|
Hieronder wordt per taakveld een toelichting gegeven op de afwijkingen tussen de begrote en gerealiseerde baten en lasten. De toelichting wordt gegeven op hoofdlijnen en is daarom soms niet volledig te herleiden naar de exacte bedragen in de tabellen.
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen die hierboven worden gepresenteerd zijn:
|
Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden (in tegenstelling tot de specifieke dekkingsmiddelen).
OZB
De verwachte opbrengst is in de tussenrapportage 2022 nog met € 60.000 verlaagd. De realisatie valt in 2022 echter ruim € 120.000 hoger uit. Dit komt doordat de nog op te nemen rechten (nagekomen ontvangsten) over 2022 een stuk hoger uitvallen dan waar we bij het opstellen van de tussenrapportage rekening mee hielden.
Algemene uitkering
Het positieve resultaat bedraagt € 640.000. De effecten van de mei- en septembercirculaire 2022 zijn, inclusief bijbehorende taakmutaties, al in de begrotingscijfers verwerkt. Het gemelde voordeel komt vooral door de decembercirculaire 2022. Van het extra ontvangen bedrag van € 627.000 heeft overigens € 620.000 betrekking op taakmutaties. Het netto-effect is slechts € 7.000. Waar dit een doorwerkend effect naar 2023 heeft betrekken we deze taakmutaties bij de resultaatbestemming.
Dividend
Het ontvangen dividend komt nagenoeg overeen met hetgeen in de begroting is opgenomen.
Saldo financieringsfunctie
Het nadeel van in totaal € 253.000 wordt vooral veroorzaakt doordat minder rente is doorberekend aan de investeringen en de grondexploitaties. Vooral het gegeven, dat investeringen flink achterblijven bij de planning en begroting is hier debet aan. Tegenover het nadeel op de financieringsfunctie staat een voordeel op de programma's.
Voor de verklaring van het onder "overige dekkingsmiddelen" geschetste voordeel van € 387.000 verwijzen wij verder naar de toelichting in het programma Bestuur & Dienstverlening in dit hoofdstuk.
In de hierna volgende beschrijving van de financiële ontwikkelingen op de taakvelden lichten we afwijkingen vanaf € 15.000 toe.
|
Taakveld 0.10 Mutatie reserves
Toelichting nadeel storting reserves € 72.000
Algemeen: als ten opzichte van het beschikbare of van het rijk ontvangen budget geld overblijft, dan wordt dat voor een aantal onderdelen toegevoegd aan de reserves die voor dat doel zijn ingesteld. Dit jaar is dat het geval bij de volgende reserves:
- Reserve Gezond in de stad (GIDS): € 54.000
- Reserve MOP Onderwijs: € 18.000
Omdat de dotatie niet geraamd is leidt dit tot een nadelig effect van € 72.000 ten opzichte van de begroting. Hier staat wel een voordeel op de betreffende taakvelden tegenover, waarmee per saldo sprake is van budget-neutraliteit.
Toelichting nadeel onttrekking reserves € 177.000
Aan de reserve sociaal domein is een bedrag van € 123.000 onttrokken voor de uitvoering van de pilots in 2022 zoals die beschreven zijn in het Innovatieplan 2022-2026. In de begroting 2023 zijn we nog uitgegaan van een budget van € 300.000 voor uitvoering van de pilots. Ook is nog rekening gehouden met een onttrekking van € 40.000 voor een integraal consulent 18-/18+. Ten opzichte van de begroting is dit een nadeel van € 217.000.
Voor de uitvoering van sportactiviteiten was een budget van € 50.000 geraamd. Uiteindelijk bedragen de kosten € 45.000, waardoor de onttrekking aan de reserves NASB en Brede School € 5.000 lager uitvalt.
De aanwending van de reserve investeringsbijdragen tenslotte valt € 45.000 hoger uit dan geraamd. Dit komt doordat een stuk reserve in 2022 is vrijgevallen omdat de kapitaallasten lager uitvallen dan geraamd.
Per saldo
Per saldo is € 249.000 minder onttrokken aan de reserves dan geraamd. Tegenover dit nadeel staan lagere kosten en/of voordelen op de taakvelden. Per saldo is sprake van budget-neutraliteit.
Taakveld 3.4 Economische promotie
Toelichting voordeel lasten € 21.000
In de Programmabegroting 2022 is incidenteel budget opgenomen voor een aantal acties op het terrein van Recreatie en Toerisme. Naast het reguliere budget van € 15.000 voor het actieplan recreatie en toerisme, is incidenteel budget beschikbaar voor: de Reis van het zandsteen (€ 5.000), de Vrijetijds Economie Noordoost Twente (€ 7.500) en de doorontwikkeling van de bereikbaarheid van Drilandsteen (€ 30.000). De reis van het zandsteen is uitgevoerd. Het totale voordeel op dit budget is € 61.000.
De bijdrage aan Regio Twente, op dit taakveld gaat het dan om de bijdrage aan het nieuwe Recreatieschap, laat een nadeel zien van € 42.000. De totale bijdrage aan regio Twente past binnen de budgettaire ruimte van onze begroting. De plussen en minnen op de verschillende taakvelden vallen tegen elkaar weg.
Er resteert dan nog een klein voordeel van € 2.000.
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting
Toelichting voordeel lasten € 30.000
De analyse van het voordeel van € 30.000 laat een wisselend beeld zien. Door nog niet uitgevoerde investeringen is er een voordeel van € 15.000 op de toegerekende rente. Verder is er dit jaar minder onderhoud in het kader van het MOP uitgevoerd, wat een voordeel van € 38.000 oplevert. Een deel van dit voordeel wordt weer toegevoegd aan de reserve MOP (zie toelichting taakveld 0.10). Tegenover deze voordelen zien we vooral nadelen ten opzichte van de raming op de kosten voor betaalde belastingen en verzekeringen. Het totale nadeel is € 19.000.
Er resteert dan nog een klein nadeel van € 4.000.
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Toelichting nadeel lasten € 127.000
Voor het Onderwijsachterstandenbeleid en de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs ontvangen we via een Specifieke Uitkering (Spuk) van het rijk middelen. In 2021 hebben we niet alle middelen uitgegeven, in 2022 is een inhaalslag gemaakt. We hebben € 47.000 meer uitgegeven dan geraamd.
Verder zijn de kosten van het leerlingenvervoer hoger dan verwacht. Het nadeel is € 98.000. Onder meer de niet verrekenbare btw is hiervan een belangrijke oorzaak. Niet verrekenbare btw hebben we tot nu toe altijd binnen het geraamde budget op kunnen vangen. Dat is nu niet het geval. Dat komt onder andere aangezien de laatste jaren het budget voor leerlingenvervoer is verlaagd.
De bijdrage aan het speciaal onderwijs de Meander wordt in 2023 overgemaakt, waardoor in 2022 een voordeel ontstaat van € 23.000. Vanwege de late ontvangst van de factuur kon deze niet meer in deze rekening worden verwerkt.
Toelichting voordeel baten € 111.000
De Spuk voor het onderwijsachterstandenbeleid valt hoger uit dan geraamd. Bovendien hebben we via de Spuk NPO extra middelen ontvangen. Het totale voordeel is € 99.000.
Daarnaast hebben we voor het Regionaal Meld- en coördinatiepunt ruim € 12.000 meer ontvangen dan geraamd in de begroting 2022.
Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering
Toelichting voordeel lasten € 32.000
Mede door extra rijksmiddelen (zie toelichting baten) is niet het volledig beschikbare budget voor het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB) besteed. Vanuit de reserve hadden we hiervoor € 50.000 beschikbaar. Per saldo is sprake van een voordeel van € 48.000 dat deels wordt toegevoegd aan de reserve NASB (zie toelichting taakveld 0.10). Ook op het onderdeel Sport Algemeen is niet het volledige budget benut, hier blijft € 10.000 over. Dat komt vooral doordat de beschikbare € 15.000 voor Samenwerking NOT Gemeenten binnensportaccommodaties (nog) niet is uitgegeven.
Voor de combinatiefuncties (als onderdeel van de Impuls Brede school) is juist € 26.000 meer uitgegeven dan geraamd. De kosten worden gedekt uit de daarvoor beschikbare reserve (zie toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves).
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties
Toelichting nadeel lasten € 291.000
De hogere lasten worden voor een bedrag van € 121.000 veroorzaakt doordat gemeenten de btw op sport niet meer via het BTW-compensatiefonds (BCF) kunnen terugkrijgen. Voor Losser worden de extra btw-lasten volledig via deze SPUK-uitkering vergoed (zie toelichting op de baten in taakveld 5.1 Sportbeleid en activering).
Verder zijn met name de exploitatiekosten van de sporthal de Fakkel hoger dan geraamd. Vooral de kosten van schoonmaak en energie vallen iets hoger uit dan geraamd. Het nadeel is in totaal € 31.000.
Ook de lasten van het zwembad zijn hoger dan geraamd. Het gaat dan om de kosten van onderhoud en exploitatie. Vooral de kosten van inhuur en energie zijn hoger dan geraamd. De overschrijding is in totaal € 129.000.
De overige kosten van het beheer van de sportaccommodaties laten nog een nadeel zien van € 10.000.
Toelichting voordeel baten € 263.000
Over de hele linie vallen de opbrengsten uit de verhuur van de sportaccommodaties tegen. Begin 2022 waren de sportaccommodaties nog gesloten vanwege corona. Het totale nadeel aan gemiste huur is € 55.000.
Dat desondanks toch sprake is van een voordeel heeft twee belangrijke redenen:
Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie
Toelichting voordeel lasten € 76.000
We hebben zowel in 2021 als in 2022 regelingen opgesteld die instellingen en verenigingen ondersteunen in het opvangen van de gevolgen van Corona. Naast het restantbudget van 2021 zijn ook in 2022 middelen door het rijk beschikbaar gesteld. Van het totale budget van bijna € 210.000 is op dit taakveld nog € 76.000 over. Maar ook op andere taakvelden (onder meer sport) zijn kosten verantwoord.
Taakveld 5.4 Musea
Geen bijzonderheden.
Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed
Toelichting voordeel lasten € 23.000
Van het beschikbare budget voor onderhoud, belastingen en verzekeringen van het cultureel erfgoed is € 23.000 minder uitgegeven dan geraamd.
Taakveld 5.6 Media
Geen bijzonderheden.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Toelichting nadeel baten € 22.000
In de begroting is een opbrengst geraamd voor de doorberekening van kosten van ondersteunende diensten voor grote festiviteiten in onze gemeente. In de praktijk blijken de mogelijkheden voor doorberekening beperkt te zijn. In de Voorjaarsnota komen we hier op terug.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Toelichting nadeel lasten € 157.000
De oorzaak van dit verschil is divers en is te verklaren door verschillende voor- en nadelen. Zo vallen de kosten voor maatschappelijke dienstverlening tegen. Dit wordt veroorzaakt door de indexering maatschappelijke opvang en vrouwenopvang 2022 van € 59.000. Deze indexering krijgen we weliswaar vergoed via de algemene uitkering, echter met deze kosten is in op dit taakveld geen rekening gehouden. Gemeentebreed zijn de financiële effecten derhalve minimaal.
Ook de kosten voor Collectieve Preventie Geestelijke Gezondheidszorg (CPGGZ) overschrijden het budget, met een bedrag van € 44.000.
Verder vallen de kosten voor Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie tegen. De plekken moeten tijdig en voor langere tijd gereserveerd worden, wat leidt tot extra hogere kosten. Tegenover dit nadeel staan voordelen op de gastouderopvang en reguliere kinderopvang. Het nadeel in 2022 komt uit op € 73.000.
Verder zien we op dit taakveld een voordeel op het Sociaal Cultureel Werk. Van het budget voor incidentele subsidies van € 60.000, is € 39.000 uitgegeven. De overige kosten zijn overigens terug te vinden op andere taakvelden. Het voordeel is € 21.000.
Toelichting nadeel baten € 17.000
Een aantal gemeentelijke panden wordt niet meer door onder meer de kinderopvang gebruikt, waardoor de huuropbrengsten lager uitvallen dan geraamd.
Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Toelichting voordeel lasten € 63.000
Het beschikbare budget voor pilots binnen het werkveld Jeugd van € 100.000 is voor € 65.000 benut. Een voordeel derhalve van € 35.000. Hier staat wel een nadeel op de onttrekking aan de betreffende reserve tegenover (zie toelichting taakveld 0.10).
Daarnaast hebben we in 2022 een stelpost van € 50.000 opgenomen voor compensatie van de hoge inflatie voor aanbieders in de jeugdzorg. Hoewel in de regio wel extra kosten zijn gemaakt en er ook gewerkt wordt aan extra steun voor een aantal aanbieders die in de problemen zijn gekomen, is het budget niet aangewend. Een voordeel derhalve van € 50.000. Wel lopen nog steeds gesprekken met verschillende aanbieders, die door de omstandigheden in problemen zijn gekomen.
De bijdrage aan Regio Twente laat op dit taakveld een nadeel zien van € 23.000. De totale bijdrage aan regio Twente past binnen de begroting. De plussen en minnen op de verschillende taakvelden vallen tegen elkaar weg.
Een klein voordeel van € 2.000 wordt niet toegelicht.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
Toelichting nadeel lasten € 1.856.000
Het nadeel wordt vooral veroorzaakt door de kosten van de opvang van Oekraïners en crisisnoodopvang. Deze (extra) kosten van € 2.176.000, die niet geraamd zijn, worden volledig gecompenseerd door het Rijk (zie toelichting baten). Daarnaast vallen de kosten voor loonkostensubsidies € 49.000 hoger uit dan geraamd en is de ontvangen bijdrage voor de energietoeslag overschreden met € 71.000.
Tegenover deze nadelen staat een voordeel op het onderdeel participatie van € 359.000. Dit wordt veroorzaakt doordat minder uitkeringen zijn verstrekt in het kader van uitvoering van de Participatiewet. Hier staat een lagere rijksuitkering tegenover (zie toelichting baten). Ook zijn in 2022 minder bijzondere bijstandsverstrekkingen geweest, waardoor op dit onderdeel een voordeel is ontstaan van € 16.000. Op het onderdeel kwijtschelding zijn de kosten € 12.000 lager dan begroot, door minder aanvragen. Daarnaast vallen de kosten voor de opvang van statushouders € 14.000 lager uit dan begroot. Ook is in 2022 minder gebruik gemaakt van bijstand zelfstandigen, waardoor de werkelijke kosten € 40.000 lager zijn dan verwacht. Tot slot hebben we voor de TOZO-regeling meer ontvangen dan waar we op basis van de afrekening 2021 recht op hadden, daarom moeten we € 11.000 terugbetalen.
Toelichting voordeel baten € 2.190.000
Zoals al aangegeven is onder de toelichting van het nadeel lasten op dit taakveld ontvangen we ter compensatie van de gemaakte kosten van de opvang Oekraïners en de crisisnoodopvang een bijdrage van het Rijk. Deze is net als de lasten en bedraagt € 2.309.000. Daarnaast vallen de terugvorderingen voor zowel de Bijstand zelfstandigen (€ 20.000) en de bijstand (€ 40.000) hoger uit dan geraamd.
Daarentegen valt de rijksvergoeding voor de BUIG € 171.000 lager uit dan oorspronkelijk geraamd. De lagere rijksuitkering houdt verband met de lagere uitkeringslasten op grond van de Participatiewet.
Taakveld 6.4 WSW en beschut werk
Geen bijzonderheden.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
Toelichting voordeel lasten € 101.000
De kosten voor de Wet Inburgering vallen € 65.000 lager uit dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat de eerste statushouders pas in november 2022 onder de nieuwe Wet Inburgering zijn binnen gekomen.
Daarnaast vallen de kosten voor de reïntegratietrajecten mee. Het voordeel op dit onderdeel bedraagt € 36.000.
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Toelichting voordeel lasten € 147.000
De kosten van de vervoersvoorzieningen vallen € 111.000 lager uit dan begroot.
Verder is ook hier het beschikbare budget voor pilots binnen de Wmo niet volledig aangewend. Van de beschikbare € 100.000 is € 68.000 aangewend, een voordeel derhalve van € 32.000.
Het resterende verschil van € 5.000 bestaat uit kleine voordelen en wordt niet toegelicht.
Toelichting voordeel baten € 317.000
Net als voorgaande jaren ontvangen we ook in 2022 een uitkering vanuit de reserve Beschermd Wonen. Het voordeel hiervan is ruim € 287.000. Daarnaast is nog een uitkering van € 30.000 ontvangen, die betrekking had op 2021.
Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Toelichting voordeel lasten € 32.000
De kosten van de Huishoudelijke hulp (HH) en de schuldhulpverlening komen, op een totaal budget van bijna € 3,3 mln. iets lager uit dan verwacht. Het voordeel op het onderdeel Huishoudelijk hulp (HH) is € 13.000. Het voordeel op schuldhulpverlening is € 18.000, dit wordt veroorzaakt door vrijgevallen verplichtingen uit voorgaande jaren.
Toelichting voordeel baten € 68.000
Het voordeel op de baten komt door het ontvangen van de Specifieke uitkering (Spuk) van het rijk voor aanpak van de problematiek die is ontstaan door de kinderopvangtoeslagenaffaire.
Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Toelichting nadeel lasten € 62.000
De kosten van de ondersteuningsbehoeften binnen de Jeugdzorg (Dagbehandeling en maatwerk) vallen iets hoger uit dan waar we in de najaarsrapportage vanuit zijn gegaan. Op een totaal budget van bijna € 4,1 mln. is de overschrijding € 62.000.
Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Geen bijzonderheden.
Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Toelichting nadeel lasten € 252.000
In de tussenrapportage 2022 is op dit onderdeel een voordeel van € 84.000 gemeld. In de laatste maanden van 2022 werden we echter geconfronteerd met een hoger beroep op met name voorzieningen voor wonen en verblijf. Omdat het hier gaat om duurdere vormen van zorg, is de impact extra groot. Het verwachte (en in de begroting verwerkte) voordeel van € 84.000 is omgeslagen in een nadeel van € 157.000.
In 2022 zijn vanuit de regio/OZJT diverse projecten uitgevoerd. Voor een deel ontvangen we daarvoor middelen via de algemene uitkering (aanpak wachtlijsten), deels is dekking binnen andere taakvelden in het programma Sociaal gevonden. Het gaat om de aanpak van wachtlijsten, het jaarplan OZJT en de jeugdbeschermingtafels. De totale kosten hiervoor bedragen € 95.000.
Taakveld 7.1 Volksgezondheid
Toelichting nadeel lasten € 34.000
Voor het project Gezond in de Stad was in 2022 ruim € 70.000 beschikbaar. Daarnaast hebben we nog iets meer dan € 20.000 voor het lokaal preventieakkoord ontvangen (zie toelichting baten). Van het totale budget van ruim € 90.000 is € 37.000 uitgegeven. Het resterende bedrag van € 54.000 hebben we toegevoegd aan de reserve GIDS (zie toelichting taakveld 0.10.
Tegenover dit voordeel staat een nadeel van € 81.000. Dit betreft de hogere bijdrage aan de regio voor het onderdeel Jeugdgezondheidszorg. Enerzijds komt dit doordat de begroting nog niet is aangepast aan de nieuwe structuur van regio Twente, anderzijds zijn in de loop van 2022 in regioverband besluiten genomen met financiële gevolgen, zoals de financiële afwikkeling van het GGid.
Het resterende nadelig verschil van € 7.000 wordt niet toegelicht.
Toelichting voordeel baten € 32.000
In 2022 hebben we een specifieke uitkering (SPUK) voor uitvoering van het lokaal preventieakkoord ontvangen van iets meer dan € 20.000. Daarnaast is nog een bijdrage van € 10.000 ontvangen. Deze was niet geraamd.
|
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Toelichting nadeel stortingen € 617.200
De negatieve afwijking is ontstaan doordat:
Toelichting nadeel onttrekkingen € 269.900
Aan batenkant wordt voor duurzaamheid, energieloket en project Losser duurzaam (totaal zo'n € 10.000) een bijdrage opgenomen vanuit de hiervoor gereserveerde gelden; de in de begroting opgenomen onttrekking van € 304.000 is evenals de begrote uitgaven te hoog geweest (zie ook de toelichting bij 0.3, Beheer overige gebouwen en gronden). Het overgrote deel van de gemaakte kosten voor duurzaamheid zijn ten laste gebracht van de daarvoor beschikbaar gestelde kredieten.
Voor het onderhoud aan de gemeentelijke gebouwen is meer uitgegeven dan geraamd (€ 74.000 - zie 0.3, Beheer overige gebouwen en gronden); doordat de reserve Meerjaren Onderhouds Planning (MOP) hiervoor niet toereikend was is voor slechts € 29.000 een onttrekking gedaan.
Doordat voor de grondexploitaties per saldo € 288.785 is onttrokken, om de verliesvoorziening Grondexploitaties op te kunnen hogen, moest eenzelfde bedrag weer aan de reserve Grondbedrijf worden toegevoegd om deze weer op € 1 mln. te krijgen; hier was in de begroting voor slechts € 35.572 rekening mee gehouden.
De invoering van de Omgevingswet heeft geleid tot extra kosten van € 163.800 (zie taakveld 8.3, Wonen en bouwen saldo lasten - baten), welke worden gedekt uit de daarvoor beschikbaar gestelde reserve Omgevingswet.
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Toelichting voordeel lasten € 335.000
Voor duurzaamheid, energieloket en project Losser duurzaam is slechts voor een beperkt bedrag (afgerond € 10.000) ten laste van dit taakveld gebracht; in de begroting was uitgegaan van € 304.000 (zie ook de toelichting bij 0.10 Mutaties reserves). Het overgrote deel van de gemaakte kosten voor duurzaamheid is ten laste gebracht van de daarvoor beschikbaar gestelde kredieten.
Daarnaast is hetgeen meer of minder is uitgegeven voor onderhoud gemeentelijke eigendommen verrekend met de reserve Meerjaren Onderhouds Planning (MOP); doordat deze reserve onvoldoende was om dit totale bedrag te kunnen dekken is de overschrijding voor slechts € 29.000 ontrokken (zie ook de toelichting bij 0.10 Mutaties reserves).
Het restantvoordeel is ontstaan door een besparing op inhuur van derden (voordeel € 92.800).
Toelichting nadeel baten € 19.400
Voor zonnepanelen is een niet begrote bijdrage van Kronos ontvangen (€ 12.600) en voor het gebruik van een timmerwerkplaats is zo'n € 10.300 aan huur in rekening gebracht, waarmee eveneens in de begroting niet was gerekend.
In de begroting is nog uitgegaan van opbrengsten voor de verhuurde panden van de voormalige Martinusschool en de Marke (€ 42.900); in werkelijkheid is deze opbrengst niet gerealiseerd.
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
Toelichting voordeel lasten € 741.500
De werkelijke uitgaven voor onderhoud en vervanging van wegen zijn ruim € 601.100 lager dan begroot; dit saldo is verrekend met de reserve wegen (zie taakveld 0.10 Mutaties reserves). Daarnaast zijn voor onderzoek traverse N731 en het opstellen van de nota kapitaalgoederen de respectievelijke budgetten van € 25.000 en € 35.000 (nog) niet gebruikt.
De kosten voor energie straatverlichting zijn bijna € 51.000 lager dan begroot en op inhuur van derden is € 17.000 bespaard.
Toelichting voordeel baten € 338.600
Voor de herinrichting van de Hogeboekelweg is € 239.400 subsidie ontvangen; omdat in 2021 de kosten van de aanpassingen aan de Hogeboekelweg zijn verrekend met de reserve wegen, is de ontvangen subsidie nu eveneens verrekend met deze reserve. Voor het Programmabudget Verkeersveiligheid 2022 is € 17.800 en voor het Programma gemeentelijke projecten Verkeersveiligheid Twente is € 83.400 aan subsidie ontvangen; in de begroting was rekening gehouden met € 37.800.
Taakveld 2.4 Economische Havens en waterwegen
Voor dit taakveld zijn geen meldenswaardige afwijkingen te benoemen.
Taakveld 3.3 Bedrijfsloket en regelingen
Toelichting voordeel lasten € 57.400
De begrote bijdrage aan de Regio Twente is hoger dan de werkelijke bijdrage, vooral doordat de gemeentelijke begroting nog niet was aangepast aan de nieuwe samenwerkingsverbanden die uit de Regio Twente zijn ontstaan (Twente Board, Samen Twente en Recreatieschap Twente) en de daarin opgenomen verdeling van aandachtsgebieden/taakvelden; dit levert hier een voordeel op van € 39.600. Daarnaast is er ruim € 15.000 bespaard op externe kosten voor de contacten met de Losserse bedrijven.
Taakveld 3.4 Economische promotie
Binnen dit taakveld zijn geen noemenswaardige afwijkingen.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Toelichting voordeel lasten € 54.200
De bijdrage aan de rechtsopvolgers van de regio Twente (Twente Board, Samen Twente en Recreatieschap Twente) past in totaliteit binnen de begroting. Aangezien deze bijdrage over de verschillende taakvelden is verdeeld, ontstaan bij deze taakvelden wel 'plussen en minnen'. Binnen dit taakveld is een voordeel ontstaan van van € 58.800.
Toelichting nadeel baten € 10.800
Buiten de opbrengst uit verhuur van groenstroken en uit het verstrekken van kapvergunningen zijn binnen dit taakveld geen opbrengsten gegenereerd. In de begroting 2022 werd hier nog wel vanuit gegaan.
Taakveld 7.2 Riolering
Het voordeel op de lasten (€ 8.400) en het voordeel op de baten (€ 203.200) is hieronder toegelicht.
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo |
Besparing kapitaallasten | 171.300 | 171.300 | |
Besparing onderhoud riolering | 8.000 | 8.000 | |
Besparing communicatie en abonnementen | 14.700 | 14.700 | |
Besparing adviezen van derden | 20.900 | 20.900 | |
Meeropbrengst rioolheffing | 78.300 | 78.300 | |
Opbrengst aanleg rioolaansluitingen | 20.500 | 20.500 | |
Overige afwijkingen | 1.200 | 2.000 | 3.200 |
Subtotaal voor verrekening voorziening | 216.100 | 100.800 | 316.900 |
Verrekening voorziening riolering | -207.700 | 102.400 | -105.300 |
Saldo taakveld 7.2 Riolering | 8.400 | 203.200 | 211.600 |
Basis berekening rioolheffing | 8.400 | 203.200 | 211.600 |
Voor de berekening van de rioolheffing worden de volgende componenten meegenomen die geen onderdeel zijn van taakveld 7.2 Riolering: | |||
meerkosten BTW | -247.800 | -247.800 | |
besparing kosten straatreiniging | 18.000 | 18.000 | |
besparing kosten brandkranen | 8.400 | 8.400 | |
besparing onderhoud watergangen en vijvers en brandkranen | 5.700 | 5.700 | |
besparing kwijtschelding | 4.100 | 4.100 | |
Subtotaal niet 7.2 Riolering | -211.600 | 0 | -211.600 |
Saldo lasten en baten rioolheffing | -203.200 | 203.200 | 0 |
Taakveld 7.3 Afval
Het nadeel op de lasten (€ 175.600) en het voordeel op de baten (€ 157.300) wordt hieronder toegelicht.
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo |
Besparing kosten afvalverwerking | 134.800 | 134.800 | |
Inhuur personeel | 27.400 | 27.400 | |
Onderhoud/inspectie | 17.100 | 17.100 | |
Aanpak zwerfafval (o.a. trashpackers) | -18.500 | -18.500 | |
Opbrengst Nedvang | -9.900 | -9.900 | |
Meeropbrengst reinigingsheffing | 144.600 | 144.600 | |
Meeropbrengst afvalbrengpunt | 21.900 | 21.900 | |
Overige verschillen | -3.900 | 700 | -3.200 |
Subtotaal voor verrekening voorziening | 156.900 | 157.300 | 314.200 |
Verrekening voorziening reiniging | -332.500 | -332.500 | |
Saldo taakveld 7.3 Afval | -175.600 | 157.300 | -18.300 |
Basis berekening afvalstoffenheffing | -175.600 | 157.300 | -18.300 |
Voor de berekening van de afvalstoffenheffing worden de volgende componenten meegenomen die geen onderdeel zijn van taakveld 7.3 Afval: | |||
voordeel BTW | 3.500 | 3.500 | |
voordeel kwijtschelding reinigingsheffing | 14.800 | 14.800 | |
Subtotaal niet 7.3 Afval | 18.300 | 0 | 18.300 |
Saldo lasten en baten reinigingsheffing | -157.300 | 157.300 | 0 |
Taakveld 7.4 Milieubeheer
Voor dit taakveld zijn geen grote afwijkingen te melden.
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen
Voor dit taakveld zijn geen grote afwijkingen te melden.
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening
Toelichting voordeel lasten € 544.100
Voor de groenbeleidsvisie servicebedrijf en de mobiliteitsvisie is respectievelijk € 50.000 en € 60.000 beschikbaar gesteld. De uitgaven zijn beperkt gebleven.
Via resultaatbestemming 2021 is voor het Kleintje Kulturhus Beuningen en Losser aan de Dinkel respectievelijk € 75.000 en € 135.000 extra budget geraamd. De € 75.000 voor het Kleintje Kulturhus Beuningen betreft de cofinanciering voor de subsidieaanvraag NOT 4.0. De gemeente heeft de vrijwilligers uit Beuningen, die zich bezig hielden met de ontwikkeling van het dorpshuis, geholpen met deze subsidieaanvraag en daarbij dit bedrag voor de noodzakelijke cofinanciering beschikbaar gesteld.
Verder is van het budget voor ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening een bedrag van ruim € 131.000 niet besteed. Voor planschade zijn in 2022 geen kosten geweest (besparing € 47.000). Het budget voor onderzoek en advies ad € 75.000 is voor € 18.000 besteed. Tegenover deze voordelen staat een hogere inhuur van derden voor handhaving (nadeel € 18.000), die wordt goedgemaakt door hogere baten uit dwangsommen.
Toelichting voordeel baten € 9.000:
Door een licht hogere opbrengst leges ontstaat een voordeel van € 9.000.
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Toelichting verschil lasten en baten
Het verschil tussen begroting en realisatie is het resultaat van de herziening van de grondexploitaties. Zie ook de toelichting op de individuele grondexploitaties in de paragraaf 2.7 grondbeleid.
Het saldo van de winstneming van € 516.000 (inclusief een terugboeking van € 55.000 eerdere winstneming van de Geurmeij) en de storting in de verliesvoorziening van € 288.285 levert een resultaat op van € 227.215. In de begroting was € 1.214.000 geraamd.
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen
Toelichting voordeel lasten € 157.000
Voor de invoering van de omgevingswetc is € 188.400 uitgegeven (begroot € 444.800), welke samen met het voordeel aan baten (€ 24.600 zie toelichting hieronder) zijn verrekend met de daarvoor beschikbaar gestelde reserve Omgevingswet (zie ook taakveld 0.10 Mutaties reserves).
Door het hogere aantal bouwaanvragen is € 133.000 meer aan kosten gemaakt dan begroot voor inhuur van derden; dit is deels goedgemaakt door hogere baten uit bouwvergunningen (€ 18.000 - zie baten).
Voor de sloop van Heideveldweg 19 is € 22.800 betaald, waarmee in de begroting geen rekening is gehouden.
Voor een drietal budgetten is de start van de realisatie nog niet mogelijk geweest (voordeel € 66.000); het gaat daarbij om Planon / BGT - Module STUF GBI (€ 44.000) en Basisregistratie Ondergrond (BRO - € 22.000). Bij de resultaatbestemming wordt een voorstel gedaan om deze 'mee te nemen' naar 2023.
Toelichting voordeel baten € 181.000
De invoering van de Omgevingswet heeft geleid tot extra opbrengsten van € 24.600, welke zijn verrekend met de daarvoor beschikbaar gestelde reserve Omgevingswet (zie ook taakveld 0.10 Mutaties reserves).
Met name door een hogere opbrengst bouwvergunningen is op de begrote legesopbrengsten een voordeel gerealiseerd van € 38.800. Door het opleggen van dwangsommen is € 25.000 opbrengst ingeboekt.
De opbrengst uit verkoop groenstroken is € 59.000 hoger dan verwacht.
|
Taakveld 0.1 Bestuur
Toelichting nadeel lasten € 208.000
Het grootste deel van dit nadeel, ongeveer € 130.000, komt door de pensioenuitkering aan voormalig bestuurders. Tegenover dit nadeel staat een onttrekking aan de Voorziening pensioenen wethouders (zie toelichting baten).
Verder zijn de kosten van B&W hoger dan geraamd. De overschrijding op het budget is ongeveer € 58.000 en komt door de tijdelijke waarneming van de burgemeester.
De kosten van de ondersteuning van de gemeenteraad vallen dit jaar hoger uit. Enerzijds is dit verklaarbaar door het feit dat een nieuwe raad en college zijn aangetreden in 2022. Deze wisseling van de wacht leidt altijd tot extra kosten. Ook zijn extra kosten gemaakt voor de uitbreiding van de griffie. Het nadeel is € 29.000.
De bijdrage aan regio Twente/Samen 14 op dit taakveld valt lager uit dan geraamd. Zoals eerder aangegeven past de bijdrage 'gemeentebreed' binnen de begroting, maar op taakveldniveau ontstaan verschillen. Het voordeel op dit taakveld is € 9.000.
Toelichting voordeel baten € 467.000
Dit voordeel ontstaat door de vrijval van de pensioenvoorziening in 2022. Weliswaar moeten we door hogere indexering van de pensioenen rekening houden met een stijging van de kosten. Daar staat echter een flink gestegen rente tegenover die de stijging van de kosten door hogere indexatie meer dan compenseert. Hierdoor kan een deel van de opgebouwde voorziening vrijvallen.
Taakveld 0.10 Mutatie reserves
Het saldo is kleiner dan € 15.000 en wordt niet toegelicht.
Taakveld 0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
Het resultaat van de jaarrekening 2022 komt uit op een positief saldo van afgerond € 6.544.000. In de Programmabegroting 2022 was al een positief resultaat voorzien van € 2.017.000. In de Financiële tussenrapportage raamden we een positief resultaat van ongeveer € 4.302.000.
In de paragraaf Financiële toelichting als onderdeel van de aanbiedingsbrief, in hoofdstuk 1 aan het eind van elk programma en in hoofdstuk 3 vindt een verdere toelichting op dit resultaat plaats.
Taakveld 0.2 Burgerzaken
Toelichting nadeel lasten € 56.000
Onze inwoners hebben een groter beroep gedaan op de diensten van Publieksdienstverlening. Op dit taakveld zijn de baten en de lasten onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Toelichting voordeel baten € 73.000
Niet alleen de kosten zijn hoger uitgevallen dan geraamd, maar ook de legesopbrengsten. Het totale voordeel bedraagt € 73.000.
Taakveld 0.4 Ondersteuning organisatie
Toelichting voordeel lasten € 32.000
Het grootste deel van het voordelig saldo komt doordat de kosten van Voorlichting en Communicatie lager zijn uitgevallen dan geraamd. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het beschikbare budget voor arbeidsmarktcommunicatie van € 20.500 niet is aangesproken. Het totale voordeel op dit onderdeel is € 24.000. In 2022 is veel voorbereiding gedaan voor de arbeidsmarkt-communicatie, de kosten hiervoor vallen vooral in 2023 en volgende. Zo komt er o.a. de website “WerkenbijLosser” waar de gemeente Losser als werkgever wordt gepresenteerd door wervend beeld- en tekstmateriaal en waarop alle vacatures worden geplaatst. Ook is in 2022 al begonnen met de extra inzet van een recruiter. De kosten hiervan vallen echter onder de dvo met Enschede.
Er resteert dan nog een voordeel van € 8.000.
Taakveld 0.5 Treasury
Toelichting nadeel baten € 259.000
Het uitgekeerde dividend van onze aandelen blijft in 2022 achter bij de verwachtingen. We hebben € 63.000 minder ontvangen dan verwacht.
Doordat de investeringen achter blijven bij de planning en de boekwaarde daardoor (veel) lager uitvalt dan begroot, kunnen we ook minder rente toerekenen aan investeringen. Dat levert op de treasury een nadeel op van € 167.000. Omdat de rentelasten worden toegerekend aan de taakvelden zien we daar een groot deel van dit nadeel als voordeel terug, net als bij de grondexploitaties.
Aangezien veel hypotheken versneld zijn afgelost, vallen ook de renteopbrengsten op de hypotheken tegen. Het nadeel is € 29.000.
Taakveld 0.61 OZB woningen
Het saldo van de baten op de taakvelden 0.61 en 0.62 is kleiner dan € 15.000 en wordt niet toegelicht.
Taakveld 0.62 OZB- niet woningen
Zie toelichting taakveld 0.61 en paragraaf 3.2.
Taakveld 0.64 Belastingen Overig
Het saldo is kleiner dan € 15.000 en wordt niet toegelicht.
Taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
Toelichting voordeel baten € 640.000
Wij verwijzen naar de toelichting op de algemene dekkingsmiddelen in paragraaf 3.2, onderdeel ‘Algemene uitkering’.
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten
Toelichting nadeel lasten € 200.000, voordeel baten € 442.000
Op dit taakveld kunnen de baten en lasten niet los van elkaar worden gezien. Dat heeft vooral te maken met het resultaat op de kostenplaatsen (ofwel interne bedrjifsvoering) Het totale saldo op dit taakveld komt uit op een voordeel van € 137.000 (€ 338.000 -/- € 200.000).
Kostenplaatsen / bedrijfsvoering
Het saldo van de kostenplaatsen komt uit op een nadeel van € 81.000. Een deel van dit tekort is gedekt door aanwending van reserves (Sociaal Domein, Omgevingswet en Kulturhus). Ook hebben we extra vergoedingen ontvangen voor loonkostensubsidies en uitkeringen van het UWV voor zwangerschapsverlof.
Het tekort is echter vooral veroorzaakt doordat, overeenkomstig de CAO-afspraken, in december een eenmalige uitkering aan het personeel heeft plaatsgevonden. Dit was bij de begroting niet voorzien.
Overig
Een voordeel van rond € 110.000 ontstaat doordat een post 'vooruitontvangen bedragen' op de balans is vrijgevallen, aangezien hier geen aantoonbare verplichting tegenover staat. Ook de vrijval van de stelpost, opgenomen vanwege de via het gemeentefonds ontvangen taakmutatie 'uitvoeringskosten van het klimaatakkoord', levert een voordeel op (ruim € 100.000). Verder is door een herwaardering van de voorzieningen voor dubieuze debiteuren Soza en GBT en de verplichtingen van vakantiegeld en eindejaarsuitkering van stichting WIL, nog een voordeel te melden van € 104.000.
Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb)
Toelichting voordeel lasten € 30.000
Vooral de verwachte resultaten op de grondexploitaties vormen de basis voor de verwachte te betalen Vennootschapsbelasting. Aangezien de resultaten van de grondexploitaties ten opzichte van de ramingen beperkt tegenvallen, valt het bedrag aan te betalen Vpb mee. Waar we rekening hielden met € 181.000, komt de werkelijke aanslag uit op € 151.000; een voordeel van € 30.000.
Toelichting voordeel baten € 29.000
Van de in 2020 betaalde Vpb is gebleken dat we teveel hebben betaald. We hebben van de belastingdienst € 29.000 terug ontvangen.
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer
Toelichting voordeel lasten € 60.000
De uitkering van het positieve rekeningresultaat 2021 van de Veiligheidsregio Twente levert een voordeel op van € 42.000. Daarnaast is het beschikbare budget voor het onderhoud aan de brandkranen niet volledig besteed: een voordeel van € 8.000. Ook het budget voor rampenbestrijding is niet besteed, wat nog een voordeel oplevert: € 10.000.
Taakveld 1.2 Openbare orde en Veiligheid
Het saldo op de lasten en baten is kleiner dan € 15.000.
|
Toelichting:
Nieuwbouw sportvoorziening (7000222 t/m 7000224, 7000232, 7000374 en 7000376)
De nieuwe sporthal de Fakkel is in oktober 2020 in gebruik genomen. De laatste afrondende werkzaamheden zijn in 2022 door de aannemer uitgevoerd. Het krediet is inmiddels gereedgemeld.
Het aanleggen van het sluit-toegangsysteem was gepland in 2021. De werkzaamheden zijn in 2022 gestart, de werkzaamheden worden in 2023 afgerond. De ingebruikname van het systeem vindt in de loop van 2023 plaats.
7000375 Renovatie veld Sportclub Overdinkel
In februari 2022 heeft de vereniging besloten af te zien van een investering in een kunstgrasveld en is de gemeente gevraagd veld 2 te renoveren. De renovatie van veld 2 is in 2022 door ons uitgevoerd en afgerond.
7000426 Vervanging systeem leerlingenvervoer
De definitieve invoering en oplevering heeft plaatsgevonden in 2022 plaats. Door efficient samen te werken met de gemeente Enschede zijn de kosten lager uitgevallen en zal er alleen nog een factuur komen van €24.000. De rest van het krediet kan vrijvallen, waarna het krediet kan worden gereedgemeld.
|
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2023-2024
In december 2022 heeft de Raad het GRP 2023-2024 vastgesteld. Hierbij zijn alle uitvoeringskredieten geactualiseerd en geïndexeerd. Het uitvoeringsprogramma van het GRP maakt onderdeel uit van het MIP. Hiermee wordt het mogelijk om, waar mogelijk en wenselijk, te komen tot een integrale programmering en gebiedsgerichte aanpak. Daarnaast zijn er binnen het uitvoeringsprogramma maatregelen die sectoraal worden uitgevoerd.
Dinkeldal Zuid; recreatieve infrastructuur
In bovenstaande tabel zijn vier kredieten opgenomen die gezamenlijk deel uitmaken van het Losserse aandeel binnen het uitvoeringsproject Dinkeldal Zuid. Hierin werken gemeente en waterschap nauw samen. De genoemde kredieten zijn bedoeld voor de realisatie van het LAGA-fietspad (zowel de verplaatsing van het bestaande als de realisatie van de ontbrekende schakel) tussen duitse grens en Hoofdstaat.
Losser; Enschedesestraat/Aalsgaardenstraat
De herinrichting van de Enschedesestraat is een omvangrijk project dat in meerdere fasen is geknipt. Voor fase I is een forse externe bijdrage verworven en is inmidddels in uitvoering. Fase II (het deel tussen de beide rotondes) is complexer en bevindt zich in de ontwerpfase. Hierbij wordt ook de Aalsgaardenstraat betrokken. Ook voor fase II wordt een subsidieaanvraag voorbereid.
Losser; centrumontwikkelingen (integrale aanpak ontwikkellocaties, openbare ruimte, gevels&dienstverlening, ondernemerschap)
In bovenstaande tabel zijn kredieten van verschillende bronnen weergegeven die allemaal in combinatie worden ingezet in het kader van de centrumontwikkelingen Losser. Betreft met name GRP kredieten en meerjarige investeringsruimte om de gewenste integrale en gebiedsgerichte aanpak mogelijk te maken. Fase I is inmiddels afgerond. Fase II is in voorbereiding.
Masterplan Overdinkel
Het masterplan Overdinkel is grotendeels uitgevoerd. Enkele onderdelen konden, vanwege grondposities, nog niet worden uitgevoerd. Dit betreft de realisatie van de ‘blauwe aders’ tussen de bebouwde kern van Overdinkel en de Ruhenbergerbeek. Door samenwerking met de provincie Overijssel is hier schot in gekomen en kunnen meerdere kredieten uit bovenstaande tabel tot uitvoering worden gebracht.
Kwaliteitsimpuls De Lutte
Op basis van de visie ‘Kwaliteitsimpuls De Lutte’ (raadsbesluit 2017) wordt continue verder gebouwd aan De Lutte. In bovenstaande tabel zijn meerdere kredieten opgenomen voor deelprojecten uit het integrale en dynamische uitvoeringsprogramma, waaronder de pleinontwikkeling, de entrees/dorpsranden en ook de Beatrixstraat e.o.
Glanebeekhoek
Vergelijkbaar met de systematiek van de kwaliteitsimpulsen in andere kernen, is fors geïnvesteerd in de leefbaarheid van Glanebeekhoek. De uitvoering loopt door in 2023.
Kwaliteitsimpuls Glane
Er is flink uitvoering gegeven aan deelprojecten uit de Kwaliteitsimpuls Glane. Dit betreft meerder deelprojecten die zijn uitgevoerd binnen het samenwerkingsverband Dinkeldal Zuid (zoals bijv. de Glanestraat, het dorpsommetje, etc.), maar ook de Weertstraat. In bovenstaande tabel zijn meerdere kredieten opgenomen die gezamenlijk uitvoering geven aan deelprojecten uit het uitvoeringsprogramma Kwaliteitsimpuls Glane.
Kwaliteitsimpuls Beuningen
In bovenstaande tabel zijn ook voor de ontwikkeling van Beuningen verschillende kredieten opgenomen. Dit betreft zowel autonome ontwikkelingen (o.a. uit het GRP) als investeringsruimte in de komende jaren. Gezamenlijk vormen deze kredieten de basis voor het nog op te stellen integrale uitvoeringsprogramma Kwaliteitsimpuls Beuningen. De ontwikkelingen in het kader van de Kwaliteitsimpuls Beuningen lopen gewoon door. Parallel daaraan wordt gewerkt aan concrete uitvoeringsprojecten zoals bijvoorbeeld de herinrichting van de P. Bolscherstraat.
Erfgoeddeal; Beken&Bleken van Losser / Losser aan de Dinkel
Het programma Losser aan de Dinkel heeft aan de basis gestaan van het projectplan Beken&Bleken van Losser. Hiermee is het gelukt om in 2021 een landelijke Erfgoeddeal voor Losser te verwerven. Hierin zijn meerdere onderdelen opgenomen die soms in samenhang met andere projecten worden uitgevoerd. Op hoofdlijnen gaat het om een klimaatrobuust centrum van Losser (w.o. klimaatrobuuste dorpsbeeks tpv de Aloysiuslocatie, de verduurzaming van het zwembad, klimaatrobuust maken van de Dorpsbeek). Het gaat om een forse externe bijdrage waarbij de cofinanciering via het MIP is geprogrammeerd uit bestaande kredieten die in bovenstaande tabel zijn opgenomen.
Structureel vervangingskrediet wegen
Dit krediet vormt, samen met het GRP, de basis van het integraal programmeren via het MIP.
|
Toelichting:
Diverse vervangingen materieel Servicebedrijf (7000321, 7000322, 7000323, 7000324, 7000369, 7000370, 7000381 en 7000384)
De genoemde uitgaven/investeringen zijn gedaan ter vervanging van gedateerd materieel. Doel van deze investeringen is het verbeteren en verduurzamen van het wagenpark / materieel. Tevens is daarin meegenomen dat het aantal voertuigen is verminderd en aangepast aan de behoefte van de uitvoering om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (SW-medewerkers) als groep in te kunnen zetten. Dit bevordert de motivatie (en vervolgens de productie) van de SW-medewerkers.
Door het verminderen en verkoop van “oude” diesel voertuigen en de aanschaf van elektrische voertuigen wordt een positieve bijdrage geleverd aan de vermindering van de Co2 uitstoot. De post wegenbelastingen is daardoor aanzienlijk gedaald.
Aansluiting BRP-digitale dienstverlening en RAAS server buza (7000241 en 7000320)
Het digitaliseren van de dienstverlening aan onze inwoners is verder opgepakt en zal verder worden doorontwikkeld. Het restantkrediet voor de RAAS server wordt afgeboekt.
Diverse investeringen software en ICT (7000256 t/m 7000259, 7000314 en 7000315)
Enschede heeft de investeringen voor software zelf voor haar rekening genomen en de kosten verdisconteerd in de bijdrage voor de dvo. De kredieten 7000256 tot en met 7000259 komen daarmee te vervallen, de daarmee vrijvallende kapitaallasten compenseren de hogere dvo-bijdrage. Met projecten in het kader van de roadmap is inmiddels een start gemaakt.
Diverse investeringen in het kader van duurzaamheid (7000325, 7000326, 7000327, 7000342, 7000359)
In totaal is voor ca. €575.000 aan gelden uitgegeven in het kader van duurzaamheid. Hiervoor waren 3 bronnen beschikbaar. De reserve duurzaamheid; eenmalig budget van €150.000 (jaar 2022) en de genoemde kredieten 7000325, 7000326, 7000327, 7000342 en 7000359. De reserve duurzaamheid en het eenmalig budget zijn volgeboekt. De overige uitgaven/investeringen zijn geboekt op kredieten. De genoemde uitgaven/investeringen zijn gedaan ter uitvoering van de dynamische uitvoeringsagenda duurzaamheid. Stimuleren, faciliteren en ondersteunen van inwoners met de verduurzaming van hun woning en ondersteunen van initiatieven van grootschalige duurzame energieopwek (zon en wind). Verder zijn investeringen gedaan in het verbeteren en verduurzamen van de gemeentelijke gebouwen. De energie labels zijn verbeterd naar label A. Het restant van de kredieten is nog nodig.
Inhuur VTH ondersteuning migratie (7000313)
Met het uitstel van de invoering van de Omgevingswet tot 1 januari 2024 zijn ook de aanpassingen van de geautomatiseerde systemen weer uitgesteld. Het krediet moet gehandhaafd blijven.
Investeringen Lossers Hoes (7000341, 7000371 en 7000372)
De werkzaamheden aan de luchtbehandeling en de afkoppeling van de hemelwaterafvoer zijn voor een groot deel uitgevoerd. Afronding en oplevering vinden plaats in 2023. Na de waterschade aan ons archief zijn de archieven weer in Losser. Het digitalisering van de archieven zal naar verwachting in 2023 worden afgerond.
Investeringen sport (7000356 en 7000357)
Over 7000356, ICT binnensportaccommodaties: wordt in 2023 gerealiseerd.
Kulturhusen (7000382, 7000387 en 7000394)
Het project kulturhus Glane heeft geruime tijd ‘on hold’ gestaan in verband met onderzoek naar een alternatieve locatie in Glane. De planning is daardoor bijna een jaar opgeschoven in de tijd. Het restant budget van € 580.356 wordt doorgeschoven voor uitvoering in 2023.
In 2022 is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar een multifunctionele accommodatie Beuningen waar de Mariaschool en het Dorpshuis hun onderkomen zullen vinden. Op grond hiervan is gekozen voor nieuwbouw op de huidige locatie van de Mariaschool met ambitieniveau ENG en is in de begroting 2023 voorbereidingskrediet en bouwkrediet opgenomen.
|
Bedragen x 1.000 euro Begroting 2022 (na wijziging) Realisatie 2022 Begrotingsafwijking 2022
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting categorieën uit Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV
1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerealiseerde opbrengsten.
2. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
3. Mutaties in reserves waarover de raad wel heeft besloten, maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.
Bovenstaande kostenoverschrijdingen zijn hieronder weergegeven en nader toegelicht. Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar de toelichting op het overzicht van baten en lasten. De afwijkingen passen binnen het door de raad geformuleerde beleid en zijn daarmee rechtmatig. Met de vaststelling van deze jaarrekening worden de overschrijdingen formeel geautoriseerd.
Programma Sociaal
De lasten op het programma Sociaal worden met € 2.226.000 overschreden. De belangrijkste oorzaak voor deze overschrijding is de kosten die we hebben gemaakt voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en de Noodopvang. Deze kosten hebben we niet geraamd in de begroting en zijn ook niet opgenomen in de VJN2022 of de tussenrapportage in het najaar. Tegenover de kosten staat een rijksbijdrage van € 2,3 mln. Daarmee is de overschrijding rechtmatig (zie punt 1. uit de toelichting in de notitie Rechtmatigheid van de commissie BBV).
De negatieve afwijking op de storting van reserves in het programma Sociaal ad € 72.000 is vooral ontstaan doordat de gelden voor Gezond in de Stad (GIDS) slechts gedeeltelijk zijn besteed en het meerdere, net als in voorgaande jaren, wordt toegevoegd aan de daarvoor ingestelde reserve.
Programma Dienstverlening
De overschrijding op de lasten van € 458.000 vindt zijn oorzaak in verschillende taakvelden. Zo worden de kosten van het taakveld Bestuur met € 200.000 overschreden, vooral door de pensioenuitkering aan voormalig bestuurders. Deze kosten worden echter gedekt door een verrekening met de hiervoor opgebouwde voorziening.
De kosten van het taakveld Burgerzaken worden eveneens met bijna € 60.000 overschreden omdat meer diensten als paspoorten en rijbewijzen zijn geleverd. De extra kosten worden volledig gedekt door extra inkomsten.
De kosten voor de uitvoering van de Wet Woz, die door het GBTwente wordt gedaan, vallen € 125.000 hoger uit, omdat we er voor gekozen hebben om de kosten voor proceskosten en kosten van bezwaar en beroep niet te verrekenen met de OZB-inkomsten, maar afzonderlijk in beeld te brengen. In de begroting is hier geen rekening mee gehouden. Wel vallen door deze werkwijze ook de OZB-inkomsten hoger uit.
De kosten op het taakveld Overige baten en lasten vallen € 200.000 hoger uit, vooral door hogere kosten van personeel en bedrijfsvoering. Maar ook hier staan extra inkomsten tegenover, zoals vergoeding van het UWV voor zwangerschapsverlof en bijdragen uit onder meer de reserve Sociaal Domein. Per saldo resteert een voordeel.
Omdat tegenover de overschrijding van de lasten op dit programma in alle gevallen direct aan de uitgaven gerelateerde baten staan, valt de kostenoverschrijding volledig onder punt 1. van de toelichting in de notitie Rechtmatigheid van de commissie BBV en is daarmee rechtmatig.
Programma Fysiek
De negatieve afwijking op de storting van reserves in het programma Fysiek ad € 617.000 is ontstaan doordat verlies is genomen voor een viertal grondexploitaties. De winst op de grondexploitaties valt daardoor lager uit dan geraamd en daarmee ook de geplande dotatie aan de reserves. Dit levert een voordeel op van € 222.000.
Daar tegenover staat een niet geraamde dotatie aan de reserve Wegen. Deze reserve fungeert als egalisatie om grote schommelingen in de uitgaven voor het onderhoud tegen te gaan. We hebben ook veel kosten in verband met de inhaalslag in het onderhoud. De kosten vallen in 2022 € 601.000 lager uit, terwijl we ook nog een subsidie van € 239.000 hebben ontvangen. Daarom is bedrag van € 840.000 aan de reserve Wegen toegevoegd.
Over beide mutaties heeft de raad besluiten genomen en daarmee is de overschrijding van de geraamde dotaties volgens punt 3. uit de toelichting op de notitie rechtmatigheid van de commissie BBV rechtmatig.
WNT-verantwoording 2022 Gemeente Losser
Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de gemeente Losser van toepassing zijnde regelgeving: het algemene WNT-maximum.
Het bezoldigingsmaximum in 2022 voor de gemeente Losser is € 216.000. Het weergegeven individuele WNT-maximum is berekend naar rato van de omvang (en voor topfunctionarissen tevens de duur) van het dienstverband, waarbij voor de berekening de omvang van het dienstverband nooit groter kan zijn dan 1,0 fte.
Bezoldiging leidinggevende topfunctionarissen
Bedragen x € 1 Functiegegevens |
J. van Dam Gemeentesecretaris/ Algemeen directeur |
B. Pikula Griffier |
R. Meinen (Waarnemend) griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2022 | 01/01 - 31/12 | 01/01 - 31/12 | 01/01 - 31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 | 1 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja | Ja |
Bezoldiging | |||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 116.830,81 | 94.239,34 | 75.422,46 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 21.020,40 | 16.323,12 |
13.539,00 |
Subtotaal | 137.851,21 | 110.562,46 | 88.961,46 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 216.000,00 | 216.000,00 | 216.000,00 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. | 0 |
Totale bezoldiging | 137.851,21 | 110.562,46 | 88.961,46 |
Gegevens 2021 | |||
Aanvang en einde dienstverband in 2021 | 01/01 - 31/12 | 01/01 - 31/12 | n.v.t. |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 | n.v.t. |
Dienstbetrekking? | ja | ja | n.v.t. |
Bezoldiging | |||
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding | 110.823,00 | 89.194,00 | n.v.t. |
Beloningen betaalbaar op termijn | 21.124,00 | 16.433,00 | n.v.t. |
Subtotaal | 131.947,00 | 105.626,00 | n.v.t. |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 209.000,00 | 209.000,00 | n.v.t. |
Totale bezoldiging |
131.947,00 | 105.626,00 | n.v.t. |
Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen die in 2022 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2022 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld, of die in eerdere jaren op grond van de WOPT of de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.