4. Balans

4.1. Balans per 31-12-2024

Bedragen x 1.000 Eurosper 31 december 2024 2023
Immateriele vaste activa 2 0
Kosten onderzoek & ontwikkeling 2 0
Materiele vaste activa 77.996 73.510
Investeringen met economisch nut 32.777 31.254
Investeringen met economisch nut waarvoor heffingen worden geheven 25.057 24.640
Investeringen openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut 20.163 17.617
Financiele vaste activa 8.007 4.446
Kapitaalverstrekking deelnemingen 37 37
Kapitaalverstrekking gemeenschappelijke regelingen 2.573 76
Leningen deelnemingen 0 0
Overige langlopende leningen 5.397 4.333
Totaal Vaste activa 86.004 77.957
Voorraden 1.272 -780
Grond- en hulpstoffen 12 17
Onderhanden werk (incl. bouwgronden in expl.) 1.259 -796
Uitzettingen < 1 jaar 2.321 1.757
Vorderingen op openbare lichamen 666 127
Rekening courant verhoudingen niet financiele instellingen 425 287
Overige vorderingen 1.230 1.343
Liquide middelen 684 10
Kas 10 10
Banken 674 0
Overlopende activa 8.364 11.696
Overlopende activa 7.523 7.586
Nog te ontvangen baten van het Rijk 841 4.110
Totaal Vlottende activa 12.640 12.684
Totaal Activa 98.644 90.641
Bedragen x 1.000 Eurosper 31 december20242023
Eigen vermogen30.37234.345
Algemene reserve21.37522.443
Bestemmingsreserve4.0133.738
Overige bestemmingsreserves7.7417.284
Saldo van rekening-2.757880
Voorzieningen10.1009.168
Voorzieningen verplicht,verlies,risico3.6573.217
Voorziening extern6.4425.952
Schulden met rentetypische looptijd van > 1 jaar36.19629.714
Onderhandse leningen binnenl. banken en overige fin. instell36.19629.682
Onderhandse leningen van overige binnenlandse sectoren00
Waarborgsommen032
Totaal Vaste passiva76.66773.227
Schulden met rentetypische looptijd van < 1 jaar14.5749.769
Kasgeldleningen o/g7.5000
Bank en girosaldi04.958
Overig schulden7.0744.812
Overlopende passiva7.4027.645
Overige vooruitontvangen baten2.1403.583
Tussenrekeningen00
Ontvangen voorschotbedragen openbare lichamen5.2624.061
Totaal Vlottende passiva21.97717.414
Totaal Passiva98.64490.641

4.2. Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

 

Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, waarin door de gemeenteraad op 19 december 2023 de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld. 

Waardering van passiva en activa alsmede de bepaling van het resultaat vinden in principe plaats op basis van historische kosten. Activa en passiva zijn opgenomen tegen nominale waarde tenzij anders aangegeven. Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben, ongeacht of zij tot inkomsten of uitgaven in dat jaar hebben geleid. Baten en lasten worden daarbij verantwoord tot het brutobedrag. Winst wordt genomen op moment van realisatie. Verliezen en risico’s die hun oorsprong vinden voor het einde van het betreffende boekjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Aan reserves en voorzieningen wordt geen rente toegerekend conform stellige uitspraken van de commissie BBV in de notitie rente.

Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeid gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke.

De waarderingsgrondslagen per balansonderdeel worden in het vervolg van deze jaarrekening toegelicht.

Vaste Activa

Immateriële Vaste Activa
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs, verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. De kosten van onderzoek en ontwikkeling worden geactiveerd en in vijf jaar afgeschreven, indien daadwerkelijk het tot stand komen van een activum wordt gerealiseerd. Het voornemen, technische uitvoerbaarheid en toekomstige nut zijn daarbij voorwaarden.

Bedragen x 1.000 Euro's20242023
Kosten onderzoek & ontwikkeling20
Totaal immateriƫle vaste activa20

Toelichting:

Geen bijzonderheden.

Materiële vaste activa

De onderstaande overzichten geven het verloop van de boekwaarde van de investeringen in de materiële vaste activa weer. 

Bedragen x 1.000 Euro's20242023
Gronden en terreinen4.5034.543
Gronden in erfpacht100100
Woonruimten1516
Bedrijfsgebouwen24.85023.528
Grond weg en waterbouwkundige werken44.51341.840
Vervoermiddelen644353
Machines apparaten en installaties2.4352.389
Overige vaste activa936742
Totaal  materiĆ«le vaste activa77.99673.510

De activa worden onderscheiden naar activa met een economisch nut of activa in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut. Als voor de categorie activa met economisch nut heffingen of rechten gevraagd kunnen worden, is sprake van een derde categorie: economisch nut met heffing.

Onderstaande tabel geeft inzicht in dit onderscheid.

Bedragen x 1.000 Euro’s 2024 2023
Investeringen met economisch nut 32.777 31.254
Investeringen met economisch nut waarvoor heffingen worden geheven 25.057 24.640
Investeringen openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut 20.163 17.617
Totaal materiële vaste activa 77.996 73.510

Investeringen met economisch nut
Investeringen met economisch nut worden verwerkt in de balans tegen verkrijgingsprijs en volgens de lineaire afschrijvingsmethode afgeschreven. Start van de afschrijving van een nieuw kapitaalgoed is het begrotingsjaar dat volgt op het jaar waarin de investering gereed komt of verworven wordt. Resultaatafhankelijk afschrijven is niet toegestaan en reserves die gevormd zijn, mogen niet in mindering worden gebracht op deze activa. Voor de afschrijving van de materiële vaste activa met economisch nut worden de termijnen gehanteerd zoals beschreven in de bijlage afschrijvingsbeleid bij artikel 14 van de Financiële verordening gemeente Losser 2023 (verordening art. 212). Deze verordening is geactualiseerd bij raadsbesluit van 19 december 2023.

Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 10.000 worden niet geactiveerd.

De in erfpacht uitgegeven percelen (activa met economisch nut) zijn gewaardeerd tegen de eerste uitgifteprijs en omvatten de gronden onder de carnavalsloodsen in Losser en De Lutte en de tennishal de Lage Esch.

De overige materiële vaste activa met economisch nut zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht. Afschrijving vindt dan plaats op basis van de netto - investering middels de lineaire afschrijvingsmethode. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen, onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar, rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden.

Economische nut    Bedragen x 1.000 Euro's Boekwaarde 1-1-2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen derden Herrubricering Boekwaarde 31-12-2024
Gronden en terreinen 4.115 4 -149 0 0 0 3.970
Gronden in erfpacht 100 0 0 0 0 0 100
Woonruimten 16 0 0 -1 0 0 15
Bedrijfsgebouwen 23.501 3.383 -7 -971 -934 -145 24.825
Grond weg en waterbouwkundige werken 236 0 0 -17 0 0 219
Vervoermiddelen 253 359 0 -51 0 0 561
Machines apparaten en installaties 2.368 210 0 -342 -26 145 2.356
Overige vaste activa 667 101 0 -37 0 0 731
Totaal materiële vaste activa -  Economisch nut 31.255 4.057 -156 -1.418 -961 0 32.777

Toelichting:

Het totaal aan investeringen met economisch nut bedraagt € 4.057.000 en is ontstaan door de volgende investeringen:

De investeringen in bedrijfsgebouwen zijn in totaal € 3.383.000 en zijn vooral het gevolg van investeringen in de duurzaamheidsagenda (€ 415.900), verduurzaming/renovatie van het zwembad Brilmansdennen (€ 1.869.000) en renovatie kulturhus Glane (€ 964.000), dorpshuis Glane (€ 120.000).

Voor de gemeentelijke dienstverlening is een hybride aangedreven vrachtwagen aangeschaft (€ 359.100).

De investeringen in machines, apparaten en installaties zijn het gevolg van de renovatie machines/zonnepanelen zwembad (€ 128.300), aanschaf van materiaal voor het zwembad (€ 21.300) en vervanging materieel voor het Servicebedrijf (€ 60.100).

Voor het uitvoeringsprogramma Dienstverlening zijn kosten gemaakt voor migratie van de gemeentelijke website en de aanschaf en uitrol van het pakket Signalen, waarmee de meldingen vanuit de openbare ruimte kunnen worden afgehandeld (€ 96.700).

Voor de bedrijfsgebouwen is een bijdrage uit de Spuk sport ontvangen voor de bij de investering verduurzaming zwembad betrokken BTW (€ 313.200) en een subsidie duurzaam maatschappelijk vastgoed voor het zwembad (€ 621.200); ook voor de investeringen in het materiaal en leidingen voor het zwembad is een bijdrage uit de Spuk sport ontvangen (€ 26.100).

Investeringen met een economisch nut ten behoeve van heffingen waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven

Heffingen    Bedragen x 1.000 Euro's Boekwaarde 1-1-2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen derden Boekwaarde 31-12-2024
Gronden en terreinen 94 0 0 0 0 94
Bedrijfsgebouwen 26 0 0 -3 0 23
Grond weg en waterbouwkundige werken 24.411 1.269 0 -891 0 24.789
Vervoermiddelen 100 0 0 -17 0 84
Machines apparaten en installaties 8 72 0 -1 -13 66
Overige vaste activa 0 0 0 0 0 0
Totaal materiële vaste activa -  Heffingen 24.640 1.342 0 -912 -13 25.057

Toelichting:

Het weergegeven bedrag aan investeringen grond-, weg- en waterbouwkundige werken is besteed voor vervanging, renovatie en (groot) onderhoud van de (druk)rioleringen in diverse straten.

Daarnaast zijn er kosten gemaakt voor de renovatie van de rioolleidingen voor het zwembad en is een bijdrage uit de Spuk sport ontvangen voor de bij de investering betrokken BTW.

Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
Alle investeringen met maatschappelijk nut, waaronder infrastructurele werken in de openbare ruimte, zoals wegen, pleinen, bruggen, viaducten en parken, worden  geactiveerd conform de BBV regelgeving. 

Materiële vaste activa met maatschappelijk nut worden lineair afgeschreven over de verwachte levensduur van het actief of een kortere, door de raad aan te geven tijdsduur. 

Maatschappelijk nut    Bedragen x 1.000 Euro's Boekwaarde 1-1-2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen derden Herrubricering Boekwaarde 31-12-2024
Gronden en terreinen 334 491 0 0 -121 -265 438
Bedrijfsgebouwen 1 0 0 0 0 0 1
Grond weg en waterbouwkundige werken 17.193 4.444 0 -716 -1.529 114 19.505
Machines apparaten en installaties 14 0 0 0 0 0 14
Overige vaste activa 75 0 0 -20 0 150 204
Totaal materiële vaste activa -  Maatschappelijk nut 17.616 4.935 0 -736 -1.650 -2 20.163

Toelichting:

Onder de gronden en terreinen is met name geïnvesteerd in de herinrichting van de fysieke leefomgeving in De Muchte. Uit het nationale deelprogramma Ruimtelijke adaptatie (DPRA), dat zich richt op het klimaatbestendig inrichten van onze bebouwde en landelijke gebieden, is hiervoor een subsidie ontvangen van € 121.000.

De investeringen betreffen met name de volgende investeringen: 

Omschrijving Investeringen Bijdragen/ verrekeningen
Kwaliteitsimpuls de Lutte 2.501.400 501.700
Vervanging wegen/openbare verlichting 1.279.100 355.700
Kwaliteitsimpuls Beuningen 325.600  
Herinrichting Enschedesestraat 99.600 495.300
Kwaliteitsimpuls Glane 26.200  
LAGA-pad (incl. fietspad) 31.700 900
Herinrichting omgeving De Muchte 489.300 134.100
Centrumplan Losser Zuid 139.100 162.500
Overige investeringen  42.800  
  4.934.800 1.650.200

Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen zijn opgenomen tegen nominale waarde, dan wel de lagere marktwaarde. Verstrekte geldleningen zijn opgenomen tegen de hoogte van de oorspronkelijke geldlening, verminderd met de ontvangen aflossingen, dan wel de lagere marktwaarde. 

Het verloop van de financiële vaste activa in 2024 is in onderstaand overzicht weergegeven.

Bedragen x  1.000 Euro's Boekwaarde 1-1-2024 Investeringen Desinvesteringen Afschrijving / Aflossingen Correcties Boekwaarde 31-12-2024
Kapitaalverstrekking deelnemingen 37 0 0 0 0 37
Kapitaalverstrekking gemeenschappelijke regelingen 76 2.497 0 0 0 2.573
Leningen deelnemingen 0 0 0 0 0 0
Leningen overig 0 0 0 0 0 0
Overige langlopende leningen 4.333 1.979 0 -916 0 5.397
Totaal financiële activa 4.446 4.476 0 -916 0 8.007

Toelichting:

De investeringen en afschrijvingen/aflossingen op de langlopende leningen bestaan uit de volgende leningen:

 

Omschrijving Nieuwe leningen Aflossingen
- fietsprivé 23.835 22.576
- hypotheken ambtenaren 0 29.306
- Stimuleringsfonds Volkshuisvesting 752.032 66.383
- VROM startersfonds 93.948 748.283
- Stimuleringsfonds SVN 1.000.001 0
- Energiefonds 109.112 49.089
Totaal 1.978.929 915.638

 

Het onder investeringen opgenomen bedrag van bijna € 2,5 mln. heeft betrekking op de aankoop van aandelen Twence.

 

Vlottende activa

Voorraden
De boekwaarde van de grondexploitatie betreft uitsluitend het zogenoemde 'Onderhanden werk' (gronden in exploitatie). Door de gewijzigde regelgeving rond de inrichting van de administratie (BBV) mogen de gronden, waarvoor nu en binnen afzienbare tijd geen plan of (voorgenomen) raadsbesluit bestaat om deze in exploitatie te nemen, niet meer onder de voorraden worden opgenomen. In plaats daarvan worden deze onder de 'Materiële vaste activa' opgenomen.

De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs dan wel lagere marktwaarde. 

Onder de voorraden wordt ook de boekwaarde verantwoord met betrekking tot gronden opgenomen onder de grondexploitatie. Volledigheidshalve wordt verwezen naar de voorgeschreven paragraaf Grondbedrijf.

Bedragen x 1.000 Euro's20242023
Grond- en hulpstoffen1217
Onderhanden werk (incl. bouwgronden in expl.)1.259-796
Totaal voorraden1.272-780

Toelichting:

De voorraden grond- en hulpstoffen betreft de per 31-12-2024 aanwezige eigen verklaringen, gehandicaptenparkeerkaarten en liters diesel.

Het onderhanden werk bevat de in exploitatie genomen bouwgronden: 

Omschrijving Balans-waarde 1-1-2024 Voorziening voor afwaardering en verplichtingen Boekwaarde 1-1-2024 Vermeer-deringen Vermin-deringen Boekwaarde 31-12-2024 Voorziening voor afwaardering en verplichtingen Balans-waarde 31-12-2024
Bouwgrond in exploitatie -796 -503 -293 2.656 870 1.493 -234 1.259

De boekwaardemutatie is € 2.055.500 (€ 2.656.300 - € 600.800)

De uitgaven en inkomsten zijn als volgt ontstaan:

Omschrijving Bedrag
Grondverwerving 8.100
Bouw-/woonrijp maken 1.468.400
Beheerskosten 182.700
Inhuur deskundigheid in- en extern 178.200
VTU-kosten 2.400
Financieringskosten -108.500
  1.731.300
Winstneming 925.000
Vermeerderingen 2.656.300
   
Gronduitgifte:  
 - rijwoning 380.700
 - 2^1 kap 0
 - vrijstaande woningen 358.000
 - appartementen 0
  738.700
Exploitatiebijdragen  127.800
Overige bijdragen 3.300
Verminderingen 869.800
Verliesvoorziening -269.000
Verminderingen/verliesvoorziening 600.800
   
Boekwaardemutatie 2.055.500

 

Onderstaand de ontwikkeling van de boekwaarde en het te verwachten eindresultaat van de in exploitatie genomen gronden (* € 1.000):

Voorraden: Gronden in Exploitatie Boekwaarde       1-1-2024   Vermeerderingen       2024     Verminderingen    2024    Winstneming 2024 Boekwaarde    31-12-2024 Voorziening voor afwaardering en verplichtingen Balans-waarde per 31-12-2024 Te maken kosten Te realiseren inkomsten Verwacht eindresultaat op eindwaarde*
De Saller  -1.689  939 288 853 -185   -185 311 272 145
De Geurmeij 976 370 198 30 1.177   1.177 1.538 2.841 126
Wonen aan het Dinkeldal -374 251 0 0 -124 -142 -266 269 0 -145
Invalsweg Overdinkel 263 13 0 0 276 -92 184 63 244 -96
de Muchte 231 94 3 11 333   333 681 1.089 75
Nitertweg 216 28 0 0 244   244 58 332 30
Oude Martinusschool 86 35 381 31 -229   -229 183 0 46
Totaal -293 1.731 870 925 1.493 -234 1.259 3.102 4.778 182

 

Sensitiviteitsanalyse grondexploitaties

Vanwege economische onzekerheden is voorzichtigheidshalve een aanvullend scenario ten aanzien van de opbrengstenparameter in beeld gebracht. Per grondexploitatie is het scenario doorgerekend waarbij voor de jaren 2026 en 2027 een opbrengstenstijging van 0% is gehanteerd, in plaats van 2,5% per jaar. De totale financiële impact van dit scenario op eindwaarde is bij benadering € 83.000 nadelig en daarmee een beperkt financieel risico in relatie tot de gemeentelijke grondexploitaties.

Uitzettingen met een rentetypische looptijd van < 1 jaar


De vorderingen worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening gevormd, die in mindering is gebracht op de boekwaarde. Dit leidt tot de balanswaarde.

Bedragen x 1.000 Euro's Saldo per   31-12-2024 Voorziening oninbaarheid Boekwaarde 31-12-2024 Boekwaarde 31-12-2023
Vorderingen op openbare lichamen 666 0 666 127
Rekening courant verhoudingen niet financiele instellingen 425 0 425 287
Overige vorderingen 1.861 631 1.230 1.343
Totaal Uitzettingen < 1 jaar 2.952 631 2.321 1.757

Toelichting:

De vorderingen op de openbare lichamen bestaan voor het grootste deel uit afgedragen btw.

De rekening courant verhoudingen met niet financiële instellingen betreffen het rekening courantsaldo van het GBTwente ten behoeve van het innen van lokale heffingen, en het rekening courantsaldo van het ROZ voor uitvoering van de BBZ en de TOZO-regeling.

De overige vorderingen bestaat uit:

Onderdeel Saldo per 31-12-2024 Voorziening oninbaarheid Boekwaarde per 31-12-2024
Debiteuren algemeen 443 -4 446
Externe vorderingen 8   8
Vordering ROZ 400 182 218
Debiteuren Sociale Zaken 576 376 200
Vordering GBT 434 76 358
Totaal 1.861 631 1.230

Schatkistbankieren

De gemeente is verplicht om overtollige middelen, boven het drempelbedrag, onder te brengen bij het ministerie van financiën via het zogenaamde schatkistbankieren. Eventuele overtollige middelen mogen niet worden belegd bij andere partijen. Onder voorwaarden mogen wel leningen worden verstrekt aan andere decentrale overheden.

Het drempelbedrag bedroeg € 1.477.900 in 2024. Uit de onderstaande tabel blijkt dat de gemeente in 2024 het drempelbedrag niet heeft overschreden:

 

(x 1.000 euro) 1e kwartaal 2e kwartaal 3e kwartaal 4e kwartaal
Buiten schatkist aangehouden bedragen 174 125 522 235
Toegestane drempelbedrag 1.478 1.478 1.478 1.478
Ruimte onder het drempelbedrag 1.303 1.353 956 1.243
Overschrijving drempelbedrag 0 0 0 0

 

Liquide middelen
Deze worden tegen verkrijgingsprijs opgenomen.

Bedragen x 1.000 Euro's20242023
Kas1010
Banken6740
Totaal liquide middelen68410

Overlopende activa
De overlopende activa zijn gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs.

Bedragen x 1.000 Euro's 2024 2023
Nog te ontvangen baten 7.187 7.234
Nog te ontvangen bijdragen Rijk 841 4.110
Vooruitbetaalde kosten 335 353
Totaal overlopende activa 8.364 11.696

Toelichting

Onder de overlopende activa zijn ook bedragen verantwoord die betrekking hebben op nog te ontvangen voorschotbedragen van Europese of Nederlandse overheidslichamen, ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen en specifiek bestedingsdoel. Deze overlopende activa zijn opgenomen in onderstaande tabel.

Omschrijving (bedrag * € 1.000) Boekwaarde 31-12-2023 Ontvangen bedragen 2024 Toevoegingen 2024 Boekwaarde 31-12-2024
Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne 3.273 3.273 61 61
Noodopvang COA 660 660 102 102
SPUK Lokaal Preventie Akkoord 2 0 0 2
SPUK Sport 121 0 0 121
SPUK gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek 52 52 7 7
SPUK Kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2 0 0 2
Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat-. en energiebeleid (CDOKE)
0 0 546 546
Totaal – Het Rijk 4.110 3.985 716 841

De nog te ontvangen baten zijn eind 2024 € 7.187.000 en bestaan uit:

Omschrijving (bedrag * € 1.000) Bedrag
Btw-compensatiefonds 6.004
Leges Gemeentelijk Belasting Kantoor Twente 586
Beschermd wonen 388
Rekenkamer NOT 60
Detachering WIL 41
No-riskpolis Larcom 37
Overig 71
Totaal 7.187

 De vooruitbetaalde kosten zijn eind 2024 € 335.000 en bestaan uit:

Omschrijving (bedrag * € 1.000) Bedrag
Huur Prins Hendrikstraat 54
Brandverzekering 51
VNG contributie 45
Verzekeringen materieel 42
Recreatieschap 38
Voorschot energiearmoede 37
Huur locatie Oekraïne 18
Overig 50
Totaal 335

Vaste Passiva

Eigen Vermogen
Het eigen vermogen is gewaardeerd tegen nominale waarde. 

Bedragen x 1.000 Euro's Stand per 1-1-2024 Resultaat-bestemming Rente Stortingen Onttrekkingen Overige mutaties Stand per 31-12-2024
Onmeunig mooi Losser 6.475   0 2.176 1.589 0 7.062
Wendbare organisatie 26.990 2 0 1.841 2.766 0 26.067
Eigen vermogen 33.465 2 0 4.016 4.354 0 33.129
Resultaat 2024             -2.757
              30.372

Toelichting

Het eigen vermogen voortkomend uit de reserves bedraagt eind 2024 € 33.129.000. In onderstaand overzicht staat de verdeling van het eigen vermogen naar de diverse (bestemmings)reserves.

Reserve Code OmschrijvingBedragen x 1.000 Euro's Stand per   01-01-2024 Dotaties Onttrek kingen Stand per 31-12-2024
1. Onmeunig mooi Losser
BR Ov

Reserve Grondexploitaite 1.000 277 277 1.000
Reserve Onderhoud Wegen 1.701 0 382 1.319
Reserve Kulturhus Overdinkel 85 0 19 66
Reserve MOP onderwijs.'10 148 35 0 183
Reserve NASB '08+'09 52 0 0 52
Reserve Gebouwen MOP 465 122 0 586
Reserve impuls brede school 2009 103 0 0 103
Reserve Verv. Lampen OV 88 12 36 64
Inburgering Statushouder 74 0 0 74
Gezond in de stad 380 0 0 380
Frictiekosten 112 0 0 112
Sociaal domein 401 0 219 182
Reserve omgevingswet 436 205 641 0
Duurzaamheid 508 800 -292 1.600
Herinrichten Beuningen 40 0 0 40
Reserve Centrumontwikkeling 484 0 0 484
Versnelling woningbouwopgave 200 0 49 151
Versnelling landbouwtransitie 200 0 57 143
Reserve Lastenverlichting 0 250 0 250
Reserve cofinanciering Leader 0 200 0 200
Reserve synergie herv. en ink.str. 0 274 200 73
Reserve Vervangingsopgave groen 0 0 0 0
Totaal - Bestemmingsreserve - Overige 6.475 2.176 1.589 7.062
Totaal - Onmeunig mooi Losser 6.475 2.176 1.589 7.062
2. Wendbare organisatie
Alg Algemene reserve 22.443 1.343 2.410 21.375
Totaal - Algemene Reserves 22.443 1.343 2.410 21.375
BR Kap Invest Bijdragen 3.738 500 225 4.013
Totaal - Bestemmingsreserve - Kapitaalslasten 3.738 500 225 4.013
BR Ov Reserve conjunctuur/frictiefonds 51 0 0 51
Reserve Referenda 40 0 0 40
Aansluiting BRP-digitale dienstverle 263 0 0 263
Reserve Bibob 455 0 130 325
Totaal - Bestemmingsreserve - Overige 809 0 130 678
Totaal - Wendbare organisatie 26.990 1.843 2.766 26.067
Eigen vermogen 33.465 4.018 4.354 33.129

Toelichting Algemene (risico)reserve 
Het saldo van dotaties en onttrekkingen aan de algemene reserve is - € 1.067.000 (€ 1.343.000 -/- € 2.410.000) en kan als volgt worden verklaard.

Vanuit de resultaatbestemming van de gemeenterekening 2023 is voor diverse onderwerpen in totaal per saldo € 2.000 toegevoegd (na aftrek van € 878.000 resultaatbestemming). Daarnaast is conform de uitgangspunten van het grondbedrijf de helft van het positieve resultaat aan de algemene reserve toegevoegd, in 2024 gaat het om een bedrag van € 463.000. 

Naast deze dotaties is conform de begroting een bedrag van € 133.000 aan de algemene reserve onttrokken. Daarnaast is € 274.000 onttrokken voor het instellen van een bestemmingsreserve Synergie hervormingsagenda en inkoopstrategie. Ook is een bedrag van € 125.000 onttrokken voor de bijdrage aan de Steenfabriek. 

Toelichting Bestemmingsreserves

Onmeunig mooi Losser

Reserve grondexploitatie
De grondexploitatie is een risicovolle activiteit. Om deze risico’s op te kunnen vangen, zonder de Algemene risicoreserve aan te moeten spreken, is in 2007 door de raad besloten een reserve Grondexploitatie te vormen. Hierbij is bepaald dat, indien het jaarresultaat van de overige gemeentelijke activiteiten een negatief saldo vertoont, dit eerst wordt aangevuld. Het meerdere wordt voor 50% bestemd voor de Algemene reserve en de andere 50% voor de reserve Grondexploitatie. In geval van een tekort op de grondexploitatie wordt dit eerst ten laste van deze reserve gebracht, een eventueel resterend tekort komt ten laste van de algemene middelen. Op grond van de Notitie grondbeleid 2018 mag de reserve grondexploitatie maximaal € 1 mln. bedragen.

De actualisatie van de grondexploitaties heeft ertoe geleid dat er € 277.000 is onttrokken om de verliesvoorziening Wonen aan het Dinkeldal, de Muchte en Invalsweg Overdinkel op te hogen voor € 277.000. 

Omdat er voor het grondbedrijf € 277.000 is onttrokken moest eenzelfde bedrag weer aan de reserve grondbedrijf worden toegevoegd om deze weer op € 1 mln te krijgen. 

Reserve onderhoud wegen
Bij de op 12 mei 2009 vastgestelde bezuinigingsoperatie is besloten dat jaarbudgetten onderhoud wegen volledig voor dit doel mogen worden aangewend. Dat betekent dat een overschot via een reserve beschikbaar blijft. Eventuele tekorten kunnen jaarlijks verrekend worden met deze reserve. Aan de reserve wegen is in 2024 € 382.000 onttrokken in verband met een overschrijding van het jaarlijkse onderhoudsbudget.

Reserve kulturhus Overdinkel
In de reserve is € 85.000 beschikbaar voor dekking van de kosten van het onderhoudscontract in de komende vijftien jaar. In 2024 is aan deze reserve voor de gemaakte kosten voor onderhoud een bedrag van € 19.000 onttrokken.

Reserve MOP onderwijs '10
Aan de reserve MOP onderwijs is in 2024 € 35.000 toegevoegd in verband met een onderschrijding van het jaarlijkse onderhoudsbudget.

Reserve NASB '08+'09
De gemeente heeft gedurende de periode 2008 - 2012 hiervoor middelen ontvangen via de algemene uitkering. Met de Vereniging Sport en Gemeenten is een convenant gesloten voor de uitvoering van diverse beweeginterventies. De budgetten hiervoor zijn in de begroting opgenomen. Het verschil budget en realisatie wordt verrekend met de reserve. In 2024 hebben geen mutaties plaatsgevonden.

Reserve gebouwen MOP
Op 20 december 2011 heeft de gemeenteraad op basis van de najaarsnota besloten tot het instellen van een reserve voor de MOP gebouwen, inclusief de gebouwen van het onderwijs. Dit omdat het MOP meerjarig is onderbouwd en planmatig wordt weggezet. Aan de reserve gebouwen MOP is in 2024 € 122.000 toegevoegd door een onderschrijding van het onderhoudsbudget. 

Reserve impuls brede school 2009
In maart 2009 is een meerjarig convenant met het rijk gesloten om deel te nemen aan de impuls om combinatiefuncties mogelijk te maken. Een combinatiefunctie is een functie waarbij een werknemer in dienst is bij 1 werkgever maar werkzaam is voor twee of meer sectoren. Losser heeft gekozen voor een samenwerking tussen onderwijs, sport en/of cultuur. Via de algemene uitkering ontvangen we budget voor 3,9 FTE. In 2024 hebben geen mutaties plaatsgevonden.

Reserve vervanging lampen OV
Deze reserve is bedoeld voor de 4-jaarlijkse vervanging van de lampen van de openbare verlichting. Jaarlijks wordt een bedrag ad € 12.500 gereserveerd. Naast deze storting is er € 36.000 onttrokken aan deze reserve voor de gemaakte kosten in 2024. 

Reserve inburgering statushouders
Voor de huisvesting van statushouders heeft de gemeente in de loop van 2017 eenmalige middelen ontvangen. Deze middelen zijn bedoeld voor de integratie van statushouders, waaronder participatie en taalonderwijs. Middels een aangenomen amendement is voorgesteld bij de gemeenterekening 2017 het niet bestede bedrag ad € 174.000 in een reserve te bestemmen. In 2020 is deze reserve afgeroomd met € 100.000, omdat het gereserveerde budget niet meer volledig nodig was voor het doel waarvoor de reserve was ingesteld. In 2024 hebben geen mutaties plaatsgevonden. 

Reserve gezond in de stad
De gemeente Losser ontving in de periode 2015-2017 via de decentralisatie-uitkering GIDS (Gezond In De Stad) middelen (periode 2015 - 2017) om de aanpak van gezondheidsachterstanden verder vorm te geven. De niet bestede middelen zijn toegevoegd aan de reserve GIDS. In 2024 hebben geen mutaties plaatsgevonden.

Reserve frictiekosten & reserve Sociaal domein
Op het onderdeel 'Sociaal domein', specifiek de drie decentralisaties, is in 2015 een voordelig resultaat geboekt van € 979.000. Bij de vaststelling van de gemeenterekening 2015 is besloten om dit voordeel in een tweetal reserves beschikbaar te houden:

• Bij de implementatie en uitvoering van de nieuwe taken in het Sociaal Domein, wordt gaandeweg duidelijk dat het naar alle waarschijnlijkheid niet voor alle medewerkers haalbaar is om aan de daarbij behorende eisen (kennis en vaardigheden) te voldoen. Dit leidt tot frictiekosten waarvoor een bedrag van € 112.000 is gereserveerd. In 2024 hebben geen mutaties plaatsgevonden.

• Vanwege de onzekerheid die bestaat over de ontwikkeling van de uitgaven en inkomsten binnen het 'Sociaal domein', is besloten om het restant van € 479.000 te bestemmen voor de vorming van een reserve 'Sociaal domein'. In 2016 is vervolgens ingeschat dat een bedrag van € 1 miljoen toereikend is voor de eenmalige uitgaven/investeringen in het sociaal domein. Om die reden is voorgesteld de reserve Sociaal domein aan te vullen met een bedrag van € 521.000 (€ 1 miljoen verminderd met € 479.000). In 2024 zijn de totale kosten van de pilots € 219.000 ; deze kosten worden met de reserve verrekend. 

Reserve Omgevingswet
Met de vaststelling van de Bestuursrapportage 2016 is besloten € 200.000 uit het resultaat te reserveren voor de implementatie van de omgevingswet. In 2018 is nog eens € 85.000 toegevoegd. Deze reserve is vervolgens nog meermaals verhoogd voor dekking van kosten van de beoogde implementatie, in de Voorjaarsnota 2019, 2020 en 2022 is in totaal nog € 1.710.000 toegevoegd, onder meer met rijksmiddelen maar ook deels eigen geld. Ter dekking van de gemaakte kosten voor de invoering omgevingswet heeft in 2024 een onttrekking van € 641.000 plaatsgevonden. Daarmee komt het saldo van de reserve op € 0. De Omgevingswet is inmiddels in werking getreden.

Reserve Duurzaamheid
De raad heeft op 13 november 2017 de motie aangenomen om een reserve Duurzaamheidsfonds te vormen en een storting van € 500.000 te doen. Voor de uitvoering van het klimaatakkoord is gedurende vier jaar € 800.000 per jaar beschikbaar gesteld. Conform de financiële rapportage 2023 is dit toegevoegd aan deze reserve. Voor 2024 is ook de jaarschijf 2024 toegevoegd.

De in 2023 ontvangen rijksbijdrage voor de Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat-. en energiebeleid (CDOKE) is slechts voor het deel van 2023 gebruikt voor de gemaakte kosten in 2023, maar daarvoor had ook het te ontvangen restant van de rijksbijdrage van 2024 en 2025 mogen worden gebruikt. De in 2023 gebruikte bijdrage uit deze reserve was dus niet nodig geweest, omdat voor de dekking van de kosten de rijksbijdrage gebruikt mag worden. De onttrekking 2023 is daarom in 2024 gecorrigeerd en als negatieve onttrekking terug gestort in de reserve duurzaamheid.

Herinrichten Beuningen
De raad heeft op 13 november 2017 de motie aangenomen om voor dit doel een bedrag van € 40.000 op te nemen. In 2024 hebben geen mutaties plaatsgevonden. 

Reserve Centrumontwikkeling
Met de vaststelling van de gemeenterekening 2019 is besloten € 500.000 uit het resultaat te reserveren t.b.v. het centrumplan in Losser. In 2024 hebben geen mutaties plaatsgevonden. 

Reserve versnelling woningbouwopgave
Op 15 november 2022 is door de Raad een amendement aangenomen waarin de raad het college opdraagt een reserve 'Woningbouwopgave' in te stellen voor het aantrekken van extra capaciteit en het aanspreken van externe expertise ter ondersteuning van de doelen met betrekking tot het woonvraagstuk. Er wordt prioriteit gegeven aan de woningbouwprojecten Hannekerveld (Losser), De Lutte Noord (De Lutte) en Beuningen. Voor 2024 is € 49.000 gebruikt voor de dekking van gemaakte kosten. 

Reserve versnelling landbouwtransitie 
Op 15 november 2022 is door de Raad een amendement aangenomen waarin de raad het college opdraagt een reserve 'Landbouwtransitie' in te stellen voor het ondersteunen van de Losserse boeren bij de grote opgaven waar zij nu en in de toekomst mee te maken krijgen. In 2024 zijn de kosten € 57.000 geweest, deze kosten zijn verrekend met de reserve. 

Reserve Lastenverlichting
In de VJN2023 is besloten tot vorming van deze reserve. Uit deze reserve wordt in principe jaarlijks een lastenverlichting van € 250.000 op de afvalstoffenheffing gedekt. Dit bedrag leidt tot een korting op de aanslag van ongeveer € 25 per Losserse huishouden. Als het rekeningresultaat het toelaat (batig is), wordt jaarlijks ook € 250.000 ten laste van het resultaat aan deze reserve toegevoegd. Als de reserve in enig jaar geen saldo meer heeft, vindt dat jaar geen lastenverlichting plaats. In 2024 is € 250.000 toegevoegd aan deze reserve.

Reserve cofinanciering Leader
De gemeente Losser draagt jaarlijks voor maximaal 25% bij aan projecten in de gemeente die betrekking hebben op plattelandsontwikkeling vanuit Leader. De bijdrage is onderdeel van cofinanciering waarin de provincie (25%) en Rijk (50%) meebetalen. De Leader-periode loopt van 2023 - 2027. In 2024 is conform de VJN2024 € 200.000 toegevoegd aan deze reserve voor de financiering van vier projecten.  

Reserve synergie hervormingsagenda en inkoopstrategie
Deze reserve is ingesteld voor de nieuwe aanbesteding Jeugdhulp en WMO. Voor eind 2025 zullen we alle indicaties moeten herindiceren. De landelijke Hervormingsagenda Jeugd is hierbij een belangrijk initiatief met naast regionaal ook lokaal verplichte taakstellingen om knelpunten in de jeugdzorg aan te pakken en het jeugdzorgstelsel houdbaar te maken voor de toekomst. Tijdens de overgang en implementatie naar het nieuwe model wordt gestreefd naar synergie en kan er een kwaliteit-slag gemaakt worden waardoor de inwoners passende ondersteuning ontvangen, de sociale basis wordt versterkt en inzet van zwaardere zorg wordt vermeden. De overgang naar het nieuwe inkoopmodel loopt twee kalenderjaren (2024 en 2025) en wordt gefinancierd uit deze reserve. In 2024 heeft er conform de voorjaarsnota 2024 een storting aan deze reserve plaatsgevonden van € 274.000 en is conform de financiële rapportage € 200.000 onttrokken aan deze reserve. 

 

Wendbare organisatie

Algemene reserve

Zie toelichting aan het begin, bij het onderdeel 'Toelichting Algemene risicoreserve'.

Reserve investeringsbijdragen
Op grond van het BBV mogen bijdragen uit eigen reserves in investeringen met economisch nut niet in mindering worden gebracht op de boekwaarde van deze investeringen. Hier is sprake van de zogenaamde 'bruto - verantwoording'. In de praktijk houdt dit in dat er een jaarlijkse vrijval van deze reserve plaatsvindt op basis van de afschrijvingstermijn van het betreffende activum. Hierbij wordt ook rekening gehouden met rente, zodat dit hetzelfde effect heeft als een netto - verantwoording, zij het dat de vrijval op grond van de regelgeving niet gebeurt via het betreffende product maar via functie 980 en op deze wijze via de bestemming. 

Conform de begroting heeft er een onttrekking plaatsgevonden van € 225.000 voor de reguliere bijdrage in de kapitaallasten. Daarnaast is er conform de financiële rapportage 2024 een storting van € 500.000 gedaan in de reserve voor groen-blauwe diensten. 

Reserve conjunctuur/ frictiefonds
Op 12 mei 2009 heeft de Raad bij het vaststellen van de bezuiniging besloten tot het instellen van een conjunctuur-/frictiefonds in 2010 van € 1.000.000. Dit fonds is bedoeld voor het opvangen van tijdelijke, conjuncturele tegenvallers, waarbij te denken valt aan bijvoorbeeld niet door het rijk gecompenseerde uitkeringsgelden en teruglopende leges. Tevens is dit fonds bedoeld voor opvang frictiekosten in de vorm van eenmalige personele effecten als uitvloeisel van de organisatorische aanpassingen. Ook de samenwerking met Enschede en het GBT en de daaruit voortvloeiende frictiekosten vallen hieronder. In 2020 is deze reserve afgeroomd met € 87.000, omdat voor de kosten die voortvloeien uit conjuncturele tegenvallers de Algemene risicoreserve beschikbaar is. Het overige deel van de reserve is beschikbaar voor de aangegane verplichtingen die voortvloeien uit frictiekosten. In 2024 hebben geen mutaties plaatsgevonden. 

Reserve referenda
Op 10 november 2015 is door de Raad een amendement aangenomen waarin de raad het college opdraagt een reserve in te stellen 'ten behoeve van het houden van referenda'. Op deze manier wordt voorkomen dat de financiële situatie van de gemeente een argument is om een referendumverzoek van inwoners af te wijzen. Dit amendement is bij de bestuursrapportage 2016 geëffectueerd. In 2024 hebben geen mutaties plaatsgevonden.

Reserve Aansluiting BRP-digitale dienstverlening
Vanuit Digitaal 2017 is landelijk koers gezet richting het zoveel mogelijk digitaal aanbieden van producten aan inwoners en bedrijven. Om die reden is samen met Enschede gekozen voor de applicatie iBurgerzaken. Hiervoor is een bedrag van € 438.000 gereserveerd ter dekking van de kapitaallasten van de applicatie, de te maken projectkosten en de kosten voor het trainen van de medewerkers.

In het project was ook voorzien in het realiseren van de aansluiting met de BRP. De minister Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft het project BRP gestopt. In het kader van het project iBurgerzaken vindt aansluiting op de BRP dan ook niet plaats.

Het project iBurgerzaken is afgerond, de kapitaallasten van de investering worden uit deze reserve gedekt. In 2024 hebben geen mutaties plaatsgevonden.

Reserve Bibob
In de reserve is € 574.000 beschikbaar gesteld voor de intensivering van de toepassing Bibob-beleid om te voorkomen dat ongewild criminele activiteiten gefaciliteerd worden waardoor de veiligheid, leefbaarheid, rechtsorde of de bestuurlijke slagkracht worden aangetast. In 2024 is € 130.000 onttrokken voor de gemaakt kosten. 

Voorzieningen

Voorzieningen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde met uitzondering van de voorzieningen waarbij het tijdsaspect een betekenisvolle rol speelt. Deze voorzieningen worden gewaardeerd tegen contante waarde. Dit geldt bijvoorbeeld voor de pensioenvoorziening van de wethouders die gebaseerd is op actuariële berekeningen.

Bedragen x  1.000 Euro'sStand per 1-1-2024DotatiesVrijvalBestedingenStand per 31-12-2024
Onmeunig mooi Losser5.9844835-136.474
Wendbare organisatie3.185166-4411663.625
Voorzieningen9.168649-43515310.100

 

Bedragen * 1000 Euro Stand  31-12-2023 Bestedingen 2024 Stortingen 2024 Vrijval 2024 Eindstand 2024
Fysiek
Voorz. reiniging 742 5     737
Voorz. verv. afvalcontainers 198       198
Voorz. riolering 4.985 13 513   5.485
Voorz. instandhouding bleekhuisje 26 9 5   22
Herstructurer.ontmanteling Top Craft 32       32
Totaal  Onmeunig mooi Losser 5.984 27 518 0 6.475
Bestuur en Dienstverlening
Voorz. pensioenen wethouders 3.185 166 606   3.625
Totaal  Wendbare organisatie 3.185 166 606 0 3.625
Totaal 9.168 193 1.124 0 10.100

 

Toelichting:

Onmeunig mooi Losser

Voorziening reiniging

Het saldo tussen lasten en baten met betrekking tot de afvalinzameling wordt jaarlijks verrekend met deze voorziening. Het resultaat op de afvalinzameling heeft er toe geleid dat een bedrag aan de voorziening Reiniging is onttrokken van € 5.300. 

Voorziening vervanging afvalcontainers

Deze voorziening heeft per ultimo 2024 een saldo van € 197.900.

Voorziening riolering

Het saldo tussen lasten en baten van de riolering wordt jaarlijks verrekend met deze voorziening. De hoogte van het rioolrecht is gebaseerd op het kostendekkingsplan dat onderdeel is van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). In de begroting 2024 was een netto storting aan deze voorziening geraamd van € 458.800. De werkelijke storting bedraagt € 483.200. Dit verschil wordt voor een groot deel veroorzaakt door een besparing op kapitaallasten. Een uitgebreidere toelichting is te vinden in hoofdstuk 3.2. Daarnaast is er een verrekening/toevoeging van € 17.100 inzake de verlegging van de riolering in de Ertsmolen.

Voorziening instandhouding bleekhuisje

De stichting die voorheen het bleekhuisje exploiteerde is opgeheven en heeft de bezittingen overgedragen aan de gemeente. Samen met de liquidatieopbrengst worden de huuropbrengsten in de voorziening gestort, om daarmee het onderhoud aan het bleekhuisje te kunnen uitvoeren; in 2024 is er voor € 9.300 een overkapping gebouwd.

Voorziening herstructurering Top Craft
Op basis van de notitie "Mensenwerk" hebben de drie deelnemende gemeenteraden in december 2011 besloten om Gr-WOT en het toenmalige uitvoeringsbedrijf Top Craft te ontmantelen en over te gaan tot separate uitvoering van de WSW door de drie afzonderlijke gemeenten. Als gevolg van deze beslissing is in de gemeenterekening 2011 een voorziening "Herstructurering" gevormd van € 8.284.000 (het Losserse deel is 33%). De voorziening bedroeg op 31-12-2024 afgerond nog € 32.000. De gemeente Oldenzaal is belast met de afwikkeling van de liquidatie. 

Wendbare organisatie

Voorziening pensioenen wethouders

Op grond van het BBV dient voor de pensioenverplichtingen, die de gemeente heeft jegens bestuurders en oud-bestuurders dan wel jegens hun nabestaanden een voorziening te worden gevormd. Jaarlijks zal moeten worden beoordeeld op basis van een actuariële berekening of de voorziening nog toereikend is.

Per 1 januari 2024 bedroeg deze voorziening € 3.185.000. Aangezien op basis van de actuariële berekeningen blijkt dat door een lagere rentevoet de voorziening lager is dan het benodigde niveau, is er een storting van € 440.500 verwerkt. Daarmee heeft de voorziening eind 2024 een omvang van € 3.625.300.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer

Deze worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

Bedragen x 1.000 Euro's Stand per  01-01-2024 Toevoegingen Aflossingen Overige mutaties Stand per  31-12-2024
Onderhandse leningen binnenl. banken en overige fin. instell 29.682 9.000 2.486 0 36.196
Waarborgsommen 32 -32 0 0 0
Totaal Schulden met rentetypische looptijd van > 1 jaar 29.714 8.968 2.486 0 36.196

Toelichting:

De aflossingen op de leningenportefeuille bedroegen € 2,486 miljoen. In 2024 hebben we een nieuwe langlopende leningen afgesloten van € 9 miljoen. De looptijd is 30 jaar, en het rentepercentage is 3,279%.

In 2025 lopen verder geen langlopende leningen af. Dat is pas in 2027 en 2028 weer het geval.

De totale rentelast voor de vaste schulden bedroeg € 538.000 in 2024. Onder de vlottende schulden is de verplichting van de in 2025 af te wikkelen rente opgenomen van in totaal € 347.000.

Vlottende passiva

Vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
Deze worden gewaardeerd tegen nominale waarde.

Bedragen x 1.000 Euro's20242023
Kasgeldleningen o/g7.5000
Bank en girosaldi04.958
Overig schulden7.0744.812
Totaal Schulden met rentetypische looptijd van < 1 jaar14.5749.769

Toelichting:
In 2024 is een kasgeldlening van € 7,5 miljoen aangetrokken. Het banksaldo is positief. De vlottende schuld bestaat alleen nog uit de diverse overige schulden. Het saldo is per 31-12-2024 € 7.074.000. Een specificatie van dit bedrag ziet er als volgt uit:

Bedragen x € 1.000   2024
Af te dragen sociale premies en loonheffing december 1.383
Betalingen onderweg 3.221
Af te dragen sociale premies uitkeringen 1.444
BTW 11
Overige 1.016
Totaal overige vlottende schulden 7.074

 

Overlopende Passiva
In artikel 44, lid 2 BBV wordt voorgeschreven dat de nog te besteden middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is, onder voorzieningen moeten worden verantwoord. Voor specifieke uitkeringen geldt een uitzondering. Niet-bestede middelen van uitkeringen van Europese en Nederlandse overheidslichamen met een specifiek bestedingsdoel (“geoormerkt”) dienen als “vooruit ontvangen” op de balans te worden verantwoord, onder de post overlopende passiva.

Bedragen x 1.000 Euro's 2024 2023
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume 1.748 3.585
Van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren 4.781 3.503
Overige vooruitontvangen baten 872 556
Overlopende passiva 7.402 7.645

Toelichting
Hieronder treft u een specificatie van de "van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen, voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel". Deze dienen ter dekking van lasten van komende begrotingsjaren. Mede door de toename van Specifieke uitkeringen, met name Energiearmoede, is ook het saldo van deze post gestegen met ongeveer € 1 mln., van € 3,5 naar ruim € 4,5 mln.

Onderwerp Van Boekwaarde per 31-12-2023 Toevoegingen 2024 Bestede bedragen 2024 Boekwaarde per 31-12-2024
D8 Rijksbijdrage OAB 2019 t/m 2022 Rijk 255.228 0 46.842 208.386
Centrumarrangement Losser Provincie 107.613 0 0 107.613
Lokale initiatieven ENDTAG Provincie 5.000 0 0 5.000
Dorpsranden de Lutte Provincie 40.500 0 0 40.500
Wijkuitvoeringsplannen Provincie -24.291 0 0 -24.291
TOZO 2020 Rijk 482.753 12.613 189.362 306.004
Erfgoeddeal Rijk 491.481 0 491.481 0
D14 NPO Rijk 75.155 0 75.155 0
prov overijssel 19122022 678 Provincie 30.000 0 0 30.000
Erfgoeddeal D2022-12-005091 Provincie 24.650 0 24.650 0
G10 Wet Inburgering 2021 Rijk 155.120 477.780 458.348 174.552
H4 Sport Rijk 12.070 129.080 0 141.150
H25 Ijs- en zwembaden Rijk 21.505 0 21.505 0
C55 Energiearmoede Rijk 1.523.694 1.572.506 157.363 2.938.837
E84 Verkeersveiligheid Rijk 194.876 0 0 194.876
C92 Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) Rijk 730 0 0 730
H30 Brede Spuk Rijk 78.160 0 78.160 0
G3 BBZ Rijk 8.084 2.682 0 10.766
G13 Onderwijsroute Rijk 20.845 24.817 16.366 29.296
D23 Vernieuwingsimpuls bibliotheken Rijk 0 440.000 0 440.000
DUMAVA Rijk 0 178.131 0 178.131
Totaal overlopende passiva   3.503.172 2.837.609 1.559.232 4.781.549


Onder de "overige vooruitontvangen bedragen" staat vooral het saldo van de rekening voor Leader plus en de particuliere grondexploitaties. Wij beheren middelen van de NOT-gemeenten en de rijksdienst voor ondernemend Nederland.

De post "Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen" betreft vooral de verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen. Dit met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. Deze post is als volgt te specificeren:

Bedragen x € 1.000 Afgerond
Verplichting Sociaal Domein 442
Transitorische rente 2024 347
Nabetaling subsidie stichting Fundament 90
Subsidie provincie Overijssel 69
Bijdrage EvNOT 2024 55
Deloitte Audit 2024 54
Samen Twente btw 54
Samen Twente OZJT 50
DVO Enschede extra kosten IT 49
Overig 538
Totaal nog te betalen kosten 1.748

 

4.3. Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen

Verplichtingen

Tot de niet uit de balans blijkende verplichtingen worden de meerjarige contracten zoals langlopende huur- en leaseverplichtingen of onderhoudscontracten gerekend. Daarnaast valt de overlopende verplichting voor restant verlofuren hieronder.

Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen: Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende (spaar)verlofaanspraken. Voor 2024 komt dit neer op een spaar- en restantverlof van ongeveer € 728.000 (saldo op 31-12-2024).

De gemeente Losser kent geen langlopende huur- en leaseverplichtingen groter dan € 100.000.

Naast bovengenoemde verplichtingen is de gemeente voor een aantal toekomstige jaren verbonden aan verschillende, niet uit de balans blijkende, financiële verplichtingen. De belangrijkste betreffen:

  • Huurovereenkomsten;
  • Onderhoud- en serviceovereenkomsten;
  • Overige opdrachten die in 2024 aan derden zijn verstrekt en in 2025 en volgende jaren worden uitgevoerd;
  • Deelname aan een aantal gemeenschappelijke regelingen (verwezen wordt naar de paragraaf Bedrijfsvoering), onder meer de samenwerking met de gemeente Enschede.

Gewaarborgde geldleningen
Hieronder volgt het verloopoverzicht volgens artikel 57 BBV van de gewaarborgde geldleningen.

Artikel 50 BBV schrijft voor dat aan de passiefzijde buiten de balanstelling het bedrag wordt opgenomen waartoe aan natuurlijke en rechtspersonen borgstellingen of garantstellingen zijn verstrekt. Voor zover leningen door de gemeente zijn gegarandeerd is buiten telling het totaalbedrag van de gegarandeerde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.

Gewaarborgde leningen  Oorspronkelijk hoofdsom Stand 01-01-2024 Correcties 01-01-2024 Nieuwe garanties  Aflossingen   Stand 31-12-2023
Gegarandeerde geldleningen aan:     
Kunst/Cultuur 294 180 0  0 9 171
Overig  61 17  0 0 4 13
Totaal 356 197 0 0 13 184

Bij deze leningen staat de gemeente voor 100% van het vermelde saldo garant.

Daarnaast heeft de gemeente nog verplichtingen op het gebied van de WSW en de WEW.

Percentage borging door de gemeente Losser Oorspronkelijke hoofdsom Bedrag borging 01-01-2024 Bedrag borging 31-12-2024
50% 532.643 48.533 58.024
100% 502.261  1.909 2.654
Totaal 1.034.904 50.443 60.678

Het WSW staat voor het Waarborgfonds Sociale Woningbouw. Bij deze leningen treedt de Gemeente Losser op als 'achtervang'. Dit betekent dat indien een corporatie niet aan haar betaalverplichtingen kan voldoen allereerst het WSW gehouden is om de betalingen te verrichten. Slechts indien het WSW niet in staat is om deze verplichtingen te voldoen zal de gemeente renteloze leningen aan het WSW moeten verstrekken, zodat het fonds alsnog aan de claims kan voldoen. Overigens heeft het WSW momenteel de hoogst mogelijke kredietstatus (triple A) zodat het onwaarschijnlijk is dat het WSW van deze mogelijkheid gebruik zal maken.

Het WEW staat voor het Waarborgfonds Eigen Woningen. Dit zijn de Nationale Hypotheek Garanties die worden verstrekt aan particulieren. Hier gelden dezelfde regels als bij het WSW. De gemeente is slechts 'achtervang'.

Ten opzichte van vorig jaar is de omvang van de geborgde leningen gestegen van € 50,443 mln. naar € 60,678 mln. Dat komt door toevoeging van het aandeel van Losser vanuit de nieuwe achtervangovereenkomst. Hierbij wordt sinds vorig jaar de achtervang naar rato van het bezit van de corporaties binnen de gemeentegrenzen toegerekend.

Gebeurtenissen na balansdatum
Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt.