Onderwerp: jaarstukken 2016
Hiermee treft u, in overeenstemming met artikel 197 van de Gemeentewet, de jaarrekening en het jaarverslag aan over het jaar 2016. Met deze stukken leggen wij verantwoording af over het door ons in genoemd jaar gevoerde bestuur.
Veel ontwikkelingen in 2016
In het derde jaar van deze collegeperiode (2014 – 2018) zijn weer veel ontwikkelingen in gang gezet. In de volgende alinea’s wordt een aantal ontwikkelingen en resultaten inhoudelijk belicht. Daarnaast brengen wij ook de volgende nog onder de aandacht:
Kulturhus Overdinkel en ’t Kompas in gebruik genomen
Het programma Hart voor Overdinkel is nagenoeg afgerond. Het kulturhus is klaar en in gebruik en daarin is ook de school ’t Kompas opgenomen. De inrichting van het centrumgebied/plein is in de afrondende fase en wordt samen met het omliggende openbare gebied in 2017 afgerond.
Recreatie en toerisme
In 2016 is het beleidsplan Recreatie & Toerisme geactualiseerd en hebben we gewerkt aan het Actieprogramma Recreatie & Toerisme. De Raad heeft in mei het besluit genomen om een krediet te verstrekken aan het Platform recreatie en toerisme voor de uitvoering van het actieprogramma. Hiertoe is het Toeristisch Genootschap Losser opgericht. Doel is stimuleren van initiatieven op het gebied van recreatie en toerisme.
We hebben de subsidiebeschikking voor het uitrollen van de Grensstenen/smokkelroute van de provincie ontvangen en kunnen deze Lange Afstand Wandelroute nu gaan realiseren. In Overdinkel wordt met bewoners en ondernemers enthousiast gewerkt aan het verder invullen van het thema smokkelen. Doel is om meer toeristen te verleiden om naar Overdinkel te komen en de leefbaarheid van Overdinkel vergroten.
Onder de vlag van ‘Marketing Oost’ is ‘Twente Marketing’ van start gegaan met een nieuwe merkleider. De VVV’s haken aan en er wordt gewerkt aan een optimale ketensamenwerking.
Economische Zaken
In 2016 zijn we op regionaal niveau gestart om een kader te ontwikkelen voor bedrijventerreinen. Dit moet resulteren in gezamenlijke afspraken om het overaanbod op regionaal niveau terug te dringen.
Tevens hebben we ingezet op het opstellen van een acquisitieplan door gezamenlijke Twentse gemeenten ten behoeve van het versterken van de economie, het vergroten van de bereikbaarheid en het creëren van meer banen.
Voor het centrum van Losser hebben we meegewerkt aan een nieuwe Bedrijven Investeringszone. Daarnaast hebben we ingezet op het onderling verbinden en faciliteren van ondernemers, mede door bedrijfsbezoeken en ondernemersbijeenkomsten.
Kulturhus Losser
Na een aanloopperiode van enkele jaren heeft de Raad in juli het besluit genomen het gemeentehuis in Losser om te bouwen naar een Kulturhus. Met een bijna sluitende businesscase door voldoende interesse van partners om ruimtes te huren, levert dat eind 2017 een gemeenschappelijk gebouw op met een sterke maatschappelijke functie. Daarnaast zal de ambtelijke organisatie flexibel gaan werken en levert het een structurele bezuiniging op van € 107.000. In het najaar van 2016 is gewerkt aan het opstellen van het bestek en de voorbereiding van de aanbesteding.
Losser Flexibel en Verbonden
Het digitaliseringstraject is gestart onder de vlag van het project Losser Flexibel en Verbonden. Er is een begin gemaakt met de digitalisering van dossiers. De Wmo dossiers zijn al volledig digitaal en ook de bijstandsdossiers zijn voor het overgrote deel gedigitaliseerd. Na afronding daarvan worden de Milieudossiers ook digitaal gemaakt.
Tegelijkertijd zijn de werkprocessen geïnventariseerd en is in beeld gebracht welke daarvan verder gedigitaliseerd en gestandaardiseerd kunnen worden. Om tijd- en plaats onafhankelijk te kunnen werken is bepaald welke medewerkers willen beschikken over mobiele hardware. Inmiddels is dit materiaal aangeschaft en in werking.
Expeditie Losser
Expeditie Losser staat voor onze ontdekkingsreis naar onze houding en gedrag in de schatkamer van Twente. In het kader van de Expeditie wordt organisatiebreed aan de ontwikkeling van het management en de medewerkers gewerkt. De vier kernwaarden daarbij zijn: vertrouwen, verantwoordelijkheid, flexibel en verbonden. In 2016 hebben verschillende bijeenkomsten, activiteiten en trainingen plaatsgevonden. Buiten onze medewerkers, zijn hierbij ook het college en de gemeenteraad actief betrokken, zodat allen dezelfde taal spreken.
Participatie
Uit de monitor sociaal domein 2016 blijkt dat het aantal uitkeringsdossiers, voor het eerst sinds jaren, niet is toegenomen.
In juni heeft het college het plan van aanpak “Activering en Participatie” vastgesteld. Hierdoor zijn ook uitkeringsgerechtigden met een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt geactiveerd, onder andere door aan de slag te gaan bij FC Noaber.
Losser is in 2016 gestart met de invulling van nieuw beschut werk. Ook is regionaal besloten tot een uniforme uitvoering van Social Return on Investment en een gezamenlijke aansturing van Werkplein Twente. Daarnaast werken we regionaal aan een aanpak “statushouders aan het werk”.
Wmo
De uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van mei 2016 over de huishoudelijke ondersteuning (HO), heeft gevolgen voor de manier waarop wij invulling gaven aan de uitvoering van de HO. In regionaal verband hebben we hierop ons beleid gewijzigd.
In ‘Samen 14 verband’ is het Koersdocument voor de gezamenlijke inkoop Jeugd en Wmo vastgesteld, dat in 2017 verder wordt uitgewerkt. Daarnaast is ook het regionaal aanbestedingstraject vervoer van start gegaan.
Op lokaal niveau zijn we gestart met de inloop GGZ en uitvoering van het mantelzorgbeleid.
Jeugdzorg
Circa 350 jongeren hebben in 2016 in Losser gebruik gemaakt van de jeugdzorg. Er is sprake van een stijgende vraag naar onder meer basis GGZ en dyslexiezorg.
Op 1 januari 2016 is het CJG verhuisd naar een locatie binnen het gemeentehuis en is onder gemeentelijke regie komen te vallen. Dit ter bevordering van het integraal werken (één gezin, één plan, één regisseur).
Binnen de brede context van het sociaal domein is onderzoek uitgevoerd naar de toegang van de zorg die nu deels bij de gemeente en deels bij het sociaal team is belegd. Dit onderzoek leert ons dat in de integraliteit en structuur verbeteringen zijn door te voeren, die in 2017 concrete uitwerking gaan krijgen.
Armoedebeleid
In oktober heeft de Raad de nota Armoedebeleid vastgesteld. We willen het bereik van regelingen, gericht op bestrijding van de gevolgen van armoede, vergroten. Onder andere door het aanbieden van een gemakkelijk toegankelijk en zo compleet mogelijk Kindpakket. De coördinator armoedebeleid verbindt initiatieven met elkaar en stimuleert nieuwe ontwikkelingen. Daarbij besteden we veel aandacht aan preventie.
Instroom statushouders
In 2016 had de gemeente Losser een taakstelling van 58 te huisvesten statushouders. In 2016 hebben we er officieel 50 gehuisvest. We hebben de taakstelling op een paar na niet gehaald. Dit is onder andere te wijten aan de onvoldoende koppelingen vanuit het COA. Binnen het interbestuurlijk toezicht door de provincie, staat het stoplicht voor deze taak voor 2016 op ‘groen’.
Vrijwilligersprijs
Op verzoek van de Raad is als blijk van waardering voor de belangeloze inzet van vrijwilligersorganisaties en individuele vrijwilligers een jaarlijkse vrijwilligersprijs ingesteld.
Woonvisie
Op 11 oktober 2016 is de Woonvisie Losser 2016 e.v. vastgesteld. Gelijktijdig zijn de beleidsnota ‘Verdichting van dorpslinten en dorpsranden’ en de beleidsnota ‘Inbreiding en mantelzorg’, voor wat betreft het onderdeel inbreiding, ingetrokken. Naar aanleiding van de Woonvisie heeft de Raad om een huisvestingsverordening gevraagd. Ook heeft de gemeenteraad aangegeven mee te denken in de woningbouwprogrammering op langere termijn. Beide onderdelen worden begin 2017 met de Raad besproken.
Kavelverkoop
In 2016 is het uitgiftebeleid verder geactualiseerd, met als doel de kavelverkoop verder te stimuleren. Vooral de uitgiftemethodiek is aangepast. Samen met het aantrekken van de woningmarkt werpen voorgenoemde maatregelen hun vruchten af. Er zijn in 2016 zesentwintig kavels verkocht, elf groenstroken en verder zijn vijf opties uitgegeven.
Verbeterde afvalinzameling
Op basis van een gehouden proef in De Lutte en in een deel van de Saller heeft de Raad besloten om per 1 juli 2016 de orranje verpakkingencontainer voor de gehele gemeente in te voeren. De resultaten een half jaar na invoering zijn postief te noemen. Het aantal kilogrammen restafval per inwoner is gedaald van 200 kg in 2015 naar 163 kg in 2016. Verder is gestart met de voorbereidng van het nieuwe afvalinzamelingsbeleid die inmiddels in het voorjaar van 2017 is vastgesteld.
Kwaliteitsimpuls Openbare Ruimte
Middels een zeer intensief participatieproces met bewoners, ondernemers, belangengroepen en raad is de ambitie van het centrum Losser en de Gronausestraat Noord vastgesteld. Daarnaast heeft de raad de voorkeursvariant van de herinrichting Gronausestraat Zuid vastgesteld.
In 2016 is gestart met de uitvoering van de herinrichting van het Centrum van Overdinkel. Deze werkzaamheden zullen in 2017 worden afgerond en daarmee wordt het totale Plan 'Hart voor Overinkel' afgerond.
In De Lutte zijn middels een interactief participatieproces met bewoners, ondernemers, belangengroeperingen, verenigingen diverse werksessies en informatieavonden gehouden over de inrichting van het centrum, reconstructie van het riool en doorgaande wegen in De Lutte. Dit proces moet leiden tot een 'Kwaliteitsimpuls in De Lutte'.
Servicebedrijf
Vanaf 1 januari 2016 is het Servicebedrijf ‘Losser’ operationeel. De SW-medewerkers groen van de stichting WiL en de gemeentelijke buitendienst hebben hun draai gevonden en werken samen om de openbare ruimte van de gemeente Losser op het afgesproken peil te onderhouden. In 2016 hebben 13 mensen uit het doelgroepenregister voor langere of korte tijd bij het Servicebedrijf gewerkt, in de vorm van werkervaringsplaatsen, re-integratiemogelijkheden en/of stageplaatsen. Vier daarvan zijn uitgestroomd naar betaald werk. De maatschappelijke meerwaarde van het Servicebedrijf is hiermee aangetoond. Daarnaast heeft het Servicebedrijf het jaar 2016 met een klein positief resultaat afgesloten.
Financieel
In financieel opzicht was 2016 een jaar dat tevreden stelt. Het is gelukt om het weerstandsvermogen verder te verbeteren en het positieve jaarrekeningresultaat stemt tot tevredenheid. Het was verheugend en tegelijkertijd weinig verbazingwekkend dat de provinciale toezichthouder ons eind 2016 liet weten, dat het financiële stoplicht op ‘groen’ stond. Het Losserse financieel beleid staat goed op de rails!
Overigens plaatsen wij wel de kanttekening dat een belangrijk deel van de meevallende uitgaven en inkomsten over 2016 incidenteel van karakter is. Ook de komende jaren kunnen we ons op financieel gebied niet de luxe permitteren achterover te leunen.
Het jaar 2016 is afgesloten met een aanmerkelijk batig saldo van € 3.040.971. Dit resultaat is op hoofdlijnen de resultante van de volgende mee- en tegenvallers. Voor de toelichting wordt naar de toelichting in het vervolg van deze jaarrekening (zie hoofdstuk 3: ‘Financiële positie’) verwezen.
Bedragen in euro’s
Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
College van B&W | € 150.000 | |
Treasury | € 430.000 | |
Sociale werkvoorziening | € 118.500 | |
Bijstandsverlening | € 711.000 | |
Huisvesting statushouders | € 48.000 | |
Handhaving | € 134.000 | |
Riolering en water | € 173.000 | |
Mutaties reserves | € 100.000 | |
Maatwerkvoorz. WMO | € 2.173.000 | |
Leerlingenvervoer | € 96.000 | |
Jeugdzorg | € 611.000 | |
Overig | € 10.500 | |
Recapitulatie voordeel/nadeel | € 3.898.000 | € 857.000 |
Totaal voordeel | € 3.041.000 |
Bestuursrapportage
Op 13 september 2016 is de bestuursrapportage door de gemeenteraad behandeld. De financiële effecten die hier uit voortvloeiden (in totaal batig € 472.000) zijn verwerkt in een begrotingswijziging. Om die reden komen deze lasten en baten in de jaarrekening niet meer aan de orde. Voor een volledig beeld wordt u dan ook naar deze rapportage verwezen. In deze jaarrekening is het besluit van de Raad om bovengenoemd batig saldo toe te voegen aan de Algemene risicoreserve al verwerkt.
Accountantscontrole
De controleverklaring van de accountant maakt onderdeel uit van de jaarstukken 2016. De controle is gebaseerd op het door het college op 21 maart 2017 vastgestelde herzien controleprotocol en toetsingskader van wettelijke regelgeving. Op 3 april 2017 heeft de Raad het herzien normenkader voor kennisgeving aangenomen.
Voorstel:
Bestemming resultaat jaarrekening 2016
Volgens de voorschriften dient de gemeenteraad een bestemming te geven aan het jaarresultaat. Voorgesteld wordt het positieve jaarresultaat 2016 van € 3.040.971 als volgt te bestemmen:
Hoogachtend,
Het college van burgemeester en wethouders van Losser
Secretaris, |
Burgemeester, |
|
|
J. van Dam |
J.P. Gebben |