5. Financiële verantwoording

5.1 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

Programma   Prim. begroting 2014 Begr. na wijz. 2014 Rekening 2014
Toerisme en economie      
Lasten 1.083 1.058 642
Baten 157 156 165
Netto budget 926 902 476
Landschap en ruimte      
Lasten 19.106 19.052 14.140
Baten 12.581 12.565 8.026
Netto budget 6.525 6.487 6.113
Leefbaarheid en maatsch. Ontwikkeling      
Lasten 23.329 25.663 26.565
Baten 9.551 11.375 12.560
Netto budget 13.778 14.288 14.005
Veiligheid      
Lasten 1.733 1.596 1.568
Baten 15 15 38
Netto budget 1.718 1.581 1.530
Bestuur en dienstverlening      
Lasten 3.166 3.277 2.853
Baten 363 333 405
Netto budget 2.803 2.944 2.447
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien      
Lasten 1.853 1.992 1.835
Baten 27.786 28.107 27.749
Netto budget -25.933 -26.115 -25.913
Totaal Beleidsthema's      
Lasten 50.270 52.638 47.602
Baten 50.453 52.552 48.944
Netto budget (B) -183 86 -1.342
Het gerealiseerde resultaat van baten en lasten -183 86 -1.342
=totaal alle programma's voordeel nadeel voordeel
Toevoegingen en onttrekkingen aan Reserves      
Lasten 1.069 1.663 2.069
Baten 886 1.749 1.772
Saldo mutatie reserves (C) 183 -86 297
Het gerealiseerde resultaat (A+B+C) 0 0 -1.045

 

Analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de jaarstukken

Programma Saldo begroting na wijziging Saldo jaarstukken Verschil V/N
Toerisme en Economie  -902 -476 426  V
Verklaring verschil:        
Kapitaallasten     2 N
Kostenplaatsen     10 N
Markten     3 N
Gemeentelijke Eigendommen Algemeen     410 V
Bedrijven contacten     7 V
Vm Schoolgebouwen     4 V
Recreatie en Toerisme     11 V
Kampeervergunningen     5 V
BIZ-gelden     5 V
Overige verschillen     1 N
Landschap en Ruimte  -6.487 -6.113 374 V
Verklaring verschil:        
Kapitaallasten     406 V
Kostenplaats     293 N
Wegbeheer     266 N
Kunstwerken     33 N
Straatreiniging     21 V
Verkeersbeleid     37 N
Gladheidsbestrijding     10 V
Watergangen en vijvers     5 V
Openbaar Groen     20 N
Landschapsbescherming     6 V
Huis aan huis inzameling afval     50 V
Afvalbrengpunt     27 V
Overige afvalverwijdering     59 V
Milieu     47 V
Plaagdierbestrijding     7 V
Geluid     13 V
Bodem     7 V
Bestemmingsplannen     19 V
Hart van Overdinkel     65 V
Pmjp     186 V
Vitalisering landelijk gebied     48 V
Volkshuisvesting     122 V
Wabo leges bouw     30 N
Baten afvalstoffenheffing     43 N
Baten rioolheffing     18 V
Onroerende zaken aan-verkoop     37 N
Straatverlichting     8 V
Vrijstelling R.O.     10 V
Overige verschillen     1 N
Leefbaarheid en Maatschappelijke ontwikkelingen  -14.288 -14.005  283 V
Verklaring verschil:        
Kapitaallasten     209 N
Kostenplaatsen     419 V
MOP onderwijsgebouwen     45 V
Subsidies     14 V
Combinatiefunctie brede sport     35 V
Tennisbaan Brilmansdennnen     34 N
Binnensport     137 V
Zwembad     131 N
Openluchttheater     10 V
Kulturhus Losser     32 N
Kulturhus Overdinkel     24 N
Leerlingenvervoer     21 V
Leerlingplichtwet     11 V
Mat. voorz. openb-bijz.onderwijs     105 N
Bruto Bijstand Zelfstandigen     122 N
WWB-IOAZ-IOAW     323 N
Participatiebudget     86 V
Topcraft bedrijfsvoering     59 N
Topcraft voorziening personeel     118 V
WSW personeel     22 V
St. Wil     39 N
Armoedebeleid     8 V
Koopkrachttegemoetkoming     40 V
Schuldhulpverlening     48 V
Educatie     8 N
WMO Mantelzorgcoördinatie     13 V
WMO  Algemeen     47 V
WMO Huishoudelijk Hulp     242 V
WMO Vervoersvoorziening     23 V
WMO Woonvoorziening     17 N
AWBZ     27 V
Kinderopvang     8 V
Kinderopvang soc. med.indicatie     24 V
Overige verschillen     12 N
Veiligheid -1.581 -1.530 51 V
Verklaring verschil:        
Kapitaallasten     2 V
Kostenplaatsen     51 V
Externe Veiligheid     19 V
Rampenbestrijding     3 N
Brandweer VRT     18 N
Bestuur en Dienstverlening -2.944 -2.397 547 V
Verklaring verschil:        
Kapitaallasten     13 V
Kostenplaatsen     533 V
Raad     11 N
Burgemeester en wethouders     13 V
Gewezen wethouders     107 V
Conjunctuur en frictiefonds     12 N
Kaders vanuit begroting 2012     78 N
Voorlichting en communicatie     6 V
Verkiezingen     11 N
Burgerlijke stand     17 N
Straatnaamgeving     5 V
Bestuur en veiligheid     10 N
Burgerzaken     19 V
Samenwerkingsverbanden     13 N
Accountantskosten     9 V
Regionale uitvoeringsdienst     28 N
Rekenkamercommissie     22 V
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 26.115 25.913 202 N
Verklaring verschil:        
Kapitaallasten     39 N
Kostenplaatsen      376 N
Algemene uitkering     378 V
Stelposten personele kosten     35 V
Stelposten nog te nemen besluit     40 V
Stelpost samenwerking Enschede     41 N
Voormalig personeel     16 V
Uitvoering wet WOZ     16 N
Opbrengst OZB     57 N
Opbrengst Forensenbelasting     5 N
Opbrengst Toeristenbelasting     11 V
Opbrengst Hondenbelasting     5 V
Calculatieverschillen     119 N
Boventallig personeel     33 N
overige verschillen     1 N
Mutaties reserves  183 -86 -333 N
Verklaring verschil:        
Reserve MOP     202 N
Reserve handhaving Luttermolenveld     12 V
Reserve grondexploitatie     11 N
Co financiering landelijk gebied      51 N
Reserve reiniging     122 N
Reserve riolering      318 N
Reserve akoestische aanpassingen     50 V
Reserve dorpsvisies      14 N
Reserve kunstwerk A1      50 N
Reserve wegen     122 N
Reserve Brede Impuls     35 N
Reserve NASB     3 V
Reserve Kulturhus Overdinkel     24 V
Reserve loopbaanbudget     38 N
Reserve conjunctuur/frictiefonds     21 V
Reserve kaders     78 V
Reserve NUP     40 N
Reserve algemene risicoreserve     63 V
Reserve investeringsbijdrage     10 N

 

5.2 Begrotingsrechtmatigheid

Exploitatie

Op grond van art. 28 van de BBV moet in de toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening een analyse van afwijkingen tussen de begroting na wijziging en het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening worden opgenomen. Dit om de begrotingsrechtmatigheid aan te tonen. In art. 189, lid 4 van de Gemeentewet is bepaald dat slechts uitgaven mogen worden gedaan tot de bedragen die op de begroting staan. Overschrijding van de lasten is daarmee strijdig en is in principe onrechtmatig. Er zijn echter situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uiteengezette beleid zijn gebleven, zoals compensatie van hogere kosten door direct gerelateerde hogere opbrengsten en kostenoverschrijdingen bij openeinde regelingen. Deze onrechtmatigheid kan in het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening rechtgetrokken worden als de uitgaven "passend binnen het door de raad uitgezette beleid" zijn.

  Begroting 20014 (na wijziging) Realisatie 2014 Begrotingsafwijking 2014    
Programma Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Waarvan onrechtmatig Categorie
Toerisme en Economie 1.058 156 642 165 416 9 0 0
Landschap en Ruimte 19.052 12.565 14.140 8.026 4.912 -4.539 0 0
Leefbaarheid en maatschappelijke ontwikkeling 25.663 11.375 26.565 12.560 -902 1.185 0 1,2
Veiligheid 1.596 15 1.568 38 28 23 0 0
Bestuur en dienstverlening 3.277 333 2.853 405 424 72 0 0
Alg. dekkingsmiddelen en onvoorzien 1.992 28.107 1.835 27.749 157 -359 0 0
Gerealiseerde saldo van baten en lasten 52.638 52.552 47.602 48.944 5.036 -3.608 0 0
Programma Storting reserves Onttrekking reserves Storting reserves Onttrekking reserves Storting reserves Onttrekking reserves Waarvan onrechtmatig Categorie
Toerisme en Economie 0 39 202 51 -202 12 0 3
Landschap en Ruimte 12 541 104 337 -91 -204 0 3
Leefbaarheid en maatschappelijke ontwikkeling 0 75 35 138 -35 64 0 3
Veiligheid 0 0 0 0 0 0 0 0
Bestuur en dienstverlening 0 70 38 169 -38 99 0 3
Alg. dekkingsmiddelen en onvoorzien 1.650 1.024 1.690 1.077 -40 53 0 3
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves 1.663 1.749 2.069 1.772 -406 24 0 0
Gerealiseerd resultaat            54.301 54.301 49.671 50.717 4.629 -3.584 0 0

 

Toelichting categorie uit Kadernota Rechtmatigheid 2013 van de commissie BBV
1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerealiseerde opbrengsten.
2. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
3. Mutaties in reserves waarover de Raad wel heeft besloten maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.

Toelichting
Bovenstaande kostenoverschrijdingen zijn hieronder weergegeven en nader toegelicht. De afwijkingen  passen binnen het door de Raad geformuleerde beleid en zijn daarmee rechtmatig. Met de vaststelling van de deze jaarrekening worden de overschrijdingen formeel geautoriseerd.

Programma Leefbaarheid en maatschappelijke ontwikkeling
De overschrijding op dit programma wordt veroorzaakt door:

  • Wet Werk & Bijstand (WWB) inkomensdeel. Er is meer aan uitkeringen in het kader van de bijstand, de IOAZ en IOAW verstrekt dan is ontvangen van het rijk. Voor een deel was hier al rekening gehouden in de begroting. Toch een nadeel van € 259.000.  Er zal een aanvullende incidentele uitkering worden aangevraagd. Bij het opstellen van deze jaarrekening zijn de criteria nog niet bekend, dus is ook nog niet bekend of gemeente Losser aanspraak kan maken op deze uitkering.
  • De overschrijding van € 64.000 op de terugvorderingen en langdurigheidstoeslag is te wijten aan de afgenomen draagkracht en aflossingscapaciteit van clienten.
  • Meer zelfstandigen hebben een beroep moeten doen op de BBZ, welke niet geheel declarabel zijn bij het Rijk. Dit heeft een negatief effect van € 100.000 op de lasten. Het rijk heeft daarnaast een deel van de ontvangen rijksmiddelen voor een bedrag van € 22.000  in 2013 teruggevorderd.
  • Door de verplichte reservering van het vakantiegeld voor de medewerkers van de stichting Wil is er een nadeel van € 39.000.
  • De third opinion onderzoek in opdracht van uw raad ten behoeve van de realisatie van het Kulturhus Losser ad € 32.000
  • Tennisvereniging brilmansdennen heeft een bijdrage gehad van € 36.000 voor de privatisering van de tennisbaan welke is verrekend met de reserve.
  • De kosten die zijn gemaakt voor het verplaatsen van de sirenepost voor de realisatie van het Kulturhus Overdinkel zijn verrekend met de daarvoor ingestelde bestemmingsreserve. 

Mutaties in reserve
Het nadeel op de lasten bestaat uit de toevoegingen aan de (bestemmings)reserves. Zie voor nadere toelichting pag 191 eigen vermogen.

  • Toerisme en Economie de toevoeging van € 202.000  aan de reserve MOP.
  • Landschap en ruimte toevoeging aan de reserve grondexploitatie opslag verkopen € 40.000 en de reserve co-financiering € 51.000
  • Leefbaarheid en maatschappelijke ontwikkeling toevoeging aan de reserve Brede Impuls Combinatiefuncties
  • Bestuur en dienstverlening toevoeging aan de reserve individuele loopbaanontwikkeling.
  • Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien betreffen de toevoegingen aan de algemene risicoreserve en de toevoeging aan de reserve NUP.

Kapitaalkredieten
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens het toetsingskader 2011 van het Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de Raad uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld.

Zoals uit onderstaande opstelling blijkt dat er 1 krediet is overschreden. De reden van de overschrijding worden hieronder toegelicht.

Kredieten waarvan per 31-12-2014 de kredietenoverschrijding meer dan  € 5.000  bedraagt:
Kapitaalnummer en omschrijving Totaal budget t/m 2014 Realisatie tm jaar 2013 Realisatie 2014 Realisatie tm 2014 Restant krediet Afgemelde Kredieten
7000193 Hoofdkrediet GRP 281212  -42.823 0 0 0 -42.823  
             

Hoofdkrediet GRP
Bij de vaststelling van het vGRP in 2012 is het op dat moment beschikbare hoofdkrediet verdeeld over de diverse rioleringsprojecten. Het hoofdkrediet is in stand gehouden voor afwikkeling van de deelkredieten. Eind 2014 geeft dit krediet een negatieve stand weer. De rioleringskredieten die zijn gereed zijn gemeld in deze jaarrekening worden administratief verwerkt in de boekhouding van 2015. In totaliteit wordt € 897.712 per 1 januari 2015 weer toegevoegd aan dit hoofdkrediet zodat er van kredietoverschrijding geen sprake meer is.

5.3 Incidentele baten en lasten

Onderstaande tabel laat zien dat de Gemeente Losser geen structurele uitgaven met incidenteel geld bekostigd. Er zijn meer incidentele lasten dan incidentele baten, daarmee wordt aangetoond dat de structurele lasten ook gedekt worden met structurele baten en niet met incidentele baten.

Incidentele en structurele lasten en baten bedragen x € 1.000   Begroting 2014 voor wijziging Rekening 2014
           
    Lasten      
    1. Toerisme en economie      
      Structurele lasten 1.083 440
      Incidentele lasten 0 202
    2. Landschap en ruimte      
      Structurele lasten 19.106 14.049
      Incidentele lasten 0 91
    3. Leefbaarheid en maatschappelijke ontw.      
      Structurele lasten 23.246 25.898
      Incidentele lasten 83 667
    4. Veiligheid      
      Structurele lasten 1.733 1568
      Incidentele lasten 0 0
    5. Bestuur en dienstverlening      
      Structurele lasten 3.156 2756
      Incidentele lasten 10 97
    6. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien      
      Structurele lasten 637 -388
      Incidentele lasten 1.216 2.223
           
    totale lasten   50.270 47.603
    Baten      
    1. Toerisme en economie      
      Structurele baten 157 153
      Incidentele baten 0 12
    2. Landschap en ruimte      
      Structurele baten 12.631 7.652
      Incidentele baten -50 374
    3. Leefbaarheid en maatschappelijke ontw.      
      Structurele baten 9.551 11.334
      Incidentele baten 0 1.226
    4. Veiligheid      
      Structurele baten 15 38
      Incidentele baten 0 0
    5. Bestuur en dienstverlening      
      Structurele baten 293 -4
      Incidentele baten 70 409
    6. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien      
      Structurele baten 27.673 26.414
      Incidentele baten 113 1.335
           
    totale baten   50.453 48.943
           
  Specificatie incidentele lasten      
T&E - Toevoeging reserve MOP   0 202
L&M - Transitiekosten nieuwe WMO   60 148
  - Invoeringskosten Jeugdzorg   13 65
  - Cultuurbeleid   10 5
  - Toevoeging aan de reserve Brede Impuls   0 35
  - Afwaardering boekwaarde de Spil   0 212
  - 3 opion Kulturhus Losser   0 32
  - logopedie   0 69
  - Terugvordering BBZ 2013   0 22
  - reservering vakantiegeld St. Wil   0 44
  - koopkracht tegmoedkoming bijzondere bijstand 0 35
L&R - Toevoeging aan de reserve grondexploitatie   0 40
  - Toevoeging aan de reserve co financiering Vitalisering landelijk gebied 0 51
B&D - Bijdrage SSNT   10 17
  - Bijdrage IBO   0 6
  - Zaakgericht werken en invoering WABO (DDC)   70 74
ALG - Toevoeging aan de algemene risicoreserve PB 2014 250 250
  - Toevoeging aan de algemene risicoreserve PB 2014-2017 741 741
  - Toevoeging jaarresultaat 2013 aan algemenen risico reserve 0 356
  - Toevoeging aan de algemene risico reserve PB 2013-2016 0 65
  - Toevoeging aan de algemene risco reserve Amendement BERAP 0 594
  - Toevoeging reserve brede impuls combinatiefunctie 0 35
  - Toevoeging aan de reserve openbare verlichting   0 12
  - Nationaal Uitvoeringsplan   40 40
  - Extra opleidingbudget cf CAO   25 38
  - Personele knelpunt BSP   90 92
    totaal incidentele lasten   1.309 3.280
           
  Specificatie incidentele baten      
T&E - Bijdrage vanuit de reserve handhaving Luttermolenveld 0 12
L&M - Bijdrage vanuit de reserve NASB   0 3
  - Bijdrage vanuit de reserve Kulturhus Overdinkel   0 24
  - Verkoop inclusief huurderving de Spil   0 208
  - Bonus uitkering begeleid werken   0 880
  - bijdrage koopkracht tegemoedkoming bijzondere bijstand 0 75
  - bijdrage vanuti reserve privatisering buitensport accommodaties 0 36
L&R - Minder leges omgevingvergunning   -50 -80
  - Bijdrage vanuit de reserve grondexploitatie   0 28
  - Bijdrage vanuit de reserve kunstwerk A1   0 50
  - Bijdrage vanuit de reserve wegen   0 95
  - Bidjrage vanuit de reserve dorpsvisies   0 14
  - Bijdrage vanuit de reserve riolering   0 52
  - Bijdrage vanuit de reserve reiniging   0 43
  - Bijdrage vanuit de reserve akoestische aanpassing Gronausestraat 0 50
  - Afrekening BWS   0 122
B&D - Bestemmingsreserve bijdrage van conjunctuurfonds 70 74
  - Bijdrage vanuit de reserve Kaders 2012   0 78
ALG - Gemeentefonds Nationaal Uitvoeringsplan   40 40
  - Gemeentefonds Transitiekosten nieuwe wmo   60 148
  - Gemeentefonds Invoeringskosten Jeugdzorg   13 65
  - Herziening begroting Topcraft bijdrage algemene risicoreserve 0 368
  - Bijdrage Prorail jaren 2011-2013 biijdrage van algemene risicoreserve 0 64
  - Bijdrage algemene risico reserve resultaat BERAP 0 593
  - pensioen vm. Wethouders   0 57
           
           
    totaal incidentele baten   133 3.099
           
Saldo incidentele lasten/baten   -1.176 -181
  nadeel nadeel

 

5.4 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de van toepassing zijnde regelgeving.

Het weergegeven toepasselijke WNT-maximum per persoon of functie is berekend naar rato van de omvang (en voor topfunctionarissen tevens de duur) van het dienstverband, waarbij voor de berekening de omvang van het dienstverband nooit groter kan zijn dan 1,0 fte.

Bedragen J. van Dam
Gemeentesecretaris
B. Pikula
Griffier
Dienstverband in 2014 1/1/14 - 31/12/14 1/1/14 - 31/12/14
Omvang dienstverband (in fte) 1 1
     
Bezoldiging    
Beloning                      € 93.338         € 77.366
Gratificatie € 5.060  
Belastbare onkostenvergoedingen                            € 328               € 337
Werkgeversdeel van voorzieningen tbv beloningen betaalbaar op termijn                      € 15.776         € 12.816
Totaal bezoldiging 2014                    € 114.502         € 90.519
     
Toepasselijk WNT-maximum bezoldiging          230.474          230.474
Motivering van overschrijding: n.v.t. n.v.t.
     
Uitkeringen in 2014 wegens beëindiging dienstverband - -
Totaal toegekende uitkeringen wegens beëindiging dienstverband - -
Toepasselijk WNT-maximum ontslaguitkering 75.000 75.000
Voorgaande functie    
Motivering van overschrijding: zie n.v.t. n.v.t.
     
Gegevens 2013    
Functie(s) in 2013 Gemeentesecretaris Griffier
Duur dienstverband in 2013 1/1/13 - 31/12/13 1/1/13 - 31/12/13
Omvang dienstverband (in fte) 1 1
     
Bezoldiging    
Beloning € 92.805 € 75.065
Belastbare onkostenvergoedingen €  1.211 € 1.756
Werkgeversdeel van voorzieningen tbv beloningen betaalbaar op termijn € 16.844 € 12.884
Totaal bezoldiging 2013 € 110.860 € 89.705

Vrijstelling interimmers, niet zijnde topfunctionarissen.
Ten aanzien van interim-functionarissen die geen topfunctie vervullen heeft de gemeente Losser gebruik gemaakt van de mogelijkheid die paragraaf 6 lid 2 van de Beleidsregels toepassing WNT biedt inzake de volledige openbaarmaking van deze interim niet topfunctionarissen. Op basis van de Beleidsregels toepassing WNT kán en hoeft de gemeente niet volledig te voldoen aan de verplichting voor openbaarmaking van deze interim niet-topfunctionarissen zoals voorgeschreven in artikel 4.2 lid 2c van de WNT.

Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen die in 2014 een bezoldiging boven het toepasselijke WNT-maximum hebben ontvangen, of waarvoor in eerdere jaren een vermelding op grond van de WOPT of de WNT heeft plaatsgevonden of had moeten plaatsvinden. Er zijn in 2014 geen ontslaguitkeringen aan overige functionarissen betaald die op grond van de WNT dienen te worden gerapporteerd.