Aanbiedingsbrief

Aan de leden van de gemeenteraad
Losser, 6 juni 2017

Onderwerp: jaarstukken 2016

Hiermee treft u, in overeenstemming met artikel 197 van de Gemeentewet, de jaarrekening en het jaarverslag aan over het jaar 2016. Met deze stukken leggen wij verantwoording af over het door ons in genoemd jaar gevoerde bestuur.

Veel ontwikkelingen in 2016

In het derde jaar van deze collegeperiode (2014 – 2018) zijn weer veel ontwikkelingen in gang gezet. In de volgende alinea’s wordt een aantal ontwikkelingen en resultaten inhoudelijk belicht. Daarnaast brengen wij ook de volgende nog onder de aandacht:

  • de vervanging van sporthal De Fakkel, waarvoor in 2016 onderzoek is uitgevoerd naar de toekomstige behoefte;
  • de plannen voor vernieuwbouw van het Twents Carmel College, inclusief integratie van de muziekschool;
  • de herziening van het subsidiebeleid, die heeft geleid tot uitbreiding van het subsidie-instrumentarium met incidentele subsidies;
  • het in procedure brengen en vaststellen van een tiental partiële herzieningen van bestemmingsplannen ten behoeve van (particuliere) ontwikkelingen;
  • het bereiken van een hoofdlijnenakkoord met CIF over de aanleg van glasvezel in het buitengebied;
  • het maken van prestatieafspraken met de woningcorporaties.

Kulturhus Overdinkel en ’t Kompas in gebruik genomen

Het programma Hart voor Overdinkel is nagenoeg afgerond. Het kulturhus is klaar en in gebruik en daarin is ook de school ’t Kompas opgenomen. De inrichting van het centrumgebied/plein is in de afrondende fase en wordt samen met het omliggende openbare gebied in 2017 afgerond.

Recreatie en toerisme

In 2016 is het beleidsplan Recreatie & Toerisme geactualiseerd en hebben we gewerkt aan het Actieprogramma Recreatie & Toerisme. De Raad heeft in mei het besluit genomen om een krediet te verstrekken aan het Platform recreatie en toerisme voor de uitvoering van het actieprogramma. Hiertoe is het Toeristisch Genootschap Losser opgericht. Doel is stimuleren van initiatieven op het gebied van recreatie en toerisme.

We hebben de subsidiebeschikking voor het uitrollen van de Grensstenen/smokkelroute van de provincie ontvangen en kunnen deze Lange Afstand Wandelroute nu gaan realiseren. In Overdinkel wordt met bewoners en ondernemers enthousiast gewerkt aan het verder invullen van het thema smokkelen. Doel is om meer toeristen te verleiden om naar Overdinkel te komen en de leefbaarheid van Overdinkel vergroten.

Onder de vlag van ‘Marketing Oost’ is ‘Twente Marketing’ van start gegaan met een nieuwe merkleider. De VVV’s haken aan en er wordt gewerkt aan een optimale ketensamenwerking.

Economische Zaken

In 2016 zijn we op regionaal niveau gestart om een kader te ontwikkelen voor bedrijventerreinen. Dit moet resulteren in gezamenlijke afspraken om het overaanbod op regionaal niveau terug te dringen.

Tevens hebben we ingezet op het opstellen van een acquisitieplan door gezamenlijke Twentse gemeenten ten behoeve van het versterken van de economie, het vergroten van de bereikbaarheid en het creëren van meer banen.

Voor het centrum van Losser hebben we meegewerkt aan een nieuwe Bedrijven Investeringszone. Daarnaast hebben we ingezet op het onderling verbinden en faciliteren van ondernemers, mede door bedrijfsbezoeken en ondernemersbijeenkomsten.

Kulturhus Losser

Na een aanloopperiode van enkele jaren heeft de Raad in juli het besluit genomen het gemeentehuis in Losser om te bouwen naar een Kulturhus. Met een bijna sluitende businesscase door voldoende interesse van partners om ruimtes te huren, levert dat eind 2017 een gemeenschappelijk gebouw op met een sterke maatschappelijke functie. Daarnaast zal de ambtelijke organisatie flexibel gaan werken en levert het een structurele bezuiniging op van € 107.000. In het najaar van 2016 is gewerkt aan het opstellen van het bestek en de voorbereiding van de aanbesteding.

Losser Flexibel en Verbonden

Het digitaliseringstraject is gestart onder de vlag van het project Losser Flexibel en Verbonden. Er is een begin gemaakt met de digitalisering van dossiers. De Wmo dossiers zijn al volledig digitaal en ook de bijstandsdossiers zijn voor het overgrote deel gedigitaliseerd. Na afronding daarvan worden de Milieudossiers ook digitaal gemaakt.

Tegelijkertijd zijn de werkprocessen geïnventariseerd en is in beeld gebracht welke daarvan verder gedigitaliseerd en gestandaardiseerd kunnen worden. Om tijd- en plaats onafhankelijk te kunnen werken is bepaald welke medewerkers willen beschikken over mobiele hardware. Inmiddels is dit materiaal aangeschaft en in werking.

Expeditie Losser

Expeditie Losser staat voor onze ontdekkingsreis naar onze houding en gedrag in de schatkamer van Twente. In het kader van de Expeditie wordt organisatiebreed aan de ontwikkeling van het management en de medewerkers gewerkt. De vier kernwaarden daarbij zijn: vertrouwen, verantwoordelijkheid, flexibel en verbonden. In 2016 hebben verschillende bijeenkomsten, activiteiten en trainingen plaatsgevonden. Buiten onze medewerkers, zijn hierbij ook het college en de gemeenteraad actief betrokken, zodat allen dezelfde taal spreken.

Participatie

Uit de monitor sociaal domein 2016 blijkt dat het aantal uitkeringsdossiers, voor het eerst sinds jaren, niet is toegenomen.

In juni heeft het college het plan van aanpak “Activering en Participatie” vastgesteld. Hierdoor zijn ook uitkeringsgerechtigden met een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt geactiveerd, onder andere door aan de slag te gaan bij FC Noaber.

Losser is in 2016 gestart met de invulling van nieuw beschut werk. Ook is regionaal besloten tot een uniforme uitvoering van Social Return on Investment en een gezamenlijke aansturing van Werkplein Twente. Daarnaast werken we regionaal aan een aanpak “statushouders aan het werk”.

Wmo

De uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van mei 2016 over de huishoudelijke ondersteuning (HO), heeft gevolgen voor de manier waarop wij invulling gaven aan de uitvoering van de HO. In regionaal verband hebben we hierop ons beleid gewijzigd.

In ‘Samen 14 verband’ is het Koersdocument voor de gezamenlijke inkoop Jeugd en Wmo vastgesteld, dat in 2017 verder wordt uitgewerkt. Daarnaast is ook het regionaal aanbestedingstraject vervoer van start gegaan.

Op lokaal niveau zijn we gestart met de inloop GGZ en uitvoering van het mantelzorgbeleid.

Jeugdzorg

Circa 350 jongeren hebben in 2016 in Losser gebruik gemaakt van de jeugdzorg. Er is sprake van een stijgende vraag naar onder meer basis GGZ en dyslexiezorg.

Op 1 januari 2016 is het CJG verhuisd naar een locatie binnen het gemeentehuis en is onder gemeentelijke regie komen te vallen. Dit ter bevordering van het integraal werken (één gezin, één plan, één regisseur).

Binnen de brede context van het sociaal domein is onderzoek uitgevoerd naar de toegang van de zorg die nu deels bij de gemeente en deels bij het sociaal team is belegd. Dit onderzoek leert ons dat in de integraliteit en structuur verbeteringen zijn door te voeren, die in 2017 concrete uitwerking gaan krijgen.

Armoedebeleid

In oktober heeft de Raad de nota Armoedebeleid vastgesteld. We willen het bereik van regelingen, gericht op bestrijding van de gevolgen van armoede, vergroten. Onder andere door het aanbieden van een gemakkelijk toegankelijk en zo compleet mogelijk Kindpakket. De coördinator armoedebeleid verbindt initiatieven met elkaar en stimuleert nieuwe ontwikkelingen. Daarbij besteden we veel aandacht aan preventie.

Instroom statushouders

In 2016 had de gemeente Losser een taakstelling van 58 te huisvesten statushouders. In 2016 hebben we er officieel 50 gehuisvest. We hebben de taakstelling op een paar na niet gehaald. Dit is onder andere te wijten aan de onvoldoende koppelingen vanuit het COA. Binnen het interbestuurlijk toezicht door de provincie, staat het stoplicht voor deze taak voor 2016 op ‘groen’.

Vrijwilligersprijs

Op verzoek van de Raad is als blijk van waardering voor de belangeloze inzet van vrijwilligersorganisaties en individuele vrijwilligers een jaarlijkse vrijwilligersprijs ingesteld.

Woonvisie

Op 11 oktober 2016 is de Woonvisie Losser 2016 e.v. vastgesteld. Gelijktijdig zijn de beleidsnota ‘Verdichting van dorpslinten en dorpsranden’ en de beleidsnota ‘Inbreiding en mantelzorg’, voor wat betreft het onderdeel inbreiding, ingetrokken. Naar aanleiding van de Woonvisie heeft de Raad om een huisvestingsverordening gevraagd. Ook heeft de gemeenteraad aangegeven mee te denken in de woningbouwprogrammering op langere termijn. Beide onderdelen worden begin 2017 met de Raad besproken.

Kavelverkoop

In 2016 is het uitgiftebeleid verder geactualiseerd, met als doel de kavelverkoop verder te stimuleren. Vooral de uitgiftemethodiek is aangepast. Samen met het aantrekken van de woningmarkt werpen voorgenoemde maatregelen hun vruchten af. Er zijn in 2016 zesentwintig kavels verkocht, elf groenstroken en verder zijn vijf opties uitgegeven.

Verbeterde afvalinzameling

Op basis van een gehouden proef in De Lutte en in een deel van de Saller heeft de Raad besloten om per 1 juli 2016 de orranje verpakkingencontainer voor de gehele gemeente in te voeren. De resultaten een half jaar na invoering zijn postief te noemen. Het aantal kilogrammen restafval per inwoner is gedaald van 200 kg in 2015 naar 163 kg in 2016. Verder is gestart met de voorbereidng van het nieuwe afvalinzamelingsbeleid die inmiddels in het voorjaar van 2017 is vastgesteld.

Kwaliteitsimpuls Openbare Ruimte

Middels een zeer intensief participatieproces met bewoners, ondernemers, belangengroepen en raad  is de ambitie van het centrum Losser en de Gronausestraat Noord vastgesteld. Daarnaast heeft de raad de voorkeursvariant van de herinrichting Gronausestraat Zuid vastgesteld.

In 2016 is gestart met de uitvoering van de herinrichting van het Centrum van Overdinkel. Deze werkzaamheden zullen in 2017 worden afgerond en daarmee wordt het totale Plan 'Hart voor Overinkel' afgerond.

In De Lutte zijn middels een interactief participatieproces met  bewoners, ondernemers, belangengroeperingen, verenigingen diverse werksessies en informatieavonden gehouden over de inrichting van het centrum,  reconstructie van het riool en doorgaande wegen in De Lutte.  Dit proces moet leiden tot een 'Kwaliteitsimpuls in De Lutte'.

Servicebedrijf

Vanaf 1 januari 2016 is het Servicebedrijf ‘Losser’ operationeel. De SW-medewerkers groen van de stichting WiL en de gemeentelijke buitendienst hebben hun draai gevonden en werken samen om de openbare ruimte van de gemeente Losser op het afgesproken peil te onderhouden. In 2016 hebben 13 mensen uit het doelgroepenregister voor langere of korte tijd bij het Servicebedrijf gewerkt, in de vorm van werkervaringsplaatsen, re-integratiemogelijkheden en/of stageplaatsen. Vier daarvan zijn uitgestroomd naar betaald werk. De maatschappelijke meerwaarde van het Servicebedrijf is hiermee aangetoond. Daarnaast heeft het Servicebedrijf het jaar 2016 met een klein positief resultaat afgesloten.

Financieel

In financieel opzicht was 2016 een jaar dat tevreden stelt. Het is gelukt om het weerstandsvermogen verder te verbeteren en het positieve jaarrekeningresultaat stemt tot tevredenheid. Het was verheugend en tegelijkertijd weinig verbazingwekkend dat de provinciale toezichthouder ons eind 2016 liet weten, dat het financiële stoplicht op ‘groen’ stond. Het Losserse financieel beleid staat goed op de rails!

Overigens plaatsen wij wel de kanttekening dat een belangrijk deel van de meevallende uitgaven en inkomsten over 2016 incidenteel van karakter is. Ook de komende jaren kunnen we ons op financieel gebied niet de luxe permitteren achterover te leunen.

Het jaar 2016 is afgesloten met een aanmerkelijk batig saldo van € 3.040.971. Dit resultaat is op hoofdlijnen de resultante van de volgende mee- en tegenvallers. Voor de toelichting wordt naar de toelichting in het vervolg van deze jaarrekening (zie hoofdstuk 3: ‘Financiële positie’) verwezen.

 Bedragen in euro’s

 Omschrijving Voordeel Nadeel
College van B&W   € 150.000
Treasury € 430.000  
Sociale werkvoorziening € 118.500  
Bijstandsverlening € 711.000  
Huisvesting statushouders € 48.000  
Handhaving € 134.000  
Riolering en water € 173.000  
Mutaties reserves € 100.000  
Maatwerkvoorz. WMO € 2.173.000  
Leerlingenvervoer   € 96.000
Jeugdzorg   € 611.000
Overig € 10.500  
Recapitulatie voordeel/nadeel € 3.898.000 € 857.000
Totaal voordeel € 3.041.000  

Bestuursrapportage

Op 13 september 2016 is de bestuursrapportage door de gemeenteraad behandeld. De financiële effecten die hier uit voortvloeiden (in totaal batig € 472.000) zijn verwerkt in een begrotingswijziging. Om die reden komen deze lasten en baten in de jaarrekening niet meer aan de orde. Voor een volledig beeld wordt u dan ook naar deze rapportage verwezen. In deze jaarrekening is het besluit van de Raad om bovengenoemd batig saldo toe te voegen aan de Algemene risicoreserve al verwerkt. 

Accountantscontrole

De controleverklaring van de accountant maakt onderdeel uit van de jaarstukken 2016. De controle is gebaseerd op het door het college op 21 maart 2017 vastgestelde herzien controleprotocol en toetsingskader van wettelijke regelgeving. Op 3 april 2017 heeft de Raad het herzien normenkader voor kennisgeving aangenomen.

Voorstel:

Bestemming resultaat jaarrekening 2016

Volgens de voorschriften dient de gemeenteraad een bestemming te geven aan het jaarresultaat. Voorgesteld wordt het positieve jaarresultaat 2016 van € 3.040.971 als volgt te bestemmen:

  1. Gemeenten zijn vanaf 2015 als bevoegd gezag verantwoordelijk voor het toezicht op de vierjaarlijkse uitvoering van energie-audits door grote ondernemingen. Deze verplichting vloeit voort uit de implementatie van de richtlijn Energy Efficiency Directive (EED). Voor de uitvoeringslasten van deze extra toezichtstaak worden gemeenten gecompenseerd. Aangezien het geld vooral bedoeld is voor 2016 en 2017 en in 2016 geen besteding heeft plaatsgevonden, wordt voorgesteld het beschikbare bedrag ad € 5.539 over te hevelen naar 2017;
  2. In 2016 is in de exploitatie € 25.200 meegenomen als voorbereidingskosten Omgevingswet. Dit bedrag is nog niet besteed, maar wel noodzakelijk om de te maken kosten te kunnen dekken. Voorgesteld wordt om genoemd bedrag te bestemmen voor de voorbereidingskosten Omgevingswet en deze toe te voegen aan de reserve Omgevingswet;
  3. Voor de vorming van de Omgevingsdienst (voormalige RUD) is een budget geraamd van € 50.400 voor IT-investeringen (specifiek Squit). Dit budget is nog niet besteed. Voorgesteld wordt om € 50.400 te bestemmen voor de dekking van de kosten Omgevingsdienst;
  4. Voor de jaren 2015-2017 worden er via het gemeentefonds GIDS-gelden (Gezond in de stad) ad € 63.000 per jaar ontvangen. De bijdrage 2015 is bij de resultaatbestemming van de jaarrekening 2015 gereserveerd. De bijdrage 2016 is voor € 60.000 benut als bijdrage in het centrumplan Overdinkel. Voorgesteld wordt om de resterende € 3.000 toe te voegen aan de reserve GIDS-gelden;
  5. In 2019 of 2020 moet Losser aansluiten op de landelijke voorziening BRP (Basis Registratie Personen). Daarnaast is vanuit Digitaal 2017 de landelijke koers gezet op het zoveel mogelijk digitaal aanbieden van producten aan inwoners en bedrijven. De huidige software is hiervoor niet geschikt. Hiervoor moeten substantiële kosten worden gemaakt. Om de synergie uit de samenwerking te benutten ligt het voor de hand om samen met Enschede te kiezen voor de applicatie iBurgerzaken. Voorgesteld om een bedrag van € 438.000 te bestemmen voor de aanschaf van de applicatie en de te maken projectkosten en de kosten voor het trainen van de medewerkers. Daarnaast wordt de digitale dienstverlening richting Losserse burgers uitgebreid en wordt de aansluiting met de BRP gerealiseerd. Voorgesteld wordt om € 438.000 te bestemmen voor de aansluiting op de BRP via iBurgerzaken en de verdere uitbreiding van de digitale dienstverlening;
  6. In de Septembercirculaire is aangegeven dat voor maatschappelijke begeleiding statushouders gelden via het Gemeentefonds worden ontvangen. De trajecten zijn niet allemaal in 2016 gestart en afgerond. De participatieverklaringstrajecten zijn deels in 2016 afgerond en een deel van de statushouders gaat dit traject in 2017 volgen. Voorgesteld wordt om € 40.000 van dit budget te bestemmen en over te hevelen naar 2017;
  7. Het rijk heeft aan de gemeenten extra middelen ter beschikking gesteld voor armoedebestrijding. Voor Losser gaat het om een bedrag van € 77.000. Medio oktober 2016 is door de Raad, in de nota Armoedebeleid, besloten met deze middelen onder andere een coördinator ‘Uitvoering armoedebeleid’ voor 16 uur per week aan te stellen voor een periode van een jaar. Voorstel is om het resterend budget uit 2016 ad € 33.000 te bestemmen voor de dekking van de hieruit voortvloeiende kosten in 2017;
  8. In 2016 zijn de te veel betaalde gelden over de jaren 2014 en 2015 van de stichting Fundament teruggevorderd. Deze middelen zijn nodig om de komende twee jaar (2017 en 2018) tekorten op het Muziekonderwijs te compenseren. Daarnaast vindt een tegemoetkoming in de kostenstijging plaats. Voorgesteld wordt om een bedrag van € 273.000 voor dit doel te bestemmen.
  9. In 2016 zijn de uitgaven voor de drie onderdelen uit het sociaal domein (participatie, jeugd en zorg) ruim binnen de budgetten gebleven. Het volgende wordt voorgesteld. Het is nodig om te experimenteren met vormen van algemene voorziening en vervolgens te investeren in structurele voorzieningen die hun dienst hebben bewezen. Om zo voor de lange termijn de zorgkosten door maatwerk en vervoerskosten te verminderen.  Daarnaast wil het college insteken op het vergroten van de samenwerking met huisartsen, scholen en jeugdbescherming. We willen hiermee experimenteren en hebben hiervoor extra personele inzet nodig. We verwachten met integraal werken meer maatwerk in zorg en ondersteuning op gezinsniveau te bereiken, waardoor zorgkosten op huishoudenniveau op de lange termijn kunnen afnemen. Voor het integraal werken is het belangrijk om medewerkers te trainen. Ook hiervoor is extra budget nodig. Vorig jaar heeft de gemeenteraad een reserve Sociaal domein gevormd van € 479.000. Ingeschat wordt dat een bedrag van € 1 miljoen toereikend is voor de eenmalige uitgaven/investeringen in het sociaal domein. Om die reden wordt voorgesteld de reserve Sociaal domein aan te vullen met een bedrag van € 521.000 (€ 1 miljoen verminderd met € 479.000).
  10. Voorgesteld wordt het resterend deel van het batig saldo (€ 1.651.832) toe voegen aan de Algemene risicoreserve.

Hoogachtend,

Het college van burgemeester en wethouders van Losser

Secretaris,                                            

Burgemeester,

 

 

 

J. van Dam

J.P. Gebben