De gemeentebegroting is opgebouwd volgens de programma-indeling:
Binnen de verschillende begrotingsprogramma’s is er onderscheid tussen:
Binnen het programma Onmeunig mooi Losser zijn de volgende vier opgaven opgenomen:
Binnen het programma Wendbare organisatie en transparant bestuur is de gelijknamige opgave opgenomen.
De structuur voor de vijf opgaven is opgebouwd volgens de 3 W-vragen, te weten:
• Wat willen we bereiken?
• Wat gaan we ervoor doen?
• Wat zijn de belangrijkste resultaten in 2025?
Er is een eerste aanzet gemaakt met enkele prestatie-indicatoren, om inzicht te krijgen of (strategische) doelen daadwerkelijk worden behaald.
In onderstaande grafieken is het totaal van alle baten en lasten per programma opgenomen.

Deze opgave is omvangrijk en complex. Ze omvat een groot aantal taakvelden. Een deel van deze taakvelden domein heeft een wettelijke grondslag, zoals de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet, de Participatiewet, de Wet Schuldhulpverlening, de Wet verplichte ggz en de Wet Publieke Gezondheid. We voeren deze taakvelden in samenhang/integraal uit. Daarbij letten we niet alleen op de wettelijke kaders binnen het sociaal domein, maar kijken we ook naar andere taakvelden.We zetten in op het vergroten van samenredzaamheid, we versterken positieve gezondheid en de leefbaarheid in de buurten/dorpen. Hierin werken we integraal samen met het fysieke domein, inwoners en ketenpartners. Voorbeelden van deze samenwerking zijn de projecten “Samen voor een sterker Overdinkel” en de integrale aanpak van de Vogelbuurt in Losser.
Wat willen we bereiken?
Inwoners die zichzelf onvoldoende financieel kunnen redden ontvangen passende ondersteuning. Zo vergroten we de zelfredzaamheid en participatie in de samenleving. Ons uitgangspunt is dat werk boven uitkering gaat. We voldoen aan de migratieopgave en bieden deze doelgroep passende ondersteuning.
Wat gaan we er voor doen?
Wat zijn de belangrijkste resultaten in 2025
a. Er is een goede samenwerkingspartner gevonden voor de uitvoering van beschut werk waarmee langdurige afspraken zijn gemaakt. De financiële impact wordt meegenomen in de voorjaarsnota van 2025.
b. We dienen bij het Rijk een plan in (2025) voor de versterking van de sociale infrastructuur sociale ontwikkelbedrijven om zo in aanmerking te komen voor extra middelen.
c. In 2025 starten we het project Simpel Switchen. In deze pilot is het makkelijker om vanuit de uitkering te gaan werken en weer terug te gaan als werken toch (even) niet lukt.
d. De inzet van loonkostensubsidie (LKS) is ten opzichte van 2024 met 10% gegroeid.
e. Een Regionaal Werkcentrum (RWC) is ingericht. De huidige uitvoeringsorganisaties Werkplein Twente, Leerwerkloket, RMT en Twents Fonds voor Vakmanschap gaan hier in op.
f. We bieden budgetcoaching aan, zowel curatief als preventief. We leren inwoners vaardigheden aan om schuldenvrij te worden en te blijven. We voeren de regie in de schuldhulpketen.
g. We helpen 5-10 jongeren met behulp van het Jongeren Perspectief Fonds op weg naar een schuldenvrije toekomst.
h. We communiceren actief over het aanbod van de minimaregelingen. Inwoners kennen de weg naar de regelingen. De aanvraag voor een regeling is zo eenvoudig mogelijk ingericht. Het gebruik van de regelingen is toegenomen.
i. We behalen de taakstelling voor het huisvesten van statushouders (ca. 50), van Oekraïners (178) en de Spreidingswet (130).
Prestatie-indicatoren
|
Omschrijving |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Aantal uitkeringen per einde van het jaar Bron: Dashboard sociaal domein |
269 |
279 |
275 |
275 |
|
Personen met loonkostensubsidie Bron: Dashboard sociaal domein |
70 |
71 |
71 |
78 |
|
Deelname Jongeren Perspectief Fonds |
|
|
|
10 |
Aan welke global goals draagt het bij?




Wat willen we bereiken?
Alle (jonge) inwoners groeien gezond en veilig op. We willen dat zij hun talenten ontwikkelen en zoveel mogelijk op eigen kracht meedoen in de samenleving. Ze ervaren kansengelijkheid.
Alle inwoners tot en met 23 jaar verlaten het onderwijs met een startkwalificatie. Dit betekent dat zij een diploma op minimaal mbo niveau 2, havo of vwo hebben.
We versterken de sociale basis en samenredzaamheid in de wijken en dorpskernen.
Wat gaan we er voor doen?
Wat zijn de belangrijkste resultaten in 2025
a. 31 december 2025 werken we volledig middels de nieuwe inkoopmodellen jeugdhulp en Wmo welke regionaal zijn ingekocht. Hierdoor blijft de ondersteuning vanuit onze visie zo licht en dichtbij als mogelijk en zo zwaar als nodig toegankelijk voor onze inwoners.
b. We hebben het gebruik van algemene voorzieningen meetbaar in beeld gebracht. Zo maken we de verschuiving van geïndiceerde zorg naar een algemene voorziening zichtbaar.
c. We bieden ter vaststelling, de gemeenteraad, een integrale visie op onderwijs en educatie aan. Het daarvan afgeleide uitvoeringsprogramma wordt voortvarend opgepakt.
d. We breiden het naschoolse aanbod verder uit en bieden zonodig ieder kind een taalklas aan.
e. We experimenteren en ontwikkelen nieuwe effectieve pilots, methoden en/of werkwijzen, zodat er een efficiëntere inzet van middelen en budgetten is en de kwaliteit van zorg verbetert (door ondersteuning zo dichtbij en licht als mogelijk). We zetten direct in op integraal afgewogen landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen.
f. We zorgen er voor dat binnen 2 jaar een structurele en effectieve vorm van ondersteuning en/of jeugdhulp is georganiseerd op de twee zorgintensieve scholen (NOT-verband) die is ingebed in de bestaande werkwijze.
Prestatie-indicatoren
|
Omschrijving |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Aantal jeugdigen met jeugdhulp per einde jaar Bron: Dashboard sociaal domein |
320 |
375 |
300 |
300 |
|
Aantal jeugdigen met ambulante zorg per einde van het jaar Bron: Dashboard sociaal domein |
282 |
343 |
300 |
300* |
* als gevolg van het verschuiven van zorg met verblijf naar ambulant zou je een stijging verwachten. Door gelijktijdig de verschuiving van ambulant naar voorliggend veld te maken proberen we een stijging te voorkomen
Aan welke global goals draagt het bij?


Wat willen we bereiken?
Wat gaan we er voor doen?
Wat zijn de belangrijkste resultaten in 2025?
a. In het uitvoeringsprogramma "Samen voor een Sterker Overdinkel" gaan we samen met inwoners en organisaties uit Overdinkel aan de slag op het gebied van bestaanszekerheid, ondernemen, veiligheid en gezondheid.
b.Voor de MKB toegankelijke route worden bedrijven bezocht door een lokale verkenner om ze te certificeren. In het dorp Losser bezoekt de verkenner minimaal 10 ondernemers/winkeliers en in de Lutte minimaal 8.
d. De ervaringsdeskundigengroep is minimaal vier keer bij elkaar geweest en faciliteren we in haar adviserende en ondersteunde rol.
e. Wij organiseren doorlopend en gedurende de inclusie-week vraaggerichte activiteiten, gericht op het versterken van de inclusieve samenleving.
f. Samen met de ervaringsdeskundigengroep maken we het Jaarplan Inclusie 2025.
g. Inclusie vormt een integraal onderdeel van onze beleids- en besluitvorming.
h. Drank- en middelengebruik onder jongeren (18-23 jaar) is afgenomen in vergelijking met voorgaande jaren.
i. Inwoners van Losser zijn weerbaarder tegen ondermijnende criminaliteit en cybercrime.
j. Dorpsondersteuners zijn actief in minimaal 2 dorpskernen.
Prestatie-indicatoren
|
Omschrijving |
2021 |
2023 |
2025 |
|
% jongeren dat de laatste 4 weken dronken of aangeschoten is geweest |
17% |
27% |
<=25% |
|
% jongeren dat de laatste 4 weken wiet of hasj gebruikt |
3% |
2% |
<=2% |
Bron: gezondheidsmonitor 2023 Jeugd - GGD. 2 jaarlijks.



Wat willen we bereiken?
Wat gaan we er voor doen?
Wat zijn de belangrijkste resultaten in 2025?
a. We gaan het label dementievriendelijke gemeente behalen.
b. De ketenaanpak (gewichts- en) gezondheidsproblematiek is neergezet. Met de projecten Kinderen naar Gezond Gewicht (KnGG) en Volwassenen naar Gezond Gewicht (VnGG) worden oorzaken en gevolgen van (gewichts- en) gezondheidsproblematiek aangepakt voor een duurzaam resultaat.
c. Met het project "Samen indiceren" helpen we de oudere inwoner van Losser eerder door intensievere samenwerking tussen zorgprofessional en integraal consulent, waarbij we efficiënt gebruik maken van de expertise van de zorgprofessional.
d. We bieden de raad een beleidsdocument aan waarin specifieke doelen en actieplannen zijn opgenomen om de gezondheid van de inwoners in Losser te verbeteren. Dit document bevat maatregelen zoals het bevorderen van gezonde voeding, het stimuleren van lichaamsbeweging, en het verbeteren van de mentale gezondheid door middel van lokale initiatieven en samenwerking met onze partners.
e. Er is een uitvoeringsplan woonzorgvisie.
f. We voeren pilots uit om cultuur toegankelijker te maken.
Prestatie-indicatoren
|
Omschrijving |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Aantal inwoners met dagbesteding per einde van het jaar |
112 |
94 |
100 |
90 |
|
Aantal inwoners met huishoudelijk hulp per eind van het jaar |
744 |
595 |
770 |
650 |
Aan welke global goals draagt het bij?


De gemeente Losser is een aantrekkelijk woongebied, door de ligging in nationaal landschap, het hoge voorzieningenniveau, de gunstige ligging aan de A1 en de nabijheid van grootstedelijke voorzieningen. Het dorpse woonklimaat wordt gekenmerkt door rust, ruimte en sociale betrokkenheid. We staan echter voor grote uitdagingen in de leefomgeving. Vraagstukken uit het sociaal domein vragen hierbij mede om een antwoord vanuit het fysieke domein.
De kwaliteit van de woon- en leefomgeving is van wezenlijk belang voor de leefbaarheid en gezondheid. Uitdagingen in bebouwd gebied bestaan, naast de ‘traditionele’ onderwerpen wonen, woon- en leefomgeving & maatschappelijke voorzieningen, economie & werkgelegenheid en bereikbaarheid, ook uit de nieuwe uitdagingen zoals energietransitie, klimaatadaptatie, biodiversiteit, circulaire economie én de sociale vraagstukken voor vitale gemeenschappen.
De woon- en leefomgeving moet inclusief zijn, sociaal veilig, bruikbaar voor iedereen en uitnodigen voor ontmoeten en verblijven. Al deze uitdagingen komen samen in een beperkte ruimte en vanwege de onderlinge interactie is het aanpakken ervan een ingewikkelde puzzel. We staan daarmee voor de opgave om de omgevingskwaliteit te verbeteren. Dat vraagt om een nieuwe balans. Er moeten keuzes gemaakt worden voor toekomstbestendig wonen en een toekomstbestendige woon- en leefomgeving.Om de vitaliteit, aantrekkelijkheid en toekomstbestendigheid van onze dorpskernen te behouden en te versterken, werken wij in 2025 aan de volgende ambities, doelen en resultaten.
Wat gaan we daarvoor doen?
1. We bouwen naar behoefte en zetten in op herstructurering, transformatie en nieuwbouw.
2. We ontwikkelen strategieen om de doorstroming en toegankelijkheid van de bestaande woningvoorraad te bevorderen.
3. We zetten 'wonen' in als vliegwiel voor integrale gebiedstransformaties om daarmee een impuls te geven aan de vitaliteit en leefbaarheid in onze kernen.
4. We nemen een actieve rol in om het bestaande woningbestand te verduurzamen (drinkwater- en energiezuinigheid, duurzame energievoorziening, circulair materiaalgebruik, c.a.).


Aan welke global goals draagt het bij?







Aan welke global goals draagt het bij?


Aan welke global goals draagt het bij?




We staan als gemeente voor grote uitdagingen op het gebied van klimaatverandering en grondstoffen schaarste. Wereldwijd verandert het klimaat, veroorzaakt door de broeikasgassen in de atmosfeer door menselijk handelen. Om dit tegen te gaan, zijn er in Parijs (2015) afspraken gemaakt zodat de aarde niet meer dan 1,5 graden opwarmt. Er is een ambitie vastgesteld om de CO2-uitstoot ten opzichte van 1990 in 2030 met 55% verminderd te hebben. In 2050 moet dit met 95% zijn afgenomen. Nederland heeft dit vastgelegd in de klimaatwet. De tweede uitdaging is dat grondstoffen, door overconsumptie, sneller gedolven en gebruikt worden dan de aarde nieuwe grondstoffen kan genereren. Om dit tegen te gaan heeft Nederland de ambitie om in 2030 50% minder primaire grondstoffen te gebruiken en in 2050 volledig circulair te zijn.
Losser heeft in het kader van het klimaatakkoord wettelijke taken opgedragen gekregen. Naast deze wettelijke taken heeft Losser ambities. Deze zijn vastgelegd in de Toekomstvisie Losser Duurzaam 2040 en het coalitieakkoord. Het betreft hier uitdagende transities die hun doel in 2050 moeten hebben bereikt. Daarvoor is veel focus, tijd en capaciteit nodig. Zowel de Raad (tot 2027) als het Rijk (tot 2030) hebben middelen beschikbaar gesteld. De focus op deze transities wordt alleen maar intenser. Losser is voortvarend aan de slag gegaan en is in dit kader personele verplichtingen aangegaan. Uitgangspunten hierbij zijn: ‘kennis en kunde’ in eigen organisatie en ‘slim samenwerken’.
In 2025 (en verder) wordt de focus meer gelegd op de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Met name collectieve processen bij verduurzaming van buurten en dorpen waarbij maximaal wordt ingezet op lokaal eigendom. Daarnaast wordt extra aandacht besteed aan hen die de verduurzaming van hun vastgoed niet of moeilijk zelf kunnen betalen.
Om de gemeente Losser ‘groen & gezond’ door te kunnen geven aan de volgende generatie, werken wij in 2025 aan de volgende doelen en resultaten*.
*Disclaimer: In de klimaatopgave hebben we te maken met transities waarin veel onzekerheden zitten, hierom is het belangrijk om flexibel mee te kunnen bewegen met nieuwe ontwikkelingen.
Doel A. Losser klimaat robuust in 2050
Aan welke global goals draagt het bij?







Aan welke global goals draagt het bij?












We staan voor grote opgaven op het gebied van de leefomgeving in het algemeen en dat geldt ook specifiek voor het landelijk gebied. Er is ruimte nodig voor wind- en zonneparken, er zijn aanpassingen nodig om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen, delen van de landbouw lopen tegen maatschappelijke en ecologische grenzen aan, de biodiversiteit staat onder druk en door vrijkomen van voormalige agrarische bedrijfslocaties ontstaat een ander gebruik en inrichting van bouwplekken. De ruimte is schaars is en daarom moeten keuzes moeten worden gemaakt: ‘niet alles kan en niet alles kan overal’.
We maken beleid waarin wordt geanticipeerd op de ruimtelijke impact van verschillend sectoraal beleid en waarin keuzes worden gemaakt om de ruimtevraag zowel kwantitatief als kwalitatief in goede banen te leiden. We moeten dat zoveel mogelijk via een integrale benadering oppakken.
Gedurende het proces is steeds meer informatie gekomen over de gestelde doelen. Echter, nog niet alle benodigde informatie is bekend. Zo is er nog onduidelijkheid over de groen-blauwe doelen en is er ook geen landbouwakkoord dat een plek zou krijgen in het PPLG.
De provincie Overijssel voert de regie en is in lead in voorgenoemd proces, waarin wij onze reactie kenbaar maken. Op het moment van het opstellen van de begroting is er sprake van een "stand still"situatie voor wat betreft het PPLG. Sterker nog tijdens het huidige gemeentelijke proces is er sprake van turbulentie op rijksniveau met betrekking tot het schrappen van het Nationaal programma landelijk gebied. Ook is inmiddels duidelijk geworden dat het oorspronkelijke budget voor ontwikkeling van het landelijk gebied zoals dat door het vorige kabinet wat gereserveerd door de huidige coalitie zeer fors naar beneden is bijgesteld (van circa 23 miljard naar 5 miljard). Dat zal ook op gemeentelijk niveau doorwerken. "Geen knaken, geen taken".
De impact en de integrale benadering van de vraagstukken in het landelijk gebied is in drie sporen vertaald:
Aan welke global goals draagt het bij?





Aan welke global goals draagt het bij?




Aan welke global goals draagt het bij?




| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In de GB24 hebben we de financiële toelichting schematischer en meer op hoofdlijnen vormgegeven. De reacties daarop waren positief, dus die werkwijze hebben we ook nu gehanteerd. In onderstaande tabel (2.1.1) ziet u de herkomst van de bedragen (Gemeentebegroting 2024, Voorjaarsnota 2024 en Gemeentebegroting 2025), gevolgd door tabel 2.1.2 met een specificatie van de ontwikkelingen na de VJN2024.
Een nadere toelichting op de werkwijze treft u in de Leeswijzer.
Tabel 2.1.1 (bedragen x € 1.000)
| 2024 | Totaal 2024 | 2025 | Totaal 2025 | ||||||||
| Actuele Taalveld | Onderdeel | Baten | Lasten | Onttrekking reserves | Storting reserves | Baten | Lasten | Onttrekking reserves | Storting reserves | ||
| 0.10 Mutatie reserves | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 0 | -1.792 | 1.880 | 88 | 0 | 0 | -1.160 | 971 | -189 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 0 | -548 | 730 | 183 | 0 | 0 | -2.135 | 1.653 | -482 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -108 | 0 | -108 | |
| Totaal 0.10 Mutatie reserves | 0 | 0 | -2.339 | 2.610 | 271 | 0 | 0 | -3.403 | 2.624 | -779 | |
| 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 1. Gemeentebegroting 2024 | -132 | 1.484 | 0 | 0 | 1.353 | -132 | 1.488 | 0 | 0 | 1.355 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 2 | -93 | 0 | 0 | -91 | 2 | -75 | 0 | 0 | -73 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -18 | 123 | 0 | 0 | 104 | |
| Totaal 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -130 | 1.391 | 0 | 0 | 1.261 | -149 | 1.535 | 0 | 0 | 1.386 | |
| 2.1 Verkeer en vervoer | 1. Gemeentebegroting 2024 | -225 | 4.174 | 0 | 0 | 3.949 | -225 | 4.562 | 0 | 0 | 4.337 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 1 | 15 | 0 | 0 | 16 | 1 | -25 | 0 | 0 | -24 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -48 | 361 | 0 | 0 | 313 | |
| Totaal 2.1 Verkeer en vervoer | -224 | 4.189 | 0 | 0 | 3.965 | -273 | 4.898 | 0 | 0 | 4.625 | |
| 2.4 Economische Havens en waterwegen | 1. Gemeentebegroting 2024 | -10 | 72 | 0 | 0 | 62 | -10 | 71 | 0 | 0 | 61 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 33 | 0 | 0 | 33 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -3 | 13 | 0 | 0 | 11 | |
| Totaal 2.4 Economische Havens en waterwegen | -10 | 72 | 0 | 0 | 62 | -13 | 117 | 0 | 0 | 105 | |
| 2.5 Openbaar vervoer | 1. Gemeentebegroting 2024 | -5 | 16 | 0 | 0 | 11 | -5 | 16 | 0 | 0 | 11 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 | 5 | 0 | 0 | 4 | |
| Totaal 2.5 Openbaar vervoer | -5 | 16 | 0 | 0 | 11 | -7 | 22 | 0 | 0 | 15 | |
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 1. Gemeentebegroting 2024 | -138 | 233 | 0 | 0 | 95 | -140 | 216 | 0 | 0 | 76 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -1 | 0 | 0 | -1 | 0 | 99 | 0 | 0 | 99 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | 22 | 0 | 0 | 22 | |
| Totaal 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -138 | 232 | 0 | 0 | 94 | -141 | 337 | 0 | 0 | 197 | |
| 3.4 Economische promotie | 1. Gemeentebegroting 2024 | -344 | 511 | 0 | 0 | 167 | -349 | 443 | 0 | 0 | 94 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 28 | 0 | 0 | 28 | -15 | 190 | 0 | 0 | 175 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -6 | 30 | 0 | 0 | 24 | |
| Totaal 3.4 Economische promotie | -344 | 539 | 0 | 0 | 196 | -370 | 663 | 0 | 0 | 292 | |
| 4.2 Onderwijshuisvesting | 1. Gemeentebegroting 2024 | -30 | 861 | 0 | 0 | 831 | -30 | 856 | 0 | 0 | 825 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -6 | 0 | 0 | -6 | 0 | -6 | 0 | 0 | -6 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 54 | 0 | 0 | 55 | |
| Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting | -30 | 855 | 0 | 0 | 825 | -29 | 904 | 0 | 0 | 874 | |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1. Gemeentebegroting 2024 | -487 | 1.359 | 0 | 0 | 872 | -487 | 1.371 | 0 | 0 | 884 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -27 | 0 | 0 | -27 | 0 | -27 | 0 | 0 | -27 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 64 | 0 | 0 | 64 | |
| Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -487 | 1.332 | 0 | 0 | 845 | -487 | 1.407 | 0 | 0 | 920 | |
| 5.1 Sportbeleid en activering | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 115 | 0 | 0 | 115 | 0 | 117 | 0 | 0 | 117 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -2 | 0 | 0 | -2 | 0 | 23 | 0 | 0 | 23 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6 | 0 | 0 | 6 | |
| Totaal 5.1 Sportbeleid en activering | 0 | 113 | 0 | 0 | 113 | 0 | 146 | 0 | 0 | 146 | |
| 5.2 Sportaccommodaties | 1. Gemeentebegroting 2024 | -712 | 1.764 | 0 | 0 | 1.052 | -722 | 1.725 | 0 | 0 | 1.003 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 21 | -17 | 0 | 0 | 4 | 22 | -18 | 0 | 0 | 4 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 63 | 0 | 0 | 63 | |
| Totaal 5.2 Sportaccommodaties | -690 | 1.747 | 0 | 0 | 1.056 | -700 | 1.770 | 0 | 0 | 1.070 | |
| 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticip | 1. Gemeentebegroting 2024 | -1 | 309 | 0 | 0 | 308 | -1 | 309 | 0 | 0 | 308 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 60 | 0 | 0 | 60 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 19 | 0 | 0 | 19 | |
| Totaal 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticip | -1 | 314 | 0 | 0 | 313 | -1 | 389 | 0 | 0 | 387 | |
| 5.4 Musea | 1. Gemeentebegroting 2024 | -1 | 29 | 0 | 0 | 27 | -1 | 29 | 0 | 0 | 28 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 3 | |
| Totaal 5.4 Musea | -1 | 28 | 0 | 0 | 27 | -1 | 32 | 0 | 0 | 31 | |
| 5.5 Cultureel erfgoed | 1. Gemeentebegroting 2024 | -20 | 152 | 0 | 0 | 132 | -20 | 27 | 0 | 0 | 7 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 1 | -1 | 0 | 0 | 0 | 1 | -1 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal 5.5 Cultureel erfgoed | -19 | 151 | 0 | 0 | 132 | -19 | 26 | 0 | 0 | 7 | |
| 5.6 Media | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 475 | 0 | 0 | 475 | 0 | 475 | 0 | 0 | 475 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 20 | 0 | 0 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 20 | |
| Totaal 5.6 Media | 0 | 495 | 0 | 0 | 495 | 0 | 495 | 0 | 0 | 495 | |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1. Gemeentebegroting 2024 | -134 | 1.878 | 0 | 0 | 1.744 | -136 | 1.926 | 0 | 0 | 1.791 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 2 | 130 | 0 | 0 | 132 | 3 | 289 | 0 | 0 | 291 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -15 | 136 | 0 | 0 | 122 | |
| Totaal 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -132 | 2.008 | 0 | 0 | 1.876 | -148 | 2.351 | 0 | 0 | 2.203 | |
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1. Gemeentebegroting 2024 | -67 | 1.923 | 0 | 0 | 1.856 | -68 | 1.823 | 0 | 0 | 1.756 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 2 | 62 | 0 | 0 | 64 | 2 | 515 | 0 | 0 | 517 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | -7 | 0 | 0 | -7 | -1 | 64 | 0 | 0 | 63 | |
| Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -65 | 1.979 | 0 | 0 | 1.914 | -67 | 2.402 | 0 | 0 | 2.335 | |
| 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1. Gemeentebegroting 2024 | -3 | 2.448 | 0 | 0 | 2.445 | -3 | 1.856 | 0 | 0 | 1.853 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 6 | 0 | 0 | 6 | 0 | 100 | 0 | 0 | 100 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | -37 | 0 | 0 | -37 | -1 | 1.115 | 0 | 0 | 1.114 | |
| Totaal 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -3 | 2.417 | 0 | 0 | 2.414 | -4 | 3.071 | 0 | 0 | 3.067 | |
| 6.3 Inkomensregelingen | 1. Gemeentebegroting 2024 | -5.528 | 7.816 | 0 | 0 | 2.287 | -5.578 | 7.330 | 0 | 0 | 1.751 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | -241 | 109 | 0 | 0 | -132 | 0 | 3 | 0 | 0 | 3 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 38 | 0 | 0 | 38 | 0 | 258 | 0 | 0 | 258 | |
| Totaal 6.3 Inkomensregelingen | -5.769 | 7.962 | 0 | 0 | 2.193 | -5.579 | 7.591 | 0 | 0 | 2.012 | |
| 6.4 WSW en beschut werk | 1. Gemeentebegroting 2024 | -231 | 3.588 | 0 | 0 | 3.357 | -246 | 3.491 | 0 | 0 | 3.245 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | -3 | 12 | 0 | 0 | 8 | -4 | 173 | 0 | 0 | 169 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 104 | 0 | 0 | 49 | |
| Totaal 6.4 WSW en beschut werk | -234 | 3.599 | 0 | 0 | 3.365 | -250 | 3.767 | 0 | 0 | 3.518 | |
| 6.5 Arbeidsparticipatie | 1. Gemeentebegroting 2024 | -3 | 1.213 | 0 | 0 | 1.210 | -3 | 1.163 | 0 | 0 | 1.160 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -8 | 0 | 0 | -8 | 0 | -7 | 0 | 0 | -7 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 335 | 0 | 0 | 335 | -1 | 224 | 0 | 0 | 223 | |
| Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie | -3 | 1.539 | 0 | 0 | 1.536 | -4 | 1.380 | 0 | 0 | 1.375 | |
| 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1. Gemeentebegroting 2024 | -256 | 2.273 | 0 | 0 | 2.018 | -375 | 2.306 | 0 | 0 | 1.930 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | -192 | -44 | 0 | 0 | -236 | -188 | -45 | 0 | 0 | -233 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 5 | 0 | 0 | 5 | -1 | 331 | 0 | 0 | 330 | |
| Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -447 | 2.234 | 0 | 0 | 1.787 | -564 | 2.591 | 0 | 0 | 2.027 | |
| 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 1. Gemeentebegroting 2024 | -1 | 497 | 0 | 0 | 497 | -1 | 739 | 0 | 0 | 738 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -8 | 0 | 0 | -8 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 171 | 0 | 0 | 170 | |
| Totaal 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | -1 | 497 | 0 | 0 | 497 | -1 | 901 | 0 | 0 | 900 | |
| 6.71a Huishuishoudelijke hulp (WMO) | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 2.845 | 0 | 0 | 2.845 | 0 | 2.904 | 0 | 0 | 2.904 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -94 | 0 | 0 | -94 | 0 | -96 | 0 | 0 | -96 | |
| Totaal 6.71a Huishuishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 2.751 | 0 | 0 | 2.751 | 0 | 2.808 | 0 | 0 | 2.808 | |
| 6.71b Begeleiding (WMO) | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 1.362 | 0 | 0 | 1.362 | 0 | 1.384 | 0 | 0 | 1.384 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -45 | 0 | 0 | -45 | 0 | -46 | 0 | 0 | -46 | |
| Totaal 6.71b Begeleiding (WMO) | 0 | 1.317 | 0 | 0 | 1.317 | 0 | 1.338 | 0 | 0 | 1.338 | |
| 6.71c Dagbesteding (WMO) | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 914 | 0 | 0 | 914 | 0 | 935 | 0 | 0 | 935 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -30 | 0 | 0 | -30 | 0 | -31 | 0 | 0 | -31 | |
| Totaal 6.71c Dagbesteding (WMO) | 0 | 884 | 0 | 0 | 884 | 0 | 904 | 0 | 0 | 904 | |
| 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 87 | 0 | 0 | 87 | 0 | 83 | 0 | 0 | 83 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -3 | 0 | 0 | -3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | |
| Totaal 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | 85 | 0 | 0 | 85 | 0 | 85 | 0 | 0 | 85 | |
| 6.72a Jeugdzorg begeleiding | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 958 | 0 | 0 | 958 | 0 | 928 | 0 | 0 | 928 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 25 | 0 | 0 | 25 | 0 | 3 | 0 | 0 | 3 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | |
| Totaal 6.72a Jeugdzorg begeleiding | 0 | 985 | 0 | 0 | 985 | 0 | 933 | 0 | 0 | 933 | |
| 6.72b Jeugdzorg behandeling | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 1.403 | 0 | 0 | 1.403 | 0 | 1.430 | 0 | 0 | 1.430 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -46 | 0 | 0 | -46 | 0 | -47 | 0 | 0 | -47 | |
| Totaal 6.72b Jeugdzorg behandeling | 0 | 1.357 | 0 | 0 | 1.357 | 0 | 1.383 | 0 | 0 | 1.383 | |
| 6.72c Jeugdhulp dagbesteding | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 315 | 0 | 0 | 315 | 0 | 324 | 0 | 0 | 324 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -10 | 0 | 0 | -10 | 0 | -31 | 0 | 0 | -31 | |
| Totaal 6.72c Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 304 | 0 | 0 | 304 | 0 | 293 | 0 | 0 | 293 | |
| 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 559 | 0 | 0 | 559 | 0 | 569 | 0 | 0 | 569 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -18 | 0 | 0 | -18 | 0 | -19 | 0 | 0 | -19 | |
| Totaal 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | 0 | 540 | 0 | 0 | 540 | 0 | 550 | 0 | 0 | 550 | |
| 6.73a Pleegzorg | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 192 | 0 | 0 | 192 | 0 | 196 | 0 | 0 | 196 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -6 | 0 | 0 | -6 | 0 | -6 | 0 | 0 | -6 | |
| Totaal 6.73a Pleegzorg | 0 | 186 | 0 | 0 | 186 | 0 | 190 | 0 | 0 | 190 | |
| 6.73b Gezinsgericht | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 352 | 0 | 0 | 352 | 0 | 359 | 0 | 0 | 359 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -12 | 0 | 0 | -12 | 0 | -12 | 0 | 0 | -12 | |
| Totaal 6.73b Gezinsgericht | 0 | 340 | 0 | 0 | 340 | 0 | 347 | 0 | 0 | 347 | |
| 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 512 | 0 | 0 | 512 | 0 | 522 | 0 | 0 | 522 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -17 | 0 | 0 | -17 | 0 | -17 | 0 | 0 | -17 | |
| Totaal 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 495 | 0 | 0 | 495 | 0 | 505 | 0 | 0 | 505 | |
| 6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 1.447 | 0 | 0 | 1.447 | 0 | 1.476 | 0 | 0 | 1.476 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -48 | 0 | 0 | -48 | 0 | -49 | 0 | 0 | -49 | |
| Totaal 6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | 0 | 1.400 | 0 | 0 | 1.400 | 0 | 1.428 | 0 | 0 | 1.428 | |
| 6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 692 | 0 | 0 | 692 | 0 | 701 | 0 | 0 | 701 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -23 | 0 | 0 | -23 | 0 | -23 | 0 | 0 | -23 | |
| Totaal 6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 669 | 0 | 0 | 669 | 0 | 678 | 0 | 0 | 678 | |
| 6.74c Gesloten plaatsing | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 51 | 0 | 0 | 51 | 0 | 52 | 0 | 0 | 52 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -2 | 0 | 0 | -2 | 0 | -2 | 0 | 0 | -2 | |
| Totaal 6.74c Gesloten plaatsing | 0 | 49 | 0 | 0 | 49 | 0 | 50 | 0 | 0 | 50 | |
| 6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 123 | 0 | 0 | 123 | 0 | 123 | 0 | 0 | 123 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -4 | 0 | 0 | -4 | 0 | -4 | 0 | 0 | -4 | |
| Totaal 6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 0 | 119 | 0 | 0 | 119 | 0 | 119 | 0 | 0 | 119 | |
| 6.82a Jeugdbescherming | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 375 | 0 | 0 | 375 | 0 | 383 | 0 | 0 | 383 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -12 | 0 | 0 | -12 | 0 | -13 | 0 | 0 | -13 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 39 | 0 | 0 | 39 | 0 | 39 | 0 | 0 | 39 | |
| Totaal 6.82a Jeugdbescherming | 0 | 401 | 0 | 0 | 401 | 0 | 409 | 0 | 0 | 409 | |
| 6.82b Jeugdreclassering | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 31 | 0 | 0 | 31 | 0 | 32 | 0 | 0 | 32 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -1 | 0 | 0 | -1 | 0 | -1 | 0 | 0 | -1 | |
| Totaal 6.82b Jeugdreclassering | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 31 | 0 | 0 | 31 | |
| 7.1 Volksgezondheid | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 1.127 | 0 | 0 | 1.127 | 0 | 1.127 | 0 | 0 | 1.127 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | -14 | 49 | 0 | 0 | 35 | -14 | 139 | 0 | 0 | 126 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 | 0 | 9 | |
| Totaal 7.1 Volksgezondheid | -14 | 1.176 | 0 | 0 | 1.162 | -14 | 1.275 | 0 | 0 | 1.261 | |
| 7.2 Riolering | 1. Gemeentebegroting 2024 | -4.116 | 3.146 | 0 | 0 | -970 | -4.432 | 3.379 | 0 | 0 | -1.053 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 37 | 0 | 0 | 37 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -342 | 250 | 0 | 0 | -91 | |
| Totaal 7.2 Riolering | -4.116 | 3.148 | 0 | 0 | -968 | -4.774 | 3.667 | 0 | 0 | -1.107 | |
| 7.3 Afval | 1. Gemeentebegroting 2024 | -2.739 | 2.386 | 0 | 0 | -353 | -2.753 | 2.422 | 0 | 0 | -331 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 11 | -11 | 0 | 0 | 0 | 9 | 23 | 0 | 0 | 32 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -78 | 12 | 0 | 0 | -66 | |
| Totaal 7.3 Afval | -2.728 | 2.375 | 0 | 0 | -353 | -2.822 | 2.457 | 0 | 0 | -365 | |
| 7.4 Milieubeheer | 1. Gemeentebegroting 2024 | -12 | 1.737 | 0 | 0 | 1.726 | -12 | 1.751 | 0 | 0 | 1.739 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | -426 | 420 | 0 | 0 | -6 | -429 | 467 | 0 | 0 | 37 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -3 | 16 | 0 | 0 | 13 | |
| Totaal 7.4 Milieubeheer | -437 | 2.157 | 0 | 0 | 1.720 | -444 | 2.233 | 0 | 0 | 1.789 | |
| 7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 1. Gemeentebegroting 2024 | -1 | 19 | 0 | 0 | 18 | -1 | 19 | 0 | 0 | 18 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal 7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -1 | 19 | 0 | 0 | 18 | -1 | 19 | 0 | 0 | 18 | |
| 8.1 Ruimte en leefomgeving | 1. Gemeentebegroting 2024 | -101 | 1.307 | 0 | 0 | 1.206 | -101 | 1.066 | 0 | 0 | 966 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 2 | -6 | 0 | 0 | -4 | 2 | 116 | 0 | 0 | 118 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -12 | 262 | 0 | 0 | 250 | |
| Totaal 8.1 Ruimte en leefomgeving | -99 | 1.301 | 0 | 0 | 1.202 | -111 | 1.444 | 0 | 0 | 1.333 | |
| 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 1. Gemeentebegroting 2024 | -2.527 | 1.709 | 0 | 0 | -818 | -1.221 | 846 | 0 | 0 | -375 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | -1.518 | 1.005 | 0 | 0 | -513 | -800 | 629 | 0 | 0 | -171 | |
| Totaal 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -4.045 | 2.714 | 0 | 0 | -1.331 | -2.021 | 1.475 | 0 | 0 | -546 | |
| 8.3 Wonen en bouwen | 1. Gemeentebegroting 2024 | -520 | 1.352 | -75 | 0 | 757 | -529 | 1.199 | 0 | 0 | 670 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 1 | -3 | 0 | 0 | -3 | 1 | 249 | 0 | 0 | 250 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 140 | 140 | -10 | 231 | 0 | 0 | 221 | |
| Totaal 8.3 Wonen en bouwen | -519 | 1.349 | -75 | 140 | 895 | -538 | 1.679 | 0 | 0 | 1.141 | |
| Eindtotaal | -20.692 | 59.862 | -2.414 | 2.751 | 39.506 | -19.531 | 63.094 | -3.403 | 2.624 | 42.784 |
Tabel 2.1.2 (bedragen x € 1.000)
| 2025 | Totaal 2025 | ||||
| Actuele Taalveld | Soort | Meicirculaire 2024 | Kostenverdeling | ||
| 0.10 Mutatie reserves | Onttrekking reserves | 0 | -108 | -108 | |
| Totaal 0.10 Mutatie reserves | 0 | -108 | -108 | ||
| 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | Baten | 0 | -18 | -18 | |
| Lasten | 0 | 123 | 123 | ||
| Totaal 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 0 | 104 | 104 | ||
| 2.1 Verkeer en vervoer | Baten | 0 | -48 | -48 | |
| Lasten | 0 | 361 | 361 | ||
| Totaal 2.1 Verkeer en vervoer | 0 | 313 | 313 | ||
| 2.4 Economische Havens en waterwegen | Baten | 0 | -3 | -3 | |
| Lasten | 0 | 13 | 13 | ||
| Totaal 2.4 Economische Havens en waterwegen | 0 | 11 | 11 | ||
| 2.5 Openbaar vervoer | Baten | 0 | -2 | -2 | |
| Lasten | 0 | 5 | 5 | ||
| Totaal 2.5 Openbaar vervoer | 0 | 4 | 4 | ||
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | Baten | 0 | -1 | -1 | |
| Lasten | 0 | 22 | 22 | ||
| Totaal 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 0 | 22 | 22 | ||
| 3.4 Economische promotie | Baten | 0 | -6 | -6 | |
| Lasten | 0 | 30 | 30 | ||
| Totaal 3.4 Economische promotie | 0 | 24 | 24 | ||
| 4.2 Onderwijshuisvesting | Baten | 0 | 1 | 1 | |
| Lasten | 0 | 54 | 54 | ||
| Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting | 0 | 55 | 55 | ||
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Baten | 0 | 0 | 0 | |
| Lasten | 0 | 64 | 64 | ||
| Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 64 | 64 | ||
| 5.1 Sportbeleid en activering | Lasten | 0 | 6 | 6 | |
| Totaal 5.1 Sportbeleid en activering | 0 | 6 | 6 | ||
| 5.2 Sportaccommodaties | Baten | 0 | 0 | 0 | |
| Lasten | 0 | 63 | 63 | ||
| Totaal 5.2 Sportaccommodaties | 0 | 63 | 63 | ||
| 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticip | Baten | 0 | 0 | 0 | |
| Lasten | 0 | 19 | 19 | ||
| Totaal 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticip | 0 | 19 | 19 | ||
| 5.4 Musea | Baten | 0 | 0 | 0 | |
| Lasten | 0 | 3 | 3 | ||
| Totaal 5.4 Musea | 0 | 3 | 3 | ||
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Baten | 0 | -15 | -15 | |
| Lasten | 0 | 136 | 136 | ||
| Totaal 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 122 | 122 | ||
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Baten | 0 | -1 | -1 | |
| Lasten | 0 | 64 | 64 | ||
| Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 63 | 63 | ||
| 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | Baten | 0 | -1 | -1 | |
| Lasten | 640 | 475 | 1.115 | ||
| Totaal 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 640 | 474 | 1.114 | ||
| 6.3 Inkomensregelingen | Baten | 0 | 0 | 0 | |
| Lasten | 28 | 230 | 258 | ||
| Totaal 6.3 Inkomensregelingen | 28 | 230 | 258 | ||
| 6.4 WSW en beschut werk | Baten | 0 | 0 | 0 | |
| Lasten | 0 | 104 | 104 | ||
| Totaal 6.4 WSW en beschut werk | 0 | 104 | 104 | ||
| 6.5 Arbeidsparticipatie | Baten | 0 | -1 | -1 | |
| Lasten | 0 | 224 | 224 | ||
| Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie | 0 | 223 | 223 | ||
| 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | Baten | 0 | -1 | -1 | |
| Lasten | 8 | 323 | 331 | ||
| Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 8 | 322 | 330 | ||
| 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Baten | 0 | 0 | 0 | |
| Lasten | 0 | 171 | 171 | ||
| Totaal 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | 170 | 170 | ||
| 6.72a Jeugdzorg begeleiding | Lasten | 2 | 0 | 2 | |
| Totaal 6.72a Jeugdzorg begeleiding | 2 | 0 | 2 | ||
| 6.82a Jeugdbescherming | Lasten | 39 | 0 | 39 | |
| Totaal 6.82a Jeugdbescherming | 39 | 0 | 39 | ||
| 7.1 Volksgezondheid | Baten | 0 | 0 | 0 | |
| Lasten | 0 | 9 | 9 | ||
| Totaal 7.1 Volksgezondheid | 0 | 9 | 9 | ||
| 7.2 Riolering | Baten | 0 | -342 | -342 | |
| Lasten | 0 | 250 | 250 | ||
| Totaal 7.2 Riolering | 0 | -91 | -91 | ||
| 7.3 Afval | Baten | 0 | -78 | -78 | |
| Lasten | 0 | 12 | 12 | ||
| Totaal 7.3 Afval | 0 | -66 | -66 | ||
| 7.4 Milieubeheer | Baten | 0 | -3 | -3 | |
| Lasten | 0 | 16 | 16 | ||
| Totaal 7.4 Milieubeheer | 0 | 13 | 13 | ||
| 8.1 Ruimte en leefomgeving | Baten | 0 | -12 | -12 | |
| Lasten | 0 | 262 | 262 | ||
| Totaal 8.1 Ruimte en leefomgeving | 0 | 250 | 250 | ||
| 8.3 Wonen en bouwen | Baten | 0 | -10 | -10 | |
| Lasten | 0 | 231 | 231 | ||
| Totaal 8.3 Wonen en bouwen | 0 | 221 | 221 | ||
| Eindtotaal | 717 | 2.620 | 3.337 |

We hebben te maken met een complexe externe omgeving waarbij ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen.
Tegen de achtergrond van deze dynamische omgeving spelen wij in op ontwikkelingen in de maatschappij. Dit doen we voor en met de samenleving. Door de snel veranderende wereld kijken we vooruit. Wij ontwikkelen continu door om onze doelen te bereiken. Hiervoor moeten we als gemeente wendbaar zijn. Kortom:
‘We spelen in op ontwikkelingen in de samenleving, waarbij wettelijke taken worden uitgevoerd en doelen met en voor inwoners, bedrijven en organisaties worden gerealiseerd; wendbaar, betrouwbaar en transparant’.
De opgave ‘Wendbare organisatie en transparant openbaar bestuur’ ondersteunt de inhoudelijke opgaven en verbindt de binnenwereld met de buitenwereld. Dat wil zeggen, de gemeentelijke organisatie doorontwikkelen om voor de samenleving de juiste dingen te kunnen doen.
De inzet van inwonerparticipatie is daarbij van eminent belang. De doorontwikkeling hiervan is een continue proces dat ook in 2025 in verschillende facetten zijn beslag krijgt. De gemeentelijke organisatie (medewerkers en bestuur) is in staat om inwonerparticipatie op een doeltreffende manier in te zetten. We werken met verschillende participatie- en communicatie-instrumenten en dragen hiermee bij aan verkleining van de afstand tussen inwoners en gemeente en benutten het potentieel van de samenleving.
Ambities
Het zijn van “Een lerende organisatie”.
Het concept van “Een lerende organisatie” kenmerkt zich door het vermogen om zich voortdurend aan te passen en te verbeteren door kennisverwerving en -overdracht. Flexibiliteit, een cultuur van continue verbetering, innovatie, en creativiteit zijn essentieel. Leiderschap speelt een cruciale rol in het faciliteren en stimuleren van leren, waarbij technologie vaak wordt ingezet als hulpmiddel voor ontwikkeling. Personeelsontwikkeling en betrokkenheid zijn ook belangrijk, met een nadruk op feedback en reflectie. Planning en een duidelijke toekomstvisie helpen de organisatie om doelgericht te blijven leren en groeien.
Doorontwikkelen Opgavegericht werken
Er is gestructureerde en structurele aandacht voor het beter worden in opgavegericht werken en de doorwerking daarvan in de hele organisatie. Er moet aandacht komen voor procesregie en het handelingsrepertoire.
Waarden gedreven informatievoorziening
Binnen de waarden gedreven informatievoorziening stellen we de inwoners centraal en stemmen de automatiseringsstrategieën hierop af. Een waarden gedreven informatievoorziening helpt bij het optimaliseren van de dienstverlening, het verhogen van de productiviteit en kwaliteit en het verbeteren van de inwonerstevredenheid en werkplezier.
Doel A. Medewerkers die vanuit de kernwaarden toegevoegde waarde leveren aan te realiseren doelen
Wat willen we bereiken?
Het is een flinke uitdaging om de kwaliteit en kwantiteit van onze bezetting op niveau te brengen en te houden. Dat komt niet alleen door maatschappelijke ontwikkelingen (zoals krapte op de arbeidsmarkt), maar ook door ontwikkelingen binnen onze ambtelijke organisatie. Hoe zorgen we ervoor dat we onze wettelijke taken en bestuurlijke opgaven kunnen blijven uitvoeren en klaar zijn voor de toekomst?
Wat gaan we ervoor doen?
Wat zijn de belangrijkste resultaten in 2025
Om competente medewerkers te vinden, binden en behouden wordt het programma Opgavegerichte personeelsstrategie dat in 2023 is gestart gecontinueerd. Binnen dit programma vallen 4 projecten die lopen t/m 2026:
a. Project Werving & selectie (waaronder ontwikkeling eigen werkgeversmerk en lanceren ‘Werken bij Losser’ website) is grotendeels uitgevoerd. De krapte op de arbeidsmarkt vraagt de inzet van instrumenten zoals inzet trainees en stagiaires en ambassadeurschap voor het werken in Losser om de vacatures in 2025 adequaat in te vullen.
b. Een Wendbare organisatie vraagt om doorontwikkeling van leiderschap en sturing. Op basis van onze HR-visie is een ontwikkelplan voor coachend en dienend leiderschap geformuleerd. We geven verder uitvoering aan dit proces van leiderschapsontwikkeling en sturing.
c. We ronden het Projectplan Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit af en maken een start met de uitvoering daarvan. Dit project loopt door tot en met 2026.
d. We geven uitvoering aan het projectplan Strategische personeelsplanning (strategisch personeelsmanagement) waarbij de uitkomsten van de Benchmark naar de omvang en samenstelling van gemeentelijke organisatie en de resultaten van de evaluatie van de organisatie- inrichting worden meegenomen.
Aan welke global goals draagt het bij?

Wat willen we bereiken?
Opgavegericht werken is niet alleen een ordening van vraagstukken en doelen, maar vraagt ook om andere samenwerkingsverbanden, integraal werken, meer in contact met de buitenwereld en een gedegen, soepel ambtelijk en bestuurlijk samenspel. Het is bovenal een cultuurontwikkeling, waarbij kennis, competenties en houding en gedrag van medewerkers extra aandacht verdienen.
Wat gaan we er voor doen?
Wat zijn de belangrijkste resultaten in 2025
a. Werkprocessen rondom opgavegericht werken richten we verder in en werken we uit in concrete afspraken, waarbij we medewerkers in stelling brengen.
b. Doorontwikkeling van portfolio management voor de dynamische werkprocessen
c. Opstellen van een programma voor een lerende organisatie en gestructureerde leeromgeving
d. Cultuur bevorderen van bespreken, afspreken en aanspreken / feedback geven en ontvangen; daarbij zijn de kernwaarden van Losser uitgangspunten (verantwoordelijk, verbonden, flexibel en vertrouwen)
e. Inbedden van continue evaluatie van projecten en processen, daarbij inzetten van PDCA cyclus;
f. Doorontwikkelen van sturing en leiderschap in de organisatie, met de focus op het sturen op resultaten en vanuit de HR visie dat de medewerker centraal staat
g. Borgen van een evenwichtige span of attention is belangrijk voor medewerkers en hun ontwikkeling
h. Opgaveregisseurs zijn in positie, processen en procedures zijn helder en de P&C cyclus is verder opgavegericht ingericht.
i. In 2025 heeft de gemeente Losser een nieuwe gemeente-brede Toekomstvisie. Deze toekomstvisie komt tot stand door participatie vanuit onze samenleving en de gemeenteraad.
j. Met betrekking tot inwonersparticipatie voeren we het uitvoeringsplan uit:
Aan welke global goals draagt het bij?


Doel C. Informatievoorziening is zodanig ingericht dat de organisatie in staat is om wendbaar, betrouwbaar en transparant te opereren
In de komende jaren zullen verdere stappen worden genomen in de ontsluiting en koppeling van gegevens, waarbij continu de vraag is op welke wijze de overheid deze mogelijkheden kan, mag en wil gebruiken voor het realiseren van maatschappelijke vraagstukken in relatie tot de scheiding tussen de publieke en de private sfeer. De gemeente Losser zal ook de komende jaren gebruik maken van nieuwe technologische ontwikkelingen om stappen te zetten op het gebied van beschikbaarheid, toegankelijkheid en transparantie van overheidsinformatie.
Wat gaan we er voor doen?
1. Binnen de waarde gedreven informatievoorziening stellen we meer dan voorheen de inwoners centraal en stemmen de automatiseringsstrategieën hierop af. Een waarden gedreven informatievoorziening helpt bij het optimaliseren van de dienstverlening, het verhogen van de productiviteit en kwaliteit, en het verbeteren van de inwonerstevredenheid en werkplezier.
Wat zijn de resultaten in 2025?
a. In 2025 ligt er een geactualiseerd "uitvoeringsplan datagedreven werken" waarin aandacht voor borging van de rollen en training aan medewerkers.
b. De rol van opdrachtgever wettelijke bedrijfsvoering- en ICT-processen is vormgegeven.
Prestatie-indicatoren
| kleurcodering | |
| Interbestuurlijk toezicht op domein archief- en informatiebeheer |
Bron: Provincie Overijssel

| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toelichting
In de GB2024 hebben we de financiële toelichting schematischer en meer op hoofdlijnen vormgegeven. De reacties daarop waren positief, dus die werkwijze hebben we ook nu gehanteerd. In onderstaande tabel (2.2.1) ziet u de herkomst van de bedragen (Gemeentebegroting 2024, Voorjaarsnota 2024 en Gemeentebegroting 2025), gevolgd door tabel 2.2.2 met een specificatie van de ontwikkelingen na de VJN2024.
Een nadere toelichting op de werkwijze treft u in de Leeswijzer.
Tabel 2.2.1 (bedragen x € 1.000)
| 2024 | Totaal 2024 | 2025 | Totaal 2025 | ||||||||
| Actuele Taalveld | Onderdeel | Baten | Lasten | Onttrekking reserves | Storting reserves | Baten | Lasten | Onttrekking reserves | Storting reserves | ||
| 0.1 Bestuur | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 1.429 | 0 | 0 | 1.429 | 0 | 1.418 | 0 | 0 | 1.418 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 69 | 0 | 0 | 69 | 0 | 108 | 0 | 0 | 108 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 | 107 | 0 | 0 | 105 | |
| Totaal 0.1 Bestuur | 0 | 1.498 | 0 | 0 | 1.498 | -2 | 1.632 | 0 | 0 | 1.631 | |
| 0.10 Mutatie reserves | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | 0 | -2.271 | 1.423 | -849 | 0 | 0 | -393 | 1.199 | 806 |
| Totaal 0.10 Mutatie reserves | 0 | 0 | -2.271 | 1.423 | -849 | 0 | 0 | -393 | 1.199 | 806 | |
| 0.2 Burgerzaken | 1. Gemeentebegroting 2024 | -339 | 754 | 0 | 0 | 415 | -345 | 699 | 0 | 0 | 354 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 8 | -4 | 0 | 0 | 4 | 9 | -4 | 0 | 0 | 4 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -4 | 43 | 0 | 0 | 40 | |
| Totaal 0.2 Burgerzaken | -330 | 750 | 0 | 0 | 419 | -340 | 738 | 0 | 0 | 398 | |
| 0.4 Ondersteuning organisatie | 1. Gemeentebegroting 2024 | -261 | 11.124 | 0 | 0 | 10.864 | -263 | 10.180 | 0 | 0 | 9.917 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 102 | 0 | 0 | 102 | 0 | 9 | 0 | 0 | 9 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -68 | 1.059 | 0 | 0 | 990 | |
| Totaal 0.4 Ondersteuning organisatie | -261 | 11.227 | 0 | 0 | 10.966 | -331 | 11.247 | 0 | 0 | 10.916 | |
| 0.5 Treasury | 1. Gemeentebegroting 2024 | -946 | 429 | 0 | 0 | -516 | -939 | 525 | 0 | 0 | -414 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 2 | 80 | 0 | 0 | 82 | 2 | 115 | 0 | 0 | 117 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -425 | 0 | 0 | 0 | -424 | |
| Totaal 0.5 Treasury | -943 | 509 | 0 | 0 | -434 | -1.361 | 640 | 0 | 0 | -721 | |
| 0.61 OZB woningen | 1. Gemeentebegroting 2024 | -4.308 | 475 | 0 | 0 | -3.833 | -4.390 | 475 | 0 | 0 | -3.915 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -14 | 0 | 0 | -14 | 0 | -14 | 0 | 0 | -14 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 4 | |
| Totaal 0.61 OZB woningen | -4.308 | 461 | 0 | 0 | -3.847 | -4.390 | 465 | 0 | 0 | -3.926 | |
| 0.62 OZB- niet woningen | 1. Gemeentebegroting 2024 | -1.796 | 0 | 0 | 0 | -1.796 | -1.830 | 0 | 0 | 0 | -1.830 |
| Totaal 0.62 OZB- niet woningen | -1.796 | 0 | 0 | 0 | -1.796 | -1.830 | 0 | 0 | 0 | -1.830 | |
| 0.64 Belastingen Overig | 1. Gemeentebegroting 2024 | -3 | 39 | 0 | 0 | 37 | -3 | 39 | 0 | 0 | 36 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -1 | 0 | 0 | -1 | 0 | 24 | 0 | 0 | 24 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | 3 | 0 | 0 | 2 | |
| Totaal 0.64 Belastingen Overig | -3 | 39 | 0 | 0 | 36 | -3 | 66 | 0 | 0 | 63 | |
| 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 1. Gemeentebegroting 2024 | -47.124 | 0 | 0 | 0 | -47.124 | -48.952 | 0 | 0 | 0 | -48.952 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | -938 | 0 | 0 | 0 | -938 | 581 | 0 | 0 | 0 | 581 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | -806 | 0 | 0 | 0 | -806 | -1.771 | 0 | 0 | 0 | -1.771 | |
| Totaal 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | -48.869 | 0 | 0 | 0 | -48.869 | -50.143 | 0 | 0 | 0 | -50.143 | |
| 0.8 Overige baten en lasten | 1. Gemeentebegroting 2024 | -69 | 914 | 0 | 0 | 845 | -69 | 922 | 0 | 0 | 853 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | -8 | 895 | 0 | 0 | 887 | 11 | 2.215 | 0 | 0 | 2.227 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 967 | 0 | 0 | 967 | 58 | -2.616 | 0 | 0 | -2.558 | |
| Totaal 0.8 Overige baten en lasten | -77 | 2.777 | 0 | 0 | 2.700 | 0 | 521 | 0 | 0 | 521 | |
| 0.9 Vennootschapsbelasting [VpB] | 1. Gemeentebegroting 2024 | 0 | -11 | 0 | 0 | -11 | 0 | 62 | 0 | 0 | 62 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | -14 | 0 | 0 | -14 | 0 | -89 | 0 | 0 | -89 | |
| Totaal 0.9 Vennootschapsbelasting [VpB] | 0 | -25 | 0 | 0 | -25 | 0 | -28 | 0 | 0 | -28 | |
| 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 1. Gemeentebegroting 2024 | -2 | 1.926 | 0 | 0 | 1.924 | -2 | 1.919 | 0 | 0 | 1.918 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 77 | 0 | 0 | 77 | 0 | 115 | 0 | 0 | 115 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | 7 | 0 | 0 | 6 | |
| Totaal 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | -2 | 2.003 | 0 | 0 | 2.001 | -3 | 2.041 | 0 | 0 | 2.038 | |
| 1.2 Openbare orde en Veiligheid | 1. Gemeentebegroting 2024 | -15 | 634 | 0 | 0 | 619 | -15 | 599 | 0 | 0 | 584 |
| 2. Voorjaarsnota 2024 | 0 | 50 | 0 | 0 | 50 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | |
| 3. Gemeentebegroting 2025 | 0 | 3 | 0 | 0 | 3 | -1 | 69 | 0 | 0 | 69 | |
| Totaal 1.2 Openbare orde en Veiligheid | -15 | 687 | 0 | 0 | 672 | -16 | 698 | 0 | 0 | 682 | |
| Eindtotaal | -56.603 | 19.925 | -2.271 | 1.423 | -37.527 | -58.420 | 18.021 | -393 | 1.199 | -39.593 |
Tabel 2.2.2 (bedragen x € 1.000)
| 2025 | Totaal 2025 | ||||
| Actuele Taalveld | Soort | Kostenverdeling | Meicirculaire 2024 | Personeel en formatie | |
| 0.1 Bestuur | Baten | -2 | 0 | 0 | -2 |
| Lasten | 26 | 0 | 81 | 107 | |
| Totaal 0.1 Bestuur | 24 | 0 | 81 | 105 | |
| 0.2 Burgerzaken | Baten | -4 | 0 | 0 | -4 |
| Lasten | 43 | 0 | 0 | 43 | |
| Totaal 0.2 Burgerzaken | 40 | 0 | 0 | 40 | |
| 0.4 Ondersteuning organisatie | Baten | -68 | 0 | 0 | -68 |
| Lasten | 1.009 | 0 | 50 | 1.059 | |
| Totaal 0.4 Ondersteuning organisatie | 940 | 0 | 50 | 990 | |
| 0.5 Treasury | Baten | -425 | 0 | 0 | -425 |
| Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal 0.5 Treasury | -424 | 0 | 0 | -424 | |
| 0.61 OZB woningen | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Lasten | 4 | 0 | 0 | 4 | |
| Totaal 0.61 OZB woningen | 4 | 0 | 0 | 4 | |
| 0.64 Belastingen Overig | Baten | -1 | 0 | 0 | -1 |
| Lasten | 3 | 0 | 0 | 3 | |
| Totaal 0.64 Belastingen Overig | 2 | 0 | 0 | 2 | |
| 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | Baten | 0 | -1.771 | 0 | -1.771 |
| Totaal 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 0 | -1.771 | 0 | -1.771 | |
| 0.8 Overige baten en lasten | Baten | 58 | 0 | 0 | 58 |
| Lasten | -3.244 | 628 | 0 | -2.616 | |
| Totaal 0.8 Overige baten en lasten | -3.186 | 628 | 0 | -2.558 | |
| 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | Baten | -1 | 0 | 0 | -1 |
| Lasten | 7 | 0 | 0 | 7 | |
| Totaal 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 6 | 0 | 0 | 6 | |
| 1.2 Openbare orde en Veiligheid | Baten | -1 | 0 | 0 | -1 |
| Lasten | 69 | 0 | 0 | 69 | |
| Totaal 1.2 Openbare orde en Veiligheid | 69 | 0 | 0 | 69 | |
| Eindtotaal | -2.525 | -1.143 | 131 | -3.537 |
Toelichting baten en lasten taakveld treasury
Tabel 2.2.3 (bedragen x € 1.000)
| Onderdeel | 2024 | 2025 | Verschil 2025-2024 |
| Baten | |||
| Beleggingen | 519 | 520 | 1 |
| Rente & Treasury overige | 424 | 841 | 417 |
| Totaal Baten | 943 | 1.361 | 418 |
| Lasten | |||
| Deelnemingen nutsbedrijven | 0 | 0 | 0 |
| Geldleningen uitzettingen 1jr. | 2 | 2 | 0 |
| Rente & Treasury overige | 507 | 637 | 130 |
| Totaal Lasten | 509 | 640 | 130 |
| Eindtotaal | 434 | 721 | 287 |
Toelichting baten
De baten uit de rente en treasury vallen in 2025 € 418.000 hoger uit dan in 2024. Dit komt doordat de omslagrente in de Gemeentebegroting 2025 is verhoogd ten opzichte van de begroting 2024 van 0,4% naar 0,7%. De stijging op het onderdeel beleggingen is nihil.
Toelichting lasten
Voor de extra investeringen die we de komende jaren doen hebben we, in tegenstelling tot de verwachting, inmiddels ook in 2024 een nieuwe lening afgesloten. Hierdoor stijgen de rentelasten in 2025 met € 130.000 ten opzichte van 2024.
Doorbelasting rente aan de programma's en taakvelden
Net als de kosten van de bedrijfsvoering (zie de uitgebreide toelichting onder taakveld 0.8 in dit programma) worden de totale kosten van de treasury (lees: betaalde rente) op basis van de boekwaarde van de investeringen en grondexploitaties toegerekend aan de programma's en taakvelden. In de onderstaande tabel is dit per programma en taakveld in beeld gebracht. Het betreft een technische verdeling, die geen effect op het resultaat heeft en niet inhoudelijk wordt toegelicht.
Tabel 2.2.4 (bedragen x € 1.000)
| Programma/taakveld | 2024 | 2025 |
| Baten | -351 | -806 |
| Wendbare organisatie | -351 | -806 |
| 0.5 Treasury | -351 | -806 |
| Lasten | 348 | 817 |
| Kostenplaatsen | 22 | 39 |
| Kostenplaatsen | 22 | 39 |
| Onmeunig mooi Losser | 324 | 775 |
| 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 21 | 55 |
| 2.1 Verkeer en vervoer | 77 | 206 |
| 3.4 Economische promotie | 0 | 1 |
| 4.2 Onderwijshuisvesting | 57 | 104 |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1 | 1 |
| 5.1 Sportbeleid en activering | 0 | 0 |
| 5.2 Sportaccommodaties | 30 | 54 |
| 5.4 Musea | 0 | 0 |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1 | 2 |
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 2 | 3 |
| 7.2 Riolering | 134 | 309 |
| 7.3 Afval | 1 | 2 |
| 7.4 Milieubeheer | 0 | 0 |
| 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -3 | 12 |
| 8.3 Wonen en bouwen | 2 | 5 |
| 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticip | 0 | 0 |
| 8.1 Ruimte en leefomgeving | 0 | 21 |
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 0 | 0 |
| Wendbare organisatie | 2 | 4 |
| 0.1 Bestuur | 0 | 0 |
| 0.2 Burgerzaken | 2 | 3 |
| 0.4 Ondersteuning organisatie | 0 | 0 |
| 0.8 Overige baten en lasten | 0 | 0 |
| Eindtotaal | -3 | 12 |
Naast de toerekening van rente aan de taakvelden brengen we in de programma's en taakvelden ook de afschrijvingen tot uitdrukking. Op basis van de bijlage in de Financiële verordening worden investeringen gedurende een door de raad vastgestelde termijn afgeschreven. De lasten worden verwerkt in de programma's en taakvelden. Op de balans vindt jaarlijks voor eenzelfde bedrag een verlaging van de boekwaarde van de investeringen plaats. Dit is terug te vinden in het verloop van de post 'Materiële vaste activa' op de balans.
In onderstaande tabel zijn de afschrijvingslasten per programma en taakveld weergegeven. Deze afschrijvingslasten vloeien voort uit de investeringen die in het verleden zijn gedaan. Het verschil tussen 2025 en 2024 wordt veroorzaakt door de investeringen, waarvan we verwachten dat die in 2024 in gebruik worden genomen en waarvan de afschrijving start in 2025. Een tweede factor zijn de investeringen die in 2024 volledig zijn afgeschreven. De totale afschrijvingslasten stijgen in 2025 mede door de ambities uit het coalitieakkoord met bijna € 1 mln. ten opzichte van 2024 door de voorgenomen extra investeringen, om vervolgens in de jaren er na weer te stijgen.
Tabel 2.2.5 (bedragen x € 1.000)
| Programma/taakveld | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
| Lasten | 4.137 | 5.117 | 5.672 | 5.898 | 5.923 |
| Kostenplaatsen | 610 | 638 | 697 | 625 | 625 |
| Kostenplaatsen | 610 | 638 | 697 | 625 | 625 |
| Onmeunig mooi Losser | 3.433 | 4.384 | 4.880 | 5.178 | 5.203 |
| 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 137 | 159 | 322 | 322 | 322 |
| 2.1 Verkeer en vervoer | 1.109 | 1.565 | 1.790 | 1.876 | 1.876 |
| 3.4 Economische promotie | 16 | 21 | 21 | 21 | 21 |
| 4.2 Onderwijshuisvesting | 510 | 503 | 499 | 690 | 690 |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 |
| 5.1 Sportbeleid en activering | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 5.2 Sportaccommodaties | 342 | 342 | 339 | 339 | 339 |
| 5.4 Musea | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 20 | 27 | 33 | 33 | 33 |
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 23 | 23 | 22 | 22 | 22 |
| 7.2 Riolering | 1.212 | 1.668 | 1.683 | 1.679 | 1.679 |
| 7.3 Afval | 18 | 18 | 60 | 60 | 60 |
| 7.4 Milieubeheer | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 8.3 Wonen en bouwen | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
| 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticip | 0 | 0 | 10 | 10 | 10 |
| 8.1 Ruimte en leefomgeving | 0 | 12 | 55 | 80 | 105 |
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
| Wendbare organisatie | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
| 0.1 Bestuur | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 0.2 Burgerzaken | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
| 0.4 Ondersteuning organisatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Eindtotaal | 4.137 | 5.117 | 5.672 | 5.898 | 5.923 |
Doorbelasting kosten bedrijfsvoering per programma en taakveld
In onderstaande tabel (2.2.6) hebben we de effecten van de interne verrekening (de mutatie) van de kosten van de bedrijfsvoering per programma en taakveld voor de jaren 2024 en 2025 in beeld gebracht. Zoals we in de leeswijzer hebben aangegeven richten we ons in de toelichting op taakvelden op de overige afwijkingen ten opzichte van de Gemeentebegroting 2024. Omdat de onderstaande verdeeleffecten een technische achtergrond hebben worden de mutaties ten opzichte van 2024 inhoudelijk niet verder toegelicht.
Tabel 2.2.6 (bedragen x € 1.000)
| Programma/taakveld | 2024 | 2025 |
| Baten | 0 | 0 |
| Kostenplaatsen | 871 | 1.048 |
| Kostenplaatsen | 871 | 1.048 |
| Onmeunig mooi Losser | -548 | -704 |
| 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -57 | -75 |
| 2.1 Verkeer en vervoer | -159 | -207 |
| 2.4 Economische Havens en waterwegen | -8 | -10 |
| 2.5 Openbaar vervoer | -5 | -7 |
| 3.4 Economische promotie | -18 | -24 |
| 4.2 Onderwijshuisvesting | -23 | -23 |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | -1 |
| 5.2 Sportaccommodaties | -1 | -1 |
| 5.4 Musea | -1 | -1 |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -58 | -72 |
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -8 | -9 |
| 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -3 | -4 |
| 6.3 Inkomensregelingen | -1 | -2 |
| 6.4 WSW en beschut werk | 0 | 0 |
| 6.5 Arbeidsparticipatie | -3 | -4 |
| 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -2 | -3 |
| 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | -1 | -1 |
| 7.1 Volksgezondheid | 0 | 0 |
| 7.2 Riolering | -64 | -83 |
| 7.3 Afval | -58 | -76 |
| 7.4 Milieubeheer | -8 | -10 |
| 8.3 Wonen en bouwen | -30 | -39 |
| 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticip | -1 | -1 |
| 8.1 Ruimte en leefomgeving | -36 | -47 |
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -2 | -2 |
| Wendbare organisatie | -323 | -344 |
| 0.1 Bestuur | 0 | -2 |
| 0.2 Burgerzaken | 0 | -4 |
| 0.4 Ondersteuning organisatie | -261 | -331 |
| 0.5 Treasury | 0 | 0 |
| 0.61 OZB woningen | 0 | 0 |
| 0.64 Belastingen Overig | -3 | -3 |
| 0.8 Overige baten en lasten | -58 | 0 |
| 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | -2 | -3 |
| 1.2 Openbare orde en Veiligheid | 0 | -1 |
| Lasten | 0 | 0 |
| Kostenplaatsen | -26.434 | -27.015 |
| Kostenplaatsen | -26.434 | -27.015 |
| Onmeunig mooi Losser | 12.340 | 14.983 |
| 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 243 | 308 |
| 2.1 Verkeer en vervoer | 997 | 1.186 |
| 2.4 Economische Havens en waterwegen | 64 | 75 |
| 2.5 Openbaar vervoer | 16 | 21 |
| 3.4 Economische promotie | 93 | 119 |
| 4.2 Onderwijshuisvesting | 48 | 53 |
| 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 215 | 277 |
| 5.1 Sportbeleid en activering | 17 | 22 |
| 5.2 Sportaccommodaties | 626 | 665 |
| 5.4 Musea | 17 | 20 |
| 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.378 | 1.532 |
| 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 224 | 278 |
| 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.388 | 1.853 |
| 6.3 Inkomensregelingen | 862 | 1.089 |
| 6.4 WSW en beschut werk | -106 | -37 |
| 6.5 Arbeidsparticipatie | 940 | 1.155 |
| 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 946 | 1.261 |
| 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 497 | 665 |
| 7.1 Volksgezondheid | 26 | 34 |
| 7.2 Riolering | 871 | 983 |
| 7.3 Afval | 638 | 719 |
| 7.4 Milieubeheer | 122 | 133 |
| 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 0 | 0 |
| 8.3 Wonen en bouwen | 1.129 | 1.280 |
| 6.71a Huishuishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 0 |
| 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticip | 57 | 76 |
| 8.1 Ruimte en leefomgeving | 957 | 1.127 |
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 74 | 89 |
| Wendbare organisatie | 14.094 | 12.032 |
| 0.1 Bestuur | 385 | 384 |
| 0.2 Burgerzaken | 477 | 464 |
| 0.4 Ondersteuning organisatie | 10.454 | 10.541 |
| 0.5 Treasury | 2 | 2 |
| 0.61 OZB woningen | 47 | 46 |
| 0.64 Belastingen Overig | 16 | 19 |
| 0.8 Overige baten en lasten | 2.179 | 10 |
| 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 71 | 72 |
| 1.2 Openbare orde en Veiligheid | 462 | 494 |
| Eindtotaal | 0 | 0 |