|
Hieronder wordt per taakveld een toelichting gegeven op de afwijkingen tussen de begrote en gerealiseerde baten en lasten. De toelichting wordt gegeven op hoofdlijnen en is daarom niet (altijd) terug te lijden nar de exacte bedragen in de tabellen.
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen die hierboven worden gepresenteerd zijn:
|
Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden (in tegenstelling tot de specifieke dekkingsmiddelen).
Gemeenten mogen zelf bepalen hoe zij de algemene dekkingsmiddelen in de begroting opnemen. Het overzicht moet in ieder geval de volgende onderdelen bevatten:
OZB
Een gunstiger waardeontwikkeling dan waar rekening mee is gehouden, en een iets groter aantal eenheden waarover aanslagen zijn opgelegd maakt dat de ozb-opbrengst € 122.000 hoger uitvalt dan waar we in de begroting 2019 rekening mee hebben gehouden.
Algemene uitkering
Het effect van de meicirculaire 2019 is niet meegenomen in de Voorjaarsnota. De meicirculaire heeft ons, zoals ook al per brief meegedeeld, ongeveer € 1 mln. aan inkomsten opgeleverd. Dit is in de ramingen aangepast. De effecten van september- en decembercirculaire 2019 zijn niet in de begrotingsbedragen aangepast. Met name de onderuitputting van het rijk leidde tot een nadeel. Dit nadeel ten opzichte van de (bijgestelde) raming komt uiteindelijk uit op € 116.000.
Dividend
We hebben in 2019 € 62.000 minder aan dividend ontvangen dan we verwacht hadden. We merken hierbij wel op dat in de raming van het dividend van € 361.000 ook de opbrengst van de borgstelling van AVI Twente is opgenomen van bijna € 60.000. Deze is ook daadwerkelijk ontvangen, maar wordt in bovenstaand overzicht in de realisatie niet aangemerkt als dividendontvangst, maar verklaard wel het nadeel (zie ook de toelichting op het saldo van het taakveld treasury).
De financieringsfunctie valt € 126.000 hoger uit dan geraamd. Hogere opbrengsten door (vooral) extra aflossingen op personeelshypotheken en lagere rentelasten op lang- en kortlopende leningen door de blijvend lagere rente zijn hier vooral de oorzaak van.
bedragen* € 1.000
bedragen* € 1.000
|
0.10 Mutatie reserves
Toelichting nadeel storting reserves € 211.000
In 2019 heeft er een dotatie van € 183.000 aan de reserve Gezond in de stad (Gids) plaatsgevonden. Het betreft de niet bestede middelen 2019 voor dit onderdeel. We ontvangen deze middelen via de algemene uitkering. Zie hiervoor ook de toelichting op taakveld 7.1 Volksgezondheid.
Verder heeft voor een bedrag van € 27.000 een verrekening met de reserve Meerjarenonderhoudsplan plaatsgevonden. Dit leidt tot een voordelig effect op de storting.
Toelichting voordeel onttrekking reserves € 782.000
Voor de reserve sociaal domein is er een onttrekking geweest van € 206.000 voor de uitvoering van de pilots in 2019 beschreven in het voorstel Van actie naar inzicht. Er is een onttrekking van € 201.000 geweest van de reserve applicatie sociaal domein omdat de implementatie voor een nieuw integraal systeem voor het sociale domein in 2019 voor het grootste deel heeft plaatsgevonden.
Voor de afboeking boekwaarde sporthal is er € 450.000 onttrokken omdat door de sloop van de Fakkel in 2019 de boekwaarde volledig is afgewaardeerd (zie ook de toelichting op taakveld 5.2 Sportaccommodaties).
In het kader van het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen en de Impuls Brede School zijn kosten gemaakt (respectievelijk € 19.000 en € 7.000), die worden gedekt door een bijdrage uit de daarvoor ingestelde reserves. De begrote bijdrage in het tekort van het Kulturhus Losser (€ 100.000) is niet nodig gebleken.
Salderend is er sprake dat er € 782.000 meer is onttrokken in de reserves Sociaal domein dan oorspronkelijk geraamd.
3.4 Economische promotie
Toelichting voordeel lasten € 13.000
Op het gebied van Recreatie en Toerisme is veel gebeurd en zo is ook veel in gang gezet. Niet alle activiteiten in het kader van het actieprogramma zijn echter uitgevoerd, daardoor blijft van het totaal beschikbare budget van € 30.000 een bedrag van € 13.000 over.
4.2 Onderwijshuisvesting
Toelichting nadeel lasten € 20.000
Het nadeel komt vooral door hogere kosten voor (lokale) belastingen en verzekeringen. Het nadeel is € 40.000. Daar staat een voordeel op het meerjarig onderhoud van € 27.000 tegenover, dat verrekend wordt met de mutatie in de betreffende onderhoudsreserve. Het resterende nadelig effect van € 7.000 is divers en te klein om hier verder inhoudelijk toe te lichten.
Toelichting voordeel baten € 27.000
Het voordeel wordt vrijwel volledig (voor € 30.000) veroorzaakt door de verzekeringsuitkering voor schades aan scholen.
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Toelichting voordeel lasten € 214.000
Het budget voor onderwijshuisvesting is flink verhoogd en er zijn plannen gemaakt voor nieuw beleid. In 2019 is echter (nog) niet alle budget ingezet voor activiteiten in het kader van het onderwijsachterstandenbeleid, het saldo is € 140.000. We hebben dit bedrag alsnog terug te betalen geparkeerd, wel mag dit bedrag nog in latere jaren worden besteed.
Daarnaast zien we, zoals ook al aangegeven in de raadsinformatiebrief van december, een voordeel op het uitvoeren van het leerlingen vervoer, al is dat voordeel met bijna € 50.000 lager dan eerder verwacht.
De overige verschillen zijn divers en kleiner dan € 10.000 en worden hier verder niet toelicht.
Toelichting nadeel baten € 140.000
Het deel van het ontvangen budget dat in 2019 niet voor OAB is uitgegeven is zoals hiervoor toegelicht aangemerkt alsnog terug te betalen, dit leidt hier op de inkomsten tot een nadeel van € 140.000.
5.1 Sportbeleid en activering
Toelichting nadeel lasten € 32.000
Voor een bedrag van € 11.000 komt het nadeel doordat we de btw in het kader van de verruiming van de btw-vrijstelling niet meer kunnen declareren. Dit wordt gecompenseerd door de Spuk- uitkering (zie toelichting baten). Verder zien we nog een nadeel van € 20.000 door de kosten van de combinatiefunctionaris Sport.
Toelichting voordeel baten € 27.000
Voor € 12.000 kan het voordeel worden verklaard uit een bijdrage van de gemeente Hellendoorn voor het project Loopband, deze bijdrage was niet geraamd. Verder is hier de bijdrage uit de Spuk ter compensatie van de niet te verrekenen btw door de verruiming sportvrijstelling voor dit taakveld verantwoord van € 11.000 (zie toelichting nadeel lasten). Verder zijn er nog een aantal kleinere bijdragen ontvangen tot een bedrag van € 4.000, deze lichten we hier niet verder toe.
5.2 Sportaccommodaties
Toelichting nadeel lasten € 410.000
Voor € 290.000 wordt het nadeel veroorzaakt door de afwaardering van de boekwaarde van sporthal de Fakkel. Nu deze gesloopt is zijn we dat wettelijk verplicht. Het nadeel wordt gedekt door de vrijval van de hiervoor gevormde reserve (zie toelichting 0.10 mutatie reserves). Ook op dit taakveld hebben we een nadeel doordat we de btw in het kader van de verruiming van de btw-vrijstelling niet meer kunnen declareren. Het nadeel op dit taakveld is € 146.000 en ook hier vindt compensatie via de Spuk- uitkering (zie toelichting baten) plaats. En omdat de sporthal de Fakkel in 2019 gesloopt is valt een deel van de kosten in 2019 weg, het hierdoor ontstane voordeel is € 108.000.
De kosten van het zwembad tenslotte laten een overschrijding zien van in totaal € 105.000. Voor een bedrag van ongeveer € 70.000 staan hier ook extra inkomsten tegenover. Het resterende nadeel van € 35.000 wordt bijna geheel veroorzaakt door de energiekosten hoger uitvallen dan geraamd.
Toelichting voordeel baten € 127.000
Het nadeel op de btw wordt volledig gecompenseerd door de Spuk, hetgeen een voordelig effect op de baten heeft van € 146.000. Daar staat tegenover dat we door de sloop van de Fakkel in 2019 ook minder inkomsten uit verhuur van de hal hebben gehad, het nadeel is € 64.000. Het zwembad heeft een goed seizoen gedraaid, het hogere gebruik van het bad heeft niet alleen tot hogere kosten geleid maar ook de baten zijn hoger dan verwacht. Het voordeel is € 70.000.
5.3 Cultuurpresentatie, productie en participatie
Toelichting nadeel lasten € 18.000
Het nadeel komt door de afrekening van de kosten van de Week voor de amateurkunst in 2018. Omdat de bijdrage van de provincie in 2018 is geboekt hadden we in 2018 een voordeel en nu een nadeel van € 10.000.
De overige verschillen zijn klein en worden hier verder niet toegelicht.
5.4 Musea
Geen bijzonderheden.
5.5 Cultureel erfgoed
Toelichting voordeel lasten € 20.000
Van het beschikbare budget voor onderhoud van zowel de steenfabriek als Erve Kraesgenberg is slechts een beperkt deel uitgegeven, er bleek minder onderhoud nodig. Het voordeel is € 20.000.
Toelichting nadeel baten € 16.000
De geraamde huur en pacht voor zowel de steenfabriek als Erve Kraesgenberg zijn in 2019 niet ontvangen, dit verklaart het nadeel van € 16.000.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Toelichting nadeel lasten € 31.000
De kosten voor de kermis en evenementen vallen € 16.000 hoger uit dan geraamd. Vooral de hogere kosten voor energie en werkzaamheden voor het paasvuur springen hierbij in het oog.
De kosten voor speeltuinen en speelplaatsen zijn in 2019 € 15.000 hoger geweest dan geraamd. Deze extra kosten worden echter goedgemaakt door een provinciale subsidie.
Toelichting voordeel baten € 25.000
Voor het project schoolbuurtplein hebben we van de provincie een subsidie ontvangen.
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Toelichting nadeel lasten € 68.000
Een nadeel van afgerond zo'n € 35.000 zien we op de kosten van de kinderopvang. Waar de kosten van kinderopvang algemeen (verschil € 37.000) nog positief uitpakken, daar vallen de kosten van kinderopvang in verband met een Sociaal Medische Indicatie € 72.000 hoger uit dan geraamd.
Ook de kosten van Sociaal Cultureel Werk vallen € 32.000 hoger uit dan geraamd. Het gaat dan voor om de extra kosten voor een onderzoek naar Mantelzorg.
Toelichting nadeel baten € 13.000
Een aantal gemeentelijke panden wordt niet meer door onder meer de kinderopvang gebruikt, waardoor de huuropbrengsten lager uitvallen dan geraamd.
6.2 Wijkteams
Toelichting voordeel lasten € 62.000
Onder het taakveld Wijkteams valt de kosten voor algemene kosten jeugd, de algemene voorziening jeugd en 1e lijnsloket CJG. De bijdrage vanuit de Regio Twente voor het taakveld Wijkteams is € 7.000 lager dan verwacht doordat er minder inzet nodig was dan oorspronkelijk begroot. De algemene kosten op het onderdeel Jeugd is € 54.000 lager dan begroot doordat er minder externe onderzoeken zijn uitgezet en meer zelf is uitgevoerd. Hierdoor is er op dit taakveld Wijkteams een voordeel van € 62.000.
6.3 Inkomensregelingen
Toelichting voordeel lasten € 649.000
Er zijn meer uitkeringsgerechtigden uitgestroomd dan verwacht; het aantal is gedaald van 299 in januari 2019 naar 270 personen in december 2019. In de landelijke prognoses werd voor 2019 rekening gehouden met een lichte stijging. Dit levert een voordeel op van € 524.000. In 2019 is er minder gebruik gemaakt van bijstand zelfstandigen waardoor de werkelijke kosten € 31.000 lager zijn dan verwacht. Door minder bijzondere bijstandsverstrekkingen is er op dit onderdeel een voordeel van € 37.000. Op het onderdeel kwijtschelding zijn de kosten € 29.000 lager dan begroot door minder aanvragen. De kosten van huisvesting statushouders zijn € 17.000 lager dan geraamd doordat we niet hebben voldaan aan de taakstelling, doordat het COA te weinig mensen hebben aangemeld bij de gemeenten (waaronder Losser). In combinatie met enkele kleine verschillen van in totaal € 11.000 is er salderend op het taakveld Inkomensregelingen een voordeel van € 649.000 op de lastenkant.
Toelichting nadeel baten € 196.000
Doordat de rijksbijdrage van de BUIG lager is dan oorspronkelijk geschat is er een nadeel van € 122.000 op de baten. Omdat er minder gebruik is gemaakt van bijzondere bijstand, bijstand zelfstandigen en het aantal uitkeringen lager was dan begroot, zijn de baten op deze onderdelen ook lager.
Bijzondere bijstand : € 42.000 nadeel
Bijstand zelfstandigen: € 3.000 nadeel
BUIG : € 30.000 nadeel
In totaal een nadeel van € 196.000 op de batenkant.
Salderend is er op het taakveld Inkomensregelingen een positief voordeel van € 453.000.
6.4 Begeleide participatie
Toelichting voordeel lasten € 568.000
De loonkosten van de sociale werkvoorziening worden per 2019 anders verantwoord; voor 2019 waren deze kosten binnen de sociale werkvoorziening. In 2019 is dit aangepast en zijn de kosten rechtstreeks binnen de gemeente verantwoord. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 632.000. De loonkosten van de sociale werkvoorziening zijn € 64.000 hoger dan begroot. Dit heeft te maken met de cao-verhoging per 1 juni jl. die hoger was dan oorspronkelijk ingecalculeerd.
Toelichting nadeel baten € 433.000
Doordat de loonkosten rechtstreeks binnen de gemeente verantwoord worden, vindt er per 2019 ook geen doorbelasting vergoedingen voor personeel plaats. Hierdoor ontstaat een nadeel van € 458.000. Voor de sociale werkvoorziening zijn de opbrengsten hoger dan oorspronkelijk ingeschat. Hierdoor ontstaat er een voordeel van € 75.000.
Salderend is het voordeel op het taakveld begeleide participatie € 135.000.
6.5 Arbeidsparticipatie
Toelichting voordeel lasten € 75.000
In de begroting 2019 is rekening gehouden met een bepaald aantal re-integratietrajecten. Doordat het aantal bijstandsgerechtigden meer is gedaald dan voorzien, is het werkelijk aantal opgestarte trajecten in 2019 ook lager dan begroot. In combinatie dat de begeleiding meer door eigen personeel is verricht in plaats van externe trajectkosten ontstaat op het taakveld Arbeidsparticipatie een voordeel van € 75.000.
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Toelichting nadeel lasten € 33.000
Kosten van de vervoersvoorziening zijn hoger dan ingeschat waardoor een nadeel van € 36.000 ontstaat. Daar tegenover staat een voordeel op de rolstoelenvoorziening ad € 93.000. Dit voordeel is ontstaan doordat de code Veilig vervoer in 2019 ingevoerd zou worden waardoor een aantal rolstoelen met een totaalbedrag van € 75.000 vervangen moest worden. Omdat deze richtlijn is uitgesteld, zijn deze rolstoelen vooralsnog niet vervangen. Vanuit de laatste stand van zaken blijkt dat er ook maar nauwelijks rolstoelen vervangen hoeven te worden. Dit kan binnen het bestaande budget.
Er zijn minder aanvragen woonvoorzieningen geweest waardoor er een voordeel is van € 22.000. Salderend is er op de voorzieningen een voordeel van € 79.000.
De kosten van ondersteuningsbehoeften Wmo zijn slechts € 135.000 hoger dan begroot door iets meer inzet dan begroot.
Op de algemene kosten Wmo is een voordeel van € 23.000 omdat er meer onderzoeken zelf zijn uitgevoerd wat een voordeel oplevert.
In totaal zijn de kosten van het taakveld Maatwerkvoorzieningen Wmo € 33.000 hoger dan geraamd.
Toelichting voordeel baten € 360.000
Voor beschermd wonen is er een positief saldo. Ten tijde van de jaarrekening 2018 was nog niet definitief bekend wat de gemeente Enschede als centrumgemeente voor deze regeling zou laten vrijvallen. Het uiteindelijke bedrag is € 249.000. In de jaarrekening 2018 was rekening gehouden met € 151.000; het positieve verschil ad € 98.000 komt ten gunste van het exploitatieresultaat in 2019. Ook in 2019 is er een positief resultaat op beschermd wonen van € 216.000. De eigen bijdrage van voorzieningen is hoger dan begroot. Er maken meer mensen gebruik van de voorzieningen dan gedacht. Hierdoor is de opbrengst € 26.000 hoger. In combinatie met een paar kleine positieve afwijkingen zijn de baten in totaal € 360.000 hoger dan begroot.
Salderend is er een positief saldo op de Maatwerkvoorzieningen Wmo van € 328.000.
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Toelichting lasten voordeel € 3.000
De kosten voor huishoudelijke ondersteuning zijn € 9.000 hoger dan begroot doordat er iets meer gebruik wordt gemaakt dan gedacht. Voor wat betreft de schuldhulpverlening is een klein voordeel van € 3.000 doordat de werkelijke inzet lager was dan voorzien. De kosten voor kortdurend verblijf zijn € 9.000 lager dan begroot doordat er minder gebruik is gemaakt van het kortdurend verblijf. Salderend zijn de kosten € 3.000 lager dan begroot.
In combinatie met een voordeel van € 1.000 aan de batenkant is het totale verschil op het taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ € 4.000 positief.
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Toelichting lasten voordeel € 720.000
Dat de lasten op jeugd € 720.000 lager zijn heeft voornamelijk te maken dat er (1) meer is ingezet op algemene voorzieningen in plaats van individuele voorzieningen waardoor er een kostenvoordeel is ontstaan. In combinatie dat er (2) goed is ingezet op efficiënte zorg waardoor (onnodige) stapeling van zorg wordt voorkomen. Dit is voor een groot deel ook te danken aan de uitgevoerde pilots beschreven in het voorstel Van Actie naar inzicht. (3) Bij Veilig Thuis Twente is er een wachtlijst van 30 jeugdigen uit Losser. Ten overvloede wordt opgemerkt dat het positieve resultaat op dit onderdeel mede wordt veroorzaakt door het aanwezig zijn van deze wachtlijst.
Salderend is er een positief voordeel van € 720.000 op de kostenkant bij het taakveld Maatwerkdienstverlening 18-.
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Toelichting lasten nadeel € 198.000
De kosten jeugd wonen en verblijf zijn hoger dan begroot, omdat er iets meer kinderen (tijdelijk) zijn opgenomen in een instelling. Hierdoor is er een tekort van € 198.000 op dit taakveld Geëscaleerde zorg 18-.
7.1 Volksgezondheid
Toelichting voordeel lasten € 124.000
Van het beschikbare budget van € 207.000 voor het project Gezond in de Stad is in 2019 € 24.000 uitgegeven, waardoor hier een voordelig saldo te zien is van € 183.000. De niet bestede middelen worden gereserveerd voor toekomstige uitgaven, het nadeel van deze dotatie is terug te vinden op het taakveld 0.10 (mutatie reserves).
Tegenover dit voordeel staat een nadeel van bijna € 60.000. De bijdrage aan de regio voor het onderdeel Jeugdgezondheidszorg is verhoogd omdat de kosten voor JGZ in 2019 hoger uitpakten dan oorspronkelijk geraamd. De begroting van de regio is hier tussentijds op aangepast.
Het resterende verschil van € 1.000 wordt hier verder niet toegelicht.
bedragen * € 1.000
bedragen * € 1.000
|
0.10 Mutaties reserves
Toelichting nadeel stortingen € 2.512.000
De negatieve afwijking bij de lasten is ontstaan doordat:
Toelichting voordeel onttrekkingen € 238.000
Aan batenkant wordt voor duurzaamheid, energieloket en project Losser duurzaam (totaal € 182.000) een bijdrage opgenomen vanuit de hiervoor gereserveerde gelden (zie toelichting bij 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden); omdat de hoogte van de gedane uitgaven bij de samenstelling van de begroting nog niet bekend was is hiervoor in de begroting ook niets opgenomen. Voor het onderhoud aan de gemeentelijke eigendommen is het budget ontereikend gebleken (meerkosten € 56.000) en is, conform de reeds jaren gehanteerde systematiek, het meerdere vanuit de reserve MOP aangevuld
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Toelichting nadeel lasten € 374.000
De gemaakte kosten voor duurzaamheid, energieloket en project Losser duurzaam (€ 226.000) zijn niet in de exploitatie 2019 opgenomen, maar worden gedekt vanuit de daarvoor gereserveerde gelden. Daarom wordt bij 0.10 Mutaties reserves een bijdrage uit die reserves opgenomen.
Daarnaast wordt hetgeen meer of minder is uitgegeven voor onderhoud gemeentelijke eigendommen verrekend met de reserve Meerjaren Onderhouds Planning (MOP); voor 2019 betekent dit dat de overschrijding van het onderhoudsbudget ad € 56.000 wordt gedekt uit de genoemde reserve MOP.
Voor de in exploitatie genomen invalsweg Overdinkel is een extra afschrijving gedaan van ruim € 37.000; abusievelijk was hier in de exploitatieopzet geen rekening gehouden en is dit verlies nu genomen.
Door zo'n € 20.000 aan niet verrekenbare BTW ontstaat een nadelig resultaat waar in de begroting geen rekening mee is gehouden.
De kosten van de verhuurde panden aan de Ravenhorsterweg (€ 25.000) gedurende het eerste deel van 2019 worden ruimschoots goedgemaakt door de ontvangen huuropbrengsten (zie toelichting nadeel hieronder)
Toelichting voordeel baten € 109.000
Voor duurzaamheid, energieloket en project Losser duurzaam zijn zowel de baten als lasten niet in de exploitatie 2019 opgenomen, maar worden gedekt vanuit de daarvoor gereserveerde gelden; de baten voor deze projecten (€ 52.000) worden daarom verrekend met de hiervoor opgenomen reserves (zie 0.10 Mutaties reserves).
De opbrengsten van de verhuurde panden aan de Ravenhorsterweg (€ 41.000) gedurende het eerste deel van 2019 zijn evenals de lasten niet (meer) in de begroting opgenomen.
Voor de tijdelijke huisvesting van het Carmel College heeft een afrekening plaatsgevonden van het energieverbruik over 2018 en 2019 die per saldo zo'n € 23.000 heeft opgeleverd.
2.1 Verkeer en vervoer
Toelichting voordeel lasten € 1.193.000
Binnen het taakveld 2.1 Verkeer en vervoer is een voordelig saldo zichtbaar van € 1,179 mln. dat vooral is ontstaan doordat van het beschikbaar gestelde bedrag voor het wegwerken van achterstallig onderhoud wegen (€ 1,7 mln.) ruim € 1,1 mln. nog niet in uitvoering is genomen. Over de concrete invulling en uitvoering is uw Raad in december via een raadsinformatiebrief op de hoogte gebracht. Voor de verdere uitvoering van de onderhoudswerkzaamheden wordt het budget voor het nog niet uitgevoerde onderhoud (€ 1,1 mln.) conform bestendige gedragslijn toegevoegd aan de reserve wegen via taakveld 0.10 mutaties reserves.
Toelichting voordeel baten € 38.000
Door de Provincie is ruim € 25.000 betaald voor het strooien op provinciale wegen (dit was niet voorzien) en € 17.000 meer dan begroot voor verkeersveiligheid.
2.4 Economische Havens en waterwegen
Toelichting voordeel lasten € 8.000
Het voordeel voor dit taakveld is vooral ontstaan door een besparing op het onderhoud aan watergangen en vijvers.
3.3 Bedrijfsloket en regelingen
Toelichting voordeel lasten € 11.000
Zowel de uitgaven voor de bedrijvencontacten als de inzet van de BIZ-gelden zijn lager uitgevallen dan verwacht.
Toelichting nadeel baten € 8.000
Ondanks dat ook de opbrengst marktgelden en de BIZ-bijdragen in werkelijkheid lager zijn dan begroot (nadeel € 7.600), is het saldo van dit taakveld € 3.700 voordeliger dan waarvan in de begroting is uitgegaan.
3.4 Economische promotie
Toelichting voordeel baten € 27.000
Een hogere opbrengst voor zowel de forensenbelasting (€ 6.400) als de toeristenbelasting (€ 20.500) zorgen voor het positieve saldo van dit taakveld.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Toelichting voordeel lasten € 16.000
Het in de begroting opgenomen budget voor aanleg van het Ommetje bij de voormalige vuilstort Tiekerveen (€ 25.000) is nog niet in uitvoering genomen. Voor onderhoud aan diverse groenvoorzieningen is € 8.000 meer uitgegeven dan begroot.
Toelichting nadeel baten € 12.000
Evenals in voorgaande jaren is de begrote opbrengst ad € 12.000 niet gerealiseerd. Per saldo resteert voor dit taakveld een voordeel van € 3.500.
7.2 Riolering
Het voordeel op de lasten (€ 69.200) en het nadeel op de baten (€ 222.700) wordt hieronder toegelicht. Om aan te geven welke onderwerpen ook onderdeel zijn van de berekening van de rioolheffing is eveneens de analyse toegevoegd van die onderdelen die helpen aan te geven hoe het verschil met de begrote verrekening met de voorziening riolering (€ 354.000) tot stand is gekomen:
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo |
Besparing advieskosten | 61.300 | 61.300 | |
Besparing onderhoud riolering | 57.600 | 57.600 | |
Besparing communicatie en abonnementen | 18.100 | 18.100 | |
Ontvangen subsidie Provincie | 44.900 | 44.900 | |
Meeropbrengst rioolheffing | 17.500 | 17.500 | |
Overige verschillen | -3.200 | 4.700 | 1.500 |
Subtotaal voor verrekening voorziening | 133.800 | 67.100 | 200.900 |
Verrekening voorziening riolering | -64.600 | -289.800 | -354.400 |
Saldo taakveld 7.2 Riolering | 69.200 | -222.700 | -153.500 |
Voor de berekening van de rioolheffing worden de volgende componenten meegenomen die geen onderdeel zijn van taakveld 7.2 Riolering: | |||
voordeel BTW | 80.400 | 80.400 | |
onjuiste berekening dekking straatreiniging in begroting | 52.400 | 52.400 | |
besparing kosten straatreiniging | 12.800 | 12.800 | |
besparing onderhoud watergangen en vijvers | 7.900 | 7.900 | |
Subtotaal niet 7.2 Riolering | 153.500 | 0 | 153.500 |
Saldo lasten en baten rioolheffing | 222.700 | -222.700 | 0 |
7.3 Afval
Het voordeel op de lasten (€ 97.700) en het nadeel op de baten (€ 53.500) wordt hieronder toegelicht. Om aan te geven welke onderwerpen ook onderdeel zijn van de berekening van de reinigingsheffing is eveneens de analyse toegevoegd van die onderdelen die helpen aan te geven hoe het verschil met de begrote verrekening met de voorziening reiniging (€ 122.700) tot stand is gekomen:
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo |
Minderkosten afvalverwerking | 8.700 | 8.700 | |
Besparing klein onderhoud | 21.800 | 21.800 | |
Meeropbrengst afvalbrengpunt | 14.100 | 14.100 | |
Opbrengst Nedvang | 20.400 | 20.400 | |
Meeropbrengst reinigingsheffing | 95.000 | 95.000 | |
Overige verschillen | 1.300 | 5.600 | 6.900 |
Subtotaal voor verrekening voorziening | 31.800 | 135.100 | 166.900 |
Verrekening voorziening reiniging | 65.900 | -188.600 | -122.700 |
Saldo taakveld 7.3 Afval | 97.700 | -53.500 | 44.200 |
Voor de berekening van de afvalstoffenheffing worden de volgende componenten meegenomen die geen onderdeel zijn van taakveld 7.3 Afval: | |||
nadeel BTW | -69.500 | -69.500 | |
voordeel kwijtschelding reinigingsheffing | 25.300 | 25.300 | |
Subtotaal niet 7.3 Afval | -44.200 | 0 | -44.200 |
Saldo lasten en baten reinigingsheffing | 53.500 | -53.500 | 0 |
7.4 Milieubeheer
Toelichting voordeel lasten € 114.000
Voor de bestrijding van de eikenprocessierups is ongeveer € 70.000 betaald, wat een overschrijding van het budget betekent van bijna € 65.000. In 2020 zal voor de toekomstige bestrijding een voorstel worden gedaan om budget vrij te maken voor zowel de eikenprocessierups als ook de bestrijding van andere invasieve exoten zoals Japanse duizendknoop en Reuzenberenklauw.
Op 1 januari 2019 is de Omgevingsdienst Twente (ODT) van start gegaan. Begin dit jaar heeft ook de overgang van personeel van Losser naar de ODT verder zijn beslag gekregen. In onze begroting hebben we rekening gehouden met aanloop- en transitiekosten. Nu blijkt dat de uiteindelijke aanloop- en transitiekosten lager uitvallen dan geraamd. Het voordeel bedraagt € 178.000.
7.5 Begraafplaatsen
Toelichting voordeel lasten € 11.000
Doordat er vrijwel geen kosten zijn gemaakt blijft het grootste deel van de beschikbare budgetten over (voordeel € 11.000).
8.1 Ruimtelijke ordening
Toelichting voordeel lasten € 987.000
Via resultaatbestemming 2018 is voor cofinanciering € 150.000 extra budget geraamd. Mede door een aantal extra ontvangen subsidiebijdragen blijkt dit extra bedrag niet nodig als dekking van de gemaakte kosten (voordeel € 150.000). Ook voor het uitvoeringsprogramma MJP geldt hetzelfde en ontstaat ook daar een voordeel van € 107.000.
Voor de bestemmingsplannen is de nota karakteristieke gebouwen nog niet opgesteld, waardoor een voordeel van € 20.000 zichtbaar is. Eenzelfde voordeel ontstaat door een besparing op onderzoek- en advieskosten. Slechts voor een gering bedrag is een planschadevergoeding betaald, waardoor van het beschikbare budget € 42.500 overblijft.
Naast het in de begroting beschikbaar gestelde bedrag van € 100.000 en de uit het jaarrekeningresultaat 2018 toegevoegde € 200.000 is bij de voorjaarsnota 2019 aanvullend nog eens € 200.000 extra beschikbaar gesteld voor het Centrumplan. Dit geld is voor slechts € 40.000 in 2019 besteed. Overigens wordt het beschikbare bedrag van € 500.000 voor meerdere jaren ingezet, zodat voorgesteld wordt om de resterende € 460.000 te reserveren voor de komende jaren.
Voor het opstellen van een omgevingsvisie (budget € 85.000) schakelen we een extern bureau in. Inmiddels zijn meerdere offertes uitgevraagd en volgt binnenkort de gunning. Het grootste deel van de werkzaamheden voor het opstellen van de omgevingsvisie vindt in 2020 plaats. Ook aan het begrote bedrag voor de woonvisie (€ 25.000) en het parapluplan (€ 75.000) is nog geen invulling gegeven.
Toelichting voordeel baten € 9.000
Aan batenkant zijn vooral meer WABO-leges ontvangen (voordeel € 6.000)
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Toelichting voordeel lasten € 5.152.000
De laatst bekende actualisatie van de grondexploitaties is niet in de begroting 2019 verwerkt. Om die reden wijken de werkelijke cijfers af van de begrote.
Toelichting nadeel baten € 2.626.000
Evenals de lasten zijn ook de baten in de begroting niet aangesloten op de laatste bekende actualisatie van de grondexploitaties, waardoor ook de baten € 2,626 mln. te hoog zijn opgenomen.
Het saldo van lasten en baten levert een winstneming op van € 2,512 mln. Voor een uitgebreidere toelichting verwijzen we u graag naar de paragraaf grondbeleid.
8.3 Wonen en bouwen
Toelichting voordeel lasten € 25.000
Naast het voordeel dat is ontstaan doordat de aanschaf van Planon (€ 36.000) en de BGT-module STUF GBI (€ 10.000) nog niet heeft plaatsgevonden is het budget voor welstandsadvies met ruim € 8.000 overschreden en is ruim € 14.000 betaald voor kernkompas, waarmee in de begroting geen rekening was gehouden.
Toelichting voordeel baten € 424.000
De baten zijn vooral hoger dan begroot door:
bedragen * € 1.000
bedragen * € 1.000
|
0.1 Bestuur
Toelichting nadeel lasten € 302.000
We zien een nadeel van bijna € 336.000 op het onderdeel gewezen wethouders. Door de blijvend lage rente is de gevormde voorziening te laag en moet een aanvulling plaats vinden. Hier was in de begroting 2019 geen rekening mee gehouden. Ten opzichte van het in de raadsinformatiebrief van december over de budgetafwijking verwachte nadeel (0,5 tot 1 mln.) valt het nadeel mee.
Daarnaast vallen de kosten voor het college mee, tot een bedrag van € 73.000. Dit komt omdat in de begroting abusievelijk nog ruimte voor drie volledige fte’s wethouders is opgenomen.
Ook de kosten van de accountant voor de controle van de Jaarrekening zijn overschreden omdat er extra werkzaamheden nodig bleken. Onder meer de controle op de aanbestedingen, grondexploitatie en stichting Wil koste meer tijd dan op voorhand verwacht. Het nadeel bedraagt € 32.000.
Rest nog een voordelig verschil van bijna € 3.000 dat we hier verder niet toelichten.
Toeliching nadeel baten € 58.000
In relatie tot nieuwe taken binnen het Sociaal domein is in het verleden gekozen voor uitbreiding van de formatie voor de wethouders. De extra kosten worden via een interne verrekening gedekt door een bijdrage vanuit het Sociaal domein. Omdat de formatie van de wethouders niet volledig is ingevuld (en er een voordeel op de uitgaven is, zie toelichting op de lasten), vindt de interne verrekening ook niet plaats. Op dit taakveld is daarom sprake van een nadeel van € 58.000.
0.10 Mutatie reserves
Toelichting nadeel baten € 28.000
Een voordelig effect van € 70.000 is ontstaan omdat de reserve frictiekosten Sociaal Domein voor dit bedrag is aangewend om de kosten van voormalig personeel te kunnen dekken. Zowel de kosten als de onttrekking zijn in de begroting 2019 niet geraamd.
Tegenover dit voordeel staat ook een nadeel van € 88.000. In de begroting was rekening gehouden met een onttrekking aan de reserve Aansluiting BRP. Aanschaf van dit pakket is nog niet gerealiseerd in 2019. Omdat de kosten (nog) niet zijn gemaakt in 2019 vindt ook de betreffende onttrekking niet plaats. Ook uit de reserve investeringsbijdragen wordt € 11.000 minder onttrokken, omdat de lasten ook lager zijn.
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
Het saldo van baten en lasten van de Jaarrekening 2019 komt uit op een positief saldo van € 5.051.000. Winstneming op het grondbedrijf, een voordeel op het Sociaal domein en een aantal naar 2020 doorgeschoven incidentele budgetten verklaren in grote lijnen het resultaat. In de paragraaf financiële toelichting als onderdeel van de aanbiedingsbrief, in hoofdstuk 1 aan het eind van elk programma en in hoofdstuk 3 vindt een verdere toelichting op dit resultaat plaats.
0.2 Burgerzaken
Toelichting voordeel lasten € 36.000
In 2019 zijn verkiezingen gehouden voor Provinciale Staten en het Europees parlement. Hiermee is in de begroting 2019 rekening gehouden. De kosten vallen voor een bedrag van € 13.000 mee.
De kosten van het onderdeel burgerlijke stand vallen € 10.000 hoger uit dan geraamd. Voor bijna € 4.000 komt dat door de incidentele kosten voor software, de overige extra kosten komen vooral doordat we de GGD vaker dan gepland hebben moeten inschakelen voor werkzaamheden in het kader van de uitvoering van de Wet op de lijkbezorging (lijkschouwingen).
Daarnaast vallen de kosten voor het onderdeel overige burgerzaken € 5.000 mee omdat we het beschikbare bedrag voor doorontwikkeling van de digitale overheid niet nodig hebben gehad. Ook de uitgaven voor straatnaamgeving vallen met bijna € 5.000 mee, we hebben minder hoeven uit te geven aan vervanging en onderhoud van straatnaamborden.
Het grootste voordeel vinden we terug op het onderdeel leges Burgerzaken. Omdat we ook minder leges ontvangen hebben voor paspoorten en rijbewijzen (zie toelichting baten) hoeven we ook minder af te dragen aan het rijk. Het voordeel is € 25.000.
Toelichting nadeel baten € 60.000
De wet- en regelgeving voor paspoorten en rijbewijzen is aangepast. De geldigheidsduur van deze document is verlengd waardoor inwoners minder vaak voor vervanging naar het gemeentehuis hoeven. In de begroting hebben we rekening gehouden met lagere inkomsten, desondanks blijven de legesinkomsten nog voor een bedrag van € 62.000 achter bij de raming omdat minder inwoners een nieuw paspoort of rijbewijs hebben aangevraagd.
Verder is nog sprake van een voordeel op de baten op andere taakvelden, dit wordt hier verder niet toegelicht.
0.4 Ondersteuning organisatie
Toelichting voordeel lasten € 11.000
De kosten van voormalig personeel (frictiekosten) bedragen € 18.000 en zijn niet geraamd. Tegenover deze overschrijding staat een aanwending van de reserve voor eenzelfde bedrag.
Tegenover dit nadeel staat een voordeel van in totaal € 29.000, dat vooral veroorzaakt wordt doordat het beschikbare budget voor de doorontwikkeling van de P&C-cyclus van € 25.000 in 2019 niet is aangewend.
Het resterende voordeel van € 4.000 bestaat uit meerdere kleinere voor- en nadelen en wordt verder niet toegelicht.
0.5 Treasury
Toelichting voordeel lasten € 73.000
De lage rente én het feit dat een aantal grote investeringen later wordt uitgevoerd dan gepland leidt er toe dat zowel de betaalde rente op langlopende leningen (voordeel € 57.000) als de rente op kort geld (voordeel € 16.000) lager is dan waar we in de begroting.
Toelichting voordeel baten € 59.000
Het voordelig saldo op de baten is € 59.000 en wordt veroorzaakt door een hogere rentetoerekening aan de grondexploitaties.
0.61 OZB woningen
Toelichting voordeel baten € 1.041.000 op Taakveld 0.61 en nadeel € 918.000 op Taakveld 0.62
Het aantal woningen is een fractie hoger dan waar we bij het bepalen van de begroting en de vaststelling van de ozb-tarieven van uit zijn gegaan. Maar vooral de waarde van de woningen is gemiddeld sterker gestegen dan in de begroting verwacht, hierdoor hebben we in 2019 aan ozb per saldo € 123.000 meer ontvangen dan geraamd (zowel op dit taakveld als taakveld 0.62, zie hieronder).
0.62 OZB- niet woningen
Zie toelichting taakveld 0.61
0.64 Belastingen Overig
Toelichting voordeel lasten € 125.000
In totaal is voor uitvoering van het hondenbeleidsplan in 2019 een bedrag van € 125.000 beschikbaar. Hier is in 2019 niets van besteed omdat de evaluatie Hondenbeleidsplan heeft geleid tot aanpassingen in het maatregelenpakket. Op nader te bepalen locaties in Overdinkel en Losser worden -als pilot- in totaal 2 hondenlosloopvelden (incl. voorzieningen) gerealiseerd. Hiervoor is een participatietraject doorlopen (loopt nog steeds) om tot uitvoering te kunnen komen.
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
Toelichting nadeel baten € 116.000
De raad is per brief over de effecten van de mei-, september- en decembercirculaire 2019 geïnformeerd. Het effect van de meicirculaire 2019 (we ontvangen ongeveer € 1 mln. meer dan waar we in de Voorjaarsnota nog vanuit gingen) is in de ramingen verwerkt.
Het nu geconstateerde nadeel ten opzichte van de raming is vooral het effect van de septembercirculaire 2019: het is het gevolg van een negatief accres veroorzaakt door het doorschuiven van investeringen van het rijk naar 2020 en volgende jaren. Het gemeentefonds gaat hiermee trap-af. Tegelijkertijd stijgt het accres vanaf 2020 en is in die jaren sprake van trap-op voor de gemeente.
0.8 Overige baten en lasten
Toelichting voordeel lasten € 267.000
De post onvoorzien van € 60.000 is in 2019 niet aangewend. Het resterende voordeel op de lasten (en ook op de baten) wordt vooral veroorzaakt door het voordelig saldo op de kostenplaatsen. Dit saldo is bijna € 210.000 positief, en wordt vooral veroorzaakt doordat we in 2019 minder aan personele kosten en inhuur hebben uitgegeven. Invulling van nieuwe functies heeft pas in de loop van het jaar plaatsgevonden, terwijl we terughoudend zijn geweest in de invulling van bestaande vacatures; dit in afwachting van de definitieve besluiten over de organisatieontwikkeling. In de Raadsinformatiebrief van december hebben we hier ook al het een en ander over gemeld.
Toelichting voordeel baten € 110.000
Zie toelichting lasten.
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
Toelichting nadeel lasten € 18.000
Voor de grondexploitatie 2018 is een definitieve aangifte Vpb in voorbereiding, waarbij een betaling van ruim € 53.300 zal moeten plaatsvinden. Dit veroorzaakt een nadeel van € 18.000. Voor 2019 en volgende jaren volgt de aangifte in de loop van 2020.
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer
Toelichting voordeel lasten € 14.000
De hier geraamde bijdrage aan VRT is nagenoeg conform begroting. Van de op dit taakveld geraamde overige kosten voor onder meer studiekosten en uitbesteding van werkzaamheden van bijna € 30.000 is
€ 16.000 uitgegeven, een voordelig saldo derhalve van € 14.000.
1.2 Openbare orde en Veiligheid
Toelichting voordeel lasten € 111.000
Dit voordeel wordt geheel veroorzaakt doordat we van het beschikbare budget voor ondermijning, in totaal is hiervoor in 2019 een budget van € 145.000 beschikbaar, een beperkt deel hebben uitgegeven. Een substantieel deel van de kosten komt in 2020. We hebben een beperkt deel kunnen uitgeven door afhankelijkheid van externe partners. Veel zaken en signalen zijn opgepakt door de organisatie zelf en niet door extern in te huren in verband met de vertrouwelijke materie. Dit jaar is besteed om onze kennis en aanpak te vergroten en te ontwikkelen Veel activiteiten in het kader van ondermijning voeren we uit in regioverband, ook omdat ondermijning niet gemeentegebonden is. Dit heeft financiële voordelen gehad.
Er is budget beschikbaar voor het melden en verwerken van ondermijningsignalen. In overleg met het Riec zijn we aan het kijken naar het juiste systeem. Het systeem dat werd overwogen is niet het juiste gebleken; dit budget is om die reden niet aangesproken.
Voor de aanzet van het Integraal Veiligheidsbeleid hebben we een meevaller gehad. Het hiervoor gereserveerde budget hoefde niet aangesproken te worden, doordat dit mede is uitgevoerd door een middenkader politiefunctionaris die bestuurlijke ervaring wilde opdoen.
Waar we in de raadsinformatiebrief nog rekening hielden met een voordeel van € 80.000 komen we nu uit op een voordeel van € 111.000 op de lasten van dit taakveld.
Het nadeel op de baten is € 6.000 en wordt hier verder niet toegelicht.
|
Toelichting:
7000213 Huisvesting Carmel College
De revitalisatie van het Carmel College is in juni 2019 door de aannemer opgeleverd. Het gebouw is in augustus 2019 in gebruik genomen. In 2020 vindt de financiële afrekening plaats.
Nieuwbouw sportvoorziening (7000222 t/m 7000224 en 7000232)
In maart 2019 is de nieuwbouw van sporthal de Fakkel definitief gegund. Na de zomervakantie 2019 is gestart met de bouw van de nieuwe sporthal. Deze wordt na de zomervakantie 2020 worden opgeleverd. Door de nieuwe regelgeving kunnen we de btw over de kosten niet meer terugvragen via het BTW-compensatiefonds. Om dit te compenseren heeft het rijk de zogeheten Spuk-regeling in het leven geroepen. Het btw-nadeel en de vergoeding via de Spuk worden geschat op iets meer dan € 158.000.
|
Toelichting
7000013 Wandel-fietspad De Pol-Dinkel (B08)
Het krediet is oorspronkelijk beschikbaar gesteld als onderdeel van het veel grotere project “Revitalisering bedrijventerrein De Pol”. In dit project was voorzien in een wandel-/fietspad langs de Dinkel. Om diverse redenen was realisatie destijds niet mogelijk. Rond 2016 dienden zich nieuwe kansen aan om deze verbinding (het zogenaamde verlengde LAGA-pad ofwel de "ontbrekende schakel") alsnog te realiseren door mee te liften met het Natura 2000 gebiedsproces "Dinkelland Zuid". In 2020 wordt hiervoor de PIP-procedure doorlopen.
In de programmabegroting 2019 e.v. is aanvullend krediet verstrekt voor de realisatie van de “ontbrekende schakel” achter het bedrijventerrein De Pol (het deel tussen Hoofdstraat en Goormatenweg). Ook is in 2019 subsidie verworven vanuit de regeling Gebiedsontwikkeling NOT 4.0.
7000053 Infoborden+website afkopp. (GRP2007)
GRP krediet. Krediet is bedoeld voor communicatiedoeleinden rondom de gemeentelijke watertaken en wordt met name ingezet bij communicatie rondom de klimaatstresstesten en risicodialogen. De klimaatstresstest is in 2019 uitgevoerd en de risico dialogen worden in 2020 opgestart.
7000054 Stim. afkopp. Broeninkskamp (GRP07)
GRP krediet. Maakt deel uit van de Kwaliteitsimpuls Beuningen.
7000059 Rioolvervang. Teylersstraat (GRP 2007)
GRP krediet. Hier speelt een tekstuele fout in de omschrijving. De administratieve correctie moet nog verwerkt worden. Krediet betreft namelijk de rioolvervanging in de Brinkstraat, kern Losser, van Kerkstraat tot B. Leurinkstraat (GRP 2018). Dit werk wordt in 2020 uitgevoerd als onderdeel van de uitvoering van het centrumplan Losser.
7000060 Rioolvervang. Gronausestraat (GRP 07)
GRP krediet. Gereed. Uitgevoerd in 2019 als onderdeel van de uitvoering van het Centrumplan Losser.
7000071 Rioolverv.obv inspecties 07-10 (B08)
GRP krediet. Gereed. Krediet is bedoeld voor onder andere vervangingen die aan het licht komen t.g.v. periodieke kwaliteitsinspecties. Krediet is o.a. aangewend voor het vervangen van de zeer slechte verzamelleiding in de Gronausestraat Zuid.
7000072 Afkoppelen Past.Bolscherstraat (Begr09)
GRP krediet. Maakt deel uit van de Kwaliteitsimpuls Beuningen.
7000073 Afkop. verhard oppervlak Glane (b09)
GRP krediet. Maakt deel uit van de Kwaliteitsimpuls Glane.
7000159 Digitaalhandhaving Toezichtprotocol B13
Digitale handhaving is de afgelopen jaren in eerste instantie niet doorgegaan, omdat een overstap zou worden gemaakt naar een andere softwareleverancier voor de VTH-applicatie. Dit is destijds niet doorgegaan. Echter, met ingang van 1 januari 2021 staat de invoering van de Omgevingswet gepland. In dit kader wordt ook in 2020 nieuwe software aangeschaft dan wel aangepast. Een onderdeel hierbij is ook het digitaal handhaven. Dit zal dan ook verder worden vormgegeven.
7000160 Reconstr Glane fase 3 Weerststraat
GRP krediet. Betreft het vervangen van de bestaande gemengde riolering. Is onderdeel van de Kwaliteitsimpuls Glane.
7000162 Hart v Ovd fase 2 rioolvervanging
GRP krediet. Betreft laatste, nog uit te voeren fase, Hart voor Overdinkel: aanleg blauwe ader. Realisatie zodra overleg met perceelseigenaren (2019) is afgerond.
7000166 Maatr ivm klimaat 2016-17
GRP-krediet tbv afkoppelen, waterberging etc. Gereed. Uitgevoerd in 2019 als onderdeel van de uitvoering van het Centrumplan Losser.
7000171 Herkenbaar afk op beekriool
GRP-krediet. In GRP vermeld als 'waterkunswerk'/relatie met afkoppelen. Geoormerkt voor inzet in samenhang met andere ontwikkelingen in het centrumplan Losser.
7000174 Losser Gronausestr fase 1 vd S
GRP krediet tbv rioolvervanging en afkoppelen e.d. in de Gronausestraat Noord. Maakt integraal deel uit van uitvoering centrumplan Losser, fase I. Groot deel is inmiddels gereed. Resterend deel wordt uitgevoerd in 2020.
7000175 Losser Aalsgaardenstraat
GRP krediet. Uitvoering in samenhang met wegreconstructie en herinrichting openbare ruimte (o.a. n.a.v. parkeerproblematiek). Planning wordt geactualiseerd bij voorjaarsnota 2020 e.v.
7000178 De Lutte Dorpsstraat Luttermw Irene
GRP krediet tbv de rioolvervanging en afkoppelen van verhard oppervlak in de Dorpstraat De Lutte. In uitvoering (deels in 2019, deels in 2020).
7000179 De Lutte Beatrixstr Irenestraat
GRP krediet tbv rioolvervanging en afkoppelen e.d. Inzet in combinatie met herinrichting openbare ruimte. Voorbereiding start in 2020 als onderdeel van het programma Kwaliteitsimpuls De Lutte.
7000181 Rioolverv Enschedesestraat
GRP krediet tbv rioolvervanging en afkoppelen e.d. Inzet in combinatie met herinrichting openbare ruimte. Nog ontbrekende investeringsmiddelen worden inzichtelijk gemaakt d.m.v. de P&C cyclus (via het MIP).
7000190 Renovaties/verv 15jr in 2016
Gereed. Betreft GRP krediet tbv renovatie en vervanging minigemalen in het buitengebied.
7000191 Stimuleren afkop gemeentebreed
GRP krediet. Algemeen doorlopend krediet om inwoners te stimuleren hun verhard oppervlak, i.c.m. gemeentelijke projecten, af te koppelen.
7000192 Reconstr Glane fase 2 Weerststr-D
GRP krediet. Betreft het vervangen van de bestaande gemengde riolering. Is onderdeel van de Kwaliteitsimpuls Glane.
7000197 Recon Gronausestr Schaafspl-Oranjestraat
Betreft herinrichting Gronausestraat Noord. Integraal onderdeel van uitvoering centrumplan Losser, fase I. Uitvoering in 2019 en 2020. Dit projectnummer wordt gebruikt als werknummer, d.w.z. dat in eerste instantie hier alle uitvoeringskosten worden geboekt waarna deze, aan het eind van het jaar, worden verdeeld naar de verschillende kostensoorten.
7000205 Verv Openb verlichtig deel 1 B2015
Gereed. Krediet tbv de vervanging van openbare verlichting. Uitvoering is via het MIP zoveel als mogelijk gekoppeld aan integrale herinrichtingsprojecten in de openbare ruimte. Krediet is voor meerdere projecten aangewend, waaronder Gronausestraat Noord en Dorpstraat De Lutte, maar ook voor het vervangen van de zogenaamde 'hoog energie verbruikende' lamptypen.
7000214 MIP Verv Openb Verlicht B16
Krediet tbv de vervanging van openbare verlichting. Uitvoering wordt via het MIP zoveel als mogelijk gekoppeld aan integrale herinrichtingsprojecten in de openbare ruimte. Grotendeels geoormerkt voor uitvoeringsprojecten in 2020 (centrumplan Losser, Dorpstraat De Lutte).
7000215 MIP Herinr ParkTerr Langenkamp B16
Maakt deel uit van uitvoeringsprogramma centrumplan Losser, fase I. Uitvoering in 2020.
7000216 de Lutte Fase 1
Betreft zogenaamd “synergiekrediet” waarmee, conform raadsbesluit, fase I van Kwaliteitsimpuls De Lutte mogelijk wordt gemaakt. Inmiddels zijn de Essenweg en Lossersestraat gereed en is de herinrichting van de Dorpstraat in uitvoering. Restantkrediet is geoormerkt voor herinrichting dorpstraat, deel dat in 2020 wordt uitgevoerd.
7000217 Herinr. Gronausestraat Noord
Betreft een deel van het uitvoeringskrediet dat betrekking heeft op het bovengrondse deel van de herinrichting van de Gronausestraat Noord. Integraal onderdeel van de uitvoering van het centrumplan Losser. Uitvoering in 2020.
7000218 Herinr De Brink Kern Losser B16
Maakt deel uit van uitvoeringsprogramma centrumplan Losser. Planproces met eigenaren, huurders, ondernemers en bewoners (om ook particuliere investeringen te bewerkstelligen) is in 2019 opgestart en krijgt in 2020 een vervolg. Krediet wordt mede ingezet om dit proces aan te jagen.
7000219 Parkeerplaats sportpark t Wilpelo B16
Samenhang met GRP krediet 7000162, Hart v Ovd fase 2 rioolverv. Onderhavig krediet betreft herstel/herinrichting parkeerplaats ’t Wilpelo.
7000231 MIP KAD2017
Betreft zogenaamde ‘synergie’-krediet. Jaarlijks, bij de Voorjaarsnota, wordt het MIP geactualiseerd en wordt desgewenst een aanvullende toelichting in de voorliggende vergadering gegeven. Hiermee worden vervangingsinvesteringen mogelijk en wordt het mogelijk de in de paragraaf kapitaalgoederen beschreven strategie, om te komen tot een integrale en gebiedsgerichte aanpak, tot uitvoering te brengen. In dit geval is het krediet middels de Kadernota 2017 beschikbaar gesteld en aangewend voor de herinrichting van de Brinkstraat in 2020 als onderdeel van het centrumplan Losser.
7000239 Centrumplan Overdinkel
Gereed. De dekking van de kapitaallasten van dit krediet wordt gehaald uit de daarvoor ingestelde Reserve Investeringsbijdragen.
7000242 MIP vervangingsschijf 2019
Betreft zogenaamde ‘synergie’-krediet. Jaarlijks, bij de Voorjaarsnota, wordt het MIP geactualiseerd en wordt desgewenst een aanvullende toelichting in de voorliggende vergadering gegeven. Hiermee worden vervangingsinvesteringen mogelijk en wordt het mogelijk de in de paragraaf kapitaalgoederen beschreven strategie, om te komen tot een integrale en gebiedsgerichte aanpak, tot uitvoering te brengen. Krediet is aangewend voor vervangingsinvesteringen in het centrum van Losser, als onderdeel van de uitvoering van het centrumplan Losser.
7000245 Rioolreinigingsaanhanger
Investering wordt in 2020 gedaan.
7000260 Kwaliteitsimpuls De Lutte
Volledig geoormerkt voor fase II van de Kwaliteitsimpuls De Lutte. Wordt mede ingezet als cofinanciering voor subsidieverwerving Dorpsranden De Lutte en Gastvrij De Lutte.
7000261 Kwaliteitsimpuls parapluplan Losser
Volledig geoormerkt voor de uitvoering van het centrumplan Losser. Uitvoering in 2020.
7000264 Renovatie solo strengen
GRP-renovatie krediet. Is in voorbereiding, waarbij synergie met kleinschalige reparatie aan wegverharding wordt gezocht.
7000265 Renovatie solo strengen
GRP-renovatie krediet. Is in voorbereiding, waarbij synergie met kleinschalige reparatie aan wegverharding wordt gezocht.
7000267 Objectrenovaties E+M (Electrisch en Mechanisch: betreft renovatie van rioolgemalen)
GRP-renovatie krediet. Is in uitvoering.
7000272 Reparatie / onderhoud riolering
GRP-krediet. Is in voorbereiding.
7000274 Onderhoud 3700 inspectieputten
GRP-krediet. Is in voorbereiding.
7000276 Afkoppelkansen gemeentebreed
GRP-krediet. Aangewend voor meedere uitvoeringsprojecten waarbij afkoppelkansen zich voordeden, zoals Gronausestraat Zuid, Lossersestraat, Dorpstraat en centrumplan Losser.
7000277 Vervangen riolering en afkoppelen Iris-/Leliestraat
Project is in uitvoering. Projectnummer wordt ook gebruikt als werknummer waar inkomsten derden worden geboekt.
7000278 Rioolvergroting Oldenzaalsestraat tpv P. Schaafsplein
GRP-krediet. Gereed. Uitgevoerd als onderdeel van het centrumplan Losser.
7000284 Raadhuisstraat; Muchteweg-Kerkstraat
GRP-krediet. Gereed. Uitgevoerd als onderdeel van het centrumplan Losser.
7000286 Winkelcentrum De Brink
GRP-krediet. Geoormerkt voor afkoppelen verhard oppervlak i.c.m. revitalisering De Brink. Onderdeel van het centrumplan Losser.
7000291, 700293, 7000294, 7000305, 7000308, 7000309 Kleine herstel- en verbeteringsmaatregelen rioleringsstelsel
GRP-kredieten. Geoormerkt voor meerdere herstel- en verbeteringsmaatregelen op diverse locaties in het rioleringsstelsel.
7000297 Persleiding De Lutte Bentheimerstaat
GRP krediet tbv het verleggen van de persleiding De Lutte – Bentheimerstraat. Complex technisch probleem. Verschillende uitvoeringsvarianten zijn vergeleken. Momenteel wordt verder gewerkt aan nader onderzoek naar de beste oplossing.
7000298 Plechelmusstraat - Berging Erve Boerrigter
GRP-krediet. Maakt deel uit van Kwaliteitsimpuls De Lutte, onderdeel 'Ontvangstruimte Erve Boerrigter'/ Plechelmusstraat/Dorpsranden. Tevens ingezet als cofinanciering voor DPRA subsidie (klimaatadaptatie). Uitvoering in 2020.
7000302 Maatregelen wateroverlast Luttermolenveld
GRP-krediet. Samen met waterschap Vechtstromen worden momenteel plannen verder uitgewerkt. Uitvoering is mede afhankelijk van medewerking derden.
7000306, 7000307 Blauwe aders Invalsweg/Ruhenbergerweg en perceel Naafs
GRP-kredieten bedoeld voor de afvoer van afgekoppeld hemelwater uit de kern Overdinkel. Is in voorbereiding, doch uitvoering mede afhankelijk van nader te maken afspraken met derden.
7000316 Vervanging openbare verlichting 2019
Geoormerkt voor het vervanging van de openbare verlichting, meeliftend met grotere herinrichtingsprojecten.
7000336 Herinrichting buitenruimte Erve Boerrigter
Er is een externe bijdrage verworven van € 67.500. Cofinanciering en dekking vindt plaats vanuit de kredieten 700298 en 7000260.
7000339 Ondergrondse container B. Eekhoutstraat
In uitvoering
7000340 Kwaliteitsimpuls Glane
Eind 2019 zijn kosten gemaakt voor het actualiseren van de visie en kleine bijdragen aan inwonerinitiatieven. Dekking (€ 150.000) komt vanuit de Programma begroting 2020.
|
Toelichting:
Diverse vervangingen materieel Servicebedrijf (7000227, 7000321, 7000322, 7000331 t/m 7000335)
De genoemde uitgaven/investeringen zijn gedaan ter vervanging van gedateerd materieel. Doel van deze investeringen is het verbeteren en verduurzamen van het wagenpark / materieel. Tevens is daarin meegenomen dat het aantal voertuigen is verminderd en aangepast aan de behoefte van de uitvoering om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (SW-medewerkers) als groep in te kunnen zetten. Dit bevordert de motivatie (en vervolgens de productie) van de SW-medewerkers.
Door het verminderen en verkoop van “oude” diesel voertuigen en de aanschaf van electrische voertuigen wordt er een positieve bijdrage geleverd aan de CO2 uitstoot. De post wegenbelastingen is daardoor aanzienlijk gedaald.
7000241 en 7000320 Aansluiting BRP-digitale dienstverlening en RAAS server buza
In 2019 is de vervanging van de Basis Registratie Personen en het verder digitaliseren van de dienstverlening aan burgers verder opgepakt. Ook in 2020 zal dit verder worden gerealiseerd. Om de publieksdienstverlening voor de inwoners van Losser ook in Enschede mogelijk te maken is een aparte server aangeschaft.
7000337 Lossershoes zonwering grote zaal
De multifunctionele raadszaal in ’t Lossers hoes is voorzien van elektrisch bediende zonwering.
|
Bedragen x 1.000 euro Begroting 2019 (na wijziging) Realisatie 2019 Begrotingsafwijking 2019
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting categorieën uit Kadernota Rechtmatigheid 2015 van de commissie BBV
1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerealiseerde opbrengsten.
2. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
3. Mutaties in reserves waarover de raad wel heeft besloten, maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.
Bovenstaande kostenoverschrijdingen zijn hieronder weergegeven en nader toegelicht. Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar de toelichting op het overzicht van baten en lasten. De afwijkingen passen binnen het door de raad geformuleerde beleid en zijn daarmee rechtmatig. Met de vaststelling van deze jaarrekening worden de overschrijdingen formeel geautoriseerd.
Programma Sociaal
De negatieve afwijking op de storting ad € 211.000 is ontstaand doordat er in 2019 een dotatie van € 183.000 aan de reserve Gezond in de stad (Gids) heeft plaatsgevonden. Het betreft de niet bestede middelen 2019 voor dit onderdeel. We ontvangen deze middelen via de algemene uitkering. Verder heeft voor een bedrag van € 27.000 een verrekening met de reserve Meerjarenonderhoudsplan plaatsgevonden.
Programma Fysiek
De negatieve afwijking op de stortingen ad € 2.512.000 is ontstaan doordat:
Programma Dienstverlening
De overschrijding op de lasten is vooral het gevolg van de noodzakelijke extra toevoeging aan de voorziening pensioenen wethouders.
De negatieve afwijking op de stortingen komt neer op € 5.051.000. Winstneming op het grondbedrijf, een voordeel op het Sociaal domein en een aantal naar 2020 doorgeschoven incidentele budgetten verklaren in grote lijnen het resultaat.
Heffing Vpb
De overschrijding van het budget voor Vpb is veroorzaakt doordat niet alleen een voorlopige aanslag 2019 is betaald, maar ook de afrekening Vpb 2018.
WNT-verantwoording 2019 Gemeente Losser
Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de Gemeente Losser van toepassing zijnde regelgeving: het algemene WNT-maximum.
Het bezoldigingsmaximum in 2019 voor de gemeente Losser is € 194.000. Het weergegeven individuele WNT-maximum is berekend naar rato van de omvang (en voor topfunctionarissen tevens de duur) van het dienstverband, waarbij voor de berekening de omvang van het dienstverband nooit groter kan zijn dan 1,0 fte.
Bezoldiging leidinggevende topfunctionarissen
Bedragen in euro's | J. van Dam Gemeentesecretaris/ Algemeen directeur |
B. Pikula Griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2019 | 01/01/2019 - 31/12/2019 | 01/01/2019 - 31/12/2019 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | ja | ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 106.955 | 87.956 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 18.713 | 14.925 |
Subtotaal | 125.668 | 102.881 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 194.000 | 194.000 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | 0 | 0 |
Totale bezoldiging | 125.668 | 102.881 |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | n.v.t. | n.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | n.v.t. | n.v.t. |
Gegevens 2019 | ||
Duur dienstverband in 2019 | 01/01/2019 tot en met 31/12/2019 | 01/01/2019 tot en met 31/12/2019 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Gegevens 2018 | ||
Aanvang en einde dienstverband in 2018 | 01/01/2018 - 31/12/2018 | 01/01/2018 - 31/12/2018 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | ja | ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding | 103.661 | 84.856 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 17.467 | 14.058 |
Subtotaal | 121.128 | 98.914 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 189.000 | 189.000 |
Totale bezoldiging |
121.128 | 98.914 |
Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen die in 2019 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2019 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld, of die in eerdere jaren op grond van de WOPT of de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.