|
Hieronder wordt per taakveld een toelichting gegeven op de afwijkingen tussen de begrote en gerealiseerde baten en lasten. De toelichting wordt gegeven op hoofdlijnen en is daarom soms niet volledig te herleiden naar de exacte bedragen in de tabellen.
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen die hierboven worden gepresenteerd zijn:
|
Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden (in tegenstelling tot de specifieke dekkingsmiddelen).
OZB
De verwachte opbrengst is in de Voorjaarsnota 2021 structureel met € 50.000 verhoogd. De realisatie is in 2021 nagenoeg gelijk aan de raming in de begroting, het nadelige verschil op een totaal geraamde opbrengst van ruim € 5 mln. is € 5.000.
Hondenbelasting
De Hondenbelasting heeft in 2021 € 3.000 meer opgeleverd dan geraamd.
Algemene uitkering
Het positieve resultaat bedraagt bijna € 630.000. Dit verschil is als volgt te verklaren:
1. Het al gemelde voordelige effect van de accressen in de mei- en septembercirculaire 2021 van € 300.000.
2. De extra ontvangen middelen voor taakmutaties. Positieve taakmutaties zijn bijdragen die het rijk via het gemeentefonds verleent voor de uitoefening van specifieke taken (denk aan taken in het kader van Corona). Voor negatieve taakmutaties geldt het omgekeerde. Vaste gedragslijn in Losser is dat taakmutaties met het inhoudelijke budget worden verrekend (hieraan worden toegevoegd bij positieve taakmutaties, of hieraan worden onttrokken bij negatieve mutaties). In totaal is in 2021 via verschillende circulaires voor een bedrag van ongeveer € 1,6 mln aan taakmutaties ontvangen. In de aangepaste begroting 2022 is al rekening gehouden met extra middelen voor het Sociaal Domein (€ 580.000), geld voor de erfgoeddeal (€ 550.000) en ruimte boven het BCF-plafond (€ 120.000), zodat nog een voordeel van afgerond € 350.000 resteert.
3. De decembercirculaire 2021 heeft geleid tot een aanvullend voordeel van € 120.000.
4. Het nadelige effect van de afrekeningen uit voorgaande jaren van € 140.000.
Dividend
Het nadeel van € 44.000 komt doordat we in 2021 minder dividend uit beleggingen hebben ontvangen. Vooral het dividend van de BNG valt ten opzichte van de ramingen substantieel lager uit. De Coronacrisis heeft hiermee te maken.
Saldo financieringsfunctie
Het nadeel van in totaal € 66.000 wordt vooral veroorzaakt doordat minder rente is doorberekend aan de grondexploitaties. Dit komt doordat in de begroting 2021 nog rekening is gehouden met de boekwaarde exclusief tussentijdse winstneming.
Voor de verklaring van het onder "overige dekkingsmiddelen" geschetste voordeel van € 519.000 verwijzen wij verder naar de toelichting in het programma Bestuur & Dienstverlening in dit hoofdstuk.
bedragen* € 1.000

bedragen* € 1.000

|
Taakveld 0.10 Mutatie reserves
Toelichting nadeel storting reserves € 70.000
Algemeen: als ten opzichte van het beschikbare of van het rijk ontvangen budget geld overblijft, dan wordt dat voor een aantal onderdelen toegevoegd aan de reserves die voor dat doel zijn ingesteld. Dit jaar is dat het geval bij de volgende reserve:
- Reserve Gezond in de stad: € 70.000
Omdat de dotatie niet geraamd is leidt dit tot een nadelig effect van € 70.000 ten opzichte van de begroting. Hier staat wel een voordeel op het betreffende taakveld tegenover, waarmee per saldo sprake is van budget-neutraliteit.
Toelichting voordeel onttrekking reserves € 357.000
Aan de reserve sociaal domein is een bedrag van € 100.000 onttrokken voor de uitvoering van de pilots in 2021 zoals die beschreven zijn in het Innovatieplan 2021-2024.
En net als bij de dotaties zijn ook onttrekkingen gedaan aan reserves voor dekking van kosten die hoger uitvallen dan het budget of de ontvangen middelen. Per saldo is er geen resultaateffect. Het gaat om de volgende reserves en bedragen:
- Reserve NASB '08+'09: € 50.000
- Reserve Impuls Brede School: € 15.000
- Reserve MOP Onderwijs: € 12.000
- Reserve Invest Bijdragen: € 90.000
Verder is, zoals al aangeven in de raadsinformatiebrief over de financiële tussenrapportage 2021, een aantal reserves (deels) in het resultaat vrijgevallen. Dit vanwege het feit dat het gereserveerde budget niet meer nodig is voor het doel waarvoor de reserve is ingesteld. Het gaat om de volgende reserves en bedragen:
- Reserve Applicatie Sociaal Domein: € 20.000
- Reserve aanschaf Squid: € 70.000
Per saldo is € 336.000 meer onttrokken aan de reserves dan geraamd. Tegenover het voordeel door de vrijval van een tweetal reserves (totaalbedrag € 90.000) staan geen kosten en/of nadelen op de taakvelden. Deze € 90.000 is dan per saldo ook het positieve effect op het rekeningresultaat.
Taakveld 3.4 Economische promotie
Toelichting voordeel lasten € 34.000
Ook dit jaar wordt het beschikbare budget voor het Actieprogramma Recreatie en Toerisme, het budget voor de reis van het zandsteen en het regulier beschikbare budget niet volledig benut. Er blijft een bedrag van € 14.000 over. Daarnaast vallen de inkomstenoverdrachten voor gemeenschappelijke regelingen € 20.000 lager uit dan geraamd.
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting
Toelichting nadeel lasten € 187.000
Het nadeel wordt voor € 24.000 veroorzaakt door hogere kosten voor (lokale) belastingen en verzekeringen. Daarnaast vallen de kosten voor onderhoud € 162.000 hoger uit dan oorspronkelijke geraamd. Belangrijkste onderdeel van de overschrijding op onderhoud is het doorbetalen van de niet begrote ontvangen subsidie SUVIS (€ 150.000) voor verbetering van de ventilatie in scholen in verband met Corona aan SKOLO (zie ook toelichting voordeel baten). Het overige tekort van € 12.000 wordt gedekt uit de daarvoor beschikbare reserve (zie toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves).
Toelichting voordeel baten € 151.000
Het voordeel wordt veroorzaakt doordat er voor de regeling specifieke uitkering ventilatie in scholen € 150.000 is ontvangen. Deze specifieke uitkering is gericht op het op orde krijgen van het binnenklimaat in schoolgebouwen in het primair en voorgezet onderwijs in verband met de uitbraak van Covid-19.
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Toelichting nadeel lasten € 9.000
In de tussenrapportage 2021 is melding gemaakt van een voorlopig voordeel op het leerlingenvervoer van € 90.000. Ook is in de tussenrapportage melding gemaakt van een voordeel op de bijdrage speciaal onderwijs van € 15.000.
In de rekening is dit voordeel omgebogen in een (klein) nadeel van € 9.000. Van het voordeel op het leerlingenvervoer resteert nog € 33.000. Er is nog steeds sprake van een voordeel op de vervoerskosten, maar dit voordeel valt met ongeveer € 75.000 lager uit dan onze inschatting in de tussenrapportage. Daarnaast er zijn in de laatste maanden van 2021 ook extra kosten gemaakt voor het softwarepakket voor leerlingenvervoer (bijna € 23.000) en vallen de kosten van begeleiding van het vervoer bijna € 18.000 hoger uit dan geraamd. We hebben extra personeel moeten inhuren omdat de medewerkster in vaste dienst langdurig afwezig is (geweest) .We hebben hiervoor een vergoeding van het UWV ontvangen, die is echter op de kostenplaatsen/bedrijfsvoering verantwoord.
Omdat in 2021 zowel de bijdrage voor speciaal onderwijs over 2020 als 2021 is verantwoord is er nu sprake van een nadeel van bijna € 12.000, waar we in de tussenrapportage nog dachten € 15.000 over te houden. Dit nadeel is eenmalig, vanaf nu verantwoorden we de bijdrage voor het speciaal onderwijs in het jaar waarop dat betrekking heeft.
De lasten voor uitvoering van het Lokaal Onderwijsbeleid tenslotte overstijgen het beschikbare budget met € 48.000, maar dit nadeel wordt vrijwel volledig gedekt door de extra baten (zie toelichting hieronder).
Toelichting voordeel baten € 56.000
Het voordeel op de baten komt vooral de ontvangen middelen voor OAB niet volledig zijn uitgegeven. Het gaat om een voordeel van € 46.000. Daarnaast valt de RMC-bijdrage hoger uit dan geraamd, terwijl de bijdragen voor het leerlingenvervoer juist iets tegenvallen. We ontvangen voor RMC en leerlingenvervoer samen nog € 10.000 meer dan geraamd.
Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering
Toelichting nadeel lasten € 138.000
We hebben € 143.000 uitgegeven voor activiteiten in het kader van het Actieplan Sport en Bewegen. Daar staan inkomsten voor een bedrag van € 85.000 tegenover (zie toelichting baten). Er resteert dan nog een nadeel van € 58.000. Dit nadeel wordt voor bina € 30.000 gedekt door een aanwending van de reserve NASB (ziet toelichting taakveld 0.10). De resterende kosten hebben betrekking op het project van Noaber: Jeugd aan Zet.
Voor de combinatiefuncties (als onderdeel van de Impuls Brede school) is € 15.000 meer uitgegeven dan geraamd. De kosten worden gedekt uit de daarvoor beschikbare reserve (zie toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves).
De lasten op het onderdeel ‘sport algemeen’ zijn in totaal € 20.000 lager dan geraamd. De lasten van de subsidies aan verschillende verenigingen vallen € 14.000 hoger uit dan geraamd. Daartegenover staat dat nog geen kosten zijn gemaakt voor het onderzoek naar de mogelijkheden van samenwerking tussen NOT-gemeenten op het gebied van binnensportaccommodaties, wat leidt tot een voordeel van € 15.000. Daarnaast zijn ook geen kosten gemaakt voor de uitvoering lokaal sportakkoord, waarvoor € 10.000 is geraamd. Tenslotte is € 10.000 minder besteed voor overige aankopen en uitbestede duurzame goederen dan geraamd.
Toelichting voordeel baten € 462.000
Zoals onder de toelichting op de lasten al is aangegeven ontvangen we voor het Actieplan Sport en Bewegen een bijdrage van € 85.000. Verder ontvangen we nog middelen voor het Lokaal preventieakkoord (€ 20.000). De resterende middelen hebben betrekking op de Spuk-Sport, die dient als compensatie voor gemiste BTW (zie toelichting lasten taakveld 5.2 Sportaccommodaties).
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties
Toelichting nadeel lasten € 272.000
De hogere lasten worden voor een bedrag van € 115.000 veroorzaakt doordat gemeenten de btw op sport niet meer via het BTW-compensatiefonds (BCF) kunnen terugkrijgen. Voor Losser worden de extra btw-lasten volledig via deze SPUK-uitkering vergoed (zie toelichting op de baten in taakveld 5.1 Sportbeleid en activering).
Verder zijn met name de exploitatiekosten van de sporthal de Fakkel hoger dan geraamd. Dit heeft vooral te maken met eenmalige kosten voor de nieuwbouw die niet onder het krediet vallen, zoals kosten voor het toegangssysteem. Ook de kosten van schoonmaak en energie vallen iets hoger uit dan geraamd. Het nadeel is in totaal € 58.000.
Ook de lasten van het zwembad zijn hoger dan geraamd. Het gaat dan om de kosten van onderhoud en exploitatie. Vooral de kosten van inhuur zijn hoger dan geraamd. De overschrijding is in totaal € 91.000.
De overige kosten van het beheer van de sportaccommodaties laten nog een nadeel zien van € 8.000. Dit wordt hier verder niet toegelicht.
Toelichting voordeel baten € 51.000
Over de hele linie vallen de opbrengsten uit de verhuur van de sportaccommodaties tegen. Het totale nadeel aan gemiste huur is € 130.000. Ontegenzeggelijk is dit het gevolg van de beperkingen die in 2021 zijn opgelegd in verband met Corona. Daarnaast vallen de opbrengsten van het zwembad € 15.000 lager uit dan geraamd.
Dat er desondanks toch sprake is van een voordeel heeft twee belangrijke redenen:
Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie
Toelichting voordeel lasten € 38.000
Van het beschikbare budget voor coronacompensatie voor verenigingen en instellingen in Losser, er is in totaal ruim € 200.000 beschikbaar, is nog € 19.000 over. Het restant is begin 2022 toegekend, deze resterende kosten komen dan ook ten laste van 2022. Daarnaast is het beschikbare budget kerkenvisie van € 25.000 niet aangesproken. Weliswaar is veel tijd in de voorbereidingen gestoken, de kosten hiervan maken we vooral in 2022.
Op het onderdeel amateurkunst zijn extra kosten gemaakt. De subsidies voor verenigingen vallen € 6.000 hoger uit dan geraamd.
Taakveld 5.4 Musea
Geen bijzonderheden.
Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed
Toelichting voordeel lasten € 22.000
Van het beschikbare budget voor onderhoud, belastingen en verzekeringen van zowel de steenfabriek als Erve Kraesgenberg is € 22.000 minder uitgegeven dan geraamd. Onderhoud bleek niet onderhoud nodig.
Toelichting nadeel baten € 17.000
De geraamde huur en pacht voor zowel de steenfabriek als Erve Kraesgenberg zijn in 2021 niet ontvangen, dit verklaart het nadeel van € 17.000.
Taakveld 5.6 Media
Geen bijzonderheden.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Toelichting nadeel baten € 14.000
Voor de jaarlijkse kermis is € 7.000 meer aan vergoeding binnen gekomen dan geraamd. Daarentegen zijn door de coronamaatregelen minder evenementen dan gepland doorgegaan. Hierdoor zijn dus opbrengsten weggevallen, wat een nadeel van € 20.000 betekent.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Toelichting voordeel lasten € 163.000
In de Voorjaarsnota 2021 hebben we melding gemaakt van een door de accountant van Fundament ontdekte fout in de jaarrekening 2019. Het in de Voorjaarsnota 2021 opgenomen bedrag was € 100.000. Daarnaast vindt ook nog een terugbetaling van € 116.000 plaats vanwege het feit dat de reserve van Fundament het maximum overschrijdt. Samen met een voordeel door niet bestede coronagelden is van dit voordeel van in totaal € 145.000 melding gemaakt in de tussenrapportage 2021.
Het uiteindelijke voordeel in de jaarrekening valt nog een fractie hoger uit, met € 18.000. De oorzaak van dit verschil is divers en is te verklaren door verschillende voor- en nadelen. Zo vallen de kosten voor maatschappelijke dienstverlening tegen. Dit wordt veroorzaakt door de indexering maatschappelijke opvang 2021 van € 40.000. Ook de kosten voor Collectieve Preventie Geestelijke Gezondheidszorg (CPGGZ) overschrijden het budget, met een bedrag van € 43.000. Verder vallen de kosten voor Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie tegen ondanks een bijraming in begroting 2021, deze kosten nemen ieder jaar verder toe. Het nadeel in 2021 komt uit op € 50.000. Daar staan wel weer voordelen op de Kinderopvang algemeen en gastouderopvang tegenover van respectievelijk € 10.000 en € 28.000. Tegenover deze nadelen staan dan weer voordelen voor het ouderenbeleid (€ 68.000) en mantelzorg (€ 48.000).
Het resterende nadeel van € 3.000 is divers. Het bestaat uit verschillende kleinere voor- en nadelen en wordt hier verder niet toegelicht.
Toelichting nadeel baten € 18.000
Een aantal gemeentelijke panden wordt niet meer door onder meer de kinderopvang gebruikt, waardoor de huuropbrengsten lager uitvallen dan geraamd.
Taakveld 6.2 Wijkteams
Toelichting nadeel lasten € 25.000
Onder het taakveld Wijkteams vallen de algemene kosten jeugd, de algemene voorziening jeugd en 1e lijnsloket CJG (Centrum Jeugd voor Gezin). De bijdrage aan de Regio Twente voor het taakveld Wijkteams is € 17.000 hoger dan oorspronkelijk begroot vanwege een structurele uitbreiding. De algemene kosten op het onderdeel Jeugd zijn € 7.000 hoger dan begroot.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
Toelichting voordeel lasten € 236.000
Het voordeel op de lasten wordt voor € 239.000 verklaard doordat er minder uitkeringen zijn verstrekt in het kader van uitvoering van de Participatiewet. Dit houdt verband met de lagere rijksuitkering (zie toelichting baten).
In de begroting is rekening gehouden met 2 termijnen van het voorschot TOZO 2021. Het werkelijk ontvangen voorschot 2021 bestaat uit 3 termijnen en valt hoger uit dan in de begroting rekening mee is gehouden. De kosten hiervoor zijn wel gemaakt, dit zorgt voor een redelijk beperkt tekort op dit onderdeel van € 43.000, dat wordt gecompenseerd door eenzelfde voordeel aan batenkant.
Daarnaast ontstaat een voordeel van € 50.000 door de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. Aan de voorgenomen activiteiten is nog geen invulling gegeven. In aanloop naar de inwerkingtreding van de wet moeten waarschijnlijk nog ontwikkelkosten worden gemaakt om een verdere digitalisering van de diensten/taken per 1 januari 2023 te realiseren. Daarnaast is van het totaal beschikbare budget voor bijzondere bijstand € 43.000 minder uitgegeven. Belangrijke reden hiervoor is een lager beroep op de TONK regeling. Daarnaast is voor kwijtschelding € 26.000 minder uitgegeven. De kosten voor de opvang van statushouders vallen daarentegen weer € 84.000 hoger uit.
Toelichting nadeel baten € 180.000
Het nadeel ontstaat doordat zowel de rijksvergoedingen voor de bijzondere bijstand als de bijstand aan zelfstandigen hoger uitvallen dan oorspronkelijk geraamd. Daarentegen valt de rijksvergoeding voor de BUIG lager uit dan oorspronkelijk geraamd. De lagere rijksuitkering houdt verband met de lagere uitkeringslasten op grond van de Participatiewet. Het kan als volgt worden gespecificeerd:
| Omschrijving | Bedrag |
| BBZ | € 50.000 |
| TOZO | € 43.000 |
| BUIG | € -273.000 |
Taakveld 6.4 Begeleide participatie
Toelichting voordeel lasten € 61.000
Aan het Coronabudget van € 70.000 is nog geen invulling gegeven. Het budget wordt opgenomen in de resultaatbestemming, omdat er mogelijk nog effecten komen nu de ondersteuningsmaatregelen van de overheid zijn beëindigd.
Het resterende nadeel van € 9.000 wordt hier verder niet toegelicht.
Toelichting voordeel baten € 200.000
Voor de verkoop van het pand aan de Willem Vleertmanstraat 3 in Oldenzaal heeft Losser nog een aandeel gekregen, waardoor er een incidentele bate van € 60.100 is gerealiseerd. Daarnaast heeft de actualisatie van de te verwachten kosten voor voormalig personeel van Topcraft geleid tot een vrijval van de voorziening Topcraft van € 83.500 (voordeel). Het restant-voordeel is het gevolg van een hogere opbrengst uit individuele detacheringen bij derden.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
Toelichting voordeel baten € 21.000
Het voordeel wordt veroorzaakt door subsidie in de vorm van het Europees Sociaal Fonds (ESF) van € 21.000.
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Toelichting voordeel lasten € 306.000
Met een voordeel van € 306.000 komt het resultaat op dit taakveld nagenoeg gelijk uit met onze prognose in de tussenrapportage 2021. Wel zijn er binnen dit taakveld onderling verschuivingen tussen de verschillende onderdelen.
Zoals in de toelichting in de tussenrapportage aangegeven vallen met name op het onderdeel Ondersteuningsbehoeften de kosten mee, vooral door lagere toewijzingen als gevolg van onder andere Corona. Het voordeel hiervan is € 135.000. De kosten van de vervoersvoorziening zijn lager dan ingeschat waardoor een voordeel van € 85.000 ontstaat. De algemene kosten WMO vallen eveneens lager uit, er is sprake van een voordeel van € 38.000. Ook de kosten voor rolstoelen vallen lager uit dan geraamd. Het voordeel op dit onderdeel is € 39.000.
Het resterende voordeel van € 8.000 bestaat uit kleine voordelen en wordt hier verder niet toegelicht.
Toelichting voordeel baten € 243.000
Net als in 2020 ontvangen we ook in 2021 een uitkering vanuit de reserve Beschermd Wonen. Het voordeel hiervan is ruim € 300.000. Daarnaast valt de eigen bijdrage van WMO € 42.000 lager uit dan begroot.
Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Toelichting lasten nadeel € 27.000
Waar we in de tussenrapportage 2021 nog rekening hielden met een klein voordeel op de Huishoudelijke hulp (HH), is in de jaarrekening 2021 sprake van een nadeel van € 19.000. In de laatste maanden van 2021 is een iets groter beroep op de HH gedaan, dan waar we in de rapportage rekening mee hielden.
En op de schuldhulpverlening hadden we ook een voordeel verwacht, onder meer door niet bestede Coronagelden. Maar door een groter beroep op hulp bij het wegwerken van schulden is er nu sprake van een klein nadeel (€ 8.000).
Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Toelichting lasten nadeel € 36.000
We constateren dat de kosten voor zowel de (Jeugd)zorg in natura als de pgb’s lager uitvallen dan geraamd. Per saldo komt het voordeel, op een totaal budget van € 4,3 mln., uit op € 36.000.
Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Geen bijzonderheden.
Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Toelichting lasten nadeel € 624.000
In de tussenrapportage 2021 is al melding gemaakt van een verwacht tekort van € 48.000 op de zwaardere vormen van Jeugdhulp, vooral de hulp die in regionaal verband wordt verstrekt.
In diezelfde rapportage is melding gemaakt van een flinke stijging van de kosten van specialistische intensieve vormen van Jeugdhulp. Het daardoor verwacht tekort van € 323.000 is echter onterecht toegerekend aan taakveld 6.72 (Maatwerkdienstverlening 18-). Deze kosten zijn nu op dit taakveld verwerkt. In vergelijking met de in de tussenrapportage opgenomen prognoses vallen de uiteindelijke kosten nog hoger uit, de overschrijding op het budget bedraagt € 624.000.
Taakveld 7.1 Volksgezondheid
Toelichting lasten voordeel € 33.000
Van het beschikbare budget van € 70.000 voor het project Gezond in de Stad is in 2021 niets uitgegeven, wat leidt tot een voordeel van € 70.000. De niet bestede middelen worden gereserveerd voor toekomstige uitgaven, het nadeel van deze dotatie is terug te vinden op het taakveld 0.10 (mutatie reserves).
Tegenover dit voordeel staat een nadeel van € 30.000. De bijdrage aan de regio voor het onderdeel Jeugdgezondheidszorg is verhoogd voor de meningokokken ACWY-vaccinatie voor 14 jarigen. De begroting van de regio is hier tussentijds op aangepast. De kosten voor het maatwerk 2021 bedragen € 26.000.
Het resterende nadelige verschil van € 7.000 wordt hier verder niet toegelicht.
bedragen * € 1.000

bedragen * € 1.000

|
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Toelichting voordeel stortingen € 83.000
De positieve afwijking is ontstaan doordat:
Per saldo wordt € 312.980 + € 275.620 = € 588.600 aan de reserves toegevoegd.
Toelichting voordeel onttrekkingen € 666.000
Aan batenkant wordt voor duurzaamheid, energieloket en project Losser duurzaam (totaal € 294.400) een bijdrage opgenomen vanuit de hiervoor gereserveerde gelden (zie toelichting bij 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden); aangezien de hoogte van de gedane uitgaven bij de samenstelling van de begroting nog niet bekend was, is hiervoor in de begroting ook geen raming opgenomen.
Voor het onderhoud aan de gemeentelijke gebouwen is meer uitgegeven dan geraamd (€ 109.100 - zie 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden); voor ongeveer € 92.000 is dit veroorzaakt door de sloop van de voormalige basisschool de Basis aan de Hogeweg. Conform voorgaande jaren wordt het verschil verrekend met/onttrokken aan de reserve Meerjaren Onderhouds Planning (MOP);
Doordat er voor het grondbedrijf € 37.360 is onttrokken om de verliesvoorziening grondexploitaties op te kunnen hogen moest eenzelfde bedrag weer aan de reserve grondbedrijf worden toegevoegd om deze weer op € 1 mln. te krijgen; hier was in de begroting geen rekening gehouden. Daarnaast is in de Financiële tussenrapportage 2021 aangegeven dat wordt voorgesteld om enkele reserves te laten vrijvallen; binnen dit programma gaat het dan om de vrijval van de reserve afboeking grond ad € 250.000, waarmee in de begroting dus geen rekening is gehouden.
Voor diverse pitstopprojecten is in de begroting uitgegaan van een eenmalige dekking uit de algemene reserve/reserve investeringsbijdragen van € 718.500; doordat de projecten nog niet (volledig) zijn afgerond is slechts € 393.000 onttrokken (zie ook taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening). Bij afronding in 2022 zal het resterende bedrag ad € 325.000 worden ingezet voor de eenmalige kapitaallasten.
De invoering van de omgevingswet heeft geleid tot extra kosten van € 290.400 (zie taakveld 8.3 Wonen en bouwen), welke worden gedekt uit de daarvoor beschikbaar gestelde reserve Omgevingswet.
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Toelichting nadeel lasten € 623.800
De gemaakte kosten voor duurzaamheid, energieloket en project Losser duurzaam (€ 594.400) zijn niet in de exploitatie 2021 opgenomen, maar worden gedekt vanuit de daarvoor gereserveerde gelden. Daarom wordt, na verrekening van de baten ad € 300.000, bij 0.10 Mutaties reserves een bijdrage van € 294.400 uit die reserves opgenomen.
Daarnaast wordt hetgeen meer of minder is uitgegeven voor onderhoud gemeentelijke eigendommen verrekend met de reserve Meerjaren Onderhouds Planning (MOP); voor 2021 betekent dit dat de onderschrijding van het onderhoudsbudget ad € 109.100 wordt onttrokken aan de genoemde reserve MOP.
Het restantvoordeel is ontstaan door een besparing op inhuur van derden (voordeel € 75.600).
Toelichting voordeel baten € 273.400
Voor duurzaamheid, energieloket en project Losser duurzaam zijn zowel de baten als lasten niet in de exploitatie 2021 opgenomen, maar worden gedekt vanuit de daarvoor gereserveerde gelden; de baten voor deze projecten (€ 300.000 subsidie Regeling Reductie Energiegebruik Woningen) worden daarom verrekend met de hiervoor opgenomen reserves (zie 0.10 Mutaties reserves).
In de begroting is nog uitgegaan van opbrengsten voor de verhuurde panden van de voormalige Martinusschool en de Marke (€ 42.300); in werkelijkheid is slechts € 7.200 gerealiseerd.
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
Er zijn geen bijzonderheden te melden voor dit taakveld.
Taakveld 2.4 Economische Havens en waterwegen
Toelichting voordeel lasten € 7.900
Naast de intern doorberekende kosten zijn er voor de watergangen en vijvers geen kosten gemaakt in 2021.
Taakveld 3.3 Bedrijfsloket en regelingen
Toelichting voordeel lasten € 38.800
Door vooral een subsidie van de Provincie ad € 23.650 voor Crisisarrangement en een besparing op de subsidie aan de Regio is een voordeel gerealiseerd van € 35.100.
Toelichting nadeel baten € 103.500
Door de coronacrisis is de opbrengst marktgelden € 5.400 lager uitgevallen dan verwacht en is ook de aanslag BIZ-heffing niet opgelegd (nadeel € 98.000).
Taakveld 3.4 Economische promotie
Toelichting voordeel baten € 15.500
Zowel de daadwerkelijke opbrengst toeristenbelasting (€ 8.100) als de opbrengst forensenbelasting (€ 7.400) zijn hoger dan verwacht.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Toelichting voordeel lasten € 54.500
Op de inhuur van derden is een besparing gerealiseerd van € 39.500; ook het budget voor onderhoud is niet volledig benut (voordeel € 13.300).
Toelichting nadeel baten € 15.000
Buiten de opbrengst uit verhuur van groenstroken en uit het verstrekken van kapvergunningen worden binnen dit taakveld geen opbrengsten gegenereerd. In de begroting 2021 wordt hier nog wel vanuit gegaan.
Taakveld 7.2 Riolering
Het nadeel op de lasten (€ 40.800) en het voordeel op de baten (€ 147.900) wordt hieronder toegelicht. Om aan te geven welke onderwerpen ook onderdeel zijn van de berekening van de rioolheffing is eveneens de analyse toegevoegd van die onderdelen die helpen aan te geven hoe het verschil met de begrote verrekening met de voorziening riolering (€ 101.500) tot stand is gekomen:
| Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo |
| Voordeel energie | 4.000 | 4.000 | |
| Besparing onderhoud riolering | 15.300 | 6.200 | |
| Besparing communicatie en abonnementen | 13.600 | 13.600 | |
| Ontvangen subsidie Provincie/Besluit Twents Waternet | 84.600 | 84.600 | |
| Meeropbrengst rioolheffing | 77.300 | 77.300 | |
| Opbrengst aanleg rioolaansluitingen | 13.800 | 13.800 | |
| Subtotaal voor verrekening voorziening | 32.900 | 175.700 | 208.600 |
| Verrekening voorziening riolering | -73.600 | -27.800 | -101.400 |
| Saldo taakveld 7.2 Riolering | -40.700 | 147.900 | 107.200 |
| Begrotingswijzigingen 2021 | -28.400 | -28.400 | |
| Basis berekening rioolheffing | -69.100 | 147.900 | 78.800 |
| Voor de berekening van de rioolheffing worden de volgende componenten meegenomen die geen onderdeel zijn van taakveld 7.2 Riolering: | |||
| meerkosten BTW | -115.700 | -115.700 | |
| besparing kosten straatreiniging | 19.300 | 19.300 | |
| besparing onderhoud watergangen en vijvers en brandkranen | 13.700 | 13.700 | |
| besparing kwijtschelding | 3.900 | 3.900 | |
| Subtotaal niet 7.2 Riolering | -78.800 | 0 | -78.800 |
| Saldo lasten en baten rioolheffing | -147.900 | 147.900 | 0 |
Taakveld 7.3 Afval
Het nadeel op de lasten (€ 40.700) en het voordeel op de baten (€ 47.900) wordt hieronder toegelicht. Om aan te geven welke onderwerpen ook onderdeel zijn van de berekening van de reinigingsheffing is eveneens de analyse toegevoegd van die onderdelen die helpen aan te geven hoe het verschil met de begrote verrekening met de voorziening reiniging (€ 22.700) tot stand is gekomen:
| Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo |
| Meerkosten afvalverwerking | -12.400 | -12.400 | |
| Textielinzameling | -5.300 | -5.300 | |
| Inzameling kunststof/verpakkingen | -31.000 | -31.000 | |
| Papierinzameling | 164.800 | 164.800 | |
| Inhuur personeel | 51.600 | 51.600 | |
| Onderhoud/inspectie | 10.700 | 10.700 | |
| Opbrengst Nedvang | 29.600 | 29.600 | |
| Meeropbrengst reinigingsheffing | 21.100 | 21.100 | |
| Meeropbrengst afvalbrengpunt | 67.200 | 67.200 | |
| Overige verschillen | -3.700 | 5.000 | -8.700 |
| Subtotaal voor verrekening voorziening | 174.700 | 122.900 | 297.600 |
| Verrekening voorziening reiniging | -215.500 | -75.000 | -290.500 |
| Saldo taakveld 7.3 Afval | -40.700 | 47.900 | 7.200 |
| Begrotingswijzigingen 2021 | -60.500 | -60.500 | |
| Basis berekening afvalstoffenheffing | -101.200 | 47.900 | -53.300 |
| Voor de berekening van de afvalstoffenheffing worden de volgende componenten meegenomen die geen onderdeel zijn van taakveld 7.3 Afval: | |||
| voordeel BTW | 44.000 | 44.000 | |
| voordeel kwijtschelding reinigingsheffing | 9.300 | 9.300 | |
| Subtotaal niet 7.3 Afval | 53.300 | 0 | 53.300 |
| Saldo lasten en baten reinigingsheffing | -47.900 | 47.900 | 0 |
Taakveld 7.4 Milieubeheer
Toelichting voordeel lasten € 9.300
Het grootste deel van dit voordeel ontstaat door een teruggaaf 2020 over advieskosten van de Omgevingsdienst, ad € 7.800.
Toelichting voordeel baten € 4.600
Tijdens een controle is geconstateerd dat de verontreiniging op een perceel aan de Ellermansweg te Overdinkel niet is verwijderd, waarbij een last onder dwangsom is opgelegd. Het vervolg hiervan is geweest dat een dwangsom van € 6.000 is opgelegd.
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen
Toelichting voordeel lasten € 10.800
Doordat vrijwel geen kosten zijn gemaakt blijft het grootste deel van de beschikbare budgetten over.
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening
Toelichting voordeel lasten € 681.500
Voor diverse pitstopprojecten is in de begroting uitgegaan van een kapitaallast van € 718.500; doordat de projecten nog niet (volledig) zijn afgerond is slechts € 393.000 aan kapitaallasten verwerkt (zie ook taakveld 0.10 Mutaties reserves). Bij afronding in 2022 zal het resterende bedrag ad € 325.000 worden gerealiseerd.
Via resultaatbestemming 2020 is voor het Kleintje Kulturhus Beuningen en Losser aan de Dinkel respectievelijk € 75.000 en € 135.000 extra budget geraamd. De € 75.000 voor het Kleintje Kulturhus Beuningen betreft de co-financiering voor de subsidieaanvraag NOT 4.0. De gemeente heeft de vrijwilligers uit Beuningen die zich bezig hielden met de ontwikkeling van het dorpshuis geholpen met deze subsidieaanvraag en daarbij dit bedrag voor de noodzakelijke cofinanciering beschikbaar gesteld. Omdat de uitvoering van deze projecten nog steeds niet is opgepakt, maar nog wel op de agenda staat, wordt voorgesteld deze bedragen bij de resultaatbestemming over te hevelen naar 2022.
Naast deze twee extra budgetten is van het budget voor ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening een bedrag van ruim € 129.000 onaangeroerd gebleven. Ook voor planschade zijn er geen kosten geweest in 2021 (besparing € 46.000). Hier staat een hogere inhuur van derden voor handhaving tegenover (nadeel € 35.000), die wordt goedgemaakt door hogere baten uit dwangsommen.
Toelichting baten:
De niet begrote baten uit dwangsommen (voordeel € 35.000), vallen weg tegen het niet realiseren van baten uit planschadeprocedures (zie ook de lasten).
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Toelichting verschil lasten en baten
Het verschil tussen begroting en realisatie is het resultaat van de herziening van de grondexploitaties. Zie ook de toelichting op de individuele grondexploitaties in de paragraaf 2.7 grondbeleid.
Het saldo van lasten en baten levert een winstneming op van € 625.961 en een storting in de verliesvoorziening van € 37.360.
Voor een uitgebreidere toelichting verwijzen we naar de paragraaf Grondbeleid.
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen
Toelichting nadeel lasten € 370.700
De invoering van de omgevingswet heeft geleid tot extra kosten van € 290.400, welke worden gedekt uit de daarvoor beschikbaar gestelde reserve Omgevingswet (zie ook taakveld 0.10 Mutaties reserves).
Door het hogere aantal bouwaanvragen is € 110.000 aan kosten gemaakt voor inhuur van derden; dit wordt ruimschoots goedgemaakt door de hogere baten uit bouwvergunningen (€ 240.000 - zie baten).
Voor een drietal budgetten is de start van de realisatie nog niet mogelijk geweest (voordeel € 32.500); het gaat daarbij om Planon (€ 10.000), BGT - Module STUF GBI (€ 11.500) en Basisregistratie Ondergrond (BRO - € 11.000), waarvoor bij de resultaatbestemming een voorstel wordt gedaan om deze beschikbaar te houden voor uitvoering in 2022.
Toelichting voordeel baten € 298.200
Met name door een hogere opbrengst bouwvergunningen is op de begrote legesopbrengsten een voordeel gerealiseerd van bijna € 240.000. Op andere legesopbrengsten is een voordeel gerealiseerd van € 26.000.
De opbrengst uit verhuur/pacht van gemeentelijke eigendommen is € 13.600 hoger dan verwacht; eenzelfde voordeel is ontstaan uit de (niet meer begrote opbrengst) verkoop van groenstroken.
bedragen * € 1.000

bedragen * € 1.000

|
Taakveld 0.1 Bestuur
Toelichting voordeel lasten € 51.000
De voorbije jaren hebben bijstortingen plaatsgevonden in de voorziening Pensioenen wethouders. Door de lage rente was de opgebouwde voorziening namelijk niet voldoende om op termijn aan alle verplichtingen te kunnen voldoen. Nu de rente iets gestegen is kan een deel van de voorziening vrijvallen. Het voordeel ten opzichte van de begroting is € 122.000.
Nadelen zien we op dit taakveld ook. Zo zijn de kosten van de accountant voor de controle van de jaarrekening hoger dan geraamd. De kosten voor de controle 2020 liggen een fractie hoger dan geraamd. Bovendien hebben we te maken met extra controlekosten voor de TOZO. Tot slot zijn ook al werkzaamheden voor de controle 2021 in rekening gebracht. Hiermee is in de begroting 2021 geen rekening gehouden, dit leidt wel tot een voordeel in 2022. Al met al komt het nadeel uit op € 42.000.
Ten gevolge van Corona en thuiswerken overschrijden ook de kosten van de Raad en college het budget. De overschrijdingen zijn respectievelijk € 13.000 en € 25.000.
Rest nog een voordelig verschil van € 9.000 dat we verder niet toelichten.
Taakveld 0.10 Mutatie reserves
Toelichting voordeel onttrekking reserves € 97.000
In de Financiële tussenrapportage hebben we al aangegeven dat een aantal reserves (deels) in het resultaat kan vrijvallen, omdat het gereserveerde budget niet meer nodig is voor het doel waarvoor de reserve is ingesteld. Binnen het programma Bestuur en Dienstverlening gaat het om de reserve Organisatieontwikkeling. Het voordeel als gevolg van deze vrijval is € 38.000.
Verder worden ook kosten voor WW- en BWW-uitkeringen gedekt door aanwending van de reserve Frictiekosten Sociaal domein. In 2021 gaat het om een bedrag van € 59.000. De kosten zijn verantwoord op taakveld 0.8 'Overige baten en lasten'.
Taakveld 0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
Het resultaat van de jaarrekening 2021 komt uit op een positief saldo van € 2.263.000. Bij de Voorjaarsnota 2021 gingen we uit van een negatief resultaat van ongeveer € 264.000. In de Financiële tussenrapportage raamden we een positief resultaat van ongeveer € 1,57 miljoen. Oorzaken hiervan: 1) vrijval van een aantal reserves, 2) voordelen op het Sociaal domein en 4) een substantieel hogere algemene uitkering. In de paragraaf Financiële toelichting, onderdeel van de aanbiedingsbrief, in hoofdstuk 1 aan het eind van elk programma en in hoofdstuk 3 vindt een verdere toelichting op dit resultaat plaats.
Taakveld 0.2 Burgerzaken
Toelichting nadeel lasten € 48.000
Onze inwoners hebben een groter beroep gedaan op de diensten van Publieksdienstverlening. Dat heeft geleid tot hogere kosten die we aan het rijk moeten betalen voor de eigen verklaring (€ 10.000), ID-kaarten (€ 16.000), naturalisatie (€ 6.000), paspoorten (€ 12.000) en rijbewijzen (€ 5.000). De kosten voor de Verklaring omtrent gedrag vallen juist lager uit dan geraamd, met € 9.000. Ook de kosten van de Burgerlijke stand vallen door de extra werkzaamheden met € 11.000 hoger uit dan geraamd. Tegenover deze kosten staan hogere legesopbrengsten (zie toelichting voordeel baten).
Het resterende voordeel van € 3.000 op de lasten wordt hier verder niet toegelicht.
Toelichting voordeel baten € 72.000
Niet alleen de kosten zijn gestegen, maar ook de legesopbrengsten. Vooral de ID-kaarten (€ 44.000), paspoorten (€ 20.000) en rijbewijzen (€ 7.000) hebben meer opgeleverd.
Verder is nog sprake van een voordeel op de baten van € 1.000. Dit wordt niet toegelicht.
Taakveld 0.4 Ondersteuning organisatie
Toelichting voordeel lasten € 146.000
De kosten voor datagedreven werken zijn geraamd op € 75.000. Van het beschikbare budget resteert € 45.000.
Een voordelig effect van € 73.000 ontstaat doordat de werkelijke doorbelasting hoger uitvalt dan geraamd. Op de overhead levert dit een voordeel op. Hier tegenover staan de hiermee corresponderende hogere kosten op investeringen en de grondexploitaties.
De kosten van juridische advisering en Voorlichting en communicatie lager uit dan geraamd. Het totale voordeel komt uit op € 39.000. Redenen hiervoor:
- Minder kosten voor gerechtsdeurwaarders.
- Minder kosten voor advertentie- en reclamekosten.
Hogere kosten voor contributies voor het lidmaatschap van bijvoorbeeld het A&O-fonds, de VNG en de VEGANN. In totaal gaat dit om een nadelig effect van € 8.000.
Rest nog een nadelig saldo van € 3.000 dat verder niet wordt toegelicht.
Taakveld 0.5 Treasury
Toelichting nadeel baten € 118.000
Voor € 47.000 wordt het nadeel veroorzaakt doordat we in 2021 minder dividend uit beleggingen hebben ontvangen. Een link met de Coronacrisis is hier ontegenzeggelijk aanwezig.
Een nadeel van € 63.000 wordt veroorzaakt doordat we minder rente in rekening hebben gebracht bij de grondexploitaties. Dit komt doordat in de begroting 2021 nog rekening is gehouden met de boekwaarde exclusief tussentijdse winstneming.
En omdat veel hypotheken versneld worden afgelost vallen ook de renteopbrengsten op de hypotheken tegen. Het nadeel is € 8.000.
Taakveld 0.61 OZB woningen
Per saldo is het totale nadeel op taakvelden 0.61 en 0.62 ongeveer € 1.300. Voor een toelichting verwijzen wij naar de toelichting op algemene dekkingsmiddelen (zie paragraaf 3.2).
Taakveld 0.62 OZB- niet woningen
Zie toelichting taakveld 0.61 en paragraaf 3.2.
Taakveld 0.64 Belastingen Overig
Toelichting voordeel lasten € 49.000
Voor de uitvoering van het hondenbeleidsplan is in 2021 een bedrag van € 55.000 beschikbaar. Hiervan is voor de aanschaf van hondenpoepbakken € 6.000 gebruikt, waardoor een voordeel van € 49.000 resteert
Taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
Toelichting voordeel baten € 629.000
Wij verwijzen naar de toelichting op de algemene dekkingsmiddelen in paragraaf 3.2, onderdeel ‘Algemene uitkering’.
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten
Toelichting nadeel lasten € 1.993.000
Op dit taakveld kunnen de baten en lasten niet los van elkaar worden gezien. Dat heeft vooral te maken met het resultaat op de kostenplaatsen (ofwel interne bedrjifsvoering) dat hier verantwoord wordt. Het totale saldo op dit taakveld komt uit op een nadeel van € 105.000.
Kostenplaatsen / bedrijfsvoering
Het saldo van de kostenplaatsen komt uit op een nadeel van € 551.000. Voor kosten voor pilots in het Sociaal Domein vindt dekking uit de betreffende reserve plaats, terwijl er ook nog conform de vastgestelde begroting vanuit de Algemene risicoreserve wordt bijgedragen in de exploitatie van 't Lossers hoes. Er resteert dan nog een nadelig effect van ongeveer € 340.000.
Verklaring:
- Een nadeel van € 240.000 vloeit voort uit de nieuwe CAO. Naast een loonsverhoging in december is aan alle ambtenaren een incidentele uitkering toegekend. Hoewel pas begin 2022 definitieve overeenstemming over deze CAO is bereikt, moeten de effecten ervan als verplichting in de jaarrekening worden opgenomen.
- Er resteert dan nog een nadeel van ongeveer € 100.000 op de dvo (dienstverleningsovereenkomst)-bijdrage aan Enschede. Dit komt vooral door verrekeningen, conform de bestaande afspraken, voor loon- en prijscompensatie. Andere oorzaak is dat we, door het grotere aantal medewerkers, meer IT-accounts en bijbehorende hardware afnemen. Dit leidt eveneens tot hogere lasten.
Overig
Er resteert dan een voordelig saldo op de overige onderdelen binnen dit taakveld van € 446.000. Dit is inclusief de hogere kosten van WW- en BWW-uitkering van € 59.000, die gedekt worden door een aanwending van de reserve Frictiekosten Sociaal Domein (zie toelichting taakveld 0.10 reserves). Rekening houdend met dit nadeel resteert een voordeel van € 505.000. In de tussenrapportage hebben we al melding gemaakt van een voordeel van € 525.000. Dit voordeel komt vooral door het niet aanwenden van de post onvoorzien en de stelpost Corona. Het resterende voordeel komt uit extra opbrengsten door nabetalingen uit voorgaande jaren en de rente daarop.
Toelichting voordeel baten € 1.888.000
Zie toelichting lasten.
Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
Toelichting voordeel lasten € 145.000
Vooral de verwachte resultaten op de grondexploitaties vormen de basis voor de verwachte te betalen vennootschapsbelasting. Omdat de resultaten van de grondexploitaties ten opzichte van de ramingen iets tegenvallen leidt dit ook tot een lagere te betalen VpB. Waar we rekening hadden gehouden met € 247.000 komt de werkelijke aanslag uit op € 102.000, een voordeel van € 145.000.
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer
Geen bijzonderheden.
Taakveld 1.2 Openbare orde en Veiligheid
Toelichting nadeel lasten € 13.000
Het nadeel op de lasten wordt voor € 39.000 wordt veroorzaakt door kosten van ingehuurd personeel. Dit personeel is ingezet voor de handhaving en controle op toegangsbewijzen. Zie hiervoor ook de toelichting op de baten op dit taakveld.
Tegenover dit nadeel staat een voordeel op alle andere onderdelen op dit taakveld, zoals de integrale veiligheid bestuurszaken (€ 7.000), opvang van zwerfdieren (€ 3.000), het Halt-project (€ 6.000) en de Drank & Horecawet (€ 5.000). Het betreft vooral het niet gebruiken van werkbudgetten voor adviezen. Het totale voordeel is € 26.000.
Toelichting voordeel baten € 4.000
Voor de controle op toegangsbewijzen hebben we via de Veiligheidsregio Twente een bedrag van € 59.000 ontvangen. Hiervan is eind 2021 bijna € 48.000 besteed. Een voordeel dus van € 11.000. Voor dit bedrag is extra personeel ingehuurd in 2021 (zie toelichting lasten). Over de middelen moeten we verantwoording afleggen richting het rijk. Tegenover dit voordeel staan tegenvallende legesopbrengsten voor vergunningen die we verstrekken in het kader van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en bijzondere wetten.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toelichting:
7000213 Huisvesting Carmel College
De revitalisatie van het Carmel College is in juni 2019 door de aannemer opgeleverd. Het gebouw is in augustus 2019 in gebruik genomen. We hebben inmiddels afspraken gemaakt over de verrekening van de kosten met het Carmel College. Het wachten is nu op de uitkomst van ons bezwaar tegen de beslissing van de Belastingdienst. De situatie van vorig jaar is niet gewijzigd, al geven recentelijke gerechtelijke uitspraken ons weer iets meer hoop op een positief resultaat. We hopen dit in 2022 definitief te kunnen afronden. Het risico is opgenomen in onze risico-inventarisatie.
Nieuwbouw sportvoorziening (7000222 t/m 7000224, 7000232, 7000374 en 7000376)
De nieuwe sporthal de Fakkel is in oktober 2020 in gebruik genomen. De laatste afrondende werkzaamheden worden in 2022 door de aannemer uitgevoerd. Hierna vindt de definitieve oplevering plaats en wordt dit krediet gereed gemeld. Alle werkzaamheden zijn tot nu toe vrijwel geheel binnen de beschikbare budgetten uitgevoerd.
De aanschaf van de schrobzuigmachine heeft al in 2020 plaatsgevonden. De kosten zijn echter rechtstreeks in de exploitatie verwerkt. Het krediet kan dan ook worden afgevoerd.
Het aanleggen van het sluit-toegangsysteem was gepland in 2021. De voorbereidingen zijn gestart, de aanleg vindt in de loop van 2022 plaats.
7000375 Renovatie veld Sportclub Overdinkel
De renovatie van het hoofdveld is in 2021 door ons uitgevoerd en afgerond. Oorspronkelijk was het krediet bedoeld voor renovatie van veld 2, maar omwille van de discussie over het al dan niet aanleggen van een kunstgrasveld is in overleg met de vereniging voorrang gegeven aan renovatie van het hoofdveld. Het krediet kan worden gereed gemeld.
7000383 Video Conferencing Kulturhus Losser
Mede door de coronacrisis is versneld overgegaan tot het faciliteren van digitaal overleggen, waarvoor een investering van bijna € 34.000 nodig was. Dekking van dit krediet vindt plaats uit de daarvoor beschikbaar gestelde rijksmiddelen voor Corona, die aan de reserve Investeringsbijdragen zijn toegevoegd. Het krediet kan worden gereedgemeld.
7000426 Vervanging systeem leerlingenvervoer
In 2021 zijn voorbereidende werkzaamheden getroffen voor implementatie van een nieuw softwarepakket voor het leerlingenvervoer. De definitieve invoering en oplevering vindt in 2022 plaats. Door goede afspraken met de leverancier is de verwachting dat de investering lager uitvalt dan de geraamde € 100.000.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredieten die gecombineerd worden uitgevoerd:
Een aantal kredieten wordt vanuit efficiency samengevoegd voor de uitvoering. Om te voorkomen dat individuele kredieten een overschrijding laten zien zijn voor een reëel beeld van de stand van zaken onderstaande kredieten vanuit de programma's Fysiek en Bestuur & Dienstverlening samen gepresenteerd:
|
.
Toelichting
7000013 Wandel-fietspad De Pol-Dinkel (B08)
Het krediet is oorspronkelijk beschikbaar gesteld als onderdeel van het grotere project “Revitalisering bedrijventerrein De Pol”. In dit project was voorzien in een wandel-/fietspad langs de Dinkel. Om diverse redenen was realisatie destijds niet mogelijk. Rond 2016 dienden zich nieuwe kansen aan om deze verbinding (het zogenaamde verlengde LAGA-pad ofwel de "ontbrekende schakel" in het routenetwerk) alsnog te realiseren door mee te liften met het gebiedsproces "Dinkeldal Zuid". In de programmabegroting 2019 en 2020 e.v. is aanvullend krediet verstrekt voor de realisatie van de “ontbrekende schakel” achter het bedrijventerrein De Pol (het deel tussen Hoofdstraat en Goormatenweg). Ook is in 2019 subsidie verworven vanuit de regeling Gebieds-ontwikkeling NOT 4.0. In de periode 2020-2021 is de PIP-procedure doorlopen en is gewerkt aan de technische voorbereiding en aanbesteding. In 2021 is een start gemaakt met de uitvoering van het werk, welke doorloopt in 2022.
7000059 Rioolvervang. Teylersstraat (GRP 2007)
GRP krediet. Hier speelt een kleine tekstuele fout in de omschrijving. Krediet betreft namelijk de rioolvervanging in de Brinkstraat, kern Losser, van Kerkstraat tot B. Leurinkstraat (GRP 2018). Dit werk is in 2020 en 2021 uitgevoerd als onderdeel van de uitvoering van het centrumplan Losser.
7000175 Losser Aalsgaardenstraat
Is in voorbereiding. Wordt mede gerelateerd aan de ontwikkelingen rondom Enschedesestraat.
7000178 De Lutte Dorpsstraat Luttermw Irene
Betreft herinrichting Dorpstraat de Lutte. Grotendeels gereed (op het deel dat binnen de Ontwerpvisie centrumplein valt) na. Kredietruimte handhaven. Eerste deel is qua ontwerp en uitvoering opgenomen binnen de Ontwerpvisie centrumplein De Lutte (vastgesteld in de Raad van 8 maart 2022).
7000197 Recon Gronausestr Schaafspl-Oranjestraat
Betreft herinrichting Gronausestraat Noord. Is integraal onderdeel van de uitvoering van het Centrumplan Losser, fase I. Uitvoering heeft plaatsgevonden in 2019 en 2020, met een doorloop naar 2021.
7000214 MIP Verv Openb Verlicht B16
Krediet handhaven. Betreft meerjarig krediet voor de vervanging van openbare verlichting. Uitvoering wordt via het MIP zoveel mogelijk gekoppeld aan integrale herinrichtingsprojecten in de openbare ruimte. Grotendeels geoormerkt voor uitvoeringsprojecten (in 2021 onder andere voor Centrumplan Losser, Kloppenstraat) en daarnaast voor sectorale vervanging op basis van kwaliteitsinspecties.
7000239 Centrumplan Overdinkel
Gereed. De dekking van de kapitaallasten van dit krediet wordt gehaald uit de daarvoor ingestelde Reserve Investeringsbijdragen. Het separate ‘Smokkel-project’ is ook op dit projectnummer geboekt. Dat onderdeel loopt nog.
7000244 MIP vervangingsschijf 2021
Synergiegelden om de vervangingsopgave integraal en gebiedsgericht te kunnen initiëren en uitvoeren. Daarvoor is dit krediet ook 2021 aangewend met onder andere als resultaat dat externe bijdragen zijn verworven (bijvoorbeeld Erfgoeddeal). Handhaven voor het op gang brengen van concrete gebiedsontwikkelingen in 2022 en volgende jaren (te denken is daarbij aan: Centrum Losser fase II, Vogelbuurt/Markebeek, De Lutte en andere kernen. Conform MIP).
7000260 Kwaliteitsimpuls De Lutte
Volledig geoormerkt voor fase II van de Kwaliteitsimpuls De Lutte, is in uitvoering.
7000264 Renovatie solo strengen
Het project is vorig zomer opgeleverd. Door heel Losser en De Lutte is een groot aantal riolen gerenoveerd. Restant-krediet is nodig voor de rioolcalamiteit Glanerbeekhoek.
7000265 Renovatie solo strengen
Bij de herinrichting van de Bernard Leurinkstraat is ook het riool uit 1950 vervangen.
7000266 Rioolvernieuwing nav inspecties na 2020
GRP-krediet voor het vervangen van slechte riolen naar aanleiding van kwaliteitsinspecties. Hier is in 2021 een deel van de riolering op de Tankenberg voor vervangen.
7000267 Objectrenovaties E+M 2019 (Elektrisch en Mechanisch: betreft renovatie van rioolgemalen)
Gereed, renovatieproject 57 minigemalen is gereed en afgerond
7000268 Objectrenovaties E+M 2020 (Elektrisch en Mechanisch: betreft renovatie van rioolgemalen)
Het krediet is gebruikt voor de renovatie project 57 minigemalen. Het project is gereed en afgerond.
7000269 Objectrenovaties civiel deel
GRP-renovatie krediet gebruikt voor renovatie project 57 minigemalen is gereed en afgerond.
7000270 Objectrenovaties E+M 2021 (Elektrisch en Mechanisch: betreft renovatie van rioolgemalen)
GRP-renovatie krediet. Momenteel in voorbereiding. Krediet voor het renoveren van een aantal hoofdgemalen in Losser en Overdinkel.
7000272 Reparatie / onderhoud riolering
GRP-krediet voor reparatie en achterstallig onderhoud. In 2021 diverse rioolcalamiteiten/reparaties (Wielewaalstraat, Havikstraat, Glanegrensweg) voor uitgevoerd. Daarnaast is er in 2021 hiervoor weer een riool freesprogramma uitgevoerd. Restant krediet noodzakelijk voor de riool calamiteit Glanebeekhoek.
7000274 Onderhoud 3700 inspectieputten
GRP krediet, renovatie Inspectieputten nog in voorbereiding. Bedoeling om dit jaar het renovatie- en onderhoudsprogramma uit te voeren.
7000277 Vervangen riolering en afkoppelen Iris-/Leliestraat
Gezamenlijk wijkvernieuwingsproject met Domijn. Uitvoering is nagenoeg gereed. Afronding is voorzien in 2022
7000279 Blauwe ader: Brinkstraat - de Bleek
GRP-krediet. Uitgevoerd in 2021. Betreft de verbinding tussen afgekoppeld water uit het centrum met De Bleek. Ook opgenomen als deelproject binnen ‘Beken&Bleken’ van Losser.
7000280 Blauwe ader: de Bleek - Ravenhorsterweg
GRP-krediet. Uitgevoerd in 2021. Betreft de verbinding tussen afgekoppeld water uit het centrum met De Bleek en vervolgens via de Ravenhorsterweg met de Dinkel. Ook opgenomen als deelproject binnen ‘Beken&Bleken’ van Losser.
7000289 Mollenbergstraat
Project is in voorberiding. Uitvoering in 2022.
7000297 Persleiding De Lutte Bentheimerstaat
Betreft GRP-krediet. Project is gereed.
7000310 Glanegrensweg rioolvervanging
GRP-krediet. Project is in uitvoering.
7000316 Vervanging openbare verlichting 2019
Via het MIP ingezet voor het vervangen van de openbare verlichting, meeliftend met grotere herinrichtingsprojecten (waaronder Centrumplan Losser en kwaliteitsimpuls De Lutte). Restkrediet handhaven voor uitvoering in 2022.
7000339 Ondergrondse container B. Eekhoutstraat
Gereed. Container is geplaatst.
7000340 Kwaliteitsimpuls Glane
Onderdeel van brede KWI Glane en in uitvoering. Aan KWI Glane wordt gewerkt aan meerdere deelprojecten onder meerdere kredietnummers, waaronder 7000340, 7000364, 7000365,7000073, 700160. Bij afrekening van deelprojecten (na uitvoering) vindt verrekening plaats. In 2021 is met name gewerkt aan de voorbereidingen voor de herinrichting van de Weertstraat waarvan de uitvoering in 2022 plaats zal vinden. Daarnaast is de herinrichting van de Glanestraat gerealiseerd en is gewerkt aan de realisatie van dorpsommetje, inclusief wandelbrug over de Dinkel en het beleefpunt aan de Glanestraat (onder de vlag van Pitstop).
7000348 Kwaliteitsimpuls centrum Losser fase III
Krediet handhaven. Voorbereidingen zijn opgestart binnen kader van Beken&Bleken van Losser (Erfgoeddeal).
7000350 LAGA-pad nieuw000355 Verv. beschoeiing vijvers Markel Bleek
Vormt samen met het 7000013-krediet (Wandel-fietspad De Pol-Dinkel) één uitvoeringsproject.
7000361 Upgrading lichtmasten centrum Losser feestverlichting
Gereed. Uitgevoerd in 2021 als onderdeel van de uitvoering centrumplan Losser.
7000364 Voorbereiding kwaliteitsimpuls Glane
Onderdeel van brede KWI Glane. Project is in uitvoering.
7000368 Losser aan de Dinkel
Krediet handhaven. Project is in voorbereiding. Project hangt samen met 7000407 en 7000275.
7000377 Structureel vervangingskrediet wegen
Krediet handhaven. Jaarschijven van het beschikbaar komen van het krediet worden geprogrammeerd binnen het MIP.
7000379 Schakel LAGA fietspad PIP
Krediet handhaven. Is in uitvoering. Vormt samen met 7000013 en 7000350 één uitvoeringsproject.
Pitstop (700388 t/m 700406)
Verwezen wordt naar de separatie Pitstoprapportages.
7000388 Herinrichting Pastoor Bolscherstraat
Krediet handhaven. Voorbereidingen gereed. Uitvoering in 2022.
7000390 Afronding Erve Boerrigter
Project wordt uitgevoerd onder twee kredietnummers: 7000336 en 7000390. Kredieten handhaven. Project is momenteel in uitvoering.
7000391 Verbetering dorpsranden de Lutte
Krediet handhaven. Project is in uitvoering
7000392 Voorbereiding centrumplein de Lutte
Krediet handhaven. Project is in uitvoering.
7000393 Herinrichting Weerstraat
Krediet handhaven. Project is in uitvoering
7000395 Herinrichting Glanestraat
Krediet handhaven. Project is in uitvoering als onderdeel van Dinkel Zuid.
7000407 Centrumplan Losser Zuid
Integrale herinrichting ihkv centrumplan Losser_Zuid. Omvat eveneens gebiedsontwikkeling rondom Keizershofje, Klimaatadaptatiemaatregelen en verbinding Dinkeldal-centrum Losser (Losser aan de Dinkel). Uitvoering onder projectnummer 7000407, doch maatregelen die onder 7000166, 7000288 en ook 7000408 vallen, worden onder de vlag van Centrumplan Losser_Zuid (7000407) uitgevoerd. Project is reeds in uitvoering. Project 7000407 wordt dus gebruikt als werknummer. Omdat ook werkzaamheden worden uitgevoerd die zijn opgenomen onder de vermelde kredietnummers, is hier tijdelijk sprake van een overschrijding. Verrekening vindt plaats bij de eindafrekening van het project en bij de jaarrekening over 2022.
7000427 Herinrichting omgeving de Muchte
Krediet handhaven. Voorbereidingen zijn volop in gang.
7000428 Perceel de Brink 2
Het oude postkantoor is aangekocht en sloop en inrichting hebben plaatsgevonden. Een klein perceeltje dient nog te worden aangekocht. Enkele werkzaamheden moeten nog plaatsvinden. Als alles is afgerond zal naar verwachting nog een kredietruimte van € 60.000 resteren, dat te zijner tijd dan ook kan worden afgeboekt.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toelichting:
Diverse vervangingen materieel Servicebedrijf (7000227, 7000321, 7000322, 7000323, 7000369, 7000370 en 7000384)
De genoemde uitgaven/investeringen zijn gedaan ter vervanging van gedateerd materieel. Doel van deze investeringen is het verbeteren en verduurzamen van het wagenpark / materieel. Tevens is daarin meegenomen dat het aantal voertuigen is verminderd en aangepast aan de behoefte van de uitvoering om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (SW-medewerkers) als groep in te kunnen zetten. Dit bevordert de motivatie (en vervolgens de productie) van de SW-medewerkers.
Door het verminderen en verkoop van “oude” diesel voertuigen en de aanschaf van electrische voertuigen wordt er een positieve bijdrage geleverd aan de CO2 uitstoot. De post wegenbelastingen is daardoor aanzienlijk gedaald.
7000241 en 7000320 Aansluiting BRP-digitale dienstverlening en RAAS server buza
Evenals in 2019 is de vervanging van de Basis Registratie Personen en het verder digitaliseren van de dienstverlening aan burgers verder opgepakt. Om de publieksdienstverlening voor de inwoners van Losser ook in Enschede mogelijk te maken is een aparte server aangeschaft; hiervoor is nog een kleine investering nodig gebleken.
Diverse investeringen software en ICT (7000256 t/m 7000259, 7000314 en 7000315)
Enschede heeft de investeringen voor software zelf voor haar rekening genomen en de kosten verdisconteerd in de bijdrage voor de dvo. De kredieten 7000256 tot en met 7000259 komen daarmee te vervallen, de daarmee vrijvallende kapitaallasten compenseren de hogere dvo-bijdrage. Met projecten in het kader van de roadmap is inmiddels een start gemaakt.
Diverse investeringen in het kader van duurzaamheid (7000325, 7000326, 7000342, 7000359)
De genoemde uitgaven/investeringen zijn gedaan ter uitvoering van de dynamische uitvoeringsagenda duurzaamheid. Investeringen zijn gedaan in het verbeteren en verduurzamen van de gemeentelijke gebouwen. De energie labels zijn verbeterd naar label A. Het restant van de kredieten is nog nodig.
7000313 Inhuur VTH ondersteuning migratie
Met het uitstel van de invoering van de Omgevingswet zijn ook de aanpassingen van de geautomatiseerde systemen weer uitgesteld. Het krediet moet gehandhaafd blijven.
Investeringen Lossers Hoes (7000341, 7000371 en 7000372)
De werkzaamheden aan de luchtbehandeling en de afkoppeling van de hemelwaterafvoer zijn voor een groot deel in 2021 uitgevoerd. Afronding en oplevering vinden plaats in 2022. De waterschade aan ons archief is voor het grootste deel verholpen en de archieven zijn op het moment van opstellen van deze jaarrekening weer terug op hun plek. We gaan nu verder met digitalisering van de archieven.
Investeringen sport (7000356 en 7000357)
Over 7000357, camerasysteem zwembad: is gerealiseerd. De kosten zijn aanmerkelijk lager uitgepakt (minder dan € 10.000) dan voorzien. De uitgaven worden om die reden niet geactiveerd (overeenkomstig de Financiële verordening) en zijn ten laste van de exploitatie gekomen. Om die reden kan het krediet worden afgeboekt.
Over 7000356, ICT binnensportaccommodaties: wordt in 2022 gerealiseerd.
Kulturhusen (7000382, 7000387 en 7000394)
Het project kulturhus Glane heeft in 2021 geruime tijd ‘on hold’ gestaan in verband met onderzoek naar een alternatieve locatie in Glane. Begin jaar 2022 is het project voor de huidige locatie weer opgestart. De planning is daardoor wel bijna een jaar opgeschoven in de tijd. Het restant budget van € 593.100 wordt doorgeschoven voor uitvoering in 2022.
|
Bedragen x 1.000 euro Begroting 2021 (na wijziging) Realisatie 2021 Begrotingsafwijking 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting categorieën uit Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV
1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerealiseerde opbrengsten.
2. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
3. Mutaties in reserves waarover de raad wel heeft besloten, maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.
Bovenstaande kostenoverschrijdingen zijn hieronder weergegeven en nader toegelicht. Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar de toelichting op het overzicht van baten en lasten. De afwijkingen passen binnen het door de raad geformuleerde beleid en zijn daarmee rechtmatig. Met de vaststelling van deze jaarrekening worden de overschrijdingen formeel geautoriseerd.
Programma Sociaal
De lasten op het programma Sociaal worden met bijna € 103.000 overschreden. Een eerste verklaring voor de overschrijding is een subsidie voor energiebesparende maatregelen voor scholen (€ 150.000), die ook als bate is opgenomen. Een tweede verklaring is de BTW op sport die door nieuwe regels niet meer bij het BTW Compensatiefonds (BCF) van ruim € 300.000; ook deze overschrijding wordt volledig door extra inkomsten gecompenseerd via de Specifieke Uitkering Sport (Spuk-sport). De overschrijding is dus als rechtmatig aan te merken.
De negatieve afwijking op de storting ad € 70.000 is ontstaan doordat de gelden voor Gezond in de Stad (GIDS) slechts gedeeltelijk zijn besteed en het meerdere, conform voorgaande jaren, wordt toegevoegd aan de daarvoor ingestelde reserve.
Programma Dienstverlening
De overschrijding op de lasten van € 1.640.000 is vooral het gevolg van een andere systematiek van doorbelasting van interne kosten; dit nadeel van bijna € 1,9 mln. wordt goed gemaakt door een zelfde voordeel aan baten.
De overschrijding op de stortingen van € 2.338.000 is het gevolg van de resultaatboeking van € 2.626.800.



WNT-verantwoording 2021 Gemeente Losser
Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de gemeente Losser van toepassing zijnde regelgeving: het algemene WNT-maximum.
Het bezoldigingsmaximum in 2021 voor de gemeente Losser is € 209.000. Het weergegeven individuele WNT-maximum is berekend naar rato van de omvang (en voor topfunctionarissen tevens de duur) van het dienstverband, waarbij voor de berekening de omvang van het dienstverband nooit groter kan zijn dan 1,0 fte.
Bezoldiging leidinggevende topfunctionarissen
| Bedragen in euro's | J. van Dam Gemeentesecretaris/ Algemeen directeur |
B. Pikula Griffier |
| Aanvang en einde functievervulling in 2021 | 01/01/2021 - 31/12/2021 | 01/01/2021 - 31/12/2021 |
| Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
| Dienstbetrekking? | ja | ja |
| Bezoldiging | ||
| Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 110.823 | 89.194 |
| Beloningen betaalbaar op termijn | 21.124 | 16.433 |
| Subtotaal | 131.947 | 105.626 |
| Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 209.000 | 209.000 |
| -/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | 0 | 0 |
| Totale bezoldiging | 131.947 | 105.626 |
| Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | n.v.t. | n.v.t. |
| Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | n.v.t. | n.v.t. |
| Gegevens 2021 | ||
| Duur dienstverband in 2021 | 01/01/2021 tot en met 31/12/2021 | 01/01/2021 tot en met 31/12/2021 |
| Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
| Gegevens 2020 | ||
| Aanvang en einde dienstverband in 2020 | 01/01/2020 - 31/12/2020 | 01/01/2020 - 31/12/2020 |
| Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
| Dienstbetrekking? | ja | ja |
| Bezoldiging | ||
| Beloning plus belastbare onkostenvergoeding | 108.811 | 88.662 |
| Beloningen betaalbaar op termijn | 19.918 | 15.833 |
| Subtotaal | 128.729 | 104.495 |
| Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 201.000 | 201.000 |
| Totale bezoldiging |
128.729 | 104.495 |
Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen die in 2021 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2021 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld, of die in eerdere jaren op grond van de WOPT of de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.







