De gemeente Losser kent de volgende programma's:
2.1 Natuur & Ruimte
2.2 Welzijn & Zorg
2.3 Economie & Werk
2.4 Bestuur & Dienstverlening
"Wonen in karakteristieke kerkdorpen met een uniek landschap"
Strategische doelen:
Totstandkoming en uitwerking strategische doelen
De strategische doelen hebben we samen met onze partners en de samenleving in 2013 geformuleerd. Ze staan in onze toekomstvisie Losser 2025 Samen schatbewaarders van de gemeente Losser. De strategische doelen hebben we uitgewerkt in doelstellingen. De doelstellingen samen vormen de doelenboom. Wat we ervoor gaan doen om de doelstellingen te behalen staat in de tabel daaronder.
Wat willen we bereiken?
Doelenboom Natuur en Ruimte
Doelstelling Producten Wat mag het kosten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's |
Doelstelling: Behouden en versterken van de kernkwaliteiten in het landschap. Binnen de kaders streven naar ontwikkelingsruimte voor bestaande en nieuwe bedrijvigheid in het landelijk gebied. |
|
Landelijk gebied | Binnen de vastgestelde kaders van het bestemmingsplan Buitengebied uitbreidingsbehoefte van bedrijven maximaal faciliteren. Faciliteren onderhoud en versterken van landschapselementen. Onderzoek haalbaarheid vaststelling saneringsbeleid voor vrijkomende agrarische bebouwing. Actualiseren van het Cascobeleid (landschapsverbeteringsplan). Realisering uitvoeringsprogramma Gebiedsontwikkeling Noordoost Twente/ Actualiseren bestemmingsplan Buitengebied in verband met nieuwe ontwikkelingen (o.a. implementatieBeheerplannen Natura 2000-gebieden) |
Doelstelling: Zorgen voor een voor ieder passende woon- en leefomgeving. |
|
Wonen |
Uitvoering geven aan de in 2016 vastgestelde Woonvisie Losser 2016. Daarnaast maken we jaarlijks prestatieafspraken met Domijn, speciale aandacht gaat daarbij uit naar de huisvesting van jongeren. In 2017 zullen aan de hand van Primos 2016 gerichte keuzes gemaakt worden waar wel en waar niet te bouwen. Speerpunten van beleid zijn het stimuleren van levensloopgeschikt wonen en bouwen, daarvoor onderzoeken we in 2017 of het instrument Blijverslening geïmplementeerd kan worden. |
Omgevingsvisie | De in 2012 opgestelde concept-Structuurvisie aanpassen aan de in 2016 geactualiseerde Woonvisie en de met de provincie gevoerde discussie omtrent werklocaties. Vooruitlopend op de Omgevingswet deze als Omgevingsvisie laten fungeren en benoemen. |
Doelstelling: Het bevorderen van maatschappelijk gewenst ruimtegebruik, vooral op het gebied van wonen en bedrijvigheid. |
|
Grondbedrijf | Door vermindering marktvraag en overaanbod van ontwikkellocaties voor woningbouw en werklocaties elders in de regio vindt er een verschuiving plaats van grote gebieds- en locatieontwikkelingen naar kleinere ontwikkelingen (plaatselijke behoefte). De eindgebruiker is meer aan zet. Particulieren, ontwikkelaars en organisaties worden uitgenodigd en gevraagd om meer een rol te spelen in lopende en toekomstige ontwikkelingen. Dit vraagt om een andere rol van de gemeente: van een bepalend grondbeleid naar een regisserend grondbeleid. Bij een nieuw initiatief wordt een keuze gemaakt welk type rol de gemeente hierin neemt. Het regisseren wordt de inzet, actief meedoen zonder grondposities in te nemen. Gemeentelijke gronden die niet meer nodig zijn voor ontwikkelingen worden verkocht. |
Doelstelling: Behouden en versterken van de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente. |
|
Ruimtelijke ordening Inrichting & beheer van de openbare ruimte | De inrichtings- en onderhoudskwaliteit van de openbare ruimte draagt in belangrijke mate bij aan de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente. Het onderhoudsniveau voor de openbare ruimte is vastgesteld op niveau B. Bij investeringen in onderhoud en vervanging van voorzieningen in de openbare ruimte worden zoveel mogelijk synergiekansen benut waardoor het mogelijk wordt in belangrijke mate bij te dragen aan de strategische doelen van de gemeente. Hiertoe wordt jaarlijks het MIP (integraal meerjaren investerings- en onderhoudsprogramma) voor de openbare ruimte geactualiseerd. Speerpunten 2017: Kern Overdinkel:
Openbaar Lichaam Crematoria Twente Het doel van het Openbaar Lichaam Crematoria Twente is het stichten en exploiteren van één of meer crematoria. Met dit doel draagt de verbonden partij bij aan onze wettelijke verplichtingen op het gebied van de lijkbezorging. |
Vergunningen | Een naleefbaar en handhaafbaar kader voor activiteiten (evenementen, bouwen, bedrijvigheid, enz.) is van belang voor een leefbare samenleving en het behouden en versterken van de ruimtelijke kwaliteit. Daarvoor hebben wij als samenleving regels vastgesteld. Een groot deel daarvan betreft algemeen geldende regels waarop rechtstreeks kan worden gegund en gehandhaafd. Bepaalde situaties vragen daarnaast om specifiek besluit over het toestaan en de wijze waarop. Dit al dan niet met aanvullende bepalingen en of voorschriften. Het op een adequaat niveau uitvoeren van de vergunningverlening binnen de gestelde termijnen met de beschikbare menskracht blijft ook de komende jaren een grote prioriteit. Daarnaast wordt de implementatie van de nieuwe regelgeving Wet natuurbescherming en de Omgevingswet voorbereid. Verbonden partij: RUD Voor de uitvoering van de specialistische milieutaken zal 2017 het overgangsjaar worden van de netwerk regionale uitvoeringsdienst (RUD) naar een fysieke RUD. Door deze dienst kunnen meer specialismen op regionaal niveau worden ontwikkeld en mede hierdoor wordt de kwaliteit verhoogd. In dit verlengde hiervan zijn ook nog kwaliteitscriteria ontwikkeld. Daarbij is ook nog de Wet VTH ingetreden om de kwaliteit te verhogen. De RUD is verantwoordelijk voor een groot deel van de uitvoering van de specialistische milieutaken die bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente. Met ingang van 1-1-2018 moet de fysieke RUD operationeel zijn. Dit is bij wet vastgelegd. |
Handhaving | Het toezicht houden op en de handhaving van verleende omgevingsvergunningen voor de activiteit bouw bij particulieren en bedrijven (dit inclusief de juridische procedures). Het toezicht houden op de naleving van milieuregelgeving door bedrijven en handhaving in dit kader (inclusief juridische procedures). Hierbij wordt aansluiting gezocht bij de Regionale uitvoeringsdienst en ook worden controles uitgevoerd door medewerkers van de RUD. Het toezicht houden bij sloopactiviteiten met asbest; hiervoor zijn afspraken gemaakt met een andere gemeente, die deze controles voor ons verricht. De controles op het brandveilig gebruik van gebouwen worden uitgevoerd door de brandweer; in voorkomende gevallen gaat ook een toezichthouder van de gemeente mee. Daarbij worden ook de eventuele juridische procedures door de gemeente gevoerd. Met betrekking tot de Algemene plaatselijke verordening en bijzondere wetgeving (zoals Drank- en horecawet) is sprake van zeer beperkte / tot geen inzet. De inzet vindt plaats in relatie tot elementen als (brand)veiligheid en constructie. Hierover is afstemming met de brandweer zij verrichten controles. De beschikbare capaciteit van de toezichthouders is nodig voor toezicht/handhaving milieu en bouw. De beperkte inzet is gerelateerd aan de keuze van de gemeenteraad om geen Boa's in te zetten. In 2018 is er sprake van een fysieke RUD, waar ook medewerkers van de gemeente Losser daar in dienst zullen komen. Digitale handhaving wordt verder vormgegeven bij de overgang naar een nieuw automatiseringspakket; Daarnaast is de nieuwe Omgevingswet in wording en is er nog de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. |
Doelstelling: Optimale bereikbaarheid van woningen, winkels en bedrijven. |
|
Verkeer en vervoer | Uitvoeren incidentele verkeersmaatregelen. Uitvoeren verkeerscirculatieplan met parkeeronderzoek kern Losser in samenhang met ruimtelijke ontwikkelingen. Bevorderen openbaar vervoer door continu een pro-actieve houding aan te nemen in diverse gremia met als doel het behoud van de huidige voorzieningen. Verder wordt in Overdinkel, in het kader van de realisatie van het centrumplan de centrumhalte aangelegd. Bevorderen verkeersveiligheid, onder andere door verkeerskundige aanpassingen in infrastructuur integraal deel uit te laten maken van herinrichtingsprojecten. |
Doellstelling: We streven naar een duurzame, schone en veilige openbare ruimte welke mede drager is in het bereiken van de strategische doelen van de gemeente. |
|
Wegen | Vaststellen beleidsplan voor wegen, bermen, fietspaden. Implementatie integraal beheerpakket voor Wegen, Kunstwerken en Openbare Verlichting. Het budget voor groot onderhoud en de bestemmingsreserve "Reserve Wegen" worden opgenomen als dekkingsmiddel in het MIP en van daaruit ingezet voor het veilig houden van wegen en bijdragen aan integrale herinrichtingsprojecten. |
Groen | Implementatie en vullen van het integraal beheerpakket voor Groen en Speelvoorzieningen, alsmede het vergroten van de toepassingsmogelijkheden. Opstellen groenbeleid- en groenbeheerplan. Betrekken van bewoners bij schouw openbare ruimte. Opstellen bomenbeleidsplan inclusief inventarisatie van waardevolle en monumentale bomen. Uitvoering van groenonderhoud op basis van beeldbestek door het "Servicebedrijf Losser". |
Afval en reiniging | Continueren regierol inzameling huishoudelijk afval en exploitatie afvalbrengpunt. Opstellen nieuw beleid voor inzameling huishoudelijk afval. Dit ter invulling van de regionaal vastgestelde ambitie om tot een afval loos Twente in 2030 te komen. Verbonden partijen: Twence Verwerkt het Losserse huisafval op duurzame wijze en draagt daarmee bij aan de doelstelling om te streven naar dat een inwoners van Twente in 2030 nog slechts 50 kilo restafval per jaar produceert. Produceert 100% duurzame energie en draagt daarmee bij aan de CO2 doelstellingen van de Twentse gemeenten. Twente Milieu Zamelt in opdracht van de Gemeente Losser op efficiënte wijze het huisafval in en draagt daarmee bij aan een schone, gezonde, frisse en Lossers leefomgeving. Implementeert en voert het nieuwe vastgestelde afval beleid uit en draagt daarmee bij aan de doelstelling om te streven naar dat een inwoners van Twente in 2030 nog slechts 50 kilo restafval per jaar produceert. Zet bij de uitvoering van haar taken waar mogelijk mensen in met een afstand tot de arbeidsmarkt. |
Riolering en water | Herziening vGRP. Opstellen van een modulair bestuurlijk waterakkoord met waterschap Vechtstromen. Rioolvervangingen en groot onderhoud vanuit het vGRP opnemen in het MIP en van hieruit de investeringsgelden doelmatig inzetten in integrale herinrichtingsprojecten. Verder uitvoering geven aan gefaseerde vervanging en renovatie van rioolgemalen in het buitengebied. Afronding hydraulische doorrekening van alle rioolstelsels binnen de gemeente Losser, mede geënt op mogelijke klimaatscenario's. Resultaten verwerken in vGRP. Implementatie integraal beheerpakket voor Riolering en voorzieningen ten behoeve van stedelijk waterbeheer. |
|
Toelichting
Wettelijk is voorgeschreven (in de BBV voorschriften) dat vanaf 2017 in de programma’s alleen de kosten van het primaire proces worden opgenomen. Daarom is de programmaoverhead niet meer opgenomen binnen het programma Natuur en Ruimte maar binnen het programma Bestuur en Dienstverlening. Meer informatie over de gemeentelijke overhead is opgenomen in hoofdstuk 4.1. Daarnaast hebben ook de financiële uitgangspunten, zoals genoemd in de Kadernota 2017, invloed op het verloop van de budgetten. Te denken valt aan de verlaging van het gehanteerde rentepercentage waardoor de kapitaallasten lager uitvallen, maar ook de prijsindex van 0,8% over de materiële budgetten. Het voert te ver deze wijzigingen per product toe te lichten. Hieronder beperken we ons daarom tot de overige wijzigingen ten opzichte van de begroting 2016, onder andere voortkomend uit de Kadernota 2017.
Grondbedrijf
Bij het opstellen van deze begroting is de uitvoeringsmodule van de woonvisie 2012-2022 nog als uitgangspunt genomen. De regionale woonvisie voor Twente is op 9 december 2014 vastgesteld. De nieuwe woonvisie van Losser zal hier een uitvloeisel van zijn en eind 2016 door de raad worden vastgesteld.
Het grondbedrijf zit weer budgettair neutraal in de begroting. Dit houdt in dat de uitgaven en inkomsten gelijk zijn.Het uitgiftebbeleid is verder geactualiseerd. De daadwerkelijke oplevering van de complexen zorgt voor schommelingen in de prognoses. Zo wordt een deel van het complex 'de Saller' opgeleverd in 2016. Dit zorgt voor een hogere raming in 2016 ten opzichte van 2017. In de prognose voor 2017 is tevens rekening gehouden met bouwrijp maken van de resterende kavels van fase één van de Geurmeij.
Overig
In de Kadernota 2017 is geld beschikbaar gesteld voor de (extra) personele inzet op het gebied van RO-beleid. Dit veroorzaakt een stijging van het budget Ruimtelijke Ordening met € 84.000. Daarnaast is er extra budget voor de actualisatie van de structuurvisie (€20.000) en een werkbudget voor de uitvoering van het parapluplan Losser (€ 75.000) beschikbaar gesteld.
Het budget voor Vergunningen is met € 85.000 toegenomen in verband met de extra kosten voor de invoering van de omgevingswet, dit is conform de Kadernota. De kosten zijn bedoeld voor het aantrekken van externe ondersteuning en begeleiding en ter compensatie van de eigen personele inzet.
Bij het product 'Groen' is het budget, conform Kadernota 2017, opgehoogd met € 30.000 ten behoeve van de onkruidbestrijding. De extra kosten komen voort uit het feit dat per 1 januari 2016 het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen op verhardingen verboden is. Daarnaast heeft ook de raad er op aangedrongen dit middel niet meer te gebruiken.
De baten van het product 'Vergunningen' zijn gedaald in verband met de verwachte terugloop van de leges voor bouwvergunningen. Ondanks de recessie en de toename van vergunningsvrije activiteiten is de afgelopen jaren de omvang van de leges min of meer stabiel gebleven. Op basis van een gesignaleerde serieuze daling aan leges begin 2016, is een 'winstwaarschuwing' afgegeven bij de bestuursrapportage 2016. Op grond van deze daling en de verwachting dat er de komende jaren gaan aanvragen voor grote bouwprojecten worden verwacht is voor 2017 en verder een structurele bijstelling is de legesinkomsten opgenomen. De verwachte opbrengst is bijgesteld naar €350.000. In totaal is daarom het product 'Vergunningen' met € 71.000 naar beneden bijgesteld. Hierbij blijft de opmerking op zijn plaats dat het op de schaal van Losser moeilijk te prognosticeren is hoe de omvang aan leges zich ontwikkelt.
Zoals ook aangegeven in de toelichting van Hoofdstuk 1 waren de lasten van de rioolheffing structureel te laag geraamd. Een verdere toelichting is te vinden in Hoofdstuk 1.2.
"Gezonde en zelfredzame burgers"
Strategische doelen:
Totstandkoming en uitwerking strategische doelen
De strategische doelen hebben we samen met onze partners en de samenleving in 2013 geformuleerd. Ze staan in onze toekomstvisie Losser 2025 Samen schatbewaarders van de gemeente Losser. De strategische doelen hebben we uitgewerkt in doelstellingen. De doelstellingen samen vormen de doelenboom. Wat we ervoor gaan doen om de doelstellingen te behalen staat in de tabel daaronder.
Wat willen we bereiken?
Doelenboom Welzijn en Zorg
Doelstelling Producten Wat mag het kosten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's |
Doelstelling: Burgers zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam. |
|
Maatwerkvoorzieningen WMO | Inwoners zijn zo veel mogelijk zelfredzaam en maken gebruik van eigen kracht. Daar waar sprake is van een ondersteuningsbehoefte wordt in eerste instantie gekeken naar het eigen netwerk of een algemene voorziening. Wanneer sprake is van een situatie waarbij inwoners dit niet op eigen kracht of met behulp van het eigen netwerk of algemene voorzieningen kunnen regelen kan worden overgegaan tot het verstrekken van een maatwerkvoorziening. Het verstrekken van de maatwerkvoorzieningen is gericht op het individu. Het betreft huishoudelijke ondersteuning, woon-, rolstoel-, vervoersvoorziening, ondersteuning maatschappelijke deelname en ondersteuning zelfstandig leven. Beschermd wonen en opvang is beschikbaar voor de Losserse cliënten; inwoners van de gemeente Losser die een indicatie hebben voor beschermd wonen en/of opvang kunnen terecht bij deze voorzieningen. |
Algemene voorzieningen WMO | De gemeente Losser stimuleert initiatieven van maatschappelijke partners en ondernemers, die op grond van de behoefte, algemene voorzieningen willen realiseren, waardoor inwoners minder afhankelijk zijn van maatwerkvoorzieningen. We geven maatschappelijke partners de ruimte om algemene toegankelijke en betaalbare gemaksdiensten en sociale ontmoetingsplekken te realiseren, waar met name inwoners met een beperking behoefte aan hebben. Voor het realiseren van de algemene voorzieningen dient aan de volgende randvoorwaarden te worden voldaan: betaalbaar, toegankelijk, op basis van behoeften, voor iedereen beschikbaar. De algemene voorzieningen zijn collectief opgezet in afstemming met collega-organisaties. We stimuleren de inzet op preventie en stimulering door onder andere de sociale teams. Hierdoor worden inwoners minder afhankelijk van de duurdere maatwerkvoorzieningen. De sociale teams hebben een nadrukkelijke rol in het signaleren van ondersteuningsbehoeften en het initiëren van algemene voorzieningen gericht op het voorkomen van aanspraak op (duurdere) maatwerkvoorzieningen. |
Sport | We bevorderen een gezonde en actieve leefstijl van inwoners door ze de gelegenheid te bieden op verantwoorde wijze te sporten en te bewegen. Dit doen we tegen een aanvaardbare eigen bijdrage, in overstemming met eigen aanleg, interesse en mogelijkheden. Ter stimulering maken we gebruik van subsidies en van het instrument van combinatiefunctionarissen. |
Sportaccommodaties | We streven naar een kwaliteitsverbetering van sport- en recreatieve voorzieningen, waarbij de inbreng van inwoners/verenigingen toeneemt ten opzichte van de overheid. In 2017 wordt verder gewerkt aan de planvoorbereiding voor de bouw van een nieuwe sporthal in de kern Losser. Daarnaast wordt in overleg met Hockey Club Losser onderzoek gedaan naar een geschikte locatie voor aanleg van een hockeyveld. |
Kunst en Cultuur | We zetten actief in op het versterken van aandacht voor cultuur en het werven van middelen daarvoor. Daartoe vindt extra personele inzet plaats. Particuliere initiatieven, gericht op lokale culturele diversiteit, worden zo veel mogelijk ondersteund. In voorkomende gevallen wordt gezocht naar externe (mede-)financieringsmogelijkheden. |
Doelstelling: De zorg voor de jeugd zo lokaal mogelijk aanbod-gericht organiseren. Daarbij in acht nemen dat het kind centraal staat en de ouders zelf verantwoordelijk zijn. |
|
Jeugdzorg | Bieden van maatwerkondersteuning aan jongeren en hun ouders waarbij de eigen kracht van de cliënt centraal staat. Voorkomen van onnodige verwijzingen naar zwaardere vormen van zorg door vroegtijdige ondersteuning en preventie vanuit het CJG in te zetten. Samenwerking tussen huisartsen, scholen en CJG optimaliseren zodat kwaliteit van preventie en de zorg voor de jeugd en het gezin verbetert (een keten). De samenwerkingspilot met huisartsen verder uitbreiden naar alle huisartsen en de resultaten monitoren. Verbetering van de afstemming tussen sociale teams, CJG en andere actoren om de ondersteuning van de burger te verbeteren. Implementatie van het veiligheidsbeleid Jeugdzorg en het daaraan gelieerde instrument Care-NL en de implementatie van een integrale werkmethodiek CJG en sociaal Team. In de voorbereidingen van de inkoop voor 2018 e.v. zetten we nadrukkelijker in op transitiemogelijkheden. |
Doelstelling: Burgers ervaren de dorpen als sociaal, leefbaar en veilig en dragen daar zelf ook aan bij. |
|
Welzijnswerk | Welzijnswerk is ondersteunend aan de werkwijze en activiteiten van de sociale teams. Het is gericht op ondersteuning en vergroting van de zelfredzaamheid en eigen kracht van inwoners. Door haar kennis van en betrokkenheid bij de lokale samenleving heeft zij een belangrijke rol in vergroting van de leefbaarheid in dorpen en wijken. Zij vormt een algemene voorliggende voorziening binnen het sociaal domein. |
Welzijnsaccommodaties | Het lokale welzijnswerk werkt zo veel mogelijk outreachend binnen dorpen en wijken. Het beheren van welzijnsaccommodaties vormt geen kernactiviteit op zich, maar is gericht op facilitering van ruimte voor de uitvoering van activiteiten. |
Doelstelling: Het behouden van de kwaliteit van het onderwijs en het uitvoeren van de wettelijke taken. |
|
Onderwijs | We dragen, samen met onderwijs, zorg voor een effectief en eenvoudig netwerk rondom opgroeiende kinderen, binnen de kaders van passend onderwijs en de jeugdzorg. We zien proactief toe op het voorkomen van schooluitval. |
Onderwijshuisvesting | De gemeente draagt zorg voor adequate huisvesting van scholen. Hierbij rekening houdend met de toekomstige onderwijskundige ontwikkelingen en de gevolgen voor de huisvesting van scholen. De buitenruimte van de nieuwbouw van het Kompas (in gebruik genomen in augustus 2016 en onderdeel van Kulturhus Overdinkel) maakt deel uit van het nieuwe centrumplein Overdinkel en wordt in april 2017 opgeleverd. In 2017 wordt in overleg met het schoolbestuur verder gewerkt aan het plan voor (gedeeltelijke) vervangende nieuwbouw en uitbreiding van het Twents Carmel College. De start bouw is gepland in augustus 2017. |
Leerlingenvervoer | We streven naar een zo efficiënt en goedkoop mogelijke uitvoering van het leerlingenvervoer, rekening houdende met de bepalingen in de gemeentelijke verordening leerlingenvervoer en de regionale ontwikkelingen op het gebied van collectief vervoer. We participeren in het inkooptraject rondom doelgroepenvervoer, waarvan leerlingenvervoer een onderdeel uit maakt. |
Kinderopvang | We geven uitvoering aan de minimale wettelijke taken op het terrein van de kinderopvang, te weten registratie en handhaving. |
|
Toelichting
Een deel van de bugdetaire wijzigingen wordt veroorzaakt door wettelijke wijzigingen en door het toepassen van de financiële uitgangspunten zoals genoemd in de Kadernota 2017. Voor meer informatie zie de toelichting op 'Wat mag het kosten' in hoofdstuk 2.1.
Het totale budget voor de Maatwerkvoorzieningen WMO is sterk teruggelopen. Dit komt enerzijds door het verwerken van de taakmutaties uit diverse circulaires. Daarnaast is bij de Kadernota een deel van het budget ingebracht als dekkingsmiddel.
De budgetten voor de Collectieve voorzieningen WMO en de Jeugdzorg zijn daarnaast verder bijgesteld naar aanleiding van diverse taakmutaties. Zo is het budget Jeugdzorg in totaal met € 105.000 afgenomen vanwege taakmutaties in de diverse circulaires.
In het kader van sport is er extra geld beschikbaar gesteld voor de buurtsportcoach. Dit geld (€ 16.000) is nodig om ook na 2016 de functie te kunnen blijven uitvoeren. De rijksbijdrage die ook een deel van de kosten dekt blijft ook doorlopen.
Bij de Kadernota 2017 is tevens aangegeven dat er budget beschikbaar moet komen voor het bouwen van een nieuwe sportaccommodatie. De jaarlijkse lasten zijn vanaf 2018 opgenomen in de meerjarenraming en verklaren ook de toename van de lasten van het budget sportaccommodaties vanaf 2018. In 2018 is er een piek te zien in de lasten in verband met de eenmalige afschrijving van de huidige sporthal. Hier tegenover staat een eenmalige onttrekking uit de algemene risicoreserve.
Het budget voor kunst en cultuur is opgehoogd met € 17.000. Deze ophoging komt voort uit de Kadernota waarin werd voorgesteld dit budget beschikbaar te stellen voor de personele inzet rondom cultuurbeleid.
Tot slot, zoals aangegeven in Hoofdstuk 1 is het budget voor leerlingenvervoer opgehoogd met € 45.000. Dit ter dekking van de loonkosten voor het leerlingenvervoer.
"Ondernemen en werken in de schatkamer van Twente"
Strategische doelen:
Totstandkoming en uitwerking strategische doelen
De strategische doelen hebben we samen met onze partners en de samenleving in 2013 geformuleerd. Ze staan in onze toekomstvisie Losser 2025 Samen schatbewaarders van de gemeente Losser. De strategische doelen hebben we uitgewerkt in doelstellingen. De doelstellingen samen vormen de doelenboom. Wat we ervoor gaan doen om de doelstellingen te behalen staat in de tabel daaronder.
Wart willen we bereiken?
Doelenboom Economie en Werk
Doelstelling Producten Wat mag het kosten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's |
Doelstelling: Bevorderen participatie, de bestaande regionale en lokale werkgeversbenadering continueren en intensiveren waarmee het arbeidsvermogen van de doelgroep wordt verzilverd. |
|
Participatie | We willen mensen met een uitkering activeren om deel te nemen aan de maatschappij, bij voorkeur via betaald werk. Via een gerichte regionale en lokale werkgeversbenadering willen we de instroom in de uitkering verlagen en de uitstroom uit de uitkering verhogen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten/Kennis Instituut Nederlandse Gemeenten (KING) maken cijfermatige overzichten over gemeentelijke onderwerpen, die toegankelijk zijn op de site waarstaatjegemeente.nl. Eén daarvan is het aantal re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners. Streven is het aantal re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners te verhogen naar het gemiddelde van gemeenten in dezelfde grootteklasse. Stand september 2016: 56,9 tegen 102,6 (bron: waarstaatjegemeente.nl). In verband met de Wet Taaleis wordt zowel voor alle nieuwe instromers als de uitkeringsgerechtigden die al langer een uitkering hebben de Taaltoets afgenomen, tenzij uit andere gegevens al blijkt dat zij voldoen aan de eisen die hieraan in de Wet Taaleis gesteld worden. Uitvoering vindt plaats door het ROC en financiering vindt plaats vanuit de bestaande educatiemiddelen. |
Sociale werkvoorziening | Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor regulier werk om redenen (nog) niet haalbaar of geschikt is ontwikkelen en begeleiden we via Stichting Werken in Losser. Verbonden partij: Stichting Werken in Losser Het doel van stichting WiL is het in 2017 realiseren van een detacheringspercentage van 70% van de totale SW-populatie (= 122 medewerkers in een groeps- dan wel individuele detachering). |
Doelstelling: Het bieden van een tijdelijk vangnet aan kwetsbare burgers bij het voorzien in de primaire basisbehoeften met als doel de burger te stimuleren en begeleiden naar een zelfstandige deelname aan de maatschappij. |
|
Bijstand | Burgers die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien ontvangen een uitkering. De uitkering is een vangnetvoorziening. Streven is het aantal uitkeringen zo laag mogelijk te houden. Regionaal vindt maandelijks een betandsvergelijking plaats tussen de 14 gemeenten, waarin het aantal huishoudens met een uitkering wordt weergegeven ten opzichte van een index. Streven is de gemiddelde index (vanaf het 0 punt) van Losser in 2017 omlaag te brengen tot halverwege tussen de hoogste index en de gemiddelde index van de veertien gemeenten. V.b. juni 2016 Losser 106,3 t.o.v. gemiddeld 102,4, streven 104,4. |
Preventie en handhaving | Onze acties (o.a. aan de poort bij de aanvraag van een uitkering) zijn erop gericht alleen die mensen een uitkering te verstrekken die dit ook echt nodig hebben. Om misbruik en fraude gericht tegen te gaan, gaan we werken met risicoprofielen. |
Armoedebeleid | Het Armoedebeleid is (ovb goedkeuring Raad) in 2016 geactualiseerd. Bestaande regelingen en ondersteuningsmogelijkheden worden beter en eenvoudiger toegankelijk gemaakt. Daardoor hopen we een breder bereik te krijgen, vooral onder mensen die in stille armoede leven. We zetten meer in op preventie. Financiering vindt plaats vanuit de eigen middelen aangevuld met de extra armoedemiddelen die Losser van het Rijk hiervoor heeft gekregen. |
Huisvesting statushouders | In 2016 zijn er tussen woningcorporatie Domijn, stichting Palet en de gemeente werkafspraken gemaakt over huisvesting van statushouders. Deze integrale werkwijze zorgt ervoor dat het proces van huisvesting van de statushouder tot aan de integratie in de wijk beter verloopt. We gaan ons maximaal inspannen om de taakstelling van 2017 te behalen. Het inburgeringstraject van de statushouder wordt gemonitoord door de gemeente. Naast de verplichte inburgering is er aandacht voor integratie en participatie. Het streven is om naast de verplichte inburgering de koppeling te maken met het taalpunt, vrijwilligerswerk en/of werkstage. Hiermee versnellen we mogelijkheden tot zelfredzaamheid en (arbeids)participatie. |
Doelstelling: Versterken van de economische structuur van de gemeente Losser. |
|
Economische zaken | Wij hebben aandacht voor een sectorale benadering van de economie: we investeren in toerisme en in detailhandel. Wij zorgen voor een goed ondernemersklimaat, willen ondernemers aan elkaar verbinden en faciliteren waar mogelijk initiatieven van ondernemers. Het college bezoekt bedrijven, we organiseren en/of faciliteren ondernemersbijeenkomsten, we zorgen voor vitale bedrijventerreinen en stemmen regionaal af. In de aantrekkelijke centra hebben we aandacht voor leegstand. Er vindt periodiek bestuurlijk overleg plaats met de verschillende ondernemersverenigingen. Op het niveau van Regio Twente sluiten wij aan bij acquisitie en marketing. |
Gemeentelijke eigendommen | Op basis van de Vastgoednota gemeente Losser zijn de kostprijs dekkende huren voor maatschappelijk vastgoed bepaald. De uitwerking van de consequenties van een kostprijs dekkend huurtarief voor onze maatschappelijke partners zijn in beeld gebracht. De keuze om deze verborgen subsidies in stand te laten worden integraal met de overige subsidies beoordeeld in relatie tot het maatschappelijk rendement. |
Doelstelling: De gemeente Losser binnen Twente, Landgoed van Nederland meer vermarkten als toeristisch en recreatieve landschapsgemeente met behoud van haar natuur- en landschappelijke waarden. |
|
Toerisme | De rol van de gemeente is aanjagen, faciliteren en verbinden. We willen graag –samen met de ondernemers- meer overnachtingen en meer bestedingen in de hele gemeente realiseren. Dit komt ten goede aan de leefbaarheid in de kernen en de werkgelegenheid. Hiervoor dienen we te beschikken over goede recreatieve voorzieningen en de basis op orde hebben. Knelpunten in routes willen we waar mogelijk oplossen. We verbinden ondernemers door het platform recreatie en toerisme en de Schatkamer van Twente. We faciliteren waar mogelijk initiatieven van ondernemers en bewaken de uitvoering van het dynamische actieprogramma waarvoor in 2016 de basis is gelegd en dat door het opgerichte platform is overgenomen. We willen beleving (laten) toevoegen, het beeldmerk van de Schatkamer van Twente laden. We geven subsidie aan de VVV voor gastheerschap, informatievoorziening en lokale productontwikkeling. De marketing van Twente, Landgoed van Nederland organiseren we samen met de overige Twentse gemeenten en Marketing Oost. |
|
Toelichting
Een deel van de bugdetaire wijzigingen wordt veroorzaakt door wettelijke wijzigingen en door het toepassen van de financiële uitgangspunten zoals genoemd in de Kadernota 2017. Voor meer informatie zie de toelichting op 'Wat mag het kosten' in hoofdstuk 2.1.
Het gehele Participatiebudget neemt af als gevolg van taakmutaties in de diverse circulaires. Dit is een trend die ook de komende jaren doorzet. Dit verslechterende subsidieresultaat is niet beïnvloedbaar door de gemeente en/of stichting Werken in Losser (WiL) (die dit geld besteed aan uitvoering van haar taken). Het enige handvat voor beïnvloeding is te vinden in het bedrijfsresultaat, en dan met name aan de kostenkant. Echter, ook daar zijn de mogelijkheden die nog resten beperkt.
De lasten voor de Sociale werkvoorziening nemen de komende jaren toe vanwege de extra exploitatiebijdrage aan stichting WiL. Hier is reeds melding van gemaakt bij de Kadernota 2017. Voor 2017 gaat dit om een bedrag van in totaal € 365.000. Tegenover deze extra lasten staat ook een vermindering van het totaal aan lasten van € 223.000. Dit houdt verband met de overheveling van het budgetvan stichting WiL naar het Servicebedrijf. Deze kosten worden in het vervolg via een kostenplaats over de diverse betrokken budgetten verdeeld. In totaal nemen de lasten als gevolg van deze schommelingen met € 142.000 toe.
Het budget voor de huisvesting van statushouders is ten slotte met € 20.000 opgehoogd naar aanleiding van de bestuursrapportage 2016. Hierin werd aangegeven dat de huidige budgetten niet toereikend zijn voor de maatschappelijke begeleiding van statushouders en het budget wat we hiervoor verstrekken aan stichting Palet.
"Een activerende en voorwaardenscheppende gemeente"
Strategische doelen:
Totstandkoming en uitwerking strategische doelen
De strategische doelen hebben we samen met onze partners en de samenleving in 2013 geformuleerd. Ze staan in onze toekomstvisie Losser 2025 Samen schatbewaarders van de gemeente Losser. De strategische doelen hebben we uitgewerkt in doelstellingen. De doelstellingen samen vormen de doelenboom. Wat we ervoor gaan doen om de doelstellingen te behalen staat in de tabel daaronder.
Wat willen we bereiken?
Doelenboom Bestuur en Dienstverlening
Doelstelling Producten Wat mag het kosten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's |
Voor de financiële indicatoren inclusief toelichting verwijzen u naar hoofdstuk 3, paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Voor de beleidsindicatoren die verplicht vanuit de BBV moeten worden opgenomen verwijzen wij u naar de bijlagen.
Doelstelling: Waarborgen tevredenheid over de kwaliteit van dienstverlening. Meer diensten digitaal aanbieden. |
|
Burgerzaken | Het verhogen van de kwaliteit door:
|
Doelstelling: Optimale (brand-)veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen. Het bieden van adequate brandweerzorg en het in stand houden van een adequate organisatie voor gemeentelijke rampenbestrijding. |
|
Openbare orde en veiligheid | In januari 2017 komt het integraal veiligheidsplan 2017-2020 in de raad. Dit plan vervangt het huidige integraal veiligheidsplan 2013-2016. Dit document is de basis voor het verder bevorderen van de (integrale) veiligheid binnen de gemeente Losser en biedt kaders voor de komende vier jaar. |
Regionale crisisbeheersing | Verbonden partij: Veiligheidsregio Twente De Veiligheidsregio Twente is een wettelijke verplichte gemeenschappelijke regeling met als doel belangenbehartiging, beleidsmatige en operationele voorbereiding en uitvoering op het gebied van fysieke veiligheid. Hier valt onder andere onder brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen in regionaal verband. Deze taken zijn op grond van de Wet veiligheidsregio's bij de Veiligheidsregio neergelegd. |
Doelstelling: Inwoners meer betrekken bij hun directe leefomgeving en een hogere participatie stimuleren. In gemeentelijke samenwerking als zelfbewuste én zelfstandige gemeente een actieve rol vervullen. |
|
Raad | De raad wil de inwoners meer betrekken bij het opstellen van beleid. Niet alleen via inspraakbijeenkomsten, maar ook door het onderzoeken/benutten van digitale mogelijkheden. Onderzoek naar interactieve mogelijkheden, bijvoorbeeld via een app., vinden plaats. In 2017 starten de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018. |
College van B&W | Het college draagt bij en geeft inhoud aan een open stijl van besturen. Kernbegrippen zijn samenwerking met en participatie door maatschappelijke partners. Nieuwe mogelijkheden worden nagegaan om door de optimalisatie van online kanalen, de communicatieve kracht van de gemeente verder te versterken. |
Bestuursondersteuning | In toenemende mate worden inwoners door de gemeente actief betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten; communicatie wordt steeds belangrijker, ook voor de gemeente Losser. Deze werkwijze wordt in 2017 voortgezet. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van diverse methodieken, naast de gebruikelijke afstemming met dorpsraden en intermediairen. De website www.losser.nl wordt in 2017 geheel vernieuwd, waarbij de vraag naar informatie van de bezoekers bepalend is voor de inhoud (toptakensite). Een variatie aan andere communicatiemiddelen wordt ingezet, afhankelijk van het doel en onderwerp. Ook wordt de samenwerking met externe mediapartners verstevigd, zodat alle inwoners zo goed mogelijk worden bereikt. In 'Expeditie Losser, flexibel en verbonden' werken medewerkers van de gemeente Losser actief aan hun persoonlijke ontwikkeling en aan de ontwikkeling van de organisatie. Doel is dat elke medewerker steeds beter rekening houdt met en actief inspeelt op ontwikkelingen in de samenleving, zo professioneel mogelijk werkt en dat overbodige bureaucratie zoveel mogelijk wordt teruggedrongen: terug naar de bedoeling. Om dit te kunnen realiseren moeten medewerkers ook in staat zijn om plaats onafhankelijk te kunnen werken. Daarom worden in 2016-2017 de dossiers van vergunning en handhaving, werk en inkomen en zorg gedigitaliseerd. Verbonden partijen: Regio Twente De Regio Twente heeft met inachtneming van wat in de regeling is bepaald, tot doel in de Regio Twente de volgende belangen te behartigen: volksgezondheid, jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning, sociaal-economische structuurversterking, recreatie en toerisme en lobby. De taakvelden van een groot aantal afdelingen is betrokken bij dit samenwerkingsverband. Bij de sociaal-economische structuurversterking is van belang dat de huidige Agenda van Twente in 2017 afloopt. In 2017 wordt besluitvorming verwacht over een Nieuwe Regionale Investeringsagenda (NRI). Euregio De Euregio heeft de volgende doelen en taken:
|
Doelstelling: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding. |
|
Belastingen | Verbonden partij: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente Door de wettelijke taak belastinginning en heffingen te laten verzorgen door het GBT wordt door de gemeentelijke organisatie op een effectieve en efficiënte manier uitvoering gegeven aan deze taak. Op deze manier wordt de gemeente Losser in de gelegenheid gesteld om zich te richten op de ontwikkelingen van de Twentse samenleving. |
Treasury | Verbonden partijen: Bank Nederlandse gemeenten De BNG Bank is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang en daardoor de huisbankier van vele Nederlandse gemeenten. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Losser heeft vanuit haar historische aandeelhouderspositie primair een financieel belang. Enexis Holding (inclusief Vorderingen op Enexis, Verkoop Vennootschap, Publiek Belang Electriciteitsproductie, CBL Vennootschap, CSV Amsterdam) Enexis heeft ten doel:
De vijf SPV's zijn opgericht bij de verkoop van Essent aan RWE en hebben een functie bij de juridische afwikkeling van de verkoop. De bedoeling is dat deze enititeiten de komende jaren kunnen worden ontbonden. VitensVitens is verantwoordelijk voor de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf daaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, evenals het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin van het woord. |
|
Toelichting
Een deel van de bugdetaire wijzigingen wordt veroorzaakt door wettelijke wijzigingen en door het toepassen van de financiële uitgangspunten zoals genoemd in de Kadernota 2017. Voor meer informatie zie de toelichting op 'Wat mag het kosten' in hoofdstuk 2.1.
De bijdrage aan de Veiligheidsregio Twente (VRT) pakt de komende jaren hoger uit. Hier is reeds melding van gemaakt bij de Kadernota 2017. Deze verhoging komt onder andere door de loon- en prijscompensatie. Daarnaast heeft er een herijking plaats gevonden van het cluster Brandweer en Rampenbestrijding van de Algemene uitkering. Het voordeel dat hierdoor is ontstaan is vorig jaar in de begroting van de gemeente verwerkt. De Veiligheidsregio hanteert deze nieuwe systematiek, met ingang van 2017, eveneens bij de verdeling van de geraamde kosten over de deelnemende gemeenten. Vanaf 2017 leidt dit voor Losser tot een nadeel.
Het product College B&W is naar aanleiding van nieuwe actuariële berekeningen naar boven bijgesteld met een bedrag van € 128.000 voor 2017. Dit in verband met de bijdrage aan de voorziening wethouderspensioenen. In 2015 is de gehanteerde rente bij de berekening van de pensioenen bijgesteld van 2,8% naar 1,6%. Daarnaast zijn ook de sterftetabellen aangepast. Deze wijzigingen zorgen ervoor dat er structureel een hogere toevoeging aan de voorziening gedaan moet worden.
Het bedrag van product Bestuursondersteuning is ongeveer verzesvoudigd. Dit komt voor een groot gedeelte doordat alle overheadkosten conform BBV op dit product zijn geboekt. In hoofdstuk 4 maken we deze kosten nog afzonderlijk inzichtelijk. Naast deze kosten zijn er ook extra kosten geraamd voor de accountant (€ 16.000). Daarnaast is, conform Kadernota 2017, de taakstelling rondom samenwerkingsverbanden afgeboekt.
Op het product Onvoorzien zijn de lasten van de vennootschapsbelastingplicht geraamd, circa € 30.000. Deze kosten komen voort uit het positieve saldo van de grondexploitaties op basis van fiscale waarderingen.
De batenkant van het product belastingen is door diverse mutaties opgehoogd. Zo is er, conform de financiële uitgangspunten in de kadernota, een inflatiecorrectie uitgevoerd over de algemene belastingen. Daarnaast zijn de ramingen voor de toeristenbelasting naar boven bijgesteld met € 30.000. Dit nadat de eerdere ramingen meerdere jaren te laag zijn gebleken.
De batenkant van de het product Treasury laat een verlaging zien. Dit komt grotendeels door de verlaging van de gehanteerde rente van 4,5% naar 3%. Deze verlaging werd al vermeld bij de Kadernota 2017 en is het gevolg van vernieuwde regels rondom het BBV. Het doel hiervan is de rente in- en uitgaven realistischer te ramen.