De gemeente Losser kende in 2022 volgens de Programmabegroting de volgende programma's:
1.1 Sociaal
1.2 Fysiek
1.3 Bestuur & Dienstverlening
In de volgende paragrafen treft u per begrotingsprogramma de programmaverantwoording aan.
Leeswijzer:
Van iedere doelstelling treft u bij iedere programmaverantwoording de beschrijving aan zoals opgenomen in de Programmabegroting 2022. Vervolgens treft u in het gearceerde deel in iedere tabel de beschrijving van de uitvoering (op hoofdlijnen) aan.
Programmadoel:
"De gemeente Losser stimuleert en faciliteert maatschappelijke deelname en zelfredzaamheid."
Doelstellingen:
Doelenboom Sociaal
|
Ook in 2022 is het principe één gezin, één plan, één regisseur het uitgangspunt binnen het sociaal domein . We zetten hierbij in op 'zo licht en dichtbij als mogelijk is en zo zwaar als nodig'. Daarmee leveren we ondersteuning op maat. Het leveren van individueel maatwerk is een werkwijze die we in Losser al geruime tijd hanteren. Daarbij werken we integraal en team overstijgend. We werken vanuit de bedoeling en sluiten aan bij de behoefte van onze inwoners, organisaties en ondernemers. In 2022 hebben we de pilots uit het Innovatieplan 2021-2024 geëvalueerd en geactualiseerd. Hierin zitten voorstellen om met preventieve inzet (op langere termijn) een kwaliteitsslag te kunnen maken, meer in te zetten op normaliseren en kosten te kunnen beperken. Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk samen met de inwoners hun leefomgeving te versterken door de ondersteuning zo vorm te geven dat het (vroegtijdig) aansluit bij de hulpvraag/behoefte van de inwoner, waarbij een duurzame oplossing geboden kan worden. Deze pilots dragen bij aan een verdere innovatie van het sociale domein, waarbij we anticiperen op de toekomstige ontwikkelingen en trends.
Doelstelling (S1): |
|
Inwoners zijn betrokken bij het in stand houden van goede basisvoorzieningen |
Inwonerparticipatie
Welzijn
Statushouders
Mantelzorg
|
. |
Wat hebben we in 2022 gedaan? Participatie Ook in 2022 zijn enkele inwonerinitiatieven gestart in het kader van "Pak an Pak over". Enkele initiatieven bleken niet haalbaar, terwijl binnen een ander initiatief door initiatiefnemers stappen werden gezet om te komen tot uitwerking van het plan. De rol van de gemeente hierin is faciliterend en ondersteunend aan zowel proces als resultaat. Na een periode van Corona konden weer fysieke participatie-bijeenkomsten met inwoners worden georganiseerd rondom verschillende thema's (o.a. op gebied van duurzaamheid, sociaal domein, herinrichting dorpskernen en realisatie Kulturhussen Beuningen en Glane). Via het online participatieplatform "Meedoen.Losser.nl" is o.a. een participatietraject uitgezet onder onze inwoners t.a.v. het groenbeleidsplan. De opgedane ervaringen met inwonerparticipatie worden gebruikt als input voor volgende participatie-trajecten en de doorontwikkeling hiervan in 2023. Ook hebben voor het op te stellen plan van aanpak doorontwikkeling inwonerparticipatie gesprekken plaatsgevonden met fractievoorzitters, dorpsraden en participatieraad. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de ambities binnen het coalitieakkoord. Er is gestart met de inventarisatie en voorbereiding om te komen tot het installeren van een kinderburgemeester en kinderraad. In samenwerking met St. Fundament zijn jongeren betrokken bij de realisatie van een jongeren-ontmoetingsplein (Kolkersveld). Welzijn We hebben de jaarlijkse opdracht en subsidie aan Fundament verleend voor het uitvoeren van activiteiten op het terrein van welzijn, bibliotheekwerk en muziekonderwijs. De basis hiervoor ligt in het jaarplan en begroting van Fundament. Per kwartaal vonden evaluatiegesprekken plaats, waarin gezamenlijk de voortgang en (door)ontwikkeling van activiteiten en inzet door Fundament werden besproken. Fundament is betrokken bij de ontwikkeling van activiteiten binnen het te realiseren Kulturhus in Glane. Enerzijds vanuit haar ondersteunende en adivsierende rol , anderzijds om te onderzoeken of zij een mogelijke rol kan vervullen in het te realiseren activiteiten-aanbod. Statushouders We hadden in 2022 een taakstelling van 45 te huisvesten statushouders. Dit is incluisef de achterstand van 14 uit 2021. We hebben de taakstelling inclusief achterstand in zijn geheel behaald in 2022. Daarnaast was de bestuurlijke wens vanuit het Rijk om vooruitlopend op de taakstelling uit 2023 8 personen versneld te huisvesten. Ook hier hebben we aan voldaan. Het behalen van de taakstelling is mede geslaagd dankzij het inzetten van de Hotel en accommodatieregeling voor tijdelijke huisvesting van statushouders in de hotel de Grote Zwaan. We staan op de '0-trede' van de interventieladder (geen actie vanuit toezicht) van het Interbestuurlijk toezicht van de provincie. Invoering Wet inburgering 2021 Op 1 januari 2022 is de Wet inburgering van kracht geworden. We hebben hiervoor beleidsregels opgesteld en regionaal leerroutes ingekocht. Daarnaast zijn we een pilot gestart met betrekking tot voorlichtingsbijeenkomsten om de financiële zelfredzaamheid van statushouders te stimuleren. De eerste statushouders die onder de nieuwe wet vallen zijn in vierde kwartaal 2022 gestart. Opvang van ontheemden uit de Oekraïne en asielzoekers In 2022 hebben we vanuit het Rijk twee opgaves gekregen:
Sinds april 2022 vangen we ontheemden uit de Oekraïne op in voormalig Hotel Marktzicht. In december 2022 zijn we een tweede locatie gestart in Hotel de Grote Zwaan. In totaal hebben we in 2022 ongeveer 90 ontheemden uit Oekraïne opgevangen. In samenwerking met de Noordoost Twentse gemeenten is in juli 2022 een crisisnoodopvang voor asielzoekers opgericht. We bieden opvang voor maximaal 40 personen. Mantelzorg In 2022 is door Fundament uitvoering gegeven aan het uitvoeringsplan, waarin de aanbevelingen vanuit de zorgschouw en mantelzorgonderzoek in zijn meegenomen. Momenteel zijn 422 mantelzorgers bij ons bekend. dit is een toename van 53 personen ten opzichte van 2021. |
Succesvolle inwonerinitiatieven zijn ondersteund en hebben een structureel karakter |
In het kader van bevordering van inwonerparticipatie worden inwonersinitiatieven, waaronder Right to challenge, voor zover zij passen binnen vastgesteld gemeentelijk beleid en niet in strijd zijn met wet- en regelgeving, ondersteund en gestimuleerd. De dorpsraden hebben hierin een activerende en coördinerende rol via het lokaal platform "Pak an, pak over". Opgedane ervaringen binnen inwonerinitiatieven worden breed gedeeld en dienen als voorbeeld voor nieuwe initiatieven. |
Wat hebben we in 2022 gedaan Participatie In het kader van "Pak an, Pak over" werd in De Lutte gestart met een initiatief om te komen tot de aanleg van een hondenrenveld. De gemeente heeft zich hierin faciliterend en ondersteunend opgesteld. Samen met de initiatiefnemers zijn de eerste stappen gezet om te komen tot een gewenste oplossing. Subsidies Net als in voorgaande jaren zijn structurele en incidentele subsidies (in twee rondes) verstrekt. Hiermee zijn verschillende activiteiten en evenementen gericht gestimuleerd en ondersteund. Daarnaast hadden de dorpsraden de beschikking over een eigen dorpsbudget, waarmee nieuwe initiatieven zijn ondersteund. Begin 2022 is een incidentele subsidie coronacompensatie verstrekt aan diverse vrijwilligersorganisaties. |
|
Vrijwilligers zijn ondersteund |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Vrijwilligersprijs Naar aanleiding van feedback van vrijwilligers hebben we ervoor gekozen om de vrijwilligersprijs anders vorm te geven. We hebben nu een middag georganiseerd voor alle vrijwilligers als blijk van waardering voor hun vrijblijvende inzet. Tijdens deze middag werd de vrijwilligersprijs uitgereikt. Cultuur: Vanuit het Rijk zijn via het Gemeentefonds middelen toegewezen voor Corona- noodsteun. In Losser konden vrijwilligersorganisaties hierop een beroep doen. In 2022 hebben we deze Coronacompensatie voor de tweede keer uitgekeerd. We hebben met verschillende individuele culturele vrijwilligersorganisaties contact gehad. Bijvoorbeeld bij vragen over: subsidies, vrijwilligers, financiële problematiek en huisvesting. |
|
Doelstelling (S2): |
|
Het aanbod aan cultuur, recreatie en sport is gevarieerd |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Cultuur
Sport In 2022 is veld twee van Sportclub Overdinkel gerenoveerd. We hebben een beroep gedaan op de regeling Specifieke Uitkering IJsbanen en Zwembaden. In het kader hiervan heeft de gemeente compensatie ontvangen voor de inkomstenderving van de sluiting van het zwembad in de periode november 2022 tot en met januari 2023. De gemeente Losser neemt deel aan de regeling lokale sportakkoorden. Op basis hiervan heeft het rijk uitvoeringsbudget beschikbaar gesteld en is gestart met de uitvoering van het sportakkoord, waaronder het project Sport Beweeg Ontmoetingspark Losser. |
|
De gezondheid en de actieve levensstijl van inwoners is gestimuleerd |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? In de Lomanskamp in Beuningen en de Marcellinuslaan in Losser is het speelterrein heringericht. Een nieuw speelterrein is gerealiseerd in de Eversbergh/Dingshof te Losser. We hebben in samenwerking met Menzis en diverse zorgaanbieders de gecombineerde leefstijlinterventie SLIMMER uitgevoerd in Losser, Overdinkel en De Lutte. In 2022 is Losser als een van de vijf pilotgemeenten het regionale project Talentherkenning en Ontwikkeling uitgevoerd op vijf basisscholen. Via verschillende subsidieregelingen hebben we inwoners via verschillende sport- en beweegprojecten (Lekker Fit, Schoolschaatsen, De Actieve Ontmoeting, FC Noaber, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Kuier Deur, Vitality Club) gestimuleerd meer te gaan sporten en bewegen. Dit heeft een positief effect gehad op de gezonde leefstijl van de deelnemers. In 2022 is met betrokken partijen overleg gevoerd over de toekomstige huisartsenzorg in Losser en Overdinkel. In het kader van het Lokaal Sportakkoord hebben we de Stichting Sport Beweeg en Ontmoetingspark Losser ondersteund bij de planontwikkeling van het Omnipark Losser. Hierbij slaan diverse partners de handen ineen om het Omnipark in de komende jaren te realiseren. Het gaat daarbij om voorzieningen, activiteiten en verbindingen. Eind 2022 is hiervoor aan de stichting een Leadersubsidie toegekend. |
|
Actieve deelname in de maatschappij is gestimuleerd |
Onderwijs
Cultuur
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Eenzaamheid
Mantelzorg In 2022 hebben we uitvoering gegeven aan het uitvoeringsplan mantelzorg. Hiervoor is onder andere het volgende gedaan:
Inloop GGZ De inloop GGZ richt zich op inwoners die te maken hebben een GGZ verleden of problematiek die een laagdrempelige benadering behoeven. Het aantal deelnemers is weer op het niveau van voor de corona. Dementievriendelijke gemeente De activiteiten om een dementievriendelijke gemeente te worden zijn in 2022 opgepakt. Het plan is herijkt en er is een start gemaakt om het plan tot uitvoering te brengen. In samenwerking met de 14 Twentse gemeenten is in 2021 een Regiovisie Jeugdhulp Twente ontwikkeld. In 2022 is gestart met uitvoering geven aan de acties onderliggend aan de leidende principes uit deze visie, waaronder de aanpak van wachtlijsten en het aanbestedingstraject van de jeugdhulp (en maatschappelijke ondersteuning) per 1 januari 2025. Deze initiatieven uit het nieuwe Innovatieplan Sociaal Domein 2021-2024 zijn veelal van de onderzoeksfase naar de implementatiefase overgegaan. Dit geldt ook voor de genoemde weerbaarheidstrainingen (zie ook de Lokale monitor sociaal domein 2022). Activering (arbeids)participatie Daarnaast hebben we in 2022 ondersteuning geboden aan werkzoekenden zonder uitkering, de zogenaamde niet-uitkeringsgerechtigden (nuggers). Deze groep wordt in Losser steeds beter zichtbaar als gevolg van het integraal werken. Consulenten met accent Wmo en/of Jeugd of externe partners verwijzen nuggers door naar onze accountmanager werk voor ondersteuning bij bemiddeling richting werk. Er is blijvend aandacht voor het voorkomen van instroom in de bijstandsuitkering (poortwachtersfunctie). We hebben de inzet van loonkostensubsidie (LKS) actief gestimuleerd. We stimuleren onze inwoners om te werken naar vermogen, om bijstandsafhankelijkheid te voorkomen. Het aantal mensen dat met een loonkostensubsidie werkt is daardoor in 2022, zoals verwacht, gestegen. Dat heeft ertoe geleid dat er minder uitkeringen zijn verstrekt in 2022. Het BUIG-budget is daardoor naar beneden bijgesteld. De kosten voor LKS worden op basis van realisatie vergoed door het Rijk. We zien echter dat het begeleiden van werkzoekenden een steeds intensievere aanpak vraagt dan voorheen. Dat geldt ook voor begeleiding na plaatsing, met name voor inwoners die lange tijd van een uitkering afhankelijk zijn geweest. We leveren nazorg op de werkplek om een duurzame plaatsing te stimuleren. De accountmanager Werk ondersteunt werkgevers bij de inzet van functiecreatie en jobcarving: hierdoor zijn functies beter bereikbaar geworden voor mensen met een arbeidshandicap. We leveren maatwerk om inwoners te begeleiden naar een passende arbeidsplek. De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo) was een van de maatregelen van het kabinet om ondernemers, waaronder zzp’ers, tijdens de Corona-crisis te ondersteunen. Deze Tozo-regeling is gestopt per 1 oktober 2021. Vanaf 1 juli 2022 moesten ondernemers beginnen met het terugbetalen van verstrekte Tozo-kredieten. Cultuur Er zijn diverse activiteiten ten behoeve van cultuur uitgevoerd, zoals:
Onderwijs
|
|
Er is adequate onderwijshuisvesting voor zowel basis- als voorgezet onderwijs |
Het in september 2021 vastgestelde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) wordt uitgevoerd. Op basis hiervan kunnen gemeente en schoolbesturen proactief huisvestingsbeleid voeren. Schoolbesturen stellen in samenspraak met de gemeente een businesscase op voor schoolgebouwen waarvoor een voorziening staat gepland. |
Wat hebben we in 2022 gedaan? In 2022 is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar een gezamenlijke, toekomstbestendige en multifunctionele accommodatie voor de gemeenschap van Beuningen. Op basis hiervan is besloten tot een nieuwbouwscenario en zijn hiervoor een voorbereidings- en een bouwkrediet opgenomen in de begroting 2023. |
|
Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Mantelzorg
|
|
Doelstelling (S3): |
|
(Bestaande) initiatieven gericht op kwetsbare inwoners (bijvoorbeeld door armoede) zijn op elkaar afgestemd en gestimuleerd |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Armoedebeleid Er zijn diverse ondersteunende instrumenten ingezet voor mensen in schuldensituaties. De ondersteuning varieert van lichte tot zware ondersteuning. Het leveren van maatwerk staat in alle gevallen centraal. Stadsbank Oost Nederland voert een groot deel van de schuldhulpverlening voor Losser uit. De intake vindt plaats in Losser, tenzij een inwoners liever in Enschede wil afspreken. Door de aanwezigheid van de consulent van de Stadsbank in 't Lossers Hoes is de samenwerking met gemeentelijke consulenten versterkt, ook hier wordt er integraal en domein overstijgend gewerkt. Het project ‘Vroegsignalering schulden’ is voortgezet en daarmee wordt voldaan aan de verplichting zoals die sinds 2021 in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is opgenomen. We zijn aangehaakt bij de Twentse Belofte, waarmee kwetsbare jongeren (zonder startkwalificatie en/of weinig inkomsten) in kaart worden gebracht. We hebben geïnvesteerd in een regionale samenwerking tussen gemeenten, scholen (VSO Pro) en RMC. Deze intensieve samenwerking heeft geresulteerd in een goed lopend netwerk om jongeren duurzaam deel te laten nemen aan het arbeidsproces. In een structureel overleg van RMC/Leerplicht en twee trajectbegeleiders worden, indien nodig, vervolgacties uitgezet. Regelmatig is hiervoor een huisbezoek ingezet, met als doel jongeren te mobiliseren richting school/werk. Losser neemt deel aan het regionaal overleg over "thuiszitters" om verzuim te beperken. Onafhankelijke cliëntondersteuning De gemeente Losser werkt op subsidiebasis samen met Zorgbelang Overijssel ten behoeve van de onafhankelijke cliëntondersteuning voor onze inwoners. Jaarlijks wordt er minimaal 2 keer een overleg gepland met Zorgbelang Overijssel (evaluaties en subsidiebeschikking opvolgend jaar). Tijdens de evaluatie is gebleken dat Losser naar verhouding met andere Twentse gemeenten een relatief laag aantal kwesties kent. Om deze reden zijn er samen met Zorgbelang Overijssel in kwartaal 4 acties uitgezet om de bekendheid omtrent onafhankelijke cliëntondersteuning naar inwoners te vergroten. JIM- aanpak In 2022 hebben we alle integraal consulenten de basisprincipes van de JIM-aanpak meegegeven. De getrainde consulenten waren hiervoor aanjager. In oktober 2022 heeft er tevens een inspiratie- en vraagsessie plaatsgevonden, gegeven door de moederorganisatie JIMwerkt. Bij een passende casus kan de consulent deze methodiek inzetten (voor meer informatie, zie de bijgevoegde lokale monitor sociaal domein 2022). |
|
De vraag van de inwoners is integraal geanalyseerd en opgepakt |
We continueren de uitvoering van het integraal beleidsplan en de visie integraal werken. Dit wordt onder andere gedaan door de cliënt centraal te stellen, de hulpvraag breed uit te vragen en ondersteuning op maat in te zetten (dit kan ook inzet van het netwerk zijn). |
Wat hebben we in 2022 gedaan? Alle inwoners konden op verschillende locaties bij onze integraal consulenten terecht met vragen. In 2022 kon dit naast onze centrale toegang in het gemeentehuis ook bij alle basisscholen en huisartsen in onze gemeente. |
|
De kennis en kunde van interne en externe verwijzers en andere betrokken partijen is optimaal benut |
De samenwerking met huisartsen, scholen, jeugdreclassering, jeugdbescherming en andere ketenpartners wordt onderhouden en verfijnd |
Wat hebben we in 2022 gedaan? De samenwerking met onze zorgpartners is gecontinueerd en de werkwijze met één contactpersoon per organisatie is (positief) geëvalueerd. De coördinator armoedebeleid informeert de integraal consulenten regelmatig over welke mogelijkheden er zijn en geeft tips voor het herkennen van situaties van armoede en schulden. |
|
Doelstelling (S4): |
|
Ondersteuning en zorg is bereikbaar en toegankelijk voor de inwoners en is integraal, passend en kosten adequaat aangeboden |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Om de overgang tussen de verschillende wetgevingen (18-/ 18+) vloeiend te laten verlopen hebben we de 18-/18+ consulent gecontinueerd en bestendigd. Naast begeleiding bij de overgang tussen de wetgevingen, speelt huisvesting bij deze doelgroep ook een belangrijke rol. Hier was aandacht voor, door de 18-/18+ consulent. De prognose vanuit de cijfers simulatie CBS 2020 omtrent het woonplaatsbeginsel was dat vanuit de gemeente Losser 15 jeugdigen financieel administratief zouden verhuizen naar een andere gemeente en dat 30 jeugdigen (wederom) administratief verhuisden naar onze gemeente, waarvoor wij financieel verantwoordelijk zouden worden per 1 januari 2022. Dit betekende dat vanuit de CBS prognose het in totaal om ongeveer 45 jeugdigen zou gaan. Uiteindelijk is dit cijfer lager uitgevallen. Er zijn 14 jeugdigen administratief verhuisd naar een andere gemeente (13 daarvan hadden een verblijfsindicatie) en er zijn 15 jeugdigen overgedragen naar de gemeente Losser per 1 januari 2022 (allen met verblijfsindicatie). In totaal ging het dus uiteindelijk om 29 jeugdigen. Echter hebben de overgedragen jeugdigen naar onze gemeente zwaardere indicaties (waarmee hogere kosten gepaard gaan) dan de jeugdigen die vanuit onze gemeente verhuisd zijn naar de andere gemeenten. In de begroting van 2023 houden we hier rekening mee. In 2022 zijn we opnieuw op zoek gegaan naar een sportcoach, waarbij nu naast de vaardigheden ook het belang van continuïteit meewoog. Uiteindelijk heeft de gemeente Losser de opdracht bij Stichting Fundament belegd. Mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, zoals statushouders, mensen met een arbeidshandicap, met een GGZ achtergrond, of voor het overige zonder uitkering zijn, begeleiden we intensief om een duurzame resultaat te bevorderen. We leveren maatwerk om zo veel mogelijk inwoners aan het werk te krijgen en houden. Er hebben zich in Losser in 2022 géén nieuwe gedupeerden van de Toeslagenaffaire gemeld. Aan de gedupeerden die al bij de gemeente in beeld waren (vóór 2022), is ondersteuning geboden. Voor deze individuele ondersteuning zijn dit jaar ook daadwerkelijke kosten gemaakt, waarvoor het Rijk ons compenseert. In paragraaf 3.8 is de SiSa-bijlage opgenomen. De regelingen waar het om gaat zijn C62 ‘Specifieke uitkering aan gemeenten voor de bekostiging van de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen van gedupeerden door de toeslagenaffaire’ en B2 ‘Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek’. Werknemers met Wsw-dienstverband bij de gemeente Losser zijn zoveel als mogelijk en passend, via detachering of begeleid werken in een reguliere werkomgeving geplaatst. Het personele verloop is een jaarlijks terugkerend thema, omdat het aantal werknemers met een Wsw-dienstverband steeds verder daalt. De inkrimping van de Wsw-populatie heeft een effect op de uitvoeringskosten Wsw. In 2022 hebben we de uitvoeringskosten meer in lijn gebracht door de inzet van de bedrijfsleider teug te brengen naar 0,4 fte. |
|
Ingekochte ondersteuning en zorg is voldoende en van goede kwaliteit |
Controle op de ingekochte ondersteuning en zorg vindt regionaal plaats aan de hand van het 'barrièremodel' en het kwaliteitskader Wmo en Jeugdhulp. |
Wat hebben we in 2022 gedaan? Regelmatig evalueren integraal consulenten de doelmatigheid en daarmee onder andere ook de kwaliteit van zorg die geleverd wordt. Zowel regionaal als lokaal vonden onderzoeken plaats naar de kwaliteit en rechtmatigheid van de zorg voor inwoners. |
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".
Per saldo wijkt het Programma Sociaal afgerond € 464.000 positief af ten opzichte van de gewijzigde begroting. Dit saldo bestaat uit de volgende onderdelen:
Hieronder worden deze onderdelen afzonderlijk toegelicht.
Toelichting nadelig saldo lasten € 2.226.000:
Vooral het nadeel op het taakveld 6.3 Inkomensregelingen draagt met een overschrijding van de geraamde lasten van € 1.850.000 bij aan het nadelig resultaat op het programma Sociaal. Deze overschrijding wordt vrijwel geheel veroorzaakt door de kosten van de opvang van Oekraïners en Noodopvang. Deze (extra) kosten, die niet geraamd zijn, worden volledig gecompenseerd door het rijk (zie toelichting baten).
Een ander groot nadeel op de lasten zien we terug op het taakveld Sportaccommodaties (Taakveld 5.2). Het nadelig effect is € 291.000. Een deel van de overschrijding op de kosten vloeit voort uit de niet-compensabele BTW. Via de Specifieke uitkering Sportstimulering ontvangen we hiervoor compensatie van het rijk (zie hiervoor toelichting baten).
Op het taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken zien we een overschrijding van de lasten met € 127.000. De extra kosten van de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) worden volledig gecompenseerd door een specifieke uitkering van het rijk. De kosten van het leerlingenvervoer vallen hoger uit dan verwacht. Het beroep op leerlingenvervoer is vooral de laatste maanden hoger geweest terwijl we in de begroting (nog) geen rekening hebben gehouden met de niet-compensabele btw.
Op het taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie is de overschrijding van de lasten € 158.000. De oorzaken zijn divers, maar in het oog springen onder meer de indexering van de maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. De kosten worden gemaakt door de gemeente Enschede, die hiervoor ook rijksmiddelen ontvangt. Enschede ontving tot op heden echter geen compensatie voor loon- en prijsstijgingen. Ondanks het feit dat de deelnemende gemeenten hier via het gemeentefonds wel voor worden gecompenseerd. Met ingang van 2022 betalen de gemeenten wel de prijs- en loonstijgingen aan Enschede. Een ander nadeel zien we op de kosten van de Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie. Er is steeds meer een beroep op deze plekken gedaan en we moeten deze plekken tijdig reserveren. Dit maakt dat de kosten al jaren sterk oplopen, ook in 2022.
Het landelijk beeld, dat de kosten van de jeugdzorg in 2022 flink gestegen zijn, zien we ook terug in Losser op de taakvelden 6.72 (Maatschappelijke Dienstverlening 18-) en 6.82 (Geëscaleerde Zorg 18-). Het totale nadeel komt uit op iets meer dan € 300.000, vooral door de gestegen kosten van Geëscaleerde zorg. In de najaarsnota voorzagen we hier nog een voordeel van bijna € 100.000. Maar in het najaar zijn we geconfronteerd met een aantal complexe situaties waardoor het budget in 2022 toch overschreden is.
Voordelen zijn er ook: de taakvelden 6.2 (Toegang en eerstelijnsvoorzieningen), 6.5 (Arbeidsparticipatie) en 6.6 (Maatwerkvoorzieningen Wmo) laten een voordeel zien. Het totale voordeel is € 312.000. Het voordeel op de Toegang en eerstelijnsvoorzieningen komt doordat het budget voor pilots en de stelpost van compensatie van inflatie voor de zorgaanbieders niet is aangewend. Bij de arbeidsparticipatie komt dat vooral doordat de eerste statushouders pas aan het einde jaar onder de nieuwe Wet Inburgering zijn binnengekomen, en de kosten van de reïntegratietrajecten meevielen. Het voordelig resultaat op de maatwerkvoorzieningen Wmo vooral veroorzaakt wordt doordat de vervoersvoorzieningen bijna € 100.000 lager uitvallen.
En door de niet uitgegeven coronamiddelen zien we op het taakveld 5.3 (Cultuurpresentatie, productie en participatie) een voordeel van € 76.000. Deze worden begin 2023 uitgekeerd.
Toelichting voordelig saldo baten € 2.939.000:
Zoals onder de toelichting op het saldo van de lasten al is aangegeven ontvangen we ter compensatie van de gemaakte kosten van de opvang van Oekraïners en de Noodopvang een bijdrage van het rijk. Deze is net als de lasten niet geraamd en daardoor bedraagt het nadeel op het taakveld 6.3 Inkomensregelingen € 2.190.000.
De uitkering van het rijk voor Onderwijsachterstandenbeleid valt hoger uit dan verwacht. Datzelfde beeld zien we bij sportbeleid: door de vergoeding van de niet-compensabele btw zien we hier eveneens een voordeel. Gezamenlijk ontvangen we ruim € 400.000 meer.
Daarnaast zien we een voordeel van € 317.000 op het onderdeel maatwerkvoorzieningen Wmo. Net als in voorgaande jaren ontvangen we ook in 2022 een uitkering vanuit de reserve Beschermend Wonen.
Verder hebben we specifieke uitkeringen (SPUK) voor de uitvoering van het lokaal preventieakkoord ontvangen (€ 20.000) en voor de aanpak van de problematiek die is ontstaan door de kinderopvangtoeslagenaffaire (€ 57.000).
Toelichting nadelig saldo stortingen reserves € 72.000:
Er is in totaal een bedrag van € 72.000 meer in de reserves gestort dan geraamd. De extra stortingen vloeien voort uit het feit dat van geoormerkte budgetten minder is uitgegeven dan geraamd. Het gaat om geld voor Gezond in de Stad (GIDS), het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB) en de reserve MOP Onderwijs. Dit heeft verschillende redenen. Door corona zijn er minder activiteiten opgestart en zijn activiteiten uitgesteld. De planontwikkeling van het Omnipark Losser vergt meer tijd. Er zijn extra middelen uitgekeerd door het Rijk. Voor onderwijs bleken grote investeringen (nog) niet nodig.
Toelichting nadelig saldo onttrekkingen reserves € 177.000:
Er is bijna € 180.000 minder uitgegeven aan de pilots binnen het Sociaal Domein. Dit komt omdat de pilots die lopen en/of opgestart zijn minder kosten als eerder was geraamd.
Programmadoel:
"Losser is een duurzame, schone en veilige gemeente met ruimte voor de kwaliteiten van het Noordoost Twentse landschap en de vitale dorpskernen."
Doelstellingen:
Doelenboom Fysiek
|
Met de vaststelling van een aantal ontwikkelingsgerichte (partiële) herzieningen van bestemmingsplannen en beleidsnotities en -visies op het gebied van Landschap, Recreatie en Toerisme en Ruimtelijke Ordening is ook in 2022 uitvoering gegeven aan een verdere ontwikkeling en versterking van het landschap, economische ontwikkelingen en de leefbaarheid van de dorpen.
We hebben in de verschillende kernen van onze gemeente doorgewerkt aan en zijn tot een afronding gekomen van uiteenlopende projecten. Daarbij is te denken aan projecten over de ruimtelijke invulling van gebieden, projecten in het kader van duurzaamheid of het Meerjarig Investerings- en Onderhoudsplan.
Doelstelling (F1): |
||
De kernkwaliteiten van het landschap zijn behouden en versterkt in samenwerking met belanghebbenden |
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Uitvoeringsactiviteiten In 2022 hebben de toezichthouders, naast de reguliere werkzaamheden, acties uitgevoerd om kenmerkende landschaps(elementen) te behouden. In samenwerking met de Boa domein II van de Omgevingsdienst Twente hebben wij overeenkomstig de Landelijke Handhavingsstrategie, naast de bestuursrechtelijke handhaving, ook het strafrechtelijke spoor gevolgd. De proactieve inzet van ons netwerk en kennis ten behoeve van de kwaliteit van ons landschap, is een doorlopend proces bij zowel beleidsontwikkelingen als in beleid. Concrete voorbeelden waarin dit tot uiting komt zijn o.a. de Omgevingsvisie, Dinkeldal Zuid, Beken&Bleken van Losser. Er zijn in 2022 75 nieuwe bomen aangeplant. Hiervan is 80% vervanging en 20% betreft nieuwe locaties. Hieronder ook bij speeltuinen om een groener karakter te verkrijgen en in de toekomst hittestress te verminderen. Voor alle locaties gelden de stelregels diversiteit en de juiste soort- specifieke eigenschappen voor de betreffende locatie. Het groenbeleids- /beheerplan is vastgesteld door de raad. Dit plan geeft concrete handvatten voor bewust ecologisch en duurzaam beheer, ook geldend voor sloten en bermen in het buitengebied. Er zijn een bermen teruggevorderd die illegaal in gebruik genomen waren door derden. Deze bermen hebben naar gelang oppervlakte en breedte een ecologisch verantwoorde invulling gekregen met kruidenmengsels, struiken en bomen. Door middel van palen is de grens gemarkeerd zodat de nieuwe invulling ook in stand blijft. Door aanpassing van de APV is er nu meer contact met landgoedeigenaren en boeren inzake het onderhoud van bossen, houtwallen en dergelijke landschapselementen. Toezicht en sturing op behoud en gedegen onderhoud is hierdoor vergroot. |
||
Sloop en hergebruik van voormalige agrarische gebouwen is gefaciliteerd |
We geven uitvoering aan de beleidsnotitie “Buitengebied met ruimtelijke kwaliteit”, waarin we nieuwe beleidsinstrumenten mogelijk maken, die het slopen van voormalige agrarische bebouwing eenvoudiger maakt voor eigenaren. Daarbij verbinden we de ontwikkelbehoefte met de sloopopgave. |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Na vaststelling van het nieuwe beleid is onder andere het sloopregistratiesysteem ingericht. Op de gemeentelijke website worden inwoners van gemeente Losser geïnformeerd over de wijze waarop een sloopvoucher aangevraagd kan worden. |
||
De gemeente Losser is ontsloten met goede verbindingen tussen dorpen, natuurgebieden en omliggende steden |
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Knelpunten in routes/ ontbrekende schakels In 2022 is verder gewerkt aan verkenningen om ontbrekende verbindingen (zoals bijvoorbeeld Stuwwal-Dinkeldal) in het wandelroutenetwerk te kunnen realiseren. Vanwege eigendomssituaties is dit complex en vergt voortdurend aandacht om kansen die zich voordoen te benutten. Hogeboekelweg De herinrichting van de Hogeboekelweg tot fietsstraat op zowel Lossers als Enschedees grondgebied is afgerond, waarmee een directe, comfortabele en veilige fietsverbinding tussen Losser en Enschede is gerealiseerd. Gemeente Enschede onderzoekt de mogelijkheden tot het verbinden van deze route met de regionale fietssnelweg F35. In Losser is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden tot het verbinden van de route over de Hogeboekelweg met het centrum van Losser. ‘Ontbrekende schakel’ in LAGA-fietspad (achter De Pol) In 2022 is, als onderdeel van het bredere project 'Dinkeldal Zuid', onder andere het fietspad tussen Goormatenweg en de Hoofdstraat gerealiseerd. Hiermee is een ontbrekende schakel in de hoofdinfrastructuur van ons recreatieve routenetwerk opgeheven. ‘Losser aan de Dinkel’ De visie Losser aan de Dinkel stond aan de wieg van het project Beken&Bleken van Losser en daarmee aan het verwerven van een landelijke Erfgoeddeal. Deelprojecten uit Losser aan de Dinkel zijn daarmee geïntegreerd in het uitvoeringsprogramma van Beken&Bleken van Losser. In 2022 heeft de aanbesteding van een bouwteam plaatsgevonden. Vervolgens is in bouwteamverband gestart met de voorbereidingen van diverse projecten waaronder de restauratie en klimaatrobuust maken van de Dorpsbleek. Openbaar vervoer Op basis van onze inspanningen/ons advies heeft Provincie Overijssel onze voorwaarden tot behoud van de huidige lijnvoering overgenomen bij de aanbesteding van de nieuwe concessie die inmiddels is aanbesteed en zal starten in december 2023. Daarmee hebben we de huidige lijnvoering weten te behouden. Onze wensen tot het ontsluiten van bijvoorbeeld Losser-Noord en een verbinding via Glane richting Glanerbrug zijn helaas niet gehonoreerd, maar blijven bespreekpunt. MaaS-pilot De MaaS-pilot en het platform Goan! is gecontinueerd in 2022. Op 30 augustus 2022 heeft de Stuurgroep MaaS Twente het besluit genomen op 1 oktober 2022 de pilot conform planning af te ronden en niet te continueren. De evaluatie van de pilot heeft plaatsgevonden en de resultaten zijn gedeeld met de deelnemende gemeenten. |
||
De relatie tussen de dorpskernen en het omliggende landschap in de gemeente Losser is duurzaam versterkt |
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Onder de vlag van “Pitstop’ is in 2021 en 2022 de focus komen te liggen op versnelde uitvoering van deelprojecten uit de Kwaliteitsimpulsen van Beuningen, Glane en De Lutte. In 2022 is het deel van het project 'Dinkel Zuid', ter plaatse van Glane formeel geopend. De uitvoering is een intensieve samenwerking geweest tussen waterschap en gemeente, waarbij diverse deelprojecten uit de Kwaliteitsimpuls Glane zijn gerealiseerd. Door deze projecten is bijgedragen aan doelstellingen vanuit leefbaarheid en klimaatrobuuste leefomgeving. In Beuningen is gestart met de voorbereiding en uitvoering van de herinrichting Pastoor Bolscherstraat. Tijdens het voorbereidingsproces heeft uitvoerig afstemming plaatsgevonden met bewoners over wensen t.a.v. de herinrichting. Daarnaast is input opgehaald onder bewoners welke gebruikt kan worden bij herinrichting van de overige straten als onderdeel van de uitvoering Kwaliteitsimpuls Beuningen. Na de grootschalige investeringen in de fysieke leefomgeving met het programma ‘Hart voor Overdinkel’, is het proces gestart met het doel om een gebiedsagenda op te stellen teneinde vanuit sociaal en economisch perspectief de vitaliteit van het dorp verder te verbeteren. De verkregen input van inwoners, organisaties en ondernemers is in de gebiedsagenda Overdinkel gebundeld en onderverdeeld in 6 thema’s met daarbij behorende actiepunten. Dit is opgenomen in de gebiedsagenda die op 1 maart 2022 door het college vastgesteld. Met de gebiedspartners wordt samengewerkt aan de uitvoering van de gebiedsagenda Overdinkel. In De Lutte is, na een intensief participatieproces, de ontwerpvisie voor de pleinontwikkeling vastgesteld. Aansluitend is, in bouwteamverband, gestart met de technische uitwerking van de ontwerpvisie. Daarnaast is verder gewerkt aan het ontwerp en technische uitvoering van het deelproject Dorpsranden De Lutte. De uitvoering van dit laatste deel is eind 2022 van start gegaan. Met deze projecten wordt, als onderdeel van de leefbaarheid in kleine kernen, ook bijgedragen aan doelstellingen op het gebied van lokale economie en werkgelegenheid (bevorderen recreatie en toerisme). |
||
Doelstelling (F2): |
||
Het toerisme is versterkt door differentiatie van het verblijfsrecreatief aanbod, kwaliteitsverbetering en productvernieuwing |
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Actieprogramma Recreatie en Toerisme We hebben initiatieven gestimuleerd die ten goede kwamen aan het toerisme. Te weten:
Thema Smokkelen. We hebben Tourist Info De Lutte Losser samen met de Tourist Info’s in Noordoost Twente en de ondernemers gestimuleerd om arrangementen te maken met het Twents Blokje Om, waarvan de Smokkelroute deel uit maakt. Dit heeft geleid tot een wandelarrangement Thema Geologie We hebben meegewerkt aan een onderzoek naar het 'beleven' van het landschap - en de geologische-, ecologische-, en cultuurhistorische verhalen die erover via de smartphone (app) te vertellen zijn. Dit onderzoek is mede in opdracht van Stichting Geopark Twente uitgevoerd. |
||
Werkgelegenheid is gestimuleerd doordat bestaande en nieuwe bedrijven zowel binnen de gemeente als de regio kansen en ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen |
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Bedrijfsbezoeken en ondernemersverenigingen We hebben bedrijfsbezoeken uitgevoerd om de contacten met bedrijven te onderhouden en eventuele ondersteuning te faciliteren. We zijn aanwezig bij overleggen met ondernemersverenigingen. Faciliteren van initiatieven van ondernemers. We hebben ondernemers herhaaldelijk opgeroepen vroegtijdig hun plannen aan ons voor te leggen, zodat we kunnen meedenken in hun initiatieven. In het centrum van Losser is een nieuwe BIZ van start gegaan. Inspelen op actualiteiten. We hebben de regionale en landelijke ontwikkelingen afgestemd tijdens regionale overleggen, waarbij ook de Regiodeals en de Agenda voor Twente gemonitord zijn. We hadden bij de regionale overleggen ook aandacht voor acquisitie en marketing. We hebben 'Starten in Twente' onder de aandacht gebracht bij startende ondernemers. Toekomstbestendigheid bedrijventerreinen We hebben de voorbereidingen getroffen voor onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de bedrijventerreinen. Hiermee krijgen we inzicht in de opgave, investeringskansen en dus de specifieke ontwikkelstrategie per bedrijventerrein. Hiermee leggen we een stevig fundament voor de uitwerking van een visie voor wat betreft toekomstbestendige bedrijventerreinen, inclusief een bijbehorende investeringsagenda. |
||
De gemeente Losser is vermarkt als de Schatkamer van Twente |
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Toeristische marketing In 2022 is verder gewerkt aan regionale en lokale samenwerking om de toeristische marketing verder te versterken. Zo is onder andere de nieuwe visie op vrijetijdseconomie gelanceerd. Verbinden 'toerisme, cultuur en erfgoed' met de 'Schatkamer van Twente' Bij de begroting van 2022 is budget aangevraagde en gereserveerd voor: 0,25 fte voor het verbinden van 'Toerisme en cultuur' met de 'Schatkamer van Twente'. Samen met Tourist Info wordt het gebruik van de Schatkamer van Twente verder fysiek en online gestimuleerd. Dit krijgt in 2023 een vervolg aan de hand van een afstudeeronderzoek naar Ondernemerscommunicatie. Nieuwe routes Er zijn en worden nog steeds nieuwe routes gelanceerd. Waar mogelijk in combinatie met interessante onderwerpen zoals ons erfgoed. Bijvoorbeeld langs het nieuw aangelegde fietspad tussen Gronau en Losser, langs Glane en achter de Pol. Erfgoeddeal De Erfgoed Deal Beken & Bleken van Losser zorgt voor meer verbinding met ons erfgoed. We organiseerden een symposium voor professionals (waaronder de toeristische sector, Tourist Info, Routebureau, VisitTwente), en we zijn samen met Losserse Erfgoedorganisaties de voorbereidingen gestart voor een algemene Erfgoeddag. |
||
Doelstelling (F3): |
||
Duurzaamheid is stelselmatig betrokken in de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijke taken en initiatieven |
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Duurzaamheidsbeleid De Dynamische Uitvoeringsagenda Duurzaam Losser 2018-2022 geeft uitvoering aan de Toekomstvisie Duurzaam Losser 2040. Aan de hand van 45 uitvoeringsprojecten proberen we de vijf thema’s uit de Toekomstvisie – en hun kerndoelen en speerpunten- te realiseren. De dynamische Uitvoeringsagenda Duurzaam Losser is leidend geweest voor de invulling en verantwoording van het ingestelde duurzaamheidsfonds. Concept-Windbeleid NOT Bij de coalitieonderhandelingen in 2022 is afgesproken om in deze coalitieperiode geen windbeleid vast te stellen. Samenwerking Energie van Noordoost Twente (EvNOT) Er is in 2022 gewerkt aan de professionalisering van onze samenwerking binnen Noordoost Twente. Er is een evaluatie opgesteld en op basis hiervan is er een vernieuwde opzet over de samenwerking gemaakt. Dit wordt vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Noordoost Twents Energiebedrijf Een Noordoost Twents energiebedrijf is opgericht onder de naam Energie-coöperatie Noordoost Twente (EcNOT) Circulair-beleid In 2022 is gestart met het project ‘Circulair beleid’. De basis voor dit beleid is gelegd in 2022 d.m.v. een handreiking ‘Circulair beleid voor Twentse gemeenten’. Naar verwachting zal dit beleidsstuk in 2023 worden vastgesteld. RES 2.0 Voorbereidingen voor Regionale Energie Strategie Twente 2.0 zijn uitgevoerd. Naar verwachting zal de RES 2.0 in 2023 worden vastgesteld. Duurzame herinrichtingen openbare ruimte Bij gebiedsontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de centrumontwikkelingen Losser en de kwaliteitsimpuls de Lutte, is duurzaamheid één van de uitgangspunten geweest (bijvoorbeeld het klimaatadaptatief maken van de leefomgeving en toepassen van circulariteit (vanuit de eigen assets). |
||
De gemeente Losser is in 2022 minimaal 20% energieneutraal |
|
|
|
||
De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren |
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Energiefonds bedrijven Na een aanvankelijk sterk begin van het energiefonds Losser met 11 verstrekte leningen, is er in 2022 helemaal geen lening verstrekt. Daarmee blijft het totaal aantal verstrekte leningen steken op 11. De Coronacrisis zal hier waarschijnlijk mee te maken hebben gehad. Evaluatie zonneveldenbeleid In 2022 zijn voorbereidingen getroffen om in 2023 een herziend zonneveldenbeleid voor te leggen. Organisatie energiecafé’s in dorpen Naar aanleiding van de Webinars over de energietransitie in 2021, is samen met de dorpsraden een op maat gemaakt programma opgesteld voor een informatieavond per dorp over het thema verduurzaming van woningen. Deze avonden hebben in 2022 onder de noemer ‘energiecafé’ plaatsgevonden. Verduurzaming eigen woning. Ons nieuwe coalitieakkoord legt de nadruk op het helpen van mensen die zelf willen verduurzamen. Daarnaast zijn de wijkuitvoeringsplannen Losser-west en Beuningen door het college vastgesteld. |
||
De gemeente Losser voldoet aan de doelstellingen van 'Afvalloos Twente in 2030' |
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Evaluatie diftar De derde evaluatie van het project ‘differentiatie tarieven Huis aan Huis afval’ is in 2022 uitgevoerd. De resultaten van deze evaluatie zijn eind 2022 gedeeld met de raad. Afvalbrengpunt In 2022 is er verder onderzoek gedaan naar de veiligheid op het huidige afvalbrengpunt. Hieruit zijn een aantal aanbevelingen gekomen. Er is nog niet gestart met het onderzoek naar een nieuw afvalbrengpunt die bijdraagt aan strategische doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Afvalloos Twente Afgelopen jaar is de werkgroep afvalloos Twente weer nieuw leven ingeblazen en hebben zij een nieuwe stuurgroep gekregen met bestuurlijke trekkers. Eind 2022 is er een plan opgesteld om hier de komende jaren mee bezig te gaan. |
||
Er zijn maatregelen genomen om verontreiniging van de bodem te voorkomen |
Komende jaren zal de aandacht uitgaan naar de monitoring en evaluatie van het beleid zoals geformuleerd in het regionale 'bodembeheerplan bodemkwaliteitskaart'. Het toezicht en de handhaving van grondverzet en toepassen van bouwstoffen zal worden geïntensiveerd. Het accent zal worden gelegd op vrije veld toezicht. In 2021 is het streven om hier, naast het reguliere toezicht vanuit de ODT, ook door Domein II boa’s (milieu c.a.) op te laten handhaven. |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? De evaluatie van de bodemkwaliteitskaart en het bodembeheerplan is regionaal gestart maar nog niet afgerond. Het toezicht en de handhaving van grondverzet en het vrije veld toezicht zijn geïntensiveerd. |
||
We maken de gemeente Losser klimaatbestendig in een tempo dat gelijk is aan de (verwachte) snelheid van de klimaatverandering |
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Losser klimaatbestendig maken Losser volgt, in nauwe samenwerking binnen het Twents waternetwerk, de landelijke aanpak DPRA (deltaprogramma ruimtelijke adaptatie). Om dit mogelijk te maken hebben we klimaatstresstesten uitgevoerd en hebben we met succes een beroep gedaan op landelijke Impulsgelden. In 2022 is het vigerende GRP verlengd, waarbij het kostendekkingsplan is geactualiseerd en geïndexeerd. Hiermee ontstaat ruimte om de komende twee jaar te werken aan een klimaatadaptatiestrategie voor Losser Om beleid en strategie om te zetten naar concrete projecten, waarbij ook derden worden gestimuleerd om bij te dragen aan onze doelstellingen t.a.v. een klimaatrobuuste leefomgeving, wordt het principe van integrale, dynamische en opgavegerichte programmering ingezet. Alle klimaatmaatregelen samen, als onderdeel van de integrale centrumaanpak, zijn gehonoreerd met bijdragen vanuit twee landelijke deltaprogramma’s (ZON en DPRA). Voorafgaand aan de uitvoering zijn klimaatdialogen uitgevoerd. Zo hebben kinderen spelenderwijs kennis genomen van de werking van rioleringssystemen en welke klimaatontwikkelingen daarbij een rol spelen. Hierdoor is tevens bijgedragen aan doelstellingen op gebied van educatie. Ruimtelijke ontwikkelingen We houden, ook bij ruimtelijke ontwikkelingen van derden, rekening met het aspect duurzaamheid/klimaatbestendig door middel van het opnemen van een verplichte paragraaf "Milieu en omgevingsaspecten" in bestemmingsplannen (geur, bodem, geluid, water- en luchtkwaliteit, externe veiligheid, ecologie, cultuurhistorie en verkeer en parkeren). Dit is een voortdurende actie bij ruimtelijke ontwikkelingen. Klimaatbestendige bomen In het door de gemeenteraad vastgestelde groenbeheer- en beleidsplan staat o.a. hoe we omgaan met onze bomen. Bij nieuwe plannen en vervanging van oude beplanting is rekening gehouden met biodiversiteit en zijn, afhankelijk van de locatie, klimaatbestendige bomen toegepast. |
||
Doelstelling (F4): |
||
De openbare ruimte is schoon, heel en veilig |
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Omgevingsvisie Losser/ Nota Kapitaalgoederen In 2022 is de Omgevingsvisie ter besluitvorming aangeboden aan de Raad. Het opstellen van de Nota Kapitaalgoederen en het kwaliteitsplan fysieke leefomgeving volgt na besluitvorming over de Omgevingsvisie, aangezien deze kaderstellend is. Groenbeleidsplan In 2022 is het groenbeleidsplan opgesteld en vastgesteld door de gemeenteraad. Civieltechnische kunstwerken Er is nog geen beleids- en vervangingsplan voor civieltechnische kunstwerken opgesteld. Wel wordt er jaarlijks een uitvoeringsplan gemaakt waarbij wordt aangegeven wat er in dat jaar moet worden uitgevoerd. Zwerfafvaldag 2022 In 2022 hebben we meegedaan aan zowel de nationale opschoondag in maart, als de World cleanup day in september. De gemeente heeft hierin een faciliterende rol gespeeld voor de vrijwilligers. Hondenbeleidsplan In 2022 is er een evaluatie van het hondenbeleid opgesteld en gedeeld met de raad. Hierin is besloten geen nieuw beleid op te stellen maar de maatregelen die vanuit het oude beleid zijn gestart wel door te laten lopen (te denken valt aan de blauwe hondenpoepbakken en het zoeken naar een geschikte locatie voor hondenlosloopvelden). |
||
De openbare ruimte is kwalitatief passend ingericht afgestemd op de gebruiksfunctie |
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Presentatie Kunst en Erfgoed Kwaliteitsimpuls De Lutte Uitwerken van de niet-technische delen van het Wegenbeleidsplan Het beheersysteem met gevulde wegvakken is kloppend gemaakt samen met de data top 15 (Provinciaal project). Hierbij is gekeken naar de wegvakken inclusief snelheden met bebording. Verkeerskundig moet nu nog gekeken worden of snelheid en inrichting in overeenstemming is. Openbare laadpalen In 2022 zijn er in totaal 7 laadpalen bijgekomen in verschillende dorpen. Wijkuitvoeringsplannen De WUP’s zijn in 2022 door het college vastgesteld. In Beuningen is intensief samengewerkt met een klankbordgroep van bewoners, waarbij meerdere acties zijn opgezet. In Losser-west is veel inspanning geleverd door de gemeente om de samenwerking met de klankbordgroep te intensiveren. De focus van het college ligt nu op helpen van mensen die zelf willen verduurzamen. Daarnaast is er in 2022 een samenwerking gevormd met Greuner en inwoners uit de verschillende WUP-wijken in NOT. We hebben binnen met deze groep onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een kleinschalig bronnet in NOT. Visie ruimtelijke aandachtsgebieden centrum Losser Haalbaarheidsonderzoek Aloysiuslocatie |
||
Bij het vervangen en verbeteren van voorzieningen in de openbare ruimte zijn op integrale wijze de brede gemeentelijke doelstellingen nagestreefd |
De integrale ontwikkeling van de openbare ruimte is opgenomen in het Integraal Meerjarig Investerings- en onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte (MIP). Door brede maatschappelijke opgaven te verbinden met autonome opgaven in de openbare ruimte wordt bijgedragen aan de strategische beleidsdoelen van de gemeente. Hieruit ontstaan programma's en projecten als:
|
|
Wat is er in 2022 gedaan? Door brede maatschappelijke opgaven te verbinden met autonome opgaven in de openbare ruimte, wordt bijgedragen aan de strategische beleidsdoelen van de gemeente. Het instrument dat we daarvoor gebruiken is het MIP (het integraal, meerjarig, dynamisch investerings- en onderhoudsprogramma). |
||
De gemeente Losser borgt de omgevings-kwaliteit en sociale cohesie door de actuele regels correct toe te passen en te handhaven en verantwoord ruimte te bieden |
Ten behoeve van de (opnieuw uitgestelde) invoering van de Omgevingswet per 1 juli 2022, stellen we in de eerste helft van 2022 de Omgevingsvisie op en werken we aan een omgevingsplan voor industrieterrein Zoeker Esch-De Pol. De werkprocessen zijn conform de bedoeling van de Wet ingericht en het ontsluiten van informatie via het landelijke digitale stelsel is in volle gang. Daarom gaan we in de eerste helft van 2022 ook uitgebreid testen met de nieuwe werkprocessen en systemen, zodat we klaar zijn voor 1 juli 2022. De beleidscyclus (big8) is geïmplementeerd, waardoor we de 2021 ingezette verbetering van dienstverlening aan de “voorkant” en heldere en rechtvaardige handhaving aan de “achterkant” in 2022 blijven doorontwikkelen. Ook het daarmee verschuiven van repressie naar preventie blijft een continu (ontwikkel)proces. Op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving wordt ook voor 2022 een uitvoeringsprogramma opgesteld, waarin we prioriteiten gaan stellen. Dit doen we, omdat we binnen de beschikbare middelen keuzes moeten maken. |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Vergunningen, toezicht en handhaving. Voor wat betreft de 'Big 8', de gehanteerde beleid- en uitvoeringscyclus voor taken op het terrein van vergunningen, toezicht en handhaving, vindt continue verbeterslag plaats. Ieder jaar wordt in dit kader een uitvoeringsprogramma opgesteld en aan het eind van het jaar verantwoording afgelegd in een jaarverslag. Ook voor 2022 zijn we door het Interbestuurlijk toezicht van de Provincie Overijssel in het groene regime gebleven. In 2022 heeft de Omgevingsdienst haar werkwijzen aangepast om de afhandeling van verzoeken om specialistische adviezen, waaronder juridische ondersteuning en de afhandeling van vergunningen, te verbeteren en daarmee de ontstane achterstand in te lopen. Dit vroeg ook om tijdelijke bijstelling van prioriteiten en het kwaliteitsniveau. In 2022 is de conclusie getrokken dat (gedeeltelijke) voortzetting van de aangepaste werkwijzen noodzakelijk is. In 2022 heeft een uitgebreid participatieproces plaatsgevonden voor wat betreft de gemeentelijke Omgevingsvisie. Deze is inmiddels gereed voor vaststelling. Binnen het project 'DSO en Werkprocessen' zijn in 2022 alle vereiste applicaties geïnstalleerd, grotendeels ingericht en gekoppeld aan het DSO. Ook is gestart met training en instructies aan gebruikers en wordt de testfase ingericht. In 2022 is ook gewerkt aan verschillende verordeningen die aangepast moeten worden bij inwerkingtreding van de Omgevingswet. |
||
Er is variatie en kwaliteit in het woningaanbod |
In 2022 geven we uitvoering aan de Woonvisie 2021-2031 en het bijbehorende actieplan Woonvisie. Belangrijk aandachtspunt is de zorg voor voldoende woningen voor starters/jongeren en het bevorderen van doorstroming van senioren. We zorgen voor voldoende middelen om het instrument Startersleningen voort te kunnen zetten. |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Net als voorgaande jaren zijn op basis van de Woonvisie Losser prestatieafspraken met de woningcorporatie Domijn en de Stichting Huurders Belangen Losser gemaakt. De woningvoorraad is toegenomen met 98 woningen. We hebben drie startersleningen verstrekt. |
||
Kernen hebben een aantrekkelijk en toekomstbestendig voorzieningenniveau |
We geven uitvoering aan de detailhandelsvisie, waarbij het aanbod aan winkelvloeroppervlak wordt afgestemd op de vraag en voor de kernen Losser, de Lutte en Overdinkel kernwinkelgebieden worden aangewezen om deze zo compact mogelijk en levendig te houden.
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? "Detailhandelsvisie en flankerend beleid" |
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".
Per saldo wijkt het Programma Fysiek afgerond € 726.000 positief af ten opzichte van de gewijzigde begroting. Dit saldo bestaat uit de volgende onderdelen:
Hieronder worden deze onderdelen afzonderlijk toegelicht.
Toelichting batig saldo lasten € 2.928.000:
De meest recente actualisatie van de grondexploitaties heeft bij de behandeling van de jaarrekening 2021 plaatsgevonden. Dit is na vaststelling van de begroting 2022. Om die reden vallen de lasten in de actualisatie € 1,180 miljoen lager uit, wat maakt dat op dit onderdeel een voordeel ontstaat (taakveld 8.2 Grondexploitatie). De lagere lasten op dit onderdeel hebben een relatie met de lagere baten (zie hieronder, bij 'baten').
Voor duurzaamheid, energieloket en project Losser duurzaam is voor een beperkt bedrag (± € 10.000) ten laste van dit taakveld gebracht; in de begroting was uitgegaan van € 304.000 (zie ook de toelichting bij 0.10 Mutaties reserves). Het overgrote deel van de gemaakte kosten voor duurzaamheid zijn ten laste gebracht van de daarvoor beschikbaar gestelde kredieten. Het restantvoordeel is ontstaan door een besparing op inhuur van derden.
Doordat de werkelijke uitgaven voor onderhoud en vervanging van wegen ruim € 601.100 lager zijn dan begroot wordt dit saldo, conform de door de Raad vastgestelde methodiek van verrekenen van schommelingen in uitgaven, samen met de voor de Hoge Boekelweg ontvangen subsidie ad € 239.400 verrekend met de reserve wegen (zie toelichting baten en stortingen). Daarnaast zijn de budgetten voor onderzoek traverse N731 en het opstellen van de nota kapitaalgoederen (nog) niet zijn gebruikt ontstaat er een voordelig resultaat op taakveld 2.1 Verkeer en vervoer. Daarnaast zijn de kosten voor energie straatverlichting bijna € 51.000 lager dan begroot en is op inhuur van derden € 17.000 bespaard.
Voor ruimtelijke ordening (taakveld 8.1) is voor de groenbeleidsvisie servicebedrijf en de mobiliteitsvisie respectievelijk € 50.000 en € 60.000 beschikbaar gesteld, maar slechts zeer beperkt ingezet.
Voor het Kleintje Kulturhus Beuningen en Losser aan de Dinkel is respectievelijk € 75.000 en € 135.000 budget geraamd als cofinanciering voor verworven subsidies (NOT 4.0). Door externe omstandigheden (Beuningen: eigendomssituaties, Losser aan de Dinkel: Corona en de doorontwikkeling tot Beken&Bleken van Losser) is de uitvoering in 2022 nog niet gestart (wel is gewerkt aan de voorbereidingen).
Van het budget voor ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening is een bedrag van ruim € 131.000 niet besteed. Ook voor planschade zijn er geen kosten geweest in 2022 (besparing € 47.000). Het budget voor onderzoek en advies ad € 75.000 is slechts voor € 18.000 besteed.
Binnen het taakveld 8.3 Wonen en bouwen is een voordeel ontstaan doordat voor de invoering van de omgevingswet € 256.000 minder is uitgegeven; dit voordeel wordt verrekend met de daarvoor beschikbaar gestelde reserve Omgevingswet.
De resultaten voor de taakvelden 7.3 Afval en 7.2 Riolering zijn verrekend met de hiervoor ingestelde voorzieningen; de saldi binnen deze taakvelden ontstaan doordat in de kostendekkendheid van deze producten ook de te verrekenen BTW, de kwijtschelding en kosten van straatreiniging worden meegenomen. Deze kosten, die eveneens onderdeel zijn van de kostendekkendheidsberekening van deze taakvelden, zijn niet zichtbaar binnen het taakveld 7.2 Riolering en het taakveld 7.3 Afval, maar worden elders verantwoord. In de toelichting in hoofdstuk 3 is dit bij de analyse betrokken.
Toelichting nadelig saldo baten € 1.314.000:
In de toelichting onder de lasten is al aangegeven dat de geactualiseerde grondexploitatiecijfers na vaststelling van de begroting 2022 zijn verwerkt. Naast het voordeel onder de 'lasten', leidt dit tot een (corresponderend) nadeel aan de batenzijde. Dit nadeel is in totaliteit € 2,168 miljoen groot (taakveld 8.2 Grondexploitatie).
Voor het taakveld 2.1 Verkeer en vervoer is voor de herinrichting van de Hogeboekelweg ruim € 239.400; deze wordt verrekend met de reserve wegen, omdat in 2021 de kosten eveneens zijn verrekend met deze reserve. Voor het Programmabudget Verkeersveiligheid is € 101.000 aan subsidie ontvangen; in de begroting was rekening gehouden met € 37.800.
Bij taakveld 8.3 Bouwen en wonen zijn voordelige resultaten geboekt door extra opbrengsten omgevingswet (welke worden verrekend met de daarvoor beschikbaar gestelde reserve Omgevingswet), een hogere opbrengst bouwleges, opgelegde dwangsommen en een hogere opbrengst uit verkoop groenstroken.
Het restant van voordeel op de baten ontstaat met name bij het taakveld 7.2 Riolering en 7.3 Afval; voor een toelichting hierop verwijzen wij u graag naar hoofdstuk 3.
Toelichting nadelig saldo stortingen reserves € 617.000:
Op dit onderdeel is sprake van een voordelig resultaat. Dit betekent dat hogere bedragen aan de reserves zijn toegevoegd dan geraamd. Naast een voordelig verschil van € 222.500 door de afwijking tussen de begrote en gerealiseerde winstneming uit de grondexploitaties is er € 839.700 verrekend met de reserve wegen (zie ook de toelichting op de lasten en de baten).
Toelichting nadelig saldo onttrekkingen reserves € 270.000:
Het overgrote deel van dit nadelig saldo wordt vooral veroorzaakt door de lagere kosten voor de omgevingswet, waardoor ook een lager onttrekking uit de daarvoor ingestelde reserve noodzakelijk is.
Programmadoel:
"De gemeente zorgt voor een optimale dienstverlening en openbare orde en veiligheid."
Doelstellingen:
Doelenboom Bestuur en Dienstverlening
|
In het afgelopen jaar is gewerkt aan een verdere verbetering van de samenwerking en dienstverlening. Inwoners krijgen steeds meer de gelegenheid een rol te nemen in het beleidsproces. Met externe organisaties is gezocht naar mogelijkheden om samen te werken.
Doelstelling (D1): |
|
Er is ingezet op het tegengaan van een toenemende bedreiging van ondermijnende criminaliteit voor de integriteit van de gemeente Losser, haar inwoners en ondernemers |
In het voorjaar van 2021 heeft de gemeenteraad het Integraal Veiligheidsplan 2021-2024 vastgesteld. Rode draad hiervan is: We zetten in op voorkomen waar het kan, optreden waar het moet. We werken aan het vergroten van de weerbaarheid en alertheid van onze inwoners en gemeenschap. Hierin zijn de uitgangspunten, prioriteiten en ambities opgenomen en ligt er een kader om de gemeente Losser veilig. Daarvoor is structurele samenwerking met maatschappelijke partners en met justitie en politie essentieel. De gemeente Losser hanteert daarbij de volgende prioriteiten:
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Aantal controles in het kader van ondermijning uitgevoerd. Deelname aan ondermijningsweken van de Veiligheidsregio Twente, met oog voor bewustwording van onze inwoners. Begin 2022 aangesloten bij Meld Misdaad Anoniem (MMA). Ingezet op update en uitbreiding van het BIBOB en exploitatievergunningen. Dit krijgt in 2023 een verder vervolg. Organiseren van een voorlichtingsavond raadsleden over ondermijning. HackShield aangeboden aan basisscholen. Dat is een cyberweerbaarheid programma voor scholieren. We hebben buurtbemiddeling Losser opgestart, voor een pilotperiode van twee jaar. |
|
Er is adequate zorg op het gebied van brandweer, openbare orde, gezondheidszorg en rampen- en crisisbestrijding |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? In 2022 ontstond de vluchtelingencrisis door de oorlog in Oekraïne. Dit heeft vooral in de beginperiode een groot beslag gelegd op de capaciteit van onder meer team Veiligheid. Hierdoor is een aantal andere zaken blijven liggen, die momenteel weer worden opgepakt. Verder is er weer begonnen met het oppakken van crisisteamoefeningen. Het eerste kwartaal van 2022 heeft de afwikkeling van de coronapandemie nog een groot beslag gelegd op de capaciteit van Team Veiligheid. Dit ging vervolgens nagenoeg naadloos over in de opvang van vluchtelingen. |
|
Doelstelling (D2): |
|
Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op uiteenlopende wijze betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten |
Voor 2022 stond het opstellen van een nieuwe omgevingsvisie op de planning. In het eerste kwartaal van 2023 wordt deze voor besluitvorming aangeboden aan de raad. Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden wordt hierin gevraagd hun visie in te brengen. Na de coronacrisis gaan we door met het zoeken naar andere vormen van participatie. In 2022 is bij de realisatie van de diverse projecten gekozen voor het informeren van belanghebbenden op een zodanig moment dat eventuele aanpassingen nog meegenomen kunnen worden.
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Plan voor bouw zeven woningen voormalige Martinusschool. De omwonenden zijn geïnformeerd over de plannen en er zijn afspraken gemaakt over kap van een boom en overdracht van stukjes grond. Verder is afgesproken dat (een afgevaardigde) van de omwonenden betrokken wordt bij de selectie van een bouwplan voor de woningen. Erve Scholten Austie Erve Scholten Austie (Paandersdijk 9) is eigendom van de provincie Overijssel, maar dit erf gaat in de verkoop. Om het karakter en de identiteit van deze plek te behouden en/of te versterken startte de provincie Overijssel samen met de gemeente Losser, omwonenden en betrokkenen een ontwikkeltraject. Hierbij worden de historische, culturele en landschappelijke waarden van Erve Scholten Austie in beeld gebracht. De provincie onderzoekt hoe (een aantal van) deze waarden kunnen worden behouden en/of versterkt bij de verkoop van de boerderij. Tijdens een ontwikkeltweedaagse eind juni 2022 zijn samen met (lokale) stakeholders (Waterschap, Staatsbosbeheer, Oversticht, Landschap Overijssel), dorpsraad Beuningen en omwonenden de waarden en opgaven in en rondom het erf in kaart gebracht. Ook zijn verschillende potentiële initiatiefnemers uitgenodigd om in gesprek te gaan over hun visie op de ontwikkeling van Erve Scholten Austie. Dit heeft input geboden voor mogelijke ontwikkelscenario’s. Op 26 september 2022 heeft een publiekspresentatie plaatsgevonden in Beuningen waarbij de mogelijke ontwikkelscenario’s zijn gepresenteerd en de mogelijkheid is geboden om in gesprek te gaan hierover. Visie ruimtelijke aandachtsgebieden centrum Losser Op 14 april 2022 is een inloopbijeenkomst georganiseerd, waarbij de ruimtelijke ontwikkelingsrichting van de verschillende ruimtelijke aandachtsgebieden mondeling is toegelicht. Er was de mogelijkheid tot het stellen van vragen en het achterlaten van tips/suggesties Participatie project Wind de Lutte: De Provincie is hierbij "in the lead" en Prowind is initiatiefnemer. De gemeente heeft hierin een controlerende en faciliterende rol. Wij hebben ondersteund bij de organisatie van bewonersbijeenkomsten m.b.t. windpark de Lutte (twee bijeenkomsten). NMO is door de gemeente ingezet om lokaal eigendom te realiseren. Zonnepark Kronos Overdinkel Twence is hierbij initiatiefnemer. De gemeente had een controlerende en faciliterende rol bij onderstaande activiteiten:
Wijkuitvoeringsplan Beuningen
Wijkuitvoeringsplan Losser-west
Diversen op gebied van duurzaamheid
Vernieuwde website De website van de gemeente Losser is vernieuwd en verbeterd. Inwoners hebben meegedacht over de inrichting van de website en actief getest op de gebruiksvriendelijkheid. Aanpak energiearmoede De participatieraad is actief betrokken geweest bij de ontwikkeling van de aanpak op energiearmoede. Mede op basis van de geleverde input kon een voorstel worden uitgewerkt, waarover de raad begin 2023 een besluit heeft genomen. |
|
Intensievere samenwerking vindt plaats met nieuwe en bestaande partners en allianties |
|
|
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Als een vervolg op de in 2022 vastgestelde visie op dienstverlening 'Betrouwbaar en Dichtbij' is gewerkt aan het uitvoeringsprogramma dienstverlening. Een programma waarin een breed scala aan projecten en acties staat opgenomen die bijdragen aan het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening. Dit programma wordt vastgesteld in het voorjaar van 2023. Parallel aan het ontwikkelen van het uitvoeringsprogramma is een aantal verbeteracties reeds gerealiseerd in 2022. Het gaat hier onder ander om:
|
|
Doelstelling (D3): |
|
De financiële huishouding is zowel op korte als op lange termijn gezond |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Zowel de begroting 2022 als de jaarrekening 2022 waren/zijn structureel en reëel sluitend. Zoals gebruikelijk zijn de risico's voor de gemeentelijke exploitatie ook in 2022 opnieuw beoordeeld, geactualiseerd voor 'kans' en 'impact' en financieel gekwantificeerd. De omvang van de Algemene risicoreserve is ruim voldoende; de weerstandsratio ligt met 8,8 ruim boven de door de Raad geformuleerde ratio van 1,4 tot 2. |
|
Er is een evenwichtige ontwikkeling van de woonlasten |
|
Wat hebben we in 2022 gedaan? Staand beleid is dat de tarieven van de reinigingsheffingen en de rioolheffing 2022 zijn bepaald op basis van een kostprijsberekening. Eveneens is het in Losser gebruikelijk dat de tariefontwikkeling van de overige heffingen gebaseerd is op de door het Centraal Planbureau geprognosticeerde loon- en prijsontwikkeling. De Hondenbelasting is afgeschaft. |
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".
Per saldo wijkt het Programma Bestuur en Dienstverlening afgerond € 1.051.000 positief af ten opzichte van de gewijzigde begroting. Dit saldo bestaat uit de volgende onderdelen:
Hieronder worden deze onderdelen afzonderlijk toegelicht.
Per saldo laat het Programma Bestuur en Dienstverlening een voordelig saldo zien van € 1.051.000 ten opzichte van de gewijzigde begroting. Dit is exclusief het verwachte voordelige rekeningresultaat van € 6.544.000 .
Toelichting nadelig saldo lasten € 458.000
Op het onderdeel ondersteuning organisatie staat een voordeel van € 31.000, doordat de kosten voor communicatie lager uitvallen. Daarnaast valt de winst op de grondexploitaties lager uit dan op voorhand ingeschat, daardoor valt de te betalen Vennootschapsbelasting (Vpb) mee, wat een voordeel van € 30.000 oplevert. Het onderdeel crisisbeheersing en brandweer laat een voordeel zien van € 60.000, dat vooral veroorzaakt wordt door de uitkering van het positieve rekeningresultaat 2021 van de Veiligheidsregio Twente.
Tegenover deze voordelen staat een nadeel op het onderdeel bestuur van € 208.000. Dit wordt vooral veroorzaakt door de pensioenuitkering aan voormalig bestuurders. De lasten voor burgerzaken vallen € 56.000 hoger uit dan geraamd, doordat er meer beroep is gedaan op publiekdienstverlening. Daarnaast zijn de kosten in het kader van de uitvoering wet WOZ voor het GBT € 125.000 hoger dan ingeschat. Tenslotte levert het saldo op de bedrijfsvoering/kostenplaatsen op de lasten nog een nadeel van € 200.000 op op de overige baten en lasten.
Toelichting voordelig saldo baten € 1.516.000
Op het onderdeel bestuur staat een voordeel van € 467.000. Door een wijziging van de rekenrente is dit bedrag vrijgevallen uit de voorziening pensioenen wethouders. De OZB-opbrengst is € 122.000 hoger dan verwacht. Daarnaast pakt de algemene uitkering hoger uit, het voordeel is in 2022 € 640.000. Van de in 2020 betaalde Vpb is gebleken dat teveel is betaald. We hebben van de belastingdienst € 29.000 terug gekregen. Verder vallen de inkomsten uit leges van producten van burgerzaken (paspoorten, rijbewijzen, ID-kaarten en huwelijken bijvoorbeeld) € 73.000 hoger uit dan geraamd. Tenslotte wordt een voordeel ongeveer € 350.000 veroorzaakt door de herwaardering van een aantal balansposten (voorzieningen en verplichtingen). Het gaat onder meer om bedragen die voor 2017 ontvangen zijn en waar de afgelopen vijf jaar geen beroep op is gedaan en waar geen aantoonbare verplichtingen meer voor gelden. Het saldo op de bedrijfsvoering/kostenplaatsen levert op de overige baten en lasten nog een voordeel op van afgerond € 100.000.
Het saldo op de treasury valt € 259.000 lager uit dan geraamd. Enerzijds komt dit doordat de dividenduitkering in 2022 lager uitvalt dan geraamd. Anderzijds hebben we minder kunnen toerekenen aan de grondexploitaties, doordat de investeringen achter blijven bij de planning. Daarnaast worden veel hypotheken versneld afgelost, waardoor de renteopbrengsten op de hypotheken tegenvallen.
Toelichting nadelig saldo onttrekkingen € 6.000
De onttrekking aan de reserves laat een relatief klein nadeel zien dat hier niet verder wordt toegelicht.