4. Financiële positie

Onderdelen van de financiële positie die worden toegelicht:

  • Overzicht van baten en lasten
  • Geprognosticeerde balans
  • Algemene risicoreserve
  • Staat van reserves en voorzieningen
  • Incidentele baten en lasten

 

4.1. Overzicht van baten en lasten

Omschrijving(bedragen x € 1.000)Realisatie 2018Begroting 2019Begroting 2020Begroting 2021Begroting 2022Begroting 2023
Lasten
Sociaal30.68932.19831.62531.49331.51731.833
Fysiek13.76121.91117.32015.74516.20416.408
Dienstverlening4.6004.6374.4844.5764.6514.707
Algemene dekkingsmiddelen802729629609575555
Overhead6.0006.9157.1487.2877.4227.563
Heffing VPB43131323333
Onvoorzien-3693682605966164
Totaal  Lasten55.48866.78861.49759.80260.46761.263
Baten
Sociaal8.4467.4867.4867.5367.6537.679
Fysiek9.69414.03811.7429.6439.3829.349
Dienstverlening816470329328335341
Algemene dekkingsmiddelen38.42840.93541.61342.07342.32843.358
Overhead199186183185189189
Onvoorzien122-680000
Totaal  Baten57.70563.04861.35259.76559.88560.916
Saldo Lasten en Baten2.217-3.740-145-37-582-347
Storting reserves
Sociaal3100000
Fysiek59868512121212
Dienstverlening02.0921.314878306418
Onvoorzien3.99800000
Totaal  Storting reserves4.6272.7761.326891319431
Onttrekking reserves
Sociaal634507253227227227
Fysiek7522.34546464643
Dienstverlening1.0233.6651.173655628508
Totaal  Onttrekking reserves2.4096.5171.472928900778
Saldo mutaties Reserves-2.2173.74014537582347
Totaal000000

4.2. Geprognosticeerde balans

Geprognosticeerde balans 2019-2024

Bedragen x 1.000 per 1/1

Balanspost

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Activa

 

 

 

 

 

 

Immateriele vaste activa

0

0

0

0

0

0

Materiele vaste activa

49.336

51.744

52.647

53.551

54.454 56.261

Financiele vaste activa

4.625

5.214

5.182

5.150

5.116 5.085

Totaal Vaste activa

53.961

56.958

57.829

58.700

59.570

61.346

 

 

 

 

 

 

 

Voorraden

2.293

3.312

2.438

57

-1.898 -4.364

Vorderingen (uitzettingen)

2.159

4.316

4.316

4.316

4.316

4.316

Liquide middelen

76

-312

-861

510

1.141

1.925

Overlopende activa

4.510

1.659

1.659

1.659

1.659

1.659

Totaal Vlottende activa

9.038

8.975

7.552

6.542

5.218

3.536

 

 

 

 

 

 

 

Totaal Activa

62.999 

65.933 

65.381

65.243

64.789

64.882

 

 

 

 

 

 

 

Passiva

 

         

Eigen vermogen

23.795

21.754

21.609

21.572

20.990

20.643

Voorzieningen

6.959

7.223

7.484

7.850

8.390

8.830

Vaste schulden

21.252

25.424

24.757

24.290

23.878

23.878

Totaal Vaste passiva

52.006

54.402

53.850

53.712

53.258

53.351

 

 

 

 

 

 

 

Vlottende Schulden

7.979

7.190

7.190

7.190

7.190

7.190

Overlopende passiva

3.014

4.341

4.341

4.341

4.341

4.341

Totaal Vlottende passiva

10.993

11.531

11.531

11.531

11.531

11.531

 

 

 

 

 

 

 

Totaal Passiva

62.999

65.933

65.381

65.243

64.789

64.882

Toelichting

Activa

Immateriële vaste activa
Mutaties op begrotingsniveau worden niet geraamd. Alleen het begrote verloop is zichtbaar gemaakt. De balans uit het jaarverslag 2018 is als uitgangspunt genomen. Daarop worden de begrote afschrijvingen in mindering gebracht.

Materiële vaste activa
Ook hier is als basis genomen de balans uit het jaarverslag 2018. Voorts is voor 2019 uitgegaan van investeringen in en voor de jaren daarna van € XX miljoen euro per jaar. Dit bedrag is gebaseerd op de gemiddelde investeringen van de jaren 2013-2018.

De verschillen in de voorgenomen investeringen worden veroorzaakt door de inbreng van de restant kredieten die in het verleden zijn verleend (onder andere riolering).

Voor het verloop van het EMU saldo wordt voorts vermeld dat het verloop van de boekwaarde (x € 1.000) als volgt valt weer te geven:

Boekwaarde per 1-1-2019

49.336 

Afschrijving

-2.097 

Voorgenomen investeringen

4.504 

Boekwaarde per 1-1-2020

51.744 

Afschrijving

-2.625 

Voorgenomen investeringen

3.528 

Boekwaarde per 1-1-2021

52.647 

Afschrijving

-2.944 

Voorgenomen investeringen

3.848 

Boekwaarde per 1-1-2022

53.551 

Afschrijving

-3.262 

Voorgenomen investeringen

4.165 

Boekwaarde per 1-1-2023

54.454 

Afschrijving

-2.097 

Voorgenomen investeringen

3.904 

Boekwaarde per 1-1-2024

56.261 

Financiële vaste activa

Deze post bestaat uit 3 onderdelen, te weten

  • Deelnemingen
  • Gemeenschappelijke regelingen
  • Overige langlopende geldleningen

Er worden weinig mutaties verwacht ten aanzien van de aandelen. Om deze reden is het gemiddelde van de laatste vijf jaren opgenomen. Dit geldt ook voor de gemeenschappelijke regelingen. Voor de leningen is van de gemiddelde daling van de laatste vijf jaren uitgegaan.

Voorraden
Op basis van de geactualiseerde bouwgrondexploitaties is de voorraad gronden in beeld gebracht. Door de verwachte verkoop van gronden in met name de Saller ontstaan op termijn negatieve boekwaardes (diverse complexen sluiten winstgevend).

Het verloop kan als volgt worden weergegeven (x € 1.000):

Boekwaarde 1-1-2019

2.614

Lasten

3.876 

Opbrengst verkopen

3.177 

Boekwaarde 1-1-2020

3.312 

Lasten

2.916 

Opbrengst verkopen

3.790 

Boekwaarde 1-1-2021

2.438 

Lasten

1.000 

Opbrengst verkopen

3.381 

Boekwaarde 1-1-2022

57 

Lasten

917 

Opbrengst verkopen

2.872 

Boekwaarde 1-1-2023

-1.898 

Lasten

634 

Opbrengst verkopen

3.101 

Boekwaarde 1-1-2024

-4.364 

Vorderingen

Bij de Vorderingen is uitgegaan van het gemiddelde van de balansen 2012-2018.

Liquide middelen
Liquide middelen is gebruikt als sluitpost, om activa- en passivazijde aan elkaar gelijk te maken.

Overlopende activa
Bij Overlopende activa is het gemiddelde genomen van de balansen 2012-2018.

Passiva

Eigen vermogen
Het verloop van de balanspost Eigen vermogen is, conform de mutaties zoals die in de financiële administratie opgenomen zijn, verwerkt. Deze mutaties zijn conform de eerder door de gemeenteraad genomen besluiten.

Voorzieningen
Het verloop van de post voorzieningen is conform de huidige besluitvorming geraamd en betreft het verloop van de voorziening pensioenen wethouders, riolering en reiniging.

Vaste schulden
De prognose met betrekking tot deze post is ontleend aan de leningenadministratie.

Vlottende schulden
Bij Vlottende schulden is het gemiddelde genomen van de balansen 2012-2018.

Overlopende passiva
Bij Overlopende passiva is het gemiddelde genomen van de balansen 2012-2018.

Berekening EMU-saldo

In het verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een aangesloten land maximaal 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) mag bedragen. Het EMU-tekort wordt bepaald door een gezamenlijk tekort van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen. Gemeenten dienen in de begroting een raming van het eigen EMU-saldo op te nemen. De Nederlandse gemeenten mogen gezamenlijk maximaal 0,38% van het tekort veroorzaken. Dit is vastgelegd in de wet Houdbare overheidsfinanciën. De totale norm wordt verdeeld in referentiewaarden over alle gemeenten.

De referentiewaarden zijn gepubliceerd in de septembercirculaire 2019. De actuele referentiewaarde voor Losser is € 2.411.000. Met een berekend Emu-saldo van € 8.104.000 in 2019 zitten we daarboven. Dit komt enerzijds door het het dekken van het tekort in de Programmabegroting 2019 uit de algemene risicoreserve en anderzijds door een aantal incidentele uitgaven zoals de vorming van de reserve omgevingswet. Anderzijds wordt het negatieve Emu-saldo beïnvloed door nieuwe investeringen zoals de verbouw van het Twents Carmel College en de nieuwbouw van de sporthal. 

In de jaren 2020 en 2021 is het berekende Emu-saldo positief en blijven we dus (ruimschoots) binnen de referentiewaarde.

 

 

 

2019

(x € 1.000)

2020

(x € 1.000)

2021

(x € 1.000)

 

Omschrijving

Volgens realisatie 2019 

Volgens begroting 2020

Volgens begroting 2020

1

Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c)

-3.661 

-145

-37 

2

Mutatie (im)materiële vaste activa

4.009 

1.013 

1.497 

3

Mutatie voorzieningen

264 

261 

366 

4

Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie)

698 

-874 

-2.381 

5

Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Berekend EMU-saldo

-8.104 

-23 

1.212

4.3. Algemene risicoreserve

(Bedragen x € 1.000)

Algemene risicoreserve

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal algemene reserve

9.097 

11.483 

11.612

11.825 

11.492

 waarvan Reserve Kulturhus

-100 

-98 

-98 

-98 

-98

 

 

 

 

 

 

Stortingen

 

 

 

 

 

Resultaat begroting voorgaande jaren (Programmabegroting 2019)

 

 

662 

852 

852

Resultaatbestemming 2018

2.922 

0

Totaal stortingen

2.922 

662 

852 

852

 

 

 

 

 

 

Onttrekkingen

 

 

 

 

 

Resultaat begroting voorgaande jaren (Programmabegroting 2019)

 

-4

     

Duurzaamheid

24 

0

Bijdrage tekort Kulturhus

100 

98 

98 

 98

98

Amendementen voorgaande jaren

 

45

35

35

35

Totaal onttrekkingen

124 

139

133

133

133

 

 

 

 

 

 

Stand ultimo jaar

11.895 

11.345 

 12.141

12.544

12.211

Resultaat Voorjaarsnota 2019

-412 

-754 

-702 

-958 

-655

Resultaat Meicirculaire 2019

781

 

 

 

 

Resultaat Programmabegroting 2020

 

1.022

385

-94

-655

Stand na verwerking resultaat PB 2020-2023

11.483 

11.613 

11.825 

11.492 

11.392

4.4. Staat van reserves en voorzieningen

Reserves

(Bedragen x €1.000)

Omschrijving  Stand 31-12-2019Rente-toevoe-gingen 2020Stortin-gen 2020Onttrek-kingen 2020Eind-stand 2020Eind-stand 2021Eind-stand 2022Eind-stand 2023
Fysiek
Afboeking grondBR250000250250250250
DuurzaamheidBR410000410410410410
Herinrichten BeuningenBR4000040404040
Reserve aanschaf SquidBR7000070707070
Reserve Dorpsvisies 2008BR50005555
Reserve Gebouwen MOPBR7220041680639598556
Reserve GrondexploitaiteBR835000835835835835
Reserve omgevingswetBR985000985985985985
Reserve Onderhoud WegenBR1.4330001.4331.4331.4331.433
Reserve Verv. Lampen OVBR38012050627588
Totaal  Fysiek4.788012414.7594.7304.7014.672
Sociaal
Afb boekw sporthalBR450000450450450450
Applicatie sociaal domeinBR300000300300300300
FrictiekostenBR344000344344344344
Fundamentgelden muziekonderwijsBR2300230000
Gezond in de stadBR6600066666666
Inburgering StatushouderBR174000174174174174
Reserve impuls brede school 2009BR177000177177177177
Reserve Kulturhus OverdinkelBR12000101101009080
Reserve MOP onderwijs.'10BR9900099999999
Reserve NASB '08+'09BR5800058585858
Sociaal domeinBR570000570570570570
Totaal  Sociaal2.38000332.3472.3372.3272.317
Dienstverlening
Aansluiting BRP-digitale dienstverleBR3500088263175880
Algemene reserveAlg11.48301.3141.18411.61311.82511.49211.392
Individueel LoopbaanbudgetBR4000040404040
Invest BijdragenBR2.498001262.3712.2482.1262.006
Reserve conjunctuur/frictiefondsBR138000138138138138
Reserve Organisatie ontwikkelingenBR3800038383838
Reserve ReferendaBR4000040404040
Totaal  Dienstverlening14.58701.3141.39814.50314.50513.96213.654
Totaal - Generaal21.75401.3261.47221.60921.57220.99020.643

Toelichting

In de stand 31-12-2019 zijn de werkelijke stortingen en onttrekkingen van 2019 niet meegenomen.

Voor de mutaties in 2020 wordt verwezen naar de toelichting van het desbetreffende programma in hoofdstuk 2.

Programma Fysiek

Reserve afboeking grond
Losser heeft samen met de regiogemeenten verder gewerkt aan het bieden van inzicht in de gevolgen van de over programmering woningbouw. Naar verwachting is een substantieel deel van de programmering hard. Omdat de mogelijkheid bestond dat besluitvorming over de Woonvisie een nadelige invloed had op het weerstandsvermogen, is om die reden besloten om een bedrag van € 750.000 uit het jaarrekening resultaat 2015 te bestemmen. Van dit bedrag is in de jaarrekening 2017 € 500.000 vrijgevallen zodat de stand van deze reserve momenteel nog € 250.000 bedraagt.

Reserve duurzaamheid
De raad heeft op 13 november 2017 de motie aangenomen om een reserve Duurzaamheidsfonds te vormen en een storting van € 500.000 te doen. Huidige stand van deze reserve is € 410.000.

Reserve herinrichting Beuningen
De raad heeft op 13 november 2017 de motie aangenomen om voor dit doel een bedrag van € 40.000 op te nemen bij de bestemming het jaarrekeningresultaat 2017.

Reserve aanschaf Squid
Het beschikbare budget voor de aanschaf van Squid is in 2016 overgeheveld naar 2017. De aanschaf heeft echter ook niet in 2017 plaatsgevonden en voor het beschikbare budget is daarom een aparte reserve gevormd.

Reserve dorpsvisies 2008
Op 30 juni 2009 heeft de gemeenteraad bij bestemming van het jaarresultaat 2008 besloten tot het instellen van deze bestemmingsreserve à € 128.000. De leefbaarheid van de kerkdorpen en burgerparticipatie zijn speerpunten uit het collegeprogramma. Hiertoe zijn samen met burgers dorpsvisies opgesteld en is door de raad middels amendement bij de voorjaarsnota op 24 juni 2008 budget voor de uitvoering beschikbaar gesteld. Op de resterende gelden ligt nog geen beslag. 

Reserve M.O.P. gebouwen
Op 20 december 2011 heeft de gemeenteraad op basis van de najaarsnota besloten tot het instellen van een reserve voor de M.O.P. gebouwen, inclusief de gebouwen van het onderwijs. Dit omdat het M.O.P. meerjarig is onderbouwd en planmatig wordt weggezet. De reserve valt onder twee programma's. Eventuele tekorten en overschotten worden aan het einde van het jaar met de reserve verrekend. 

Reserve grondexploitatie
De grondexploitatie is een vrij risicovolle activiteit. Om deze risico’s op te kunnen vangen, zonder de algemene risicoreserve aan te moeten spreken, is in 2007 door uw raad besloten een reserve grondexploitatie te vormen. Hierbij is bepaald dat indien het jaarresultaat van de overige gemeentelijke activiteiten een negatief saldo vertoont, dit eerst wordt aangevuld. Het meerdere wordt voor 50% bestemd voor de algemene reserve en de andere 50% voor de reserve grondexploitatie. In geval van een tekort op de grondexploitatie wordt dit eerst ten laste van deze reserve gebracht, een eventueel resterend tekort komt ten laste van de algemene middelen. Op dit moment is de stand € 915.000.

Reserve omgevingswet
Bij de Bestuursrapportage 2016 is besloten om € 200.000 uit het resultaat te reserveren voor de implementatie van de omgevingswet. Hieraan wordt incidenteel in 2017 en 2018 het resterende budget voor de omgevingswet toegevoegd. Begin dit jaar is een implementatieplan opgesteld voor de omgevingswet. Ook is daarbij voor de komende jaren een raming van de totale kosten gemaakt. Die worden geschat op € 985.000. In de Voorjaarsnota 2019 is het extra bedrag toegevoegd aan deze reserve zodat het geraamde bedrag van € 985.000 beschikbaar is.

Reserve onderhoud wegen
Tijdens de bezuinigingsoperatie in mei 2009 is besloten, dat de jaarbudgetten van onderhoud wegen volledig voor dit doel kunnen worden aangewend. Dat betekent dat een overschot via deze reserve beschikbaar blijft en tekorten hieruit onttrokken kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat bij doorgeschoven werkzaamheden of onvoorziene uitgaven geen problemen ontstaan bij de financiering. Inzet van deze reserve vindt plaats via het MIP (Integraal Meerjaren Investerings- en Onderhoudsprogramma voor de Openbare Ruimte). Huidige stand van de reserve is € 1.433.000.

Reserve vervanging lampen Openbare Verlichting
Deze reserve is bedoeld voor de 4-jaarlijkse vervanging van de lampen van de openbare verlichting. Jaarlijks wordt een bedrag van € 12.500 gereserveerd. Het maximum saldo van de reserve is bepaald op € 50.000. Momenteel is € 38.000 beschikbaar.

Programma Sociaal

Reserve boekwaarde sporthal
Met de vaststelling van de Bestuursrapportage 2016 is besloten € 450.000 apart te zetten voor de afboeking van de boekwaarde van sporthal de Fakkel op het moment dat er een nieuwe sporthal wordt gebouwd. 

Reserve applicatie Sociaal domein
Het is belangrijk dat binnen het sociaal domein op een integrale wijze kan worden gewerkt. De applicatie van Centric faciliteert deze wijze van werken, onder andere doordat een integraal klantbeeld leesbaar is. Implementatie van de applicatie leidt tot betere dienstverlening. Geschatte kosten € 300.000.

Reserve frictiekosten
Op het onderdeel 'Sociaal domein', specifiek de drie decentralisaties, is in 2015 een voordelig resultaat geboekt. Bij de implementatie en uitvoering van de nieuwe taken in het Sociaal Domein, wordt gaandeweg duidelijk dat het naar alle waarschijnlijkheid niet voor alle medewerkers haalbaar is om aan de daarbij behorende eisen (kennis en vaardigheden) te voldoen. Dit leidt tot frictiekosten waarvoor een bedrag van € 500.000 bij de jaarrekening 2015 is gereserveerd. Een deel van dit geld is besteed en wordt ook de komende jaren voor dit doel ingezet. Huidige stand is € 344.000.

Reserve fundamentgelden muziekonderwijs
Bij de resultaatbestemming van 2017 is besloten de te veel betaalde gelden over de jaren 2014 en 2015 van de stichting Fundament die zijn terggevorderd te bestemmen. Het resterende bedrag ad € 23.000 is nodig in 2020 om het tekort op het muziekonderwijs te compenseren. 

Reserve Gezond in de stad
De gemeente Losser heeft via de decentralisatie-uitkering GIDS (Gezond In De Stad) middelen ontvangen voor de (periode 2015-2017 om de aanpak van gezondheidsachterstanden verder vorm te geven. Bij de resultaatbestemming 2015 is besloten het ontvangen bedrag 2015 te reserveren. Momenteel bedraagt de reserve € 66.000. 

Reserve inburgering statushouders
Voor de huisvesting van statushouders heeft de gemeente in de loop van 2017 eenmalige middelen ontvangen. Deze middelen zijn bedoeld voor de integratie van statushouders, waaronder participatie en taalonderwijs. Middels een aangenomen amendement is voorgesteld bij de jaarrekening 2017 het niet bestede bedrag ad € 174.000 in een reserve te bestemmen.

Reserve impuls brede school 2009
In maart 2009 is een meerjarig convenant met het rijk gesloten om deel te nemen aan de impuls om combinatiefuncties mogelijk te maken. De doelstelling van het rijk hiermee is om tenminste 2.500 combinatiefuncties te realiseren. Een combinatiefunctie is een functie waarbij een werknemer in dienst is bij 1 werkgever maar werkzaam is voor twee of meer sectoren. Losser heeft gekozen voor een samenwerking tussen onderwijs, sport en/of cultuur. Via de algemene uitkering ontvangen we budget voor 3,9 fte. Het niet gebruikte budget wordt in de reserve gestort en eventuele tekorten worden uit de reserve gedekt. Op dit moment is de stand € 177.000. 

Reserve bouw Kulturhus Overdinkel
Op 19 maart 2013 heeft de raad de nieuwe uitgangspunten voor deze beschikbare reserve gesteld. De beschikbare € 400.000 is beschikbaar voor de inrichting van de openbare ruimte in relatie tot het Kulturhus Overdinkel. In 2016 zijn daarom de kosten voor de realisatie van het centrumplein Overdinkel verrekend met deze reserve. De huidige stand is € 120.000 en dit bedrag is beschikbaar voor onderhoud de komende vijftien jaar.

Reserve M.O.P. onderwijs '10
Zie onderbouwing ‘Reserve M.O.P. gebouwen’.

Reserve Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB)
De gemeente heeft gedurende de periode 2008 - 2012 hiervoor middelen ontvangen via de algemene uitkering. Met de Vereniging Sport en Gemeenten is een convenant gesloten voor de uitvoer van diverse beweeginterventies. De budgetten hiervoor zijn in de begroting opgenomen. Met toestemming van de Vereniging Sport en Gemeenten wordt het restant van deze reserve uitgegeven in de jaren 2015-2017 omdat de provincie begin 2013 in het kader van de € 1.- regeling € 45.000 subsidie heeft verleend voor sport- en beweegactiviteiten. Het verschil budget en realisatie wordt aan het eind van het jaar verrekend met de reserve. Huidige stand van de reserve is € 58.000.

Reserve sociaal domein
Op het onderdeel 'Sociaal domein', specifiek de drie decentralisaties, is in 2015 een voordelig resultaat geboekt. Vanwege de onzekerheid die bestaat over de ontwikkeling van de uitgaven en inkomsten binnen het 'Sociaal domein', is besloten om € 1.000.000 te bestemmen voor de vorming van een reserve 'Sociaal domein'. De kosten van pilots in het Sociaal domein worden ten laste van deze reserve gebracht. huidige stand is € 570.000.

Programma Dienstverlening

Reserve aansluiting BRP-digitale dienstverlening
Bij de resultaatbestemming van 2017 is besloten een reserve in te stellen ter dekking van de kosten voor de aansluiting bij de applicatie iBurgerzaken. Het bedrag van € 438.000 is bestemd voor de aanschaf van de applicatie en de te maken projectkosten en de kosten voor het trainen van de medewerkers. Daarnaast wordt de digitale dienstverlening richting Losserse burgers uitgebreid en de aansluiting met de BRP gerealiseerd. Momenteel is € 350.000 beschikbaar.

Algemene reserve
De algemene reserves zijn alle reserves, niet zijnde bestemmingsreserves, die zijn bedoeld als buffer (weerstandscapaciteit) voor het opvangen van financiële tegenvallers. Voorbeelden hiervan zijn een tekort op de jaarrekening en niet voorzienbare risico's. Een toelichting op de algemene reserve is hierboven opgenomen. 

Reserve Individueel Loopbaanbudget
Gelet op de overschrijding in het afgelopen jaar en de verwachting dat de noodzaak voor opleidingen de komende jaren groot is, is het noodzakelijk hiervoor gelden beschikbaar te hebben. Daarvoor is deze reserve gevormd. De hogere kosten die verwacht worden vinden hun oorsprong onder andere in de drie decentralisaties, Expeditie Losser en veranderende wet- en regelgeving zoals de Omgevingswet die aanstaande is. Momenteel bedraagt de reserve € 40.000. 

Egalisatiereserve investeringsbijdragen
Op grond van BBV 2004 mochten bijdragen uit eigen reserves in investeringen met een economisch nut niet in mindering worden gebracht op de boekwaarde van de investeringen. Hier is sprake van een zogenaamde bruto verantwoording. In de praktijk houdt dat in, dat (een deel van) de jaarlijkse afschrijvings- en rentekosten gedekt wordt door jaar een stukje van deze reserve voor dat doel in te zetten. De jaarlijkse vrijval van deze reserve vindt plaats op basis van de afschrijvingstermijn van het betreffende activum. Hierbij wordt ook rekening gehouden met rente, zodat een en ander hetzelfde effect heeft als een netto verantwoording, zij het dat de vrijval op grond van de regelgeving niet geschiedt via het betreffende product (functie), maar via mutatie reserves en op deze wijze dus via de bestemmingen. Inzet van deze reserve wordt ook aangemerkt als structurele dekking. Huidige stand is € 2,498 mln.

Reserve conjunctuur/frictiefonds
Op 12 mei 2009 heeft de raad bij het vaststellen van de bezuiniging besloten tot het instellen van een conjunctuur-/frictiefonds in 2010 van € 1.000.000. Deze is bedoeld voor het opvangen van tijdelijke, conjuncturele tegenvallers, waarbij te denken valt aan bijvoorbeeld niet door het rijk gecompenseerde uitkeringsgelden en teruglopende leges. Tevens bedoeld voor opvang frictiekosten in de vorm van eenmalige personele effecten als uitvloeisel van de organisatorische aanpassingen. Ook de samenwerking met Enschede en het GBT en de daaruit voortvloeiende frictiekosten vallen hieronder. De reserve bedraagt € 138.000.

Reserve Organisatie ontwikkelingen
Deze reserve is bedoeld voor dekking van risico's voortvloeiende uit mogelijk verplichtingen en kosten als gevolg van het organisatie ontwikkel traject. Deze reserve is in 2008 ontstaan. Nadien heeft geen onttrekking plaatsgevonden. 

Reserve referenda
Bij de Bestuursrapportage 2016 is besloten € 40.000 apart te zetten voor de organisatie van referenda.

Voorzieningen

(Bedragen x € 1.000)

Bedragen * 1000 EuroStand  31-12-2019Bestedingen 2020Stortingen 2020Eindstand 2020Eindstand 2021Eindstand 2022Eindstand 2023
Fysiek
Voorz. Reiniging5568964531495448413
Voorz. Riolering2.6523553692.6662.7963.1113.315
Totaal  Fysiek3.2084444323.1973.2913.5593.727
Sociaal
Herstructurer.Ontmanteling Top Craft19200192192192192
Totaal  Sociaal19200192192192192
Dienstverlening
Voorz. pensioenen wethouders3.78002724.0514.3234.5954.867
Voorz. uitstroom personeel440044444444
Totaal  Dienstverlening3.82402724.0964.3674.6394.911
Totaal7.2234447047.4847.8508.3908.830

Toelichting

In de stand 31-12-2019 zijn de werkelijke stortingen en onttrekkingen van 2019 niet meegenomen.

Voor de mutaties in 2020 wordt verwezen naar de toelichting van het desbetreffende programma in hoofdstuk 2.

Fysiek

Voorziening Reiniging 
Het saldo van deze voorziening is de afgelopen jaren in de tarieven verwerkt. Op deze wijze worden behoudens (autonome) kostenstijgingen, onregelmatige schommelingen in de tarieven beperkt. De afspraak is om deze voormalige reserve af te bouwen naar maximaal € 500.000, waarbij tevens rekening gehouden moet worden met de jaarlijkse storting vanaf 2018 van € 35.000 voor toekomstige vervanging van de ondergrondse containers. De huidige stand van de voorziening is € 721.000. Per eind 2020 is de voorziening naar verwachting op ruim € 555.000. Mede met het oog op de jaarlijkse reservering voor vervanging van ondergrondse containers stellen wij voor het meerjarige beeld bij de voorjaarsnota 2020 in beeld te brengen. 

Voorziening Riolering
De hoogte van het rioolrecht is gebaseerd op het kostendekkingsplan dat onderdeel is van het vernieuwde Gemeentelijke Rioleringsplan (vGRP) dat in maart 2018 is vastgesteld. De hoogte van de (noodzakelijke) voorziening is betrokken bij de samenstelling van dit vGRP.

Sociaal

Ontmanteling Top Craft 
Op basis van de notitie "Mensenwerk" hebben de drie deelnemende gemeenteraden in december 2011 besloten om de huidige uitvoeringsstructuur van zowel Gr-Wot als het uitvoeringsbedrijf Top Craft te ontmantelen en over te gaan tot separate uitvoering van de WSW door de drie afzonderlijke gemeenten. Als gevolg van deze beslissing is in de jaarrekening 2011 van Top Craft BV en het Gr-Wot een voorziening "Herstructurering/ontmanteling" gevormd van € 8,3 miljoen ter dekking van toekomstige kosten die verband houden met de herstructurering. Voor Losser resulteerde dit tot het vormen van een voorziening ter hoogte van € 2,6 miljoen. De mutaties zijn tot en met 2018 verwerkt. De stand van het Losserse deel van de voorziening bedraagt ruim € 191.000. De herstructureringskosten bestaan voor een groot deel uit wachtgeldregelingen en reïntegratiekosten. De wachtgeldregeling heeft een duur van vijf jaar. De mutaties in de herstructureringskosten zijn ingeschat en leiden tot een jaarlijkse daling van deze voorziening.

Bestuur en Dienstverlening

Voorziening pensioenen wethouders 
Op grond van BBV dient voor de pensioenverplichtingen, die de gemeente Losser heeft tegenover bestuurders en oud-bestuurders dan wel tegenover hun nabestaanden, een voorziening te worden gevormd. Op basis van actuariële berekeningen wordt er jaarlijks beoordeeld of deze voorziening nog toereikend is. Uitkeringen van de pensioenen vinden jaarlijks plaats uit de voorziening en via de exploitatie wordt deze voorziening aangevuld tot de noodzakelijke omvang.

Voorziening uitstroom personeel 
Door uitstroom van een personeelslid is er een personele verplichting ontstaan tot en met 2021. Jaarlijks vindt er een uitkering plaats uit deze voorziening.

4.5. Incidentele baten en lasten

(Bedragen x € 1.000)

Specificatie incidentele baten en lasten

2020

2021

2022

2023

Specificatie lasten 

 

 

 

 

Programma Sociaal

 

 

 

 

Bijzondere bijstand

100

-

-

-

Bijdrage hockeyclub Losser

100

     

Tillift zwembad

6

     

Actieprogramma Recreatie en Toerisme

30

-

-

-

Bijdrage Dinkel Survival Runners

18

 

-

-

Coördinator Trefhuus

30

20

   

Haalbaarheidsonderzoek smokkel- en textielmuseum

10

     

Productontwikkeling Twents Blokje Om

5

     

Sociaal medische indicatie Kinderopvang

10

     

Landelijke vreemdelingenvoorzieningen

-6

-5

   

Verhoging taalniveau statushouders

26

     

Gezond in de Stad

9

     

Extra subsidie VVV

25

     

Programma Fysiek

 

 

 

 

Woonvisie 2020

25

 

-

-

Ommetje vm. vuilstort Tiekerveen

5

-

-

-

Verlenging BOA's handhaving blauwe zone

4

-

-

-

Programma Bestuur en dienstverlening

       

Organisatie verkiezingen

  25    

Extra kosten taxaties GBT

50      

Dekking Ipads / burg.particip.

12 12 12  

Inzet burgerparticipatie

40      

Tijdelijke uitbreiding applicatiebeheer

35      

Personeel

95      

Totaal incidentele lasten

629 81 12 0

 

 

 

 

 

Specificatie baten 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal incidentele baten

0

0

0

0

Totaal incidentele baten en lasten

629

81 12 0