(bedragen x € 1.00 | |||||||
Jaarverslag | Begroting | Begroting | Meerjarenpe | ||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
Programma | |||||||
1. Natuur en Ruimte | 6.813 | 7.121 | 6.018 | 6.241 | 6.243 | 6.299 | |
2. Welzijn en Zorg | 11.575 | 10.776 | 18.091 | 18.358 | 18.281 | 18.226 | |
3. Economie en Werk | 3.173 | 4.012 | 4.164 | 3.944 | 3.923 | 3.932 | |
4. Bestuur en dienstverlening | -21.635 | -22.190 | -29.002 | -28.922 | -29.038 | -28.966 | |
Totaal programma’s | -74 | -282 | -729 | -378 | -591 | -509 | |
Stelpost vervangingsinvesteringen: | |||||||
jaar 2016 | 95 | 190 | 185 | ||||
jaar 2017 | 95 | 190 | |||||
jaar 2018 | 95 | ||||||
Totaal investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 95 | 285 | 470 | |
Onvoorzien | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 | ||
Totaal budget Onvoorzien | 0 | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Resultaat voor bestemming (functie 970) | -74 | -282 | -719 | -273 | -296 | -29 | |
Mutaties reserves | |||||||
Bijdrage van reserves: | |||||||
Algemene risicoreserve | 55 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserves | 2.211 | 605 | 262 | 250 | 278 | 218 | |
Egalisatiereserve investeringsbijdrage | 211 | 163 | 163 | 156 | 156 | 156 | |
totaal bijdrages van reserves | 2.477 | 788 | 425 | 406 | 434 | 374 | |
Toevoegingen aan reserves: | |||||||
Toevoeging algemene risicoreserve | 1.229 | 250 | 215 | 95 | 95 | 95 | |
Toevoeging algemene risicoreserve resultaat PB '12-'15 | 97 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging algemene risicoreserve resultaat PB '13-'16 | 47 | 65 | 1 | 2 | 2 | 2 | |
Toevoeging algemene risicoreserve resultaat PB '14-'17 | 0 | 741 | 700 | 100 | 0 | 0 | |
Toevoeging algemene risicoreserve resultaat PB '15-'18 | 62 | 351 | 434 | 209 | |||
Toevoeging bestemmingsreserve | 802 | 13 | 166 | 131 | 199 | 97 | |
totaal toevoegingen aan reserves | 2.175 | 1.069 | 1.144 | 679 | 730 | 403 | |
Totaal mutaties reserves (functie 980) | -302 | 281 | 719 | 273 | 296 | 29 | |
Resultaat na bestemming | 376 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
voordelig | |||||||
Overzicht ontwikkeling algemene risicoreserve 2014-2018 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
bedragen x € 1.000 | Jaarverslag | ||||||
Beginstand | |||||||
Algemene risicoreserve | -€ 337 | € 1.227 | € 2.640 | € 3.713 | € 4.261 | € 4.695 | |
Totaal reserves | -€ 337 | € 1.227 | € 2.640 | € 3.713 | € 4.261 | € 4.695 | |
Toevoegingen | |||||||
Bespaarde rente (a) | |||||||
Toevoeging resultaat PB 2012-2015 | € 97 | ||||||
Toevoeging resultaat PB 2013-2016 | € 47 | € 65 | € 1 | € 2 | |||
Reservering aanvulling algemene reserve cf programmabegroting 2013 | € 250 | € 215 | € 95 | ||||
Reservering aanvulling algemene reserve cf programmabegroting 2014 | € 741 | € 700 | € 100 | ||||
1ste nota van wijziging cf raadsbesluit 23 april 2013 | € 933 | ||||||
Bestemmingsvoorstel jaarresultaat 2012 cf raadsbesluit 28 mei 2013 | € 246 | ||||||
Vrijval voorziening WVG cf raadsbesluit 17 september 2013 | € 78 | ||||||
Toevoeging resultaat snippergroen | € 90 | ||||||
Toevoeging oud papier en karton 2012 cf raadsbesluit 17 september 2013 | € 38 | ||||||
Resultaat bestuursrapportage 2013 cf raadsbesluit 17 september 2013 | € 90 | ||||||
Bestemmingsvoorstel jaarresultaat 2013 | € 356 | ||||||
Amendement Berap 2014 cf raadsbesluit 9 september 2014 | € 594 | ||||||
Reservering aanvulling algemene reserve cf programmabegroting 2015 | € 62 | € 351 | € 434 | € 209 | |||
Verkoop Essent 2e tranche + rentevergoeding wegens uitgestelde verkoop (a) | € 95 | ||||||
Totaal toevoegingen | € 1.619 | € 2.006 | € 1.073 | € 548 | € 434 | € 209 | |
Lagere onttrekking ombuigingen op basis van resultaat raming 2010 en 2011 | |||||||
Onttrekking tbv Ontwikkeling Kulturhus Losser cf Raadsbesluit 10 mei 2011 | |||||||
Onttrekking ivm Privatisering Buitensportaccommodaties cf Raadsbesluit 21 juni 2011 | |||||||
Onttrekking tbv welstandsnota cf raadsbesluit 14 februari 2012 | |||||||
Onttrekking tbv gesubsidieerde arbeid cf raadsbesluit 14 februari 2012 | |||||||
Bestemmingsvoorstel jaarresultaat 2011 | |||||||
Mutatie bestuursrapportage 2012 cf raadsbesluit 16 oktober 2012 | |||||||
Onttrekking tbv Herstructurering / Ontmanteling Top Craft cf raadsbesluit 13 november 2012 | |||||||
Knelpunten geplande werkzaamheden versus beschikbare formatie cf raadsbesluit 2 juli 2013 | -€ 55 | ||||||
Resultaat bestuursrapportage 2014 cf raadsbesluit 9 sept 2014 (excl. Amendement) | -€ 593 | ||||||
Totaal onttrekkingen | -€ 55 | -€ 593 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | |
Prognose stand ultimo van het jaar | € 1.227 | € 2.640 | € 3.713 | € 4.261 | € 4.695 | € 4.904 | |
Tekorten/overschotten op de algemene reserves | |||||||
(a) Rentetoevoeging 2012 op basis van eindstand reserves en voorzieningen 31-12-2011. De rente over de IJzeren algemene reserve wordt m.i.v. 2011 als dekkingsmiddel gebruikt | |||||||
(b) De definitieve financiele afwikkeling vindt plaats bij het opstellen van de jaarrekening 2013. | |||||||
(a) D e verkoop Essent vindt in 2 delen plaats. Uitbetaling van de Escrow vordering heeft voor 50% plaatsgevonden in 2011 en het restant wordt verwacht in 2015 echter ook mogelijk dat dit iets later wordt. | |||||||
Ontwikkeling bestemmingsreserves en voorzieningen 2015-2018 | |||||||
Bestemmingsreserves | stand per | ||||||
bedragen x € 1.000 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
Reserve Reiniging | 1.227 | 977 | 727 | 500 | 500 | ||
Reserve Riolering | 1.714 | 1.337 | 1.031 | 667 | 472 | ||
Reserve onderhoud wegen | 960 | 490 | 0 | 0 | 0 | ||
Reserve uitwerking Kaders Kadernota 2012-2 | 169 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Reserve bouw Kulturhus Overdinkel | 375 | 275 | 0 | 0 | 0 | ||
Reserve Onderhoud MOP | 390 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Reserve Nationaal Actieplan Sport en Beweg | 101 | 50 | 50 | 0 | 0 | ||
Reserve Brede impuls combinatiefuncties | 150 | 150 | 100 | 0 | 0 | ||
Reserve Verv. Lampen openbare verlichting | 43 | 50 | 12 | 24 | 36 | ||
Reserve Akoestische aanpassing Gronausestr | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Reserve nationaal uitvoeringsprogramma (NU | 123 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Egalisatiereserve investeringsbijdragen | 2.887 | 2.724 | 2.568 | 2.412 | 2256 | ||
Totaal bestemmingsreserves | 8.164 | 6.053 | 4.488 | 3.603 | 3.264 | ||
Voorzieningen | |||||||
Pensioenvoorziening wethouders | 2.752 | 2.732 | 2.775 | 2.770 | 2.760 | ||
Voorziening uitstroom personeel | 96 | 82 | 67 | 54 | 39 | ||
Herstructurering / ontmanteling Top Craft | 2.855 | 2.855 | 2.855 | 2.855 | 2.855 | ||
Totaal voorzieningen | 5.703 | 5.669 | 5.697 | 5.679 | 5.654 |
Toelichting bestemmingsreserves
Reserve Reiniging
Het saldo tussen lasten en baten met betrekking tot de afvalinzameling wordt jaarlijks verrekend met de reserve Reiniging. Het saldo wordt in de volgende jaren in de tarieven verwerkt. Op deze wijze worden behoudens (autonome) kostenstijgingen, onregelmatige schommelingen in de tarieven beperkt. De afspraak is om de reserve af te bouwen naar ongeveer € 500.000. Om dit te verwezenlijken wordt er in 2015 € 250.000 in 2016 € 250.000 en in 2017 € 227.000 onttrokken aan de reserve zodat het saldo van de reserve reiniging in 2018 ca. de maximaal gestelde hoogte zal hebben.
Reserve Riolering
Het saldo tussen lasten en baten met betrekking tot de riolering wordt jaarlijks verrekend met de reserve riolering. Het saldo wordt in de volgende jaren in de tarieven verwerkt. Op deze wijze worden onregelmatige schommelingen in de tarieven beperkt. De hoogte van het rioolrecht is gebaseerd op het kostendekkingsplan, dat onderdeel is van het vernieuwde Gemeentelijke Rioleringsplan (vGRP). In december 2012 heeft de raad het vGRP vastgesteld. Het verloop van de reserve is eveneens gebaseerd op het vGRP.
Reserve Onderhoud Wegen
Tijdens de bezuinigingsoperatie in mei 2009 is besloten, dat de jaarbudgetten van onderhoud wegen volledig voor dit doel kunnen worden aangewend. Dat betekent dat een overschot via deze reserve beschikbaar blijft en tekorten hieruit onttrokken kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat bij doorgeschoven werkzaamheden of onvoorziene uitgaven geen problemen ontstaan bij de financiering.
Reserve Uitwerking kaders Kadernota 2012-2015
Op 12 juli 2011 heeft de raad besloten bij het vaststellen van de kadernota 2012 eenmalig € 500.000 beschikbaar te stellen voor het realiseren van de benodigde structurele ombuigingen.
Reserve bouw Kulturhus Overdinkel
Op 19 maart 2013 heeft de raad de nieuwe uitgangspunten voor deze beschikbare reserve gesteld. De beschikbare € 400.000 is nu beschikbaar voor de inrichting van de openbare ruimte in relatie tot het Kulturhus Overdinkel.
Reserve onderhoud MOP
Deze reserve betreft het jaarlijks reguliere onderhoud aan gebouwen om de functie te waarborgen en kapitaalvernietiging tegen te gaan. In de meerjarenplanning MOP kent de uitvoering pieken en dalen. Door het instellen van deze reserve worden meerjarige schommelingen opgevangen.
Reserve Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB)
De gemeente heeft gedurende de periode 2008 - 2012 hiervoor middelen ontvangen via de algemene uitkering. Met de Vereniging Sport en Gemeenten is een convenant gesloten voor de uitvoer van diverse beweeginterventies. De budgetten hiervoor zijn in de begroting opgenomen. Het verschil budget en realisatie wordt verrekend met de reserve. Met toestemming van de Vereniging Sport en Gemeenten wordt het restant van deze reserve uitgegeven in de jaren 2015-2017 omdat de Provincie begin 2013 in het kader van de €1.- regeling € 45.000 subsidie heeft verleend voor sport-en beweegactiviteiten. Dit budget moet in 2013 en 2014 besteed worden.
Reserve Brede Impuls Combinatiefuncties
In maart 2009 is een meerjarig convenant met het rijk gesloten om deel te nemen aan de impuls om combinatiefuncties mogelijk te maken. De doelstelling van het rijk hiermee is om tenminste 2.500 combinatiefuncties te realiseren. Een combinatiefunctie is een functie waarbij een werknemer in dienst is bij 1 werkgever maar werkzaam is voor twee of meer sectoren. Losser heeft gekozen voor een samenwerking tussen onderwijs, sport en/of cultuur. Via de algemene uitkering ontvangen we budget voor 3,6 FTE. Het niet gebruikte budget wordt in de reserve gestort.
Reserve vervanging lampen Openbare Verlichting
Deze reserve is bedoeld voor de 4-jaarlijkse vervanging van de lampen van de openbare verlichting. Jaarlijks wordt een bedrag ad € 12.500 gereserveerd. Het maximum saldo van de reserve is bepaald op € 50.000. In 2017 is in de begroting voor een bedrag van € 50.000 rekening gehouden met de vervanging.
Reserve Akoestische aanpassingen Gronausestraat
In verband met vergunningverlening en uitvoering bestemmingsplan de Pol is het noodzakelijk op grond van hogere grenswaarden akoestische aanpassingen te verrichten aan woningen in de omgeving. Door de gekozen beperkte zoneringsvariant is het aantal wettelijk te saneren woningen teruggebracht ten opzichte van de vorige variant. Naar verwachting zal dit in 2016 zijn gerealiseerd.
Egalisatiereserve investeringsbijdragen
Op grond van BBV 2004 mogen bijdrage uit eigen reserves in investeringen met een economisch nut niet in mindering worden gebracht op de boekwaarde van de investeringen. Hier is sprake van een zogenaamde bruto verantwoording.
In de praktijk houdt dat in, dat er een jaarlijkse vrijval van deze reserve plaatsvindt op basis van het afschrijvingstermijn van het betreffende activum. Hierbij wordt ook rekening gehouden met rente, zodat een en ander hetzelfde effect heeft als een netto verantwoording, zij het dat de vrijval op grond van de regelgeving niet geschiedt via het betreffende product (functie), maar via mutatie reserves en op deze wijze dus via de bestemmingen.
Toelichting voorzieningen
Pensioenvoorzieningen
Op grond van BBV2004 dient voor de pensioenverplichtingen, die de gemeente Losser heeft tegenover bestuurders en oud-bestuurders dan wel tegenover hun nabestaanden, een voorziening te worden gevormd. Op basis van actuariële berekeningen wordt er jaarlijks beoordeeld of deze voorziening nog toereikend is. Uitkeringen van de pensioenen vinden jaarlijks plaats uit de voorziening en via de exploitatie wordt deze voorziening aangevuld tot de noodzakelijke omvang.
Voorziening uitstroom personeel
Door uitstroom van een personeelslid is er een personele verplichting ontstaan tot en met 2021. Jaarlijks vindt er een uitkering plaats uit deze voorziening.
Herstructurering / ontmanteling Top Craft
Op basis van de notitie “Mensenwerk” hebben de drie deelnemende gemeenteraden in december 2011 besloten om de huidige uitvoeringsstructuur van zowel Gr-Wot als het uitvoeringsbedrijf Top Craft te ontmantelen. En over te gaan tot separate uitvoering van de WSW door de drie afzonderlijke gemeenten. Als gevolg van deze beslissing is in de jaarrekening 2011 van Top Craft BV en het Gr-Wot een voorziening “Herstructurering/ontmanteling” gevormd van € 8.284.00 ter dekking van toekomstige kosten die verband houden met de herstructurering. Voor Losser resulteerde dit tot het vormen van een voorziening ter hoogte van € 2.610.000. In 2013 is deze voorziening om diverse reden (lente akkoord, doorschuiven ontmanteling, ontbinding huurcontracten en gewijzigde verwerking btw teruggaaf) bijgesteld en voor Losser verhoogd met € 245.000 waardoor de huidige stand van de voorziening € 2.855.000 bedraagt.
De herstructureringskosten bestaan voor een groot deel uit wachtgeldregelingen en reïntegratiekosten. De wachtgeldregeling heeft een duur van vijf jaar. De mutaties hierin zijn bij het opstellen van deze begroting nog niet in beeld maar zullen naar verwachting leiden tot een jaarlijkse daling van deze voorziening.
Incidentele en structurele lasten en baten | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
bedragen x € 1.000 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
Lasten | ||||||
1. Natuur en Ruimte | 18.559 | 14.310 | 15.255 | 13.430 | ||
Structurele lasten | 18.559 | 14.310 | 15.205 | 13.430 | ||
Incidentele lasten | 0 | 0 | 50 | 0 | ||
2. Welzijn en Zorg | 19.460 | 19.723 | 19.641 | 19.582 | ||
Structurele lasten | 19.460 | 19.723 | 19.641 | 19.582 | ||
Incidentele lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3. Economie en Werk | 12.568 | 12.356 | 12.333 | 12.340 | ||
Structurele lasten | 12.568 | 12.356 | 12.333 | 12.340 | ||
Incidentele lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
4. Bestuur en Dienstverlening | 6.732 | 6.801 | 6.803 | 6.842 | ||
Structurele lasten | 5.786 | 6.229 | 6.255 | 6.623 | ||
Incidentele lasten | 946 | 572 | 548 | 219 | ||
totale lasten | 57.320 | 53.189 | 54.032 | 52.195 | ||
Baten | ||||||
1. Natuur en Ruimte | 12.643 | 8.194 | 9.096 | 7.258 | ||
Structurele baten | 12.643 | 8.194 | 9.096 | 7.258 | ||
Incidentele baten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2. Welzijn en Zorg | 1.443 | 1.432 | 1.428 | 1.424 | ||
Structurele baten | 1.443 | 1.432 | 1.428 | 1.424 | ||
Incidentele baten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3. Economie en Werk | 8.443 | 8.450 | 8.448 | 8.446 | ||
Structurele baten | 8.443 | 8.450 | 8.448 | 8.446 | ||
Incidentele baten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
4. Bestuur en Dienstverlening | 34.790 | 35.113 | 35.059 | 35.066 | ||
Structurele baten | 34.881 | 35.113 | 35.059 | 35.066 | ||
Incidentele baten | -91 | 0 | 0 | 0 | ||
totale baten | 57.320 | 53.189 | 54.032 | 52.195 | ||
Specificatie incidentele lasten | ||||||
N&R | - | Vervanging straatverlichting | 0 | 0 | 50 | 0 |
B&D | - | Bijdrage SSNT | 35 | 25 | 20 | 10 |
- | Toevoeging algemene risicoreserve PB 2013-2016 | 215 | 95 | 95 | 0 | |
- | Toevoeging algemene risicoreserve PB 2014-2017 | 700 | 100 | 0 | 0 | |
- | Toevoeging algemene risicoreserve PB 2015-2018 | 62 | 352 | 433 | 209 | |
- | Nationaal Uitvoeringsplan | -123 | 0 | 0 | 0 | |
- | Waterschapsverkiezingen | 32 | 0 | 0 | 0 | |
- | Extra opleidingsbudget cf CAO | 25 | 0 | 0 | 0 | |
- | ||||||
totaal incidentele lasten | 946 | 572 | 598 | 219 | ||
Specificatie incidentele baten | ||||||
B&D | - | Gemeentefonds Nationaal Uitvoeringsplan | -123 | 0 | 0 | 0 |
- | Gemeentefonds Waterschapsverkiezingen | 32 | 0 | 0 | 0 | |
totaal incidentele baten | -91 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo incidentele lasten/baten | -1.037 | -572 | -598 | -219 | ||
nadeel | nadeel | nadeel | nadeel | |||
Toelichting op incidentele en structurele lasten en baten
Vervanging straatverlichting
Bestemmingsreserve bijdrage vervanging lampen. Om de vier jaar worden de lampen van de openbare verlichting, waar nodig vervangen. Hiervoor wordt de reserve vervanging lampen aangewend.
Bijdrage SSNT / IBO
In 2013 is er een convenant gesloten met de SSNT. De samenwerking binnen SSNT vraagt van alle gemeenten een geringe bijdrage voor de programmasturing. Daarnaast zijn nog middelen nodig voor kosten van projecten waaraan Losser deelneemt binnen SSNT. Daarnaast is er ook budget nodig voor de bouwfase IBO.
Toevoeging aan de algemene risicoreserve PB 2013-2016
In de programmabegroting 2013-2016 is besloten om bij te dragen aan het structureel op orde brengen van de algemene risicoreserve.
Toevoeging aan de algemene risicoreserve PB 2014-2017
Het weerstandsvermogen van de gemeente Losser is beneden het met de raad afgesproken ratio. Om binnen een afzienbare periode weer te groeien naar het vereiste ratio stellen we voor om de
genoemde reeks in de tabel toe te voegen aan de algemene risicoreserve.
Toevoeging aan de algemene risicoreserve PB 2015-2017
In deze begroting wordt wederom een reeks toegevoegd aan de algemene risico reserve om het weerstandsvermogen op het gewenste ratio te krijgen.
Gemeentefonds Nationaal uitvoeringsplan
Dit betreft een voorfinanciering binnen het gemeentefonds waarmee gemeenten in staat zijn investeringen te doen in het kader van de implementatie van de E-overheid. In 2015 wordt het totale bedrag weer in mindering gebracht op de algemene uitkering zodat het budgettair neutraal verloopt.
Waterschapsverkiezingen
Voor de waterschpasverkiezingen, die in 2015 plaatsvinden, is via de algemene uitkering budget beschikbaar gesteld.
Extra opleidingsbudget cf CAO
In de CAO is afgesproken dat gemeenten een loopbaanbudget van € 500 per medewerker per kalenderjaar (t/m 2015) beschikbaar moeten stellen. Dekking uit het reguliere opleidingsbudget is niet mogelijk. Voor de jaren 2014 & 2015 is er incidenteel € 25.000 extra beschikbaar gesteld.