2. Programmaplan

 

 

De doelstellingen van het programmaplan zijn in 2018 opnieuw geformuleerd en hebben geleid tot een nieuwe programma-indeling

  1. Programma Sociaal
  2. Programma Fysiek
  3. Programma Bestuur en Dienstverlening

 

Totstandkoming en uitwerking doelstellingen

De doelstellingen zijn afgeleid van onze toekomstvisie Losser 2025 'Samen schatbewaarders van de gemeente Losser' en markeren de start van een nieuwe raads- en collegeperiode. Wij hebben de doelstellingen uitgewerkt in resultaten. Wat we ervoor gaan doen om de doelstellingen en resultaten te behalen wordt per programma toegelicht. Elk programma sluit met een overzicht van de beschikbare financiële middelen per doelstelling en totaal van het programma.

 

Verdeling van de baten en lasten per programma 2020

In onderstaande grafieken is het totaal van alle baten en lasten per programma (exclusief de mutaties in de reserves) opgenomen. 

 

Grafiek: totale baten per programma 2020 (bedragen x € 1.000) 

 

 

Grafiek: totale lasten per programma 2020 (bedragen x € 1.000)                  

 

 

2.1. Programma Sociaal

Programmadoel:
"De gemeente Losser stimuleert en faciliteert maatschappelijke deelname en zelfredzaamheid."

Doelstellingen:

  1. De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd
  2. Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte
  3. De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen
  4. De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg

 

Factsheet Sociaal Domein

Een samenvatting van de resultaten t/m 1e half jaar 2019 op het domein Participatie, Wmo en Jeugd is opgenomen in de factsheet Sociaal Domein. Daarnaast zijn wij in 2017 van start gegaan met pilots om meer regie te krijgen op de zorgkosten. De resultaten van deze pilots tot en met het 1e halfjaar 2019 hebben wij ook verwerkt in de Factsheet Sociaal Domein. Deze factsheet is opgenomen in bijlage 5.7 van deze programmabegroting. De resultaten van de pilots zijn betrokken bij de activiteiten van 2020 van programma Sociaal.

 

Wat willen we bereiken?

Doelenboom Programma Sociaal

 Doelstelling  Resultaat

1. De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd

  • Vrijwilligers zijn ondersteund.

2. Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte

  • Actieve deelname in de maatschappij is gestimuleerd.
  • Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp.
  • De behoefte van de inwoner t.a.v. algemene voorzieningen en activiteiten is goed uitgevraagd (door consulenten en vrijwilligers), op basis hiervan worden passende activiteiten ontwikkeld en materialen geregeld.

3. De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen

  • (Bestaande) initiatieven gericht op kwetsbare inwoners (bijvoorbeeld door armoede) zijn op elkaar afgestemd en gestimuleerd.
  • De vraag van de inwoners is integraal geanalyseerd en opgepakt.
  • De kennis en kunde van interne en externe verwijzers en andere betrokken partijen is optimaal benut.

4. De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg

  •  Ondersteuning en zorg is bereikbaar, dichtbij georganiseerd en toegankelijk voor de inwoners en is integraal, passend en kostenadequaat aangeboden.
  • Ingekochte ondersteuning en zorg is voldoende en van goede kwaliteit.

 

Wat gaan we er voor doen?

Activiteiten Programma Sociaal 

 

Doelstelling (S1):
De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

Inwoners zijn betrokken bij het in stand houden van goede basisvoorzieningen

Burgerparticipatie

Binnen de gemeentelijke organisatie wordt integraal uitvoering gegeven aan burgerparticipatie. We betrekken inwoners optimaal bij gemeentelijke ontwikkel- en besluitvormingsprocessen.

Welzijn

Om participatie, welzijn en gezondheid van onze inwoners te bevorderen organiseert Stichting Fundament activiteiten op het gebied van ontmoeten, bewegen, cultuur en deskundigheidsbevordering.

Daarnaast verzorgt zij het muziekonderwijs en bibliotheekwerk.

Fundament ontvangt hiervoor subsidie op basis van een ingediend jaarplan.

Voor wat betreft de welzijnsactiviteiten geldt dat deze zijn afgestemd op de gesignaleerde behoefte vanuit de lokale samenleving, de afdeling WIJZ en overige maatschappelijke partners.

De activiteiten van Fundament worden gemonitord op deelname en effectiviteit.

Statushouders

Ook in 2020 is er sprake van een te realiseren taakstelling voor de huisvesting van statushouders. We zullen hieraan voldoen in samenspraak met het COA, Stichting Palet en de woningcorporatie Domijn. Daarnaast zullen we activiteiten ondersteunen van maatschappelijke partners die gericht zijn op de bevordering van integratie en participatie van nieuwkomers. De voorbereidingen op de nieuwe Wet Inburgering, die per 2021 van kracht wordt, zijn in volle gang.

Mantelzorg

Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp. We gaan een onderzoek doen naar het vergroten van bekendheid van de ondersteuning en de behoeften van mantelzorgers in de gemeente Losser.

Succesvolle inwonerinitiatieven zijn ondersteund en hebben een structureel karakter

In het kader van bevordering burgerparticipatie worden inwonersinitiatieven, waaronder Right to challenge, voor zover zij passen binnen vastgesteld gemeentelijk beleid en niet in strijd zijn met wet- en regelgeving, zo veel mogelijk ondersteund en gestimuleerd. Bij Right to challenge wordt getracht de dorpsraden hierin een activerende en coördinerende rol te laten vervullen. 

Vrijwilligers zijn ondersteund

  • We organiseren de vrijwilligersprijs, waarbij extra waardering wordt toegekend aan vrijwilligersorganisaties en inwoners die zich als vrijwilliger hebben ingezet.
  • In samenwerking met de welzijnsorganisatie worden vrijwilligers middels activiteiten ondersteund, bijvoorbeeld door cursussen en ondersteuning door professionals.
  • We organiseren in 2020 twee keer een bijeenkomst waarbij vrijwilligersorganisaties en gemeente elkaar informeren over ondersteunende activiteiten.
  • We ondersteunen de vrijwillige inzet van het financieel spreekuur en de ondersteuning bij de thuisadministratie.

Doelstelling (S2):
Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

Het aanbod aan cultuur, recreatie en sport is gevarieerd

  • Het in mei 2019 gesloten lokale convenant ‘Losser met muziek’, dat ten doel heeft zoveel mogelijk kinderen structureel met muziek en andere cultuur in aanraking te brengen, wordt nader uitgewerkt.
  • Vanuit het samenwerkingsverband cultuurregio Twente wordt een lokale proeftuin ‘Maakplaatsen & Generators’ ingericht, met specifiek aandacht voor jongeren.
  • We zorgen voor nieuwe en vernieuwende culturele initiatieven (onder meer: Week van de Amateurkunst, Kunstweek, Lutterzand Literair) om een breder en/of nieuw publiek bij cultuur te betrekken.
  • We zorgen voor de inzet van ruim 6 fte combinatiefunctionarissen met als doel het versterken van het aanbod op het terrein van sport en cultuur.
  • Na de zomervakantie van 2020 vindt de oplevering plaats van de nieuwe sporthal in de kern Losser.
  • Met behulp van een financiële bijdrage van de gemeente realiseert Hockey Club Losser een kunstgrasveld in Overdinkel en de Dinkel Survival Runners een survivalaccommodatie in Losser.
  • Voor de periode tot en met 2020 is een convenant gesloten met het Jeugdsportfonds Overijssel en het Jeugdcultuurfonds Overijssel. Leergeld Losser fungeert als intermediair voor beide fondsen. Daarmee stimuleren we deelname van jeugd aan sport en cultuur. In 2020 doen we onderzoek naar mogelijke verlenging van het convenant.

De gezondheid en de actieve levensstijl van inwoners is gestimuleerd

  • Wij geven uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma dat is opgesteld op basis van de in 2019 vastgestelde Kadernota Gezondheid. Daarbij besteden we onder meer aandacht aan speerpunten als preventie van roken en alcohol- en middelengebruik en het stimuleren van een gezonde leefstijl. Middels de volgende projecten wordt concreet uitvoering gegeven aan de Kadernota:
    • Cool2bfit
    • Actieve Ontmoeting (uitbreiding)
    • Preventie en handhavingsplan alcohol/NIX18
    • Gezonde School/Gezonde Sportvereniging
    • Realisatie multifunctioneel sportveld Luttermolen.
    • In 2020 wordt de wet verplichte GGZ ingevoerd. Samen met de gemeenten in de regio Twente geven we uitvoering aan de wet, waaronder het inrichten van een regionaal meldpunt voor inwoners.

We werken samen met omliggende gemeenten aan de lobby tot het behoud van gezondheidszorgvoorzieningen in de nabijheid van onze burgers

Actieve deelname in de maatschappij is gestimuleerd

  • We continueren de scootmobielpool.
  • We continueren de inloop-GGZ en gaan de inloop (nog) meer onder de aandacht brengen bij onze partners en inwoners.
  • We continueren de activiteiten voor allochtonen vrouwen.
  • We geven uitvoering aan het ANWB- automaatje om minder-mobiele inwoners te laten deelnemen aan de maatschappij.
  • We gaan kinderen met een lichte beperking integreren bij reguliere (sport)activiteiten.
  • We laten de sociale kaart onderhouden om inwoners en professionele partners te informeren over de activiteiten in Losser. In 2019 is tevens een behoeftenonderzoek uitgevoerd over de voorzieningen die op de sociale kaart staan, de zogenaamde Zorgschouw. De uitkomsten hiervan worden geanalyseerd en waar nodig omgezet in acties.
  • In stand houden van de opvoedondersteunende website www.Loes.nl.
  • We streven naar een kwaliteitsverbetering van sport- en recreatieve voorzieningen, waarbij de inbreng van inwoners/verenigingen toeneemt ten opzichte van de overheid.
  • Naar aanleiding van de motie van de gemeenteraad in november 2018 is in 2019 een projectplan dementievriendelijke gemeente gerealiseerd. In 2020 wordt uitvoering gegeven aan dit projectplan. Bij de uitvoering van dit plan is van belang dat dementie wordt herkend door de maatschappij en dat dementerenden zolang mogelijk mee blijven doen in Losser.
  • We gaan in 2020 verder uitvoering gegeven aan de beleidsnota Integratie Statushouders.
  • We blijven ons inzetten om mensen  met een uitkering te activeren om deel te nemen aan de maatschappij: bij voorkeur via betaald werk. Streven is om de burgers naar vermogen in eigen onderhoud te laten voorzien. Onder andere door:
    • Individuele bemiddeling.
    • Het aanbieden van externe trajecten op maat, gericht op het aanleren van werknemersvaardigheden waardoor de kans op betaald werk hoger wordt.
    • Regionale en lokale werkgeversbemiddeling.
    • Uitvoering van de poortwachtersfunctie, waardoor de instroom in de Participatiewet-uitkering wordt beperkt.
    • Jongeren zonder startkwalificatie benaderen we in het kader van de "Twentse Belofte" om hun kansen te verhogen.
  • De samenstelling van het bestand is de afgelopen jaren verandert: de gemiddelde duur in de uitkering neemt toe omdat mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt al uitgestroomd zijn, of niet meer instromen.
  • Sinds 2015 vallen mensen met een arbeidshandicap onder de Participatiewet. Daarom is er ook in 2020 weer veel aandacht voor de bemiddeling en nazorg van cliënten met een afstand tot de arbeidsmarkt:
    • Vanuit het voorgezet speciaal onderwijs en het praktijk onderwijs (die vaak met een loonkostensubsidie aan het werk gaan)
    • Statushouders
    • Arbeidsgehandicapten (banenafspraak)
    • Mensen met een GGZ achtergrond
    • Alleenstaande ouders.
  • We richten ons per cliënt op het maximaal haalbare participatieniveau en duurzame plaatsingen. 

  • We bieden nazorg, omdat mensen eerder uitvallen uit het werk, bijvoorbeeld omdat de werknemer niet (meer) gewend is aan arbeidsritme of omdat er randvoorwaarden geregeld moeten worden om te kunnen werken. De gemeente heeft dan een rol om, in overleg met werkgever en werknemer, ervoor te zorgen dat iemand toch aan het werk kan blijven.

    • In samenwerking met werkgevers zetten we in op functiecreatie en jobcarving, om de functies passend te maken voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
    • We werken samen met GGZ-instellingen om klanten met psychische problematiek te begeleiden om arbeidsfit te worden.
    • Deze begeleiding doen we ook met de inzet van lokale projecten als FC. Noaber (incl. extra taalondersteuning) en het Servicebedrijf. En ook regionale projecten die zich richten op krapteberoepen of het stimuleren van ondernemerschap.
    • We zetten in op vermindering van laaggeletterdheid door het ondersteunen van het Taalpunt Losser en het project Digisterker van de bibliotheek Losser. We willen het bereik van het Taalpunt onder Nederlanders zonder migratieachtergrond verhogen 
      • Wij geven uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma dat is opgesteld op basis van de in 2019 vastgestelde Kadernota Gezondheid. Daarbij besteden we onder meer aandacht aan speerpunten als preventie van roken en alcohol- en middelengebruik en het stimuleren van een gezonde leefstijl.
      • In 2020 wordt de wet verplichte GGZ ingevoerd. Samen met de gemeenten in de regio Twente geven we uitvoering aan de wet, waaronder het inrichten van een regionaal meldpunt voor inwoners.
    • We werken samen met omliggende gemeenten aan de lobby tot het behoud van gezondheidszorgvoorzieningen in de nabijheid van onze burgers.

Onderwijs

  • In 2020 geven we uitvoering aan het Uitvoeringsplan Lokale Samenwerkingsagenda Losser om de doorgaande lijn van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te verbeteren en ouderbetrokkenheid te versterken.
  • We geven uitvoering aan het taalproject in Overdinkel met als doel het taalniveau van kinderen in de onderbouw van de basisscholen te verbeteren. Tevens overwegen we de mogelijkheid om dit voor Losser op te pakken.
  • We versterken de kwaliteit van de kinderopvang via aanvullende kwaliteitseisen. Hiermee waarborgen we de kwaliteit van de voorschoolse educatie.
  • We intensiveren de regeling voor Voor- en vroegschoolse educatie (van 12 naar 16 uur per week).

Cultuur

  • We zetten cultuur waar mogelijk ook in als bindmiddel door binnen culturele activiteiten en projecten specifiek aandacht te besteden aan de participatie van kwetsbare groepen.
  • Naar aanleiding van een lokale wens in Overdinkel (onder meer: Bruisend Overdinkel en Dorpsraad) worden de mogelijkheden voor een eigentijds Smokkel- en textielmuseum onderzocht.
  • Tetem ontwikkelt een lesprogramma rondom het smokkelthema, waarin media en techniek een plek krijgen.

Subsidies

  • We verstrekken incidentele, structurele en budgetsubsidies aan diverse organisaties, binnen het door de raad vastgestelde subsidiekader voor 2020.

Er is adequate onderwijshuisvesting voor zowel basis- als voorgezet onderwijs

In 2019 is de vernieuwbouw van het Twents Carmelcollege afgerond. Er bestaat verschil van inzicht met de belastingdienst over de mogelijkheid om de betaalde btw terug te vragen. Dit risico is ook in de Risicoparagraaf opgenomen. We wachten de uitspraak van de belastingdienst op het bezwaar af. Afhankelijk van de uitkomst wordt beroep overwogen.

Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp

  • We willen mantelzorgers ondersteuning aanbieden die past bij hun behoeften. De mantelzorgconsulent haalt tijdens de gesprekken met mantelzorgers op wat nodig is om de mantelzorg optimaal te blijven bieden.
  • In de werkgroep jonge mantelzorg worden de behoeften van de jonge mantelzorgers gepeild. De behoeften worden in 2020 omgezet in concrete acties.
  • In 2020 wordt het uitvoeringsplan mantelzorg dat in 2019 is ontwikkeld, gerealiseerd. In het plan is specifiek aandacht voor respijtzorg.
  • We organiseren in 2020 als blijk voor waardering een kerstmarkt voor mantelzorgers.

Doelstelling (S3):
De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

(Bestaande) initiatieven gericht op kwetsbare inwoners (bijvoorbeeld door armoede) zijn op elkaar afgestemd en gestimuleerd

  • Het vergroten van de bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuning voor het sociaal domein, door informatievoorziening aan de inwoners en onze partners te verbeteren.
  • Regionaal zijn we in 2019 gestart met de pilot integrale onafhankelijke cliëntondersteuning, waarbij gezocht wordt naar een integrale aanpak cliëntondersteuning vanuit de cliëntondersteuningsorganisaties, gemeenten en de zorgverzekeraar vanuit de WLZ. Deze pilot wordt in 2020 gecontinueerd en loopt tot en met 2021.
  • We geven maatschappelijke partners ruimte om algemeen toegankelijke en betaalbare gemaksdiensten en sociale ontmoetingsplekken te realiseren, door het stimuleren en faciliteren van nieuwe samenwerkingsvormen (bijvoorbeeld Alzheimer café), die aansluiten op de behoefte van de inwoners.
  • Samenwerken bij wet overstijgende onderwerpen door beleidsmedewerkers, consulenten en administratie.
  • Preventieve voorlichtingen door externe partner aan jongeren continueren door onder andere de welzijnsorganisatie en Halt. We hebben ingezet op nauwe samenwerking met deze organisatie in 2020.
  • We stimuleren de samenhang tussen diverse initiatieven die gericht zijn op het verminderen van armoede en problematische schulden door vrijwilligers en professionals die op dit terrein werkzaam zijn met elkaar in contact te brengen, zodat zij elkaars werkwijze kennen en cliënten beter kunnen doorverwijzen.
  • We willen het bereik van de regelingen die gericht zijn op het bestrijden van armoede verhogen door de ondersteuning mogelijkheden en -regelingen breed bekend te maken onder cliënten en intermediairs. Gezinnen (met kinderen) hebben daarbij prioriteit, ook kinderen van werkende ouders.
  • We besteden extra aandacht aan verborgen armoede op het platteland. Dit door samen te werken met: het ROZ Twente (zelfstandigenondersteuning), de Ervencoaches en instanties die al contacten hebben met de inwoners die op het platteland wonen. Met name inwoners binnen de agrarische sector. Hierdoor verwachten we meer mensen in armoede 'op ons netvlies' te krijgen en ondersteuning te kunnen geven.
  • In 2020 wordt, in regionaal verband, de vroeg-signalering op basis van samenwerking met onder andere woningcorporaties, Menzis en waterleidingsbedrijf, voortgezet. Zodoende kan het ontstaan van problematische schulden zoveel mogelijk worden voorkomen.
  • Bovenstaande punten worden vanuit Losser gestimuleerd door inzet van de coördinator Armoedebeleid.
  • (Bewoners)initiatieven gericht op het bestrijden van armoede, zoals de Stichting Leergeld en Humanitas, worden ondersteund door het verlenen van subsidie en het stimuleren van samenwerking met andere organisaties.
  • De Stadsbank Oost Nederland voert voor ons de Schuldhulpverlening uit. Waar mogelijk proberen we lichtere vormen van begeleiding in te zetten, o.a. via budgetcoaching.

Samenwerking met het voorgezet speciaal onderwijs, praktijk onderwijs, ROC en het in beeld brengen van jongeren die niet zelfstandig aan het werk komen (te denken is aan onder andere niet-uitkeringsgerechtigden, zogenoemde Nuggers). We doen mee aan het regionale project om jongeren tot 28 jaar zonder startkwalificatie op te sporen en te begeleiding in het kader van het project "Twentse Belofte". 

De vraag van de inwoners is integraal geanalyseerd en opgepakt

  • Invulling blijven geven aan het integraal beleidsplan en de visie integraal werken, door de cliënt centraal te stellen, de hulpvraag breed uit te vragen en ondersteuning op maat in te zetten (dit kan ook inzet van het netwerk zijn).
  • We hebben intern werkgroepen opgericht om invulling te geven aan de ontwikkelopgaven uit het integraal beleidsplan voor 2020 tot en met 2022.

De kennis en kunde van interne en externe verwijzers en andere betrokken partijen is optimaal benut

  • We onderhouden en verfijnen de samenwerking met huisartsen, scholen, jeugdreclassering en jeugdbescherming.
  • We continueren de inzet van een sportcoach voor vroegsignalering.

Doelstelling (S4):
De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

Ondersteuning en zorg is bereikbaar en toegankelijk voor de inwoners en is integraal, passend en kostenadequaat aangeboden

  • De centrale toegang doorontwikkelen.
  • De Wasservice Losser is in 2019 gerealiseerd en wordt in 2020 voortgezet.
  • Met partners sturen op 'zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig.'
  • Analyseren van 'duurste' gezinnen, of de zorg nog steeds passend en adequaat is ingezet.
  • Overgang tussen de verschillende wetgevingen vloeiend laten verlopen, zodat inwoners hier zo min mogelijk hinder van ondervinden.
  • Structureel controleren of zorg rechtmatig geleverd is. Dit wordt onder andere gedaan door middel van gesprekken met de inwoner en controles bij aanbieders.
  • Monitoren van de top 10 aanbieders Wmo en Jeugd.
  • In 2020 besteden we extra aandacht aan groepen die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben, waaronder statushouders. Dit is de groep die, ondanks de aantrekkende arbeidsmarkt, niet zelfstandig aan het werk komt. Waar nodig krijgen mensen trajecten op maat aangeboden die bijdragen aan een maximaal haalbare inzetbaarheid. De consulenten monitoren de voortgang door regelmatig contact met de uitkeringsgerechtigden. Omdat in Overdinkel relatief veel mensen met een uitkering wonen, worden cliënten met een Participatiewetuitkering intensiever en meer nabij begeleid. Na een intake worden trajecten op maat aangeboden, die de actieve participatie in de maatschappij bevorderen.
  • Alle WSW-werknemers van Team Werken in Losser nemen actief deel in/aan de maatschappij. Dit gebeurt, vooralsnog tot 2021, door plaatsing bij het productiebedrijf van Larcom Oldenzaal, het Servicebedrijf en door plaatsing bij reguliere werkgevers. We realiseren dat door: in te zetten op persoonlijke ontwikkeling van de werknemers, het opbouwen en beheren van een netwerk van contacten en het leveren van maatwerk bij plaatsingen (jobcarving, jobcoaching, loonkostensubsidie, begeleidingsafspraken, passende tariefafspraken en de no-riskpolis).
  • Met ingang van uiterlijk 1 januari 2021 zullen nieuwe afspraken moeten zijn gemaakt met betrekking tot de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), de raamovereenkomsten met Larcom lopen per die datum af.
  • Voor de periode vanaf 2021 wordt onderzoek gedaan en een besluit voorbereid voor de doorontwikkeling van de uitvoering van de WSW. Hierbij wordt ook de verbinding onderzocht met de groep ‘nieuw beschut’ die onder de Participatiewet valt.  

Ingekochte ondersteuning en zorg is voldoende en van goede kwaliteit

  • Lokaal  en regionaal evalueren van de kwaliteit van zorg.
  • Het lokaal en regionaal bevorderen van kwalitatief goede en rechtmatige zorg voor (kwetsbare) inwoners door middel van controle aan de hand van het 'barrièremodel' en het kwaliteitskader Wmo en Jeugdhulp. Dit wordt gedaan door de lokale contractmanager en toezichthouder in nauwe afstemming met regionale contractmanagers en toezichthouders. 
  • Monitoren en continu evalueren van de werkzaamheden van en in samenwerking met, in ieder geval, de top 10 aanbieders Wmo en Jeugd.

 

Wat mag het kosten?

Doelstelling (S1):
De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd.

SubdoelTaakveldLasten Baten
S10.10 Mutatie reserves00
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie00
5.6 Media00
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie1.47654
6.81 Geëscaleerde zorg 18+00
Totaal  S11.47654

 

Doelstelling (S2):
Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte.

SubdoelTaakveldLasten Baten
S23.4 Economische promotie2010
4.2 Onderwijshuisvesting98326
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken1.038361
5.1 Sportbeleid en activering2020
5.2 Sportaccommodaties1.633606
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie2370
5.4 Musea190
5.5 Cultureel erfgoed2317
5.6 Media4710
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie15953
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie590
7.1 Volksgezondheid9220
Totaal  S25.9481.063

 

Doelstelling (S3):
De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen.

SubdoelTaakveldLasten Baten
S36.2 Wijkteams1.2000
Totaal  S31.2000

 

Doelstelling (S4):
De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg.

SubdoelTaakveldLasten Baten
S46.1 Samenkracht en burgerparticipatie00
6.2 Wijkteams00
6.3 Inkomensregelingen6.4555.258
6.4 Begeleide participatie4.448900
6.5 Arbeidsparticipatie6740
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)3.744211
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+2.6280
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-4.6460
6.81 Geëscaleerde zorg 18+00
6.82 Geëscaleerde zorg 18-4040
Totaal  S423.0006.368

Meerjarenperspectief 2019-2023 programma Sociaal

Programma SociaalRealisatie  2018Begroting  2019Begroting  2020Raming  2021Raming  2022Raming  2023
Lasten
3.4 Economische promotie188186201143145147
4.2 Onderwijshuisvesting906877983979970967
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken8591.0111.0381.0881.1731.173
5.1 Sportbeleid en activering226212202187190193
5.2 Sportaccommodaties1.9181.7481.6331.8161.7871.808
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie248234237238239240
5.4 Musea181819191920
5.5 Cultureel erfgoed32323242424
5.6 Media458471471471471471
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie270155159157178182
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie1.1401.4531.5361.5221.5051.509
6.2 Wijkteams1.6991.1411.2001.2341.2471.265
6.3 Inkomensregelingen6.6346.4276.4556.4226.4696.509
6.4 Begeleide participatie4.9414.7754.4484.1893.9943.972
6.5 Arbeidsparticipatie730652674678690701
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)3.1033.7843.7443.7703.8853.955
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+2.3862.6792.6282.6532.6812.741
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-4.1044.9874.6464.5684.5754.658
6.81 Geëscaleerde zorg 18+8500000
6.82 Geëscaleerde zorg 18-64397404407417424
7.1 Volksgezondheid706970922928859874
Totaal - Lasten30.68932.19831.62531.49331.51731.833
Baten
3.4 Economische promotie000000
4.2 Onderwijshuisvesting192626272727
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken284360361400473473
5.1 Sportbeleid en activering3900000
5.2 Sportaccommodaties607577606618629639
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie500000
5.4 Musea200000
5.5 Cultureel erfgoed61617171818
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie1433453474848
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie395354555657
6.3 Inkomensregelingen5.6235.2585.2585.2585.2585.258
6.4 Begeleide participatie1.112950900905934957
6.5 Arbeidsparticipatie000000
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)566210211210211201
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+100000
Totaal - Baten8.4467.4867.4867.5367.6537.679
Storting reserves
0.10 Mutatie reserves3100000
Totaal - Storting reserves3100000
Onttrekking reserves
0.10 Mutatie reserves614507253227227227
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie2100000
Totaal - Onttrekking reserves634507253227227227
Sociaal21.64024.20523.88623.73023.63823.927

Toelichting

De verschillen tussen bovenstaande tabel en onderstaande toelichting die niet worden verklaard, hebben betrekking op actualisatie van de kostenverdeling en loon- en prijscompensatie.

3.4 Economische promotie

In 2019 is met een amendement incidenteel € 25.000 subsidie aan de VVV toegekend, dit is in deze begroting ook voor 2020 gecontinueerd; vanaf 2021 vervalt dit bedrag. 

4.2 Onderwijshuisvesting

De stijging van de lasten in 2020 ten opzichte van de raming in 2019 wordt vooral veroorzaakt door de afronding van de vernieuwbouw van het Twents Carmel College in 2019. Daardoor nemen de kapitaallasten (rente en afschrijving) van deze investering toe met ongeveer € 110.000. De overige (kleinere) verschillen zijn het gevolg van doorberekende kosten, (vrijval van) kapitaallasten en loon- en prijscompensatie.

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Voor afgerond € 20.000 wordt de stijging van de begrote lasten in 2020 ten opzichte van 2019 veroorzaakt door actualisatie van de doorberekening van kosten. Daarnaast gaat het budget voor onderwijsachterstandenbeleid vanaf 2021 omhoog: in 2021 met € 40.000 en in 2022 nog eens met € 73.000. Eenzelfde stijging zien we terug bij de baten, we ontvangen de middelen voor het onderwijsachterstandenbeleid van het rijk. De overige verschillen zijn (vooral) het gevolg van loon- en prijscompensatie.

5.1 Sportbeleid en activering

De lasten dalen vanaf 2020 ten opzichte van de raming van 2019. Dit is vooral het gevolg van het wegvallen van het incidentele budget van € 15.000 voor de sportakkoorden uit de meicirculaire 2019. Verder zijn op dit taakveld uit de Voorjaarsnota 2019 de kosten van de ICT binnensportaccommodaties (structureel € 2.000) en de bijdrage van € 18.000 voor de Dinkel Survival Runners verwerkt. Incidenteel is ook nog in 2019 een bedrag van € 20.000 voor compensatie van sportverenigingen verwerkt. Het betreft compensatie voor het gedwongen uitwijken naar andere accommodaties in verband met de sloop en nieuwbouw van de Fakkel, Hierdoor dalen de lasten in 2021 nog eens verder ten opzichte van 2020. De overige kleinere verschillen worden veroorzaakt door doorberekening van kosten en actualisatie van kapitaallasten en loon- en prijscompensatie.

5.2 Sportaccommodaties

De lasten nemen in 2020 ten opzichte van 2019 met een bedrag van zo'n € 115.000 af. Voor € 90.000 komt dit doordat de investering in de installatiekosten voor het zwembad uit 2004 volledig is afgeschreven. Verder zijn in 2019 nog kosten geraamd voor de "oude" sporthal De Fakkel, deze vervallen in 2020 (in totaal bijna € 150.000). Tegenover deze lagere lasten staat dat in 2020 de bijdrage van € 100.000 aan het hockeyveld is opgenomen. De lasten op dit taakveld nemen vanaf 2021 toe door de rente en afschrijving van de nieuwbouw van de Fakkel, die in de loop van 2020 in gebruik wordt genomen. Verder zijn in 2020 de lasten van de tillift (incidenteel € 6.000) en het toezicht (structureel € 8.000) uit de VJN 2019 in deze begroting verwerkt.

De stijging van de geraamde baten heeft betrekking op de hogere huur die we ramen voor de nieuwe sporthal vanaf 2020.

Overige verschillen worden veroorzaakt door de actualisatie voor doorberekening van kosten, kapitaallasten en loon- en prijscompensatie.

5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie

Geen bijzonderheden.

5.4 Musea

Geen bijzonderheden.

5.5 Cultureel erfgoed

Geen bijzonderheden.

5.6 Media

Geen bijzonderheden.

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Het overgrote deel van de stijging van de lasten ten opzichte van 2019 (zo'n € 50.000) is het gevolg van de actualisatie van de doorberekende kosten. Door onder meer uitbreiding van de formatie worden meer kosten aan de taakvelden toegerekend. Verder zijn de incidentele bedragen voor het Ommetje vuilstort Tiekerveen (€ 25.000 in 2019 en € 5.000 in 2020) en het budget voor het haalbaarheidsonderzoek naar het smokkel- en textielmuseum (€ 10.000) verwerkt. Overige verschillen vloeien voort uit de actualisatie van kapitaallasten en loon- en prijscompensatie.

En hoewel de baten nagenoeg gelijk blijven levert het wegvallen van de door te belasten detachering een nadeel van afgerond € 23.000 op. Daarentegen vallen de geraamde baten in 2020 weer € 20.000 hoger uit doordat incidenteel in 2019 rekening wordt gehouden met het niet innen van bijdragen als gevolg van het profijtbeginsel. Per saldo dalen de baten op dit taakveld licht.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

De lasten op dit taakveld stijgen in 2020 met € 82.000 ten opzichte van 2019. De stijging in de jaren erna ten opzichte van 2019 is respectievelijk € 70.000, € 52.000 en € 56.000.

Het grootste deel hiervan komt voor rekening van de indexering van de subsidie van Fundament. Dit gaat om een bedrag van € 50.000, oplopend tot (afgerond) € 70.000 in 2023. Verder is voor de jaren 2019, 2020 en 2021 respectievelijk € 10.000, € 30.000 en € 20.000 opgenomen voor de coördinator van het Trefhuus. Ten opzichte van 2019 geeft dit in 2020 een stijging van de lasten van € 20.000, in 2021 een stijging van € 10.000, terwijl in 2022 en 2023 de lasten juist weer een daling laten zien van € 10.000. 

6.2 Wijkteams

De kosten op dit taakveld nemen ten opzichte van 2019 toe van bijna € 60.000 in 2020 tot iets meer dan € 124.000 in 2023. Deze stijging is vrijwel uitsluitend het gevolg van de actualisatie van de kostenverdeling. 

6.3 Inkomensregelingen

Op het onderdeel Participatiewet gaan we vanuit dat de kosten de komende jaren ongeveer hetzelfde blijven. De daling van de uitkeringen zet nog door maar zal op enig moment afvlakken en de kosten van de loonkostensubsidies zullen vanaf 2020 jaarlijks met € 20.000 stijgen, aangezien steeds meer arbeidsgehandicapten met een loonkostensubsidie aan het werk gaan. 

6.4 Begeleide participatie

Op het onderdeel sociale werkvoorziening is een actuele herberekening van de loonkosten gemaakt. Dit heeft een voordeel van € 229.000 tot gevolg in 2020. De overige kosten blijven nagenoeg gelijk.

6.5 Arbeidsparticipatie

Geen bijzonderheden.

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

De lasten 2018 en de eerste maanden van 2019 zijn voor een groot deel de basis geweest voor de begroting 2019 en 2020. De baten in deze jaren zijn in overeenstemming gebracht met de ontwikkeling dat de eigen bijdrage voor mensen die gebruik maken van voorzieningen uit de Wmo per 1 januari 2019 voor iedereen gelijk is. Vanaf 1 januari 2020 wordt een aantal hulpmiddelen, die nu onder de Wmo 2015 vallen, overgeheveld naar de WLZ. Het betreft onder andere de aanvraag van nieuwe mobiliteitshulpmiddelen (bij voorbeeld rolstoelen en scootmobielen) en roerende voorzieningen (bijvoorbeeld tilliften) voor cliënten woonachtig in een WLZ-instelling. Dit zorgt voor een daling van het aantal te verstrekken hulpmiddelen vanaf 2020. Met deze wijziging verwachten we op langere termijn een daling in de kosten Wmo hulpmiddelen, vanwege het feit dat deze daling zeer geleidelijk zal gaan en de gemeente verantwoordelijk blijft voor de al verstrekte hulpmiddelen. Daaronder vallen ook de kosten voor reparatie en onderhoud. Met deze ontwikkeling zal de rijksbijdrage ook dalen. Omdat het lastig in te schatten is, wordt de begroting op dit onderdeel (nog) niet aangepast. Daarnaast wijzen de demografische ontwikkelingen er op dat de gemeente Losser aan het vergrijzen is. Dit zal naar verwachting leiden tot een stijging van de zorgbehoeften. We houden deze ontwikkelingen in de gaten en we gaan hier in de begrotingen van de komende jaren op anticiperen.

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

De toegepaste indexering huishoudelijke ondersteuning was in de begroting hoger geraamd dan werkelijk noodzakelijk is. In de Voorjaarsnota 2019 is een aanpassing in de begroting doorgevoerd aan de hand van de actuele cijfers. Hierdoor is een aframing van budget in 2020 mogelijk van € 59.000 ten opzichte van 2019. De begroting van de overige budgetten zijn ongewijzigd gebleven.

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

De begroting is op het onderdeel Jeugd ondersteuningsbehoeften in overeenstemming gebracht met de actuele kosten op basis van de jaarrekening 2018 en de eerste maanden van 2019. De begroting 2020 is hierdoor naar beneden bijgesteld met € 340.000.

6.81 Geëscaleerde zorg 18+

De ontwikkelingen omtrent de geëscaleerde zorg 18+ geven geen aanleiding om tot beleidswijzigingen over te gaan.  

6.82 Geëscaleerde zorg 18-

De ontwikkelingen omtrent de geëscaleerde zorg 18- geven geen aanleiding om tot beleidswijzigingen over te gaan.  

7.1 Volksgezondheid

De totale lasten op dit taakveld dalen de komende jaren ten opzichte van 2019, van € 48.000 in 2020 tot afgerond € 100.000 in 2023. De daling wordt vooral veroorzaakt doordat in 2019 via resultaatbestemming uit de Jaarrekening 2018 eenmalig een bedrag van bijna € 140.000 voor het project Gezond in de Stad is geraamd. Daarnaast is tot en met 2021 voor dit project nog een ruim € 60.000 geraamd, dit budget vervalt in 2022 waardoor de lasten nog eens extra dalen.

Daar staat tegenover dat we op dit taakveld voor de invoering van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) in de meicirculaire vanaf 2020 een bedrag van ruim € 32.000 hebben ontvangen (via zogeheten taakmutaties. Zie daarvoor ook de brief over de gevolgen van de meicirculaire 2019. 

Daarnaast zien we vanaf 2020 een stijging van de lasten met bijna € 65.000. Dit extra geld is bestemd voor de Regio Twente en is vooral bedoeld voor de uitvoering van het rijksvaccinatieprogramma. Deze taak is vanaf dit jaar belegd bij Regio Twente, we hebben daarvoor via de algemene uitkering (via de septembercirculaire 2018) ook extra middelen ontvangen.

 

 

 

2.2. Programma Fysiek

Programmadoel:
"Losser is een duurzame, schone en veilige gemeente met ruimte voor de kwaliteiten van het Noordoost Twentse landschap en de vitale dorpskernen."

Doelstellingen:

  1. De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving
  2. De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen
  3. We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties
  4. In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven

 

Wat willen we bereiken?

Doelenboom Programma Fysiek

Doel  Resultaat

1. De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving

  • De kernkwaliteiten van het landschap zijn behouden en versterkt in samenwerking met belanghebbenden.
  • Sloop en hergebruik van voormalige agrarische gebouwen is gefaciliteerd.
  • De gemeente Losser is ontsloten met goede verbindingen tussen kerkdorpen, natuurgebieden en omliggende steden.
  • De relatie tussen de dorpskernen en het omliggende landschap in de gemeente Losser is duurzaam versterkt.

2. De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen

  • Het toerisme is versterkt door differentiatie van het verblijfsrecreatief aanbod, kwaliteitsverbetering en productvernieuwing.
  • Werkgelegenheid is gestimuleerd doordat bestaande en nieuwe bedrijven zowel binnen de gemeente als de regio kansen en ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen.
  • De gemeente Losser is vermarkt als de 'Schatkamer van Twente'.

3. We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties

  • Het thema Duurzaamheid is stelselmatig betrokken in de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijke taken en initiatieven.
  • De gemeente Losser is in 2022 minimaal 20% energieneutraal.
  • De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren.
  • De gemeente Losser voldoet aan de doelstellingen van 'Afvalloos Twente in 2030'.
  • Er zijn maatregelen genomen om verontreiniging van de bodem te voorkomen.
  • We maken de gemeente Losser klimaatbestendig in een tempo dat gelijk is aan de (verwachte) snelheid van de klimaatverandering.

4. In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven

  • De openbare ruimte is schoon, heel en veilig.
  • De openbare ruimte is kwalitatief passend ingericht afgestemd op de gebruiksfunctie.
  • Bij het vervangen en verbeteren van voorzieningen in de openbare ruimte zijn op integrale wijze de brede gemeentelijke doelstellingen nagestreefd.
  • De gemeente Losser borgt de omgevingskwaliteit en sociale cohesie  door de actuele regels correct toe te passen en te handhaven en verantwoord ruimte te bieden.
  • Er is variatie en kwaliteit in het woningaanbod.
  • Kernen hebben een aantrekkelijk en toekomstbestendig voorzieningenniveau.

Wat gaan we er voor doen?

Activiteiten Programma Fysiek

Doelstelling (F1):
De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

De kernkwaliteiten van het landschap zijn behouden en versterkt in samenwerking met belanghebbenden

Samenwerking

We zetten ons netwerk en kennis proactief in ten behoeve van het ontwikkelen, stimuleren en borgen van de kwaliteiten van het landschap. Dat doen we door ondernemers, (maatschappelijke) organisaties en burgers met elkaar in contact te brengen. We bieden Losser aan als 'proeftuin', als ware het een 'living lab losser' voor zover passend bij onze doelstellingen.

Dierenwelzijn

We geven uitvoering aan de actiepunten uit de nota dierenwelzijn, waarmee we verantwoord samenleven in een duurzame en diervriendelijke gemeente centraal bevorderen.

Uitvoeringactiviteiten

  • Om te voorkomen dat landschapselementen illegaal worden verwijderd gaan we inzetten op meer handhaving om het landschap te beschermen.
  • In samenspraak met de provincie en andere gemeenten in NOT ontwikkelen we een beloningssysteem voor landschapsonderhoud.
  • Voorzetting uitvoering Cascobeleid en actualisatie Cascokaart in overleg met de andere gemeenten in Noordoost-Twente.
  • Vergroten van het aantal bomen in de kernen, door extra bomen te planten op de meest geschikte plaatsen.
  • In het Groenbeleid- en beheerplan geven we ook aandacht aan de mogelijkheden van versterking van de landschapskwaliteit rondom onze kernen en in het buitengebied. Onder meer door gericht beheer van gemeentelijke houtwallen en wegbermen, kan extra kwaliteit worden toegevoegd.

Sloop en hergebruik van voormalige agrarische gebouwen is gefaciliteerd 

We geven uitvoering aan de beleidsnotitie “Buitengebied met ruimtelijke kwaliteit”, waarin we nieuwe beleidsinstrumenten mogelijk maken die het slopen van voormalige agrarische bebouwing eenvoudiger maakt voor eigenaren. Daarbij verbinden we de ontwikkelbehoefte met de sloopopgave. 

De gemeente Losser is ontsloten met goede verbindingen tussen kerkdorpen, natuurgebieden en omliggende steden

  • We beschikken over goede recreatieve voorzieningen en streven naar de 'basis op orde’. Knelpunten in routes lossen we waar mogelijk op. Hierin werken we samen met Routenetwerken Twente.
  • We ontsluiten het gebied rondom de voormalige vuilstort Tiekerveen zodat er een 'ommetje' in Overdinkel ontstaat.
  • Verbetering Hogeboekelweg (groot onderhoud asfaltverharding in combinatie met fietsvriendelijke inrichting).
  • Beschikken over goede recreatieve voorzieningen en de 'basis op orde'. Knelpunten in routes waar mogelijk oplossen. Samengewerkt wordt met het Routebureau van de Regio Twente.
  • Verankeren “ontbrekende schakel in LAGA-fietspad (achter bedrijventerrein De Pol”) in gebiedsproces rondom de Dinkel.
  • Vaststellen van een Gemeentelijke Mobiliteitsvisie (met uitvoeringsprogramma Mobiliteit).
  • Inzetten op behoud van de huidige lijnvoering voor het openbaar vervoer.
  • Gemeente Losser maakt met zeven andere Twentse gemeenten deel uit van MaaS-pilot Twente. Begin 2020 gaat de MaaS-pilot Twente van start. Dit biedt mogelijkheden om alternatieve vervoerswijzen in te laten zetten in het landelijk gebied.
  • Gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid voor verschillende leeftijdsgroepen.

De relatie tussen de dorpskernen en het omliggende landschap in de gemeente Losser is duurzaam versterkt

  • We gaan opnieuw de boomfeestdag organiseren om daarmee ook de betrokkenheid van de Losserse jeugd bij het groen te versterken.
  • Opstellen van Visies voor Kwaliteitsimpuls Beuningen en Glane.
  • Start voorbereiding en zo mogelijk uitvoering van deelprojecten uit het programma “Losser aan de Dinkel”.
  • Start voorbereiding en zo mogelijk uitvoering van deelproject “Dorpsranden De Lutte” uit programma “Kwaliteitsimpuls De Lutte”.

Doelstelling (F2):
De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Taakveld

Activiteiten/Speerpunten

Het toerisme is versterkt door differentiatie van het verblijfsrecreatief aanbod, kwaliteitsverbetering en productvernieuwing

  •  In 2020 evalueren we de wijze waarop de sector uitvoering geeft aan het in 2019 herziene Actieprogramma recreatie & toerisme, de nieuwe positie van het Toeristisch Genootschap Losser daarin en het eventueel continueren van het subsidiebudget.

Werkgelegenheid is gestimuleerd doordat bestaande en nieuwe bedrijven zowel binnen de gemeente als de regio kansen en ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen

  • Het college bezoekt bedrijven en we organiseren en/of faciliteren ondernemersbijeenkomsten.
  • Er vindt zowel ambtelijk als bestuurlijk periodiek overleg plaats met de verschillende ondernemersverenigingen en haken aan bij de Samenwerkende Ondernemersverenigingen Gemeente Losser.
  • Op Twentse schaal ondersteunen we de Agenda voor Twente en proberen waar mogelijk lokale initiatieven te verbinden.
  • We onderzoeken hoe we de weekmarkt kunnen versterken met een positieve spin off voor het winkelgebied. 

De gemeente Losser is vermarkt als de Schatkamer van Twente

  •  We zetten onze gemeenschap op de kaart, zodat Losser wordt gevonden om te wonen, werken en recreëren. Daarvoor ontwikkelen we een portal “schatkamer van Twente”.
  • We stimuleren de productontwikkeling in Noordoost Twente rondom het ‘Twents Blokje Om’ (Lange Afstand Wandelroute) via de Tourist Info de Lutte Losser.
  • We presenteren de gemeente aan de hand van drie films, met als thema’s: wonen, werken en vrije tijd.

Doelstelling (F3):
We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties.

Taakveld

Activiteiten/Speerpunten

Duurzaamheid is stelselmatig betrokken in de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijke taken en initiatieven

  • Algemeen. De uitvoering van het duurzaamheidsbeleid is verankerd in de dynamische uitvoeringsagenda ‘Duurzaam Losser’. Deze wordt jaarlijks geactualiseerd/bijgesteld.
  • Educatie / bewustwording van de medewerkers van de gemeente Losser in het Transitiehoes (Aloysiuslocatie).
  • Opstellen windbeleid in NOT-verband.
  • Onderzoek naar de eigen mogelijkheden voor grootschalige opwek van zonne-energie op gemeentelijke gronden/-eigendommen.
  • Onderzoek naar mogelijkheden van geothermie bij voormalige NAM-locaties.
  • Continuering van het gefaseerd vervangen van openbare verlichting door energiezuinige LED-verlichting.

De gemeente Losser is in 2022 minimaal 20% energieneutraal

  • Het Transitiehoes wordt ingericht om de verbinding tussen de gemeentelijke organisatie en de samenleving op gebied van de energietransitie vorm te geven.
  • Er worden ‘Greune deals’ met woningcorporatie(s), scholen en verenigingen en bedrijven gesloten.
  • Een doorvertaling van het gasloos bouwen naar bestaande en toekomstige woningvoorraad is gemaakt in de vorm van de Warmtetransitievisie. Deze wordt vertaald naar Wijk-uitvoeringsplannen.
  • Initiatieven voor zonneparken, windmolens en biogasinstallaties worden binnen kaders gefaciliteerd.
  • De verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed wordt uitgevoerd ter voorbereiding op een energieneutrale portefeuille.
  • We participeren in regionale fora voor grootschalige energieopwekking en -distributie. 
  • Stimuleren van lokale energie coöperaties.

De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren

  •  We zetten ons netwerk en kennis pro actief in ten behoeve van het ontwikkelen en stimuleren van initiatieven op het gebied van duurzaamheid
  • Bij gemeentelijke rioleringsprojecten worden inwoners actief benaderd om te stimuleren dat men het dakwater van de eigen woning afkoppelt van het vuilwaterriool en dit schone regenwater opvangt in regentonnen en/of de eigen tuin. Dit in combinatie met het bevorderen van ‘ontstenen’ en vergroenen van de tuinen (actueel zijn bijvoorbeeld Dorpstraat De Lutte, Gronausestraat Noord en Mollenbergstraat in de kern Losser.
  • We gaan een regeling opzetten om het gebruik van regentonnen te stimuleren.
  • Goede voorlichting en samenwerking voor klimaatbestendigheid, energietransitie en de circulaire economie.
  • Continueren Energiefonds voor verenigingen en bedrijven.
  • Uitvoering geven aan een fonds voor burgerinitiatieven.

De gemeente Losser voldoet aan de doelstellingen van 'Afvalloos Twente in 2030'

  • Een 2e evaluatie van het project 'Differentiatie tarieven Huis aan huis afval' uitvoeren. Daarna zo nodig aanvullende voorstellen formuleren, met als doel het aantal kilo's restafval te verminderen.
  • Scholen actief betrekken bij initiatieven om te komen tot een afvalloos Twente: ‘Schoon belonen’
  • We participeren in regionale fora.

Er zijn maatregelen genomen om verontreiniging van de bodem te voorkomen

Bij bedrijfscontroles wordt de bescherming van de bodem meegenomen. Die rol ligt nu voornamelijk bij de Omgevingsdienst Twente. Daarnaast hebben wij als uitvoerder van activiteiten de zorg voor een goede bodemkwaliteit. Voor grondverzet biedt de in 2019 vastgestelde bodemkwaliteitskaart een goed handelings- en toetsingskader. In 2019 is in regionaal verband een start gemaakt met de toevoeging van poly- en perfluoralkystoffen (PFAS), een nieuwe groep zeer zorgwekkende stoffen (ZZS), aan dit toetsingskader van de bodemkwaliteitskaart.

We maken de gemeente Losser klimaatbestendig in een tempo dat gelijk is aan de (verwachte) snelheid van de klimaatverandering

  • Duiden van de resultaten uit de regionale Klimaatstresstesten en op basis daarvan aangaan van dialogen met lokale stakeholders e.a.
  • Stellen van eisen aan ruimtelijke ontwikkelingen van derden op gebied van vooral waterberging en groen.
  • Bij ontwerp en uitvoering van gemeentelijke plannen (reconstructies openbare ruimte, ontwikkeling bestemmingsplannen en dergelijke) concrete maatregelen op gebied van klimaat en duurzaamheid doorvoeren.
  • Bij vervanging en aanvulling van bomen kiezen we voor soorten die beter bestand zijn tegen extremere omstandigheden. Bij de keuze voor beplanting streven we naar meer biodiversiteit en een groter aandeel bloeiende planten om de insectenpopulatie te bevorderen. Hiermee beogen we ook het bevorderen van natuurlijke vijanden van invasieve soorten zoals de eikenprocessierups.
  • Vergroten van het aantal bomen in de kernen, door extra bomen te planten op de meest geschikte plaatsen.

Doelstelling (F4):
In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven.

Taakveld

Activiteiten/Speerpunten

De openbare ruimte is schoon, heel en veilig

  • Start planproces Visie op kwaliteit openbare ruimte (verbrede Nota Kapitaalgoederen) t.a.v. inrichting- en beheerkwaliteit)
  • Opstellen groenbeleidsplan en -beheerplan.
  • Opstellen beleid- en beheerplan voor civieltechnische kunstwerken.
  • Deelnemen aan de zwerfvuildag 2020
  • We geven uitvoering aan het programma “Losser Schoon”.
  • Stimuleren van betrokkenheid van bewoners in de openbare ruimte.
  • Minimaal jaarlijks schouwen van de openbare ruimte, samen met de raad/dorpsraden.
  • Uitvoering maatregelen Hondenbeleidsplan op basis van tussenevaluatie.

De openbare ruimte is kwalitatief passend ingericht afgestemd op de gebruiksfunctie

  •  Binnen ruimtelijke projecten is aandacht voor de presentatie van kunst en erfgoed.
  • Herinrichting buitenruimte Erve Boerrigter, fase II, De Lutte ter verbetering van ‘ontvangstfunctie’ op basis van de visie “Kwaliteitsimpuls De Lutte”.
  • Planproces herinrichting centrumplein De Lutte en “Gastvrij De Lutte” mede ter bevordering doelstellingen op gebied van Recreatie en Toerisme (onderdeel Kwaliteitsimpuls De Lutte).
  • Herinrichting Hanhofweg (’t Keampke), deelproject uit Kwaliteitsimpuls De Lutte.
  • Voorbereiding en zo mogelijk uitvoering snelheidsremmende maatregelen Nitertweg/Dr. Staringstraat.
  • Uitwerken Wegenbeleidsplan; onderdeel wegvakken, waarbij gebruik/functie niet in overeenstemming is met huidige inrichting.
  • Het faciliteren/stimuleren van elektrisch rijden via het aanbieden van openbare laadinfrastructuur.

Bij het vervangen en verbeteren van voorzieningen in de openbare ruimte zijn op integrale wijze de brede gemeentelijke doelstellingen nagestreefd

 

Projecten in de openbare ruimte zijn opgenomen in het Meerjaren Investerings- en onderhoudsplan voor de openbare ruimte (MIP), waaronder:

  • Planproces ‘Kwaliteitsimpuls Beuningen’ en ‘Kwaliteitsimpuls Glane’.
  • Uitvoeren deelprojecten ‘Kwaliteitsimpuls De Lutte”.
  • Samen met partners en stakeholders opzetten en uitvoeren van een breed en dynamisch uitvoeringsprogramma Centrumplan Losser (op basis van het ‘Parapluplan centrum Losser’ en het centrumarrangement Losser)
  • Vervolg uitvoering Gronausestraat Noord en fase I van het Centrumplan (onder andere: parkeerterrein Langenkamp, Brinkstraat en omgeving).
  • Vervanging van openbare verlichting door energiezuinige LED-verlichting.
  • Waar mogelijk zoeken wij in onze groenvoorziening ruimte voor tijdelijke opvang van water (wadi’s) en speelvoorzieningen. Tegelijkertijd zorgen we voor een variatie in (bloeiende) planten die een fraaier beeld opleveren en een positief effect hebben op insecten. Bij het planten van bomen zorgen we voor voldoende doorwortelbare ruimte om een optimale groei te bereiken. Om ziekten en plagen tegen te gaan kiezen we voor meer afwisseling in boomsoorten.

De gemeente Losser borgt de omgevingskwaliteit en sociale cohesie  door de actuele regels correct toe te passen en te handhaven en verantwoord ruimte te bieden

Ten behoeve van de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2021, stellen we in 2020 de Omgevingsvisie op en werken we aan een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. We richten werkprocessen in conform de bedoeling van de wet en werken aan het ontsluiten van informatie via het landelijke digitale stelsel.

De zorg voor erfgoed krijgt meer aandacht. Onder meer op basis van de nieuwe Omgevingswet en het provinciale Interbestuurlijk toezicht. Teneinde dit te ondersteunen onderzoeken we de mogelijkheden van een Cultuurhistorische Waardenkaart.

Op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving zal ook voor het jaar 2020 een jaarprogramma worden opgesteld, waarin nader geprioriteerd wordt. In het kader van milieu vinden de werkzaamheden plaats vanuit de Omgevingsdienst Twente. Er is een goede samenwerking met de ODT en in 2020 zal dit ook verder worden doorontwikkeld. Daarnaast zal 2020 een jaar worden waarin we ons goed zullen gaan voorbereiden op de komst van de Omgevingswet, die ook op het gebied van handhaving de nodige impact zal hebben.

 

Er is variatie en kwaliteit in het woningaanbod

  •  We kiezen voor het kwalitatief programmeren, waarbij gestreefd wordt naar het afstemmen van wat we nodig hebben en wat we aanbieden.
  • In 2020 stellen we een nieuwe Woonvisie voor de komende 10 jaar op. Daarin besteden we onder meer aandacht aan sociale huur, ouderenhuisvesting, starters, kwaliteit van huisvesting en mitigerende maatregelen. Dit met als doel een balans tussen de woonbehoefte en de woningvoorraad na te streven.

Kernen hebben een aantrekkelijk en toekomstbestendig voorzieningenniveau

 We geven uitvoering aan de detailhandelsvisie, waarbij het aanbod aan winkelvloeroppervlak wordt afgestemd op de vraag en voor de kernen Losser, de Lutte en Overdinkel kernwinkelgebieden worden aangewezen om deze zo compact mogelijk en levendig te houden. 

 

Wat mag het kosten?

Doelstelling (F1):
De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving.

SubdoelTaakveldLasten Baten
F10.3 Beheer overige gebouwen en gronden64169
2.1 Verkeer en vervoer2.93872
2.5 Openbaar vervoer340
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie1.21630
8.1 Ruimtelijke ordening88558
Totaal  F15.714228

 

Doelstelling (F2):
De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

SubdoelTaakveldLasten Baten
F22.4 Economische Havens en waterwegen182
3.3 Bedrijfsloket en regelingen257116
3.4 Economische promotie14245
Totaal  F2289363

 

Doelstelling (F3):
We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties.

SubdoelTaakveldLasten Baten
F37.3 Afval2.0372.632
7.4 Milieubeheer1.0014
Totaal  F33.0382.636

 

Doelstelling (F4):
In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven.

SubdoelTaakveldLasten Baten
F47.2 Riolering2.4303.107
7.5 Begraafplaatsen191
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)4.9644.964
8.3 Wonen en bouwen866442
Totaal  F48.2798.514

Meerjarenperspectief 2019-2023 programma Fysiek

Programma FysiekRealisatie  2018Begroting  2019Begroting  2020Raming  2021Raming  2022Raming  2023
Lasten
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden736622641669693757
2.1 Verkeer en vervoer2.4974.2722.9383.1423.6183.691
2.4 Economische Havens en waterwegen151818191919
2.5 Openbaar vervoer273234343535
3.3 Bedrijfsloket en regelingen303246257258259262
3.4 Economische promotie141414141313
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie1.1581.1811.2161.2291.2581.291
7.2 Riolering1.9812.2572.4302.4482.4972.569
7.3 Afval1.9281.9482.0371.8481.8721.926
7.4 Milieubeheer7461.0721.0011.0101.0171.033
7.5 Begraafplaatsen01319192020
8.1 Ruimtelijke ordening8301.647885873886905
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)2.8057.6554.9643.2963.1082.955
8.3 Wonen en bouwen720933866886909930
Totaal - Lasten13.76121.91117.32015.74516.20416.408
Baten
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden1336969697071
2.1 Verkeer en vervoer788672737374
2.4 Economische Havens en waterwegen422222
3.3 Bedrijfsloket en regelingen111115116118118120
3.4 Economische promotie256242245248249254
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie435330303131
7.2 Riolering2.6842.9523.1073.0853.0023.063
7.3 Afval2.3932.4332.6322.2212.2312.277
7.4 Milieubeheer-244444
7.5 Begraafplaatsen011111
8.1 Ruimtelijke ordening1105758595960
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)2.9757.5774.9643.2963.1082.955
8.3 Wonen en bouwen909447442437434437
Totaal - Baten9.69414.03811.7429.6439.3829.349
Storting reserves
0.10 Mutatie reserves59868512121212
Totaal - Storting reserves59868512121212
Onttrekking reserves
0.10 Mutatie reserves7522.34546463633
2.1 Verkeer en vervoer00001010
Totaal - Onttrekking reserves7522.34546464643
Fysiek3.9126.2135.5466.0696.7897.028

Toelichting

De verschillen tussen bovenstaande tabel en onderstaande toelichting die niet worden verklaard, hebben betrekking op actualisatie van de kostenverdeling en loon- en prijscompensatie.

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Geen bijzonderheden.

2.1 Verkeer en vervoer

De bij de vaststelling van de jaarrekening 2018 beschikbaar gestelde € 1,7 mln. voor het wegwerken van achterstallig onderhoud aan de wegen is in 2019 incidenteel toegevoegd aan het onderhoudsbudget. In 2020 stijgen de doorberekende apparaatskosten met € 61.000 en de kapitaallasten met € 297.000 . Vanuit het onlangs vastgestelde wegenbeleidsplan wordt het onderhoudsbudget in 2020 verhoogd met € 110.000. De incidenteel in 2019 beschikbaar gestelde middelen voor de nota kapitaalgoederen (€ 30.000), een constructief risico-onderzoek voor infrastructurele kunstwerken (€ 60.000) en het opstellen van een gemeentelijke mobiliteitsvisie (€ 35.000) maken dat de uitbestede kosten in 2020 met € 125.000 lager uitvallen dan in 2019. De wijziging van de baten wordt veroorzaakt door een lagere doorberekende opbrengst vanuit de afdelingsbudgetten.

3.3 Bedrijfsloket en regelingen

In de voorjaarsnota 2019-2023 is vanaf 2020 € 9.000 extra subsidie voor de Regio Twente beschikbaar gesteld.

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

In 2020 stijgen de doorberekende apparaatskosten met € 35.000 ten opzichte van 2019. Ook aan batenkant is een lagere doorberekende opbrengst vanuit de afdelingsbudgetten de oorzaak van het verschil met de geraamde opbrengst 2019.

7.2 Riolering

In 2020 nemen de kapitaallasten toe met € 247.000, wordt € 28.000 meer aan apparaatskosten doorberekend, maar wordt € 17.000 minder uitgegeven aan advieskosten en onderhoud en € 86.000 minder toegevoegd aan de voorziening riolering. Aan batenkant levert de rioolheffing € 97.000 meer op dan in 2019 en vindt er een hogere onttrekking (€ 65.000) plaats uit de voorziening riolering. 

7.3 Afval

In 2020 stijgen ten opzichte van 2019 de doorberekende apparaatskosten met € 23.000 en de kosten voor afvalverwerking en inzameling (€ 125.000) en nemen de kosten voor inhuur af met € 4.000 en de onderhoudskosten met € 18.000. Aan de batenkant wordt een hoger opbrengst verwacht voor reinigingsheffing (€ 268.000) en een lagere bijdrage Nedvang (€ 32.000).

7.4 Milieubeheer

Bij de resultaatbestemming van de jaarrekening 2018 is voor 2019 incidenteel € 80.000 beschikbaar gesteld voor frictiekosten ODT. Vanaf 2020 is alleen het reguliere budget van zo'n € 25.000 euro beschikbaar. De ramingen voor de bijdragen aan de verbonden partijen (Regio Twente, Omgevingsdienst Twente, Veiligheidsregio Twente en GBT) zijn aan de hand van de ontvangen ontwerpbegrotingen 2020 geactualiseerd. De bijdrage van de VRT stijgt door het aflopen van de ingroeiregeling en voor alle ramingen geldt dat het na-ijleffect van een hogere loon- en prijsstijging in 2018 negatief doorwerkt. 

7.5 Begraafplaatsen

De ramingen voor de bijdragen aan de Regio Twente zijn aan de hand van de ontvangen ontwerpbegrotingen 2020 geactualiseerd; een deel van de algemene bijdrage komt ten laste van dit onderdeel.

8.1 Ruimtelijke ordening

In de begroting 2019 zijn incidentele budgetten opgenomen voor het opstellen van een organisatiebrede omgevingsvisie (€ 85.000), flankerend beleid centrum Losser (€ 300.000) en een nota karakteristieke gebouwen (€ 20.000). Daarnaast is vanuit de resultaatbestemming 2018 geld vrijgemaakt voor het paraplu- en centrumplan Losser (€ 275.000) en voor cofinanciering (€ 150.000). Vanuit de afdelingen vindt in 2020 een hogere doorberekening van apparaatskosten plaats door kosten voor de communicatievisie, herwaardering van ambtelijke functies en strategisch advies (€ 63.000). 

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

Door de bij de jaarrekening 2018 vastgestelde actualisatie van de grondexploitaties zijn de budgetten zowel aan lasten- als batenkant gewijzigd.

8.3 Wonen en bouwen

Vanuit de voorjaarsnota is in 2019 incidenteel geld beschikbaar gesteld voor gebouwenbeheer/Planon (€ 36.000) en het verbeterplan Wabo (€ 35.000).

 

 

 

2.3. Programma Bestuur en Dienstverlening

Programmadoel:
"De gemeente zorgt voor een optimale dienstverlening en openbare orde en veiligheid."

Doelstellingen:

  1. Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen
  2. De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening
  3. De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering

Wat willen we bereiken?

Doelenboom Programma Bestuur en Dienstverlening

Doel  Resultaat

1. Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen

  • Er is ingezet op het tegengaan van een toenemende bedreiging van ondermijnende criminaliteit voor de integriteit van de gemeente Losser, haar inwoners en ondernemers.
  • Er is adequate zorg op het gebied van brandweer, openbare orde, gezondheidszorg en rampen- en crisisbestrijding.

2. De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening

  • Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op uiteenlopende wijze betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten.
  • Intensievere samenwerking vindt plaats met nieuwe en bestaande partners en allianties.
  • De (digitale) dienstverlening is van goede kwaliteit.

3. De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering

  • De financiële huishouding is zowel op korte als op lange termijn gezond.
  • Er is een evenwichtige ontwikkeling van de woonlasten.

 

Wat gaan we er voor doen?

Activiteiten Programma Bestuur en Dienstverlening

Doelstelling (D1):
Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

Er is ingezet op het tegengaan van een toenemende bedreiging van ondermijnende criminaliteit voor de integriteit van de gemeente Losser, haar inwoners en ondernemers

Versterken van lokale, (inter)regionale en internationale samenwerking en afstemming.

  • Verbinding versterken tussen openbare orde, veiligheid en handhaving (fysieke en sociale domein) door onder andere het opvoeren van gezamenlijke controles met partners en het versterken van de informatiepositie en -uitwisseling
  • Onderzoek en aanpak vindt plaats daar waar situaties vragen oproepen en mogelijk een bedreiging vormen voor de integriteit van de gemeente, inwoners en haar ondernemers.
  • Vergroten van bewustzijn/'awareness' en bevorderen van melden bij inwoners, ondernemers en organisaties, zowel extern als intern.

Er is adequate zorg op het gebied van brandweer, openbare orde, gezondheidszorg en rampen- en crisisbestrijding

In 2020 zal het AB van de VRT in het kader van uitvoering van wettelijke verplichte taken  het regionaal risicoprofiel en de het beleidsplan opnieuw vaststellen. Bij de voorbereiding hiervan wordt de gemeenteraad nadrukkelijk betrokken. Brandweer Twente draagt in 2020 in het kader van het  vastgestelde Dekkingsplan opnieuw zorg voor een professionele inzet op brandbestrijding (repressieve taken). Daarnaast wordt geïnvesteerd in brandpreventie, waaronder voorlichting.

In het kader van voorbereiding op crises en rampen nemen de bestuurlijke en ambtelijke  functionarissen die een rol bij crises hebben deel aan door het door de VRT aangeboden opleidings- en oefenplan.

Doelstelling (D2):
De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op uiteenlopende wijze betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten

Speerpunt voor 2020 is onder andere het opstellen van een nieuwe Woonvisie en een omgevingsvisie, waarin inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden gevraagd wordt hun visie in te brengen. Bij de realisatie van de diverse woonprojecten wordt gekozen voor het informeren van belanghebbenden op een zodanig moment dat eventuele aanpassingen nog meegenomen kunnen worden. 

Intensievere samenwerking vindt plaats met nieuwe en bestaande partners en allianties

We blijven samenwerking zoeken met partners, daar waar het een meerwaarde heeft in het verbeteren van de dienstverlening aan burgers, ondernemers en bezoekers.

De (digitale) dienstverlening is van goede kwaliteit

  • Naar aanleiding van de eerste bijeenkomst in 2019, organiseren we vanaf 2020 jaarlijks een dag waarop we nieuwe inwoners welkom heten.
  • We evalueren de pilot met de avondopenstelling in 2020.
  • We stimuleren het gebruik van digitale mogelijkheden.

Doelstelling (D3):
De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering.

Resultaat

Activiteiten/Speerpunten

De financiële huishouding is zowel op korte als op lange termijn gezond

  • Deze Programmabegroting 2020 laat voor vrijwel alle jaren een structureel positief saldo zien;

  • De weerstandsratio is rond de 3,0 en daarmee ruimschoots boven de norm van 1,8;
  • De overige kengetallen over de financiën tonen aan dat de financiële huishouding gezond is.

Er is een evenwichtige ontwikkeling van de woonlasten

  • Afgezien van inflatiecorrectie worden in de Programmabegroting 2020 geen voorstellen voor extra verhoging van de algemene belastingen gedaan.

 

Wat mag het kosten?

Doelstelling (D1):
Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen.

SubdoelTaakveldLasten Baten
D11.1 Crisisbeheersing en Brandweer1.6200
1.2 Openbare orde en Veiligheid38515
Totaal  D12.00615

 

Doelstelling (D2):
De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening.

SubdoelTaakveldLasten Baten
D20.2 Burgerzaken501255
Totaal  D2501255

 

Doelstelling (D3):
De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering.

SubdoelTaakveldLasten Baten
D30.1 Bestuur1.63658
0.4 Ondersteuning organisatie7.148183
0.5 Treasury6291.468
0.61 OZB woningen3153.423
0.62 OZB- niet woningen01.495
0.64 Belastingen Overig25166
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds035.062
0.8 Overige baten en lasten2600
0.9 Vennootschapsbelasting [VpB]310
Totaal  D310.04541.854

Meerjarenperspectief 2019-2023 programma Bestuur en dienstverlening

Programma DienstverleningRealisatie  2018Begroting  2019Begroting  2020Raming  2021Raming  2022Raming  2023
Lasten
0.1 Bestuur1.9351.6341.6361.7011.7521.784
0.2 Burgerzaken533541501531538519
0.4 Ondersteuning organisatie6.0006.9157.1487.2877.4227.563
0.5 Treasury802729629609575555
0.61 OZB woningen288320315297308313
0.64 Belastingen Overig2913025262627
0.8 Overige baten en lasten-3693682605966164
0.9 Vennootschapsbelasting [VpB]43131323333
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer1.5091.5481.6201.6281.6291.660
1.2 Openbare orde en Veiligheid306464385393398405
Totaal - Lasten11.03712.67912.55212.56412.74613.023
Baten
0.1 Bestuur3715858606162
0.2 Burgerzaken433397255254259264
0.4 Ondersteuning organisatie199186183185189189
0.5 Treasury1.1221.2121.4681.4121.4041.375
0.61 OZB woningen4.2653.3393.4233.4913.6013.671
0.62 OZB- niet woningen5031.4761.4951.5161.5191.548
0.64 Belastingen Overig212213166119119124
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds32.32634.69535.06235.53535.68436.641
0.8 Overige baten en lasten122-680000
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer500000
1.2 Openbare orde en Veiligheid71515151515
Totaal - Baten39.56541.52442.12542.58642.85143.887
Storting reserves
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten02.0921.314878306418
0.8 Overige baten en lasten3.99800000
Totaal - Storting reserves3.9982.0921.314878306418
Onttrekking reserves
0.10 Mutatie reserves143227123123123123
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten8793.4381.050533506386
Totaal - Onttrekking reserves1.0233.6651.173655628508
Dienstverlening-25.552-30.418-29.432-29.800-30.427-30.955

Toelichting

De verschillen tussen bovenstaande tabel en onderstaande toelichting die niet worden verklaard, hebben betrekking op actualisatie van de kostenverdeling en loon- en prijscompensatie.

0.1 Bestuur

De lasten op dit taakveld stijgen de komende jaren met zo'n € 50.000 per jaar. Dit is vooral het gevolg van de actualisatie van loon- en prijscompensatie. Alleen de lasten in 2020 ten opzichte van 2019 stijgen beperkt. Dit is het gevolg van de actualisatie van de ramingen voor de bijdrage aan Regio Twente. Per saldo stijgt deze bijdrage, maar binnen de begroting van Regio Twente leidt een nieuwe manier van kostentoerekening op grond van het BBV er toe dat de bijdrage voor het taakveld Bestuur is gedaald met zo'n € 30.000. 

0.2 Burgerzaken

Een belangrijke reden voor de lagere lasten in 2020 ten opzichte van 2019 is het feit dat er in 2020 (naar verwachting) geen verkiezingen zijn, terwijl in 2019 nog twee verkiezingen (provinciale staten en europese parlement) plaatsvonden. Daarnaast dalen zowel baten (met bijna € 140.000) als lasten (€ 70.000) door de aanpassing van de geldigheidsduur van paspoorten en ID-kaarten. Daarnaast houden we vanaf 2020 rekening met de kapitaallasten van het nieuwe systeem iBurgerzaken, een investering van meer dan € 400.000, waarvan de totale kapitaallasten bijna € 95.000 bedragen. Daarnaast is in de ramingen ook rekening gehouden met de kapitaallasten van de nieuw aan te schaffen Raas-server (uit de VJN 2019).

0.4 Ondersteuning organisatie

De totale kosten van de bedrijfsvoering (kostenplaatsen) stijgen de komende jaren onder meer door investeringen in de organisatie, de communicatievisie, uitbreiding van formatie en loon- en prijscompensatie. De stijging ten opzichte van 2019 is € 500.000 in 2020, en loopt op tot bijna € 1,5 mln. in 2023. De kosten die niet direct kunnen worden toegerekend aan de programma's/taakvelden worden aangemerkt als overhead en toegerekend aan dit taakveld. De stijging van de lasten voor ondersteuning van de organisatie/overhead lopen op van € 114.000 in 2020 tot € 430.000 in 2023. Ook op de onderdelen bestuursondersteuning, WEB Redactie, en riolering stijgen de lasten, vooral door hogere kostentoerekening. De geraamde lasten in 2019 vallen overigens nog hoger uit door de incidenteel beschikbare bedragen voor de BAG (€ 40.000) en de doorontwikkeling van de P&C (€ 25.000).

0.5 Treasury

De lasten op het onderdeel treasury dalen ten opzichte van 2019 gestaag. Dit komt door de aanhoudend lage rente.

Daar staat tegenover dat de inkomsten stijgen. Ondanks de lage rente hebben we het omslagpercentage (nu 1,5%) nog niet hoeven aanpassen. Omdat we wel steeds meer investeren kan meer rente aan de investeringen worden toegerekend. Dit leidt voor de treasury tot hogere inkomsten. In 2020 is de stijging ten opzichte van de raming 2019 bijna € 260.000.

0.61 OZB woningen

De lasten hebben betrekking op de vergoeding die wij betalen voor de werkzaamheden van het GBTwente. Door taakstellende bezuinigingen en steeds meer gemeenten die deelnemen daalt de bijdrage de komende jaren nog licht.

De stijging van de baten heeft betrekking op de aanpassing van de OZB voor inflatie. Wij verwijzen voor een verdere toelichting naar de algemene uitgangspunten voor deze begroting en de paragraaf Lokale Heffingen.

0.62 OZB- niet woningen

De stijging van de baten heeft betrekking op de aanpassing van de OZB voor inflatie. Wij verwijzen voor een verdere toelichting naar de algemene uitgangspunten voor deze begroting en de paragraaf Lokale Heffingen.

0.64 Belastingen Overig

De daling van de lasten op dit taakveld in 2020 ten opzichte van 2019 is het gevolg van het in 2019 incidenteel geraamde budget van bijna € 105.000 voor het opstellen van het hondenbeleidsplan.

De daling van de baten op dit taakveld is het gevolg van de halvering van de hondenbelasting vanaf 2021, inclusief de gevolgen van het raadsbreed bij de behandeling van de VJN2019 aangenomen amendement.

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds

Na de opstelling van de VJN2019 is de meicirculaire door het rijk uitgebracht. Over de effecten hiervan bent u inmiddels per brief geïnformeerd. De effecten zijn meegenomen in de ramingen voor de jaren 2020-2023.

0.8 Overige baten en lasten

De lasten op dit taakveld dalen in 2020 en volgende jaren ten opzichte van 2019 door het opschonen van de stelposten. Dit effect is al autonoom verwerkt in het middelenkader in de Voorjaarsnota 2019 en wordt hier verder ook toegelicht. Daarnaast is de stelpost onderuitputting kapitaallasten als uitvloeisel van het amendement van de raad bij de Voorjaarsnota als negatieve last op dit taakveld verwerkt.

Aan de batenkant op dit taakveld was in 2019 nog een stelpost toe te rekenen rente geraamd. Per 2020 is die vervallen. De toe te rekenen rente is nu volledig op het taakveld treasury verwerkt.