2. Programmaplan

 

De doelstellingen van het programmaplan zijn in 2018 opnieuw geformuleerd en hebben geleid tot een nieuwe programma-indeling

  1. Programma Sociaal
  2. Programma Fysiek
  3. Programma Bestuur en Dienstverlening

 

Totstandkoming en uitwerking doelstellingen

De doelstellingen zijn afgeleid van onze toekomstvisie Losser 2025 'Samen schatbewaarders van de gemeente Losser' en markeren de start van een nieuwe raads- en collegeperiode. Wij hebben de doelstellingen uitgewerkt in resultaten. Wat we ervoor gaan doen om de doelstellingen en resultaten te behalen wordt per programma toegelicht. Elk programma sluit met een overzicht van de beschikbare financiële middelen per doelstelling en totaal van het programma.

 

Verdeling van de baten en lasten per programma 2021 

In onderstaande grafieken is het totaal van alle baten en lasten per programma (exclusief de mutaties in de reserves) opgenomen. 

2.1. Programma Sociaal

Programmadoel:
"De gemeente Losser stimuleert en faciliteert maatschappelijke deelname en zelfredzaamheid."

Doelstellingen:

  1. De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd
  2. Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte
  3. De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen
  4. De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg.

 

 Wat willen we bereiken?

Doelenboom Programma Sociaal

 Doelstelling  Resultaat

1. De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd

  • Vrijwilligers zijn ondersteund.

2. Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte

  • Actieve deelname in de maatschappij is gestimuleerd.
  • Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp.
  • De behoefte van de inwoner t.a.v. algemene voorzieningen en activiteiten is goed uitgevraagd (door consulenten en vrijwilligers), op basis hiervan worden passende activiteiten ontwikkeld en materialen geregeld.

3. De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen

  • (Bestaande) initiatieven gericht op kwetsbare inwoners (bijvoorbeeld door armoede) zijn op elkaar afgestemd en gestimuleerd.
  • De vraag van de inwoners is integraal geanalyseerd en opgepakt.
  • De kennis en kunde van interne en externe verwijzers en andere betrokken partijen is optimaal benut.

4. De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg

  •  Ondersteuning en zorg is bereikbaar, dichtbij georganiseerd en toegankelijk voor de inwoners en is integraal, passend en kostenadequaat aangeboden, vanuit de visie "zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig".
  • Ingekochte ondersteuning en zorg is voldoende en van goede kwaliteit.

 

Wat gaan we er voor doen? 

Activiteiten Programma Sociaal 

Doelstelling (S1):
De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

Inwoners zijn betrokken bij het in stand houden van goede basisvoorzieningen

Inwonerparticipatie

Binnen de gemeentelijke organisatie wordt integraal uitvoering gegeven aan inwonerparticipatie. We betrekken inwoners optimaal bij gemeentelijke ontwikkel- en besluitvormingsprocessen via de hiervoor beschikbare participatie-instrumenten.

Vanwege de Coronacrisis is vertraging ontstaan in bij het oppakken van de gebiedsopgave Overdinkel. Nagegaan wordt hoe hier het beste een vervolg aan gegeven kan worden.

Welzijn

Om participatie, welzijn en gezondheid van onze inwoners te bevorderen organiseert Stichting Fundament activiteiten op het gebied van ontmoeten, bewegen, cultuur en deskundigheidsbevordering.

Daarnaast verzorgt zij het muziekonderwijs en bibliotheekwerk.

Fundament ontvangt hiervoor subsidie op basis van een ingediend jaarplan.

Nieuwe voorstellen ten aanzien van het jongerenwerk worden afgestemd en afzonderlijk beoordeeld. De jeugd wordt betrokken bij deze voorstellen. Uitwerking vindt plaats in 2021. Indien extra uitgaven nodig zijn, worden deze betrokken bij de Voorjaarsnota 2021.

Voor wat betreft de welzijnsactiviteiten geldt dat deze zijn afgestemd op de gesignaleerde behoefte vanuit de lokale samenleving, de gemeente en overige maatschappelijke partners.

Statushouders

Jaarlijks is sprake van een te realiseren taakstelling voor de huisvesting van statushouders. In samenspraak met het COA, Impuls/Palet en de woningcorporatie Domijn zetten we ons in om de taakstelling te behalen. Daarnaast ondersteunen we activiteiten van maatschappelijke partners die gericht zijn op de bevordering van integratie en participatie van nieuwkomers. 

Mantelzorg

Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp. Op dit moment loopt er een mantelzorgonderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen invloed hebben op het mantelzorgbeleid. Omdat de uitkomsten nog niet bekend zijn, hebben we dit onderzoek niet meegenomen in deze programmabegroting (zie ook doel S2). 

Succesvolle inwonerinitiatieven zijn ondersteund en hebben een structureel karakter

In het kader van bevordering inwonerparticipatie worden inwonersinitiatieven, waaronder Right to challenge, voor zover zij passen binnen vastgesteld gemeentelijk beleid en niet in strijd zijn met wet- en regelgeving, ondersteund en gestimuleerd. De dorpsraden hebben hierin een activerende en coördinerende rol via het lokaal platform "Pak an-pak over" . 

Vrijwilligers zijn ondersteund

  • We organiseren de vrijwilligersprijs (voor individuele vrijwilliger en vrijwilligersorganisatie) in 2021 in aangepaste vorm vanwege de corona maatregelen. 
  • In samenwerking met de welzijnsorganisatie worden vrijwilligers via activiteiten ondersteund, bijvoorbeeld door cursussen en ondersteuning door professionals.
  • We organiseren elk halfjaar een bijeenkomst waarin vrijwilligersorganisaties en gemeente elkaar informeren. Vanwege de Coronacrisis wordt onderzocht in welke vorm dit het beste kan.
  • We ondersteunen de vrijwillige inzet van het formulieren-informatie-team en thuisadministratie.

Doelstelling (S2):
Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

Het aanbod aan cultuur, recreatie en sport is gevarieerd

  • Via het programma van de stichting Culturele Basisvorming Losser maken alle Losserse leerlingen uit het primair onderwijs kennis met cultuur en erfgoed. Er wordt gekeken naar vernieuwing van het programma.
  • Het lokaal convenant ‘Losser met muziek’ heeft als doel zoveel mogelijk kinderen blijvend met muziek en andere cultuur in aanraking te brengen. Het convenant krijgt een vervolg in projecten en activiteiten.
  • Lokale cultuurverenigingen zetten sterker in om naast hun kunstzinnige of muzikale rol een steeds belangrijker wordende sociaal-maatschappelijke (ontmoetings)functie te vervullen.
  • Vanuit cultuurregio Twente worden vanuit de regionale proeftuin ‘Maakplaatsen & Generators’ en de nieuw op te zetten creatieve broedplaatsen succesvolle activiteiten gestimuleerd. 
  • De lockdown als gevolg van Covid-19 en de anderhalve-meter-maatschappij hebben in korte tijd grote gevolgen voor het culturele leven gehad en zullen op de langere termijn ook van invloed zijn. Lokale culturele instellingen en verenigingen organiseren activiteiten die binnen de Corona-richtlijnen mogelijk zijn.
  • We zijn aan het onderzoeken hoe we met een "schatkamerprijs" initiatieven op het gebied van cultuur, recreatie en sport kunnen stimuleren. 
  • De raad heeft voor de jaren 2019, 2020 en 2021 respectievelijk € 10.000, € 30.000 en € 20.000 beschikbaar gesteld voor de coördinator van het Trefhuus. Mede vanwege de Coronacrisis wordt de mogelijkheid van verlenging hiervan onderzocht.

De gezondheid en de actieve levensstijl van inwoners is gestimuleerd

  • Wij geven uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma dat is opgesteld op basis van Kadernota Gezondheid 2019-2022. Daarbij besteden we onder meer aandacht aan speerpunten als preventie van roken en alcohol- en middelengebruik en het stimuleren van een gezonde leefstijl. Middels de volgende projecten wordt concreet uitvoering gegeven aan de Kadernota:
    • Cool2bfit
    • Actieve Ontmoeting (uitbreiding)
    • Preventie en handhavingsplan alcohol/NIX18
    • Gezonde School/Gezonde Sportvereniging
  • We werken samen met omliggende gemeenten aan de lobby tot het behoud van gezondheidszorgvoorzieningen in de nabijheid van onze burgers.
  • Wij geven uitvoering aan het Lossers Sportakkoord met als hoofddoel zoveel mogelijk inwoners met plezier te laten sporten en bewegen.

Actieve deelname in de maatschappij is gestimuleerd

  • We continueren de scootmobielpool. In 2021 kijken we of het aantal en de diversiteit aan hulpmiddelen toereikend is
  • We gaan kinderen met een lichte beperking integreren bij reguliere (sport)activiteiten.
  • We onderzoeken de mogelijkheid om kinderen met weerbaarheidsproblemen lokaal in het voorliggend veld te ondersteunen.
  • De sociale kaart is onderhouden en aangepast om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen.
  • De uitkomsten van Zorgschouw II worden in maart 2021 verwacht.
  • Deelname aan culturele activiteiten zorg voor een lenige geest, maatschappelijke betrokkenheid en sociale cohesie. Binnen culturele activiteiten en projecten wordt dan ook waar mogelijk specifiek aandacht besteed aan de participatie van kwetsbare groepen (cultuur als bindmiddel).
  • In 2021 continueren we de uitvoering van het plan van aanpak dementie vriendelijke gemeente met als streven om in 2022 het certificaat dementie vriendelijke gemeente te behalen.
  • De pilot Memory Lane wordt in 2021 doorgezet en geëvalueerd. In de pilot verstrekken we 30 tablets die ontwikkeld zijn als hulpmiddel voor kwetsbare ouderen en hun mantelzorgers om de eenzaamheid te verminderen en de zorg te ondersteunen.
  • In 2021 zal het onderzoek over het gebruik van ITCT middelen als voorliggende voorziening afgerond zijn en wordt een plan van aanpak opgesteld.
  • In 2021 maken statushouders gebruik van FC Noaber om de integratie te bevorderen. Hierbij worden extra taallessen gegeven om een impuls te geven aan de taalontwikkeling.
  • In 2020 starten we met de ontwikkeling van een nieuwe beleidsnota Integratie die toegespitst is op de uitwerking van de nieuwe Wet Inburgering die per 1 juli 2021 inwerking treedt.  
  • We intensiveren de aandacht voor jongeren zonder startkwalificatie, voortijdig schoolverlaters, jongeren in een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in het kader van de "Twentse Belofte", via inzet bij het RMC en de thuiszitterstafel.
  • Mensen met een arbeidshandicap worden begeleid en loonwaardemetingen worden gedaan, zodat loonkostensubsidies kunnen worden toegekend. 

Onderwijs

  • In 2021 geven we uitvoering aan de Losserse samenwerkingsagenda en het uitvoeringsplan VVE om de doorgaande (zorg)lijn van voorschool naar primair onderwijs en die van primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs te verbeteren en ouderbetrokkenheid te versterken.
  • De taalklassen in Overdinkel en Losser worden gecontinueerd. 
  • We versterken de kwaliteit van de kinderopvang via aanvullende kwaliteitseisen, welke jaarlijks worden gemonitord en geactualiseerd. Hiermee waarborgen we de kwaliteit van de voorschoolse educatie.
  • VVE thuis (ouderbetrokkenheidsprogramma voor ouders van kinderen met een taalachterstand) wordt volledig ingevoerd en jaarlijks geëvalueerd.

Cultuur

  • We zetten cultuur waar mogelijk in als bindmiddel door binnen culturele activiteiten en projecten specifiek aandacht te besteden aan de participatie van kwetsbare groepen.
  • Door Tetem is een leerlijn ontwikkeld waarin het smokkelthema is verbonden met techniek(onderwijs). Deze leerlijn wordt geïmplementeerd binnen het primair onderwijs van Overdinkel en zo mogelijk ook bij de overige basisscholen.
  • Het Overdinkelse initiatief voor een Smokkel- en textielmuseum neemt steeds vastere vormen aan. Aandachtspunt is de exploitatie. Realisatie van dit museum biedt veel mogelijkheden, zowel economisch (vrijetijdseconomie) als sociaal-maatschappelijk (ontmoetingsfunctie, werkervaringsplek).
  • Cultureel erfgoed maakt steeds vaker deel uit van integrale plannen. Onderhoud, behoud en bewustwording rondom het belang van erfgoed verdienen aandacht.Dit zal een aandachtspunt in 2021 zijn. 

Er is adequate onderwijshuisvesting voor zowel basis- als voorgezet onderwijs

Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) wordt in de eerste helft van 2021 opgeleverd en geeft dan een meerjarig inzicht in de omvang, kwaliteit en kosten van schoolgebouwen. Op basis hiervan kunnen gemeente en schoolbesturen proactief huisvestingsbeleid voeren.

In 2021 levert de gemeente een bijdrage aan de renovatie van basisschool Pax Christi in Overdinkel.

Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp

  • Het mantelzorgonderzoek loopt nog. De uitkomsten van dit onderzoek zijn nog niet verwerkt in deze programmabegroting.
  • In de werkgroep jonge mantelzorgers worden de behoeften van de jonge mantelzorgers gepeild. De behoeften worden in 2021 omgezet in concrete acties.
  • In 2021 wordt het uitvoeringsplan mantelzorg gerealiseerd.

Doelstelling (S3):
De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

(Bestaande) initiatieven gericht op kwetsbare inwoners (bijvoorbeeld door armoede) zijn op elkaar afgestemd en gestimuleerd

  • We zetten sterker in op de preventieve functie van cultuurparticipatie.
  • Regionaal zijn we in 2019 gestart met het landelijk koploperstraject integrale onafhankelijke cliëntondersteuning. De hieruit voortvloeiende pilot loopt door in 2021.
  • Om de integrale aanpak van armoede te stimuleren en de toegang tot schuldhulpverlening beter onder de aandacht te brengen wordt de functie coördinator Armoedebeleid vanaf 2021 structureel ingezet.

De vraag van de inwoners is integraal geanalyseerd en opgepakt

  • Invulling blijven geven aan het integraal beleidsplan en de visie integraal werken, door de cliënt centraal te stellen, de hulpvraag breed uit te vragen en ondersteuning op maat in te zetten (dit kan ook inzet van het netwerk zijn).
  • Interne werkgroepen geven invulling aan de ontwikkelopgave uit het integraal beleidsplan voor 2020 tot en met 2022. 

De kennis en kunde van interne en externe verwijzers en andere betrokken partijen is optimaal benut

  • We onderhouden en verfijnen de samenwerking met huisartsen, scholen, jeugdreclassering, jeugdbescherming en andere ketenpartners.

Doelstelling (S4):
De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

Ondersteuning en zorg is bereikbaar en toegankelijk voor de inwoners en is integraal, passend en kostenadequaat aangeboden

  • Overgang tussen de verschillende wetgevingen (18-/ 18+) vloeiend laten verlopen, zodat inwoners hier zo min mogelijk hinder van ondervinden.
  • Monitoren van de top 10 aanbieders Wmo en Jeugd.
  • In 2021 blijven we extra aandacht aan groepen die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben.
  • Met ingang van uiterlijk 1 januari 2021 zijn er, voor een periode van maximaal vijf jaar, nieuwe afspraken gemaakt  met Larcom BV over de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Alle Wsw-werknemers nemen actief deel in/aan de maatschappij. Dit gebeurt door plaatsing bij het productiebedrijf van Larcom Oldenzaal, bij het Servicebedrijf van Losser en door plaatsing bij reguliere werkgevers. We realiseren dat door: in te zetten op persoonlijke ontwikkeling van de werknemers, het opbouwen en beheren van een netwerk van contacten en het leveren van maatwerk bij plaatsingen (jobcarving, jobcoaching, loonkostensubsidie, begeleidingsafspraken, passende tariefafspraken en de no-riskpolis).

Ingekochte ondersteuning en zorg is voldoende en van goede kwaliteit

  • controle vindt plaats aan de hand van het 'barrièremodel' en het kwaliteitskader Wmo en Jeugdhulp.

 

Wat mag het kosten?

Doelstelling (S1):
De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd.

SubdoelTaakveldLasten Baten
Sociale cohesie in de dorpskernen0.10 Mutatie reserves00
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie00
5.6 Media00
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie1.46156
6.81 Geëscaleerde zorg 18+00
Totaal  Sociale cohesie in de dorpskernen1.46156

 

Doelstelling (S2):
Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte.

SubdoelTaakveldLasten Baten
Aanbod voorzieningen sluit aan bij  lokale behoefte3.4 Economische promotie1660
4.2 Onderwijshuisvesting87228
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken978400
5.1 Sportbeleid en activering1850
5.2 Sportaccommodaties1.550619
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie2270
5.4 Musea170
5.5 Cultureel erfgoed2417
5.6 Media4710
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie17147
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie590
7.1 Volksgezondheid9380
Totaal  Aanbod voorzieningen sluit aan bij  lokale behoefte5.6591.111

 

Doelstelling (S3):
De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen.

SubdoelTaakveldLasten Baten
Vroegtijdige signalering t.b.v. zelfredzaamheid6.2 Wijkteams1.2160
Totaal  Vroegtijdige signalering t.b.v. zelfredzaamheid1.2160

 

Doelstelling (S4):
De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg.

SubdoelTaakveldLasten Baten
Tijdig, passende ondersteuning en zorg6.1 Samenkracht en burgerparticipatie00
6.2 Wijkteams00
6.3 Inkomensregelingen6.1985.174
6.4 Begeleide participatie4.172858
6.5 Arbeidsparticipatie7580
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)3.966253
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+2.8880
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-5.0650
6.81 Geëscaleerde zorg 18+00
6.82 Geëscaleerde zorg 18-4080
Totaal  Tijdig, passende ondersteuning en zorg23.4556.285

Meerjarenperspectief 2020-2024 programma Sociaal 

Programma SociaalRealisatie  2019Begroting  2020Begroting  2021Raming  2022Raming  2023Raming  2024
Lasten
3.4 Economische promotie172206166168150152
4.2 Onderwijshuisvesting897814872867867865
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken7971.0369781.0661.0631.080
5.1 Sportbeleid en activering244233185188181184
5.2 Sportaccommodaties2.1571.6211.5501.4691.4871.501
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie252262227228229231
5.4 Musea161917171717
5.5 Cultureel erfgoed32324242425
5.6 Media471471471471471471
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie186159171190195198
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie1.5211.5751.5201.4651.4681.476
6.2 Wijkteams1.0791.2351.2161.2761.2541.283
6.3 Inkomensregelingen5.7786.0946.1986.2696.3786.487
6.4 Begeleide participatie4.2064.3894.1724.2394.1504.249
6.5 Arbeidsparticipatie577627758804818831
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)3.8173.8483.9664.0464.1304.255
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+2.6762.7932.8882.9312.9793.056
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-4.2675.1355.0655.1235.1835.333
6.82 Geëscaleerde zorg 18-595404408417425433
7.1 Volksgezondheid846909938869884901
Totaal - Lasten30.55731.85331.79132.13032.35533.028
Baten
4.2 Onderwijshuisvesting532628282929
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken220361400473473473
5.1 Sportbeleid en activering2700000
5.2 Sportaccommodaties705606619630640651
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie500000
5.4 Musea400000
5.5 Cultureel erfgoed01717181818
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie595347484949
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie415456575859
6.3 Inkomensregelingen5.0615.1745.1745.2145.2545.298
6.4 Begeleide participatie517878858854845870
6.5 Arbeidsparticipatie200001
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)571253253253253253
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+100000
Totaal - Baten7.2657.4227.4527.5757.6197.701
Storting reserves
0.10 Mutatie reserves21100000
Totaal - Storting reserves21100000
Onttrekking reserves
0.10 Mutatie reserves1.289288227267227185
Totaal - Onttrekking reserves1.289288227267227185
Sociaal22.21424.14324.11224.28824.50925.143

Toelichting

Omwille van de inzichtelijkheid zijn de budgettair-neutrale mutaties, als gevolg van de actualisatie van de kostenverdeling, in totaliteit toegelicht in paragraaf 2.3 (onderdeel "0.4 Ondersteuning organisatie"). Deze komen dan niet afzonderlijk terug op de taakvelden hieronder. De reden hiervoor is nader toegelicht in de Leeswijzer. Ook zijn mutaties onder de € 5.000 niet afzonderlijk toegelicht.

3.4 Economische promotie

De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 39.000.

De daling wordt vooral veroorzaakt door: a) de in 2020 incidenteel beschikbaar gestelde middelen voor het actieprogramma Recreatie en Toerisme (€ 30.000 beschikbaar gesteld, minus € 15.000, het bedrag dat voor 2021 en 2022 nog beschikbaar is), b) productontwikkeling 'Twents Blokje om' (€ 5.000 in 2020), c) Schatkamerprijs (€ 2.500 in 2020, € 1.000 in 2021).

In 2021 stijgen de lasten met € 1.000 doordat in de VJN2020 voor de jaren 2020 (€ 5.000) en 2021 (€ 6.000) middelen zijn vrijgemaakt voor "De reis van het zandsteen en de Schatkamerprijs.

De baten voor dit taakveld, het gaat dan vooral om de inkomsten uit toeristenbelasting, worden toegelicht in het programma Bestuur en Dienstverlening.

4.2 Onderwijshuisvesting

De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 58.000.

De stijging van de lasten in 2021 ten opzichte van de raming in 2020, wordt vooral veroorzaakt doordat de vernieuwbouw van het Twents Carmel College niet volledig in 2019 was afgerond, zodat de begroting 2020 niet met rente- en afschrijvingslasten werd belast. In 2021 zijn deze kosten wel geraamd, waardoor de lasten van dit taakveld met afgerond ongeveer € 62.000 stijgen.

De baten laten geen grote afwijking zien.

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 58.000.

De daling van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). De lasten als gevolg van het beleid stijgen op dit taakveld in 2021 ten opzichte van 2020 met bijna € 50.000. Voor het grootste deel, € 39.000, wordt dit veroorzaakt door stijging van de kosten van het onderwijsachterstandbeleid. Dit budget is verhoogd, omdat we hiervoor extra geld van het rijk krijgen. De baten stijgen daarom eveneens met € 39.000. 

Daarnaast nemen de kosten van het leerlingenvervoer met € 9.000 toe. Dit is het gevolg van de reguliere prijsstijging.

5.1 Sportbeleid en activering

De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 48.000.

Ook hier is sprake van het wegvallen van in 2020 incidenteel beschikbaar gestelde middelen, in dit geval voor de bijdrage aan de Dinkel Survival Runners (€ 18.000) en het initiatief voor de Special Olympics in 2022 (€ 27.500). Verder is voor de uitvoering van het lokaal sportakkoord in zowel 2021 als 2022 een bedrag van € 10.000 beschikbaar. Dit was in 2020 nog € 5.000, een stijging van de kosten van € 5.000.

5.2 Sportaccommodaties

De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 71.000.

De daling van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). De lasten als gevolg van het beleid stijgen met € 156.000 door ingebruikname van de nieuwe sporthal de Fakkel. Een daling van de lasten wordt veroorzaakt doordat in 2020 incidenteel € 100.000 beschikbaar is gesteld voor de Hockeyclub Losser. De lasten van het zwembad stijgen met € 50.000, maar daar staat een daling van de personeelskosten (via de kostenplaatsen) tegenover, dit voordeel komt via de kostenverdeling weer terug op dit taakveld en wordt hier verder niet toegelicht (zie tabel en toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). De inrichting van de nieuwe organisatie is hiervan de oorzaak.

5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie

De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 35.000.

De daling van de lasten in 2021 ten opzichte van 2020 wordt veroorzaakt door het wegvallen van de incidentele bijdrage van € 25.000 voor 75 jaar bevrijding.

5.4 Musea

De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 2.000.

5.5 Cultureel erfgoed

Geen noemenswaardige verschillen.

5.6 Media

Geen noemenswaardige verschillen.

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 13.000. Vrijwel geheel wordt dit veroorzaakt door de actualisatie van de kostenverdeling. De overige verschillen zijn minimaal en worden hier verder niet toegelicht. 

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 55.000.

Door de aanpassing van de bijdrage aan Fundament voor inflatie stijgen de lasten met € 18.000. Hier tegenover staan wegvallende kosten voor de bijdrage aan de coördinator Trefhuus in Overdinkel. Deze dalen van € 30.000 in 2020 naar € 20.000 in 2021.  Verder dalen de kosten van kinderopvang met € 13.000 door een verlaging van de rijksbijdrage via de algemene uitkering. Ook vervalt in 2021 een incidenteel beschikbaar gesteld budget voor de Sociaal Medische Indicatie Kinderopvang, een bedrag van € 10.000.

6.2 Wijkteams

De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 19.000.

De daling van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). Door de hogere bijdrage aan Regio Twente voor het uitvoeren van taken op het gebied van Jeugdzorg stijgen de kosten als gevolg van het beleid op dit taakveld met € 14.000.

6.3 Inkomensregelingen

De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 104.000.

We houden rekening met een stijging van de kosten van de bijstand. Deze stijging bedraagt € 108.000 in 2021. Daarnaast is in 2021, zoals ook toegelicht in de VJN2020, nog incidenteel € 50.000 opgenomen voor de uitvoering van Wet modernisering bestuurlijk verkeer.

Tegenover deze lastenstijgingen staat een verlaging van de kosten van de huisvesting van statushouders met € 20.000.

Tegenover de stijging van de lasten van de bijstand staat een verhoging van de inkomsten via de BUIG. Vanaf 2022 houden we rekening met een stijging van € 40.000 per jaar.

6.4 Begeleide participatie

De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 217.000.

Op het onderdeel sociale werkvoorziening is een actuele herberekening van de loonkosten gemaakt. Vooral door natuurlijk verloop dalen de kosten. De overige kosten blijven nagenoeg gelijk.

Tegelijkertijd dalen de baten, omdat met minder personeel ook minder werk kan worden uitgevoerd. De daling van de inkomsten is € 20.000 in 2021.

6.5 Arbeidsparticipatie

De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 130.000.

De stijging van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening).

De lasten als gevolg van het beleid dalen in 2021 met € 15.000. Door wijzigingen in de meicirculaire 2020 van de algemene uitkering, laten de kosten voor inburgering in 2021 een incidentele daling van € 15.000 zien, om vervolgens weer met € 35.000 toe te nemen in 2022 en volgende jaren. De komst van een nieuwe wet inburgering per 1-7-2021 is hiervan de oorzaak.

6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 118.000.

De kosten stijgen met € 17.000, omdat we rekening houden met oplopende kosten voor de Vervoersvoorzieningen Wmo. Door extra inzet op het uitvoerend beleid zorg stijgen de lasten met € 3.000. Ook op het onderdeel Wmo, ondersteuningsbehoeften, houden we rekening met een stijging van de kosten door de verwachte vergrijzing van de bevolking. De kosten stijgen met € 26.000 in 2021 ten opzichte van 2020.

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 95.000.

De overige stijging van de kosten zien we vooral terug in de stijging van de kosten op de Huishoudelijke verzorging: in 2021 gaat het om € 62.000. Tegelijkertijd zien we een daling van de kosten voor schuldhulpverlening met € 6.000. Een verlaging van het rijksbudget voor armoedebestrijding van kinderen in de Meicirculaire 2020 is hiervan de reden.

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 70.000.

In de VJN2020 zijn de ramingen voor het Jeugdbudget met € 577.000 verhoogd. Door enkele incidenteel in 2020 doorwerkende effecten uit de JR2019, met name de problematiek van Veilig Thuis Twente en het wegwerken van wachtlijsten, daalt het budget in 2021 ten opzichte van 2020 nog met ongeveer € 70.000. Reden voor de stijging in de jaren na 2022 is de verwachte toename van het aantal jeugdigen dat zorg nodig heeft.

6.82 Geëscaleerde zorg 18-

De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 4.000.

De geringe stijging is vooral het gevolg is van reguliere loon- en prijsstijgingen.

7.1 Volksgezondheid

De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 29.000.

De stijging van de kosten in 2021 van € 37.000 is het gevolg van het verhogen van de bijdrage aan de Regio Twente op het gebied van jeugdgezondheidszorg (€ 27.000) en openbare gezondheidszorg (€ 10.000). 

2.2. Programma Fysiek

Programmadoel:
"Losser is een duurzame, schone en veilige gemeente met ruimte voor de kwaliteiten van het Noordoost Twentse landschap en de vitale dorpskernen."

Doelstellingen:

  1. De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving
  2. De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen
  3. We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties
  4. In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven

 Wat willen we bereiken?

Doelenboom Programma Fysiek

Doel  Resultaat

1. De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving

  • De kernkwaliteiten van het landschap zijn behouden en versterkt in samenwerking met belanghebbenden.
  • Sloop en hergebruik van voormalige agrarische gebouwen is gefaciliteerd.
  • De gemeente Losser is ontsloten met goede verbindingen tussen kerkdorpen, natuurgebieden en omliggende steden.
  • De relatie tussen de dorpskernen en het omliggende landschap in de gemeente Losser is duurzaam versterkt.

2. De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen

  • Het toerisme is versterkt door differentiatie van het verblijfsrecreatief aanbod, kwaliteitsverbetering en productvernieuwing.
  • Werkgelegenheid is gestimuleerd doordat bestaande en nieuwe bedrijven zowel binnen de gemeente als de regio kansen en ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen binnen de kaders die er zijn.
  • De gemeente Losser is vermarkt als de 'Schatkamer van Twente'.
    .

3. We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties

  • Het thema Duurzaamheid is stelselmatig betrokken in de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijke taken en initiatieven.
  • De gemeente Losser is in 2022 minimaal 20% energieneutraal.
  • De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren.
  • De gemeente Losser voldoet aan de doelstellingen van 'Afvalloos Twente in 2030'.
  • Er zijn maatregelen genomen om verontreiniging van de bodem te voorkomen.
  • We maken de gemeente Losser klimaatbestendig in een tempo dat gelijk is aan de (verwachte) snelheid van de klimaatverandering.

4. In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven

  • De openbare ruimte is schoon, heel en veilig.
  • De openbare ruimte is kwalitatief passend ingericht afgestemd op de gebruiksfunctie.
  • Bij het vervangen en verbeteren van voorzieningen in de openbare ruimte zijn op integrale wijze de brede gemeentelijke doelstellingen nagestreefd.
  • De gemeente Losser borgt de omgevingskwaliteit en sociale cohesie  door de actuele regels correct toe te passen en te handhaven en verantwoord ruimte te bieden.
  • Er is variatie en kwaliteit in het woningaanbod.
  • Kernen hebben een aantrekkelijk en toekomstbestendig voorzieningenniveau.

Wat gaan we er voor doen?

Activiteiten Programma Fysiek

Doelstelling (F1):
De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

De kernkwaliteiten van het landschap zijn behouden en versterkt in samenwerking met belanghebbenden

  • We zetten ons netwerk en kennis proactief in ten behoeve van het ontwikkelen, stimuleren en borgen van de kwaliteiten van het landschap. Dat doen we door ondernemers, (maatschappelijke) organisaties, overheden en burgers met elkaar in contact te brengen.
  • Om te voorkomen dat landschapselementen illegaal worden verwijderd zetten we in p meer handhaving om het landschap te beschermen.
  • Vergroten van het aantal bomen in de kernen, door extra bomen te planten op de meest geschikte plaatsen, mede als onderdeel van herinrichtingsprojecten.
  • In het op te stellen Groenbeleid- en -beheerplan geven we ook aandacht aan de mogelijkheden van versterking van de landschapskwaliteit rondom onze kernen en in het buitengebied. Onder meer door gericht beheer van gemeentelijke houtwallen en wegbermen, kan extra kwaliteit worden toegevoegd.
  • In projecten is aandacht voor landschappelijk erfgoed.

Dierenwelzijn

We geven uitvoering aan de actielijst dierenwelzijn.

Sloop en hergebruik van voormalige agrarische gebouwen is gefaciliteerd 

We geven uitvoering aan de beleidsnotitie “Buitengebied met ruimtelijke kwaliteit”, waarin we nieuwe beleidsinstrumenten mogelijk maken, die het slopen van voormalige agrarische bebouwing eenvoudiger maakt voor eigenaren. Daarbij verbinden we de ontwikkelbehoefte met de sloopopgave. 

De gemeente Losser is ontsloten met goede verbindingen tussen kerkdorpen, natuurgebieden en omliggende steden

  • Knelpunten in routes lossen we waar mogelijk op. Hierin werken we nauw samen met het Routebureau Twente.
  • We werken verder aan de verbetering van de Hogeboekelweg waarbij, in combinatie met het uitvoeren van achterstallig groot onderhoud, in samenwerking met de gemeente Enschede de weg fietsvriendelijker wordt ingericht.
  • De “ontbrekende schakel in het LAGA-fietspad (achter bedrijventerrein De Pol”) is verankerd in het gebiedsproces Dinkel Zuid. Afhankelijk van de voortgang van het PIP-proces wordt in 2021, samen met het Waterschap, gewerkt aan de realisatie van deze ontbrekende schakel in de recreatieve noord-zuid verbinding.
  • Afgelopen jaren is gewerkt aan de (concept)visie ‘Losser aan de Dinkel’. In 2021 wordt gewerkt aan twee parallelle sporen: de visie wordt verder uitgewerkt terwijl parallel verder wordt gewerkt aan de uitvoering van enkele deelprojecten waarvoor in 2019 externe bijdragen zijn verworven.
  • Inzetten op behoud van de huidige lijnvoering voor het openbaar vervoer.
  • In 2021 wordt verder gewerkt aan de MaaS-pilot.

De relatie tussen de dorpskernen en het omliggende landschap in de gemeente Losser is duurzaam versterkt

  • Verder opstellen en uitwerken van visies voor Kwaliteitsimpuls Beuningen en Glane waarin aandacht is voor de inpassing van de dorpskernen in het (Nationaal) landschap. Waar mogelijk starten we ook met het uitvoeringsprogramma.
  • Voorbereiding en zo mogelijk uitvoering van deelprojecten uit het programma “Losser aan de Dinkel”.
  • Uitvoering van deelproject “Dorpsranden De Lutte” uit programma "Kwaliteitsimpuls De Lutte".

Doelstelling (F2):
De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Taakveld

Activiteiten/Speerpunten

Het toerisme is versterkt door differentiatie van het verblijfsrecreatief aanbod, kwaliteitsverbetering en productvernieuwing

We stimuleren productontwikkeling op het gebied van recreatie en toerisme door subsidies te verlenen voor producten/ projecten die zorgen voor meer overnachtingen en/of meer bestedingen in de gemeente Losser.

Werkgelegenheid is gestimuleerd doordat bestaande en nieuwe bedrijven zowel binnen de gemeente als de regio kansen en ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen

 

  • Zolang het niet mogelijk is om – vanwege het Covid19-virus - met het hele college bedrijven te bezoeken, wordt dit door de portefeuillehouder en de accountmanager opgepakt. De contacten worden ook digitaal en telefonisch onderhouden.
  • We volgen de regelingen en mogelijkheden voor ondersteuning aan ondernemers, en verwijzen/ helpen de ondernemers hierin.
  • Er vindt zowel ambtelijk als bestuurlijk periodiek overleg plaats met de verschillende ondernemersverenigingen en haken aan bij de Samenwerkende Ondernemersverenigingen Gemeente Losser.
  • We ondersteunen de realisatie van een nieuwe BIZ-periode voor het centrum van Losser
  • Op Twentse schaal ondersteunen we de Agenda voor Twente en de RegioDeal en proberen waar mogelijk lokale initiatieven te verbinden.

De gemeente Losser is vermarkt als de Schatkamer van Twente

  • De Reis van het Zandsteen wordt uitgewerkt. In het kader van geologie speelt zandsteen een belangrijke rol in de Schatkamer van Twente.
  • We gaan starten met het project om een Schatkamerprijs of Schatkamerpluim uit te delen aan verborgen schatten.
  • Initiatieven als het festival Lutterzand Literair verbinden (landschappelijk) erfgoed en het verhaal van de plek met cultuur. Op die manier maakt een nieuw publiek kennis met de schatten van Losser.
  • We gaan aan de slag met de uitkomsten van het onderzoek uit 2020 met betrekking tot de profilering van Losser.

Doelstelling (F3):
We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties.

Taakveld

Activiteiten/Speerpunten

Duurzaamheid is stelselmatig betrokken in de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijke taken en initiatieven

  • Algemeen. De uitvoering van het duurzaamheidsbeleid is verankerd in de dynamische uitvoeringsagenda ‘Duurzaam Losser’. Deze wordt jaarlijks geactualiseerd/bijgesteld.
  • Ontwikkelen van een gezamenlijk NOT-beleid voor het plaatsen van windmolens.
  • Ontwikkelen van gebiedsgerichte samenwerking door NOT-gemeenten.
  • Onderzoek naar de eigen mogelijkheden voor grootschalige opwek van zonne-energie op gemeentelijke gronden/-eigendommen.
  • Energievisie NOT wordt in 2021 vastgesteld.
  • De Regionale Energie Strategie Twente wordt vastgesteld.

De gemeente Losser is in 2022 minimaal 20% energieneutraal

  • Het Transitiehoes is ingericht om de verbinding tussen de gemeentelijke organisatie en de samenleving op gebied van de energietransitie vorm te geven.
  • Er worden ‘Greune deals’ met woningcorporatie(s), scholen en verenigingen en bedrijven gesloten.
  • Initiatieven voor zonneparken, windmolens en biogasinstallaties worden binnen kaders gefaciliteerd.
  • We participeren in regionale fora voor grootschalige energieopwekking en -distributie.
  • Stimuleren van lokale energie coöperaties.
  • Vervolgen uitwerking en realisatie afspraken met Kronos over zonnepark nabij het drielandenpunt in Overdinkel.
  • Het gemeentelijk wagenpark en - motorische gereedschappen worden verder verduurzaamd.
  • De verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed is volgens plan uitgevoerd.
  • Er worden voorstellen gedaan om het Afvalbrengpunt duurzaam in te richten.

De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren

  • We zetten ons netwerk en kennis pro actief in ten behoeve van het ontwikkelen en stimuleren van initiatieven op het gebied van duurzaamheid
  • Bij gemeentelijke rioleringsprojecten worden inwoners actief benaderd, om te stimuleren dat men het dakwater van de eigen woning afkoppelt van het vuilwaterriool en dit schone regenwater opvangt in regentonnen en/of de eigen tuin. Dit in combinatie met het bevorderen van ‘ontstenen’ en vergroenen van de tuinen 
  • Goede voorlichting en samenwerking voor klimaatbestendigheid, energietransitie en de circulaire economie.
  • Evaluatie van het Zonneveldenbeleid wordt opgesteld.
  • Een doorvertaling van het gasloos bouwen naar bestaande en toekomstige woningvoorraad is gemaakt in de vorm van de Warmtetransitievisie.

De gemeente Losser voldoet aan de doelstellingen van 'Afvalloos Twente in 2030'

  • Een 3e evaluatie van het project 'Differentiatie tarieven Huis aan huis afval' uitvoeren en een aantal (kleine) aanpassingen uit de eerste evaluaties doorvoeren. Daarna, indien nodig, aanvullende voorstellen formuleren met als doel het aantal kilo's restafval te verminderen.
  • Scholen actief betrekken bij initiatieven om te komen tot een afvalloos Twente: ‘Schoon belonen’.

Er zijn maatregelen genomen om verontreiniging van de bodem te voorkomen

Komende jaren zal de aandacht uitgaan naar de monitoring en evaluatie van het beleid zoals geformuleerd in het regionale 'bodembeheerplan bodemkwaliteitskaart'. Het toezicht en de handhaving van grondverzet en toepassen van bouwstoffen zal worden geïntensiveerd. Het accent zal worden gelegd op vrije veld toezicht. In 2021 is het streven om hier, naast het reguliere toezicht vanuit de ODT, ook door Domein II boa’s (milieu c.a.) op te laten handhaven.

We maken de gemeente Losser klimaatbestendig in een tempo dat gelijk is aan de (verwachte) snelheid van de klimaatverandering

  • De resultaten uit de regionale Klimaatstresstesten worden gebruikt voor het aangaan van klimaatdialogen met lokale stakeholders e.a.
  • Stellen van eisen aan ruimtelijke ontwikkelingen (zowel de gemeentelijke ontwikkelingen als die van derden) op gebied van vooral waterberging en groen.
  • Bij ontwerp en uitvoering van gemeentelijke plannen (reconstructies openbare ruimte, ontwikkeling bestemmingsplannen en dergelijke) concrete maatregelen op gebied van klimaat en duurzaamheid doorvoeren.
  • Bij vervanging en aanvulling van bomen kiezen we voor soorten die beter bestand zijn tegen extremere omstandigheden. Bij de keuze voor beplanting streven we naar meer biodiversiteit en een groter aandeel bloeiende planten om de insectenpopulatie te bevorderen. Hiermee beogen we ook het bevorderen van natuurlijke vijanden van invasieve soorten zoals de eikenprocessierups. Dit onderdeel wordt verder uitgewerkt in het Groenbeheer- en -beleidsplan.

Doelstelling (F4):
In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven.

Taakveld

Activiteiten/Speerpunten

De openbare ruimte is schoon, heel en veilig

  • Start van het planproces om te komen tot een visie op de kwaliteit openbare ruimte (verbrede Nota Kapitaalgoederen). Dit is afhankelijk van de voortgang van het opstellen van de Omgevingsvisie..
  • Planproces (conform de voorstelde “twee sporen aanpak”) van het Groenbeleidsplan en -beheerplan waarbij tevens de inzet van het Servicebedrijf wordt betrokken.
  • Opstellen beleid- en beheerplan voor civieltechnische kunstwerken.
  • Deelnemen aan de zwerfvuildag 2021
  • Uitvoering maatregelen Hondenbeleidsplan op basis van de al uitgevoerde tussenevaluatie.

De openbare ruimte is kwalitatief passend ingericht afgestemd op de gebruiksfunctie

  • Binnen ruimtelijke projecten is aandacht voor de presentatie van kunst en erfgoed.
  • Herinrichting buitenruimte Erve Boerrigter (fase II), De Lutte ter verbetering van ‘ontvangstfunctie’ op basis van de visie “Kwaliteitsimpuls De Lutte”.
  • Planproces herinrichting centrumplein De Lutte en “Gastvrij De Lutte” mede ter bevordering doelstellingen op gebied van Recreatie en Toerisme (onderdeel Kwaliteitsimpuls De Lutte).
  • Herinrichting Hanhofweg (’t Keampke), deelproject uit Kwaliteitsimpuls De Lutte.
  • Herinrichting Nitertweg/Dr. Staringstraat.
  • Uitwerken van de niet-technische delen van het Wegenbeleidsplan waaronder de uitwerking van wegvakken, waarbij gebruik en functie niet in overeenstemming zijn met de huidige inrichting.
  • Het faciliteren/stimuleren van elektrisch rijden via het aanbieden van openbare laadinfrastructuur.
  • De Wijk-uitvoeringsplannen (WUP's) Beuningen en Losser-West zijn vastgesteld. Inwoners en de Raad zijn door middel van een uitgebreid participatie proces betrokken bij de totstandkoming van deze WUP's.

Bij het vervangen en verbeteren van voorzieningen in de openbare ruimte zijn op integrale wijze de brede gemeentelijke doelstellingen nagestreefd

Projecten in de openbare ruimte zijn opgenomen in het Integraal Meerjarig Investerings- en onderhoudsplan voor de openbare ruimte (MIP), waaronder:

  • Planproces ‘Kwaliteitsimpuls Beuningen’.
  • Vervolg uitvoeren deelprojecten uit het uitvoeringsprogramma ‘Kwaliteitsimpuls De Lutte” (o.a. herinrichting Beatrixstraat-Margrietstraat, planproces centrumplein De Lutte, dorpsrand De Lutte, Gastvrij De Lutte, buitenruimte Erve Boerrigter).
  • Samen met partners en stakeholders opzetten en uitvoeren van een breed en dynamisch uitvoeringsprogramma Centrumplan Losser (op basis van het ‘Parapluplan centrum Losser’).
  • Vervolg uitvoering fase I van het Centrumplan (onder andere de verbinding Brinkstraat – B. Leurinkstraat
  • Uitwerking van een concreet meerjarig vervangingsplan wegen als onderdeel de totale vervangingsopgave in de openbare ruimte, met in achtneming van andere beleidsdoelen van de gemeente.
  • Opzetten en start voorbereiding/uitvoering uitvoeringsprogramma ‘Kwaliteitsimpuls Glane’ (in 2021 focus op synergiemaatregelen met Dinkel Zuid)

De gemeente Losser borgt de omgevingskwaliteit en sociale cohesie  door de actuele regels correct toe te passen en te handhaven en verantwoord ruimte te bieden

Ten behoeve van de (uitgestelde) invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2022, stellen we in 2020 en 2021 de Omgevingsvisie op en werken we aan een omgevingsplan voor industrieterrein Zoeker Esch - De Pol. We richten de werkprocessen in conform de bedoeling van de wet en werken aan het ontsluiten van informatie via het landelijke digitale stelsel. In 2021 hebben we ruimte om uitgebreid te testen met de nieuwe werkprocessen en systemen. De beleidscyclus (big8) is beter geïmplementeerd waardoor we in 2021 blijvend in kunnen zetten op verbetering van dienstverlening aan de “voorkant” en heldere en rechtvaardige handhaving aan de “achterkant”. Dit alles om meer en meer een verschuiving te realiseren van repressie naar preventie.

Op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving zal ook voor het jaar 2021 een uitvoeringsprogramma worden opgesteld, waarin geprioriteerd wordt.

Er is variatie en kwaliteit in het woningaanbod

In 2021 leggen we de Woonvisie 2020-2030 ter vaststelling voor. Daarin besteden we onder meer aandacht aan sociale huur, ouderenhuisvesting, starters, kwaliteit van huisvesting en mitigerende maatregelen. Dit met als doel een balans tussen de woonbehoefte en de woningvoorraad na te streven.

Kernen hebben een aantrekkelijk en toekomstbestendig voorzieningenniveau

We geven uitvoering aan de detailhandelsvisie, waarbij het aanbod aan winkelvloeroppervlak wordt afgestemd op de vraag en voor de kernen Losser, de Lutte en Overdinkel kernwinkelgebieden worden aangewezen om deze zo compact mogelijk en levendig te houden. 

 

Wat mag het kosten?

Doelstelling (F1):
De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving.

SubdoelTaakveldLasten Baten
Een vitale landelijke omgeving0.3 Beheer overige gebouwen en gronden66370
2.1 Verkeer en vervoer3.18673
2.5 Openbaar vervoer360
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie1.36930
8.1 Ruimtelijke ordening88059
Totaal  Een vitale landelijke omgeving6.134231

 

Doelstelling (F2):
De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

SubdoelTaakveldLasten Baten
Ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen2.4 Economische Havens en waterwegen202
3.3 Bedrijfsloket en regelingen222118
3.4 Economische promotie13249
Totaal  Ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen255369

 

Doelstelling (F3):
We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties.

SubdoelTaakveldLasten Baten
Gezonde leefomgeving7.3 Afval1.8862.456
7.4 Milieubeheer1.1614
Totaal  Gezonde leefomgeving3.0482.459

 

Doelstelling (F4):
In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven.

SubdoelTaakveldLasten Baten
Prettig wonen en leven7.2 Riolering2.2362.947
7.5 Begraafplaatsen201
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)4.1465.616
8.3 Wonen en bouwen1.049513
Totaal  Prettig wonen en leven7.4519.077

Meerjarenperspectief 2020-2024 programma Fysiek

Programma FysiekRealisatie  2019Begroting  2020Begroting  2021Raming  2022Raming  2023Raming  2024
Lasten
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden996622663684751722
2.1 Verkeer en vervoer3.0792.7783.1863.5583.6523.775
2.4 Economische Havens en waterwegen101820202121
2.5 Openbaar vervoer323436363738
3.3 Bedrijfsloket en regelingen235257222224226229
3.4 Economische promotie141313131212
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie1.1641.2411.3691.3961.4311.464
7.2 Riolering2.1882.4302.2362.3522.5262.543
7.3 Afval1.8512.0351.8861.9401.9501.994
7.4 Milieubeheer9581.1121.1611.1671.1891.223
7.5 Begraafplaatsen21920202021
8.1 Ruimtelijke ordening6601.293880909909919
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)2.5044.5064.1463.3782.163-2.025
8.3 Wonen en bouwen9089021.0491.0781.1041.130
Totaal - Lasten14.60317.26016.88716.77515.99212.066
Baten
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden1786970707172
2.1 Verkeer en vervoer1247273737475
2.4 Economische Havens en waterwegen422222
3.3 Bedrijfsloket en regelingen107116118118120122
3.4 Economische promotie269245249249254258
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie413030313132
7.2 Riolering2.7293.1072.9473.0783.2863.310
7.3 Afval2.3792.6322.4562.5162.5242.575
7.4 Milieubeheer444444
7.5 Begraafplaatsen111111
8.1 Ruimtelijke ordening665859596061
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)4.9505.5705.6164.6282.862-1.542
8.3 Wonen en bouwen871492513434438446
Totaal - Baten11.72312.39812.13611.2639.7275.416
Storting reserves
0.10 Mutatie reserves3.197790713604329162
8.1 Ruimtelijke ordening05000000
8.3 Wonen en bouwen036056151565
Totaal - Storting reserves3.1971.650770619344227
Onttrekking reserves
0.10 Mutatie reserves2.5821.47246363333
2.1 Verkeer en vervoer000101010
Totaal - Onttrekking reserves2.5821.47246464343
Fysiek3.4935.0405.4756.0866.5656.835

Toelichting

Omwille van de inzichtelijkheid zijn de budgettair-neutrale mutaties, als gevolg van de actualisatie van de kostenverdeling, in totaliteit toegelicht in paragraaf 2.3 (onderdeel "0.4 Ondersteuning organisatie"). Deze komen dan niet afzonderlijk terug op de taakvelden hieronder. De reden hiervoor is nader toegelicht in de Leeswijzer. Ook zijn mutaties onder de € 5.000 niet afzonderlijk toegelicht.

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 41.000.

De toename van de lasten wordt veroorzaakt door een toename van de kapitaallasten met € 16.000, vooral door geplande investeringen duurzaamheid. Tevens stijgen de kosten van het onderhoud aan de gemeentelijke eigendommen met € 7.000, vooral prijsindexatie.

2.1 Verkeer en vervoer

De lasten op dit taakveld stijgen in 2021 ten opzichte van 2020 met € 408.000.

Vooral het budget voor wegenonderhoud neemt toe met € 187.000 in 2021. Zo wordt het budget voor groot onderhoud verhoogd met € 73.000 in 2021. Dit komt mede naar aanleiding van de extra verhoging van het budget met € 55.000 als gevolg van de nota Wegenonderhoud. Door de in de Programmabegroting 2020 en VJN 2020 opgenomen nieuwe investeringen voor wegen, stijgen daarnaast de kosten voor rente en afschrijving met € 141.000 in 2021. Hier tegenover staat een voordeel van € 30.000, omdat in 2020 incidenteel nog een bedrag van € 30.000 voor het opstellen van de Nota kapitaalgoederen is opgenomen.

Daarnaast stijgen de kosten met € 90.000 in 2021, doordat meerjarig rekening is gehouden met de nieuwe investeringen voor vervanging van de straatverlichting.

De mutatie van de baten is beperkt en wordt hier verder niet toegelicht.

3.3 Bedrijfsloket en regelingen

De lasten op dit taakveld dalen in 2021 ten opzichte van 2020 met € 34.000.

In de VJN2020 is vanaf 2021 de bijdrage voor de Regio Twente met € 7.600 naar beneden bijgesteld.

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

De totale lasten op dit taakveld stijgen in 2021 met € 128.000.

De stijging van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). De daling van de lasten als gevolg van het beleid wordt vooral veroorzaakt door de in 2020 incidenteel beschikbaar gestelde middelen voor een haalbaarheidsonderzoek Smokkel- en textielmuseum (€ 10.000) en Ommetje Tiekerveen (€ 30.000).

De lasten stijgen in 2021 vooral door loon- en prijscompensatie met € 20.000, waaronder een verhoging van de bijdrage voor de Regio Twente met € 9.000.

7.2 Riolering

De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 194.000.

De lasten dalen in 2021 doordat € 32.000 minder wordt uitgegeven aan advieskosten en € 378.000 minder wordt toegevoegd aan de voorziening riolering. Daarentegen nemen door de in het GRP opgenomen investeringen de kapitaallasten toe met € 216.000.

De totale baten op dit taakveld dalen met € 160.000 in 2021. De rioolheffing levert € 167.000 meer op dan in 2020 en er vindt een lagere onttrekking (€ 327.000) plaats uit de voorziening riolering; per saldo wordt er € 51.000 minder toegevoegd aan de voorziening. 

7.3 Afval

Ten opzichte van 2020 nemen de doorberekende apparaatskosten (€ 9.000) en de kapitaallasten (€ 19.000) af en wordt voor de kosten voor afvalverwerking en inzameling rekening gehouden met een daling van de kosten (€ 196.000). De kosten voor inhuur (€ 31.000) en onderhoud (€ 44.000) nemen toe.

In de voorliggende begroting is voor de vergoeding Nedvang rekening gehouden met een lagere opbrengst (€ 201.000) dan in 2020; ook is uitgegaan van een lagere bijdrage uit de voorziening reiniging (€ 125.000). Ondanks een daling van de lasten maken deze lagere baten uit de voorziening en uit de bijdrage Nedvang, uitgaande van 100% kostendekking, een hogere totaalopbrengst reinigingsheffing (€ 150.000) noodzakelijk.

7.4 Milieubeheer

De lasten op dit onderdeel stijgen met € 50.000 in 2021.

De stijging van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). De daling van de lasten als gevolg van het beleid wordt veroorzaakt doordat voor de bestrijding van de eikenprocessierups in 2021 nog (structureel) € 100.000 beschikbaar is, in 2020 was dit nog € 150.000.

7.5 Begraafplaatsen

Zowel de baten als de lasten op dit taakveld wijzigen niet noemenswaardig ten opzichte van 2020, dit wordt hier verder niet toegelicht.

8.1 Ruimtelijke ordening

De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 413.000.

De daling van de lasten wordt veroorzaakt doordat in de begroting 2020 budgetten zijn opgenomen voor het opstellen van een organisatiebrede omgevingsvisie (€ 85.000) en de Woonvisie Losser (€ 25.000). Daarnaast is vanuit de resultaatbestemming 2019 geld vrijgemaakt voor het paraplu- en centrumplan Losser (€ 75.000), Kleintje Kulturhus Beuningen (€ 75.000), Subsidie smokkelproject (€ 22.960) en Losser aan de Dinkel (€ 150.000).

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

Door de bij de jaarrekening 2018 vastgestelde actualisatie van de grondexploitaties zijn de budgetten zowel aan lasten- als batenkant gewijzigd. Een meer gedetailleerde toelichting op zowel beleid als financieel kader is terug te vinden in de paragraaf grondbeleid.

8.3 Wonen en bouwen

De totale lasten op dit taakveld stijgen in 2021 ten opzichte van 2020 met € 147.000.

De stijging van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). De daling van de lasten als gevolg van het beleid wordt vooral veroorzaakt doordat vanuit de resultaatbestemming 2019 geld is vrijgemaakt in 2020 voor gebouwenbeheer/Planon (€ 26.000) en een STUF BGI connector (€ 10.000). Daarentegen stijgen de kosten met € 24.000 in 2021 door het verwerken van taakmutaties uit de algemene uitkering. Het betreft hier kosten voor de beheerovereenkomst digitaal stelsel omgevingswet landelijke voorziening.

De totale baten op dit taakveld stijgen met € 21.000 in 2021. In 2021 zijn € 25.000 extra inkomsten leges omgevingsvergunning geraamd ten opzichte van 2020. Daarentegen wordt er in 2021 rekening gehouden met een verlaging opbrengst groenstroken van € 6.000.

2.3. Programma Bestuur en Dienstverlening

Programmadoel:
"De gemeente zorgt voor een optimale dienstverlening en openbare orde en veiligheid."

Doelstellingen:

  1. Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen
  2. De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening
  3. De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering

Wat willen we bereiken?

Doelenboom Programma Bestuur en Dienstverlening

Doel  Resultaat

1. Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen

  • Er is ingezet op het tegengaan van een toenemende bedreiging van ondermijnende criminaliteit voor de integriteit van de gemeente Losser, haar inwoners en ondernemers.
  • Er is adequate zorg op het gebied van brandweer, openbare orde, gezondheidszorg en rampen- en crisisbestrijding.

2. De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening

  • Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op uiteenlopende wijze betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten.
  • Intensievere samenwerking vindt plaats met nieuwe en bestaande partners en allianties.
  • De (digitale) dienstverlening is van goede kwaliteit.

3. De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering

  • De financiële huishouding is zowel op korte als op lange termijn gezond.
  • Er is een evenwichtige ontwikkeling van de woonlasten.

 

Wat gaan we er voor doen?

Activiteiten Programma Bestuur en Dienstverlening

Doelstelling (D1):
Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

Er is inzet op het tegengaan van een toenemende bedreiging van ondermijnende criminaliteit voor de integriteit van de gemeente Losser, haar inwoners en ondernemers

Versterken van lokale, (inter)regionale en internationale samenwerking en afstemming.

  • Verbinding versterken tussen openbare orde, veiligheid en handhaving (fysieke en sociale domein) door onder andere het opvoeren van gezamenlijke controles met partners en het versterken van de informatiepositie en -uitwisseling
  • Onderzoek en aanpak vindt daar plaats waar situaties vragen oproepen en mogelijk een bedreiging vormen voor de integriteit van de gemeente, inwoners en haar ondernemers.
  • Vergroten van bewustzijn/'awareness' en bevorderen van melden bij inwoners, ondernemers en organisaties, zowel extern als intern.
  • Intensiveren van Bibob beleid om te voorkomen dan crimineel verkregen geld in Losser geïnvesteerd wordt bij nieuwbouw en planontwikkeling. 
  • Verbinding van BAG en BRP om overeenstemming van gegevens in systemen en de werkelijkheid buiten te verbeteren, zodanig dat we fraude aan kunnen pakken aan de bron.
  • Een integraal veiligheidsbeleid 2021 t/m 2024 is opgesteld.

Er is adequate zorg op het gebied van brandweer, openbare orde, gezondheidszorg en rampen- en crisisbestrijding

Voor de Veiligheidsregio Twente (VRT) vormen het regionaal risicoprofiel en het beleidsplan 2021-2024 de basis voor de programma’s van brandweer, GHOR, multidisciplinaire onderwerpen en Gemeenten.

Centraal thema in het nieuwe beleidsplan is de inzet op het behoud van wat gerealiseerd is. Daarnaast wil de Veiligheidsregio  innoveren  door samen te werken met kennisinstituten, bedrijven, ondernemers en inwoners van Twente.

Doelstelling (D2):
De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op uiteenlopende wijze betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten

Speerpunt voor 2021 is onder andere het opstellen van een nieuwe Woonvisie en een omgevingsvisie, waarin inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden gevraagd wordt hun visie in te brengen. De coronacrisis maakt dat we moeten zoeken naar andere vormen van participatie. Dat kan wat vertraging met zich meebrengen. Bij de realisatie van de diverse woonprojecten wordt gekozen voor het informeren van belanghebbenden op een zodanig moment dat eventuele aanpassingen nog meegenomen kunnen worden. 

Intensievere samenwerking vindt plaats met nieuwe en bestaande partners en allianties

We brengen ondernemers, (maatschappelijke) organisaties en burgers met elkaar in contact en zetten ons netwerk en onze kennis in ten behoeve van het ontwikkelen, stimuleren en borgen van de leefbaarheid binnen onze gemeente. De focus blijft waar nodig mede gericht op ondersteuning bij de gevolgen van en maatregelen in verband met Covid-19.

 

De (digitale) dienstverlening is van goede kwaliteit

  • We organiseren jaarlijks een dag waarop we nieuwe inwoners welkom heten.
  • We breiden de digitale dienstverlening uit met verhuizingen en geboorte-aangiften en stimuleren het gebruik van de digitale mogelijkheden.
    In 2021 kunnen de inwoners van Losser naast de reisdocumenten ook hun rijbewijs aanvragen en verlengen in Enschede.
    Op de website en de e-formulieren wordt klantfeedback ingevoerd. De inwoner kan hier dan direct zijn/haar mening geven. Ditzelfde geldt voor de bezoekers aan de balie. Dit zou worden gedaan met tablets, maar gezien Corona wordt nu bekeken wat hiervoor het beste alternatief is.
  • Door de coronacrisis heeft de pilot avondopenstelling in 2020 niet (volledig) kunnen plaatsvinden. Bekeken wordt of deze alsnog in 2021 kan plaatsvinden, zodat de behoefte aan deze uitbreiding aan dienstverlening goed kan worden beoordeeld.

Doelstelling (D3):
De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

De financiële huishouding is zowel op korte als op lange termijn gezond

  • Deze Programmabegroting 2021 laat voor vrijwel alle jaren een structureel positief saldo zien. Voor jaarschijf 2024 wordt nog een tekort voorzien.
  • De weerstandsratio is rond de 3,5 en daarmee ruimschoots boven de norm: een bandbreedte van 1,4 - 2,0;
  • Ook de overige kengetallen over de financiën tonen aan dat de financiële huishouding van Losser gezond is.

Er is een evenwichtige ontwikkeling van de woonlasten

  • Afgezien van inflatiecorrectie worden in de Programmabegroting 2021 geen voorstellen voor extra verhoging van de algemene belastingen gedaan.
  • Over het tarief van de Hondenbelasting: in 2021 vindt het tweede deel van de verlaging van het tarief plaats. Daarmee is het tarief gehalveerd ten opzichte van 2019.

 

Wat mag het kosten?

Doelstelling (D1):
Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen.

SubdoelTaakveldLasten Baten
Optimale veiligheid1.1 Crisisbeheersing en Brandweer1.6600
1.2 Openbare orde en Veiligheid44615
Totaal  Optimale veiligheid2.10615

 

Doelstelling (D2):
De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening.

SubdoelTaakveldLasten Baten
Optimale dienstverlening0.2 Burgerzaken528254
Totaal  Optimale dienstverlening528254

 

Doelstelling (D3):
De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering.

SubdoelTaakveldLasten Baten
Effectieve en efficiënte bedrijfsvoering0.1 Bestuur1.31960
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten00
0.4 Ondersteuning organisatie7.822194
0.5 Treasury5601.073
0.61 OZB woningen3123.498
0.62 OZB- niet woningen01.519
0.64 Belastingen Overig26119
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds036.370
0.8 Overige baten en lasten6750
0.9 Vennootschapsbelasting [VpB]320
Totaal  Effectieve en efficiënte bedrijfsvoering10.74642.832

Meerjarenperspectief 2020-2024 programma Bestuur en dienstverlening

Programma DienstverleningRealisatie  2019Begroting  2020Begroting  2021Raming  2022Raming  2023Raming  2024
Lasten
0.1 Bestuur1.9361.2701.3191.3761.4131.441
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten0-280000
0.2 Burgerzaken505411528535517524
0.4 Ondersteuning organisatie6.9047.1837.8227.8998.0248.170
0.5 Treasury656617560525523525
0.61 OZB woningen320315312322330344
0.64 Belastingen Overig56026262727
0.8 Overige baten en lasten100427675358603656
0.9 Vennootschapsbelasting [VpB]493132333334
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer1.5341.6201.6601.6601.6911.724
1.2 Openbare orde en Veiligheid353385446422430440
Totaal - Lasten12.36112.29313.38013.15713.59213.885
Baten
0.1 Bestuur05860616263
0.2 Burgerzaken338255254259265270
0.4 Ondersteuning organisatie186183194197197203
0.5 Treasury1.2701.2231.0731.0471.0571.046
0.61 OZB woningen4.3803.4233.4983.6013.6713.739
0.62 OZB- niet woningen5581.4951.5191.5191.5481.577
0.64 Belastingen Overig211166119119124126
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds34.58035.46336.37037.32137.87538.433
0.8 Overige baten en lasten4300000
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer000000
1.2 Openbare orde en Veiligheid91515151515
Totaal - Baten41.57542.28043.10244.13944.81245.471
Storting reserves
0.10 Mutatie reserves2.09200000
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten5.0512.1307901.237654116
Totaal - Storting reserves7.1432.1307901.237654116
Onttrekking reserves
0.10 Mutatie reserves3.637223123123123123
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten01.103533506386386
Totaal - Onttrekking reserves3.6371.325655628508508
Dienstverlening-25.708-29.183-29.587-30.374-31.074-31.977

Toelichting

Omwille van de inzichtelijkheid zijn de budgettair-neutrale mutaties, als gevolg van de actualisatie van de kostenverdeling, in totaliteit toegelicht in paragraaf 2.3 (onderdeel "0.4 Ondersteuning organisatie"). Deze komen dan niet afzonderlijk terug op de taakvelden hieronder. De reden hiervoor is nader toegelicht in de Leeswijzer. Ook zijn mutaties onder de € 5.000 niet afzonderlijk toegelicht.

0.1 Bestuur

De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 49.000.

Voor een bedrag van € 24.000 wordt dit veroorzaakt door de aanpassing van de wedden van raads- en collegeleden aan de loonontwikkeling. En voor € 7.000 stijgen de lasten door de verhoging van de bijdrage aan Regio Twente.

0.2 Burgerzaken

De lasten op dit taakveld stijgen in 2021 ten opzichte van 2020 met € 117.000.

Dit wordt veroorzaakt door de kapitaallasten van het nieuwe systeem iBurgerzaken. Daarnaast is in de ramingen ook rekening gehouden met de kapitaallasten voor de Raas-server (uit de VJN2019). Deze kapitaallasten vallen in 2021 € 84.000 hoger uit dan in 2020. Tevens is er in 2021 een budget geraamd van € 25.000 voor de Tweede Kamerverkiezingen.

0.4 Ondersteuning organisatie

De lasten op dit taakveld stijgen in 2021 ten opzichte van 2020 met € 618.000.

De kosten van de bedrijfsvoering (kostenplaatsen) stijgen onder meer door investeringen in de organisatie en de actualisatie van de kostenverdeling. De kosten die niet rechtstreeks kunnen worden toegerekend aan de programma's/taakvelden worden aangemerkt als overhead en toegerekend aan dit taakveld. Op het onderdeel bestuursondersteuning stijgen de lasten door hogere kostentoerekening. Daarnaast vallen de geraamde lasten in 2021 hoger uit door lasten die voortvloeien uit de ontwikkelingen O&O, zoals opgenomen in de VJN2020.

Toelichting kosten bedrijfsvoering en kostenverdeling

De totale kosten van de bedrijfsvoering stijgen de komende jaren. De reden voor deze stijging is vooral terug te vinden in de VJN2020, waar vanuit de dvo met Enschede onderstaande kosten zorgen voor de toename van de benodigde budgetten voor dienstverlening en voor extra beleidsinspanningen op het gebied van automatisering en digitalisering: 

Omschrijving Bedrag
Verhoging licentiekosten Microsoft 30.000
Eisen privacy-toegankelijkheid 20.000
Complexiteit contract en licenties 23.600
Nieuwe digitale werkomgeving 56.000
Verhoging digitale weerbaarheid 38.600
Naheffing polis brandverzekering  11.500
DVO Enschede-Losser: comp. ziekte 102.600
Marktconforme tarieven postbezorging  7.500
Wet- en regelgeving ICT  45.000
Digitalisering dossiers 163.000

Daarnaast is in de VJN2020 ook budget opgenomen voor formatieuitbreiding, met name in het Sociaal Domein. In totaal gaat het om een bedrag van € 370.000 extra. 

De resterende stijging van de kosten is terug te voeren tot de aanpassing van de budgetten voor loon- en prijscompensatie.

De kosten voor de bedrijfsvoering worden volgens een vaste verdeelsystematiek verdeeld over de verschillende programma’s en taakvelden. De verdeling is voor het laatst herzien in 2018. Aangezien de ambtelijke organisatie van Losser dit jaar anders is georganiseerd, leidt de wijze van toerekening tot geringe verschillen per taakveld. Voor de totalen per programma heeft dit een beperkt effect. Zoals uit de tabel (zie beneden) ook te herleiden, is het saldo van de kostenverdeling gemeentebreed nihil; er is derhalve geen resultaatinvloed.

In onderstaande tabel hebben we de effecten van de interne verrekening (de mutatie) van de kosten van de bedrijfsvoering per programma en taakveld in beeld gebracht. Zoals we in de leeswijzer hebben aangegeven richten we ons in de toelichting op taakvelden op de overige afwijkingen ten opzichte van de begroting 2020.

0.5 Treasury

De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 af met bijna € 60.000. Enerzijds is de lage rente daarvan de oorzaak, anderzijds lukt het ons ondanks toenemende investeringen om de rente verder te verlagen door aflossing van (relatief) dure leningen.

De totale baten op dit taakveld nemen in 2021 af met bijna € 150.000. De steeds verder dalende rente betekent dat ook het renteomslagpercentage verder is verlaagd, conform de bepalingen in het BBV. Omdat het renteresultaat niet meer mag zijn dan 25% van de totale rentelasten is de renteomslag verlaagd van 1,5% naar 1%. Daarmee dalen de baten. 

0.61 OZB woningen en 0.62 OZB- niet woningen

De lasten hebben betrekking op de vergoeding die wij betalen voor de werkzaamheden van het GBTwente. Door taakstellende bezuinigingen en steeds meer gemeenten die deelnemen daalt de bijdrage in 2021 nog licht ten opzichte van 2020. 

De stijging van de baten is het gevolg van de indexatie van de tarieven conform de in de Voorjaarsnota 2020 opgenomen aanpassing met 2,1%.

0.64 Belastingen Overig

De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 af met € 34.000. De daling wordt voornamelijk veroorzaakt door het in 2020 incidenteel geraamde budget van € 35.000 voor het opstellen van het hondenbeleidsplan. 

De totale baten op dit taakveld dalen in 2021 met € 47.000. Dit is het gevolg van het nogmaals verlagen van de tarieven van de hondenbelasting met € 50.000 volgend uit het raadsbreed bij de behandeling van de VJN2019 aangenomen amendement.

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds

Na de opstelling van de VJN2020 is de meicirculaire door het rijk uitgebracht. Over de effecten hiervan bent u via een raadsinformatie d.d. 4 juni 2020 op de hoogte gebracht. De effecten zijn meegenomen in de ramingen over de jaren 2021-2024.

0.8 Overige baten en lasten

De lasten op dit taakveld hebben vooral betrekking op de stelpost kosten Corona (€ 500.000 in 2020 en 2021) en de stelpost onderuitputting kapitaallasten ( -/- € 100.000).