|
Hieronder wordt per product een toelichting gegeven op de afwijkingen tussen de begrote en gerealiseerde baten en lasten. De toelichting wordt gegeven op hoofdlijnen en is daarom niet (altijd) terug te lijden nar de exacte bedragen in de tabellen.
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen die hierboven worden gepresenteerd zijn:
|
Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden (in tegenstelling tot de specifieke dekkingsmiddelen).
Gemeenten mogen zelf bepalen hoe zij de algemene dekkingsmiddelen in de begroting opnemen. Het overzicht moet in ieder geval de volgende onderdelen bevatten:
Het grootste verschil ten opzichte van de begroting is ontstaan door de verkoop van aandelen Vitens die, na aftrek van de boekwaarde € 2,2 miljoen heeft opgeleverd. Daarnaast zijn over 2015 en 2016 aanvullende uitkeringen uit het gemeentefonds ontvangen en is op de andere algemene dekkingsmiddelen een hogere opbrengst gerealiseerd dan verwacht.
Bedragen * € 1.000
Hieronder worden per product de afwijkingen toegelicht.
|
Toelichting
Het budget dat onder andere beschikbaar is voor projecten in het kader van Leader Noordoost Twente was dit jaar ten dele nodig. Er zijn onder ander kosten gemaakt voor de cofinanciering van de (ver)nieuwbouw van stichting MAN.
Daarnaast zou het project 'Majeure projecten Smokkelen in Overdinkel' ook vanuit dit product bekostigd worden. Dit project gaat pas in 2018 'lopen'. In 2017 zijn nog geen kosten. Daarom wordt een voorstel gedaan het overgebleven budget van € 50.000 beschikbaar te houden en over te hevelen naar een reserve.
Tot slot kon het beschikbare bedrag in de reserve 'vitalisering landelijk gebied' vrij vallen omdat er in de begroting voldoende ruimte is ter dekking van de kosten verbonden aan het Leader project.
|
Toelichting
De in de begroting opgenomen taakstelling voor gemeentelijke gebouwen ad € 45.000 is niet gerealiseerd. Daarnaast is, in lijn met de BBV, geen rente toegevoegd aan de reserve Investeringsbijdrage (voordeel € 21.000). Per saldo een nadeel van € 24.000.
Vanuit de verstrekte SVN leningen is € 13.000 aan rente ontvangen, ruimschoots € 12.000 meer dan geraamd. Daar tegenover staat dat de begrote opbrengst voor verkoop groenstroken niet haalbaar is gebleken en € 15.000 lager uit valt.
|
Toelichting
Evenals voorgaande jaren wijken de gerealiseerde baten en lasten aanmerkelijk af van de begroting. In de paragraaf Grondbeleid worden de afwijkingen per complex toegelicht.
Vanaf 1-1-2017 is het verplicht om voor grondexploitaties tussentijdse winstneming te doen op basis van de Percentage Of Completion (POC) systematiek. Hierbij wordt bekeken welk deel van de lasten en baten voor de betreffende grondexploitatie bij het opmaken van de jaarrekening is gerealiseerd. Dit heeft er toe geleid dat voor de Saller en de Lutte een winst wordt genomen van respectievelijk € 2.267.000 en € 333.000. Op basis van de in de nota Grondbeleid gehanteerde verdeling, worden deze bedragen ieder voor de helft toegevoegd aan de reserve Grondexploitaties (tot een maximum van € 1 miljoen) en de Algemene risicoreserve.
De Saller
In het kader van het woonrijp maken van fase 2B is in 2017 een deel van de bijbehorende woonrijp werkzaamheden verricht. Daarnaast zijn extra bouwrijp werkzaamheden uitgevoerd vanwege een gedeeltelijke herverkaveling. Dit wordt gecompenseerd door een meevaller in de kostenraming voor groen en speelvoorziening. In 2017 zijn zeven kavels en vier groenstroken geleverd, welke in 2016 verkocht zijn. Formeel worden deze kavels toegerekend aan het boekjaar 2017. Daarnaast is nog een kavel verkocht maar nog niet geleverd. Hiermee verloopt de particuliere kavelverkoop conform prognose. Onze contractpartner heeft de tweede tranche van fase 2B afgenomen: in totaal twintig kavels. Hiermee verloopt ook de projectmatige verkoop conform prognose. Ondanks dat de aanvullende afspraken over fase 2B op korte termijn geformaliseerd dienen te worden, zijn de eerste twee van in totaal vier tranches al conform afgerekend.
Lutte Zuid
Met name de gewijzigde toerekening van overhead, algemene kosten en uren leidt tot een nadeel. Van de vier beschikbare kavels zijn er drie geleverd, welke in 2016 al verkocht zijn, danwel in optie zijn uitgegeven. Formeel worden deze toegerekend aan het boekjaar 2017. Zodoende resteert nog één kavel. Om die reden wordt de grondexploitatie in 2018 afgesloten. Omdat de boekwaarde negatief is, heeft vertraging geen negatief effect op het resultaat.
Luttermolenveld
In 2017 zijn zeven kavels notarieel geleverd, waarvan het merendeel in 2016 al is verkocht of in optie uitgegeven. Formeel worden deze kavelopbrengsten toegerekend aan het boekjaar 2017. Verder zijn twee kavels verkocht, die in 2018 worden geleverd. Tenslotte zijn tien kavelopties uitgegeven. Hiermee verloopt de kavelverkoop boven verwachting.
De boekwaarde is opgelopen door rente-, begeleidings- en beheerskosten, anderzijds is de boekwaarde afgenomen door de gerealiseerde grondopbrengsten. Ultimo 2017 bedraagt de boekwaarde € 627.000. Na herziening van de grondexploitatie is het geraamde eindresultaat eind 2019 € 52.000 positief. Omgerekend naar peildatum 1-1-2018 bedraagt het resultaat € 50.000 positief. Enerzijds leidt de gewijzigde toerekening van overhead, algemene kosten en uren tot een verslechtering van het resultaat, anderzijds wordt dit gereduceerd door de verkorting van de looptijd met twee jaar.
Geurmeij
Na verwerking van de bouwrijp werkzaamheden, plankosten, rente, beheerskosten en grondopbrengsten is de boekwaarde eind 2017 toegenomen tot € 2.247.000 positief. Na herziening van de grondexploitatie bedraagt het eindresultaat ultimo 2026 € 487.000 positief. Omgerekend naar peildatum 2018 is het resultaat € 395.000 positief.
’t Zijland
Al met al is de boekwaarde toegenomen, aangezien de bouw- en woonrijpkosten samen met de plankosten en beheerskosten hoger waren dan de renteopbrengsten in 2017. Ultimo 2017 bedraagt de boekwaarde € 1.687.000 negatief. Na herziening bedraagt het geraamde eindresultaat eind 2020 € 110.000 positief. Omgerekend naar peildatum 1-1-2018 is sprake van een positief resultaat van € 103.000.
|
Toelichting
De onderschrijding op de lasten komt door lagere lasten voor externe inhuur, voor de voormalige provincietaken in het kader van de milieu-inrichtingen. Daarnaast waren de kosten voor de RUD lager omdat, net als vorig jaar, nog geen kosten gemaakt zijn voor de aanschaf van software (Squit). De beschikbare € 20.000 wordt toegevoegd aan het vorig jaar gereserveerde bedrag ter dekking van de totale verwachte kosten. Er waren daarnaast ook hogere kosten in het kader van het verbeterplan, deze worden echter, conform besluitvorming in de bestuursrapportage, gedekt uit de reserve vervolgprocedures VVH.
De rest van deze reserve kan vrijvallen (ongeveer € 23.000) wat ook van invloed is op het totale saldo.
Tot slot worden de hogere baten verklaard door de detachering van enkele medewerkers in het kader van de RUD voor zowel handhaving als vergunningverlening. Hiertegenover staan de reguliere salariskosten, die op een ander product verantwoord worden.
|
Toelichting
Als gevolg van vermindering van het aantal aanvragen, zijn er minder kosten en opbrengsten in het kader van Planschade verzoeken. Dit veroorzaakt aan zowel de lasten als aan de baten kant een afwijking van ruim € 30.000. Hetzelfde geldt voor de lasten en baten van de partiële herzieningen van bestemmingsplannen (particuliere verzoeken), wat zorgt voor een afwijking van zowel de baten als lasten van € 10.000.
In 2017 is een begin gemaakt met de actualisatie van de ontwerp-structuurvisie 2012. Dit is een tweejarig project waardoor sprake is van een onderbesteding van € 10.000 aan de lastenkant. Via een bestemming wordt voorgesteld dit budget over te hevelen naar 2018 ter dekking van de resterende kosten.
Daarnaast zijn enkele geplande kosten niet gemaakt in 2017, waardoor ook geen onttrekking uit de reserve nodig was. Dit leidt bij zowel de lasten als bij de onttrekkingen tot een afwijking van € 75.000. Hier tegenover staat een vrijval van de reserve Grondexploitatie (€ 450.000), als gevolg van het overschrijden van de voor deze reserve ingestelde bovengrens. Ook is sprake van een vrijval van € 500.000 van de reserve Afboeking grond die is ontstaan uit een verlaagde risico inschatting voor het eventueel niet kunnen voldoen aan de woningbouwcontingentering.
Tot slot zijn ten behoeve van een aantal gemeentelijke herontwikkelingslocaties, waaronder het Topcraft terrein, extra planeconomische kosten gemaakt op het gebied van Ruimtelijke Ordening (ongeveer € 7.000).
Doordat voor het Parapluplan Losser de besluitvorming is uitgesteld, vanwege de eis van CML tot een extra parkeeronderzoek, kon de raad pas op 19 december 2017 besluiten en wordt het uitvoeringsprogramma vanaf januari 2018 gestart. Daarom wordt voorgesteld het niet gebruikte budget (€ 75.000) over te hevelen naar 2018.
|
Toelichting
De extra lasten zijn veroorzaakt door de kosten voor de Omgevingswet (in totaal ongeveer € 83.000). Hiertegenover staat dat geen dotatie is gedaan aan de reserve voor eenzelfde bedrag. Er waren daarnaast minder hoge lasten voor de advisering van de Welstandscommissie; overigens staan hier ook lagere baten tegenover.
De hogere baten worden met name veroorzaakt door hogere leges voor bouwvergunningen (ongeveer € 90.000).
Tot slot kon het bedrag aanwezig in de reserve voor de akoestische aanpassing van de Gronausestraat vrijvallen, omdat het niet langer nodig is dit bedrag in de reserve beschikbaar te houden.
|
Toelichting
Het budget voor verkeersveiligheid Glane (€ 30.000) en studiekosten is slechts gedeeltelijk gebruikt; hierdoor is een besparing van respectievelijk € 5.000 en € 12.000 ontstaan. Daar staat tegenover dat de provinciale subsidie slechts € 17.000 is geweest, waar was gerekend op € 31.000. Door de lagere uitgaven voor verkeersveiligheid hoefde ook € 5.000 minder uit de reserve te worden onttrokken. Per saldo zijn de afwijkingen op dit product zeer beperkt.
|
Toelichting
Een deel van het product Afval wordt betrokken bij de bepaling van de tarieven en de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing. Het andere deel dat wordt daar niet in meegenomen. Voor het deel dat wel onderdeel uitmaakt van de tariefbepaling is het resultaat als volgt weer te geven:
Resultaat afval | Begroting | Realisatie | Verschil |
Lasten | 1.990 | 1.772 | 218 |
Baten | 2.120 | 2.287 | 167 |
subtotaal | 130 | 515 | 385 |
Verrekening met voorziening | |||
- lasten | 0 | 114 | -114 |
- baten | 315 | 0 | -315 |
saldo product afval t.b.v. heffing | 445 | 401 | -44 |
Kwijtschelding (armoedebeleid) | -83 | -84 | -1 |
Te verrekenen BTW | -362 | -317 | 45 |
Totaal | 0 | 0 | 0 |
Het voordeel ten opzichte van de begroting is vooral ontstaan door:
Na de accountantscontrole is er nog aanvullend € 150.000 aan kosten in 2017 verwerkt (verwerkingskosten ad € 17.000, invoeringskosten Diftar (€ 100.000) en kosten containers ad € 32.000) die is verrekend met de voorziening Reiniging.
Per saldo heeft dit resultaat er toe geleid dat er een bijdrage uit de voorziening Reiniging nodig was van € 36.000 (€ 114.000 - € 150.000) om de afvalstoffenheffing kostendekkend te maken.
Naast het saldo afval dat onderdeel is van de afvalstoffenheffing, maakt de plaagdierbestrijding ook onderdeel uit van het product Afval:
Totaal afval | Begroting | Realisatie | Verschil |
Saldo product Afval t.b.v. heffing | |||
- lasten | 1.990 | 1.886 | 104 |
- baten | 2.435 | 2.287 | -148 |
445 | 401 | -44 | |
Plaagdierbestrijding | |||
- lasten | 15 | 5 | 10 |
- baten | 2 | 0 | -2 |
Totaal product Afval | 432 | 396 | -36 |
Het voordeel op Plaagdierbestrijding is ontstaan doordat slechts beperkt onderhoud nodig is geweest.
|
Toelichting
Voor het groenonderhoud is € 18.000 meer aan kosten gemaakt dan begroot; er zijn geen kosten bij derden in rekening gebracht, zodat de begrote opbrengst van € 11.000 niet is gerealiseerd.
|
Toelichting
Resultaat Riolering | Begroting | Realisatie | Verschil |
Lasten | 1.975 | 1.969 | 6 |
Baten | 2.624 | 2.612 | -12 |
batig saldo | 649 | 643 | -6 |
Bijdrage uit reserve (baten) | 114 | 114 | 0 |
subtotaal incl. reservemutatie | 763 | 757 | -6 |
Storting in voorziening (lasten) | -321 | -404 | -83 |
saldo product riolering t.b.v. heffing | 442 | 353 | -89 |
Straatreiniging (75%) | -149 | -137 | 12 |
Te verrekenen BTW | -178 | -216 | -38 |
subtotaal | 115 | 0 | -115 |
Saldo Riolering niet verrekend met voorziening | -115 | 0 | 115 |
Totaal | 0 | 0 | 0 |
Naast het saldo Riolering dat onderdeel is van de rioolheffing maken de kosten voor brandkranen en watergangen ook onderdeel uit van het product Riolering:
Resultaat Riolering | Begroting | Realisatie | Verschil |
Saldo product Riolering t.b.v. heffing | |||
- lasten | 2.296 | 2.373 | -77 |
- baten | 2.738 | 2.726 | -12 |
442 | 353 | -89 | |
Brandkranen (lasten) | 34 | 20 | 14 |
Watergangen | |||
- lasten | 15 | 8 | 7 |
- baten | 1 | 1 | 0 |
Totaal lasten | 2.345 | 2.401 | -56 |
Totaal baten | 2.739 | 2.727 | -12 |
Totaal product Riolering | 394 | 326 | -68 |
Het nadeel voor riolering ten opzichte van de begroting is vooral ontstaan door:
Na vaststelling van de primaire begroting is een bijdrage uit de reserves verwerkt (€ 114.000) die niet meer kon worden verwerkt in de berekening van de rioolheffing 2017; hierdoor is op begrotingsbasis een voordelig saldo ontstaan.
Per saldo heeft dit resultaat er toe geleid dat de bijdrage aan de voorziening Riolering € 32.000 lager is geweest dan waarvan in de begroting is uitgegaan (€ 321.000 + € 115.000 - € 404.000).
|
Toelichting
Van het beschikbare onderhoudsbudget ad € 1.226.500 is slechts € 936.900 besteed; conform de gebruikelijke systematiek wordt het restant ad € 289.600 beschikbaar gehouden en gestort in de reserve wegen.
Hierdoor resteert een nadelig saldo van € 11.400 dat als volgt is te verklaren (- = nadeel):
omschrijving | lasten | baten | stortingen | totaal |
onderhoud | 289.600 | -289.600 | 0 | |
inhuur derden | -81.600 | -81.600 | ||
rentelasten | 38.400 | 38.400 | ||
energie | 16.300 | 16.300 | ||
schade straatverlichting en verkeersinstallaties | -8.300 | -8.300 | ||
bijdrage degeneratiekosten en leges instemmingsbesluit | 10.500 | 10.500 | ||
bijdrage centrumplan Overdinkel | 73.900 | -73.900 | 0 | |
terugbetaling subsidie kwaliteitsimpuls de Lutte | -58.900 | -58.900 | ||
subsidie herinrichting Lutterstraat | 65.600 | 65.600 | ||
overige verschillen | -1.700 | 1.200 | 500 | |
Totaal | 252.700 | 92.300 | -363.500 | -11.400 |
De bijdrage Centrumplan Overdinkel wordt na gereedmelding van de investering gebruikt ter gedeeltelijke dekking van de jaarlijkse afschrijving.
Bedragen * € 1.000
Hieronder wordt per product de afwijkingen toegelicht.
|
Toelichting
Er zijn minder uitgaven geweest in het kader van het project 'Gezond in de stad'. Voorgesteld wordt om deze gelden (circa € 63.000) toe te voegen aan de bestaande reserve 'Gezond in de stad'.
Daarnaast zijn de kosten op diverse andere onderdelen iets lager uitgevallen, zoals: begraafplaatsen (€ 7.000) en het uniforme deel van de Jeugdgezondheidszorg (€ 30.000).
|
Toelichting
De in de begroting opgenomen post voor opbrengsten profijtbeginsel voor evenementen ad € 19.500 is niet gerealiseerd. De bedoeling van deze begrote opbrengst is dat de kosten en opbrengsten van evenementen meer de verantwoordelijkheid zijn van marktpartijen. Bij de Kadernota 2018 is aangegeven dat zal worden bekeken of de bate in de toekomst wel kan worden gerealiseerd.
Daarnaast zijn energiekosten betaald, waarmee in de begroting geen rekening is gehouden. Per saldo levert dit voor de kermis, ten opzichte van de begroting, een nadeel op.
|
Toelichting
WMO oud
In 2017 is per saldo een kleiner beroep gedaan op de oude Wmo taken (woonvoorzieningen, rolstoelen en vervoersvoorzieningen). Naast de kleine aanpassingen zijn enkele grote woning-aanbouwen gerealiseerd, waardoor een tekort van € 7.000 is ontstaan. Ook is een tekort van respectievelijk € 30.000 en € 54.000 ontstaan bij de vervoers- en rolstoelvoorziening. Deze wordt grotendeels verklaard door kostenstijging in verband met de vernieuwde aanbesteding. De regiotaxi laat een voordeel zien van € 108.000. Dit komt doordat per 1 juli 2017 het ov-deel is afgeschaft. Hierdoor maken minder personen gebruik van de regiotaxi.
WMO nieuw
Huishoudelijke ondersteuning: In 2017 is een lichte stijging van het aantal cliënten waarneembaar ten opzichte van 2016. Door de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep zijn de kosten voor de huishoudelijke ondersteuning fors gestegen. Op deze ontwikkeling is geanticipeerd, door de begroting hierop aan te passen. Er is € 30.000 minder inkomsten binnen gekomen aan eigen bijdrages, omdat de parameters landelijk zijn aangepast. Hierdoor betalen cliënten minder eigen bijdrage en een bepaalde groep in het geheel geen bijdrage. Salderend resulteert er op het onderdeel huishoudelijke ondersteuning een positief saldo van € 205.000.
Maatwerkvoorzieningen: Voor de maatwerkvoorziening Maatschappelijke deelname is voor Zorg in natura (zin) en pgb salderend een positief saldo van € 116.000 gerealiseerd. Daarentegen is voor maatwerkvoorziening ondersteuning zelfstandig leven meer inzet geweest, waardoor € 417.000 meer is uitgegeven dan begroot. Dit bedrag is inclusief een inschatting van nog te ontvangen declaraties over 2017.
Voor de ondersteuning zelfstandig leven geldt dat de trajectduur in 2017 is gestegen ten opzichte van 2016. Daarnaast is er een lichte stijging van het aantal unieke cliënten en zijn de kosten per cliënt gestegen. Ook zijn de kosten per traject voor de ondersteuning zelfstandig leven gestegen. In het vierde kwartaal zijn veel toewijzingen van de zorgaanbieders binnengekomen over het gehele jaar 2017, wat het bij de Berap verwachte resultaat, negatief heeft beïnvloed. De verwachte eigen bijdrage is ook op dit onderdeel lager dan begroot.
Vanuit SVB wordt nog een terugbetaling verwacht, aangezien voor de Wmo hogere voorschotten aan de SVB zijn betaald. Voor kortdurend verblijf kan een licht positief saldo van € 5.000 worden gerapporteerd. Er zijn minder kosten geweest voor de Inloop-GGZ dan begroot, wat een voordeel van € 72.000 oplevert. Daarnaast waren ook de kosten voor coördinatie van de mantelzorgondersteuning lager dan verwacht: ad € 33.000.
Salderend sluit het product Wmo-maatwerkvoorzieningen met een klein negatief saldo van € 33.000.
Reserves
Reserve Huishoudelijk toelage: De doelgroep huishoudelijke toelage is uitgebreid, waardoor in 2015 is besloten deze reserve in te stellen, ter dekking van de te verwachten kosten. In de begroting is rekening gehouden dat er voor 2017 € 60.000 uit de reserve wordt onttrokken. Inmiddels is de begroting voor de komende jaren rekening gehouden met de te verwachten kosten, waardoor de reserve niet meer noodzakelijk is en de reserve ad € 139.500 kan vrijvallen ten gunste van de Wmo. Salderend een verschil van afgerond € 80.000.
Reserve Sociaal domein: In het plan 'Van inzicht naar actie' staat integraal werken centraal. Om deze integraliteit te bewerkstelligen was het noodzakelijk de werkprocessen te stroomlijnen door de inzet van een transitiemanager. In de begroting is voor deze functie rekening gehouden met € 24.900. De daadwerkelijke gemaakte kosten voor de Wmo zijn € 23.300. Deze komen ten laste van de reserve Sociaal domein. Salderend leidt dit tot een verschil van afgerond € 2.000.
|
Toelichting
De hogere lasten voor het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB) en de combinatiefunctionaris worden conform eerdere afspraken verrekend met respectievelijk de reserves 'NASB' en 'Impuls brede school'.
|
Toelichting
De verschillen op het product 'Sportaccommodaties' zijn minimaal.
|
Toelichting
Voor de jeugdzorg is sprake van een hogere stijging van de zorguitgaven, dan waar in de Berap van werd uitgegaan. Net als voor de Wmo is rekening gehouden met het feit dat aanbieders nog niet alle kosten over 2017 hebben gedeclareerd. Op basis van de meest actuele informatie is een inschatting gemaakt van de nog te verwachten kosten jeugdzorg, rekening houdend met de meest actuele verzilveringsgraad.
Bovenstaande twee oorzaken hebben geresulteerd in een financiële verslechtering binnen het onderdeel Jeugdzorg van € 900.000. Deze verslechtering heeft vorm gekregen in de periode eind oktober 2017 en eind februari 2018.
Salderend is voor jeugd specialistische hulp (zin en pgb) een tekort van € 1,4 miljoen.
Het onderdeel Jeugdbescherming en reclassering sluit met een positief saldo van € 180.000. Dit is ontstaan door minder gerechtelijke uitspraken.
In 2017 is minder inzet geweest van landelijke transitiearrangementen, door minder doorverwijzingen. Dit kan een effect zijn van een vroegtijdige aanpak door de ambtelijke organisatie. Hierdoor is sprake van een onderschrijding van € 100.000. Daarentegen is meer gebruik gemaakt van pleegzorg dan verwacht. Ondanks de budgetoverschrijding van € 200.000 is dit een positieve ontwikkeling, omdat alternatieven duurder zijn. Daarnaast is het grote voordeel van pleegzorg (ten opzichte van alternatieve interventies of plaatsingen binnen instellingen), dat het kind in een gezinsstructuur terecht komt. Dit verkleint de kans op uithuisplaatsing. Vanuit SVB wordt nog een terugbetaling van € 56.700 verwacht, omdat een hoger voorschot aan de SVB is betaald.
Het budget van € 44.000 voor AMHK & Crisis is niet benut. Deze kosten zijn ondergebracht op diverse jeugdbudgetten.
Samenvattend bedraagt het totale tekort jeugdzorg € 1,4 miljoen.
Reserves
Reserve Sociaal domein: In het plan 'Van inzicht naar actie' staat integraal werken centraal. Om deze integraliteit te bewerkstelligen was het noodzakelijk de werkprocessen te stroomlijnen door de inzet van een transitiemanager. In de begroting is voor jeugd voor deze functie rekening gehouden met € 24.900. De daadwerkelijke gemaakte kosten voor jeugd zijn € 23.300. Deze komen ten laste van de reserve Sociaal domein. Salderend leidt dit tot een verschil van afgerond € 2.000.
|
Toelichting
De overschrijding van het lastenbudget is voor € 18.400 het gevolg van een hogere toerekening van de kosten van inhuur derden.
Er zijn extra inkomsten gegeneerd op het product 'Speeltuinen en speelplaatsen', door de ontvangen subsidie voor het Schoolbuurtplein. Deze subsidie van € 100.000 is doorbetaald aan de Sportraad Overijssel, die de subsidie voor meerdere gemeenten beheert. Dit veroorzaakt aan zowel de lasten- als batenzijde een afwijking van gelijke omvang.
Er is sprake van een onderschrijding van het budget Kulturhus, omdat er conform de begrotingsregels al volledige kapitaallasten (€ 106.000) zijn begroot, die pas gerealiseerd worden in het jaar na gereedmelding van de verbouw. Dit leidt tot een voordeel ten opzichte van de raming.
Doordat de begrote onttrekking uit de Algemene Reserve voor de exploitatie van het Kulturhus niet nodig was, wordt op het product 'Welzijnsaccommodaties' een lager bedrag dan begroot (vanuit de reserve) aan het product toegevoegd.
|
Toelichting
De afwijking op de lasten komt door de herverdeling van diverse subsidies over de diverse producten. Tegenover de overschrijding op dit product staat een even grote onderschrijding op diverse andere producten.
|
Toelichting
Het verschil wordt veroorzaakt doordat in begroting rekening is gehouden met huuropbrengsten peuterspeelzaalaccommodaties, terwijl geen verhuur heeft plaatsgevonden. Hiertegenover stonden lagere lasten.
De onderschrijding van de lasten wordt daarnaast veroorzaakt door het niet volledig besteden van de zogenaamde 'Asscher gelden'. Voorgesteld wordt deze gelden 'mee te nemen' naar volgend jaar; dan wordt aan deze projecten uitvoering gegeven.
|
Toelichting
De afwijkingen zijn nihil.
|
Toelichting
Vanuit het Onderwijs Achterstands Beleid zijn extra inkomsten gegenereerd. Dit moet na beoordeling van de SiSa bijlage gecorrigeerd worden.
|
Toelichting
Door het nog niet gereed zijn van de (ver)nieuwbouw van het Twents Carmel College zijn de rentelasten lager uitgevallen dan begroot. Daarnaast waren er hogere kosten voor het onderhoud, die conform eerdere afspraken worden verrekend met de reserve 'MOP onderwijs'.
Programma Economie & Werk
Bedragen * € 1.000
Hieronder wordt per product de afwijkingen toegelicht.
|
Toelichting
In 2017 is conform besluitvorming van de raad in 2016 extra ingezet op de activering van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Hiertoe zijn eind 2016 twee trajectbegeleiders aangesteld, waarvan de inzet op basis van goede resultaten in 2017 een structureel karakter heeft gekregen. Daarnaast zijn ook voor de begeleiding van personen naar activering extra trajecten ingezet. Hierdoor zijn meer kosten (€ 41.000) gemaakt dan begroot.
Reserves
Reserve Participatie: De reserve is beschikbaar gesteld voor de cliënten die ondersteuning nodig hebben bij een participatie- en/of integratieproject. In 2017 zijn, zoals genoemd, extra trajectbegeleiders aangesteld, Een deel wordt bekostigd uit deze reserve. Vanuit de begroting was met € 40.000 gerekend, maar omdat de inzet hoger was is de gehele reserve ingezet. De reserve Participatie valt met deze boeking ad € 86.000 volledig vrij. Salderend een afwijking van € 46.000.
|
Toelichting
Medio 2017 is het geraamde tekort op de exploitatie van de stichting WiL afgeraamd van € 835.500 naar € 795.500. Dit is het directe gevolg van de hogere rijksbijdrage WSW over 2017. Ook de ontwikkeling van de loonkosten WSW liet vanaf de tweede helft van 2017 een positief effect zien. Dit voornamelijk als gevolg van niet geplande uitstroom. Het jaarresultaat van de stichting WiL is uiteindelijk uitgekomen op € - 468.000. Door het verbeterde jaarresultaat van de stichting WiL is per saldo sprake van een positief saldo van € 327.000. Door vrijval van de voorziening TopCraft ontstaat een voordeel van € 218.000. In totaal ontstaat zodoende op het product Sociale werkvoorziening een voordelig saldo van € 545.000.
|
Toelichting
Op het gebied van schuldhulpverlening is voornamelijk door minder aanvragen voor ondersteuning door de Stadsbank Oost Nederland dan verwacht, een voordeel van € 15.000 ontstaan. Ook de kosten van de vangnetconstructie en kinderopvang, in verband met sociaal medische indicatie, zijn lager dan begroot. Per saldo heeft dit een positief saldo van totaal € 8.000 tot gevolg. Aan bijzondere bijstand zijn meer kosten gemaakt dan begroot, waardoor een tekort resteert van € 46.000. Dit is het effect van een hogere gemiddelde uitkering per verstrekking. Salderend is er een tekort van € 22.000.
In 2017 is aan meer inwoners kwijtschelding verleend dan begroot, waardoor er € 5.700 minder inkomsten is gegenereerd dan verwacht.
Reserves
Algemene Reserve: De raad heeft besloten om de inzet van de armoedecoördinator met een jaar te verlengen. In de jaarrekening 2016 is besloten om € 33.000 te bestemmen voor de dekking van de hieruit voortvloeiende kosten. De daadwerkelijke gemaakte kosten voor het programma Economie en werk zijn € 30.000 en komen ten laste van de Algemene reserve. Per saldo leidt dit tot een verschil van € 3.000.
|
Toelichting
BBZ
De definitieve uitkering BBZ is lager dan waarmee in de begroting rekening werd gehouden. Aan de andere kant zijn de werkelijk verstrekte uitkeringen in 2017 lager dan begroot. Deze ontwikkelingen zorgen samen voor een tekort van € 66.000.
Voor de bijstand aan zelfstandigen (BBZ) zijn minder inkomsten binnengekomen dan begroot. Dit in combinatie met het feit dat meer onderzoeken en adviezen door ondernemers zijn aangevraagd dan verwacht. Hierdoor ontstaat een nadeel van € 30.000. Conform systematiek 2016 zijn de verstrekkingen van de BBZ-leningen door de ROZ te Hengelo verantwoord op de balans. Deze debiteurenstand is 12% lager dan in 2016, waardoor met een lager bedrag aan terugvorderingen wordt rekening gehouden. Dit betekent een nadeel van € 39.420. In totaal is op het onderdeel BBZ sprake van een tekort van € 135.000.
Inkomen
De gebundelde uitkering Participatiewet, IOAW, IOAZ en loonkostensubsidie is definitief vastgesteld op € 5,1 miljoen. In de begroting werd nog uitgegaan van rijksbijdrage conform voorgaande jaren ad € 4,5 miljoen. Op basis hiervan is een voordelig resultaat ontstaan van € 574.000.
Het aantal uitkeringsdossiers P-wet en IOAW/IOAZ is in 2017 lager dan in 2016. Het tekort van de BUIG is dit jaar uitgekomen op € 75.200. Aangezien de netto-lasten slechts 3,6% van het BUIG budget bedragen, zal in tegenstelling tot voorgaande jaren geen vangnetuitkering aangevraagd worden. Dit resultaat is in regionaal verband opvallend, aangezien in de regio sprake is van een stijging van het aantal uitkeringsdossiers. Het positieve resultaat in Losser is te danken aan de samenwerking tussen gemeente en ondernemers. De minimale ondergrens om de vangnet aan te vragen is 5%.
In 2017 was meer inhuur personeel nodig dan voorzien. Dit vanwege de doorontwikkeling van de uitkeringsadministratie en de opvang van ziekte. Om die reden waren de kosten € 31.000 hoger dan begroot.
De verstrekkingen van de leningen worden verantwoord op de balans. In 2017 is sprake van een lager debiteurensaldo, waardoor minder opbrengsten zijn binnengekomen. Dit betekent een nadeel van € 40.700. Voor de individuele inkomenstoeslag heeft de raad besloten om de bedragen inkomenstoeslag in 2017 te verdubbelen. Dit is de verklaring voor het feit dat sprake is van hogere uitgaven dan begroot, zodat een nadeel van € 25.000 is ontstaan.
Samengevat komt het resultaat Inkomen hiermee op ruim € 400.000 positief.
Op basis van bovenstaande is het resultaat Bijstandsverlening per saldo € 264.000 positief.
Reserve
Reserve Sociaal domein: In het plan 'Van inzicht naar actie' staat integraal werken centraal. Om deze integraliteit te bewerkstelligen zijn de werkprocessen gestroomlijnd; hiervoor was de inzet van een transformatiemanager nodig. In de begroting is voor bijstandsverlening voor deze functie rekening gehouden met € 33.200. De daadwerkelijke gemaakte kosten voor de bijstandsverlening zijn € 31.000 en komen ten laste van de reserve Sociaal domein. Salderend leidt dit tot een verschil van € 2.000.
|
Toelichting
Er zijn meer middelen ontvangen van het COA dan begroot. Daarnaast was ook de uitkering van het rijk hoger als gevolg van de verhoogde instroom van asielzoekers. Doordat een deel van de extra gelden niet voorzien was, is er onvoldoende tijd geweest het geld te besteden. Daarom wordt voorgesteld een deel van het bedrag te bestemmen ter dekking van de kosten voor dit doel in de komende jaren.
|
Toelichting
De afwijkingen zijn nihil.
|
Toelichting
In 2017 is gestart met een project waarin de VVV en CML de (toeristische) ondernemers online meer zichtbaarheid geven. Een deel van het budget dat hiervoor bestemd was is al uitgegeven. Voorgesteld wordt het resterende budget over te hevelen naar 2018.
Daarnaast zijn de inkomsten van de marktbaten iets lager dan geraamd. Ook de totale ontvangsten van de BIZ gelden vielen iets lager uit, waar tegenover ook lagere lasten stonden.
|
Toelichting
Het nadelig saldo is vooral het gevolg van de volgende zaken:
Het resultaat is ontstaan op de volgende categorieën:
Omschrijving | Lasten | Baten | Storting | Totaal |
Kapitaallasten (NIEGG) | -131.200 | -131.200 | ||
Kapitaallasten (Steenfabriek) | -243.500 | -243.500 | ||
Inhuur van derden | -14.900 | -14.900 | ||
Energie en water | 33.000 | 33.000 | ||
Belasting en verzekering | -13.400 | -13.400 | ||
Onderhoud | 47.600 | -47.000 | 600 | |
Opbrengst huren | 93.000 | 93.000 | ||
Afrekening Energieloket | -6.400 | -6.400 | ||
Overig | -1.500 | -1.500 | ||
-323.900 | 86.600 | -47.000 | -284.300 |
|
Toelichting
Zoals ook bij het product Gemeentelijke eigendommen is aangegeven, is de raad in oktober 2017 geïnformeerd over de verkoop van de Steenfabriek aan de Nationale Maatschappij tot Restaureren en Herbestemmen van Cultureel Erfgoed (BOEI). De boekwaarde van de Steenfabriek ad € 270.945 is afgeboekt bij het product Toerisme. Het hiervoor in de reserve Bijdrage investeringen opgenomen bedrag is gebruikt om deze extra last te kunnen dekken. De afboeking van de boekwaarde van het naastgelegen parkeerterrein is verwerkt binnen het product gemeentelijke eigendommen.
In 2017 is gestart met een project waarbij de verbinding gemaakt wordt tussen cultuur, vrijetijds economie en het sociaal domein. Het project kon niet volledig in 2017 worden afgerond, waardoor een onderschrijding op het budget is van € 7.000. Voorgesteld wordt dit over te hevelen naar 2018, ter dekking van de kosten van het vervolg van het project.
Programma Bestuur & Dienstverlening
Bedragen * € 1.000
Hieronder worden per product de afwijkingen toegelicht.
|
Toelichting
Het voor de ontwikkeling van de digitale overheid beschikbare budget is slechts beperkt gebruikt (voordeel € 5.000) en voor de straatnaamgeving gedane aankopen zijn eveneens lager dan begroot (voordeel € 4.700). Het nadeel aan lastenzijde is veroorzaakt doordat voor reisdocumenten, rijbewijzen en eigen verklaringen meer documenten zijn verstrekt (nadeel € 83.800); dit heeft ook aan batenkant meer opgeleverd dan verwacht (€ 88.500).
|
Toelichting
Het voordeel op dit product is per saldo ontstaan doordat slechts de helft van het beschikbare budget voor integrale veiligheid is gebruikt (voordeel € 5.000).
|
Toelichting
Aan de Veiligheidsregio is voor de crisisorganisatie en ondersteuning bevolkingszorg € 11.700 betaald, waar in de begroting slechts met € 4.000 was gerekend. Daarentegen is het begrote budget voor studiekosten ad € 3.500 niet besteed. Daarnaast is een deel van de reserve Investeringsbijdragen die nog betrekking had op voormalige brandweertaken vrijgevallen.
|
Toelichting
In het verslagjaar is aan de lastenkant € 15.800 bespaard aan drukwerkkosten, € 7.200 aan contributies en is ongeveer € 20.000 niet uitgegeven aan bijdrage aan SSNT/ Twentebedrijf. Hiertegenover staan extra kosten die gemaakt zijn voor de uitvoering van de taken in het Sociaal Domein en verrekend zijn met de reserve Frictiekosten.
Reserves
Door de actualisatie van de reserves hebben diverse mutaties plaatsgevonden. Zo zijn de reserves Uitwerking Kadernota 2012 (€ 145.000) en Archiefbewerkingsplan (€ 800) vrijgevallen. Daarnaast zijn de overgebleven gelden voor opleiding en educatie van het personeel gestort in de reserve Opleidingen (voorheen reserve Individueel loopbaanbudget).
Als gevolg van de implementatie en uitvoering van de nieuwe taken in het Sociaal Domein, zijn opleidingskosten gemaakt om kennis en vaardigheden van medewerkers op het juiste peil te brengen. De kosten in 2017 bedroegen € 113.000 en zijn uit de reserve Frictiekosten gedekt.
|
Toelichting
In de begroting was rekening gehouden met een storting in de Pensioenvoorziening wethouders van € 251.700. Door een stijging van de rekenrente, als gevolg van ontwikkelingen op de kapitaalmarkt, wordt er vanuit gegaan dat meer rendement kan worden behaald dan in eerste instantie gedacht. Dit betekent dat niet alleen bovengenoemde dotatie achterwege kan blijven, maar dat zelfs een bedrag van € 85.000 uit deze voorziening kan vrijvallen (zie verschil aan batenkant). Het bovenstaande is gebaseerd op berekeningen van externe deskundigen. Het restantverschil aan lastenkant is het gevolg van lagere loonkosten.
|
Toelichting
Het nadelige saldo wordt vooral veroorzaakt door de kosten voor het afscheid van burgemeester Sijbom en doordat wegens de verbouwing van 'T Lossers Hoes, voor de raadsvergaderingen andere locaties moesten worden gehuurd.
|
Toelichting
De hogere baten zijn ontstaan door afrekeningen van het Gemeentefonds over de jaren 2015 en 2016.
|
Toelichting
In het verslagjaar is naast een hogere opbrengst OZB (€ 111.000) ook de opbrengst van de Toeristenbelasting (€ 49.000) en de Hondenbelasting (€ 5.600) hoger uitgevallen dan begroot. Samen met een afrekening over 2016 van het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente ad € 8.400 (voordeel) is een positief verschil van totaal € 176.000 ontstaan.
|
Toelichting
De afwijking op de lasten kent diverse oorzaken. Allereerst zijn de lasten voor de Vennootschapsbelasting hoger uitgevallen. Hier staat tegenover dat de algehele salariskosten iets lager zijn uitgevallen. Dit komt onder andere doordat binnen sommige begrotingsonderdelen andere (incidentele) dekking voor salariskosten is gevonden. Daarnaast zijn de kosten voor boventallig personeel lager uitgevallen. Dit geldt eveneens voor de energiekosten. Als gevolg van de verbouw tot 'T Lossers Hoes, is het gemeentehuis minder gebruikt.
De afwijking op de baten wordt met name veroorzaakt door diverse (incidentele) dekkingen die binnen andere begrotingsonderdelen zijn gerealiseerd voor bijvoorbeeld personele lasten.
Tot slot wordt de afwijking op de reserve veroorzaakt doordat de vergoeding van de reserve Vennootschapsbelasting rechtstreeks op het product is verrekend.
|
Toelichting
Naast de verkoop van de aandelen Vitens, die per saldo € 2,2 miljoen heeft opgeleverd, zorgen de uitgekeerde dividenden van Wadinko, Ziggo en een teruggaaf dividendbelasting 2017 voor in totaliteit € 66.000 aan extra opbrengsten.
|
Toelichting
Er is een ontrekking gedaan uit de reserve frictiefonds voor kosten die op een ander product zijn gemaakt en moeten worden gedekt uit deze reserve.
|
Toelichting
7000013 Wandel-fietspad De Pol – Dinkel
Krediet is beschikbaar gesteld als onderdeel van het project “Revitalisering bedrijventerrein De Pol”. De aanleg van het fiets-wandelpad (het zogenaamde verlengde Laga-pad) maakt deel uit van het N2000 gebiedsproject “Hermeandering Dinkel” (traject Duitse grens – Hoofdstraat) dat door het waterschap Vechtstromen wordt geleid.
7000020 Planontwikkeling herinrichting dorpscentra
Krediet is in 2017 besteed aan de planvorming ten behoeve van het opstellen van de visie “Parapluplan centrum Losser” dat in december 2017 door de raad is vastgesteld.
7000038 Ondergrondse afvalopslag
Krediet is verleend voor het plaatsen van ondergrondse afvalcontainers. Naar verwachting kan in 2018 het project worden afgerond.
7000053-7000054, 7000059-7000060, 7000071-7000073, 7000160-7000166, 7000171, 7000174-7000175, 7000177-7000179, 7000181, 7000185, 7000190-7000193, 7000197, 7000208 GRP
Al deze kredieten zijn opgenomen in het kostendekkingsplan van het GRP. In 2017 heeft het planproces om te komen tot een geactualiseerd krediet plaatsgevonden. Hierin is eveneens het maatregelenprogramma en het bijbehorende kostendekkingsplan geactualiseerd. Het GRP 2018-2020 wordt in het eerste kwartaal 2018 ter besluitvorming aangeboden. Hierbij zal tevens een voorstel omtrent het beschikbaar stellen van kredieten worden gedaan.
7000013, 7000205, 7000214-7000219, 7000231, 7000239 MIP
Dit betreft de zogenaamde ‘synergie’-kredieten. Jaarlijks, bij de Kadernota, wordt het MIP geactualiseerd en wordt desgewenst een aanvullende toelichting in de vergadering gegeven. Met deze aanvullende kredieten worden vervangingsinvesteringen mogelijk en wordt het mogelijk de in de paragraaf kapitaalgoederen beschreven strategie, om te komen tot een integrale en gebiedsgerichte aanpak, tot uitvoering te brengen.
7000239 Centrumplan Overdinkel
Bij de beschikbaarstelling van het oorspronkelijke krediet in 2016 ad € 2.126.000 is er vanuit gegaan dat de volledige investering zou kunnen worden gedekt uit de beschikbare middelen. In de nieuwe BBV mogen vanaf 1-1-2017 echter uitsluitend externe bijdragen in mindering worden gebracht op de investering en moeten de overige middelen worden gereserveerd om na gereedmelding jaarlijks als bijdrage te kunnen worden gebruikt voor de afschrijvingslasten. In de realisatie is conform nieuwe BBV verwerkt.
Per saldo betekent dit dat de investeringen tot en met 2016 ad € 931.170 nog gedekt zijn uit de diverse bijdragen en dat het restant krediet ad € 1.194.830 wordt geactiveerd en afgeschreven. In werkelijkheid is € 988.193 geïnvesteerd en resteert per 31-12-2017 van het krediet nog € 206.637.
|
Toelichting
7000199-7000201 & 7000233 Kulturhus Losser diverse kosten
De (ver)bouw van het Kulturhus Losser is in een vergevorderd stadium. Dit laat de besteding van de kredieten ook zien. Er zijn kosten gemaakt voor de bouw, technische installaties en de kantoor inventaris. Per saldo is er nog € 263.000 beschikbaar in het krediet maar dit zal begin 2018 besteed worden aan de laatste facturen.
7000202 Kulturhus Losser digitaliseren
De gepleegde investering betreft de kosten van de personele inzet voor de digitalisering van dossiers, begeleiding door de gemeente Enschede op het scanproces en het beschrijven van de werkprocessen. Daarnaast zijn er investeringen gedaan in de verdere digitalisering van het werken in de gemeente Losser.
7000213 Huisvesting Twents Carmel College B16
De kosten die in 2017 gemaakt zijn hebben betrekking de opstartfase waarin het ontwerp verder vorm is gegeven. De gemaakte kosten zijn de advieskosten van derden.
7000222-7000224 Nieuwbouw Sportvoorziening de Fakkel
De gemaakte kosten betreffen de eerste advieskosten voor de nieuwbouw van sportvoorziening de Fakkel.
|
Toelichting
7000210, 7000227-7000230
Met ingang van augustus 2017 is er een andere bedrijfsleider en een nieuwe uitvoerder groen bij het Servicebedrijf aangesteld. Beiden met een commerciële achtergrond en ervaring om te werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit heeft geleid tot enkele gewijzigde inzichten t.a.v. de bedrijfsvoering binnen het Servicebedrijf. Met de kadernota 2018 zal er een nieuw voorstel worden gedaan t.a.v. de bedrijfsmiddelen van het Service bedrijf. De vervangingsinvesteringen van het materieel van de voormalige St. Wil (overgenomen door het Servicebedrijf) zullen dan ook worden meegenomen.
|
|
Toelichting categorieën uit Kadernota Rechtmatigheid 2015 van de commissie BBV
1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerealiseerde opbrengsten.
2. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
3. Mutaties in reserves waarover de raad wel heeft besloten, maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.
Bovenstaande kostenoverschrijdingen zijn hieronder weergegeven en nader toegelicht. De afwijkingen passen binnen het door de raad geformuleerde beleid en zijn daarmee rechtmatig. Met de vaststelling van deze jaarrekening worden de overschrijdingen formeel geautoriseerd.
Programma Natuur & Ruimte
De mutatie in de reserve is ontstaan door winstneming ad € 2,6 miljoen als gevolg van de nieuwe voorschriften voor tussentijdse winstneming bij grondexploitatie. € 290.000 is toegevoegd aan de reserve Wegen en wordt gedekt uit lagere onderhoudsuitgaven. Een bedrag van € 74.000 is toegevoegd aan de reserve Investeringsbijdrage in verband met de dekking kapitaallasten Centrumplan Overdinkel.
Programma Welzijn & Zorg
De kostenoverschrijding wordt volledig veroorzaakt door de meerkosten Sociaal domein onderdeel Jeugd.
De reserve Huishoudelijke hulptoelage is vrijgevallen. Daarnaast vindt er een onttrekking uit de reserve Sociaal domein plaats in verband met de bekostiging van de transitiemanager en zijn extra kosten in verband met inhuur gemaakt. In totaal € 78.000
Voor de huisvesting openbaar onderwijs wordt volgens vaste gedragslijn MOP € 32.000 verrekend. Het onderhoud zwembad wordt verrekend met de MOP reserve. Uit de reserve Investeringsbijdragen vindt een bijdrage aan de kapitaallasten plaats. In totaal € 40.000.
Programma Economie & Werk
De grootste overschrijding van de lasten heeft plaatsgevonden op het product 'Gemeentelijke eigendommen' en 'Toerisme' als gevolg van de overdracht van de Steenfabriek aan de stichting BOEI. De boekwaarden van deze percelen zijn afgeboekt met respectievelijk € 243.500 en € 271.000. Voor € 271.000 is dekking gevonden in de reserve Investeringsbijdrage. Door de overdracht van de NIEG-gronden vanuit de grondexploitatie naar het product 'Gemeentelijke eigendommen' ontstaat een overschrijding van ongeveer € 57.000. Hiervoor is nog geen dekking gevonden. Vanaf 2018 wordt hiervoor budget opgenomen. Voor het product 'Participatie' is een tekort van € 41.000 ontstaan door extra inzet projecten. Deze projecten zijn gedekt uit de daarvoor ingestelde reserve Participatie. Er is een overschrijding op het product 'Bijstand'. Dit is gedekt door hogere rijksbijdrage.
Programma Bestuur & Dienstverlening
Er zijn extra baten gegenereerd door de verkoop van de Vitens aandelen. Daarnaast kon een gedeelte van de voorziening Wethouderspensioenen vrijvallen. De lagere lasten worden onder meer ook veroorzaakt doordat er geen storting in diezelfde voorziening gedaan hoefde te worden.
Onderstaande tabel laat zien dat de Gemeente Losser geen structurele uitgaven met incidenteel geld bekostigd. Er zijn meer incidentele lasten dan incidentele baten, daarmee wordt aangetoond dat de structurele lasten ook gedekt worden met structurele baten en niet met incidentele baten.
Incidentele en structurele lasten en baten bedragen x € 1.000 | Structureel (S)/ Incidenteel (I) | Begroting 2017 voor wijziging | Rekening 2017 |
Lasten | |||
1. Natuur en Ruimte | S | 9.964 | 13.609 |
I | 585 | 279 | |
2. Welzijn en Zorg | S | 16.853 | 18.745 |
I | 1 | 146 | |
3. Economie en Werk | S | 12.354 | 12.760 |
I | 12 | 615 | |
4. Bestuur en dienstverlening | S | 12.255 | 9.650 |
I | 198 | 485 | |
Totale lasten | 52.222 | 56.289 | |
Baten | |||
1. Natuur en Ruimte | S | 7.560 | 8.967 |
I | 0 | 1.506 | |
2. Welzijn en Zorg | S | 1.640 | 1.612 |
I | 0 | 286 | |
3. Economie en Werk | S | 5.096 | 6.041 |
I | 0 | 418 | |
4. Bestuur en dienstverlening | S | 37.818 | 38.669 |
I | 108 | 2.550 | |
Totale baten | 52.222 | 60.050 | |
Waarvan | S | 688 | 525 |
I | -688 | 3.235 | |
0 | 3.760 |
Specificatie incidentele baten en lasten
Begroting 2017 voor wijziging | Rekening 2017 | |
Specificatie incidentele lasten | ||
Natuur en Ruimte | ||
Aankoop bosgrond Grensweg | 12 | |
Actualisatie structuurvisie | 20 | 9 |
Verhoging bijdrage RUD | 18 | |
Parapluplan centrum Losser | 75 | |
Invoering omgevingswet | 85 | 85 |
Terugbetaling subsidie ISV III | 22 | |
Verkeersveiligheid Glane | 25 | |
Vervanging openbare verlichting | 53 | |
Bijdrage dekking centrumplan Overdinkel | 74 | |
Welzijn en Zorg | ||
Welzijnsaccommodaties | 100 | |
Jeugdzorg | 23 | |
Maatwerkvoorzieningen WMO | 23 | |
Inhuur personeel stg. WiL | 1 | |
Economie & Werk | ||
Acquisitie Twente economische versterking | 12 | 11 |
Armoedecoördinator | 30 | |
Bijstandverlening | 31 | |
Afboeking boekwaarde steenfabriek | 514 | |
Participatie | 86 | |
Afwikkeling WSW 2014 | -57 | |
Bestuur en Dienstverlening | ||
Afscheid burgemeester | 16 | |
Onvoorzien | -33 | |
Bestuursondersteuning | 73 | |
Toevoeging algemene reserve | 585 | 429 |
Totaal incidentele lasten | 796 | 1.525 |
Specificatie incidentele baten | ||
Natuur en Ruimte | ||
Bijdrage riolering | 108 | 108 |
Vrijval reserves | 1.184 | |
Verkeersveiligheid Glane | 25 | |
Vervanging openbare verlichting | 50 | |
Bijdrage dekking centrumplan Overdinkel | 74 | |
Bijdrage Provincie herinrichting Lutterstraat | 66 | |
Welzijn en Zorg | ||
Jeugdzorg | 23 | |
Maatwerkvoorzieningen WMO | 23 | |
Welzijnsaccommodaties | 100 | |
Vrijval reserve huishoudelijke hulp | 140 | |
Economie en Werk | ||
Armoedecoördinator | 30 | |
Bijstandverlening | 31 | |
Afboeking boekwaarde steenfabriek | 271 | |
Participatie | 86 | |
Bestuur en Dienstverlening | ||
Bestuursondersteuning | 73 | |
Vrijval reserves | 165 | |
Vrijval voorziening wethouderspensioenen | 85 | |
Verkoop aandelen Vitens | 2.201 | |
Onvoorzien | 26 | |
Totaal incidentele baten | 108 | 4.761 |
Saldo incidentele lasten/baten | -688 | 3.236 |
WNT-verantwoording 2017 Gemeente Losser
Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de Gemeente Losser van toepassing zijnde regelgeving: het algemene WNT-maximum.
Het bezoldigingsmaximum in 2017 voor de gemeente Losser is € 181.000. Het weergegeven individuele WNT-maximum is berekend naar rato van de omvang (en voor topfunctionarissen tevens de duur) van het dienstverband, waarbij voor de berekening de omvang van het dienstverband nooit groter kan zijn dan 1,0 fte.
Bezoldiging leidinggevende topfunctionarissen
Bedragen in euro's | J. van Dam Gemeentesecretaris/ Algemeen directeur |
B. Pikula Griffier |
Dienstverband in 2017 | 01/01/2017 tot en met 31/12/2017 | 01/01/2017 tot en met 31/12/2017 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Gewezen topfunctionaris | nee | nee |
Echte dienstbetrekking? | ja | ja |
Zo niet, langer dan 6 maanden binnen 18 maanden werkzaam? | n.v.t. | n.v.t. |
Individueel WNT-maximum | 181.000 | 181.000 |
Bezoldiging | ||
Beloning | 104.836 | 92.893 |
Belastbare onkostenvergoeding | 756 | 270 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 16.226 | 12.958 |
Subtotaal | 121.818 | 106.121 |
-/- Onverschuldigd betaald bedrag | 0 | 0 |
Totaal bezoldiging | 121.818 | 106.121 |
Motivering indien overschrijding | n.v.t. | n.v.t. |
Gegevens 2016 | ||
Duur dienstverband in 2016 | 01/01/2016 tot en met 31/12/2016 | 01/01/2016 tot en met 31/12/2016 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Bezoldiging 2016 | ||
Beloning | 99.656 | 81.661 |
Belastbare onkostenvergoeding | 216 | 131 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 13.769 | 11.386 |
Totaal bezoldiging 2016 | 113.641 | 93.178 |
Individueel WNT maximum | 179.000 | 179.000 |
Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen die in 2017 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2017 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld, of die in eerdere jaren op grond van de WOPT of de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.