5. Bijlagen

 

5.1. Beleidsindicatoren

In deze bijlage zijn de verplichte indicatoren opgenomen (bron: Waarstaatjegemeente.nl).

Vergelijking Losser met gemeenten < 25.000 inwoners

Vergelijking Losser met gemiddelde Nederland

 

 

 

5.2. Financiële uitgangspunten

Het voeren van een gezond financieel beleid en het opstellen van een (meerjaren)begroting kunnen niet zonder duidelijke financiële randvoorwaarden, die borg staan voor een evenwichtig en consequent financieel beleid. Het is daarom van belang dat de financiële uitgangspunten door de raad worden onderschreven.

Bij het opstellen van de gemeentebegroting 2025 zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • Voor de loon- en prijsontwikkeling wordt bij het opstellen van de (meerjaren)begroting uitgegaan van de meest recente prognose van het CPB in het Centraal Economisch Plan 2024 (CEP24). 
  • We starten met het toerekenen van de kosten voor afschrijven en rente in het jaar nadat een investering gereed is.
  • Er is gerekend met een rekenrente van 0,7%.
  • Investeringen die langer dan een kalenderjaar duren worden in het tweede jaar belast met de toerekening van de rekenrente over het geïnvesteerde bedrag aan het begin van het boekjaar.
  • De algemene uitkering uit het gemeentefonds is berekend op basis van de meicirculaire 2024.
  • Lokale heffingen: voor 2025 wordt uitgegaan van een index van 1,035%. Dit percentage is relatief laag doordat er in voorgaande jaren een hogere index is toegepast dan nu nodig is. Dit percentage geldt voor de heffingen waar geen directe kostprijsberekening aan ten grondslag ligt (onroerendezaak-, woonforensen- en toeristenbelasting).

Bron: Centraal Economisch Plan 2024

Nominale ontwikkeling Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Prijsindex 0,92 %  1,04 % 1,04 % 1,0 %
Loonindex 1,38 %  1,56 % 1,56 % 1,5 %

Nieuwe systematiek gemeentefonds

Voor berekening van de loon- en prijsindexatie en de stijging van de lokale heffingen hebben we nog de "oude" systematiek gehanteerd, zoals die ook is vastgesteld als uitgangspunt bij de VJN24. Voor de Algemene uitkering wordt echter een andere systematiek gehanteerd. Daarbij is de stijging van het BBP het uitgangspunt. We willen in dit licht ook onze eigen systematiek voor loon- en prijscompensatie tegen het licht houden. Bij de VJN25 komen we hiertoe met voorstellen.

Uitgangspunten ontwikkeling belastingdruk

De belastingdruk bestaat naast de Ozb uit de afvalstoffen- en rioolheffing. Voor deze laatste twee tarieven geldt dat deze 100% kostendekkend zijn. Door de (fors) gestegen prijzen en lonen van de laatste jaren zijn ook de lasten voor de afvalinzameling en de rioleringen evenredig gestegen, wat tot (ongewenste) tariefverhoging en stijging van de lastendruk voor inwoners leidt. Om de lastendruk te temperen is in VJN23 onder meer de egalisatiereserve lastenverlichting ingesteld, die ook in deze begroting voor € 250.000 is aangewend. Deze reserve wordt incidenteel gevoed/aangevuld met middelen uit het overschot van de jaarrekening. De lastenverlichting middels de demping van de afvalstoffenheffing is daarmee afhankelijk van het jaarrekeningresultaat en daardoor op de lange termijn wellicht moeizaam te continueren. 

Begin 2025 zal een voorstel worden gedaan voor een actualisatie van het Water- en Rioleringsplan. Samen hiermee komen we bij de VJN25 ook met voorstellen voor een nieuwe systematiek voor loon- en prijscompensatie en de ontwikkeling van de afvalstoffen- en rioolheffing. Hierbij kijken we dan eveneens naar een systematiek die voor de langere termijn in een beheersbare en acceptabele dekking van de kosten voorziet. De raad wordt zo beter in staat gesteld om ook voor de ontwikkeling van de belastingdruk al in de Voorjaarsnota heldere kaders aan het college mee te geven voor het opstellen van de begroting.

5.3. Taakvelden overzicht

Totaal baten en lasten 2024 per programma

Bedragen in 1.000 euro'sOML LastenOML BatenWO LastenWO BatenTotaal
0.1 Bestuur001.63221.631
0.10 Mutatie reserves2.6243.4031.19939327
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten002.8266.018-3.191
0.2 Burgerzaken00738340398
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden1.535149001.386
0.4 Ondersteuning organisatie0011.24733110.916
0.5 Treasury006401.361-721
0.61 OZB woningen004654.390-3.926
0.62 OZB- niet woningen0001.830-1.830
0.64 Belastingen Overig0066363
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds00050.143-50.143
0.8 Overige baten en lasten005210521
0.9 Vennootschapsbelasting [VpB]00-280-28
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer002.04132.038
1.2 Openbare orde en Veiligheid0069816682
2.1 Verkeer en vervoer4.898273004.625
2.4 Economische Havens en waterwegen1171300105
2.5 Openbaar vervoer2270015
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen33714100197
3.4 Economische promotie66337000292
4.2 Onderwijshuisvesting9042900874
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken1.40748700920
5.1 Sportbeleid en activering146000146
5.2 Sportaccommodaties1.770700001.070
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticip389100387
5.4 Musea3210031
5.5 Cultureel erfgoed2619007
5.6 Media495000495
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie2.351148002.203
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie2.82969002.760
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen3.0714003.067
6.3 Inkomensregelingen7.5955.579002.015
6.4 WSW en beschut werk3.767250003.518
6.5 Arbeidsparticipatie1.0493001.046
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)2.591564002.027
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+801000801
6.71a Huishuishoudelijke hulp (WMO)2.8080002.808
6.71b Begeleiding (WMO)1.3380001.338
6.71c Dagbesteding (WMO)904000904
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-8500085
6.72a Jeugdzorg begeleiding933000933
6.72b Jeugdzorg behandeling1.3830001.383
6.72c Jeugdhulp dagbesteding293000293
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig550000550
6.73a Pleegzorg190000190
6.73b Gezinsgericht347000347
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig505000505
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf1.4280001.428
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf678000678
6.74c Gesloten plaatsing5000050
6.82 Geëscaleerde zorg 18-119000119
6.82a Jeugdbescherming409000409
6.82b Jeugdreclassering3100031
7.1 Volksgezondheid1.27514001.261
7.2 Riolering3.6674.77400-1.107
7.3 Afval2.4572.82200-365
7.4 Milieubeheer2.233444001.789
7.5 Begraafplaatsen en crematoria1910018
8.1 Ruimte en leefomgeving1.444111001.333
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)1.4752.02100-546
8.3 Wonen en bouwen1.679538001.141
Totaal65.71822.93422.04664.8300

5.4. Organisatieoverzicht

5.5. Uitleg global goals

De Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs – Sustainable Development Goals) zijn door de Verenigde Naties vastgesteld als nieuwe mondiale duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030. Ze worden gepromoot als de wereldwijde doelstellingen voor duurzame ontwikkeling.