
Om met de veranderende, steeds complexer wordende omgeving om te gaan hebben we veel aandacht geschonken aan het doorontwikkelen van onze werkwijzen. Op die manier kunnen we blijven inspelen op de ontwikkelingen van de samenleving en wettelijke taken blijven uitvoeren.
Binnen de opgave wendbare organisatie en transparant openbaar bestuur hebben we de afgelopen jaren verschillende resultaten bereikt. Dat betekent dat we overgaan van het ontwerpen en implementeren van nieuwe werkwijzen en methoden naar de reguliere uitvoering. Een belangrijk deel van de opgave wordt vanaf 2026 going concern. Het accent in de opgave zal zich met name toespitsen op de bedrijfsvoering, waar in een enkel geval kaderstelling door de raad noodzakelijk kan zijn. Vanaf 2026 en verder zijn het binnenhalen en behouden van menselijk kapitaal en de verdere ontwikkeling van de informatievoorziening de twee strategische thema’s die aandacht behoeven.
Binnenhalen en behouden van menselijk kapitaal
De krapte op de arbeidsmarkt blijft een factor van betekenis en er zijn geen signalen dat dit op de korte termijn zal wijzigen. Een complicerende factor is de excentrische ligging en omvang van de gemeente. Hierdoor kunnen we de strijd om menselijk kapitaal moeilijk winnen. In de toekomst zal meer flexibiliteit en samenwerking noodzakelijk zijn. Maatwerk is hierbij belangrijk: Wat past bij welk thema en wat past bij welke functie.
Verdere ontwikkeling van de informatievoorziening
De technologische ontwikkelingen volgen elkaar exponentieel op: waar we het 25 jaar geleden hadden over de grote beloften van het internet, hebben we het vandaag over de grote beloften van artificiële intelligentie. De digitale revolutie is volop in gang. De snelheid der ontwikkelingen overstijgt het aanpassingsvermogen van de lokale overheid, terwijl we tegelijkertijd inmiddels niet zonder de digitale ondersteuning kunnen. Informatie, applicaties, techniek en infrastructuur zijn essentieel voor de gemeentelijke organisatie om waarde te kunnen leveren aan de maatschappij. We zijn fortuinlijk door de samenwerking met de gemeente Enschede, menig andere kleine gemeenten hebben aanzienlijke uitdagingen met hun digitale vraagstukken waar wij momenteel geen last van hebben. Toch zijn er vraagstukken waar ook wij alsnog last van hebben.
Gemeenten worden door internationale technologische ontwikkelingen, Europese richtlijnen en nationale wet- en regelgeving gedwongen om mee te bewegen in de digitale revolutie. Denk aan de implicaties van de AVG, WOO, en Wmebv. Tegelijkertijd is er ook een noodzaak om aan te passen vanwege de cyberveiligheid en dataveiligheid: Nederlandse organisaties zijn om uiteenlopende redenen interessant en worden geregeld aangevallen. Met nep-informatie wordt de publieke opinie beïnvloedt. Door deze ontwikkelingen moeten we meer doen om het huidige niveau van informatievoorziening te handhaven. We moeten rekening houden met het aanwenden van een groter aandeel van de begroting voor informatievoorziening om effectief te blijven en efficiënter te worden.
5.1.1 Bestuursrapportage
Inhoudelijke begrotingsuitvoering 2025


Doel A: Competente medewerkers die werken vanuit de kernwaarden van de organisatie
| Resultaat 2025 | Kleurcodering | Toelichting |
| a Project Werving & selectie (waaronder ontwikkeling eigen werkgeversmerk en lanceren ‘Werken bij Losser’ website) is grotendeels uitgevoerd. De krapte op de arbeidsmarkt vraagt de inzet van instrumenten zoals inzet trainees en stagiaires en ambassadeurschap voor het werken in Losser om de vacatures in 2025 adequaat in te vullen. | ||
| b. Een Wendbare organisatie vraagt om doorontwikkeling van leiderschap en sturing. Op basis van onze HR-visie is een ontwikkelplan voor coachend en dienend leiderschap geformuleerd. We geven verder uitvoering aan dit proces van leiderschapsontwikkeling en sturing. | ||
| c. We ronden het Projectplan Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit af en maken een start met de uitvoering daarvan. Dit project loopt door tot en met 2026. | ||
| d. We geven uitvoering aan het projectplan Strategische personeelsplanning (strategisch personeelsmanagement) waarbij de uitkomsten van de Benchmark naar de omvang en samenstelling van gemeentelijke organisatie en de resultaten van de evaluatie van de organisatie- inrichting worden meegenomen. |
Doel B: De gemeentelijke organisatie stuurt, werkt en verantwoordt vanuit de maatschappelijke opgaven
| Resultaat 2025 | Kleurcodering | Toelichting |
| a. Werkprocessen rondom opgavegericht werken richten we verder in en werken we uit in concrete afspraken, waarbij we medewerkers in stelling brengen. | ||
| b. Doorontwikkeling van portfolio management voor de dynamische werkprocessen. | ||
| c. Opstellen van een programma voor een lerende organisatie en gestructureerde leeromgeving. | Vanwege de vele initiatieven is besloten om te temporiseren. Gelet op de gemaakte keuzes wordt het programma dit jaar niet afgerond. We gaan dit jaar wel starten met het maken van een visie op het onderdeel lerende organisatie. | |
| d. Cultuur bevorderen van bespreken, afspreken en aanspreken / feedback geven en ontvangen; daarbij zijn de kernwaarden van Losser uitgangspunten (verantwoordelijk, verbonden, flexibel en vertrouwen). | ||
| e. Inbedden van continue evaluatie van projecten en processen, daarbij inzetten van PDCA cyclus; | ||
| f. Doorontwikkelen van sturing en leiderschap in de organisatie, met de focus op het sturen op resultaten en vanuit de HR visie dat de medewerker centraal staat. | ||
| g. Borgen van een evenwichtige span of attention is belangrijk voor medewerkers en hun ontwikkeling. | ||
| h. Opgaveregisseurs zijn in positie, processen en procedures zijn helder en de P&C cyclus is verder opgavegericht ingericht. | ||
| i. In 2025 heeft de gemeente Losser een nieuwe gemeente-brede Toekomstvisie. Deze toekomstvisie komt tot stand door participatie vanuit onze samenleving en de gemeenteraad. | ||
| j. Met betrekking tot inwonersparticipatie voeren we het uitvoeringsplan uit: - Evaluatie: In het voorjaar van 2025 wordt het uitvoeringsprogramma voor de doorontwikkeling van inwonersparticipatie 2023/2024 geëvalueerd. En waar nodig wordt beleid aangepast. - Training: Medewerkers en bestuurders worden getraind in het toepassen van inwonerparticipatie, met vooraf vastgestelde kaders voor elk proces. - Middelen: Er wordt gebruik gemaakt van de meest passende participatie- en communicatiemiddelen, afhankelijk van het onderwerp, de situatie en de locatie. - Samenwerking: Samenwerking met dorpsraden, lokale adviesraden en netwerkpartners is essentieel voor het vormgeven van inwonerparticipatie. - Bereikbaarheid: Inwoners kunnen gemakkelijk contact opnemen voor lokale initiatieven en ervaren een transparante en positieve houding. - Jeugdparticipatie: Jeugdparticipatie is een vast onderdeel van het inwonerparticipatieproces. |
| Resultaat 2025 | Kleurcodering | Toelichting |
| a. In 2025 ligt er een geactualiseerd "uitvoeringsplan datagedreven werken" waarin aandacht voor borging van de rollen en training aan medewerkers. | ||
| b. De rol van opdrachtgever wettelijke bedrijfsvoering- en ICT-processen is vormgegeven. |
| Omschrijving | Toelichting |
| Interbestuurlijk toezicht op domein archief- en informatiebeheer |
5.1.2 Kadernota
Voorstellen in de categorie ‘moeten’
Bedragen x € 1.000
| Onderwerp | Soort | Dit jaar | Meerjarenperspectief/Begroting | ||||
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
| Doel A. Competente medewerkers die werken vanuit de kernwaarden van de organisatie. | |||||||
| O1 | Aanpassing rechtspositie raadsleden | Materieel | € 19 | € 19 | € 19 | € 19 | € 19 |
| Doel C. Informatievoorziening is zodanig ingericht dat de organisatie in staat is om wendbaar, betrouwbaar en transparant te opereren. | |||||||
| O2 | Diverse maatregelen wateroverlast kelder Lossers Hoes | Materieel | € 75 | ||||
| O3 | Uitbreiding personeel Informatiebeheer - 1,9 fte diverse functiegroepen | Materieel | € 190 | € 190 | € 100 | € 100 | |
| O4 |
Softwareapplicaties: Softwarematige wijzigingen a.g.v. wijzigingen contract Cognos Licenties Losser, Recourse bewustzijn veilig werken IT en Edienst. | Materieel | € 19 | € 19 | € 19 | € 19 | € 19 |
| Softwareapplicaties: Corsa naar de Cloud omgeving. Structureel beschikbaar budget is 54k. Kosten SaaS omgeving o.b.v. getekend contract 114k op jaarbasis. | Materieel | € 60 | € 60 | € 60 | € 60 | ||
| O5 | Verhoging tarieven Microsoft en Vmware Licenties | Materieel | € 29 | € 29 | € 29 | € 29 | € 29 |
| O6 | Overige onderwerpen: Diverse aanpassing overige contracten ISAE, Digid E-dienst, gebruik E-herkenning en PKI beveiligingscertificaten. | Materieel | € 67 | € 67 | € 67 | € 67 | € 67 |
| O7 | Aanbesteding: aanbesteding schoonmaak | Materieel | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 |
| O8 | Aanbesteding: aanbesteding koude/warme dranken. | Materieel | € 79 | ||||
| O9 | Verkiezingsbudget | Materieel | € 65 | € 130 | € 65 | ||
| O10 | Implementatie GBI World | Materieel | € 5 | € 28 | € 5 | € 5 | € 5 |
| O11 | Verzekeringen materieel BFR | Materieel | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 | € 25 |
| O12 | Wettelijk verplichtte rittenregistratie Servicebedrijf | Materieel | € 18 | € 6 | € 6 | € 6 | € 6 |
| O13 | Schade materieel | Materieel | € 27 | ||||
| O14 | Financieel landschap | Materieel | € 150 | € 150 | |||
| Totaal | € 309 | € 697 | € 660 | € 485 | € 420 | ||
O1 Aanpassing rechtspositie raadsleden
De rechtspositie van raadsleden wordt (naar alle waarschijnlijkheid) aangepast. Wij moeten het pensioen van raadsleden gaan regelen. We houden rekening met een kostenpost van € 19.000.
O2 Diverse maatregelen wateroverlast
Om de problematiek m.b.t. de wateroverlast in de kelder van het Lossers Hoes op te lossen moeten diverse werkzaamheden en renovaties uitgevoerd worden.
O3 Uitbreiding personeel informatiebeheer 1,9 fte
Deze uitbreiding is noodzakelijk om de gewenste dienstverlening en ontwikkeling in Losser te realiseren. Zonder deze uitbreiding blijven essentiële werkzaamheden liggen, wat zowel de kwaliteit als de doorontwikkeling belemmert. Deze werkzaamheden vloeien direct voort uit wettelijke verplichtingen van de Archiefwet en de eisen van het provinciaal toezicht en kunnen niet binnen de bestaande formatie worden opgevangen. Dit maakt de uitbreiding zowel onvoorzien als onontkoombaar. De financiële consequenties van deze voorstellen zijn als volgt: Informatiebeheer Advies (IBA): 0,9 fte Informatiebeheer Uitvoering (IBU - het huidige DDC Losser): 1,0 fte
O4 Softwareapplicaties Corsa naar de Cloud omgeving.
Structureel beschikbaar budget is € 54.000. Kosten SaaS omgeving o.b.v. getekend contract € 114.000 op jaarbasis. Indien de SAAS applicatie al in 2025 in gebruik wordt genomen dan zullen er eerder meerkosten ontstaan. De omvang is niet bekend. Dit is afhankelijk van de doorlooptijd van het project. Daarnaast leiden noodzakelijke contractwijzigingen door intensief gebruiken en/of vernieuwde aanbestedingen tot verhoogde kosten.
O5 Verhoging tarieven Microsoft en Vmware licenties
De autonome licentiekostenstijging van zowel Microsoft als Vmware zijn hoger dan de standaard indexering. Aanvullend budget is noodzakelijk.
O6 Overige onderwerpen: Diverse aanpassing overige contracten ISAE, Digid E-dienst, gebruik E-herkenning en PKI beveiligingscertificaten
Als gevolg van diverse contractwijzigingen, toename van licenties en functionaliteit uitbreidingen stijgen de software kosten.
O7 Aanbesteding: aanbesteding schoonmaak
Aanbesteding heeft geleid tot aanzienlijk hogere kosten schoonmaak.
O8 Aanbesteding: aanbesteding koude/warme dranken
De koffieprijzen zijn aanzienlijk gestegen afgelopen periode. Vanaf 01.08.2025 zal het nieuwe contract ingaan. Op dit moment is nog niet te zeggen wat de structurele verhoging zal zijn voor de resterende maanden in 2025 en daarna. De stijging van € 25.000 heeft betrekking op het huidige contract.
O9 Verkiezingsbudget
Verhogen van het budget voor de gemeenteraadsverkiezing. Ervaring leert dat het organiseren van verkiezingen € 80.000 kost in Losser. Het verkiezingsbudget is al jaren niet toereikend waardoor structureel wordt overschreden. Om dit voor te zijn wordt gevraagd om het budget voor de gemeenteraadsverkiezing te verhogen met € 65.000. Daarnaast moeten de verkiezingshokjes worden vervangen € 14.000. In 2028 vinden er separaat van elkaar twee verkiezingen plaats (maart en juni).
O10 Implementatie GBI World
Samen met de gemeente Enschede vervangen van een beheerpakket (GBI World) voor de openbare ruimte. Vorig jaar is een voorlopig budget aangevraagd op basis van de 1e kostenindicatie. Inmiddels is een eerste officiële offerte uitgegeven waarbij details vanuit het project weer een stap verder zijn uitgewerkt. Tevens zijn de bedragen in de offerte geïndexeerd conform de marktontwikkelingen. De structurele last neemt met € 5.000 toe. Voor de implementatie van GBI World is projectbudget benodigd om de transitie naar de cloud (SAAS) te kunnen betalen. Dit vergt een eenmalige investering van € 23.000.
O11 Verzekeringen materieel BFR
Premies voor verzekering materieel van het Servicebedrijf bedragen in totaal € 55.600. Huidig budget is € 30.600. Meer materieel en hogere premiekosten verklaren deze lastenstijging.
O12 Wettelijke verplichte rittenregistratie Servicebedrijf
Betreft inbouwapparatuur in voertuigen en jaarlijks abonnement.
O13 Schade materieel
Onvoorziene reparatie kosten aan de 'maai-zuig combinatie'. Dit ten gevolge van een intensievere inzet voor het maaien van bermen en sloten.
O14 Financieel landschap
De kosten van de implementatie van een nieuwe applicatie worden gedekt uit de reserve digitalisering. Daarnaast kost de implementatie van de nieuwe applicatie ook veel inzet van de organisatie. Hier is voor 2026 en 2027 extra personele ondersteuning nodig. We trekken hier in beide jaren € 150.000 voor uit.
Voorstellen in de categorie ‘handhaven huidig niveau’
Bedragen x € 1.000
| Onderwerp | Soort | Dit jaar | Meerjarenperspectief/Begroting | ||||
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
| Doel A. Competente medewerkers die werken vanuit de kernwaarden van de organisatie. | |||||||
| O15 | Uitwerking formatieplan Servicebedrijf | Personeel | € 60 | € 240 | € 240 | € 240 | € 240 |
| O16 | Personele bezetting Servicebedrijf | Personeel | € 90 | € 295 | € 360 | € 380 | € 440 |
| O17 | Langdurige zieke Vergunningverlening APV & Bibob | Personeel | € 55 | ||||
| Onvervulde vacature Vergunningverlening Omgevingswet | Personeel | € 60 | |||||
| Onvervulde vacatures Ruimtelijke Ontwikkeling en langdurige zieke. | Personeel | € 175 | |||||
| Tijdelijke invulling PM benchmark Omgevingswet (taakveld VTH/RO) | Personeel | € 125 | € 125 | PM | PM | PM | |
| Totaal | € 565 | € 660 | € 600 | € 620 | € 680 | ||
O15 Uitwerking formatieplan Servicebedrijf
Een onderzoek van adviesbureau PLANTERRA heeft aangetoond dat het Servicebedrijf een tekort aan personeel heeft. Een deeloplossing van het capaciteits probleem is het personeelsbestand uitbreiden met 2 fte ambtelijk (schaal 5) vanaf de 2e helft van 2025. En 4 fte ambtelijk (schaal 5) vanaf 2026.
O16 Personele bezetting Servicebedrijf
Dit betreffen de kosten om de pensionering van de SW-medewerkers bij het Servicebedrijf op te kunnen vangen. Dit voorstel moet gezien worden in samenhang met het voorstel S6 Exploitatie WSW werken in Losser.
O17 Langdurige zieke vergunningverlening APV & Bibob
Binnen het taakveld Vergunningverlening APV & Bijzondere Wetten en Bibob onderzoek is er een langdurige zieke. Voor de continuïteit is inhuur geregeld.
O17 Onvervulde vacature Vergunningverlening Omgevingswet
De vacature van Vergunningverlener Omgevingswet krijgen we tot nu toe niet zelf ingevuld. Dit is voor 2025 via inhuur geregeld, totdat we de vacature vervuld hebben. Het genoemde nadeel zijn de kosten voor inhuur minus het vacaturegeld uit de begroting. Dit risico is opgenomen in de risicoparagraaf van de Gemeentebegroting 2025.
O17 Onvervulde vacatures Ruimtelijke Ontwikkeling en langdurig ziekte
Twee vacatures van Adviseur RO krijgen we tot nu toe niet zelf ingevuld. Dit is voor 2025 via inhuur geregeld, totdat we de vacature vervuld hebben. Het genoemde nadeel zijn de kosten voor inhuur minus het vacaturegeld uit de begroting. Dit risico is opgenomen in de risicoparagraaf van de begroting 2025. En er is tevens binnen het taakveld RO een langdurige zieke waar voor de continuïteit inhuur is geregeld.
O17 Tijdelijke invulling PM benchmark Omgevingswet (taakveld VTH/RO)
De (door)ontwikkeling van de implementatie van de Omgevingswet is na het eerste jaar nog in volle gang en hiervoor is nog extra inzet nodig. Vorige jaar is in de benchmark de benodigde capaciteit voor dit taakveld op PM gezet (voor het VTH/RO taakveld zit Losser onder het gemiddelde), omdat er onvoldoende ervaring/data was om de impact van deze wetswijziging te duiden. De ervaring/data is nog ontoereikend en daarom is de invulling tijdelijk. In 2025 en 2026 wordt in regio-verband gewerkt aan nieuwe kentallen voor het brede taakveld van de Omgevingswet. Met de nieuwe kentallen - in combinatie met onze eigen data - kan in de loop van 2026 de PM ingevuld worden.
Voorstellen in de categorie 'wensen'
Geen voorstellen categorie 'wensen' voor 2025 t/m 2029.
Investeringen programma Wendbare organisatie transparant bestuur
Bedragen x € 1.000
| nr | opgave | omschrijving | soort | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| O18 | Wendbare organisatie | Herinrichting Raadszaal naar een representatieve en toekomstbestendige multifunctionele ruimte. | aanvullend | € 240 |
O18 Herinrichting Raadszaal naar een representatieve en toekomstbestendige multifunctionele ruimte
Herinrichting Raadszaal naar een representatieve en toekomstbestendige multifunctionele ruimte met hoogwaardige Audio en Visuele middelen. Dit betreft een aanvullend bedrag op een al toegekend krediet.