5. Toelichting financiële positie

In de kadernota hebben we u geïnformeerd over de te verwachten financiële situatie voor de komende jaren.
Dit resulteerde bij de kadernota in een totaal overzicht. Bij de behandeling van de kadernota in juli is de kadernota vastgesteld inclusief een amendement. Op basis van uitspraken van uw raad is het financieel kader geactualiseerd.
In onderstaand overzicht ziet u de stand van de begroting 2015.

Financieel kader (bedragen * € 1.000)  2015 2016
2017
2018
Stand begroting 2014   0 0 0 0
Nog in te vullen bezuiniging nav sep circulaire 2013  -283  -386  -324  -324
Amendement bij begroting 2014 - niet overgenomen bezuinigingen  -39 -47  -56  -56
Verwerking december circulaire  125  140  167  9
Financiële situatie begroting 2015  -197  -293  -213  -371
A. Investeringen -vervanging   -6  -116 -112 -108
B. Nieuwe beleidswensen  0  0  0  0
C. Knelpunten  -318  -200  -212  -212
D. Bezuinigingen en ombuigingen   150  150  150  150
Beschikbare reeks in begroting  voor vervanging/nieuw beleid   95  190  185  180
Financiële situatie begroting 2015 na kadernota
 -276  -269  -202  -356
Verwerking meicirculaire 2014  79 160 132  2
Loon- en prijscompensatie   -225 -225 -225 -225
Financiële situatie begroting 2015 na kadernota na raadsinfobrief
 -422  -334  -295  -579
Bezuinigingen kadernota - verwerking amendement  230 260  262 264
Financiële situatie begroting 2015 na kadernota incl. amendement  -192  -74  -33  -315
Loon- en prijscompensatie, actualisering investeringsplanning  -151 70 103 0
Overige mutatie btw   245 245 245 245
Correctie kadernota - tellingen Algemene uitkering - berekening investeringen  6 -1 -1 149
Aanvullende besluiten raad   -163      
Financiële situatie begroting 2015 - 2018 na herrekening begroting  -256 239
314
78
Bezuinigingsvoorstellen  367 158 159 161
Nieuwe  knelpunten begroting   -50 -50 -45 -35
Toevoegingen aan algemene risico reserve   -61  -347  -428  -204
Financiële situatie begroting 2015 - 2018 inclusief bezuinigingsvoorstellen en knelpunten
 0 0
0
0

Uitgangspunten voor het opstellen van deze begroting zijn begroting 2014, de meicirculaire 2015 en de vastgestelde kadernota 2015 inclusief amendement.
Daarnaast zijn er wijzigingen in de begroting aangebracht door de actualisering van investeringsplanningen, technische correcties en verwerking van loon- en prijscompensatie. We verhogen alleen de budgetten die we vanwege contractuele verplichtingen moeten aanpassen in deze begroting.
De meicirculaire is verwerkt op basis van de informatie zoals we in de raadsinfobrief aan u hebben verstrekt.

Circulaire gemeentefonds

De doorrekening van de meicirculaire 2014 levert het onderstaande resultaat op:

Omschrijving (x € 1.000) 2015 2016 2017 2018
Stand gemeentefonds na meicirculaire 2014 26.935 27.012 26.941 26.818
Stand gemeentefonds na decembercirculaire 2013  18.775  18.790  18.737  18.590
Bruto mutatie  8.161  8.222  8.204  8.228
Taakmutaties meicirculaire  8.082  8.062  8.072  8.079
Netto mutatie  79  160  132  149

 

Toelichting taakmutaties

Omschrijving taakmutatie ( x € 1.000) 2015 2016 2017 2018
E-overheid -6 -6 -6 -6
Individuele studie toeslag 4 12 20 23
Buitenonderhoud onderwijs -159 -159 -159 -159
E-boeken -11 -12 -14 -16
Waterschapsverkiezingen 32      
Participatiewet 3 8 14 19
WMO 2015 - sociaal domein 3.351 3.351 3.351 3.351
Sociaal domein jeugd 5.353 5.353 5.353 5.353
Mutaties WMO -486 -486 -486 -486
Mutatie centra jeugd en gezin 1 1 1 1
Totaal 8.082 8.062 8.072 8.079

Er volgt nu een toelichting op de vermelde posten:

  • E-overheid: De afschaffing van facturen van het Kadaster en het Handelsregister moet deze besparing opleveren.
  • Individuele studie-toeslag: In het kader van de Participatiewet wordt een individuele studietoeslag geïntroduceerd. Dit is een aanvullende inkomensondersteuning voor bepaalde groepen studerenden. Het bedrag is inclusief uitvoeringskosten.
  • Buitenonderhoud onderwijs: De korting betreft de overheveling van het buitenonderhoud van het primair en speciaal onderwijs naar de schoolbesturen.
  • E-boeken: In 2011 is al besloten om het gebruik van E-boeken door bibliotheken te centraliseren. Lokale bibliotheken voeren deze taak niet meer uit.
  • Waterschapsverkiezingen: De waterschapsverkiezingen worden met ingang van 2015 tegelijk gehouden met die voor Provinciale Staten. De gemeente ontvangt een vergoeding voor de kosten die hiervoor gemaakt moeten worden.
  • Uitvoeringskosten participatiewet: De verdeling van de budgetten vanuit de nieuwe Participatiewet zijn nog niet in deze circulaire opgenomen. De uitvoeringskosten voor de toename van de gemeentelijke doelgroep door de beperking van toegang tot de Wajong worden wel al toegevoegd aan het gemeentefonds.
  • WMO 2015- sociaal domein: Dit is het budget voor de nieuwe WMO-taken. Deze verdeling is nu nog op basis van historische budgetten. Vanaf 2016 wordt een objectief verdeelmodel ingevoerd en wijzigt de uitkering. De al bestaande WMO-middelen zijn geen onderdeel van deze uitkering.
  • Sociaal domein – jeugd: Ook hier wordt de verdeling gedaan op basis van historische budgetten. Het verdeelmodel is naar verwachting in december 2014 gereed.
  • Mutatie WMO:  Vanaf 2015 daalt de uitkering door de korting van het rijk op de huishoudelijke hulp.
  • Mutatie centrum jeugd en gezin: Geringe mutatie als gevolg van de actualisatie van de maatstaven.

 

De doorrekening van de decembercirculaire 2013 levert het onderstaande resultaat op:

 

Omschrijving (x € 1.000) 2015 2016 2017 2018
Stand gemeentefonds na decembercirculaire 2013 18.775 18.790 18.737 18.590
Stand gemeentefonds na septembercirculaire 2013 18.500 18.499  18.417  18.417
Bruto mutatie 274 291 320 173
Taakmutaties decembercirculaire 149  151  154  166
Netto mutatie 125 140 167  7

Toelichting taakmutaties

 

Omschrijving taakmutaties
2015 2016 2017 2018
Armoedebeleid 75 77 80 81
Overdracht provinciale taken vergunningsverlening 74 74 74  85
Totaal 149 151 154  166

 

  • Armoedebeleid: In het Regeerakkoord is een intensivering van het armoedebeleid aangekondigd. De verdeling voor 2013 was al opgenomen in de septembercirculaire 2013. Nu volgt de verdeling voor de jaren vanaf 2014.
  • Provinciale taken vergunningverlening, toezicht en handhaving: Vanaf 1 januari 2014 zijn een deel van de provinciale taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving overgedragen aan de gemeenten. Voor de jaren 2014 tot en met 2017 wordt hiervoor 40,7 miljoen euro toegevoegd aan het gemeentefonds. Vanaf 2018 is dit bedrag hoger, namelijk 46,7 miljoen euro.

 

 

Meerjaren perspectief
(bedragen x € 1.000)
Jaarverslag Begroting Begroting Meerjarenperspectief    
2013 2014 2015 2016 2017 2018
Programma
1. Natuur en Ruimte 6.813 7.121 6.018 6.241 6.243 6.299
2. Welzijn en Zorg 11.575 10.776 18.091 18.358 18.281 18.226
3. Economie en Werk 3.173 4.012 4.164 3.944 3.923 3.932
4. Bestuur en dienstverlening -21.635 -22.190 -29.002 -28.922 -29.038 -28.966
Totaal programma’s -74 -282 -729 -378 -591 -509
Stelpost vervangingsinvesteringen:
jaar 2016 95 190 185
jaar 2017 95 190
jaar 2018 95
Totaal investeringsruimte 0 0 0 95 285 470
Onvoorzien 0 10 10 10 10
Totaal budget Onvoorzien 0 0 10 10 10 10
Resultaat voor bestemming (functie 970) -74 -282 -719 -273 -296 -29
Mutaties reserves
Bijdrage van reserves:
Algemene risicoreserve 55 20 0 0 0 0
Bestemmingsreserves 2.211 605 262 250 278 218
Egalisatiereserve investeringsbijdrage 211 163 163 156 156 156
totaal bijdrages van reserves 2.477 788 425 406 434 374
Toevoegingen aan reserves:
Toevoeging algemene risicoreserve 1.229 250 215 95 95 95
Toevoeging algemene risicoreserve resultaat PB '12-'15 97 0 0 0 0 0
Toevoeging algemene risicoreserve resultaat PB '13-'16 47 65 1 2 2 2
Toevoeging algemene risicoreserve resultaat PB '14-'17 0 741 700 100 0 0
Toevoeging algemene risicoreserve resultaat PB '15-'18 62 351 434 209
Toevoeging bestemmingsreserve 802 13 166 131 199 97
totaal toevoegingen aan reserves 2.175 1.069 1.144 679 730 403
Totaal mutaties reserves (functie 980) -302 281 719 273 296 29
Resultaat na bestemming 376 1 0 0 0 0
voordelig
Algemene risicoreserve
Overzicht ontwikkeling algemene risicoreserve 2014-2018 2013 2014 2015 2016 2017 2018
bedragen x € 1.000 Jaarverslag
Beginstand
Algemene risicoreserve -€ 337 € 1.227 € 2.640 € 3.713 € 4.261 € 4.695
Totaal reserves -€ 337 € 1.227 € 2.640 € 3.713 € 4.261 € 4.695
Toevoegingen
Bespaarde rente (a)
Toevoeging resultaat PB 2012-2015 € 97
Toevoeging resultaat PB 2013-2016 € 47 € 65 € 1 € 2
Reservering aanvulling algemene reserve cf programmabegroting 2013 € 250 € 215 € 95
Reservering aanvulling algemene reserve cf programmabegroting 2014 € 741 € 700 € 100
1ste nota van wijziging cf raadsbesluit 23 april 2013 € 933
Bestemmingsvoorstel jaarresultaat 2012 cf raadsbesluit 28 mei 2013 € 246
Vrijval voorziening WVG cf raadsbesluit 17 september 2013 € 78
Toevoeging resultaat snippergroen € 90
Toevoeging oud papier en karton 2012 cf raadsbesluit 17 september 2013 € 38
Resultaat bestuursrapportage 2013  cf raadsbesluit 17 september 2013 € 90
Bestemmingsvoorstel jaarresultaat 2013 € 356
Amendement Berap 2014 cf raadsbesluit 9 september 2014 € 594
Reservering aanvulling algemene reserve cf programmabegroting 2015 € 62 € 351 € 434 € 209
Verkoop Essent 2e tranche + rentevergoeding wegens uitgestelde verkoop (a) € 95
Totaal toevoegingen € 1.619 € 2.006 € 1.073 € 548 € 434 € 209
Lagere onttrekking ombuigingen op basis van resultaat raming 2010 en 2011
Onttrekking tbv Ontwikkeling Kulturhus Losser cf Raadsbesluit 10 mei 2011
Onttrekking ivm Privatisering Buitensportaccommodaties cf Raadsbesluit 21 juni 2011
Onttrekking tbv welstandsnota cf raadsbesluit 14 februari 2012
Onttrekking tbv gesubsidieerde arbeid cf raadsbesluit 14 februari 2012
Bestemmingsvoorstel jaarresultaat 2011
Mutatie bestuursrapportage 2012 cf raadsbesluit 16 oktober 2012
Onttrekking tbv Herstructurering / Ontmanteling Top Craft cf raadsbesluit 13 november 2012
Knelpunten geplande werkzaamheden versus beschikbare formatie cf raadsbesluit 2 juli 2013 -€ 55
Resultaat bestuursrapportage 2014 cf raadsbesluit 9 sept 2014 (excl. Amendement) -€ 593
Totaal onttrekkingen -€ 55 -€ 593 € 0 € 0 € 0 € 0
Prognose stand ultimo van het jaar € 1.227 € 2.640 € 3.713 € 4.261 € 4.695 € 4.904
Tekorten/overschotten op de algemene reserves
(a) Rentetoevoeging 2012 op basis van eindstand reserves en voorzieningen 31-12-2011. De rente over de IJzeren algemene reserve wordt m.i.v. 2011 als dekkingsmiddel gebruikt
(b) De definitieve financiele afwikkeling vindt plaats bij het opstellen van de jaarrekening 2013.
(a) D  e verkoop Essent vindt in 2 delen plaats. Uitbetaling van de Escrow vordering heeft voor 50% plaatsgevonden in 2011 en het restant wordt verwacht in 2015 echter ook mogelijk dat dit iets later wordt.
   
Bestemmingsreserves
Ontwikkeling bestemmingsreserves en voorzieningen 2015-2018
Bestemmingsreserves stand per 1-1- van het boekjaar
bedragen x € 1.000 2015 2016 2017 2018 2019
Reserve Reiniging 1.227 977 727 500 500
Reserve Riolering 1.714 1.337 1.031 667 472
Reserve onderhoud wegen 960 490 0 0 0
Reserve uitwerking Kaders Kadernota 2012-2015 169 0 0 0 0
Reserve bouw Kulturhus Overdinkel 375 275 0 0 0
Reserve Onderhoud MOP 390 0 0 0 0
Reserve Nationaal Actieplan Sport en Bewegen 101 50 50 0 0
Reserve Brede impuls combinatiefuncties 150 150 100 0 0
Reserve Verv. Lampen openbare verlichting 43 50 12 24 36
Reserve Akoestische aanpassing Gronausestr 25 0 0 0 0
Reserve nationaal uitvoeringsprogramma (NUP) 123 0 0 0 0
Egalisatiereserve investeringsbijdragen 2.887 2.724 2.568 2.412 2256
Totaal bestemmingsreserves 8.164 6.053 4.488 3.603 3.264
Voorzieningen
Pensioenvoorziening wethouders 2.752 2.732 2.775 2.770 2.760
Voorziening uitstroom personeel 96 82 67 54 39
Herstructurering / ontmanteling Top Craft 2.855 2.855 2.855 2.855 2.855
Totaal voorzieningen 5.703 5.669 5.697 5.679 5.654

Toelichting bestemmingsreserves

Reserve Reiniging
Het saldo tussen lasten en baten met betrekking tot de afvalinzameling wordt jaarlijks verrekend met de reserve Reiniging. Het saldo wordt in de volgende jaren in de tarieven verwerkt. Op deze wijze worden behoudens (autonome) kostenstijgingen, onregelmatige schommelingen in de tarieven beperkt. De afspraak is om de reserve af te bouwen naar ongeveer € 500.000. Om dit te verwezenlijken wordt er in 2015 € 250.000 in 2016 € 250.000 en in 2017 € 227.000 onttrokken aan de reserve zodat het saldo van de reserve reiniging in 2018 ca. de maximaal gestelde hoogte zal hebben.

Reserve Riolering
Het saldo tussen lasten en baten met betrekking tot de riolering wordt jaarlijks verrekend met de reserve riolering. Het saldo wordt in de volgende jaren in de tarieven verwerkt. Op deze wijze worden onregelmatige schommelingen in de tarieven beperkt. De hoogte van het rioolrecht is gebaseerd op het kostendekkingsplan, dat onderdeel is van het vernieuwde Gemeentelijke Rioleringsplan (vGRP). In december 2012 heeft de raad het vGRP vastgesteld. Het verloop van de reserve is eveneens gebaseerd op het vGRP.

Reserve Onderhoud Wegen
Tijdens de bezuinigingsoperatie in mei 2009 is besloten, dat de jaarbudgetten van onderhoud wegen volledig voor dit doel kunnen worden aangewend. Dat betekent dat een overschot via deze reserve beschikbaar blijft en tekorten hieruit onttrokken kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat bij doorgeschoven werkzaamheden of onvoorziene uitgaven geen problemen ontstaan bij de financiering.

Reserve Uitwerking kaders Kadernota 2012-2015
Op 12 juli 2011 heeft de raad besloten bij het vaststellen van de kadernota 2012 eenmalig € 500.000 beschikbaar te stellen voor het realiseren van de benodigde structurele ombuigingen.

Reserve bouw Kulturhus Overdinkel
Op 19 maart 2013 heeft de raad de nieuwe uitgangspunten voor deze beschikbare reserve gesteld. De beschikbare € 400.000 is nu beschikbaar voor de inrichting van de openbare ruimte in relatie tot het Kulturhus Overdinkel.

Reserve onderhoud MOP
Deze reserve betreft het jaarlijks reguliere onderhoud aan gebouwen om de functie te waarborgen en kapitaalvernietiging tegen te gaan. In de meerjarenplanning MOP kent de uitvoering pieken en dalen. Door het instellen van deze reserve worden meerjarige schommelingen opgevangen.

Reserve Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB)
De gemeente heeft gedurende de periode 2008 - 2012 hiervoor middelen ontvangen via de algemene uitkering. Met de Vereniging Sport en Gemeenten is een convenant gesloten voor de uitvoer van diverse beweeginterventies. De budgetten hiervoor zijn in de begroting opgenomen. Het verschil budget en realisatie wordt verrekend met de reserve. Met toestemming van de Vereniging Sport en Gemeenten wordt het restant van deze reserve uitgegeven in de jaren 2015-2017 omdat de Provincie begin 2013 in het kader van de €1.- regeling € 45.000 subsidie heeft verleend voor sport-en beweegactiviteiten. Dit budget moet in 2013 en 2014 besteed worden.

Reserve Brede Impuls Combinatiefuncties
In maart 2009 is een meerjarig convenant met het rijk gesloten om deel te nemen aan de impuls om combinatiefuncties mogelijk te maken. De doelstelling van het rijk hiermee is om tenminste 2.500 combinatiefuncties te realiseren. Een combinatiefunctie is een functie waarbij een werknemer in dienst is bij 1 werkgever maar werkzaam is voor twee of meer sectoren. Losser heeft gekozen voor een samenwerking tussen onderwijs, sport en/of cultuur. Via de algemene uitkering ontvangen we budget voor 3,6 FTE. Het niet gebruikte budget wordt in de reserve gestort.  

Reserve vervanging lampen Openbare Verlichting
Deze reserve is bedoeld voor de 4-jaarlijkse vervanging van de lampen van de openbare verlichting. Jaarlijks wordt een bedrag ad € 12.500 gereserveerd. Het maximum saldo van de reserve is bepaald op € 50.000. In 2017 is in de begroting voor een bedrag van € 50.000 rekening gehouden met de vervanging.

Reserve Akoestische aanpassingen Gronausestraat
In verband met vergunningverlening en uitvoering bestemmingsplan  de Pol is het noodzakelijk op grond van hogere grenswaarden akoestische aanpassingen te verrichten aan woningen in de omgeving. Door  de gekozen beperkte zoneringsvariant is het aantal wettelijk te saneren woningen teruggebracht ten opzichte van de vorige variant. Naar verwachting zal dit in 2016 zijn gerealiseerd.

Egalisatiereserve investeringsbijdragen
Op grond van BBV 2004 mogen bijdrage uit eigen reserves in investeringen met een economisch nut niet in mindering worden gebracht op de boekwaarde van de investeringen. Hier is sprake van een zogenaamde bruto verantwoording.
In de praktijk houdt dat in, dat er een jaarlijkse vrijval van deze reserve plaatsvindt op basis van het afschrijvingstermijn van het betreffende activum. Hierbij wordt ook rekening gehouden met rente, zodat een en ander hetzelfde effect heeft als een netto verantwoording, zij het dat de vrijval op grond van de regelgeving niet geschiedt via het betreffende product (functie), maar via mutatie reserves en op deze wijze dus via de bestemmingen.


Toelichting voorzieningen

Pensioenvoorzieningen
Op grond van BBV2004 dient voor de pensioenverplichtingen, die de gemeente Losser heeft tegenover bestuurders en oud-bestuurders dan wel tegenover hun nabestaanden, een voorziening te worden gevormd. Op basis van actuariële berekeningen wordt er jaarlijks beoordeeld of deze voorziening nog toereikend is. Uitkeringen van de pensioenen vinden jaarlijks plaats uit de voorziening en via de exploitatie wordt deze voorziening aangevuld tot de noodzakelijke omvang.

Voorziening uitstroom personeel 
Door uitstroom van een personeelslid is er een personele verplichting ontstaan tot en met 2021. Jaarlijks vindt er een uitkering plaats uit deze voorziening.

Herstructurering / ontmanteling Top Craft
Op basis van de notitie “Mensenwerk” hebben de drie deelnemende gemeenteraden in december 2011 besloten om de huidige uitvoeringsstructuur van zowel Gr-Wot als het uitvoeringsbedrijf Top Craft te ontmantelen. En over te gaan tot separate uitvoering van de WSW door de drie afzonderlijke gemeenten. Als gevolg van deze beslissing is in de jaarrekening 2011 van Top Craft BV en het Gr-Wot een voorziening “Herstructurering/ontmanteling” gevormd van € 8.284.00 ter dekking van toekomstige kosten die verband houden met de herstructurering. Voor Losser resulteerde dit tot het vormen van een voorziening ter hoogte van € 2.610.000. In 2013 is deze voorziening om diverse reden (lente akkoord, doorschuiven ontmanteling, ontbinding huurcontracten en gewijzigde verwerking btw teruggaaf) bijgesteld en voor Losser verhoogd met € 245.000 waardoor de huidige stand van de voorziening € 2.855.000 bedraagt.
De herstructureringskosten bestaan voor een groot deel uit wachtgeldregelingen en reïntegratiekosten. De wachtgeldregeling heeft een duur van vijf jaar. De mutaties hierin zijn bij het opstellen van deze begroting nog niet in beeld maar zullen naar verwachting leiden tot een jaarlijkse daling van deze voorziening.

Incidentele en structurele lasten en baten

Onderstaande tabel laat zien dat de gemeente Losser geen structurele uitgaven met incidenteel geld bekostigd.

 

     
    Incidentele en structurele lasten en baten Begroting Begroting Begroting Begroting
    bedragen x € 1.000 2015 2016 2017 2018
             
    Lasten        
    1. Natuur en Ruimte 18.559 14.310 15.255 13.430
    Structurele lasten 18.559 14.310 15.205 13.430
    Incidentele lasten 0 0 50 0
    2. Welzijn en Zorg 19.460 19.723 19.641 19.582
    Structurele lasten 19.460 19.723 19.641 19.582
    Incidentele lasten 0 0 0 0
    3. Economie en Werk 12.568 12.356 12.333 12.340
    Structurele lasten 12.568 12.356 12.333 12.340
    Incidentele lasten 0 0 0 0
    4. Bestuur en Dienstverlening 6.732 6.801 6.803 6.842
    Structurele lasten 5.786 6.229 6.255 6.623
    Incidentele lasten 946 572 548 219
             
    totale lasten 57.320 53.189 54.032 52.195
    Baten        
    1. Natuur en Ruimte 12.643 8.194 9.096 7.258
    Structurele baten 12.643 8.194 9.096 7.258
    Incidentele baten 0 0 0 0
    2. Welzijn en Zorg 1.443 1.432 1.428 1.424
    Structurele baten 1.443 1.432 1.428 1.424
    Incidentele baten 0 0 0 0
    3. Economie en Werk 8.443 8.450 8.448 8.446
    Structurele baten 8.443 8.450 8.448 8.446
    Incidentele baten 0 0 0 0
    4. Bestuur en Dienstverlening 34.790 35.113 35.059 35.066
    Structurele baten 34.881 35.113 35.059 35.066
    Incidentele baten -91 0 0 0
             
    totale baten 57.320 53.189 54.032 52.195
    Specificatie incidentele lasten        
             
N&R - Vervanging straatverlichting 0 0 50 0
             
             
B&D - Bijdrage SSNT 35 25 20 10
  - Toevoeging algemene risicoreserve PB 2013-2016 215 95 95 0
  - Toevoeging algemene risicoreserve PB 2014-2017 700 100 0 0
  - Toevoeging algemene risicoreserve PB 2015-2018 62 352 433 209
  - Nationaal Uitvoeringsplan -123 0 0 0
  - Waterschapsverkiezingen 32 0 0 0
  - Extra opleidingsbudget cf CAO 25 0 0 0
  -          
    totaal incidentele lasten 946 572 598 219
             
    Specificatie incidentele baten        
             
B&D - Gemeentefonds Nationaal Uitvoeringsplan -123 0 0 0
  - Gemeentefonds Waterschapsverkiezingen 32 0 0 0
             
             
    totaal incidentele baten -91 0 0 0
             
    Saldo incidentele lasten/baten -1.037 -572 -598 -219
      nadeel nadeel nadeel nadeel
             
             

Toelichting op incidentele en structurele lasten en baten
Vervanging straatverlichting
Bestemmingsreserve bijdrage vervanging lampen.
Om de vier jaar worden de lampen van de openbare verlichting, waar nodig vervangen. Hiervoor wordt de reserve vervanging lampen aangewend.

Bijdrage SSNT / IBO
In 2013 is er een convenant gesloten met de SSNT. De samenwerking binnen SSNT vraagt van alle gemeenten een geringe bijdrage voor de programmasturing. Daarnaast zijn nog middelen nodig voor kosten van projecten waaraan Losser deelneemt binnen SSNT. Daarnaast is er ook budget nodig voor de bouwfase IBO.

 

Toevoeging aan de algemene risicoreserve PB 2013-2016
In de programmabegroting 2013-2016 is besloten om bij te dragen aan het structureel op orde brengen van de algemene risicoreserve.


Toevoeging aan de algemene risicoreserve PB 2014-2017
Het weerstandsvermogen van de gemeente Losser is beneden het met de raad afgesproken ratio. Om binnen een afzienbare periode weer te groeien naar het vereiste ratio stellen we voor om de
genoemde reeks in de tabel toe te voegen aan de algemene risicoreserve.

Toevoeging aan de algemene risicoreserve PB 2015-2017

In deze begroting wordt wederom een  reeks  toegevoegd aan de algemene risico reserve om het weerstandsvermogen op het gewenste ratio te krijgen.

Gemeentefonds Nationaal uitvoeringsplan
Dit betreft een voorfinanciering binnen het gemeentefonds waarmee gemeenten in staat zijn investeringen te doen in het kader van de implementatie van de E-overheid. In 2015 wordt het totale bedrag weer in mindering gebracht op de algemene uitkering zodat het budgettair neutraal verloopt.

Waterschapsverkiezingen

Voor de waterschpasverkiezingen, die in 2015 plaatsvinden, is via de algemene uitkering budget beschikbaar gesteld.

Extra opleidingsbudget cf CAO
In de CAO is afgesproken dat gemeenten een loopbaanbudget van € 500 per medewerker per kalenderjaar (t/m 2015) beschikbaar moeten stellen. Dekking uit het reguliere opleidingsbudget is niet mogelijk. Voor de jaren 2014 & 2015 is er incidenteel € 25.000 extra beschikbaar gesteld.