Natuur en Ruimte
Beleidsdocument | Datum vaststelling | Datum herziening (nieuwe versie in 2015) |
Uitvoeringsnota speelterreinen | 2001 | |
Notitie speelvoorzieningen | 2007 | |
Gemeentelijk rioleringsplan vGRP 2013 - 2016 | ||
Nota kapitaalgoederen openbare ruimte 2014 - 2018 | ||
Waterplan | 2007 | |
Verkeerscirculatieplan kern Losser | 2004 | |
Categoriseringsplan Wegen op basis van Regionaal uitvoeringsprogramma's duurzaam veilig | 1999 | |
Wegenlegger | 2010 | |
Landschapontwikkelingsplan | 2008 | |
Bouwverordening | 2012 | |
Milieuprogramma en uitvoeringsplannen RUD (regionaal) | ||
Actieprogramma VROM | 2006 | |
Welstandsnota | 2013 | |
Gladheidsbestrijdingsplan | 2012 - 2016 | |
Regionaal mobiliteitsplan | 2012 - 2016 | |
Prestatieafspraken woningbouw gemeente - provincie | 2012 | |
Gebiedsvisie Noordoost Twente | 2012 | |
Casco benadering in Noordoost Twente | 2012 | |
Woonvisie | 2012 - 2022 | |
Bestemmingsplan buitengebied | 2013 | |
Toekomstvisie gemeente Losser 2025 | 2013 |
Welzijn en Zorg
Beleidsdocument | Datum vaststelling | Datum herziening (nieuwe versie in 2015) |
Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs | 2013 | |
Verordening Leerlingenvervoer | 2012 | |
Verordening Wet kinderopvang | 2005 | |
Buiten Schoolse Opvang: een nieuwe schakel in kinderopvang | 1999 | |
Integraal huisvestingsplan 2010 - 2018 | 2011 | |
Nota algemeen sportbeleid | 1997 | |
Notitie binnensportaccommodaties | 2008 | |
Notitie privatisering buitensportaccommodaties | 2010 | |
Algemene subsidieverordening gemeene Losser | 2009 | |
Nota subsidiebeleid | 2010 | |
Cultuurnota | 2010 | |
Monumentenverordening | ||
Visie lokaal bibliotheekbeleid 2011 -2013 | 2011 | |
Nota integraal jeugdbeleid | 2013 | |
Startnotitie voor jeugd en gezin | 2009 | |
Verordening inburgering | 2010 | |
Nota ouderenbeleid | 2009 | |
Nota lokaal gezondheidsbeleid | 2008 | |
Verordening, besluit en beleidsregels WMO | 2011 | |
Nota uitvoering Wet Tijdelijk Huisverbod | 2009 | |
Beleidsnota WMO | 2011 |
Economie en Werk
Beleidsdocument | Datum vaststelling | Datum herziening (nieuwe versie in 2015) |
Nota Armoedebeleid | 2007 | |
Kadernota Wet werk en bijstand (WWB) | 2004 | |
Verordeningen en beleidsregels Wet werk en bijstand, IOAW/IOAZ en Sociale werkvoorziening | 2013 | |
Verordeningen Wet Sociale Werkvoorziening | ||
Nota participatievisie gemeente Losser | 2009 | |
Actieplan jeugdwerkloosheid Twente ‘Jongerenoffensief 2013’ | 2013 | |
Beleidsplan integrale schuldhulpverlening 2012-2015 | 2012 | |
Bijstandsbesluit Zelfstandigen 2004 | 2004 | |
Reclamebeleid | 2014 | |
Evenementenbeleid | 2008 | |
Marketingplan Recreatie en Toerisme | 2007 | |
Nota Verblijfsrecreatie Noordoost Twente | 2013 | |
Sociaal Economische Strategie Nota | 2008 | |
Koopstromenonderzoek | 2010 | |
Bedrijventerreinenvisie gemeente Losser | 2010 | |
Uitwerkingsnotitie locaties bedrijventerreinen | 2011 | |
Toekomstvisie gemeente Losser 2025 | 2013 | |
Bestuur en Dienstverlening
Beleidsdocument | Datum vaststelling | Datum herziening (nieuwe versie in 2015) |
Collegeprogramma 2014 - 2018 | 2014 | |
Algemene Plaatselijke Verordening | 2010 | |
Regionaal risicoprofiel | 2011 | |
Beleidsplan integrale veiligheid gemeente Losser 2013 - 2016 | 2013 | |
Regionaal beleidsplan | 2012 | |
Regionaal crisisplan | 2012 | |
Uitvoeringsprogramma integrale veiligheid | 2013 | |
Wet Veiligheidsregio | 2010 | |
Besluit en organisatieplan één brandweer Twente | 2012 | |
Besluit overdrachtsdossier gemeente Losser - brandweer | 2012 | |
Toekomstvisie gemeente Losser 2025 | 2013 | |
Notitie zelfstandig blijven: samenwerken moet! En zelfstandigheid, wat is dat? | 2010 | |
Nota representatie | 2010 | |
Nota verbonden partijen | 2011 | |
Kadernota communicatie 2008 - 2011 | ||
Verordening onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid (art. 213a Gemeentewet) | 2004 | |
Financiële verordening gemeente Losser (art. 212 Gemeentewet) | 2012 | |
Controleverordening (art. 213 Gemeentewet) | ||
P&C-cyclus | 2011 | |
Nota weerstandsvermogen en risicomanagement | 2011 | |
Nota reserves en voorzieningen | 2012 |
Programma/omschrijving | Afdeling | V/W/O | Bedrag investering |
termijn |
Lasten 2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Structurele beleidsverplichtingen en wensen | ||||||||
Natuur en Ruimte | ||||||||
Meerjaren investerings- en onderhoudsprogramma | ||||||||
openbare ruimte | ||||||||
* Urgente projecten Wegen | OW | V | 200.000 | 10 | 0 | 30.000 | 29.000 | 28.000 |
* Vervanging 1e deel openbare verlichting | OW | V | 460.000 | 8 | 0 | 80.500 | 77.625 | 74.750 |
Prorail | OW | O | 16.400 | 16.400 | 16.400 | 16.400 | ||
Drank- en horecawet | VH | O | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||
Kosten RUD algemeen | VH | O | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | ||
Economie en Werk | ||||||||
Knelpunt afdeling Werk, Inkomen en Zorg | WIZ | O | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | ||
Bestuur en Dienstverlening | ||||||||
Deelname GVOP | COM | O | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | ||
Gratificaties ambtsjubilea | DIR | O | 8.550 | 14.840 | 26.550 | 26.890 | ||
Post onvoorzien | DIR | O | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | ||
Vervanging natzoutstrooier | OW | V | 40.000 | 8 | 0 | 7.200 | 6.925 | 5.650 |
Opbrengst hondenbelasting - bijstelling verwachte opbrengst | DIR | O | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | ||
Bijdrage SSNT/IBO | DIR | 25.000 | 25.000 | 20.000 | 10.000 | |||
TOTAAL BELEIDSVERPLICHTINGEN EN WENSEN | 700.000 | 108.950 | 232.940 | 235.500 | 220.690 |
Legenda
V = Vervangingsinvestering
W = Beleidswens
O = Beleidsverplichting/ Onontkoombare en onuitstelbare (O&O) investeringen
Programma/omschrijving |
Afdeling |
Bedrag |
Afschrijvings -termijn |
Lasten 2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Natuur en Ruimte |
|||||||
Meerjaren investerings- en onderhoudsprogramma openbare ruimte |
|||||||
- urgente projecten Wegen |
OW |
200.000 |
10 | 0 | 30,00 |
29,00 | 28,00 |
- vervanging 1e deel openbare verlichting |
OW |
460.000 |
8 | 0 | 80,50 | 77,63 |
74,75 |
Bestuur en Dienstverlening |
|||||||
Vervanging natzoutstrooier |
OW |
40.000 |
8 | 0 | 7,20 | 6.93 |
6,65 |
TOTAAL GENERAAL (bedragen x 1.000 euro) |
700.000 | 0 | 117,70 | 113,56 | 109,40 |
Het voeren van een gezond financieel beleid en het opstellen van een (meerjaren)begroting kunnen niet zonder duidelijke financiële randvoorwaarden, die borg staan voor een evenwichtig en consequent financieel beleid. Het is daarom van belang dat de financiële uitgangspunten door de raad worden onderschreven.
Personeelskosten | Begroting 2014 | Begroting 2015 | Meerjarenbegr. 2015-2018 |
Nominale ontwikkelingen | 0,00% | 1,019% | Peil 2015 |
Goederen en diensten | Begroting 2014 | Begroting 2015 | Meerjarenbegr. 2015-2018 |
a. Nominale ontwikkelingen | +1,50% | +2,00% | Peil 2015 |
b. Huurverhogingen | +1,50% | +2,00% | Peil 2015 |
Rentegegevens | Begroting 2014 | Begroting 2015 | Meerjarenbegr. 2015-2018 |
Rente Langlopende leningen | 4,00% | 3,00% | Peil 2014 |
Rente Langlopende leningen | 4,50% | 3,50% | Peil 2015 |
Rente Langlopende leningen | 5,50% | 4,00% | Peil 2016 |
Rente Langlopende leningen | 5,50% | 4,50% | Peil 2017 |
Rente Langlopende leningen | Peil 2018 | ||
Rente Kortlopende leningen | 1,25% | Peil 2014 | |
Rente Kortlopende leningen | 2,00% | 0,75% | Peil 2015 |
Rente Kortlopende leningen | 2,50% | 1,25% | Peil 2016 |
Rente Kortlopende leningen | 3,00% | 2,00% | Peil 2017 |
Rente Kortlopende leningen | 2,50% | Peil 2018 | |
Rente-omslagpercentage | 5,50% | 5,50% | Peil 2015 |
Kerngegevens en demografische ontwikkelingen | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Inwoners | 22.612 | 22.669 | 22.733 | 22.801 | 22.875 |
Woonruimten | 9.740 | 9.651 | 9.719 | 9.787 | 9.855 |
Bijstandsontvangers | 279 | 304 | 319 | 334 | 349 |
Uitkeringsontvangers | 1.907 | 1.932 | 1.947 | 1.962 | 1.977 |
Minderheden | 345 | 349 | 353 | 357 | 362 |
Bron: meicirculaire 2014 Gemeentefonds/Pauw | |||||
Berekening EMU-saldo Gemeenten en Provincies
In het verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een aangesloten land maximaal 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) mag bedragen. Het EMU-tekort wordt bepaald door een gezamenlijk tekort van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen. Gemeenten dienen in de begroting een raming van het eigen EMU-saldo op te nemen. De Nederlandse gemeenten mogen gezamenlijk maximaal 0,38% van het tekort veroorzaken. Dit is vastgelegd in de wet Houdbare overheidsfinanciën. Voor 2015 bedraagt de norm voor de gezamenlijke gemeenten 0,34%.
De totale norm wordt verdeeld in referentiewaarden over alle gemeenten.
2014 | 2015 | 2016 | ||
Omschrijving | x € 1000,- | x € 1000,- | x € 1000,- | |
Volgens realisatie begroting 2014, aangevuld met raming resterende periode | Volgens begroting 2015 | Volgens meerjarenraming in begroting 2015 | ||
1 | Wat is uw exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c)? | -282 | -719 | -273 |
2 | Wat zijn uw afschrijvingen ten laste van de exploitatie? | 1.735 | 1.608 | 2.041 |
3 | Wat zijn uw bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie? | 123 | 123 | 123 |
4 | Wat zijn uw uitgaven aan investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd? | 4.338 | 4.756 | 6.222 |
5 | Wat zijn de in mindering op de onder vraag 4 bedoelde investeringen gebrachte ontvangen bijdragen van het Rijk, de Provincies, de Europese Unie en overigen? | 0 | 0 | 0 |
6 | Desinvesteringen in (im)materiële vaste activa: | 0 | 0 | 0 |
6a | Wat zijn uw verkoopopbrengsten uit desinvesteringen in (im)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs)? | 0 | 0 | 0 |
6b | en wat is daarin de te verwachten boekwinst? | 0 | 0 | 0 |
7 | Hoeveel bedragen de uitgaven aan aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken e.d.? | 3.495 | 2.309 | 1.961 |
8 | Grondverkopen: | 0 | 0 | 0 |
8a | Wat zijn de verkoopopbrengsten van grond (tegen verkoopprijs)? | 7.657 | 7.426 | 2.787 |
8b | en wat is daarin de te verwachten boekwinst? | 0 | 0 | 0 |
9 | Wat zijn uw betalingen ten laste van de voorzieningen? | 173 | 87 | 34 |
10 | Zijn er voorts betalingen die niet via de onder vraag 1 genoemde exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves (inclusief fondsen en dergelijke) worden gebracht en die nog niet vallen onder één van de bovenstaande vragen? | 0 | 0 | 0 |
11 | Verkoop van effecten: | 0 | 0 | 0 |
11a | Gaat u deelnemingen en aandelen verkopen? (ja/nee) | nee | nee | nee |
11b | Zo ja wat is bij verkoop de te verwachten boekwinst? | 0 | 0 | 0 |
Berekend EMU-saldo | 1.228 | 1.286 | -3.539 | |
A |
|
AB | Algemeen Bestuur |
APV | Algemene plaatselijke verordening |
ATB | All Terrain Bike |
AU | Algemene uitkering |
Awb | Algemene wet Bestuursrecht |
AWBZ |
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten |
B |
|
BAG | Basisadministratie Adressen en gebouwen |
BBV | Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten |
BCF | Btw Compensatiefonds |
BDU | Brede Doeluitkering |
BDUR | Brede Doeluitkering Rampenbestrijding |
BERAP | Bestuursrapportage |
BGT | Basisregistratie Grootschalige Topografie |
BHV | Bedrijfs Hulpverlening |
BIE | Bouwgrond in exploitatie |
BIG | Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeente |
BIZ | Bedrijven investeringszone |
BIZA | Binnelandse Zaken |
Bofv | Bestuurlijk overleg financiële verhoudingen |
BSO | Buiten Schoolse Opvang |
BSP | Beleid, Strategie en Projecten |
BTW | Belasting Toegevoegde Waarde |
BV | Besloten Vennootschap |
BZK |
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
C |
|
CAK | Centraal administratiekantoor |
CAO | Collectieve Arbeidsovereenkomst |
CBL | Cross Border Lease |
CBS | Centraal Bureau voor de Statistiek |
CIO | Chief Information Officer |
CJG | Centrum voor Jeugd en Gezin |
COA | Centraal Orgaan Asielzoekers |
COELO | Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden |
CPO | Collectief Particulier Opdrachtgeverschap |
CTOB |
Crematoria Twente/Oost Nederland BV |
D |
|
DB | Dagelijks Bestuur |
DDC | Documentair Diensten Centrum |
DHW | Drank- en Horecawet |
DV | Duurzaam veilig |
DVO |
Dienstverleningsovereenkomst |
E |
|
EHS | Ecologische Hoofdstructuur |
EMU | Economische en Monetaire Unie |
EPZ |
Elektriciteits-Productiemaatschappij Zuid-Nederland |
F |
|
Fvw |
Financiële verhoudingswet |
G |
|
GBA | Gemeentelijke Basis Administratie |
GBT | Gemeentelijk Belastingkantoor Twente |
GGD | Gemeenschappelijke gezondheidsdienst |
GRP |
Gemeentelijk Rioleringsplan |
H |
|
HALT | Het Alternatief (instantie) |
HNW | Het Nieuwe Werken |
HVO |
Hart voor Overdinkel |
I |
|
IAU | Incidenteel aanvullende uitkering |
IBD | Informatie Beveiligingsdienst |
IBO | Intergemeentelijke Bedrijfsvoering Organisatie |
ICS | Informatie coördinatie en besturingseenheid |
ICT | Informatie en Communicatie Technologie |
ID-ers | In- en doorstromers |
IGO | Integraal Groot Onderhoud |
IHP | Integraal Huisvestingsplan |
IMG | Investeren met Gemeenten |
IMOP | Integraal Meerjaren inversterings- en onderhoudsprogramma |
IOAW/IOAZ | Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen |
IPC |
Integraal Planning en Control Cyclus |
K |
|
KRW |
Kaderrichtlijn Water |
L |
|
LED |
Light Emmitting Diode |
M |
|
MIP | integraal Meerjaren Investerings- en onderhoudsprogramma |
MJB | Meerjarige begroting |
MFA | Multifunctionele Accommodatie |
MOP | Meerjarenonderhoudplanning |
MT |
Managementteam |
MPG | Meerjaren programma Grondbeleid |
N |
|
NASB | Nationaal Actieplan Sport en Bewegen |
NHR | Nieuw Handelsregister |
NNIEG | Niet in exploitatie genomen gronden |
NOT | Noordoost Twente |
NUP | Nationaal Uitvoeringsprogramma |
NV |
Naamloze Vennootschap |
O |
|
OKE | Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie |
OLCT | Openbaar Lichaam Crematoria Twente |
OR | Ondernemingsraad |
OZB |
Onroerende zaakbelasting |
P | |
PBE | Publiek Belang Electriciteitsproductie BV |
P&C-cyclus | Planning&Control cyclus |
PGB | Persoons Gebonden Budget |
PLB | Productie- en leveringsbedrijf |
PmjP | Provinciaal meerjaren programma |
R |
|
REO | Ruimtelijke en Economische Ontwikkelingen |
RUDDO | Regeling Uitzettingen van Derivaten Decentrale Overheden |
RUD | Regionale Uitvoeringsdiensten |
RWE |
Rheinisch-Westfalisches Elektrizitatswerk |
S |
|
SGBP | Stroomgebiedsbeheerplan |
SMI | Sociaal Medische Indicatie |
SON | Stadsbank Oost Nederland |
SPV | Special Purpose Vehicles |
SSNT | Shared Services Netwerk Twente |
SW | Sociale Werkvoorziening |
SWL | Stichting Woningbelangen Losser |
SZW |
Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
T |
|
TAR | Twentse arbeidsvoorwaarden regeling |
TBT | Twents Bureau voor Toerisme |
TIP | Toerisitische Informatie Punten |
TOF | Tubbergse Onderwijsfederatie |
TOOM |
Terugdringing Ongewenste en Onechte Meldingen |
U |
|
UWV |
Uitvoerder van de sociale werknemersverzekeringen |
V | |
vGRP | vernieuwd gemeentelijk rioleringsplan |
VH | Vergunningen en Handhaving |
VGN | Vereniging van Nederlandse Gemeenten |
VON-prijs | Vrij op naam prijs |
VROM | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer |
VRT | Veiligheidsregio Twente |
VTH | Vergunning, toezicht en handhaving |
VVE | Voor- en Vroegschoolse Educatie |
VVV | Vereniging Voor Vreemdelingenverkeer |
V en W | |Verkeer en Waterstaat |
W | |
WABO | Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht |
Wet fido | Wet financiering decentrale overheden |
Wgr | Wet gemeenschappelijke regelingen |
WIZ | Werk Inkomen en Zorg |
WiW | Wet inschakeling werkzoekenden |
WMO | Wet Maatschappelijk Ondersteuning |
WON | Wet onafhankelijk netbeheer |
WOT | Wet op het Onderwijstoezicht |
WOZ | Wet waardering Onroerende Zaken |
Wsw | Wet sociale werkvoorziening |
Wvg | Wet voorziening gehandicapten |
WW | Wet werklozen |
WWB | Wet Werk en Bijstand |