt in het nader vast te stellen uitvoeringsplan sociaal domein. Welzijn Per kwartaal vonden evaluatiegesprekken plaats, waarin gezamenlijk de voortgang en (door-)ontwikkeling van activiteiten en inzet door Fundament werden besproken. Op deze manier kon zo goed mogelijk op actuele ontwikkelingen worden ingespeeld. Fundament is nauw betrokken bij de ontwikkeling van activiteiten binnen het te realiseren Kulturhus in Glane. Enerzijds vanuit haar ondersteunende en adviserende rol , anderzijds om te onderzoeken of zij een mogelijke rol kan vervullen in het te realiseren activiteiten-aanbod. In september is het jongerenactiviteitencentrum van Fundament in gebruik genomen. Van maandag tot en met donderdag kunnen jongeren in de middag binnenlopen. De jongeren hebben geholpen bij het ontwerpen van de ruimte en de klusactiviteiten. Statushouders Maatschappelijke begeleiding statushouders Opvang van ontheemden uit Oekraïne en asielzoekers De crisisnoodopvang voor asielzoekers is in april 2023 geëindigd. Daarna is geen nieuwe noodopvanglocatie ingericht. Mantelzorg Daarnaast is in 2023 de ondersteuning van jonge mantelzorgers ondergebracht bij Fundament na het faillissement van SIZ Twente. Er is een nieuwe mantelzorgconsulent jonge mantelzorgers aangesteld. Zij is gestart met het (opnieuw) leggen van contacten met de jonge mantelzorgers, netwerkpartners en het kenbaar maken van activiteiten en het ondersteuningsaanbod. Ook is de samenwerking gestart met de consulent jonge mantelzorgers van de Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland (SWTD). In samenwerking met de collega’s van de SWTD is een behoefte onderzoek uitgezet onder de jonge mantelzorgers door studenten van Hogeschool Saxion. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek en de individuele gesprekken door de consulent met de doelgroep wordt bekeken welk ondersteuningsaanbod gewenst is. De ouders van zorg intensieve kinderen konden deelnemen aan ondersteuningsbijeenkomsten. |
|
Succesvolle inwonerinitiatieven zijn ondersteund en hebben een structureel karakter |
In het kader van bevordering van inwonerparticipatie worden inwonersinitiatieven, waaronder "Right to challenge", voor zover zij passen binnen vastgesteld gemeentelijk beleid en niet in strijd zijn met wet- en regelgeving, ondersteund en gestimuleerd. De dorpsraden hebben hierin een activerende en coördinerende rol via het lokaal platform "Pak an, pak over". Opgedane ervaringen binnen inwonerinitiatieven worden breed gedeeld en dienen als voorbeeld voor nieuwe initiatieven. |
Wat hebben we in 2023 gedaan Participatie In Overdinkel heeft een aantal inwoners het initiatief genomen voor de herinrichting van een deel van het terrein van de voormalige locatie basisschool Het Kompas. Samen met de initiatiefnemers kijken we hoe de inwoners hier zelf invulling aan kunnen geven. In Losser is door een aantal inwoners het initiatief genomen voor de aanleg van een jeu de boulesbaan nabij Het Zijland. De eerste verkennende gesprekken met hen hebben inmiddels plaatsgevonden. Subsidies |
|
Vrijwilligers zijn ondersteund |
In samenwerking met de welzijnsorganisatie ondersteunen we vrijwilligers met cursussen en ondersteuning door professionals.
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Vrijwilligersprijs De vrijwilligersprijs gemeente Losser is uitgereikt aan een vrijwilliger uit Overdinkel tijdens een goed bezochte bijeenkomst/ feest in Erve Kraesgenberg. Tijdens de evaluatie van het feest bleek dat de vrijwilligers meer behoefte hebben aan een feest en een ontmoeting dan een prijs voor een individu. Het moet een moment worden waar alle vrijwilligers in het zonnetje gezet worden. Cultuur Er zijn twee cultuur cafés georganiseerd vanuit Fundament om het vrijwilligerswerk, met als thema "Hoe werf je een bestuurslid" onder de aandacht te brengen. De Cultuurcoaches van Fundament krijgen namelijk regelmatig het verzoek vanuit de stichtingen en verenigingen om hen te helpen bij het vinden van geschikte bestuursleden. We hebben met meerdere culturele vrijwilligersorganisaties contact gehad. Bijvoorbeeld bij vragen over: subsidies, vrijwilligers, financiële problematiek en huisvesting. Zo hebben wij het Lossers Kunst Collectief en de Rommelpot geholpen bij het vinden van een geschikt, tijdelijk onderkomen. |
|
Doelstelling (S2): |
|
Het aanbod aan cultuur, recreatie en sport is gevarieerd |
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Cultuur
Sport
|
|
De gezondheid en de actieve levensstijl van inwoners is gestimuleerd |
Er is uitvoering gegeven aan diverse projecten gericht op een gezonde leefstijl:
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? In de Zorgkrant die, vanuit het Innovatieplan 2021-2024, wederom is uitgebracht zijn de verschillende thema's uitgelicht. Inwoners zijn via deze weg geïnformeerd over het zorgaanbod in Losser. Via subsidieregelingen hebben we inwoners via verschillende sport- en beweegprojecten (Lekker Fit, Schoolschaatsen, De Actieve Ontmoeting, FC Noaber, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Kuier Deur, Vitality Club) gestimuleerd meer te gaan sporten en bewegen. Dit heeft een positief effect gehad op de gezonde leefstijl van de deelnemers. In het kader van het Lokaal Sportakkoord hebben we de Stichting Sport Beweeg en Ontmoetingspark Losser ondersteund bij de planontwikkeling van het Omnipark Losser. Hierbij slaan diverse partners de handen ineen om het Omnipark in de komende jaren te realiseren. Het gaat daarbij om voorzieningen, activiteiten en verbindingen. |
|
Actieve deelname in de maatschappij is gestimuleerd |
Onderwijs
Cultuur Culturele participatie wordt gestimuleerd. We besteden specifiek aandacht aan het betrekken van kwetsbare groepen.
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Toegankelijkheid We hebben ondernemers gestimuleerd om de toegankelijkheidstoets van Ongehinderd te doen. Eenzaamheid Daarnaast is er in 2023 ingezet op de week tegen eenzaamheid. Vanuit Fundament zijn er diverse activiteiten opgezet om eenzaamheid bespreekbaar te maken. Activiteiten die structureel lopen zijn de culturele ontmoeting voor ouderen, het taalpunt en bijeenkomsten van join us voor jongeren. Vanuit Fundament is capaciteit vrijgemaakt om aan de slag te gaan met het Signaalpunt Eenzaamheid. Dementievriendelijke gemeente In oktober en november 2023 vond de cursus Omgaan met dementie plaats waarbij personeel is geschoold hoe om te gaan met dementie en hoe dit te herkennen. Regionale samenwerking jeugd Er wordt in NOT-verband gewerkt aan onderwijs-zorg-arrangementen vanuit het versterken van de sociale basis. Er blijft ruimte bestaan voor eigen lokale inkleuring. Dit is van belang zodat het aanbod goed blijft passen bij de samenleving in Losser. Samen met de Technologie & Zorg Academie (TZA) werken we aan de bewustwording, acceptatie, adoptie en implementatie van zorgtechnologie in Losser. In deze samenwerking kijken we samen hoe technologie helpt om prettiger, veiliger en zelfstandiger te leven. Denk aan e-health, domotica en zorg op afstand. Daarnaast is de hernieuwde regiovisie Huiselijk geweld en Kindermishandeling 2023-2026 in februari 2023 vastgesteld. We bouwen hierin voort op de stevige integrale basis die eerder is gelegd in Twente. In deze regiovisie is een uitvoeringsplan opgenomen. Activering (arbeids)participatie Daarnaast hebben we in 2023 ondersteuning geboden aan werkzoekenden zonder uitkering, de zogenaamde niet-uitkeringsgerechtigden (nuggers). Deze groep wordt in Losser steeds beter zichtbaar als gevolg van het integraal werken. Consulenten met accent Wmo en/of Jeugd of externe partners verwijzen nuggers door naar onze accountmanager werk voor ondersteuning bij bemiddeling richting werk. We voorkomen dat jongen mensen in de uitkering komen. Er is blijvend aandacht voor het voorkomen van instroom in de bijstandsuitkering (poortwachtersfunctie), doordat de accountmanager werk in een vroeg stadium op zoek gaat naar mogelijkheden op de arbeidsmarkt. We hebben de inzet van loonkostensubsidie (LKS) actief gestimuleerd. We stimuleren onze inwoners om te werken naar vermogen, om bijstandsafhankelijkheid te voorkomen. Het aantal mensen dat met een loonkostensubsidie werkt is daardoor in 2023 gestegen. Het begeleiden van werkzoekenden vraagt een steeds intensievere aanpak. Dat geldt ook voor begeleiding na plaatsing, met name voor inwoners die lange tijd van een uitkering afhankelijk zijn geweest. We leveren nazorg op de werkplek om een duurzame plaatsing te stimuleren. De accountmanager Werk ondersteunt werkgevers bij de inzet van functiecreatie en jobcarving: hierdoor zijn functies beter bereikbaar geworden voor mensen met een arbeidshandicap. We leveren maatwerk om inwoners te begeleiden naar een passende arbeidsplek. We hebben deze functie nog niet optimaal in kunnen vullen. De functie van accountmanager wordt in maart 2024 uitgebreid. Cultuur Er zijn diverse activiteiten ten behoeve van cultuur uitgevoerd, zoals:
|
|
Er is adequate onderwijshuisvesting voor zowel basis- als voorgezet onderwijs |
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? In samenspraak met KONOT en Stichting Dorpshuis Beuningen is de aanbesteding gestart voor een multifunctionele accommodatie voor de gemeenschap van Beuningen. In 2023 heeft SKOLO verder gewerkt aan het opstellen van een businesscase voor Pax Christi Overdinkel (renovatie) en Veldzijde Losser (renovatie). |
|
Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp |
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Mantelzorg Samen met de Familie Ervaringsdeskundige van Fundament zijn de mantelzorgers die ouder zijn van een zorgintensief kind benaderd om te vragen naar hun behoefte. Op basis hiervan worden bijeenkomsten voor deze ouders georganiseerd. Na faillissement van SIZ Twente (JMZ Go!) is de ondersteuning van jonge mantelzorgers ondergebracht bij Fundament. Er is inmiddels een consulent Jonge Mantelzorgers aangesteld die zich in de afgelopen tijd heeft gericht op het (opnieuw) contact leggen met de jonge mantelzorgers en netwerkpartners en het kenbaar maken van activiteiten en het ondersteuningsaanbod. Ook is de samenwerking gezocht met de consulent jonge mantelzorgers van de Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland (SWTD). Fundament heeft in samenwerking met de collega’s van de SWTD een behoeftenonderzoek uitgezet onder jonge mantelzorgers door studenten van Hogeschool Saxion. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek en de individuele gesprekken door de consulent met de doelgroep wordt bekeken hoe hier invulling aan wordt gegeven. Het bestand, inclusief jonge mantelzorgers, is geïnformeerd over de herziene structuur. Specifiek zijn jongeren op de hoogte gehouden van de beschikbare ondersteuning van het jongerenwerk, waardoor ze de kans hadden om deel te nemen aan diverse ontspanningsactiviteiten. In het komende jaar zullen er ook weer activiteiten worden georganiseerd die specifiek zijn gericht op jonge mantelzorgers. Alzheimer café |
|
Doelstelling (S3): |
|
Bestaande initiatieven voor kwetsbare inwoners zijn gestimuleerd. |
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Armoedebeleid In mei 2023 zijn we gestart met de pilot herziening schuldhulpketen voor de duur van een jaar, om ervoor te zorgen dat we inwoners met schulden en geldzorgen sneller en vroegtijdig kunnen ondersteunen. Deze pilot is onderdeel van het innovatieplan sociaal domein. Er zijn twee budgetcoaches ingezet in team Werk en Inkomen, die naast de wettelijke taak voor Vroegsignalering ook budgetcoachinh bieden aan inwoners met geldzorgen. We zien dat de inzet van een budgetcoach bijdraagt aan het beperken van financiele problemen en dat er, indien nodig, tijdig wordt verwezen naar passende ondersteuning. Door de budgetcoaching aan te laten sluiten op de wettelijke taak voor Vroegsignalering voldoen we tevens aan de verplichting zoals die sinds 2021 in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is opgenomen. Tot slot bieden we nazorg aan inwoners die een schuldhulptraject hebben doorlopen, om de kans op recidive te beperken. Stadsbank Oost Nederland voert een groot deel van de schuldhulpverlening voor Losser uit. De intake vindt plaats in Losser, tenzij een inwoner liever in Enschede wil afspreken. Door de aanwezigheid van de consulent van de Stadsbank in 't Lossers Hoes is de samenwerking met gemeentelijke consulenten versterkt, ook hier wordt er integraal en domein overstijgend gewerkt. De dienstverlening van de Stadsbank bevat geen budgetcoaching die kans op terugval voorkomt. De coördinator armoedebeleid informeert de integraal consulenten regelmatig over welke mogelijkheden er zijn om inwoner met geldzorgen te ondersteunen en geeft tips voor het herkennen van situaties van armoede en schulden. Daarnaast is zij de verbindende schakel tussen lokale en regionale partijen die graag een steentje bijdragen aan het versterken van bestaanszekerheid in Losser. In 2023 heeft daardoor een aantal gerichte interventies plaatsgevonden, die meteen ten goede komen van de inwoners van de gemeente Losser. Jouw Ingebrachte Mentor-aanpak (JIM) De JIM-aanpak houd in dat wordt samengewerkt met informele mentoren uit het netwerk van de jongeren. De JIM is een steunfiguur voor de jongere en een adviseur voor ouders en professionals. De JIM-aanpak is geïntegreerd in de standaard werkwijze van de integraal consulenten. Er heeft een informatiebijeenkomst plaatsgevonden in het najaar, op locatie, om de kennis up-to-date te houden en nieuwe medewerkers mee te nemen in de JIM-aanpak. |
|
Nieuwe initiatieven rondom normaliseren, signalering en preventie zijn opgezet. |
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Net zoals voorgaande jaren kunnen alle inwoners op verschillende locaties bij onze integraal consulenten terecht met vragen. Bijvoorbeeld bij onze centrale toegang in 't Lossers Hoes, basisscholen en huisartsen in onze gemeente. De pilot 'Tijdig een passende woonplek voor jongeren 18+' is eind van het jaar start gegaan. Dit initiatief is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de gemeente Losser, Domijn en ZaZ Welzijn (een zorgaanbieder voor de Wmo). Het richt zich op jongeren die bij het bereiken van de leeftijd van 18 tussen de mazen van het net dreigen te vallen. Met als doel om deze jongeren een woonplek, met lichte ondersteuning, dicht bij huis te bieden is dit project gelanceerd. Powerful Ageing is een functioneel trainingsprogramma bij een lokale fysiotherapiepraktijk, voor inwoners die zich voor het eerst melden bij het toegangsteam WIJZ voor huishoudelijke ondersteuning. De training draagt bij aan de lichamelijke gezondheid en wendbaarheid van de inwoner, waardoor inzet van huishoudelijk ondersteuning voorkomen kan worden. De #Huiskamer Jeugd, voorliggende voorziening voor jeugdigen als dagopvang, is een pilot die succesvol is gebleken. Uit een afstudeeronderzoek van studenten van Saxion is een positief advies gekomen over de structurele voortzetting van #Huiskamer Jeugd. Dit geldt ook voor de pilot de Culturele Ontmoeting, algemene voorziening voor volwassenen als dagopvang. |
|
De kennis en kunde van interne en externe verwijzers en andere betrokken partijen is optimaal benut |
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? De samenwerking met onze zorgpartners is gecontinueerd, met één contactpersoon per organisatie en verfijnd waar mogelijk. Zo is bijvoorbeeld de samenwerking met Veilig Thuis Twente door de aanwezigheid van de gedragswetenschapper in de toegang vormgegeven. Daarnaast zijn door de evaluatie van werkafspraken met Jeugdbescherming Overijssel nieuwe ideeën ontstaan over het naar de voorkant brengen van die expertise. Met het Zorg- en veiligheidshuis (code rood, top X en het JOR) zijn korte lijnen als het gaat om de complexe problematiek (loverboy. mensenhandel, etc.). Daarnaast is samenwerking met politie en team Veiligheid geïntensiveerd. Er is sprake van kennisoverdracht en er wordt gebruik gemaakt van elkaars expertise. In het najaar is een start gemaakt met jeugd- en veiligheidsoverleg dat maandelijks plaatsvindt. Partners die deelnemen zijn politie, jongerenwerk Fundament, buitengewoon opsporingsambtenaar, team Zorg, Woningbouw Domijn en beleidsadviseurs veiligheid en jeugd. |
|
Doelstelling (S4): |
|
De ondersteuning aan de inwoner is passend, toegankelijk en (kosten)adequaat, vanuit de visie "zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig". |
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Voor een vloeiende overgang tussen de verschillende wetgevingen (van 18- naar 18+) hebben we ervoor gekozen om de rol van de 18-/18+ consulent te behouden en te versterken. Er is extra aandacht geweest voor het huisvestingsvraagstuk door de pilot 'Tijdig een passende woonplek voor jongeren 18+'. We hebben de KIES en SOVA training in de basisschool leeftijd gecontinueerd. Vanuit het innovatieplan zijn er pilots gestart die bijdragen aan het vroegtijdig en nabij ondersteunen. Er is een doorstart gemaakt met de pilot sportcoach bij verenigingen. Dit draagt bij aan een positief sportklimaat en ondersteunt sportverenigingen en/of ouders bij pedagogische vraagstukken. De weerbaarheidstraining is een pilot die hierbij aansluit. Weerbaarheid van de jeugdige is de basis voor een goede psychische gezondheid en het maken van gezonde leefstijlkeuzes. Medio 2022 zijn de bestaande raamovereenkomsten Twents Model Jeugd en Wmo 2015 (begeleiding), die afliepen per 1 januari 2023, met twee jaren eenzijdig verlengd tot en met 31 december 2024. Na juridische toetsing is gebleken dat gemeenten een wettelijke plicht hebben om bij het verlengen opnieuw te beoordelen of er sprake is van een reëel tarief. Hiertoe is in februari 2023 besloten tot het uitvoeren van een onafhankelijk onderzoek door KPMG. De uitkomsten van dit onderzoek wijzen uit dat een gedeelte van de tarieven als niet reëel beschouwd kon worden. In de Gemeentebegroting 2024 en in de Financiële rapportage 2023 hebben we hier op geanticipeerd. Jobcoach en maatwerk voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt Wsw Toeslagenaffaire In 2023 hebben zich géén nieuwe gedupeerden meer gemeld bij de Belastingdienst, en omdat de termijn hiervoor nu gesloten is, blijft het totaal aantal gedupeerde volwassenen voor Losser op 51. Bij die gezinnen horen 82 kinderen. Energietoeslag |
|
Per saldo wijkt het Programma Sociaal afgerond € 1.050.000 negatief af ten opzichte van de gewijzigde begroting. Exploitatieboekingen zijn inmiddels afgerond.
Bedragen (x € 1.000) | Voordelig | Nadelig |
Totaal lasten | 2.035 | |
Totaal baten | 1.079 | |
Storting in reserves | 37 | |
Onttrekkingen aan reserves | 57 | |
Totalen | 1.079 | 2.129 |
Totaal nadelig programma Sociaal | 1.050 |
Hieronder worden deze onderdelen afzonderlijk toegelicht.
Toelichting nadelig saldo lasten € 2.035.000:
Het nadelig effect op de lasten wordt vooral veroorzaakt doordat de kosten van de jeugdzorg in het tweede deel van het jaar flink gestegen zijn. Het totale nadeel op de zorg in natura en de PGB is afgerond € 1,3 mln. Voor het grootste deel wordt dit veroorzaakt door de afwikkeling naar het onderzoek reële tarieven, die met terugwerkende kracht zijn door gevoerd. Ook vallen de tarieven hoger uit dan de indexatie waarmee we in de begroting rekening hadden gehouden. De derde reden voor het nadelig saldo is de verkleining van groepsgrootte in verblijf.
Ook de kosten van de Wmo vallen hoger uit. Hier gaat het met name om de woon- en vervoersvoorzieningen. Bij de woonvoorzieningen zien we dat in de laatste maanden een aantal dure woonaanpassingen is vergoed. Bij de vervoersvoorziening ligt de oorzaak in de nieuwe aanbesteding en indexering van de tarieven. Het nadeel komt uit op bijna € 466.000.
De kosten voor participatie laten juist een positief beeld zien, hier houden we in 2023 in totaal € 252.000 over. Dit resultaat ontstaat met name doordat de personele lasten binnen de Wsw-begroting lager uitvallen dan verwacht. Bij de inkomensregelingen is er slechts sprake van een klein voordeel, o.a. doordat de uitgaven voor het verstrekken van een uitkering zijn afgenomen. Zie Taakveld 6.3 Inkomensregelingen en Taakveld 6.4 Wsw en Beschut werk voor nadere specificatie op deze onderdelen.
Door een noodzakelijke inhaalafschrijving van een pand van een voormalig kinderdagverblijf hebben we een inhaalafschrijving moeten doen van ruim € 190.000. Hier was in de begroting geen rekening mee gehouden.
De kosten voor sportaccommodaties vallen een stuk hoger uit dan geraamd. Het nadeel is € 347.000. Voor een belangrijk deel wordt dit veroorzaakt door hogere energiekosten van het zwembad welke het gevolg zijn van de afstand die we hebben genomen van Gazprom als leverancier. Het andere deel komt door niet verrekenbare btw. Dit laatste wordt door het rijk vergoed via een specifieke uitkering (zie toelichting baten).
In de loop van 2023 is de nieuwe specifieke uitkering "versterking voor sport en bewegen", ook bekend als Brede Spuk, door het rijk beschikbaar gesteld. Naast hogere baten (zie toelichting baten) leidt dit ook tot hogere lasten dan geraamd. Het nadeel is € 231.000. Omdat we hier pas in het najaar duidelijkheid over hebben gekregen is dit niet in de bij de tussenrapportage horende wijziging meegenomen. Omdat niet bestede middelen (deels) aan het rijk moeten worden terugbetaald heeft aanwenden van deze specifieke uitkering de voorkeur boven de inzet van de reserve gids-gelden. Die gebruiken we vooralsnog voor cofinanciering.
Toelichting voordelig saldo baten € 1.079.000:
Een groot deel van het voordeel op de baten komt doordat de vergoeding van het rijk voor opvang van Oekraïners en noodopvang hoger uitvalt dan geraamd. Het voordeel is € 525.000.
Verder hebben we van de gemeente Enschede weer een extra uitkering gekregen omdat de reserve beschermd wonen hoger is dan noodzakelijk. Het voordeel is afgerond € 400.000.
De BUIG (uitkering voor participatie) daarentegen valt in 2023 lager uit dan geraamd. Het nadeel is € 280.000. Daar staan ook lagere kosten tegenover (zie toelichting lasten).
De uitkering die we ontvangen voor de uitvoering van de Wet inburgering nieuwkomers valt eveneens lager uit, omdat we ook lagere uitgaven hebben, het nadeel is € 111.000.
De kosten voor de exploitatie van sportaccommodaties vallen hoger uit (zie toelichting lasten), dat leidt tegelijkertijd tot een hogere specifieke uitkering voor Sportstimulering. Deze dient ter compensatie voor niet compensabele btw. Het voordeel is € 140.000.
Tot slot hebben we via de nieuwe specifieke uitkering voor gezondheid en bewegen (de zogeheten "Brede Spuk, zie ook toelichting lasten) een bedrag van € 360.000 ontvangen, waar in de begroting nog geen rekening mee is gehouden.
Toelichting nadelig saldo stortingen reserves € 37.000:
Er is in totaal een bedrag van € 37.000 meer in de reserves gestort dan geraamd. De extra storting vloeit voort uit het feit dat minder is uitgegeven dan geraamd voor het MOP Onderwijs. Het niet uitgegeven bedrag wordt toegevoegd aan de reserve.
Toelichting nadelig saldo onttrekkingen reserves € 57.000:
Het nadeel komt vooral doordat we minder hebben onttrokken aan de reserve Sociaal Domein. De kosten van de pilots binnen het Sociaal Domein waren € 230.000, €70.000 lager dan geraamd.
Programmadoel:
"Losser is een duurzame, schone en veilige gemeente met ruimte voor de kwaliteiten van het Noordoost Twentse landschap en de vitale dorpskernen."
Doelstellingen:
Doelenboom Fysiek
|
Met de vaststelling van een aantal ontwikkelingsgerichte (partiële) herzieningen van bestemmingsplannen en beleidsnotities en -visies op het gebied van landschap, recreatie en toerisme en ruimtelijke ordening is ook in 2023 uitvoering gegeven aan een verdere ontwikkeling en versterking van het landschap, economische ontwikkelingen en de leefbaarheid van de dorpen. Zo is er gesproken met diverse partners, elk vanuit hun eigen verantwoordelijkheid, om het huisartsen tekort op te heffen.
We hebben in de verschillende kernen van onze gemeente doorgewerkt aan uiteenlopende projecten. Ook is een aantal projecten in 2023 afgerond. Daarbij is te denken aan projecten over de ruimtelijke invulling van gebieden, projecten in het kader van duurzaamheid of van het Meerjarig Investerings- en Onderhoudsplan.
Doelstelling (F1): |
||
De kernkwaliteiten van het landschap zijn behouden en versterkt in samenwerking met belanghebbenden |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? In 2023 hebben we onze aanpak voor het behouden van kenmerkende landschaps(elementen), voortgezet. De samenwerking met de Boa domein II van de Omgevingsdienst Twente is nu bestendigd. We sluiten hiermee aan op de Landelijke Handhavingsstrategie. Met andere woorden: naast de bestuursrechtelijke handhaving, wordt nu ook standaard het strafrechtelijke spoor gevolgd. De proactieve inzet van ons netwerk en kennis ten behoeve van de kwaliteit van ons landschap, is een doorlopend proces bij zowel beleidsontwikkelingen als in uitvoering. Concrete voorbeelden waarin dit tot uiting komt zijn onder andere de Omgevingsvisie, Dinkeldal Zuid, Beken & Bleken van Losser. Ook hebben wij weer nieuwe bomen aangeplant. Hiervan zijn er 94 ter vervanging en 59 op nieuwe locaties geplant. Het Groenbeleidsplan gaf ons de handvatten voor bewust ecologisch en duurzaam beheer van ons openbaar groen, sloten en bermen. De raad heeft de Omgevingsvisie gemeente Losser vastgesteld. Daarin is nadrukkelijk in de verschillende paragrafen aangegeven wat de koers is voor natuur & landschap en hoe wij deze willen beschermen. Wij informeren inwoners doorlopend, vaak in bilaterale gesprekken, over de doelstelling en de mogelijkheden binnen de Groene en Blauwe Diensten. Initiatiefnemers zijn op de hoogte bracht dat hun aanvragen in 2024 worden afgedaan. De doelstelling is dat de initiatieven van aanvragers bijdragen aan het behoud en versterking van het landschap. We verschaffen inzicht en eenduidigheid in de huidige situatie van de agrarische sector in de gemeente Losser op basis van beschikbare informatie door middel van een inventarisatie van de agrarische sector. Agrarische bedrijven hebben een belangrijk aandeel en vormen een wezenlijk onderdeel van ons buitengebied. Met het oog op onder andere de ontwikkelingen rondom het provinciaal programma Landelijk gebied (PPLG), de Kaderrichtlijn water (KRW) en de provinciale Landbouwvisie is inzicht in de specifieke gemeentelijke situatie noodzakelijk. Om de vertaalslag vanuit landelijke en provinciale doelen naar de gemeentelijke doelen goed te kunnen maken is dit inzicht nodig en is een inventarisatie van de agrarische sector gestart. |
||
Sloop en hergebruik van voormalige agrarische gebouwen is gefaciliteerd |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Na vaststelling van het nieuwe beleid is onder andere het sloopregistratiesysteem ingericht. Een nieuw beleidsinstrument is sloopregistratie, waarbij gewerkt wordt met sloopvouchers die worden ingezet in een ontwikkeltraject waar sloop vereist is. Op deze manier proberen we ontwikkelbehoefte en de sloopopgave met elkaar te verbinden. Op de gemeentelijk website is een pagina over sloopregistratie opgenomen. Ook wordt voorzien in informatie over de wijze waarop mensen die op zoek zijn naar sloopmeters het beleid kunnen benutten. Er zijn twee sloopvouchers verstrekt. |
||
De gemeente Losser is ontsloten met goede verbindingen tussen dorpen, natuurgebieden en omliggende steden |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Ontwikkelingen rondom Drielandsteen De ontwikkeling rondom Drielandsteen (aanleg fietspad, keerlus elektrokar) hebben we gekoppeld aan de Bossenstrategie (aanleg klimaatbestendig bos). Betreffende grond is gewaardeerd, en wordt tussentijds afgewaardeerd en herbestemd. Knelpunten in routes/ ontbrekende schakels Het oplossen van knelpunten in routes en ontbrekende schakels is complex en vergt voortdurend aandacht om kansen die zich voordoen te benutten. We hebben een projectleider gezocht om te starten met de ontbrekende verbindingen in het (wandel)routenetwerk via struinpaden (Stuwwal - Dinkeldal) . Hogeboekelweg De herinrichting van de Hogeboekelweg tot fietsstraat op zowel Lossers als Enschedees grondgebied is afgerond waarmee een directe, comfortabele en veilige fietsverbinding tussen Losser en Enschede is gerealiseerd. Gemeente Enschede onderzoekt de mogelijkheden tot het verbinden van deze route met de regionale fietssnelweg F35. In Losser is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden tot het verbinden van de route over de Hogeboekelweg met het centrum van Losser. ‘Ontbrekende schakel’ in LAGA-fietspad (achter De Pol) In 2023 is, als onderdeel van het bredere project 'Dinkeldal Zuid', het laatste deel van het fietspad tussen Goormatenweg en de Hoofdstraat gerealiseerd. Hiermee is een ontbrekende schakel in de hoofdinfrastructuur van ons recreatieve routenetwerk gerealiseerd. ‘Losser aan de Dinkel’ De visie Losser aan de Dinkel stond aan de wieg van het project Beken & Bleken van Losser en daarmee aan het verwerven van een landelijke Erfgoeddeal. Deelprojecten uit Losser aan de Dinkel zijn daarmee geïntegreerd in het uitvoeringsprogramma van Beken & Bleken van Losser. De aanbesteding van een bouwteam heeft plaatsgevonden, waarna is gestart met de voorbereidingen van diverse projecten waaronder de restauratie en klimaatrobuust maken van de Dorpsbleek. Het deelproject Tuinstraat, waar in synergie werkzaamheden voor de aquathermie leiding voor het zwembad zijn gerealiseerd, is uitgevoerd. Openbaar vervoer Op basis van onze inspanningen heeft de provincie Overijssel onze voorwaarden tot behoud van de huidige lijnvoering overgenomen bij de aanbesteding van de nieuwe concessie. Daarmee hebben we de huidige lijnvoering weten te behouden. Onze wensen tot het ontsluiten van bijvoorbeeld Losser-Noord en een verbinding via Glane richting Glanerbrug zijn helaas niet gehonoreerd, maar blijven bespreekpunt. 'Buurtbus Glane' lijkt steeds kansrijker te worden en gesprekken met vervoerder en concessieverlener (provincie Overijssel) zijn geïnitieerd. |
||
De relatie tussen de dorpskernen en het omliggende landschap in de gemeente Losser is duurzaam versterkt |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Er is verder gewerkt aan de programmatische en gebiedsgerichte aanpak van de Kwaliteitsimpulsen van Beuningen, Glane en de Lutte. Bij Losser is de laatste hand gelegd aan de 'ontbrekende schakel' in het tracé van de recreatieve verbinding naar Gronau. In Beuningen is de uitvoering van de herinrichting Pastoor Bolscherstraat afgerond. Daarnaast is sterk ingezet op het planproces om gezamenlijk met de onder andere de dorpsraad, Stichting Dorpshuis en inwoners te komen tot integrale afstemming tussen de ontwikkelingen rond de Mariaschool/dorpshuis en de openbare ruimte. De ontwerpvisie voor Beuningen is dan ook gezamenlijk met de dorpsraad en vertegenwoordigers van de straten in Beuningen opgesteld. In de Lutte is, na een intensief participatieproces, de ontwerpvisie voor de pleinontwikkeling vastgesteld. Aansluitend is, in bouwteamverband, gestart met de technische uitwerking van de ontwerpvisie voor het centrumplein het deelproject Dorpsranden de Lutte. Tevens is volop uitvoering gegeven aan de ontwikkelde plannen (waaronder de eerste fase van het centrumplein, het Kerkebos, de Postweg). Met deze projecten wordt, als onderdeel van de leefbaarheid in kleine kernen, ook bijgedragen aan doelstellingen op het gebied van lokale economie en werkgelegenheid (bevorderen recreatie en toerisme). |
||
Doelstelling (F2): |
||
Het toerisme is versterkt door differentiatie van het verblijfsrecreatief aanbod, kwaliteitsverbetering en productvernieuwing |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Actieprogramma Recreatie en Toerisme We hebben initiatieven gestimuleerd die ten goede kwamen aan het toerisme, recreatie en cultuur in gemeente Losser. Te weten:
Visie vrijetijdseconomie Noordoost Twente Samen met de gemeenten Tubbergen, Dinkelland en Oldenzaal zijn we gestart om het perspectief 'Vrij zijn in Twente' door te vertalen naar Noordoost Twente. Een eerste stap hebben we gezet door een gedegen analyse uit te voeren naar de draagkracht van de vrijetijdseconomie in Noordoost Twente. Van hieruit hebben we samen met de stakeholders een ambitie geformuleerd. Deze ambitie is het vertrekpunt voor een strategisch ontwikkelkader met programmalijnen op hoofdlijnen. Onderzoek verblijfsrecreatie Noordoost Twente We hebben onderzoek laten doen naar de verblijfsrecreatie in Noordoost Twente om te bepalen of en waar nog marktruimte is voor nieuwe initiatieven in Noordoost Twente. Dit onderzoek vormt bouwstenen voor het herzien van de nota verblijfsrecreatie in Noordoost Twente. |
||
Werkgelegenheid is gestimuleerd doordat bestaande en nieuwe bedrijven zowel binnen de gemeente als de regio kansen en ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? We hebben enkele bedrijven bezocht om de contacten met bedrijven te onderhouden en eventuele ondersteuning te faciliteren. We waren daar waar mogelijk en gewenst aanwezig bij overleggen met ondernemersverenigingen. We hebben samen met het ROZ een netwerkcafé voor met name zzp'ers, starters en kleine ondernemers georganiseerd bij Van Heek Textiles. Subsidie- en stimuleringsregelingen die wij kenden hebben we doorgegeven aan ondernemers. We hebben deelgenomen aan het Koopstromenonderzoek. Communicatie met ondernemers Via een afstudeeropdracht van een student HBO Communicatie hebben we de communicatie van de gemeente naar ondernemers laten onderzoeken. Voor ondernemers blijkt persoonlijke communicatie met de gemeente het belangrijkst. Het emailadres ondernemersloket@losser.nl is geopend. We zetten daarnaast in op meer communicatie via LinkedIn en minder op email nieuwsbrieven. We ontwikkelen een nieuwe, nog te presenteren digitale nieuwsbrief van de gemeente, waarin ook een rubriek met nieuws voor ondernemers is opgenomen. Ook ondernemers kunnen zich abonneren voor die nieuwsbrief. In het kader van de Dag van de Ondernemer hebben we eind van het jaar voor elk van de 12 ondernemersverenigingen een pagina geplaatst in weekblad De Week van Losser. Structurele samenwerkingsvorm tussen ondernemers, vastgoed en gemeente We hebben het proces opgestart om te komen tot de uiteindelijke vorming van de zogenaamde ‘gouden driehoek’ in het centrum van Losser. Dit betreft een structurele samenwerkingsvorm tussen ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente Losser, als belangrijke pijler uit het huidige parapluplan. Een goed functionerende centrumorganisatie creëert een constructieve overlegstructuur van straat tot bestuursniveau, van ondernemer tot vastgoedeigenaar. Inspelen op actualiteiten. We hebben de regionale en landelijke ontwikkelingen afgestemd tijdens regionale overleggen waarbij ook de Regiodeals en de Agenda voor Twente gemonitord zijn. Toekomstbestendigheid bedrijventerreinen Het onderzoek naar toekomstbestendige en goed benutte bedrijventerreinen is in concept afgerond door adviesbureau Stec. Op basis van dit onderzoek zijn in verschillende sessies ambities opgehaald bij ondernemersverenigingen en de raad. Samen met betrokken partijen werken we dit uit richting een gedragen visie met bijbehorende investeringsagenda's. |
||
De gemeente Losser is vermarkt als de Schatkamer van Twente |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Verbinden 'toerisme, cultuur en erfgoed' met de 'Schatkamer van Twente' We zijn bezig geweest met het vertellen van verhalen uit de Schatkamer van Twente. Inwoners, ondernemers, verenigingen en andere interessante schatten hebben we op deze manier kenbaar gemaakt bij het grotere publiek. De kracht van deze verhalen zit in de toegankelijke gesprekken en de samenwerking met de Tourist Info. Zij verzorgen de verhalen binnen het thema Recreatie & Toerisme, als gemeente pakken wij de verhalen binnen Wonen & Werken op. Schatkamer van Twente en Erfgoed Vanuit de Erfgoeddeal Beken & Bleken zijn er vier afleveringen voor een podcast gemaakt. Deze podcast is gericht op de Schatkamer van Twente en de (erfgoed) schatten die in onze gemeente te vinden zijn. Via nieuwe historische informatieborden krijgen inwoners en bezoekers de kans om op locatie te luisteren naar de podcast. We starten met zeven borden in het centrum van Losser, die als het ware een route langs de Erfgoeddeal projecten vormen. Deze borden gebruiken we als template voor de historische borden in de andere kernen. Samen met de Tourist Info zijn er nieuwe routes gemaakt, zowel het Böggelpad als de Dinkelstenenroute zijn aangepast naar aanleiding van de werkzaamheden in het centrum, rondom het Laga-pad en de erfgoeddeal. Deze routes verbinden de nieuwste ontwikkelingen met het Losserse erfgoed. Zowel in de verhalen, als de podcast, als op de borden gebruiken we het logo van de Schatkamer van Twente. Zo zorgen we voor een eenduidige huisstijl en een duidelijke boodschap: De Schatkamer van Twente is van ons allemaal. Met Tourist Info en CML hebben we gesproken om dit nog meer te gebruiken en ook te blijven stimuleren bij ondernemers. |
||
Doelstelling (F3): |
||
Duurzaamheid is stelselmatig betrokken in de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijke taken en initiatieven |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Duurzaamheidsbeleid Toekomstvisie Duurzaam Losser 2040 en het coalitieakkoord 2022-2026 'Groeien door ambitie’ zijn leidend voor de invulling en verantwoording van het programma en project van opgave Klimaat. Samenwerking Energie van Noordoost Twente (EvNOT) Er is gewerkt aan de professionalisering van onze samenwerking binnen Noordoost Twente. Er is een evaluatie opgesteld en op basis hiervan is er een vernieuwde opzet over de samenwerking gemaakt. Grensoverschrijdende samenwerking Er is vanuit de gemeente Losser, Emmen en Kerkrade de ambitie om de grensbarrières op het vlak van de energietransitie weg te nemen en mogelijkheden te benutten. In 2023 zijn hierover gesprekken gevoerd. De Europese wetgeving is extreem complex wat resulteert dat er eigenlijk niets kan. Maar er is druk of pilots wel kunnen doorgaan. Dit blijven wij volgen en zodra er mogelijkheden liggen gaan we ermee aan de slag. Dit is een langdurig proces. Daarnaast hebben er diverse gesprekken plaatsgevonden tussen de gemeente Losser en de gemeente Bad Bentheim, de provincie Overijssel en Prowind om de grensoverschrijdende samenwerking te onderzoeken voor de windmolens in de Lutte en die aan de Duitse zijde. Noordoost Twents Energiebedrijf Een Noordoost Twents energiebedrijf is opgericht onder de naam Energie-coöperatie Noordoost Twente (EcNOT). Het EcNOT is in het kader van lokaal eigendom betrokken bij de projecten Windmolenpark de Lutte en het tweede zonnepark Overdinkel. Circulair-beleid Er is breed input opgehaald om te komen tot het beleidsdocument Circulair Losser. Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen is ondertekend Het Manifest MVOI is niet ondertekend in 2023 omdat is gebleken dat dit beter past en geïntegreerd kan worden binnen het bovengenoemde beleidsdocument circulair Losser, dan als los project. Op die manier wordt het niet sectoraal aangevlogen maar als domein overstijgend thema. Bij de uitvoering van het beleidsdocument zal het ondertekenen van het MVOI-manifest een plek krijgen. Beleidsplan mobiliteit Projectopdracht beleidsplan mobiliteit is afgerond. Voorbereiding ten aanzien van het beleidsplan zijn getroffen. Grootschalige opwek zonne-energie Er zijn geen initiatieven aangaande grootschalige opwek op eigen gronden ontwikkeld. RES 2.0 Voorbereidingen voor Regionale Energie Strategie Twente 2.0 zijn uitgevoerd maar niet afgerond. Doordat de provincie Overijssel tussentijds het zon- en windbeleid heeft aangepast is de besluitvorming van de RES 2.0 uitgesteld. Duurzame herinrichtingen openbare ruimte Bij gebiedsontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de kwaliteitsimpuls de Lutte, is duurzaamheid één van de uitgangspunten geweest (bijvoorbeeld het klimaatadaptief maken van de leefomgeving en toepassen van circulariteit (vanuit de eigen assets). |
||
De gemeente Losser is in 2022 minimaal 20% energieneutraal |
|
|
|
||
De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Inzet kennis en netwerk We hebben onze kennis en netwerk ingezet voor:
Vergunningen en leges De groene leges zijn gecontinueerd (gedeeltelijke teruggave van leges). De basis daarvoor is de aard van de vergunning in dit geval de duurzaamheidsmaatregel. Er is in 20 situaties sprake geweest van teruggave van leges. Bij de toekenning van groene leges wordt geen onderscheid gemaakt in particulier of bedrijf. Afkoppeling regenwater Met de rioolvervangingsprojecten in de Pastoor Bolscherstraat en de Tuinstraat zijn het verhard oppervlak van de openbare ruimte én het particulier voorkant-dakoppervlak afgekoppeld van het gemengd riool. Voor de achterzijde van de woningen en het eigen terrein hebben de inwoners van de Pastoor Bolscherstraat die daaraan mee hebben gedaan een afkoppelbijdrage gehad. Bij de Tuinstraat zijn de voorkant van de woningen meegenomen in het project door de aannemer. De winactie ‘Wie wil er een ton?’ is uitgevoerd. Er zijn 100 kortingsbonnen ter waarde van € 50 verloot onder inwoners die daarmee een regenton konden aanschaffen. Hiermee is bewustwording gecreëerd voor het belang van afkoppelen en opvangen van regenwater en inwoners kregen concreet middelen om dat bij de eigen woning te doen. Voorlichting en samenwerking met inwoners Er is een publiekscampagne uitgevoerd voor het bekendmaken van de gemeentelijke subsidies voor het verduurzamen van de eigen woning. Er zijn gedurende het jaar campagnes geweest voor het promoten van het energieloket en het gratis advies aan huis door energie adviseurs. De gemeente Losser heeft deelgenomen aan het NK Tegelwippen. Hiervoor heeft een publiekscampagne gelopen, wat heeft geresulteerd in actieve deelname van inwoners om de tuinen te onttegelen en te vergroenen. TCC heeft de gemeente geholpen om een groot project aan te pakken. In oktober is er een klimaatescaperoom geweest voor bewustwording rondom klimaatverandering en -adaptatie. Inwoners konden hier aan de hand van puzzeltjes meer leren over klimaatadaptatie en wat zij hier zelf aan kunnen doen in de eigen leefomgeving. Evaluatie zonneveldenbeleid Er is een herzien zonneveldenbeleid vastgesteld. Wijkuitvoeringsplannen Het coalitieakkoord legt de nadruk op het helpen van mensen die zelf willen verduurzamen. De aanpak is gericht op het nemen van No-Regret maatregelen. Woningeigenaren worden gefaciliteerd om actie te nemen om hun woning te verduurzamen middels verstrekken van subsidies zoals NIP/LIP en winst uit je woning. Daarnaast is er goed contact onderhouden met netbeheerders over de status van het elektriciteitsnet. Ook zijn de werkzaamheden omtrent het ontwikkelen van een instructiefilm over hoe inwoners hun eigen verwarmingsinstallatie waterzijdig kunnen inregelen afgerond. Hiermee kunnen inwoners tot wel 20% gas besparen. Daarnaast zijn er fysieke trainingen gegeven in Overdinkel, Glane en Losser. Daarnaast zijn er wijk specifieke acties gestart samen met bewoners:
|
||
De gemeente Losser voldoet aan de doelstellingen van 'Afvalloos Twente in 2030' |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Diftar Er is geen sprake geweest van een verdere afname van de hoeveelheid restafval. Afvalbrengpunt In het najaar zijn wij gestart met het uitwerken van drie scenario's voor een toekomstbestendig afvalbrengpunt. Afvalloos Twente De herziening van het beleidskader Afvalloos Twente is afgerond. De doelstelling 50 kg restafval per inwoner per jaar staat nog steeds overeind. Nieuw is een doelstelling van 15 kg grof restafval per inwoner per jaar. Kwaliteit PMD Wij worden geconfronteerd met grootschalige afkeur van het ingezamelde PMD. In december hebben wij een motie ingediend voor de algemene ledenvergadering (ALV) van de VNG. Wij hebben de VNG opgeroepen de overeenkomst met het verpakkende bedrijfsleven op te zeggen en een voorstel voor een nieuwe overeenkomst waarin de gemeentelijke belangen beter zijn geborgd aan de ALV voor te leggen. Deze motie is aangenomen. Inzameling keukenafval bij hoogbouw Wij hebben besloten om ten behoeve van de inzameling van keukenafval bij hoogbouwlocaties inzamelvoorzieningen te plaatsen. Cruise 2 Reduce Ook in 2023 heeft Trashpacker Tijmen verschillende basisscholen bezocht met zijn Cruise 2 Reduce lesprogramma over de noodzaak van afvalscheiding en de gevolgen van zwerfvuil in het milieu. |
||
Er zijn maatregelen genomen om verontreiniging van de bodem te voorkomen |
Komende jaren gaat de aandacht uit naar de monitoring en evaluatie van het beleid zoals geformuleerd in het regionale 'bodembeheerplan bodemkwaliteitskaart'. Het toezicht en de handhaving van grondverzet en toepassen van bouwstoffen is geïntensiveerd. En het vrije veld toezicht maakt hier een belangrijk onderdeel van uit. In 2023 is het de bedoeling om naast het reguliere toezicht vanuit de ODT ook Boa’s (domein II) in te zetten. |
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? De evaluatie van de bodemkwaliteitskaart en het bodembeheerplan is regionaal gestart maar nog niet afgerond. Het toezicht en de handhaving zijn geïntensiveerd. |
||
We maken de gemeente Losser klimaatbestendig in een tempo dat gelijk is aan de (verwachte) snelheid van de klimaatverandering |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Losser klimaatbestendig maken Bij de ontwikkeling van ruimtelijke plannen stellen we, bij het formele ruimtelijk planproces, eisen op het gebied van o.a. waterberging. Dit beleid is vastgesteld in het vigerend GRP. Een voorbeeld hiervan is het inbreidingsplan De Muchte. Om beleid en strategie om te zetten naar concrete projecten, waarbij ook derden worden gestimuleerd om bij te dragen aan onze doelstellingen t.a.v. een klimaatrobuuste leefomgeving, wordt het principe van integrale, dynamische en opgavegerichte programmering ingezet. We houden, ook bij ruimtelijke ontwikkelingen van derden, rekening met het aspect duurzaamheid/klimaatbestendig door middel van het opnemen van een verplichte paragraaf "Milieu en omgevingsaspecten" in bestemmingsplannen (geur, bodem, geluid, water- en luchtkwaliteit, externe veiligheid, ecologie, cultuurhistorie en verkeer en parkeren). Dit is een voortdurende actie bij ruimtelijke ontwikkelingen. Ook voor onze 'eigen projecten' en ontwikkelingen worden deze aspecten meenomen (De Muchte en de kwaliteitsimpuls de Lutte zijn hier voorbeelden van). Klimaatbestendige bomen In het door de gemeenteraad vastgestelde groenbeheer- en beleidsplan staat o.a. hoe we omgaan met onze bomen. Bij nieuwe plannen en vervanging van oude beplanting is rekening gehouden met biodiversiteit en zijn, afhankelijk van de locatie, klimaatbestendige bomen toegepast. Erfgoeddeal project 'Beken & Bleken van Losser |
||
Doelstelling (F4): |
||
De openbare ruimte is schoon, heel en veilig |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Omgevingsvisie Losser/ Nota Kapitaalgoederen De Omgevingsvisie is door de raad vastgesteld. Het opstellen van de Nota Kapitaalgoederen en het kwaliteitsplan fysieke leefomgeving volgt na besluitvorming over de Omgevingsvisie, aangezien deze kaderstellend is. In 2023 is met name gewerkt aan 'de basis op orde'. Dat wil zeggen dat verder gewerkt is aan de actualisatie van onderliggende data, welke noodzakelijk is voor het opstellen van de Nota (vaste gegevens, kwaliteits-inspecties, GIS-toepassingen en dergelijke). Groenbeleidsplan Onder meer door het vastgestelde Groenbeleidsplan zijn inwoners zijn zich steeds meer bewust van het belang van een groene, gezonde leefomgeving. In ruimtelijke plannen zijn groen, klimaat en biodiversiteit belangrijke items geworden. Civieltechnische kunstwerken Op basis van het Uitvoeringsplan zijn onderhoudswerkzaamheden aan de civieltechnische kunstwerken uitgevoerd. Wij hebben onder andere een brugdek vervangen. Zwerfafvaldag 2023 We hebben meegedaan aan zowel de nationale opschoondag in maart, als de World cleanup day in september. De gemeente heeft hierin een faciliterende rol gespeeld voor de vrijwilligers. In oktober hebben wij samen met waterschap Vechtstromen en Staatsbosbeheer een zwerfvuilactie op de Dinkel georganiseerd. Openbare verlichting Het project om de bestaande armaturen te vervangen door LED verlichting is afgerond. Hondenbeleidsplan We continueren de reeds ingeslagen weg. Op verzoek plaatsen we hondenpoepbakken en zoeken geschikte lokaties voor losloopveldjes. Eind 2023 zijn hiervoor 3 locaties in beeld (in de Lutte, Losser en Overdinkel). Begraafplaatsen De raad heeft de herziene begraafplaatsverordening vastgesteld. Wij zijn gestart met een inhaalslag om grafrechten te verlengen. Sinds november 2023 verzoeken wij rechthebbenden op een graf waarvan de rechten zijn verlopen aan te geven of men het recht wil verlengen of afstand wil doen. |
||
De openbare ruimte is kwalitatief passend ingericht afgestemd op de gebruiksfunctie |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Presentatie Kunst en Erfgoed Kwaliteitsimpuls de Lutte Uitwerken van de niet-technische delen van het Wegenbeleidsplan Het met wegvakken gevulde beheersysteem is in overeenstemming gebracht met de data top 15 (Provinciaal project). Hierbij is o.a. gekeken naar de wegvakken inclusief geldende maximum snelheden en bebording. Wijkuitvoeringsplannen Onder F3, speerpunt 'De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren', staat wat er in 2023 is gedaan. |
||
Bij het vervangen en verbeteren van voorzieningen in de openbare ruimte zijn op integrale wijze de brede gemeentelijke doelstellingen nagestreefd |
De integrale ontwikkeling van de openbare ruimte is opgenomen in het Integraal Meerjarig Investerings- en onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte (MIP). Door brede maatschappelijke opgaven en ambities te verbinden met autonome opgaven in de openbare ruimte wordt bijgedragen aan de strategische beleidsdoelen van de gemeente. Hieruit ontstaan programma's en projecten als:
|
|
Wat is er in 2023 gedaan? Door brede maatschappelijke opgaven te verbinden met autonome opgaven in de openbare ruimte, wordt bijgedragen aan de strategische beleidsdoelen van de gemeente. Het instrument dat we daarvoor gebruiken is het MIP (het integraal, meerjarig, dynamisch investerings- en onderhoudsprogramma). Centrumplan Losser fase 2 |
||
De gemeente Losser borgt de omgevings-kwaliteit en sociale cohesie door de actuele regels correct toe te passen en te handhaven en verantwoord ruimte te bieden |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Voor wat betreft de 'Big 8', de gehanteerde beleid- en uitvoeringscyclus voor taken op het terrein van vergunningen, toezicht en handhaving, vindt continue verbeterslag plaats. Ieder jaar wordt in dit kader een uitvoeringsprogramma opgesteld en aan het eind van het jaar verantwoording afgelegd in een jaarverslag. Ook voor 2023 zijn we door het Interbestuurlijk toezicht van de Provincie Overijssel in het groene regime gebleven. De invoering van de Omgevingswet werd (wederom) opnieuw uitgesteld, ditmaal tot 1-1-2024. Alle voor de invoering noodzakelijke acties zijn genomen. Binnen het project 'DSO en Werkprocessen' zijn alle vereiste applicaties geïnstalleerd, ingericht en gekoppeld aan het DSO. Daarna is gestart met het opleiden en testen van de nieuwe systemen door gebruikers. Ook zijn diverse verordeningen opgesteld ten behoeve van de uitvoering van de Omgevingswet. |
||
Er is variatie en kwaliteit in het woningaanbod |
In 2023 geven we verder uitvoering aan de Woonvisie 2021-2031 en het bijbehorende actieplan Woonvisie. Belangrijk aandachtspunt is de zorg voor voldoende woningen voor starters/jongeren en het bevorderen van doorstroming van senioren. We zorgen voor voldoende bouwmogelijkheden in alle kernen en gaan na of er in het buitengebied mogelijkheden kunnen worden benut. We zorgen voor voldoende middelen om het instrument Startersleningen voort te kunnen zetten. |
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Er zijn goede stappen gezet voor de woningbouwopgave. Het gaat om een mix van projecten in de kernen en aan de randen van de kernen in verschillende projectfasen. Die woningbouwontwikkelingen dragen bij aan de kwantitatieve en kwalitatieve uitvoering van de Woonvisie 2021-2031. In het voorjaar van 2023 is ter uitvoering van de woonvisie en inzicht in de stand van zaken de Monitor Woonvisie opgesteld. De woningvoorraad is toegenomen met 93 woningen. Dat gaat om realisatie in Losser, Overdinkel, Beuningen en de Lutte. In het buitengebied zijn 2 woningen gerealiseerd, waarvan 1 via rood-voor-rood. Er zijn 45 woningen aan de harde plancapaciteit toegevoegd. Net als voorgaande jaren zijn op basis van de Woonvisie Losser prestatieafspraken met woningcorporatie Domijn en de Stichting Huurders Belangen Losser gemaakt. Er zijn 17 startersleningen verstrekt voor een totaal van € 573.295. Met het raadsbesluit van 10 oktober 2023 is het fonds Startersleningen weer aangevuld met € 500.000. |
||
Kernen hebben een aantrekkelijk en toekomstbestendig voorzieningenniveau |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? "Detailhandelsvisie en flankerend beleid" MKB toegankelijke routes We hebben Ongehinderd de opdracht verleend om lokale ondernemingen binnen de gemeente in kaart te brengen middels een toegankelijkheidstoets van Ongehinderd. De ondernemers die deelgenomen hebben, hebben advies op maat gekregen en zijn opgenomen in de app en website van Ongehinderd. |
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 'Financiële positie'.
Per saldo wijkt het Programma Fysiek afgerond € 332.000 positief af ten opzichte van de gewijzigde begroting. Dit saldo bestaat uit de volgende onderdelen:
Bedragen (x € 1.000) | Voordelig | Nadelig |
Totaal lasten | 1.716 | |
Totaal baten | 1.211 | |
Storting in reserves | 441 | |
Onttrekkingen aan reserves | 267 | |
Totalen | 1.983 | 1.652 |
Totaal voordelig programma Fysiek | 332 |
Hieronder worden deze onderdelen afzonderlijk toegelicht.
Toelichting voordelig saldo lasten € 1.716.000:
De meest recente actualisatie van de grondexploitaties heeft bij de behandeling van de jaarrekening 2022 plaatsgevonden. Dit is na vaststelling van de begroting 2023. Om die reden vallen de lasten in de actualisatie € 1,075 miljoen lager uit, wat maakt dat op dit onderdeel een voordeel ontstaat (taakveld 8.2 Grondexploitatie). De lagere lasten op dit onderdeel hebben een relatie met de lagere baten (zie hieronder, bij 'baten').
De toegerekende omslagrente valt flink lager uit dan geraamd doordat we uiteindelijk slechts 0,4% in plaats van de geraamde 0,7% in de oorspronkelijke begroting hebben toegerekend (voordeel € 116.000).
Hetgeen meer of minder is uitgegeven voor onderhoud gemeentelijke eigendommen wordt verrekend met de reserve Meerjaren Onderhouds Planning (MOP). Voor 2023 betekent dit dat de onderschrijding van het onderhoudsbudget ad € 506.000 wordt toegevoegd aan de genoemde reserve MOP.
Op het onderdeel belastingen van het budget voor aan- en verkoop van onroerend goed is een voordeel ontstaan van € 62.000. Dit wordt veroorzaakt doordat de door Losser betaalde bedragen uit afgelopen jaren voor de Schaepmanstraat 1 is verrekend met Domijn.
Op inhuur derden is minder uitgegeven (€ 79.000) .
De resultaten voor de taakvelden 7.3 Afval en 7.2 Riolering zijn verrekend met de hiervoor ingestelde voorzieningen; de saldi binnen deze taakvelden ontstaan doordat in de kostendekkendheid van deze producten ook de te verrekenen BTW, de kwijtschelding en kosten van straatreiniging worden meegenomen. Deze kosten, die eveneens onderdeel zijn van de kostendekkendheidsberekening van deze taakvelden, zijn niet zichtbaar binnen het taakveld 7.2 Riolering en het taakveld 7.3 Afval, maar worden elders verantwoord. In de toelichting in hoofdstuk 3 is dit bij de analyse betrokken. Het nadeel is per saldo € 61.000.
Toelichting nadelig saldo baten € 1.211.000:
In de toelichting onder de lasten is al aangegeven dat de geactualiseerde grondexploitatiecijfers na vaststelling van de begroting 2023 zijn verwerkt. Naast het voordeel onder de 'lasten', leidt dit tot een (corresponderend) nadeel aan de batenzijde. Dit nadeel is in totaliteit € 1,308 miljoen groot (taakveld 8.2 Grondexploitatie).
Voor het taakveld 2.1 Verkeer en vervoer zorgen de leges instemmingsbesluit en de bijdragen in de degeneratiekosten voor een hogere opbrengst dan waarmee in de begroting rekening was gehouden (voordeel € 90.000).
Het restant van voordeel op de baten ontstaat met name bij het taakveld 7.2 Riolering en 7.3 Afval en bedraagt € 48.000; voor een toelichting hierop verwijzen wij u graag naar hoofdstuk 3.
Toelichting nadelig saldo stortingen reserves € 441.000:
Hetgeen meer of minder is uitgegeven voor onderhoud gemeentelijke eigendommen wordt jaarlijks verrekend met de reserve MOP. Voor 2023 betekent dit dat de onderschrijding van het onderhoudsbudget ad € 506.000 wordt toegevoegd aan de genoemde reserve MOP (zie ook bij toelichting batig saldo lasten).
Naast de actualisatie van bovenstaande verliesnemingen is voor de Saller en de Geurmeij een winst genomen van respectievelijk € 164.000 en € 61.000, welke voor 50% rechtstreeks is toegevoegd aan de reserve Grondexploitatie en voor 50% aan de Algemene reserve. Omdat de raad heeft aangegeven dat de reserve Grondexploitatie maximaal € 1 miljoen mag zijn, valt het deel van de toevoeging aan deze reserve vrij ten gunste van het rekeningresultaat 2023. Aangezien in de begroting al rekening is gehouden met een toevoeging van € 337.949, ontstaat door een lagere storting een voordeel van € 225.449; € 50.500 hiervan komt terug in de afwijking op de stortingen en € 174.900 bij de onttrekkingen.
Het restant saldo ontstaat doordat in de begroting een bedrag van € 14.670 is opgenomen als storting voor de invoering van de Omgevingswet, de boeking is verwerkt bij de onttrekkingen.
Toelichting nadelig saldo onttrekkingen reserves € 267.000:
In de begroting was rekening gehouden met een onttrekking uit de reserve investeringsbijdragen voor de lasten van de als pitstop projecten opgestarte kredieten. Doordat enkele van deze kredieten nog in uitvoering zijn, zijn er ook minder kapitaallasten geweest, waardoor ook de bijdrage uit de genoemde reserve lager is. De lagere kapitaallasten in de begroting zijn verwerkt in de financiële rapportage eind 2023, maar verzuimd is om gelijktijdig ook de begrote bijdrage uit de reserve investeringsbijdragen te corrigeren. Dit levert hier een nadeel op van € 244.000.
Binnen het taakveld 2.1 Verkeer en vervoer wordt voor het onderhoud aan de wegen gewerkt conform een door de raad vastgestelde methodiek, waarbij schommelingen in uitgaven voor onderhoud worden verrekend met de reserve Wegen. Door hogere uitgaven (€ 127.000) worden via een bijdrage uit de reserve wegen gedekt.
Van het voordeel op de grondexploitaties ad € 225.000 komt € 50.000 terug in de afwijking op de stortingen en € 175.000 bij de onttrekkingen (zie ook toelichting nadelig saldo stortingen reserves).
De invoering van de Omgevingswet is verder opgepakt. De kosten worden gedekt uit de hiervoor ingestelde reserve; waar in de begroting rekening was gehouden met een bijdrage van € 500.000 is de werkelijke bijdrage uitgekomen op € 662.000, zodat er een voordeel ontstaat van € 162.000.
De uitgaven voor duurzaamheid (zie taakveld 7.4 milieubeheer) zijn hoger dan begroot. Evenals in voorgaande jaren wordt deze overschrijding gedekt uit een (€ 92.200 hogere) bijdrage uit de reserve duurzaamheid.
Programmadoel:
"De gemeente zorgt voor een optimale dienstverlening en openbare orde en veiligheid."
Doelstellingen:
Doelenboom Bestuur en Dienstverlening
|
In het afgelopen jaar is gewerkt aan een verdere verbetering van de samenwerking en dienstverlening. Inwoners krijgen steeds meer de gelegenheid een rol te nemen in het beleidsproces. Met externe organisaties is gezocht naar mogelijkheden om samen te werken.
Doelstelling (D1): |
||
Er is ingezet op het tegengaan van een toenemende bedreiging van ondermijnende criminaliteit voor de integriteit van de gemeente Losser, haar inwoners en ondernemers |
In de zomer van 2021 heeft de gemeenteraad het Integraal Veiligheidsplan 2021-2024 vastgesteld. Rode draad hiervan is: We zetten in op voorkomen waar het kan, optreden waar het moet. We werken aan het vergroten van de weerbaarheid en alertheid van onze inwoners en gemeenschap. Hierin zijn de uitgangspunten, prioriteiten en ambities opgenomen en ligt er een kader om de gemeente Losser veilig te maken en behouden. Daarvoor is structurele samenwerking met maatschappelijke partners en met justitie en politie essentieel. De gemeente Losser hanteert daarbij de volgende prioriteiten:
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Bij de integrale aanpak van veiligheidsvraagstukken is gekeken naar de speerpunten in ons veiligheidsbeleid:
Met training, bewustwording en uitbreiding van capaciteit hebben we de uitvoering van het Bibob-beleid geïntensiveerd. Vooral de Bibob-toets bij nieuwbouw is - in lijn met het beleid - vaker toegepast. Dit naast de toetsing bij alcoholvergunningen, welke in lijn met het beleid was en is gebleven. |
||
Er is adequate zorg op het gebied van brandweer, openbare orde, gezondheidszorg en rampen- en crisisbestrijding |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Coördinatie opvang vluchtelingen Innovatie en samenwerking |
||
Doelstelling (D2): |
||
Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op uiteenlopende wijze betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten |
We betrekken inwoners en ondernemers actief bij het verbeteren van de kwaliteit van (digitale) dienstverlening. Zo vindt onder andere het verbeteren van de website en het verbeteren van de kwaliteit van schriftelijke communicatie plaats in samenwerking met inwoners en ondernemers. Ook betrekken we in 2023 inwoners en ondernemers bij diverse beleidsontwikkelingen en projecten (waaronder het vervolg op het integraal beleidsplan sociaal domein, herinrichting Enschedesestraat, het klimaatadaptiestrategieplan en kwaliteitsimpulsen De Lutte, Beuningen en Glane). Op 15 maart 2023 vinden de provinciale staten- en waterschapsverkiezingen plaats. In aanloop daarnaartoe brengen we het belang van deze dubbele verkiezingen onder de aandacht. We stimuleren dat inwoners hun stem uitbrengen en maken duidelijk dat hun stem ertoe doet. We zijn voornemens om in de uitvoering van het nog vast te stellen integraal beleidsplan sociaal domein inwoners te betrekken, denk onder andere aan de inzet van ervaringsdeskundigen. |
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? We hebben inwoners op verschillende manieren betrokken bij plannen en ontwikkelingen binnen de diverse beleidsterreinen. De vorm waarin inwoners werden betrokken was afgestemd op het betreffende onderwerp en de situatie. We hebben hiervoor verschillende participatie-instrumenten toegepast. Hierbij hebben we ons lerend opgesteld; 'wat werkt goed en wat kan beter?' We noemen enkele voorbeelden.
|
||
Intensievere samenwerking vindt plaats met nieuwe en bestaande partners en allianties |
We brengen ondernemers, (maatschappelijke) organisaties en inwoners met elkaar in contact en zetten ons netwerk en onze kennis in ten behoeve van het ontwikkelen, stimuleren en borgen van de leefbaarheid binnen onze gemeente.
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan Met ingang van het schooljaar 2023/2024 zijn we gestart met de kinderraad en de kinderburgemeester. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties worden actief benaderd en betrokken bij de de ontwikkeling van beleid en uitvoeringstrajecten. We zetten hierbij in op verschillende vormen van (inwoner)participatie, passend bij het onderwerp, de situatie en de mate van betrokkenheid. Wij hebben in 2023 met diverse ondernemers en ook hun adviseurs gesproken over ontwikkelingen die gaande zijn in het landelijk gebied. Met name de gevolgen van bestuurlijke voornemens op rijks- en provinciaal niveau vergde toelichting. Ook is informatie besproken als het gaat om de mogelijkheden om gebruik te maken van beëindigingsregelingen voro de sector. We hebben gesprekken gevoerd met LTO en een delegatie van boerinnen om te komen tot een structurele samenwerking om wensen en mogelijkheden te verkennen. Ervencoaches fungeren vaak als vooruitgeschoven post en als oren en ogen voor de gemeente. Dit leidt er toe dat we signalen hebben opgepikt en gericht met agrarische ondernemers in gesprek zijn geweest. De gesprekken hebben er soms ook toe geleid dat via het sociaal domein ook soms broodnodige ondersteuning is geboden. Tenslotte is de gemeente nu ook ambtelijk vertegenwoordigd in het kernteam Gebiedsgerichte aanpak NOT Daar ontvangen we vroegtijdig relevante informatie die we al snel kunnen delen met ondernemers en zo mogelijk in gebiedsprocessen kunnen vertalen. |
||
De (digitale) dienstverlening is van goede kwaliteit en sluit zoveel mogelijk aan bij de behoefte van inwoners en ondernemers |
|
|
|
||
Inwoners kunnen digitaal zaken doen met de gemeente en hebben digitaal toegang tot informatie |
Het programma Wet open overheid voeren we samen met Enschede uit. Naar verwachting is de afronding hiervan eind 2022/begin 2023. Focus ligt daarbij op:
Hierbij zorgen we voor synergie met het programma Bridge dat tot doel heeft onze archivering aan de bron te verbeteren, de AVG, Wet hergebruik overheidsinformatie en aanverwante wetten. |
|
Wat hebben we in 2023 gedaan?
We zijn gestart met betere aansluiting en verbinding van verbonden partijen en overige samenwerkingspartners op onze visie op dienstverlening. |
||
Doelstelling (D3): |
||
De financiële huishouding is zowel op korte als op lange termijn gezond |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Zowel de begroting 2023 als de jaarrekening 2023 waren/zijn structureel en reëel sluitend. Zoals gebruikelijk zijn de risico's voor de gemeentelijke exploitatie ook in 2023 opnieuw beoordeeld, geactualiseerd voor 'kans' en 'impact' en financieel gekwantificeerd. De omvang van de Algemene risicoreserve is ruim voldoende; de weerstandsratio ligt met 10,7 ruim boven de door de Raad geformuleerde ratio van 1,4 tot 2. |
||
Er is een evenwichtige ontwikkeling van de woonlasten |
|
|
Wat hebben we in 2023 gedaan? Staand beleid is dat de tarieven van de reinigingsheffingen en de rioolheffing 2023 zijn bepaald op basis van een kostprijsberekening. Eveneens is het in Losser gebruikelijk dat de tariefontwikkeling van de overige heffingen gebaseerd is op de door het Centraal Planbureau geprognosticeerde loon- en prijsontwikkeling. |
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 'Financiële positie'.
Per saldo wijkt het Programma Bestuur en Dienstverlening afgerond € 718.000 positief af ten opzichte van de gewijzigde begroting. Dit saldo bestaat uit de volgende onderdelen:
Bedragen (x € 1.000) | Voordelig | Nadelig |
Totaal lasten | 237 | |
Totaal baten | 1.296 | |
Stortingen in reserves | 640 | |
Onttrekkingen aan reserves | -980 | |
Totalen | 1.936 | 1.217 |
Totaal voordelig programma B&D | 718 |
Hieronder worden deze onderdelen afzonderlijk toegelicht.
Toelichting nadelig saldo lasten € 237.000
Het onderdeel openbare orde en veiligheid laat een voordeel zien van € 58.000, dat vooral veroorzaakt wordt omdat het nieuwe werkbudget veiligheid in 2023 nog niet is ingezet.
Tegenover deze voordelen staat een nadeel op het onderdeel bestuur van € 340.000. Dit wordt vooral veroorzaakt door de pensioenuitkering aan voormalig bestuurders. Ook de kosten van de accountant vallen hoger uit dan geraamd. De lasten voor burgerzaken vallen € 108.000 hoger uit dan geraamd, onder meer doordat er meer beroep is gedaan op publiekdienstverlening. Maar vooral de kosten van de extra verkiezingen voor de tweede kamer als gevolg van de val van het kabinet zijn hier debet aan. De Vpb laat een voordeel van € 90.000 zien. Tot slot is het beschikbare budget voor datagedreven werken niet volledig ingezet, vooral door diverse personele mutaties, waardoor het onderdeel overhead een voordeel van € 30.000 laat zien.
Toelichting voordelig saldo baten € 1.296.000
Op het onderdeel bestuur staat een voordeel van € 189.000. De onttrekking aan de voorziening dient ter dekking van de kosten van voormalig bestuurders (zie toelichting lasten). Daarnaast pakt de algemene uitkering hoger uit, het voordeel is in 2023 € 1.191.000. Dit vloeit vooral voort uit de decembercirculaire 2023. Verder vallen de inkomsten uit leges van producten van burgerzaken (paspoorten, rijbewijzen, ID-kaarten en huwelijken bijvoorbeeld) € 44.000 hoger uit dan geraamd, hier staan hogere kosten tegenover (zie toelichting lasten). Tenslotte wordt een voordeel ongeveer € 223.000 veroorzaakt door een correctie op de balans. De treasury tenslotte pakt € 377.000 nadeliger uit dan geraamd. Oorzaak is vooral de lagere rekenrente die we in 2023 hebben gehanteerd. Die is uiteindelijk 0,4% geweest, tegen 0,7% in de begroting. De inkomsten zijn hierdoor iets meer dan de helft van de ramingen. Hier staat wel een voordeel op de taakvelden tegenover.
Toelichting voordelig saldo stortingen € 640.000
De storting in de reserves heeft betrekking op het rekeningresultaat 2023 (zie ook toelichting onttrekkingen).
Toelichting nadelig saldo onttrekkingen € 980.000
Het nadelig saldo wordt hier vooral bepaald door de verwerking van het (positieve) resultaat van de jaarrekening 2023 van € 0,9 mln. In de begroting (na verwerking van de effecten van de tussenrapportage) hielden we rekening met een positief saldo van ongeveer € 0,5 mln. Het verschil van bijna € 0,9 mln. (€ 95.000 voordelig op stortingen en € 980.000 nadelig op onttrekkingen) komt hier tot uitdrukking (het positieve saldo wordt hier feitelijk aan het eigen vermogen toegevoegd).