De gemeente Losser kende in 2019 volgens de Programmabegroting de volgende programma's:
1.1 Sociaal
1.2 Fysiek
1.3 Bestuur & Dienstverlening
De verdeling van de lasten in 2019 was als volgt:
Programmadoel:
"De gemeente Losser stimuleert en faciliteert maatschappelijke deelname en zelfredzaamheid."
Doelstellingen:
Doelenboom Sociaal
|
In 2019 is het integraal werken binnen de afdeling WIJZ verder geïmplementeerd. We hebben één centrale toegang ingericht waarin alle expertise vertegenwoordigd is en integraal gewerkt wordt. Het uitgangspunt blijft het principe van één gezin, één plan, één regisseur centraal staat. Daarnaast zijn de pilots uit het document “Van inzicht naar actie” gerealiseerd. Dit zijn pilots in Losser om te onderzoeken of we met preventieve inzet (op langere termijn) de kosten kunnen beperken en zo de vermindering van rijksmiddelen kunnen opvangen. Deze dragen tevens bij aan een verdere innovatie van het sociale domein.
Doelstelling (S1): |
|
Inwoners zijn betrokken bij het in stand houden van goede basisvoorzieningen |
Inwonerparticipatie
Welzijn
Statushouders
Cultuur
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Participatie Samen met de dorpsraden is een proces gestart om te komen tot de ontwikkeling van een lokaal platform Right to challenge. Het platform moet inwoners ondersteunen bij het initiëren en coördineren van initiatieven. Welzijn Met ingang van het schooljaar 2019/2020 is het muziekonderwijs ondergebracht binnen de nieuwbouw van het Twents Carmelcollege. Statushouders Om de participatie en integratie van statushouders te bevorderen zijn we in 2019 gestart met de uitvoering van het beleidsnota Integratie Statushouders. De fietslessen en het e-portfolio voor statushouders zijn gerealiseerd. Cultuur
|
|
Succesvolle inwonerinitiatieven zijn ondersteund en hebben een structureel karakter |
Cultuur
Inwonerparticipatie
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Cultuur Vanuit het thema Smokkeldorp Overdinkel is aan vrijwillige gidsen een training rondom ‘het vertellen van het verhaal van dorp en landschap’ gegeven. Deze krijgt in 2020 een vervolg. Participatie Incidentele subsidies |
|
Vrijwilligers zijn ondersteund |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan?
|
|
Doelstelling (S2): |
|
Het aanbod aan cultuur, recreatie en sport is gevarieerd |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Cultuur
Vanuit Cultuurregio Twente zijn aan creatieve techniek gekoppelde activiteiten aangeboden via de bibliotheek (lesprogramma Tetem). Sport In overleg met de DinkelSurvivalRunners is medewerking verleend aan het plan voor realisatie van een survivalaccommodatie in Losser. Er is verder onderzoek gedaan naar de realisatie van een sporthal in de Lutte. Dat is niet haalbaar gebleken, zodat het gebruik van de huidige sporthal in de centrumhal van het Luttermolenveld wordt gecontinueerd. In 2019 is een aannemer geselecteerd voor de bouw van de nieuwe sporthal in Losser. De oude sporthal is in de periode september-oktober 2019 gesloopt. In oktober 2019 is gestart met de bouw van de nieuwe sporthal. De gemeente Losser neemt deel aan de regeling lokale sportakkoorden. Per 1 september 2019 is een sportformateur aangesteld. Deze heeft diverse bijeenkomsten georganiseerd voor sportaanbieders en andere maatschappelijke partners om input te verzamelen voor de ontwikkeling van een lokaal sportakkoord. Plan is deze in april 2020 te presenteren. Op basis hiervan wordt bij het rijk uitvoeringsbudget aangevraagd. |
|
De gezondheid en de actieve levensstijl van inwoners is gestimuleerd |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? In maart 2019 is de Kadernota Gezondheid 2019-2022 vastgesteld. Dit betreft een integrale nota, die een relatie heeft met alle gemeentelijke beleidsterreinen met betrekking tot volksgezondheid. In het eerste uitvoeringsjaar 2019 zijn diverse acties uitgevoerd en is gestart met het opstellen van het uitvoeringsprogramma. Door verschillende subsidieregelingen is een groot aantal inwoners via verschillende sport- en beweegprojecten (Lekker Fit, Schoolschaatsen, De Actieve Ontmoeting, FC Noaber, Jeugdsportfonds, Kortingsregeling, Kuier Deur, Cool2Bfit) gestimuleerd meer te gaan sporten en bewegen. |
|
Actieve deelname in de maatschappij is gestimuleerd |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan?
Activering (arbeids)participatie In 2019 hebben we werkzoekenden intensief begeleid naar werk of participatie. Dit doen we door regelmatig contact te hebben. De frequentie waarin dit plaatsvindt is maatwerk. Daarbij is veel aandacht besteed aan groepen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, waarbij verschillende groepen te onderscheiden zijn: statushouders, kwetsbare jongeren, GGZ doelgroep, mensen met een arbeidshandicap, waaronder schoolverlaters van het speciaal- en praktijkonderwijs (doelgroepenregister). Verschillende consulenten hebben zich gespecialiseerd in de afzonderlijke doelgroepen en werken daarbij samen met (onder andere) FC Noaber, het Servicebedrijf, RMC/leerplicht (in het kader van de aanpak Twentse Belofte), de GGZ-sector, scholen, het UWV, verzekeringsartsen en uiteraard met werkgevers en het Werkplein Twente. We constateren dat de begeleiding naar werk en na plaatsing op betaald werk steeds intensiever wordt. Nazorg op de werkplek is nodig om uitval te voorkomen. Bovendien voert de gemeente de "wet poortwachter" functie voor werkgevers uit, bij uitval door ziekte van mensen uit het doelgroepenregister. Het aantal mensen dat met een loonkostensubsidie werkt is gestegen van 32 naar 38. De adviseur Werk ondersteunt werkgevers bij de inzet van functiecreatie en jobcarving: hierdoor zijn functies beter bereikbaar geworden voor mensen met een arbeidshandicap. Eind 2019 heeft de werkgever Confidencus, in overleg met de gemeente, een vestiging geopend in Losser, waardoor er werk is voor werkzoekenden die aangewezen zijn op eenvoudig zittend werk. Het gaat om 16 personen. Door inzet van intensieve (en waar nodig integrale) begeleiding, de poortwachtersfunctie bij de aanvraag van een uitkering en een actieve werkgeversbenadering (in samenwerking met Werkplein Twente) hebben we ervoor gezorgd dat het uitkeringsbestand in 2019 gedaald is van 299 naar 270. Deze daling is hoger dan verwacht, waardoor we een hoger overschot hebben op het uitkeringsbudget dan vooraf verwacht. Door de daling van het aantal mensen met een uitkering en een intensieve begeleiding door eigen personeel zijn minder trajecten gestart. Hierdoor is er bij het re-integratiebudget € 78.000 voordeel. In 2019 zijn met het Taalpunt concrete afspraken gemaakt om de taalmeter onderdeel te laten worden van de intake "werk en inkomen", waarmee we de doelgroep NT1'ers, die laaggeletterd zijn, beter in beeld willen krijgen en een vervolgaanbod op maat willen doen. |
|
Er is adequate onderwijshuisvesting voor zowel basis- als voorgezet onderwijs |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? De revitalisatie van het Twents Carmel College locatie Losser is in juni 2019 opgeleverd. Bij de start van het schooljaar 2019/2020 (augustus 2019) is het vernieuwde gebouw in gebruik genomen. |
|
Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan?
|
|
Doelstelling (S3): |
|
(Bestaande) initiatieven gericht op kwetsbare inwoners (bijvoorbeeld door armoede) zijn op elkaar afgestemd en gestimuleerd |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Armoedebeleid Diverse regelingen voor kinderen zijn breder bekend gemaakt, vooral door de St. Leergeld Losser: hierdoor is het bereik onder kinderen fors toegenomen. De gemeente heeft in 2019 nieuwe afspraken gemaakt met de St. Leergeld over de ondersteuning door de gemeente, waardoor de St. Leergeld een stimulans houdt om externe fondsen te werven, maar er toch een gemeentelijke subsidie als basis aanwezig is. De subsidie aan de Voedselbank, die dient als bijdrage in de huisvestingslasten, is in 2019 structureel verhoogd naar aanleiding van de verhuizing van de Voedselbank. De coördinator armoedebeleid heeft veel contact gehad met diverse uitvoerders binnen het armoedebeleid en heeft partijen bij elkaar gebracht zodat de bekendheid groter werd. Er is een samenwerking met de gemeenten binnen Noord-Oost Twente. In 2019 zijn diverse ondersteunende instrumenten ingezet voor mensen in schuldensituaties. De ondersteuning varieert van lichte tot zware ondersteuning. De Stadsbank Oost Nederland voert een groot deel van de schuldhulpverlening voor Losser uit. De intake vindt plaats in Losser, tenzij iemand liever in Enschede wil afspreken. Door het aanwezig zijn in 't Lossers Hoes van de consulent van de Stadsbank is de samenwerking met gemeentelijke consulenten versterkt, waardoor ook voor klanten van de Stadsbank, die eerder niet bij de gemeente bekend waren, een integrale aanpak beschikbaar is. In 2019 is gestart met de uitvoering van het project vroegsignalering schulden. Hiermee is opvolging gegeven aan de signalen die we binnen hebben gekregen; in veel gevallen door middel van een huisbezoek. Ervencoaches zijn begonnen met het bezoeken van boerenbedrijven in het kader van een pilot. De provincie erkent de brede problematiek en heeft aangegeven de pilot te willen voorzetten en hierop de regie te willen voeren. De gemeente heeft wensen voor de aanpak doorgegeven. Kwetsbare jongeren (zonder startkwalificatie en/of weinig inkomsten) worden via het project "Twentse Belofte" in kaart gebracht. In een structureel overleg van RMC/Leerplicht en twee trajectbegeleider worden, indien nodig, vervolgacties ingezet. Regelmatig wordt hiervoor een huisbezoek ingezet. We hebben een onderzoeksbureau opdracht gegeven de effecten van onze eigen regelingen op de armoedeval in kaart te brengen. |
|
De vraag van de inwoners is integraal geanalyseerd en opgepakt |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Er is een start gemaakt met de opdrachten (zoals: inspelen op vergrijzing; een arbeidsmarkt voor iedereen en preventieve schulden) binnen het integraal beleidsplan. Er is een globaal een plan van aanpak gemaakt om de doelen die gekoppeld zijn aan de ontwikkelingsopgaven met elkaar te verbinden. Onze medewerkers zijn getraind tot integrale consulenten. Alle consulenten kunnen elk leefgebied met de klant in kaart brengen. De consulenten behouden daarnaast hun expertise op het gebied van Jeugd/wmo/participatie. We hebben één (integrale) toegang ingericht waar cliënten met al hun vragen terecht kunnen. Ook is een integrale triage ingericht en is de visie integraal werken breed gedeeld met onze ketenpartners. We hebben ingezet op het verbeteren van de samenwerking met huisartsen, scholen, wijkverpleging, jeugdreclassering, jeugdbescherming en gecertificeerde voogdij-instellingen. Dit doen we door structureel met elkaar in gesprek te blijven en kennis te delen op lokaal en regionaal niveau. |
|
De kennis en kunde van interne en externe verwijzers en andere betrokken partijen is optimaal benut |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Er is intensief ingezet op de samenwerking met de huisartsen en de scholen. Alle scholen zijn bezocht. De samenwerking met de scholen en huisartsen is geëvalueerd. De samenwerking en evaluaties waren structureel van aard. Er zijn in 2019 twee POH- Jeugd bij de huisartsen vanuit de gemeente ingezet. De afstemming met de jeugdbescherming en jeugdreclassering is regelmatig en loopt naar wens. Er wordt kritisch gekeken naar meerdere varianten van jeugdhulp. Er is één grote aanbieder, waarmee de lijnen heel kort zijn. Met de andere twee zijn we nog in gesprek om ook dit resultaat te bereiken. De sportcoach is ingezet bij de lokale voetbalverenigingen om ouders en trainers laagdrempelig te ondersteunen in het contact met kinderen (en hun ouders) en vragen rond onder andere gedragsprobelemen en groepsdruk te bespreken. De coördinator armoedebeleid heeft diverse "kijkjes in de keuken" georganiseerd, om de mogelijkheden die er zijn op het gebied van armoedebestrijding en schuldhulpverlening breder bekend te maken. Deze coördinator informeert de integraal consulenten regelmatig over welke mogelijkheden er zijn en geeft tips over het herkennen van situaties van armoede en schulden. Naast de werkgroep LEA zijn ook de schoolbesturen, organisaties voor kinderopvang betrokken geweest bij het opstellen van lokale samenwerkingsafspraken. Bij de implementatie van de doorgaande lijn zijn naast basisonderwijs en kinderopvang ook de gastouders betrokken. |
|
Doelstelling (S4): |
|
Ondersteuning en zorg is bereikbaar en toegankelijk voor de inwoners en is integraal, passend en kostenadequaat aangeboden |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, zoals statushouders, mensen met een arbeidshandicap of met een GGZ achtergrond, zijn intensief begeleid. Werkzoekenden in Overdinkel zijn intensief begeleid in Overdinkel. De werkwijze is iedereen met een Participatiewetuitkering, een passend aanbod te doen. Het aantal uitkeringen is in 2019 verder gedaald van 299 naar 270; deze daling is groter dan verwacht. De medewerkers van de afdeling WIJZ van zijn allemaal getraind in integraal werken. De consulenten zijn bijgeschoold op alle drie de wetten, om de inwoners beter te woord te kunnen staan. De inzet van thuisbegeleiders, consulenten als POH/ondersteuning bij de huisartsen en de inzet van de consulenten als SMW tijdens spreekuren op school is gecontinueerd. Werknemers met een Wsw-dienstverband bij de gemeente Losser zijn zoveel als mogelijk en passend, middels detachering danwel begeleid werken in een reguliere werkomgeving geplaatst. Het gaat dan over 75% van de totale WSW-populatie. Over 2019 is een groot personeel verloop geweest. De belangrijkste reden daarvoor is pensionering. Eind 2019 waren nog 126 personen werkzaam met een Wsw-dienstverband bij de gemeente Losser. Begin 2019 waren dat er nog 138. In 2019 is, gezamenlijk met de gemeente Oldenzaal, een onderzoek gestart naar de continuering van de samenwerking met de huidige contractpartner Larcom. Een belangrijk onderdeel van de eventuele continuering van de samenwerking met Larcom zal zijn het tot stand brengen van een nadrukkelijke verbinding tussen, enerzijds, beschut werken vanuit de Wsw en de Participatiewet en anderzijds, de Wmo en statushouders. Er zijn drie taalklassen gestart in Overdinkel. In deze taalklassen krijgen kinderen met een taalachterstand extra ondersteuning in de taalvaardigheid. |
|
Ingekochte ondersteuning en zorg is voldoende en van goede kwaliteit |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan?
|
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".
Per saldo wijkt het Programma Sociaal € 1.991.000 positief af ten opzichte van de gewijzigde begroting.
Toelichting saldo lasten:
De lasten op het onderdeel sport zijn vooral door de verplichte afwaardering van de sporthal de Fakkel en het nadeel op de verrekening van de btw met bijna € 410.000 overschreden.
Er zijn meer uitkeringsgerechtigden uitgestroomd dan verwacht. In de landelijke prognoses werd rekening gehouden met een lichte stijging, waardoor de werkelijke kosten lager zijn dan de budgetten. Hierdoor is er een voordeel op het taakveld Inkomensregelingen van € 649.000.
Op het product sociale werkvoorziening zijn de lasten € 632.000 lager door een overheveling van de doorberekening WSW-lonen naar de kostenplaats Servicebedrijf; omdat het hierbij gaat om een gemeente-interne doorberekening moet conform de voorschriften dit niet als een bate (zoals in de begroting), maar als een negatieve last in de administratie worden verwerkt. Daarnaast is er zo'n € 75.000 aan reiskosten niet afzonderlijk begroot. Het totaal voordeel op het taakveld Begeleide participatie bedraagt € 568.000.
Voor de maatwerkvoorzieningen hulpmiddelen zijn de kosten € 60.000 lager dan verwacht, doordat onder andere de code 'Veilig vervoer' is uitgesteld. Ook blijken de kosten lager te zijn dan verwacht. Voor de ondersteuningsbehoeften Wmo bedraagt de nadelige afwijking ten opzichte van de begroting € 110.000.
De kosten voor ondersteuning jeugd zijn in totaal € 522.000 lager dan begroot. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat meer is ingezet op 'algemene voorzieningen' in plaats van op individuele voorzieningen. Daardoor ontstaat een kostenvoordeel. Dit is voor een groot deel ook te danken aan de pilots, beschreven in het voorstel 'Van Actie naar inzicht' en de regisseur externe verwijzing. Het aantal jeugdigen in zwaardere trajecten is tevens gedaald.
Toelichting saldo baten:
Het btw-nadeel op het onderdeel Sport wordt naar alle waarschijnlijkheid gecompenseerd door de Spuk-uitkering, waardoor de baten een voordeel van € 150.000 laten zien. Verder zien we op de kosten van onderwijs een voordeel van in totaal € 120.000, met name door lagere kosten van onderwijshuisvesting en meevallers op het leerlingenvervoer.
Voor beschermd wonen zijn er incidentele baten in 2019, het voordeel is € 360.000. Deze regeling wordt door de gemeente Enschede als centrumgemeente onder meer voor Losser uitgevoerd.
Toelichting saldo stortingen:
Er is meer in de reserves gestort dan geraamd. De extra storting is het gevolg van de reservering van niet uitgegeven middelen voor Gezond in de Stad (GIDS).
Toelichting saldo onttrekkingen:
Er is meer dan € 750.000 meer onttrokken aan de reserves dan geraamd. Tegenover de afwaardering van de sporthal staat de vrijval van de hiervoor gevormde bestemmingsreserve voor een bedrag van € 450.000. Daarnaast zijn bedragen aan de reserves onttrokken voor projecten in het Sociaal Domein en applicatie voor het Sociaal Domein.
Programmadoel:
"Losser is een duurzame, schone en veilige gemeente met ruimte voor de kwaliteiten van het Noordoost Twentse landschap en de vitale dorpskernen."
Doelstellingen:
Doelenboom Fysiek
|
Met de vaststelling van een aantal ontwikkelingsgerichte (partiele) herzieningen van bestemmingsplannen en beleidsnotities en -visies op het gebied van Landschap, Recreatie en Toerisme en Ruimtelijke Ordening is ook in 2019 uitvoering gegeven aan een verdere ontwikkeling en versterking van het landschap, economische ontwikkelingen en de leefbaarheid van de kerkdorpen.
Tevens zijn belangrijke stappen gezet om de gemeentelijke organisatie voor te bereiden op de implementatie van de nieuwe Omgevingswet.
Doelstelling (F1): |
|
De kernkwaliteiten van het landschap zijn behouden en versterkt in samenwerking met belanghebbenden |
Omgevingswet
Cascobeleid In samenwerking met de gemeente Dinkelland wordt het cascobeleid geactualiseerd en vastgesteld. Allianties
Erfgoed
Uitvoeringsactiviteiten
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Omgevingswet Op basis van het 'Programmaplan invoering Omgevingswet' zijn projectplannen opgesteld voor:
Cascobeleid Het cascobeleid is in samenwerking met de andere NOT-gemeenten geëvalueerd. Daarbij is geconcludeerd dat de doelstelling van het behoud van het karakteristieke Twentse landschap nog steeds actueel is. Wel zal de casco-kaart beter bijgehouden moeten worden. Hiermee is in Losser een start gemaakt door al uitgevoerde cascoprojecten in te voeren op de cascokaart en geconstateerde fouten te herstellen. Verwacht wordt dat deze verbeterslag medio 2020 kan worden afgerond. Allianties We hebben de mogelijkheden binnen Losser onder de aandacht gebracht bij de kennisinstellingen en NovelT en omgekeerd en zijn in overleg met deze partijen. Studenten hebben in het kader van een Smart Solution Semester van Saxion in Overdinkel aan een opdracht gewerkt; NovelT is actief betrokken bij de Agrarische Dialoog. In samenwerking met de gemeenten in Noord-Oost-Twente, Landschap Overijssel, LTO en de Stichting Behoud Twents Landschap, is de Landschapsdeal Noordoost-Twente opgezet. Het doel van deze deal is het onderhoud van bosjes en houtwallen bevorderen, adviseren over maatregelen en communiceren over onderhoudsprojecten. Vooralsnog worden de middelen vooral ingezet voor advisering en communicatie. Op termijn worden ook oplossingen gezocht voor het bekostigen van het onderhoud zelf. Erfgoed In 2019 is de visienota cultuur vastgesteld. Erfgoed heeft hierin een prominente rol. Binnen gebiedsinrichtingsplannen is erfgoed (zowel fysiek als ‘het verhaal van de plek’) meegenomen. Mede hierdoor was het mogelijk hiervoor (provinciale) subsidies te verkrijgen. Uitvoeringsactiviteiten Ook in 2019 is er, onder de regie van de provincie en samen met de betrokken partijen, verder gewerkt aan de ontwikkelopgave in het kader van Natura 2000. Door de provincie zijn voor de gebieden Landgoederen Oldenzaal en Punthuizen-Stroothuizen de Provinciale Inpassings Plannen (PIP's) vastgesteld. Daarnaast zijn onder de regie van de provincie voorbereidende werkzaamheden gestart om ook voor het deelgebied Dinkelland-zuid een PIP op te stellen. In het kader van de CKO (kavelruil op vrijwillige basis) is samen met CKO een eerste verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden van een boerderijverplaatsing in het gebied Losser Noord. |
|
Sloop en hergebruik van voormalige agrarische gebouwen is gefaciliteerd |
Beleidsnotitie “Buitengebied met kwaliteit”
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Het conceptbeleid is verder uitgewerkt en gepresenteerd c.q. voorgelegd aan de raad. De input is meegenomen in de definitieve uitwerking ten behoeve van het participatietraject. |
|
De gemeente Losser is ontsloten met goede verbindingen tussen kerkdorpen, natuurgebieden en omliggende steden |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Knelpunten routes: We zijn gestart met de ontbrekende verbinding Stuwwal-Dinkeldal in het routenetwerk en brengen de mogelijkheden in kaart. We hebben samen met buurgemeente Gronau, percelen aangekocht voor het realiseren van een (fiets/)wandelverbinding tussen Overdinkel en Gronau die in 2020 gereed is. Routenetwerken Twente zorgt ervoor dat deze verbinding wordt opgenomen in het wandel/ fietsnetwerk. Vrijkomende materialen uit het centrum van Losser zijn hergebruikt ten behoeve van deze verbinding. We hebben in beeld gebracht wat nodig is voor het ommetje Tiekenveen in Overdinkel, zodat dit gerealiseerd kan worden. We werken nauw met Routenetwerken Twente samen om de basis van de routenetwerken in Losser op orde te krijgen en te houden. Het beleidsplan Wegen Losser 2018 – 2028 is in juni door de raad vastgesteld, waarbij het onderhoudsbudget structureel is verhoogd. Ten aanzien van de Gemeentelijke Mobiliteitsvisie zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Tegelijkertijd speelden de voorbereidingen op het proces om te komen tot een Omgevingsvisie. Gezien het feit dat de tijdsspanne te overzien is, is geconcludeerd dat het beter is om vanuit verschillende vakspecialismen samen een gedeelde visie op ruimte en mobiliteit op te stellen (ihkv de Omgevingsvisie) en vervolgens op basis hiervan een integraal Mobiliteitsplan op te stellen. Dit proces is begin 2020 van start gegaan. Regionale samenwerking verkeer en vervoer Educatie- en communicatieprojecten: In het kader van een gezamenlijke provinciale aanpak op het gebied van educatie- en communicatieprojecten, toegespitst op gedragsbeïnvloeding voor diverse leeftijdscategorieën, zijn de volgende projecten uitgevoerd:
Verkeersveiligheid fietsers: In januari 2019 en november 2019 heeft er in de ochtend, in het kader van de landelijke fietsverlichtingscampagne, een fietsverlichtingscampagne plaatsgevonden op het fietspad aan de Oldenzaalsestraat en wel ter hoogte van steenfabriek De Werklust. Hierbij werden de fietsers aangehouden en degenen zonder verlichting werden toegesproken over de noodzaak van goede fietsverlichting en kregen fietslampjes uitgereikt om hun fiets te verlichten. Veiligheidshesjes voor alle Losserse basisschoolkinderen: In de eerste schoolweek na de grote vakantie is de actie “Veiligheidshesjes voor alle Losserse basisschoolkinderen” gehouden. Een actie van de gezamenlijke verkeersouders van de Losserse basisscholen in samenwerking met de gemeente Losser. Hierbij werden aan alle leerlingen van de 12 Losserse basisscholen en de Losserse leerlingen van het bijzonder onderwijs veiligheidshesjes uitgedeeld. Hiermee kunnen deze kinderen zichtbaar en veilig aan het verkeer deelnemen. MaaS-pilot Twente: Eind 2018 hebben 8 Twentse gemeenten, waaronder de gemeente Losser, in gezamenlijkheid besloten deel te nemen aan de MaaS-pilot Twente (Mobility as a Service). De Twentse MaaS-pilot is een van de 7 regionale pilots die het ministerie van I&W financieel en met kennis ondersteunt. De doelstelling hierbij is om, conform de “Twentse Visie op vervoer”, binnen drie jaar een volwaardig goed functionerend reisbureau op te zetten en in stand te houden. Dit met de doelstelling het gebruik van maatwerkvervoer te verminderen door aan alle inwoners en bezoekers van Twente, op een toegankelijkere en laagdrempeligere manier, toegang te bieden tot het voor hen op dat moment meest aantrekkelijke vervoermiddel. Vooruitlopend op de eind 2019 te houden aanbesteding heeft er op 5 september 2019 een marktconsultatie plaatsgevonden. Dit met de doelstelling belangstellende raamcontractanten inzicht te geven in het huidige maatwerkvervoer, de MaaS-pilot Twente te pitchen en te promoten, het Programma van Eisen toe te lichten en de mogelijkheid te bieden tot het stellen van vragen. Naar aanleiding van de op 6 december 2019 gehouden aanbesteding is besloten om de 1e fase van de MaaS-pilot Twee, die loopt tot april 2020, in te gaan met twee marktpartijen te weten Tranzer en Keolis. Hierna zal worden besloten welke marktpartij de MaaS-pilot Twente toebedeeld krijgt om een digitaal platform te creëren (bijv. mobiele app) waarmee op maat gemaakte reismogelijkheden en persoonlijk reisadvies met real-time informatie wordt aangeboden, inclusief betaling en afhandeling van transacties. Concessie “Overijsselse en Gelderse aanpak voor slim openbaar laden”: Eind 2018 is de concessie “Overijsselse en Gelderse aanpak voor slim openbaar laden” van start gegaan. Dit met de doelstelling dat eind 2020 in Overijssel behoefte bestaat aan 1.400 laadpalen in de openbare ruimte. Hiermee wordt een dekkend netwerk van laadmogelijkheden gecreëerd. Om elektrisch rijden te faciliteren c.q. te stimuleren zijn in 2019 de strategische locaties ’t Lossershoes te Losser, ’t Trefhuus te Overdinkel voorzien van een openbare laadpaal. In 2020 zullen er nog op meerdere locaties laadpalen komen. In het verlengde hiervan zijn de bewoners van de gemeente Losser gewezen op de site Openbaarladen.nl waar kosteloos een laadpaal voor in de openbare ruimte kan worden aangevraagd. Hiervan zijn eind 2019 de eerste aanvragen gehonoreerd welke in 2020 geplaatst zullen worden. Bevorderen openbaar vervoer: Het vervoerplan 2019 OV concessie Twents is in feite gelijk aan het vervoerplan uit 2018. Echter met dit verschil dat in de tweede helft van 2019 de buslijnen 61 en 64 te maken kregen met langdurende omleidingsroutes binnen de bebouwde kom van Losser. Dit door het toedoen van de grootschalige herinrichtingswerkzaamheden aan de Gronausestraat. Daar deze werkzaamheden duren tot eind 2020 is/wordt deze tijdelijke loop van buslijnen 61 en 64 opgenomen in het vervoerplan 2020 OV concessie Twents.
|
|
De relatie tussen de dorpskernen en het omliggende landschap in de gemeente Losser is duurzaam versterkt |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? We hebben externe bijdragen verworven voor projecten die bijdragen aan deze doelstelling: Het geprojecteerde fietspad achter bedrijventerrein De Pol is, inclusief het versterken van de houtwal en andere voorzieningen, opgenomen in o.a. het PIP-proces dat formeel begin 2020 van start gaat. Ten aanzien van Losser aan de Dinkel zijn, ten gevolge van de subsidiekansen, twee sporen ontstaan: |
|
Doelstelling (F2): |
|
Het toerisme is versterkt door differentiatie van het verblijfsrecreatief aanbod, kwaliteitsverbetering en productvernieuwing |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Actieprogramma Recreatie en toerisme. We hebben, samen met de brede sector, bestaande uit diverse partijen, variërend van agrariërs tot horecaondernemers, cultuur- en natuurorganisaties en dorpsraden, het Actieprogramma uit 2016 geactualiseerd. De rollen, taken en verantwoordelijkheden van de diverse partijen zijn bevestigd. Dit Actieprogramma was medio 2019 gereed en heeft als aanjaagfunctie voor een aantal projecten gefungeerd. Vernieuwende initiatieven als Lutterzand Literair en een pop up escaperoom in Overdinkel hebben we middels een bijdrage gestimuleerd. Thema Smokkelen. Het thema Smokkelen is verder ontwikkeld door o.a. inzet op thematische lesbrieven in samenwerking met Tetem. Het Twents Blokje Om waar de Smokkelroute deel van uit maakt is geopend. Ondernemers zijn gestimuleerd om arrangementen te maken. Nieuwe initiatieven. We hebben ondernemers bij nieuwe initiatieven gestimuleerd om gebruik te maken van de 'Leisure Leefstijlen', zodat initiatieven met een aantoonbare meerwaarde ontstaan. |
|
Werkgelegenheid is gestimuleerd doordat bestaande en nieuwe bedrijven zowel binnen de gemeente als de regio kansen en ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Laagdrempelig bereikbaar. Zowel bestuurlijk als ambtelijk hebben we bedrijven bezocht. Hierbij nodigen we de ondernemers uit bij ontwikkelingen in een vroegtijdig stadium contact op te nemen met de accountmanager. We hadden regulier contact met de diverse ondernemersverenigingen in de gemeente en woonden de vergaderingen van de Samenwerkende Ondernemersverenigingen Gemeente Losser (SOGL) actief bij. We informeerden pro actief ondernemers over subsidies en andere regelingen. Faciliteren van initiatieven van ondernemers. We hebben ondernemers herhaaldelijk opgeroepen vroegtijdig hun plannen aan ons voor te leggen zodat we kunnen meedenken in hun initiatieven. We hebben ondernemersbijeenkomsten georganiseerd. Gemeentebreed een ZZP bijeenkomst, Mix en Match bijeenkomst en een bijeenkomst in het kader van de Dag van de Ondernemer. In De Lutte hebben we een ondernemersbijeenkomst voor de Lutterse ondernemers georganiseerd. De gemiddelde opkomst was ca 50 ondernemers per bijeenkomst m.u.v. de Mix en Match bijeenkomst. Hiervoor was onvoldoende animo. Detailhandelsvisie. De in 2018 verkregen input is verwerkt in 2019 tot een concept detailhandelsvisie. Hierbij is ook flankerend beleid met een subsidieverordening opgesteld. Inspelen op actualiteiten. We hebben de regionale en landelijke ontwikkelingen afgestemd tijdens regionale overleggen, waarbij ook de Regiodeals en de Agenda voor Twente gemonitord zijn. We hebben Starten in Twente onder de aandacht gebracht bij startende ondernemers. |
|
De gemeente Losser is vermarkt als de Schatkamer van Twente |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Toeristische marketing. Twente Marketing en VVV De Lutte Losser hebben de ketensamenwerking versterkt. Als gemeente volgden, faciliteerden en stimuleerden we de ontwikkelingen, zoals meer online zichtbaarheid, Engelstalige en Duitstalige informatie. Hiertoe zijn prestatieafspraken met de VVV de Lutte-Losser gemaakt. Schatkamer van Twente. We hebben ervoor gezorgd dat de uitingen van de Schatkamer van Twente passen binnen de profilering van Twente Marketing. Samen met de ondernemers hebben we een toeristische film gemaakt over Losser. Daarnaast zijn een film over wonen en werken in Losser en een corporate film ontwikkeld. Om ons beter te kunnen profileren hebben we een portal laten ontwikkelen voor de Schatkamer van Twente. |
|
Doelstelling (F3): |
|
Duurzaamheid is stelselmatig betrokken in de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijke taken en initiatieven |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? De dynamische Uitvoeringsagenda Duurzaam Losser 2018 en 2019 is leidend geweest voor de invulling en verantwoording van het ingestelde duurzaamheidsfonds (van € 5 ton). Dynamisch van aard is deze Uitvoeringsagenda van 40 projecten lopende het jaar aangevuld tot 45 projecten. Bij de afsluiting van 2019 zijn de kosten die zijn gemaakt € 274.075. Een volledige geactualiseerde verantwoording van alle 45 projecten is via een Raadsinformatiebrief aangeboden in de vergadering van 31 maart 2020. De samenwerking van de interne en externe organisatie is uit de verf gekomen en heeft zijn plek gekregen in het Platform Losser Duurzaam. Met een fysieke locatie aan de Kerkstraat 4 in ’t Greune hoes. De interne organisatie werkt hier integraal samen aan duurzaamheid en voor het externe energie transitie team (ETT) zijn vrijwilligers geworven. Deze vrijwilligers zijn aan de slag gegaan met de Greune deals in de samenleving, zoals Losser West Gas terug. Verder is geïnvesteerd in de verduurzaming van het materieel van het Servicebedrijf. Op het moment dat vernieuwing van materieel nodig is wordt bekeken of de aanschaf van elektrische bedrijfsmiddelen een optie is. Inmiddels beschikt het Servicebedrijf over 9 elektrische bedrijfsagens met oplaadstation. Ook bij de vervanging van mechanische handgereedschappen wordt bekeken of het overgaan van motorische aangedreven gereedschappen vervangen kunnen worden door elektrisch aangedreven gereedschappen. Vervangen openbare verlichting |
|
De gemeente Losser is in 2022 minimaal 20% energieneutraal |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Binnen de samenwerking Regio Twente op gebied van Milieu, Duurzaamheid en Afval is gewerkt aan een belangrijk thema, namelijk dat van de Regionale Energie Strategie Twente (RES-T). Voor deze RES-T zijn de bouwstenen ontwikkeld om bestuurlijke keuzes te kunnen maken. Daarnaast is met 11 Twentse gemeenten een samenwerkingsverband aangegaan voor inbesteding van de donkergroene duurzame energie inkoop bij Twence. Ook de samenwerking met Noordoost Twente (NOT) is sterker geworden en wordt nu ook buiten de Regio NOT erkend. Op 21 november 2019 is de digitale omgeving voor samenwerking op gebied van communicatie en participatie op duurzaamheid gelanceerd: https://www.energievannoordoosttwente.nl/. Binnen de samenwerking met de Noord Oost Twentse gemeenten (NOT) is gewerkt aan een belangrijk ander thema, namelijk dat van de Warmtevisie (aardgasloos). Deze is in samenwerking met de ketenpartners en inwoners van de gemeenten opgesteld. De Warmtevisie ligt momenteel ter inzage en kan naar verwachting in het voorjaar 2020 worden vastgesteld. Verder is een start gemaakt en subsidie aangevraagd voor de voorlopende Wijkuitvoeringsplannen (in Losser: Beuningen en Losser West). Andere projecten die in NOT verband zijn opgepakt betreffen het project Gemeente zoekt zon op bedrijfsdaken, verduurzamen/vergroenen van de legesverordening, onderzoek naar eigen exploitatie van zonnevelden (op gemeentegrond), digitaal loket Dichtbij Duurzaam en onderzoek naar transitie van de bestaande samenwerking in het energieloket Duurzaam Thuis Twente voor de verduurzaming van de particuliere woningmarkt en de samenwerking met Energieke Regio Noordoost Twente in een energieloket voor bedrijven. |
|
De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Naast het eerdergenoemde externe energie transitie team (ETT) zijn ook Greune deals gesloten met bijvoorbeeld het onderwijs in de energychallenges, het waterstof project van Van Heek, de lokale energiecoöperatie De Greuner (Beuningen), en de pilot bloembollen in groenstroken. Ook burgerinitiatieven kunnen gebruik maken van Greune deals. Zo is in 2019 een Greune deal 'Gas Terug' afgesloten. Een burgerinitiatief. Het optimaal inregelen van CV-ketels dat leidt tot vermindering van het gasverbruik bij individuele huishoudens in Losser. Het Energiefonds voor bedrijven, verenigingen en stichtingen blijkt een groot succes en is in het najaar met nog eens € 4 ton verhoogd naar een totaal beschikbaar subsidieplafond van € 6 ton. Met name de sportverenigingen maken hier ook gebruik van om de veldverlichting te verduurzamen naar led, maar ook om zonnepanelen te plaatsen op hun gebouwen. Voorbeelden hiervan zijn Stichting MAN, Sportclub Overdinkel, Hockeyclub Losser, KVV Losser en AJc’96. Bij herinrichtingsprojecten in de openbare ruimte, waarbij schoon hemelwater en afvalwater gescheiden worden, wordt middels actieve communicatie gestimuleerd dat inwoners op eigen terrein ook hemelwater gaan afkoppelen. Een mooi voorbeeld hiervan is het centrumplan Losser, waarbij de voormalige Aloysiusschool is ingericht als projectbureau met een ontvangstruimte. Hier wordt praktische informatie gegeven over wat inwoners zelf kunnen doen. Op het schoolplein is een proeftuin ingericht waar basisschoolkinderen een praktijkles over water hebben gevolgd. Verder zijn de eerste voorbereiding getroffen om een meerjarig boomplantprogramma te maken dit ter invulling aan het initiatief 1 boom per inwoner. |
|
De gemeente Losser voldoet aan de doelstellingen van 'Afvalloos Twente in 2030' |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Medio 2019 is de raad geïnformeerd over de uitgevoerde evaluatie invoering Diftar. Het algemene beeld is positief. Tegelijkertijd zijn aanvullende acties nodig om in 2030 de gezamenlijke ambitie te halen. 1. De inzet van de BOA’s continueren; 2. Communicatie continueren; 3. Voorloopacties organiseren; 4. Onderzoeken welke nieuwe beleidsmaatregelen kunnen worden genomen om in 2030 de gezamenlijke ambitie “Afvalloos Twente” te halen. De ambitie die is gesteld bij de invoering van Diftar is zo goed als gerealiseerd. Het aantal kilogram/inwoner/jaar is gedaald naar 85,1 kg |
|
Er zijn maatregelen genomen om verontreiniging van de bodem te voorkomen |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? In 2019 zijn de bodemkwaliteitskaart en bodembeheerplan vastgesteld. Tevens is een tijdelijk handelingskader voor PFAS vastgesteld. |
|
We maken de gemeente Losser klimaatbestendig in een tempo dat gelijk is aan de (verwachte) snelheid van de klimaatverandering |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? In het kader van het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) hebben we een actieve bijdrage geleverd aan het samenwerkingsverband Twents Waternet, dat in een speciale werkplaats de Twentse Klimaatatlas heeft ontwikkeld. Hiermee zijn de kwetsbaarheden voor weersextremen in Twente in beeld gebracht. Uw Raad is daarover in november 2019 geïnformeerd. Begin 2020 is het proces van de klimaatdialoog (waarbij de Klimaatatlas een hulpmiddel is) opgestart. Uiteindelijk moet dit leiden tot een gemeentelijke strategie met een uitvoeringsprogramma. Bij ruimtelijke ontwikkelingen, of dat nu plannen zijn van derden of van de gemeente zelf, stellen we eisen aan de inrichting van de openbare ruimte op gebied van klimaat. De komende jaren wordt dit beleid verder uitgebouwd en verankerd via het proces van het DPRA en de Omgevingsvisie. Dat we in Losser, met het systeem van de Kwaliteitsimpulsen (integrale aanpak i.c.m. participatieprocessen) waarbij we bijdragen aan zowel de eigen beleidsdoelen als die van onze partners, op de goede weg zijn blijkt ook uit het feit dat we eind 2019 externe bijdragen hebben verworven uit de regeling ZON (Zoetwatervoorziening Oost Nederland) voor het centrumplan Losser. Hierbij maken we water beleefbaar, maar voegen we ook schoon water toe aan de grondwatervoorraad waardoor verdroging wordt tegengegaan. |
|
Doelstelling (F4): |
|
De openbare ruimte is schoon, heel en veilig |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Er zijn goede investeringen gedaan bij het Servicebedrijf. Zo zijn er 3 nieuwe voormannen groen geworven en is het voertuigenpark van de wijkploegen gemoderniseerd. Daarnaast wordt blijvend geïnvesteerd in training en opleiding van de medewerkers om zo aan de afgesproken kwaliteit te kunnen voldoen In maart 2019 is onder de vlag van ‘Losser Schoon’ de Aanval op Afval georganiseerd, waarbij in de week voorafgaand aan de Nationale Opschoondag in alle kernen in samenwerking met tientallen partners (bedrijven, verenigingen, basisscholen, etc.) opruimacties en activiteiten zijn georganiseerd om de gemeente op te ruimen en de bewustwording t.a.v. (zwerf)afval te vergroten. In het kader van het Hondenbeleidsplan zijn de uitgevoerde maatregelen (plaatsing hondenpoepbakken en BOA-inzet) geëvalueerd en heeft bijsturing plaatsgevonden o.b.v. input van inwoners. Het college heeft intensief en regulier contact met de dorpsraden. De kwaliteit van de openbare ruimte is steeds onderwerp van gesprek. Daarnaast spelen in nagenoeg alle kernen de zogenoemde “Kwaliteitsimpulsen”. Via dit integrale spoor komt ook de ontwikkeling van de openbare ruimte aan de orde. Voor de overkoepelende Nota Kapitaalgoederen is verder gewerkt aan de voorbereidende werkzaamheden, omdat hiervoor de onderliggende data beschikbaar moet zijn. |
|
De openbare ruimte is kwalitatief passend ingericht afgestemd op de gebruiksfunctie |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? In de visie ‘Kwaliteitsimpuls De Lutte’ (raadsbesluit maart 2017) is vastgelegd dat de buitenruimte rondom Erve Boerrigter meer in overeenstemming wordt gebracht met de functie van de dorpsboerderij als ontvangstruimte voor De Lutte en verbinding met het centrumplein. Externe ontwikkelingen maakten dat de uitvoering in twee delen ter hand is genomen: in 2019 is de centrumzijde aangepakt, terwijl in 2020 de achterzijde (in samenhang met het project dorpsranden en de ruimtelijke ontwikkelingen rondom De Lutte noord) wordt uitgevoerd. In juni 2019 is het beleidsplan Wegen door uw Raad vastgesteld. De besluitvorming heeft vooral rondom het technisch/financiële deel plaatsgevonden. Voor de beleidsmatige vraagstukken zijn oplossingsrichtingen geformuleerd welke worden ingebracht in het proces rondom de Omgevingsvisie. |
|
Bij het vervangen en verbeteren van voorzieningen in de openbare ruimte zijn op integrale wijze de brede gemeentelijke doelstellingen nagestreefd |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? In Beuningen is, in de aanloop naar het proces van de Kwaliteitsimpuls, een aantal activiteiten uitgevoerd: In de Lutte is volop doorgewerkt aan het programma Kwaliteitsimpuls De Lutte. De herinrichting van de Lossersestraat is afgerond (waarbij door de aanleg van een waterberging tevens de ‘entree’ van het dorp is verfraaid) en is een groot deel van de herinrichting van de Dorpstraat uitgevoerd. Tegelijkertijd is gewerkt aan de herinrichting van de buitenruimte Erve Boerrigter. Parallel aan de uitvoerings-werkzaamheden is gewerkt aan voorbereidende werkzaamheden voor de volgende fasen. Zo zijn, conform de wens van uw raad, externe bijdragen verworven vanuit de regeling Nationaal Landschap NoordOost Twente, Klimaatactieve stad en DPRA-gelden (een deel hiervan is verworven dankzij de intensieve samenwerking met de St. Dorpsbelangen De Lutte). Ook bij het centrumplan Losser worden, op basis van het door uw Raad vastgestelde Parapluplan centrum Losser, meerdere sporen tegelijkertijd gevolgd: Ook in Glane is de meer-sporenaanpak van toepassing, zoals door ons college in december is toegelicht aan de raad. Onderdeel van de Kwaliteitsimpuls in Glane is onder andere de synergie met de werkzaamheden van het waterschap in het Dinkeldal. Het vervangen van de openbare verlichting lift zoveel als mogelijk mee met de herinrichtingsprojecten in de openbare ruimte omdat dat de mogelijkheid geeft nieuwe verlichtingsplannen te maken en de lichtmasten op de beste locaties te situeren, zodat de lichtopbrengst op de verharding voldoet aan de normen zoals vastgelegd in de beleidsnota Licht in de openbare ruimte. Zoals hierboven is vermeld, is in 2019, om technische én duurzaamheidsredenen, wel geïnvesteerd in het vervangen van de zogenaamde ‘energieslurpers’. |
|
De gemeente Losser borgt de omgevings-kwaliteit en sociale cohesie door de actuele regels correct toe te passen en te handhaven en verantwoord ruimte te bieden |
De bedoeling We streven naar een naleefbaar en handhaafbaar kader voor activiteiten (evenementen, bouwen, bedrijvigheid, enz.), omdat dit van belang is voor een leefbare samenleving en het behouden en versterken van de kwaliteit. Om dit te bereiken:
Omgevingsdienst Twente (ODT) In 2019 gaat de Omgevingsdienst Twente (ODT) van start voor de milieutaken. Dit betekent dat hiermee tevens een aantal milieumedewerkers onze organisatie gaat verlaten.
Evenementenbeleid De gemeente Losser wil een bruisende gemeente zijn met een gevarieerd aanbod van evenementen.
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Inzet Boa's De boa’s hebben op diverse terreinen hun werkzaamheden verricht en hebben ook sanctionerend opgetreden. In het eerste kwartaal van 2020 vindt een evaluatie plaats. Verbetering beleidscyclus In 2019 is een extern bedrijf ingehuurd om een kwaliteitsslag te maken in de beleidscyclus VTH. In dit kader is een nieuw model uitvoeringsprogramma opgesteld voor de VTH-taken, waarbij de koppeling is gelegd met de doelenboom in de begroting. Dit vooruitlopend op een herziening van het beleid. Versterking formatie van handhaving In 2019 hebben we de formatie van team Handhaving met vaste medewerkers kunnen invullen (2 toezichthouders bouw en een toezichthouder Apv/bijzondere wetten). Dit is van belang voor de stabiliteit in het team. Hiermee gaat ook kwaliteit van toezicht en handhaving omhoog. Omgevingsdienst Twente Deze is in 2019 van start gegaan. De afstemming met de omgevingsdienst verloopt goed. De komende jaren zal de ODT zich nog verder moeten doorontwikkelen. Evenementenbeleid |
|
Er is variatie en kwaliteit in het woningaanbod |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Ten behoeve van het afstemmen van de behoefte en onze voorraad heeft de Stec groep in het voorjaar een 'Woonbehoefte onderzoek en kwalitatief programmeren in de gemeente Losser' opgesteld. Gezamenlijk met provincie en overige gemeenten in Twente is op 18 oktober 2019 de Regionale Woonprogrammering Twente 2019 vastgesteld. De gemeente Losser heeft gekozen de in de RWP 2019 geboden mogelijkheid tot kwalitatief programmeren op te pakken om een beter evenwicht in wat we nodig hebben en aanbod op de woningmarkt te creëren. Reeds op 17 september 2019 heeft de provincie aangegeven dat zij in kan stemmen met het kwalitatief programmeren in de gemeente Losser. In 2019 is begonnen met het in procedure brengen van een tweetal bijzondere woonvormen voor ouderen in de vorm van een hofje: het Keizershofje in Losser en het Stien'n hofje in Overdinkel. Begin 2019 is het bestemmingsplan "Wonen aan het Dinkeldal" vastgesteld. Tevens zijn de (voormalige) bedrijfsopstallen in dit gebied gesloopt. De kavels in dit gebied zijn primair bedoeld voor de Vereniging CPO Losser. Net als voorgaande jaren zijn op basis van de Woonvisie Losser 2016 e.v. prestatieafspraken gemaakt met de woningcorporatie Domijn en de Stichting Huurders Belangen Losser. De herstructurering van de Lelie-, Iris- en Hyacintstraat vormt na de nieuwbouw van in totaal 40 sociale huurwoningen een moderne en groene buurt. Domijn heeft daarmee een nieuwe impuls aan de wijk gegeven. Op 21 mei 2019 is dit gevierd met een eindfeest voor bewoners, de bewonerscommissie en alle betrokkenen. In 2019 is aansluitend op deze nieuwe huurwoningen vergunning verleend voor de bouw van 21 koopwoningen. De woningvoorraad is in 2019 toegenomen met 56 woningen. Het grootste deel hiervan is gebouwd in de Saller in Losser (34 woningen), evenals 17 woningen op de Luttermolenveld in de Lutte en vier woningen op de Geurmeij in Overdinkel. Met het bouwrijp maken en het starten van de verkoop van bouwkavels in Saller 2c is een verruiming van het aanbod van koopwoningen tot stand gebracht. Naast de gebruikelijke communicatiekanalen (website gemeente en bouwborden) zijn de bouwkavels in de Geurmeij aangeboden via een plaatselijk makelaarskantoor maar ook via een makelaarskantoor uit Enschede. Deze hebben de kavels tevens aangeboden op Funda.nl. Er zijn in 2019 15 startersleningen verstrekt. |
|
Kernen hebben een aantrekkelijk en toekomstbestendig voorzieningenniveau |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? In samenwerking met belanghebbenden in de kernwinkelgebieden van Losser, de Lutte en Overdinkel is een concept-detailhandelsvisie opgesteld. In het kader van flankerend beleid is daarnaast een eerste concept-subsidieverordening t.b.v. gevelverbetering, verplaatsing en transformatie opgesteld, die begin 2020 zal worden afgerond. In het eerste kwartaal van 2020 zal de concept-detailhandelsvisie in procedure worden gebracht, waarna deze (samen met de subsidieverordening) medio 2020 door de raad kan worden vastgesteld. We hebben overleg met een delegatie van de weekmarkt gehad over de gewenste ontwikkeling van de weekmarkt. We hebben voorbereidingen getroffen voor een nieuwe marktverordening (in 2020) waarbij we de ontwikkelingen binnen deze sector meenemen. |
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".
Per saldo wijkt het Programma Fysiek € 2.720.000 positief af ten opzichte van de gewijzigde begroting.
Toelichting saldo lasten:
Het totaal voordeel aan lastenkant van ruim € 7,3 miljoen is als volgt ontstaan:
De resultaten voor de taakvelden 7.3 Afval en 7.2 Riolering zijn verrekend met de hiervoor ingestelde voorzieningen; de saldi binnen deze taakvelden ontstaan doordat in de kostendekkendheid van deze producten ook de te verrekenen BTW, de kwijtschelding en kosten van straatreiniging worden meegenomen. Deze kosten, die eveneens onderdeel zijn van de kostendekkendheidsberekening van deze taakvelden, zijn niet zichtbaar binnen Riolering en Afval, maar worden elders verantwoord. In de toelichting in hoofdstuk 3 is dit bij de analyse betrokken.
Toelichting saldo baten:
In de toelichting onder de lasten, is al aangegeven dat de geactualiseerde grondexploitatiecijfers na vaststelling van de begroting 2019 zijn verwerkt. Naast een voordeel aan de lastenkant, leidt dit tot een nadeel aan de batenzijde. Dit nadeel is in totaliteit € 2,6 miljoen groot (taakveld 8.2 Grondexploitatie). Daarnaast is binnen dit taakveld nog een voordeel van € 160.000 aan de orde, door de verkoopopbrengst van de Plechelmusstraat 1 en hogere legesopbrengsten bouwvergunningen (€ 128.000).
Toelichting saldo stortingen:
Het verschil wordt veroorzaakt door de winstneming uit de grondexploitaties (€ 1,4 mln.) en de reservering van de niet bestede budgetten voor het wegwerken van achterstallig onderhoud wegen (€ 1,1 mln.).
Toelichting saldo onttrekkingen:
De gemaakte kosten voor duurzaamheid (€ 177.000) en de overschrijding van het budget voor onderhoud gebouwen (€ 62.000) worden verrekend met de daarvoor ingestelde reserves.
Programmadoel:
"De gemeente zorgt voor een optimale dienstverlening en openbare orde en veiligheid."
Doelstellingen:
Doelenboom Bestuur en Dienstverlening
|
In het afgelopen jaar is gewerkt aan een verdere verbetering van de samenwerking en dienstverlening. Inwoners krijgen steeds meer de gelegenheid een rol te nemen in het beleidsproces. Met externe organisaties is gezocht naar mogelijkheden om samen te werken.
Doelstelling (D1): |
|
Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen. |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan?
|
|
Er is adequate zorg op het gebied van brandweer, openbare orde, gezondheidszorg en rampen- en crisisbestrijding |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? In 2019 is door de Veiligheidsregio ingespeeld op actuele thema's. Zo is het thema energie transitie toegevoegd aan het opleidings- en trainingsprogramma en maakt het scenario energietransitie deel uit van het oefenprogramma voor systeemoefeningen van de gemeenten. Het aantal GRIP incidenten bleef in 2019 beperkt tot drie GRIP I incidenten en een GRIP II incident. De gemeente Losser heeft met succes actief bijgedragen aan een wervingscampagne voor vrijwilligers voor van Brandweer Twente bij ondernemingen in Losser. In 2019 is in opdracht van de rekenkamers van 8 gemeenten een onderzoek uitgevoerd naar het functioneren van de Veiligheidsregio Twente. De aanbevelingen van de rekenkamercommissie zijn door het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio overgenomen en worden betrokken bij de opstelling van de begroting van de VRT voor 2021. In 2019 heeft opnieuw een schoolbestuur voor basisonderwijs in Losser zich met een intentieverklaring verbonden aan het concept Risk Factory Twente. Door bezoeken van groepen 8 van het basisonderwijs aan de Risk Factory op het voormalige vliegveld Twente wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan bewustzijn van risico’s op het gebied van brand, ongevallen en andere actuele risico’s bij de jeugd. |
|
Doelstelling (D2): |
|
Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op uiteenlopende wijze betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten |
Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden actief en op uiteenlopende manieren betrekken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten. |
Wat hebben we in 2019 gedaan?
|
|
Intensievere samenwerking vindt plaats met nieuwe en bestaande partners en allianties |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? De contacten met Saxion Hogescholen, Universiteit Twente, NovelT zijn verstevigd. We hebben een groep studenten van het Smart Solution Semester (Saxion) gekoppeld aan Bruisend Overdinkel. We hebben NovelT en Universiteit Twente gekoppeld aan de Agrarische Dialoog. Tetem is in Losser met projecten als Twentse Maakplaatsen aan de slag gegaan. Er zijn contacten gelegd met Design Lab bij Universiteit Twente om Losser aan te bieden als proeftuin voor het Personalised E-Health Technology project en voor samenwerking op het gebied van textiel(café). |
|
De (digitale) dienstverlening is van goede kwaliteit |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan?
|
|
Doelstelling (D3): |
|
De financiële huishouding is zowel op korte als op lange termijn gezond |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? Het college heeft een zodanig beleid gevoerd dat voor 2019 en volgende jaren sprake is van een structureel en reëel sluitend meerjarenperspectief. De risico's voor de gemeentelijke exploitatie worden periodiek tegen het licht gehouden, geactualiseerd voor 'kans' en 'impact'. Vervolgens worden deze financieel gekwantificeerd. De Algemene risicoreserve voor de financiële afdekking van deze risico's ontwikkelt zich zodanig positief, dat het weerstandsvermogen ruim boven de door de raad geformuleerde minimale ratio van 1,4 tot 2 ligt (raadsbesluit van 9 juli 2019). |
|
Er is een evenwichtige ontwikkeling van de woonlasten |
|
Wat hebben we in 2019 gedaan? De tarieven van de reinigingsheffingen en de rioolheffing 2019 zijn bepaald op basis van een kostprijsberekening. De tariefontwikkeling van de overige heffingen in 2019 is gebaseerd op de door het Centraal Planbureau voor dat jaar geprognosticeerde loon- en prijsontwikkeling. |
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".
Per saldo wijkt het Programma Dienstverlening € 4.711.000 negatief af ten opzichte van de gewijzigde begroting. Dit is inclusief het voordelige rekeningresultaat van € 5.051.000, dat als last (en dus als nadelig saldo) verantwoord is op taakveld 0.11. Zonder dit rekeningsaldo is het resultaat ten opzichte van het geraamde saldo voor dit programma € 340.000 positiever uit dan verwacht.
Toelichting saldo lasten
Het beschikbare budget voor uitvoering van het hondenbeleidsplan is slechts voor een klein deel besteed, wat een voordeel van € 125.000 betekent. De blijvend lagere rente levert ook een voordeel op van € 70.000. De kosten voor de bedrijfsvoering en dan vooral de kosten van personeel, zijn eveneens lager dan geraamd. Ook de post onvoorzien van € 60.000 is in 2019 niet aangewend. Het voordeel is € 270.000. Verder is ook het beschikbare budget voor ondermijning slechts ten dele ingezet: een voordeel van € 111.000.
Tegenover deze voordelen staat op het onderdeel bestuur een nadeel van € 300.000. De lagere rente betekent dat we een extra storting hebben moeten doen in de voorziening Pensioenen wethouders, om ook in de toekomst aan de verplichtingen te kunnen voldoen.
Toelichting saldo baten
De ozb-opbrengst is € 123.000 hoger dan geraamd. De effecten van de meicirculaire (een voordeel van afgerond € 1 miljoen) zijn in de ramingen verwerkt. De september- en decembercirculaire leveren per saldo een nadeel op van € 116.000. De bedrijfsvoering en dan vooral de toerekening van uren aan kredieten, projecten en grondbedrijf, levert een voordeel op van € 110.000. Door de verlenging van de gebruiksduur van paspoorten en rijbewijzen vallen de inkomsten uit leges € 60.000 tegen, terwijl ook een interne verrekening van kosten van het bestuur voor een bedrag van € 57.000 niet heeft plaatsgevonden.
Toelichting onttrekking reserves
De onttrekking aan de reserves laat een relatief klein nadeel zien dat hier niet verder wordt toegelicht.
Toelichting storting reserves
Het nadelig saldo op de storting van de reserves komt doordat hier het rekeningresultaat 2019 van € 5.051.000 is verantwoord (als dotatie aan de reserve).