Op de volgende pagina's volgt een beleidsverantwoording op programmaniveau, met de budgettaire effecten. Daarnaast is de begrotingswijziging op programmaniveau toegevoegd. In de verantwoording zullen in elk geval de wijzigingen van lasten en baten groter dan € 10.000 worden toegelicht, in lijn met artikel 6 van de Financiële verordening.
Ontwikkelingen:
Woningbouwprogrammering
Naar aanleiding van de eerste verkenning is in de programmabegroting 2015 een overcapaciteit aan woningbouwplannen genoemd van circa 300 kavels. Zowel publieke als private plannen. Het college heeft vervolgens een separate bijeenkomst georganiseerd met de gemeenteraad over de materie. Het adviesbureau RIGO (betrokken bij de totstandkoming van de regionale woonvisie) gaf in deze bijeenkomst aan dat het te schrappen aantal van 150 woningen ook verdedigbaar is, door andere uitgangspunten te hanteren. Wellicht dat een bandbreedte van 150 tot 300 meer recht zou kunnen doen aan de mate van potentiële overcapaciteit. Na kennisneming van voornoemde feiten is het college tot de conclusie gekomen dat de afweging van te schrappen plancapaciteit moet geschieden op basis van een bijgestelde en adequate woonvisie. Der halve zijn er geen concrete keuzes gemaakt over het aantal en welke plannen te schrappen. Gelet op de potentiele impact van het terugbrengen van de plancapaciteit is het van belang dat er geen discussie is over de uitgangspunten. Het voornemen is daarom om het onderzoek voort te zetten op basis van de meest actuele cijfers. Hiertoe dient eerst de regionale woonvisie vastgesteld te worden, waarna de vertaling naar de lokale woonvisie voor de gemeente Losser kan plaatsvinden. Op 9 december 2014 is de regionale woonvisie vastgesteld. Opdracht is verleend aan bureau Atrivé voor het bijstellen van de lokale woonvisie. Op basis van de aantallen en kwalitatieve criteria genoemd in de lokale woonvisie wordt het onderzoek dus voortgezet. Nieuwe inzichten, mede gebaseerd op ‘de ladder voor duurzame verstedelijking’, zullen eveneens worden betrokken bij het vervolg van dit onderzoek. Hierover zijn de provincie en de Twentse gemeenten nog in overleg. De provincie geeft overigens pas instemming met de lokale woonvisie als in heel Twente overeenstemming is over de aantallen. Weliswaar koersen we op eind dit jaar voor overeenstemming, waarbij de financiële vertaling bij de jaarrekening kan plaatsvinden. Alleen zijn we dus wel afhankelijk van onze buurgemeenten, voordat we definitieve besluiten kunnen nemen.
Actualisatie Cascokaart (in het kader van Landschapsbeheer) vindt niet in 2015 plaats maar in 2016. In eerste instantie had provincie de lead bij de actualisatie, maar heeft daarvan afgezien, omdat een aantal gemeenten heeft aangegeven dit zelf te willen doen. Uit een oogpunt van kostenbesparing zal met de NOT-gemeenten worden overlegd in hoeverre de actualisatie gezamenlijk kan worden opgepakt. Voor 2016 dient voor de actualisatie van de Cascokaart rekening te worden gehouden met ca. € 10.000,- aan kosten.
Een duurzame, schone en veilige openbare ruimte
Onder de doelstelling: “We streven naar een duurzame, schone en veilige openbare ruimte welke mede drager is in het bereiken van de strategische doelen van de gemeente” is het MIP (integraal meerjaren investerings- en onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte) genoemd als instrument om beschikbare middelen vanuit verschillende ‘bronnen’ doelmatig in te kunnen zetten. Dit voor het veilig houden van wegen en het uitvoeren integrale herinrichtingsprojecten, al dan niet in combinatie met (andere) ruimtelijke ontwikkelingen. Projecten waarop de nadruk ligt in 2015 zijn benoemd.
Er zijn twee afwijkingen ten opzichte van de benoemde speerpunten:
Het groot onderhoud aan en de herinrichting van de delen van de Gronausestraat is in fasen opgenomen in het MIP. Zoals op 3 november 2014, tijdens een toelichting op het MIP in de commissie Ruimte al als voorbeeld is aangegeven, is de inrichting van de Gronausestraat (met name het deel P. Schaafsplein tot Oranjestraat) sterk verweven met de centrumvisie Losser. Zoals bekend wordt er momenteel gewerkt aan een actualisatie van de centrumvisie (verbeterpunten en aandachtsgebieden) als onderdeel van het zogenaamde Parapluplan. De herinrichting van de Gronausestraat biedt kansen om daadwerkelijk te komen tot realisatie van een aantal verbeterpunten uit de centrumvisie. Om deze reden is de start van het ontwerpproces van de Gronausestraat iets uitgesteld om afstemming op de voortgang van het parapluplan te kunnen bewerkstelligen. De sessies die gehouden zijn naar aanleiding van de ontwikkeling van de Aloysiuslocatie hangen hiermee eveneens samen. Deze ontwikkelingen betekenen voor de Gronausestraat dat het ontwerpproces wel in 2015 kan worden uitgevoerd, maar de daadwerkelijke uitvoering zal doorschuiven naar 2016.
In het wijkvernieuwingsproject Irisstraat-Leliestraat, dat gemeente en Domijn gezamenlijk oppakken, zijn in de eerste helft van 2015 grote stappen gezet. Het bestemmingsplan is in procedure gebracht en er zijn afspraken gemaakt met Domijn over een kostenverdeling van investeringen in de openbare ruimte. Deze afspraken worden verwerkt in het MIP. Met deze stappen wordt een gefaseerde uitvoering van dit project in de komende jaren mogelijk gemaakt.
Bedrijfsplan servicebedrijf ‘Losser’
Op 9 juni 2015 heeft het college ingestemd met de keuze tot het oprichten en inrichten van het servicebedrijf ‘Losser’ per 1 januari 2016. De opzet van een servicebedrijf gaat uit van het samenbrengen van de medewerkers van de stichting WIL (sw-medewerkers, gedetacheerd en ‘groen’), uitkeringsgerechtigden vallend onder de participatiewet en de gemeentelijke ambtenaren werkend in de buitendienst. Er zal eerst een bedrijfsplan worden opgesteld. Losser komt mogelijk in aanmerking voor een subsidie van ca € 55.000,--. Deze mogelijkheid wordt onderzocht. Het ministerie van SZW heeft een bedrag van €30 miljoen beschikbaar gesteld om de herstructurering van de SW sector te ondersteunen. De investeringen die voortvloeien uit het bedrijfsplan zullen na verrekening met de opbrengsten van het servicebedrijf en mogelijk te onvangen subidie ten laste worden gebracht van de exploitatie van de buitendienst en de stichting WiL. Mogelijk leidt dit voor het jaar 2015 tot een negatief jaarresultaat.
Voor het overige zijn er geen afwijkingen.
Overige afvalverwijdering – kosten papierinzameling
In 2015 wordt een nadeel verwacht van € 15.000. Dit heeft te maken met de extra uitbetaling over 2014 die we dit jaar weer hebben gedaan aan de papierinzamelaars. De inkomsten hiervoor zijn in 2014 binnengekomen en het budget is op 31 december 2014 afgesloten. De extra vergoeding, ongeveer € 15.000 voor 2014, is uit het budget van 2015 betaald. In de toekomst zal in voorkomende gevallen hiervoor aan het eind van het jaar een verplichting worden opgenomen.
Voor 2015 heeft dit geen budgettaire gevolgen omdat de extra lasten aan de voorziening Afval worden onttrokken.
Financiële situatie
Natuur & Ruimte | Prim Begr 2015 | Begr 3D's | Autonoom Mutaties | Mutaties Berap | Stand na Berap |
Saldo Lasten & Baten | 6.018 | 0 | 108 | 0 | 6.125 |
Resultaat voor bestemming | 6.018 | 0 | 108 | 0 | 6.125 |
Storting reserves | 166 | 0 | 0 | 0 | 166 |
Onttrekking reserves | -268 | 0 | 0 | 0 | -268 |
Mutaties reserves | -102 | 0 | 0 | 0 | -102 |
Resutaat na bestemming | 5.916 | 0 | 0 | 0 | 6.024 |
Investeringen
Krediet digitaal handhaven
In 2015 is al benodigde randapparatuur aangeschaft voor digitaal handhaven. Echter, in verband met de overgang naar een nieuw automatiseringspakket (in relatie tot de RUD) zullen ook pas dan de benodigde licenties worden aangeschaft. De digitale handhavingsmodule zal namelijk aan dit pakket moeten worden gekoppeld. Krediet zal dit jaar nog niet worden afgemeld.
Ontwikkelingen
Maatwerkvoorzieningen WMO
Op dit moment is er nog onduidelijkheid over de inkomsten en uitgaven in 2015 van de nieuwe producten in zowel de Wmo 2015 als de Jeugdwet. We hebben slechts beperkt zicht op de uitgaven door een gebrek aan sturingsinformatie: geconstateerd wordt dat de facturatie pas mondjesmaat op gang komt en het overzicht van de indicaties die mensen hebben, nog niet volledig is. Nog wekelijks krijgen wij meldingen van aanbieders van bestaande jeugdcliënten waarvan de zorg door de gemeenten moet worden verzocht en betaald. Dit is overigens een landelijk spelend probleem. In 'Samen14'-verband trekken we op dit onderwerp samen op door hier vanuit Samen14 aandacht bij de minister voor te vragen.
Om op een zo kort mogelijke termijn een zo goed mogelijk zicht op de in- en uitgaven te krijgen, op basis van de cliënten waarvan de gegevens wel bij ons bekend zijn, is de afgelopen maanden gewerkt aan het inrichten van het sturingsprogramma Top. In dit systeem is inmiddels het merendeel van de cliënten en hun zorgplannen ingevoerd en zijn al veel zorgtoewijzingen gedaan. De facturering wordt op korte termijn via Top gestart. We verwachten in september een eerste beeld te hebben van de financiële stand van zaken. Uiteraard wordt uw raad hierover op dat moment geïnformeerd.
Naast het administratieve proces zijn we sinds januari gestart met herindiceren, om mensen nog beter op maat en zoveel mogelijk in hun eigen woonomgeving zorg aan te bieden. We merken dat dit veelal leidt tot gelijkblijvende of lagere indicaties. Het financiële effect van deze herindicering verwachten we in september in beeld te krijgen.
Zwembad
Diverse personele omstandigheden zorgen voor een overschrijding op inhuur van, naar verwachting: € 50.000.
Financiële situatie
Welzijn & Zorg | Prim Begr 2015 | Begr 3D's | Autonome mutaties | Mutaties berap | Stand na berap |
Saldo Lasten & Baten | 18.092 | 0 | -1 | 140 | 18.231 |
Resultaat voor bestemming | 18.092 | 0 | -1 | 140 | 18.231 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | -75 | 0 | 0 | 0 | -75 |
Mutaties reserves | -75 | 0 | 0 | 0 | -75 |
Resutaat na bestemming | 18.017 | 0 | -1 | 140 | 18.156 |
Investeringen
Geen bijzonderheden
Ontwikkelingen
Bijstandsverlening
In Losser is het aantal uitkeringen (WWB en IOAW/IOAZ) per saldo gestegen van 339 (eind januari 2015) tot 359 (eind mei 2015). Dit is het saldo van instroom en uitstroom. Daarnaast is een aantal aanvragen nog in behandeling en is een aantal beëindigingsonderzoeken onderhanden. Zowel de geraamde rijksbijdrage als de hogere kosten zijn op basis hiervan bijgesteld. Per saldo is het nadeel € 200.000.
Er is gestart met acties om het bijstandsvolume terug te dringen. Op basis van de bestandsanalyse zijn 85 personen uitgenodigd voor een “speeddate” met werkgevers en trajectconsulenten van de gemeente. Er zijn diverse vervolgtrajecten vanuit de speeddate gestart, waaronder een sollicitatietraining voor 30 personen.
Aanvullende uitkering 2014
Over 2014 hebben we een tekort op het inkomensdeel van de WWB/IOAW/IOAZ dat de 10% eigen risico te boven komt. Wij gaan er vanuit dat € 300.000, - in aanmerking komt voor een aanvraag Incidentele Aanvullende Uitkering (IAU). Deze aanvraag gaan wij binnenkort bij het rijk doen. Hier is in financiële zin nog geen rekening mee gehouden.
Sociale werkvoorziening
Beleidsmatig zijn er geen afwijkingen te melden: per 1 januari 2015 zijn, conform planning, alle WSW-werknemers van de gemeente Losser ondergebracht bij de Stichting Werken in Losser en de aanbesteding van beschut binnen-doelgroep is geëffectueerd (bij Larcom). Ten behoeve van een adequate bedrijfsvoering zijn in de eerste maanden van 2015 alle (financieel) administratieve processen bij Larcom ondergebracht. Op dit moment vindt er een discussie met Larcom plaats over de afbakening van de werkzaamheden.
Financiële situatie
Economie & Werk | Prim Begr 2015 | Begr 3D's | Autonome mutaties | Mutaties berap | Stand na berap |
Saldo Lasten & Baten | 4.164 | 4.455 | -20 | 575 | 9.174 |
Resultaat voor bestemming | 4.164 | 4.455 | -20 | 575 | 9.174 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | -39 | 0 | 0 | 0 | -39 |
Mutaties reserves | -39 | 0 | 0 | 0 | -39 |
Resultaat na bestemming | 4.125 | 4.455 | -20 | 575 | 9.135 |
Investeringen
Geen bijzonderheden
Ontwikkelingen
Waarborgen tevredenheid dienstverlening
Met ingang van 1 oktober 2014 zijn we gestart met een pilot aangepaste openingstijden bij de Publieksbalie. Dit wordt eind juni 2015 geëvalueerd. Om een goed beeld te krijgen van de effecten is het noodzakelijk om eerst alle seizoenen meegemaakt te hebben. In juni wordt ook gestart met een nieuwe manier van klantonderzoek (niet 1 x per jaar, maar continue). Dit geeft ook input in de beleving van de aangepaste openingstijden.
Financiële situatie
Bestuur & Dienstverlening | Prim Begr 2015 | Begr 3D's | Autonome mutaties | Mutaties berap | Stand na berap |
Saldo Lasten & Baten | -29.002 | -4.455 | -34 | -693 | -34.183 |
Onvoorzien | 10 | 0 | 0 | 0 | 10 |
Resultaat voor bestemming | -28.992 | -4.455 | -34 | -693 | -34.173 |
Storting reserves | 977 | 0 | 0 | 0 | 977 |
Onttrekking reserves | -44 | 0 | -53 | 0 | -97 |
Mutaties reserves | 934 | 0 | -53 | 0 | 881 |
Resultaat na bestemming | -28.058 | -4.455 | -87 | -693 | -33.292 |
Investeringen
Geen bijzonderheden