4. Programma 'Onmeunig mooi Losser'

4.1. Toekomstbestendig ontwikkelen in het brede sociaal domein

Het sociaal domein blijft volop in beweging. De opgaven zijn complex en raken tal van levensgebieden: van opvoeding tot zorg, van bestaanszekerheid tot participatie, van jeugdhulp tot inburgering. In deze voorjaarsnota bieden we opnieuw een integraal overzicht van dit brede domein. Daarmee brengen we samenhang aan en geven we richting aan keuzes die bijdragen aan een inclusieve, gezonde en veerkrachtige samenleving.

De maatschappelijke dynamiek blijft groot en de druk op het sociaal domein neemt niet af. Tegelijkertijd is de financiële ruimte beperkt. Dat vraagt om scherpe keuzes, waarbij we inzetten op maatregelen die aansluiten bij onze beleidskoers en voortkomen uit autonome ontwikkelingen – veelal ingegeven door landelijke wet- en regelgeving of maatschappelijke verplichtingen. Binnen die context sturen we nadrukkelijk op samenhang, effectiviteit en toekomstbestendigheid.

We richten ons onverminderd op onze vier centrale doelen: het versterken van bestaanszekerheid, het bevorderen van gelijke kansen, het ondersteunen van een veilige en betrokken samenleving, en het vergroten van de vitaliteit van onze inwoners. Dat vraagt om domeinoverstijgend werken en een preventieve benadering: problemen voorkomen waar het kan, ingrijpen waar het moet. Met meer aandacht voor het sociaal-economische fundament en met structurele verbindingen naar het fysieke domein.

We zetten stappen in de realisatie van structurele opvanglocaties voor Oekraïense ontheemden en asielzoekers, waarbij we efficiënt gebruikmaken van rijksmiddelen.

Binnen Werk en Inkomen zien we lichte financiële voordelen door bijstellingen in de verwachte uitkeringsaantallen (BUIG en BBZ). Tegelijkertijd vragen ontwikkelingen zoals de vernieuwing van beschut werk – inclusief huisvesting en overdracht – om gerichte investeringen. Ook wordt gewerkt aan de inrichting van een lokaal inlooppunt van het Werkcentrum Twente. De uitvoering van de Wet inburgering staat onder druk, doordat incidentele rijksmiddelen eindigen.

Met de verwachtte afschaffing van het abonnementstarief en de invoering van de inkomensafhankelijke bijdrage, vanuit een ophanden zijnde wetswijziging in de Wmo, verwachten we een daling van indicaties van huishoudelijke ondersteuning. Tegelijkertijd zien we stijgende kosten voor vervoer, hulpmiddelen en stijgende tarieven in de huishoudelijke hulp. Dit vraagt om herijking van het budget en een realistische planning.

Tot slot staan we in de jeugdhulp voor de uitdaging om stijgende zorgzwaarte en complexiteit te combineren met passende ondersteuning. De inzet van verklarende analyses en uitbreiding van de gemeentelijke toegang geven invulling aan de regionale afspraken binnen de Hervormingsagenda Jeugd. Ook investeren we in de beschikbaarheid van tijdelijke woonplekken voor jeugdigen in crisissituaties.

In deze voorjaarsnota maken we inzichtelijk hoe we met beperkte extra middelen toch gericht en zorgvuldig blijven werken aan een sociaal domein dat mensgericht, wendbaar en toekomstgericht is ingericht. De maatschappelijke opgaven dwingen ons tot scherpte – niet alleen financieel, maar ook beleidsmatig. Dat doen we samen, met oog voor samenhang, en altijd vanuit de overtuiging dat het beter kan wanneer we domeinen verbinden en menselijk blijven kijken.

 

 

4.1.1 Bestuursrapportage

Inhoudelijke begrotingsuitvoering 2025    

  Doel A: De bestaanszekerheid voor alle inwoners is gewaarborgd. 

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. Er is een goede samenwerkingspartner gevonden voor de uitvoering van beschut werk waarmee langdurige afspraken zijn gemaakt. De financiële impact wordt meegenomen in de voorjaarsnota van 2025.    
b. We dienen bij het Rijk een plan in (2025) voor de versterking van de sociale infrastructuur sociale ontwikkelbedrijven om zo in aanmerking te komen voor extra middelen    
c. In 2025 starten we het project Simpel Switchen. In deze pilot is het makkelijker om vanuit de uitkering te gaan werken en weer terug te gaan als werken toch (even) niet lukt.    
d. De inzet van loonkostensubsidie (LKS) is ten opzichte van 2024 met 10% gegroeid.   Ondanks de extra inzet van een accountmanager en inzet op uitstroom merken we dat problematiek van de doelgroep toeneemt. Hierdoor is de uitstroom naar betaald werk lastiger.
e. Een Regionaal Werkcentrum (RWC) is ingericht. De huidige uitvoeringsorganisaties Werkplein Twente, Leerwerkloket, RMT en Twents Fonds voor Vakmanschap gaan hier in op.    
f. We bieden budgetcoaching aan, zowel curatief als preventief. We leren inwoners vaardigheden aan om schuldenvrij te worden en te blijven. We voeren de regie in de schuldhulpketen.
   
g. We helpen 5-10 jongeren met behulp van het Jongeren Perspectief Fonds op weg naar een schuldenvrije toekomst.
   
h. We communiceren actief over het aanbod van de minimaregelingen. Inwoners kennen de weg naar de regelingen. De aanvraag voor een regeling is zo eenvoudig mogelijk ingericht. Het gebruik van de regelingen is toegenomen.
   
i. We behalen de taakstelling voor het huisvesten van statushouders (ca. 50), van Oekraïners (178) en de Spreidingswet (130).
  De taakstelling voor de opvang van Oekraïense ontheemden halen wij. Door de verlenging van Dinkeloord geldt nagenoeg hetzelfde voor de taakstelling voor de Spreidingswet (asiel). De taakstelling statushouders loopt achter, door een tekort aan woningen en/of andere opvangmogelijkheden.

 

Prestatie-indicatoren

Omschrijving 2022 2023 2024 2025 Toelichting

Aantal uitkeringen per einde van het jaar

Bron: Dashboard sociaal domein

269 279 275 275  

Personen met loonkostensubsidie

Bron: Dashboard sociaal domein

70 71 71 78  

Deelname Jongeren Perspectief Fonds

Bron: Voortgangsrapportage

      10  

 

Doel B: (Jonge) inwoners ervaren gelijke kansen in opgroeien en ontwikkelen

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. 31 december 2025 werken we volledig middels de nieuwe inkoopmodellen jeugdhulp en Wmo welke regionaal zijn ingekocht. Hierdoor blijft de ondersteuning vanuit onze visie zo licht en dichtbij als mogelijk en zo zwaar als nodig toegankelijk voor onze inwoners.    
b. We hebben het gebruik van algemene voorzieningen meetbaar in beeld gebracht. Zo maken we de verschuiving van geïndiceerde zorg naar een algemene voorziening zichtbaar.    
c. We bieden ter vaststelling, de gemeenteraad, een integrale visie op onderwijs en educatie aan. Het daarvan afgeleide uitvoeringsprogramma wordt voortvarend opgepakt.    
d. We breiden het naschoolse aanbod verder uit en bieden zonodig ieder kind een taalklas aan.    
e. We experimenteren en ontwikkelen nieuwe effectieve pilots, methoden en/of werkwijzen, zodat er een efficiëntere inzet van middelen en budgetten is en de kwaliteit van zorg verbetert (door ondersteuning zo dichtbij en licht als mogelijk). We zetten direct in op integraal afgewogen landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen.    
f. We zorgen er voor dat binnen 2 jaar een structurele en effectieve vorm van ondersteuning en/of jeugdhulp is georganiseerd op de twee zorgintensieve scholen (NOT-verband) die is ingebed in de bestaande werkwijze.      

 

Prestatie-indicatoren

Omschrijving 2022 2023 2024 2025 Toelichting

Aantal jeugdigen met jeugdhulp per einde jaar

Bron: Dashboard sociaal domein

320 375 300 300  

Aantal jeugdigen met ambulante zorg per einde van het jaar

Bron: Dashboard sociaal domein

282 343 300 300  

Doel C: Inwoners ervaren een inclusieve, betrokken en veilige samenleving.

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. In het uitvoeringsprogramma "Samen voor een Sterker Overdinkel" gaan we samen met inwoners en organisaties uit Overdinkel aan de slag op het gebied van bestaanszekerheid, ondernemen, veiligheid en gezondheid.    
b. Voor de MKB toegankelijke route worden bedrijven bezocht door een lokale verkenner om ze te certificeren. In het dorp Losser bezoekt de verkenner minimaal 10 ondernemers/winkeliers en in de Lutte minimaal 8.     
c. De ervaringsdeskundigengroep is minimaal vier keer bij elkaar geweest en faciliteren we in haar adviserende en ondersteunde rol.    
d. Wij organiseren doorlopend en gedurende de inclusie-week vraaggerichte activiteiten, gericht op het versterken van de inclusieve samenleving.    
e. Samen met de ervaringsdeskundigengroep maken we het Jaarplan Inclusie 2025.    
f. Inclusie vormt een integraal onderdeel van onze beleids- en besluitvorming.    
g. Drank- en middelengebruik onder jongeren (18-23 jaar) is afgenomen in vergelijking met voorgaande jaren.    
h. Inwoners van Losser zijn weerbaarder tegen ondermijnende criminaliteit en cybercrime.    
i. Dorpsondersteuners zijn actief in minimaal 2 dorpskernen.    

 

Prestatie-indicatoren

Omschrijving 2021 2023 2025 Toelichting

% jongeren dat de laatste 4 weken dronken of aangeschoten is geweest

17% 27% <=25%  

% jongeren dat de laatste 4 weken wiet of hasj gebruikt

3% 2% <=2%  

Doel D: Een samenleving waarin inwoners vitaal kunnen opgroeien en ouder worden.

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. We gaan het label dementievriendelijke gemeente behalen.    
b. De ketenaanpak (gewichts- en) gezondheidsproblematiek is neergezet. Met de projecten Kinderen naar Gezond Gewicht (KnGG) en Volwassenen naar Gezond Gewicht (VnGG) worden oorzaken en gevolgen van (gewichts- en) gezondheidsproblematiek aangepakt voor een duurzaam resultaat.    
c. Met het project "Samen indiceren" helpen we de oudere inwoner van Losser eerder door intensievere samenwerking tussen zorgprofessional en integraal consulent, waarbij we efficiënt gebruik maken van de expertise van de zorgprofessional.     
d. We bieden de raad een beleidsdocument aan waarin specifieke doelen en actieplannen zijn opgenomen om de gezondheid van de inwoners in Losser te verbeteren. Dit document bevat maatregelen zoals het bevorderen van gezonde voeding, het stimuleren van lichaamsbeweging, en het verbeteren van de mentale gezondheid door middel van lokale initiatieven en samenwerking met onze partners.   Dit jaar starten we met het in kaart brengen van het vervolg van alle activiteiten op het gebied van gezondheid die nu onder de brede Spuk GALA vallen die t/m 2026 loopt. Dit is in de aanloop naar de voorjaarsnota 2026.
e. Er is een uitvoeringsplan woonzorgvisie.    
f. We voeren pilots uit om cultuur toegankelijker te maken    

 

Prestatie-indicatoren

Omschrijving 2022 2023 2024 2025 Toelichting

Aantal inwoners met dagbesteding per einde van het jaar

112 94 100 90  

Aantal inwoners met huishoudelijk hulp per eind van het jaar

744 595 770 650  

4.1.2 Kadernota

Voorstellen in de categorie ‘moeten’ 

Bedragen x € 1.000

  Onderwerp Soort Dit jaar Meerjarenperspectief/Begroting
      2025 2026 2027 2028 2029
Doel A:  De bestaanszekerheid voor alle inwoners is gewaarborgd. 
S1 Ambtshalve toekenning Individuele Inkomenstoeslag (IIT) Materieel   PM PM PM PM
S2 Actualisatie uitkeringen Materieel € -322 € -278 € -263 € -117 € -115
S3 BBZ dienstverlening en uitvoering Materieel € -41 € -41 € -41 € -41 € -41
S4 Inzet externe expertise Personeel € 100        
S5 Frictiekosten huisvesting Materieel PM PM      
Frictiekosten overgang HR taken en inzet nieuwe aanbieder Personeel € 100        
S6 Exploitatie Wsw werken in Losser Personeel € -397 € -366 € -671 € -761 € -956
Doel B: (Jong) inwoners ervaren gelijke kansen in opgroeien en ontwikkelen.
S7 Budget geindiceerde jeugdhulp  Materieel € 1.481 € 1.481 € 1.481 € 1.481 € 1.481
S8 Leerlingenvervoer Materieel € 340 € 340 € 170 € 170 € 170
Doel C: Inwoners ervaren een inclusieve, betrokken en veilige omgeving.  
S9 Inrichten locaties voor asiel en opvang Oekraiense ontheemden Materieel   PM PM PM PM
Doel D: Een samenleving waarin inwoners vitaal kunnen opgroeien en ouder worden. 
S10 Vervoersvoorzieningen Wmo Materieel € 73 € 73 € 73 € 73 € 73
S11 Woonvoorzieningen Wmo Materieel € 100 € 100 € 100 € 100 € 100
S12 Rolstoelen Wmo Materieel € 160 € 160 € 160 € 160 € 160
S13 Huishoudelijke hulp Materieel € 60 € 158 € 158 € 158 € 158
S14 Vergoeding Tennisvereniging Losser Materieel € 20        
S15 Afschaffen abonnementstarief Wmo Materieel PM PM PM PM PM
    Totaal € 1.673 € 1.627 € 1.167 € 1.223 € 1.030

 

Toelichting per onderdeel

S1 Ambtshalve toekenning Individuele Inkomenstoeslag (IIT)
Voor de uitvoering van de motie 'ambtshalve toekenning individuele inkomenstoeslag' is structureel budget nodig. Binnen de huidige begroting zit ruimte om verhoging op te vangen (+/- 35.000). De uitvoering van deze motie valt samen met een aankomende wetswijziging, waarbij ambtshalve toekenning van de IIT bij wet geregeld is. Deze wijziging treedt in op 1 januari 2026. In aanloop naar deze wijziging onderzoeken we welke inwoners binnen ons huidige uitkeringsbestand recht hebben op deze regeling. Daarvoor hanteren we in eerste instantie het beschikbare budget, omdat vooraf niet goed in te schatten is of er aanvullend budget noodzakelijk is.

S2 Actualisatie uitkeringen
Er heeft een actualisatie plaatsgevonden van de verwachte BUIG-uitkering op basis van de laatst ontvangen beschikking. Dit is meerjarig geactualiseerd. De BUIG-uitkering kan in de toekomst mogelijk naar beneden worden bijgesteld. Tevens heeft er een actualisatie plaatsgevonden van het verwachte aantal inkomensregelingen/uitkeringen. Dit leidt uiteindelijk per saldo tot een voordeel.

S3 BBZ dienstverlening en uitvoering
Het aantal aanvragen voor inkomensondersteuning (BBZ) bij het ROZ blijft al een aantal jaar beperkt. Daarom heeft een bijstelling (verlaging) plaatsgevonden van het verwachte aantal aanvragen. Ook hier is sprake van een voordeel.

S4 Inzet externe expertise
Het verlengen van extra capaciteit en de inzet van externe expertise is noodzakelijk om een nieuwe uitvoerder voor beschut werk te contracteren.

S5 Frictiekosten huisvesting
Incidenteel budget is benodigd voor eenmalige frictiekosten voor de huisvesting van beschut werk. Het pand waar nu beschut werk wordt uitgevoerd  heeft achterstallig onderhoud  en heeft een upgrade nodig. De kosten zijn nu nog niet helemaal inzichtelijk, maar zullen in ieder geval met de gemeente Oldenzaal worden gedeeld.

S5 Frictiekosten overgang HR taken en inzet nieuwe aanbieder
Incidenteel is budget nodig voor de overgang van HR taken naar een andere uitvoerder en voor eenmalige investeringen voor de dienstverlening van beschut werk.

S6 Exploitatie WSW werken in Losser
Op basis van de verwachte bezetting van WIL heeft een actualisatie plaatsgevonden op budgetten. Dit voordeel betreft de verwerking van het personeel dat met pensioen gaat. Deze aframing van budget dient in samenhang gezien te worden met voorstel O18 personele bezetting Servicebedrijf.

S7 Budget geïndiceerde jeugdhulp
Voor ongeveer € 800.000 kan dit nadeel worden verklaard door het structurele effect van te lage loon- en prijscompensatie in 2024 (zie ook toelichting in de financiële rapportage 2024). Daarnaast zien we nog steeds dat de aard, ernst en complexiteit van de zorgvragen toeneemt. Hierdoor zien we onder andere een hogere inzet van ambulante ondersteuning ter voorkoming van uithuisplaatsing. De inzet van ambulante ondersteuning is niet altijd financieel voordeliger op korte termijn. De verwachting is dat op lange termijn we een inverdieneffect krijgen door de inzet van ambulante ondersteuning ter voorkoming van uithuisplaatsingen. Daarnaast is er in eind 2024 een piek in inzet van het Landelijk Transitie Arrangement vanuit de gecertificeerde instellingen. Deze zware en specialistische zorgbehoefte van jongeren en/of hun gezin, vaak door complexe problemen, zorgt voor hogere uitgaven. Zie ook de toelichting in de risicoparagraaf. 

S8 Leerlingenvervoer
De nieuwe aanbesteding van het leerlingen (en wmo) vervoer heeft al geleid tot hogere kosten door de nieuwe indexatie. Dit valt (veel) hoger uit dan waar we in de begroting 2024/2025 rekening mee houden. Deels hebben we het budget hiervoor al wel verhoogd. Maar ook de wijze van berekening van de kosten is aangepast. We betalen nu in plaats van per uur per kilometer. Deze wijziging valt nadelig voor de gemeente Losser uit. Dit leidt tot een stijging van de kosten met € 340.000. Met extra maatregelen willen we deze stijging vanaf de jaarschijf 2027 terugbrengen tot € 170.000.

S9 Inrichten locaties voor asiel en opvang Oekraïense ontheemden
Om structurele locaties in te kunnen richten is budget noodzakelijk. Omdat iedere doelgroep binnen het Programma Asiel & Integratie afzonderlijke regelingen kent is het voornemen om tactisch gebruik te maken van een combinatie van deze regelingen, zodat we zo efficiënt mogelijk gebruik maken van rijksregelingen. Er wordt gewerkt aan een businesscase en vooralsnog gaan we er vanuit dat de door de gemeente gemaakte kosten worden vergoed door het rijk.

S10 Vervoersvoorzieningen Wmo
Door de nieuwe aanbesteding zijn de kosten van het Wmo- vervoer harder gestegen dan de loon- en prijsindexatie. Met een deel van deze stijging is in de begroting al rekening gehouden, maar het budget is niet toereikend om de voor 2025 verwachte kosten te dekken.

S11 Woonvoorzieningen Wmo
Mede door de krappe woningmarkt zien we de laatste jaren een stijging van de kosten van dure woningaanpassingen, al zitten daar grote schommelingen in. Vooralsnog gaan we er van uit dat een groot deel van de kostenstijging toch een incidenteel karakter heeft, maar structurele verhoging van het budget is ons inziens noodzakelijk.

S12  Rolstoelen Wmo
De kosten van de rolstoelen zijn in het verleden niet goed gefactureerd. Nabetalingen over eerdere jaren hebben in 2024 tot flinke extra kosten geleid. Ook was er  geen goed beeld van de werkelijke (structurele) kosten. Nu is dat beeld er wel. Het budget blijkt € 160.000 te laag.

S13 Huishoudelijke hulp
De tarieven voor huishoudelijke hulp zijn in 2024 iets harder gestegen dan de inflatie, waardoor het budget niet toereikend is. Een bijraming van structureel € 60.000 is noodzakelijk. Vanaf 2026 moeten we bovendien rekening houden met nieuwe afspraken die ook tot een extra kostenstijging leiden. We houden rekening met structureel €  98.000 extra.

S14 Vergoeding Tennisvereniging Losser
Aan tennisvereniging SV Losser is een vergoeding verschuldigd van € 50.000. Voor € 30.000 komt dit uit bestaand budget. De resterende € 20.000 komt uit reserves, en moet omwille van rechtmatigheid in de begroting worden verwerkt.  Het college heeft hierover al een besluit genomen.

S15 Afschaffen abonnementstarief Wmo
Vanaf 2027 mogen gemeenten weer een eigen bijdrage naar inkomen vragen voor de Wmo. Daarmee wordt de oude situatie hersteld. Dit heeft, zo is de ervaring, een remmende werking op het gebruik van met name de Huishoudelijke hulp, en dus lagere kosten. De vraag is of en hoe het rijk dit gaat verrekenen in de algemene uitkering. Door deze onzekerheid op dit moment verwachten wij geen wijziging in het huidige budget. Daarnaast leidt de invoering van het abonnementstarief tot hogere inkomsten. Onzekere factor in deze hoe het rijk dit verrekend met de algemene uitkering.

Voorstellen in de categorie ‘handhaven huidig niveau'

Bedragen x € 1.000

  Onderwerp Soort Dit jaar Meerjarenperspectief/Begroting
      2025 2026 2027 2028 2029
Doel B: (Jong) inwoners ervaren gelijke kansen in opgroeien en ontwikkelen.
S16 Verklarende analyse 0,5 fte (schaal 9) (structureel) Personeel          
S17 Afspraken inkoop externe verwijzers 2 fte (schaal 9)  Materieel          
Personeel          
Doel D: Een samenleving waarin inwoners vitaal kunnen opgroeien en ouder worden. 
S18 Scootmobielpool Materieel € 25 € 25 € 25 € 25 € 25
S19 Schoonmaakkosten sportfaciliteiten, doorberekenen aan gebruiker Materieel € 100 € 100 € 100 € 100 € 100
€ -100 € -100 € -100 € -100 € -100
    Totaal € 25 € 25 € 25 € 25 € 25

 

S16  Verklarende analyse 
De Hervormingsagenda Jeugd en regionale afspraken inkoop jeugdhulp stellen een verklarende analyse verplicht. Zonder verklarende analyse mag er regionaal niet worden aangemeld bij het coördinatiepunt wonen en verblijf en dit punt hebben we nodig voor een snelle en passende plaatsing van een jeugdige. De verklarende analyse betreft een systematische methode die laat zien welke factoren hierop van invloed zijn en hoe die met elkaar samenhangen. Het leidt tot een verklaring van de problematiek, en waardoor deze is ontstaan, voortduurt, versterkt of vermindert. Dit zorgt voor effectievere hulp inzet en minder escalatie van problemen. De verklarende analyse is daarnaast in de regio verplicht gesteld bij jeugdigen waarbij een uithuisplaatsing dreigt. In de toekomst wordt geadviseerd de verklarende analyse ook toe te passen bij casuïstiek waarbij eerder ingezette hulp niet effectief is gebleken, verschillende vraagstukken tegelijk spelen, sprake is van co-morbiditeit en gedrag niet goed te plaatsen is. De inzet van een verklarende analyse leidt tot beter passende hulp en het voorkomen van een uithuisplaatsing, wat niet inhoudt dat het een financiële besparing oplevert.

Het uitvoeren van deze methode betekent dat het onderzoek naar de gehele situatie van jeugdigen en diens gezin aanzienlijk meer tijd kost. 

Voorgesteld wordt om op dit moment geen budget aan te vragen, maar eerst ervaringen op te doen. De komende maanden benutten we om de verdere ontwikkeling en consequenties in kaart te brengen, gemeente brede mogelijkheden te verkennen, en -indien nodig-  bij de Gemeentebegroting 2026 aanvullend budget aan te vragen. 

S17 Afspraken inkoop externe verwijzers
In de regionale vastgestelde inkoopdocumenten die in begin 2024 zijn vastgesteld is opgenomen dat aanbieder bij een medische verwijzing eerder 'aan moeten kloppen' bij de gemeentelijke toegang. Contractueel is in het najaar van 2024 vastgelegd dat jeugdhulpaanbieders die behandeling bieden, de toegang moeten betrekken bij behandelingen die langer duren dan een bepaalde periode. Uiteraard kan dit ook in een eerder stadium door verwijzingen meteen bij melding bij de huisarts op te laten pakken door onze integraal consulenten, echter vraagt dit gelijke aangevraagde formatie.

We gaan ervanuit dat het gefaseerd naar ons toe komt en we in ieder geval bij 50 % van de externe verwijzingen volledig onderzoek zullen moeten doen naar de ondersteuningsvraag van de jeugdige en diens gezin en regie moeten voeren. Dit is wettelijk en in onze verordening zo geregeld. Dit maakt dat de situatie geheel in kaart gebracht wordt. Daarbij wordt niet alleen gekeken of de geïndiceerde zorg (die door de wettelijk verwijzer is ingezet) passend is. Maar er wordt ook gekeken welke mogelijkheden er voorliggend zijn of waar de consulent zelf ondersteuning kan bieden. Op deze manier werken we volgens onze lokale visie ‘zo licht en dichtbij als mogelijk en zo zwaar als nodig’.

Voorgesteld wordt om op dit moment geen budget aan te vragen, maar eerst ervaringen op te doen. De komende maanden benutten we om de verdere ontwikkeling en consequenties in kaart te brengen, gemeente brede mogelijkheden te verkennen, en -indien nodig-  bij de Gemeentebegroting 2026 aanvullend budget aan te vragen. 

S18 Scootmobielpool
Het servicebedrijf voert de scootmobielpool uit. Dat is een succes. Maar daardoor komt de bedrijfsvoering van het servicebedrijf in de problemen. Tot nu toe werd voor het werk geen vergoeding verstrekt. Door dat nu goed te regelen kan het Servicebedrijf bij extra werk voor de scootmobielpool extra personeel inhuren.

S19 Schoonmaakkosten sportfaciliteiten, doorberekenen aan gebruiker
Voor het schoonmaken van de gemeentelijke sportlocaties zijn contracten afgesloten. Deze nu bekende kosten zijn nog niet in de begroting opgenomen. Er wordt nog beoordeeld wat de mogelijkheden zijn om (een deel van) deze kosten door te belasten aan de huurders. Hierin wordt dan minimaal de indexering in meegenomen.

Voorstellen in de categorie 'wensen'

Bedragen x € 1.000

  Onderwerp Soort Dit jaar Meerjarenperspectief/Begroting
      2025 2026 2027 2028 2029
Doel A:  De bestaanszekerheid voor alle inwoners is gewaarborgd. 
S20 Motie "Werk moet lonen" Materieel   PM PM PM PM
S21 Aanpak lage basisvaardigheden Materieel          
S22 Extra kosten uitvoering beschut werk Materieel          
S23 Wet School naar duurzaam werk  Materieel          
Doel B: (Jong) inwoners ervaren gelijke kansen in opgroeien en ontwikkelen.
S24 Jongeren activiteiten centrum  Materieel          
Doel C: Inwoners ervaren een inclusieve, betrokken en veilige omgeving.  
S25 Budget uitvoering Wet Inburgering Materieel          
S26 Buurtbemiddeling Materieel          
Doel D: Een samenleving waarin inwoners vitaal kunnen opgroeien en ouder worden. 
S27 Werkbudget cultuur Materieel          
    Totaal € 0 € 0 € 0 € 0 € 0

 

S20 Motie "Werk moet lonen"
Het college heeft op 11 februari 2025 een toezegging gedaan aan de gemeenteraad om uitvoering te geven aan deze motie. Voor de uitvoering is structureel budget nodig. Op dit moment is nog niet duidelijk om welk bedrag dit gaat, daarvoor is aanvullend onderzoek noodzakelijk. Daarnaast volgt per 1 januari 2026 een wetwijziging waarin een deel van de motie is verwerkt. De wetswijziging wordt stapsgewijs uitgevoerd over 2026 en 2027. Het Rijk stelt aanvullende middelen ter beschikking voor de uitvoering van de aangepaste wetgeving. De hoogte van deze middelen is nog niet bekend gemaakt.

S21 Aanpak lage basisvaardigheden
Voor veel mensen is goed kunnen lezen, schrijven, rekenen en omgaan met de computer niet vanzelfsprekend. Mensen die niet goed mee kunnen doen in de samenleving zijn maatschappelijk kwetsbaarder, omdat ze minder zelfredzaam zijn. Inzetten op basisvaardigheden heeft een preventieve werking. Dit jaar starten we met een traject om inzichtelijk te maken wat we in Losser al doen en wat we beter kunnen doen. We worden hierbij kosteloos ondersteunt door een adviseur van Stichting Lezen en Schrijven. Hierdoor is er op dit moment nog geen extra budget nodig.

S22 Extra kosten beschut werk
Om continuïteit in beschut werk en begeleiding te waarborgen is gekozen voor samenwerking met publieke partners binnen de regio. De gemeenten Losser en Oldenzaal willen vanaf 1 januari 2026 samenwerken met de Twentse werkontwikkelbedrijven SWB en DCW.

S23 Wet School naar duurzaam werk
Vanuit Twentse Belofte wordt hier regionaal heel veel mee gedaan. Hierdoor is de impact voor de gemeente Losser voor de uitvoering van deze wet waarschijnlijk budget neutraal. Budget vanuit het Rijk wordt via centrum gemeente Enschede verdeeld.

S24 Jongeren activiteiten centrum
Het Jongeren Activiteiten Centrum, gevestigd in de oude kantine van voetbalvereniging AJC ‘96 op het sportpark Brilmansdennen, biedt een plek waar jongeren uit de gemeente Losser elkaar kunnen ontmoeten, interesses kunnen ontdekken en vaardigheden opdoen. De focus ligt hierbij op talentontwikkeling (Talent House), activering van jongeren, het bevorderen van een inclusieve werkwijze en werken vanuit co-creatie. Een groot aantal jongeren neemt deel aan de verschillende activiteiten. Hierbij wordt o.a. nauw samengewerkt met het Twents Carmelcollege en sportverenigingen. Er bestaat de wens om de Talent House activiteiten verder te verbreden en hierbij relaties leggen met lokale bedrijven en verenigingen. Er is aan Fundament gevraagd mee te denken over mogelijkheden om het Jongeren Activiteiten Centrum binnen de bestaande middelen duurzaam in stand te houden. 

S25 Budget uitvoering Wet Inburgering
Voor de uitvoering van de Wet Inburgering hebben we de afgelopen jaren incidentele middelen ontvangen. Een aantal regelingen eindigt. Om het huidige niveau van dienstverlening te kunnen handhaven is structureel budget noodzakelijk. Er sprake is van een kleine reserve Wet Inburgering. Deze reserve zal voor jaarschijf 2025 benut worden. Indien het Rijk geen structurele middelen ter beschikking stelt voor 2026 en daarna, zullen er keuzes gemaakt moeten worden met betrekking tot de uitvoering van de Wet inburgering.

S26 Buurtbemiddeling
Buurtbemiddeling biedt de inwoners van Losser een handvat bij conflicten, waardoor zij zelf hun leefsituatie kunnen beïnvloeden. De gemeente Losser heeft als streven deze mogelijkheid gratis aan te bieden om bij te dragen aan goede leefbare wijken en buurten. Uit de evaluaties van de afgelopen jaren blijkt dat de inzet van buurtbemiddeling positief wordt beoordeeld en bijdraagt aan een veilige woonomgeving en een versterking van de leefbaarheid in de wijken. Er is aan Fundament gevraagd mee te denken over mogelijkheden om buurtbemiddeling binnen de bestaande middelen duurzaam in stand te houden. 

S27  Werkbudget cultuur
Door samenwerking proberen we cultuur in Losser toegankelijk te houden voor iedereen. We werken toe naar een actualisatie (nieuwe) cultuurvisie en uitvoeringsagenda, die richting geven aan de toekomst van cultuur in onze gemeente. We investeren in samenwerking, kennisdeling en deskundigheidsbevordering, met als doel een sterke, zelfstandige en verbonden culturele sector. Dit doen we via bestaand budget.

Investeringen opgave toekomstbestendig ontwikkelen in het brede sociaal domein

Bedragen x € 1.000

nr opgave omschrijving soort 2025 2026 2027 2028 2029
S28 Sociaal Domein Diverse investeringen voor de Brilmansdennen i.v.m. nieuwe lessen, activiteiten en automatisering. nieuw  € 21        


S28 Diverse investeringen voor de Brilmansdennen i.v.m. nieuwe lessen, activiteiten en automatisering
Dit betreft o.a. de aanschaf van discoverlichting, les- en spelmateriaal, implementatie software 'Roosterplanning' en aanschaf Lilian wateranalyse t.b.v. zwemwatermetingen.

 

 

4.2. Toekomstbestendig wonen, leven en werken

 

“Net als de opgave voor het sociaal domein is de opgave Wonen en leven omvangrijk. De opgave richt zich op alle vraagstukken in de fysieke leefomgeving. Die vraagstukken hangen vaak samen met woningbouw, leefomgeving & maatschappelijke voorzieningen, economie & werkgelegenheid en bereikbaarheid. Dat zijn vraagstukken welke een directe relatie hebben met de opgaven voor het sociaal domein, rondom klimaat en voor het landelijk gebied. De focus binnen de opgave is er gericht op het in samenhang ontwikkelen en uitvoeren van taken om de samenleving het best te dienen.

In voorgaande jaren zijn veel ontwikkelingen binnen deze opgave opgestart of voortgezet. De voornaamste uitdaging is in 2025 deze ontwikkelingen voortvarend verder te brengen. Daarbij ligt de focus op prioritaire thema’s als betaalbare en passende woningbouw (inclusief actief grondbeleid), het stimuleren van ondernemerschap met revitalisering - en zo nodig uitbreiding - van bedrijventerreinen, het borgen van toekomstbestendige lokale afvalinzameling als ook het stimuleren van mobiliteitsmogelijkheden: 2025 vraagt om voortvarende uitvoering van in gang gezette en nieuwe  initiatieven.”

4.2.1 Bestuursrapportage

Inhoudelijke begrotingsuitvoering 2025   

   

Toekomstbestendig wonen en leven (integrale aanpak)

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. De 'Groeiambitie' is concreet gemaakt. We zetten in op een onderbouwing en evenwichtige afweging van de geambieerde groei. Het Volkshuisvestingsprogramma 2025 dient om te komen tot een kwantitatief en kwalitatief goed woningaanbod. Daarnaast hebben we nog andere opgaven en ambities die vaak ook een ruimtelijke claim leggen. Daarom gaan we, aanvullend op de woningbouwprogrammering, de samenhang met de andere opgaven en ambities uitwerken: op welke wijze kan het woningbouwprogramma deze ambities versterken en waar kiezen we voor wonen en waar voor andere functies. Om deze effecten zichtbaar te maken, maken we gebruik van een 'dashboard' in samenhang met een 'lokatieverkenner'. Hiermee hebben we de handvatten om samen het gesprek aan te gaan.    
b. Het Volkshuisvestingsprogramma is vastgesteld. Hierbij is onder andere de 'Groeiambitie', de geactualiseerde woningbouwopgave en de woonzorgvraag betrokken.   Afhankelijk van de start in het tweede kwartaal kan het programma in Q4 of Q1 2026 aangeboden worden voor vaststelling. 
c. In 2025 zijn er circa 100 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad (opgeleverd) en de juridische plancapaciteit is vergroot met 150 tot 200 woningen.   Hiervoor zijn we afhankelijk van de snelheid van (start) realisatie en oplevering van woningen. De voortgang ligt voorlopig in lijn van verwacht resultaat
d. In 2024 is het instrumentarium ter bevordering van de doorstroming en toegankelijkheid van de bestaande woningvoorraad verkend. Hieruit zijn in 2025 het beleidskader voor woningsplitsing en kavelsplitsing uitgewerkt en is in regionaal verband een urgentieverordening opgesteld.    De Twentse gemeenten en provincie Overijssel hebben met elkaar afgesproken om tot een regionaal afgestemde urgentieverordening te komen ter voorbereiding op de Wet versterking regie volkshuisvesting. De vaststelling van een regionaal afgestemde urgentieverordening wordt niet eerder dan begin 2026 verwacht, vanwege de benodigde tijd in het proces om de verordening gereed te hebben en besluitvorming te laten plaatsvinden. De huidige urgentieverordening gemeente Losser vervalt na 16 juli 2025 van rechtswege. Ter overbrugging tot vaststelling van een regionaal afgestemde urgentieverordening heeft de gemeenteraad op 10 juni 2025 de huidige Urgentieverordening opnieuw en ongewijzigd vastgesteld. Deze ongewijzigde urgentieverordening zal op 17 juli 2025 in werking treden.
e. De meerjarige prestatieafspraken met Domijn, SHBL en Woonzorg Nederland zijn geactualiseerd voor 2026.    
f. De herijking van de Woondeal is in 2025 afgerond.    
g. In het kader van de gebiedsgerichte aanpak van de Vogelbuurt, is een pilotonderzoek gestart naar mogelijkheden om de bestaande woningvoorraad te verduurzamen. Dit wordt uitgevoerd onder regie van de opgave 'Bijdragen aan een beter klimaat', doch draagt bij aan de doelstelling 'passende en betaalbare huisvesting' omdat energielasten een steeds groter deel uitmaken van de totale woonlasten.    
 
Prestatie-indicatoren
De ontwikkeling van het aantal geregistreerde woningen in Losser geeft een algemene indicatie over de voortgang van de woningbouwopgave. 
 
 
 
Prestatie 2025
 
Omschrijving 2025 Toelichting
Aantal woningen toegevoegd aan de woningvoorraad (opgeleverd) 100  
 

Doel B1: Omgevingskwaliteit; een kwalitatief hoogwaardige, aantrekkelijke, gezonde, veilige en klimaat- robuuste woon- en leefomgeving met voldoende en bereikbare voorzieningen.

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. In 2025 is het gebied "kern Losser" uitgewerkt als onderdeel van de gefaseerde gebiedsgerichte uitwerking van het Omgevingsplan Losser. De uitwerking van het genoemde gebied is gaande. Alleen zal het plan niet vastgesteld gaan worden in 2025. Dit vanwege capaciteitsgebrek binnen het taakveld Ruimtelijke Ontwikkeling.
b. Ten aanzien van het integraal veiligheidsprogramma worden in 2025 de volgende resultaten beoogd:
- Er is een nieuw integraal veiligheidsbeleid met bijbehorende uitvoeringsplannen opgesteld.
- Binnen de beleidskader vindt 100% Bibob toetsing plaats.
- Ondermijning is bestreden door middel van integrale en gerichte interventies naar aanleiding van signalen en het twee keer per jaar uitvoeren van integrale controles gericht op de aanpak van ondermijning.
- De bewustwording en weerbaarheid van zowel de organisatie als de inwoners van de gemeente Losser tegen ondermijning is vergroot. Dit door middel van het geven van presentaties aan medewerkers over het herkennen van signalen en het thema ondermijning ieder kwartaal bij inwoners onder de aandacht brengen via weekblad De Week van Losser en sociale media. 
   
c. Het Kulturhus Glane is gerealiseerd en wordt geëxploiteerd door en voor inwoners van Glane.    
d. Het bouwproces voor het ‘Dorpshuis/Mariaschool Beuningen’ is gestart (onder voorbehoud van voortgang van het proces van vergunningverlening).    
e. In 2025 heeft de raad een besluit genomen over de realisatiefase met betrekking tot de herinvulling van de Aloysiuslocatie.     
f. Het onderzoek naar de haalbaarheid en betaalbaarheid van het voorkeursscenario voor de nieuwe sporthal in De Lutte is afgerond en besluitvorming daarover heeft plaatsgevonden.    
g. Vanuit het integraal Huisvestingsplan Onderwijs zijn, in nauwe samenwerking met het schoolbestuur, de businesscases voor de basisscholen Pax Christi en Veldzijde afgerond.    Het opstellen van een businesscase voor Pax Christi is uitgesteld in verband met de verwachte verhuizing van de Brede School Overdinkel naar Pax Christi. SKOLO is in 2024 gestart met het opstellen van een businesscase voor basisschool Veldzijde. Deze wordt dit jaar afgerond.
h. Er heeft besluitvorming plaatsgevonden over de toekomst van het huidige afvalbrengpunt. Dit betrekken wij, rekening houdend met de circulaire ambities van de gemeente, bij het nog op te stellen 'Grondstoffenplan'.    Er heeft richtinggevende besluitvorming plaatsgevonden over de toekomst van het huidige afvalbrengpunt. Daarnaast leggen wij u een voorstel voor het grondstoffenplan. 

Doel B2: Een kwalitatief hoogwaardig ingerichte, aantrekkelijke, gezonde en groene klimaat adaptieve woon- en leefomgeving

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. De ‘Strategie Klimaatadaptatie Losser’ en het Water- en Rioleringsprogramma zijn in samenhang opgesteld en vastgesteld. Hierin zijn zowel de opgaven en ontwikkelingen in bebouwd gebied, als in het landelijk gebied opgenomen. Hierbij is aangehaakt bij de landelijke maatlat, zodat o.a. ook 'biodiversiteit' hieronder valt (mede verwoord in een uitgangspuntennota 'Groen').    
b. De beleidsnota 'Kwaliteit openbare ruimte' is opgesteld.     
c. Binnen het programma ‘Kwaliteitsimpuls De Lutte’ is het deelproject 'Beatrixstraat en omgeving' gerealiseerd en is gestart met de uitvoering van deelprojecten uit de dorpsranden die samenlopen met externe ruimtelijke ontwikkelingen (waaronder het voormalige centrumgebied Luttermolenveld).    
d. Als onderdeel van de gebiedsgerichte aanpak Beuningen is de uitvoering van de nieuwe ontworpen openbare ruimte gestart (ontmoetingsgebied/schoolplein, inclusief omliggende ruimte). Deze openbare ruimte is in samenhang met het Dorpshuis/Mariaschool ontworpen.    
e. Het ontwerp voor de Gronausestraat in Glane, als onderdeel van de bestaande visie Kwaliteitsimpuls Glane, is vastgesteld, investeringsbeslissingen hebben plaatsgevonden en het technische voorbereidingsproces is gestart.    
f. Het ontwerp voor de ‘blauwe ader structuur’ in Overdinkel (tussen randbebouwing en Ruhenbergerbeek) is gereed en de technische werkvoorbereidingen zijn gestart. Dit betreft klimaatadaptieve maatregelen in zowel de kern Overdinkel als in het nabije buitengebied, in nauwe samenhang met de provinciale bossenstrategie en de opgave ‘toekomstbestendig buitengebied’.   Gelet op het ontbreken van personele capaciteit is dit ontwerp niet opgesteld. de benodigde grond is wel in eigendom overgenomen door de gemeente.
g. De herijking van het masterplan ‘Parapluplan centrum Losser’ is afgerond (gebaseerd op de ‘vier-pijler’ aanpak: vastgoedontwikkeling, integrale ontwikkeling openbare ruimte, concept voor breed centrummanagement en  het stimuleren van investeringen door centrumondernemers).    
h. Er wordt verder gewerkt aan het programma ‘Beken & Bleken van Losser’ / Erfgoeddeal:
- de uitvoering van de klimaatadaptieve restauratie van het rijksmonument 'De Bleek’ is afgerond;
- het ontwerp voor de 'klimaatadaptieve dorpsbeek’ is geheel geïntegreerd in fase II van de centrumontwikkelingen Losser (‘Parapluplan centrum Losser’);
- de uitvoering van het onderdeel aquathermie (verduurzaming van het zwembad met effluentstroom uit de RWZI) is afgerond;
- vanuit het onderdeel 'leeromgeving' is het project gestart om Beken & Bleken te vermarkten en te verankeren in het regionale textielthema.
   
i. Het bouwproces van de gebiedsgerichte aanpak van het project ‘De Muchte’ is in uitvoering (woningbouw als onderdeel van de integrale (her)inrichting van de omliggende woonomgeving).    
j. Het wijkplan 'Vogelbuurt Losser' is opgesteld. Vanuit de verbinding van het fysieke domein aan het sociaal domein wordt hiermee onder andere invulling gegeven aan de thema's gezondheid/gezonde leefomgeving en leefbaarheid.    
k. Het ontwerp-, participatie- en aanbestedingsproces voor de herinrichting Enschedesestraat - fase II is doorlopen en de uitvoering is gestart.    
l. Vervangingsinvesteringen taakveld: de brug 't Zwart is vervangen.    Realisatie is afhankelijk van de omleidingsroute over de brug tengevolge van de grenscontroles op de A1.

 

Prestatie-indicatoren

Omschrijving Toelichting
Een klimaatadaptieve woon-, werk- en leefomgeving van essentieel belang voor de gezondheid van onze inwoners en de leefbaarheid in onze gemeente. In 2025 is de klimaatadaptatiestrategie Losser vastgesteld. Daarin is vastgelegd wat onze ambities zijn en op welke klimaatthema's we willen monitoren.   

Doel C: Economie en werkgelegenheid; bijdragen aan zelfredzaamheid, door lokale en regionale werkgelegenheid en economie te bevorderen. 

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. De pleinontwikkeling in het centrum van De Lutte is gerealiseerd en het flankerende participatieproject 'Gastvrij De Lutte' (samenwerkingsproject met de dorpsraad De Lutte) is afgerond.    
b. Binnen het programma Centrumontwikkelingen Losser-fase II is het concept voor “structureel en breed centrummanagement” ontwikkeld, om daarmee te borgen dat ook op langere termijn het centrum van losser aantrekkelijk is, levendig en economisch goed functioneert en daarmee bijdraagt aan de leefbaarheid van de kern.    
c. Het ambitiedocument ‘Recreatie & Toerisme', bestaande uit een strategisch ontwikkelkader met programmalijnen en een uitvoeringsprogramma, is vastgesteld. Er zijn minimaal drie projecten uit het uitvoeringsprogramma gestart.    
d. De cultuurhistorische waardenkaarten zijn opgesteld en het proces om te komen tot een landschapsbiografie van de Dinkel is gestart.   Proces voor aanbesteding  werkzaamheden opstellen cultuurhistorische waardenkaart is gestart
e. Oplossingsrichtingen ten behoeve van realiseren van ontbrekende schakels in het recreatieve  wandelroutenetwerk rondom Stuwwal/ Dinkeldal cq de Lutte/ Lutterzand zijn verkend. Waar mogelijk zijn afspraken gemaakt met grondeigenaren over toegankelijkheid, inrichtingsmaatregelen en vergoedingen.     De verkenning is in 2025 afgerond. Afhankelijk van de uitkomsten hiervan kunnen we met de grondeigenaren afspraken maken.
f. Er is, gezamenlijk met andere gemeenten in de regio, geïnvesteerd in achterstallig onderhoud van regionale  recreatieparken.    
g. Het project om de resultaten van het project Erfgoeddeal/'Beken & Bleken van Losser' structureel te vermarkten door deze te verankeren in regionale thema's als 'Textiel' en ''Zandsteen, is gestart.   Beken en Bleken laten we in het regionale thema textiel verankeren. Zandsteen is een apart project dat we in een later stadium oppakken. 
h. De visie voor het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen (inclusief investeringsagenda) is vastgesteld.    
i. Het Ondernemersloket heeft verder vorm gekregen en is het goed bekend bij de ondernemers.    
j. Er is actief ingezet op het versterken van de winkelstructuur van de kernen Losser, Overdinkel en De Lutte door samen met de winkeliers invulling te geven aan leegstaande panden. We zetten in op acquisitie en pop up activiteiten.   De brancherings- en vastgoedanalyse voor Overdinkel, Losser en De Lutte is klaar. Daarna gaan we in gesprek met de winkeliers(verenigingen).
k. We besteden aandacht aan de dag/week van de ondernemer.    
l. We organiseren minimaal één activiteit om ZZP'ers elkaar te laten ontmoeten.     

Doel D: Bereikbaarheid; voorzieningen en bestemmingen zijn op een duurzame wijze, structureel vlot en verkeersveilig, bereikbaar voor iedereen.

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. Het gezamenlijk met de provincie uitgevoerde onderzoek naar de gewenste inrichting van de N731, ter hoogte van de kern Losser, is afgerond. Dit onderzoek heeft raakvlakken met het uitgevoerde onderzoek naar verkeersveiligheid op de N374 buiten de bebouwde kom.    
b. Het beleidsplan Mobiliteit is vastgesteld. Aansluitend neemt ons college een besluit omtrent het uitvoeringsprogramma.    
c. Op urgente locaties in het buitengebied is een aanvang gemaakt met het aanbrengen van bermverharding. Voor toepassing op andere locaties wordt gewerkt vanuit het beleid zoals dat in 2025 wordt vastgesteld middels het beleidsplan Mobiliteit. Hierin heeft kaderstelling plaatsgevonden over 'functie, inrichting en gebruik' van o.a. wegen in het buitengebied. Op basis van deze uitwerking wordt bepaald welke maatregelen op welke locatie in het buitengebied het beste kunnen worden toegepast. Het aanbrengen van bermverharding is daarbij één van de mogelijke maatregelen.     

4.2.2 Kadernota

Voorstellen in de categorie ‘moeten’

Bedragen x € 1.000 

  Onderwerp Soort Dit jaar Meerjarenperspectief/Begroting
      2025 2026 2027 2028 2029
Doel B: Omgevingskwaliteit; een kwalitatief hoogwaardige, aantrekkelijke, gezonde, veilige en klimaat- robuuste woon- en leefomgeving met voldoende en bereikbare voorzieningen.  
W1 Voormalige (gesloopte) gemeentelijke panden Materieel € -6 € -8 € -8 € -8 € -8
    Totaal € -6 € -8 € -8 € -8 € -8

 

Toelichting  

W1 Voormalig (gesloopte) gemeentelijke panden
Diverse gesloopte gemeentelijke panden staan nog met structurele kosten en opbrengsten in de begroting. Dit kan komen te vervallen.

Voorstellen in de categorie ‘handhaven huidig niveau’

Bedragen x € 1.000 

  Onderwerp Soort Dit jaar Meerjarenperspectief/Begroting
      2025 2026 2027 2028 2029
Doel B: Omgevingskwaliteit; een kwalitatief hoogwaardige, aantrekkelijke, gezonde, veilige en klimaat- robuuste woon- en leefomgeving met voldoende en bereikbare voorzieningen.  
W2 Areaaluitbreiding Openbare ruimte Materieel € 36 € 36 € 36 € 36 € 36
W3 Beheerskosten Aloysiuslocatie Materieel   € 45 € 45 € 45 € 45
    Totaal € 36 € 81 € 81 € 81 € 81

 

W2 Areaaluitbreiding
Betreft areaaluitbreiding Openbare ruimte van 2022 t/m 2024. In de begroting worden de kosten op de relevante budgetten tussen wegen, groen, straatmeubilair en speelvoorzieningen verdeeld.

W3 Beheerkosten Aloysiuslocatie
Conform beslispunt 3 van het raadsbesluit d.d. 9 juli 2024 inzake de herontwikkeling Aloysiuslocatie worden de beheerskosten en kapitaallasten betrokken bij de Voorjaarsnota 2025. Er is sprake van een jaarlijks exploitatietekort.

Voorstellen in de categorie 'wensen'

Bedragen x € 1.000 

  Onderwerp Soort Dit jaar Meerjarenperspectief/Begroting
      2025 2026 2027 2028 2029
Doel A. Losser klimaat robuust in 2050. 
W4 Brandstof kosten materieel Servicebedrijf Materieel          
W5 Toepassen duurzame brandstoffen Materieel          
Doel B: Omgevingskwaliteit; een kwalitatief hoogwaardige, aantrekkelijke, gezonde, veilige en klimaat- robuuste woon- en leefomgeving met voldoende en bereikbare voorzieningen.  
W6 Onderhoudskosten materieel Servicebedrijf Materieel          
W7 Uitbreiding personele capaciteit t.b.v. gem. watertaken Materieel          
    Totaal € 0 € 0 € 0 € 0 € 0

 

W4 Brandstofkosten materieel Servicebedrijf
Het ecologisch maaibeleid vraagt een intensievere inzet van materieel waardoor brandstofverbruik is toegenomen. Deze inzichten worden meegenomen in de te actualiseren nota Onderhoud Kapitaalgoederen. 

W5 Toepassen duurzame brandstoffen
Verduurzaming materieel (elektrificatie) vindt volgens planning plaats. Duurzamere brandstoffen worden vanuit het perspectief van kostenbesparing niet ingezet.

W6 Onderhoudskosten materieel Servicebedrijf
Binnen het nieuwe ecologische maaibeleid worden er twee maairondes uitgevoerd waarbij tijdens de eerste maaironde alleen de eerste meter berm wordt gemaaid en kruisingen ivm de verkeersveiligheid. Aangezien het nieuwe beleid onder andere veel meer tijd vergt worden er meerdere trekkers ingezet. Deze ontwikkeling heeft invloed op de onderhoudskosten van het materieel.

W7 Uitbreiden personele capaciteit t.b.v. gemeentelijke watertaken
In het kader van het nieuwe WRP is een onderzoek uitgevoerd of de aanwezige formatie van voldoende omvang is om de gewenste taken en activiteiten uit te voeren. Daarbij is gebruik gemaakt van de formatiescan 'personele capaciteit' uit de Kennisbank Stedelijk Water van stichting RIONED. De conclusie is dat de huidige formatie voor de uitvoering van de watertaken binnen Losser te krap is bij de binnendienst, en dat de uitbreiding van de personele capaciteit met 1 fte noodzakelijk is. Dit dekken we binnen het nieuwe WRP.

Investeringen opgave Werken, leven en werken 

Geen investeringen in de jaren 2025 t/m 2029.

4.3. Toekomstbestendig buitengebied

 

We staan voor grote opgaven op het gebied van de leefomgeving in het algemeen en dat geldt ook specifiek voor het landelijk gebied. Er is ruimte nodig voor wind- en zonneparken, er zijn aanpassingen nodig om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen, delen van de landbouw lopen tegen maatschappelijke en ecologische grenzen aan, de biodiversiteit staat onder druk en door vrijkomen van voormalige agrarische bedrijfslocaties ontstaat een ander gebruik en inrichting van bouwplekken. De ruimte is schaars is en daarom moeten keuzes moeten worden gemaakt: ‘niet alles kan en niet alles kan overal.

Waar mogelijk, maken we beleid waarin wordt geanticipeerd op de ruimtelijke impact van verschillend sectoraal beleid en waarin keuzes worden gemaakt om de ruimtevraag zowel kwantitatief als kwalitatief in goede banen te leiden. We moeten dat zoveel mogelijk via een integrale benadering oppakken.

Veel benodigde informatie is niet bekend. Zo is er onduidelijkheid over de realisatie van de groen-blauwe doelen, door het NPLG en daarmee PPLG is een streep gezet en er is daardoor geen sprake meer van een landbouwakkoord. Daarbij is er de vooralsnog niet opgeloste problematiek rond stikstof, met alle onzekerheden voor inwoners en gemeente tot gevolg.

De landelijke overheid en de provincie Overijssel voeren de regie en zijn in de lead in voorgenoemd proces. Op provinciaal niveau is het TVOP-programma (Toekomst voor ons platteland) overgebleven, met maatregelpakketten, subsidies en de uitvoering van koploperprojecten. Vanuit NOT-verband – en in bestuurlijke samenwerking met de provincie - blijven wij onze wensen en reacties kenbaar maken.

Voor nu is dus er sprake van een "stand still" situatie. Het oorspronkelijke budget voor ontwikkeling van het landelijk gebied zoals dat door het vorige kabinet was gereserveerd is zeer fors naar beneden bijgesteld en vooralsnog is er geen concreet zicht op een andere koers. Dat zal ook op gemeentelijk niveau blijven doorwerken. "Geen knaken, geen taken"."

4.3.1 Bestuursrapportage

Inhoudelijke begrotingsuitvoering 2025

Doel A:  Toekomstbestendige landbouw en bedrijfsstrategieën worden gefaciliteerd.

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. Fase 2 van de landbouwinventarisatie van de gemeente Losser is afgerond.
Dit geeft mede sturing aan de beleidsontwikkeling en besluitvorming van Waterschap en provincie. De resultaten leveren wij aan als input voor onze samenwerkingspartners Waterschap en provincie om te verwerken c.q. te vertalen in het beleid ten aanzien van de Kaderrichtlijn water (KRW), de Landbouwvisie Overijssel en het Provinciaal Programma Landelijk Gebied (PPLG). Daarmee borgen wij zoveel mogelijk de gemeentelijke belangenbehartiging richting de bevoegde gezagen en beïnvloeden zo mede de ontwikkelingsrichting. 
   
b. Met de eigenaren van bedrijven die gebruik maken van de landelijke stoppersregelingen  (LBV en LBV+) overleggen wij over de ontwikkelingsrichting van hun bedrijfslocatie. Zo nodig worden ruimtelijke procedures in gang gezet om te komen tot de gewenste planologische invulling van die locaties.    
c. Gemeentelijk budget voor Groenblauwe diensten zetten we mede in voor alternatieve/aanvullende verdienmodellen voor de agrarische ondernemers. Daarvoor sluiten we langjarige contracten af.    
d. Ervencoaches voeren gesprekken met agrarische ondernemers om ze te adviseren omtrent de ontwikkelingen in het landelijk gebied en de gevolgen voor hun bedrijfsvoering.    
e. Er is een netwerk opgezet tussen de gemeente Losser en onze jonge boerinnen en boeren. Doel is om over en weer kennis- en informatiebehoeften uit wisselen. Daardoor bouwen we aan wederzijds vertrouwen en waardering. Ook levert dit netwerk input voor het doorontwikkelen van het beleid voor het landelijk gebied door de gemeente, de provincie en het waterschap.    
f. Er worden vanuit Leader 2023-2027 nieuwe projecten geselecteerd die gemeentelijke cofinanciering ontvangen voor hun project. Deze projecten dragen bij aan de vitaliteit van het platteland.    
g. Er is een plan van aanpak opgesteld voor het traject Keurmerk Veilig Buitengebied Losser.    

Doel B: Behoud en de versterking van natuur en landschap in ons landelijk gebied wordt geïnitieerd en gefaciliteerd.

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. Voor de realisatie van 17 hectare nieuw klimaatbestendig bos en de realisatie van het bijbehorende  provinciale uitvoeringsplan worden de planologische procedure t.b.v. de omzetting naar de bestemming "Natuur" in gang gezet.   De provincie heeft een tussenstap gemaakt door een aangepast plan in participatie te brengen. De uitkomsten daarvan staan nog niet vast. Die is maart 2025 afgerond, waaruit nog 1 ruil met grondeigenaren volgde. Op dit moment is het uitvoeringsplan gereed. Het is aan de provincie om nu een omgevingsvergunning aan te vragen bij de gemeente Losser en een watervergunning bij het waterschap. Doorvoertijd vanaf aanvraag bedraagt 8 weken.
b. Motie 23.000 bomen. Deze opgave wordt betrokken in de Klimaatadaptatiestrategie. Deze wordt onder de opgave 'Wonen en Leven' uitgevoerd.     
c. Het civieltechnisch ontwerp voor de realisatie van de natuurlijke inrichting van een recent aangekocht perceel nabij de Ruhenbergerbeek is afgerond. Hier wordt, in het kader van klimaatadaptatie, een voorziening ten behoeve van de vermindering van wateroverlast in een deel van Overdinkel gerealiseerd. Deze opgave wordt uitgevoerd onder de opgave 'Wonen en Leven'.    
d. Met grondeigenaren zijn langjarige contracten afgesloten voor de uitvoering van groene en blauwe diensten (2e tranche). Het totaalbedrag betreft € 250.000.    
e. De planologische procedure ten behoeve van het aanleggen van nieuw klimaatbestendig bos is afgerond. Het betreft een aantal particuliere initiatieven.    
f. Het document Kwaliteitsimpuls groene omgeving (KGO) is, als onderdeel van het beleid 'Buitengebied met kwaliteit', vastgesteld.   In verband met gebrek aan voldoende menskracht is dit beleid nog niet opgesteld. Wordt in de loop van 2025 opgepakt.
g. Het gebiedsplan Lutterzand is opgesteld. Dit is het vervolg op de participatienota voor het Lutterzand uit 2024.   Het gebiedsplan Lutterzand wordt opgenomen in een integrale afweging omgevingsvisie en de daaruit volgende uitvoeringsplannen.

Doel C: Klimaat adaptieve maatregelen voor duurzaam waterbeheer en waterveiligheid in een veerkrachtig watersysteem worden gefaciliteerd en geïnitieerd

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. Onder regie van de opgave ‘Toekomstbestendig Wonen & Leven’ is de Strategie Klimaatadaptatie Losser opgesteld en vastgesteld. In deze strategie zijn zowel de opgaven en ontwikkelingen in bebouwd gebied als in het landelijk gebied opgenomen (bijvoorbeeld de klimaatstresstesten, PPLG, Dinkelagenda, KRW, etc.).    

4.3.2 Kadernota

Voorstellen in de categorie ‘moeten’

Geen nieuwe voorstellen in de categorie 'moeten' voor 2025 t/m 2029

Voorstellen in de categorie ‘handhaven huidig niveau’ 

Geen nieuwe voorstellen in de categorie 'handhaven huidig niveau' voor 2025 t/m 2029.

Voorstellen in de categorie 'wensen' 

Geen nieuwe voorstellen in de categorie 'wensen' voor 2025 t/m 2029.

Investeringen opgave Toekomstbestendig buitengebied 

Geen investeringen voor 2025 t/m 2029.

4.4. Bijdragen aan een beter klimaat

We staan als gemeente voor grote uitdagingen op het gebied van klimaatverandering en grondstoffen schaarste. Wereldwijd verandert het klimaat, veroorzaakt door de broeikasgassen in de atmosfeer door menselijk handelen. Om dit tegen te gaan, zijn er in Parijs (2015) afspraken gemaakt zodat de aarde niet meer dan 1,5 graden opwarmt. Er is een ambitie vastgesteld om de CO2-uitstoot ten opzichte van 1990 in 2030 met 55% verminderd te hebben. In 2050 moet dit met 95% zijn afgenomen. Nederland heeft dit vastgelegd in de klimaatwet. De tweede uitdaging is dat grondstoffen, door overconsumptie, sneller gedolven en gebruikt worden dan de aarde nieuwe grondstoffen kan genereren. Om dit tegen te gaan heeft Nederland de ambitie om in 2030 50% minder primaire grondstoffen te gebruiken en in 2050 volledig circulair te zijn.

Losser heeft in het kader van het klimaatakkoord wettelijke taken opgedragen gekregen. Naast deze wettelijke taken heeft Losser ambities. Deze zijn vastgelegd in de Toekomstvisie Losser Duurzaam 2040 en het coalitieakkoord. Het betreft hier uitdagende transities die hun doel in 2050 moeten hebben bereikt. Daarvoor is veel focus, tijd en capaciteit nodig. Zowel de Raad (tot 2027) als het Rijk (tot 2030) hebben middelen beschikbaar gesteld. De focus op deze transities wordt alleen maar intenser. Losser is voortvarend aan de slag gegaan en is in dit kader personele verplichtingen aangegaan. Uitgangspunten hierbij zijn: ‘kennis en kunde’ in eigen organisatie en ‘slim samenwerken’.

In 2026 (en verder) wordt de focus meer gelegd op de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Met name collectieve processen bij verduurzaming van buurten en dorpen waarbij maximaal wordt ingezet op lokaal eigendom. Daarnaast wordt extra aandacht besteed aan hen die de verduurzaming van hun vastgoed niet of moeilijk zelf kunnen betalen.

Om de gemeente Losser ‘groen & gezond’ door te kunnen geven aan de volgende generatie, werken wij de komende jaren aan de volgende doelen en resultaten*.

*Disclaimer: In de klimaatopgave hebben we te maken met transities waarin veel onzekerheden zitten, hierom is het belangrijk om flexibel mee te kunnen bewegen met nieuwe ontwikkelingen. 

4.4.1 Bestuursrapportage

Inhoudelijke begrotingsuitvoering 2025  

Doel A:  Losser klimaat robuust in 2050

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. Een aantal van de activiteiten van het uitvoeringsprogramma klimaatadaptatiestrategie is opgepakt (er vanuitgaand dat uitvoeringsprogramma in 2025 is vastgesteld). De klimaatadaptatiestrategie en de uitvoeringsagenda worden onder regie van de opgave “Wonen & leven” uitgevoerd.    
b. Er zijn minimaal drie bewustwordingscampagnes uitgevoerd in het kader van klimaatrobuuste leefomgeving.    
c. Er zijn minimaal 6 extra laadpalen geplaatst in 2025.    

 

Doel B: Losser 100% circulair in 2050

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. De interne campagnecirculair inkopen is,in het kader van de verduurzaming van de eigen organisatie,uitgevoerd.     
b. De interne trainingen Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) zijn georganiseerd in het kader van de verduurzaming van de eigen organisatie.     
c. Er is een leidraad Circulariteit voor projecten opgesteld.     
d. Er is een interactieve kaart gemaakt waarop circulaire activiteiten en ondernemers te zien zijn.     
e. Een grondstoffenplan is vastgesteld (minder afval, meer grondstoffen).    
 
Prestatie-indicator
 
Omschrijving Toelichting
In 2030 is het aantal kg fijn restafval per inwoner per jaar verminderd tot 50 kg.  
 
 

Doel C: Losser energieneutraal in 2050

Resultaat 2025 Kleurcodering Toelichting
a. Er zijn, binnen de tweede tranche van de Losserse Isolatie Aanpak, doelgroepgericht gemeentelijke subsidies verstrekt ter stimulering van het verduurzamen van bestaande woningen.     
b. Het eigen maatschappelijk vastgoed (12 gebouwen) van de gemeente is van een energielabel A verder verduurzaamd of energieneutraal gemaakt.    
c. Het dak van het zwembad is gerenoveerd en voorzien van extra isolatie en zonnepanelen.  

 

d. In samenwerking met Energie van Noordoost Twente (EvNOT) is een partij geselecteerd die in Noordoost Twente een energiebronnenstudie uitvoert.    
e. In samenwerking met EvNOT is een nieuw warmteprogramma opgesteld.    Uiterlijk eind 2026 moeten gemeenten hun warmteprogramma vaststellen en aanvullende gebieden aanwijzen voor de periode tot 2035. De verwachting is dat het warmteprogramma aan het einde van dit jaar gedeeltelijk is opgesteld. 
f. Wij faciliteren de 10 vergunninghouders die voornemens zijn biogas te produceren.    
g. In samenwerking met de RES Twente is er in het kader van biogas/groengas:
1. een verkenning uitgevoerd hoe de landelijke handreiking vergunningverlening voor biogasinstallaties kan worden verankerd in lokaal beleid.
2. er zijn minimaal 2 bijeenkomsten/werkbezoeken 'Best Practices' georganiseerd naar biogas/groengas installaties. 
   
h. Een Energieloket voor bedrijven is samen met EvNOT ingericht en operationeel.    
i. Om inwoners op individueel niveau te ontzorgen, is op gemeentelijk niveau het monitoringsonderzoek van het Soorten Management Plan (SMP) uitgevoerd.    
j. Ter voorkoming (of ten minste de beperking ) van netcongestie, werken wij samen met verschillende betrokken partijen aan een (bovenregionale) aanpak.     
k. De verkenning naar garantstelling voor ontwikkelfinanciering door de gemeente Losser voor de
coöperaties in de Lutte en in Overdinkel is afgerond. Bij een positief resultaat van de verkenning
wordt de gemeenteraad een voorstel gedaan voor garantstelling. De ontwikkelfinanciering wordt
gebruikt om invulling te geven aan minimaal 500Zo lokaal eigendom."
 

 

l. Duurzaamheidsmaatregelen vanuit de opgave klimaat zijn verwerkt in de scope van de projecten Vogelbuurt (bestaande wijk), Hannekerveld (nieuw op te zetten wijk) en Centrum ontwikkeling Losser. Deze drie projecten worden gezien als voorbeeldprojecten voor een toekomstige aanpak van nieuwe en bestaande wijken.   Het stikstofdossier gaat voor m.n. de ontwikkeling van het Hannekerveld tot vertraging leiden.
m. In 2025 handhaaft de Omgevingsdienst Twente op de wettelijke verplichting Energielabel C bij kantoren.    

 

Prestatie-indicator

Omschrijving Toelichting
In 2025 zijn in het kader van het Losserse Isolatieprogramma, 200 woningen bereikt, die minimaal 1 bouwdeel hebben geïsoleerd.   

4.4.2 Kadernota

Voorstellen in de categorie ‘moeten’  

Geen nieuwe voorstellen in de categorie 'moeten' voor 2025 t/m 2029

Voorstellen in de categorie ‘handhaven huidig niveau’

Geen nieuwe voorstellen in de categorie 'handhaven' voor 2025 t/m 2029.

Voorstellen in de categorie 'wensen'

Geen nieuwe voorstellen in de categorie 'wensen' voor 2025 t/m 2029

 

Investeringen bijdragen aan beter klimaat

Geen investeringen in de jaren 2025 t/m 2029.