De doelstellingen van het programmaplan zijn in het begin van deze raadsperiode opnieuw geformuleerd en hebben geleid tot de volgende programma-indeling:
De doelstellingen zijn afgeleid van onze toekomstvisie Losser 2025 'Samen schatbewaarders van de gemeente Losser' en markeren de start van een nieuwe raads- en collegeperiode. Wij hebben de doelstellingen uitgewerkt in resultaten. Wat we ervoor gaan doen om de doelstellingen en resultaten te behalen wordt per programma toegelicht. Elk programma sluit met een overzicht van de beschikbare financiële middelen per doelstelling en totaal van het programma.
In onderstaande grafieken is het totaal van alle baten en lasten per programma (exclusief de mutaties in de reserves) opgenomen.
Programmadoel:
"De gemeente Losser stimuleert en faciliteert maatschappelijke deelname en zelfredzaamheid."
Doelstellingen:
Doelenboom Programma Sociaal
Doelstelling | Resultaat |
1. De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd |
|
2. Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte |
|
3. De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen |
|
4. De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg |
|
Activiteiten Programma Sociaal
Doelstelling (S1): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Inwoners zijn betrokken bij het in stand houden van goede basisvoorzieningen |
Inwonerparticipatie
Welzijn
Statushouders
Mantelzorg
|
Succesvolle inwonerinitiatieven zijn ondersteund en hebben een structureel karakter |
|
Vrijwilligers zijn ondersteund |
|
Doelstelling (S2): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Het aanbod aan cultuur, recreatie en sport is gevarieerd |
|
De gezondheid en de actieve levensstijl van inwoners is gestimuleerd |
|
Actieve deelname in de maatschappij is gestimuleerd |
Onderwijs
Cultuur
|
Er is adequate onderwijshuisvesting voor zowel basis- als voorgezet onderwijs |
|
Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp |
|
Doelstelling (S3): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
(Bestaande) initiatieven gericht op kwetsbare inwoners (bijvoorbeeld door armoede) zijn op elkaar afgestemd en gestimuleerd |
|
De vraag van de inwoners is integraal geanalyseerd en opgepakt |
|
De kennis en kunde van interne en externe verwijzers en andere betrokken partijen is optimaal benut |
|
Doelstelling (S4): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Ondersteuning en zorg is bereikbaar en toegankelijk voor de inwoners en is integraal, passend en kostenadequaat aangeboden |
|
Ingekochte ondersteuning en zorg is voldoende en van goede kwaliteit |
|
Doelstelling (S1):
De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd.
|
Doelstelling (S2):
Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte.
|
Doelstelling (S3):
De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen.
|
Doelstelling (S4):
De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg.
|
|
Omwille van de inzichtelijkheid richten we ons in de toelichting hieronder op de financiële verschillen die het gevolg zijn van de uitvoering van beleid. De financiële effecten van de bedrijfsvoering (doorbelasting) en rente en afschrijving brengen we in de tabellen per taakveld wel cijfermatig tot uitdrukking maar deze worden hier in het programma inhoudelijk niet verder toegelicht. Deze toelichting is terug te vinden in het Programma Bestuur en Dienstverlening, onder Algemene Dekking.
Mutaties kleiner dan € 10.000 worden niet afzonderlijk toegelicht.
Een nadere toelichting op de werkwijze treft u in de Leeswijzer.
3.4 Economische promotie
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 37 | 46 | 10 |
In beleidstoelichting | 135 | 166 | 31 | |
Totaal Lasten | 171 | 212 | 41 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 met € 31.000.
De stijging wordt vooral veroorzaakt doordat in 2022 een bedrag van € 30.000 beschikbaar is voor de doorontwikkeling van de bereikbaarheid van de Drielandsteen. Ook is in 2022 € 7.500 beschikbaar voor visievorming en een uitvoeringsprogramma voor de Vrijetijdseconomie Noordoost Twente. Daartegenover staat een daling van de lasten met € 6.000 omdat in 2021 eenmalig een bedrag voor de vervanging van uitingen van de Schatkamer van Twente beschikbaar is gesteld.
4.2 Onderwijshuisvesting
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 128 | 162 | 34 |
In beleidstoelichting | 640 | 726 | 86 | |
Totaal Lasten | 768 | 888 | 120 | |
Baten | Verdeelde kosten | 22 | 20 | -1 |
In beleidstoelichting | 6 | 6 | 0 | |
Totaal Baten | 28 | 27 | -1 |
De totale lasten en baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 met € 86.000. Voor bijna € 70.000 wordt de stijging veroorzaakt door hogere afschrijvingslasten. De oorzaak hiervan ligt in nieuwe investeringen. Daarnaast houden we rekening met € 20.000 extra kosten in het kader van het MOP Onderwijs. Dekking van deze kosten vindt plaats door aanwending van de daarvoor gevormde bestemmingsreserve.
Er resteert dan nog een verschil van € 4.000 dat hier verder niet wordt toegelicht.
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 161 | 168 | 8 |
In beleidstoelichting | 831 | 909 | 78 | |
Totaal Lasten | 991 | 1.077 | 86 | |
Baten | In beleidstoelichting | 406 | 480 | 74 |
Totaal Baten | 406 | 480 | 74 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 met € 78.000.
Voor € 73.000 nemen de kosten toe door de hogere lasten voor het Onderwijsachterstanden-beleid. Wij ontvangen hiervoor een specifieke, dus door het rijk specifiek voor dit doel bestemde, uitkering die voor dit doel moet worden ingezet. Zie ook de toelichting op de baten.
Er resteert dan nog een stijging van de lasten van € 5.000, die hier verder niet wordt toegelicht.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 met € 74.000.
De stijging wordt, gelijk aan de stijging van de lasten, voor € 73.000 verklaard door de hogere rijksvergoeding die we voor Onderwijsachterstandenbeleid krijgen. De stijging van de baten compenseert de stijging van de lasten derhalve volledig. De rijksbijdrage neemt toe van bijna € 350.000 tot € 422.000.
Ook hier resteert dan nog een klein verschil dat niet verder wordt toegelicht.
5.1 Sportbeleid en activering
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 11 | 16 | 4 |
In beleidstoelichting | 188 | 227 | 39 | |
Totaal Lasten | 199 | 242 | 43 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 met € 39.000.
Voor € 15.000 wordt de daling van de lasten verklaard doordat in 2021 een bedrag beschikbaar was voor het onderzoek naar binnensportaccommodaties in NOT-verband.
Tegenover deze lagere lasten staat een stijging van € 50.000. Dit wordt veroorzaakt door extra activiteiten in het kader van het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB). Deze kosten worden gedekt door aanwending van de daartoe gevormde bestemmingsreserve.
Het resterende verschil van € 4.000 wordt hier verder niet toegelicht.
5.2 Sportaccommodaties
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 504 | 737 | 232 |
In beleidstoelichting | 902 | 1.029 | 127 | |
Totaal Lasten | 1.406 | 1.765 | 359 | |
Baten | Verdeelde kosten | 1 | 1 | 0 |
In beleidstoelichting | 615 | 623 | 9 | |
Totaal Baten | 616 | 625 | 9 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 met € 127.000.
De stijging wordt vrijwel geheel veroorzaakt door hoger afschrijvingslasten. Vooral de ingebruikname van de nieuwe sporthal de Fakkel ligt hieraan ten grondslag.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 met € 9.000.
Evenals de stijging van de lasten wordt deze stijging veroorzaakt doordat ook de tarieven voor het gebruik van de sportaccommodaties en de prijzen van de entreekaarten voor het zwembad zijn verhoogd als gevolg van inflatie.
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 13 | 17 | 5 |
In beleidstoelichting | 447 | 214 | -232 | |
Totaal Lasten | 459 | 232 | -228 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2022 met € 232.000.
De daling van de lasten in 2022 ten opzichte van 2021 wordt veroorzaakt door het wegvallen van de incidentele kosten voor compensatie van Corona voor de Cultuursector. Het gaat dan om bedragen van respectievelijk € 150.000 en € 57.000. Daarnaast was in 2021 ook nog een bijdrage van € 25.000 in de begroting opgenomen voor het opstellen van een kerkenvisie.
5.4 Musea
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 5 | 7 | 1 |
In beleidstoelichting | 11 | 11 | 0 | |
Totaal Lasten | 17 | 18 | 1 |
De totale lasten en baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
5.5 Cultureel erfgoed
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 23 | 24 | 0 |
Totaal Lasten | 23 | 24 | 0 | |
Baten | In beleidstoelichting | 17 | 17 | 0 |
Totaal Baten | 17 | 17 | 0 |
De totale lasten en baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
5.6 Media
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 471 | 471 | 0 |
Totaal Lasten | 471 | 471 | 0 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen afwijking zien.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 98 | 88 | -10 |
In beleidstoelichting | 73 | 74 | 1 | |
Totaal Lasten | 171 | 161 | -9 | |
Baten | Verdeelde kosten | 1 | 1 | 0 |
In beleidstoelichting | 45 | 46 | 1 | |
Totaal Baten | 47 | 47 | 1 |
De totale lasten en baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten geen grote afwijking zien.
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 350 | 101 | -249 |
In beleidstoelichting | 1.469 | 1.411 | -58 | |
Totaal Lasten | 1.819 | 1.512 | -307 | |
Baten | Verdeelde kosten | 4 | 3 | 0 |
In beleidstoelichting | 52 | 52 | 1 | |
Totaal Baten | 55 | 56 | 1 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2022 met € 58.000.
Voor bijna € 124.000 kunnen de lagere kosten op dit taakveld worden verklaard door extra geld, dat we voor 2021 hebben gekregen voor maatregelen om de gevolgen van Corona voor ouderen tegen te gaan. Het gaat om geld voor activiteiten en ontmoetingen, het bestrijden van eenzaamheid en extra begeleiding van kwetsbare groepen.
De lasten vallen in 2022 daarentegen weer € 100.000 hoger uit, omdat we in de VJN2021 eenmalig rekening hebben gehouden in de raming met de teruggaven van de in 2020 door stichting Fundament teveel ontvangen subsidie (verwerkt als negatieve last in 2021).
In de begroting is verder, zoals opgenomen in de VJN2021, voor Sociaal Cultureel Werk structureel budget opgenomen voor de herziening van het subsidiebeleid en de intensivering van het jongerenwerk door Fundament, in totaal gaat het om € 92.500. Omdat dit budget in 2021 al incidenteel in de begroting zat neemt het geraamde budget in 2022 hierdoor niet toe.
De kosten dalen ook nog eens met € 37.000 door het wegvallen van incidenteel in 2021 beschikbaar gestelde bedragen voor Jeugd aan zet en de coördinator van het Trefhuus.
Resteert nog een verschil van ongeveer € 3.000, dat lichten we hier niet verder toe.
6.2 Wijkteams
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 899 | 886 | -14 |
In beleidstoelichting | 330 | 422 | 93 | |
Totaal Lasten | 1.229 | 1.308 | 79 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 met € 93.000.
Voor € 100.000 komt de stijging door de in 2022 opgenomen kosten voor pilots op het werkveld Zorg. Dekking van deze kosten komt uit de aanwending van de reserve Sociaal Domein.
De daling van de lasten is vooral het gevolg van de actualisatie van de raming van de bijdrage aan Regio Twente voor het uitvoeren van taken op het gebied van Jeugdzorg (€ 6.000).
6.3 Inkomensregelingen
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 626 | 825 | 198 |
In beleidstoelichting | 6.373 | 5.587 | -785 | |
Totaal Lasten | 6.999 | 6.412 | -587 | |
Baten | In beleidstoelichting | 6.037 | 5.314 | -723 |
Totaal Baten | 6.037 | 5.314 | -723 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2022 met € 785.000.
We hebben in 2021 van rijkswege middelen ontvangen voor de uitvoering van de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en Tijdelijke Ondersteuning Zelfstandige Ondernemers (TOZO). We hebben hiervoor in 2021 een bedrag van € 816.000 aan kosten geraamd (gelijk aan de inkomsten), deze lasten zijn (nog) niet geraamd in de PB2022. Zie ook hieronder de toelichting op de baten.
Tegenover deze lagere kosten zien we een stijging van de kosten van de loonkostensubsidie, zoals we ook al in de VJN2021 hebben aangegeven. Het is enerzijds een middel om kwetsbare inwoners te laten participeren in de maatschappij, en anderzijds om de kosten van de uitkeringen te beteugelen. De kosten ramen we in 2022 € 138.000 hoger dan in 2021.
Verder is in 2021 nog incidenteel een bedrag van € 63.000 voor bijzondere bijstand geraamd. Dit budget vervalt in 2022, net als een bedrag van € 50.000 voor de invoering van de Wet modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer.
Er resteert dan nog een verschil van € 6.000. Dit lichten we hier verder niet toe.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2022 met € 723.000.
Net als de lagere lasten is de sterke daling van de baten is een rechtstreeks gevolg van Corona. We hebben in 2021 van rijkswege middelen ontvangen voor de uitvoering van de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en Tijdelijke Ondersteuning Zelfstandige Ondernemers (TOZO). We hebben hiervoor in 2021 een bedrag van € 816.000 geraamd, deze inkomsten zijn (nog) niet geraamd in de PB2022.
Tegenover dit nadeel staat een hogere BUIG-bijdrage: we verwachten dat deze in 2022 € 90.000 hoger is dan in 2021.
Het resterende verschil van € 3.000 wordt hier verder niet toegelicht.
6.4 Begeleide participatie
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | -375 | -362 | 14 |
In beleidstoelichting | 3.930 | 3.782 | -148 | |
Totaal Lasten | 3.555 | 3.420 | -134 | |
Baten | In beleidstoelichting | 200 | 186 | -14 |
Totaal Baten | 200 | 186 | -14 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2021 met € 148.000.
Op het onderdeel sociale werkvoorziening is een herberekening van de loonkosten gemaakt. Vooral door natuurlijk verloop dalen de kosten, in 2022 met een bedrag van € 61.000, terwijl er geen sprake meer is van nieuwe instroom in de Sociale Werkvoorziening: in plaats daarvan kunnen mensen met een arbeidshandicap met een loonkostensubsidie aan het werk bij werkgevers. We kunnen daarom de ontwikkelingen rond de Sociale werkvoorziening en de kostendaling niet los zien van de stijging van de loonkostensubsidie, die onder het taakveld 6.3 Inkomensvoorzieningen is toegelicht.
De lasten dalen in 2022 nog eens met € 80.000 doordat een incidenteel bedrag voor Re-integratie Dienstverlening Bijstandsgerechtigden, dat we in 2021 van het rijk hebben gekregen in het kader van de Corona-aanpak, in 2022 vervalt.
Het resterende verschil van € 7.000 wordt hier verder niet toegelicht.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2022 met € 14.000.
In samenhang met de daling van de loonkosten dalen de baten op dit taakveld, omdat met minder mensen ook minder werk kan worden uitgevoerd. De daling van de inkomsten uit detachering is € 14.000 in 2022 ten opzichte van 2021.
6.5 Arbeidsparticipatie
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 585 | 846 | 261 |
In beleidstoelichting | 173 | 215 | 42 | |
Totaal Lasten | 758 | 1.061 | 303 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld nemen in 2022 toe met € 42.000.
De stijging van de lasten is voor een bedrag van € 48.000 het gevolg van de hogere kosten die we in 2022 ramen voor inburgering. We volgen in de raming de inkomsten die we via het gemeentefonds van het rijk krijgen.
Het resterende verschil van € 6.000 wordt hier verder niet toegelicht.
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 541 | 709 | 168 |
In beleidstoelichting | 3.300 | 3.381 | 81 | |
Totaal Lasten | 3.841 | 4.090 | 249 | |
Baten | In beleidstoelichting | 232 | 232 | 0 |
Totaal Baten | 232 | 232 | 0 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 met € 81.000.
Een belangrijke reden voor de lagere lasten op dit taakveld is het incidenteel voor 2021 opgenomen budget voor de aanpak van dak- en thuislozen van € 32.000. Het betreft hier middelen die we voor dit doel via de algemene uitkering van het rijk hebben gekregen.
De lasten stijgen met € 100.000 doordat voor 2022 rekening is gehouden met kosten van pilots binnen de Jeugdzorg. Dekking van deze kosten komt uit een aanwending van de reserve Sociaal Domein.
Het resterende verschil van € 13.000 heeft betrekking op vrijwel andere onderdelen binnen dit taakveld en wordt veroorzaakt door de in 2022 verwerkte loon- en prijsindexatie.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld laten verder geen grote afwijkingen zien.
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 372 | 487 | 115 |
In beleidstoelichting | 2.668 | 2.646 | -22 | |
Totaal Lasten | 3.039 | 3.133 | 93 | |
Baten | In beleidstoelichting | 14 | 0 | -14 |
Totaal Baten | 14 | 0 | -14 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2022 met € 22.000.
Op het onderdeel Schuldhulpverlening dalen de kosten in 2022 met bijna € 37.000. Aan de ene kant zien we een stijging van de kosten van bijna € 10.000. Dit komt door het extra geld dat we inzetten voor de armoedebestrijding kinderen. We krijgen voor deze taak geld van het rijk. Aan de andere kant is sprake van een daling van € 47.000 op dit onderdeel, door het wegvallen van incidentele gelden voor gemeentelijk schuldenbeleid en hulp aan gedupeerden van de toeslagenproblematiek.
Daarnaast vallen de kosten van de huishoudelijke verzorging naar verwachting een fractie lager uit dan in 2021, het gaat om een bedrag van € 15.000.
De totale baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2022 met € 14.000.
De lagere baten worden veroorzaakt doordat we in 2021 een bedrag van € 14.000 van het rijk hebben gekregen voor de hulp aan gedupeerden van de toeslagenproblematiek.
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 4.264 | 4.257 | -7 |
Totaal Lasten | 4.264 | 4.257 | -7 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2022 met € 7.000.
Daarmee blijven de kosten nagenoeg gelijk met 2021 en worden hier inhoudelijk verder niet toegelicht.
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 1.336 | 1.352 | 16 |
Totaal Lasten | 1.336 | 1.352 | 16 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2022 met € 16.000.
De stijging is vooral het gevolg het feit dat de kosten van wonen en verblijf al in de VJN2021 iets hoger ingeschat zijn ten opzichte van 2021.
7.1 Volksgezondheid
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 8 | 12 | 3 |
In beleidstoelichting | 940 | 860 | -80 | |
Totaal Lasten | 949 | 872 | -77 |
De totale lasten voor de uitvoering van beleid dalen in 2022 met € 80.000.
De daling van de kosten komt vooral door het wegvallen van incidenteel in 2021 opgenomen kosten en wegvallende middelen. Het gaat dan om € 11.000 voor Mentale ondersteuning (in het kader van Corona.
Tot en met 2021 ontvingen we van het rijk geld voor Gezond in de Stad. Dat ging om een bedrag van € 71.000. We ontvingen dit geld via de algemene uitkering. De inkomsten worden dan ook niet op dit taakveld, maar op het taakveld “Algemene uitkering” in het programma Dienstverlening verantwoord. Deze uitkering is gestopt met ingang van 2022, daarmee vervallen ook de geraamde lasten met € 71.000. Overigens is alle in het verleden niet gebruikte geld gereserveerd, op dit moment zit er nog €255.000 in de reserve Gezond in de Stad.
Het resterende verschil van € 2.000 wordt hier verder niet toegelicht.
0.10 Mutatie reserves
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Storting reserves | In beleidstoelichting | 644 | 0 | -644 |
Totaal Storting reserves | 644 | 0 | -644 | |
Onttrekking reserves | In beleidstoelichting | 227 | 637 | 409 |
Totaal Onttrekking reserves | 227 | 637 | 409 |
Toelichting
Het verschil in de storting in de reserves wordt veroorzaakt door de in de VJN2021 opgenomen extra storting in de Reserve Sociaal Domein. Deze storting vindt plaats in 2021 en is eenmalig van karakter.
De onttrekking aan de reserves is € 409.000 hoger dan in 2022. Dit heeft te maken met de in de PB2022 opgenomen kosten voor pilots Sociaal Domein (€ 300.000), Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (€ 50.000), meerjarenonderhoud schoolgebouwen (€ 20.000) en de kosten van een Integraal consulent (€ 40.000). Deze kosten worden allemaal gedekt door aanwending van de daartoe gevormde bestemmingsreserves..
Programmadoel:
"Losser is een duurzame, schone en veilige gemeente met ruimte voor de kwaliteiten van het Noordoost Twentse landschap en de vitale dorpskernen."
Doelstellingen:
Doelenboom Programma Fysiek
Doel | Resultaat |
1. De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving |
|
2. De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen |
|
3. We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties |
|
4. In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven |
|
Activiteiten Programma Fysiek
Doelstelling (F1): |
||
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
|
De kernkwaliteiten van het landschap zijn behouden en versterkt in samenwerking met belanghebbenden |
|
|
Sloop en hergebruik van voormalige agrarische gebouwen is gefaciliteerd |
|
|
De gemeente Losser is ontsloten met goede verbindingen tussen kerkdorpen, natuurgebieden en omliggende steden |
|
|
De relatie tussen de dorpskernen en het omliggende landschap in de gemeente Losser is duurzaam versterkt |
|
|
Doelstelling (F2): |
||
Taakveld |
Activiteiten/Speerpunten |
|
Het toerisme is versterkt door differentiatie van het verblijfsrecreatief aanbod, kwaliteitsverbetering en productvernieuwing |
|
|
Werkgelegenheid is gestimuleerd doordat bestaande en nieuwe bedrijven zowel binnen de gemeente als de regio kansen en ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen |
|
|
De gemeente Losser is vermarkt als de Schatkamer van Twente |
|
|
Doelstelling (F3): |
||
Taakveld |
Activiteiten/Speerpunten |
|
Duurzaamheid is stelselmatig betrokken in de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijke taken en initiatieven |
|
|
De gemeente Losser is in 2022 minimaal 20% energieneutraal |
|
|
De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren |
|
|
De gemeente Losser voldoet aan de doelstellingen van 'Afvalloos Twente in 2030' |
|
|
Er zijn maatregelen genomen om verontreiniging van de bodem te voorkomen |
Komende jaren zal de aandacht uitgaan naar de monitoring en evaluatie van het beleid zoals geformuleerd in het regionale 'bodembeheerplan bodemkwaliteitskaart'. Het toezicht en de handhaving van grondverzet en toepassen van bouwstoffen zal worden geïntensiveerd. Het accent zal worden gelegd op vrije veld toezicht. In 2021 is het streven om hier, naast het reguliere toezicht vanuit de ODT, ook door Domein II boa’s (milieu c.a.) op te laten handhaven. |
|
We maken de gemeente Losser klimaatbestendig in een tempo dat gelijk is aan de (verwachte) snelheid van de klimaatverandering |
|
|
Doelstelling (F4): |
||
Taakveld |
Activiteiten/Speerpunten |
|
De openbare ruimte is schoon, heel en veilig |
|
|
De openbare ruimte is kwalitatief passend ingericht afgestemd op de gebruiksfunctie |
|
|
Bij het vervangen en verbeteren van voorzieningen in de openbare ruimte zijn op integrale wijze de brede gemeentelijke doelstellingen nagestreefd |
De integrale ontwikkeling van de openbare ruimte is opgenomen in het Integraal Meerjarig Investerings- en onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte (MIP). Door brede maatschappelijke opgaven te verbinden met autonome opgaven in de openbare ruimte wordt bijgedragen aan de strategische beleidsdoelen van de gemeente. Hieruit ontstaan programma's en projecten als:
|
|
De gemeente Losser borgt de omgevingskwaliteit en sociale cohesie door de actuele regels correct toe te passen en te handhaven en verantwoord ruimte te bieden |
|
|
Er is variatie en kwaliteit in het woningaanbod |
In 2022 geven we uitvoering aan de Woonvisie 2021-2031 en het bijbehorende actieplan Woonvisie. Belangrijk aandachtspunt is de zorg voor voldoende woningen voor starters/jongeren en het bevorderen van doorstroming van senioren. We zorgen voor voldoende middelen om het instrument Startersleningen voort te kunnen zetten. |
|
Kernen hebben een aantrekkelijk en toekomstbestendig voorzieningenniveau |
We geven uitvoering aan de detailhandelsvisie, waarbij het aanbod aan winkelvloeroppervlak wordt afgestemd op de vraag en voor de kernen Losser, de Lutte en Overdinkel kernwinkelgebieden worden aangewezen om deze zo compact mogelijk en levendig te houden.
|
Doelstelling (F1):
De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving.
|
Doelstelling (F2):
De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.
|
Doelstelling (F3):
We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties.
|
Doelstelling (F4):
In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven.
|
|
Omwille van de inzichtelijkheid richten we ons in de toelichting hieronder op de financiële verschillen die het gevolg zijn van de uitvoering van beleid. De financiële effecten van de bedrijfsvoering (doorbelasting) en rente en afschrijving brengen we in de tabellen per taakveld wel cijfermatig tot uitdrukking maar deze worden hier in het programma inhoudelijk niet verder toegelicht. Deze toelichting is terug te vinden in het Programma Bestuur en Dienstverlening, onder Algemene Dekking.
Mutaties kleiner dan € 10.000 worden niet afzonderlijk toegelicht.
Een nadere toelichting op de werkwijze treft u in de Leeswijzer.
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 140 | 137 | -3 |
In beleidstoelichting | 496 | 976 | 480 | |
Totaal Lasten | 636 | 1.113 | 477 | |
Baten | Verdeelde kosten | 1 | 1 | 0 |
In beleidstoelichting | 69 | 69 | 1 | |
Totaal Baten | 69 | 70 | 1 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 ten opzichte van 2021 met € 480.000.
Voor € 150.000 wordt de stijging veroorzaakt doordat er in 2022 een incidenteel budget wordt geraamd voor het Klimaatakkoord en Dynamische Uitvoeringsagenda. Tevens stijgen de kosten van het meerjarig onderhoud aan de gemeentelijke eigendommen met € 7.000, omdat we rekening hebben gehouden met prijsindexatie.
De lasten stijgen daarnaast met € 304.000 doordat we in 2022 voor dit bedrag gaan investeren in Duurzaamheid. Dekking van deze kosten vindt plaats uit de Reserve Duurzaamheid.
Voor € 19.000 stijgen de lasten door extra afschrijvingen. Voor de geplande nieuwe investeringen verwijzen wij u naar de betreffende bijlage.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld wijzigen nauwelijks en worden hier verder niet toegelicht.
2.1 Verkeer en vervoer
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 1.211 | 1.130 | -81 |
In beleidstoelichting | 1.918 | 3.357 | 1.439 | |
Totaal Lasten | 3.130 | 4.488 | 1.358 | |
Baten | Verdeelde kosten | 10 | 10 | 0 |
In beleidstoelichting | 63 | 63 | 0 | |
Totaal Baten | 73 | 73 | 0 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld vallen in 2022 € 1.439.000 hoger uit dan in 2021.
De kosten stijgen met € 47.000 voor de Gebiedsontwikkeling Dinkel Zuid, de verhoging van het budget groot onderhoud wegen en areaaluitbreiding voor de Saller,en Wonen aan de Dinkel.
Voor kleine verkeersmaatregelen is het budget met € 30.000 verhoogd. Verder is in 2022 nog incidenteel geld vrijgemaakt voor het opstellen van de nota Kapitaalgoederen openbare ruimte (€ 35.000) en het onderzoek naar de traverse N731, kern losser (€ 25.000).
Een bedrag van € 750.000 is opgenomen voor extra onderhoudskosten in 2022. Deze kosten worden gedekt door aanwending van de betreffende reserve onderhoud wegen.
Ook voor het onderhoud aan de verlichting worden in 2022 extra kosten geraamd. Het gaat om een bedrag van € 50.000 dat uit de betreffende bestemmingsreserve wordt gedekt. Ook houden we rekening met bijna € 20.000 extra aan kosten door areaaluitbreidingen.
Door alle extra inspanningen in ons wegenonderhoud nemen niet alleen de exploitatielasten toe, maar ook de afschrijvingslasten op nieuwe investeringen. Deze nemen toe met € 482.000.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 met € 1.000 ten opzichte van 2021 en zullen hier niet verder toegelicht worden.
3.3 Bedrijfsloket en regelingen
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 36 | 47 | 11 |
In beleidstoelichting | 186 | 201 | 15 | |
Totaal Lasten | 222 | 247 | 26 | |
Baten | In beleidstoelichting | 117 | 117 | 0 |
Totaal Baten | 117 | 117 | 0 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld vallen in 2022 € 15.000 hoger uit dan in 2021. Dit wordt veroorzaakt doordat er vanaf 2022 € 15.000 geraamd wordt voor de gemeentelijke inbreng SWV centrum Losser.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld veranderen in 2022 nauwelijks ten opzichte van 2021.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 1.119 | 833 | -286 |
In beleidstoelichting | 273 | 383 | 110 | |
Totaal Lasten | 1.392 | 1.216 | -176 | |
Baten | Verdeelde kosten | 8 | 8 | 0 |
In beleidstoelichting | 22 | 22 | 0 | |
Totaal Baten | 30 | 31 | 0 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld vallen in 2022 € 110.000 hoger uit dan in 2021.
Incidenteel wordt in 2022 budget beschikbaar gesteld van € 40.000 voor de bestrijding van de Aziatische duizendknoop en € 90.000 voor vervanging openbaar groen, waardoor de lasten stijgen. De dekking van de € 90.000 vindt plaats vanuit de in 2021 ingestelde reserve vervanging openbaar groen (zie taakveld 0.10). In 2021 is incidenteel € 25.000 beschikbaar gesteld voor klimaatbomen.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld blijven in 2022 nagenoeg gelijk ten opzichte van 2021 en worden hier verder niet toegelicht.
7.2 Riolering
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 663 | 767 | 104 |
In beleidstoelichting | 1.587 | 1.644 | 57 | |
Totaal Lasten | 2.250 | 2.410 | 160 | |
Baten | Verdeelde kosten | 6 | 6 | 0 |
In beleidstoelichting | 2.921 | 3.124 | 203 | |
Totaal Baten | 2.927 | 3.130 | 203 |
De totale lasten op dit taakveld stijgen ten opzichte van 2021 met € 160.000; voor de jaarschijf 2022 is hiermee in de PB2021 al voor € 116.000 rekening gehouden.
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld vallen in 2022 € 57.000 hoger uit dan in 2021, vooral door hogere afschrijvingslasten.
Om kostendekkende tarieven 2022 te hebben zal de rioolheffing ongeveer 11,5% hoger zijn dan in 2021; hiervan was ongeveer 9% al ingecalculeerd in de PB2021. De toevoeging aan de Voorziening riolering is € 15.000 hoger dan in 2021.
7.3 Afval
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 461 | 577 | 116 |
In beleidstoelichting | 1.470 | 1.482 | 12 | |
Totaal Lasten | 1.931 | 2.059 | 128 | |
Baten | Verdeelde kosten | 6 | 6 | 0 |
In beleidstoelichting | 2.434 | 2.576 | 142 | |
Totaal Baten | 2.439 | 2.582 | 142 |
Bovenop de al bij de PB2021 verwachte stijging van de kosten voor afvalverwerking in 2022, is op basis van de nu bekende informatie een actualisatie van tarieven en hoeveelheden doorgerekend. Dit heeft er toe geleid dat er door hogere tarieven voor de afvalverwerking een extra toename van met name de verwerkingskosten bij het Afvalbrengpunt is ontstaan.
Evenals in de PB2021 is voor 2022 een bijdrage van € 75.000 uit de Voorziening reiniging gedaan om de tariefstijging te beperken; na afzondering van de voor vervanging van containers gereserveerde € 175.000 resteert per 31-12-2022 nog een Voorziening reiniging van € 126.000.
Doordat wordt uitgegaan van een hogere vergoeding voor het verpakkingenafval in combinatie met minder afkeur van aangeleverde tonnages wordt voor de inzameling van huishoudelijk afval en het bij het afvalbrengpunt aangeleverde afval een voordeel verwacht aan baten van ruim € 93.000.
Samen met de bij de PB2021 geraamde kostenstijging voor 2022, zorgt de nu gedane aanvullende raming er voor dat er een tariefsstijging voor de Afvalstoffen- en reinigingsheffing van ongeveer 1,5% nodig is om deze kostendekkend te maken.
7.4 Milieubeheer
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 481 | 487 | 6 |
In beleidstoelichting | 670 | 705 | 35 | |
Totaal Lasten | 1.151 | 1.192 | 41 | |
Baten | In beleidstoelichting | 4 | 4 | 0 |
Totaal Baten | 4 | 4 | 0 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 met € 35.000 ten opzichte van 2021.
In 2022 is een incidenteel budget geraamd van € 35.000 voor het verhogen van de biodiversiteit voornamelijk in de omgeving van eiken ter bestrijding van de eikenprocessierups.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld blijven in 2022 nagenoeg gelijk ten opzichte van 2021 en worden hier verder niet toegelicht.
7.5 Begraafplaatsen
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | In beleidstoelichting | 20 | 20 | 0 |
Totaal Lasten | 20 | 20 | 0 | |
Baten | In beleidstoelichting | 1 | 1 | 0 |
Totaal Baten | 1 | 1 | 0 |
De lasten en baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld blijven in 2022 nagenoeg gelijk ten opzichte van 2021 en worden hier verder niet toegelicht.
8.1 Ruimtelijke ordening
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 617 | 474 | -143 |
In beleidstoelichting | 1.198 | 428 | -770 | |
Totaal Lasten | 1.815 | 902 | -913 | |
Baten | In beleidstoelichting | 58 | 59 | 1 |
Totaal Baten | 58 | 59 | 1 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen met € 770.000 in 2022 ten opzichte van 2021.
De daling van de lasten wordt veroorzaakt doordat in de PB2021 incidentele budgetten zijn opgenomen voor Kleintje Kulturhus Beuningen (€ 75.000) en Losser aan de Dinkel (€ 135.000). Tevens is in 2021 incidenteel budget opgenomen voor afschrijvingen voor de pitstop-projecten van € 718.000. Daar tegenover staat dat in 2022 incidentele budgetten opgenomen zijn voor de actualisatie Stec-rapport (€ 10.000), een grondbeleidsvisie Servicebedrijf (€ 50.000), een mobiliteitsvisie (€ 60.000) en een werkbudget voor Centrumplan Losser (€ 35.000).
Het resterende verschil van ongeveer € 3.000 wordt hier verder niet toegelicht.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld wijzigen in 2022 nauwelijks ten opzichte van 2021 en worden hier verder niet toegelicht.
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 122 | 126 | 3 |
In beleidstoelichting | 4.024 | 3.983 | -40 | |
Totaal Lasten | 4.146 | 4.109 | -37 | |
Baten | In beleidstoelichting | 5.096 | 5.359 | 263 |
Totaal Baten | 5.096 | 5.359 | 263 |
Door de bij de jaarrekening 2018 vastgestelde actualisatie van de grondexploitatie zijn de budgetten zowel aan lasten- als batenkant gewijzigd. Een meer gedetailleerde toelichting op zowel beleid als financieel kader is terug te vinden in de paragraaf grondbeleid.
8.3 Wonen en bouwen
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 969 | 985 | 16 |
In beleidstoelichting | 90 | 492 | 402 | |
Totaal Lasten | 1.060 | 1.477 | 417 | |
Baten | Verdeelde kosten | 2 | 2 | 0 |
In beleidstoelichting | 488 | 414 | -74 | |
Totaal Baten | 489 | 415 | -74 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld nemen in 2022 met € 402.000 toe ten opzichte van 2021. Dit wordt voor € 400.000 veroorzaakt door de inzet van de reserve Omgevingswet. Vanuit de VJN2021 is in 2022 een bedrag van € 11.250 extra geraamd voor de kosten van de startersleningen, daar staat tegenover dat het budget voor STUF-GBI-connector, dat incidenteel in 2021 is opgenomen in 2022 tot een daling van de lasten leidt met € 10.000. Er resteert dan nog een verschil van minder dan € 1.000 dat hier verder niet wordt toegelicht.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen met € 74.000 in 2022 ten opzichte van 2021. Deze daling van de baten is vooral het gevolg van de extra inkomsten leges omgevingsvergunning van € 75.000 die in 2021 extra zijn geraamd ten opzichte van 2022.
Programmadoel:
"De gemeente zorgt voor een optimale dienstverlening en openbare orde en veiligheid."
Doelstellingen:
Doel | Resultaat |
1. Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen |
|
2. De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening |
|
3. De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering |
|
Activiteiten Programma Bestuur en Dienstverlening
Doelstelling (D1): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Er is inzet op het tegengaan van een toenemende bedreiging van ondermijnende criminaliteit voor de integriteit van de gemeente Losser, haar inwoners en ondernemers |
In het voorjaar van 2021 heeft de gemeenteraad het Integraal Veiligheidsplan 2021-2024 vastgesteld. Rode draad hiervan is: We zetten in op voorkomen waar het kan, optreden waar het moet. We werken aan het vergroten van de weerbaarheid en alertheid van onze inwoners en gemeenschap. Hierin zijn de uitgangspunten, prioriteiten en ambities opgenomen en ligt er een kader om de gemeente Losser veilig. Daarvoor is structurele samenwerking met maatschappelijke partners en met justitie en politie essentieel. De gemeente Losser hanteert daarbij de volgende prioriteiten:
|
Er is adequate zorg op het gebied van brandweer, openbare orde, gezondheidszorg en rampen- en crisisbestrijding |
|
Doelstelling (D2): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op uiteenlopende wijze betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten |
Voor 2022 staat het opstellen van een nieuwe omgevingsvisie op de planning. Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden wordt hierin gevraagd hun visie in te brengen. Na de coronacrisis gaan we door met het zoeken naar andere vormen van participatie. Over voor 2022 geldt dat voor de realisatie van de diverse projecten wordt gekozen voor het informeren van belanghebbenden op een zodanig moment dat eventuele aanpassingen nog meegenomen kunnen worden. |
Intensievere samenwerking vindt plaats met nieuwe en bestaande partners en allianties |
|
De (digitale) dienstverlening is van goede kwaliteit |
|
Doelstelling (D3): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
De financiële huishouding is zowel op korte als op lange termijn gezond |
|
Er is een evenwichtige ontwikkeling van de woonlasten |
|
Doelstelling (D1):
Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen.
|
Doelstelling (D2):
De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening.
|
Doelstelling (D3):
De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering.
|
|
Omwille van de inzichtelijkheid richten we ons in de toelichting hieronder op de financiële verschillen die het gevolg zijn van de uitvoering van beleid. De financiële effecten van de bedrijfsvoering (doorbelasting) en rente en afschrijving brengen we in de tabellen per taakveld wel cijfermatig tot uitdrukking maar deze worden hier in het programma inhoudelijk niet verder toegelicht. De toelichting op de effecten van de doorbelasting en rente en afschrijving worden in dit programma in zijn geheel toegelicht.
Mutaties kleiner dan € 10.000 worden niet afzonderlijk toegelicht.
Een nadere toelichting op de werkwijze treft u in de Leeswijzer.
0.1 Bestuur
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 268 | 271 | 3 |
In beleidstoelichting | 1.049 | 1.184 | 135 | |
Totaal Lasten | 1.317 | 1.455 | 138 | |
Baten | Verdeelde kosten | 59 | 60 | 1 |
Totaal Baten | 59 | 60 | 1 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld nemen in 2022 met € 135.000 toe ten opzichte van 2021.
Voor € 60.000 wordt deze stijging veroorzaakt doordat er vanaf 2022 budget is geraamd voor de professionalisering van de griffie. Tevens is in 2022 € 20.000 geraamd voor het inwerkprogramma van de nieuwe raad. Voor een bedrag van € 34.000 wordt dit veroorzaakt door de aanpassing van de wedden van raads- en collegeleden aan de loonontwikkeling. Bovendien is in 2022 €20.000 extra geraamd voor inwonerparticipatie.
Resteert nog een verschil van € 1.000 dat hier verder niet wordt toegelicht.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld wijzigen nauwelijks en worden hier verder niet toegelicht.
0.2 Burgerzaken
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 312 | 316 | 4 |
In beleidstoelichting | 201 | 226 | 25 | |
Totaal Lasten | 512 | 542 | 30 | |
Baten | In beleidstoelichting | 252 | 256 | 4 |
Totaal Baten | 252 | 256 | 4 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 ten opzichte van 2021 met € 25.000.
Deze stijging wordt veroorzaakt door de kapitaallasten van het nieuwe systeem iBurgerzaken van € 88.000. Daarentegen dalen de kosten voor verkiezingen met € 25.000 doordat in 2021 voor twee verkiezingen budget geraamd was, terwijl in 2022 de kosten van één verkiezing in de begroting zijn opgenomen. Bovendien is in 2021 € 40.000 extra geraamd voor het Coronaproof organiseren van de verkiezingen. Hier is in 2022 (nog) geen rekening mee gehouden.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld blijven in 2022 nagenoeg gelijk ten opzichte van 2021 en worden hier verder niet toegelicht.
0.4 Ondersteuning organisatie
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 7.619 | 7.926 | 307 |
In beleidstoelichting | 151 | 383 | 232 | |
Totaal Lasten | 7.769 | 8.309 | 539 | |
Baten | Verdeelde kosten | 194 | 187 | -7 |
Totaal Baten | 194 | 187 | -7 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 ten opzichte van 2021 met € 232.000.
Voor een belangrijk deel wordt de stijging van de kosten veroorzaakt door het bedrag dat we in de VJN2021 hebben verwerkt voor de implementatie van de Wet Open Overheid. Het gaat om een bedrag van € 102.000.
Een tweede oorzaak ligt in de kosten voor het vormgeven van datagedreven sturing. In totaal is hiervoor in de VJN2021 een budget van € 325.000 opgenomen: in 2021 € 75.000, in 2022 € 150.000 en in 2023 nog eens € 75.000. De kosten stijgen in 2022 ten opzichte van 2021 derhalve met € 75.000, tot in totaliteit € 150.000.
Een derde oorzaak zijn de investeringen in het verberen van de bedrijfsvoering, deze kapitaallasten vallen € 57.000 hoger uit dan in 2021.
Resteert dan nog een verschil van € 2.000, die hier niet verder wordt toegelicht.
0.5 Treasury
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 2 | 2 | 0 |
In beleidstoelichting | 568 | 525 | -43 | |
Totaal Lasten | 570 | 527 | -43 | |
Baten | Verdeelde kosten | 473 | 540 | 67 |
In beleidstoelichting | 502 | 503 | 1 | |
Totaal Baten | 975 | 1.043 | 68 |
Toelichting baten en lasten taakveld treasury
Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil 2022-2021 |
Baten | |||
Beleggingen | 399 | 400 | 1 |
Rente & Treasury overige | 576 | 643 | 67 |
Totaal Baten | 975 | 1.043 | 68 |
Lasten | |||
Beleggingen | 0 | 0 | 0 |
Deelnemingen nutsbedrijven | 0 | 0 | 0 |
Geldleningen uitzettingen 1jr. | 2 | 2 | 0 |
Rente & Treasury overige | 568 | 525 | -43 |
Totaal Lasten | 570 | 527 | -43 |
Eindtotaal | 1.545 | 1.570 | 25 |
Toelichting baten
Hoewel de omslagrente in de VJN2021 weer verder naar beneden is gebracht, van 1% naar 0,7%, ontvangen we op de treasury toch meer rente vanuit de programma's. Dit komt doordat we meer investeren.
Toelichting lasten
Voor de extra investeringen die we de komende jaren doen hebben we inmiddels ook nieuwe leningen afgesloten. Dat gebeurt op dit moment tegen een zeer lage rente. Omdat we tegelijkertijd ook dure leningen uit het verleden kunnen aflossen dalen ondanks de extra aangetrokken leningen de rentelasten, in 2022, met € 43.000 ten opzichte van 2021.
Doorbelasting rente aan de programma's en taakvelden
Net als de kosten van de bedrijfsvoering (zie de uitgebreide toelichting onder taakveld 0.8 in dit programma) worden de totale kosten van de treasury (lees: betaalde rente) op basis van de boekwaarde van de investeringen en grondexploitaties toegerekend aan de programma's en taakvelden. In de onderstaande tabel hebben we dit per programma en taakveld voor u in beeld gebracht. Het betreft een technische verdeling, die geen effect op het resultaat heeft en hier inhoudelijk niet wordt toegelicht.
Actuele Taalveld | 2021 | 2022 |
Baten | ||
Fysiek | ||
8.3 Wonen en bouwen | 2 | 2 |
Totaal Fysiek | 2 | 2 |
Bestuur en Dienstverlening | ||
0.5 Treasury | 473 | 540 |
Totaal Bestuur en Dienstverlening | 473 | 540 |
Totaal Baten | 475 | 542 |
Dienstverlening | ||
Doorbelasting aan investeringen | 6 | 6 |
Totaal Dienstverlening | 6 | 6 |
Fysiek | ||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 18 | 25 |
2.1 Verkeer en vervoer | 38 | 24 |
3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 0 | 0 |
3.4 Economische promotie | 1 | 1 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1 | 1 |
7.2 Riolering | 136 | 169 |
7.3 Afval | 3 | 3 |
7.4 Milieubeheer | 0 | 0 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 59 | 39 |
8.3 Wonen en bouwen | 0 | 0 |
Doorbelasting aan investeringen | 34 | 34 |
Totaal Fysiek | 290 | 297 |
Kostenplaatsen | 46 | 39 |
Totaal Kostenplaatsen | 46 | 39 |
Sociaal | ||
3.4 Economische promotie | 1 | 1 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 80 | 110 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 2 | 2 |
5.2 Sportaccommodaties | 16 | 21 |
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 0 | 0 |
5.4 Musea | 0 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 0 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 5 | 6 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | 0 |
Doorbelasting aan investeringen | 62 | 62 |
Totaal Sociaal | 165 | 202 |
0.1 Bestuur | 0 | 0 |
0.4 Ondersteuning organisatie | 0 | 0 |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | 30 |
Totaal Bestuur en Dienstverlening | 0 | 30 |
Totaal Lasten | 507 | 575 |
Eindtotaal | -32 | -33 |
Naast de toerekening van rente aan de taakvelden worden in de programma's en taakvelden ook de afschrijvingen tot uitdrukking gebracht. Op basis van de bijlage in de Financiële verordening worden investeringen gedurende een door de raad vastgestelde termijn afgeschreven. De lasten worden verwerkt in de programma's en taakvelden, op de balans vindt jaarlijks voor eenzelfde bedrag een verlaging van de boekwaarde van de investeringen plaats. Dit is terug te zien in het verloop van de Materiële vaste activa op de balans.
In onderstaande tabel zijn de afschrijvingslasten per programma en taakveld weergegeven (overigens komen de totale afschrijvingslasten overeen met de lasten zoals die opgenomen zijn in de berekening van het EMU-saldo). Deze afschrijvingslasten vloeien voort uit de investeringen die in het verleden zijn gedaan. Het verschil tussen 2022 en 2021 wordt veroorzaakt door de investeringen die in 2021 in gebruik zijn genomen en waarvan de afschrijving start in 2022 en de investeringen die in 2021 volledig zijn afgeschreven.
Onderdeel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Lasten | 2.988 | 3.418 | 3.740 | 3.834 |
Bestuur en Dienstverlening | 10 | 152 | 178 | 151 |
0.1 Bestuur | 6 | 0 | 4 | 4 |
0.2 Burgerzaken | 0 | 91 | 91 | 91 |
0.4 Ondersteuning organisatie | 5 | 61 | 61 | 57 |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | 0 | 23 | 0 |
Fysiek | 1.814 | 1.791 | 2.046 | 2.254 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 26 | 45 | 83 | 106 |
2.1 Verkeer en vervoer | 319 | 801 | 896 | 1.077 |
3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 5 | 5 | 5 | 5 |
3.4 Economische promotie | 12 | 12 | 12 | 12 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 0 | 0 | 5 |
7.2 Riolering | 708 | 895 | 1.017 | 1.017 |
7.3 Afval | 17 | 18 | 18 | 18 |
7.4 Milieubeheer | 1 | 7 | 7 | 7 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 726 | 8 | 8 | 8 |
8.3 Wonen en bouwen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kostenplaatsen | 472 | 600 | 632 | 554 |
Kostenplaatsen | 472 | 600 | 632 | 554 |
Sociaal | 692 | 874 | 884 | 874 |
3.4 Economische promotie | 5 | 5 | 5 | 5 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 416 | 479 | 479 | 477 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 20 | 20 | 26 | 26 |
5.1 Sportbeleid en activering | 0 | 2 | 2 | 2 |
5.2 Sportaccommodaties | 227 | 344 | 347 | 340 |
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.4 Musea | 1 | 1 | 1 | 1 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 24 | 24 | 24 | 23 |
Eindtotaal | 2.988 | 3.418 | 3.740 | 3.834 |
0.61 OZB woningen en 0.62 OZB-niet woningen
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 32 | 32 | 0 |
In beleidstoelichting | 279 | 287 | 8 | |
Totaal Lasten | 310 | 319 | 9 | |
Baten | In beleidstoelichting | 5.032 | 5.139 | 108 |
Totaal Baten | 5.032 | 5.139 | 108 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen in 2022 ten opzichte van 2021 met € 8.000.
De lasten hebben betrekking op de vergoeding die wij betalen voor de werkzaamheden van het GBTwente en worden hier verder inhoudelijk niet toegelicht.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld stijgen met € 108.000 in 2022 ten opzichte van 2021. De stijging van de baten is het gevolg van de indexatie van de tarieven conform de in de Voorjaarnota 2021 opgenomen aanpassing met 1,3%.
0.64 Belastingen Overig
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 6 | 6 | 0 |
In beleidstoelichting | 55 | 20 | -35 | |
Totaal Lasten | 61 | 26 | -35 | |
Baten | In beleidstoelichting | 118 | 0 | -118 |
Totaal Baten | 118 | 0 | -118 |
De lasten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld dalen in 2022 ten opzichte van 2021 met € 35.000. De daling wordt veroorzaakt door het in 2021 geraamde budget van € 35.000 voor het opstellen van het hondenbeleidsplan waar in 2022 geen rekening mee wordt gehouden.
De baten voor de uitvoering van beleid op dit taakveld nemen in 2022 met € 118.000 af ten opzichte van 2021. Dit is het gevolg van het afschaffen van de Hondenbelasting, waardoor de baten worden verlaagd.
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Baten | In beleidstoelichting | 37.736 | 39.731 | 1.995 |
Totaal Baten | 37.736 | 39.731 | 1.995 |
Na opstelling van de VJN2021 is de meicirculaire door het rijk uitgebracht. Over de effecten hiervan bent u via een raadsinformatie van 22 juni 2021 op de hoogte gebracht. De effecten zijn meegenomen in de ramingen over de jaren 2022-2025.
0.8 Overige baten en lasten
Soort | Onderdeel | 2021 | 2022 | Verschil |
Lasten | Verdeelde kosten | 161 | 7 | -154 |
In beleidstoelichting | 618 | 169 | -449 | |
Totaal Lasten | 779 | 191 | -603 |
Hier worden onder meer stelposten, resultaat en dekkingsverschillen verklaard. De daling van de lasten van € 449.000 wordt vooral verklaard door het wegvallen van stelpost Corona van € 500.000, die in de jaren 2020 en 2021 in de begroting was opgenomen.
Toelichting doorbelasting kosten bedrijfsvoering
De kosten voor de bedrijfsvoering worden volgens een vaste verdeelsystematiek verdeeld over de verschillende programma’s en taakvelden. Aangezien de ambtelijke organisatie van Losser dit jaar anders is georganiseerd, leidt de wijze van toerekening tot geringe verschillen per taakveld. Voor de totalen per programma heeft dit een beperkt effect. Zoals uit de tabel (zie beneden) ook te herleiden, is het saldo van de kostenverdeling gemeentebreed nihil; er is derhalve geen resultaatinvloed.
Verloop kosten en baten bedrijfsvoering
Soort | 2021 | 2022 | Verschil 2022-2021 |
Baten | 241 | 245 | 3 |
Lasten | 19.168 | 19.034 | -134 |
Eindtotaal | 19.410 | 19.279 | -131 |
De totale kosten van de bedrijfsvoering dalen in 2022 ten opzichte van 2021 met € 134.000. De reden voor deze daling komt vooral door incidenteel in 2021 opgenomen budgetten. Het gaat dan vooral om de budgetten voor inzet van extra personeel voor de pitstop-projecten (€ 516.000) en de digitalisering van de dossiers (€ 160.000).
De kosten stijgen vooral door de in de VJN2021 opgenomen loonstijging en uitbreiding van de formatie. De kostenstijging is € 329.000.
De baten blijven nagenoeg gelijk en worden hier verder niet toelicht.
Doorbelasting kosten bedrijfsvoering per programma en taakveld
In onderstaande tabel hebben we de effecten van de interne verrekening (de mutatie) van de kosten van de bedrijfsvoering per programma en taakveld voor de jaren 2021 en 2022 in beeld gebracht. Zoals we in de leeswijzer hebben aangegeven richten we ons in de toelichting op taakvelden op de overige afwijkingen ten opzichte van de PB2021. Omdat de onderstaande verdeeleffecten een technische achtergrond hebben worden de mutaties ten opzichte van 2022 inhoudelijk niet verder toegelicht.
Actuele Taalveld | 2021 | 2022 |
Baten | ||
Fysiek | ||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 1 | 1 |
2.1 Verkeer en vervoer | 10 | 10 |
2.4 Economische Havens en waterwegen | 0 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 8 | 8 |
7.2 Riolering | 6 | 6 |
7.3 Afval | 6 | 6 |
7.4 Milieubeheer | 0 | 0 |
Totaal Fysiek | 31 | 31 |
Kostenplaatsen | 0 | -245 |
Totaal Kostenplaatsen | 0 | -245 |
Sociaal | ||
4.2 Onderwijshuisvesting | 22 | 20 |
5.2 Sportaccommodaties | 1 | 1 |
5.4 Musea | 0 | 0 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1 | 1 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 4 | 3 |
6.4 Begeleide participatie | 0 | 0 |
Totaal Sociaal | 28 | 26 |
Bestuur en dienstverlening | ||
0.2 Burgerzaken | 0 | 0 |
0.4 Ondersteuning organisatie | 194 | 187 |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 0 | 0 |
Totaal Bestuur en Dienstverlening | 194 | 187 |
Totaal Baten | 253 | 0 |
Lasten | ||
Dienstverlening | ||
Doorbelasting aan investeringen | 243 | 208 |
Totaal Dienstverlening | 243 | 208 |
Fysiek | ||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 122 | 112 |
2.1 Verkeer en vervoer | 1.173 | 1.107 |
2.4 Economische Havens en waterwegen | 12 | 14 |
2.5 Openbaar vervoer | 22 | 22 |
3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 35 | 46 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.118 | 832 |
7.2 Riolering | 527 | 598 |
7.3 Afval | 458 | 573 |
7.4 Milieubeheer | 481 | 487 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 617 | 474 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 63 | 86 |
8.3 Wonen en bouwen | 969 | 985 |
Doorbelasting aan investeringen | 487 | 40 |
Totaal Fysiek | 6.085 | 5.375 |
Kostenplaatsen | -18.703 | -19.074 |
Totaal Kostenplaatsen | -18.703 | -19.074 |
Sociaal | ||
3.4 Economische promotie | 36 | 45 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 48 | 52 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 159 | 166 |
5.1 Sportbeleid en activering | 11 | 16 |
5.2 Sportaccommodaties | 489 | 716 |
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 12 | 17 |
5.4 Musea | 5 | 7 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 98 | 88 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 346 | 95 |
6.2 Wijkteams | 899 | 886 |
6.3 Inkomensregelingen | 626 | 825 |
6.4 Begeleide participatie | -375 | -362 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 585 | 846 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 541 | 709 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 372 | 487 |
7.1 Volksgezondheid | 8 | 12 |
Totaal Sociaal | 3.861 | 4.603 |
Bestuur en Dienstverlening | ||
0.1 Bestuur | 268 | 271 |
0.2 Burgerzaken | 312 | 316 |
0.4 Ondersteuning organisatie | 7.618 | 7.926 |
0.5 Treasury | 2 | 2 |
0.61 OZB woningen | 32 | 32 |
0.64 Belastingen Overig | 6 | 6 |
0.8 Overige baten en lasten | 161 | -23 |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 56 | 47 |
1.2 Openbare orde en Veiligheid | 312 | 310 |
Totaal Bestuur en Dienstverlening | 8.766 | 8.887 |
Totaal Lasten | 252 | -1 |
Eindtotaal | 1 | -1 |