PROGRAMMA Bestuur en Dienstverlening

"Een activerende en voorwaardenscheppende gemeente"



Strategische doelen:

  • Laagdrempelig bestuur en optimale publieksdienstverlening aan inwoners     
  • Samenwerking in nieuwe allianties



Doelenboom Bestuur en Dienstverlening
Wat willen we bereiken? Wat gaan we ervoor doen?
Waarborgen tevredenheid over de kwaliteit van dienstverlening. Meer diensten digitaal aanbieden. Burgerzaken
Dienstverlening naar inwoners, instellingen en bedrijven
Optimale (brand-)veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen. Het bieden van adequate brandweerzorg en het in stand houden van een adequate organisatie voor gemeentelijke rampenbestrijding. Openbare orde en veiligheid
- Integrale veiligheid bestuurszaken
- Algemene plaatselijke verordening (APV's)
Regionale crisisbeheersing
Inwoners meer betrekken bij hun directe leefomgeving en een hogere participatie stimuleren. In gemeentelijke samenwerking als zelfbewuste én zelfstandige gemeente een actieve rol vervullen. Raad
Bestuur
Bestuursondersteuning
Belastingen
Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding. Algemene uitkering
Onvoorzien
Treasury

Indicatoren

Indicator 2015 2016 2017 2018
Ratio weerstandsvermogen 0,73 0,89 1,06 1,1
Ruimte onder renterisiconorm 8,53 mln 7,70 mln 7.95 mln 7.65 mln
algemene klanttevredenheid 8 8 8 8


Toelichting

Ratio weerstandsvermogen: de raad heeft bepaald dat de wenselijke bandbreedte tussen 0,8 en 1 ligt. Gelet op de onzekerheden waar Losser mee te maken heeft, vinden wij het wenselijk dat de ratio hoger uitvalt. Bij de prognose van de toekomstige ratio's gaan wij uit van de huidige kennis en stand van zaken.

Ruimte onder renterisiconorm: de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) introduceert de zogenaamde 'renterisiconorm'. Om de renterisico's te beperken, mogen gemeenten in enig jaar niet meer dan 20% van het begrotingstotaal aan aflossingen/renteherzieningen plegen. De ruimte onder de renterisiconorm geeft aan in welke mate Losser aan deze norm voldoet.

Al gedurende een aantal jaren wordt de klanttevredenheid van de baliedienstverlening onderzocht. Onze 'klanten' gaven ons in de afgelopen jaren de volgende cijfers:

  • 2012: 8,3
  • 2013: 8,2;
  • 2014: 8,5

Voor de komende jaren streven wij minimaal naar een 8.

Speerpunten in 2015

 

Doelstelling:
Waarborgen tevredenheid over de kwaliteit van dienstverlening. Meer diensten digitaal aanbieden.
Burgerzaken De ambitie is om de dienstverlening aan inwoners en bedrijven verder te verbeteren. De klant moet zo snel en goed mogelijk worden geholpen. In toenemende mate gaat dit in digitale vorm. Daarnaast zal ook de dienstverlening aan de balie en telefoon in stand blijven.
Doelstelling:
Optimale (brand-)veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen. Het bieden van adequate brandweerzorg en het in stand houden van een adequate organisatie voor gemeentelijke rampenbestrijding.
Openbare orde en veiligheid

De gemeenten zetten, gezamenlijk met de Veiligheidsregio Twente, in op verdergaande samenwerking met andere partijen zoals het Nederlandse Rode Kruis en stichting Salvage bij de bestrijding van incidenten. Voor de registratie van slachtoffers wordt vanaf 2015 gebruik gemaakt van een landelijk slachtoffer registratiesysteem (SIS) met een landelijke front en backoffice voor registratie van slachtoffers en verwanteninformatie.

Brandweer Twente wil door het geven van (preventieve) adviezen en voorlichting op gebied van brandveiligheid aan gemeenten, bedrijven en burgers ten aanzien van brandveiligheid  zoveel mogelijk brandonveilige situaties voorkomen. 

Landelijke ontwikkelingen zoals de variabele voertuigbezetting en innovatieve technologieën worden vertaald naar regionale toepassingsmogelijkheden. In dat kader wordt ook het project innovatieve incidentbestrijding uitgevoerd. Neveneffect van dit project is de totstandkoming van een nieuw dekkingsplan en realisatie van het laatste deel van de taakstellende bezuiniging die door het Algemeen Bestuur werd opgelegd bij de vorming van Brandweer Twente op 1 januari 2013.

Regionale crisisbeheersing

Op basis van de resultaten van de landelijke adviescommissie Bruinooge vindt thans een doorontwikkeling plaats van de gemeentelijke crisisorganisatie genaamd de kolom Bevolkingszorg, waarbij het uitgangspunt voor de organisatiestructuur is dat de bevolking steeds meer zelfredzaam is.

In 2015 wordt samengewerkt met andere gemeenten en de kolommen brandweer, politie en GHOR binnen de Veiligheidsregio Twente (VRT). Door het houden van oefeningen en het verzorgen van opleidingen in samenwerking met de VRT. Ook de regionale doorontwikkeling van de kolom Bevolkingszorg en het in stand houden van lokale teams Bevolkingszorg.

Doelstelling:
Inwoners meer betrekken bij hun directe leefomgeving en een hogere participatie stimuleren. In gemeentelijke samenwerking als zelfbewuste én zelfstandige gemeente een actieve rol vervullen.
Raad  
College van B&W

Het college draagt bij en geeft inhoud aan een open stijl van besturen. Kernbegrippen zijn samenwerking met en participatie door maatschappelijke partners. De gesprekken met de verschillende dorpsraden worden voortgezet.

Zowel het functioneren van de huidige website wordt onderzocht, als de impact van de inzet van social media. Door optimalisatie van de online kanalen wordt de communicatieve kracht van de gemeente versterkt.

Bestuursondersteuning

Volgende jaar zal de Intergemeentelijke Bedrijfsvoerings Organisatie (IBO) naar verwachting operationeel zijn. Hierin werken de gemeenten Almelo, Borne, Enschede en Losser samen op het terrein van bedrijfsvoering. Dit vanuit het perspectief van het Twentebedrijf. Vormgeving van dit traject gebeurt in nauw overleg met de ondernemingsraad. Voor de dienstverlening blijft de samenwerking met Enschede in tact.

Doelstelling:
Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding.
Belastingen

Het college koerst op een gezonde financiële huishouding op lange termijn, met een gematigde ontwikkeling in de belastingdruk.

Treasury  Er wordt voorzien in een optimale financieringsstructuur, met een goede mix van belangen op korte en lange termijn.

Wat mag het kosten?

 

Programma Bestuur & DienstverleningRealisatie  2013Begroting  2014Begroting  2015Raming  2016Raming  2017Raming  2018
Lasten
Burgerzaken455463412412412412
Openbare orde en veiligheid818890909090
Regionale crisisbeheersing2.3351.3331.4711.5091.5091.509
Raad443520470467466465
College van B&W518613649658658658
Bestuursondersteuning1.1231.1721.1081.0621.0391.029
Belastingen242238233222214214
Onvoorzien115205-164151297453
Treasury1.4741.5501.4861.6821.5871.706
Totaal - Lasten6.7866.1805.7556.2526.2726.536
Baten
Burgerzaken345333379379379379
Openbare orde en veiligheid155555
Regionale crisisbeheersing89000000
College van B&W20055555555
Belastingen4.6524.8194.7514.7514.7514.751
Algemene uitkering19.47119.97626.93427.01226.94126.818
Onvoorzien-526-48-44-44-44
Treasury3.0953.2332.6692.9102.9283.058
Totaal - Baten28.42228.37134.74735.06935.01635.022
Storting Reserves
Mutatie reserve Bestuur&Dienstverlening1.4111.650977549530306
Totaal - Storting Reserves1.4111.650977549530306
Onttrekking reserves
Mutatie reserve Bestuur&Dienstverlening32772744444444
Totaal - Onttrekking reserves32772744444444
Bestuur & Dienstverlening-20.551-21.267-28.058-28.312-28.257-28.224

Toelichting

Storting en onttrekking reserves

De storting in de reserves bestaan uit de toevoegingen aan de algemene risico reserve.

De onttrekkingen hebben betrekking op de egalisatie reserve investeringsbijdragen voor diverse aanpassingen aan de werkplaats het gemeentehuis en aantal voertuigen.

 

Door de gewijzigde programmaindeling is het niet mogelijk om de cijfers op produkt- en of programmaniveau te vergelijken met voorgaande P&C produkten. Zie verdere toelichting in de leeswijzer.