Bijlage

Bijlage 1. Uitgangspunten Voorjaarsnota en begroting

Bij de besluitvorming over de Voorjaarsnota 2019-2022 worden de beleidsmatige en financiële kaders voor de komende jaren vastgelegd. Idealiter is de Programmabegroting 2019 een financiële vertaling van de eerste jaarschijf uit de Voorjaarsnota. Om die reden worden voor beide producten uit de P&C-cyclus (zoveel als mogelijk) dezelfde uitgangspunten gehanteerd. Deze zijn geformuleerd in deze paragraaf. Daar waar de uitgangspunten in Kadernota en begroting van elkaar afwijken, wordt dit expliciet vermeld.

Peildatum

Bij het opstellen van de Voorjaarsnota is uitgegaan van de kennis en inzichten van 15 april 2018.

Algemene uitkering /circulaires

Algemene uitkering uit het gemeentefonds wordt berekend op basis van de maartcirculaire 2018. Taakmutaties worden toegerekend aan de aangegeven taakvelden. Voor de Programmabegroting 2019 wordt uitgegaan van de meicirculaire 2018.
Er wordt gerekend met lopende prijzen. In de prijzen voor de verschillende jaarschijven is rekening gehouden met inflatie. Om die reden wordt aan de ‘kostenkant’ van het meerjarenperspectief ook rekening gehouden met de prijsontwikkeling.

Prijscompensatie materiële budgetten

Prijscompensatie = indexering
Op de interne materiële budgetten wordt prijscompensatie toegepast. Dit aan de hand van de prijs netto materiële overheidsconsumptie 2018 (imoc) uit het Centraal Economisch Plan 2018 van het CPB. Voor 2019 bedraagt de indexatie 1,6 %, voor 2020 1,7% en voor 2021 en 2022 1,9%.

CAO-ontwikkeling lonen

Uitgangspunt voor de loon- en prijsontwikkeling zijn de meest recente prognose. De looptijd van de huidige cao eindigt op 1 januari 2019. Er wordt uitgegaan een stijging van de loonkosten met 3,725% voor 2019, 3,5% voor 2020  en 2,6% voor 2021 en 2022 van de loonsom (het werkgeversdeel). 

Er wordt vanuit gegaan dat de loonkostenontwikkeling gelijke tred zal houden met het bbp. 

Subsidies

De budgetsubsidies worden geïndexeerd, op basis van de percentages die ook voor de gemeente Losser gelden.

Lokale heffingen

Inflatiecorrectie wordt toegepast op lokale heffingen. Dit geldt voor de heffingen waar geen directe kostenprijsberekening aan ten grondslag ligt (onroerende zaak-, woonforensen-, toeristenbelasting en leges). Op basis van een gewogen gemiddelde van 75% prijs (1,6 %) en 25% loon (2,3%) bedraagt de inflatiecorrectie 1,78 %.

Toerekenen van rente aan lopende investeringen

Investeringen die langer dan een kalenderjaar duren worden in het tweede jaar belast met de toerekening van de rekenrente over het geïnvesteerde bedrag.

Afschrijven en rente over investeringen

Afschrijvings- en rentelasten worden toegerekend in het jaar nadat een investering is gedaan/of het project is afgerond.

Rente

Voor de rentetoerekening naar de grondexploitaties wordt uitgegaan van de ‘Notitie rente 2017’ van de Commissie BBV. De berekeningssystematiek is verplicht voorgeschreven. Voor de berekening van de aan het Grondbedrijf toe te rekenen rente geldt daarbij een andere berekeningswijze, dan voor de aan de overige activa toe te rekenen rente. Hiermee is deze wijze van berekening ‘Vpb-proof’.

Voor de grondexploitatie geldt dat de toegestane toe te rekenen rente moet worden gebaseerd op de daadwerkelijk te betalen rente over het vreemd vermogen. Kortweg wordt het volgende rentepercentage aan de grondexploitatie toegerekend: het gemiddelde (betaalde) rentepercentage van de leningenportefeuille (kort en lang) x de verhouding vreemd vermogen en totaal vermogen.Dit percentage wordt meerjarig gebruikt.

Voor de rentetoerekening aan de taakvelden: de totale rentelasten (kort en lang), verminderd met de aan de grondexploitatie en specifieke projecten (Kulturhus) toe te rekenen rente, worden omgeslagen over de taakvelden.

 

 

Bijlage 2. Overzicht investeringen

Omschrijving Categorie   Totaal investering  Start investering Investering gereed 2019 2020 2021 2022
Investeringen O&O
1. RAAS-server burgerzaken n.v.t.*)  € 15.000 2018 2018 3.225 3.180 3.135 3.090
2. Vervanging materieel servicebedrijf 2019 n.v.t. € 116.000 2019 2019 - 16.240 16.023 15.805
  Vervanging materieel servicebedrijf 2020 n.v.t. € 124.500 2020 2020 - - 17.430 17.197
  Vervanging materieel servicebedrijf 2021 n.v.t. € 119.500 2021 2021 - - - 16.730
  Vervanging materieel servicebedrijf 2022 n.v.t. € 206.500 2022 2022 - - - -
Totaal investeringen O&O 3.225 19.420 36.588 52.822
 
Investeringen knelpunten huidig beleid
3. Aanpassen Hanhofweg; verbeteren verbinding 't Keampke - dorpskern De Lutte C € 100.000 2020 2021 - - - 6.500
4. Projectkosten roadmap ICT 2019 A € 50.000 2019 2019 - 10.750 10.600 10.450
  Projectkosten roadmap ICT 2019 A € 50.000 2020 2020 - - 10.750 10.600
5. Realisatie (ontbrekende schakel) LAGA-fietspad  B  € 500.000 2019 2021 - - - 32.500
6. Vervanging openbare verlichting 2019 A € 400.000 2019 2019 - 26.000 25.700 25.400
  Vervanging openbare verlichting 2020  A € 200.000 2020 2020 - - 13.000 12.850
  Vervanging openbare verlichting 2021  A € 200.000 2021 2021 - - - 13.000
  Vervanging openbare verlichting 2022 A € 200.000 2022 2022 - - - -
7. Losser- Gronausestraat middendeel fase III Oranjestraat-Smalmaatstraat  C € 565.000 2020 2021 - - - 36.725
8. Inhuur VTH ondersteuning tijdens migratie naar SquitXO A € 90.000 2019 2019 - 19.350 19.080 18.810
Totaal investeringen knelpunten huidig beleid - 56.100 79.130 166.835
 
Investeringen nieuw
9. Kwaliteitsimpuls centrum Losser fase II 2 € 500.000 2021 2023 - - - -
10. Kwaliteitsimpuls centrum Losser fase III 2 € 500.000 2022 2024 - - - -
11. Herinrichting omgeving De Muchte 1 € 250.000 2021 2023 - - - -
12. Kwaliteitsimpuls dorpskern Beuningen (ism participatieproces "Boeiend Beuningen") 2 € 500.000 2022 2024 - - - -
13. Kwaliteitsimpuls Glane (Glane aan de Dinkel) 2 € 450.000 2021 2023 - - - -
14. Uitvoeringsprogramma duurzaamheid 2020 2 € 250.000 2020 2020 - - 16.250 16.063
  Uitvoeringsprogramma duurzaamheid 2021 € 250.000 2021 2021 - - - 16.250
  Uitvoeringsprogramma duurzaamheid 2022 € 250.000 2022 2022 - - - -
Totaal investeringen nieuw   - - 16.250 32.313
         
*) deze categorie is 'niet van toepassing' aangezien sprake is van een prioriteit die onuitstelbaar en onontkoombaar is.        

 

Toelichting investeringen:

1. RAAS-server burgerzaken

Door de langere geldigheidsduur van paspoorten en identiteitskaarten, en de invloed van digitalisering, doen zich veel veranderingen voor in de dienstverlening aan het publiek. Dit heeft consequenties voor de bedrijfsvoering die de gemeente Enschede aan de gemeente Losser levert. Onlangs zijn jullie door middel van een raadsinformatiebrief hiervan op de hoogte gebracht. Een gedeelte van de ontstane legesdip kan worden opgevangen door een aangepaste dienstverleningsovereenkomst met de gemeente Enschede. Het restant zal bijgedragen moeten worden vanuit de algemene middelen dit in verband met het maximeren van de legestarieven (door het rijk). Om de aanvragen ook via de gemeente Enschede te faciliteren is een RAAS-server nodig.

2. Vervanging materieel servicebedrijf

Voor een goede bedrijfsvoering van het Servicebedrijf zijn er regelmatig materieelinvesteringen nodig. Dit is inclusief het materieel van de voormalige St. WiL. Jaarlijks worden in de begroting een aantal vervangingsinvesteringen opgevoerd. Bij goedkeuring wordt het materieel aangeschaft en vervolgens met rente en afschrijving in de begroting opgenomen. Onderzocht wordt of analoog aan het onlangs genomen besluit van het GRP een andere financieringssystematiek op te zetten. Waarbij er gewerkt wordt met reservering voor toekomstige investeringen.

3. Aanpassen Hanhofweg; verbeteren verbinding 't Keampke - dorpskern De Lutte

Op het binnen de bebouwde kom gelegen deel van de Hanhofweg geldt een maximumsnelhuid van 30 km/uur. Echter door de asfaltverharding, het ontbreken van trottoirs en ontbreken van snelheid remmende maatregelen, voldoet de inrichting van dit wegvak hier niet. Metingen wijzen uit dat de gemiddeld gereden snelheid 47 km/uur bedraagt. De noodzaak tot snelle verbetering van de inrichtingskwaliteit is met name t.b.v. mindervaliden ('t Kempke). Aanpassing van de inrichting, waar mogelijk i.c.m. onderhoudsmaatregelen, leidt tot een betere toegankelijkheid.

4. Projectkosten Roadmap ICT

Ingeschatte kosten voor externe ondersteuning bij de projecten roadmap 2018/2019. Dit zijn o.a.:

- invoering basisregistratie ondergrond

- koppeling basisregistratie BGT aan beheerapplic. GBI ;

- koppelen NHR aan bedrijfsapplicaties;

- aansluiten bij informatievoorziening ODT;

- doorontwikkeling digitaal werken Corsa;

- implementatie digitale werkomgeving Sharepoint;

- invoering efacturatie en berichtenbox;

- uitvoering programmaplan digitale veiligheid; - Key2 Jongerenmonitor (2018)

5. Realisatie (ontbrekende schakel) LAGA-fietspad

In verband met de belangen van Losser op het gebied van Recreatie en Toerisme (i.c. het LAGA-fietspad tussen Losser en Gronau) en het samen met partners doorlopen van complexe ruimtelijk-juridische procedures, is het noodzakelijk dat Losser vanaf 2019 de investeringsmiddelen beschikbaar heeft om realisatie van (de ontbrekende schakel van) het LAGA-fietspad mogelijk te maken. Daartoe is in de Programmabegroting 2018-2021 de volgende tekst opgenomen: "Waterschap Vechtstromen is, samen met betrokken partners, in 2017 gestart met de planvorming ten behoeve van de herinrichting van de Dinkel. Het bestaande LAGA-fietspad kan ten gevolge van deze ontwikkelingen niet op de huidige locatie blijven liggen. Verder biedt deze ontwikkeling tevens de kans de zo gewenste verlenging van het LAGA-fietspad (de ontbrekende schakel tussen Goormatenweg en Hoofdstraat) te realiseren. Het college gaat vanaf 2019 investeren in dit fietspad en heeft dit meegenomen in de investeringsplanning. Omdat de exacte omvang van de investering nog niet bekend is, is op voorhand € 500.000 opgenomen. Bij het opstellen van de Voorjaarsnota en Programma begroting 2019–2022 wordt de dan bekende informatie verwerkt en worden de noodzakelijke kapitaalslasten geraamd. Daarnaast wordt de kostenverdeling van het inrichtingsproject (deel Duitse grens – Hoofdstraat) nog verder uitgewerkt door belanghebbende partijen. Het is noodzakelijk om in de programmabegroting 2019-2022 wel een investeringsbedrag op te nemen.

6. Vervanging openbare verlichting

Op 21 november 2017 heeft het college ingestemd met het Vervangingsplan Openbare Verlichting 2017-2027, de bijbehorende (getemporiseerde) vervangings-strategie en de indicatie van de investeringsopgave. De raad heeft op 19 december 2017 het beleidsplan "Licht in de openbare ruimte" vastgesteld en daarbij kennis genomen van het collegebesluit ten aanzien van het vervangingsplan. In het collegebesluit is vastgelegd dat de investeringen worden opgevoerd bij de Programmabegrotingen. Daarbij is gesteld dat in 2019, mede vanuit duurzaamheidsdoelstellingen, € 400.000, - wordt geïnvesteerd in het vervangen van de zogenaamde "hoog energie vragende verlichting". In de jaren 2020 t/m 2027 wordt jaarlijks € 200.000, - geïnvesteerd in de vervanging van de openbare verlichting.

7. Losser- Gronausestraat middendeel fase III Oranjestraat-Smalmaatstraat 

In 2018 is de herinrichting Gronausestraat Zuid afgerond. In de jaren 2019-2020 zal worden gewerkt aan Gronausestraat Noord. Aan onderhavig middendeel is (groot) onderhoud en deels vervanging van verhardingen noodzakelijk. Door beschikbare onderhoudsgelden te combineren met de nu gevraagde investeringsmiddelen worden synergiekansen benut. Hiermee kan de gehele Gronausestraat op een uniforme wijze ingericht worden.

8. Inhuur VTH ondersteuning tijdens migratie naar SquitXO

Als wordt besloten SquitXO in te voeren dan moeten deze kosten gemaakt worden. Externe ondersteuning is nodig om te zorgen dat de bedrijfsvoering ongehinderd door kan gaan. Een alternatief is om SquitXO niet in te voeren. Dit heeft echter gevolgen voor de koppelingen die gemaakt moeten worden met Enschede en de ODT. Tevens wordt dan voor de uitvoering van de digitale handhaving een goed hanteerbaar programma gemist.

9. Kwaliteitsimpuls centrum Losser fase II

Op 19 december 2017 heeft de raad het visiedocument: "Parapluplan centrum Losser" vastgesteld en is een uitvoeringsprogramma aangekondigd waarvoor deels (onderhouds)-gelden beschikbaar zijn. Om invulling te geven aan de geformuleerde ambities en bovendien synergie effecten van samenwerking met centrumondernemers en investeringen in onderhoud van de openbare ruimte te benutten, zijn aanvullende investeringen noodzakelijk.

10. Kwaliteitsimpuls centrum Losser fase III 

Op 19 december 2017 heeft de raad het visiedocument: "Parapluplan centrum Losser" vastgesteld en is een uitvoeringsprogramma aangekondigd waarvoor deels (onderhouds)-gelden beschikbaar zijn. Om invulling te geven aan de geformuleerde ambities en bovendien synergie effecten van samenwerking met centrumondernemers en investeringen in onderhoud van de openbare ruimte te benutten, zijn aanvullende investeringen noodzakelijk.

11. Herinrichting omgeving De Muchte 

De openbare ruimte rondom vml. De Muchte/Muziekschool is aan groot onderhoud/vervanging toe en derhalve opgenomen in het MIP. Momenteel zijn er concrete initiatieven om een zorgcentrum en woningen/appartementen te realiseren op terrein van de vml. De Muchte/Muziekschool. Via het MIP kunnen middelen vanuit het GRP en groot onderhoud wegen worden afgestemd op de planning van deze ontwikkelingen. Dit biedt een unieke kans om te komen tot een complete buurtvernieuwing met relatief beperkte aanvullende middelen (waardoor synergie-effecten benut worden). Indien de raad ervoor kiest dit tot één project samen te voegen is het categorie 1 (urgent) en anders valt deze ontwikkeling in categorie 2 (belangrijk)

12. Kwaliteitsimpuls dorpskern Beuningen (ism participatieproces "Boeiend Beuningen")

Op 13 november 2017 heeft de raad de motie: "Herinrichting kern Beuningen" aangenomen. Hiermee wordt het college opgedragen om in de tweede helft van 2018 een planproces op gang te brengen dat moet leiden tot een Kwaliteitsimpuls in Beuningen welke aansluit op het lokale initiatief "Boeiend Beuningen". Dit naar analogie van de processen in Losser en De Lutte. Het op gang brengen van dergelijke processen brengt een hoog bestuurlijk afbreukrisico met zich mee als er geen zicht is op beschikbare investeringsmiddelen voor een uitvoeringsprogramma.

13. Kwaliteitsimpuls Glane (Glane aan de Dinkel)

Op 2 mei 2017 heeft de raad kennis genomen van het concept- visiedocument: "Glane aan de Dinkel". Deze visie, welke mede tot stand is gekomen vanuit het participatietraject "Kies je Kans" vormt de basis voor een kwaliteitsimpuls Glane. In het MIP zijn vervangingsinvesteringen voorzien in de riolering, openbare verlichting en groot onderhoud wegen. Met aanvullende middelen wordt het mogelijk om invulling te geven aan de ambities en bovendien synergie effecten van investeringen in onderhoud van de openbare ruimte te benutten.

14. Uitvoeringsprogramma duurzaamheid 

Vanuit het jaarresultaat 2017 wordt eenmalig € 500.000 gereserveerd voor het uitvoeringsprogramma behorende bij de Duurzaamheidsvisie 2040 in de jaren 2018 en 2019. Om ook in de jaren daarna door te kunnen gaan met invulling geven aan het bereiken van de ambities, zijn aanvullende investeringen noodzakelijk.