3. Financiële positie

3.1. Overzicht van baten en lasten

Bedragen in 1.000 euro'sBegroting 2022Begroting (na wijziging) 2022Realisatie 2022
ProgrammaLasten BatenSaldoLastenBatenSaldoLasten BatenSaldo
Sociaal32.5076.984-25.52334.3276.805-27.52236.5539.744-26.809
Fysiek19.30212.290-7.01318.92012.128-6.79215.99310.814-5.178
Bestuur en Dienstverlening4.437331-4.1064.548331-4.2174.873871-4.002
Subtotaal 56.24719.605-36.64257.79619.265-38.53157.41921.429-35.990
Algemene dekkingsmiddelen52745.91445.38750250.31349.81149750.81750.321
Heffing VPB2110-2111810-18115130-121
Onvoorzien1760-1768850-8851.085442-643
Overhead8.309187-8.1218.252187-8.0658.220187-8.033
Subtotaal 9.22246.10136.8799.82050.50040.6809.95351.47641.523
Saldo baten en lasten65.46965.70623867.61569.7652.15067.37272.9055.534
Sociaal0637637063763772460387
Fysiek6521.6661.0141.4982.2027042.1151.932-183
Bestuur en Dienstverlening01291292581.0708132581.064806
Saldo van mutaties reserves6522.4321.7801.7553.9082.1532.4453.4551.010
Resultaat66.12168.1382.01769.37073.6734.30369.81676.3616.544

3.2. Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Hieronder wordt per taakveld een toelichting gegeven op de afwijkingen tussen de begrote en gerealiseerde baten en lasten. De toelichting wordt gegeven op hoofdlijnen en is daarom soms niet volledig te herleiden naar de exacte bedragen in de tabellen. 

Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen die hierboven worden gepresenteerd zijn:

Bedragen x 1.000 Euro'sAlgemene dekkingsmiddelenBudget primairBudget actueelRealisatieSaldo
OZB5.1395.0795.201122
Hondenbelasting0011
Belastingopbrengsten5.1395.0795.202123
Algemene uitkeringen39.73144.19044.831640
Dividend338338337-1
Saldo financieringfunctie179204-49-253
Overige dekkingsmiddelen40.24844.73245.119387
Saldo45.38749.81150.321510

Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden (in tegenstelling tot de specifieke dekkingsmiddelen).

OZB

De verwachte opbrengst is in de tussenrapportage 2022 nog met € 60.000 verlaagd. De realisatie valt in 2022 echter ruim € 120.000 hoger uit. Dit komt doordat de nog op te nemen rechten (nagekomen ontvangsten) over 2022 een stuk hoger uitvallen dan waar we bij het opstellen van de tussenrapportage rekening mee hielden.

Algemene uitkering

Het positieve resultaat bedraagt € 640.000. De effecten van de mei- en septembercirculaire 2022 zijn, inclusief bijbehorende taakmutaties, al in de begrotingscijfers verwerkt. Het gemelde voordeel komt vooral door de decembercirculaire 2022. Van het extra ontvangen bedrag van € 627.000 heeft overigens € 620.000 betrekking op taakmutaties. Het netto-effect is slechts € 7.000. Waar dit een doorwerkend effect naar 2023 heeft betrekken we deze taakmutaties bij de resultaatbestemming.

Dividend

Het ontvangen dividend komt nagenoeg overeen met hetgeen in de begroting is opgenomen.

Saldo financieringsfunctie

Het nadeel van in totaal € 253.000 wordt vooral veroorzaakt doordat minder rente is doorberekend aan de investeringen en de grondexploitaties. Vooral het gegeven, dat investeringen flink achterblijven bij de planning en begroting is hier debet aan. Tegenover het nadeel op de financieringsfunctie staat een voordeel op de programma's.

Voor de verklaring van het onder "overige dekkingsmiddelen" geschetste voordeel van € 387.000 verwijzen wij verder naar de toelichting in het programma Bestuur & Dienstverlening in dit hoofdstuk.

In de hierna volgende beschrijving van de financiële ontwikkelingen op de taakvelden lichten we afwijkingen vanaf € 15.000 toe.

 

Programma Sociaal

Bedragen x 1.000 EuroAfwijking : + is voordeel / - is nadeelAfwijking lastenAfwijking batenAfwijking stortingAfwijking onttrekkingSaldo
0.10 Mutatie reserves00-72177-249
3.4 Economische promotie2100021
4.2 Onderwijshuisvesting30-60024
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken-12711100-16
5.1 Sportbeleid en activering32-20030
5.2 Sportaccommodaties-29126300-28
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie7650081
5.4 Musea52007
5.5 Cultureel erfgoed2310024
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie10-2200-12
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie-158-1700-175
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen6400064
6.3 Inkomensregelingen-1.8562.19000334
6.4 WSW en beschut werk14-40011
6.5 Arbeidsparticipatie101000101
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)14731700464
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+316800100
6.72 Maatwerkdienstverlening 18--62000-62
6.82 Geƫscaleerde zorg 18--252000-252
7.1 Volksgezondheid-343200-2

Toelichting taakvelden programma Sociaal

 

Taakveld 0.10 Mutatie reserves

Toelichting nadeel storting reserves € 72.000

Algemeen: als ten opzichte van het beschikbare of van het rijk ontvangen budget geld overblijft, dan wordt dat voor een aantal onderdelen toegevoegd aan de reserves die voor dat doel zijn ingesteld. Dit jaar is dat het geval bij de volgende reserves:

-  Reserve Gezond in de stad (GIDS):                                    € 54.000
-  Reserve MOP Onderwijs:                                                     € 18.000

Omdat de dotatie niet geraamd is leidt dit tot een nadelig effect van € 72.000 ten opzichte van de begroting. Hier staat wel een voordeel op de betreffende taakvelden tegenover, waarmee per saldo sprake is van budget-neutraliteit.

Toelichting nadeel onttrekking reserves € 177.000

Aan de reserve sociaal domein is een bedrag van € 123.000 onttrokken voor de uitvoering van de pilots in 2022 zoals die beschreven zijn in het Innovatieplan 2022-2026. In de begroting 2023 zijn we nog uitgegaan van een budget van € 300.000 voor uitvoering van de pilots. Ook is nog rekening gehouden met een onttrekking van € 40.000 voor een integraal consulent 18-/18+. Ten opzichte van de begroting is dit een nadeel van € 217.000.

Voor de uitvoering van sportactiviteiten was een budget van € 50.000 geraamd. Uiteindelijk bedragen de kosten € 45.000, waardoor de onttrekking aan de reserves NASB en Brede School € 5.000 lager uitvalt.

De aanwending van de reserve investeringsbijdragen tenslotte valt € 45.000 hoger uit dan geraamd. Dit komt doordat een stuk reserve in 2022 is vrijgevallen omdat de kapitaallasten lager uitvallen dan geraamd.

Per saldo

Per saldo is € 249.000 minder onttrokken aan de reserves dan geraamd. Tegenover dit nadeel staan lagere kosten en/of voordelen op de taakvelden. Per saldo is sprake van budget-neutraliteit.

 

Taakveld 3.4 Economische promotie

Toelichting voordeel lasten € 21.000

In de Programmabegroting 2022 is incidenteel budget opgenomen voor een aantal acties op het terrein van Recreatie en Toerisme. Naast het reguliere budget van € 15.000 voor het actieplan recreatie en toerisme, is incidenteel budget beschikbaar voor: de Reis van het zandsteen (€ 5.000), de Vrijetijds Economie Noordoost Twente (€ 7.500) en de doorontwikkeling van de bereikbaarheid van Drilandsteen (€ 30.000). De reis van het zandsteen is uitgevoerd. Het totale voordeel op dit budget is € 61.000.

De bijdrage aan Regio Twente, op dit taakveld gaat het dan om de bijdrage aan het nieuwe Recreatieschap, laat een nadeel zien van € 42.000. De totale bijdrage aan regio Twente past binnen de budgettaire ruimte van onze begroting. De plussen en minnen op de verschillende taakvelden vallen tegen elkaar weg.

Er resteert dan nog een klein voordeel van € 2.000.

 

Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting

Toelichting voordeel lasten € 30.000

De analyse van het voordeel van € 30.000 laat een wisselend beeld zien. Door nog niet uitgevoerde investeringen is er een voordeel van € 15.000 op de toegerekende rente. Verder is er dit jaar minder onderhoud in het kader van het MOP uitgevoerd, wat een voordeel van € 38.000 oplevert. Een deel van dit voordeel wordt weer toegevoegd aan de reserve MOP (zie toelichting taakveld 0.10). Tegenover deze voordelen zien we vooral nadelen ten opzichte van de raming op de kosten voor betaalde belastingen en verzekeringen. Het totale nadeel is € 19.000.

Er resteert dan nog een klein nadeel van € 4.000.

 

Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Toelichting nadeel lasten € 127.000

Voor het Onderwijsachterstandenbeleid en de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs ontvangen we via een Specifieke Uitkering (Spuk) van het rijk middelen. In 2021 hebben we niet alle middelen uitgegeven, in 2022 is een inhaalslag gemaakt. We hebben € 47.000 meer uitgegeven dan geraamd.

Verder zijn de kosten van het leerlingenvervoer hoger dan verwacht. Het nadeel is € 98.000. Onder meer de niet verrekenbare btw is hiervan een belangrijke oorzaak. Niet verrekenbare btw hebben we tot nu toe altijd binnen het geraamde budget op kunnen vangen. Dat is nu niet het geval. Dat komt onder andere aangezien de laatste jaren het budget voor leerlingenvervoer is verlaagd.

De bijdrage aan het speciaal onderwijs de Meander wordt in 2023 overgemaakt, waardoor in 2022 een voordeel ontstaat van € 23.000. Vanwege de late ontvangst van de factuur kon deze niet meer in deze rekening worden verwerkt.

Toelichting voordeel baten € 111.000

De Spuk voor het onderwijsachterstandenbeleid valt hoger uit dan geraamd. Bovendien hebben we via de Spuk NPO extra middelen ontvangen. Het totale voordeel is € 99.000.

Daarnaast hebben we voor het Regionaal Meld- en coördinatiepunt ruim € 12.000 meer ontvangen dan geraamd in de begroting 2022. 

 

Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering

Toelichting voordeel lasten € 32.000

 

Mede door extra rijksmiddelen (zie toelichting baten) is niet het volledig beschikbare budget voor het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB) besteed. Vanuit de reserve hadden we hiervoor € 50.000 beschikbaar. Per saldo is sprake van een voordeel van € 48.000 dat deels wordt toegevoegd aan de reserve NASB (zie toelichting taakveld 0.10). Ook op het onderdeel Sport Algemeen is niet het volledige budget benut, hier blijft € 10.000 over. Dat komt vooral doordat de beschikbare € 15.000 voor Samenwerking NOT Gemeenten binnensportaccommodaties (nog) niet is uitgegeven.

Voor de combinatiefuncties (als onderdeel van de Impuls Brede school) is juist € 26.000 meer uitgegeven dan geraamd. De kosten worden gedekt uit de daarvoor beschikbare reserve (zie toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves).

 

Taakveld 5.2 Sportaccommodaties

Toelichting nadeel lasten € 291.000

De hogere lasten worden voor een bedrag van € 121.000 veroorzaakt doordat gemeenten de btw op sport niet meer via het BTW-compensatiefonds (BCF) kunnen terugkrijgen. Voor Losser worden de extra btw-lasten volledig via deze SPUK-uitkering vergoed (zie toelichting op de baten in taakveld 5.1 Sportbeleid en activering).

Verder zijn met name de exploitatiekosten van de sporthal de Fakkel hoger dan geraamd. Vooral de kosten van schoonmaak en energie vallen iets hoger uit dan geraamd. Het nadeel is in totaal € 31.000.

Ook de lasten van het zwembad zijn hoger dan geraamd. Het gaat dan om de kosten van onderhoud en exploitatie. Vooral de kosten van inhuur en energie zijn hoger dan geraamd. De overschrijding is in totaal € 129.000.

De overige kosten van het beheer van de sportaccommodaties laten nog een nadeel zien van € 10.000.

Toelichting voordeel baten € 263.000

Over de hele linie vallen de opbrengsten uit de verhuur van de sportaccommodaties tegen. Begin 2022 waren de sportaccommodaties nog gesloten vanwege corona. Het totale nadeel aan gemiste huur is € 55.000.

Dat desondanks toch sprake is van een voordeel heeft twee belangrijke redenen:

  1. Een uitkering Spuk-Sport van € 235.000, hier staat wel een nadeel van € 121.000 aan gemiste btw tegenover (zie toelichting lasten);
  2. Een voordeel van € 83.000 omdat we een vergoeding van het rijk hebben gekregen ter compensatie van tegenvallende opbrengsten van het zwembad als gevolg van de verplichte sluiting als onderdeel van de coronamaatregelen.

 

Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie

Toelichting voordeel lasten € 76.000

We hebben zowel in 2021 als in 2022 regelingen opgesteld die instellingen en verenigingen ondersteunen in het opvangen van de gevolgen van Corona. Naast het restantbudget van 2021 zijn ook in 2022 middelen door het rijk beschikbaar gesteld. Van het totale budget van bijna € 210.000 is op dit taakveld nog € 76.000 over. Maar ook op andere taakvelden (onder meer sport) zijn kosten verantwoord.

 

Taakveld 5.4 Musea

Geen bijzonderheden.

 

Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed

Toelichting voordeel lasten € 23.000

Van het beschikbare budget voor onderhoud, belastingen en verzekeringen van het cultureel erfgoed is € 23.000 minder uitgegeven dan geraamd.

 

Taakveld 5.6 Media

Geen bijzonderheden.

 

Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Toelichting nadeel baten € 22.000

In de begroting is een opbrengst geraamd voor de doorberekening van kosten van ondersteunende diensten voor grote festiviteiten in onze gemeente. In de praktijk blijken de mogelijkheden voor doorberekening beperkt te zijn. In de Voorjaarsnota komen we hier op terug.

 

Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Toelichting nadeel lasten € 157.000

De oorzaak van dit verschil is divers en is te verklaren door verschillende voor- en nadelen. Zo vallen de kosten voor maatschappelijke dienstverlening tegen. Dit wordt veroorzaakt door de indexering maatschappelijke opvang en vrouwenopvang 2022 van € 59.000. Deze indexering krijgen we weliswaar vergoed via de algemene uitkering, echter met deze kosten is in op dit taakveld geen rekening gehouden. Gemeentebreed zijn de financiële effecten derhalve minimaal.
Ook de kosten voor Collectieve Preventie Geestelijke Gezondheidszorg (CPGGZ) overschrijden het budget, met een bedrag van € 44.000.
Verder vallen de kosten voor Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie tegen. De plekken moeten tijdig en voor langere tijd gereserveerd worden, wat leidt tot extra hogere kosten. Tegenover dit nadeel staan voordelen op de gastouderopvang en reguliere kinderopvang. Het nadeel in 2022 komt uit op € 73.000.
Verder zien we op dit taakveld een voordeel op het Sociaal Cultureel Werk. Van het budget voor incidentele subsidies van € 60.000, is € 39.000 uitgegeven. De overige kosten zijn overigens terug te vinden op andere taakvelden. Het voordeel is € 21.000.

Toelichting nadeel baten € 17.000

Een aantal gemeentelijke panden wordt niet meer door onder meer de kinderopvang gebruikt, waardoor de huuropbrengsten lager uitvallen dan geraamd.

 

Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Toelichting voordeel lasten € 63.000

Het beschikbare budget voor pilots binnen het werkveld Jeugd van € 100.000 is voor € 65.000 benut. Een voordeel derhalve van € 35.000. Hier staat wel een nadeel op de onttrekking aan de betreffende reserve tegenover (zie toelichting taakveld 0.10).

Daarnaast hebben we in 2022 een stelpost van € 50.000 opgenomen voor compensatie van de hoge inflatie voor aanbieders in de jeugdzorg. Hoewel in de regio wel extra kosten zijn gemaakt en er ook gewerkt wordt aan extra steun voor een aantal aanbieders die in de problemen zijn gekomen, is het budget niet aangewend. Een voordeel derhalve van € 50.000. Wel lopen nog steeds gesprekken met verschillende aanbieders, die door de omstandigheden in problemen zijn gekomen.

De bijdrage aan Regio Twente laat op dit taakveld een nadeel zien van € 23.000. De totale bijdrage aan regio Twente past binnen de begroting. De plussen en minnen op de verschillende taakvelden vallen tegen elkaar weg.

Een klein voordeel van € 2.000 wordt niet toegelicht.

 

Taakveld 6.3 Inkomensregelingen

Toelichting nadeel lasten € 1.856.000

Het nadeel wordt vooral veroorzaakt door de kosten van de opvang van Oekraïners en crisisnoodopvang. Deze (extra) kosten van € 2.176.000, die niet geraamd zijn, worden volledig gecompenseerd door het Rijk (zie toelichting baten). Daarnaast vallen de kosten voor loonkostensubsidies € 49.000 hoger uit dan geraamd en is de ontvangen bijdrage voor de energietoeslag overschreden met € 71.000.

Tegenover deze nadelen staat een voordeel op het onderdeel participatie van € 359.000. Dit wordt veroorzaakt doordat minder uitkeringen zijn verstrekt in het kader van uitvoering van de Participatiewet. Hier staat een lagere rijksuitkering tegenover (zie toelichting baten). Ook zijn in 2022 minder bijzondere bijstandsverstrekkingen geweest, waardoor op dit onderdeel een voordeel is ontstaan van € 16.000. Op het onderdeel kwijtschelding zijn de kosten € 12.000 lager dan begroot, door minder aanvragen. Daarnaast vallen de kosten voor de opvang van statushouders € 14.000 lager uit dan begroot. Ook is in 2022 minder gebruik gemaakt van bijstand zelfstandigen, waardoor de werkelijke kosten € 40.000 lager zijn dan verwacht. Tot slot hebben we voor de TOZO-regeling meer ontvangen dan waar we op basis van de afrekening 2021 recht op hadden, daarom moeten we € 11.000 terugbetalen.

 

Toelichting voordeel baten €  2.190.000

Zoals al aangegeven is onder de toelichting van het nadeel lasten op dit taakveld ontvangen we ter compensatie van de gemaakte kosten van de opvang Oekraïners en de crisisnoodopvang een bijdrage van het Rijk. Deze is net als de lasten en bedraagt € 2.309.000. Daarnaast vallen de terugvorderingen voor zowel de Bijstand zelfstandigen (€ 20.000) en de bijstand (€ 40.000) hoger uit dan geraamd.

Daarentegen valt de rijksvergoeding voor de BUIG € 171.000 lager uit dan oorspronkelijk geraamd. De lagere rijksuitkering houdt verband met de lagere uitkeringslasten op grond van de Participatiewet. 

 

Taakveld 6.4 WSW en beschut werk

Geen bijzonderheden.

 

Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie

Toelichting voordeel lasten € 101.000

De kosten voor de Wet Inburgering vallen € 65.000 lager uit dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat de eerste statushouders pas in november 2022 onder de nieuwe Wet Inburgering zijn binnen gekomen. 

Daarnaast vallen de kosten voor de reïntegratietrajecten mee. Het voordeel op dit onderdeel bedraagt € 36.000. 

 

Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

Toelichting voordeel lasten € 147.000

De kosten van de vervoersvoorzieningen vallen € 111.000 lager uit dan begroot.

Verder is ook hier het beschikbare budget voor pilots binnen de Wmo niet volledig aangewend. Van de beschikbare € 100.000 is € 68.000 aangewend, een voordeel derhalve van € 32.000.

Het resterende verschil van € 5.000 bestaat uit kleine voordelen en wordt niet toegelicht.

Toelichting voordeel baten € 317.000

Net als voorgaande jaren ontvangen we ook in 2022 een uitkering vanuit de reserve Beschermd Wonen. Het voordeel hiervan is ruim € 287.000. Daarnaast is nog een uitkering van € 30.000 ontvangen, die betrekking had op 2021.

 

Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Toelichting voordeel lasten € 32.000

De kosten van de Huishoudelijke hulp (HH) en de schuldhulpverlening komen, op een totaal budget van bijna € 3,3 mln. iets lager uit dan verwacht. Het voordeel op het onderdeel Huishoudelijk hulp (HH) is € 13.000. Het voordeel op schuldhulpverlening is € 18.000, dit wordt veroorzaakt door vrijgevallen verplichtingen uit voorgaande jaren. 

Toelichting voordeel baten € 68.000

Het voordeel op de baten komt door het ontvangen van de Specifieke uitkering (Spuk) van het rijk voor aanpak van de problematiek die is ontstaan door de kinderopvangtoeslagenaffaire.

 

Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

Toelichting nadeel lasten € 62.000

De kosten van de ondersteuningsbehoeften binnen de Jeugdzorg (Dagbehandeling en maatwerk) vallen iets hoger uit dan waar we in de najaarsrapportage vanuit zijn gegaan. Op een totaal budget van bijna € 4,1 mln. is de overschrijding € 62.000.

 

Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+

Geen bijzonderheden.

 

Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18-

Toelichting nadeel lasten € 252.000

In de tussenrapportage 2022 is op dit onderdeel een voordeel van € 84.000 gemeld. In de laatste maanden van 2022 werden we echter geconfronteerd met een hoger beroep op met name voorzieningen voor wonen en verblijf. Omdat het hier gaat om duurdere vormen van zorg, is de impact extra groot. Het verwachte (en in de begroting verwerkte) voordeel van € 84.000 is omgeslagen in een nadeel van € 157.000.

In 2022 zijn vanuit de regio/OZJT diverse projecten uitgevoerd. Voor een deel ontvangen we daarvoor middelen via de algemene uitkering (aanpak wachtlijsten), deels is dekking binnen andere taakvelden in het programma Sociaal gevonden. Het gaat om de aanpak van wachtlijsten, het jaarplan OZJT en de jeugdbeschermingtafels. De totale kosten hiervoor bedragen € 95.000.

 

Taakveld 7.1 Volksgezondheid

Toelichting nadeel lasten € 34.000

Voor het project Gezond in de Stad was in 2022 ruim € 70.000 beschikbaar. Daarnaast hebben we nog iets meer dan € 20.000 voor het lokaal preventieakkoord ontvangen (zie toelichting baten). Van het totale budget van ruim € 90.000 is € 37.000 uitgegeven. Het resterende bedrag van € 54.000 hebben we toegevoegd aan de reserve GIDS (zie toelichting taakveld 0.10.

Tegenover dit voordeel staat een nadeel van € 81.000. Dit betreft de hogere bijdrage aan de regio voor het onderdeel Jeugdgezondheidszorg. Enerzijds komt dit doordat de begroting nog niet is aangepast aan de nieuwe structuur van regio Twente, anderzijds zijn in de loop van 2022 in regioverband besluiten genomen met financiële gevolgen, zoals de financiële afwikkeling van het GGid. 

Het resterende nadelig verschil van € 7.000 wordt niet toegelicht.

Toelichting voordeel baten € 32.000

In 2022 hebben we een specifieke uitkering (SPUK) voor uitvoering van het lokaal preventieakkoord ontvangen van iets meer dan € 20.000. Daarnaast is nog een bijdrage van € 10.000 ontvangen. Deze was niet geraamd.

 

Programma Fysiek

 

Bedragen x 1.000 EuroAfwijking : + is voordeel / - is nadeelAfwijking lastenAfwijking batenAfwijking stortingAfwijking onttrekkingSaldo
0.10 Mutatie reserves00-617270-887
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden335-1900316
2.1 Verkeer en vervoer742339001.080
2.4 Economische Havens en waterwegen6-1005
2.5 Openbaar vervoer1300013
3.3 Bedrijfsloket en regelingen57-40053
3.4 Economische promotie03003
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie54-110043
7.2 Riolering820300212
7.3 Afval-17615700-18
7.4 Milieubeheer-4-300-8
7.5 Begraafplaatsen1000010
8.1 Ruimtelijke ordening544900553
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)1.181-2.16800-987
8.3 Wonen en bouwen15718100338

Toelichting taakvelden programma Fysiek

 

Taakveld 0.10 Mutaties reserves

Toelichting nadeel stortingen € 617.200

De negatieve afwijking is ontstaan doordat: 

  • voor een viertal grondexploitaties een (aanvullend) verlies is genomen van € 343.785 (inclusief terugboeking van € 55.000 eerder genomen winst voor de Geurmeij); dit verlies is door een storting in de reserve Grondexploitatie weer aangevuld naar het door de Raad bepaalde maximum van € 1 miljoen. Voor de Saller is een winst genomen (€ 571.000), waardoor het saldo van de verlies- en winstneming (€ 227.215) voor 50% rechtstreeks kon worden toegevoegd aan de reserve Grondexploitatie en voor 50% aan de Algemene reserve. Omdat de Raad heeft aangegeven dat de reserve Grondexploitatie maximaal € 1 miljoen mag zijn, valt het deel van de toevoeging aan deze reserve vrij ten gunste van het rekeningresultaat 2022. Aangezien in de begroting al rekening is gehouden met een toevoeging van € 624.888, ontstaat een voordeel van € 624.888 - (€ 571.000 - € 55.000 - € 227.215 x 50%) = € 222.495.
  • binnen 'onderhoud wegen' wordt gewerkt conform een door de Raad vastgestelde methodiek, waarbij schommelingen in uitgaven voor onderhoud worden verrekend met de reserve Wegen. Door lagere uitgaven (€ 601.100, zie toelichting 2.1 Verkeer en vervoer) en een ontvangen subsidie voor de aanpassing van de Hoge Boekelweg (€ 239.400), waarvoor de kosten in 2021 zijn verrekend met de reserve wegen, wordt het saldo van € 840.500 toegevoegd aan de reserve wegen.

Toelichting nadeel onttrekkingen € 269.900

Aan batenkant wordt voor duurzaamheid, energieloket en project Losser duurzaam (totaal zo'n € 10.000) een bijdrage opgenomen vanuit de hiervoor gereserveerde gelden; de in de begroting opgenomen onttrekking van € 304.000 is evenals de begrote uitgaven te hoog geweest (zie ook de toelichting bij 0.3, Beheer overige gebouwen en gronden). Het overgrote deel van de gemaakte kosten voor duurzaamheid zijn ten laste gebracht van de daarvoor beschikbaar gestelde kredieten. 

Voor het onderhoud aan de gemeentelijke gebouwen is meer uitgegeven dan geraamd (€ 74.000 - zie 0.3, Beheer overige gebouwen en gronden); doordat de reserve Meerjaren Onderhouds Planning (MOP) hiervoor niet toereikend was is voor slechts € 29.000 een onttrekking gedaan.

Doordat voor de grondexploitaties per saldo € 288.785 is onttrokken, om de verliesvoorziening Grondexploitaties op te kunnen hogen, moest eenzelfde bedrag weer aan de reserve Grondbedrijf worden toegevoegd om deze weer op € 1 mln. te krijgen; hier was in de begroting voor slechts € 35.572 rekening mee gehouden. 

De invoering van de Omgevingswet heeft geleid tot extra kosten van € 163.800 (zie taakveld 8.3, Wonen en bouwen saldo lasten - baten), welke worden gedekt uit de daarvoor beschikbaar gestelde reserve Omgevingswet.

 

Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Toelichting voordeel lasten € 335.000

Voor duurzaamheid, energieloket en project Losser duurzaam is slechts voor een beperkt bedrag (afgerond € 10.000) ten laste van dit taakveld gebracht; in de begroting was uitgegaan van € 304.000 (zie ook de toelichting bij 0.10 Mutaties reserves). Het overgrote deel van de gemaakte kosten voor duurzaamheid is ten laste gebracht van de daarvoor beschikbaar gestelde kredieten. 

Daarnaast is hetgeen meer of minder is uitgegeven voor onderhoud gemeentelijke eigendommen verrekend met de reserve Meerjaren Onderhouds Planning (MOP); doordat deze reserve onvoldoende was om dit totale bedrag te kunnen dekken is de overschrijding voor slechts € 29.000 ontrokken (zie ook de toelichting bij 0.10 Mutaties reserves). 

Het restantvoordeel is ontstaan door een besparing op inhuur van derden (voordeel € 92.800).

Toelichting nadeel baten € 19.400

Voor zonnepanelen is een niet begrote bijdrage van Kronos ontvangen (€ 12.600) en voor het gebruik van een timmerwerkplaats is zo'n € 10.300 aan huur in rekening gebracht, waarmee eveneens in de begroting niet was gerekend.

In de begroting is nog uitgegaan van opbrengsten voor de verhuurde panden van de voormalige Martinusschool en de Marke (€ 42.900); in werkelijkheid is deze opbrengst niet gerealiseerd.

 

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer

Toelichting voordeel lasten € 741.500

De werkelijke uitgaven voor onderhoud en vervanging van wegen zijn ruim € 601.100 lager dan begroot; dit saldo is verrekend met de reserve wegen (zie taakveld 0.10 Mutaties reserves). Daarnaast zijn voor onderzoek traverse N731 en het opstellen van de nota kapitaalgoederen de respectievelijke budgetten van € 25.000 en € 35.000 (nog) niet gebruikt.

De kosten voor energie straatverlichting zijn bijna € 51.000 lager dan begroot en op inhuur van derden is € 17.000 bespaard.

Toelichting voordeel baten € 338.600

Voor de herinrichting van de Hogeboekelweg is € 239.400 subsidie ontvangen; omdat in 2021 de kosten van de aanpassingen aan de Hogeboekelweg zijn verrekend met de reserve wegen, is de ontvangen subsidie nu eveneens verrekend met deze reserve. Voor het Programmabudget Verkeersveiligheid 2022 is € 17.800 en voor het Programma gemeentelijke projecten Verkeersveiligheid Twente is € 83.400 aan subsidie ontvangen; in de begroting was rekening gehouden met € 37.800.

  

Taakveld 2.4 Economische Havens en waterwegen

Voor dit taakveld zijn geen meldenswaardige afwijkingen te benoemen.

 

Taakveld 3.3 Bedrijfsloket en regelingen

Toelichting voordeel lasten € 57.400

De begrote bijdrage aan de Regio Twente is hoger dan de werkelijke bijdrage, vooral doordat de gemeentelijke begroting nog niet was aangepast aan de nieuwe samenwerkingsverbanden die uit de Regio Twente zijn ontstaan (Twente Board, Samen Twente en Recreatieschap Twente) en de daarin opgenomen verdeling van aandachtsgebieden/taakvelden; dit levert hier een voordeel op van € 39.600. Daarnaast is er ruim € 15.000 bespaard op externe kosten voor de contacten met de Losserse bedrijven.

 

Taakveld 3.4 Economische promotie

Binnen dit taakveld zijn geen noemenswaardige afwijkingen.

 

Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Toelichting voordeel lasten € 54.200

De bijdrage aan de rechtsopvolgers van de regio Twente (Twente Board, Samen Twente en Recreatieschap Twente) past in totaliteit binnen de begroting. Aangezien deze bijdrage over de verschillende taakvelden is verdeeld, ontstaan bij deze taakvelden wel 'plussen en minnen'. Binnen dit taakveld is een voordeel ontstaan van van € 58.800. 

Toelichting nadeel baten € 10.800

Buiten de opbrengst uit verhuur van groenstroken en uit het verstrekken van kapvergunningen zijn binnen dit taakveld geen opbrengsten gegenereerd. In de begroting 2022 werd hier nog wel vanuit gegaan. 

 

Taakveld 7.2 Riolering

Het voordeel op de lasten (€ 8.400) en het voordeel op de baten (€ 203.200) is hieronder toegelicht.

Omschrijving Lasten Baten Saldo
Besparing kapitaallasten 171.300   171.300
Besparing onderhoud riolering 8.000   8.000
Besparing communicatie en abonnementen 14.700   14.700
Besparing adviezen van derden 20.900   20.900
Meeropbrengst rioolheffing   78.300 78.300
Opbrengst aanleg rioolaansluitingen   20.500 20.500
Overige afwijkingen 1.200 2.000 3.200
Subtotaal voor verrekening voorziening 216.100 100.800 316.900
Verrekening voorziening riolering -207.700 102.400 -105.300
Saldo taakveld 7.2 Riolering 8.400 203.200 211.600
Basis berekening rioolheffing 8.400 203.200 211.600
       
Voor de berekening van de rioolheffing worden de volgende componenten meegenomen die geen onderdeel zijn van taakveld 7.2 Riolering:      
meerkosten BTW -247.800   -247.800
besparing kosten straatreiniging 18.000   18.000
besparing kosten brandkranen 8.400   8.400
besparing onderhoud watergangen en vijvers en brandkranen 5.700   5.700
besparing kwijtschelding 4.100   4.100
Subtotaal niet 7.2 Riolering -211.600 0 -211.600
       
Saldo lasten en baten rioolheffing -203.200 203.200 0

 

Taakveld 7.3 Afval

Het nadeel op de lasten (€ 175.600) en het voordeel op de baten (€ 157.300) wordt hieronder toegelicht.

Omschrijving Lasten Baten Saldo
Besparing kosten afvalverwerking 134.800   134.800
Inhuur personeel 27.400   27.400
Onderhoud/inspectie 17.100   17.100
Aanpak zwerfafval (o.a. trashpackers)  -18.500   -18.500
Opbrengst Nedvang   -9.900 -9.900
Meeropbrengst reinigingsheffing   144.600 144.600
Meeropbrengst afvalbrengpunt   21.900 21.900
Overige verschillen -3.900 700 -3.200
Subtotaal voor verrekening voorziening 156.900 157.300 314.200
Verrekening voorziening reiniging -332.500   -332.500
Saldo taakveld 7.3 Afval -175.600 157.300 -18.300
Basis berekening afvalstoffenheffing -175.600 157.300 -18.300
       
Voor de berekening van de afvalstoffenheffing worden de volgende componenten meegenomen die geen onderdeel zijn van taakveld 7.3 Afval:      
voordeel BTW 3.500   3.500
voordeel kwijtschelding reinigingsheffing 14.800   14.800
Subtotaal niet 7.3 Afval 18.300 0 18.300
       
Saldo lasten en baten reinigingsheffing -157.300 157.300 0

 

Taakveld 7.4 Milieubeheer

Voor dit taakveld zijn geen grote afwijkingen te melden.

 

Taakveld 7.5 Begraafplaatsen

Voor dit taakveld zijn geen grote afwijkingen te melden.

 

Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening

Toelichting voordeel lasten € 544.100

Voor de groenbeleidsvisie servicebedrijf en de mobiliteitsvisie is respectievelijk € 50.000 en € 60.000 beschikbaar gesteld. De uitgaven zijn beperkt gebleven.

Via resultaatbestemming 2021 is voor het Kleintje Kulturhus Beuningen en Losser aan de Dinkel respectievelijk € 75.000 en € 135.000 extra budget geraamd. De € 75.000 voor het Kleintje Kulturhus Beuningen betreft de cofinanciering voor de subsidieaanvraag NOT 4.0. De gemeente heeft de vrijwilligers uit Beuningen, die zich bezig hielden met de ontwikkeling van het dorpshuis, geholpen met deze subsidieaanvraag en daarbij dit bedrag voor de noodzakelijke cofinanciering beschikbaar gesteld.

Verder is van het budget voor ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening een bedrag van ruim € 131.000 niet besteed. Voor planschade zijn in 2022 geen kosten geweest (besparing € 47.000). Het budget voor onderzoek en advies ad € 75.000 is voor € 18.000 besteed. Tegenover deze voordelen staat een hogere inhuur van derden voor handhaving (nadeel € 18.000), die wordt goedgemaakt door hogere baten uit dwangsommen.

Toelichting voordeel baten € 9.000:

Door een licht hogere opbrengst leges ontstaat een voordeel van € 9.000.

 

Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

Toelichting verschil lasten en baten

Het verschil tussen begroting en realisatie is het resultaat van de herziening van de grondexploitaties. Zie ook de toelichting op de individuele grondexploitaties in de paragraaf 2.7 grondbeleid.

Het saldo van de winstneming van € 516.000 (inclusief een terugboeking van € 55.000 eerdere winstneming van de Geurmeij) en de storting in de verliesvoorziening van € 288.285 levert een resultaat op van € 227.215. In de begroting was € 1.214.000 geraamd.

 

Taakveld 8.3 Wonen en bouwen

Toelichting voordeel lasten € 157.000

Voor de invoering van de omgevingswetc is € 188.400 uitgegeven (begroot € 444.800), welke samen met het voordeel aan baten (€ 24.600 zie toelichting hieronder) zijn verrekend met de daarvoor beschikbaar gestelde reserve Omgevingswet (zie ook taakveld 0.10 Mutaties reserves).

Door het hogere aantal bouwaanvragen is € 133.000 meer aan kosten gemaakt dan begroot voor inhuur van derden; dit is deels goedgemaakt door hogere baten uit bouwvergunningen (€ 18.000 - zie baten).

Voor de sloop van Heideveldweg 19 is € 22.800 betaald, waarmee in de begroting geen rekening is gehouden.

Voor een drietal budgetten is de start van de realisatie nog niet mogelijk geweest (voordeel € 66.000); het gaat daarbij om Planon / BGT - Module STUF GBI (€ 44.000) en Basisregistratie Ondergrond (BRO - € 22.000). Bij de resultaatbestemming wordt een voorstel gedaan om deze 'mee te nemen' naar 2023.

Toelichting voordeel baten € 181.000

De invoering van de Omgevingswet heeft geleid tot extra opbrengsten van € 24.600, welke zijn verrekend met de daarvoor beschikbaar gestelde reserve Omgevingswet (zie ook taakveld 0.10 Mutaties reserves).

Met name door een hogere opbrengst bouwvergunningen is op de begrote legesopbrengsten een voordeel gerealiseerd van € 38.800. Door het opleggen van dwangsommen is € 25.000 opbrengst ingeboekt.

De opbrengst uit verkoop groenstroken is € 59.000 hoger dan verwacht.

Programma Bestuur en Dienstverlening

Bedragen x 1.000 EuroAfwijking : + is voordeel / - is nadeelAfwijking lastenAfwijking batenAfwijking stortingAfwijking onttrekkingSaldo
0.1 Bestuur-20846700258
0.10 Mutatie reserves0006-6
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten00-2.2410-2.241
0.2 Burgerzaken-56730018
0.4 Ondersteuning organisatie3200032
0.5 Treasury5-25900-253
0.61 OZB woningen-1251.08400959
0.62 OZB- niet woningen0-96200-962
0.64 Belastingen Overig01001
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds064000640
0.8 Overige baten en lasten-20044200242
0.9 Vennootschapsbelasting [VpB]30300059
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer6000060
1.2 Openbare orde en Veiligheid4-1004

 

Toelichting taakvelden programma Bestuur en Dienstverlening

Taakveld 0.1 Bestuur

Toelichting nadeel lasten € 208.000

Het grootste deel van dit nadeel, ongeveer € 130.000, komt door de pensioenuitkering aan voormalig bestuurders. Tegenover dit nadeel staat een onttrekking aan de Voorziening pensioenen wethouders (zie toelichting baten).

Verder zijn de kosten van B&W hoger dan geraamd. De overschrijding op het budget is ongeveer € 58.000 en komt door de tijdelijke waarneming van de burgemeester.

De kosten van de ondersteuning van de gemeenteraad vallen dit jaar hoger uit. Enerzijds is dit verklaarbaar door het feit dat een nieuwe raad en college zijn aangetreden in 2022. Deze wisseling van de wacht leidt altijd tot extra kosten. Ook zijn extra kosten gemaakt voor de uitbreiding van de griffie. Het nadeel is € 29.000.

De bijdrage aan regio Twente/Samen 14 op dit taakveld valt lager uit dan geraamd. Zoals eerder aangegeven past de bijdrage 'gemeentebreed' binnen de begroting, maar op taakveldniveau ontstaan verschillen. Het voordeel op dit taakveld is € 9.000.

Toelichting voordeel baten € 467.000

Dit voordeel ontstaat door de vrijval van de pensioenvoorziening in 2022. Weliswaar moeten we door hogere indexering van de pensioenen rekening houden met een stijging van de kosten. Daar staat echter een flink gestegen rente tegenover die de stijging van de kosten door hogere indexatie meer dan compenseert. Hierdoor kan een deel van de opgebouwde voorziening vrijvallen.

 

Taakveld 0.10 Mutatie reserves

Het saldo is kleiner dan € 15.000 en wordt niet toegelicht.

 

Taakveld 0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten

Het resultaat van de jaarrekening 2022 komt uit op een positief saldo van afgerond € 6.544.000. In de Programmabegroting 2022 was al een positief resultaat voorzien van € 2.017.000. In de Financiële tussenrapportage raamden we een positief resultaat van ongeveer € 4.302.000.

In de paragraaf Financiële toelichting als onderdeel van de aanbiedingsbrief, in hoofdstuk 1 aan het eind van elk programma en in hoofdstuk 3 vindt een verdere toelichting op dit resultaat plaats.

 

Taakveld 0.2 Burgerzaken

Toelichting nadeel lasten € 56.000

 

Onze inwoners hebben een groter beroep gedaan op de diensten van Publieksdienstverlening. Op dit taakveld zijn de baten en de lasten onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Toelichting voordeel baten € 73.000

Niet alleen de kosten zijn hoger uitgevallen dan geraamd, maar ook de legesopbrengsten. Het totale voordeel bedraagt € 73.000.

 

Taakveld 0.4 Ondersteuning organisatie

Toelichting voordeel lasten € 32.000

Het grootste deel van het voordelig saldo komt doordat de kosten van Voorlichting en Communicatie lager zijn uitgevallen dan geraamd. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het beschikbare budget voor arbeidsmarktcommunicatie van € 20.500 niet is aangesproken. Het totale voordeel op dit onderdeel is € 24.000. In 2022 is veel voorbereiding gedaan voor de arbeidsmarkt-communicatie, de kosten hiervoor vallen vooral in 2023 en volgende. Zo komt er o.a. de website “WerkenbijLosser” waar de gemeente Losser als werkgever wordt gepresenteerd door wervend beeld- en tekstmateriaal en waarop alle vacatures worden geplaatst. Ook is in 2022 al begonnen met de extra inzet van een recruiter. De kosten hiervan vallen echter onder de dvo met Enschede.

Er resteert dan nog een voordeel van € 8.000.

 

Taakveld 0.5 Treasury

Toelichting nadeel baten € 259.000

Het uitgekeerde dividend van onze aandelen blijft in 2022 achter bij de verwachtingen. We hebben € 63.000 minder ontvangen dan verwacht.

Doordat de investeringen achter blijven bij de planning en de boekwaarde daardoor (veel) lager uitvalt dan begroot, kunnen we ook minder rente toerekenen aan investeringen. Dat levert op de treasury een nadeel op van € 167.000. Omdat de rentelasten worden toegerekend aan de taakvelden zien we daar een groot deel van dit nadeel als voordeel terug, net als bij de grondexploitaties.

Aangezien veel hypotheken versneld zijn afgelost, vallen ook de renteopbrengsten op de hypotheken tegen. Het nadeel is € 29.000.

 

Taakveld 0.61 OZB woningen

Het saldo van de baten op de taakvelden 0.61 en 0.62 is kleiner dan € 15.000 en wordt niet toegelicht.

 

Taakveld 0.62 OZB- niet woningen

Zie toelichting taakveld 0.61 en paragraaf 3.2.

 

Taakveld 0.64 Belastingen Overig

Het saldo is kleiner dan € 15.000 en wordt niet toegelicht.

 

Taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds

Toelichting voordeel baten € 640.000

Wij verwijzen naar de toelichting op de algemene dekkingsmiddelen in paragraaf 3.2, onderdeel ‘Algemene uitkering’.

 

Taakveld 0.8 Overige baten en lasten

Toelichting nadeel lasten € 200.000, voordeel baten € 442.000

Op dit taakveld kunnen de baten en lasten niet los van elkaar worden gezien. Dat heeft vooral te maken met het resultaat op de kostenplaatsen (ofwel interne bedrjifsvoering) Het totale saldo op dit taakveld komt uit op een voordeel van € 137.000 (€ 338.000 -/- € 200.000).

Kostenplaatsen / bedrijfsvoering

Het saldo van de kostenplaatsen komt uit op een nadeel van € 81.000. Een deel van dit tekort is gedekt door aanwending van reserves (Sociaal Domein, Omgevingswet en Kulturhus). Ook hebben we extra vergoedingen ontvangen voor loonkostensubsidies en uitkeringen van het UWV voor zwangerschapsverlof.

Het tekort is echter vooral veroorzaakt doordat, overeenkomstig de CAO-afspraken, in december een eenmalige uitkering aan het personeel heeft plaatsgevonden. Dit was bij de begroting niet voorzien.

Overig

Een voordeel van rond € 110.000 ontstaat doordat een post 'vooruitontvangen bedragen' op de balans is vrijgevallen, aangezien hier geen aantoonbare verplichting tegenover staat. Ook de vrijval van de stelpost, opgenomen vanwege de via het gemeentefonds ontvangen taakmutatie 'uitvoeringskosten van het klimaatakkoord', levert een voordeel op (ruim € 100.000). Verder is door een herwaardering van de voorzieningen voor dubieuze debiteuren Soza en GBT en de verplichtingen van vakantiegeld en eindejaarsuitkering van stichting WIL, nog een voordeel te melden van € 104.000.

 

Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb)

Toelichting voordeel lasten € 30.000

Vooral de verwachte resultaten op de grondexploitaties vormen de basis voor de verwachte te betalen Vennootschapsbelasting. Aangezien de resultaten van de grondexploitaties ten opzichte van de ramingen beperkt tegenvallen, valt het bedrag aan te betalen Vpb mee. Waar we rekening hielden met € 181.000, komt de werkelijke aanslag uit op € 151.000; een voordeel van € 30.000.

Toelichting voordeel baten € 29.000

Van de in 2020 betaalde Vpb is gebleken dat we teveel hebben betaald. We hebben van de belastingdienst € 29.000 terug ontvangen.

 

 Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer

Toelichting voordeel lasten € 60.000

De uitkering van het positieve rekeningresultaat 2021 van de Veiligheidsregio Twente levert een voordeel op van € 42.000. Daarnaast is het beschikbare budget voor het onderhoud aan de brandkranen niet volledig besteed: een voordeel van € 8.000. Ook het budget voor rampenbestrijding is niet besteed, wat nog een voordeel oplevert: € 10.000.

 

Taakveld 1.2 Openbare orde en Veiligheid

Het saldo op de lasten en baten is kleiner dan € 15.000.

 

3.3. Overzicht kredieten

Programma Sociaal

Kapitaalnr Omschrijving Totaal krediet Uitgaven t/m 2021 Uitgaven in 2022 Ontvangst t/m 2021 Ontvangsten in 2022 Restant krediet Vervallen
7000222 Nieuwb Sportvoorz pand-sloop 4.570.791 6.808.353 -924.444 1.125.625 0 -187.493 gereed  
7000223 Nieuwb Sportvoorz Inventaris 140.000 0 140.000 0 0 0  gereed  
7000224 Nieuwb Sportvoorz buitenruimte 200.000 0 200.000 0 0 0 gereed  
7000232 NB Sportvoorz Extra vloerdelen 700.000 0 700.000 0 0 0 gereed  
7000374 Nieuwe schrobzuigmachine sporthal 18.000 0 0 0 0 18.000   
7000375 renovatie veld2 Sportclub Overdinkel 40.000 41.409 42.781 7.247 0 -36.944   
7000376 Elektr sluit-toegang sporthal gymz 52.000 0 27.073 0 0 24.927   
7000423 Materiaal zwembad 16.000 0 0 0 0 16.000   
7000424 Luie trap wedstrijdbad 16.000 0 0 0 0 16.000   
7000426 Vervanging systeem LLV 100.000 0 12.838 0 0 87.162   
7000430 Renovatie gebouw zwembad 665.000 0 33.549 0 0 631.451   
7000431 Ren mach/zonnepanelen zwemb 180.000 0 0 0 0 180.000   
7000432 Renovatie leidingen zwembad 105.000 0 0 0 0 105.000   
7000433 Kulturhus Losser Cocons 235.000 0 244.584 0 0 -9.584   
7000434 Kulturhus Losser USB-C docking 22.500 0 29.325 0 0 -6.825 gereed  
Totaal Sociaal 7.060.291 6.849.762 505.706 1.132.872 0 837.694  

Toelichting:

Nieuwbouw sportvoorziening (7000222 t/m 7000224, 7000232, 7000374 en 7000376)

De nieuwe sporthal de Fakkel is in oktober 2020 in gebruik genomen. De laatste afrondende werkzaamheden zijn in 2022 door de aannemer uitgevoerd. Het krediet is inmiddels gereedgemeld.

Het aanleggen van het sluit-toegangsysteem was gepland in 2021. De werkzaamheden zijn in 2022 gestart, de werkzaamheden worden in 2023 afgerond. De ingebruikname van het systeem vindt in de loop van 2023 plaats.

7000375 Renovatie veld Sportclub Overdinkel

In februari 2022 heeft de vereniging besloten af te zien van een investering in een kunstgrasveld en is de gemeente gevraagd veld 2 te renoveren. De renovatie van veld 2 is in 2022 door ons uitgevoerd en afgerond.

7000426 Vervanging systeem leerlingenvervoer

De definitieve invoering en oplevering heeft plaatsgevonden in 2022 plaats. Door efficient samen te werken met de gemeente Enschede zijn de kosten lager uitgevallen en zal er alleen nog een factuur komen van €24.000. De rest van het krediet kan vrijvallen, waarna het krediet kan worden gereedgemeld. 

 

Programma Fysiek

Kapitaalnr Omschrijving Totaal krediet Uitgaven t/m 2021 Uitgaven in 2022 Ontvangst t/m 2021 Ontvangsten in 2022 Restant krediet Vervallen
7000013 Wandel-fietspad De Pol-Dinkel (B08) 49.887 44.705 326 611 0 5.468   
7000053 Infoborden+website afkopp. (GRP2007) 15.956 151 1 0 0 15.804   
7000054 Stim. afkopp. Broeninkskamp (GRP07) 109.205 0 0 0 0 109.205   
7000072 Afkoppelen Past.Bolscherstr (Begr09) 9.145 0 0 0 0 9.145   
7000073 Afkop. verhard oppervlak Glane (b09) 382.436 0 4.136 0 0 378.300   
7000159 Digitaalhandhav Toezichtprotocol B13 30.063 2.186 15 0 0 27.861   
7000160 Reconstr Glane fase 3 Weerststr 3.204 38 0 0 0 3.166   
7000162 Hart v Ovd fase 2 rioolverv 387.081 41.967 125.957 0 0 219.157   
7000166 Maatr ivm klimaat 2016-17 229.016 229.016 0 229.016 0 229.016   
7000171 Herkenbaar afk op beekriool 34.724 0 0 0 0 34.724   
7000175 Losser Aalsgaardenstr 174.144 19.563 156 0 0 154.425   
7000178 De Lutte Dorpsstr Luttermw Irene 760.536 620.599 4.345 0 0 135.592   
7000179 De Lutte Beatrixstr Irenestr 901.452 141 1 0 0 901.310   
7000181 Rioolverv Enschedesestraat 324.431 0 0 0 0 324.431   
7000191 Stimuleren afkop gemeentebreed 56.688 44.196 1.233 0 0 11.259   
7000192 Reconstr Glane fase 2 Weerststr-D 864.713 0 0 0 0 864.713   
7000197 Recon Gronausestr Schaafspl-Oranjest 517.049 511.366 7.668 0 500 -1.485 gereed  
7000214 MIP Verv Openb Verlicht B16 460.000 369.353 13.706 0 0 76.942   
7000218 Herinr De Brink Kern Losser B16 150.255 8.652 61 0 0 141.543   
7000219 Parkeerplaats sportpark t WilpeloB16 95.000 0 0 0 0 95.000   
7000239 Centrumplan Overdinkel 0 2.282.512 236 2.248.858 0 -33.890 gereed  
7000243 MIP vervanging schijf 2020 800.000 389.579 435.420 0 24.999 0   
7000244 MIP vervanging schijf 2021 930.000 93.937 2.817 0 0 833.246   
7000245 Rioolreinigingsaanhanger 5.228 7.758 54 0 0 -2.584 gereed  
7000255 Voertuig rioolonderhoud 100.000 0 100.160 0 0 -160 gereed  
7000260 Kwaliteitsimpuls de Lutte 113.000 1.018 10.827 0 0 101.155   
7000264 Renovatie solo strengen 668 548.100 432.244 115.856 0 0 0 gereed  
7000265 Vervanging solo strengen 281 203.000 60.000 143.000 0 0 0 gereed  
7000266 Rioolvern. nav inspecties va 2020 200.000 23.440 43.713 0 0 132.847   
7000270 Objectrenovaties E+M 2021 283.379 18.620 164.548 0 0 100.211   
7000271 Objectrenovaties E+M 2022 297.182 0 0 0 0 297.182   
7000272 Rep. achterst. onderh. riolering 1 233.450 136.446 97.004 0 0 0 gereed  
7000273 Rep. achterst. onderh. riolering 2 212.273 0 0 0 0 212.273   
7000274 Onderh. inspectieputten 3700 fase 1 400.000 114.725 58.416 0 0 226.860   
7000275 Maatr. klimaatadaptatie 2021-2022 70.000 0 0 0 0 70.000   
7000277 Verv.riol. en afk.Iris-/Leliestr.3-5 384.640 376.408 4.351 45.422 0 49.303   
7000280 Blauwe ader;De Bleek-Ravenhorsterweg 231.801 231.801 0 0 0 0 gereed  
7000281 Waterkwant. en - kwaliteit De Bleek 82.418 188 1 0 0 82.229   
7000282 Teylerstr. Rioolverv.+afkopp+HWA-str 206.045 0 0 0 0 206.045   
7000283 Raadhuiststr./-plein rioolverv.+afk. 209.136 0 0 0 0 209.136   
7000285 Kerkstr.;beekriool, afk+HWA+struct. 240.506 0 0 0 0 240.506   
7000286 Winkelcentrum De Brink 96.425 0 0 0 0 96.425   
7000287 Scholtinkstr.(B. Leurinkstr.-Ravenh) 424.545 0 0 0 0 424.545   
7000288 Kloppenstr. van Braakstr - Oranjestr 880.000 0 0 0 0 880.000   
7000289 Mollenbergstraat 400.000 19.293 432.898 0 52.191 0 gereed  
7000290 Dr. Frederinkstraat 265.341 0 0 0 0 265.341   
7000291 Verbind. De Saller-Lutterstr. (M41) 5.075 0 0 0 0 5.075   
7000292 Afkoppelen AJC 96 (M42) 25.756 0 0 0 0 25.756   
7000293 Herstellen verb.put 4275 Gronausestr 10.150 0 0 0 0 10.150   
7000294 RTC maatregelen 5.075 0 0 0 0 5.075   
7000295 Roofvogelbuurt, fase I 636.818 0 0 0 0 636.818   
7000296 Muchteweg e.o. (omgeving Vlasakker) 265.341 0 0 0 0 265.341   
7000298 Plechelmusstr.-Berging Erve Boerrigt 152.250 0 0 0 0 152.250   
7000300 Centrumplein De Lutte, afk.+bergen 4.534 0 0 0 0 4.534   
7000301 Vervangen riolering Bentheimerstraat 275.955 0 0 0 0 275.955   
7000302 Maatr. wateroverlast Luttermolen M01 101.500 0 0 0 0 101.500   
7000303 Afvoer afvalw.De Lutte NO LMV M02 51.511 0 0 0 0 51.511   
7000304 Herst.foutieve aansl.Luttermolen M03 51.511 0 0 0 0 51.511   
7000305 Uitlaat sloot Hoofdstr.tpv nr287 M10 7.613 0 0 0 0 7.613   
7000306 Watergang Invalsw-Ruhenbergerb. M12 81.200 0 0 0 0 81.200   
7000307 Blauwe ader vml.perceel Naafs M14 101.500 0 0 0 0 101.500   
7000308 Div. maatr.stelsel (M13,16,17,18,19) 10.150 0 0 0 0 10.150   
7000309 Optim. waterberg. Elfrinksweg M20 10.150 0 0 0 0 10.150   
7000310 Glanegrensweg rioolvervanging 78.426 46.259 361 0 0 31.806   
7000311 Rioolvervanging Beuningerstr.(196m) 106.136 0 0 0 0 106.136   
7000312 Afkoppelen / klimaatmaatregelen 2022 52.007 0 0 0 0 52.007   
7000316 vervanging openbare verlichting 2019 345.000 305.000 2.429 0 0 37.571   
7000317 vervanging openbare verlichting 2020 200.000 0 23.000 0 0 177.000   
7000318 vervanging openbare verlichting 2021 174.000 0 45.000 0 0 129.000   
7000319 vervanging openbare verlichting 2022 200.000 0 0 0 0 200.000   
7000329 Gronausestr Midden III 565.000 0 0 0 0 565.000   
7000330 LAGA-pad 500.000 -315 315 45.000 -45.000 500.000   
7000336 Herinr buitenruimte Erve Boerrigter 464 90.198 -22.234 67.500 0 0 gereed  
7000340 Ontw Kwalsimpuls Gla 563 25.623 -25.060 0 0 0 gereed  
7000344 Snelheidsmaatreg.Niterwertw.Starings 100.000 0 0 0 0 100.000   
7000345 Kwaliteitsimpuls dorpskern Beuningen 240.000 0 0 0 0 240.000   
7000346 Kwaliteitsimpuls de Lutte Centrumpl 500.000 0 0 0 0 500.000   
7000348 Kwaliteitsimpuls ctr Losser fase III 500.000 363.217 548 314.333 0 450.569   
7000350 LAGA pad (nieuw) 500.000 209.718 370.310 43.008 411.679 374.658   
7000351 Aalsgaardenstraat voorbereiding 100.000 0 0 0 0 100.000   
7000352 Aalsgaardenstraat uitvoering 100.000 0 0 0 0 100.000   
7000353 Voorb.De Lutte Beatrix/Irene/Margrie 100.000 0 0 0 0 100.000   
7000354 Uitv.Lutte Beatrixr/Irene/Margriet 200.000 0 0 0 0 200.000   
7000355 Verv Beschoei vijvers Markel Bleek 150.000 4.380 91.652 0 0 53.968   
7000358 Onderz.Drielandw-Drielandp.- fietsp. 15.000 0 0 0 0 15.000   
7000362 Verv.bewegwijz.Centrum Losser-CML 35.000 0 0 0 0 35.000   
7000364 Voorbereiding Kwaliteitsimpuls Glane 0 14.708 -14.708 0 0 0 gereed  
7000365 Kwaliteitsimpuls Glane aan de Dinkel 100.000 0 0 0 0 100.000   
7000366 Opst Visie Kwaliteitsimp Beuningen 50.000 0 0 0 0 50.000   
7000367 Voorber Kwaliteitsimpuls Beuningen 100.000 0 0 0 0 100.000   
7000368 Losser aan de Dinkel 0 43.573 14.650 56.100 0 -2.123 gereed  
7000377 Structureel vervangingskrediet Wegen 2.073.000 656.221 458.276 0 26.215 984.718   
7000378 Civieltechnische Kunstwerken 440.000 0 7.450 0 0 432.550   
7000379 Schakel Laga fietspad PIP 200.000 67.430 540.713 0 45.000 -363.143   
7000385 Voertuig onderhoud riolering 40.000 39.500 276 0 0 224 gereed  
7000388 Herinr Pastoor Bolscherstraat 660.300 53.308 49.423 0 0 557.569   
7000389 Voorb herin Beuningerstr-Broeninkska 150.000 0 25.855 0 0 124.145   
7000390 Afronding Erve Boerrigter 416.400 191.440 236.073 0 0 -11.113   
7000391 Verb dorpsranden de Lutte 463.500 26.449 100.191 0 90.000 426.860   
7000392 Voorb centrumplein de Lutte 226.400 113.957 76.400 113.957 0 150.000   
7000393 Herinrichting Weertsstraat 453.200 135.225 261.010 0 123.050 180.015   
7000395 Herinrichting Glanestraat/KWI Glane 479.300 82.948 75.905 0 0 320.447   
7000396 Vasts bestemmingsplan Gronausestr 46 13.100 4.654 900 4.654 0 12.200   
7000397 Ops ruimtelijke visie Losser 63.250 22.550 35.361 16.500 0 21.839   
7000398 Haalbaarheidsonderzoek Aloysiuslocat 20.500 24.421 8 23.321 0 19.392   
7000399 Gebiedsopgave Overdinkel 59.000 42.868 2.684 42.868 0 56.316   
7000400 Herontwikkeling Nitertweg 43.300 10.986 11 10.986 0 43.289   
7000401 Herontwikkeling terrein vml Martinus 39.100 22.415 0 22.415 0 39.100   
7000402 Ontwikkelingsplan De Muchte 60.100 26.113 0 26.113 0 60.100   
7000403 Vasts bestemmingsplan de Lutte Noord 91.900 12.367 8.805 12.367 0 83.095   
7000404 Nota speelvoorzieningen 29.400 51.810 0 51.810 0 29.400   
7000406 Pitstop extra personeel / onvoorzien 54.250 68.332 94.887 68.332 0 -40.637   
7000407 Centrumplan Losser Zuid 300.000 818.512 -235.159 202.103 81.250 0 gereed  
7000408 Stepping stone Kloostertuin 80.000 0 80.000 0 0 0 gereed  
7000410 Duurzame mobiliteit laadpalen 15.000 0 0 0 0 15.000   
7000411 Herinr openb ruimte wkc de Brink 100.000 0 0 0 0 100.000   
7000412 Herinr openb ruimte Aloysiuslocatie 100.000 0 244 0 0 99.756   
7000413 Herinrichting Raadhuisplein 100.000 0 0 0 0 100.000   
7000414 Herinr openb ruimte Martinusplein 100.000 0 0 0 0 100.000   
7000415 Herinr openb ruimte centrum Losser 100.000 0 0 0 0 100.000   
7000416 Kwaliteitsimpuls Vogelbuurt 50.000 0 0 0 0 50.000   
7000418 Centrumplein De Lutte 300.000 0 281.956 0 0 18.044   
7000419 Kwaliteitsimpuls Glane 150.000 0 20.923 0 0 129.077   
7000420 Kwaliteitsimpuls Beuningen 400.000 0 0 0 0 400.000   
7000421 Verkeersk herinr Enschedesestr 200.000 0 0 0 0 200.000   
7000427 Herinr omgev De Muchte 250.000 15.716 0 0 0 234.284   
7000428 Perceel De Brink 2 630.000 522.970 30.801 0 0 76.229   
7000429 Herinrichting Glanerbrugstraat 550.000 0 425.000 0 0 125.000   
Totaal Fysiek 29.680.139 10.192.454 4.831.163 3.645.275 809.884 19.111.681  

Programma Fysiek

Samenvattende toelichting bij tabel

Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2023-2024
In december 2022 heeft de Raad het GRP 2023-2024 vastgesteld. Hierbij zijn alle uitvoeringskredieten geactualiseerd en geïndexeerd. Het uitvoeringsprogramma van het GRP maakt onderdeel uit van het MIP. Hiermee wordt het mogelijk om, waar mogelijk en wenselijk, te komen tot een integrale programmering en gebiedsgerichte aanpak. Daarnaast zijn er binnen het uitvoeringsprogramma maatregelen die sectoraal worden uitgevoerd.

Dinkeldal Zuid; recreatieve infrastructuur
In bovenstaande tabel zijn vier kredieten opgenomen die gezamenlijk deel uitmaken van het Losserse aandeel binnen het uitvoeringsproject Dinkeldal Zuid. Hierin werken gemeente en waterschap nauw samen. De genoemde kredieten zijn bedoeld voor de realisatie van het LAGA-fietspad (zowel de verplaatsing van het bestaande als de realisatie van de ontbrekende schakel) tussen duitse grens en Hoofdstaat.

Losser; Enschedesestraat/Aalsgaardenstraat
De herinrichting van de Enschedesestraat is een omvangrijk project dat in meerdere fasen is geknipt. Voor fase I is een forse externe bijdrage verworven en is inmidddels in uitvoering. Fase II (het deel tussen de beide rotondes) is complexer en bevindt zich in de ontwerpfase. Hierbij wordt ook de Aalsgaardenstraat betrokken. Ook voor fase II wordt een subsidieaanvraag voorbereid.

Losser; centrumontwikkelingen (integrale aanpak ontwikkellocaties, openbare ruimte, gevels&dienstverlening, ondernemerschap)
In bovenstaande tabel zijn kredieten van verschillende bronnen weergegeven die allemaal in combinatie worden ingezet in het kader van de centrumontwikkelingen Losser. Betreft met name GRP kredieten en meerjarige investeringsruimte om de gewenste integrale en gebiedsgerichte aanpak mogelijk te maken. Fase I is inmiddels afgerond. Fase II is in voorbereiding.

Masterplan Overdinkel
Het masterplan Overdinkel is grotendeels uitgevoerd. Enkele onderdelen konden, vanwege grondposities, nog niet worden uitgevoerd. Dit betreft de realisatie van de ‘blauwe aders’ tussen de bebouwde kern van Overdinkel en de Ruhenbergerbeek. Door samenwerking met de provincie Overijssel is hier schot in gekomen en kunnen meerdere kredieten uit bovenstaande tabel tot uitvoering worden gebracht.

Kwaliteitsimpuls De Lutte
Op basis van de visie ‘Kwaliteitsimpuls De Lutte’ (raadsbesluit 2017) wordt continue verder gebouwd aan De Lutte. In bovenstaande tabel zijn meerdere kredieten opgenomen voor deelprojecten uit het integrale en dynamische uitvoeringsprogramma, waaronder de pleinontwikkeling, de entrees/dorpsranden en ook de Beatrixstraat e.o.

Glanebeekhoek
Vergelijkbaar met de systematiek van de kwaliteitsimpulsen in andere kernen, is fors geïnvesteerd in de leefbaarheid van Glanebeekhoek. De uitvoering loopt door in 2023.

Kwaliteitsimpuls Glane
Er is flink uitvoering gegeven aan deelprojecten uit de Kwaliteitsimpuls Glane. Dit betreft meerder deelprojecten die zijn uitgevoerd binnen het samenwerkingsverband Dinkeldal Zuid (zoals bijv. de Glanestraat, het dorpsommetje, etc.), maar ook de Weertstraat. In bovenstaande tabel zijn meerdere kredieten opgenomen die gezamenlijk uitvoering geven aan deelprojecten uit het uitvoeringsprogramma Kwaliteitsimpuls Glane.

Kwaliteitsimpuls Beuningen
In bovenstaande tabel zijn ook voor de ontwikkeling van Beuningen verschillende kredieten opgenomen. Dit betreft zowel autonome ontwikkelingen (o.a. uit het GRP) als investeringsruimte in de komende jaren. Gezamenlijk vormen deze kredieten de basis voor het nog op te stellen integrale uitvoeringsprogramma Kwaliteitsimpuls Beuningen. De ontwikkelingen in het kader van de Kwaliteitsimpuls Beuningen lopen gewoon door. Parallel daaraan wordt gewerkt aan concrete uitvoeringsprojecten zoals bijvoorbeeld de herinrichting van de P. Bolscherstraat.

Erfgoeddeal; Beken&Bleken van Losser / Losser aan de Dinkel
Het programma Losser aan de Dinkel heeft aan de basis gestaan van het projectplan Beken&Bleken van Losser. Hiermee is het gelukt om in 2021 een landelijke Erfgoeddeal voor Losser te verwerven. Hierin zijn meerdere onderdelen opgenomen die soms in samenhang met andere projecten worden uitgevoerd. Op hoofdlijnen gaat het om een klimaatrobuust centrum van Losser (w.o. klimaatrobuuste dorpsbeeks tpv de Aloysiuslocatie, de verduurzaming van het zwembad, klimaatrobuust maken van de Dorpsbeek). Het gaat om een forse externe bijdrage waarbij de cofinanciering via het MIP is geprogrammeerd uit bestaande kredieten die in bovenstaande tabel zijn opgenomen.

Structureel vervangingskrediet wegen
Dit krediet vormt, samen met het GRP, de basis van het integraal programmeren via het MIP.

 

Programma Bestuur en Dienstverlening

Kapitaalnr Omschrijving Totaal krediet Uitgaven t/m 2021 Uitgaven in 2022 Ontvangst t/m 2021 Ontvangsten in 2022 Restant krediet Vervallen
7000227 Pick-Up Dubbele cabine 27 16 6 -903 0 -899 gereed  
7000241 aansluit.BRP-digitale dienstverlen. 447.588 355.051 2.486 0 0 90.051   
7000256 Aanschaf software 2018 105.500 0 0 0 0 105.500   
7000257 Aanschaf software 2019 40.000 0 0 0 0 40.000   
7000258 Aanschaf software 2020 75.000 0 0 0 0 75.000   
7000259 Aanschaf software 2021 62.500 0 0 0 0 62.500   
7000313 Inhuur VTH ondersteuning migratie na 90.000 0 0 0 0 90.000   
7000314 projectkosten roadmap ICT 2019 50.000 0 0 0 0 50.000   
7000315 projectkosten roadmap ICT 2020 50.000 3.031 21 0 0 46.948   
7000320 Raas server buza 15.184 7.866 55 0 0 7.263   
7000321 materieel servicebedrijf 2019 111.728 111.885 464 0 0 -621 gereed  
7000322 materieel servicebedrijf 2020 216.880 195.397 22.976 0 0 -1.492  gereed
7000323 materieel servicebedrijf 2021 275.000 139.352 143.636 0 0 -7.988 gereed  
7000324 materieel servicebedrijf 2022 142.000 0 142.735 0 0 -735 gereed  
7000325 Uitv Prog Duurzaamheid 2020 250.000 93.609 99.423 0 0 56.968   
7000326 Uitv Prog Duurzaamheid 2021 250.000 0 0 0 0 250.000   
7000327 Uitv Prog Duurzaamheid 2022 250.000 0 0 0 0 250.000   
7000341 Lossershoes Luchtbeh, afkop hemelw 40.000 17.598 2.075 0 0 20.327   
7000342 Verduurz Gemeentel gebouwen 2020 284.000 17.522 266.478 0 0 0 gereed  
7000356 ICT binnensportaccom 10.000 0 0 0 0 10.000   
7000359 Verduurz Gemeentel gebouwen 2021 462.000 0 56.467 0 0 405.533   
7000369 Klepelmaaier 45.000 0 49.200 0 0 -4.200 gereed  
7000370 Afzuigwagen 41.000 91.133 -48.562 0 0 -1.571 gereed  
7000371 Herstel en upgrade archiefbewplaats 227.000 191.661 124.097 0 0 -88.757   
7000372 Digitalisering archieven 163.000 6.471 12.661 0 0 143.867   
7000373 Vervanging Ipads raad 20.000 0 13.580 0 0 6.420   
7000381 Vervanging materieel Servicebedrijf 0 0 16.820 0 0 -16.820   
7000382 Kleintje Kulturhus Beuningen 300.000 0 0 0 0 300.000   
7000384 Vrachtwagen MB Arocs Container 133.000 132.005 924 0 0 71 gereed  
7000387 Zelfrealisatie Kulturhus Beuningen 18.200 3.193 22 0 0 14.985   
7000394 Renovatie Kulturhus Glane 612.800 10.907 21.537 0 0 580.356   
Totaal Dienstverlening 4.787.407 1.376.697 927.103 -903 0 2.482.704  

Toelichting:

Diverse vervangingen materieel Servicebedrijf (7000321, 7000322, 7000323, 7000324, 7000369, 7000370, 7000381 en 7000384)

De genoemde uitgaven/investeringen zijn gedaan ter vervanging van gedateerd materieel. Doel van deze investeringen is het verbeteren en verduurzamen van het wagenpark / materieel. Tevens is daarin meegenomen dat het aantal voertuigen is verminderd en aangepast aan de behoefte van de uitvoering om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (SW-medewerkers) als groep in te kunnen zetten. Dit bevordert de motivatie (en vervolgens de productie) van de SW-medewerkers.

Door het verminderen en verkoop van “oude” diesel voertuigen en de aanschaf van elektrische voertuigen wordt een positieve bijdrage geleverd aan de vermindering van de Co2 uitstoot. De post wegenbelastingen is daardoor aanzienlijk gedaald.

Aansluiting BRP-digitale dienstverlening en RAAS server buza (7000241 en 7000320)

Het digitaliseren van de dienstverlening aan onze inwoners is verder opgepakt en zal verder worden doorontwikkeld. Het restantkrediet voor de RAAS server wordt afgeboekt.

Diverse investeringen software en ICT (7000256 t/m 7000259, 7000314 en 7000315)

Enschede heeft de investeringen voor software zelf voor haar rekening genomen en de kosten verdisconteerd in de bijdrage voor de dvo. De kredieten 7000256 tot en met 7000259 komen daarmee te vervallen, de daarmee vrijvallende kapitaallasten compenseren de hogere dvo-bijdrage. Met projecten in het kader van de roadmap is inmiddels een start gemaakt.

Diverse investeringen in het kader van duurzaamheid (7000325, 7000326, 7000327, 7000342, 7000359)

In totaal is voor ca. €575.000 aan gelden uitgegeven in het kader van duurzaamheid. Hiervoor waren 3 bronnen beschikbaar. De reserve duurzaamheid; eenmalig budget van €150.000 (jaar 2022) en de genoemde kredieten 7000325, 7000326, 7000327, 7000342 en 7000359. De reserve duurzaamheid en het eenmalig budget zijn volgeboekt. De overige uitgaven/investeringen zijn geboekt op kredieten. De genoemde uitgaven/investeringen zijn gedaan ter uitvoering van de dynamische uitvoeringsagenda duurzaamheid. Stimuleren, faciliteren en ondersteunen van inwoners met de verduurzaming van hun woning en ondersteunen van initiatieven van grootschalige duurzame energieopwek (zon en wind). Verder zijn investeringen gedaan in het verbeteren en verduurzamen van de gemeentelijke gebouwen. De energie labels zijn verbeterd naar label A. Het restant van de kredieten is nog nodig.

Inhuur VTH ondersteuning migratie (7000313)

Met het uitstel van de invoering van de Omgevingswet tot 1 januari 2024 zijn ook de aanpassingen van de geautomatiseerde systemen weer uitgesteld. Het krediet moet gehandhaafd blijven.

Investeringen Lossers Hoes (7000341, 7000371 en 7000372)

De werkzaamheden aan de luchtbehandeling en de afkoppeling van de hemelwaterafvoer zijn voor een groot deel uitgevoerd. Afronding en oplevering vinden plaats in 2023. Na de waterschade aan ons archief zijn de archieven weer in Losser. Het digitalisering van de archieven zal naar verwachting in 2023 worden afgerond.

Investeringen sport (7000356 en 7000357)

Over 7000356, ICT binnensportaccommodaties: wordt in 2023 gerealiseerd.

Kulturhusen (7000382, 7000387 en 7000394)

Het project kulturhus Glane heeft geruime tijd ‘on hold’ gestaan in verband met onderzoek naar een alternatieve locatie in Glane. De planning is daardoor bijna een jaar opgeschoven in de tijd. Het restant budget van € 580.356 wordt doorgeschoven voor uitvoering in 2023.

In 2022 is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar een multifunctionele accommodatie Beuningen waar de Mariaschool en het Dorpshuis hun onderkomen zullen vinden. Op grond hiervan is gekozen voor nieuwbouw op de huidige locatie van de Mariaschool met ambitieniveau ENG en is in de begroting 2023 voorbereidingskrediet en bouwkrediet opgenomen.

 

3.4. Overzicht taakvelden

Bedragen in 1.000 euro'sBegroting     2022Realisatie   2022Soc  LastenSoc  BatenFys  LastenFys  BatenDst  LastenDst  Baten
0.1 Bestuur-1.568-1.3100000-1.837527
0.2 Burgerzaken-243-2250000-555329
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden-1.022-70700-7575100
0.4 Ondersteuning organisatie-8.065-8.0330000-8.220187
0.5 Treasury5412880000-497785
0.61 OZB woningen3.2514.2090000-4444.653
0.62 OZB- niet woningen1.51054800000548
0.64 Belastingen Overig-6-50000-61
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds44.19044.8310000044.831
0.8 Overige baten en lasten-885-6430000-1.085442
0.9 Vennootschapsbelasting [VpB]-181-1210000-15130
0.10 Mutaties reserves2.1531.010-72460-2.1151.932-2581.064
0.11 Resultaat-4.303-6.5440000-7.340795
Totaal  - 0. Bestuur en ondersteuning35.37233.298-72460-2.8721.982-20.39154.192
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer-1.669-1.6090000-1.6090
1.2 Openbare orde en Veiligheid-412-4080000-42214
Totaal  - 1. Veiligheid-2.081-2.0170000-2.03214
2.1 Verkeer en vervoer-3.889-2.80900-3.22041200
2.4 Economische Havens en waterwegen-19-1500-16100
2.5 Openbaar vervoer-35-2200-22000
Totaal  - 2. Verkeer, vervoer en waterstaat-3.943-2.84500-3.25841300
3.3 Bedrijfsloket en regelingen-130-7700-19011300
3.4 Economische promotie223247-1910-1245000
Totaal  - 3. Economische zaken93170-1910-20256300
4.2 Onderwijshuisvesting-777-753-774200000
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken-566-582-1.1795970000
Totaal  - 4. Onderwijs-1.343-1.336-1.9536170000
5.1 Sportbeleid en activering-225-195-223280000
5.2 Sportaccommodaties-929-957-1.8609020000
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie-477-395-40050000
5.4 Musea-18-11-1320000
5.5 Cultureel erfgoed-618-1180000
5.6 Media-471-471-47100000
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie-1.324-1.293-15225-1.1862000
Totaal  - 5. Sport, cultuur en recreatie-3.450-3.305-3.119981-1.1862000
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie-1.460-1.635-1.674390000
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen-1.352-1.288-1.28800000
6.3 Inkomensregelingen-2.148-1.813-8.9997.1860000
6.4 WSW en beschut werk-3.215-3.204-3.5063010000
6.5 Arbeidsparticipatie-1.192-1.091-1.09100000
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)-4.113-3.649-4.1685190000
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+-3.267-3.167-3.236680000
6.72 Maatwerkdienstverlening 18--4.187-4.249-4.24900000
6.82 Geƫscaleerde zorg 18--1.848-2.101-2.10100000
Totaal  - 6. Sociaal domein-22.782-22.198-30.3118.1130000
7.1 Volksgezondheid-944-946-978320000
7.2 Riolering71993100-2.2413.17200
7.3 Afval52350500-2.2342.73900
7.4 Milieubeheer-1.157-1.16500-1.165000
7.5 Begraafplaatsen-20-1000-10100
Totaal  - 7. Volksgezondheid en milieu-878-684-97832-5.6505.91200
8.1 Ruimtelijke ordening-1.045-49200-5606800
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)1.21422700-2.9643.19100
8.3 Wonen en bouwen-1.156-81700-1.41459700
Totaal  - 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vern-987-1.08200-4.9383.85600
Totaal00-36.62610.204-18.10712.746-22.42354.206

3.5. Begrotingsrechtmatigheid

Bedragen x 1.000 euro    Begroting 2022 (na wijziging)                     Realisatie 2022                              Begrotingsafwijking 2022
Programma Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Waarvan onrechtmatig Categorie
Sociaal 34.327 6.805 36.553 9.744 -2.226 2.939 0 0
Fysiek 18.920 12.128 15.993 10.814 2.928 -1.314 0 0
Bestuur en Dienstverlening 14.368 50.831 14.826 52.347 -458 1.516 0 0
Gerealiseerde saldo van baten en lasten 67.615 69.765 67.372 72.905 244 3.140 0 0
Programma Storting reserves Onttrekking reserves Storting reserves Onttrekking reserves Storting reserves Onttrekking reserves Waarvan onrechtmatig Categorie
Sociaal 0 637 72 460 -72 -177 0 0
Fysiek 1.498 2.202 2.115 1.932 -617 -270 0 0
Bestuur en Dienstverlening 258 1.070 258 1.064 0 -6 0 0
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves 1.755 3.908 2.445 3.455 -690 -453 0 0
Gerealiseerd resultaat            69.370 73.673 69.816 76.361 -446 2.687 0 0

 

Toelichting:

Toelichting categorieën uit Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV

1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerealiseerde opbrengsten.
2. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
3. Mutaties in reserves waarover de raad wel heeft besloten, maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.

Bovenstaande kostenoverschrijdingen zijn hieronder weergegeven en nader toegelicht. Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar de toelichting op het overzicht van baten en lasten. De afwijkingen passen binnen het door de raad geformuleerde beleid en zijn daarmee rechtmatig. Met de vaststelling van deze jaarrekening worden de overschrijdingen formeel geautoriseerd.

Programma Sociaal

De lasten op het programma Sociaal worden met € 2.226.000 overschreden. De belangrijkste oorzaak voor deze overschrijding is de kosten die we hebben gemaakt voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en de Noodopvang. Deze kosten hebben we niet geraamd in de begroting en zijn ook niet opgenomen in de VJN2022 of de tussenrapportage in het najaar. Tegenover de kosten staat een rijksbijdrage van € 2,3 mln. Daarmee is de overschrijding rechtmatig (zie punt 1. uit de toelichting in de notitie Rechtmatigheid van de commissie BBV).

De negatieve afwijking op de storting van reserves in het programma Sociaal ad € 72.000 is vooral ontstaan doordat de gelden voor Gezond in de Stad (GIDS) slechts gedeeltelijk zijn besteed en het meerdere, net als in voorgaande jaren, wordt toegevoegd aan de daarvoor ingestelde reserve. 

Programma Dienstverlening

De overschrijding op de lasten van € 458.000 vindt zijn oorzaak in verschillende taakvelden. Zo worden de kosten van het taakveld Bestuur met € 200.000 overschreden, vooral door de pensioenuitkering aan voormalig bestuurders. Deze kosten worden echter gedekt door een verrekening met de hiervoor opgebouwde voorziening.

De kosten van het taakveld Burgerzaken worden eveneens met bijna € 60.000 overschreden omdat meer diensten als paspoorten en rijbewijzen zijn geleverd. De extra kosten worden volledig gedekt door extra inkomsten.

De kosten voor de uitvoering van de Wet Woz, die door het GBTwente wordt gedaan, vallen € 125.000 hoger uit, omdat we er voor gekozen hebben om de kosten voor proceskosten en kosten van bezwaar en beroep niet te verrekenen met de OZB-inkomsten, maar afzonderlijk in beeld te brengen. In de begroting is hier geen rekening mee gehouden. Wel vallen door deze werkwijze ook de OZB-inkomsten hoger uit.

De kosten op het taakveld Overige baten en lasten vallen € 200.000 hoger uit, vooral door hogere kosten van personeel en bedrijfsvoering. Maar ook hier staan extra inkomsten tegenover, zoals vergoeding van het UWV voor zwangerschapsverlof en bijdragen uit onder meer de reserve Sociaal Domein. Per saldo resteert een voordeel.

Omdat tegenover de overschrijding van de lasten op dit programma in alle gevallen direct aan de uitgaven gerelateerde baten staan, valt de kostenoverschrijding volledig onder punt 1. van de toelichting in de notitie Rechtmatigheid van de commissie BBV en is daarmee rechtmatig.

Programma Fysiek

De negatieve afwijking op de storting van reserves in het programma Fysiek ad € 617.000 is ontstaan doordat verlies is genomen voor een viertal grondexploitaties. De winst op de grondexploitaties valt daardoor lager uit dan geraamd en daarmee ook de geplande dotatie aan de reserves. Dit levert een voordeel op van € 222.000.

Daar tegenover staat een niet geraamde dotatie aan de reserve Wegen. Deze reserve fungeert als egalisatie om grote schommelingen in de uitgaven voor het onderhoud tegen te gaan. We hebben ook veel kosten in verband met de inhaalslag in het onderhoud. De kosten vallen in 2022 € 601.000 lager uit, terwijl we ook nog een subsidie van € 239.000 hebben ontvangen. Daarom is bedrag van € 840.000 aan de reserve Wegen toegevoegd.

Over beide mutaties heeft de raad besluiten genomen en daarmee is de overschrijding van de geraamde dotaties volgens punt 3. uit de toelichting op de notitie rechtmatigheid van de commissie BBV rechtmatig.

3.6. Incidentele baten en lasten

 

 

3.7. Informatie in het kader van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke- en semipublieke sector (WNT)

Toelichting WNT

WNT-verantwoording 2022 Gemeente Losser

Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de gemeente Losser van toepassing zijnde regelgeving: het algemene WNT-maximum.

Het bezoldigingsmaximum in 2022 voor de gemeente Losser is € 216.000. Het weergegeven individuele WNT-maximum is berekend naar rato van de omvang (en voor topfunctionarissen tevens de duur) van het dienstverband, waarbij voor de berekening de omvang van het dienstverband nooit groter kan zijn dan 1,0 fte.

Bezoldiging leidinggevende topfunctionarissen

Bedragen x € 1

Functiegegevens

J. van Dam

Gemeentesecretaris/ Algemeen directeur

B. Pikula

Griffier

R. Meinen

(Waarnemend) griffier

Aanvang en einde functievervulling in 2022 01/01 - 31/12 01/01 - 31/12 01/01 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1 1 1
Dienstbetrekking? Ja Ja Ja
Bezoldiging      
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 116.830,81  94.239,34 75.422,46
Beloningen betaalbaar op termijn   21.020,40  16.323,12
13.539,00
Subtotaal 137.851,21 110.562,46  88.961,46
       
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 216.000,00 216.000,00 216.000,00
       
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag N.v.t. N.v.t. 0
Totale bezoldiging 137.851,21 110.562,46 88.961,46
       
Gegevens 2021      
Aanvang en einde dienstverband in 2021 01/01 - 31/12 01/01 - 31/12  n.v.t.
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1 1  n.v.t.
Dienstbetrekking? ja ja  n.v.t.
Bezoldiging      
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 110.823,00   89.194,00 n.v.t. 
Beloningen betaalbaar op termijn   21.124,00   16.433,00 n.v.t. 
Subtotaal 131.947,00  105.626,00 n.v.t.
       
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 209.000,00  209.000,00  n.v.t.
       
Totale bezoldiging
131.947,00  105.626,00  n.v.t.

Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen die in 2022 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2022 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld, of die in eerdere jaren op grond van de WOPT of de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.

3.8. Verantwoordingsinformatie over specifieke Single Information, Single Audit