2. Programmaplan
De doelstellingen van het programmaplan zijn in 2018 opnieuw geformuleerd en hebben geleid tot een nieuwe programma-indeling
- Programma Sociaal
- Programma Fysiek
- Programma Bestuur en Dienstverlening
Totstandkoming en uitwerking doelstellingen
De doelstellingen zijn afgeleid van onze toekomstvisie Losser 2025 'Samen schatbewaarders van de gemeente Losser' en markeren de start van een nieuwe raads- en collegeperiode. Wij hebben de doelstellingen uitgewerkt in resultaten. Wat we ervoor gaan doen om de doelstellingen en resultaten te behalen wordt per programma toegelicht. Elk programma sluit met een overzicht van de beschikbare financiële middelen per doelstelling en totaal van het programma.
Verdeling van de baten en lasten per programma 2019
In onderstaande grafieken is het totaal van alle baten en lasten per programma (exclusief de mutaties in de reserves) opgenomen.
Grafiek: totale baten per programma 2019 (x € 1.000)

Grafiek: totale lasten per programma 2019 (x € 1.000)

2.1. Programma Sociaal
Programmadoel:
"De gemeente Losser stimuleert en faciliteert maatschappelijke deelname en zelfredzaamheid."
Doelstellingen:
- De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd
- Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte
- De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen
- De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg
Monitor Sociaal Domein
In 2017 zijn wij van start gegaan met pilots om meer regie te krijgen op de zorgkosten. De resultaten van deze pilots tot en met het 1e halfjaar 2018, hebben wij verwerkt in de Monitor Sociaal Domein. Deze monitor is opgenomen in bijlage 5.7 van deze programmabegroting. De resultaten van de pilots zijn betrokken bij de activiteiten van 2019 van programma Sociaal.
Wat willen we bereiken?
Doelenboom Programma Sociaal
Doelstelling |
Resultaat |
1. De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd
|
- Inwoners zijn betrokken bij het in stand houden van goede basisvoorzieningen.
- Succesvolle inwonerinitiatieven zijn ondersteund en hebben een structureel karakter.
- Vrijwilligers zijn ondersteund.
|
2. Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte
|
- Het aanbod aan cultuur, recreatie en sport is gevarieerd.
- De gezondheid en de actieve levensstijl van inwoners is gestimuleerd.
- Actieve deelname in de maatschappij is gestimuleerd.
- Er is adequate onderwijshuisvesting voor zowel basis- als voorgezet onderwijs.
- Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp.
|
3. De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen
|
- (Bestaande) initiatieven gericht op kwetsbare inwoners (bijvoorbeeld door armoede) zijn op elkaar afgestemd en gestimuleerd.
- De vraag van de inwoners is integraal geanalyseerd en opgepakt.
- De kennis en kunde van interne en externe verwijzers en andere betrokken partijen is optimaal benut.
|
4. De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg
|
- Ondersteuning en zorg is bereikbaar en toegankelijk voor de inwoners en is integraal, passend en kostenadequaat aangeboden.
- Ingekochte ondersteuning en zorg is voldoende en van goede kwaliteit.
|
Wat gaan we er voor doen?
Activiteiten Programma Sociaal
Doelstelling (S1): De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd.
|
Resultaat
|
Activiteiten/Speerpunten
|
Inwoners zijn betrokken bij het in stand houden van goede basisvoorzieningen
|
Burgerparticipatie
- Er wordt binnen de gemeentelijke organisatie integraal uitvoering gegeven aan burgerparticipatie. Inwoners worden optimaal betrokken bij gemeentelijke ontwikkel- en besluitvormingsprocessen.
Welzijn
- Om participatie, welzijn en gezondheid van onze inwoners te bevorderen organiseert de welzijnsorganisatie activiteiten op het gebied van ontmoeten, bewegen, cultuur en deskundigheidsbevordering.
- Daarnaast verzorgt zij het muziekonderwijs en bibliotheekwerk.
- De welzijnsorganisatie ontvangt hiervoor subsidie op basis van een ingediend plan van aanpak.
- Voor wat betreft de welzijnsactiviteiten geldt dat deze zijn afgestemd op de gesignaleerde behoefte vanuit de lokale samenleving, de afdeling WIJZ en overige maatschappelijke partners.
- Het muziekonderwijs zal in de loop van 2019 worden gehuisvest in de nieuwbouw van het Twents Carmelcollege en zal worden geherstructureerd conform de inhoud van de businesscase toekomst muziekonderwijs.
- De activiteiten van de welzijnsorganisatie worden gemonitord op deelname en effectiviteit.
Statushouders
- Ook in 2019 is sprake van een te realiseren taakstelling voor de huisvesting van statushouders. Wij zullen hieraan voldoen in samenspraak met woningcorporatie Domijn.
- Daarnaast zullen we activiteiten ondersteunen van maatschappelijke partners die gericht zijn op bevordering van integratie en participatie door nieuwkomers.
Cultuur
- Uit het in het eerste kwartaal van 2018 georganiseerde Creatief Café bleek dat meedenken en meepraten over cultuur lokaal wordt gewaardeerd. Daarom zal vaker een dergelijke bijeenkomst worden georganiseerd. Rondom verschillende thema’s en met wisselende groepen deelnemers.
- In het kader van cultuurparticipatie wordt onderzocht of de Losserse Cultuurprijs opnieuw kan worden ingesteld, in een nieuwe vorm.
- Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van intensievere culturele participatie van jongeren.
|
Succesvolle inwonerinitiatieven zijn ondersteund en hebben een structureel karakter
|
Cultuur
- Projecten of thema’s waarin cultuur integraal wordt verbonden met bijvoorbeeld sociaal-maatschappelijke en toeristisch-recreatieve thema’s (zoals Smokkeldorp Overdinkel) worden gestimuleerd.
Burgerparticipatie
- In het kader van bevordering burgerparticipatie worden inwonersinitiatieven, voor zover zij passen binnen vastgesteld gemeentelijk beleid en zij niet in strijd zijn met wet- en regelgeving, zo veel mogelijk ondersteund en gestimuleerd.
|
Vrijwilligers zijn ondersteund
|
- De vrijwilligersprijs wordt georganiseerd, waarbij extra waardering wordt toegekend aan vrijwilligersorganisaties en inwoners die zich als vrijwilliger hebben ingezet.
- In samenwerking met de welzijnsorganisatie worden vrijwilligers middels activiteiten ondersteund, bijvoorbeeld door cursussen en ondersteuning door professionals.
- Er wordt in 2019 twee keer een bijeenkomst georganiseerd waarbij vrijwilligersorganisaties en gemeente elkaar informeren over ondersteunende activiteiten.
- We ondersteunen de vrijwillige inzet bij de inzet bij het financieel formulier spreekuur en ondersteuning bij thuisadministratie.
|
Doelstelling (S2): Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte.
|
Resultaat
|
Activiteiten/Speerpunten
|
Het aanbod aan cultuur, recreatie en sport is gevarieerd
|
- We nemen deel aan de Brede Regeling Combinatiefuncties, houden de beschikbare formatieplaatsen in stand en streven indien mogelijk naar een verhoging van het aantal formatieplaatsen.
- We werken aan de planvoorbereiding en realisatie van een nieuwe sporthal in de kernen Losser en De Lutte.
- We onderzoeken op welke wijze het lokaal voortgezet onderwijs kan aansluiten bij de bestaande doorlopende leerlijn cultuur van het primair onderwijs.
- We stimuleren de instandhouding van culturele voorzieningen als drager voor een aantrekkelijk leef- en vestigingsklimaat voor bewoners, bezoekers en bedrijven.
- Het lokale materiële (o.m. monumenten) en immateriële (o.m. tradities, verhalen) erfgoed leveren een bijdrage aan vitale karakteristieke kerkdorpen.
|
De gezondheid en de actieve levensstijl van inwoners is gestimuleerd
|
- We bevorderen een gezonde en actieve leefstijl door inwoners de gelegenheid te bieden op verantwoorde wijze, tegen een aanvaardbare eigen bijdrage, in overeenstemming met eigen aanleg, interesse en mogelijkheden, te sporten en bewegen.
- Op basis van de in begin 2019 vast te stellen Kadernota Publieke Gezondheid wordt het uitvoeringsprogramma voor de periode 2019-2022 verder uitgewerkt en worden de in 2019 geplande interventies uitgevoerd.
|
Actieve deelname in de maatschappij is gestimuleerd
|
- We geven uitvoering aan de regelingen voor peuteropvang zodat alle peuters kunnen deelnemen aan voorschoolse educatie en daarmee een goede start hebben op de basisschool.
- We ontwikkelen de lokale educatieve agenda en daarmee het optimaliseren van de aansluiting kinderopvang, onderwijs en jeugdzorg.
- We continueren de scootmobielpool.
- We continueren de inloop GGZ en gaan de inloop (nog) meer onder de aandacht te brengen bij onze partners en inwoners.
- We handhaven de inloop voor allochtonen vrouwen.
- We geven uitvoering aan het ANWB-automaatje om minder mobiele inwoners te laten deelnemen aan de maatschappij.
- We gaan kinderen met een lichte beperking integreren bij reguliere activiteiten in samenwerking met de stichting Man.
- Het onderhouden van de sociale kaart om inwoners en professionele partners te informeren over de activiteiten in Losser.
- Om de inbreng van jeugdigen te vergroten en hun positie te versterken wordt de mogelijkheden rondom een kinder-/jongerenraad onderzocht.
- In stand houden van de opvoedondersteunende website www.Loes.nl.
- Het activeren van mensen met een uitkering om deel te nemen aan de maatschappij: bij voorkeur via betaald werk. Streven is om de burgers naar vermogen in eigen onderhoud te laten voorzien Onder andere door:
- Individuele bemiddeling.
- Het aanbieden van externe trajecten op maat gericht op het aanleren van werknemersvaardigheden waardoor de kans op betaald werk mogelijk wordt.
- Regionale en lokale werkgeversbemiddeling.
- Uitvoering van de poortwachtersfunctie, waardoor de instroom in de Participatiewet-uitkering wordt beperkt.
- Bemiddeling klanten met afstand tot de arbeidsmarkt:
- Vanuit het voorgezet speciaal onderwijs en praktijk onderwijs
- Statushouders
- Arbeidsgehandicapten (banenafspraak).
- Via een gerichte lokale en regionale werkgevers-benadering begeleiden we mensen nog effectiever naar werk.
- In 2019 besteden we extra en meer aandacht aan groepen die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben, waaronder statushouders. We richten ons per cliënt op het maximaal haalbare participatieniveau.
- We bieden nazorg. Aangezien mensen eerder uitvallen uit het werk, bijvoorbeeld omdat de werknemer niet (meer) gewend is aan arbeidsritme of er randvoorwaarden geregeld moeten worden om te kunnen werken. De gemeente heeft dan een rol om, in overleg met werkgever en werknemer, ervoor te zorgen dat iemand toch aan het werk kan blijven.
- In samenwerking met werkgevers zetten we ons in op functiecreatie en jobcarving om de functies passend maken voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
- We werken samen met GGZ-instellingen om klanten met psychische problematiek te begeleiden om arbeidsfit te worden.
- Deze begeleiding doen we ook met de inzet van lokale projecten als FC. Noaber en het Servicebedrijf. En ook regionale projecten die zich richten op krapteberoepen of het stimuleren van ondernemerschap.
- We zetten in op vermindering van laaggeletterdheid door het ondersteunen van het Taalpunt Losser en het project Digisterker van de bibliotheek Losser.
|
Er is adequate onderwijshuisvesting voor zowel basis- als voorgezet onderwijs
|
- De revitalisatie van het Twents Carmel College locatie Losser wordt afgerond. De ingebruikname van het gebouw is gepland in het voorjaar van 2019.
|
Mantelzorgers zijn ondersteund op het gebied van advies, informatie, respijtzorg en praktische hulp
|
- De gemeente wil mantelzorgers ondersteuning aanbieden die past bij hun behoeften. De mantelzorgconsulent haalt tijdens de gesprekken met mantelzorgers op wat nodig is om de mantelzorg optimaal te blijven bieden.
- In de werkgroep jonge mantelzorgers worden de behoeften van de jonge mantelzorgers gepeild. De behoeften worden omgezet in concrete acties.
- In 2019 vindt specifieke aandacht plaats voor verdere uitvoering van het respijtplan door de welzijnsorganisatie. Het ondersteunen van jonge mantelzorgers wordt gecontinueerd.
|
Doelstelling (S3): De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen.
|
Resultaat
|
Activiteiten/Speerpunten
|
(Bestaande) initiatieven gericht op kwetsbare inwoners (bijvoordbeeld door armoede) zijn op elkaar afgestemd en gestimuleerd
|
- Voor de periode tot en met 2020 is een convenant gesloten met het Jeugdsportfonds Overijssel en het Jeugdcultuurfonds Overijssel. Leergeld Losser fungeert als intermediair voor beide fondsen.
- Het vergroten van de bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuning, door de informatievoorziening aan de inwoners en onze partners te verbeteren.
- Maatschappelijke partners ruimte geven om algemeen toegankelijke en betaalbare gemaksdiensten en sociale ontmoetingsplekken te realiseren, door het stimuleren en faciliteren van nieuwe samenwerkingsvormen (bijvoorbeeld inloop ggz), die aansluiten op de behoefte van de inwoners.
- Samenwerken bij wet-overstijgende onderwerpen door beleidsmedewerkers, consulenten en administratie.
- Preventieve voorlichtingen door externe partners aan jongeren continueren door onder andere de welzijnsorganisatie en Halt.
- We stimuleren de samenhang tussen diverse initiatieven die gericht zijn op het verminderen van armoede en problematische schulden door vrijwilligers en professionals die op dit terrein werkzaam zijn met elkaar in contact te brengen, zodat zij elkaars werkwijze kennen en cliënten beter kunnen doorverwijzen.
- We willen het bereik van de regelingen die gericht zijn op het bestrijden van armoede verhogen door de ondersteuning mogelijkheden en -regelingen breed bekend te maken onder cliënten en intermediairs.
- (Gezinnen) met kinderen hebben daarbij prioriteit, ook van werkende ouders.
- We besteden extra aandacht aan verborgen armoede op het platteland, door samen te werken met het ROZ Twente (zelfstandigenondersteuning) en instanties die al contacten hebben met de inwoners die op het platteland wonen, met name binnen de agrarische sector. Hierdoor verwachten we meer mensen in armoede op ons netvlies te krijgen en ondersteuning te geven.
- In 2019 wordt in regionaal verband de vroeg-signalering, op basis van samenwerking met onder andere woningcorporaties, Menzis en waterleidingsbedrijf, verder uitgebouwd. Zodoende kan het ontstaan van problematische schulden zoveel mogelijk worden voorkomen.
- Bovenstaande punten worden vanuit Losser gestimuleerd door inzet van de coördinator Armoedebeleid.
- (Bewoners)initiatieven gericht op het bestrijden van armoede, zoals de Stichting Leergeld en Humanitas, worden ondersteund door het verlenen van subsidie en het stimuleren van samenwerking met andere organisaties.
- Samenwerking Stadsbank Oost Nederland.
- Samenwerking met het voorgezet speciaal onderwijs, praktijk onderwijs, ROC en het in beeld brengen van jongeren die niet zelfstandig aan het werk komen o.a. niet uitkeringsgerechtigden (Nuggers).
|
De vraag van de inwoners is integraal geanalyseerd en opgepakt
|
- Invulling geven aan het integraal beleidsplan en de visie integraal werken, door de cliënt centraal te stellen, de hulpvraag breed uit te vragen en ondersteuning op maat in te zetten (dit kan ook inzet van het netwerk zijn).
- Door integrale intake-benadering van de klanten, om het totale leefgebied van de klant in kaart te krijgen en te ontwikkelen, waaronder mogelijke armoede- of schuldenproblematiek.
|
De kennis en kunde van interne en externe verwijzers en andere betrokken partijen is optimaal benut
|
- De werkgroep Lokaal Educatieve Agenda (LEA), bestaande uit vertegenwoordigers van kinderopvang, basisonderwijs, voortgezet onderwijs en schoolbesturen, ondersteuning bieden bij het uitwerken van de LEA.
- Samenwerking met huisartsen, scholen, jeugdreclassering en jeugdbescherming, onderhouden en verfijnen.
- Kostenbewustzijn creëren bij partners. Het Twents inkoopmodel dat in 2019 van start gaat kent een andere manier van inkopen bij Wmo- en jeugdhulpaanbieders. Met de aanbieders is veel over de kosten/prijzen gesproken. Hierdoor hebben de aanbieders inzicht gekregen wat de prijzen waren en wat ze worden. Met een aantal aanbieders (jeugdreclassering en Jeugdbescherming) zijn afspraken gemaakt over de inzet van een voorziening en de kosten die daarmee gemoeid zijn. De kosten die met de voorziening gepaard gaan worden besproken en er wordt bekeken of de inzet van een goedkopere variant mogelijk is.
- Inzet van een sportcoach voor vroegsignalering.
- We informeren vrijwilligers en professionals over de mogelijkheden die aanwezig zijn op het gebied van armoedebestrijding en schuldhulpverlening, door middel van het organiseren van de bijeenkomsten “Kijkje in de keuken” door de coördinator armoedebeleid.
|
Doelstelling (S4): De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg.
|
Resultaat
|
Activiteiten/Speerpunten
|
Ondersteuning en zorg is bereikbaar en toegankelijk voor de inwoners en is integraal, passend en kostenadequaat aangeboden
|
- In 2019 besteden we extra aandacht aan groepen die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben, waaronder statushouders. Dit is de groep die, ondanks de aantrekkende arbeidsmarkt, niet zelfstandig aan het werk komt. Waar nodig krijgen mensen trajecten op maat aangeboden die bijdragen aan een maximaal haalbare inzetbaarheid. De participatieconsulenten monitoren de voortgang door regelmatig contact met de uitkeringsgerechtigden.
- Omdat in Overdinkel relatief veel mensen met een uitkering wonen, worden cliënten met een Participatiewet-uitkering intensiever en meer nabij begeleid. Na een intake worden trajecten op maat aangeboden, die de actieve participatie in de maatschappij bevorderen.
- Alle WSW-werknemers van Team Werken in Losser nemen actief deel in/aan de maatschappij. Dit gebeurt, vooralsnog tot 2021, door plaatsing bij het productiebedrijf van Larcom Oldenzaal en door plaatsing bij reguliere werkgevers. We realiseren dat door: in te zetten op persoonlijke ontwikkeling van de werknemers, het opbouwen en beheren van een netwerk van contacten en het leveren van maatwerk bij plaatsingen (jobcarving, jobcoaching, loonkostensubsidie, begeleidingsafspraken, passende tariefafspraken en de no-riskpolis).
- Met ingang van uiterlijk 1 januari 2021 zullen nieuwe afspraken moeten zijn gemaakt met betrekking tot de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), de raamovereenkomsten met Larcom lopen per die datum af.
- Voor de periode vanaf 2021 wordt onderzoek gedaan en een besluit voorbereid voor de doorontwikkeling van de uitvoering van de WSW. Hierbij wordt ook de verbinding onderzocht wordt met de groep ‘nieuw beschut’ die onder de Participatiewet valt.
- Centrale toegang door ontwikkelen.
- Uitvoering geven aan de nieuwe was- en strijkservice.
- Met partners sturen op 'zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig'.
- Analyseren duurste gezinnen of de zorg nog steeds passend en adequaat is inzet.
- Overgang tussen de verschillende wetgevingen vloeiend laten verlopen, zodat de inwoner hier zo min mogelijk hinder van ondervindt.
- Structureel controleren of zorg rechtmatig geleverd is door middel van sturing op resultaten. Bij evaluaties maken we gebruik van het regionaal format.
- Monitoren van de top 10 aanbieders Wmo en Jeugd.
|
Ingekochte ondersteuning en zorg is voldoende en van goede kwaliteit
|
- Lokaal evalueren van de kwaliteit van zorg.
- Het regionaal bevorderen van kwalitatief en rechtmatige zorg voor (kwetsbare) inwoners middels het 'barrièremodel' en het kwaliteitskader in samenwerking met de regionale en eventueel lokale toezichthouder en lokaal contractmanagement.
- Monitoren van de top 10 aanbieders Wmo en Jeugd.
|
Wat mag het kosten?
Doelstelling (S1):
De sociale cohesie in de dorpskernen van de gemeente Losser is gestimuleerd.
Subdoel | Taakveld | Lasten | Baten | S1 | 0.10 Mutatie reserves | 0 | 0 | 5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 0 | 0 | 5.6 Media | 0 | 0 | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1.375 | 63 | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | 0 | Totaal S1 | 1.375 | 63 |
|
Doelstelling (S2):
Het aanbod van (maatschappelijke) voorzieningen in de gemeente Losser sluit aan bij de lokale behoefte.
Subdoel | Taakveld | Lasten | Baten | S2 | 3.4 Economische promotie | 160 | 0 | 4.2 Onderwijshuisvesting | 987 | 30 | 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 831 | 180 | 5.1 Sportbeleid en activering | 197 | 0 | 5.2 Sportaccommodaties | 1.677 | 600 | 5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 234 | 0 | 5.4 Musea | 18 | 0 | 5.5 Cultureel erfgoed | 23 | 16 | 5.6 Media | 471 | 0 | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 155 | 48 | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 0 | 7.1 Volksgezondheid | 824 | 0 | Totaal S2 | 5.576 | 875 |
|
Doelstelling (S3):
De gemeente Losser zet in op vroegtijdige signalering om de zelfredzaamheid te bevorderen.
Subdoel | Taakveld | Lasten | Baten | S3 | 6.2 Wijkteams | 1.099 | 0 | Totaal S3 | 1.099 | 0 |
|
Doelstelling (S4):
De gemeente Losser biedt tijdig, passende ondersteuning en zorg.
Subdoel | Taakveld | Lasten | Baten | S4 | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 0 | 6.2 Wijkteams | 0 | 0 | 6.3 Inkomensregelingen | 6.952 | 5.441 | 6.4 Begeleide participatie | 4.925 | 1.000 | 6.5 Arbeidsparticipatie | 584 | 21 | 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 3.886 | 400 | 6.7 Maatwerkdienstverlening 18+ | 2.586 | 0 | 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 4.409 | 0 | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | 0 | 6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 394 | 0 | Totaal S4 | 23.735 | 6.862 |
|
Meerjarenperspectief 2019-2022 programma Sociaal
Programma Sociaal | Realisatie
2017 | Begroting
2018 | Begroting
2019 | Raming
2020 | Raming
2021 | Raming
2022 | Lasten | 3.4 Economische promotie | 169 | 245 | 160 | 132 | 133 | 135 | 4.2 Onderwijshuisvesting | 1.203 | 988 | 987 | 979 | 973 | 964 | 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 817 | 839 | 831 | 839 | 845 | 857 | 5.1 Sportbeleid en activering | 228 | 200 | 197 | 179 | 181 | 184 | 5.2 Sportaccommodaties | 1.669 | 2.318 | 1.677 | 1.769 | 1.772 | 1.744 | 5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie | 300 | 246 | 234 | 235 | 235 | 236 | 5.4 Musea | 13 | 19 | 18 | 18 | 18 | 18 | 5.5 Cultureel erfgoed | 14 | 22 | 23 | 23 | 23 | 24 | 5.6 Media | 467 | 458 | 471 | 471 | 471 | 471 | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 243 | 156 | 155 | 157 | 154 | 158 | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1.082 | 1.133 | 1.375 | 1.438 | 1.455 | 1.458 | 6.2 Wijkteams | 1.183 | 1.218 | 1.099 | 1.014 | 956 | 971 | 6.3 Inkomensregelingen | 6.588 | 7.123 | 6.952 | 6.967 | 6.946 | 6.969 | 6.4 Begeleide participatie | 4.210 | 5.218 | 4.925 | 4.757 | 4.629 | 4.775 | 6.5 Arbeidsparticipatie | 590 | 525 | 584 | 594 | 568 | 447 | 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 4.307 | 3.632 | 3.886 | 3.906 | 3.573 | 3.635 | 6.7 Maatwerkdienstverlening 18+ | 1.984 | 2.075 | 2.586 | 2.611 | 3.114 | 3.169 | 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 4.635 | 4.318 | 4.409 | 4.442 | 4.471 | 4.520 | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 26 | 92 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 426 | 438 | 394 | 395 | 394 | 400 | 7.1 Volksgezondheid | 622 | 815 | 824 | 824 | 824 | 764 | Totaal - Lasten | 30.774 | 32.079 | 31.785 | 31.750 | 31.737 | 31.898 | Baten | 4.2 Onderwijshuisvesting | 37 | 30 | 30 | 30 | 31 | 31 | 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 248 | 180 | 180 | 180 | 181 | 181 | 5.1 Sportbeleid en activering | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.2 Sportaccommodaties | 570 | 588 | 600 | 606 | 614 | 622 | 5.4 Musea | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.5 Cultureel erfgoed | 15 | 16 | 16 | 17 | 17 | 17 | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 137 | 46 | 48 | 48 | 49 | 50 | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 51 | 63 | 63 | 64 | 65 | 65 | 6.3 Inkomensregelingen | 5.524 | 5.441 | 5.441 | 5.441 | 5.441 | 5.441 | 6.4 Begeleide participatie | 218 | 1.105 | 1.000 | 888 | 878 | 910 | 6.5 Arbeidsparticipatie | 18 | 20 | 21 | 21 | 22 | 23 | 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 48 | 400 | 400 | 401 | 400 | 408 | 6.7 Maatwerkdienstverlening 18+ | 340 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Totaal - Baten | 7.211 | 7.891 | 7.800 | 7.697 | 7.696 | 7.748 | Onttrekking reserves | 0.10 Mutatie reserves | 592 | 906 | 222 | 193 | 170 | 170 | Totaal - Onttrekking reserves | 592 | 906 | 222 | 193 | 170 | 170 | Sociaal | 22.971 | 23.283 | 23.764 | 23.861 | 23.871 | 23.981 |
|
Toelichting
Economische promotie
Het verschil in budget ten opzichte van 2018 wordt veroorzaakt door de extra incidentele uitgaven van 2018 van o.a. de bijdrage aan het toeristisch genootschap Losser.
Sportaccommodaties
Het budget ‘Sportaccommodaties’ is in 2019 ten opzichte van 2018 sterk afgenomen. Dit verschil heeft te maken met de incidentele uitgaven van 2018 voor de vernieuwbouw van de sporthal De Fakkel.
Samenkracht en burgerparticipatie, Wijkteams
Door een interne herverdeling van taken zijn er budgetverschillen ontstaan tussen de taakvelden Samenkracht en burgerparticipatie en Wijkteams.
Begeleide participatie
De daling van de budgetten heeft te maken met de afbouw van de sociale werkvoorziening sinds de invoering van de Participatiewet.
Maatwerkdienstverlening 18+
In de begroting 2018 is incidenteel een verlaging doorgevoerd in verband met de bijstelling van de verwachte uitgaven voor verleende zorg Wmo uit voorgaande jaren.
Mutatie reserves
De verlaging van de begrote onttrekking aan de reserve heeft te maken met de incidenteel hoge onttrekkingen in 2018. In 2018 zijn eenmalige afschrijvingen gedaan vanwege de (ver)nieuwbouw van sporthal De Fakkel. Tevens zijn in 2018 ontrekkingen gedaan uit de reserve Fundamentgelden voor het budget welzijnsaccommodaties voor de incidentele reparatie van het tekort van de muziekschool Fundament.
2.2. Programma Fysiek
Programmadoel:
"Losser is een duurzame, schone en veilige gemeente met ruimte voor de kwaliteiten van het Noordoost Twentse landschap en de vitale dorpskernen."
Doelstellingen:
- De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving
- De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen
- We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties
- In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven
Wat willen we bereiken?
Doelenboom Programma Fysiek
Doel |
Resultaat |
1. De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving
|
- De kernkwaliteiten van het landschap zijn behouden en versterkt in samenwerking met belanghebbenden.
- Sloop en hergebruik van voormalige agrarische gebouwen is gefaciliteerd.
- De gemeente Losser is ontsloten met goede verbindingen tussen kerkdorpen, natuurgebieden en omliggende steden.
- De relatie tussen de dorpskernen en het omliggende landschap in de gemeente Losser is duurzaam versterkt.
|
2. De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen
|
- Het toerisme is versterkt door differentiatie van het verblijfsrecreatief aanbod, kwaliteitsverbetering en productvernieuwing.
- Werkgelegenheid is gestimuleerd doordat bestaande en nieuwe bedrijven zowel binnen de gemeente als de regio kansen en ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen.
- De gemeente Losser is vermarkt als de 'Schatkamer van Twente'.
|
3. We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties
|
- Het thema Duurzaamheid is stelselmatig betrokken in de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijke taken en initiatieven.
- De gemeente Losser is in 2022 minimaal 20% energieneutraal.
- De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren.
- De gemeente Losser voldoet aan de doelstellingen van 'Afvalloos Twente in 2030'.
- Er zijn maatregelen genomen om verontreiniging van de bodem te voorkomen.
- We maken de gemeente Losser klimaatbestendig in een tempo dat gelijk is aan de (verwachte) snelheid van de klimaatverandering.
|
4. In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven
|
- De openbare ruimte is schoon, heel en veilig.
- De openbare ruimte is kwalitatief passend ingericht afgestemd op de gebruiksfunctie.
- Bij het vervangen en verbeteren van voorzieningen in de openbare ruimte zijn op integrale wijze de brede gemeentelijke doelstellingen nagestreefd.
- De gemeente Losser borgt de omgevingskwaliteit en sociale cohesie door de actuele regels correct toe te passen en te handhaven en verantwoord ruimte te bieden.
- Er is variatie en kwaliteit in het woningaanbod.
- Kernen hebben een aantrekkelijk en toekomstbestendig voorzieningenniveau.
|
Wat gaan we er voor doen?
Activiteiten Programma Fysiek
Doelstelling (F1): De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving.
|
Resultaat
|
Activiteiten/Speerpunten
|
De kernkwaliteiten van het landschap zijn behouden en versterkt in samenwerking met belanghebbenden
|
Omgevingswet
- Als onderdeel van de Omgevingswet wordt een omgevingsvisie opgesteld.
- Ten behoeve van de omgevingsvisie (vergelijkbaar met de huidige Structuurvisie) start de gemeente Losser met het opstellen van een (beleidsgericht) uitvoeringsprogramma.
- De gemeente Losser gaat oefenen met het opstellen van een omgevingsplan (vervanger van bestemmingsplan). Een omgevingsplan heeft het rechtskarakter van een gemeentelijk verordening (vergelijkbaar met de provinciale omgevingsverordening).
Cascobeleid
- In samenwerking met de gemeente Dinkelland wordt het Cascobeleid geactualiseerd en vastgesteld.
Allianties
- Samen met de betrokkenen zoeken we naar mogelijkheden om de kernkwaliteiten van het landschap en de natuur te behouden en de economie te versterken. We bieden Losser aan als proeftuin, als ware het een 'living lab losser' voor zover passend bij onze doelstellingen.
Erfgoed
- Binnen ruimtelijke projecten bestaat aandacht voor (groen) erfgoed en ruimtelijke kwaliteit.
Uitvoeringsactiviteiten
- In 2018 zal in samenwerking met de provincie en de betrokken gebiedspartijen verder uitvoering worden gegeven aan:
- De realisatie van Natuurnetwerk Nederland (NNN, voorheen EHS);
- De verdere ontwikkelingsopgave voor de Natura 2000-gebieden onder anderen door de vaststelling van Provinciale Inpassings Plannen (PIP's);
- De kavelruil op vrijwillige basis in het gebied Losser Noord CKO (Coördinatiepunt Kavelruil Overijssel).
- Het faciliteren van onderhoud en het versterken van landschapselementen.
|
Sloop en hergebruik van voormalige agrarische gebouwen is gefaciliteerd
|
Beleidsnotitie “Buitengebied met kwaliteit”
- Met de uitwerking van de beleidsnotitie “Buitengebied met kwaliteit” wordt sloop van voormalige agrarische bebouwing eenvoudiger gemaakt en passend hergebruik gefaciliteerd. Het resultaat wordt bereikt door ontwikkelbehoefte te verbinden met de sloopopgave. De volgende beleidsinstrumenten zijn ontwikkeld:
- Sloopregistratie
- 'Schuren voor schuren' beleid
- 'Schuren voor uitbreiding (bedrijfs)woningen' beleid
- Vereenvoudiging 'Rood voor rood' beleid
- Beleid 'zorg in het buitengebied'
- Pilot “Sloopbank”.
|
De gemeente Losser is ontsloten met goede verbindingen tussen kerkdorpen, natuurgebieden en omliggende steden
|
- Beschikken over goede recreatieve voorzieningen en de 'basis op orde'. Knelpunten in routes waar mogelijk oplossen. Samengewerkt wordt met het Routebureau van de Regio Twente.
- Opstellen van een Gemeentelijke Mobiliteitsvisie met uitvoeringsprogramma Mobiliteit.
- Inzetten op behoud van de huidige lijnvoering voor het openbaar vervoer.
- Gedragsbeïnvloeding verkeersveilheid voor verschillende leeftijdsgroepen.
- Vaststellen van het beleidsplan Wegen.
|
De relatie tussen de dorpskernen en het omliggende landschap in de gemeente Losser is duurzaam versterkt
|
- Het omringende landschap rond de dorpskernen wordt ontsloten door fiets- en wandelroutes. De ambiance vanuit de dorpskernen wordt doorgetrokken naar de routes, zodat een vloeiende overgang ontstaat.
- Visievorming “Losser aan de Dinkel”.
- Verankeren “ontbrekende schakel in LAGA-fietspad (achter bedrijventerrein De Pol” in gebiedsproces N2000 Dinkel”.
- Concrete planvorming rondom het verzachten van de dorpsranden De Lutte, aanhakend bij externe ontwikkelingen en kansen.
|
Doelstelling (F2): De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.
|
Taakveld
|
Activiteiten/Speerpunten
|
Het toerisme is versterkt door differentiatie van het verblijfsrecreatief aanbod, kwaliteitsverbetering en productvernieuwing
|
- De rol van de gemeente is aanjagen, faciliteren en verbinden.
- We willen graag –samen met de ondernemers- meer overnachtingen en meer bestedingen in de hele gemeente realiseren. Dit komt ten goede aan de leefbaarheid in de kernen en de werkgelegenheid. We stimuleren en faciliteren nieuwe initiatieven.
- Bij de beoordeling van nieuwe initiatieven in de verblijfsrecreatieve sector wordt vooral gekeken of een initiatief een aantoonbare meerwaarde heeft. Door bij de onderbouwing van de initiatieven gebruik te maken van de ‘Leisure Leefstijlen’ wordt ingezet op een betere afstemming tussen vraag en aanbod.
|
Werkgelegenheid is gestimuleerd doordat bestaande en nieuwe bedrijven zowel binnen de gemeente als de regio kansen en ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen
|
- Wij zorgen voor een goed ondernemersklimaat en zijn laagdrempelig bereikbaar voor ondernemers.
- We faciliteren waar mogelijk initiatieven van ondernemers.
- Het college bezoekt bedrijven, we organiseren en/of faciliteren ondernemersbijeenkomsten, we zorgen voor vitale bedrijventerreinen en stemmen regionaal af.
- We stellen een detailhandelsvisie op.
- Er vindt periodiek (bestuurlijk) overleg plaats met de verschillende ondernemersverenigingen.
- Op het niveau van Regio Twente sluiten wij aan bij acquisitie en marketing
|
De gemeente Losser is vermarkt als de Schatkamer van Twente
|
- We willen onze gemeenschap op de kaart zetten zodat Losser wordt gevonden om te wonen, werken en recreëren.
- We verbinden ondernemers door de Schatkamer van Twente en stimuleren ondernemers en organisaties om de Schatkamer van Twente uit te dragen.
- We willen beleving (laten) toevoegen, het beeldmerk van de Schatkamer van Twente laden. We geven subsidie aan de VVV voor gastheerschap, informatievoorziening en lokale productontwikkeling. De marketing van Twente, Landgoed van Nederland organiseren we samen met de overige Twentse gemeenten en Marketing Oost.
- Het cultuurhistorische erfgoed wordt gezien als ‘parels in de Schatkamer’. Waar mogelijk wordt het ‘Verhaal van Losser’ verteld en (nadrukkelijker) onder de aandacht gebracht van bewoners en bezoekers.
|
Doelstelling (F3): We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties.
|
Taakveld
|
Activiteiten/Speerpunten
|
Duurzaamheid is stelselmatig betrokken in de voorbereiding en uitvoering van gemeentelijke taken en initiatieven
|
- Algemeen. De uitvoering van het duurzaamheidsbeleid is verankerd in de concept uitvoeringsagenda ‘Duurzaam Losser’. Deze wordt jaarlijks geactualiseerd/bijgesteld.
- Educatie / bewustwording van de medewerkers van de gemeente Losser.
- Onderzoek naar verduurzaming van gemeentelijke vervoersbewegingen.
|
De gemeente Losser is in 2022 minimaal 20% energieneutraal
|
- Duurzaam (T)huis Twente
- De wooncoaches zijn gepromoot.
- Er zijn ‘Greune deals’ met woningcorporatie(s), scholen en verenigingen en bedrijven gesloten.
- Een doorvertaling van het gasloos bouwen naar bestaande en toekomstige woningvoorraad is gemaakt.
- Er wordt i.o.m. met de woningcorporatie een pilot uitgevoerd met (een) energieleverende woning(en).
- Initiatieven voor zonneparken en windmolens worden binnen kaders gefaciliteerd.
- Er is een plan voor de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed.
- We participeren in regionale fora voor grootschalige energieopwekking en -distributie.
|
De Losserse samenleving is gestimuleerd om initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen en uit te voeren
|
- Goede voorlichting en samenwerking voor klimaatbestendigheid, energietransitie en de circulaire economie.
- Uitvoering geven aan een Energiefonds voor verenigingen en bedrijven.
- Uitvoering geven aan een fonds voor burgerinitiatieven.
|
De gemeente Losser voldoet aan de doelstellingen van 'Afvalloos Twente in 2030'
|
- Evaluatie van het project 'Differentiatie tarieven Huis aan huis afval'. Daarna zo nodig bijstellen, met als doel het aantal kilo's restafval te verminderen.
- Scholen actief betrekken bij initiatieven om te komen tot een afvalloos Twente: ‘Schoon belonen’
- We participeren in regionale fora.
|
Er zijn maatregelen genomen om verontreiniging van de bodem te voorkomen
|
- In het Activiteitenbesluit is het preventieve bodembeschermingbeleid het algemene uitgangspunt. Bij het starten van een bedrijf waar bodembedreigende activiteiten plaatsvinden moet een nulsituatiebodemonderzoek worden uitgevoerd. Dit is ook aan de orde als er al bodembeschermende voorzieningen en maatregelen zijn getroffen.
|
We maken de gemeente Losser klimaatbestendig in een tempo dat gelijk is aan de (verwachte) snelheid van de klimaatverandering
|
- Stellen van eisen aan ruimtelijke ontwikkelingen van derden op gebied van vooral waterberging en groen.
- Bij ontwerp en uitvoering van gemeentelijke plannen (reconstructies openbare ruimte, ontwikkeling bestemmingsplannen en dergelijke) concrete maatregelen op gebied van klimaat en duurzaamheid doorvoeren.
|
Doelstelling (F4): In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven.
|
Taakveld
|
Activiteiten/Speerpunten
|
De openbare ruimte is schoon, heel en veilig
|
- Opstellen van een overkoepelende 'Nota Kapitaalgoederen', waarin uitgangspunten over kwaliteit worden geformuleerd.
- Investeren in personeel en materieel van het Servicebedrijf.
- Deelnemen aan de zwerfvuildag 2019.
- Stimuleren van betrokkenheid van bewoners in de openbare ruimte.
- Minimaal jaarlijks schouwen van de openbare ruimte, samen met de raad/dorpsraden
|
De openbare ruimte is kwalitatief passend ingericht afgestemd op de gebruiksfunctie
|
- Herinrichting buitenruimte Erve Boerrigter, De Lutte ter verbetering van ‘ontvangstfunctie’.
- Inrichting 30 km/uur zones opnemen in uitvoeringsprogramma bij Gemeentelijke Mobiliteitsvisie.
- Uitwerken Wegenbeleidsplan; onderdeel wegvakken, waarbij gebruik/functie niet in overeenstemming is met huidige inrichting.
|
Bij het vervangen en verbeteren van voorzieningen in de openbare ruimte zijn op integrale wijze de brede gemeentelijke doelstellingen nagestreefd
|
- Projecten in de openbare ruimte zijn opgenomen in het Meerjaren Investerings Plan (MIP):
- Opstellen visie ‘Kwaliteitsimpuls Beuningen’.
- Uitvoeren deelprojecten ‘Kwaliteitsimpuls De Lutte”. Onder andere: herinrichting Dorpstraat, ontwerp centrumplein De Lutte en de buitenruimte Erve Boerrigter.
- Samen met partners en betrokkenen opzetten van een breed uitvoeringsprogramma Centrumplan Losser (op basis van het ‘Parapluplan centrum Losser’).
- Start uitvoering Gronausestraat Noord en fase I van het Centrumplan (onder andere: parkeerterrein Langenkamp, Brinkstraat en omgeving).
- Vervanging van openbare verlichting (door LED).
|
De gemeente Losser borgt de omgevingskwaliteit en sociale cohesie door de actuele regels correct toe te passen en te handhaven en verantwoord ruimte te bieden
|
De bedoeling
We streven naar een naleefbaar en handhaafbaar kader voor activiteiten (evenementen, bouwen, bedrijvigheid, enz.), omdat dit van belang is voor een leefbare samenleving en het behouden en versterken van de kwaliteit. Om dit te bereiken:
- Naast de situaties waarvoor algemene regels gelden, wordt in specifieke situaties vergunningen op maat aangevraagd en indien mogelijk verleend, dan wel nadere eisen gesteld;
- Wordt gehandhaafd op algemeen geldende regels en op de specifieke vergunningsvoorwaarden;
- Naast regulier toezicht en handhaving, gaan de BOA’s na meer informerende acties in 2018 over tot de gebruikelijke sanctionerende acties, waarbij de prioriteit ligt bij Drank- en Horecawet, Diftar, hondenpoep en overig toezicht openbare ruimte (waaronder parkeertoezicht);
- Wordt blijvende prioriteit gegeven aan de uitvoering van de vergunningverlening op een adequaat niveau, binnen de gestelde termijnen met de beschikbare menskracht.
- Wordt toekomstige regelgeving (zoals de Omgevingswet) ingebed in ons beleid en indien mogelijk wordt hierop geanticipeerd.
- Er wordt tijd en energie gestoken om te kunnen voldoen aan de kwaliteit/de eisen waar vanuit het Interbestuurlijk toezicht ook op wordt toegezien.
Omgevingsdienst Twente (ODT)
In 2019 gaat de Omgevingsdienst Twente (ODT) van start voor de milieutaken. Dit betekent dat hiermee tevens een aantal milieumedewerkers onze organisatie gaat verlaten.
- Dit betekent dat de rol van de afdeling Vergunningen en Handhaving voor het onderdeel milieu verschuiven van een uitvoerende naar een beleidsmatige coördinerende rol.
- Hiermee verdwijnt ook de capaciteit voor het uitvoeren van aanverwante handhavende taken die niet binnen het takenpakket van het ODT vallen. Bijvoorbeeld handhaving van de meer groene regelgeving en de afhandeling van klachten met betrekking tot meer dan milieu alleen (zoals het illegaal vellen van houtopstanden, maar ook overlastsituaties, de kraaiende hanen, rook van houtkachels). Dit is mede de aanleiding voor het verzoek om uitbreiding van capaciteit in de begroting voor het jaar 2019.
Evenementenbeleid 2019
De gemeente Losser wil een bruisende gemeente zijn met een gevarieerd aanbod van evenementen.
- Hierbij streven we naar een balans tussen de positieve effecten van evenementen en het voorkomen van onevenredige hinder op de woon- en leefomgeving.
- We streven naar het borgen en beperken van risico’s voor de openbare orde en veiligheid, volksgezondheid en het milieu. Het Evenementenbeleid biedt hiervoor de kaders en de eisen die aan evenementen worden gesteld. Tevens biedt het beleid transparantie over het proces.
|
Er is variatie en kwaliteit in het woningaanbod
|
- We leveren maatwerk bij het uitgeven van onze bouwgrond. De lange-termijn-doelstellingen houden we tegelijkertijd ook in het oog, zodat in de toekomst onze woningvoorraad past bij de behoefte van dat moment.
- We verwachten in het eerste kwartaal van 2019 nieuwe woonafspraken met de provincie en de overige gemeenten in Twente te maken. De gevolgen worden in beeld gebracht en verwerkt in het beleid en uitvoering.
- Optimaliseren van de mogelijkheden voor huisvesting voor bepaalde doelgroepen, waaronder huisvesting voor één en twéépersoons huishoudens en bijzondere woonvormen.
- Uitvoering wordt gegeven aan een hoogwaardig woongebied 'Wonen aan het Dinkeldal'.
- Verruiming van aanbod voor koopwoningen in Saller wordt tot stand gebracht.
- Afspraken met Domijn worden gemaakt omtrent haar voorraad aan sociale huurwoningen.
- Beschermd wonen wordt geïntegreerd in het huisvestingsbeleid.
|
Kernen hebben een aantrekkelijk en toekomstbestendig voorzieningenniveau
|
- Een integrale en breed gedragen visie op de detailhandel wordt opgesteld, die duidelijkheid schept over de gewenste ontwikkelingsrichting voor de detailhandel. Zo wordt enerzijds zekerheid en duidelijke handvatten geboden voor de winkeliers, vastgoedeigenaren, beleggers en andere stakeholders. Anderzijds fungeert de visie als duidelijk en consequent toetsingskader voor toekomstige ontwikkelingen. Onderdeel van de detailhandelsvisie betreft de uitwerking van flankerend beleid. Dit is beleid om de uitvoering van de visie te ondersteunen. Er worden concrete uitvoeringsagenda / beleidsacties per kern (maatwerk) uitgewerkt om toekomstbestendige detailhandelsstructuur daadwerkelijk te bereiken.
- Samen met de marktondernemers en eventueel andere betrokken partijen stellen we een verbeterplan voor de wekelijkse warenmarkt op. Resultaat van dit verbeterplan zijn concrete aanbevelingen om de kwaliteit van de markt te verbeteren, om een toekomstbestendige markt te realiseren. Vervolgens zal ook de Marktverordening aangepast worden.
- Er is in samenwerking met marktpartijen invulling gegeven aan het tot stand komen van een gezondheidscentrum in Losser en De Lutte.
- In zowel Losser als De Lutte is gestart met het toewerken naar een nieuwe sporthal.
|
Wat mag het kosten?
Doelstelling (F1):
De gemeente Losser heeft een vitale landelijke omgeving.
Subdoel | Taakveld | Lasten | Baten | F1 | 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 656 | 135 | 2.1 Verkeer en vervoer | 2.715 | 86 | 2.5 Openbaar vervoer | 32 | 0 | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.156 | 53 | 8.1 Ruimtelijke ordening | 1.002 | 57 | Totaal F1 | 5.561 | 331 |
|
Doelstelling (F2):
De gemeente Losser biedt ruimte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Subdoel | Taakveld | Lasten | Baten | F2 | 2.4 Economische Havens en waterwegen | 18 | 2 | 3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 239 | 115 | 3.4 Economische promotie | 14 | 252 | Totaal F2 | 271 | 369 |
|
Doelstelling (F3):
We laten een gezonde leefomgeving na aan de volgende generaties.
Subdoel | Taakveld | Lasten | Baten | F3 | 7.3. Afval | 1.945 | 2.429 | 7.4 Milieubeheer | 991 | 4 | Totaal F3 | 2.936 | 2.433 |
|
Doelstelling (F4):
In de gemeente Losser is het prettig wonen en leven.
Subdoel | Taakveld | Lasten | Baten | F4 | 7.2 Riolering | 2.287 | 2.981 | 7.5 Begraafplaatsen | 13 | 1 | 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 6.239 | 6.239 | 8.3 Wonen en bouwen | 896 | 468 | Totaal F4 | 9.435 | 9.689 |
|
Meerjarenperspectief 2019-2022 programma Fysiek
Programma Fysiek | Realisatie
2017 | Begroting
2018 | Begroting
2019 | Raming
2020 | Raming
2021 | Raming
2022 | Lasten | 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 903 | 714 | 656 | 666 | 689 | 715 | 2.1 Verkeer en vervoer | 2.102 | 2.359 | 2.715 | 2.781 | 2.839 | 3.209 | 2.4 Economische Havens en waterwegen | 16 | 22 | 18 | 18 | 18 | 19 | 2.5 Openbaar vervoer | 25 | 36 | 32 | 32 | 32 | 33 | 3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 215 | 244 | 239 | 234 | 234 | 235 | 3.4 Economische promotie | 321 | 45 | 14 | 14 | 14 | 13 | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.117 | 1.154 | 1.156 | 1.181 | 1.194 | 1.226 | 7.2 Riolering | 2.198 | 2.091 | 2.287 | 2.445 | 2.452 | 2.502 | 7.3. Afval | 1.808 | 1.737 | 1.945 | 1.851 | 1.829 | 1.852 | 7.4 Milieubeheer | 677 | 899 | 991 | 988 | 981 | 984 | 7.5 Begraafplaatsen | 0 | 11 | 13 | 13 | 13 | 13 | 8.1 Ruimtelijke ordening | 863 | 1.133 | 1.002 | 826 | 804 | 819 | 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 835 | 3.161 | 6.239 | 1.282 | 1.346 | 1.346 | 8.3 Wonen en bouwen | 808 | 689 | 896 | 902 | 909 | 935 | Totaal - Lasten | 11.889 | 14.296 | 18.203 | 13.231 | 13.352 | 13.901 | Baten | 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 126 | 132 | 135 | 135 | 136 | 137 | 2.1 Verkeer en vervoer | 160 | 85 | 86 | 86 | 87 | 88 | 2.4 Economische Havens en waterwegen | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3.3 Bedrijfsloket en regelingen | 108 | 114 | 115 | 116 | 118 | 118 | 3.4 Economische promotie | 294 | 246 | 252 | 254 | 258 | 258 | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 48 | 53 | 53 | 54 | 54 | 55 | 7.2 Riolering | 2.613 | 2.289 | 2.981 | 3.117 | 3.085 | 3.001 | 7.3. Afval | 2.287 | 2.115 | 2.429 | 2.226 | 2.200 | 2.209 | 7.4 Milieubeheer | 31 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 7.5 Begraafplaatsen | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 8.1 Ruimtelijke ordening | 37 | 57 | 57 | 58 | 58 | 59 | 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 3.435 | 3.861 | 6.239 | 1.282 | 1.346 | 1.346 | 8.3 Wonen en bouwen | 557 | 460 | 468 | 470 | 470 | 472 | Totaal - Baten | 9.701 | 9.420 | 12.822 | 7.805 | 7.818 | 7.748 | Storting reserves | 0.10 Mutatie reserves | 2.997 | 448 | 12 | 12 | 12 | 12 | Totaal - Storting reserves | 2.997 | 448 | 12 | 12 | 12 | 12 | Onttrekking reserves | 0.10 Mutatie reserves | 1.593 | 195 | 35 | 35 | 35 | 35 | Totaal - Onttrekking reserves | 1.593 | 195 | 35 | 35 | 35 | 35 | Fysiek | 3.593 | 5.128 | 5.359 | 5.404 | 5.512 | 6.131 |
|
Toelichting
Beheer overige gebouwen en gronden
Vooral door een besparing op de kosten voor voormalige niet in exploitatie genomen gronden (NIEGG) dalen de lasten met € 58.000.
Verkeer en vervoer
Op basis van de werkelijk bestede uren zijn de doorberekende uren geactualiseerd en is als gevolg daarvan per saldo € 117.000 meer toegerekend.
Door de realisatie van geplande investeringen in met name wegen nemen de kapitaallasten in 2019 met €119.000 toe.
Tenslotte worden in 2019 bedragen uitgetrokken voor de gemeentelijke mobiliteitsvisie (€ 35.000), een constructief risico-onderzoek vervangingsplan (€ 60.000) en een actualisatie van de Nota kapitaalgoederen (€ 30.000)
Economische promotie
De actualisatie van de kapitaallasten levert een lagere last op van € 31.000.
Riolering
Op basis van het nieuwe Gemeentelijk Riolerings Plan zijn de lasten en baten geactualiseerd en verwerkt in deze begroting.
Afval
De effecten van Diftar beginnen zichtbaar te worden en zijn in deze begroting voor 2019 geactualiseerd op basis van de laatst bekende informatie. Mede door een forse stijging van de afvalstoffenbelasting stijgen de verwerkingskosten die zijn verrekend in de tarieven.
Begin 2019 zal er een evaluatie plaatsvinden van Diftar, waarbij in beeld gebracht zal worden of de gewenste beperking van de hoeveelheid afval per huishouden in de pas loopt met de gekozen uitgangspunten en of de beschikbare voorziening reiniging daarbij voldoende groot is.
Milieubeheer
De stijging van de lasten zijn het gevolg van de gemeentelijke bijdrage aan de Omgevingsdienst Twente (ODT).
Ruimtelijke ordening
Het verschil met de begroting 2018 is ontstaan doordat in 2018 vanuit de resultaatbestemming 2017 incidenteel budget beschikbaar is gesteld voor smokkelen Overdinkel (€ 50.000), parapluplan Losser (€ 75.000) en de structuurvisie (€ 7.840).
Grondexploitatie
In de geactualiseerde grondexploitaties wordt uitgegaan van hogere baten en lasten in met name de Saller.
Wonen en bouwen
Op basis van de werkelijk bestede uren heeft een actualisatie van de doorberekende uren plaatsgevonden en is als gevolg daarvan meer toegerekend.
Storting reserves
In de Voorjaarsnota 2018-2022 is voor 2018 een voorlopige winstneming uit de grondexploitaties opgenomen van € 350.000 alsmede een storting van € 85.000 ten behoeve van de implementatie WABO.
Onttrekking reserves
Het verschil met de begroting 2018 is ontstaan doordat vanuit de resultaatbestemming 2017 een bijdrage uit de reserves wordt gebruikt voor de bij het taakveld ruimtelijke ordening opgenomen incidentele budgetten voor smokkelen Overdinkel, parapluplan Losser en de structuurvisie.
2.3. Programma Bestuur en Dienstverlening
Programmadoel:
"De gemeente zorgt voor een optimale dienstverlening en openbare orde en veiligheid."
Doelstellingen:
- Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen
- De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening
- De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering
Wat willen we bereiken?
Doelenboom Programma Bestuur en Dienstverlening
Doel |
Resultaat |
1. Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen
|
- Er is ingezet op het tegengaan van een toenemende bedreiging van ondermijnende criminaliteit voor de integriteit van de gemeente Losser, haar inwoners en ondernemers.
- Er is adequate zorg op het gebied van brandweer, openbare orde, gezondheidszorg en rampen- en crisisbestrijding.
|
2. De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening
|
- Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op uiteenlopende wijze betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten.
- Intensievere samenwerking vindt plaats met nieuwe en bestaande partners en allianties.
- De (digitale) dienstverlening is van goede kwaliteit.
|
3. De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering
|
- De financiële huishouding is zowel op korte als op lange termijn gezond.
- Er is een evenwichtige ontwikkeling van de woonlasten.
|
Wat gaan we er voor doen?
Activiteiten Programma Bestuur en Dienstverlening
Doelstelling (D1): Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen.
|
Resultaat
|
Activiteiten/Speerpunten
|
Er is ingezet op het tegengaan van een toenemende bedreiging van ondermijnende criminaliteit voor de integriteit van de gemeente Losser, haar inwoners en ondernemers
|
- Inzetten op lokale, (inter)regionale samenwerking en afstemming.
- Verbinding versterken tussen openbare orde en veiligheid en handhaving.
- Fenomeenonderzoek vindt plaats op situaties die niet 'helder' zijn, maar wel een bedreiging voor de integriteit van de gemeente, inwoners en haar ondernemers vormen.
- Vergroten van bewustzijn/'awareness' en bevorderen van melden bij inwoners, ondernemers en organisaties zowel extern als intern.
|
Er is adequate zorg op het gebied van brandweer, openbare orde, gezondheidszorg en rampen- en crisisbestrijding
|
- Samenwerken met andere gemeenten, onder regie van Veiligheidsregio Twente op het gebied van crisisbeheersing door planvoorbereiding, trainen en oefenen.
- Versterken van bewustwording op risico’s bij bewoners. Door inzet op voorlichting en preventie.
|
Doelstelling (D2): De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening.
|
Resultaat
|
Activiteiten/Speerpunten
|
Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op uiteenlopende wijze betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten
|
Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden actief en op uiteenlopende manieren betrekken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten.
|
Intensievere samenwerking vindt plaats met nieuwe en bestaande partners en allianties
|
- Voor ons relevante organisaties, zoals bijvoorbeeld kennisinstellingen, brengen we in contact met ondernemers en organisaties in Losser. Dit leidt tot bijdragen aan de oplossing van vraagstukken waar ondernemer en organisaties in ons gebied voor staan, en tot voor onze gemeenschap relevante kennisontwikkeling en innovaties.
- We benutten zich aandienende mogelijkheden voor samenwerking met nieuwe en bestaande partners, gericht op het realiseren van onze doelstellingen. Verwezen wordt naar doelstelling F1.
|
De (digitale) dienstverlening is van goede kwaliteit
|
- Hardware en software worden naar actuele standaarden ingericht.
- Voortzetting van een bewustwordingscampagne voor medewerkers, zodat zij zich bewust zijn van hun gedrag en van wenselijk gedrag met systemen en gegevens.
- Uitbreiden van mogelijkheden voor het aanvragen van digitale diensten: voor 2019 wordt onder andere gewerkt aan de mogelijkheid om digitaal aangifte te doen van geboorte en overlijden, verhuizingen en apps voor het aanvragen van documenten.
- Voorstel voor een pilot avondopenstelling.
- Mogelijk maken van verwerking van digitale facturen.
- Aansluiten van gemeentelijke (Losserse) processen op de berichtenbox van MijnOverheid.
- Aansluiten op basisregistraties, waardoor de kwaliteit van gegevens verbetert.
|
Doelstelling (D3): De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering.
|
Resultaat
|
Activiteiten/Speerpunten
|
De financiële huishouding is zowel op korte als op lange termijn gezond
|
- Te voeren financieel beleid, waarbij een structureel en reëel meerjarenperspectief uitgangspunt is.
- Het handhaven van een actueel zicht op risico’s en op de financiële omvang en ontwikkeling ervan. In samenhang met de algemene risicoreserve wordt gestreefd naar een weerstandsratio van 1,4 - 1,8.
|
Er is een evenwichtige ontwikkeling van de woonlasten
|
- Afgezien van inflatiecorrecties wordt gestreefd naar een blijvende stabiele ontwikkeling van de lokale woonlasten.
|
Wat mag het kosten?
Doelstelling (D1):
Optimale veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen.
Subdoel | Taakveld | Lasten | Baten | D1 | 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 1.546 | 0 | 1.2 Openbare orde en Veiligheid | 415 | 15 | Totaal D1 | 1.962 | 16 |
|
Doelstelling (D2):
De gemeente Losser biedt optimale (publieks)dienstverlening.
Subdoel | Taakveld | Lasten | Baten | D2 | 0.2 Burgerzaken | 586 | 333 | Totaal D2 | 586 | 333 |
|
Doelstelling (D3):
De gemeente Losser heeft een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering.
Subdoel | Taakveld | Lasten | Baten | D3 | 0.1 Bestuur | 1.629 | 57 | 0.4 Ondersteuning organisatie | 6.914 | 186 | 0.5 Treasury | 731 | 1.305 | 0.61 OZB woningen | 319 | 3.334 | 0.62 OZB- niet woningen | 0 | 1.474 | 0.64 Belastingen Overig | 25 | 213 | 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 0 | 33.968 | 0.8 Overige baten en lasten | 456 | 0 | 0.9 Vennootschapsbelasting [VpB] | 31 | 0 | Totaal D3 | 10.105 | 40.538 |
|
Meerjarenperspectief 2019-2022 programma Bestuur en dienstverlening
Programma Dienstverlening | Realisatie
2017 | Begroting
2018 | Begroting
2019 | Raming
2020 | Raming
2021 | Raming
2022 | Lasten | 0.1 Bestuur | 1.059 | 1.671 | 1.629 | 1.686 | 1.734 | 1.787 | 0.2 Burgerzaken | 544 | 539 | 586 | 391 | 410 | 415 | 0.4 Ondersteuning organisatie | 5.460 | 5.997 | 6.914 | 7.117 | 7.220 | 7.250 | 0.5 Treasury | 1.055 | 681 | 731 | 711 | 727 | 734 | 0.61 OZB woningen | 233 | 288 | 319 | 315 | 295 | 305 | 0.64 Belastingen Overig | 9 | 134 | 25 | 25 | 25 | 26 | 0.8 Overige baten en lasten | 37 | 422 | 456 | 376 | 393 | 265 | 0.9 Vennootschapsbelasting [VpB] | 53 | 30 | 31 | 31 | 32 | 32 | 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 1.532 | 1.506 | 1.546 | 1.545 | 1.541 | 1.540 | 1.2 Openbare orde en Veiligheid | 208 | 396 | 415 | 307 | 315 | 320 | Totaal - Lasten | 10.189 | 11.664 | 12.653 | 12.504 | 12.692 | 12.675 | Baten | 0.1 Bestuur | 144 | 57 | 57 | 58 | 59 | 60 | 0.2 Burgerzaken | 498 | 446 | 333 | 188 | 196 | 201 | 0.4 Ondersteuning organisatie | 0 | 199 | 186 | 192 | 194 | 197 | 0.5 Treasury | 3.946 | 1.309 | 1.305 | 1.336 | 1.329 | 1.404 | 0.61 OZB woningen | 4.101 | 3.289 | 3.334 | 3.423 | 3.491 | 3.601 | 0.62 OZB- niet woningen | 477 | 1.432 | 1.474 | 1.495 | 1.516 | 1.519 | 0.64 Belastingen Overig | 209 | 207 | 213 | 216 | 219 | 219 | 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 31.178 | 32.152 | 33.968 | 34.651 | 35.524 | 36.229 | 0.8 Overige baten en lasten | 22 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.2 Openbare orde en Veiligheid | 17 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | Totaal - Baten | 40.592 | 39.105 | 40.886 | 41.574 | 42.544 | 43.447 | Storting reserves | 0.10 Mutatie reserves | 439 | -264 | 1.312 | 1.302 | 1.670 | 2.228 | 0.8 Overige baten en lasten | 3.760 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Totaal - Storting reserves | 4.199 | -264 | 1.312 | 1.302 | 1.670 | 2.228 | Onttrekking reserves | 0.10 Mutatie reserves | 360 | 706 | 2.201 | 1.496 | 1.200 | 1.568 | Totaal - Onttrekking reserves | 360 | 706 | 2.201 | 1.496 | 1.200 | 1.568 | Dienstverlening | -26.564 | -28.411 | -29.123 | -29.265 | -29.382 | -30.112 |
|
Toelichting
Bestuur
Naast hogere lasten als gevolg van de doorberekende compensatie voor loon- en prijsstijging en lagere lasten door de geactualiseerde kostenverdeling worden de geraamde lasten voor de jaren 2019 tot en met 2022 vooral beínvloed door de actualisatie van de ramingen voor de bijdrage aan Regio Twente. Op dit taakveld zien we lagere lasten voor 2019 en 2020, daarna stijgen de lasten als gevolg van de loon- en prijscompensatie ten opzichte van de raming 2018. Overigens leidt actualisatie van de bijdrage aan Regio Twente tot verschillen op meerdere taakvelden. In hoofdstuk 1 lichten we het totale effect op onze begroting toe.
Burgerzaken
Het saldo van baten en lasten op dit taakveld neemt toe de komende jaren. Dit komt vooral door een daling van de legesopbrengsten. Deze dalen de komende jaren met ongeveer € 60.000 (in 2020 is de daling ten opzichte van 2018 met € 74.000 nog iets hoger). Dit verklaart echter niet het hele verschil. In de begroting 2018 was voor de jaren 2019 tot en met 2020 ook al een daling van de baten voorzien. Deze mutatie had te maken met een correctie op de aanwending van de reserves. De onttrekking is nu verwerkt op het taakveld Mutatie reserves.
Ondersteuning organisatie (overhead)
Dit taakveld laat ten opzichte van 2018 een stijging van de vooral de lasten zien. In 2019 is de stijging € 930.000, in 2022 is het verschil ten opzichte van 2019 opgelopen naar € 1.250.000. Voor een bedrag van afgerond € 340.000 is dit vooral het gevolg van het feit dat hier de ramingen zijn opgenomen voor uitbreiding van de formatie voor vooral de strategische beleidscapaciteit (€ 310.000 in 2019). Daarnaast stijgen de kosten van de ondersteuning van de organisatie vooral door de hogere toerekening van kosten aan bestuursondersteuning en advisering.
Treasury
De begroting 2019 laat een fors lagere rentelast zien. Dit is gemeld in de Voorjaarsnota 2018-2022. Dat we toch ten opzichte van 2018 een nadelig saldo zien heeft te maken met het feit dat we in 2019 de omslagrente met 0,5% verlaagd hebben. Hierdoor rekenen we ten opzichte van 2018 minder rente aan de producten toe, hetgeen leidt tot een nadelig effect op het renteresultaat. Met € 180.000 is dit nadeel in 2019 het grootst, voor de jaren erna is er per saldo sprake van een nadeel van afgerond € 100.000. Dit nadeel komt als een voordelig verschil op de programma/taakvelden terug omdat er minder rente wordt toegerekend. Uiteindelijk betalen we vanaf 2018 ongeveer € 300.000 minder aan rente.
OZB woningen
In de Voorjaarsnota 2018 hebben we voor 2019 rekening gehouden met € 200.000 aan extra belastinginkomsten, en voor de jaren erna € 100.000. In de Begroting 2019 is vervolgens nog rekening gehouden met de stijging van de inkomsten voor inflatiecorrectie. Daarnaast moeten we ook in de lasten, vooral de kosten van de uitvoering door het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente, rekening houden met een inflatoire stijging. Per saldo is het voordeel voor 2019 ten opzichte van 2018 nog beperkt tot € 14.000, voor de jaren erna loopt dit op tot bijna € 300.000 in 2022.
OZB niet-woningen
In de begroting 2018 is al rekening gehouden met een inflatoire stijging van belastingeninkomsten voor niet-woningen. In deze begroting is dat beeld geactualiseerd. Per saldo nemen de inkomsten op dit taakveld ten opzichte van 2018 toe met ruim € 41.000 in 2019, oplopend tot bijna € 87.000 in 2019.
Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
In maart 2018 heeft het rijk een extra en langverwachte circulaire uitgebracht. In deze circulaire zijn vooral effecten van het regeerakkoord van de nieuwe coalitie verwerkt. Ook de gevolgen van het onderbrengen van de Integratie Uitkering Sociaal Domein (IUSD) in de algemene uitkering zijn in de Maartcirculaire doorberekend. Daarnaast hebben rijk, waterschappen, provincies en gemeenten gezamenlijk afspraken over doelstellingen op een aantal beleidsterreinen gemaakt: het zogeheten Interbestuurlijk Programma (IBP). Op basis van de Maartcirculaire 2018 krijgen gemeenten ook meer geld uit het gemeentefonds. Daarover is de raad met een aparte brief geïnformeerd, de effecten hebben we al betrokken bij het opstellen van de Voorjaarsnota 2018-2022.
Vervolgens is de Meicirculaire verschenen. Ook over de gevolgen van deze circulaire hebben wij de raad met een brief geïnformeerd. De stand van en uitgangspunten uit deze circulaire vormen de basis voor deze begroting. Ondanks een minder positief beeld uit deze Meicirculaire ontvangen we vanaf 2019 nog steeds meer inkomsten uit het gemeentefonds: € 1,8 mln. extra in 2019, oplopend tot ruim € 4 mln. in 2022. Een kanttekening is echter op zijn plaats: uit deze extra middelen moet in ieder geval de inflatie in het Sociaal domein worden gedekt, dat werd tot nu toe apart berekend. Ook de verwachte inflatie en vooral loonontwikkeling legt een flink beslag op de beschikbare ruimte. Daarmee is een flink deel van de beschikbare ruimte al ingezet, terwijl we ook nog een bijdrage moeten leveren aan het IBP. Nog een kanttekening: ondanks grote budgettaire problemen binnen het Sociaal domein heeft het rijk hiervoor niet of nauwelijks financiële compensatie gegeven. Financiële tekorten moeten door gemeenten dus worden bijgepast uit de algemene middelen.
Inmiddels is ook de Septembercirculaire 2018 verschenen. Het is staand beleid dat we de effecten hiervan niet meenemen in deze begroting, wel wordt de raad hierover met een aparte brief geïnformeerd.
Overige baten en lasten
Naast de post onvoorzien, waarvoor we ieder jaar een bedrag van € 60.000 ramen, zijn op de overige baten en lasten vooral stelposten opgenomen voor de verwachte inflatie- en loonontwikkeling, die we nog niet direct aan de programma's hebben kunnen toerekenen. Ook dekkingsverschillen als gevolg van kostentoerekening komen op dit taakveld tot uitdrukking. Omdat de berekende inflatie- en loonontwikkeling ieder jaar meer wordt stijgen de lasten op dit taakveld ieder jaar een beetje. Is het verschil in 2019 ten opzichte van 2018 nog € 150.000, dit verschil loopt op tot ruim € 337.000 in 2022.
Vennootschapsbelasting
Geen grote verschillen te verklaren ten opzichte van 2018.
Crisisbeheersing en brandweer
In deze begroting zijn de lasten ten opzichte van 2018 in 2019 gestegen. In de Voorjaarsnota is voor nieuw beleid voor Veiligheidsregio Twente (VRT) een bedrag van structureel € 90.000 opgenomen. Tegenover deze extra kosten op dit taakveld staan lagere lasten omdat er vanuit de Dienstverleningsovereenkomst met Enschede minder uren voor dit werkveld worden afgenomen. Per saldo stijgen de lasten ten opzichte van 2019 in 2019 met € 36.000, om daarna langzaam af te lopen naar afgerond € 30.000 in 2022.
Openbare orde en veiligheid
Ten opzichte van 2018 stijgen de kosten in 2019 eenmalig met € 100.000. Dit is het bedrag dat we in de Voorjaarsnota hebben opgenomen voor ondermijningsbeleid. Dat we voor de jaren erna minder lasten hebben op dit taakveld ten opzichte van 2018 komt door het eenmalige voordeel van € 65.000, dat in de Voorjaarsnota is ingeboekt voor 2018, omdat de BOA's pas medio 2018 aangesteld zijn.
Mutatie reserves
De mutaties op de reserves binnen het programma Bestuur en Dienstverlening hebben vrijwel allemaal betrekking op (dekking van) het begrotingsresultaat. Het negatieve resultaat voor de jaren 2019 en 2020 leidt tot een onttrekking aan de algemene risicoreserve, vanaf 2021 wordt het positieve resultaat aan de reserve toegevoegd.