In deze bijlage staan de verwerkte O&O knelpunten, tegenvallers en investeringen.
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1. | Privacy binnen het Sociaal Domein | 24.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
2. | Bijdrage regionale samenwerking verkeer en vervoer. | 9.020 | 9.020 | 9.020 | 9.020 |
3. | Budget t.b.v. uitvoering verkeersmaatregelen | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
4. | ICT-kosten Groslijstsystematiek aanbestedingen | 1.875 | 1.875 | 1.875 | 1.875 |
5. | Budget oplossen personele knelpunten | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
6. | Omgevingsdienst Twente | 77.000 | 77.000 | - | - |
7. | Frictiekosten door ODT | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
8. | Transitiekosten ODT | 10.000 | - | - | - |
9. | VRT:ontwikkeling IVZ platform | 1.125 | 1.125 | 1.125 | 1.125 |
10 | Daling aantallen reisdocumenten en rijbewijzen (1) | - | - | - | - |
11. | Wijziging eigen risico BUIG budget percentages | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 |
12. | Ontwikkelingen digitale overheid | 17.000 | 17.000 | 22.000 | 22.000 |
13. | Extra kosten DIV | 5.000 | - | - | - |
14. | Verkiezingen | - | - | - | 25.000 |
15. | Reparatie tekort muziekonderwijs Fundament | 75.242 | - | - | - |
16. | Indexering structurele subsidie Welzijn | 32.904 | 63.394 | 94.971 | 128.200 |
17. | Dekking uit in te stellen reserve (Fundament) | (100.131)* | (49.778) | (22.591) | - |
18. | Inzet DHW, APV/bijzondere wetten. | 130.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 |
19. | Verbeterplan WABO | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
20. | Software afdelingen | 98.000 | 40.500 | 40.500 | 40.500 |
21. | Zaakgericht werken | 15.900 | 8.400 | 8.400 | 8.400 |
22. | Niet toetreden Dimpact | (75.000) | (75.000 | (75.000) | (75.000) |
23. | Inwerkprogramma voor de nieuwe Raad | 10.000 | - | - | - |
24. | Onvoorzien | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
25. | Tijdelijke huisvesting onderwijs ivm bouw sporthal | 20.000 | 20.000 | - | - |
26. | Vervoer leerlingen | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
27. | Actualisatie huren en pachten | 61.144 | 61.944 | 62.744 | 63.544 |
28. | Openluchttheater | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
29. | Marktgelden | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
30. | Actualiseren leges | 36.889 | 36.889 | 36.889 | 36.889 |
31. | Correctie bijdrage WSW | (7) | (4.668) | (227.962) | (310.437) |
32. | Bijdrage exploitatie Stichting WiL | 103.000 | 121.000 | 60.000 | (12.000) |
33. | Tekorten op sociaal domein | 298.625 | 285.161 | 279.322 | 157.243 |
34. | Investeringen O&O | - | 59.460 | 71.563 | 91.131 |
35. | Actualisatie diverse budgetten | (122.000) | (112.000) | (122.000) | (117.000) |
Totale kosten in euro’s | 1.050.586 | 1.024.322 | 703.856 | 533.490 |
Tabel 7. Overzicht van verwerkte knelpunten (o&o), tegenvallers en vervangingsinvesteringen.
*Bedragen die tussen haakjes staan hebben positief effect op het geheel.
Toelichting
1. Privacy binnen het Sociaal Domein
Voor bewaking van de Privacy binnen het Sociaal Domein zijn meer uren nodig dan de nu beschikbare 4 uur/week. Uitbreiding naar 8 uur is gewenst. In 2018 wordt daarbovenop 4 uur extra ingezet om een inhaalslag te maken om alle protocollen op orde te krijgen
2. Bijdrage regionale samenwerking verkeer en vervoer
Betreft een continuering van de gemeentelijke bijdrage voor regionale samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer, zijnde € 0,41 per inwoner. Maakt onderdeel uit van de programmabegrotingen Regio Twente die zijn bekrachtigd door het Algemeen bestuur Regio Twente.
3. Budget t.b.v. uitvoering verkeersmaatregelen
Jaarlijks dienen kleinschalige en niet voorziene verkeersmaatregelen uitgevoerd te worden (borden, kleine ingrepen in de openbare ruimte). Het betreft het uitvoering geven aan een genomen verkeersbesluit. Voortschrijdend inzicht leert dat bezuinigingen op dit taakveld in het (recente verleden) te ver doorgevoerd, In de afgelopen tussenliggende jaren zijn dit soort verkeersmaatregelen betaald uit een (rest)krediet (7000104). Dit krediet is inmiddels volledig besteed.
4. ICT-kosten Groslijstsystematiek aanbestedingen
Ten behoeve van een eenduidig en transparant uitnodigingsbeleid bij meervoudig onderhandse aanbestedingen wordt in 2017 de zogenaamde Groslijst systematiek ingevoerd. Kosten betreffen de jaarlijkse kosten van de ICT-ondersteuning.
5. Budget oplossen personele knelpunten
Dit budget betreft de noodzaak om een drietal problemen die elk jaar terug komen te verzachten: 1) het vraagstuk hoe medewerkers te vervangen in geval van langdurige ziekte of anderszins langdurige afwezigheid. 2) hoe bij sommige veelal incidentele specialistische of extra taken bemensing te realiseren 3) opvangen van het verlies van beschikbare arbeidscapaciteit door het forse gebruik van de oude seniorenregeling. Door verhoging van de pensioenleeftijd maken medewerkers in de seniorenregeling er langer gebruik van. De druk op overige medewerkers loopt op een aantal plekken te hoog op.
6, 7 &8. Omgevingsdienst Twente
Er moet een Gemeenschappelijke Regeling worden opgericht in het kader van de vorming van een omgevingsdienst Twente. Dit is een wettelijke verplichting. Er is een begroting opgesteld. Te verwachten kosten worden verrekend over de fte's die worden ingebracht. Ingebracht zijn taken, omgezet naar aantal fte's. Er wordt voorlopig een inschatting gemaakt van 2,3 fte. In de voorlopige ODT-begroting wordt uitgegaan van een bijdrage van ca € 110.000, - per fte; wij In de loonsom van Losser wordt uitgegaan budget-. Als er vanuit wordt gegaan dat de gelden uit de formatie komen, dan betekent dit dat in ieder geval € 103.500, - aan extra middelen benodigd is. Het budget dat is opgenomen is correct, ook na verzoek om herrekening blijkt dat dit het juiste ingeschatte bedrag is.
9. Veiligheidsregio Twente ontwikkeling Integrale Veiligheid Zorg platform
Voor de doorontwikkeling van het Integrale Veiligheid Zorg platform gaat de Veiligheidsregio Twente de bijdrage per inwoner verhogen van 0,15 naar 0,20 cent.
10. Daling aantallen reisdocumenten en rijbewijzen
De geldigheidsduur van rijbewijzen en reisdocumenten is verlengd van vijf naar tien jaar. Als gevolg hiervan neemt het aantal uit te reiken documenten en de hiermee corresponderende legesopbrengsten in de komende jaren af. Door de gemeente Enschede (Publieksdienstverlening) zal er op worden gestuurd om de personeelsformatie op de nieuwe situatie af te stemmen. Plannen hiervoor zijn in voorbereiding. Op dit moment wordt er vanuit gegaan dat deze exercitie voor Losser budgettair neutraal zal verlopen.
11. Wijziging eigen risico BUIG budget percentages
Er is een wijziging eigen risico BUIG budget percentages. Het is een gestaffelde methodiek. Hierdoor wordt het eigen risico van de gemeente hoger. Afhankelijk van ontwikkeling uitkeringsbudget en omvang uitkeringsbestand. De afgelopen 2 jaar is de vangnet regeling aangevraagd, waardoor de verwachting is dat dit ook in de komende jaren nodig is.
12. Ontwikkelingen digitale overheid
In de Wet GDI wordt de generieke digitale infrastructuur vastgelegd die essentieel is voor de digitale dienstverlening van de overheid. In de eerste tranche wordt het gebruik van (open) standaarden geregeld en wordt het gebruik van elektronische authenticatiemiddelen door publieke organisaties verplicht gesteld. In de opgevoerde kosten (€ 5.000 in 2018 en 2019, oplopend naar € 10.000 in 2020 en 2021) is hier rekening mee gehouden. Ook zijn de kosten (€ 12.000) opgenomen voor het 'nieuwe' intranet.
13. DIV
Mede vanwege de score 'Oranje' op dit onderdeel in de Interbestuurlijk Toezicht(IBT), zijn Losser en Enschede van plan om door middel van de invoering van een handboek substitutie alle papieren documenten na scanning te vervangen door digitale documenten met als doel de fysieke documenten van de te bewaren zaken te vernietigen. Om te mogen vervangen is het opstellen van een handboek een voorwaarde en daarmee noodzakelijk. Onder andere voor de inhuur van expertise is dit bedrag nodig.
14. Verkiezingen
In 2021 vinden de verkiezingen plaats voor de tweede kamer van de Staten Generaal. De opgevoerde kosten zijn nodig om de verkiezingen plaats te laten vinden en om deze goed te laten verlopen.
15. Reparatie tekort muziekonderwijs Fundament
Reparatie tekort muziekonderwijs is wenselijk zolang huisvesting in nieuwbouw TCC en realisatie Kulturhus niet zijn gerealiseerd.
16 & 17. Indexering structurele welzijnssubsidies en dekking uit reserve
Sinds jaren heeft geen indexering van de subsidie voor personeelslasten bij welzijnssubsidies plaatsgevonden. Indexering is wenselijk om de salarissen te kunnen blijven betalen. Voorgesteld wordt bij de jaarrekening €273.000 te reserveren ter dekking van een deel van deze kosten. Hiervan wordt een deel ingezet in 2017. Wat resteert voor 2018 is ongeveer € 172.500.
18. Inzet DHW, APV/bijzondere wetten
Uit diverse onderzoeken en analyses, regionaal (bijv. Signaleringslijsten van GHOR) alsook lokaal bij inzet mysterie shopper, zijn serieuze signalen en ervaringen dat het naleefgedrag minimaal is en, ook bij wet vastgestelde, regels niet conform worden nageleefd. Dit heeft direct zijn weerslag op de veiligheid en de gezondheid van o.a. de Losserse jeugd en jongeren.
Deze problematiek en de noodzakelijke aanpak, inclusief kostenanalyse, hiervan is voorgaande jaren ook al melding van gedaan en is op meerdere momenten in de financiële cyclus aangekaart. - budget betreft minimale inzet en dito kosten. Het bedrag is inclusief kosten administratie en juridische afhandeling en verdere kosten exploitatie.
19. Verbeterplan WABO
De provincie heeft ons op de code oranje. Uit het verbeterplan WABO dat begin 2017 is opgesteld, vloeien acties/maatregelen voort. Uitvoering van dit is van belang voor het goed vormgeving van de handhaving.
20. Software afdelingen
Om in het sociale domein op een nieuwe wijze te kunnen werken, is er behoefte aan een nieuwe geïntegreerde informatiekundige oplossing: op het niveau van werkprocessen, managementinformatie, integraal klantbeeld en dienstverlening. In regionaal verband is in het voorbereidingsproces van de Omgevingsdienst Twente de afspraak gemaakt om gebruik te gaan maken van de applicatie Squit. Eerder is het besluit genomen om de applicatie Antea aan te schaffen. Hiermee kan invulling worden gegeven aan een integrale systematiek voor de openbare ruimte. De applicatie functioneert al. Abusievelijk zijn de te maken kosten voor technisch beheer door Enschede niet geraamd. Publieksdienstverlening van Enschede verzorgt ook de dienstverlening en bijhouding van de BRP voor Losser.
Enschede heeft ervoor gekozen om de nieuwe iBurgerZakenModules (iBZM) te betrekken. Indien Losser bij Centric zou blijven, ontstaat een situatie die niet past binnen de afspraken van de samenwerking waarbij we zoveel mogelijk nastreven ‘1 taak, 1 werkwijze’ om optimaal synergie van de samenwerking te kunnen plukken. Verdere ontwikkeling van digitale dienstverlening en aansluiting op de BRP kan via iBurgerzaken tot stand komen. Deze oplossing leidt niet tot hogere kosten dan de oplossing met Centric. Uw raad bent hierover via een raadsinformatiebrief (verzonden 24 mei 2017) geïnformeerd.
21. Zaakgericht werken
Dit bedrag is nodig om de interne bedrijfsvoering te optimaliseren (Corsa). Daarnaast moeten kosten worden gemaakt om de bedrijfsvoering voor te bereiden op bijvoorbeeld BGT, Mijnoverheid.nl en het NHR.
22. Niet toetreden Dimpact
Vanuit de samenwerking Enschede en Losser is aansluiting bij Dimpact is niet noodzakelijk. Het is voor Losser financieel aantrekkelijker om nog niet aan te sluiten bij Dimpact. Wel zullen voor de aspecten ‘digitale formulieren’, zaakgerichtwerken en dergelijke, alternatieve oplossingen moeten worden ingericht om wel aan de richting van Digitaal 2017 en Agenda2020 te voldoen. Dit vraagt om investeringen in de komende jaren, die overigens voor elk scenario gelden.
23. Inwerkprogramma voor de nieuwe Raad
Na de verkiezingen in 2018 treedt een nieuwe Raad aan. Dit budget is noodzakelijk voor het inwerkprogramma.
24. Onvoorzien
In de voorliggende Kadernota is een extra inspanning gepleegd om de vervangingsinvesteringen (ook financieel) in beeld te brengen. Dit leidt tot een lastenverhoging ten opzichte van de Kadernota van vorig jaar. Ter compensatie hiervan is de ‘vrije ruimte’ die in het meerjarenperspectief werd gereserveerd voor nog onvoorziene vervangingsinvesteringen, vrijgevallen. Volgens het BBV is het verplicht een post onvoorzien op te nemen voor de dekking van lasten die niet in de begroting zijn opgenomen. In de Losserse begroting is tot dusver een bescheiden post van € 10.000 opgenomen. Gelet op het laten vrijvallen van eerdergenoemde ‘vrije ruimte’, wordt voorgesteld om de post onvoorzien met € 50.000 op te hogen tot € 60.000.
25. Tijdelijke huisvesting onderwijs i.v.m. bouw sporthal
Onderwijs wordt zoveel mogelijk ondergebracht in bestaande accommodaties, echter uitwijken naar alternatieve accommodaties is nodig; hieraan zijn kosten verbonden.
26. Vervoer leerlingen
Het huidige bedrag is structureel niet toereikend. Hoger bedrag inzetten geeft minder risico tekort voor de komende jaren.
27. Actualisatie huren en pachten
Tennisbanen worden niet meer verhuurd. Drie tennisparken (TVB, TCO en TC Kardoes) zijn in 2014 en 2015 in erfpacht uitgegeven. De gemeente heeft geen huurinkomsten ( 45 euro per baan) meer. Deze huurinkomsten zijn onterecht nog blijven staan in de begroting. Tegenover deze kleine inkomstenderving (591 euro) staat dat de gemeente niet meer verantwoordelijk is voor toplaagrenovaties.
De gemeente huurt een deel van de tennishal. De huur wordt jaarlijks geïndexeerd. Met deze indexering is geen rekening gehouden in de begroting.
De gemeente huurt sportzaal De Spil van woningcorporatie Domijn voor een bedrag van 41.000 euro per jaar. Deze huur is nimmer administratief verwerkt in de begroting. Dat wordt nu gecorrigeerd.
Overigens, tegenover de te betalen huur staan ook voordelen namelijk verlaging van het MOP, OZB en opstalverzekering. Deze voordelen zijn al wel eerder in de begroting verwerkt
28. Openluchttheater
Op grond van de gebruiksovereenkomst is de gemeente verantwoordelijk voor de energiekosten. Deze post wordt structureel overschreden met een gemiddeld bedrag van 2300 euro over de afgelopen drie jaar. De invoering van ledverlichting heeft weliswaar een positief effect op de energielasten, maar deze zijn beperkt aangezien het alleen de podiumverlichting betreft. Het voordeel valt weg tegen hogere energietoeslagen. De gemeente gaat in gesprek met de stichting die de programmering regelt. Deze stichting is niet verantwoordelijk voor de exploitatie, maar er wordt gekeken naar de mogelijkheden.
29. Marktgelden
De inkomsten vanuit de marktgelden zijn al jaren stabiel maar te hoog geraamd. Dit wordt nu gecorrigeerd. Een alternatief is het verhogen van de marktgelden. Op dit moment heeft Losser een relatief hoog tarief. Er gaat een onderzoek plaatsvinden naar andere mogelijke alternatieven en naar mogelijke impact naar verdere verhoging van de standplaatsen.
30. Actualiseren leges
Deze post bestaat uit verschillende leges die minder opbrengst hebben. Er zijn verschillende redenen. Bij de bouwleges en leges Welstand komt dit doordat er minder producten worden afgenomen. Bij de reclameleges komt het omdat er geen aparte reclame vergunning meer is waardoor er geen leges meer worden geïnd.
Bij de begroting 2017 is een extra opbrengst opgenomen van € 42.500 om de leges burgerzaken richting 100% kostendekkend te krijgen. Door de gemaximeerde tarieven voor reisdocumenten en rijbewijzen kan een extra opbrengst van € 9.125 alleen worden gerealiseerd op leges huwelijken. Het restant is hier niet te realiseren.
31. Correctie bijdrage WSW
De daling van de rijksbijdrage voor WSW is niet volledig verwerkt in het subsidiebudget voor de Sociale Werkvoorziening
32. Bijdrage exploitatie Stichting WiL
De tegenvaller komt voort uit verschillende ontwikkelingen: Het cumulatieve WSW cao-effect (in 2016 afgesloten, terugwerkende kracht tot 1 jan 2015, waardoor eerst in de loop van 2016 meer zicht op het langjarig effect), de ontwikkeling in/van de rijksbijdragen per SE (afnemend makrobudget, verschil in verwachte afname WSW-populatie versus werkelijke afname, slechts gedeeltelijke compensatie LPO) en de teruglopende inkomsten o.g.v. A) toenemende beperkingen van de detacheerbare WSW-werknemers en B) uitstroom van WSW-werknemers.
33. Tekorten op sociaal domein
De tekorten in het sociaal domein worden onder andere veroorzaakt door kortingen op de budgetten vanuit het Rijk bij de septembercirculaire 2016. Daarnaast zijn er hogere kosten voor de huishoudelijke ondersteuning door de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep.
34. Vervangingsinvesteringen O&O
De komende jaren moeten er diverse investeringen worden gedaan die onuitstelbaar en onoverkomelijk zijn. Deze zijn in deze tabel samengevoegd. Een apart overzicht is hierna opgenomen. In het overzicht staat een tabel waar ook de afschrijvingstermijn weergegeven. Belangrijk om te vermelden is dat de lasten van een aantal posten buiten het meerjarenperspectief van deze kadernota vallen. Deze lasten worden gedekt uit de de ruimte die beschikbaar is in de jaarschijf 2021.
35. Actualisatie diverse budgetten
Op diverse budgetten is sprake van onderbesteding omdat de daadwerkelijke kosten lager zijn dan begroot. Soms is er ook sprake van hogere inkomsten dan begroot. Deze budgetten zijn ingebracht. Daarnaast wordt een aantal budgetten overgeheveld naar een ander budget. Dit gebeurt budgetneutraal en worden technisch verwerkt.
Overzicht van de actualisatie budgetten
Planschade
Budget van € 40.320, - kan met € 20.000 worden verminderd. Wordt in eerste instantie door gemeente aan planschade uitgekeerd maar vervolgens verhaald op degene waarmee een planschadeovereenkomst is gesloten. De jaarlijkse lasten kunnen met € 20.000, - worden verlaagd omdat planschadekosten deels worden verhaald op de initiatiefnemer.
Kolkersveld
De gemeente huurde het Kolkersveld tot en met 2015 van Landgoed Het Assink BV en de gemeente verhuurde het Kolkersveld op haar beurt aan de klootschietvereniging. In 2016 is het Kolkersveld door Landgoed Het Assink BV verkocht aan Stichting Landschap Overijssel. De vereniging huurt vanaf 2016 het Kolkersveld rechtstreeks van de nieuwe eigenaar. De gemeente heeft vanaf 2016 dus geen huuruitgaven en geen huurinkomsten meer. In het kader van de herziening van het subsidiebeleid is besloten de vereniging een structurele subsidie te verlenen van 2.000 euro. Dit bedrag wordt verrekend met het vrijvallen van de huurkosten (regel B).
Onderhoud Stockakker
De gemeente verleent een jaarlijkse onderhoudsbijdrage voor het sportpark in De Lutte. Het verschil tussen begrote en werkelijke opbrengsten wordt veroorzaakt door een aanvullende onderhoudsbijdrage welke wordt gecompenseerd door extra huurinkomsten (voorwaarde belastingdienst). De onderhoudsbijdrage staat voor 15 jaar vast. Dit moet budgettair neutraal verwerkt worden, maar dit is tot op heden niet gebeurd. De huurbijdrage is wel begroot, de extra onderhoudsbijdrage echter niet.
Erve Kraesgenberg
In de begroting is de oorspronkelijke pachtsom van 12.750 euro opgenomen. De pacht is uiteindelijk vastgesteld op 6.150 euro. Deze wijziging is nog niet verwerkt in de begroting. De pachtsom moet in 2017 worden aangepast, echter een aanpassing naar 12.750 euro is niet reëel.
Gymzaal Havezate
In de begroting is rekening gehouden met extra huurinkomsten door een extra verhoging van de binnensporttarieven. Door teruglopende verhuur zijn er geen extra huurinkomsten gerealiseerd. Verenigingen huren selectiever zaalruimte (niet in vakanties, weekends, na afloop competitie). Op doordeweekse dagen is de gymzaal goed bezet. Met de jaarlijkse huurverhoging kunnen de huurinkomsten enigszins verhoogd worden.
Sportzaal Overdinkel
In de begroting is rekening gehouden met extra huurinkomsten door een extra verhoging van de binnensporttarieven. Door teruglopende verhuur zijn er geen extra huurinkomsten gerealiseerd. Verenigingen huren selectiever zaalruimte (niet in vakanties, weekends, na afloop competitie). Op doordeweekse dagen is de gymzaal goed bezet. Met de jaarlijkse huurverhoging kunnen de huurinkomsten enigszins verhoogd worden. Daarnaast wordt in overleg met Stichting Kulturhus Overdinkel geprobeerd het gebruik van de sportzaal te stimuleren.
Omschrijving | Totaal investering | Start investering | Investering gereed | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1. | MIP; ontbrekende vervangingsinvestering jaarschijf 2019 | € 800.000 | 2019 | 2021 | - | - | - | - |
2. | MIP; ontbrekende vervangingsinvestering jaarschijf 2020 | € 600.000 | 2020 | 2021 | - | - | - | - |
3. | MIP; ontbrekende vervangingsinvestering jaarschijf 2021 | € 800.000 | 2021 | 2021 | - | - | - | - |
4. | Rioolreinigingsaanhanger | € 45.000 | 2018 | 2018 | - | 6.525 | 6.413 | 6.300 |
5. | Rioolreinigingsaanhanger (dekking) | - € 45.000 | 2018 | 2018 | - | (6.525)* | (6.413) | (6.300) |
6. | Verreiker/ mobiele graafmachine | € 85.000 | 2018 | 2018 | - | 12.325 | 12.113 | 11.900 |
7. | Klepelmaaier | € 50.000 | 2018 | 2018 | - | 7.250 | 7.125 | 7.000 |
8. | Smalspoortractor | € 60.000 | 2018 | 2018 | - | 8.700 | 8.550 | 8.400 |
9. | Stratenmakersauto | € 55.000 | 2018 | 2018 | - | 7.975 | 7.838 | 7.700 |
10. | Twee containers ABP | € 25.000 | 2018 | 2018 | - | 3.000 | 2.950 | 2.900 |
11. | Twee containers ABP (dekking) | - € 25.000 | 2018 | 2018 | - | (3.000) | (2.950) | (2.900) |
12. | Grasmaaier (klein) | € 30.000 | 2019 | 2019 | - | - | 4.350 | 4.275 |
13. | Pickup | € 30.000 | 2020 | 2020 | - | - | - | 4.350 |
14. | Vrachtauto 4x4 met kraan | € 100.000 | 2021 | 2021 | - | - | - | - |
15. | Kolkenzuiger | € 75.000 | 2019 | 2019 | - | - | 10.875 | 10.688 |
16. | Kolkenzuiger (dekking) | - € 75.000 | 2019 | 2019 | - | - | (10.875) | (10.688) |
17. | Voertuig rioolonderhoud | € 100.000 | 2020 | 2020 | - | - | - | 14.500 |
18. | Voertuig rioolonderhoud (dekking) | - € 100.000 | 2020 | 2020 | - | - | - | (14.500) |
19. | Software | € 283.000 | diverse | diverse | - | 23.210 | 31.588 | 47.506 |
20. | Aanschaf iBurgerzaken | € 438.000 | 2018 | 2018 | - | 96.360 | 94.608 | 92.856 |
21. | Dekking reserve aanschaf iBurgerzaken | - € 438.000 | 2018 | 2018 | - | (96.360) | (94.608) | (92.856) |
22. | Kwaliteitsimpuls De Lutte; Uitvoeringsprogramma fase II | € 500.000 | 2019 | 2021 | - | - | - | - |
23. | Kwaliteitsimpuls centrum Losser / Parapluplan centrum Losser | € 500.000 | 2019 | 2021 | - | - | - | - |
Totaal | € 4.769.000 | - | 59.460 | 71.563 | 91.131 |
Tabel 8: Overzicht O&O investeringen
*Bedragen die tussen haakjes staan hebben positief effect op het geheel
1,2 &3. Integraal Meerjarig Investerings- en onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte (MIP); ontbrekende vervangingsinvestering jaarschijf 2019, 2020 en 2021
Het financieringsprogramma van het MIP kent vele verschillende dekkingsbronnen (waaronder vGRP, reserve wegen, vervangingskrediet Openbare Verlichting, investeringskredieten, subsidies, bijdragen van derden, etc. Deze dekkingsbronnen zijn vaak verweven met strakke randvoorwaarden t.a.v. de wijze waarop ze ingezet kunnen worden. Om uitvoering van integrale vervangings- en herinrichtingsprojecten mogelijk te maken is een relatief geringe aanvullende financiering noodzakelijk. Exacte investeringsbedragen zijn niet te geven. Daarvoor is het MIP te dynamisch. Dat is juist ook de reden dat het MIP jaarlijks wordt geactualiseerd en onder de aandacht van de raad wordt gebracht. Dit mede in het kader van het toezicht van de provincie op de vervangingsinvesteringen. De lasten van deze drie posten bedragen vanaf 2022 per post 56.000 per jaar met een afschrijvingstermijn van 20 jaar. Gezamenlijk zorgen zij in 2022 voor post dus voor een kapitaallast van 154.000 euro.
4&5. Rioolreinigingsaanhanger
Dit apparaat wordt dagelijks gebruikt voor diverse werkzaamheden, o.a. ontstoppen van riolering, wegdekreiniging, graffiti verwijdering, reinigen van wegmeubilair. Dekking vindt plaats vanuit riolering en water Dit is een gesloten systeem en drukt niet op de algemene begroting.
6. verreiker/mobile graafmachine
deze machine wordt dagelijks gebruikt voor diverse werkzaamheden, o.a. onderhoud wegen, onderhoud groen, het afvalbrengpunt en bij calamiteiten. de machine is begin 2009 in gebruik genomen en zal bij vervanging 10 jaar oud zijn en technisch afgeschreven. Indien er geen middelen beschikbaar zijn/komen kunnen we bij uitval de dagelijkse werkzaamheden niet meer uitvoeren.
7. Klepelmaaier
De klepelmaaier wordt het hele jaar door gebruikt voor het klepelen van de bermen. de machine is begin 2009 in gebruik genomen en zal bij vervanging 10 jaar oud zijn en technisch afgeschreven. Indien er geen middelen beschikbaar zijn/komen kunnen we bij uitval de dagelijkse werkzaamheden niet meer uitvoeren.
8. Smalspoortractor
De tractoren worden alle dagen het hele jaar door ingezet bij de werkzaamheden van het Servicebedrijf. Zonder de tractoren kunnen verschillende werkzaamheden niet meer worden uitgevoerd.
9. Stratenmakersauto
Deze auto wordt dagelijks gebruikt voor diverse werkzaamheden, o.a. onderhoud wegen en onderhoud riolering en bij calamiteiten. Bij vervanging is het huidige voertuig 20 jaar oud en technisch afgeschreven.
10&11. Twee containers ABP
Containers zijn ruimschoots afgeschreven, afgelopen jaren zeer intensief gebruikt en hierdoor financieel niet meer verantwoord om deze te laten opknappen (repareren). Zijn in het verleden al tweedehands aangeschaft. Dekking vindt plaats vanuit Afval en reiniging. Dit is een gesloten systeem en drukt niet op de gemeentelijke begroting.
12. Grasmaaier (klein)
Tijdens het maaiseizoen wordt deze maaier alle dagen, 5 dagen per week, ingezet om het gras te maaien. het risico dat we de machine niet kunnen inzetten is dat we niet kunnen maaien en het gras blijft groeien en we niet meer kunnen voldoen aan het kwaliteitsniveau.
13. Pick-up
Het te vervangen voertuig is uit februari 2006 en economisch al lang afgeschreven. bij vervanging (2020) is het huidige voertuig 13 jaar oud en technisch afgeschreven.
14. Vrachtauto 4x4 met kraan
Voor ondersteuning van de verschillende werkzaamheden bij het Servicebedrijf wordt een vrachtauto met kraan 4 x 4 ingezet. Deze auto wordt alle dagen gebruikt, het hele jaar door. bij vervanging is het huidige voertuig 13 jaar oud en technisch afgeschreven.
15&16. Kolkenzuiger
De kolkenzuiger wordt ingezet voor het leegzuigen van alle straat- en trottoirkolken in de gemeente. Verder wordt hij ingezet bij het onderhoud van gemalen en bij calamiteiten. de huidige kolkenzuiger is in 2004 tweede hands gekocht en van het bouwjaar 1994. Bij eventuele vervanging in 2019 is deze 25 jaar oud. Voorstel te vervangen door een goede tweedehands. Dekking vindt plaats vanuit riolering en water Dit is een gesloten systeem en drukt niet op de algemene begroting.
17&18. Voertuig rioolonderhoud
Voor het onderhoud van het drukriool en gemalen wordt dit voertuig dagelijks ingezet. Verder wordt deze mobile werkplaats ook ingezet bij calamiteiten. bouwjaar van dit voertuig is van 2000, door de gemeente in 2011 tweede hands aangeschaft, bij de geplande vervanging is het voertuig 20 jaar oud en ruimschoots afgeschreven. Dekking vindt plaats vanuit riolering en water Dit is een gesloten systeem en drukt niet op de algemene begroting.
19. Software
Deze posten betreffen de aanschaf van software die moeten worden gedaan om de digitale ontwikkeling beschreven in punt ‘Software afdelingen’ mogelijk te maken. Voor meer informatie zie punt 20 Softwareafdelingen uit tabel 7.
20&21. Aanschaf iBurgerzaken
In 2019 of 2020 moet Losser aansluiten op de landelijke voorziening BRP (Basis Registratie Personen). Daarnaast is vanuit Digitaal 2017 de landelijke koers gezet op het zoveel mogelijk digitaal aanbieden van producten aan inwoners en bedrijven. De huidige software is hiervoor niet geschikt. Hiervoor moeten substantiële investeringen worden gemaakt. Op de synergie uit de samenwerking te benutten ligt het voor de hand om samen met Enschede te kiezen voor de applicatie iBurgerzaken. Het voorstel aan uw Raad is om de aanschaf iBurgerzaken te dekken uit de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2016.
22. Kwaliteitsimpuls De Lutte; Uitvoeringsprogramma fase II
Betreft vervangingsinvesteringen van bestaande voorzieningen in de openbare ruimte in combinatie met vernieuwing van de openbare ruimte in het kader van de integrale "Kwaliteitsimpuls De Lutte". Conform college- en raadsbesluit (respectievelijk 31 januari 2017 en 7 maart 2017) alsmede het Actieprogramma Recreatie en Toerisme.
23. Kwaliteitsimpuls centrum Losser / Parapluplan centrum Losser
Betreft vervangingsinvesteringen van bestaande voorzieningen in de openbare ruimte in combinatie met vernieuwing van de openbare ruimte in het kader van het Parapluplan centrum Losser. Conform college- en raadsbesluit (respectievelijk 12 april 2016 en 10 mei 2016). Deze investering zou bijvoorbeeld aangewend kunnen worden om het Raadhuisplein om te bouwen tot een centrale ontvangstruimte in afstemming op het Kulturhus Losser (één van de deelprojecten uit het uitvoeringsprogramma). Parapluplan vormt bovendien één van de gemeentelijke projecten uit het Actieprogramma Recreatie en Toerisme.