Programma | Prim. begroting 2014 | Begr. na wijz. 2014 | Rekening 2014 |
Toerisme en economie | |||
Lasten | 1.083 | 1.058 | 642 |
Baten | 157 | 156 | 165 |
Netto budget | 926 | 902 | 476 |
Landschap en ruimte | |||
Lasten | 19.106 | 19.052 | 14.140 |
Baten | 12.581 | 12.565 | 8.026 |
Netto budget | 6.525 | 6.487 | 6.113 |
Leefbaarheid en maatsch. Ontwikkeling | |||
Lasten | 23.329 | 25.663 | 26.565 |
Baten | 9.551 | 11.375 | 12.560 |
Netto budget | 13.778 | 14.288 | 14.005 |
Veiligheid | |||
Lasten | 1.733 | 1.596 | 1.568 |
Baten | 15 | 15 | 38 |
Netto budget | 1.718 | 1.581 | 1.530 |
Bestuur en dienstverlening | |||
Lasten | 3.166 | 3.277 | 2.853 |
Baten | 363 | 333 | 405 |
Netto budget | 2.803 | 2.944 | 2.447 |
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | |||
Lasten | 1.853 | 1.992 | 1.835 |
Baten | 27.786 | 28.107 | 27.749 |
Netto budget | -25.933 | -26.115 | -25.913 |
Totaal Beleidsthema's | |||
Lasten | 50.270 | 52.638 | 47.602 |
Baten | 50.453 | 52.552 | 48.944 |
Netto budget (B) | -183 | 86 | -1.342 |
Het gerealiseerde resultaat van baten en lasten | -183 | 86 | -1.342 |
=totaal alle programma's | voordeel | nadeel | voordeel |
Toevoegingen en onttrekkingen aan Reserves | |||
Lasten | 1.069 | 1.663 | 2.069 |
Baten | 886 | 1.749 | 1.772 |
Saldo mutatie reserves (C) | 183 | -86 | 297 |
Het gerealiseerde resultaat (A+B+C) | 0 | 0 | -1.045 |
Analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de jaarstukken
Programma | Saldo begroting na wijziging | Saldo jaarstukken | Verschil | V/N |
Toerisme en Economie | -902 | -476 | 426 | V |
Verklaring verschil: | ||||
Kapitaallasten | 2 | N | ||
Kostenplaatsen | 10 | N | ||
Markten | 3 | N | ||
Gemeentelijke Eigendommen Algemeen | 410 | V | ||
Bedrijven contacten | 7 | V | ||
Vm Schoolgebouwen | 4 | V | ||
Recreatie en Toerisme | 11 | V | ||
Kampeervergunningen | 5 | V | ||
BIZ-gelden | 5 | V | ||
Overige verschillen | 1 | N | ||
Landschap en Ruimte | -6.487 | -6.113 | 374 | V |
Verklaring verschil: | ||||
Kapitaallasten | 406 | V | ||
Kostenplaats | 293 | N | ||
Wegbeheer | 266 | N | ||
Kunstwerken | 33 | N | ||
Straatreiniging | 21 | V | ||
Verkeersbeleid | 37 | N | ||
Gladheidsbestrijding | 10 | V | ||
Watergangen en vijvers | 5 | V | ||
Openbaar Groen | 20 | N | ||
Landschapsbescherming | 6 | V | ||
Huis aan huis inzameling afval | 50 | V | ||
Afvalbrengpunt | 27 | V | ||
Overige afvalverwijdering | 59 | V | ||
Milieu | 47 | V | ||
Plaagdierbestrijding | 7 | V | ||
Geluid | 13 | V | ||
Bodem | 7 | V | ||
Bestemmingsplannen | 19 | V | ||
Hart van Overdinkel | 65 | V | ||
Pmjp | 186 | V | ||
Vitalisering landelijk gebied | 48 | V | ||
Volkshuisvesting | 122 | V | ||
Wabo leges bouw | 30 | N | ||
Baten afvalstoffenheffing | 43 | N | ||
Baten rioolheffing | 18 | V | ||
Onroerende zaken aan-verkoop | 37 | N | ||
Straatverlichting | 8 | V | ||
Vrijstelling R.O. | 10 | V | ||
Overige verschillen | 1 | N | ||
Leefbaarheid en Maatschappelijke ontwikkelingen | -14.288 | -14.005 | 283 | V |
Verklaring verschil: | ||||
Kapitaallasten | 209 | N | ||
Kostenplaatsen | 419 | V | ||
MOP onderwijsgebouwen | 45 | V | ||
Subsidies | 14 | V | ||
Combinatiefunctie brede sport | 35 | V | ||
Tennisbaan Brilmansdennnen | 34 | N | ||
Binnensport | 137 | V | ||
Zwembad | 131 | N | ||
Openluchttheater | 10 | V | ||
Kulturhus Losser | 32 | N | ||
Kulturhus Overdinkel | 24 | N | ||
Leerlingenvervoer | 21 | V | ||
Leerlingplichtwet | 11 | V | ||
Mat. voorz. openb-bijz.onderwijs | 105 | N | ||
Bruto Bijstand Zelfstandigen | 122 | N | ||
WWB-IOAZ-IOAW | 323 | N | ||
Participatiebudget | 86 | V | ||
Topcraft bedrijfsvoering | 59 | N | ||
Topcraft voorziening personeel | 118 | V | ||
WSW personeel | 22 | V | ||
St. Wil | 39 | N | ||
Armoedebeleid | 8 | V | ||
Koopkrachttegemoetkoming | 40 | V | ||
Schuldhulpverlening | 48 | V | ||
Educatie | 8 | N | ||
WMO Mantelzorgcoördinatie | 13 | V | ||
WMO Algemeen | 47 | V | ||
WMO Huishoudelijk Hulp | 242 | V | ||
WMO Vervoersvoorziening | 23 | V | ||
WMO Woonvoorziening | 17 | N | ||
AWBZ | 27 | V | ||
Kinderopvang | 8 | V | ||
Kinderopvang soc. med.indicatie | 24 | V | ||
Overige verschillen | 12 | N | ||
Veiligheid | -1.581 | -1.530 | 51 | V |
Verklaring verschil: | ||||
Kapitaallasten | 2 | V | ||
Kostenplaatsen | 51 | V | ||
Externe Veiligheid | 19 | V | ||
Rampenbestrijding | 3 | N | ||
Brandweer VRT | 18 | N | ||
Bestuur en Dienstverlening | -2.944 | -2.397 | 547 | V |
Verklaring verschil: | ||||
Kapitaallasten | 13 | V | ||
Kostenplaatsen | 533 | V | ||
Raad | 11 | N | ||
Burgemeester en wethouders | 13 | V | ||
Gewezen wethouders | 107 | V | ||
Conjunctuur en frictiefonds | 12 | N | ||
Kaders vanuit begroting 2012 | 78 | N | ||
Voorlichting en communicatie | 6 | V | ||
Verkiezingen | 11 | N | ||
Burgerlijke stand | 17 | N | ||
Straatnaamgeving | 5 | V | ||
Bestuur en veiligheid | 10 | N | ||
Burgerzaken | 19 | V | ||
Samenwerkingsverbanden | 13 | N | ||
Accountantskosten | 9 | V | ||
Regionale uitvoeringsdienst | 28 | N | ||
Rekenkamercommissie | 22 | V | ||
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | 26.115 | 25.913 | 202 | N |
Verklaring verschil: | ||||
Kapitaallasten | 39 | N | ||
Kostenplaatsen | 376 | N | ||
Algemene uitkering | 378 | V | ||
Stelposten personele kosten | 35 | V | ||
Stelposten nog te nemen besluit | 40 | V | ||
Stelpost samenwerking Enschede | 41 | N | ||
Voormalig personeel | 16 | V | ||
Uitvoering wet WOZ | 16 | N | ||
Opbrengst OZB | 57 | N | ||
Opbrengst Forensenbelasting | 5 | N | ||
Opbrengst Toeristenbelasting | 11 | V | ||
Opbrengst Hondenbelasting | 5 | V | ||
Calculatieverschillen | 119 | N | ||
Boventallig personeel | 33 | N | ||
overige verschillen | 1 | N | ||
Mutaties reserves | 183 | -86 | -333 | N |
Verklaring verschil: | ||||
Reserve MOP | 202 | N | ||
Reserve handhaving Luttermolenveld | 12 | V | ||
Reserve grondexploitatie | 11 | N | ||
Co financiering landelijk gebied | 51 | N | ||
Reserve reiniging | 122 | N | ||
Reserve riolering | 318 | N | ||
Reserve akoestische aanpassingen | 50 | V | ||
Reserve dorpsvisies | 14 | N | ||
Reserve kunstwerk A1 | 50 | N | ||
Reserve wegen | 122 | N | ||
Reserve Brede Impuls | 35 | N | ||
Reserve NASB | 3 | V | ||
Reserve Kulturhus Overdinkel | 24 | V | ||
Reserve loopbaanbudget | 38 | N | ||
Reserve conjunctuur/frictiefonds | 21 | V | ||
Reserve kaders | 78 | V | ||
Reserve NUP | 40 | N | ||
Reserve algemene risicoreserve | 63 | V | ||
Reserve investeringsbijdrage | 10 | N |
Exploitatie
Op grond van art. 28 van de BBV moet in de toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening een analyse van afwijkingen tussen de begroting na wijziging en het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening worden opgenomen. Dit om de begrotingsrechtmatigheid aan te tonen. In art. 189, lid 4 van de Gemeentewet is bepaald dat slechts uitgaven mogen worden gedaan tot de bedragen die op de begroting staan. Overschrijding van de lasten is daarmee strijdig en is in principe onrechtmatig. Er zijn echter situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de raad uiteengezette beleid zijn gebleven, zoals compensatie van hogere kosten door direct gerelateerde hogere opbrengsten en kostenoverschrijdingen bij openeinde regelingen. Deze onrechtmatigheid kan in het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening rechtgetrokken worden als de uitgaven "passend binnen het door de raad uitgezette beleid" zijn.
|
Toelichting categorie uit Kadernota Rechtmatigheid 2013 van de commissie BBV
1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerealiseerde opbrengsten.
2. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
3. Mutaties in reserves waarover de Raad wel heeft besloten maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.
Toelichting
Bovenstaande kostenoverschrijdingen zijn hieronder weergegeven en nader toegelicht. De afwijkingen passen binnen het door de Raad geformuleerde beleid en zijn daarmee rechtmatig. Met de vaststelling van de deze jaarrekening worden de overschrijdingen formeel geautoriseerd.
Programma Leefbaarheid en maatschappelijke ontwikkeling
De overschrijding op dit programma wordt veroorzaakt door:
Mutaties in reserve
Het nadeel op de lasten bestaat uit de toevoegingen aan de (bestemmings)reserves. Zie voor nadere toelichting pag 191 eigen vermogen.
Kapitaalkredieten
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens het toetsingskader 2011 van het Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de Raad uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld.
Zoals uit onderstaande opstelling blijkt dat er 1 krediet is overschreden. De reden van de overschrijding worden hieronder toegelicht.
Kapitaalnummer en omschrijving | Totaal budget t/m 2014 | Realisatie tm jaar 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie tm 2014 | Restant krediet | Afgemelde Kredieten |
7000193 Hoofdkrediet GRP 281212 | -42.823 | 0 | 0 | 0 | -42.823 |
Hoofdkrediet GRP
Bij de vaststelling van het vGRP in 2012 is het op dat moment beschikbare hoofdkrediet verdeeld over de diverse rioleringsprojecten. Het hoofdkrediet is in stand gehouden voor afwikkeling van de deelkredieten. Eind 2014 geeft dit krediet een negatieve stand weer. De rioleringskredieten die zijn gereed zijn gemeld in deze jaarrekening worden administratief verwerkt in de boekhouding van 2015. In totaliteit wordt € 897.712 per 1 januari 2015 weer toegevoegd aan dit hoofdkrediet zodat er van kredietoverschrijding geen sprake meer is.
Onderstaande tabel laat zien dat de Gemeente Losser geen structurele uitgaven met incidenteel geld bekostigd. Er zijn meer incidentele lasten dan incidentele baten, daarmee wordt aangetoond dat de structurele lasten ook gedekt worden met structurele baten en niet met incidentele baten.
Incidentele en structurele lasten en baten bedragen x € 1.000 | Begroting 2014 voor wijziging | Rekening 2014 | |||
Lasten | |||||
1. Toerisme en economie | |||||
Structurele lasten | 1.083 | 440 | |||
Incidentele lasten | 0 | 202 | |||
2. Landschap en ruimte | |||||
Structurele lasten | 19.106 | 14.049 | |||
Incidentele lasten | 0 | 91 | |||
3. Leefbaarheid en maatschappelijke ontw. | |||||
Structurele lasten | 23.246 | 25.898 | |||
Incidentele lasten | 83 | 667 | |||
4. Veiligheid | |||||
Structurele lasten | 1.733 | 1568 | |||
Incidentele lasten | 0 | 0 | |||
5. Bestuur en dienstverlening | |||||
Structurele lasten | 3.156 | 2756 | |||
Incidentele lasten | 10 | 97 | |||
6. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | |||||
Structurele lasten | 637 | -388 | |||
Incidentele lasten | 1.216 | 2.223 | |||
totale lasten | 50.270 | 47.603 | |||
Baten | |||||
1. Toerisme en economie | |||||
Structurele baten | 157 | 153 | |||
Incidentele baten | 0 | 12 | |||
2. Landschap en ruimte | |||||
Structurele baten | 12.631 | 7.652 | |||
Incidentele baten | -50 | 374 | |||
3. Leefbaarheid en maatschappelijke ontw. | |||||
Structurele baten | 9.551 | 11.334 | |||
Incidentele baten | 0 | 1.226 | |||
4. Veiligheid | |||||
Structurele baten | 15 | 38 | |||
Incidentele baten | 0 | 0 | |||
5. Bestuur en dienstverlening | |||||
Structurele baten | 293 | -4 | |||
Incidentele baten | 70 | 409 | |||
6. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | |||||
Structurele baten | 27.673 | 26.414 | |||
Incidentele baten | 113 | 1.335 | |||
totale baten | 50.453 | 48.943 | |||
Specificatie incidentele lasten | |||||
T&E | - | Toevoeging reserve MOP | 0 | 202 | |
L&M | - | Transitiekosten nieuwe WMO | 60 | 148 | |
- | Invoeringskosten Jeugdzorg | 13 | 65 | ||
- | Cultuurbeleid | 10 | 5 | ||
- | Toevoeging aan de reserve Brede Impuls | 0 | 35 | ||
- | Afwaardering boekwaarde de Spil | 0 | 212 | ||
- | 3 opion Kulturhus Losser | 0 | 32 | ||
- | logopedie | 0 | 69 | ||
- | Terugvordering BBZ 2013 | 0 | 22 | ||
- | reservering vakantiegeld St. Wil | 0 | 44 | ||
- | koopkracht tegmoedkoming bijzondere bijstand | 0 | 35 | ||
L&R | - | Toevoeging aan de reserve grondexploitatie | 0 | 40 | |
- | Toevoeging aan de reserve co financiering Vitalisering landelijk gebied | 0 | 51 | ||
B&D | - | Bijdrage SSNT | 10 | 17 | |
- | Bijdrage IBO | 0 | 6 | ||
- | Zaakgericht werken en invoering WABO (DDC) | 70 | 74 | ||
ALG | - | Toevoeging aan de algemene risicoreserve PB 2014 | 250 | 250 | |
- | Toevoeging aan de algemene risicoreserve PB 2014-2017 | 741 | 741 | ||
- | Toevoeging jaarresultaat 2013 aan algemenen risico reserve | 0 | 356 | ||
- | Toevoeging aan de algemene risico reserve PB 2013-2016 | 0 | 65 | ||
- | Toevoeging aan de algemene risco reserve Amendement BERAP | 0 | 594 | ||
- | Toevoeging reserve brede impuls combinatiefunctie | 0 | 35 | ||
- | Toevoeging aan de reserve openbare verlichting | 0 | 12 | ||
- | Nationaal Uitvoeringsplan | 40 | 40 | ||
- | Extra opleidingbudget cf CAO | 25 | 38 | ||
- | Personele knelpunt BSP | 90 | 92 | ||
totaal incidentele lasten | 1.309 | 3.280 | |||
Specificatie incidentele baten | |||||
T&E | - | Bijdrage vanuit de reserve handhaving Luttermolenveld | 0 | 12 | |
L&M | - | Bijdrage vanuit de reserve NASB | 0 | 3 | |
- | Bijdrage vanuit de reserve Kulturhus Overdinkel | 0 | 24 | ||
- | Verkoop inclusief huurderving de Spil | 0 | 208 | ||
- | Bonus uitkering begeleid werken | 0 | 880 | ||
- | bijdrage koopkracht tegemoedkoming bijzondere bijstand | 0 | 75 | ||
- | bijdrage vanuti reserve privatisering buitensport accommodaties | 0 | 36 | ||
L&R | - | Minder leges omgevingvergunning | -50 | -80 | |
- | Bijdrage vanuit de reserve grondexploitatie | 0 | 28 | ||
- | Bijdrage vanuit de reserve kunstwerk A1 | 0 | 50 | ||
- | Bijdrage vanuit de reserve wegen | 0 | 95 | ||
- | Bidjrage vanuit de reserve dorpsvisies | 0 | 14 | ||
- | Bijdrage vanuit de reserve riolering | 0 | 52 | ||
- | Bijdrage vanuit de reserve reiniging | 0 | 43 | ||
- | Bijdrage vanuit de reserve akoestische aanpassing Gronausestraat | 0 | 50 | ||
- | Afrekening BWS | 0 | 122 | ||
B&D | - | Bestemmingsreserve bijdrage van conjunctuurfonds | 70 | 74 | |
- | Bijdrage vanuit de reserve Kaders 2012 | 0 | 78 | ||
ALG | - | Gemeentefonds Nationaal Uitvoeringsplan | 40 | 40 | |
- | Gemeentefonds Transitiekosten nieuwe wmo | 60 | 148 | ||
- | Gemeentefonds Invoeringskosten Jeugdzorg | 13 | 65 | ||
- | Herziening begroting Topcraft bijdrage algemene risicoreserve | 0 | 368 | ||
- | Bijdrage Prorail jaren 2011-2013 biijdrage van algemene risicoreserve | 0 | 64 | ||
- | Bijdrage algemene risico reserve resultaat BERAP | 0 | 593 | ||
- | pensioen vm. Wethouders | 0 | 57 | ||
totaal incidentele baten | 133 | 3.099 | |||
Saldo incidentele lasten/baten | -1.176 | -181 | |||
nadeel | nadeel |
Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de van toepassing zijnde regelgeving.
Het weergegeven toepasselijke WNT-maximum per persoon of functie is berekend naar rato van de omvang (en voor topfunctionarissen tevens de duur) van het dienstverband, waarbij voor de berekening de omvang van het dienstverband nooit groter kan zijn dan 1,0 fte.
Bedragen | J. van Dam Gemeentesecretaris |
B. Pikula Griffier |
Dienstverband in 2014 | 1/1/14 - 31/12/14 | 1/1/14 - 31/12/14 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Bezoldiging | ||
Beloning | € 93.338 | € 77.366 |
Gratificatie | € 5.060 | |
Belastbare onkostenvergoedingen | € 328 | € 337 |
Werkgeversdeel van voorzieningen tbv beloningen betaalbaar op termijn | € 15.776 | € 12.816 |
Totaal bezoldiging 2014 | € 114.502 | € 90.519 |
Toepasselijk WNT-maximum bezoldiging | 230.474 | 230.474 |
Motivering van overschrijding: | n.v.t. | n.v.t. |
Uitkeringen in 2014 wegens beëindiging dienstverband | - | - |
Totaal toegekende uitkeringen wegens beëindiging dienstverband | - | - |
Toepasselijk WNT-maximum ontslaguitkering | 75.000 | 75.000 |
Voorgaande functie | ||
Motivering van overschrijding: zie | n.v.t. | n.v.t. |
Gegevens 2013 | ||
Functie(s) in 2013 | Gemeentesecretaris | Griffier |
Duur dienstverband in 2013 | 1/1/13 - 31/12/13 | 1/1/13 - 31/12/13 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Bezoldiging | ||
Beloning | € 92.805 | € 75.065 |
Belastbare onkostenvergoedingen | € 1.211 | € 1.756 |
Werkgeversdeel van voorzieningen tbv beloningen betaalbaar op termijn | € 16.844 | € 12.884 |
Totaal bezoldiging 2013 | € 110.860 | € 89.705 |
Vrijstelling interimmers, niet zijnde topfunctionarissen.
Ten aanzien van interim-functionarissen die geen topfunctie vervullen heeft de gemeente Losser gebruik gemaakt van de mogelijkheid die paragraaf 6 lid 2 van de Beleidsregels toepassing WNT biedt inzake de volledige openbaarmaking van deze interim niet topfunctionarissen. Op basis van de Beleidsregels toepassing WNT kán en hoeft de gemeente niet volledig te voldoen aan de verplichting voor openbaarmaking van deze interim niet-topfunctionarissen zoals voorgeschreven in artikel 4.2 lid 2c van de WNT.
Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen die in 2014 een bezoldiging boven het toepasselijke WNT-maximum hebben ontvangen, of waarvoor in eerdere jaren een vermelding op grond van de WOPT of de WNT heeft plaatsgevonden of had moeten plaatsvinden. Er zijn in 2014 geen ontslaguitkeringen aan overige functionarissen betaald die op grond van de WNT dienen te worden gerapporteerd.