In deze begroting wordt uitgegaan van de volgende programma-indeling:
De doelstellingen zijn afgeleid van de toekomstvisie Losser 2025 'Samen schatbewaarders van de gemeente Losser'. Wij hebben de doelstellingen uitgewerkt in resultaten. Wat we ervoor gaan doen om de doelstellingen en resultaten te behalen wordt per programma toegelicht. Elk programma sluit met een overzicht van de beschikbare financiële middelen per doelstelling en totaal van het programma.
In onderstaande grafieken is het totaal van alle baten en lasten per programma (exclusief de mutaties in de reserves) opgenomen.
Programmadoel:
"De gemeente Losser stimuleert en faciliteert maatschappelijke deelname en zelfredzaamheid."
Doelstellingen:
Doelenboom Programma Sociaal
Doelstelling | Resultaat |
1. De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd (verbinding en verbondenheid) |
|
2. Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte |
|
3. De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen |
|
4. De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg |
|
Activiteiten Programma Sociaal
In aanvulling op onderstaande activiteiten wordt in 2023 een geactualiseerd integraal beleidsplan sociaal domein vastgesteld. Dit betreft een strategisch beleidsplan waarin zowel de domeinen jeugd, Wmo, sport, inkomen, werk, cultuur en onderwijs worden betrokken. Mogelijke aanvullingen of wijzigingen op de activiteiten/speerpunten uit het herijkte plan worden benoemd in de voorjaarnota 2023.
Doelstelling (S1): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Inwoners zijn betrokken bij het in stand houden van goede basisvoorzieningen |
Inwonerparticipatie
Welzijn
Statushouders
Mantelzorg
|
Succesvolle inwonerinitiatieven zijn ondersteund en hebben een structureel karakter |
|
Vrijwilligers zijn ondersteund |
|
Doelstelling (S2): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Het aanbod aan cultuur, recreatie en sport is gevarieerd |
|
De gezondheid en de actieve levensstijl van inwoners is gestimuleerd |
|
Actieve deelname in de maatschappij is gestimuleerd |
Onderwijs
Cultuur
|
Er is adequate onderwijshuisvesting voor zowel basis- als voorgezet onderwijs |
|
Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp |
|
Doelstelling (S3): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Bestaande initiatieven voor kwetsbare inwoners zijn gestimuleerd. |
|
Nieuwe initiatieven rondom normaliseren, signalering en preventie zijn opgezet.
|
|
De kennis en kunde van interne en externe verwijzers en andere betrokken partijen is optimaal benut |
|
Doelstelling (S4): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
De ondersteuning aan de inwoner is passend, toegankelijk en (kosten)adequaat, vanuit de visie "zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig".
|
|
Doelstelling (S1):
De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd.
|
Doelstelling (S2):
Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte.
|
Doelstelling (S3):
De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen.
|
Doelstelling (S4):
De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg.
|
|
Omwille van de inzichtelijkheid richten we ons in de toelichting hieronder op de financiële verschillen die het gevolg zijn van de uitvoering van beleid. De financiële effecten van de bedrijfsvoering (doorbelasting) en rente en afschrijving brengen we in de tabellen per taakveld wel cijfermatig tot uitdrukking maar deze worden hier in het programma inhoudelijk niet verder toegelicht. Deze toelichting is terug te vinden in het Programma Bestuur en Dienstverlening, onder Algemene Dekking.
Mutaties kleiner dan € 10.000 worden niet afzonderlijk toegelicht.
Een nadere toelichting op de werkwijze treft u in de Leeswijzer.
3.4 Economische promotie
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 166 | 162 | -4 |
Verdeelde kosten | 46 | 65 | 19 | |
Totaal Lasten | 212 | 227 | 15 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
4.2 Onderwijshuisvesting
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 6 | 7 | 0 |
Verdeelde kosten | 20 | 22 | 2 | |
Totaal Baten | 27 | 29 | 2 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 726 | 741 | 15 |
Verdeelde kosten | 162 | 146 | -15 | |
Totaal Lasten | 888 | 888 | 0 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen met € 15.000 ten opzichte van 2022.
Voor bijna € 23.000 wordt de stijging veroorzaakt door hogere afschrijvingslasten. De oorzaak hiervan ligt in nieuwe investeringen. Voor de geplande nieuwe investeringen verwijzen wij u naar de betreffende bijlage. Daarnaast stijgen de lasten van belastingen met € 7.500 als gevolg van inflatie. Daartegenover staat dat in 2022 rekening was gehouden met € 20.000 aan extra kosten in het kader van MOP Onderwijs. Het resterende verschil van € 5.000 is vooral het gevolg van loon- en prijsstijging.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 486 | 486 | 1 |
Totaal Baten | 486 | 486 | 1 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 894 | 1.132 | 238 |
Verdeelde kosten | 174 | 210 | 36 | |
Totaal Lasten | 1.068 | 1.342 | 274 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen met € 238.000 ten opzichte van 2022.
De kosten nemen met € 80.000 toe doordat extra middelen worden gereserveerd voor het onderwijsachterstanden-beleid. Dit om taalachterstanden bij kinderen weg te werken en te voorkomen. Daarnaast wordt incidenteel € 100.000 beschikbaar gesteld in 2023 voor integraal werken en samenwerken met onderwijs en ketenpartners. De kosten voor lokaal achterstandenbeleid stijgen met € 18.000 vanwege inflatie.
Als gevolg van een reguliere prijsstijging nemen de kosten van het leerlingenvervoer met € 33.000 toe. Het resterende verschil van € 7.000 wordt hier verder niet toegelicht.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld blijven nagenoeg gelijk met 2022 en worden hier inhoudelijk verder niet toegelicht.
5.1 Sportbeleid en activering
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 242 | 179 | -63 |
Verdeelde kosten | 16 | 17 | 2 | |
Totaal Lasten | 257 | 196 | -61 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2023 met € 63.000.
Voor € 15.000 wordt de daling van de lasten verklaard doordat in 2022 een bedrag beschikbaar was voor het onderzoek naar de samenwerking van de NOT gemeenten op het gebied van de binnensportaccommodaties. Verder was voor de uitvoering van het lokaal sportakkoord een bedrag van € 10.000 beschikbaar in 2022.
Daarnaast is er in 2022 eenmalig € 50.000 beschikbaar gesteld voor extra activiteiten in het kader van het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB).
Daarentegen stijgen de kosten voor Brede impuls combinatiefuncties met € 9.000 als gevolg van reguliere prijsstijging. Het resterende verschil van € 3.000 wordt hier verder niet toegelicht.
5.2 Sportaccommodaties
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 638 | 684 | 46 |
Verdeelde kosten | 1 | 1 | 0 | |
Totaal Baten | 640 | 685 | 46 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 1.034 | 1.035 | 1 |
Verdeelde kosten | 746 | 640 | -106 | |
Totaal Lasten | 1.780 | 1.676 | -105 |
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 met € 46.000.
Deze stijging wordt veroorzaakt doordat de tarieven voor het gebruik van de sportaccommodaties en de prijzen van de entreekaarten, zwemlessen en horeca van het zwembad zijn verhoogd als gevolg van inflatie.
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 459 | 228 | -232 |
Verdeelde kosten | 17 | 57 | 40 | |
Totaal Lasten | 477 | 285 | -192 |
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2023 met € 232.000 ten opzichte van 2022.
De daling van de lasten in 2023 ten opzichte van 2022 wordt veroorzaakt door het wegvallen van de incidentele kosten voor compensatie van corona voor de cultuursector. Het gaat hierbij om een bedrag van € 210.000. Daarnaast was in 2022 een bijdrage van € 25.000 in de begroting opgenomen voor het opstellen van een kerkenvisie. Het resterende verschil van € 3.000 wordt hier niet toegelicht.
5.4 Musea
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 0 | 0 | 0 |
Verdeelde kosten | 0 | 1 | 1 | |
Totaal Baten | 0 | 1 | 1 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 11 | 12 | 0 |
Verdeelde kosten | 7 | 17 | 10 | |
Totaal Lasten | 18 | 29 | 11 |
De totale lasten en baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
5.5 Cultureel erfgoed
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 17 | 19 | 1 |
Totaal Baten | 17 | 19 | 1 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 24 | 26 | 2 |
Totaal Lasten | 24 | 26 | 2 |
De totale lasten en baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
5.6 Media
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 471 | 471 | 0 |
Totaal Lasten | 471 | 471 | 0 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen afwijking zien.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 46 | 50 | 4 |
Verdeelde kosten | 1 | 1 | 0 | |
Totaal Baten | 47 | 51 | 4 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 74 | 90 | 16 |
. | Verdeelde kosten | 88 | 92 | 4 |
Totaal Lasten | . | 161 | 182 | 20 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen met € 16.000 in 2023. Dit wordt veroorzaakt doordat € 10.000 gereserveerd wordt voor het stimuleren van andersoortige evenementen. De resterende € 6.000 wordt hier verder niet toegelicht.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 52 | 57 | 4 |
Verdeelde kosten | 3 | 4 | 0 | |
Totaal Baten | 56 | 60 | 5 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 1.415 | 1.608 | 192 |
Verdeelde kosten | 101 | 204 | 103 | |
Totaal Lasten | 1.516 | 1.812 | 295 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 met € 192.000.
Voor Sociaal Cultureel werk is in 2023 € 101.000 beschikbaar gesteld voor een breed aanbod aan sport en cultuur.
Daarnaast wordt er voor de kinderopvang in 2023 incidenteel € 20.000 beschikbaar gesteld voor een doorgaande lijn en goede overdracht van kinderopvang naar basis- en voortgezet onderwijs.
Ook stijgen de kosten door de indexering van de subsidie van Fundament. Dit gaat om een bedrag van € 63.000. Het resterende verschil van € 8.000 wordt hier verder niet toegelicht.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
6.2 Wijkteams
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 428 | 438 | 109 |
Verdeelde kosten | 886 | 1.239 | 353 | |
Totaal Lasten | 1.314 | 1.776 | 462 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 met € 109.000. Deze stijging wordt voor € 90.000 veroorzaakt door de hier opgenomen stelpost voor compensatie van opgelopen tarieven als gevolg van de loonstijging in de zorg. De stijging wordt verder voor € 10.000 veroorzaakt door de hogere bijdrage aan regio Twente voor het onderdeel OZJT. De resterende € 9.000 wordt hier verder niet toegelicht.
6.3 Inkomensregelingen
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 5.194 | 5.284 | 90 |
Totaal Baten | 5.194 | 5.284 | 90 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 5.553 | 5.542 | 89 |
Verdeelde kosten | 825 | 900 | 75 | |
Totaal Lasten | 6.378 | 6.542 | 64 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 met € 89.000.
Iin 2022 was er een bedrag van € 50.000 geraamd voor de invoering van de Wet modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer. Daarnaast is het budget voor bijzondere bijstand € 13.000 lager in 2023 dan 2022. In 2022 is € 13.000 incidenteel beschikbaar gesteld aan coronasteun voor de voorziene toename van armoedeproblematiek.
Tegenover deze lagere kosten zien we een stijging van de kosten van de loonkostensubsidie. Het is enerzijds een middel om kwetsbare inwoners te laten participeren in de maatschappij, en anderzijds om de kosten van de uitkeringen te beteugelen. De kosten ramen we in 2023 € 138.000 hoger dan in 2022.
Verder stijgen de kosten voor de bijstand voor zelfstandigen (€ 6.000) en als gevolg van reguliere loon- en prijsstijgingen (€ 8.000).
De totale baten op dit taakveld stijgen in 2023 met € 90.000.
Dit voordeel wordt veroorzaakt door een hogere BUIG-bijdrage: we verwachten dat deze in 2023 € 90.000 hoger is dan in 2022.
6.4 Begeleide participatie
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 250 | 236 | -14 |
Verdeelde kosten | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 250 | 236 | -14 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 3.857 | 3.928 | 71 |
Verdeelde kosten | -291 | -87 | 205 | |
Totaal Lasten | 3.566 | 3.841 | 276 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 met € 71.000.
Op het onderdeel sociale werkvoorziening is een actuele berekening van de loonkosten gemaakt. Vooral door natuurlijk verloop dalen de kosten, in 2023 met een bedrag van € 74.000. Er is geen sprake meer van nieuwe instroom in de Sociale Werkvoorziening. In plaats daarvan kunnen mensen met een arbeidshandicap met een loonkostensubsidie aan het werk bij werkgevers. We kunnen daarom de ontwikkelingen rond de Sociale werkvoorziening en de kostendaling niet los zien van de stijging van de loonkostensubsidie, die onder het taakveld 6.3 Inkomensvoorzieningen is toegelicht.
Daarentegen stijgen de kosten door het toevoegen van loon- en prijscompensatie met € 145.000 voor het onderdeel participatie. Het betreft de compensatie voor een decentralisatie-uitkering die ieder jaar als taakmutatie aan het programma sociaal domein wordt toegevoegd. Overigens wordt deze decentralisatie-uitkering in 2023 onderdeel van de algemene uitkering.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2023 met € 14.000.
In samenhang met de daling van de loonkosten dalen de baten op dit taakveld, omdat met minder mensen ook minder werk kan worden uitgevoerd. De daling van de inkomsten uit detachering is € 11.000 in 2023 ten opzichte van 2022. De resterende € 3.000 wordt hier verder niet toegelicht.
6.5 Arbeidsparticipatie
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 311 | 228 | -83 |
Verdeelde kosten | 846 | 842 | -4 | |
Totaal Lasten | 1.157 | 1.070 | -87 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld nemen af in 2023 met € 83.000.
Deze daling wordt vooral veroorzaakt door het wegvallen van incidentele budgetten. In 2022 is € 19.000 begroot voor het intensiveren van de dienstverlening voor re-integratie voor mensen die als gevolg van de coronacrisis in de bijstand instromen. Daarnaast is in 2022 € 70.000 begroot voor het op peil houden van de reguliere dienstverlening doordat de instroom in de bijstand toeneemt. De resterende € 6.000 wordt hier verder niet toegelicht.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 232 | 247 | 15 |
Totaal Baten | 232 | 247 | 15 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 3.291 | 3.474 | 283 |
Verdeelde kosten | 709 | 861 | 152 | |
Totaal Lasten | 4.000 | 4.435 | 435 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen met € 283.000 in 2023 ten opzichte van 2022.
De kosten stijgen op de onderdelen Vervoersvoorzieningen (€ 61.000), Woonvoorzieningen (€ 12.000), Rolstoelen (€ 15.000) en Ondersteuningsbehoeften (€ 190.000). Dit wordt vooral verklaard door de verwerkte loon- en prijsindexatie.
De resterende € 5.000 wordt hier verder niet toegelicht.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen met € 15.000 in 2023 ten opzichte van 2022.
Deze stijging wordt veroorzaakt doordat de eigen bijdrage Wmo toeneemt met € 14.000 als gevolg van inflatie.
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 2.821 | 3.026 | 205 |
Verdeelde kosten | 487 | 443 | -44 | |
Totaal Lasten | 3.308 | 3.469 | 161 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 met € 205.000 ten opzichte van 2022.
Op het onderdeel Schuldhulpverlening wordt € 17.000 extra ingezet voor de uitbreiding van de doelgroep minima en dan specifiek voor kindregelingen.
De overige stijging van de kosten op de onderdelen Schuldhulpverlening en Huishoudelijke Verzorging van € 188.000 wordt veroorzaakt door reguliere loon- en prijsstijgingen.
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 4.064 | 4.418 | 354 |
Totaal Lasten | 4.064 | 4.418 | 354 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 met € 354.000. Deze stijging is vooral het gevolg van reguliere loon- en prijsstijgingen.
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 1.931 | 1.953 | 22 |
Totaal Lasten | 1.931 | 1.953 | 22 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 met € 22.000. Deze stijging is vooral het gevolg van reguliere loon- en prijsstijgingen.
7.1 Volksgezondheid
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 926 | 920 | -6 |
Verdeelde kosten | 12 | 25 | 13 | |
Totaal Lasten | 938 | 945 | 7 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
0.10 Mutatie reserves
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Onttrekking reserves | In beleidstoelichting | 637 | 527 | -110 |
Totaal Onttrekking reserves | 637 | 527 | -110 |
Toelichting
De onttrekking aan de reserves is € 110.000 lager dan in 2022. Dit heeft te maken met de in 2022 opgenomen kosten voor Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (€ 50.000), meerjarenonderhoud schoolgebouwen (€ 20.000) en de kosten van een intregraal consult (€ 40.000). Deze kosten zijn in 2022 gedekt door aanwending van de daartoe gevormde bestemmingsreserves.
Programmadoel:
"Losser is een duurzame, schone en veilige gemeente met ruimte voor de kwaliteiten van het Noordoost Twentse landschap en de vitale dorpskernen."
Doelstellingen:
Doelenboom Programma Fysiek
Doel | Resultaat |
1. De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving |
|
2. De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen |
|
3. We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties |
|
4. In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven |
|
Activiteiten Programma Fysiek
Doelstelling (F1): |
||
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
|
De kernkwaliteiten van het landschap zijn behouden en versterkt in samenwerking met belanghebbenden |
|
|
Sloop en hergebruik van voormalige agrarische gebouwen is gefaciliteerd |
|
|
De gemeente Losser is ontsloten met goede verbindingen tussen dorpen, natuurgebieden en omliggende steden |
|
|
De relatie tussen de dorpskernen en het omliggende landschap in de gemeente Losser is duurzaam versterkt |
|
|
Doelstelling (F2): |
||
Taakveld |
Activiteiten/Speerpunten |
|
Het toerisme is versterkt door differentiatie van het verblijfsrecreatief aanbod, kwaliteitsverbetering en productvernieuwing |
|
|
Werkgelegenheid is gestimuleerd doordat bestaande en nieuwe bedrijven zowel binnen de gemeente als de regio kansen en ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen |
|
|
De gemeente Losser is vermarkt als de Schatkamer van Twente |
|
|
Doelstelling (F3): |
||
Taakveld |
Activiteiten/Speerpunten |
|
Duurzaamheid is stelselmatig betrokken in de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijke taken en initiatieven |
|
|
De gemeente Losser is in 2022 minimaal 20% energieneutraal |
|
|
De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren |
|
|
De gemeente Losser voldoet aan de doelstellingen van 'Afvalloos Twente in 2030' |
|
|
Er zijn maatregelen genomen om verontreiniging van de bodem te voorkomen |
Komende jaren gaat de aandacht uit naar de monitoring en evaluatie van het beleid zoals geformuleerd in het regionale 'bodembeheerplan bodemkwaliteitskaart'. Het toezicht en de handhaving van grondverzet en toepassen van bouwstoffen is geïntensiveerd. En het vrije veld toezicht maakt hier een belangrijk onderdeel van uit. In 2023 is het de bedoeling om naast het reguliere toezicht vanuit de ODT ook Boa’s (domein II) in te zetten. |
|
We maken de gemeente Losser klimaatbestendig in een tempo dat gelijk is aan de (verwachte) snelheid van de klimaatverandering |
|
|
Doelstelling (F4): |
||
Taakveld |
Activiteiten/Speerpunten |
|
De openbare ruimte is schoon, heel en veilig |
|
|
De openbare ruimte is kwalitatief passend ingericht afgestemd op de gebruiksfunctie |
|
|
Bij het vervangen en verbeteren van voorzieningen in de openbare ruimte zijn op integrale wijze de brede gemeentelijke doelstellingen nagestreefd |
De integrale ontwikkeling van de openbare ruimte is opgenomen in het Integraal Meerjarig Investerings- en onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte (MIP). Door brede maatschappelijke opgaven en ambities te verbinden met autonome opgaven in de openbare ruimte wordt bijgedragen aan de strategische beleidsdoelen van de gemeente. Hieruit ontstaan programma's en projecten als:
|
|
De gemeente Losser borgt de omgevingskwaliteit en sociale cohesie door de actuele regels correct toe te passen en te handhaven en verantwoord ruimte te bieden |
|
|
Er is variatie en kwaliteit in het woningaanbod |
In 2023 geven we verder uitvoering aan de Woonvisie 2021-2031 en het bijbehorende actieplan Woonvisie. Belangrijk aandachtspunt is de zorg voor voldoende woningen voor starters/jongeren en het bevorderen van doorstroming van senioren. We zorgen voor voldoende bouwmogelijkheden in alle kernen en gaan na of er in het buitengebied mogelijkheden kunnen worden benut. We zorgen voor voldoende middelen om het instrument Startersleningen voort te kunnen zetten. |
|
Kernen hebben een aantrekkelijk en toekomstbestendig voorzieningenniveau |
|
Doelstelling (F1):
De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving.
|
Doelstelling (F2):
De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.
|
Doelstelling (F3):
We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties.
|
Doelstelling (F4):
In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven.
|
|
Omwille van de inzichtelijkheid richten we ons in de toelichting hieronder op de financiële verschillen die het gevolg zijn van de uitvoering van beleid. De financiële effecten van de bedrijfsvoering (doorbelasting) en rente en afschrijving brengen we in de tabellen per taakveld wel cijfermatig tot uitdrukking maar deze worden hier in het programma inhoudelijk niet verder toegelicht. Deze toelichting is terug te vinden in het Programma Bestuur en Dienstverlening, onder Algemene Dekking.
Mutaties kleiner dan € 10.000 worden niet afzonderlijk toegelicht.
Een nadere toelichting op de werkwijze treft u in de Leeswijzer.
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 69 | 73 | 3 |
Verdeelde kosten | 1 | 1 | 0 | |
Totaal Baten | 70 | 74 | 4 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 976 | 655 | -321 |
Verdeelde kosten | 137 | 205 | 69 | |
Totaal Lasten | 1.113 | 861 | -252 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2023 ten opzichte van 2022 met € 321.000.
Voor € 454.000 wordt de daling veroorzaakt door het wegvallen van incidentele investeringen in duurzaamheid, die in de begroting 2022 zijn opgenomen. De kosten stijgen in 2023 met € 20.000 omdat we een nieuwe vastgoednota gaan opstellen. Er resteert dan nog een stijging van ongeveer € 34.000. Deze stijging wordt veroorzaakt door de loon- en prijscompensatie.
Voor € 79.000 stijgen de lasten door extra afschrijvingen. Voor de geplande nieuwe investeringen verwijzen wij u naar de betreffende bijlage.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld wijzigen nauwelijks en worden hier verder niet toegelicht.
2.1 Verkeer en vervoer
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 63 | 65 | 2 |
Verdeelde kosten | 10 | 11 | 1 | |
Totaal Baten | 73 | 76 | 3 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 3.275 | 2.773 | -502 |
Verdeelde kosten | 1.212 | 902 | -311 | |
Totaal Lasten | 4.488 | 3.674 | -813 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld vallen in 2023 € 502.000 lager uit dan in 2022.
Het budget daalt doordat in 2023 met € 810.000 een drietal incidentele budgetten uit 2022 vervallen. Het gaat om geld voor de inhaalslag wegen, het onderzoek naar de traverse N731 en een bedrag voor het opstellen van de Nota kapitaalgoederen openbare ruimte. Daarentegen zijn in 2023 weer twee nieuwe investeringen opgevoerd. Het gaat om € 20.000 voor de doorontwikkeling van de bereikbaarheid van de Drielandsteen en € 25.000 voor de revitalisering van bedrijventerreinen. Per saldo dus een daling van de lasten met € 765.000.
Verder heeft in 2022 een incidentele overheveling van € 80.000 naar een investeringskrediet plaatsgevonden. In 2023 is dat niet meer het geval waardoor de lasten ten opzichte van 2022 met € 80.000 toenemen.
Door alle extra inspanningen in ons wegenonderhoud nemen niet alleen de exploitatielasten toe, maar ook de afschrijvingslasten op nieuwe investeringen. Deze nemen in 2023 toe met € 116.000. Voor de geplande nieuwe investeringen verwijzen wij u naar de betreffende bijlage.
Er resteert dan nog een stijging van de lasten met € 67.000. Naast wat kleinere verhogingen en verlagingen is de stijging vooral het gevolg van het toevoegen van de loon- en prijsindexatie.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 met € 2.000 ten opzichte van 2021 en worden hier niet verder toegelicht.
3.3 Bedrijfsloket en regelingen
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 117 | 126 | 9 |
Totaal Baten | 117 | 126 | 9 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 201 | 208 | 7 |
Verdeelde kosten | 47 | 62 | 16 | |
Totaal Lasten | 247 | 270 | 23 |
De totale lasten en baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 22 | 24 | 2 |
Verdeelde kosten | 8 | 10 | 2 | |
Totaal Baten | 31 | 34 | 4 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 408 | 354 | -54 |
Verdeelde kosten | 833 | 1.197 | 364 | |
Totaal Lasten | 1.241 | 1.551 | 311 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld vallen in 2023 € 54.000 lager uit dan in 2022.
De lasten stijgen met € 40.000 door het budget dat we hebben uitgetrokken voor de digitale cultuur-historische waardenkaart (€ 40.000).
Nieuwe investeringen leiden tot een stijging van de lasten met € 20.000. Voor de geplande nieuwe investeringen verwijzen wij u naar de betreffende bijlage.
Daartegenover staat een daling van de lasten met € 130.000 doordat in 2022 opgenomen budgetten in 2023 vervallen. Het gaat om budget voor bestrijding van de Aziatische duizendknoop (€ 40.000) en de inzet van de reserve voor onderhoud van openbaar groen (€ 90.000).
Er resteert dan nog een stijging van de lasten met € 16.000. Deze stijging is het gevolg van het toevoegen van loon- en prijsindexatie aan dit taakveld.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld blijven in 2023 nagenoeg gelijk ten opzichte van 2022 en worden hier verder niet toegelicht.
7.2 Riolering
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 2.963 | 3.368 | 405 |
Verdeelde kosten | 6 | 7 | 1 | |
Totaal Baten | 2.969 | 3.375 | 406 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 1.483 | 1.624 | 141 |
Verdeelde kosten | 767 | 951 | 184 | |
Totaal Lasten | 2.249 | 2.574 | 325 |
De totale lasten op dit taakveld stijgen ten opzichte van 2022 met € 325.000; voor de jaarschijf 2023 is hiermee in de PB2022 al voor het overgrote deel rekening gehouden.
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld vallen in 2023 € 141.000 hoger uit dan in 2022, vooral door hogere afschrijvingslasten. Door een actualisatie van de doorberekening apparaatskosten wordt aan dit taakveld meer toegerekend dan in voorgaande jaren. De stijging van de lasten wordt voor € 182.000 gecompenseerd door een lagere storting in de voorziening.
Om kostendekkende tarieven 2022 te hebben zal de rioolheffing ongeveer 7,7% hoger zijn dan in 2022; hiervan was het overgrote deel al ingecalculeerd in de PB2022.
7.3 Afval
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 2.576 | 2.584 | 9 |
Verdeelde kosten | 6 | 4 | -2 | |
Totaal Baten | 2.582 | 2.588 | 6 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 1.482 | 1.552 | 70 |
Verdeelde kosten | 577 | 537 | -40 | |
Totaal Lasten | 2.059 | 2.089 | 30 |
Op basis van de nu bekende informatie is een actualisatie van tarieven en hoeveelheden verwerkt, die er toe heeft geleid dat de bij de PB2022 verwachte stijging van de kosten voor afvalverwerking (€ 80.000) in 2023 nagenoeg gelijk is gebleven aan de verwachting bij de begroting 2022. Vooral door de geactualiseerde toerekening van apparaatskosten is € 40.000 minder doorberekend aan dit taakveld.
In tegenstelling tot de begroting 2022 is in 2023 geen bijdrage van € 75.000 uit de Voorziening reiniging gedaan, maar is dit opgevangen binnen de begrote 4,0% tariefstijging.
7.4 Milieubeheer
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 4 | 4 | 0 |
Verdeelde kosten | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 4 | 4 | 0 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 705 | 762 | 57 |
Verdeelde kosten | 487 | 102 | -385 | |
Totaal Lasten | 1.192 | 864 | -328 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 met € 57.000 ten opzichte van 2022.
De stijging van de lasten wordt vooral veroorzaakt doordat de bijdrage aan de Omgevingsdienst Twente (Odt) stijgt met € 89.000. Naast de stijging van € 59.000 door hogere loon- en prijsindexatie en nieuw beleid trekken we incidenteel ook nog € 30.000 uit om een inhaalslag te maken. Door enerzijds corona en anderzijds personeelsgebrek loopt Odt achter in uitvoering van de werkzaamheden.
De lasten van plaagdier en ongediertebestrijding dalen daarentegen met € 28.000. Naast een kleine stijging door loon- en prijsindexatie is het wegvallen van een incidenteel budget van € 35.000 voor het verhogen van de biodiversiteit voor bestrijding van de eikenprocessierups in 2022 hiervan de oorzaak.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld blijven in 2023 gelijk ten opzichte van 2022 en worden hier verder niet toegelicht.
7.5 Begraafplaatsen
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 1 | 1 | 0 |
Totaal Baten | 1 | 1 | 0 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 20 | 21 | 1 |
Totaal Lasten | 20 | 21 | 1 |
De lasten en baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld blijven in 2023 nagenoeg gelijk ten opzichte van 2022 en worden hier verder niet toegelicht.
8.1 Ruimtelijke ordening
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 59 | 63 | 4 |
Totaal Baten | 59 | 63 | 4 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 743 | 803 | 60 |
Verdeelde kosten | 474 | 810 | 337 | |
Totaal Lasten | 1.217 | 1.613 | 396 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen met € 60.000 in 2023 ten opzichte van 2022.
De afronding van de pitstopprojecten, waar we in 2020 voortvarend mee van start zijn gegaan is voor een belangrijk deel de oorzaak van de stijging van de lasten. In 2022 wordt nog een deel van de werkzaamheden afgerond, dit leidt nog tot een (eenmalige) afschrijving van € 386.000 in 2023.
Extra investeringen in 2023 leiden ook tot een stijging van de lasten, en wel met € 85.000. Dit extra geld is bedoeld voor het onderzoek naar de verbetering van de leefbaarheid in Overdinkel (€ 80.000) en een beperkt extra budget van € 5.000 voor het centrumplan Losser.
Tegenover de stijging staat ook een daling van de lasten met € 435.000, doordat incidenteel budget in 2022 wegvalt in 2023. Het gaat om budgetten voor actualisatie van het Stec-rapport (€ 10.000), de groenbeleidsvisie van het servicebedrijf (€ 50.000), de mobiliteitsvisie (€ 60.000), de uitwerking van het haalbaarheidsonderzoek (€ 50.000) het vervolg ruimtelijke aandachtsgebieden (€ 55.000), een bedrag van € 75.000 voor Kleintje Kulturhus Beuningen en een bedrag voor het plan Losser aan de Dinkel (€ 135.000).
Er resteert dan nog een verschil van € 24.000. Deze stijging van de lasten is vooral het gevolg van het toevoegen van loon- en prijsindexatie aan de budgetten.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld wijzigen in 2023 nauwelijks ten opzichte van 2022 en worden hier verder niet toegelicht.
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 5.359 | 3.360 | -1.999 |
Totaal Baten | 5.359 | 3.360 | -1.999 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 3.933 | 2.441 | -1.492 |
Verdeelde kosten | 211 | 277 | 65 | |
Totaal Lasten | 4.145 | 2.718 | -1.427 |
Door de bij de jaarrekening 2021 vastgestelde actualisatie van de grondexploitatie zijn de budgetten zowel aan lasten- als batenkant gewijzigd. Een meer gedetailleerde toelichting op zowel beleid als financieel kader is terug te vinden in de paragraaf grondbeleid.
8.3 Wonen en bouwen
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 414 | 450 | 36 |
Verdeelde kosten | 2 | 2 | 0 | |
Totaal Baten | 415 | 452 | 36 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 536 | 111 | -425 |
Verdeelde kosten | 985 | 971 | -14 | |
Totaal Lasten | 1.521 | 1.082 | -439 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2023 met € 425.000 ten opzichte van 2022.
Dit wordt voor € 400.000 veroorzaakt door het wegallen van de inzet van de reserve Omgevingswet. De kosten dalen ook nog eens met € 44.000 door het wegvallen van incidenteel in 2022 beschikbaar gestelde budgetten voor de Basisregistratie ondergrond (€ 11.000),en voor Planon en STUF-GBI-connector (€ 33.000).
Tegenover de daling van de lasten staat dan nog een stijging van de lasten met € 19.000. Voor € 6.000 betreft het de lasten van afschrijving, die het gevolg zijn van nieuwe investeringen (zie hiervoor de bijlagen). Daarnaast wordt € 6.000 beschikbaar gesteld in 2023 voor de vernieuwing van de Basisregistratie Kadaster (BRK). De resterende € 7.000 is vooral het gevolg van het toevoegen van loon- en prijscompensatie aan dit taakveld.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen met € 36.000 in 2023 ten opzichte van 2022. Deze stijging van de baten is het gevolg van het indexeren van de tarieven voor loon- en prijscompensatie.
Programmadoel:
"De gemeente zorgt voor een optimale dienstverlening en openbare orde en veiligheid."
Doelstellingen:
Doel | Resultaat |
1. Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen |
|
2. De gemeente Losser biedt optimale dienstverlening |
|
3. De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering |
|
Activiteiten Programma Bestuur en Dienstverlening
Doelstelling (D1): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Er is inzet op het tegengaan van een toenemende bedreiging van ondermijnende criminaliteit voor de integriteit van de gemeente Losser, haar inwoners en ondernemers |
In de zomer van 2021 heeft de gemeenteraad het Integraal Veiligheidsplan 2021-2024 vastgesteld. Rode draad hiervan is: We zetten in op voorkomen waar het kan, optreden waar het moet. We werken aan het vergroten van de weerbaarheid en alertheid van onze inwoners en gemeenschap. Hierin zijn de uitgangspunten, prioriteiten en ambities opgenomen en ligt er een kader om de gemeente Losser veilig te maken en behouden. Daarvoor is structurele samenwerking met maatschappelijke partners en met justitie en politie essentieel. De gemeente Losser hanteert daarbij de volgende prioriteiten:
|
Er is adequate zorg op het gebied van brandweer, openbare orde, gezondheidszorg en rampen- en crisisbestrijding |
|
Doelstelling (D2): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op uiteenlopende wijze betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten |
We betrekken inwoners en ondernemers actief bij het verbeteren van de kwaliteit van (digitale) dienstverlening. Zo vindt onder andere het verbeteren van de website en het verbeteren van de kwaliteit van schriftelijke communicatie plaats in samenwerking met inwoners en ondernemers. Ook betrekken we in 2023 inwoners en ondernemers bij diverse beleidsontwikkelingen en projecten (waaronder het vervolg op het integraal beleidsplan sociaal domein, herinrichting Enschedesestraat, het klimaatadaptiestrategieplan en kwaliteitsimpulsen De Lutte, Beuningen en Glane). Op 15 maart 2023 vinden de provinciale staten- en waterschapsverkiezingen plaats. In aanloop daarnaartoe brengen we het belang van deze dubbele verkiezingen onder de aandacht. We stimuleren dat inwoners hun stem uitbrengen en maken duidelijk dat hun stem ertoe doet. We zijn voornemens om in de uitvoering van het nog vast te stellen integraal beleidsplan sociaal domein inwoners te betrekken, denk onder andere aan de inzet van ervaringsdeskundigen. |
Intensievere samenwerking vindt plaats met nieuwe en bestaande partners en allianties |
We brengen ondernemers, (maatschappelijke) organisaties en inwoners met elkaar in contact en zetten ons netwerk en onze kennis in ten behoeve van het ontwikkelen, stimuleren en borgen van de leefbaarheid binnen onze gemeente.
|
De (digitale) dienstverlening is van goede kwaliteit en sluit zoveel mogelijk aan bij de behoefte van inwoners en ondernemers |
|
Inwoners kunnen digitaal zaken doen met de gemeente en hebben digitaal toegang tot informatie |
Het programma Wet open overheid voeren we samen met Enschede uit. Naar verwachting is de afronding hiervan eind 2022/begin 2023. Focus ligt daarbij op:
|
Doelstelling (D3): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
De financiële huishouding is zowel op korte als op lange termijn gezond |
|
Er is een evenwichtige ontwikkeling van de woonlasten |
|
Doelstelling (D1):
Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen.
|
Doelstelling (D2):
De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening.
|
Doelstelling (D3):
De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering.
|
|
Omwille van de inzichtelijkheid richten we ons in de toelichting hieronder op de financiële verschillen die het gevolg zijn van de uitvoering van beleid. De financiële effecten van de bedrijfsvoering (doorbelasting) en rente en afschrijving brengen we in de tabellen per taakveld wel cijfermatig tot uitdrukking maar deze worden hier in het programma inhoudelijk niet verder toegelicht. De toelichting op de effecten van de doorbelasting en rente en afschrijving worden in dit programma in zijn geheel toegelicht.
Mutaties kleiner dan € 10.000 worden niet afzonderlijk toegelicht.
Een nadere toelichting op de werkwijze treft u in de Leeswijzer.
0.1 Bestuur
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 60 | 0 | -60 |
Totaal Baten | 60 | 0 | -60 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 1.195 | 1.400 | 206 |
Verdeelde kosten | 331 | 329 | -2 | |
Totaal Lasten | 1.526 | 1.729 | 203 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld nemen in 2023 met € 206.000 toe ten opzichte van 2022.
Voor € 148.000 wordt deze stijging veroorzaakt doordat de bijdrage aan Samen Twente stijgt met € 148.000. Daarnaast stijgen de kosten met € 50.000 omdat de formatieomvang voor wethouders stijgt van 2,5 naar 3,0 fte.
Tegenover deze stijging staat een daling van de kosten voor samenwerkingsverbanden met € 25.000 ten opzichte van 2022.
De overige stijging van € 33.000 wordt veroorzaakt door verwerkte loon- en prijsindexatie
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2023 met € 60.000 ten opzichte van 2022. Dit wordt veroorzaakt door het vervallen van de bijdrage voor een extra wethouder vanuit het Sociaal domein.
0.2 Burgerzaken
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 256 | 274 | 18 |
Verdeelde kosten | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 256 | 274 | 18 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 274 | 298 | 24 |
Verdeelde kosten | 316 | 377 | 61 | |
Totaal Lasten | 590 | 674 | 84 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 ten opzichte van 2022 met € 24.000. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat in 2023 de kosten voor verkiezingen € 17.000 hoger zijn geraamd dan in 2022.
Ook stijgen de lasten met € 5.000 als gevolg van het toevoegen van loon- en prijsindexatie aan de leges burgerzaken. Het resterende verschil van € 2.000 wordt hier niet toegelicht.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 met € 18.000 ten opzichte van 2022. Deze stijging is het gevolg van het toevoegen van loon- en prijsindexatie aan de leges burgerzaken.
0.4 Ondersteuning organisatie
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | Verdeelde kosten | 187 | 199 | 12 |
Totaal Baten | 187 | 199 | 12 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 483 | 615 | 132 |
Verdeelde kosten | 7.771 | 8.252 | 482 | |
Totaal Lasten | 8.254 | 8.867 | 614 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 ten opzichte van 2022 met € 132.000.
De kosten die niet direct kunnen worden toegerekend aan de programma's/taakvelden worden aangemerkt als overhead en toegerekend aan dit taakveld. De stijging van de lasten voor ondersteuning van de organisatie/overhead stijgen in 2023 met € 103.000 ten opzichte van 2022.
Er resteert dan nog een verschil van € 29.000. Deze stijging van de lasten is vooral het gevolg van het toevoegen van loon- en prijsindexatie aan de budgetten.
0.5 Treasury
Toelichting baten en lasten taakveld treasury
Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil 2023-2022 |
Baten | |||
Beleggingen | 400 | 429 | 28 |
Rente & Treasury overige | 643 | 699 | 56 |
Totaal Baten | 1.043 | 1.128 | 84 |
Lasten | |||
Beleggingen | 0 | 0 | 0 |
Deelnemingen nutsbedrijven | 0 | 0 | 0 |
Geldleningen uitzettingen 1jr. | 2 | 2 | 0 |
Rente & Treasury overige | 500 | 494 | -7 |
Totaal Lasten | 502 | 496 | -6 |
Eindtotaal | 541 | 632 | 91 |
Toelichting baten
Hoewel de omslagrente in de PB2023 gelijk blijft aan de PB2022 ontvangen we op de treasury toch meer rente vanuit de programma's. Dit komt doordat we meer investeren.
Toelichting lasten
Voor de extra investeringen die we de komende jaren doen hebben we inmiddels ook nieuwe leningen afgesloten. We hebben geprobeerd om vorig jaar met een extra lening te profiteren van de lage rente. Dat is gelukt, de rente blijft in 2023 nog nagenoeg gelijk aan die van 2022. Maar we zien nu dat de rente stijgt. En om de toekomstige investeringen te kunnen financieren moeten we de komende jaren extra leningen afsluiten. Daar houden we in ons perspectief rekening mee, hierdoor stijgen de rentelasten de komende jaren.
Doorbelasting rente aan de programma's en taakvelden
Net als de kosten van de bedrijfsvoering (zie de uitgebreide toelichting onder taakveld 0.8 in dit programma) worden de totale kosten van de treasury (lees: betaalde rente) op basis van de boekwaarde van de investeringen en grondexploitaties toegerekend aan de programma's en taakvelden. In de onderstaande tabel is dit per programma en taakveld in beeld gebracht. Het betreft een technische verdeling, die geen effect op het resultaat heeft en niet inhoudelijk wordt toegelicht.
Programma/taakveld | 2022 | 2023 |
Baten | ||
Bestuur en Dienstverlening | ||
0.5 Treasury | -434 | -530 |
Bestuur en Dienstverlening | -434 | -530 |
Totaal Baten | -434 | -530 |
Lasten | ||
Bestuur en Dienstverlening | ||
0.2 Burgerzaken | 0 | 3 |
0.4 Ondersteuning organisatie | 0 | 2 |
0.8 Overige baten en lasten | 30 | 0 |
Totaal Bestuur en Dienstverlening | 30 | 5 |
Fysiek | ||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 25 | 35 |
2.1 Verkeer en vervoer | 24 | 110 |
3.4 Economische promotie | 1 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1 | 2 |
7.2 Riolering | 169 | 179 |
7.3 Afval | 3 | 2 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 0 | 3 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 0 | 1 |
8.3 Wonen en bouwen | 0 | 5 |
Totaal Fysiek | 223 | 337 |
Kostenplaatsen | 39 | 36 |
Totaal Kostenplaatsen | 39 | 36 |
Sociaal | ||
3.4 Economische promotie | 1 | 0 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 110 | 100 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 2 | 2 |
5.2 Sportaccommodaties | 30 | 53 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 6 | 4 |
Totaal Sociaal | 149 | 160 |
Totaal lasten | 442 | 539 |
Eindtotaal | 8 | 9 |
Naast de toerekening van rente aan de taakvelden brengen we in de programma's en taakvelden ook de afschrijvingen tot uitdrukking. Op basis van de bijlage in de Financiële verordening worden investeringen gedurende een door de raad vastgestelde termijn afgeschreven. De lasten worden verwerkt in de programma's en taakvelden, op de balans vindt jaarlijks voor eenzelfde bedrag een verlaging van de boekwaarde van de investeringen plaats. Dit is terug te zien in het verloop van de Materiële vaste activa op de balans.
In onderstaande tabel zijn de afschrijvingslasten per programma en taakveld weergegeven (overigens komen de totale afschrijvingslasten overeen met de lasten zoals die opgenomen zijn in de berekening van het EMU-saldo). Deze afschrijvingslasten vloeien voort uit de investeringen die in het verleden zijn gedaan. Het verschil tussen 2023 en 2022 wordt veroorzaakt door de investeringen, waarvan we verwachten dat die in 2022 in gebruik worden genomen en waarvan de afschrijving start in 2023. Een tweede factor zijn de investeringen die in 2021 volledig zijn afgeschreven. De totale afschrijvingslasten stijgen door de voorgenomen extra investeringen.
Programma/taakveld | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Lasten | 3.404 | 4.170 | 3.908 | 4.330 | 4.577 |
Bestuur en Dienstverlening | 97 | 123 | 96 | 96 | 96 |
0.1 Bestuur | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
0.2 Burgerzaken | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
0.4 Ondersteuning organisatie | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | 23 | 0 | 0 | 0 |
Fysiek | 1.791 | 2.506 | 2.353 | 2.727 | 2.927 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 45 | 125 | 147 | 142 | 136 |
2.1 Verkeer en vervoer | 801 | 931 | 1.084 | 1.380 | 1.569 |
3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 5 | 5 | 10 | 10 | 10 |
3.4 Economische promotie | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 20 | 20 | 27 | 27 |
7.2 Riolering | 895 | 994 | 1.055 | 1.131 | 1.147 |
7.3 Afval | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 |
7.4 Milieubeheer | 7 | 1 | 1 | 1 | 1 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 8 | 393 | 0 | 0 | 0 |
8.3 Wonen en bouwen | 0 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Kostenplaatsen | 600 | 637 | 567 | 567 | 623 |
Kostenplaatsen | 600 | 637 | 567 | 567 | 623 |
Sociaal | 916 | 904 | 892 | 940 | 931 |
3.4 Economische promotie | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 479 | 502 | 496 | 544 | 539 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 20 | 26 | 26 | 26 | 26 |
5.1 Sportbeleid en activering | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
5.2 Sportaccommodaties | 385 | 344 | 339 | 339 | 336 |
5.4 Musea | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 24 | 24 | 23 | 23 | 22 |
Eindtotaal | 3.404 | 4.170 | 3.908 | 4.330 | 4.577 |
0.61 OZB woningen en 0.62 OZB-niet woningen
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 5.139 | 5.594 | 454 |
Totaal Baten | 5.139 | 5.594 | 454 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 287 | 409 | 122 |
Verdeelde kosten | 32 | 37 | 4 | |
Totaal Lasten | 319 | 445 | 126 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2023 ten opzichte van 2022 met € 122.000.
De lasten hebben betrekking op de vergoeding die wij betalen voor de werkzaamheden van het GBTwente en worden hier verder inhoudelijk niet toegelicht.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen met € 454.000 in 2023 ten opzichte van 2022.
Deze stijging is het gevolg van het toevoegen van loon- en prijsindexatie aan dit taakveld.
0.64 Belastingen Overig
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 55 | 22 | -33 |
Verdeelde kosten | 6 | 11 | 6 | |
Totaal Lasten | 61 | 33 | -28 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2023 ten opzichte van 2022 met € 33.000. De daling wordt veroorzaakt door het in 2022 geraamde budget van € 35.000 voor het opstellen van het hondenbeleidsplan waar in 2023 geen rekening mee wordt gehouden. Het resterende verschil van € 2.000 wordt hier verder niet toegelicht.
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 41.175 | 43.605 | 2.430 |
Totaal Baten | 41.175 | 43.605 | 2.430 |
Over de effecten van de meicirculaire bent u via een raadsinformatiebrief van 19 juli 2022 op de hoogte gebracht. De effecten zijn meegenomen in de ramingen over de jaren 2023-2026. Ook de structurele effecten van de september- en decembercirculaire 2021 zijn inmiddels in deze programmabegroting 2023 verwerkt. Het leidt tot een stijging van de inkomsten uit het gemeentefonds met ruim € 2.4 mln.
0.8 Overige baten en lasten
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 92 | 1.260 | 1.168 |
Verdeelde kosten | 1.064 | -16 | -1.080 | |
Totaal Lasten | 1.155 | 1.243 | 88 |
Hier worden onder meer stelposten, resultaat en dekkingsverschillen verklaard. De lasten stijgen vooral doordat hier de investeringen in het kader van duurzaamheid zijn opgenomen, waar nog geen afzonderlijk programma voor is. Zo vinden we hier de kosten voor het energiefonds (€ 250.000), de Groen/blauwe diensten (€ 250.000), de uitvoeringskosten voor het klimaatakkoord (€ 490.000) en het opstellen van de beleidsplannen voor circulaire economie en mobiliteit (samen € 60.000) terug. Daarnaast is voor impulsverbeteringen voor dienstverlening € 100.000 uitgetrokken.
Er resteert dan nog een verschil van € 18.000 dat meerdere oorzaken kent, zoals het wegvallen van het budget voor corona, het opschonen van de stelposten, de actualisatie van de loon- en prijscompensatie de dekkingsverschillen uit de kostenplaatsen.
Toelichting doorbelasting kosten bedrijfsvoering
De kosten voor de bedrijfsvoering worden volgens een vaste verdeelsystematiek verdeeld over de verschillende programma’s en taakvelden. Deze verdeelsystematiek is geactualiseerd en leidt tot geringe verschillen per taakveld. Voor de totalen per programma heeft dit een beperkt effect. Zoals uit de tabel (zie beneden) blijkt, beïnvloedt dit het resultaat niet.
Verloop kosten en baten bedrijfsvoering
Soort | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | 245 | 261 | 17 |
Lasten | 20.051 | 20.853 | 801 |
Eindtotaal | 19.807 | 20.591 | 785 |
De totale kosten van de bedrijfsvoering (exclusief rente en afchrijving) stijgen in 2023 ten opzichte van 2022 met € 801.000. De reden voor deze stijging komt vooral door de loonstijging uit de meicirculaire. Verder investeren we ook flink in de organisatie. Naast extra formatie op plekken waar het in de uitvoering knelt, zoals extra beleidscapaciteit voor de opvang van vluchtelingen en statushouders, jobcoaching, de woonopgave en een privacyofficer, investeren we ook in de doorontwikkeling van de organisatie en de ict-omgeving.
De baten stijgen vooral door loon- en prijscompensatie met € 17.000.
Doorbelasting kosten bedrijfsvoering per programma en taakveld
In onderstaande tabel hebben we de effecten van de interne verrekening (de mutatie) van de kosten van de bedrijfsvoering per programma en taakveld voor de jaren 2022 en 2023 in beeld gebracht. Zoals we in de leeswijzer hebben aangegeven richten we ons in de toelichting op taakvelden op de overige afwijkingen ten opzichte van de PB2022. Omdat de onderstaande verdeeleffecten een technische achtergrond hebben worden de mutaties inhoudelijk niet verder toegelicht.
Programma/taakveld | 2022 | 2023 |
Baten | 0 | 0 |
Bestuur en Dienstverlening | -187 | -199 |
0.2 Burgerzaken | 0 | 0 |
0.4 Ondersteuning organisatie | -187 | -199 |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | 0 |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 0 | 0 |
Fysiek | -31 | -33 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -1 | -1 |
2.1 Verkeer en vervoer | -10 | -11 |
2.4 Economische Havens en waterwegen | 0 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -8 | -10 |
7.2 Riolering | -6 | -7 |
7.3 Afval | -6 | -4 |
7.4 Milieubeheer | 0 | 0 |
Kostenplaatsen | 245 | 261 |
Kostenplaatsen | 245 | 261 |
Sociaal | -26 | -29 |
4.2 Onderwijshuisvesting | -20 | -22 |
5.2 Sportaccommodaties | -1 | -1 |
5.4 Musea | 0 | -1 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -1 | -1 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -3 | -4 |
6.4 WSW en beschut werk | 0 | 0 |
Lasten | 21 | 0 |
Bestuur en Dienstverlening | 10.004 | 9.791 |
0.1 Bestuur | 331 | 329 |
0.2 Burgerzaken | 316 | 373 |
0.4 Ondersteuning organisatie | 7.926 | 8.604 |
0.5 Treasury | 2 | 2 |
0.61 OZB woningen | 32 | 37 |
0.64 Belastingen Overig | 6 | 11 |
0.8 Overige baten en lasten | 1.034 | -16 |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 47 | 55 |
1.2 Openbare orde en Veiligheid | 310 | 396 |
Dienstverlening | 208 | 207 |
Doorbelasting aan investeringen | 208 | 207 |
Fysiek | 5.458 | 5.731 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 112 | 171 |
2.1 Verkeer en vervoer | 1.189 | 792 |
2.4 Economische Havens en waterwegen | 14 | 50 |
2.5 Openbaar vervoer | 22 | 10 |
3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 46 | 62 |
3.4 Economische promotie | 0 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 832 | 1.195 |
7.2 Riolering | 598 | 772 |
7.3 Afval | 573 | 534 |
7.4 Milieubeheer | 487 | 102 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 474 | 808 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 88 | 179 |
8.3 Wonen en bouwen | 985 | 966 |
Doorbelasting aan investeringen | 40 | 90 |
Kostenplaatsen | -20.278 | -21.150 |
Doorbelasting aan investeringen | -20.278 | -21.150 |
Sociaal | 4.629 | 5.421 |
3.4 Economische promotie | 45 | 65 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 52 | 47 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 172 | 208 |
5.1 Sportbeleid en activering | 16 | 17 |
5.2 Sportaccommodaties | 716 | 587 |
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 17 | 57 |
5.4 Musea | 7 | 17 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 88 | 92 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 95 | 200 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 886 | 1.239 |
6.3 Inkomensregelingen | 825 | 900 |
6.4 WSW en beschut werk | -341 | -176 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 846 | 842 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 709 | 861 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 487 | 443 |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | 0 |
7.1 Volksgezondheid | 12 | 25 |
Eindtotaal | 21 | 0 |
Soort | Onderdeel | 2022 | 2023 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 15 | 15 | 0 |
Totaal Baten | 15 | 15 | 0 | |
Lasten | In beleidstoelichting | 116 | 175 | 59 |
Verdeelde kosten | 310 | 396 | 86 | |
Totaal Lasten | 426 | 571 | 145 |