In het vorige hoofdstuk hebben we aangegeven welke ontwikkelingen we zien die als O&O moeten worden aangemerkt. Deze ontwikkelingen zijn in het vorige hoofdstuk vervolgens per programma toegelicht, zowel cijfermatig als inhoudelijk.
In dit hoofdstuk lichten we toe welke ontwikkelingen, die niet als O&O zijn aangemerkt nog resteren. Die hebben we benoemd als "wensen". We constateren dat er slechts beperkt financiële ruimte is na verwerking van alle O&O-ontwikkelingen om nog "wensen" te honoreren.
Alle wensen worden in onderstaande paragrafen toegelicht per Programma. We hebben daarbij onderscheid gemaakt in "gehonoreerde wensen" en "uitstaande wensen". Deze wensen worden in twee aparte tabellen toegelicht.
Programma Sociaal, "gehonoreerde wensen"
Toelichting
Actieprogramma Recreatie & Toerisme
De vrijetijdssector is een belangrijke economische sector. Daarnaast zorgt de vrijetijdssector ook voor de leefbaarheid in de gemeente en het behoud van natuur en cultuur. Om de vrijetijdseconomie te versterken hebben we in 2016 de beleidsnota R&T en marketingplan herijkt en hebben we samen met belangenpartijen op het gebied van R&T een actieprogramma recreatie & Toerisme opgesteld. Om dit actieprogramma uit te voeren heeft het Toeristisch Genootschap Losser gedurende twee jaar subsidie ontvangen. Deze periode is geëvalueerd. Het Actieprogramma wordt samen met de toeristische sector geactualiseerd. Hierbij is aandacht voor differentiatie van het aanbod, kwaliteitsverbetering, productvernieuwing, werkgelegenheid en de ‘vermarkting’ van de gemeente Losser als "Schatkamer van Twente".
Bijdrage Dinkel Survival Runners
De vereniging wil graag gebruik maken van de groenstrook rondom het sportveld t.b.v. outdoor-activiteiten. Naar ons oordeel is de groenstrook (bestemming bos) rondom het sportveld niet geschikt. Dit betekent dat de vereniging alleen gebruik kan maken van het open veld met de huidige bestemming sport. Dit betekent dat de vereniging meer moet investeren in de hindernissen (meerkosten ongeveer € 18.000).
Bijdrage hockeyclub Losser
De vereniging wil €365.000 investeren in een kunstgrasveld in Overdinkel. Gemeente heeft hiervoor al toestemming gegeven. Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) staat garant voor € 75.000. De vereniging gaat uit van een gemeentelijke incidentele bijdrage van € 25.000. Daarnaast wordt rekening gehouden met een onderhoudsbijdrage van € 5.000 per jaar. De vereniging stelt voor om de onderhoudsbijdrage over een termijn van 15 jaar in een keer uit te keren. Dit komt dan op een totale onderhoudsbijdrage van € 75.000. Als we de eenmalige bijdrage hierbij optellen bedraagt het totaal € 100.000.
Het beschikbaar stellen van de voorgestelde bijdrage past in de lijn die tot nu toe is gehanteerd. In de afgelopen jaren heeft de gemeente een financiële bijdrage geleverd voor de realisatie van diverse sportaccommodaties (o.a. kunstgrasvelden). De desbetreffende vereniging is vervolgens zelf verantwoordelijk voor meerjarig onderhoud.
Budget uitvoering subsidiebeleid
Voor de jaren 2017-2019 is geld beschikbaar gesteld voor incidentele subsidieverlening en dorpsbudgetten. Uit de recente evaluatie blijkt dat incidentele subsidies bijdragen aan het bereiken van speerpunten van beleid (onder andere leefbaarheid/vrijwilligers, kunst en cultuur, sport en gezondheid.
Uit de recente evaluatie blijkt ook dat de beschikbaar gestelde dorpsbudgetten bijdragen aan de leerbaarheid binnen de kernen. Alle dorpsraden zijn tevreden over het beschikbaar hebben van een eigen dorpsbudget en geven aan meer draagvlak te hebben gekregen binnen de dorpskern en hebben aangegeven het dorpsbudget graag in stand te willen houden. Hiermee kunnen ook in de komende jaren initiatieven in de eigen dorpskern worden ondersteund.
Voor de structurele subsidies worden verschillende berekeningsgrondslagen gehanteerd. In enkele gevallen is hierover in de afgelopen periode discussie gevoerd en is de vraag gesteld in hoeverre een extra waardering wenselijk is. Zo ontvangt een aantal verenigingen (binnen de beleidsvelden educatie, kunstzinnige vorming, amateurkunst, jeugdwerk, sport) een structurele subsidie in de vorm van een bedrag per (jeugd-)lid. In de recente evaluatie wordt geconcludeerd dat voor deze organisaties een aanvullende structurele subsidie gewenst is.
Wij stellen voor om voor de uitvoering van het subsidiebeleid jaarlijks € 60.000 extra beschikbaar te stellen.
Coördinator Trefhuus
Met Stichting Kulturhus Overdinkel en woningcorporatie Domijn zijn gesprekken gevoerd over een toekomstbestendige personele organisatie van ’t Trefhuus in Overdinkel. Aan de gemeente is verzocht de personele organisatie financieel te ondersteunen. Het college is van plan om, indien de middelen in de Voorjaarsnota beschikbaar worden gesteld, dit voor maximaal twee jaar te doen.
Haalbaarheidsonderzoek smokkel- en textielmuseum
Ooit was het Smokkel- en textielmuseum van Overdinkel een publiekstrekker. Nadat het museum was afgebrand, was als het ware het hart uit het dorp verdwenen. Bruisend Overdinkel heeft het initiatief genomen om het Smokkel- en textielmuseum op een eigentijdse manier nieuw leven in te blazen. In overleg met onder meer de Dorpsraad, de stichting Fundament, VVV de Lutte-Losser en de gemeente is gesproken over de mogelijkheden. Een haalbaarheidsonderzoek is nodig t.b.v. het ontwikkelen van museaal concept, bedrijfsplan, PVE voor te ontwikkelen locatie en investeringsplan.
Productontwikkeling rondom ‘Twents Blokje om’
in 2019 wordt de Smokkelroute opgeleverd. Deze route is deel uit gaan maken van het Twents Blokje Om, waarmee de wandelaar verleid wordt om naar Noordoost Twente te komen. Dit product wordt overgedragen aan de VVV's in Noordoost Twente (en Borne). Doel van dit bedrag is om de samenwerking tussen de VVV's in Noordoost Twente te stimuleren en verdere productontwikkeling rondom Twents Blokje Om op gang te brengen.
Tillift zwembad
De tillift van het zwembad is aan het eind van het economische levensduur. Vervanging is op korte termijn uitermate wenselijk.
Toezicht zwembad
De wet stelt de eis “adequaat toezicht” uit te oefenen op het gebruik van de zwembaden. Dat houdt in dat kwalitatief en kwantitatief sprake moet zijn van afdoende toezichthoudende personen tijdens gebruiksuren. Het toezicht is (minimaal) geborgd door twee toezichthoudende personen. Het toezicht kan kwalitatief beter door gebruik te maken van een camerasysteem dat gericht is op die plaatsen welke minder goed zichtbaar zijn. Dat is met name aan de achterzijde van het zwembad, bij de glijbaan en het peuterbad. Investering in een camerasysteem verbetert de kwaliteit van het toezicht ter plaatse en is additioneel aan het toezicht door toezichthoudende medewerkers. Het camerasysteem staat onder supervisie van de receptie.
De investeringskosten in een camerasysteem schatten we op € 12.000 (zie ook bijlage 2), daarnaast houden we rekening met jaarlijkse beheerkosten. De totale kosten schatten we op € 8.000 per jaar (inclusief de kosten van rente en afschrijving van het camerasysteem).
Programma Sociaal, "uitstaande wensen"
Binnen dit programma zijn geen uitstaande wensen.
Programma Fysiek, "gehonoreerde wensen"
Flankerend beleid centrum Losser
Eerder beschikbaar gestelde middelen (€ 300.000) zijn ontoereikend om -naast verplaatsing van winkels naar het kernwinkelgebied en het uit de markt nemen van winkelvloeroppervlakte- ook gevelverbeteringsprojecten te kunnen stimuleren; naast een bijdrage in de planvormingskosten dient namelijk ook een bijdrage te worden geleverd in de investeringskosten van de daadwerkelijke gevelverbetering. Voorgesteld wordt aanvullend € 200.000 beschikbaar te stellen en voor het totaal aan benodigde middelen (€ 500.000) een reserve te vormen.
Kapitaallasten investeringen
Deze lasten vloeien voort uit de in de planperiode opgenomen investeringen voor:
Voor meer informatie wordt verwezen naar bijlage 2.
Ommetje voormalige vuilstort Tiekerveen
De voormalige vuilstort in Overdinkel is verboden gebied. Er staan hekken omheen, die echter kapot zijn en niet geheel voor afsluiting zorgen. Wij staan oogluikend toe dat hier gewandeld wordt. Dit is een onwenselijke situatie. Het risico bestaat zelfs dat de gemeente aansprakelijk wordt gesteld als er iets in het gebied gebeurt, terwijl het niet goed is afgesloten. De dorpsraad Overdinkel heeft verzocht om hier een ommetje te realiseren. In dit kader hebben wij bodem- en waterbodemonderzoek laten verrichten naar de milieuhygiënische kwaliteit. Hieruit blijkt dat met enkele kleine ingrepen dit gebied toegankelijk kan worden gemaakt.
Inventariseren/opstellen nota karakteristieke gebouwen
In de vergadering van 18-12-2018 heeft de raad een motie aangenomen waarin de raad het college opdraagt voor de gehele gemeente, voor zover niet reeds in beeld gebracht, te onderzoeken welke panden als karakteristiek aan te merken zijn. De daartoe opgevraagde offerte vergt een uitgave van € 20.000.
Programma Fysiek, "uitstaande wensen"
Planon
Om een professionele Vastgoedregistratie en -beheer van gemeentelijk eigendommen mogelijk te maken en daarmee een kwaliteitsimpuls te geven aan Vastgoedmanagement en Meerjaren Onderhoud Planning (MOP).
Programma Bestuur en dienstverlening, "gehonoreerde wensen"
Toelichting
Integrale veiligheid
De afgelopen 2 jaar zijn er incidenteel middelen beschikbaar gesteld voor ‘ondermijning’. Deze middelen zijn zeer wel besteed en ingezet voor de volgende thema’s: Integrale casus aanpak ondermijning; weerbare overheid en maatschappij; Toezicht en Handhaving en het versterken van de informatiepositie betreffende de veiligheidssituatie. Eigenlijk is ‘ondermijning’ niet de juiste term. Het is maar een onderdeel van de ‘integrale veiligheid’.
Het werk is nog lang niet af. Er is inmiddels een programma ‘Versteviging programma integrale veiligheid’ opgesteld. Het huidige veiligheidsbeeld in ogenschouw nemend zijn er structureel middelen noodzakelijk om de werk voort te zetten. Deze middelen zullen naast werk wat al wordt uitgevoerd worden ingezet voor: Informatie gestuurd werken; meer controles en interventies; nieuwe taken en bevoegdheden; (Eu)regionale samenwerking; en meer focus op weerbare overheid en maatschappij. Hieronder is een overzicht weergeven:
Om te kunnen zorgen voor een veilige woon- en leefomgeving moet de gemeente mee met de huidige tijd en landelijke ontwikkelingen. Om dit te kunnen is er structureel budget voor ‘integrale veiligheid’ nodig
Verlenging BOA's handhaving blauwe zone
Als onderdeel van Parapluplan centrum Losser dient uitvoering te worden gegeven aan de toegezegde handhaving van de zogenoemde ‘blauwe zone’.
Programma Bestuur en dienstverlening, "uitstaande wensen"
Kapitaallasten investeringen
De kapitaallasten hebben betrekking op een investering in vervanging en aanpassing van de audiovisuele apparatuur in de grote zaal van het Kulturhus. Streven is onder meer een gelijktijdige uitzending van de vergadering op de 'omloop'. Nu loopt dat bijna 1 minuut achter. Daarvoor moet een aantal zaken aangepast worden. Daarnaast willen we een beamer aanschaffen voor het gebruik van de lange wand in de Grote Zaal. Dan kan de zaal efficiënter gebruik worden, ook in de breedte, en dan kan het meubilair achter het gordijn blijven staan.
Uitwerking communicatievisie
Ten behoeve van de communicatie inzet op basis van de opgestelde communicatievisie is uitbreiding op zowel communicatie-advies (t.b.v. raad, college B&W en ambtelijke organisatie), woordvoering als het volgen van social media en opstellen van teksten, aanvullende inzet benodigd. Een deel van de kosten kan in de jaren 2019-2021 ten laste komen van het budget voor burgerparticipatie/contactpersoon dorpsraden door een combinatie van taken te maken.