De gemeente Losser kende in 2018 volgens de Programmabegroting de volgende programma's:
1.1 Natuur & Ruimte
1.2 Welzijn & Zorg
1.3 Economie & Werk
1.4 Bestuur & Dienstverlening
De verdeling van de lasten in 2018 was als volgt:
"Wonen in karakteristieke kerkdorpen met een uniek landschap"
Strategische doelen:
Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.
Doelenboom Natuur & Ruimte
|
Met de vaststelling van een aantal ontwikkelingsgerichte (partiele) herzieningen van bestemmingsplannen en beleidsnotities en -visies op het gebied van Landschap, Recreatie en Toerisme en Ruimtelijke Ordening is ook in 2017 uitvoering gegeven aan een verdere ontwikkeling en versterking van het landschap, economische ontwikkelingen en de leefbaarheid van de kerkdorpen.
Tevens zijn belangrijke stappen gezet om de gemeentelijke organisatie voor te bereiden op de implementatie van de nieuwe Omgevingswet en is (op basis van de vastgestelde Woonvisie en de met de provincie en de Twentse gemeenten gemaakte woonafspraken) een start gemaakt om deze te vertalen in een woningbouwprogramma.
Behouden en versterken van de kernkwaliteiten in het landschap. Binnen de kaders streven naar ontwikkelingsruimte voor bestaande en nieuwe bedrijvigheid in het landelijk gebied. |
|
Landelijk gebied |
Uitvoeringsactiviteiten
Cascobeleid |
Wat hebben we in 2018 gedaan? In 2018 is er, samen met de betrokken partijen, verder gewerkt aan de ontwikkelopgave in het kader van natura 2000. Er zijn Inrichtingsplannen uitgewerkt en vastgesteld voor de gebieden Landgoederen Oldenzaal en Punthuizen-Stroothuizen. Voor deze gebieden zijn ook ontwerp-bestemmingsplannen (Provinciale Inpassingsplannen) opgesteld en ter inzage gelegd. Voor het Dinkeldal is het inrichtingsplan voor het zuidelijke deel van de Dinkel bijna afgerond. Het te verlengen LAGA-pad is daarin opgenomen. Voor het noordelijk deel (vanaf de Hoofdstraat) wordt de N2000-opgave op vrijwillige basis gerealiseerd binnen een aantal kansrijke “kralen”. Voor de eerste kralen zijn inmiddels inrichtingsplannen uitgewerkt. Het realiseren van de Ecologische hoofdstructuur en de uitvoering van de vrijwillige kavelruil lopen parallel met de N2000-ontwikkelopgave en worden onderling afgestemd. Voor de kavelruil zijn de eerste ruilplannen uitgewerkt. De beschikbaarheid van voldoende ruilgrond is en blijft een complicerende factor. Waar en voor zover in mogelijk worden en zijn voor individuele ondernemers maatwerkoplossingen gezocht. In NOT verband is onderzocht of de inzet van ervencoaches van meerwaarde kan zijn en NOT-breed uitgerold kan worden. Verder zijn nieuwe ontwikkelingen in het buitengebied gestroomlijnd. Zo is er in NOT-verband beleid uitgewerkt voor de realisatie van zonnevelden. Inmiddels is er omgevingsvergunning verleend voor een eerste zonneveld. Het bestemmingsplan "Buitengebied Verzamelplan 2017" is door de raad vastgesteld. In verband met gewijzigde prioriteitstelling (ook bij de overige NOT-gemeenten) zal het cascobeleid in 2019 worden geactualiseerd. Ten behoeve van het faciliteren van onderhoud en versterken landschapselementen is de helft van het budget gebruikt. De hoeveelheid uitgevoerde werkzaamheden was dit jaar beperkt. Cascobeleid en Groene Diensten blijven aandacht vragen. |
|
Doelstelling: Zorgen voor een voor ieder passende woon- en leefomgeving. |
|
Wonen |
Uitvoering geven aan de in 2016 vastgestelde Woonvisie Losser 2016 en de in 2017 vastgestelde Verordening Blijversleningen en Verordening Startersleningen. Daarnaast worden jaarlijks prestatieafspraken met Domijn gemaakt. Uitvoering geven aan het realiseren van woningbouw volgens de woonafspraken met de provincie Overijssel en de in 2017 vastgestelde prioritering. Uitgangspunt is onderstaande locaties zo spoedig mogelijk tot ontwikkeling te brengen en in 2018 hier de nodige stimulans aan te geven. Kern Overdinkel:
Kern Losser
Kern De Lutte
Kern Beuningen
|
Omgevingsvisie |
In 2018 vindt verdere implementatie plaats. Onder andere worden diverse (deel)projecten en plannen van aanpak opgesteld. Waar kan en ook logisch is zal mogelijk ook al met concrete uitvoering begonnen kunnen worden. Een en ander aan de hand van het hetgeen is vermeld in het Koersdocument dat in in 2017 in de raad is behandeld. |
Wat hebben we in 2018 gedaan? Er zijn prestatieafspraken gemaakt met Domijn. Nieuwe overlegpartner is de Stichting Huurders Belangen Losser (voorheen de Vereniging Huuders Belangen Losser). Samen met de woningbouwstichting Domijn is gezocht naar een intensivering in samenwerking op Sociaal Domein. Er zijn 7 startersleningen aangevraagd. De locatie Geurmeij 1e fase is vrijwel afgerond (nog 1 kavel te koop). Met de verkoop van de Geurmeij 2e fase is in 2018 gestart. Voor de locatie Wonen aan het Dinkeldal (Ravenhorsteweg) is in november jl. een grondexploitatie geopend. Aan de Kerkstraat 30 is een bestemmingsplan ter visie gelegd voor het realiseren van 13 ouderen en starterswoningen. Voor het terrein Keizers is een bestemmingsplan in voorbereiding. Ook op het terrein van de Muchte komt het realiseren van een gezondheidscentrum met daarnaast 15 sociale huurwoningen en 6 grondgebonden koopwoningen dichterbij. Voor de Aloysiusschool is uitspraak gedaan voor nadere uitwerking met woningbouw. In de Lutte is gestart met de verkoop van woningen op het voormalig terrein van meelhandel Oosterbroek. Onderhandelingen om te komen tot een herontwikkeling van het centrumgebouw op de Luttermolenveld lopen. Het bestemmingsplan Lomanskamp 2 in Beuningen heeft ter visie gelegen. Onderhandelingen om te komen tot een overeenkomst met de ontwikkelaar lopen nog. De "Notitie karakteristieke gebouwen centrum Losser" is door de raad vastgesteld. De "Nota Grondbeleid 2018" is door de raad vastgesteld. Ten behoeve van de implementatie van de Omgevingswet is op 17 juli 2018 het Koersdocument vastgesteld, waarin een 7-tal uitgangspunten zijn genoemd waarmee Losser aan de slag gaat. Het eerste uitgangspunt (vaststelling structuurvisie) is in oktober 2018 gerealiseerd. Voorbereidingen zijn getroffen om in 2019 verder te werken aan de in het Koersdocument opgenomen overige uitgangspunten voor een verdere implementatie van de Omgevingswet, waaronder een organisatiebrede opleiding over de inhoud van de Omgevingswet. |
|
Doelstelling: Het bevorderen van maatschappelijk gewenst ruimtegebruik, vooral op het gebied van wonen en bedrijvigheid. |
|
Grondbedrijf |
Zie aparte paragraaf in hoofdstuk 3. |
Doelstelling: Behouden en versterken van de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente. |
|
Ruimtelijke ordening Inrichting & beheer van de openbare ruimte |
Inrichtings- en onderhoudskwaliteit openbare ruimte Bij investeringen in onderhoud en vervanging van voorzieningen in de openbare ruimte worden zoveel mogelijk synergiekansen benut waardoor het mogelijk wordt mede invulling te geven aan de strategische beleidsdoelen van onze gemeente. Hiertoe wordt jaarlijks het MIP (integraal meerjaren investerings- en onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte) geactualiseerd. Speerpunten uit het MIP voor 2018 zijn: Kern Losser
Kern De Lutte (uitwerking visie "Kwaliteitsimpuls De Lutte")
Kern Glane
Overkoepelend
Standplaatsenbeleid gemeente Losser Door het actualiseren van ruimtelijk beleid voor standplaatsen heeft de gemeente een belangrijk instrument in handen om het woon- en leefklimaat voor de consument en het investeringsklimaat voor de ondernemer te verbeteren. Met een standplaatsenbeleid kan de gemeente sturen op locatie, aantal en diversiteit van standplaatsen. Het opstellen van de beleidsnota heeft als doel om enerzijds ondernemers duidelijkheid te bieden over hun mogelijkheden en positie. Anderzijds schept het beleid voor de gemeente duidelijkheid over vergunningverlening en handhaving. Beleidsregels Planologische Afwijkingsmogelijkheden 2018 Casco benadering Noordoost Twente Notitie diverse beleidsontwikkelingen buitengebied Flankerend beleid Centrum
Ontwikkelingen LAGA-fietspad |
Wat hebben we in 2018 gedaan? Kern Losser In het Centrumarrangement Losser is onder andere opgenomen dat gewerkt gaat worden aan de integrale planontwikkeling van winkelcentrum De Brink en het Martinusplein. Vanaf 2019 zullen deze processen concreet invulling krijgen. In 2018 is de laatste fase van de wijkvernieuwing Irisstraat/Leliestraat gestart. Samen met partners wordt doorgewerkt aan dit unieke project. Kern De Lutte Kern Glane Kern Beuningen Gemeentebreed Continuering vervanging openbare verlichting, schijf 2018. Uitvoering Hondenbeleidsplan 2017-2022 De nota Standsplaatsen gemeente Losser is door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld en (daarop volgend) is het Paraplubestemmingsplan Standplaatsen door de raad vastgesteld. De beleidsregels "Planologische Afwijkingsmogelijkheden gemeente Losser 2018 zijn in 2018 door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld. In verband met gewijzigde prioriteitstelling (ook bij de andere NOT-gemeenten) zal het cascobeleid in 2019 worden geactualiseerd. Met het opstellen van de notitie "Diverse beleidsontwikkelingen buitengebied" ("Buitengebied met kwaliteit") is in 2018 gestart. Eind 2018 is gestart met het opstellen van een detailhandelsvisie voor de winkelcentra van Losser (vaststelling door de raad wordt in juni 2019 verwacht). Flankerend beleid zal onderdeel uitmaken van deze visie. |
|
Vergunningen |
Een naleefbaar en handhaafbaar kader voor activiteiten (onder andere evenementen, bouwen, bedrijvigheid) is van belang voor een leefbare samenleving en het behouden en versterken van de kwaliteit. Daarvoor zijn regels vastgesteld. Een groot deel daarvan betreft algemeen geldende regels die landelijk voor alle vergelijkbare situaties hetzelfde zijn. Op deze algemeen geldende regels kan rechtstreeks worden gehandhaafd. Bepaalde situaties vragen om maatwerk en daarom moet daarvoor een vergunning worden aangevraagd of een besluit voor nadere eisen worden genomen. Het op een adequaat niveau uitvoeren van de vergunningverlening binnen de gestelde termijnen en met de beschikbare menskracht is een blijvende prioriteit. Dit vraagt ook een oriëntatie op toekomstige regelgeving, zoals de Omgevingswet. Verbonden partij: Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) en Omgevingsdienst Twente (ODT) In de kadernota 2018-2021 zijn in de tabel in bijlage 1 (O&O) onder punten 6, 7 en 8 bedragen opgenomen die het gevolg zijn van de verplichte oprichting van een omgevingsdienst voor Twente (ODT) in de vorm van een Gemeenschappelijke Regeling (GR) per 1 januari 2018. Sindsdien hebben zich ontwikkelingen voorgedaan die gevolgen hebben voor het moment waarop en de hoogte waarin deze kosten zich gaan voordoen. Tot begin september zaten de Twentse gemeenten en de provincie als aanstaande deelnemers in de GR niet op één lijn wat betreft de inbreng van het takenpakket. Begin september 2018 hebben de portefeuillehouders uiteindelijk commitment gevonden op een voorstel waarin alle partners dezelfde taken inbrengen in een op te richten ODT per 1 januari 2019. In oktober 2018 was het de bedoeling dat de GR ook daadwerkelijk werd getekend nadat alle portefeuillehouders voor dit commitment mandaat hadden opgehaald in hun college. Start van de ODT per 1 januari 2019 betekent dat op dit onderdeel in deze begroting een aanpassing heeft plaatsgevonden. De verlengde voorbereiding van de realisatie van de ODT vergt een transitiebegroting 2018. Ingeschat wordt dat hierin een bijdrage van Losser nodig is van € 20.000. Voor de periode vanaf 2019 kan nog niet nauwkeurig worden aangegeven wat de meerkosten voor deelname in de ODT gaan zijn. Naar verwachting liggen die in de eerste twee jaren, gelet op de inbreng van het gehele milieutakenpakket en de daarbij behorende formatie, tussen de € 100.000 en € 150.000. Na twee jaren kunnen deze substantieel afnemen door bijstelling in onze eigen organisatie en te realiseren efficiency binnen de ODT. |
Wat hebben we in 2018 gedaan? Ook in 2018 zijn een flink aantal omgevingsvergunningen verleend. Een toename van aanvragen die zich eind 2017 al aankondigde zette door in 2018. Het was daarom een uitdaging om tijdig en op goed niveau te kunnen besluiten. Om dit te kunnen borgen is ook een externe partij ingeschakeld. Door een aantal voor Losser grote projecten is de opbrengst aan leges groter dan ingeschat. In 2018 is toegewerkt naar de komst van de Omgevingsdienst Twente (per 1 januari 2019). Hierbij is actief in regionaal verband geparticipeerd. Daarnaast is helder geworden welk takenpakket diende te overgaan en zijn een aantal praktische zaken geregeld. Dit om er aan bij te dragen dat de ODT een goede start kon maken. |
|
Handhaving |
Toezicht en handhaving Op het gebied van toezicht en handhaving zijn de basisactiviteiten het toezicht houden op en de handhaving van verleende omgevingsvergunningen, toezicht op de naleving van milieuregelgeving door bedrijven en handhaving in dit kader (inclusief juridische procedures). Hierbij wordt aansluiting gezocht bij de Regionale uitvoeringsdienst. De controles op het brandveilig gebruik van gebouwen worden uitgevoerd door de brandweer in afstemming met gemeente. Aan het toezicht en de handhaving m.b.t. de Algemene Plaatselijke Verordening en bijzondere wetgeving (zoals Drank- en horecawet) zal in 2018 verdere invulling kunnen worden gegeven. Door de komst van Boa’s zal hiervoor capaciteit beschikbaar zijn, waardoor hierop praktisch kan worden opgetreden en gehandeld. |
Wat hebben we in 2018 gedaan? Er is primair ingestoken om conform het opgestelde uitvoeringsprogramma de werkzaamheden te verrichten. Hierbij lag het zwaartepunt op het regulier toezicht. Klachten en handhavingsverzoeken zijn conform afspraken actief opgepakt. In 2018 zijn de boa's actief geworden binnen de gemeente Losser. In 2018 heeft de focus hierbij vooral gelegen op het zichtbaar zijn in de omgeving. Dit om de inwoners bekend met hen te maken. In 2019 zal dit worden gecontinueerd, waarbij met name intensiever zal worden gehandhaafd op de Drank- en horecawet. |
|
Doelstelling: Optimale bereikbaarheid van woningen, winkels en bedrijven. |
|
Verkeer en vervoer |
Om invulling te geven aan dit beleidsdoel wordt uitvoering gegeven aan een samenhangend pakket van maatregelen. Speerpunten hierbij zijn:
|
Wat hebben we in 2018 gedaan? Regionale samenwerking verkeer en vervoer Educatie- en communicatieprojecten: In het kader van een gezamenlijke provinciale aanpak op het gebied van educatie- en communicatieprojecten, toegespitst op gedragsbeïnvloeding voor diverse leeftijdscategorieën, zijn de volgende projecten uitgevoerd:
MaaS-pilot Twente: Eind 2018 hebben 8 Twentse gemeenten, waaronder de gemeente Losser, in gezamenlijkheid besloten deel te nemen aan de MaaS-pilot Twente (Mobility as a Service). De Twentse MaaS-pilot is een van de 7 regionale pilots die het ministerie van I&W financieel en met kennis ondersteunt. Ook de provincie Overijssel draagt actief bij aan de pilot. Deze pilots vinden regionaal plaats en zijn landelijk op schaalbaar. De Twentse gemeenten zien dit als een kans om met de MaaS-pilot als aanjaagfunctie en conform de “Twentse visie op vervoer”, binnen nu en drie jaar een volwaardig goed functionerend reisbureau op te zetten en in stand te houden. Dit met de doelstelling het gebruik van maatwerkvervoer te verminderen door aan alle inwoners en bezoekers van Twente, op een toegankelijkere en laagdrempeligere manier, toegang te bieden tot het voor hen op dat moment meest aantrekkelijke vervoermiddel. De definitie van MaaS-pilot Twente is als volgt: ‘Het aanbod van multimodale, vraag gestuurde mobiliteitsdiensten, waarbij op maat gemaakte reismogelijkheden via een digitaal platform (bijv. mobiele app) en persoonlijk reisadvies met real-time informatie aan klanten worden aangeboden, inclusief betaling en afhandeling van transacties.’
Verbreding A1, realisatie Fase 1: Het Rijk en de provincie Overijssel hebben de Twentse bestuurders Mobiliteit uitvoerig geïnformeerd over de 1e fase van de op handen zijnde verbreding van de A1, tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo. De werkzaamheden, waarbij tevens speciale aandacht zal worden geschonken aan de inpasbaarheid van de A1 in het Twentse landschap, vinden plaats vanaf 2018 tot eind 2020. Fase 1 behelst:
Concessie “Overijsselse en Gelderse aanpak voor slim openbaar laden”: Eind 2018 is de concessie “Overijsselse en Gelderse aanpak voor slim openbaar laden” van start gegaan. Dit met de doelstelling dat eind 2020 in Overijssel behoefte bestaat aan 1.400 laadpalen in de openbare ruimte. Hiermee wordt een dekkend netwerk van laadmogelijkheden gecreëerd. Voor de gemeente Losser betekent dit dat eind 2020 de behoefte bestaat aan totaal 26 laadpalen in de openbare ruimte. Het gaat hier om theoretische aantallen en gebaseerd op vraag en aanbod waarbij de gemeente het elektrisch rijden faciliteert/stimuleert via openbare laadinfrastructuur. Tot op heden zijn er, door het uitblijven van verzoeken, nog geen laadmogelijkheden in de openbare ruimte gecreëerd. Om elektrisch rijden te faciliteren c.q. te stimuleren zal met ingang van 2019 strategische locaties worden voorzien van laadpalen. Hierbij dient men te denken aan o.a. ’t Lossershoes te Losser, ’t Trefhuus te Overdinkel en Dorpshoes Erve Boerrigter te De Lutte. In het verlengde hiervan wordt een communicatietraject opgestart om bewoners van de gemeente Losser te wijzen op de site Openbaarladen.nl waar kosteloos een laadpaal voor in de openbare ruimte kan worden aangevraagd.
Bevorderen openbaar vervoer: Conform het vervoerplan 2018 OV concessie Twents doet buslijn 61 met ingang van 4 maart 2018 het Van Heekplein in Enschede niet meer aan maar stopt en begint bij het station in Enschede. Dit geeft tijdruimte voor lijn 61tussen Losser en Enschede om de overstap op de intercity te verbeteren. Ondanks bestuurlijke inbreng van Enschede en Losser om het inkorten van lijn 61 te wijzigen, heeft GS van provincie Overijssel positief geadviseerd over het vervoerplan 2018 OV concessie Twents. De beleidsuitgangspunten op gebied van verkeer, vervoer en parkeren zijn een standaardrandvoorwaarde bij herinrichtingsprojecten. Concrete voorbeelden uit 2018 zijn de Gronausestraat Zuid en de Lossersestraat in De Lutte. |
|
Doelstelling: We streven naar een duurzame, schone en veilige openbare ruimte welke mede drager is in het bereiken van de strategische doelen van de gemeente. |
|
Wegen |
Speerpunten voor 2018 zijn het uitwerken van het beleidsplan voor wegen, bermen en fietspaden en de verdere implementatie van het integraal beheerpakket voor Wegen, Kunstwerken en Openbare Verlichting in samenhang met de BGT. Het budget voor groot onderhoud en de bestemmingsreserve "Reserve Wegen" worden opgenomen als dekkingsmiddel in het MIP en van daaruit ingezet voor het veilig houden van wegen en het uitvoeren van groot onderhoud in synergie met integrale herinrichtingsprojecten. |
Wat hebben we in 2018 gedaan? Het beleidsplan Wegen omvat twee pijlers: een technisch deel dat ingaat op de wettelijke gemeentelijke onderhoudstaak (en waarvoor de bestanden zijn aangepast aan de eisen vanuit de Basisregistratie Grootschalige Topografie) en een beleidsmatig deel waarin de raad een standpunt gevraagd wordt op vraagstukken binnen de gemeentelijke beleidsvrijheid die zich in de praktijk aandienen en waarmee wordt bijgedragen aan andere strategische beleidsdoelen op gebied van bijvoorbeeld vrije tijdseconomie, duurzaamheid en landschapswaarden. In september jl. heeft een discussiebijeenkomst plaatsgevonden met uw raad. In 2019 wordt het beleidsplan ter besluitvorming aangeboden. |
|
Groen |
Speerpunt voor 2018 is het verder bouwen aan de verbetering van het groenbeheer door de verdere implementatie van het integraal beheerpakket voor groen en speelvoorzieningen alsmede het vergroten van de toepassingsmogelijkheden van dit pakket ten behoeve van het uitvoeren van het groenonderhoud door het "Servicebedrijf Losser". Daarnaast wordt verder gewerkt aan het opstellen van het groenbeleid- en groenbeheerplan. De planning is erop gericht om het groenbeleid- en –beheerplan in 2018 ter besluitvorming aan te bieden. |
Wat hebben we in 2018 gedaan? De bestandsopbouw rondom de BGT, in samenwerking met Enschede, vordert gestaag, doch is voor het onderdeel Groen nog niet afgerond. Zodra dit (grotendeels) afgerond is kan verder worden gewerkt aan het opstellen van het groenbeleid- en -beheerplan. Onderhoud van plantsoenen en openbaar groen wordt voornamelijk door het eigen Servicebedrijf onderhouden op kwaliteitsniveau B. Uit monitoring blijkt dat dit niveau nog steeds wordt gehaald. Onkruid op verharding De post “onderhoud door derden” voor dit onderdeel hoefde niet aangesproken te worden. Dankzij de aanschaf van een grote onkruidbrander en een aantal handbranders kon het Servicebedrijf zelf onkruid in verharding bestrijden op het moment dat de weersomstandigheden goed zijn. Mede door de droge zomer waren er weinig problemen. Speeltuinen en speelplaatsen. |
|
Afval en reiniging |
Continuering regierol inzameling huishoudelijk afval en exploitatie afvalbrengpunt. Naar aanleiding van het raadsbesluit (17Z00312/17.0003285) in 2017 wordt in 2018 de inzameling van het huis aan huisafval gewijzigd. De invoering van gedifferentieerde tarieven (Diftar) wordt geëffectueerd. Om het project Diftar tot een succes te maken is het college zich er van bewust dat hiervoor een flinke omslag in scheidingsgedrag van de inwoners voor nodig is. Door een goede projectvoorbereidingen en - (continue) communicatiecampagne gaan we er vanuit dat de inwoners overgaan tot het gewenste scheidingsgedrag. Goed scheiden loont en is goed voor het milieu en de portemonnee. Verbonden partijen: |
Wat hebben we in 2018 gedaan? Naar aanleiding van het raadsbesluit (17Z00312/17.0003285) in 2017 is met ingang van 1 januari 2018 Diftar ingevoerd. Twence Twente Milieu |
|
Riolering en water |
In 2018 ligt de nadruk op het afronden van het planproces om te komen tot een herziening van het vGRP (verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan). Rioolvervangingen en groot onderhoud vanuit het vGRP worden opgenomen in het MIP en vandaaruit worden de investeringsgelden doelmatig ingezet in integrale herinrichtingsprojecten. In 2018 ligt hierbij de nadruk op de technische uitwerking van projecten in het centrum van de kernen Losser en De Lutte. Verder wordt uitvoering gegeven aan de gefaseerde vervanging en renovatie van rioolgemalen in het buitengebied en wordt verder gewerkt aan de implementatie van het integraal beheerpakket voor riolering en voorzieningen ten behoeve van het stedelijk waterbeheer. |
Wat hebben we in 2018 gedaan? Op 13 februari 2018 is het GRP vastgesteld. Hiermee is invulling gegeven aan de gemeentelijke zorgplichten, maar is ook beleid vastgesteld rondom klimaatadaptatie. Verder is besloten tot een nieuwe financieringsmethodiek. |
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".
Per saldo heeft het Programma Natuur en Ruimte een positieve afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting van € 1.189.000.
De kosten op het product Ruimtelijke ordening zijn lager uitgevallen, doordat enkele werkzaamheden zoals het Parapluplan Losser en flankerend beleid nog niet zijn uitgevoerd. Deze budgetten worden meegenomen naar volgend jaar.
De resultaten op de producten Afval en Riolering zijn verrekend met de hiervoor ingestelde voorzieningen; de saldi binnen dit programma ontstaan doordat in de kostendekkendheid van deze producten ook de te verrekenen BTW, de kwijtschelding en kosten van straatreiniging worden meegenomen. Deze kosten, die eveneens onderdeel zijn van de kostendekkendheidsbepaling van deze producten, zijn niet zichtbaar op de producten Riolering en Afval, maar worden elders verantwoord.
Voor het product Wegen is voor het uitgevoerde onderhoud een bedrag onttrokken aan de reserve Wegen. Dit heeft onder andere te maken met de werkzaamheden aan de Lossersestraat in de Lutte, de Gronausestraat en het groot asfaltonderhoud.
Doordat bij het vaststellen van de grondexploitatie wonen aan de Dinkeldal een bijdrage van € 608.000 uit de reserve grondexploitatie nodig was om het verwachte verlies op deze grondexploitatie te dekken valt de bij de voorjaarsnota opgenomen € 350.000 niet vrij ten gunste van het rekeningresultaat 2018.
Vooral door het verstrekken van een bouwvergunning voor een zonnepark vallen de legesopbrengsten incidenteel zo'n € 350.000 hoger uit dan verwacht.
De kosten voor handhaving zijn beperkt gebleven doordat de bijdrage aan de omgevingsdienst Twente (ODT) lager is uitgevallen.
"Gezonde en zelfredzame burgers"
Strategische doelen:
Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.
Doelenboom Welzijn & Zorg
|
In 2018 is het integraal werken binnen de afdeling WIJZ geïmplementeerd, waarbij het principe van één gezin, één plan, één regisseur centraal staat. Daarnaast zijn de pilots uit het document “Van inzicht naar actie” gerealiseerd. Hierin zijn pilots opgenomen om in Losser te onderzoeken hoe kosten kunnen worden beperkt en de vermindering van Rijksmiddelen kan worden opgevangen. Deze dragen tevens bij aan een verdere innovatie van het sociale domein.
Er zijn diverse algemene lokale voorzieningen ontwikkeld of in ontwikkeling. Verhogen van de zelfredzaamheid is daarbij uitgangspunt.
Door in te zetten op vroegsignalering en preventie kan er laagdrempelig ondersteuning geboden worden aan inwoners die dat nodig hebben. In 2018 is er ingezet op samenwerking met partners en zijn er pilots ontwikkeld en uitgevoerd om de transformatie binnen het Sociaal Domein verder vorm te geven. De uitkomsten hiervan zijn opgenomen in de lokale monitor sociaal domein 2018. Deze monitor is onderdeel van de jaarrekening.
Doelstelling: Burgers zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam. |
|||
Maatwerkvoorzieningen Wmo |
Maatwerkvoorzieningen Mantelzorgconsulent Beschermd wonen en opvang |
||
|
|||
Algemene voorzieningen Wmo |
Nota publieke gezondheid Ondersteuning maatschappelijke initiatieven algemene voorzieningen De gemeente Losser ondersteunt initiatieven van maatschappelijke partners en ondernemers die algemene voorzieningen willen realiseren. We geven maatschappelijke partners de ruimte om algemeen toegankelijke en betaalbare gemaksdiensten en sociale ontmoetingsplekken te realiseren, waar met name inwoners met een beperking behoefte aan hebben. Voor het realiseren van de algemene voorzieningen dient aan de volgende randvoorwaarden te worden voldaan: betaalbaar, toegankelijk, op basis van behoeften, voor iedereen beschikbaar. Scootmobielpool |
||
Wat hebben we in 2018 gedaan?
|
|||
Sport |
We bevorderen een gezonde en actieve leefstijl van inwoners door ze de gelegenheid te bieden op verantwoorde wijze te sporten en bewegen. Dit doen we tegen een aanvaardbare eigen bijdrage, in overeenstemming met eigen aanleg, interesse en mogelijkheden. Ter stimulering maken we gebruik van subsidies en van het instrument van combinatiefunctionarissen. |
||
Wat hebben we in 2018 gedaan? Door verschillende subsidieregelingen is een groot aantal inwoners via verschillende sport- en beweegprojecten (Lekker Fit, Schoolschaatsen, De Actieve Ontmoeting, Luchtkussenfestival, FC Noaber, Jeugdsportfonds, Kortingsregeling) gestimuleerd meer te gaan sporten en bewegen. De sport- en bewegingsactiviteiten leveren een concrete bijdrage aan een gezondere samenleving, waarmee de relatie tussen sportstimulering en publieke gezondheid nogmaals wordt bevestigd. |
|||
Sportaccommodaties |
Kwaliteitsverbetering voorzieningen Sporthal Zwembad |
||
Wat hebben we in 2018 gedaan? We hebben een financiële bijdrage geleverd voor de realisatie van het Open Clubhuis van Stichting MAN. We hebben toestemming verleend voor en medewerking verleend aan de realisatie van een extra kunstgrasveld van Stichting Exploitatie Accommodatie KVV Losser. In overleg met Hockey Club Losser is medewerking verleend aan het plan voor realisatie van een kunstgrasveld in Overdinkel. Er is verder onderzoek gedaan naar de realisatie van een sporthal in de Lutte. In maart 2018 heeft de raad ingestemd met de uitwerking van een ontwerp voor de nieuwbouw van een sporthal van 26x67 meter. In de periode april-september jl. is in overleg met de hoofdgebruikers een programma van eisen opgesteld en een projectbegeleider geselecteerd. In oktober 2018 is de procedure gestart voor de selectie van de aannemer. Gekozen is het project via Design, Build & Maintain aan te besteden. In 2018 zijn diverse maatregelen getroffen om tot verbeterde openstelling van het zwembad te komen, in combinatie met nieuwe producten. Met het de in 2018 voortgezette nieuwe managementstructuur leidde dat tot verbetering van de inkomsten en daling van de uitgaven, hetgeen ook noodzakelijk was om de volgende stap te zetten in het in balans krijgen van de uitgaven met de begroting. |
|||
Kunst en Cultuur |
In 2018 wordt uitvoering gegeven aan de in het vierde kwartaal van 2017 opgestelde kaderstellende cultuurvisie. Hierin wordt onder andere aandacht besteed aan een meer integrale inzet van cultuur, bijvoorbeeld binnen het Sociaal Domein, binnen de Omgevingsvisie en als aanjager ten behoeve van de Vrije tijdseconomie. Ook burgerparticipatie krijgt hierin nadrukkelijk aandacht. Met de provincie Overijssel zal overleg plaatsvinden over subsidiemogelijkheden. In overleg met het culturele veld wordt gezocht naar verbindende projecten. |
||
Wat hebben we in 2018 gedaan? Twents cultuurprofiel: Er is gestart met het opstellen van een Twents cultuurprofiel, dat beoogt cultureel Twente onder de aandacht te brengen en daarmee meer middelen te genereren. Het profiel krijgt in 2019 een vervolg met culturele proeftuinen en een uitvoeringsprogramma. Week van de Amateurkunst: In 2018 heeft Losser voor het eerst meegedaan aan de landelijke Week van de Amateurkunst (WAK). De provincie Overijssel heeft hiervoor subsidie verstrekt. Het publiek kon op een laagdrempelige manier ervaren hoe het is om actief en passief bezig te zijn met culturele activiteiten. Ruimtelijke ontwikkeling: Cultuur en erfgoed zijn integraal opgenomen in een aantal ruimtelijke projecten waarvoor subsidie is aangevraagd in het kader van de provinciale regeling Gebiedsontwikkeling Noordoost-Twente. Smokkeldorp Overdinkel: Met behulp van provinciale subsidie zijn projecten in gang gezet waarmee Overdinkel zich kan profileren als Smokkeldorp. Cultuur en erfgoed zijn binnen deze projecten verbonden met de vrijetijdseconomie. In overleg met lokale partijen (onderwijs, Dorpsraad, Bruisend Overdinkel) worden mogelijkheden voor educatie rondom het smokkelthema ontwikkeld. Lutterzand Literair: Vanaf zomer 2018 is actief meegewerkt aan het tot stand komen van het festival Lutterzand Literair. De organisatie is geassisteerd bij de zoektocht naar subsidiemogelijkheden en de samenwerking met lokale partijen. Cultuureducatie: Op zoek naar manieren om cultuureducatie blijvend te borgen, is Losser door de provincie verzocht mee te werken aan een pilot. Hiervoor is een plan van aanpak gemaakt, waarvoor door de provincie subsidie beschikbaar is gesteld. Beeldende kunst: In november 2018 heeft Losser voor het eerst deelgenomen aan de Nationale Kunstweek. Er waren exposities in de Aloysiusschool in Losser en in ’t Trefhuus in Overdinkel. Daarnaast had het Lossers Kunstcollectief een open dag. Een evenement als dit brengt het publiek op een laagdrempelige manier in aanraking met kunst en draagt bij aan de wens meer activiteiten in de kulturhusen te organiseren. |
|||
Doelstelling: De zorg voor de jeugd zo lokaal mogelijk aanbod-gericht organiseren. Daarbij in acht nemen dat het kind centraal staat en de ouders zelf verantwoordelijk zijn. |
|||
Jeugdzorg |
Lokaal algemene voorzieningen Preventie en vroegsignalering door samenwerking
|
||
Wat hebben we in 2018 gedaan? Lokaal algemene voorzieningen Preventie en vroegsignalering door samenwerking |
|||
Doelstelling: Burgers ervaren de dorpen als sociaal, leefbaar en veilig en dragen daar zelf ook aan bij. |
|||
Welzijnswerk |
In 2017 heeft onderzoek plaatsgevonden naar de uitvoering van welzijnstaken door St. Fundament. De verbeterpunten uit het onderzoek worden meegenomen in de (subsidie)afspraken voor de komende jaren. Het welzijnswerk vormt als zodanig een algemene voorliggende voorziening binnen het sociaal domein. Activiteiten dienen met name te zijn gericht op signalering, ontmoeting, activering en vergroting van de zelfredzaamheid van inwoners. Door de inzet van algemene voorliggende voorzieningen kan de aanspraak op (duurdere) maatwerkvoorzieningen worden verkleind. |
||
Wat hebben we in 2018 gedaan? In 2018 zijn hernieuwde uitgangspunten en voorwaarden voor subsidiëring aan Stichting Fundament vastgesteld, gericht op verbetering en vernieuwing van de activiteiten en de bedrijfsvoering. Deze uitgangspunten en voorwaarden vormden de basis voor de subsidieverlening 2018. Tussentijdse evaluatie heeft laten zien dat Fundament goed op weg is naar het doorvoeren en effectueren van de gewenste en noodzakelijke verbeterpunten. Activiteiten zijn primair gericht op signalering, vergroting van de zelfredzaamheid van inwoners en deelname aan de (lokale) samenleving. Zij worden zo veel mogelijk uitgevoerd en/of afgestemd met lokale partners (waaronder de afdeling WIJZ), waarbij Fundament als uitvoerend regisseur optreedt. Daarnaast is in financieel en personeel opzicht sprake geweest van het doorvoeren van een efficiency- en kwaliteitsslag.
Uitvoering subsidiebeleid In 2018 zijn in twee subsidierondes (1 april en 1 oktober) diverse incidentele subsidies verleend aan lokale organisaties. Hiermee konden verschillende activiteiten en evenementen gericht worden gestimuleerd en ondersteund. 2018 was het tweede jaar waarin de dorpsraden de beschikking hadden over een eigen dorpsbudget. De verantwoording hiervan wordt begin 2019 door de dorpsraden ingediend. Eind 2018 is een begin gemaakt met de evaluatie van de in 2017 en 2018 uitgevoerde pilot incidentele subsidies en dorpsbudgetten. Deze evaluatie wordt in april 2019 voorgelegd aan de raad. |
|||
Welzijnsaccommodaties |
Het lokale welzijnswerk werkt zo veel mogelijk outreachend binnen dorpen en wijken. Stichting Fundament is verantwoordelijk voor de uitvoering van haar taken op het terrein van welzijn, bibliotheekwerk en muziekonderwijs. Zij participeert in het Kulturhus Losser, Overdinkel en De Lutte. Vanaf eind 2018 zal zij ruimte huren binnen de accommodatie van het Twents Carmelcollege voor het verzorgen van muziekonderwijs. De huidige accommodaties worden zo snel als mogelijk afgestoten. |
||
Wat hebben we in 2018 gedaan? Met ingang van januari 2018 is Stichting Fundament gehuisvest in het Lossers Hoes. Voor de onderdelen bibliotheekwerk en welzijn vinden hier dan ook de meeste activiteiten plaats, naast scholen en de Kulturhussen in de Lutte en Overdinkel. Doordat de vernieuwbouw van het Twents Carmel College pas in de zomer van 2019 gereed is, zal het muziekonderwijs ook pas met ingang van het schooljaar 2019/2020 op deze plek worden verzorgd. De huidige accommodaties van Fundament konden in 2018 nog niet worden afgestoten. Naar verwachting zal dit in de loop van 2019 plaatsvinden voor de beide accommodaties op de Vlasakker (De Muchte en muziekschool). Voor de voormalige bibliotheek wordt eveneens gezocht naar de mogelijkheden van verkoop, doch dit zal naar verwachting een langere periode in beslag nemen. |
|||
Doelstelling: Het behouden van de kwaliteit van het onderwijs en het uitvoeren van de wettelijke taken. |
|||
Onderwijs |
Samen met het onderwijs en in combinatie met het passend onderwijs en jeugdzorg zorgdragen voor een eenvoudig maar effectief netwerk rondom het opgroeiende kind. Leerplicht en RMC-taken zijn gericht op het tegen gaan van voortijdig schoolverlaten en het behalen van een minimum startkwalificatie. De monitoring van de groep “kwetsbare jongeren” van 16 tot 23 jaar krijgt prioriteit. |
||
Wat hebben we in 2018 gedaan? Samen met het werkveld is een uitvoeringplan voor de lokale educatieve agenda 2018-2022 opgesteld met actiepunten voor gemeente, basisonderwijs en kinderopvang t.b.v. een effectief netwerk rondom het opgroeiende kind. We hebben samen met de kinderdagverblijven en het basisonderwijs een gemeentelijk overdrachtsprotocol en gemeentelijke overdrachtsformulieren ontwikkeld. Hiermee verbeteren we de doorgaande lijn/ overdracht van kinderopvang (doelgroepkinderen Voor en vroegschoolse educatie en zorgleerlingen) naar basisonderwijs. Op basisschool het Kompas is gestart met de taalpilot, waarbij extra ondersteuning wordt gegeven aan kinderen uit groep 1 met een taalachterstand/ verminderde woordenschat. |
|||
Onderwijshuisvesting |
De gemeente draagt zorg voor adequate huisvesting van scholen. Hierbij rekening houden met de toekomstige onderwijskundige ontwikkelingen en de gevolgen voor de huisvesting van scholen. In 2018 wordt een start gemaakt met de verbouw en uitbreiding van het Twents Carmel College. Oplevering van het gebouw is begin 2019 gepland. |
||
Wat hebben we in 2018 gedaan? De revitalisatie van het Twents Carmel College is gestart in april 2018. In juli heeft de raad hiervoor aanvullend krediet beschikbaar gesteld. Oplevering van het gebouw is gepland in juni 2019. |
|||
Leerlingenvervoer |
Er wordt voortdurend gestreefd naar een zo efficiënt en goedkoop mogelijke uitvoering van het leerlingenvervoer, rekening houdende met de bepalingen in de gemeentelijke verordening leerlingenvervoer. We monitoren de nieuw ingeslagen weg rondom het doelgroepenvervoer dat in de zomer van 2017 is gestart. Hiervan maakt leerlingenvervoer deel uit. |
||
Wat hebben we in 2018 gedaan? In 2018 heeft aanbesteding van één perceel binnen het leerlingenvervoer gemeente Losser plaatsgevonden samen met de gemeente Enschede. Met de huidige aanbieder zijn, naast de prijs, afspraken gemaakt over de kwaliteit en doelmatigheid van het te verzorgen vervoer. Daar waar logische combinaties met andere soorten vervoer mogelijk zijn, worden deze gemaakt. |
|||
Kinderopvang |
We geven uitvoering aan de minimale wettelijke taken op het terrein van de kinderopvang, te weten registratie en handhaving. We geven in 2018 uitvoering aan de wettelijke vereisten voor kinderopvang (3F taaleis) en aan de Asscherregeling. Alle kinderen in de leeftijd van 2,5 - 4 jaar uit de gemeente Losser hebben recht op 6 uur kinderopvang per week (41 weken per jaar). Ouders die hiervoor geen tegemoetkoming in de kosten kinderopvang ontvangen vanuit de belastingdienst, ontvangen een tegemoetkoming van de gemeente. Hiermee nemen we de financiële belemmeringen voor deelname aan kinderopvang weg. Alle kinderen in Losser krijgen hiermee gelijke kansen voor een goede ontwikkeling en start in het basisonderwijs. |
||
Wat hebben we in 2018 gedaan? Er hebben circa 45 kinderen gebruik gemaakt van de VVE arrangementen en rond de 20 kinderen van de Asscher regeling. Ter bevordering van het aantal aanmeldingen zijn informatiefolders VVE en peuteropvang ontwikkeld en verspreid. Rond de 30 gezinnen maken gebruik van de compensatieregeling kinderopvang. Er zijn 33 pedagogisch medewerkers van de kinderopvang in de gemeente Losser getoetst op de 3f taaleis. Alle medewerkers hebben dit niveau in 2018 gehaald en zijn geslaagd voor de toetsen. Er is een gemeentelijk overdrachtformulier en overdrachtsprotocol ontwikkeld (zie ook onderwijs) ten behoeve van doorgaande lijn naar het basisonderwijs. |
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".
Per saldo heeft het Programma Welzijn en Zorg een positieve afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting van € 1.208.000.
Op het product 'Collectieve voorzieningen' is een voordeel van € 138.000. Dit is voornamelijk ontstaan door lagere bijdrage aan de Regio Twente voor de uitvoering van de Jeugdgezondheidszorg dan geraamd.
Het product 'Maatwerkvoorzieningen Wmo' zorgt ook voor een positief voordeel. Door minder inzet voor ondersteuning maatschappelijke deelname, kortdurend verblijf en minder gebruik van maatwerkvoorziening ondersteuning zelfstandig leven, zijn de kosten lager waardoor er een positief saldo ontstaat. De hoger kosten huishoudelijke ondersteuning is ontstaan doordat er een tariefsverhoging met terugwerkende kracht is ingevoerd in combinatie met een stijging van het aantal cliënten. Het geraamde budget huishoudelijke ondersteuning was uiteindelijk onvoldoende om deze kosten te kunnen dekken. Voor het product 'Maatwerkvoorzieningen' is er in 2018 in totaliteit een voordeel van € 553.000
Voor het product 'Jeugdzorg' is in 2018 minder duurdere en zwaardere vormen van zorg ingezet. Dit resulteert in een positief saldo van € 600.000
Op het product 'welzijnsaccommodaties' is er een nadeel van € 127.000. We hebben een subsidie ontvangen in het kader van het project Schoolbuurtplein. Voor bijna € 100.000 is dit bedrag ingezet voor werkzaamheden van Sportservice Overijssel. Daarnaast is een speelplein aangepakt en zijn er verschillende speelvoorzieningen vervangen of geplaatst. We hebben ongeveer € 40.000 meer uitgegeven dan dat we aan subsidie ontvangen hebben. Verder hebben we voor de Kulturhusen in Losser en Overdinkel zo'n € 15.000 meer kosten gemaakt dan op dit product geraamd.
"Ondernemen en werken in de schatkamer van Twente"
Strategische doelen:
Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.
Doelenboom Economie & Werk
|
In 2018 is volop ingezet op het begeleiden van uitkeringsgerechtigden naar werk en participatie, waarbij we een integrale aanpak hebben gehanteerd.
We hebben extra aandacht besteed aan mensen met een lange(re) afstand tot de arbeidsmarkt en/of met een arbeidshandicap. Het aantal mensen dat met een loonkostensubsidie aan het werk is gegaan is daardoor bijna verdubbeld. We leggen zo snel mogelijk contact met statushouders, om te kijken wat nodig is om te integreren.
Het armoedebeleid is verder doorontwikkeld, waarbij er veel aandacht uitgaat naar gezinnen met kinderen.
Doelstelling: Bevorderen (arbeids)participatie, de bestaande regionale en lokale werkgeversbenadering continueren en intensiveren waarmee het arbeidsvermogen van de doelgroep wordt verzilverd. |
|
(Arbeids)Participatie |
Activering (arbeids)participatie Laaggeletterdheid |
Wat hebben we in 2018 gedaan? Activering (arbeids)participatie We hebben extra uren ingezet om uitkeringsgerechtigden te begeleiden. Door deze intensievere benadering zijn extra trajecten ingezet richting betaald werk en/of activering. Hierdoor is het re-integratiebudget met € 52.000 overschreden. Cliënten in Overdinkel zijn begeleid vanuit het Kulturhus Overdinkel. Laaggeletterdheid We hebben de mogelijkheden verkend om laaggeletterdheid beter te (h)erkennen en onderzoeken nu hoe we deze mogelijkheden het beste kunnen opnemen in de integrale intake. Binnen FC Noaber worden duale trajecten ingezet: vrijwilligerswerk, sport en extra taallessen. Hieraan nemen veel statushouders deel. Sommige werkgevers in Losser maken gebruik van het (landelijk) taalakkoord waardoor er taalles op de werkvloer gegeven wordt. En binnen trajecten wordt soms vakscholing gecombineerd met extra taallessen.
|
|
Sociale werkvoorziening |
De focus is en blijft gericht op kostenbeheersing enerzijds en het continueren van een detacheringspercentage van minimaal 70%. Kostenbeheersing richt zich met name op het operationele resultaat (inkomsten vanuit detacheringen, kosten van bedrijfsvoering). In dat verband is het van belang dat de groenopdrachten voor derden blijvend kunnen worden uitgevoerd. De andere component, het subsidieresultaat, is niet/nauwelijks beïnvloedbaar en sterk afhankelijk van de ontwikkeling van het rijksbudget WSW. |
Wat hebben we in 2018 gedaan? Met ingang van 1 januari 2018 maakt de uitvoering van de WSW als Team WiL, onderdeel van de afdeling WIJZ, integraal onderdeel uit van de gemeentelijke organisatie en wordt geen gebruik meer gemaakt van de stichtingsvorm. De directe kosten van bedrijfsvoering zijn als gevolg daarvan licht gedaald. De inkomsten uit detachering nemen langzaam maar zeker af. Enerzijds als gevolg van beëindigde detacheringen (pensionering). Anderzijds is het in toenemende mate moeilijk / onmogelijk om de vrijgevallen detacheringsplaatsen vanuit het nog aanwezige personeelsbestand kwalitatief goed in te vullen. Niettemin is in 2018 nog 75% van het totale werknemersbestand gedetacheerd. Van de 144 werknemers zijn er in 2018 nog 36 geplaatst bij beschut werken (bij Larcom in Oldenzaal). Het subsidieresultaat (i.c. het verschil tussen de totale loonkosten en de ontvangen rijkssubsidie) is niet/nauwelijks beïnvloedbaar. Over 2018 is dat echter gunstiger uitgevallen dan begroot als gevolg van een hogere toegekende rijkssubsidie en lagere loonkosten. |
|
Doelstelling: Het bieden van een tijdelijk vangnet aan kwetsbare burgers bij het voorzien in de primaire basisbehoeften met als doel de burger te stimuleren en begeleiden naar een zelfstandige deelname aan de maatschappij. |
|
Bijstand |
Burgers die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien ontvangen een uitkering. De uitkering is een vangnetvoorziening. Streven is het aantal uitkeringen zo laag mogelijk te houden. Regionaal vindt maandelijks een vergelijking plaats tussen de 14 gemeenten, waarin het aantal huishoudens met een uitkering wordt weergegeven ten opzichte van een index. Losser staat op deze index in de eerste 6 maanden van 2017 op 99,1 ten opzichte van het regionale gemiddelde van 103,2. Voor 2018 streven wij naar een index van 98. |
We stimuleren uitstroom naar betaald werk en participatie door inzet van trajectbegeleiders die maatwerk bieden en uitvoering hebben gegeven aan de pilot ‘meer intensieve en nabije begeleiding van cliënten in Overdinkel’. We voorkomen instroom in de bijstand via de poortwachtersfunctie: werk gaat vóór uitkering. We maken daarbij optimaal gebruik van onze lokale en regionale netwerken voor wat betreft de werkgeversbenadering. De integrale benadering is verder ontwikkeld waardoor er meer oog is voor problemen die participatie belemmeren. Het aantal mensen met een Participatiewetuitkering is in 2018 met 36 huishoudens gedaald. Eind 2018 is de index voor Losser 88,3 voor Twente was dit 93,1 (t.o.v. 2017 als 0-punt). Ook volgen meer mensen een participatie traject, o.a. bij FC Noaber en het Servicebedrijf. |
|
Preventie en handhaving |
Onze acties (onder andere aan de poort bij de aanvraag van een uitkering) zijn erop gericht alleen die mensen een uitkering te verstrekken die het ook echt nodig hebben. Bij de intake wordt als eerste gekeken naar de mogelijkheden van werk. Om misbruik en fraude gericht tegen te gaan, werken we met risicoprofielen. Verder houden we, in samenwerking met de Sociale Recherche Twente projectmatige thema controles. |
Wat hebben we in 2018 gedaan? Het werken met risicoprofielen heeft geleid tot alertheid onder de consulenten op fraudesignalen waarbij rekening gehouden wordt met fraudegevoeligheid binnen bepaalde sectoren en/of beroepsgroepen. In de klantteams worden mogelijke fraudesignalen wekelijks besproken. Ook de poortwachtersfunctie speelt hierbij een rol door het zo snel mogelijk aanbieden van betaald werk. In 2018 heeft Losser geen nieuwe themacontroles uitgevoerd, wel liep één themacontrole door vanuit 2017. |
|
Armoedebeleid |
Het Armoedebeleid is in 2016 geactualiseerd. Bestaande regeling en ondersteuningsmogelijkheden worden beter en eenvoudiger toegankelijk gemaakt. We werken aan een breder bereik, vooral onder mensen die in stille armoede leven. We zetten zoveel mogelijk in op preventie. In 2017 is de inzet voor kinderen en jongeren tot 18 jaar geïntensiveerd door de inzet van de hiervoor bedoelde middelen van het Rijk. Deze inzet wordt in 2018 voortgezet. Daarbij werkt de gemeente intensief samen met lokale partijen waaronder de Stichting Leergeld Losser. |
Wat hebben we in 2018 gedaan? Het armoedebeleid is erop gericht ervoor te zorgen dat iedereen kan meedoen en daarbij niet wordt belemmerd door armoede. Soms gebeurt dit door rechtstreekse financiële ondersteuning, soms door het verstrekken van “in natura” middelen, zoals het betalen van contributie voor sport- of cultuurverenigingen. Kinderen in armoede zijn daarbij de belangrijkste doelgroep. De stichting Leergeld, gedeeltelijk gesubsidieerd door de gemeente, heeft haar verstrekkingenpakket uitgebreid met o.a. vouchers voor fietsen en gevulde schooltassen. En er kan een Feestbox verstrekt worden. Tevens is er voorlichting gegeven op het Twents Carmel college door het Nibud. De inzet van de armoede coördinator is voortgezet, waardoor het netwerk rondom armoedebestrijding verder is versterkt, zowel lokaal als regionaal. Losser heeft voorbereidingen getroffen om verborgen armoede op het platteland beter te signaleren door de inzet van ervencoaches. Losser doet mee aan de regionale pilot vroegsignalering, waardoor schulden eerder ontdekt kunnen worden, de daadwerkelijke start van dit project vindt in 2019 plaats. |
|
Huisvesting statushouders |
Taakstelling huisvesting Inburgerings- en integratietraject De gemeente Losser wil de regie op statushouders terug voor wat betreft het inburgerings- en integratietraject. Dit gaan we doen door statushouders eens per twee maanden op te roepen voor een voortgangsgesprek. We gaan de statushouders een extra dagdeel taal aanbieden in Losser dat gekoppeld is aan onder andere sport, vrijwilligerswerk, stageplek. Hierdoor vergroten we de kans dat statushouders integreren in hun eigen woonplaats en oefenen ze de taal in de praktijk. Het doel is dat statushouders versneld hun inburgeringsdiploma behalen en de kans op uitstroom uit de bijstand groter zal zijn. Vanwege de behoefte en succes van het Taalpunt zal hier verder in geïnvesteerd worden door uitbreiding in het aantal uren en het opleiden van meer vrijwilligers. |
Wat hebben we in 2018 gedaan? Taakstelling en huisvesting Voor 2018 was de door het ministerie opgelegde taakstelling 32 te huisvesten statushouders. We hebben 32 statushouders gehuisvest en daarmee de taakstelling behaald. Voorbereiding nota integratie statushouders In 2018 zijn we gestart met de voorbereiding van de nota integratie statushouders. Deze zal in het voorjaar van 2019 ter vaststelling worden aangeboden. Inburgerings- en integratietraject Het participatieverklaringstraject is een verplicht onderdeel van de inburgering die de gemeente heeft ingezet voor de integratie van statushouders. Om de inburgering een extra impuls te geven hebben we een extra dagdeel taallessen ingekocht bij het ROC. Daarnaast wordt het Taalpunt door statushouders goed bezocht waardoor we de uren hebben uitgebreid. Doordat statushouders eens per 3 maanden op te roepen voor een gesprek hebben we meer regie gekregen op de voortgang van de inburgeringstrajecten. Naast de maatschappelijke begeleiding die wordt ingezet vanuit Stichting Palet, worden vrijwilligers ingezet om de statushouders wegwijs te maken in Losser. Door de inzet van vrijwilligers en integratie bevorderende trajecten willen we de kans op succesvolle integratie in de Losserse samenleving vergroten.
|
|
Doelstelling: Versterken van de economische structuur van de gemeente Losser en bijdragen aan een goed ondernemersklimaat. |
|
Economische zaken |
Uitvoeringsactiviteiten:
|
Wat hebben we in 2018 gedaan? Laagdrempelig bereikbaar: Zowel bestuurlijk als ambtelijk hebben we bedrijven bezocht. We hadden regulier contact met de diverse ondernemersverenigingen in de gemeente en woonden vergaderingen van de Samenwerkende Ondernemersverenigingen Gemeente Losser (SOGL) actief bij. We gaven ieder kwartaal een nieuwsbrief uit met o.a. informatie over subsidies voor ondernemers. Ondernemersbijeenkomsten: We hebben met onze partners diverse ondernemersbijeenkomsten en werksessies georganiseerd: - in samenwerking met NovelT een ondernemersontbijt met als thema Blockchain. - in samenwerking met SOGL een Mix en Match bijeenkomst met als doel (startende) ondernemers met elkaar verbinden en leegstaande panden vullen. - werksessies voor ondernemers en eigenaren van (leegstaande) panden in het kader van de op te stellen detailhandelsvisie met flankerend beleid. We hebben meegewerkt aan het tot stand komen van het platform Starten in Twente: www.startenintwente.nl. Inspelen op actualiteiten: We stemden de regionale en landelijke ontwikkelingen af tijdens regionale overleggen. Hierbij werkten we mee in het kader van de tot stand gekomen Regiodeals en de projecten voor de Agenda voor Twente. We betrokken de Twentse acquisiteurs bij lokale bedrijven met als doel meer samenwerking in Twente. Initiatieven faciliteren: We hebben initiatieven van ondernemers gefaciliteerd door mee te denken, ondernemers in contact te brengen met kennisinstellingen, en partners als NovelT te wijzen op subsidiemogelijkheden en met hen te brainstormen. |
|
Gemeentelijke eigendommen |
Op basis van de Vastgoednota gemeente Losser zijn de kostprijs dekkende huren voor maatschappelijk vastgoed bepaald. De uitwerking van de consequenties van een kostprijs dekkend huurtarief voor onze maatschappelijke partners zijn in beeld gebracht. |
Wat hebben we in 2018 gedaan? |
|
Doelstelling: De gemeente Losser binnen Twente, Landgoed van Nederland vermarkten als levendige toeristisch en recreatieve landschapsgemeente met behoud van haar natuur- en landschappelijke waarden. |
|
Toerisme |
De rol van de gemeente is aanjagen, faciliteren en verbinden. Doel is - samen met de ondernemers - meer overnachtingen en meer bestedingen in de hele gemeente realiseren. Dit komt ten goede aan de leefbaarheid in de kernen en de werkgelegenheid. Door:
|
Wat hebben we in 2018 gedaan? Knelpunten routes: Het realiseren van de Smokkelroute, waarmee we in 2017 zijn gestart, heeft in 2018 een vervolg gekregen. Knelpunt in deze route zijn de vele grondeigenaren, die niet allen meewerken/ toestemming geven. Samen met buurgemeente Gronau is gezocht naar een nieuwe grensoverschrijdende fiets/ wandelverbinding. We zijn gestart met een onderzoek naar de grond van de voormalige vuilstort in Overdinkel, met als doel hier een ommetje te kunnen realiseren. Actualisatie nota verblijfsrecreatie: Doordat de verblijfsrecreatieve sector aan veranderingen onderhevig is door trends en ontwikkelingen en verschuivingen in vraag en aanbod hebben we de beleidskaders in de Nota Verblijfsrecreatie Noordoost Twente geactualiseerd. Deze is in oktober 2018 door de raad vastgesteld. Actieprogramma recreatie en toerisme: Het actieprogramma recreatie en toerisme ligt in handen van het Toeristisch Genootschap Losser (TGL). In 2018 hebben ambtelijke en bestuurlijke gesprekken plaatsgevonden. Eind 2018 zijn we gestart met de evaluatie van het actieprogramma en het functioneren van TGL. Diverse initiatieven op toeristisch gebied zijn gestimuleerd middels een bijdrage. Thema Smokkelen: Met de subsidiebeschikking die we 28 december 2017 van de provincie mochten ontvangen, konden we samen met de lokale partners begin 2018 een start maken met de uitvoering van verschillende deelprojecten in het kader van de Grensstenen/Smokkelroute. Dit resulteerde op 9 september 2018 in een smokkelfietsfestijn, waarbij tevens de elektrocar is onthuld. Overdinkel profileert zich meer en meer als Smokkeldorp en voegt beleving toe aan de Schatkamer van Twente. In november jl. heeft een teambuildingsessie van de provincie in Overdinkel plaatsgevonden met 85 deelnemers. De (Grensstenen/) Smokkelroute maakt deel uit van een lange afstand wandelpad in Noordoost Twente. Met lokale partners hebben we de route steeds meer vorm gegeven. Samen met de andere deelroutes hebben we gewerkt aan een logo en merknaam voor de gehele route: Twents Blokje Om. Tijdens een ondernemersbijeenkomst hebben we de kansen van het Twents Blokje Om besproken. Toeristische Marketing: Twente Marketing en VVV De Lutte Losser zetten meer in op ketensamenwerking. Als gemeente volgden en faciliteerden we de ontwikkelingen, zoals meer online zichtbaarheid, Engelstalige en Duitstalige informatie. |
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".
Per saldo heeft het Programma Economie en Werk een positieve afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting van € 934.000.
Het positieve saldo van € 289.000 op het product 'Sociale werkvoorziening' is veroorzaakt door een wijziging in boekingssystematiek. De sociale werkvoorziening maakt per 1 januari 2018 geen gebruik meer van de stichtingsvorm, waardoor opgebouwde verlof- en vakantiegeldverplichtingen op de stichtingsbalans vrijvallen. Als gevolg daarvan is het resultaat eenmalig gunstiger dan begroot.
Verder is er een positief resultaat van € 655.000 op het product 'Bijstandsverlening'. Over 2018 is er voor het eerst in jaren een positief saldo ten opzichte van de gebundelde uitkering. Dit is het gevolg van een forse daling van het aantal uitkeringsgerechtigden. Ook is de definitieve gebundelde uitkering 2018 hoger vastgesteld dan oorspronkelijk werd verwacht, waardoor er een voordeel op de baten is.
"Een activerende en voorwaardenscheppende gemeente"
Strategische doelen:
Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.
Doelenboom Bestuur & Dienstverlening
|
Ook in 2018 is door raad, college en ambtelijk apparaat gewerkt aan samenwerking en dienstverlening. Inwoners worden steeds meer in een vroegtijdig stadium betrokken in het beleidsproces. Met externe organisaties is gezocht naar mogelijkheden om samen te werken.
Doelstelling: Waarborgen tevredenheid over de kwaliteit van dienstverlening. Meer diensten digitaal aanbieden. |
||
Burgerzaken |
Ontwikkelingen burgerzaken Bovengenoemde ontwikkelingen hebben zowel een kwantitatief effect (minder contactmomenten met de klant, leidt tot minder uren inzet), als een kwalitatief effect (door gewijzigde regelgeving zijn omvangrijkere en complexere diensten nodig). Op dit moment is nog niet te voorzien of en zo ja, welke financiële consequenties hier voor Losser uit voortvloeien. Ook in 2018 wordt verder gewerkt aan de digitalisering van dienstverlening. Zo worden nieuwe I-Burgerzakenmodules ingevoerd. Proef centraal stemmen tellen gemeenteraadsverkiezingen |
|
Wat hebben we in 2018 gedaan? In 2018 is een voorstel opgesteld. Hierin wordt beschreven hoe om te gaan met de afname van de aanvragen van reisdocumenten. Door de vorming van het nieuwe college en de in het coalitieakkoord geformuleerde wens om te komen tot een avondopenstelling, is begin 2019 een voorstel gedaan. De implementatie van de nieuwe iBurgerzakenmodules heeft in 2018 niet plaatsgevonden. Er is voor gekozen om de implementatie van deze applicatie in Enschede af te wachten, zodat hiervan in de Losserse situatie kan worden geleerd. De implementatie staat medio 2019 op de planning. Het centraal tellen in 2018 is positief ervaren, de werklast voor de tellers is lager, waardoor de kans op fouten kleiner wordt. De raad heeft besloten ook tijdens de verkiezingen in 2019 centraal te gaan tellen. |
||
Doelstelling: Optimale (brand-)veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen. Het bieden van adequate brandweerzorg en het in stand houden van een adequate organisatie voor gemeentelijke rampenbestrijding. |
||
Openbare orde en veiligheid |
In 2018 wordt de wettelijk verplichte visitatie voor de organisatie van de Veiligheidsregio Twente (VRT) uitgevoerd. Daarnaast wordt het regionale Risicoprofiel geactualiseerd en door het Algemeen Bestuur vastgesteld. In het kader van de aanstaande verkiezingen voor de gemeenteraad en de vorming van nieuwe colleges van burgemeesters en wethouders wordt door de VRT bijzondere aandacht gegeven aan voorlichting aan gemeenteraden en training van loco-burgemeesters op gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. |
|
Wat hebben we in 2018 gedaan? In 2018 is de wettelijk verplichte visitatie voor de organisatie van de Veiligheidsregio uitgevoerd. Een aantal (loco)-burgemeesters heeft ervaring opgedaan als voorzitter van het Crisisteam, tijdens de jaarlijkse cyclus van systeemoefeningen van de Veiligheidsregio. Naast de klassieke scenario’s heeft de Veiligheidsregio ook geoefend met actuele crisisscenario’s zoals: cybercrime, terrorismebestrijding, klimaatverandering etc. Op het terrein van Openbare orde en veiligheid is ingezet op lokale, (inter)regionale samenwerking en afstemming op de verschillende veiligheidsgebieden. Hierbij moet gedacht worden aan het versterken van de samenwerking met Gronau en Enschede in de Internationale driehoek. Daarnaast is de verbinding tussen openbare orde en veiligheid met handhaving en zorg verstevigd. Er hebben bewustwordingsbijeenkomsten plaatsgevonden om collega’s, inwoners en ondernemers te wijzen op de mogelijkheden en gevaren van ondermijnende en criminele activiteiten. Ook vindt hier veel onderzoek op plaats door samenwerking tussen gemeente, politie, Openbaar Ministerie en het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC). Daarnaast is naast repressief op het thema woonoverlast en drugsoverlast, door middel van waarschuwingsbrieven, vooral ook preventief ingezet op belangrijke thema’s als jeugd en overlast, woonoverlast, drugsoverlast, woninginbraken, en evenementenveiligheid. Insteek is door preventie repressie te voorkomen. |
||
Regionale crisisbeheersing |
Verbonden partij: Veiligheidsregio Twente |
|
Wat hebben we in 2018 gedaan?
|
||
Doelstelling: Inwoners meer betrekken bij hun directe leefomgeving en een hogere participatie stimuleren. In gemeentelijke samenwerking als zelfbewuste én zelfstandige gemeente een actieve rol vervullen. |
||
Raad |
Op 21 maart 2018 zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad. De acties zijn dit jaar vooral gericht op het inwerken van de nieuwe raad en de vorming van een nieuw college van burgemeester en wethouders. Aandachtspunt hierbij is het bepalen van de belangrijkste doelen voor de komende jaren. Begin 2018 wordt de nieuwe burgemeester geïnstalleerd. |
|
Wat hebben we in 2018 gedaan? Op 7 februari is Cia Kroon begonnen als nieuwe burgemeester, als opvolger van de waarnemend burgemeester. Na de verkiezingen voor de gemeenteraad zijn de raadsleden op 29 maart geïnstalleerd. Daarna is gestart met de vorming van een nieuw college van B&W. Voor de raadsleden is door de griffie een inwerkprogramma georganiseerd met onder andere aandacht voor integriteit en een kennismakingstocht langs de kerkdorpen. Ook is gestart met het inhoud geven aan de bestuurlijke vernieuwing. |
||
College van B&W |
Het college draagt bij en geeft inhoud aan een open stijl van besturen. Kernbegrippen zijn samenwerking met en participatie door inwoners en maatschappelijke partners. Nieuwe mogelijkheden worden nagegaan om door de optimalisatie van (online) kanalen, de communicatieve kracht van de gemeente verder te versterken. |
|
Wat hebben we in 2018 gedaan? In maart vorige jaar is het kulturhus, ’t Lossers hoes, geopend. Ook vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats, is een nieuwe coalitie gevormd en heeft de presentatie van het Coalitieakkoord: "‘Met opgestroopte mouwen vooruit. En noe verdan!’’, plaatsgevonden. Bij deze processen – alsmede bij diverse andere nieuwe en lopende projecten - was steeds sprake van een intensieve samenwerking en interactie met vele betrokken partijen, belangenvertegenwoordigers, inwoners en ondernemers van onze gemeente. Het - waar mogelijk en effectief - toepassen van ‘beginspraak’ is in 2018 gecontinueerd, geheel in lijn met de afspraken in het coalitieakkoord. Mede in het kader van nieuwe allianties is actief contact gezocht met onder andere kennisinstellingen als Universiteit Twente, Saxion Hogescholen, ANWB, het Roessingh, AKI, NOvelT en Tetem. Maar ook met organisaties als LTO Noord-Oost Twente om nieuwe samenwerkingen op terreinen als agrifood, duurzaamheid, toerisme & recreatie, cultuur, zorg, veiligheid, bestuurlijke vernieuwing en economie op gang te brengen. In 2019 wordt dit nader uitgewerkt. |
||
Bestuursondersteuning |
Omgevingsbewust werken Burgerparticipatie en overheidsparticipatie Sociaal intranet Verbonden partijen: Regio Twente
Sinds 2016 zijn de Nederlandse gemeenten formeel lid van de Euregio. Sinds 1 januari 2016 is de nieuwe organisatiestructuur van kracht. |
|
Wat hebben we in 2018 gedaan? In 2018 is de vernieuwde website www.losser.nl en het sociaal intranet LOIS tot wasdom gekomen. Online dienstverlening wordt via de website in de komende jaren stevig uitgebreid. |
||
Doelstelling: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding. |
||
Belastingen |
Verbonden partij: |
|
Wat hebben we in 2018 gedaan? De heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen heeft correct en conform de planning plaatsgevonden. |
||
Treasury |
Verbonden partijen: Bank Nederlandse gemeenten
|
|
Wat hebben we in 2018 gedaan? Verbonden partijen: |
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".
Het totale voordelige saldo op dit programma bedraagt (exclusief het voordelige rekeningresultaat van bijna € 4 mln.) € 658.000. Voor € 523.000 wordt dit voordeel veroorzaakt door het voordeel op de bedrijfsvoering (kostenplaatsen). Vooral de uitgaven aan personeel (vast en inhuur) vallen mee. Ook de opbrengst uit verkoop materieel van € 80.000 draagt bij aan het voordelig resultaat.
Ook de inkomsten die we hebben ontvangen uit de algemene uitkering en belasting vallen positief uit, samen € 260.000. Op het product Bestuursondersteuning zien we ook een groot voordeel, € 175.000, vooral veroorzaakt door een lagere bijdrage aan de regio Twente (op andere producten zien we overigens een nadelig effect op de bijdrage aan Regio Twente, per saldo is er geen resultaateffect).
De belangrijkste nadelen vinden we terug op de producten Raad van € 110.000 door onder meer een hogere vergoeding voor raadsleden, en treasury van € 300.000 door een lagere doorbelasting van rente aan de producten en tegenvallende dividendopbrengsten.