In deze bijlage zijn de verplichte indicatoren opgenomen (bron: Waarstaatjegemeente.nl).



Vergelijking Losser met gemiddelde Nederland



Het voeren van een gezond financieel beleid en het opstellen van een (meerjaren)begroting kunnen niet zonder duidelijke financiële randvoorwaarden, die borg staan voor een evenwichtig en consequent financieel beleid. Het is daarom van belang dat de financiële uitgangspunten door de raad worden onderschreven.
Bij het opstellen van de gemeentebegroting 2025 zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Bron: Centraal Economisch Plan 2024
| Nominale ontwikkeling | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
| Prijsindex | 0,92 % | 1,04 % | 1,04 % | 1,0 % |
| Loonindex | 1,38 % | 1,56 % | 1,56 % | 1,5 % |
Nieuwe systematiek gemeentefonds
Voor berekening van de loon- en prijsindexatie en de stijging van de lokale heffingen hebben we nog de "oude" systematiek gehanteerd, zoals die ook is vastgesteld als uitgangspunt bij de VJN24. Voor de Algemene uitkering wordt echter een andere systematiek gehanteerd. Daarbij is de stijging van het BBP het uitgangspunt. We willen in dit licht ook onze eigen systematiek voor loon- en prijscompensatie tegen het licht houden. Bij de VJN25 komen we hiertoe met voorstellen.
Uitgangspunten ontwikkeling belastingdruk
De belastingdruk bestaat naast de Ozb uit de afvalstoffen- en rioolheffing. Voor deze laatste twee tarieven geldt dat deze 100% kostendekkend zijn. Door de (fors) gestegen prijzen en lonen van de laatste jaren zijn ook de lasten voor de afvalinzameling en de rioleringen evenredig gestegen, wat tot (ongewenste) tariefverhoging en stijging van de lastendruk voor inwoners leidt. Om de lastendruk te temperen is in VJN23 onder meer de egalisatiereserve lastenverlichting ingesteld, die ook in deze begroting voor € 250.000 is aangewend. Deze reserve wordt incidenteel gevoed/aangevuld met middelen uit het overschot van de jaarrekening. De lastenverlichting middels de demping van de afvalstoffenheffing is daarmee afhankelijk van het jaarrekeningresultaat en daardoor op de lange termijn wellicht moeizaam te continueren.
Begin 2025 zal een voorstel worden gedaan voor een actualisatie van het Water- en Rioleringsplan. Samen hiermee komen we bij de VJN25 ook met voorstellen voor een nieuwe systematiek voor loon- en prijscompensatie en de ontwikkeling van de afvalstoffen- en rioolheffing. Hierbij kijken we dan eveneens naar een systematiek die voor de langere termijn in een beheersbare en acceptabele dekking van de kosten voorziet. De raad wordt zo beter in staat gesteld om ook voor de ontwikkeling van de belastingdruk al in de Voorjaarsnota heldere kaders aan het college mee te geven voor het opstellen van de begroting.
Totaal baten en lasten 2024 per programma
|

De Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs – Sustainable Development Goals) zijn door de Verenigde Naties vastgesteld als nieuwe mondiale duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030. Ze worden gepromoot als de wereldwijde doelstellingen voor duurzame ontwikkeling.

