|
Hieronder wordt per product een toelichting gegeven op de afwijkingen tussen de begrote en gerealiseerde baten en lasten. De toelichting wordt gegeven op hoofdlijnen en is daarom niet (altijd) terug te lijden nar de exacte bedragen in de tabellen.
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen die hierboven worden gepresenteerd zijn:
|
Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden (in tegenstelling tot de specifieke dekkingsmiddelen).
Gemeenten mogen zelf bepalen hoe zij de algemene dekkingsmiddelen in de begroting opnemen. Het overzicht moet in ieder geval de volgende onderdelen bevatten:
Mede door de bijdrage uit het Fonds tekort gemeenten ontvangen we bijna € 80.000 meer uit het Gemeentefonds dan geraamd. Ook de OZB-opbrengsten zijn, door een hoger aantal eenheden (woningen) dan vooraf werd ingeschat, hoger dan geraamd. Het totale voordeel van € 130.000 wordt echter teniet gedaan door nadelen uit de dividendontvangsten en de financieringsfunctie. De dividendopbrengst valt lager uit omdat we de verwachte dividendopbrengst van Twence over 2018, geraamd op € 200.000, pas in 2019 ontvangen. De rest van de dividendontvangsten valt hoger uit dan geraamd.
De financieringsfunctie valt bijna € 170.000 lager uit omdat we in de Jaarrekening hebben gerekend met een omslagpercentage van1,5%, terwijl we in de Begroting 2018 nog uitgingen van 2%. Tegenover dit nadeel staat overigens wel een voordeel op de producten die immers voor een lager rentepercentage worden belast.
Hieronder worden per product de afwijkingen toegelicht.
|
Toelichting:
Lasten
De uitgaven, vooral voor cofinanciering, blijven met € 10.000 een fractie achter bij de raming.
Baten
We hebben, naast de in de Begroting geraamde kosten voor het Smokkelproject, ook een bijdrage van afgerond € 45.000 ontvangen voor dit project, die niet geraamd was. Het andere deel van het voordeel betreft een bijdrage van bijna € 20.000 die we in het kader van Leader hebben ontvangen en die eveneens niet geraamd was. De uitgaven, vooral voor cofinanciering, blijven met € 8.000 een fractie achter bij de raming.
Daarmee komt het totale voordelig saldo voor dit product op € 73.000.
|
Toelichting:
Het voordeel op dit product bedraagt € 84.000 en is vooral het gevolg van een hoger dan verwachte opbrengst verkoop groenstroken.
|
Toelichting:
Voor het grondbedrijf is een nadelig resultaat van € 350.000 ontstaan doordat bij de voorjaarsnota was uitgegaan van een winstneming van € 700.000, die voor de helft ten gunste zou komen aan de reserve grondexploitatie en voor de andere helft aan de algemene risicoreserve. Omdat op dat moment de reserve grondbedrijf aan het door de Raad ingestelde maximum van € 1 miljoen zat, zou de helft voor de reserve grondexploitatie vrijvallen ten gunste van het rekeningresultaat 2018. Eind 2018 is echter de grondexploitatie wonen aan de Dinkel door de Raad vastgesteld met een bijdrage van € 608.000 uit de reserve grondexploitatie om het verwachte verlies op deze grondexploitatie te dekken. Inmiddels heeft de actualisatie van de grondexploitaties voor Wonen aan de Dinkeldal geleid tot een aanpassing van de grondprijzen en daarmee ook de benodigde verliesvoorziening; deze kan worden teruggebracht naar € 277.000. Desondanks blijft hierdoor de reserve grondexploitatie onder het vastgestelde maximum en wordt de werkelijke winstneming van € 500.000 voor de helft aan beide genoemde reserves toegevoegd en valt er niets ten gunste van het rekeningresultaat 2018 vrij.
|
Toelichting:
Lasten
De kosten voor handhaving zijn beperkt gebleven doordat een lagere bijdrage aan de RUD verschuldigd was, dan voorheen was ingeschat. Daarbij speelt tevens mee dat er sprake was het minder kunnen inhuren van personeel via de RUD. Er was een gebrek aan capaciteit binnen de andere Twentse gemeenten. Dit betekent dat hierdoor minder uren zijn afgenomen van de RUD en daarmee ook de bijdrage lager is geweest.
|
Toelichting:
Het voordelige saldo van dit product (€ 284.000) is veroorzaakt doordat enkele werkzaamheden zoals het Parapluplan Losser (€ 75.000) en flankerend beleid (€ 200.000) nog niet zijn uitgevoerd. Deze budgetten worden meegenomen naar volgend jaar. Het saldo op de baten is het gevolg van niet begrote legesopbrengst ruimtelijke ordening (voordeel € 17.000).
|
Toelichting:
Baten
Het positieve resultaat van dit product (€ 357.000) is vooral ontstaan doordat er een aantal bijzondere omgevingsvergunningen zijn aangevraagd met leges boven € 30.000. Dit zijn aanvragen die nauwelijks voorkomen binnen onze gemeente. Hierbij gaat het met name om Zonnepark Overdinkel (leges € 51.800), Zonnepark Drielandweg (€ 187.700), verbouwen School Oranjestraat 2 (€ 30.200), bouwen 13 woningen Saller (€ 35.200) en bouwen woning Daminksweg 1 (€ 35.800).
|
Toelichting:
De betaalde bijdrage aan de Regio Twente valt lager uit dan begroot. Omdat de te ontvangen bijdrage van de Provincie pas in de loop van 2019 zal worden uitbetaald, ontstaat er in 2018 een nadeel aan batenkant.
|
Toelichting:
Het resultaat op het product Afval (€ 87.000 positief) is verrekend met de hiervoor ingestelde voorziening reiniging; de saldi binnen dit programma ontstaan doordat in de kostendekkendheid van deze producten ook de te verrekenen BTW en de kosten voor kwijtschelding worden meegenomen. Deze kosten, die eveneens onderdeel zijn van de kostendekkendheidsbepaling van dit product, zijn hier niet zichtbaar maar worden elders zijn verantwoord.
Een deel van het product Afval wordt betrokken bij de bepaling van de tarieven en de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing. Het andere deel dat wordt daar niet in meegenomen. Voor het deel dat wel onderdeel uitmaakt van de tariefbepaling is het resultaat als volgt weer te geven:
Resultaat afval | Begroting | Realisatie | Verschil |
Lasten | 1.830 | 1.997 | -167 |
Baten | 2.115 | 2.391 | 276 |
Subtotaal | 285 | 394 | 109 |
Verrekening met voorziening (lasten) | 35 | 57 | -22 |
Saldo product afval t.b.v. heffing | 250 | 337 | 87 |
Kwijtschelding (armoedebeleid) | -78 | -57 | 21 |
Te verrekenen BTW | -172 | -280 | -108 |
Totaal | 0 | 0 | 0 |
Het voordeel ten opzichte van de begroting is vooral ontstaan door:
Per saldo heeft dit resultaat er toe geleid dat er een bijdrage aan de voorziening Reiniging kon worden gedaan van € 56.000; hierin zit conform begroting een storting van € 35.000 voor de toekomstige vervanging van de ondergrondse afvalcontainers.
Naast het saldo afval dat onderdeel is van de afvalstoffenheffing, maakt de plaagdierbestrijding ook onderdeel uit van het product Afval:
Totaal afval | Begroting | Realisatie | Verschil |
Saldo product Afval t.b.v. heffing | |||
- lasten | 1.865 | 2.054 | 189 |
- baten | 2.115 | 2.391 | 276 |
250 | 337 | 87 | |
Plaagdierbestrijding | . | ||
- lasten | 12 | 10 | -2 |
- baten | 2 | 0 | 2 |
Totaal product Afval | 260 | 347 | 87 |
|
Toelichting:
Het nadelige saldo aan lastenkant is ontstaan doordat een training aan medewerkers van het servicebedrijf is gegeven waarmee in de begroting geen rekening is gehouden. Aan batenkant zijn er geen kosten bij derden in rekening gebracht, zodat de begrote opbrengst van € 14.000 niet is gerealiseerd.
|
Toelichting:
Het resultaat op het product Riolering (€ 514.000 voordeel) is verrekend met de hiervoor ingestelde voorziening riolering; de saldi binnen dit programma ontstaan doordat in de kostendekkendheid van deze producten ook de te verrekenen BTW en de kosten van straatreiniging worden meegenomen. Deze kosten, die eveneens onderdeel zijn van de kostendekkendheidsbepaling van dit product, zijn hier niet zichtbaar maar worden elders verantwoord.
Resultaat Riolering | Begroting | Realisatie | Verschil |
Lasten | 1.871 | 1.746 | 125 |
Baten | 2.296 | 2.691 | 395 |
Batig saldo | 425 | 945 | 520 |
Storting in voorziening (lasten) | 420 | 426 | -6 |
Saldo product riolering t.b.v. heffing | 5 | 519 | 514 |
Correctie baten storting voorziening | 328 | 0 | 328 |
Gecorrigeerd batig saldo | 333 | 519 | 186 |
Straatreiniging (75%) | -152 | -130 | 22 |
Te verrekenen BTW | -182 | -389 | -207 |
Totaal | -1 | 0 | 1 |
Doordat de extra storting in de voorziening ad € 327.500 in de begroting 2018 niet in de te verwachten baten is opgenomen, zijn de baten te laag begroot. Indien dit juist was gebeurd zou de te verwachten opbrengst op € 2.623.000 zijn uitgekomen. In de realisatie is wel met de juiste bedragen gerekend. Voor de vergelijking met de begroting wordt daarom een correctie van afgerond € 328.000 in de analyse betrokken.
Het nadeel voor riolering ten opzichte van de begroting is ondanks besparingen tot een totaalbedrag van € 147.000 en hogere baten van totaal € 395.000 ontstaan doordat er meer investeringen zijn gerealiseerd dan verwacht, waardoor de te verrekenen BTW € 207.000 hoger (nadeel) is uitgevallen.
De besparingen op de lasten van € 147.000 (inclusief straatreiniging) zijn vooral gerealiseerd op kapitaallasten (€ 97.000), energie (€ 6.000), onderhoud rioleringen (€ 22.000) en onderhoud straatreiniging (€ 22.000); de hogere baten ad € 396.000 zijn het gevolg van een niet begrote bijdrage afvalwaterketen en watersystemen van het waterschap (ad € 47.000), die vooral heeft gezorgd voor € 44.000 meer baten, en hogere opbrengsten rioolheffing (€ 352.000). Indien de juiste baten waren begroot, zou het voordeel op de rioolheffing € 24.000 zijn geweest.
Per saldo heeft dit resultaat er toe geleid dat de bijdrage aan de voorziening Riolering ongeveer € 6.000 (€ 147.000 + € 395.000 - € 328.000 - € 207.000) hoger is geweest dan waarvan in de begroting is uitgegaan.
|
Toelichting:
Voor het product Wegen is een voordeel zichtbaar van € 30.000. In dit voordeel is rekening gehouden met een onttrekking van € 162.000 uit de reserve wegen; dit als gevolg van een overschrijding van het onderhoudsbudget wegen vooral door onderhoud aan de Lossersestraat in de Lutte, aan de Gronausestraat en groot onderhoud asfalt. Conform consequente gedragslijn worden over- en onderschrijdingen van het onderhoudsbudget wegen verrekend met de reserve wegen.
Het totale resultaat wegen is als volgt te verklaren (- = nadeel):
Omschrijving | lasten | baten | onttrekking | totaal |
Onderhoud | -162.000 | 162.000 | 0 | |
Kapitaallasten | 3.400 | 3.400 | ||
Energie | 13.400 | 13.400 | ||
Belastingen/verzekeringen | -14.900 | -14.900 | ||
Bijdrage strooiacties voor derden | 13.600 | 13.600 | ||
Bijdrage degeneratiekosten en leges instemmingsbesluit | 30.600 | 30.600 | ||
Doorberekende kosten aan derden | -16.800 | -16.800 | ||
Overige verschillen | 500 | 200 | 0 | |
Totaal | -146.000 | 14.000 | 162.000 | 30.000 |
Hieronder wordt per product de afwijkingen toegelicht.
|
Toelichting:
Lasten
Het batige saldo van € 118.000 is ontstaan door lagere bijdrage aan de Regio Twente voor de uitvoering van de Jeugdgezondheidszorg dan geraamd. Zie verder voor een verdere toelichting op de bijdrage aan Regio Twente de toelichting op het product Bestuursondersteuning in het Programma Bestuur en Dienstverlening.
Afwijking onttrekking
In het kader van de privatisering van tennispark Smalmaat zijn kosten gemaakt. Het resterende saldo van de reserve privatisering buitensportaccommodaties ad € 21.000 wordt hiervoor aangewend.
Op basis van bovenstaande is het saldo € 138.000 positief.
|
Toelichting:
Baten
Het nadelig saldo op de baten wordt voor bijna € 20.000 veroorzaakt doordat we de extra geraamde inkomsten voor het toepassen van het profijtbeginsel niet hebben gerealiseerd. Daarnaast hebben we ook geen huurinkomsten voor de steenfabriek ontvangen, deze waren op bijna € 10.000 geraamd. Hier tegenover staat een voordeel van bijna € 5.000 omdat we een provinciale subsidie voor de Week voor de Amateurkunst hebben ontvangen die niet geraamd was.
|
Toelichting:
Lasten
De afwijking bedraagt € 387.000 voordelig en is voornamelijk veroorzaakt door:
Baten
De afwijking bedraagt € 165.000 positief en wordt veroorzaakt door.
Op basis van bovenstaande is het saldo € 553.000 voordelig.
|
Toelichting:
De kosten voor het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (€ 20.000) en de Combinatiefuncties / impuls brede school (€ 18.000) zijn de belangrijkste reden voor de extra lasten ten opzichte van de begroting. We hebben in 2018 extra activiteiten kunnen uitvoeren omdat we via het Actieplan Sport & Bewegen ook een extra bijdrage van bijna € 36.000 hebben gekregen. De overige verschillen op de baten en lasten zijn divers en te klein om hier afzonderlijk toe te lichten.
|
Toelichting:
Lasten
Omdat de nieuwbouw van sporthal de Fakkel is uitgesteld is de oude Fakkel nog niet gesloopt en nog steeds in gebruik. Daarom is de restantboekwaarde, geraamd op € 450.000, ook nog niet afgewaardeerd. De privatisering van Tennispark Smalmaat leidt tot een nadeel van € 35.000, dat voor een groot deel wordt gedekt door inzet van het restant van de reserve privatisering sportaccommodaties. De exploitatie van het zwembad Brilmansdennen levert voor de lasten een nadeel op van afgerond € 125.000. Naast hogere baten (zie toelichting hierna) moet het nadeel ook in relatie tot het voordeel op de personele kosten van de afdeling BSP worden bezien.
|
Toelichting:
Lasten
De afwijking van de lasten bedraagt € 247.000 voordelig en is veroorzaakt door:
In 2018 zijn minder duurdere en zwaardere vormen van zorg ingezet. De inzet van relatief dure Landelijke Transitie Arrangementen (LTA) is afgenomen, evenals het aantal ingezette trajecten van de Jeugdbescherming/ Jeugdreclassering (JB/JR). Ook 24-uurs voorzieningen ter vervanging van de eigen situatie (uithuisplaatsing, pleegouderschap) zijn minder ingezet dan begroot.
Deze bovenstaande dure en zware vormen van zorg zijn financieel lastig te begroten. Dit komt mede doordat vanuit de Jeugdwet de mogelijkheid bestaat om als externe verwijzer (zoals huisarts, jeugdarts of een medisch specialist) naar deze duurdere vormen van zorg te verwijzen (LTA) en de rechter maatregelen en machtigingen kan opleggen (JB/JR). Hierdoor hebben wij er weinig invloed op. Ook kan een situatie zich (onverwachts) ontaarden in een dermate onveilige situatie dat een 24-uursvoorziening noodzakelijk is. We proberen dit te vermijden, maar dit kan niet altijd worden voorkomen. Door de pilots gericht op het versterken van de samenwerking met de jeugdbescherming en -reclassering en de huisartsen zijn we eerder betrokken bij casuïstiek en kunnen we eerder meedenken in de verdere aanpak van de casus.
De 17 pilots genoemd in het voorstel van actie naar inzicht zijn binnen Jeugdzorg verantwoord. De pilots hebben betrekking op het domein Jeugd, Wmo en Participatie. Er is gekozen om bij jeugdzorg de financiële onderbouwing inzichtelijk te maken omdat de meeste pilots op het terrein van jeugd liggen. Er zijn voor € 353.000 kosten gemaakt om de pilots uit te voeren.
Onttrekking reserve
De afwijking bedraagt € 353.000 en heeft zoals hierboven genoemd betrekking op de 17 pilots. In het raadsvoorstel is aangegeven deze kosten te dekken uit de reserve sociaal domein. Op basis hiervan wordt er in 2018 € 353.000 onttrokken uit de reserve sociaal domein.
Op basis van bovenstaande is het saldo voor de Jeugdzorg € 600.000 positief.
|
Toelichting:
Lasten
We hebben een subsidie ontvangen in het kader van het project Schoolbuurtplein (zie toelichting baten). Voor bijna € 100.000 is dit bedrag ingezet voor werkzaamheden van Sportservice Overijssel. Daarnaast is een speelplein aangepakt en zijn er verschillende speelvoorzieningen vervangen of geplaatst. We hebben ongeveer € 40.000 meer uitgegeven dan dat we aan subsidie ontvangen hebben. Op klein onderhoud en reparatie van speeltoestellen hebben we afgerond € 37.000 minder uitgegeven. Verder hebben we voor de Kulturhusen in Losser en Overdinkel zo'n € 15.000 meer kosten gemaakt dan op dit product geraamd.
Baten
Het voordeel op de bate heeft betrekking op de subsidie van de Provincie in het kader van het project Schoolbuurtplein.
Afwijking onttrekking
We hebben in 2018 nog kosten gemaakt voor het Kulturhus Losser. Deze komen nog ten laste van het beschikbare krediet. Omdat dit krediet per 1-1-2018 nog niet afgerond was zijn de kosten van rente en afschrijving voor het Kulturhus ongeveer € 100.000 lager dan geraamd (zie ook toelichting kostenplaatsen). De geraamde onttrekking aan de algemene risicoreserve voor dekking van het exploitatietekort is daarom niet nodig.
|
Toelichting:
Lasten
Het nadeel van € 32.000 heeft voor een bedrag van € 57.000 betrekking op de definitieve afrekening van de subsidie aan Fundament. Daar tegenover staat een voordeel op de lasten voor het Jeugd- en jongerenwerk van € 22.000. Zo vallen de kosten van het Centrum voor Jeugd en Gezin en de kosten van het procesmanagement dat door de gemeente Oldenzaal wordt uitgevoerd lager uit dan geraamd.
|
Toelichting:
Baten
Het nadeel in baten van € 16.000 heeft betrekking op het niet ontvangen van huur van gastouderopvang.
|
Toelichting:
Lasten
Het voordeel van € 22.000 heeft betrekking op:
Baten
Het nadeel op baten heeft te maken met minder eigen bijdrage schoolzwemmen ad € 5.000
Salderend komt het voordeel uit op € 17.000.
|
Toelichting:
Lasten
Over de voorgaande jaren heeft een afrekening met Fundament plaatsgevonden. Omdat het hier om van rijkswege geoormerkte gelden gaat die ofwel voor lokaal onderwijsbeleid moeten worden ingezet ofwel terugbetaald moeten worden aan het rijk is hiervoor een verplichting (nog te betalen kosten) opgenomen. Daardoor vallen de lasten hoger uit dan geraamd. De overschrijding wordt echter bijna volledig goed gemaakt door meer inkomsten.
Baten
Door verrekening van niet uitgegeven subsidies over voorgaande jaren met Fundament hebben we € 109.000 meer baten dan geraamd.
|
Toelichting:
Lasten
Het voordelig effect van € 97.000 op de lasten wordt voor € 63.400 verklaard doordat de werkelijk toegerekende rente 1,5% is in plaats van de begrote 2%. Voor € 31.100 is dit het gevolg van slechts beperkt onderhoud en dus een voordeel, waarvoor dan ook geen bijdrage uit de reserve MOP onderwijs hoeft te worden gedaan.
Baten
Het nadeel op de baten van € 11.000 wordt vooral veroorzaakt doordat de huurinkomsten van de verschillende schoolgebouwen achter blijven bij de verwachtingen.
Storting reserve
Door de beperkte uitgaven voor onderhoud is ook slechts een beperkte onttrekking uit de reserve MOP onderwijs (zie toelichting bij de lasten)
Hieronder wordt per product de afwijkingen toegelicht.
|
Toelichting:
De afwijking van de lasten bedraagt € 32.000 nadeel en is veroorzaakt doordat we extra uren hebben ingezet om uitkeringsgerechtigden te begeleiden. Door deze intensievere benadering zijn extra trajecten ingezet richting betaald werk en/of activering. Het gaat om zowel personele- als trajectkosten.
Baten
Aan terugvorderingen en vergoedingen voor personeel is € 20.000 minder ontvangen dan begroot.
Op basis van bovenstaande is er een tekort van het Participatiebudget van € 52.000.
|
Toelichting:
Lasten
De afwijking in de lasten bedraagt € 283.000 voordeel en wordt veroorzaakt door een wijziging in boekingssystematiek. Omdat met ingang van 1 januari 2018 geen gebruik meer wordt gemaakt van de stichtingsvorm vallen een aantal verplichtingen op de stichtingsbalans vrij. Het gaat daarbij om opgebouwde verlof- en vakantiegeldverplichtingen. Binnen de gemeentelijke boekingssystematiek worden deze verplichtingen niet op de balans vermeld. Als gevolg daarvan is het zogenaamde subsidieresultaat over 2018 dus -eenmalig- gunstiger uitgevallen dan begroot.
De directe kosten van bedrijfsvoering zijn als gevolg van het beëindigen van de stichtingsvorm ook conform planning afgenomen.
Baten
De afwijking in de baten bedraagt € 7.000 voordeel en wordt veroorzaakt door:
Stand WSW december 2018 | |||
Onderdelen | personen | FTE | SE |
Beschut | 36 | 31,92 | 33,84 |
Inactieven | 0 | 0,00 | 0,00 |
Groen | 60 | 54,53 | 56,71 |
Detachering | 42 | 35,61 | 36,02 |
Totaal | 138 | 122,05 | 126,57 |
Begeleid werken | 6 | 5,22 | 5,40 |
Totaal SWO | 144 | 127,27 | 131,97 |
Gegeven bovenstaande gegevens is dus 75% gedetacheerd (groen, detachering en begeleid weken) en is de gemiddeld gerealiseerde detacheringsvergoeding over 2018 € 9.385.
Op basis van bovenstaande is het saldo € 289.000 positief.
|
Lasten
De afwijking van de lasten bedraagt € 526.000 voordeel. Over 2018 is er, voor het eerst sinds jaren, een overschot van op de middelen die we van het Rijk ontvangen ten behoeve van het verstrekken van de Participatiewet. Dit is het gevolg van een forse daling van het aantal uitkeringsgerechtigden, waardoor de netto lasten gedaald zijn.
Baten
De afwijking op de baten heeft te maken dat de definitieve gebundelde uitkering in 2018 (BUIG) hoger was dan de voorlopig vastgestelde gebundelde uitkering. Hierdoor ontstaat voornamelijk het positieve saldo op de baten van € 213.000.
Onttrekking reserve
De afwijking bedraagt € 84.000 en heeft te maken met de uitvoering van de 17 pilots. In 2017 is deze uitvoering toegelicht bij de bijstandsverlening, jeugd en wmo. In 2018 is gekozen om dit te verklaren bij het onderdeel waar de meeste inzet wordt gepleegd; de jeugd.
Op basis hiervan ontstaat er bij de bijstandsverlening deze afwijking.
Salderend ontstaat een voordeel van € 655.000.
|
Toelichting:
Lasten
De afwijking op de lasten bedraagt € 32.000 voordeel en is veroorzaakt doordat:
Baten
Doordat er minder teruggevorderd is op de bijzondere bijstand zijn er € 35.000 minder baten.
Salderend ontstaat er een klein nadeel van € 3.000.
|
Toelichting:
De inzet aan statushouders is hoger dan oorspronkelijk begroot. Op basis hiervan is het nadeel € 12.000.
|
Toelichting:
De preventie en handhavingsacties zijn binnen het budget gebleven.
|
Toelichting:
Lasten
De overschrijding wordt volledig veroorzaakt door het feit dat de bijdrage aan Regio Twente voor dit product
€ 60.000 hoger uitvalt dan oorspronkelijk geraamd. De totale werkelijke bijdrage aan Regio Twente in 2018 blijft echter binnen de raming, tegenover dit nadeel staan op andere producten voordelen.
|
Toelichting:
Het voordelige saldo van € 69.000 is als volgt ontstaan:
Omschrijving | Lasten | Baten | Reservemutaties | Saldo |
Kapitaallasten | -4.700 | -4.700 | ||
Meerjaren Onderhouds Plan | -1.100 | 1.100 | 0 | |
Duurzaamheid/energieloket | -104.900 | 15.400 | 89.500 | 0 |
Energieverbruik | 17.800 | 17.800 | ||
Stelposten | 81.500 | 81.500 | ||
Huuropbrengsten | -15.200 | -15.200 | ||
Diensten van derden | -7.100 | -7.100 | ||
Overige verschillen | -3.600 | 200 | -3.500 | |
Totaal | -22.100 | 400 | 90.600 | 68.900 |
Het nadeel op de kapitaallasten is ontstaan nadat bij een inventarisatie van de niet in exploitatie genomen gronden bleek dat de boekwaarde hiervan te hoog was, waardoor een extra afschrijving van € 34.000 heeft moeten plaatsvinden. Daarentegen is de toegerekende rente 0,5% lager dan begroot.
De investeringen voor duurzaamheid en het energieloket zijn gedekt uit de daarvoor ontvangen bijdrage van de Provincie (voor het energieloket) en het door de Raad beschikbaar gestelde duurzaamheidsfonds (voor de uitvoeringsagenda duurzaamheid).
De kosten voor energie zijn bijna € 17.800 lager uitgevallen, omdat voor het energieverbruik 2017 van een tweetal voormalige basisscholen de afrekening een voordeel van € 23.000 heeft opgeleverd.
De stelposten hebben vooral betrekking op de niet in exploitatie genomen gronden, waarvan de lasten en baten budgettair neutraal zijn opgenomen in de begroting. Doordat op het voormalige Topcraftterrein nog huuropbrengsten zijn gerealiseerd en slechts beperkt kosten zijn gemaakt hoeft de beschikbare stelpost niet te worden aangesproken. Wel kan de hierboven genoemde extra afschrijving hieruit worden gedekt. Vanaf 2019 ontstaat hier een andere situatie, omdat het voormalige Topcraftterrein wordt ingebracht in de grondexploitatie wonen aan de Dinkeldal en dan de lasten en baten in de grondexploitatie worden genomen.
Het nadeel op de huuropbrengsten is het gevolg van het feit dat de in de begroting geschatte verhuuropbrengsten voor het voormalig Topcraft-terrein niet volledig zijn gerealiseerd.
Door gebruik te maken van ingehuurde deskundigheid voor verhuurbemiddeling en grondsanering is € 11.000 aan kosten gemaakt waarmee in de begroting geen rekening is gehouden. Dit heeft geleid tot een nadelig resultaat op het budget diensten door derden.
|
Toelichting:
Lasten
Van het totaal geraamde bedrag voor subsidies op het gebied van Toerisme van € 64.000 is € 13.000 uitgegeven voor subsidie Toeristisch genootschap. Er resteert dus nog een voordeel van afgerond € 51.000.
De kosten van rente en afschrijving voor de Lage blijven eveneens achter bij de raming. Tegenover dit voordelig effect staat een nadeel omdat we minder aan de reserve investeringsbijdragen hoeven te onttrekken.
Baten
Mede door de lagere kapitaallasten valt ook de bijdrage uit toegerekende rente € 11.000 lager uit.
Onttrekking reserve
Zie toelichting Lasten; de lagere kapitaallasten voor de Laga leiden tot een lagere onttrekking aan de reserve investeringsbijdragen van € 25.000.
Hieronder worden per product de afwijkingen toegelicht.
|
Toelichting:
Als gevolg van de aangepaste geldigheidsduur van paspoorten en ID-kaarten zijn zowel de af te dragen rijksleges als de ontvangen leges € 17.000 lager dan verwacht.
|
Toelichting:
Het voordeel aan lastenkant van € 81.200 is vooral ontstaan door de volgende oorzaken:
Het aantal verstrekte vergunningen bijzondere wetten blijft achter bij de begroting, wat een nadeel aan batenzijde oplevert van € 2.500.
|
Toelichting:
Aan de veiligheidsregio is een bijdrage betaald van € 10.000 voor de opleiding trainen en oefenen. Dit is zo'n € 7.800 meer dan het beschikbare budget. Daar staat tegenover dat van de veiligheidsregio een bijdrage is ontvangen van bijna € 5.000 waarmee in de begroting geen rekening is gehouden.
|
Toelichting:
Lasten
Het grootste effect is ontstaan doordat de bijdrage aan Regio Twente op dit product € 160.000 lager uitvalt dan geraamd. Tegenover dit voordeel staan echter op andere programma's/producten ook weer voor- en nadelen, per saldo blijven we met de kosten voor Regio Twente binnen de raming. Daar staat overigens wel tegenover dat de kosten van samenwerking op het gebied van projecten in het kader van bedrijfsvoering (zoals IT) € 15.000 hoger uitvallen dan geraamd omdat we aan meer projecten mee hebben gedaan dan op voorhand was ingeschat.
Het beschikbare budget voor doorontwikkeling van de Planning & Control is, ondanks het feit dat we in 2018 weer stappen hebben gezet op dit punt, niet aangesproken, wat een voordelig effect van € 25.000 betekent. Ook de kosten van Voorlichting en Communicatie, met name de advertentie- en reclamekosten, blijven zo'n € 20.000 achter bij de raming.
De kosten van voormalig personeel ten slotte leiden tot een nadeel van € 55.000.Hier staat voor het grootste deel een onttrekking aan de reserve frictiekosten tegenover (zie toelichting hierna). Het resterende deel van afgerond € 12.000 heeft betrekking op personeel dat naar het GBT is gegaan. De kosten worden uit de betreffende reserve gedekt (zie toelichting mutaties reserves Bestuur en Dienstverlening).
Onttrekking reserve
De kosten van voormalig personeel worden niet geraamd, maar gedekt door een aanwending aan de reserve frictiekosten. In 2018 gaat het om een bedrag van afgerond € 43.000.
|
Toelichting:
Toelichting lasten
Door de ontvangst van het in het verleden opgebouwde pensioenbedrag van de wethouder hebben we ook onze totale pensioenverplichting geactualiseerd. Dit leidt tot een extra dotatie aan de voorziening van
€ 343.000.
De kosten van het college van B&W vallen zo'n € 53.000 lager uit dan geraamd, Dit voordeel is ontstaan doordat niet de volledig beschikbare 3 fte voor wethouders is ingevuld. Per saldo is het nadeel op de lasten € 290.000.
Toelichting baten
Het voordelig saldo van € 314.000 wordt vooral bepaald door de overdracht van het pensioen van een wethouder naar de gemeente. Het vanuit het verleden opgebouwde pensioen (€ 371.000) is aan ons overgedragen.
Omdat de ruimte voor wethouders niet volledig benut is, is ook de bijdrage vanuit het Sociaal Domein als dekking van deze kosten niet verrekend, wat een nadeel voor de baten betekent van € 57.000.
|
Toelichting:
De vergoeding voor raadsleden voor kleinere gemeenten is in 2018 verhoogd. Dit leidt tot een overschrijding van het budget met € 70.000. Voor deze hogere kosten worden we via het gemeentefonds (deels) gecompenseerd.
Daarnaast leiden de kosten van het raadsinformatiesysteem (ibabs) tot een overschrijding van het budget met € 35.000.
|
Toelichting:
Baten
In de raming zijn de effecten tot en met de septembercirculaire 2018 verwerkt. Over de gevolgen van de verschillende circulaires is de raad via een aantal brieven geïnformeerd. Onder meer de bijdrage uit het tekortfonds gemeenten, de afrekening van het Gemeentefonds uit voorgaande jaren en de effecten van de decembercirculaire 2018 hebben geleid tot een voordelig verschil van € 76.000 ten opzichte van de raming.
|
Toelichting:
Lasten
Het nieuwe hondenbeleidsplan is in 2018 nog niet opgesteld. De geraamde kosten van in totaal € 129.000 zijn maar voor een klein deel aangewend. We doen via resultaatbestemming een voorstel om voor het opstellen van dit beleidsplan in 2019 het resterende budget van € 105.000 beschikbaar te houden.
Baten
De opbrengst OZB valt over 2018 ongeveer € 50.000 hoger uit dan de raming. Dit heeft te maken met een hoger aantal eenheden (vooral woningen) dan waar we in de begroting nog vanuit gingen.
Ook de toeristenbelasting is € 20.000 hoger dan geraamd uitgevallen. Aanleiding hiervoor is het hoger aantal overnachtingen in onze gemeente.
|
Toelichting:
Het saldo op de post onvoorzien wordt bijna volledig verklaard uit het positieve saldo op de kostenplaatsen (afdelingskosten). Het totale voordeel op de kostenplaatsen is € 451.000.
Voor € 130.000 wordt dit voordeel verklaard door het nog niet invullen van de beschikbare formatie voor Control en het slechts beperkt aanwenden van het budget knelpunten personeel .
Ook de kosten van de afdeling Vergunningverlening en Handhaving vallen lager uit dan geraamd, het voordelig verschil ten opzichte van de Begroting 2018 is € 134.000. Dit hangt vooral ook samen met de vorming van de Omgevingsdienst Twente, die per 1 januari 2019 van start is gegaan. Daardoor zijn we terughoudend geweest met het invullen van formatie, maar zijn gemeenten onder elkaar ook terughoudend geweest met het verrekenen van kosten van werkzaamheden, wat voor ons gunstig uitpakte. Tot slot zijn de werkzaamheden voor het verbeterplan uitgesteld naar 2019.
Datzelfde geldt voor de werkzaamheden rond de WABO, door dit uitstel is van het beschikbare budget van € 50.000 nog niets uitgegeven.
Ook de kosten die we hebben geraamd voor Dimpact zijn slechts voor een klein deel aangewend, het voordeel is hier € 90.000.
Door de afdeling Openbare Werken is het aanwezige materieel in beeld gebracht. Daarbij is geconstateerd dat er minder en ander materieel wordt aangeschaft. Dit heeft er toe geleid dat een aantal machines en auto's is ingeruild, waarbij € 81.000 aan inruilwaarde is ontvangen. Doordat deze inruilwaarde volgens BBV niet meer in mindering mag worden gebracht op de (vervangende) investering valt dit bedrag vrij ten gunste van het rekeningresultaat. Bij de voorjaarnota 2019-2023 zal dit bedrag betrokken worden om te gebruiken ter dekking van de aanschaf van vervangend materieel.
Tot slot vallen ook de kosten van huisvesting mee, het voordeel is € 104.000. De werkzaamheden van het Kulturhus lopen wat langer door dan de planning. Daarom vallen de kosten van rente en afschrijving in 2018 mee. Door dit voordeel hoeven we ook de geplande onttrekking aan de algemene risicoreserve niet te doen.
De kosten van de afdeling IBOR daarentegen vallen € 60.000 hoger uit dan geraamd. Tegenover hogere kosten van personeel, kleding, arbovoorzieningen, gereedschap en energie van € 120.000 staat een voordeel van
€ 60.000. De lagere rente door verlaging van het renteomslagpercentage is hier de reden van.
|
Toelichting:
Lasten
De rentelasten op de langlopende leningen vallen in 2018 afgerond € 142.000 hoger uit dan geraamd. De rente op leningen korter dan een jaar laten daarentegen een voordeel zien van € 21.000. Per saldo is het nadeel op de betaalde rente € 121.000.
Baten
Dit nadeel compenseren we normaal gesproken door de (extra) kosten door te belasten aan de producten. In dit geval zou dit er toe leiden dat de doorbelaste rente meer dan 25% hoger is dan de betaalde rente volgens de berekening die het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) voorschrijft. Om de doorbelaste rente in lijn te brengen met het omslagpercentage is voor een bedrag van bijna € 50.000 minder aan rente aan de producten doorbelast. Tegenover een nadeel op dit product staat dan weer een voordeel op de programma's.
Het resterende nadeel van afgerond € 137.000 wordt vooral veroorzaakt door achterblijvende opbrengsten uit beleggingen (dividenden). In de begroting 2018 hebben we € 200.000 extra opbrengsten geraamd voor dividend van Twence. Tot 2017 werd dit dividend ingezet als dekking voor de Agenda van Twente. Deze dekking is per 2018 vervallen, vanaf dat moment ontvangen de gemeenten dit dividend zelf. We ontvangen over 2018 pas dividend als de jaarrekening is vastgesteld, dus in 2019. Dit leidt tot het gemelde eenmalige nadeel.
|
Toelichting:
Zie toelichting product Bestuursondersteuning: uit de reserve frictiekosten GBT worden kosten van personeel gedekt dat naar GBT is over gegaan en welke kosten voor onze rekening komen. Het gaat in 2018 om een bedrag van afgerond € 12.000.
|
Toelichting:
7000013 Wandel-fietspad De Pol-Dinkel (B08)
Krediet is beschikbaar gesteld als onderdeel van het project “Revitalisering bedrijventerrein De Pol”. De aanleg van het fiets-wandelpad, het zogenaamde verlengde LAGA-pad, maakt deel uit van het N2000 gebiedsproject Dinkelland. Dit deel is bekend onder de naam “Hermeandering Dinkel, traject Duitse grens – Hoofdstraat). De gebiedsontwikkeling ihkv N2000 wordt door het waterschap Vechtstromen geleid.
In de programmabegroting 2019 e.v. is aanvullend krediet verstrekt voor de realisatie van de “ontbrekende schakel” achter het bedrijventerrein De Pol (het deel tussen Hoofdstraat en Goormatenweg). Ook is in 2018 een beroep gedaan op de subsidieregeling Gebiedsontwikkeling NOT 4.0.
7000039 Ondergrondse afvalopslag (begr.2007)
Gereed.
7000053 Infoborden+website afkopp. (GRP2007)
GRP krediet. Krediet is bedoeld voor communicatiedoeleinden rondom de gemeentelijke watertaken en wordt met name ingezet bij communicatie rondom de klimaatstresstesten en risicodialogen die in 2019 en 2020 worden uitgevoerd.
7000054 Stim. afkopp. Broeninkskamp (GRP07)
GRP krediet. Maakt deel uit van de Kwaliteitsimpuls Beuningen.
7000059 Rioolvervang. Teylersstraat (GRP 2007)
GRP krediet. Maakt deel uit van het uitvoeringsprogramma Centrumplan Losser.
7000060 Rioolvervang. Gronausestraat (GRP 07)
GRP krediet. Maakt deel uit van het uitvoeringsprogramma Centrumplan Losser, fase I; uitvoering in 2019 en 2020. Thans in voorbereiding door Bouwteam Gronausestraat, Langenkamp, Brinkstraat.
7000071 Rioolverv.obv inspecties 07-10 (B08)
GRP krediet. Krediet is bedoeld voor onder andere vervangingen die aan het licht komen tgv periodieke kwaliteitsinspecties. Krediet is geoormerkt voor het vervangen van de zeer slechte verzamelleiding in de Gronausestraat Zuid (uitvoering in 2019).
7000072 Afkoppelen Past.Bolscherstraat (Begr09)
GRP krediet. Maakt deel uit van de Kwaliteitsimpuls Beuningen.
7000073 Afkop. verhard oppervlak Glane (b09)
GRP krediet. Maakt deel uit van de Kwaliteitsimpuls Glane.
7000159 Digitaalhandhaving Toezichtprotocol B13
Dit krediet is nog onderhanden.
7000160 Reconstr Glane fase 3 Weerststraat
GRP krediet. Betreft het vervangen van de bestaande gemengde riolering. Is onderdeel van de Kwaliteitsimpuls Glane.
7000161 Vervanging obv inspecti. 2012-14
Gereed.
7000162 Hart v Ovd fase 2 rioolvervanging
GRP krediet. Betreft laatste, nog uit te voeren fase, Hart voor Overdinkel: aanleg blauwe ader. Realisatie zodra overleg met perceelseigenaren is afgerond.
7000164 Res jaarlijks afk 2014-16
GRP krediet. Gereed.
7000165 Overige maatr o.a. kaderrichtlijn
GRP krediet. Gereed.
7000166 Maatr ivm klimaat 2016-17
GRP-krediet tbv afkoppelen, waterberging etc. Inzet in samenhang met andere ontwikkelingen in de openbare ruimte.
7000171 Herkenbaar afk op beekriool
GRP-krediet tbv afkoppelen. Inzet in samenhang met andere ontwikkelingen centrumplan Losser.
7000174 Losser Gronausestr fase 1 vd S
GRP krediet tbv rioolvervanging en afkoppelen e.d. Gronausestraat Noord. Maakt integraal deel uit van uitvoering centrumplan Losser, fase I.
7000175 Losser Aalsgaardenstraat
GRP krediet. Uitvoering in samenhang met wegreconstructie en herinrichting openbare ruimte (o.a. nav parkeerproblematiek). Planning wordt geactualiseerd bij voorjaarsnota 2020 e.v.
7000177 Losser reststuk Essenweg nr 5
Gereed.
7000178 De Lutte Dorpsstraat Luttermw Irene
GRP krediet tbv rioolvervanging en afkoppelen e.d. Inzet in combinatie met herinrichting openbare ruimte. Nog ontbrekende middelen worden inzichtelijk gemaakt met het MIP.
7000179 De Lutte Beatrixstr Irenestraat
GRP krediet tbv rioolvervanging en afkoppelen e.d. Inzet in combinatie met herinrichting openbare ruimte. Nog ontbrekende middelen worden inzichtelijk gemaakt met het MIP.
7000181 Rioolverv Enschedesestraat
GRP krediet tbv rioolvervanging en afkoppelen e.d. Inzet in combinatie met herinrichting openbare ruimte. Nog ontbrekende middelen worden inzichtelijk gemaakt met het MIP.
7000190 Renovaties/verv 15jr in 2016
GRP krediet tbv renovatie en vervanging minigemalen in het buitengebied. Deels gerealiseerd. In 2019 wordt de volgende fase opgepakt.
7000191 Stimuleren afkop gemeentebreed
GRP krediet. Algemeen krediet om inwoners te stimuleren hun verhard oppervlak, icm gemeentelijke projecten, af te koppelen.
7000192 Reconstr Glane fase 2 Weerststr-D
GRP krediet. Betreft het vervangen van de bestaande gemengde riolering. Is onderdeel van de Kwaliteitsimpuls Glane.
7000197 Recon Gronausestr Schaafspl-Oranjestraat
Betreft herinrichting Gronausestraat Noord. Integraal onderdeel van uitvoering centrumplan Losser, fase I. Uitvoering in 2019 en 2020.
7000205 Verv Openb verlichtig deel 1 B2015
Krediet tbv de vervanging van openbare verlichting. Uitvoering wordt via het MIP zoveel als mogelijk gekoppeld aan integrale herinrichtingsprojecten in de openbare ruimte. Krediet grotendeels geoormerkt voor Gronausestraat Noord en Dorpsstraat De Lutte
7000208 Riolering Iris-Leliestraat
Gereed. Domijn draagt nog bij in de kosten van de bovengrondse infrastructuur (moet nog verrekend worden). Voor laatste fase is een separaat boekingsnummer ingericht.
7000214 MIP Verv Openb Verlicht B16
Krediet tbv de vervanging van openbare verlichting. Uitvoering wordt via het MIP zoveel als mogelijk gekoppeld aan integrale herinrichtingsprojecten in de openbare ruimte.
7000215 MIP Herinr ParkTerr Langenkamp B16
Maakt deel uit van uitvoeringsprogramma centrumplan Losser, fase I. Uitvoering in 2019-2020.
7000216 de Lutte Fase 1
Betreft zogenaamd “synergiekrediet” waarmee, conform raadsbesluit, fase I van Kwaliteitsimpuls De Lutte mogelijk wordt gemaakt. Inmiddels zijn de Essenweg en Lossersestraat gereed en is de herinrichting van de Dorpstraat in voorbereiding. Verder is dit krediet aangewend als co-financiering bij meerdere subsidieaanvragen.
7000217 Herinr. Gronausestraat Noord
Betreft deel van het uitvoeringskrediet bovengrondse deel van de herinrichting Gronausestraat Noord. Integraal onderdeel van uitvoering centrumplan Losser, fase I. Uitvoering in 2019 en 2020.
7000218 Herinr De Brink Kern Losser B16
Maakt deel uit van uitvoeringsprogramma centrumplan Losser. Breed planproces met eigenaren, huurders, ondernemers en bewoners (om ook particuliere investeringen te bewerkstelligen) wordt in 2019 opgestart. Krediet wordt mede ingezet om dit proces aan te jagen.
7000219 Parkeerplaats sportpark t Wilpelo B16
Samenhang met GRP krediet 7000162, Hart v Ovd fase 2 rioolverv. Onderhavig krediet betreft herstel/herinrichting parkeerplaats ’t Wilpelo.
7000231 MIP KAD2017
Betreft zogenaamde ‘synergie’-krediet. Jaarlijks, bij de Voorjaarsnota, wordt het MIP geactualiseerd en wordt desgewenst een aanvullende toelichting in de voorliggende vergadering gegeven. Hiermee worden vervangingsinvesteringen mogelijk en wordt het mogelijk de in de paragraaf kapitaalgoederen beschreven strategie, om te komen tot een integrale en gebiedsgerichte aanpak, tot uitvoering te brengen.
7000239 Centrumplan Overdinkel
Gereed. De dekking van de kapitaallasten van dit krediet wordt gehaald uit de daarvoor ingestelde Reserve Investeringsbijdragen.
7000245 Rioolreinigingsaanhanger
In de begroting zijn op basis van een vervangingsplan voor diverse voertuigen en materieel van het Servicebedrijf de daarvoor benodigde kredieten beschikbaar gesteld. De daadwerkelijke vervanging is nog onderhanden.
7000250 Twee containers ABP
Gereed.
7000254 Kolkenzuiger
Gereed. Deze investering stond in 2019 op de planning. Het krediet hiervoor is € 75.000. Er is een goede tweedehandse kolkenzuiger aangeschaft in 2018.
7000274 Onderh. inspectieputten 3700 fase 1
GRP krediet. Is in voorbereiding.
7000277 Vervanging riolering en afkoppeling Irisstraat /Leliestraat 3-5
Krediet t.b.v. de uitvoering van de laatste fase van de wijkvernieuwing Irisstraat – Leliestraat.
7000297 Persleiding De Lutte Bentheimerstaat
GRP krediet tbv het verleggen van de persleiding De Lutte – Bentheimerstraat. Complex technisch probleem. Verschillende uitvoeringsvarianten zijn vergeleken. Momenteel wordt verder gewerkt aan nader onderzoek naar de beste oplossing.
|
Toelichting:
Kulturhus Losser (7000199, 7000200, 7000201, 7000202 en 7000233)
De ombouw van het gemeentehuis Losser naar het Kulturhus Losser is in 2018 afgerond.
7000213 Huisvesting Carmel College
De revitalisatie van het Carmel College is voor een groot deel in 2018 uitgevoerd en wordt in juni 2019 door de aannemer opgeleverd.
Nieuwbouw sportvoorziening (7000222 t/m 7000224 en 7000232)
In maart 2019 is de definitieve gunning verleend voor de nieuwbouw van sporthal de Fakkel. Na de zomervakantie 2019 wordt gestart met de bouw van de nieuwe sporthal. Deze zal na de zomervakantie 2020 worden opgeleverd.
|
Toelichting:
Diverse vervangingen materieel Servicebedrijf (7000210, 7000225,7000227 t/m 7000230, 7000247, 7000249, 7000262, 7000263, 7000321, 7000331)
In de begroting zijn op basis van een vervangingsplan voor diverse voertuigen en materieel van het Servicebedrijf de daarvoor benodigde kredieten beschikbaar gesteld. De daadwerkelijke vervanging is voor een groot deel van de geplande vervangingen uitgevoerd, maar voor enkele andere vervangingen nog onderhanden.
7000221 Inrichten Intra-/Internetsite
Gereed
7000240 I-pads gemeenteraad
De raadsleden zijn nu voorzien van de gevraagde I-pads.
7000241 Aansluiting BRP-digitale dienstverlening
In 2018 is begonnen met de vervanging van de Basis Registratie Personen en het verder digitaliseren van de dienstverlening aan burgers.
7000256 Aanschaf software 2018
Dit krediet is bedoeld om mogelijk te maken dat in het sociale domein op een nieuwe wijze kan worden gewerkt, door nieuwe, geïntegreerde informatiekundige oplossing op het niveau van werkprocessen, managementinformatie, integraal klantbeeld en dienstverlening. Applicaties worden hiermee aan elkaar 'gekoppeld'. Ook worden hieruit de kosten betaald voor de applicaties Squit. Deze kosten worden in 2019 gemaakt.
7000320 Raas server Buza
Om de publieksdienstverlening voor de inwoners van Losser ook in Enschede mogelijk te maken is een aparte server nodig. Deze zal in de loop van 2019 worden aangeschaft.
|
Bedragen x 1.000 euro Begroting 2018 (na wijziging) Realisatie 2018 Begrotingsafwijking 2018
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting categorieën uit Kadernota Rechtmatigheid 2015 van de commissie BBV
1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerealiseerde opbrengsten.
2. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
3. Mutaties in reserves waarover de raad wel heeft besloten, maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.
Bovenstaande kostenoverschrijdingen zijn hieronder weergegeven en nader toegelicht. Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar de toelichting op het overzicht van baten en lasten. De afwijkingen passen binnen het door de raad geformuleerde beleid en zijn daarmee rechtmatig. Met de vaststelling van deze jaarrekening worden de overschrijdingen formeel geautoriseerd.
Programma Natuur & Ruimte
De bij de Voorjaarsnota 2018 geraamde vrijval van € 350.000 (winstneming) is niet gerealiseerd. Daartegenover heeft er winstneming plaatsgevonden voor met name de Saller van € 500.000. In totaal is de afwijking van de stortingen in de reserves € 150.000.
De verliesneming van Wonen aan de Dinkeldal is verlaagd van € 608.000 naar € 277.000 en voor Luttermolenveld is een verliesneming gedaan van € 52.000. Per saldo een voordeel van € 279.000. Daarnaast is conform de gebruikelijke systematiek de overschrijding van de onderhoudskosten wegen met de reserve Wegen verrekend, een nadeel van € 162.000. In totaal is de afwijking van de onttrekkingen van de reserves ad € 117.000
Programma Welzijn & Zorg
Door de beperkte uitgaven voor onderhoud is er ook slechts een beperkte storting ad € 31.000 uit de reserve MOP onderwijs.
Omdat de nieuwbouw van sporthal de Fakkel is uitgesteld is de oude Fakkel nog niet gesloopt en nog steeds in gebruik. Daarom is de restantboekwaarde van € 450.000 nog niet afgewaardeerd.(reservemutatie € - 450.000). € 353.000 heeft betrekking op de uitvoering van de 17 pilots van inzicht naar actie uit de reserve sociaal domein (reservemutatie € 353.000). In het kader van de privatisering van tennispark Smalmaat zijn kosten gemaakt. Het resterende saldo van de reserve privatisering buitensportaccommodaties ad € 21.000 wordt hiervoor aangewend (reservemutatie € 21.000). In 2018 zijn nog kosten gemaakt voor het Kulturhus Losser. Deze komen nog ten laste van het beschikbare krediet. Omdat dit krediet per 1-1-2018 nog niet afgerond was zijn de kosten van rente en afschrijving voor het Kulturhus ongeveer € 100.000 lager dan geraamd. De geraamde onttrekking aan de algemene risicoreserve ad € 112.000 voor dekking van het exploitatietekort is daarom niet nodig (reservemutatie € -112.000). In totaal een afwijking van de onttrekkingen van de reserve van € 188.000.
Programma Economie & Werk
De afwijking van de onttrekking van de reserves ad € 84.000 heeft te maken met de uitvoering van de 17 pilots. In 2017 is deze uitvoering toegelicht bij de bijstandsverlening, jeugd en wmo. In 2018 is gekozen om dit te verklaren bij het onderdeel waar de meeste inzet wordt gepleegd; de jeugd. Op basis hiervan ontstaat er bij de bijstandsverlening deze afwijking. De investeringen voor duurzaamheid en het energieloket zijn gedekt uit de daarvoor ontvangen bijdrage van de Provincie (voor het energieloket) en het door de Raad beschikbaar gestelde duurzaamheidsfonds (voor de uitvoeringsagenda duurzaamheid) ad € - 91.000. De lagere kapitaallasten voor de Laga leiden tot een lagere onttrekking aan de reserve investeringsbijdragen van € 25.000. In totaal een afwijking van de onttrekkingen van € 18.000.
Programma Bestuur & Dienstverlening
De afwijking van de onttrekking van de reserves heeft voornamelijk te maken dat de werkzaamheden van het Kulturhus langer doorlopen dan gepland. Daarom vallen de kosten van rente en afschrijving in 2018 mee. Door dit voordeel hoeven we ook de geplande onttrekking aan de algemene risicoreserve niet te doen. Voor € 43.000 heeft dit betrekking op de kosten van voormalig personeel die gedekt worden uit de reserve frictiekosten. En uit de reserve frictiekosten GBT worden € 12.000 aan kosten van personeel gedekt dat naar GBT is over gegaan en welke kosten voor onze rekening komen. In totaal een afwijking van de onttrekkingen van de reserves ad € 264.000.
Samenvattend ziet het structureel en incidenteel saldo, uitgesplitst naar de verschillende programma's er als volgt uit:
WNT-verantwoording 2018 Gemeente Losser
Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de Gemeente Losser van toepassing zijnde regelgeving: het algemene WNT-maximum.
Het bezoldigingsmaximum in 2018 voor de gemeente Losser is € 189.000. Het weergegeven individuele WNT-maximum is berekend naar rato van de omvang (en voor topfunctionarissen tevens de duur) van het dienstverband, waarbij voor de berekening de omvang van het dienstverband nooit groter kan zijn dan 1,0 fte.
Bezoldiging leidinggevende topfunctionarissen
Bedragen in euro's | J. van Dam Gemeentesecretaris/ Algemeen directeur |
B. Pikula Griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2018 | 01/01/2018 - 31/12/2018 | 01/01/2018 - 31/12/2018 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | ja | ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 103.661 | 84.856 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 17.467 | 14.058 |
Subtotaal | 121.128 | 98.914 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 189.000 | 189.000 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | 0 | 0 |
Totale bezoldiging | 121.128 | 98.914 |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | n.v.t. | n.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | n.v.t. | n.v.t. |
Gegevens 2018 | ||
Duur dienstverband in 2018 | 01/01/2018 tot en met 31/12/2018 | 01/01/2018 tot en met 31/12/2018 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Gegevens 2017 | ||
Aanvang en einde dienstverband in 2017 | 01/01/2017 - 31/12/2017 | 01/01/2017 - 31/12/2017 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | ja | ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare inkostenvergoeding | 105.592 | 93.163 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 16.226 | 12.958 |
Subtotaal | 121.818 | 106.121 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 181.000 | 181.000 |
Totale bezoldiging |
121.818 | 106.121 |
Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen die in 2018 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2018 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld, of die in eerdere jaren op grond van de WOPT of de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.
< Hier komt Sisa-bijlage >