|
|
Inleiding
De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten 2004 (BBV2004) daarvoor geeft. Nadere bepalingen die zijn opgenomen in de Financiële verordening - als nadere invulling van BBV-voorschriften en notities zijn ook van toepassing.
Stelselwijziging
De gemeente Losser kent per 31 december 2013 een bestemmingsreserve riolering en een bestemmingsreserve reiniging. Aangezien beide bestemmingsreserves overwegend zijn ontstaan vanuit egalisatie groot onderhoud en er geen geactualiseerde plannen onderliggen is besloten conform de stellige uitspraak van de commissie BBV deze bestemmingsreserves om te zetten naar een voorziening Artikel 44 lid 2 dat inhoudt een voorziening door derden beklemde middelen. Gevolg hiervan is een wijziging van eigen vermogen naar vreemd vermogen.
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening.
De waardering van activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij anders aangegeven worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.
De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. De baten en lasten zijn geraamd dan wel verantwoord tot hun brutobedrag. Hierin zijn ook begrepen de over het eigen vermogen berekende bespaarde rente. Winst wordt genomen op moment van realisatie. Verliezen en risico’s die hun oorsprong vinden voor het einde van het betreffende boekjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.
Verbonden partijen worden niet geconsolideerd in de begroting en de jaarstukken.
Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeid gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke.
Accountantskosten
Alle accountantskosten die gemaakt worden om de jaarrekening over een boekjaar te controleren worden toegerekend aan het boekjaar waarop de jaarrekening van toepassing is.
BALANS
Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- (zijnde de inkooprijs en de bijkomende kosten) c.q. vervaardigingsprijs (zijnde de aanschaffingskosten van de gebruikte grond-en hulpstoffen en de overige directe kosten), verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn.
De kosten van onderzoek en ontwikkeling worden geactiveerd in 5 jaar indien daadwerkelijk het tot stand komen van een activum wordt gerealiseerd. Het voornemen, technische uitvoerbaarheid en toekomstige nut zijn daarbij voorwaarden.
Materiële vaste activa met economisch nut
Investeringen met een economisch nut zijn alle investeringen die bijdragen aan de mogelijkheid tot verwerven van middelen en/of die verhandelbaar zijn. Deze investeringen moeten worden geactiveerd volgens de lineaire afschrijvingsmethode. Start van de afschrijving van een nieuw kapitaalgoed is het begrotingsjaar dat volgt op het jaar waarin de investering gereed komt of verworven wordt. Resultaat afhankelijk afschrijven is niet toegestaan en reserves welke gevormd zijn mogen niet in mindering worden gebracht op deze activa. Ter indicatie van welke activa hier onder andere onder vallen: gebouwen, riolering, tolwegen etc. Voor de afschrijving van de materiële vaste activa met economisch nut worden de termijnen gehanteerd zoals beschreven is in onderdeel 3 Financieel beleid, artikel 7 van de verordening 212. Deze verordening is geactualiseerd bij raadsbesluit van 18 december 2012, ingaande 2013. Voorbeelden hiervan zijn dat nieuwbouw in 40 jaar wordt afgeschreven, renovaties van gebouwen in 25 jaar, transportmiddelen in 8 jaar en op grond wordt helemaal niet afgeschreven. Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 10.000 worden niet geactiveerd.
De in erfpacht uitgegeven percelen (activa met economisch nut) zijn gewaardeerd tegen de prijs die als basis heeft gediend voor de canonberekening.
De overige materiële vaste activa met economisch nut zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht. Afschrijving vindt dan plaats op basis van de netto - investering.
Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen, onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar, rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken.
Materiële vaste activa met uitsluitende maatschappelijk nut
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend een (meerjarig) maatschappelijk nut zijn enerzijds van groot belang voor gemeenten, anderzijds gaat het om investeringen die meestal niet worden vervangen, maar vaak wel veel onderhoud met zich meebrengen. De voorkeur bestaat om op deze investeringen niet te activeren. Dit zou kunnen betekenen dat gemeenten belangrijke investeringen niet meer zouden kunnen doen. Te denken valt aan investeringen in wegen, water, bruggen e.d. Wel is het wenselijk, indien tot activering wordt overgegaan, deze investeringen in zo korte termijn af te schrijven, ook bijdragen vanuit de reserves mogen hier wel in mindering worden gebracht op het activum en er mag resultaatafhankelijk worden afgeschreven. De boekwaarde van deze activa kunnen als nog te dekken investeringsrestanten worden beschouwd.
Materiële vaste activa met maatschappelijk nut worden, indien activering plaats vindt door raadsbesluit, lineair afgeschreven over de verwachte levensduur van het actief of een kortere, door de raad aan te geven tijdsduur. Voorbeelden van materiële vaste activa met maatschappelijk nut zijn wegen met een gebruiksduur van 35 jaar, openbare verlichting met 25 jaar en speelterreinen met 10 jaar. Voor de exacte beschrijving van de gebruiksduur wordt verwezen naar de verordening 212.
Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen zijn opgenomen tegen nominale waarde, dan wel de lagere marktwaarde.
Verstrekte geldleningen zijn opgenomen tegen de oorspronkelijk verstrekte geldlening minus de ontvangen aflossingen, dan wel de lagere marktwaarde.
Bijdragen aan activa in eigendom van derden zijn gewaardeerd op het bedrag van de verstrekte bijdragen verminderd met afschrijvingen. Deze bijdragen mogen alleen worden geactiveerd indien de gemeente de gestelde voorwaarden op basis waarvan het activum aan de publieke taak moet bijdragen kan handhaven/afdwingen. Indien dit niet het geval is, dan dient de boekwaarde afgeboekt te worden.
Voorraden
De boekwaarde van de grondexploitatie is gesplitst in onderhanden werk (gronden in exploitatie) en (nog) niet in exploitatie genomen gronden.
De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs dan wel lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen, kosten bouw- en woonrijpmaken etc.), alsmede een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en de administratie- en beheerskosten.
De nog niet in exploitatie genomen gronden zijn weer onderverdeeld in restpercelen, gronden toekomstige exploitatie en ruilgronden. Het activeren van kosten bij niet in exploitatie genomen gronden (NIEGG) berust op een reëel en stellig voornemen, dat deze gronden in de nabije toekomst zullen worden bebouwd.
De ruilgronden worden gewaardeerd tegen maximaal € 4,54 per m2 (Losser) respectievelijk € 3,40 per m2 (kerkdorpen). Indien de jaarlijkse netto - lasten de boekwaarde boven deze bedragen dreigen te brengen, wordt de boekwaarde tot deze lagere marktwaarden afgewaardeerd.
De gronden toekomstige exploitatie zijn gewaardeerd tegen de bestemming vnl. agrarische bestemming voor een waarde van 5 euro per m2. Verhogende lasten worden als jaarresultaat genomen.
Het treffen van een afboeking of een voorziening gebeurd bij een geprognosticeerd verlies direct ter grootte van dit volledig verlies. De voorziening afwaardering grondexploitaties, die hier in 2011 voor is ingesteld, wordt gepresenteerd als een waardecorrectie op de post Onderhanden werk, onderdeel bouwgrond in exploitatie.
Vorderingen
De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening gevormd welke in mindering is gebracht op de boekwaarde, leidend tot de balanswaarde.
Liquide middelen en overlopende activa
Deze worden tegen nominale waarde opgenomen.
Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betreffende verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichtingen van de wethouders zijn gebaseerd op actuariële berekeningen (contante waarde). Het gehanteerde rentepercentage voor deze berekeningen is 2% de marktrente bedraagt 1,86%.
Vaste schulden
Deze worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen.
Vlottende passiva
Deze worden gewaardeerd tegen nominale waarde.
Overlopende passiva
In artikel 44, lid 2 BBV wordt voorgeschreven dat de nog te besteden middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is, onder voorzieningen moeten worden verantwoord. Dit bleek in de praktijk vooral bij specifieke uitkeringen lastig toe passen. Daarom heeft de wetgever deze regel gewijzigd. Met ingang van het boekjaar 2008 dienen de niet-bestede middelen van uitkeringen van Europese en Nederlandse overheidslichamen met een specifiek bestedingsdoel (“geoormerkt”), als “vooruit ontvangen” op de balans te worden verantwoord onder de post overlopende passiva.
Gegarandeerde geldleningen
Voor zover leningen door de gemeente zijn gegarandeerd is buiten telling het totaalbedrag van de gegarandeerde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen.
VASTE ACTIVA
Algemeen
Voor een meer gedetailleerde specificatie van de vaste activa wordt verwezen naar de in de bijlagen opgenomen staat van geactiveerde kapitaaluitgaven.
Immateriële vaste activa
Het onderstaande overzicht geeft de indeling en het verloop van de immateriële vaste activa weer.
|
Materiële vaste activa
Het onderstaand overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de investeringen in de materiële vaste activa weer.
|
Het onderstaande overzicht geeft de indeling en het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen materiële vaste activa in de openbare ruimte met maatschappelijk nut.
|
Een nadere specificatie van de uitgaven en bijdragen is opgenomen in de kredietenoverzichten zoals deze zijn opgenomen bij de thema's.
Financiële vaste activa
Het onderstaande overzicht geeft de indeling en het verloop weer van de boekwaarde van de financiële vaste activa. De afschrijvingen betreffen ontvangen aflossingen van verstrekte hypotheken, SVN leningen, fietsprive en een lening aan Vitens.
|
VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden
Onder de voorraden wordt ook de boekwaarde verantwoord met betrekking tot gronden opgenomen onder de grondexploitatie. Volledigheidshalve wordt verwezen naar de voorgeschreven paragraaf grondexploitatie. De getroffen voorziening voor de NNIEG gronden is verrekend met deze activa post op de balans omdat deze voorziening een waarde correctie betreft.
Voorraden |
Boekwaarde 1-1-2014 |
Uitgaven/ inkomsten |
Herrubricering |
Resultaat 2014 |
Boekwaarde 31-12-2014 |
Gemiddelde Boekwaarde/m2 |
Gronden toekomstige exploitatie (NIEGG) |
3.598 |
132 |
-1.584 |
132 |
2.014 |
€ 75,04 |
Overige grond- en hulpstoffen |
|
|
|
|
|
|
|
610 |
33 |
|
-32 |
611 |
€ 3,89 |
|
10 |
217 |
1.584 |
-164 |
1.648 |
€ 7,01 |
|
13 |
2 |
|
11 |
|
De gronden uitgegeven in erfpacht bestaan uit de carnavalsloodsen in Losser en de Lutte en de tennishal de Lage Esch.
Ontwikkeling van de boekwaarde van in exploitatie genomen bouwgronden.
Voorraden: Gronden in Exploitatie |
Boekwrde 1-1-2014 |
Investering
|
Inkomsten
|
Resultaat 2014 |
Boekwrde 31-12-2014 |
te maken kosten |
Te realis. Inkomst |
Verwacht eindres. |
De Saller |
2.844 |
1.217 |
239 |
0 |
3.822 |
6.223 |
16.403 |
6.358 |
De Lutte Zuid |
-50 |
0 |
0 |
0 |
-50 |
51 |
471 |
469 |
De Lutte Noord |
41 |
6 |
0 |
0 |
47 |
33 |
100 |
20 |
Luttermolenveld |
1.343 |
1 |
0 |
0 |
1.344 |
551 |
1.956 |
61 |
De Geurmeij |
1.654 |
144 |
0 |
0 |
1.798 |
3.397 |
5.729 |
534 |
’t Zijland |
-919 |
163 |
1.016 |
0 |
-1.773 |
1.642 |
0 |
131 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
4.913
|
1.531
|
1.255
|
0 |
5.189 |
11.897
|
24.659
|
7.573
|
De waardering van de gronden in exploitatie per 31 december 2014 is gebaseerd op de geactualiseerde grondexploitaties per 1 januari 2015 en de uitkomsten van de door de gemeente uitgevoerde risicoanalyses ter zake. Dit betreft de beste inschatting op dit moment die omgeven is door de nodige risico's, aannames en veronderstellingen die periodiek (jaarlijks) worden herzien. Deze periodieke herziening kan in de toekomst - mede gezien de huidige onzekere marktomstandigheden – leiden tot een aangepaste waardering van de gronden in exploitatie en de hiermee samenhangende voorziening voor negatieve grondexploitaties. Voor een gedetailleerde toelichting van de gehanteerde uitgangspunten alsmede risico’s en onzekerheden van grondexploitaties (en niet in exploitatie genomen gronden) verwijzen wij naar de paragraaf grondbeleid.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar:
Bedragen x 1.000 euro | Boekwaarde ultimo 2014 | Boekwaarde ultimo 2013 |
Overige vorderingen | 901 | 1.522 |
Vorderingen op openbare lichamen | 4.550 | 4..176 |
Totaal | 5.451 | 5.698 |
Onder de vorderingen is de rekening courant verhouding met het GBT en ROZ verantwoord € 545.000. De openstaande posten, vorderingen waarvoor een factuur is verzonden en de oninbare belastingdebiteuren, per saldo - € 100.000.. Daarnaast zijn er nog vorderingen opgenomen voor nog te ontvangen baten van € 500.000 waar onder rente Vitens en nog te ontvangen huren. Onder de vorderingen op openbare lichamen staat als grootste post de BTW voor een bedrag van € 3.034.000 en terug ontvangsten van te veel betaalde subsidies.
Ten aanzien van het verplichte schatkistbankieren is het saldo van de gemeente Losser in 2014 niet zodanig geweest dat het drempelbedrag is overschreden en middelen bij de schatkist belegd hadden moeten worden. Zie voor verdere toelichting op het schatkistbankieren paragraaf 4.4 Financiering, Schatkistbankieren.
Liquide Middelen
Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:
|
Overlopende activa
De post overlopende activa kan als volgt worden onderscheiden:
|
Nota reserves en voorzieningen
De gemeenteraad heeft op 20 december 2011 de “Nota reserves en voorzieningen 2012” en de “Nota Weerstandsvermogen en risicomanagement” vastgesteld. Hiermee zijn beleidsuitgangspunten en beleidsregels vastgesteld ten aanzien van reserves en voorzieningen mede in relatie met het risicomanagement en het weerstandsvermogen.
In de “Nota weerstandsvermogen en risicomanagement” is onder meer aangegeven dat het onwenselijk is om alle reserves als zodanig in stand te houden en over te gaan naar één concern brede algemene risicoreserve.
Conform vastgestelde nota is vanaf 1 januari 2012 de ijzeren algemene reserve en de vrije algemene reserve opgeheven en toegevoegd aan de algemene risicoreserve.
(Zie ook paragraaf B “Weerstandsvermogen”.)
Eigen vermogen
Algemene risico reserve
Het verloop in 2014 van de algemene risico reserve wordt in onderstaand overzicht weergegeven:
Reserve |
Boekwaarde 01-01-2014 |
Bestemming resultaat |
Toevoegingen |
Onttrekkingen |
Boekwaarde 31-12-2014 |
Algemene risico reserve |
1.227 |
356 |
1.650 |
1.025 |
2.208 |
Totaal |
1.227 |
356 |
1.650 |
1.025 | 2.208 |
Toevoegingen: |
|
|
Begrote jaarresultaat PB 2013-2016 Begrote toevoeging begroting 2014 |
Raad bij vaststelling begroting Raad bij vaststelling begroting |
65.000 741.000 |
Begroting 2013 aanvulling reserve Bestemming jaarresultaat 2013 Amendement Berap 2014 |
Raad bij vaststelling begroting Raad 10 juni 2014 Raad 9 september 2014 |
250.000 356.000 594.000 |
|
Totale toevoegingen |
2.006.000 |
Onttrekkingen: |
|
|
Resultaat Berap 2014 Herziene begroting Topcraft Onderhoudskosten 2010-2013 Prorail |
Raad 9 september 2014 Raad 16 december 2014 Raad 16 december 2014 |
593.000 368.000 64.000
|
|
Totale onttrekking |
1.025.000 |
Overzicht van reserves per programma
Bestemmingsreserves |
Boekwaarde 1-1-2014 |
Bestemming Resultaat 2013 |
Toevoegingen of Vrijval |
Onttrekking -of Vrijval |
Vermindering ivm Stelselwijziging |
Boekwaarde 31-12-2014 |
Grondexploitatie | 0 | 40 | 28 | 12 | ||
Reiniging | 1.392 | 43 | 1.349 | 0 | ||
Riolering | 2.084 | 52 | 2.032 | 0 | ||
Onderhoud Wegen | 1.777 | 95 | 1.682 | |||
Uitwerking Kaders Kadernota 2012-2015 | 298 | 78 | 220 | |||
Organisatie – ontwikkelingen | 38 | 38 | ||||
Conjunctuur-/frictiefonds | 213 | 16 | 197 | |||
Personele lasten samenwerking Enschede | 74 | 74 | 0 | |||
Bouw 2e Kulturhus Overdinkel | 400 | 24 | 376 | |||
Onderhoud kunstwerk Bewwerskamp | 50 | 50 | 0 | |||
Dorpsvisies / uitv.Leefbaarheidsagenda | 48 | 13 | 35 | |||
Implementatie omgevingsvrg. (WABO) | 10 | 10 | ||||
Vervolgprocedures VH | 46 | 46 | ||||
Cofinanciering vitalisering landelijk gebied | 52 | 51 | 103 | |||
Nat. Actieplan Sport en Bewegen | 101 | 3 | 98 | |||
Belasting onttrekking grondwater | 42 | 42 | ||||
Onderhoud gebouwen MOP | 433 | 202 | 635 | |||
Brede impuls combinatiefuncties | 124 | 35 | 159 | |||
Vervanging Lampen openbare verlichting | 31 | 13 | 44 | |||
Akoestische aanpassing Gronausesstraat | 100 | 50 | 50 | |||
Privatisering Buitensportaccommodatie | 91 | 36 | 55 | |||
Afwaardering boekw. gebouwen buitensport | 4 | 4 | ||||
Nationaal Uitvoeringsprogramma | 83 | 40 | 123 | |||
Individueel loopbaanbudget | 0 | 38 | 38 | |||
Handhaving Luttermolenveld | 0 | 20 | 12 | 8 | ||
Egalisatie reserve investeringsbijdrages | 3.051 | 172 | 2.879 | |||
Totaal | 10.542 | 20 | 419 | 746 | 3.381 | 6.854 |
Toelichting op de reserves
Algemene risico reserve
Het verloop in 2014 van de algemene risico reserve wordt in onderstaand overzicht weergegeven:
Bij raadsbesluit van 28 mei 2014 ter vaststelling van de jaarrekening 2013 is door de raad een bestemming gegeven aan het jaarresultaat 2013 van € 376.000. Hierbij is besloten € 356.000 toe te voegen aan de algemene risico reserve.
De mutaties 2014 betreffen de volgende posten:
Reserve grondexploitatie
De grondexploitatie is een vrij risicovolle activiteit. Om deze risico’s op te kunnen vangen, zonder de algemene risicoreserve, de ijzeren algemene reserve of de vrije algemene reserve aan te moeten spreken, in 2007 is door uw raad besloten een reserve grondexploitatie te vormen. Hierbij is bepaald dat indien het jaarresultaat van de overige gemeentelijke activiteiten een negatief saldo vertoont, dit eerst wordt aangevuld. Het meerdere wordt voor 50% bestemd voor de algemene reserve en de andere 50% voor de reserve grondexploitatie. In geval van een tekort op de grondexploitatie wordt dit eerst ten laste van deze reserve gebracht, een eventueel resterend tekort komt ten laste van de algemene middelen. De stand van de reserve was op 1 januari nihil. De toevoeging aan de reserve bestaat uit de opslag verkopen in 2014. De onttrekking bestaat uit de bijdrage aan ’t Zijland.
Reserve Reiniging
Deze bestemmingsreserve is conform stellige uitspraak van de commissie BBV per 31-12-2014 omgezet naar een voorziening omdat deze reserve overwegend is ontstaan vanuit egalisatie groot onderhoud en er geen geactulaiseerd plan onder ligt. Zie verder de toelichting bij de voorziening reiniging.
Reserve Riolering
Ook deze bestemmingsreserve is omgezet naar een voorziening zoals hierboven aangegeven. Zie verder de toelichting bij de voorziening riolering.
Reserve onderhoud wegen
Bij de op 12 mei 2009 vastgestelde bezuinigingsoperatie is besloten dat jaarbudgetten onderhoud wegen volledig voor dit doel mogen worden aangewend. Dat betekent dat een overschot via een reserve beschikbaar blijft. € 282.000 van de gemaakte kosten in 2014 voor Hart voor Overdinkel zijn verrekend met de reserve. Van het beschikbare jaarbudget is € 50.700 niet uitgegeven. Per saldo is er € 230.000 onttrokken aan deze reserve.
Reserve Uitwerking Kaders Kadernota 2012-2015
Op 12 juli 2011 heeft de raad besloten bij het vaststellen van de kadernota 2012 eenmalig een investeringsbudget van € 500.000 beschikbaar te stellen voor het realiseren van de benodigde structurele ombuigingen. Bij de vaststelling van de kadernota heeft u gekozen om met voorrang de kaders innovatie en bedrijfsvoering uit te werken. Tot en met 2013 is er € 200.000 uitgegeven aan verschillende projecten. Dit jaar zijn er kosten gemaakt voor 3 kaders. De kosten van het onderzoek naar de buitendienst, de inzet van de leefbaarheidsmakelaar en de uitgevoerde bezettingsgraadmeter voor het Nieuwe Werken zijn voor een bedrag van € 78.000 verrekend met deze reserve.
Reserve organisatie - ontwikkelingen
Deze reserve is bedoeld voor dekking van de risico’s voortvloeiende uit mogelijke verplichtingen en kosten als gevolg van het organisatie - ontwikkelingstraject. Teneinde slagvaardig op te kunnen treden is het in het belang van de kwaliteitsborging van de bedrijfsvoering hiertoe dekking beschikbaar te hebben.In de afgelopen jaren zijn geen kosten ten laste van deze reserve gebracht. De resterende € 38.000 is wel nodig voor de komende organisatieontwikkelingen waaronder de beweging van de organisatie naar meer overheids-/burgerparticipatie en diverse andere ontwikkelingen die impact hebben ben op de organisatie.
Conjunctuur-/frictiefonds
Op 12 mei 2009 heeft de raad bij het vaststellen van de bezuiniging besloten tot het instellen van een conjunctuur-/frictiefonds in 2010 van € 1.000.000.Deze is bedoeld voor het opvangen van tijdelijke, conjuncturele tegenvallers, waarbij te denken valt aan bijvoorbeeld niet door het rijk gecompenseerde uitkeringsgelden en teruglopende leges. Tevens bedoeld voor opvang frictiekosten in de vorm van eenmalige personele effecten als uitvloeisel van de organisatorische aanpassingen. Ook de samenwerking met Enschede en de daaruit voortvloeiende frictiekosten vallen hieronder.Er ligt een nauw verband met de Reserve personele lasten samenwerking Enschede.Op basis van de begrotingscijfers is het bedrag van € 1.000.000 net voldoende om het verwachte, conjuncturele nadeel op de uitkeringskosten te dekken voor de vastgestelde periode van 4 jaar. Om ook andere conjuncturele tegenvallers en eventuele frictiekosten op te vangen, is in de MJB 2010-2013 besloten in 2010 en in 2011 in beide jaren € 250.000 aan dit fonds toe te voegen. Dit is in het meerjarige overzicht van de reserves en voorzieningen verwerkt.In het kader van de overgang naar Enschede en het GBT is een inventarisatie gemaakt van de bestaande verlof-/plus uren en spaarverlof per 31-12-2010 van het personeel dat naar Enschede en het GBT over is gegaan. De hierbij behorende lasten ad € 213.000 zijn in 2010 verantwoord en zijn conform afspraak t.l.v. het conjunctuur-/frictiefonds gebracht. Bij het jaarverslag 2010 is er € 100.000 bestemd voor de samenwerking Losser – Enschede en toegevoegd aan de reserve. De totale transitiekosten voor de samenwerking Losser – Enschede & het GBT bedragen in 2011 € 421.000. Deze kosten bestaan voornamelijk uit projectkosten ICT inz. migratie ICT-omgeving, onderbezetting DDC a.g.v. zaakgericht werken en invoering Wabo, inhuur DIV medewerker, vervanging toegangscontrolesystemen en een aantal kleinere uitgaven. Bij de inventarisatie van de kosten is er ook vanuit gegaan dat het volledige eigen risico WWB ten laste van het conjunctuurfonds zou worden gebracht. Door een voordeel op de algemene uitkering, voor het gedeelte WWB, is er besloten om geen volledig beroep te doen op het conjunctuurfonds, maar voor het restant van € 151.000. Daarnaast is er in 2011 een voorziening gevormd van € 130.000 voor uitstroom van een personeelslid. Deze is ten laste van de reserve conjunctuurfonds gebracht. In 2012 bedragen de totale transitiekosten voor de samenwerking Losser – Enschede & het GBT € 86.000. Deze kosten bestaan uit aanschaf van ICT apparatuur (€ 20.000) en de bijdrage aan het GBT (€ 66.000). In de begroting is ervan uitgegaan dat het volledige eigen risico WWB van 10% (€ 255.545) ten laste van het conjunctuurfonds zou worden gebracht. Doordat er in 2012 een incidenteel voordeel op de WWB is hoeft er voor dit onderdeel geen beroep te worden gedaan op deze reserve.In 2013 bedragen de transitiekosten voor de samenwerkingen € 12.000. Deze kosten bestaan uit de aanschaf van een module verkiezingen van € 2.500 en de bijdrage aan het GBT voor het sociaal plan van € 9.500. In de begroting is ervan uitgegaan dat het volledige eigen risico WWB van 10% (€ 360.440) ten laste van de reserve conjunctuurfonds zou worden gebracht. Doordat de definitieve rijksbijdrage naar boven is bijgesteld, neemt het eigen risico toe en is daarmee een hoger beroep gedaan op deze reserve, te weten € 374.000. Per saldo is er in 2013 € 386.000 onttrokken aan deze reserve.De transitiekosten 2014 bestaan uit reiskostenvergoedingen en kosten afdeling communicatie en zijn verrekend met de reserve
Reserve personele lasten samenwerking Enschede
Op 6 juli 2010 heeft de gemeenteraad bij bestemming van het jaarresultaat 2009 besloten tot het instellen van deze bestemmingsreserve ad € 249.000. Deze is bedoeld voor de opvang personele lasten in verband met de overheveling van de bedrijfsvoering naar Enschede. Hier ligt een nauwe relatie met het frictiefonds.In 2012 wordt er € 102.000 verrekend met deze reserve in het kader van de transitiekosten samenwerking Enschede. Deze kosten bestaan uit inhuur van een DIV medewerker en inhuur in verband met onderbezetting DDC a.g.v. zaakgericht werken en de invoering van de Wabo. Vorig jaar zijn deze kosten verrekend met de reserve conjunctuur/frictiefonds omdat beide reserves boekhoudkundig als een werden beschouwd. Bij de BERAP is voorgesteld beide reserves samen te voegen. Uw raad heeft aangegeven deze beide reserves apart inzichtelijk te houden. Vanaf 2012 zijn derhalve beide reserves weer apart in gebruik. In 2012 is er € 102.000 verrekend met deze reserve in het kader van de transitiekosten samenwerking Enschede. In 2013 wordt er € 74.000 verrekend met deze reserve. Deze kosten bestaan o.a. uit inhuur in verband met onderbezetting DDC als gevolg van zaakgericht werken en de invoering van de Wabo. Daarnaast worden de kosten van het sociaal plan ook verrekend met deze reserve. Ook in 2014 zijn de gemaakte kosten voor inhuur onderbezetting DDC verrekend waardoor de reserve is opgeheven.
Reserve bouw Kulturhus (Overdinkel)
In de begroting 2006 is er van uitgegaan dat er € 400.000 zou worden geïnvesteerd cq zou worden bijgedragen in de bouw van het Kulturhus Overdinkel. In de nota reserves en voorzieningen is er van uitgegaan dat deze investeringsbijdrage ineens zou worden afgeboekt. Omdat er in 2006 geen uitgaven zijn geweest zijn is voor dit bedrag een reserve gevormd. Uitvoering ligt bij de woningbouwvereniging Domijn. In 2014 zijn de gemaakte kosten voor het verplaatsen van de sirenepost verrekend met deze reserve.
Reserve Onderhoud kunstwerk Bewwerskamp (A1)
Op 21 juni 2011 heeft de gemeenteraad bij bestemming van het jaarresultaat 2010 besloten tot het instellen van deze bestemmingsreserve. De kosten voor de renovatie van de verharding wordt gelijktijdig uitgevoerd met het groot onderhoud dat Rijkswaterstaat heeft gepland aan dit kunstwerk. Rijkswaterstaat zou dit groot onderhoud medio 2011 uitvoeren. De uitvoering heeft in 2014 plaats gevonden en de kosten zijn verrekend met deze reserve.
Reserve Dorpsvisies/uitvoering leefbaarheidsagenda
Op 30 juni 2009 heeft de gemeenteraad bij bestemming van het jaarresultaat 2008 besloten tot instellen van deze bestemmingsreserve ad € 128.000. De leefbaarheid van de kerkdorpen en burgerparticipatie zijn speerpunten uit het collegeprogramma. Hiertoe zijn samen met burgers dorpsvisies opgesteld en is door de raad middels amendement bij de voorjaarsnota op 24 juni 2008 budget voor de uitvoering beschikbaar gesteld. De niet-bestede middelen per 31-12-2008 zijn op deze wijze beschikbaar voor uitvoering na 2008. In 2009 was € 21.000 besteed en in 2010 eveneens € 21.000, zodat per ultimo 2010 nog € 86.000 resteert. In 2011 is er voor € 13.000 besteed. Voor de kerkdorpen De Lutte en Beuningen en de Glane is de “pot”’ leeg. In 2013 is er een trapveldje van kunstgras aangelegd Glane. Het bedrag voor kerkdorp Overdinkel wordt ingezet bij het realiseren van het kulturhus. Het gereserveerde bedrag voor kerkdorp Losser is ingezet als co financiering voor Kies je Kans. Dit project is in 2014 uitgevoerd en er is € 13.524 ingezet als co financiering. De afrekening van Het Oversticht is voor dit project nog niet ontvangen.
Reserve Implementatie omgevingsvergunning (WABO)
Op 30 juni 2009 heeft de gemeenteraad bij bestemming van het jaarresultaat 2008 besloten tot instellen van deze bestemmingsreserve. In 2008 was € 245.000 door de raad beschikbaar gesteld. Er was € 88.000 besteed, voor het restant ad € 157.000 is deze bestemmingsreserve gevormd. Met betrekking tot de definitieve implementatie wordt “gemikt” op medio 2010. In 2009 t/m 2013 is er € 146.900 besteed. Het restant van de reserve is nodig voor de eindafrekening van software, deze factuur is echter nog steeds niet ontvangen.
Reserve vervolgprocedures VH
In 2008 is door de raad op 28 februari ten laste van de algemene reserve € 340.000 beschikbaar gesteld voor het wegwerken van achterstanden op het gebied van bouw- en milieuvergunningen. De achterstanden zijn weggewerkt, maar er dient nog een afronding plaats te vinden met name ten aanzien van juridische procedures. Het niet bestede budget ad € 63.000 is toegevoegd aan deze reserve. In 2009 zijn er geen kosten gemaakt. Op 6 juli 2010 heeft de gemeenteraad bij bestemming van het jaarresultaat 2009 besloten tot het bestemmen van een bedrag ad € 23.000 i.v.m. werkzaamheden milieu MER/IPPC, hetgeen onderdeel uitmaakt van de genoemde vervolgprocedures.Het bedrag van € 39.667 aan gemaakte kosten tot en met 2012 zijn verrekend met de reserve. Het gebruik van externen wordt zoveel mogelijk beperkt. In 2013 zijn een aantal procedures gestagneerd door wijziging in de regelgeving, met name het Activiteitenbesluit. In 2014 zijn er geen kosten verrekend met deze reserve. Het resterende budget is nodig om de procedures af te kunnen wikkelen.
Reserve Cofinanciering revitalisering landelijk gebied/PmjP
Op 30 juni 2009 heeft de gemeenteraad bij bestemming van het jaarresultaat 2008 besloten tot het instellen van deze bestemmingsreserve. Het betrof cofinancieringsmiddelen ten behoeve van Vitalisering Landelijk Gebied. Tot en met 2013 is dit ingezet voor het PmjP. De subsidieperiode liep tot 31 december 2013. Het restant van de co financiering was nog nodig voor de co financiering van het info punt Poort Bulten bij het arboretum. De provincie heeft voor dit project voor de 2e keer uitstel verleend tot en met 30 juni 2015. Van het jaarbudget van 2014 is € 51.000 niet uitgegeven en toegevoegd aan de reserve waardoor de huidige stand ruim een ton is.
Reserve Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB)
Op 30 juni 2009 heeft de gemeenteraad bij bestemming van het jaarresultaat 2008 besloten tot het instellen van deze bestemmingsreserve. Voor de 1e tranche impuls Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB) is in 2008 € 46.000 beschikbaar gesteld als decentralisatie-uitkering via het gemeentefonds. Aanwending vindt in een later stadium plaats, derhalve is deze reserve gevormd in 2008. De projectperiode loopt van 2008 t/m 2012. Met de vereniging Sport en Gemeenten is hiervoor een convenant gesloten voor de uitvoer van diverse beweeginterventies. Het saldo van de ontvangsten en kosten van 2009 t/m 2012 zijn verrekend met de reserve waardoor de reserve per 1-1-2013 € 98.226 bedraagt. Met toestemming van de Vereniging Sport en Gemeenten wordt het restant van deze reserve uitgegeven in de jaren 2015-2017. De Provincie heeft nl. in het kader van € 1,- regeling in 2013 € 45.000 subsidie verleend voor sport- en beweegactiviteiten. Dit budget moet in 2013 en 2014 worden besteed. In 2013 zijn er dus geen kosten verrekend met deze reserve wel is de ontvangen bijdrage van Achmea voor het project Lekker Fit toegevoegd aan deze reserve. Het meerdere dat in 2014 is uitgegeven aan de € 1,- regeling is verrekend met de reserve NASB.
Reserve Belasting onttrekking grondwater
Op 30 juni 2009 heeft de gemeenteraad bij bestemming van het jaarresultaat 2008 besloten tot instellen van deze bestemmingsreserve. Bij de najaarsnota 2008 was op basis van een vooraankondiging aangegeven dat over de periode 2003-2008 een incidentele naheffing zou plaatsvinden ad € 42.000. In 2009 heeft de Hoge Raad geoordeeld dat de gemeenten ten onrechte geconfronteerd zijn met naheffingsaanslagen. De uitleg van de Hoge Raad is door een wetswijziging met ingang van 1 januari 2011 echter weer teruggedraaid! Gevolg hiervan is dat de gemeente wel belastingplichtig is voor de grondwaterbelasting. In 2012 wordt de definitieve aanslag verwacht. Deze aanslag is nog steeds niet ontvangen.
Reserve Onderhoud gebouwen MOP
Op 20 december 2011 heeft de gemeenteraad besloten o.b.v. de najaarsnota tot het instellen van een reserve voor de MOP gebouwen, inclusief de gebouwen van het Onderwijs. Dit omdat het MOP meerjarig is onderbouwd en planmatig wordt weggezet. Het voordelig saldo van 2011 en 2012 zijn op basis van het genomen besluit in de reserve gestort. In 2013 is er € 243.218 onttrokken uit de reserve. Voor de gebouwen Onderwijs een bedrag van € 217.777 en voor gebouwen algemeen € 25.441, dit inclusief € 20.000 voor de uitwerking van de kaders op gemeentelijke gebouwen. Het voordelig saldo in 2014 van zowel Onderwijs € 45.000 als die van gebouwen algemeen € 157.000 is toegevoegd aan deze reserve.
Reserve Impuls Brede school sport en cultuur per 1 januari 2012 gewijzigd in Brede Impuls Combinatiefuncties (beleidswijziging van het Rijk)
Op 6 juli 2010 heeft de gemeenteraad bij bestemming van het jaarresultaat 2009 besloten tot het instellen van deze bestemmingsreserve ad € 62.000. In maart 2009 is hiertoe door de gemeente een (meerjarig) convenant met het rijk gesloten. In 2010 is € 23.000 meer uitgegeven dan het in 2010 beschikbare bedrag, hetgeen kan worden gedekt uit het in 2009 bestemde deel ad € 62.000. Hierdoor resteert nog € 39.000 in 2011. De gemaakte kosten in 2011 zijn € 1.000 hoger dan het reguliere budget, hetgeen met de reserve is verrekend. In 2012 is er via de algemene uitkering € 77.520 ontvangen voor 3,6 FTE terwijl er invulling is gegeven aan 1,93 FTE. Het saldo van € 39.220 is toegevoegd aan de reserve. Ook in 2013 is er voor 3,6 FTE budget. Dit bedrag is niet volledig uitgegeven, per saldo is er € 46.770 toegevoegd aan de reserve. Wederom is het ontvangen budget in 2014 niet het geheel uitgegeven en toegevoegd aan deze reserve.
Reserve Vervanging lampen openbare verlichting
Deze reserve is bedoeld voor de vervanging van de lampen van openbare verlichting elke 4 jaar. Jaarlijks wordt een bedrag gereserveerd. Maximum saldo reserve is bepaald op € 50.000.
Reserve Akoestische aanpassingen Gronausestraat/omgeving De Pol
I.v.m. vergunningverlening en bestemmingsplanprocedure de Pol is het noodzakelijk op grond van hogere grenswaarden akoestische aanpassingen te verrichten aan woningen in de omgeving. Bij de najaarsnota is hiertoe € 100.000 beschikbaar gesteld op thema L&R, hetgeen in 2010 nog niet is besteed. Conform de besluitvorming is het niet bestede bedrag toegevoegd aan een gevormde bestemmingsreserve. In 2014 is gekozen voor een beperkte zoneringsvariant en is de hogere grenswaarde voor bedrijventerrein de Pol begin 2015 vastgesteld. Door deze hogere grenswaarde is het aantal wettelijk te saneren woningen teruggebracht naar drie woningen en kan de reserve met € 50.000 worden verlaagd.
Reserve Privatisering buitensportaccommodaties incl. notariskosten
De gemeenteraad heeft op 10 juli 2012 besloten bij bestemming van het jaarresultaat 2011 tot het instellen van deze reserve. De afkoopsommen ivm met de privatisering voetbal zijn betaald in 2012. De privatisering van de tennisaccommodatie is in 2014 met tennisvereniging Brilmansdennen afgerond. Met de overige tennisverenigingen is de privatisering nog steeds niet afgewikkeld.
Reserve Afwaardering boekwaarde gebouwen ivm privatisering buitensportaccommodaties
Bij overdracht van de gebouwen moeten de restant boekwaarden volledig worden afgeboekt. De gemeenteraad heeft bij bestemming van het jaarresultaat 2011 besloten tot het instellen van deze reserve aangezien de daadwerkelijke overdrachten nog niet waren gepasseerd bij de notaris. Relatie met bovenstaande reserve. De afwaardering van de voetbalaccommodaties, uitgezonderd ’t Wilpelo, heeft plaatsgevonden.
Reserve Nationaal Uitvoeringsprogramma (NUP)
In de Berap 2012 is besloten tot het instellen van deze reserve met als doel middelen te oormerken voor het doen van uitgaven in het kader van de implementatie e- overheid. Deze reserve wordt gedurende de periode 2012 t/m 2014 gevoed door jaarlijkse dotatie van het bedrag dat in de algemene uitkering uit het gemeentefonds is opgenomen voor het Nationaal Uitvoeringsprogramma e-overheid. Er zijn nog geen kosten gemaakt.
Reserve handhaving Luttermolenveld
Op 10 juni 2014 heeft de raad besloten bij bestemming van het jaarresultaat 2013 tot het instellen van deze reserve. De gemaakte kosten voor inhuur zijn met deze reserve verrekend.
Egalisatiereserve investeringsbijdragen
Op grond van BBV2004 mogen bijdragen uit eigen reserves in investeringen met economisch nut niet in mindering worden gebracht op de boekwaarde van deze investeringen. Hier is sprake van de zgn. bruto - verantwoording. In de praktijk houdt dit in dat er een jaarlijkse vrijval van deze reserve plaatsvindt op basis van de afschrijvingstermijn van het betreffende activum. Hierbij wordt ook rekening gehouden met rente, zodat e.e.a. hetzelfde effect heeft als een netto - verantwoording, zij het dat de vrijval op grond van de regelgeving niet geschiedt via het betreffende product (functie) maar via functie 980 en op deze wijze dus via de bestemming.
Vrijval in 2014 bedraagt € 171.810
Reserve individueel opleidingsbudget
In uw raadsvergadering van 17 september 2013 is met het vaststellen van de bestuursrapportage de reserve individueel opleidingsbudget ingesteld. Het betreft een bestemmingsreserve met als doel middelen veilig te stellen om het mogelijke benodigde budget voor Individeel opleidingsbudget over een periode van 3 jaar te kunnen bekostigen. Het individueel loopbaanbudget is een regeling voor 3 jaar, waar het personeel rechten aan kan ontleden. Zij mogen deze rechten ook opsparen om zodoende in 2015, het laatste jaar voor deze regeling, een groter bedrag ter beschikking te hebben. De reserve wordt gedurende de periode 2013 t/m 2015 gevoed door jaarlijks de voordelige/nadelige exploitatiesaldi van het reguliere opleidingsbudget met deze reserve te verrekenen. Voor 2014 heeft dit geleid tot een dotatie in de reserve van € 37.771.
Overzicht van voorzieningen per programma
Voorziening |
Boekwaarde 1-1-2014 |
Toevoeging |
Aanwending |
Vrijval |
Boekwaarde 31-12-2014 |
Bestaande risico’s, te verwachten verplichtingen of verliezen: |
|||||
Wachtgeldverpl. vm wethouders | 38 | 38 | 0 | ||
Pensioenvoorzieningen wethouders | 2.839 | 69 | 110 | 2.798 | |
Uitstroom personeel | 109 | 12 | 97 | ||
Herstructurering Ontmanteling Topcraft | 2.855 | 258 | 94 | 498 | 2.521 |
Door derden beklemde middelen met een specifieke aanwendings-richting: |
|||||
Kunstwerk Langenkamp | 2 | 0 | 2 | 0 | |
Riolering | 0 | 2.032 | 0 | 2.032 | |
Reiniging | 0 | 1.349 | 0 | 1.349 | |
Totaal | 5.843 | 3.708 | 256 | 498 |
8.797 |
Voorziening uitstroom personeel
Door een onontkoombare uitstroom van een personeelslid is er een verplichting ontstaan voor de komende tien jaar. In 2014 is een bedrag € 12.500 als betalingsverplichting ten laste van deze voorziening gebracht, zodat per 31-12-2014 de hoogte van deze voorziening € 96.000 bedraagt.
Voorziening wachtgeld voormalige wethouders
Voor de wachtgeldverplichtingen voor voormalige wethouders is op grond van de regelgeving BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) een voorziening te vormen in het jaar van vertrek. Per 1-1-14 bedroeg deze voorziening € 38.000 voor nog 1 voormalige wethouder, voor wachtgeldverplichtingen tot en met september 2014. Dit bedrag is in 2014 ten laste van deze voorziening gebracht, hiermee wordt de voorziening opgeheven.
Voorziening pensioenen wethouders
Op grond van BBV 2004 dient voor de pensioenverplichtingen, die de gemeente heeft jegens bestuurders en oud-bestuurders dan wel jegens hun nabestaanden een voorziening te worden gevormd. Jaarlijks zal moeten worden beoordeeld op basis van een actuariële berekening of de voorziening nog toereikend is. Per 1-1-2014 bedroeg deze voorziening € 2.839.000. In 2014 is een bedrag van € 110.000 als pensioenuitkering ten laste hiervan gebracht, zodat nog € 2.729.000 resteert. Op basis van actuariële gegevens is een voorziening nodig van € 2.798.000 per 31-12-2014. Dat houdt in dat om de voorziening op het benodigde niveau te krijgen er een toevoeging nodig is van € 69.000. In de begroting was uitgegaan van een toevoeging van € 123.000. Dit resulteert in een voordeel van afgerond € 54.000. (zie hiervoor programma bestuur en dienstverlening)
Voorziening reiniging (in begroting nog reserve reiniging)
Bij raadsbesluit van 16 december 2008 is besloten de voorziening reiniging om te vormen tot de bestemmingsreserve reiniging. Door gewijzigde regelgeving in het BBV wordt in 2014 deze omvorming weer teruggedraaid. De bestemmingsreserve reiniging wordt weer een voorziening. Het saldo tussen lasten en baten met betrekking tot de afvalinzameling wordt jaarlijks verrekend met deze voorziening. Dit saldo wordt in volgende begrotingsjaren in de tarieven verwerkt. Op deze wijze worden behoudens (autonome) kostenstijgingen onregelmatige schommelingen in de tarieven beperkt. In de Berap 2014 zijn de budgetten van de reiniging aangepast en zou er voor een bedrag van € 165.000 nog een beroep moeten worden gedaan op de reserve. Uiteindelijk is er maar € 43.000 verrekend met de reserve. Dit verschil is met name ontstaan door hogere bijdragen in het gescheiden afval, ontvangen van het afvalfonds en door een voordeel in de geraamde versus werkelijke kwijtschelding.
Voorziening riolering (bij begroting reserve riolering)
Bij raadsbesluit van 16 december 2008 is besloten de voorziening riolering om te vormen tot de bestemmingsreserve riolering. Door gewijzigde regelgeving in het BBV wordt in 2014 deze omvorming weer teruggedraaid. De bestemmingsreserve riolering wordt weer een voorziening. De saldo van tussen lasten en baten van de riolering wordt jaarlijks verrekend met deze voorziening. Dit saldo wordt het eerstvolgende begrotingsjaar in de tarieven verwerkt. Op deze wijze worden behoudens (autonome) kostenstijgingen onregelmatige schommelingen in de tarieven beperkt. De hoogte van het rioolrecht is gebaseerd op het kostendekkingsplan dat onderdeel is van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). In de begroting 2014 was een onttrekking van deze voorziening geraamd van € 369.732. De daadwerkelijke onttrekking in 2014 bedraagt € 51.500. Dit verschil is voornamelijk ontstaan doordat de uitvoering ten op zichte van de planning van de investeringen rioleringen achterblijven.
Voorziening kunstwerk Langenkamp
De ABN AMRO heeft in het kader van het nieuwe kantoor aan de Langenkamp een schenking gedaan, welke bedoeld is voor een kunstwerk in de omgeving van de Langenkamp. In overeenstemming met de ABN AMRO is hieraan invulling gegeven en wordt de voorziening opgeheven.
Voorziening herstructurering ontmanteling Top Craft
Op basis van de notitie "Mensenwerk" hebben de drie deelnemende gemeenteraden in december 2011 besloten om de huidige uitvoeringsstructuur van zowel de Gr-WOT als het uitvoeringsbedrijf Top Craft te ontmantelen en over te gaan tot separate uitvoering van de WSW door de drie afzonderlijke gemeenten. Als gevolg van deze beslissing is in de jaarrekening 2011 van Top Craft BV en Gr-WOT een voorziening "Herstructurering" gevormd van € 8.284.000. De stand van deze voorziening bedroeg op 01-01-2014, € 2.855.000. In 2013 zijn er door Top Craft kosten gemaakt welke in 2014 door de deelnemende gemeenten zijn voldaan. Voor de gemeente Losser is dit een bedrag van € 94.000. Daarnaast is er op basis van de actualisatie van de voorziening van Topcraft per saldo een vrijval van € 240.000 . Hiermee komt de voorziening per 31-12-2014 op € 2.521.000.
Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar
Een nadere indeling en het verloop in 2014 van de vaste schulden wordt in onderstaand overzicht weergegeven:
Boekwaarde 01-01-2014 | Vermeerdering | Aflossing | Boekwaarde 31-12-2014 | |
Binnenlandse Pensioenfondsen | 0 | 0 | ||
Binnenlandse banken en overige | 27.171 | 4.500 | 2.480 | 29.191 |
Binnenlandse bedrijven | 0 | 0 | ||
Waarborgsommen | 24 | 24 | ||
27.195 | 4.500 | 2.480 | 29.215 |
Toelichting:
In 2014 zijn twee nieuwe leningen afgesloten voor een totaalbedrag van 4,5 miljoen euro. Deze leningen zijn aangetrokken ter financiering van de nieuwe investeringen in 2014. De aflossingen bedroegen € 2.480.000. De totale rentelast voor de vaste schulden bedraagt in 2014 €1.195.000 dit was in 2013 € 1.281.000.
VLOTTENDE PASSIVA
|
Netto vlottende schulden
Per 31-12-2014 bedraagt het totaal aan vlottende schuld € 11.862.000. Het negatieve banksaldo van € 3.614.000,00 en de kasgeldlening van € 3.500.000,00 maken hier onderdeel vanuit evenals de crediteuren open posten. Verder zijn hieronder diverse verplichtingen opgenomen, zoals:
€105.955,00 | Bijdrage exploitatieresultaat St. Wil |
€ 35.616,00 | ROC inburgering |
€ 20.542,00 | Algemene uitkering spec. 2014-12 |
€ 51.403,00 | Rijk participatiebudget |
€ 57.476,00 | WSW terugbetaling rijksbijdrage 2014 |
€ 77.058,00 | PGB 2014 |
€ 67.700,00 | kosten zorgaanbieders |
€ 97.737,00 | Gemeente Enschede inzet planeconomie |
€ 34.387,00 | Stadsbank kosten 4e kw. 2014 |
€ 35.000,00 | Gemeente Enschede beleid grondzaken 2014 |
Overlopende passiva
Onderstaand een overzicht van de vooruit ontvangen voorschotbedragen van Europese en Nederlandse overheidslichamen van uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel.
Overlopende passiva | Boekwaarde 1-1-2014 | Vermeerdering | Vermindering | Boekwaarde 31-12-2014 |
Vooruitontvangen m.a.w. van Europese en nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringenmet een specifiek bestedingsdoel: | ||||
Bijzonder basisonderwijs | ||||
-constructiefouten / buitenvandalisme | 10 | 10 | ||
PmjP subsidie | 0 | 388 | 366 | 22 |
ISV-2 project 7 woningen Gronausestraat | 23 | 23 | 0 | |
Geluidsanering A-lijstwoningen | 63 | 63 | ||
Prestatie Afspraak Wonen (Binnenst.Vernieuwing) | 420 | 55 | 475 | |
Prestatie afspraak Wonen (wonen, zorg & welzijn) | 6 | 74 | 9 | 71 |
Versterking organisaties gem. Extern Veiligheidsplan | 6 | 15 | 11 | 10 |
Sport Lokaal Samen | 1 | 1 | 0 | |
Klimaat bestendig bouwen Overdinkel | 320 | 240 | 80 | |
IMG project Hart van Overdinkel | 1.030 | 1.030 | 0 | |
Uitvoeringskosten inburgering | 18 | 18 | 0 | |
€ 1,- regeling breedtesport 2013-2014 | 20 | 20 | 0 | |
Voorbeeldwoningen | 45 | 45 | 0 | |
Losser sterk van onderop | 31 | 31 | 0 | |
Participatiebudget | 101 | 101 | 0 | |
Onderwijs Achterstanden beleid (OAB) | 9 | 95 | 98 | 7 |
Wij(k) lekker fit | 0 | 16 | 10 | 6 |
ABC (actief Betrokken Club) | 0 | 31 | 24 | 7 |
Saldo vooruit ontvangen | 2.103 | 675 | 2.027 | 751 |
Overige vooruit ontvangen bedragen: | ||||
Vooruitontvangen bedragen | 57 | 27 | 30 | |
Overige overlopende passiva | 18 | 15 | 3 | |
Saldo overige | 75 | 0 | 42 | 33 |
Bijzonder Basisonderwijs
Alle voorzieningen van het openbaar onderwijs zijn overgedragen aan Consent alleen de voorziening constructiefouten en buitenvandalisme is bij de gemeente gebleven. In 2014 zijn er wederom geen schades geweest.
Project Uitvoeringsprogramma Landelijk Gebied (pMJP2007-2013)
In de jaren 2007 t/m 2012 is van de provincie Overijssel een voorschot van totaal € 2.953.000 voor dit meerjarig project ontvangen. De gemaakte kosten zijn hiermee verrekend. In 2014 heeft de afwikkeling plaatsgevonden en is de eindbeschikking van € 388.117 ontvangen. Voor het project Kies je Kans is de laatste factuur nog niet in 2014 ontvangen.
ISV-2 Project sanering verkeerslawaai/ 7 woningen Gronausestraat
In 2009 is er door de provincie Overijssel een ISV2- subsidie verstrekt van maximaal € 90.300 voor een zevental woningen aan de Gronausestraat in Losser. Hiervan is reeds 80% door de provincie overgemaakt De werkelijke kosten zijn lager dan het ontvangen voorschot. Het project is afgewikkeld en het overschot is terugbetaald aan de provincie.
Geluidsanering A-lijst woningen
Voor de geluidsanering van 3 woningen in Losser en 1 in De Lutte is in 2013 een beschikking ontvangen van de provincie voor een bedrag van € 69.991. Hiervan is 90% aan voorschot ontvangen, de kosten zijn nog niet gemaakt.
Externe Veiligheid Overijssel
In het kader van de subsidieregeling Externe veiligheid Overijssel (MEVO) is er meerjarig voor de periode 2011-2014 subsidie verleend voor het borgen van structurele kennis, capaciteit en deskundigheid in de eigen organisatie ten behoeve van de uitvoering van wettelijke externe veiligheidstaken. In 2014 is er voor deel 1 van deze subsidie een voorschot ontvangen van
€ 9.982 en voor deel 2 een definitieve bijdrage € 5.395. Het subsidiabele deel van de interne uren die hier aan zijn besteed zijn verrekend met het passivum. De einddatum van deze subsidieregeling is 31 december 2014. Het te veel ontvangen voorschot zal terugbetaald moeten worden aan de provincie.
Prestatie afspraak Wonen (Binnenstedelijke vernieuwing)
Voor het realiseren van woningen binnen feitelijk bebouwd gebied heeft de Provincie een subsidiebeschikking afgegeven van maximaal € 875.000. Deze prestatie afspraak loopt van 2010 – 2015. In 2010 en 2011 is er aan voorschot reeds € 240.000 ontvangen. In 2012 is er een wijziging op de subsidie prestatie gekomen: “binnen feitelijk bebouwd gebied worden maximaal 110 i.p.v. 175 woningen gerealiseerd. De subsidie is hiermee bijgesteld naar maximaal € 550.000. Het ontvangen voorschot in 2013 van € 30.000 en voorschot in 2014 van € 55.000 zijn toegevoegd zodat er nu in totaal € 475 000 is ontvangen. Er zijn nog geen kosten gemaakt.
Sport Lokaal Samen
Voor de deelname aan dit project is 80% voorschot ontvangen van Vereniging Sport en Gemeenten. Doel is het opzetten van een lokaal netwerk zodat de samenwerking tussen de gemeente, de sport en het onderwijs bestuurlijk worden verankerd. Afwikkeling heeft plaats gevonden in 2012 op basis van een ingediende eindrapportage. De maximale subsidie is toegewezen en het restant van € 2.970 is overgemaakt. Een deel van de subsidie was in 2012 nog niet uitgegeven en is grotendeels besteed in 2013. Het restant is in 2014 uitgegeven waardoor het passivum vervalt.
Klimaat bestendig bouwen Overdinkel
Voor de uitvoering van het project “klimaatbestendig bouwen in Hart voor Overdinkel” is een subsidiebeschikking van de provincie Overijssel ontvangen van maximaal € 450.000. Hiervan is € 405.000 aan voorschot ontvangen. De gemaakte kosten t/m 2013 bedragen € 84.900 en zijn verrekend met het voorschot. Aan de provincie is opnieuw verlenging van de project termijn gevraagd. Hiervoor is een beschikking ontvangen, de looptijd is nu vastgesteld op 1 januari 2016. De gemaakte kosten van € 240.000 in 2014 zijn verrekend.
IMG project Hart voor Overdinkel
De provincie heeft voor de uitvoering van het ingediende programma Hart voor Overdinkel een subsidiebeschikking afgegeven van € 1.400.000. De prestatie moet voor 1 juli 2014 zijn geleverd. Inmiddels is er een verzoek ingediend de projecttermijn te verlengen tot 31 december 2014. Het volledige bedrag is in 2011 al ontvangen. De subsidiabele kosten t/m 2013 van € 370.192 zijn hiermee verrekend. De subsidiabele kosten in 2014 bedragen € 1.029.807 en zijn verrekend met het ontvangen voorschot waardoor het passivum komt te vervallen.
Uitvoeringskosten Inburgering
Het kabinet heeft in 2013 eenmalig via de algemene uitkering een bedrag van € 20 miljoen beschikbaar gesteld voor de uitvoeringskosten inburgering in 2014. Dit geld is bestemd voor de groep mensen die voor 1 januari 2013 inburgeringsplichtig zijn geworden en nog niet aan hun inburgeringsplicht hebben voldaan. Hiervoor heeft de gemeente Losser eenmalig een bedrag van € 18.348 ontvangen voor inburgering. In 2014 is dit bedrag uitgegeven waardoor het passivum komt te vervallen.
€ 1,- Regeling breedtesport 2013-2014
Voor de stimulering en uitvoering van sport- en beweegactiviteiten in 2013-2014 is er een maximale subsidie beschikking ontvangen van € 45.346. De provincie heeft hiervan 90% uitgekeerd. De gemaakte kosten in 2013 bedragen € 20.920 en zijn verrekend met het passivum. (Zie ook de reserve NASB). Het restant is in 2014 uitgegeven. Passivum vervalt.
Losser sterk van Onderop
Dit project loopt parallel met het project "Kies je kans". Binnen Kies je kans hebben de inwoners hun specifieke wensen ingebracht. De realisatie is vervolgens aan de inwoners van de gemeente Losser en wordt ondersteund vanuit het project Losser sterk van Onderop door de leefbaarheidsmakelaar. Deze leefbaarheidsmakelaar is in 2014 ingezet voor 14 uur per week en de gemaakte kosten hiervoor zijn voor een bedrag van € 31.100 verrekend met dit passivum.
Participatiebudget
Indien het participatiebudget van 2013 niet volledig is besteed is in het besluit participatiebudget geregeld, dat in de situatie van een budgetoverschot maximaal 25% van het voor dat jaar toegekende participatiebudget kan worden gereserveerd voor besteding aan participatievoorzieningen in het volgende jaar. Dit betekent dat er voor een bedrag van € 101.000 mag worden uitgegeven in 2014. Dit is onderverdeeld in het onderdeel educatie € 23.990 en het onderdeel bijstand werkdeel & inburgering voor een totaal bedrag van € 77.058. De kosten zijn in 2014 gemaakt en verrekend met dit passivum.
Onderwijsachterstanden beleid (OAB)
Jaarlijks wordt er een rijksbijdrage ontvangen voor het onderwijsachterstandenbeleid en moet hierover verantwoording worden afgelegd via de SISA bijlage in de jaarrekening. In 2013 is per saldo minder uitgegeven dan ontvangen en toegevoegd aan het passivum. In 2014 is er € 2.770 meer uitgegeven dan ontvangen en verrekend met het passivum.
Wij(k) lekker Fit
Er is een samenwerkingsverband gesloten met sportraad Overijssel en 12 andere gemeenten om te komen tot in totaliteit 36 gezonde wijken, waarvan 3 in de gemeente Losser. De hoofd doelstelling luidt planmatig uitvoeren van activiteiten gericht op gezonde en actieve leefstijl van het kind en de wijkbewoners. Hiervoor is een bijdrage ontvangen van € 15.900 ( € 5.300 per wijk) en zijn de gemaakte kosten voor de inzet van een buurtsportcoach verrekend met deze bijdrage.
Actief Betrokken Club (ABC)
Voor het stimuleren en faciliteren van sportverenigingen om binnen hun mogelijkheden en afgestemd op de lokale wensen en behoeften in het kader van de WMO, actief een maatschappelijke rol te (gaan) vervullen, om zo een positieve bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in de wijk, buurt of dorp heeft de sportraad Overijssel geld beschikbaar gesteld. Gemeente Almelo is de penvoerder van de 16 gemeenten die aan dit project deelnemen.
GEWAARBORGDE GELDLENINGEN
Hieronder volgt het verloopoverzicht volgens artikel 57 BBV van de gewaarborgde geldleningen.
Percentage borging door de gemeente Losser |
Restant geldlening begin dienstjaar
|
Bedrag borging 1-1-2014
|
Bedrag borging 31-12-2014 |
50% | 50.509 | 25.254 | 25.247 |
100% | 1.400 | 1.400 | 1.234 |
Totaal | 51.909 | 26.654 | 26.481 |
In 2014 zijn er geen nieuwe garantstellingen afgegeven.
NIET UIT DE BALANS BLIJKENDE VERPLICHTINGEN
Tot de niet uit de balans blijkende verplichtingen worden de meerjarige contracten zoals langlopende huur- en leaseverplichtingen of onderhoudscontracten gerekend. Daarnaast vallen de overlopende verplichting voor het vakantiegeld en de verlofuren hieronder. Deze mogen op basis van het BBV niet meer als verplichting in de balans worden opgenomen.
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen: Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende (spaar)verlofaanspraken.
Naast bovengenoemde verplichtingen is de gemeente voor een aantal toekomstige jaren verbonden aan verschillende, niet uit de balans blijkende, financiële verplichtingen. De belangrijkste betreffen: