De doelstellingen van het programmaplan zijn in 2018 opnieuw geformuleerd en hebben geleid tot een nieuwe programma-indeling
De doelstellingen zijn afgeleid van onze toekomstvisie Losser 2025 'Samen schatbewaarders van de gemeente Losser' en markeren de start van een nieuwe raads- en collegeperiode. Wij hebben de doelstellingen uitgewerkt in resultaten. Wat we ervoor gaan doen om de doelstellingen en resultaten te behalen wordt per programma toegelicht. Elk programma sluit met een overzicht van de beschikbare financiële middelen per doelstelling en totaal van het programma.
In onderstaande grafieken is het totaal van alle baten en lasten per programma (exclusief de mutaties in de reserves) opgenomen.
Programmadoel:
"De gemeente Losser stimuleert en faciliteert maatschappelijke deelname en zelfredzaamheid."
Doelstellingen:
Doelenboom Programma Sociaal
Doelstelling | Resultaat |
1. De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd |
|
2. Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte |
|
3. De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen |
|
4. De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg |
|
Activiteiten Programma Sociaal
Doelstelling (S1): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Inwoners zijn betrokken bij het in stand houden van goede basisvoorzieningen |
Inwonerparticipatie Binnen de gemeentelijke organisatie wordt integraal uitvoering gegeven aan inwonerparticipatie. We betrekken inwoners optimaal bij gemeentelijke ontwikkel- en besluitvormingsprocessen via de hiervoor beschikbare participatie-instrumenten. Vanwege de Coronacrisis is vertraging ontstaan in bij het oppakken van de gebiedsopgave Overdinkel. Nagegaan wordt hoe hier het beste een vervolg aan gegeven kan worden. Welzijn Om participatie, welzijn en gezondheid van onze inwoners te bevorderen organiseert Stichting Fundament activiteiten op het gebied van ontmoeten, bewegen, cultuur en deskundigheidsbevordering. Daarnaast verzorgt zij het muziekonderwijs en bibliotheekwerk. Fundament ontvangt hiervoor subsidie op basis van een ingediend jaarplan. Nieuwe voorstellen ten aanzien van het jongerenwerk worden afgestemd en afzonderlijk beoordeeld. De jeugd wordt betrokken bij deze voorstellen. Uitwerking vindt plaats in 2021. Indien extra uitgaven nodig zijn, worden deze betrokken bij de Voorjaarsnota 2021. Voor wat betreft de welzijnsactiviteiten geldt dat deze zijn afgestemd op de gesignaleerde behoefte vanuit de lokale samenleving, de gemeente en overige maatschappelijke partners. Statushouders Jaarlijks is sprake van een te realiseren taakstelling voor de huisvesting van statushouders. In samenspraak met het COA, Impuls/Palet en de woningcorporatie Domijn zetten we ons in om de taakstelling te behalen. Daarnaast ondersteunen we activiteiten van maatschappelijke partners die gericht zijn op de bevordering van integratie en participatie van nieuwkomers. Mantelzorg Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp. Op dit moment loopt er een mantelzorgonderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen invloed hebben op het mantelzorgbeleid. Omdat de uitkomsten nog niet bekend zijn, hebben we dit onderzoek niet meegenomen in deze programmabegroting (zie ook doel S2). |
Succesvolle inwonerinitiatieven zijn ondersteund en hebben een structureel karakter |
In het kader van bevordering inwonerparticipatie worden inwonersinitiatieven, waaronder Right to challenge, voor zover zij passen binnen vastgesteld gemeentelijk beleid en niet in strijd zijn met wet- en regelgeving, ondersteund en gestimuleerd. De dorpsraden hebben hierin een activerende en coördinerende rol via het lokaal platform "Pak an-pak over" . |
Vrijwilligers zijn ondersteund |
|
Doelstelling (S2): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Het aanbod aan cultuur, recreatie en sport is gevarieerd |
|
De gezondheid en de actieve levensstijl van inwoners is gestimuleerd |
|
Actieve deelname in de maatschappij is gestimuleerd |
Onderwijs
Cultuur
|
Er is adequate onderwijshuisvesting voor zowel basis- als voorgezet onderwijs |
Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) wordt in de eerste helft van 2021 opgeleverd en geeft dan een meerjarig inzicht in de omvang, kwaliteit en kosten van schoolgebouwen. Op basis hiervan kunnen gemeente en schoolbesturen proactief huisvestingsbeleid voeren. In 2021 levert de gemeente een bijdrage aan de renovatie van basisschool Pax Christi in Overdinkel. |
Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp |
|
Doelstelling (S3): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
(Bestaande) initiatieven gericht op kwetsbare inwoners (bijvoorbeeld door armoede) zijn op elkaar afgestemd en gestimuleerd |
|
De vraag van de inwoners is integraal geanalyseerd en opgepakt |
|
De kennis en kunde van interne en externe verwijzers en andere betrokken partijen is optimaal benut |
|
Doelstelling (S4): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Ondersteuning en zorg is bereikbaar en toegankelijk voor de inwoners en is integraal, passend en kostenadequaat aangeboden |
|
Ingekochte ondersteuning en zorg is voldoende en van goede kwaliteit |
|
Doelstelling (S1):
De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd.
|
Doelstelling (S2):
Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte.
|
Doelstelling (S3):
De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen.
|
Doelstelling (S4):
De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg.
|
|
Omwille van de inzichtelijkheid zijn de budgettair-neutrale mutaties, als gevolg van de actualisatie van de kostenverdeling, in totaliteit toegelicht in paragraaf 2.3 (onderdeel "0.4 Ondersteuning organisatie"). Deze komen dan niet afzonderlijk terug op de taakvelden hieronder. De reden hiervoor is nader toegelicht in de Leeswijzer. Ook zijn mutaties onder de € 5.000 niet afzonderlijk toegelicht.
3.4 Economische promotie
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 39.000.
De daling wordt vooral veroorzaakt door: a) de in 2020 incidenteel beschikbaar gestelde middelen voor het actieprogramma Recreatie en Toerisme (€ 30.000 beschikbaar gesteld, minus € 15.000, het bedrag dat voor 2021 en 2022 nog beschikbaar is), b) productontwikkeling 'Twents Blokje om' (€ 5.000 in 2020), c) Schatkamerprijs (€ 2.500 in 2020, € 1.000 in 2021).
In 2021 stijgen de lasten met € 1.000 doordat in de VJN2020 voor de jaren 2020 (€ 5.000) en 2021 (€ 6.000) middelen zijn vrijgemaakt voor "De reis van het zandsteen en de Schatkamerprijs.
De baten voor dit taakveld, het gaat dan vooral om de inkomsten uit toeristenbelasting, worden toegelicht in het programma Bestuur en Dienstverlening.
4.2 Onderwijshuisvesting
De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 58.000.
De stijging van de lasten in 2021 ten opzichte van de raming in 2020, wordt vooral veroorzaakt doordat de vernieuwbouw van het Twents Carmel College niet volledig in 2019 was afgerond, zodat de begroting 2020 niet met rente- en afschrijvingslasten werd belast. In 2021 zijn deze kosten wel geraamd, waardoor de lasten van dit taakveld met afgerond ongeveer € 62.000 stijgen.
De baten laten geen grote afwijking zien.
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 58.000.
De daling van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). De lasten als gevolg van het beleid stijgen op dit taakveld in 2021 ten opzichte van 2020 met bijna € 50.000. Voor het grootste deel, € 39.000, wordt dit veroorzaakt door stijging van de kosten van het onderwijsachterstandbeleid. Dit budget is verhoogd, omdat we hiervoor extra geld van het rijk krijgen. De baten stijgen daarom eveneens met € 39.000.
Daarnaast nemen de kosten van het leerlingenvervoer met € 9.000 toe. Dit is het gevolg van de reguliere prijsstijging.
5.1 Sportbeleid en activering
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 48.000.
Ook hier is sprake van het wegvallen van in 2020 incidenteel beschikbaar gestelde middelen, in dit geval voor de bijdrage aan de Dinkel Survival Runners (€ 18.000) en het initiatief voor de Special Olympics in 2022 (€ 27.500). Verder is voor de uitvoering van het lokaal sportakkoord in zowel 2021 als 2022 een bedrag van € 10.000 beschikbaar. Dit was in 2020 nog € 5.000, een stijging van de kosten van € 5.000.
5.2 Sportaccommodaties
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 71.000.
De daling van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). De lasten als gevolg van het beleid stijgen met € 156.000 door ingebruikname van de nieuwe sporthal de Fakkel. Een daling van de lasten wordt veroorzaakt doordat in 2020 incidenteel € 100.000 beschikbaar is gesteld voor de Hockeyclub Losser. De lasten van het zwembad stijgen met € 50.000, maar daar staat een daling van de personeelskosten (via de kostenplaatsen) tegenover, dit voordeel komt via de kostenverdeling weer terug op dit taakveld en wordt hier verder niet toegelicht (zie tabel en toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). De inrichting van de nieuwe organisatie is hiervan de oorzaak.
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 35.000.
De daling van de lasten in 2021 ten opzichte van 2020 wordt veroorzaakt door het wegvallen van de incidentele bijdrage van € 25.000 voor 75 jaar bevrijding.
5.4 Musea
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 2.000.
5.5 Cultureel erfgoed
Geen noemenswaardige verschillen.
5.6 Media
Geen noemenswaardige verschillen.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 13.000. Vrijwel geheel wordt dit veroorzaakt door de actualisatie van de kostenverdeling. De overige verschillen zijn minimaal en worden hier verder niet toegelicht.
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 55.000.
Door de aanpassing van de bijdrage aan Fundament voor inflatie stijgen de lasten met € 18.000. Hier tegenover staan wegvallende kosten voor de bijdrage aan de coördinator Trefhuus in Overdinkel. Deze dalen van € 30.000 in 2020 naar € 20.000 in 2021. Verder dalen de kosten van kinderopvang met € 13.000 door een verlaging van de rijksbijdrage via de algemene uitkering. Ook vervalt in 2021 een incidenteel beschikbaar gesteld budget voor de Sociaal Medische Indicatie Kinderopvang, een bedrag van € 10.000.
6.2 Wijkteams
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 19.000.
De daling van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). Door de hogere bijdrage aan Regio Twente voor het uitvoeren van taken op het gebied van Jeugdzorg stijgen de kosten als gevolg van het beleid op dit taakveld met € 14.000.
6.3 Inkomensregelingen
De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 104.000.
We houden rekening met een stijging van de kosten van de bijstand. Deze stijging bedraagt € 108.000 in 2021. Daarnaast is in 2021, zoals ook toegelicht in de VJN2020, nog incidenteel € 50.000 opgenomen voor de uitvoering van Wet modernisering bestuurlijk verkeer.
Tegenover deze lastenstijgingen staat een verlaging van de kosten van de huisvesting van statushouders met € 20.000.
Tegenover de stijging van de lasten van de bijstand staat een verhoging van de inkomsten via de BUIG. Vanaf 2022 houden we rekening met een stijging van € 40.000 per jaar.
6.4 Begeleide participatie
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 217.000.
Op het onderdeel sociale werkvoorziening is een actuele herberekening van de loonkosten gemaakt. Vooral door natuurlijk verloop dalen de kosten. De overige kosten blijven nagenoeg gelijk.
Tegelijkertijd dalen de baten, omdat met minder personeel ook minder werk kan worden uitgevoerd. De daling van de inkomsten is € 20.000 in 2021.
6.5 Arbeidsparticipatie
De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 130.000.
De stijging van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening).
De lasten als gevolg van het beleid dalen in 2021 met € 15.000. Door wijzigingen in de meicirculaire 2020 van de algemene uitkering, laten de kosten voor inburgering in 2021 een incidentele daling van € 15.000 zien, om vervolgens weer met € 35.000 toe te nemen in 2022 en volgende jaren. De komst van een nieuwe wet inburgering per 1-7-2021 is hiervan de oorzaak.
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 118.000.
De kosten stijgen met € 17.000, omdat we rekening houden met oplopende kosten voor de Vervoersvoorzieningen Wmo. Door extra inzet op het uitvoerend beleid zorg stijgen de lasten met € 3.000. Ook op het onderdeel Wmo, ondersteuningsbehoeften, houden we rekening met een stijging van de kosten door de verwachte vergrijzing van de bevolking. De kosten stijgen met € 26.000 in 2021 ten opzichte van 2020.
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 95.000.
De overige stijging van de kosten zien we vooral terug in de stijging van de kosten op de Huishoudelijke verzorging: in 2021 gaat het om € 62.000. Tegelijkertijd zien we een daling van de kosten voor schuldhulpverlening met € 6.000. Een verlaging van het rijksbudget voor armoedebestrijding van kinderen in de Meicirculaire 2020 is hiervan de reden.
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 70.000.
In de VJN2020 zijn de ramingen voor het Jeugdbudget met € 577.000 verhoogd. Door enkele incidenteel in 2020 doorwerkende effecten uit de JR2019, met name de problematiek van Veilig Thuis Twente en het wegwerken van wachtlijsten, daalt het budget in 2021 ten opzichte van 2020 nog met ongeveer € 70.000. Reden voor de stijging in de jaren na 2022 is de verwachte toename van het aantal jeugdigen dat zorg nodig heeft.
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 4.000.
De geringe stijging is vooral het gevolg is van reguliere loon- en prijsstijgingen.
7.1 Volksgezondheid
De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 29.000.
De stijging van de kosten in 2021 van € 37.000 is het gevolg van het verhogen van de bijdrage aan de Regio Twente op het gebied van jeugdgezondheidszorg (€ 27.000) en openbare gezondheidszorg (€ 10.000).
Programmadoel:
"Losser is een duurzame, schone en veilige gemeente met ruimte voor de kwaliteiten van het Noordoost Twentse landschap en de vitale dorpskernen."
Doelstellingen:
Doelenboom Programma Fysiek
Doel | Resultaat |
1. De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving |
|
2. De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen |
|
3. We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties |
|
4. In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven |
|
Activiteiten Programma Fysiek
Doelstelling (F1): |
||
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
|
De kernkwaliteiten van het landschap zijn behouden en versterkt in samenwerking met belanghebbenden |
Dierenwelzijn We geven uitvoering aan de actielijst dierenwelzijn. |
|
Sloop en hergebruik van voormalige agrarische gebouwen is gefaciliteerd |
We geven uitvoering aan de beleidsnotitie “Buitengebied met ruimtelijke kwaliteit”, waarin we nieuwe beleidsinstrumenten mogelijk maken, die het slopen van voormalige agrarische bebouwing eenvoudiger maakt voor eigenaren. Daarbij verbinden we de ontwikkelbehoefte met de sloopopgave. |
|
De gemeente Losser is ontsloten met goede verbindingen tussen kerkdorpen, natuurgebieden en omliggende steden |
|
|
De relatie tussen de dorpskernen en het omliggende landschap in de gemeente Losser is duurzaam versterkt |
|
|
Doelstelling (F2): |
||
Taakveld |
Activiteiten/Speerpunten |
|
Het toerisme is versterkt door differentiatie van het verblijfsrecreatief aanbod, kwaliteitsverbetering en productvernieuwing |
We stimuleren productontwikkeling op het gebied van recreatie en toerisme door subsidies te verlenen voor producten/ projecten die zorgen voor meer overnachtingen en/of meer bestedingen in de gemeente Losser. |
|
Werkgelegenheid is gestimuleerd doordat bestaande en nieuwe bedrijven zowel binnen de gemeente als de regio kansen en ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen |
|
|
De gemeente Losser is vermarkt als de Schatkamer van Twente |
|
|
Doelstelling (F3): |
||
Taakveld |
Activiteiten/Speerpunten |
|
Duurzaamheid is stelselmatig betrokken in de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijke taken en initiatieven |
|
|
De gemeente Losser is in 2022 minimaal 20% energieneutraal |
|
|
De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren |
|
|
De gemeente Losser voldoet aan de doelstellingen van 'Afvalloos Twente in 2030' |
|
|
Er zijn maatregelen genomen om verontreiniging van de bodem te voorkomen |
Komende jaren zal de aandacht uitgaan naar de monitoring en evaluatie van het beleid zoals geformuleerd in het regionale 'bodembeheerplan bodemkwaliteitskaart'. Het toezicht en de handhaving van grondverzet en toepassen van bouwstoffen zal worden geïntensiveerd. Het accent zal worden gelegd op vrije veld toezicht. In 2021 is het streven om hier, naast het reguliere toezicht vanuit de ODT, ook door Domein II boa’s (milieu c.a.) op te laten handhaven. |
|
We maken de gemeente Losser klimaatbestendig in een tempo dat gelijk is aan de (verwachte) snelheid van de klimaatverandering |
|
|
Doelstelling (F4): |
||
Taakveld |
Activiteiten/Speerpunten |
|
De openbare ruimte is schoon, heel en veilig |
|
|
De openbare ruimte is kwalitatief passend ingericht afgestemd op de gebruiksfunctie |
|
|
Bij het vervangen en verbeteren van voorzieningen in de openbare ruimte zijn op integrale wijze de brede gemeentelijke doelstellingen nagestreefd |
Projecten in de openbare ruimte zijn opgenomen in het Integraal Meerjarig Investerings- en onderhoudsplan voor de openbare ruimte (MIP), waaronder:
|
|
De gemeente Losser borgt de omgevingskwaliteit en sociale cohesie door de actuele regels correct toe te passen en te handhaven en verantwoord ruimte te bieden |
|
|
Er is variatie en kwaliteit in het woningaanbod |
In 2021 leggen we de Woonvisie 2020-2030 ter vaststelling voor. Daarin besteden we onder meer aandacht aan sociale huur, ouderenhuisvesting, starters, kwaliteit van huisvesting en mitigerende maatregelen. Dit met als doel een balans tussen de woonbehoefte en de woningvoorraad na te streven. |
|
Kernen hebben een aantrekkelijk en toekomstbestendig voorzieningenniveau |
We geven uitvoering aan de detailhandelsvisie, waarbij het aanbod aan winkelvloeroppervlak wordt afgestemd op de vraag en voor de kernen Losser, de Lutte en Overdinkel kernwinkelgebieden worden aangewezen om deze zo compact mogelijk en levendig te houden. |
Doelstelling (F1):
De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving.
|
Doelstelling (F2):
De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.
|
Doelstelling (F3):
We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties.
|
Doelstelling (F4):
In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven.
|
|
Omwille van de inzichtelijkheid zijn de budgettair-neutrale mutaties, als gevolg van de actualisatie van de kostenverdeling, in totaliteit toegelicht in paragraaf 2.3 (onderdeel "0.4 Ondersteuning organisatie"). Deze komen dan niet afzonderlijk terug op de taakvelden hieronder. De reden hiervoor is nader toegelicht in de Leeswijzer. Ook zijn mutaties onder de € 5.000 niet afzonderlijk toegelicht.
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 41.000.
De toename van de lasten wordt veroorzaakt door een toename van de kapitaallasten met € 16.000, vooral door geplande investeringen duurzaamheid. Tevens stijgen de kosten van het onderhoud aan de gemeentelijke eigendommen met € 7.000, vooral prijsindexatie.
2.1 Verkeer en vervoer
De lasten op dit taakveld stijgen in 2021 ten opzichte van 2020 met € 408.000.
Vooral het budget voor wegenonderhoud neemt toe met € 187.000 in 2021. Zo wordt het budget voor groot onderhoud verhoogd met € 73.000 in 2021. Dit komt mede naar aanleiding van de extra verhoging van het budget met € 55.000 als gevolg van de nota Wegenonderhoud. Door de in de Programmabegroting 2020 en VJN 2020 opgenomen nieuwe investeringen voor wegen, stijgen daarnaast de kosten voor rente en afschrijving met € 141.000 in 2021. Hier tegenover staat een voordeel van € 30.000, omdat in 2020 incidenteel nog een bedrag van € 30.000 voor het opstellen van de Nota kapitaalgoederen is opgenomen.
Daarnaast stijgen de kosten met € 90.000 in 2021, doordat meerjarig rekening is gehouden met de nieuwe investeringen voor vervanging van de straatverlichting.
De mutatie van de baten is beperkt en wordt hier verder niet toegelicht.
3.3 Bedrijfsloket en regelingen
De lasten op dit taakveld dalen in 2021 ten opzichte van 2020 met € 34.000.
In de VJN2020 is vanaf 2021 de bijdrage voor de Regio Twente met € 7.600 naar beneden bijgesteld.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De totale lasten op dit taakveld stijgen in 2021 met € 128.000.
De stijging van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). De daling van de lasten als gevolg van het beleid wordt vooral veroorzaakt door de in 2020 incidenteel beschikbaar gestelde middelen voor een haalbaarheidsonderzoek Smokkel- en textielmuseum (€ 10.000) en Ommetje Tiekerveen (€ 30.000).
De lasten stijgen in 2021 vooral door loon- en prijscompensatie met € 20.000, waaronder een verhoging van de bijdrage voor de Regio Twente met € 9.000.
7.2 Riolering
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 194.000.
De lasten dalen in 2021 doordat € 32.000 minder wordt uitgegeven aan advieskosten en € 378.000 minder wordt toegevoegd aan de voorziening riolering. Daarentegen nemen door de in het GRP opgenomen investeringen de kapitaallasten toe met € 216.000.
De totale baten op dit taakveld dalen met € 160.000 in 2021. De rioolheffing levert € 167.000 meer op dan in 2020 en er vindt een lagere onttrekking (€ 327.000) plaats uit de voorziening riolering; per saldo wordt er € 51.000 minder toegevoegd aan de voorziening.
7.3 Afval
Ten opzichte van 2020 nemen de doorberekende apparaatskosten (€ 9.000) en de kapitaallasten (€ 19.000) af en wordt voor de kosten voor afvalverwerking en inzameling rekening gehouden met een daling van de kosten (€ 196.000). De kosten voor inhuur (€ 31.000) en onderhoud (€ 44.000) nemen toe.
In de voorliggende begroting is voor de vergoeding Nedvang rekening gehouden met een lagere opbrengst (€ 201.000) dan in 2020; ook is uitgegaan van een lagere bijdrage uit de voorziening reiniging (€ 125.000). Ondanks een daling van de lasten maken deze lagere baten uit de voorziening en uit de bijdrage Nedvang, uitgaande van 100% kostendekking, een hogere totaalopbrengst reinigingsheffing (€ 150.000) noodzakelijk.
7.4 Milieubeheer
De lasten op dit onderdeel stijgen met € 50.000 in 2021.
De stijging van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). De daling van de lasten als gevolg van het beleid wordt veroorzaakt doordat voor de bestrijding van de eikenprocessierups in 2021 nog (structureel) € 100.000 beschikbaar is, in 2020 was dit nog € 150.000.
7.5 Begraafplaatsen
Zowel de baten als de lasten op dit taakveld wijzigen niet noemenswaardig ten opzichte van 2020, dit wordt hier verder niet toegelicht.
8.1 Ruimtelijke ordening
De totale lasten op dit taakveld dalen in 2021 met € 413.000.
De daling van de lasten wordt veroorzaakt doordat in de begroting 2020 budgetten zijn opgenomen voor het opstellen van een organisatiebrede omgevingsvisie (€ 85.000) en de Woonvisie Losser (€ 25.000). Daarnaast is vanuit de resultaatbestemming 2019 geld vrijgemaakt voor het paraplu- en centrumplan Losser (€ 75.000), Kleintje Kulturhus Beuningen (€ 75.000), Subsidie smokkelproject (€ 22.960) en Losser aan de Dinkel (€ 150.000).
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Door de bij de jaarrekening 2018 vastgestelde actualisatie van de grondexploitaties zijn de budgetten zowel aan lasten- als batenkant gewijzigd. Een meer gedetailleerde toelichting op zowel beleid als financieel kader is terug te vinden in de paragraaf grondbeleid.
8.3 Wonen en bouwen
De totale lasten op dit taakveld stijgen in 2021 ten opzichte van 2020 met € 147.000.
De stijging van de lasten is vooral het gevolg van kostenverdeling (zie ook toelichting op taakveld 0.4 in het programma Bestuur en Dienstverlening). De daling van de lasten als gevolg van het beleid wordt vooral veroorzaakt doordat vanuit de resultaatbestemming 2019 geld is vrijgemaakt in 2020 voor gebouwenbeheer/Planon (€ 26.000) en een STUF BGI connector (€ 10.000). Daarentegen stijgen de kosten met € 24.000 in 2021 door het verwerken van taakmutaties uit de algemene uitkering. Het betreft hier kosten voor de beheerovereenkomst digitaal stelsel omgevingswet landelijke voorziening.
De totale baten op dit taakveld stijgen met € 21.000 in 2021. In 2021 zijn € 25.000 extra inkomsten leges omgevingsvergunning geraamd ten opzichte van 2020. Daarentegen wordt er in 2021 rekening gehouden met een verlaging opbrengst groenstroken van € 6.000.
Programmadoel:
"De gemeente zorgt voor een optimale dienstverlening en openbare orde en veiligheid."
Doelstellingen:
Doel | Resultaat |
1. Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen |
|
2. De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening |
|
3. De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering |
|
Activiteiten Programma Bestuur en Dienstverlening
Doelstelling (D1): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Er is inzet op het tegengaan van een toenemende bedreiging van ondermijnende criminaliteit voor de integriteit van de gemeente Losser, haar inwoners en ondernemers |
Versterken van lokale, (inter)regionale en internationale samenwerking en afstemming.
|
Er is adequate zorg op het gebied van brandweer, openbare orde, gezondheidszorg en rampen- en crisisbestrijding |
Voor de Veiligheidsregio Twente (VRT) vormen het regionaal risicoprofiel en het beleidsplan 2021-2024 de basis voor de programma’s van brandweer, GHOR, multidisciplinaire onderwerpen en Gemeenten. Centraal thema in het nieuwe beleidsplan is de inzet op het behoud van wat gerealiseerd is. Daarnaast wil de Veiligheidsregio innoveren door samen te werken met kennisinstituten, bedrijven, ondernemers en inwoners van Twente. |
Doelstelling (D2): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op uiteenlopende wijze betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten |
Speerpunt voor 2021 is onder andere het opstellen van een nieuwe Woonvisie en een omgevingsvisie, waarin inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden gevraagd wordt hun visie in te brengen. De coronacrisis maakt dat we moeten zoeken naar andere vormen van participatie. Dat kan wat vertraging met zich meebrengen. Bij de realisatie van de diverse woonprojecten wordt gekozen voor het informeren van belanghebbenden op een zodanig moment dat eventuele aanpassingen nog meegenomen kunnen worden. |
Intensievere samenwerking vindt plaats met nieuwe en bestaande partners en allianties |
We brengen ondernemers, (maatschappelijke) organisaties en burgers met elkaar in contact en zetten ons netwerk en onze kennis in ten behoeve van het ontwikkelen, stimuleren en borgen van de leefbaarheid binnen onze gemeente. De focus blijft waar nodig mede gericht op ondersteuning bij de gevolgen van en maatregelen in verband met Covid-19.
|
De (digitale) dienstverlening is van goede kwaliteit |
|
Doelstelling (D3): |
|
Resultaat |
Activiteiten/Speerpunten |
De financiële huishouding is zowel op korte als op lange termijn gezond |
|
Er is een evenwichtige ontwikkeling van de woonlasten |
|
Doelstelling (D1):
Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen.
|
Doelstelling (D2):
De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening.
|
Doelstelling (D3):
De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering.
|
|
Omwille van de inzichtelijkheid zijn de budgettair-neutrale mutaties, als gevolg van de actualisatie van de kostenverdeling, in totaliteit toegelicht in paragraaf 2.3 (onderdeel "0.4 Ondersteuning organisatie"). Deze komen dan niet afzonderlijk terug op de taakvelden hieronder. De reden hiervoor is nader toegelicht in de Leeswijzer. Ook zijn mutaties onder de € 5.000 niet afzonderlijk toegelicht.
0.1 Bestuur
De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 toe met € 49.000.
Voor een bedrag van € 24.000 wordt dit veroorzaakt door de aanpassing van de wedden van raads- en collegeleden aan de loonontwikkeling. En voor € 7.000 stijgen de lasten door de verhoging van de bijdrage aan Regio Twente.
0.2 Burgerzaken
De lasten op dit taakveld stijgen in 2021 ten opzichte van 2020 met € 117.000.
Dit wordt veroorzaakt door de kapitaallasten van het nieuwe systeem iBurgerzaken. Daarnaast is in de ramingen ook rekening gehouden met de kapitaallasten voor de Raas-server (uit de VJN2019). Deze kapitaallasten vallen in 2021 € 84.000 hoger uit dan in 2020. Tevens is er in 2021 een budget geraamd van € 25.000 voor de Tweede Kamerverkiezingen.
0.4 Ondersteuning organisatie
De lasten op dit taakveld stijgen in 2021 ten opzichte van 2020 met € 618.000.
De kosten van de bedrijfsvoering (kostenplaatsen) stijgen onder meer door investeringen in de organisatie en de actualisatie van de kostenverdeling. De kosten die niet rechtstreeks kunnen worden toegerekend aan de programma's/taakvelden worden aangemerkt als overhead en toegerekend aan dit taakveld. Op het onderdeel bestuursondersteuning stijgen de lasten door hogere kostentoerekening. Daarnaast vallen de geraamde lasten in 2021 hoger uit door lasten die voortvloeien uit de ontwikkelingen O&O, zoals opgenomen in de VJN2020.
Toelichting kosten bedrijfsvoering en kostenverdeling
De totale kosten van de bedrijfsvoering stijgen de komende jaren. De reden voor deze stijging is vooral terug te vinden in de VJN2020, waar vanuit de dvo met Enschede onderstaande kosten zorgen voor de toename van de benodigde budgetten voor dienstverlening en voor extra beleidsinspanningen op het gebied van automatisering en digitalisering:
Omschrijving | Bedrag |
Verhoging licentiekosten Microsoft | 30.000 |
Eisen privacy-toegankelijkheid | 20.000 |
Complexiteit contract en licenties | 23.600 |
Nieuwe digitale werkomgeving | 56.000 |
Verhoging digitale weerbaarheid | 38.600 |
Naheffing polis brandverzekering | 11.500 |
DVO Enschede-Losser: comp. ziekte | 102.600 |
Marktconforme tarieven postbezorging | 7.500 |
Wet- en regelgeving ICT | 45.000 |
Digitalisering dossiers | 163.000 |
Daarnaast is in de VJN2020 ook budget opgenomen voor formatieuitbreiding, met name in het Sociaal Domein. In totaal gaat het om een bedrag van € 370.000 extra.
De resterende stijging van de kosten is terug te voeren tot de aanpassing van de budgetten voor loon- en prijscompensatie.
De kosten voor de bedrijfsvoering worden volgens een vaste verdeelsystematiek verdeeld over de verschillende programma’s en taakvelden. De verdeling is voor het laatst herzien in 2018. Aangezien de ambtelijke organisatie van Losser dit jaar anders is georganiseerd, leidt de wijze van toerekening tot geringe verschillen per taakveld. Voor de totalen per programma heeft dit een beperkt effect. Zoals uit de tabel (zie beneden) ook te herleiden, is het saldo van de kostenverdeling gemeentebreed nihil; er is derhalve geen resultaatinvloed.
In onderstaande tabel hebben we de effecten van de interne verrekening (de mutatie) van de kosten van de bedrijfsvoering per programma en taakveld in beeld gebracht. Zoals we in de leeswijzer hebben aangegeven richten we ons in de toelichting op taakvelden op de overige afwijkingen ten opzichte van de begroting 2020.
0.5 Treasury
De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 af met bijna € 60.000. Enerzijds is de lage rente daarvan de oorzaak, anderzijds lukt het ons ondanks toenemende investeringen om de rente verder te verlagen door aflossing van (relatief) dure leningen.
De totale baten op dit taakveld nemen in 2021 af met bijna € 150.000. De steeds verder dalende rente betekent dat ook het renteomslagpercentage verder is verlaagd, conform de bepalingen in het BBV. Omdat het renteresultaat niet meer mag zijn dan 25% van de totale rentelasten is de renteomslag verlaagd van 1,5% naar 1%. Daarmee dalen de baten.
0.61 OZB woningen en 0.62 OZB- niet woningen
De lasten hebben betrekking op de vergoeding die wij betalen voor de werkzaamheden van het GBTwente. Door taakstellende bezuinigingen en steeds meer gemeenten die deelnemen daalt de bijdrage in 2021 nog licht ten opzichte van 2020.
De stijging van de baten is het gevolg van de indexatie van de tarieven conform de in de Voorjaarsnota 2020 opgenomen aanpassing met 2,1%.
0.64 Belastingen Overig
De totale lasten op dit taakveld nemen in 2021 af met € 34.000. De daling wordt voornamelijk veroorzaakt door het in 2020 incidenteel geraamde budget van € 35.000 voor het opstellen van het hondenbeleidsplan.
De totale baten op dit taakveld dalen in 2021 met € 47.000. Dit is het gevolg van het nogmaals verlagen van de tarieven van de hondenbelasting met € 50.000 volgend uit het raadsbreed bij de behandeling van de VJN2019 aangenomen amendement.
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
Na de opstelling van de VJN2020 is de meicirculaire door het rijk uitgebracht. Over de effecten hiervan bent u via een raadsinformatie d.d. 4 juni 2020 op de hoogte gebracht. De effecten zijn meegenomen in de ramingen over de jaren 2021-2024.
0.8 Overige baten en lasten
De lasten op dit taakveld hebben vooral betrekking op de stelpost kosten Corona (€ 500.000 in 2020 en 2021) en de stelpost onderuitputting kapitaallasten ( -/- € 100.000).