|
Hieronder wordt per product een toelichting gegeven op de afwijkingen tussen de begrote en gerealiseerde baten en lasten. De toelichting wordt gegeven op hoofdlijnen.
Toelichting op de algemene dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen die hierboven worden gepresenteerd zijn:
|
Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden (in tegenstelling tot de specifieke dekkingsmiddelen).
Gemeenten mogen zelf bepalen hoe zij de algemene dekkingsmiddelen in de begroting opnemen. Het overzicht moet in ieder geval de volgende onderdelen bevatten:
Programma Natuur en Ruimte
Hieronder worden per product de afwijkingen toegelicht.
|
Toelichting
Ten behoeve van het project "Vlinderpunt" op het terrein van Arboretum Poort Bulten, is een van de provincie ontvangen subsidie van € 100.000 doorgesluisd aan de desbetreffende ondernemers. Dit levert aan zowel de lasten als basten zijde een overschrijding op van € 100.000. De kosten die daarnaast gemaakt zijn door de gemeente (€ 50.000) worden gedekt door een bijdrage uit de reserve (zie mutatie reserves Natuur & Ruimte).
Per saldo blijft er € 40.000 over omdat de beschikbare middelen voor Leader 2016 alleen nodig zijn gebleken voor de beheerskosten, nog niet voor cofinanciering van de subsidiabele projecten.
|
Toelichting
Een deel van de baten (€ 14.500) kan worden verklaard door terug ontvangen rente in verband met verstrekte Startersleningen. De overige baten kunnen worden verklaard doordat in 2016 meer groenstroken zijn verkocht (ad € 31.000) dan geraamd. De overige verschillen bedragen € 8.500. Hier tegenover stonden ook hogere lasten.
|
Toelichting
In het nieuwe Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is voorgeschreven dat gemeenten voor gronden die men in exploitatie wil nemen een reëel en stellig voornemen moet bestaan dat deze in de nabije toekomst zullen worden bebouwd. Deze verwachting moet zijn gebaseerd op een raadsbesluit, waarin inhoud wordt gegeven aan ambitie en planperiode. Omdat dit (nog) niet van toepassing is op de toekomstige exploitaties, restpercelen en ruilgronden moeten deze gronden op de balans als materiële vaste activa en niet meer als voorraden worden verantwoord. De exploitatielasten en -baten maken daardoor ook geen onderdeel meer uit van de grondexploitatie, maar zijn nu onderdeel van het product gemeentelijke eigendommen.
In het product grondbedrijf zijn dus uitsluitend de bouwgronden in exploitatie opgenomen en niet meer de niet in exploitatie genomen gronden (NIEGG).
De verschillen tussen realisatie en begroting worden door een tweetal hoofdoorzaken verklaard:
|
Toelichting
De kosten voor Milieu algemeen zijn € 30.000,- lager uitgevallen. Er zijn in 2016 geen specifieke situaties en activiteiten geweest op dit gebied. Daarnaast zijn de kosten voor de Regio Twente (€ 10.000), voorheen op dit budget, elders geboekt. Vanaf de begroting 2017 van de Regio Twente worden er geen kosten meer doorberekend voor Milieu.
De lasten op het product RUD zijn per saldo lager uitgevallen (€ 44.000). Dit saldo wordt onder andere verklaard doordat er nog geen aanspraak is gemaakt op het gereserveerde bedrag van € 50.400 voor de aanschaf van het softwareprogramma Squit. Deze investering vindt naar verwachting pas in 2017 of 2018 plaats. Er is daarom voorgesteld dit bedrag te bestemmen. Daartegenover vallen de lasten voor de RUD hoger uit (€ 5.000) vanwege de extra kosten voor de oud-directeur.
De hogere baten worden verklaard door de detachering van enkele medewerkers in het kader van de RUD. Hiertegenover staan de reguliere salariskosten die op een ander product verantwoord worden.
Voor Bodem zijn zowel de lasten als baten lager uitgevallen dan begroot, netto levert dit een voordeel op van ongeveer € 4.000. Dit wordt veroorzaakt doordat we minder vragen hoefden weg te zetten naar de RUD voor het beoordelen van bodemrapporten en andere bodemgerelateerde activiteiten.
Tot slot wordt de afwijking op de baten verklaard door een vereffening van het vierde kwartaal 2015 van de RUD á € 6.000.
|
Toelichting
De opbrengsten aan leges zijn € 6.700,- lager uitgevallen dan geraamd. Oorzaak is het feit dat er minder planologische afwijkingsprocedures zijn gevoerd, als gevolg van het feit dat bestemmingsplannen steeds meer up-to-date zijn.
In verband met de uitgestelde inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is het budget ad. € 25.200,- ten behoeve van het opstellen van een kadernota ter voorbereiding op de implementatie van de Omgevingswet niet gebruikt. Inmiddels heeft de gemeenteraad daarvoor een afzonderlijk budget ter beschikking gesteld.
Als gevolg van een terugloop van door de gemeente "te honoreren planschadeverzoeken" is op de begrote lasten € 38.000,- bespaard. Daar staat tegenover dat geraamde baten met € 40.000,- zijn achtergebleven. Reden is dat met particuliere initiatiefnemers gesloten planschadeovereenkomsten niet hebben geleid tot een schadevergoeding (deze worden normaliter door de initiatiefnemers aan de gemeente betaald en door de gemeente doorgesluisd aan belanghebbenden die planschade lijden).
|
Toelichting
De baten voor de verschillende leges zijn lager uitgevallen dan begroot. Zo is er € 2.800 minder ontvangen voor de vergunningen in het kader van de APV, € 2.000 minder voor de reclamevergunningen en € 2.424 minder voor de vrijstellingen. Op de bouwleges is in totaal € 41.406 minder ontvangen dan begroot. Dit komt onder andere door een kleiner aantal aanvragen in het segment met relatief hoge leges. Voor de leges advies welstandscommissie is er € 22.603 minder ontvangen. Dit wordt veroorzaakt door minder aanvragen die door welstand getoetst moeten worden. Hier ligt ook een relatie met het voorgaande. In de Bestuursrapportage 2016 is ook aandacht aan de lagere legesopbrengsten besteed. De werkelijke tegenvaller is kleiner dan toen aangenomen.
Hier tegenover staan de lagere kosten. Zo staan er tegenover de lagere baten van het advies van de welstandscommissie ook voor een gelijk bedrag lagere lasten. Daarnaast zijn de budgetten voor vergunningmeldingen milieu niet aangesproken daar we deze niet extern hebben hoeven uitzetten. Ditzelfde geldt voor de budgetten in het kader van de APV.
Tot slot is er in 2016 € 9.900 aan kosten gemaakt voor de invoering van de Omgevingswet waar op het product 'Vergunningen' nog geen dekking tegenover staat. Deze dekking was wel voorzien op het product 'Ruimtelijke Ordening', hier is dan ook een onderschrijding te zien. Vanaf 2017 is de dekking georganiseerd conform de begroting 2017.
|
Toelichting
Het surplus is vooral ontstaan doordat verworven subsidies uit de jaarschijven 2014 en 2015 in het boekjaar 2016 zijn binnengekomen.
|
Toelichting
Voor de analyse van de cijfers is aansluiting gezocht bij de berekening van de te boeken bijdrage uit de voorziening reiniging:
Omschrijving | Saldo lasten | Saldo baten | Totaal saldo |
Totaal product afval | -161 | 139 | -22 |
Plaagdierbestrijding | -6 | -2 | -8 |
saldo t.b.v. reinigingsheffing | -154 | 141 | -13 |
Bijdrage voorziening reiniging | -393 | 96 | -296 |
saldo excl. bijdrage voorziening | 238 | 45 | 283 |
De afwijking op de lasten ad € 161.000 is vooral ontstaan doordat in de begroting een negatieve last van € 393.000 is opgenomen voor de bijdrage uit de voorziening reiniging. Als deze negatieve last buiten beschouwing wordt gelaten ontstaat een voordeel op de lasten van dit product van € 238.000.
Door de invoering van de verpakkingencontainer is er sprake van minder restafval. Hierdoor vallen de verwerkingskosten voor huis aan huis inzameling fors lager uit (voordeel € 217.000). Ook de kosten voor inzameling van overig afval (glas, papier, textiel en verpakkingen) vallen daardoor € 23.000 voordeliger uit. Samen met een klein nadeel voor de kosten van het afvalbrengpunt ontstaat het eerder genoemde voordeel van € 238.000.
Het saldo op de baten is voor € 96.000 het gevolg van de werkelijke bijdrage uit de voorziening reiniging. Daarnaast is door een hoger aantal aanslagen de opbrengst afvalstoffenheffing € 81.000 hoger dan begroot.
De vergoedingen van Nedvang worden achteraf aan Losser betaald. Dus de opbrengst van de laatste 3 maanden van 2016 wordt in het eerste kwartaal van 2017 uitbetaald. Voor de laatste 6 maanden van 2016 gaat dit om behoorlijke bedragen omdat vanaf dat moment bij alle adressen verpakkingsafval is ingezameld. Door deze werkwijze wordt € 50.000 later ontvangen.
Bij het afvalbrengpunt zijn de kosten licht hoger (€ 1.000), maar door een hoger aanbod van afval is de opbrengst eveneens € 11.000 meer dan begroot.
Er is een bijdrage uit de voorziening reiniging gedaan voor een tweetal doeleinden:
|
Toelichting
Voor de budgetten onder het hoofdproduct Groen zijn de afwijkingen ten opzicht van de begroting zeer beperkt.
|
Toelichting
In 2016 zijn de kosten geboekt van het Afvalwaterketenplan Losser en het regionale onderzoek naar financiering van de gemeentelijke watertaken (Losser was, namens de 14 Twentse gemeenten, hiervan de 'trekker'). Voor beide onderdelen geldt dat de bijdragen van het Waterschap en de andere gemeenten deels in 2017 worden geboekt. Ook is het zo dat in het kostendekkingsplan van het vGRP, in de exploitatiebegroting, een bedrag is geraamd voor het Afvalwaterketenplan. De afwijkingen worden mede veroorzaakt doordat deze kosten via de voorziening over de jaren heen schuiven. Daarnaast is er sprake van niet beïnvloedbare kosten, zoals energiekosten (en dan met name de energiebelasting - nadeel € 28.000). Verder is het zo dat aan de inkomstenkant in 2016 een subsidie is geboekt voor projecten uit het MIP die de komende 6 jaar worden uitgevoerd. Via de Voorziening Riolering worden dit soort schommelingen opgevangen.
Het saldo is mede ontstaan doordat bij de berekening van de tarieven geen rekening is gehouden met het doorrekenen van de BTW. Om het product 'Riolering' kostendekkend te maken heeft er daarom een onttrekking plaats gevonden uit de voorziening, zie ook Hoofdstuk 4.
|
Toelichting
Het grote verschil in uitgaven wordt vooral veroorzaakt doordat de geraamde bijdrage vanuit het product ‘Wegen’ aan het centrumplan Overdinkel niet in 2016 gerealiseerd is. Conform de werking van de reserve onderhoud wegen worden deze budgetten toegevoegd aan de reserve ‘onderhoud wegen’. Dit verklaart ook de afwijking op de storting in de reserve bij het product 'Mutaties reserves Natuur & Ruimte'.
Verder is het budget van "Kunstwerken" met € 51.000 overschreden als gevolg van spoedvervangingen bij duikers (o.a. in de Bloemenbeek). Doordat het vervangingsbudget voor kunstwerken ontbreekt worden de kosten van deze spoedeisende ingrepen ten laste gebracht van deze post. Hetzelfde geldt voor "Bermen en Sloten". Ook hier is een overschrijding ad € 68.000 ontstaan door extra uitgaven voor achterstallig onderhoud, het anticiperen op klachten en claims (met name wat betreft bermen) en de aanleg van bermverhardingen in met name de Postweg.
Ook de inkomsten zijn hoger (€ 158.000). Dit heeft te maken met verworven subsidies op gebied van wegen en infrastructuur (denk aan Lutterstraat Losser, Hoofdstraat Overdinkel) die achteraf worden uitgekeerd. De kosten zijn in voorgaande jaren onder andere ten laste van ‘Wegen’ gekomen. Ook zijn in 2016 meer vergoedingen voor degeneratiekosten binnengekomen dan vooraf was geschat. Dit zijn de vergoedingen die nutsbedrijven moeten afstaan aan wegbeheerders bij graafwerkzaamheden ten behoeve van kabels en leidingen.
De mutaties in de reserve Wegen zijn toegelicht bij het product 'Mutaties reserves Natuur & Ruimte'.
|
Toelichting
De bij dit product opgenomen afwijkende bijdrage uit de reserve (á € 228.000) betreft de bijdrage uit de reserve Kulturhus Overdinkel ter dekking van de kosten voor het centrumplan Overdinkel. De niet gemaakte kosten voor het Centrumplan Overdinkel zijn conform de werking van de reserve 'Wegen' toegevoegd aan deze reserve zodat zij bewaard blijven voor toekomstige investeringen in dit plan.
Naast deze specifieke verrekening worden conform voorgaande jaren de schommelingen in budget, kosten en inkomsten op het taakveld ‘Wegen’ middels de reserve onderhoud wegen opgevangen. Deze reserve wordt vervolgens via het MIP ingezet voor andere onderhoudsprojecten. De bijdrage, ter dekking van de hierboven genoemde uitgaven, uit de reserve wegen ad € 131.000 is hier verwerkt en zorgt voor een afwijkende onttrekking. Daarnaast is er een bedrag van € 100.000 vrijgevallen uit de reserve Revitalisering landelijk gebied.
De afwijkende storting komt voort uit het feit dat de geplande storting aan de reserve Vervanging lampen OV niet is gedaan omdat het maximum van de reserve reeds was bereikt.
Programma Welzijn en Zorg
Hieronder worden per product de afwijkingen toegelicht.
|
Toelichting
De lasten zijn lager uitgevallen dan begroot doordat een deel van het budget voor mantelzorg bestemd is voor respijtmogelijkheden, maar de ontwikkeling daarvan pas eind 2016 op gang is gekomen.
|
Toelichting
De erfpacht voor Erve Kraesgenberg is in het verleden vastgesteld op € 12.750 en conform deze vaststelling opgenomen in de begroting. Wegens een succesvolle bezwaarprocedure door de pachter is dit bedrag later contractueel lager vastgesteld op € 6.000. De pacht is conform dit bedrag de afgelopen jaren betaald. De begroting is alleen niet eerder aangepast aan de nieuwe situatie.
In de begroting is voor onder andere de kermis het profijtbeginsel evenementen opgenomen, waarmee de kosten en opbrengsten van evenementen meer de verantwoordelijkheid zijn gemaakt van marktpartijen. Hiervoor is een bate begroot van € 23.000. Deze bate is echter niet gerealiseerd. In de Kadernota 2017 is deze bezuinigingsopgave met € 4.200 verminderd. Bij de Kadernota 2018 wordt bekeken of de bate in de toekomst wel kan worden gerealiseerd.
|
Toelichting
Begroot | Werkelijk | Verschil | |
Overige budgetten | - 10 | 10 | - 20 |
WMO oud | |||
Verstrekkingen | 1.285 | 850 | 436 |
Uitvoeringskosten | 157 | 259 | - 103 |
Subtotaal | 1.442 | 1.109 | 333 |
WMO nieuw incl. huishoudelijke ondersteuning | |||
Verstrekkingen | 4.912 | 3.073 | 1.839 |
Uitvoeringskosten | 711 | 765 | - 54 |
Subtotaal | 5.623 | 3.838 | 1.785 |
Totaal | 7.055 | 4.957 | 2.099 |
Overige budgetten
Het aantal aangevraagde gehandicaptenparkeerkaarten is de afgelopen jaren lager geweest dan verwacht. Doordat er een lager aantal kaarten is aangevraagd dan verwacht, is er € 10.000 minder aan leges binnengekomen. Aan overige budgetten € 10.000 meer kosten waardoor totaal € 20.000 tekort ontstaat.
WMO oud
In 2016 is er minder beroep gedaan op de oude Wmo taken (woonvoorzieningen, rolstoelen en vervoersvoorzieningen). Er zijn geen grote woning aanbouwen gerealiseerd, waardoor er een incidenteel overschot is ontstaan. De verwachting is dat er voor 2017 twee grote woningaanpassingen komen. Salderend is er voor WMO oud een positief saldo van € 333.000
WMO nieuw incl huishoudelijke ondersteuning
Door vanaf 2015 resultaatgericht te indiceren en het wegvallen van de korting op de eigen bijdrage is het aantal cliënten van 728 (begin 2015) naar 647 gedaald (eind 2016). Het betreft hier een incidenteel overschot, omdat door de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep de kosten voor de huishoudelijke ondersteuning fors zullen stijgen. Er is minder binnen gekomen aan eigen bijdrages. Dit is een logisch gevolg van de afname van het aantal indicaties huishoudelijke ondersteuning. Dit resulteert in een positief saldo van ruim € 800.000.
Er is voor de maatwerkvoorzieningen ondersteuning zelfstandig leven en maatschappelijke deelname € 421.000 minder uitgegeven. Hierbij is al rekening gehouden dat aanbieders nog niet alle kosten voor 2016 hebben gedeclareerd. Op basis van de meest actuele informatie is een inschatting gemaakt van de nog te verwachten kosten WMO. Deze inschatting is meegenomen in de cijfers. In de bestuursrapporage 2016 is aangegeven dat er een voordeel van € 500.000 in 2016 is door afrekening SVB uit 2015. Dit is door een begrotingswijzing verwerkt en leidt daardoor niet tot een verschil in de jaarrekening 2016. Vanuit SVB verwachten we nog een terugbetaling van € 224.000 omdat er meer als voorschot is betaald aan de SVB dan de werkelijke verschuldigde kosten. Salderend is er voor WMO nieuw een positief saldo van € 1.780.000.
|
Toelichting
De kosten voor het nationaal actieplan sport en bewegen (NASB) ad € 19.500 worden niet begroot, maar verrekend met de ontvangen baten (€ 3.500) en de resterende subsidie die hiervoor is ontvangen (€ 16.000). Per saldo heeft dit geen resultaatconsequenties.
De lasten en baten voor GALM worden niet begroot. Dit betekent een overschrijding aan de lastenkant van € 5.500 en hogere baten van € 6.500.
Het restant budget brede impuls combinatiefuncties (€ 6.000) is toegevoegd aan de reserve.
|
Toelichting
Van de taakstelling op het zwembad van € 50.000 is € 20.000 ingevuld door de inzet van een combinatiefunctionaris. Voor de overige € 30.000 is nog geen bezuiniging mogelijk gebleken. Pas op termijn kunnen personele kosten dalen. Tevens was sprake van een overschrijding op het lastenbudget van het zwembad van per saldo € 16.000, onder andere veroorzaakt door de inzet van tijdelijk personeel bij het zwembad (onder meer vanwege langdurige ziekte) en hogere energiekosten. In de Bestuursrapportage 2016 is deze overschrijding aangekondigd.
Ook zijn er hogere lasten voor de sportzaal Overdinkel door de aanschaf van een schrobzuigmachine (€ 10.000).
De bezuinigingen op sporthal de Fakkel zijn dit jaar grotendeels gerealiseerd door minder kosten voor uitzendkrachten, energie en waterverbruik. Er resteert een kleine overschrijding van € 7.500.
Hiertegenover stonden enkele lagere lasten bij de overige sportaccommodaties.
|
Toelichting
Begroot | Werkelijk | Verschil | |
Jeugd | |||
Verstrekkingen | 4.147 | 4.502 | -355 |
Uitvoeringskosten | 361 | 617 | -256 |
Totaal | 4.508 | 5.169 | -611 |
Er is sprake van een stijging van de zorguitgaven. De stijging zit met name in het gebruik van jeugdhulp voormalig AWBZ, basis GGZ, dyslexie verblijf en trajecten ondersteuning maatschappelijke deelname en ondersteuning zelfstandig leven.De inzet van capaciteit voor jeugd en sociaal team is in 2016 groter geweest dan in de begroting voorzien.
Op basis van de meest actuele informatie is een inschatting gemaakt van de nog te verwachten kosten jeugd. Deze inschatting is meegenomen in de cijfers.
2016 | 2015 | |
Aantal toekenning ZiN | 697 | 278 |
Unieke klanten | 344 | 197 |
Gem. voorziening per klant | 1,9 | 1,4 |
Nieuwe PGB toekenningen | 41 | 38 |
In combinatie met een verlaging van de rijksbijdrage voor zowel zorg inzet als personele capaciteit ad € 203.000 is het totale tekort ad € 611.000
|
Toelichting
Onder welzijnsaccomodaties vallen alle Kulturhuzen, de bibliotheken, muziekonderwijs en speeltuinen. Losser is aanvraaggemeente voor het project voorleesexpres dat in de provincie is opgezet en uitgevoerd. De restantsubsidie (€ 42.300) is ontvangen en wordt doorbetaald aan de projectorganisatie.
Daarnaast is voor aanloopkosten Kulturhus alsmede de kosten voor Losser Flexibel en Verbonden € 469.000 beschikbaar gesteld uit de Algemene reserve, waarvan voor het Kulturhus € 375.000 is uitgegeven en voor LFV € 8.000; er is aldus in de reserve nog € 86.000 beschikbaar.
De bij de speeltuinen opgenomen taakstelling van € 17.500 voor innovatie is nog niet ingevuld. Op het onderhoudsbudget is € 9.000 overschreden door met name een hogere toerekening vanuit het Servicebedrijf.
|
Toelichting
Het verschil in lasten wordt veroorzaakt door kosten voor de uitvoering van het onderzoek Radar naar sociale teams/CJG en bijdrage kosten NOT-stuurgroep zorgadviesteams. Het verschil in de baten wordt veroorzaakt door terugvordering van de subsidies Fundament over 2014 en 2015.
|
Toelichting
Verschil wordt veroorzaakt doordat in begroting rekening is gehouden met huuropbrengsten peuterspeelzaalaccommodaties, terwijl geen verhuur heeft plaatsgevonden. Hiertegenover stonden lagere lasten.
|
Toelichting
De overschrijding van de lasten wordt voor een deel veroorzaakt doordat loonkosten van de begeleidsters van de bus (€ 45.000) per abuis niet begroot zijn. Dit is al gemeld bij de begroting 2017 en is voor de komende jaren structureel gerepareerd.
Daarnaast vindt er een overschrijding plaats van € 7.000 doordat er individueel vervoer naar Zwolle nodig was, wat extra kosten met zich mee bracht. Ook Go OV leidde tot hogere kosten dan geraamd.
Tot slot is de lastenoverschrijding deels te verklaren door fluctuaties in het leerlingenvervoer. Deze fluctuaties zijn vooraf niet precies in te schatten. Bijvoorbeeld doordat taxi's gesplitst moeten worden, vanwege het feit dat een bepaalde combinatie met leerlingen niet werkt, meer leerlingen naar een bepaalde school gaan dus extra inzet taxi, een leerling moet individueel vervoerd worden. Dit is een continu proces, waarbij het uitgangspunt is het vervoer zo goed mogelijk te organiseren, tegen zo laag mogelijke kosten.
De geraamde eigen bijdragen (€ 9.000) voor het leerlingenvervoer zijn niet gerealiseerd doordat de formeel-juridische grondslag niet houdbaar bleek in een bezwaarprocedure. De verwachting is dat door enkele formele aanpassingen in de regeling de komende jaren weer een eigen bijdrage gevraagd kan worden.
|
Toelichting
Geen grote afwijkingen in de lasten en baten. Per saldo € 8.000 positief resultaat, enerzijds door een besparing op de kapitaallasten en anderzijds door een hogere rijksvergoeding.
|
Toelichting
De overschrijding op het lastenbudget is vooral het gevolg van hogere premies brandverzekering (nadeel € 12.000). De hogere baten zijn ontstaan doordat in de loop van 2016 enkele onderwijsgebouwen deels zijn verhuurd voor kinderopvang.
|
Toelichting
De afwijkingen in de onttrekkingen en stortingen van de reserves ten opzicht van de begroting zijn zeer beperkt.
Programma Economie en Werk
Hieronder worden per product de afwijkingen toegelicht.
|
Toelichting
De reïntegratie is conform budget uitgevoerd.
Er is een hogere rijksvergoeding ad € 36.000 in verband met beschut werken. Er zijn meer kosten gemaakt door de start van een pilot in 2016 gericht op de doelgroep langere afstand arbeidsmarkt.
|
Toelichting
De bijdrage aan Stichting Wil was begroot op € 733.000. De werkelijke bijdrage is € 98.798 lager door verlaging van de huisvestingskosten, minder algemene kosten, efficiëntere inzet begeleidingskosten en lagere teamleiderskosten als gevolg van overheveling doelgroep groen inclusief leidinggevenden naar servicebedrijf.
Bij de bestuursrapportage is nog een nadeel van € 136.000 voorzien als gevolg van effecten van de nieuwe cao WSW en andere systematiek verrekening WSW kosten met buitengemeenten vanaf 2016. In 2016 zijn drie medewerkers uitgestroomd en in combinatie met kostenbeheersing heeft dit geleid dat de gemeente het negatieve effect van de nieuwe cao grotendeels hiermee heeft kunnen opvangen. Dit leidde uiteindelijk tot een extra bijdrage vanuit de gemeente van € 37.202 in 2016.
Een betaling van de rijksbijdrage bonus begeleid werken uit 2015 aan Stichting Wil, in combinatie met de vrijval DCW uit 2014 en vrijval subsidie Soweco uit 2014 kost in totaal € 56.680. Dit levert in totaal een voordelig verschil van € 48.000 aan de lastenkant op.
Een rijksbijdrage bonus begeleid werken, een stimuleringsuitkering uit 2014 ad € 17.610, is in 2016 uitgekeerd. In combinatie met de vrijval voorziening Topcraft ad € 157.600 is er een voordelig batig saldo van totaal € 179.000.
|
Toelichting
Er is voor € 53.702 meer aan bijzondere bijstand verstrekt dan begroot. Deze overschrijding is in combinatie met een nog resterend budget vanuit armoedebeleid ad € 35.000 voor een deel vereffend. Het gebruik van sociaal medische indicatie ten behoeve van kinderopvang is € 20.818 meer dan begroot. Voor kwijtschelding en kosten dienstverlening Stadsbank Oost Nederland is minder uitgegeven dan begroot. In totaal € 15.000 minder.
|
Toelichting
BBZ
In verband met een stelselwijziging is er een voordeel van € 184.000 incidenteel in verband met verstrekkingen van de BBZ-leningen door de ROZ te Hengelo. Deze leningen werden voorgaande jaren niet als bezitting op de balans opgenomen. Door deze wijziging van de balans onstaat er corresponderend een hogere bate.
Inkomen
De uitkeringen participatiewet IOAW en IOAZ zijn hoger dan begroot waardoor er meer baten zijn ontvangen dan begroot. Dit in combinatie met de negatieve afwijking op de ontvangsten BBZ leiden per saldo tot een positieve afwijking op de baten van ruim € 100.000.
In het eerste half jaar van 2016 is het aantal uitkeringsdossiers P-wet en IOAW/IOAZ gestegen, vooral in de maand juni, daarna is een daling ingezet, waardoor aan het eind van het jaar het niveau weer bijna hetzelfde is als in januari 2015.
Indien ook rekening gehouden wordt met BBZ ontstaat het volgende beeld:
Totaal begroot Participatiewet, IOAW, IOAZ een BBZ starters | € 5.079.428 |
Verwachte kosten Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ starters | € 5.403.834 |
Verwachte overschrijding begroting | € 324.406 |
Totaal mogelijke vergoeding vangnetregeling | € 282.747 |
De vergoeding vanuit de vangnetregeling ad € 282.747 is als bate in de jaarrekening verantwoord. Deze bate wordt achteraf ontvangen. In voorgaande jaren werd dit niet als bate verantwoord in het jaar waarop de vangnetregeling betrekking had, maar voorzichtigheidshalve op moment dat de bate werd ontvangen.
|
Toelichting
Door de verhoging van de taakstelling hebben we meer statushouders opgenomen. Per opgenomen statushouder krijgen we extra middelen voor maatschappelijke begeleiding. De maatschappelijke begeleiding door Stichting Palet is in aantal ook toegenomen.
We hebben bij de septembercirculaire 2016 nog extra geld gekregen van het rijk voor participatie van statushouders ad € 62.674. Dit is toegevoegd aan het budget maar nog niet volledig uit gegeven, waardoor we € 48.000 aan ruimte hebben. Een deel van dit budget wordt gereserveerd voor de resterende uitgaven in 2017.
|
Toelichting
De kosten zijn conform de begroting. Een kleine overschrijding bij bijzonder onderzoek ad € 954 in kader van onderzoek door de Sociale Recherche Twente.
|
Toelichting
Door een te lage raming zijn de energiekosten van de weekmarkt met € 6.000,- overschreden. Daarnaast heeft de bijdrage aan de regio Twente op dit product in 2016 € 16.354 meer gekost dan geraamd.
Fluctuaties in het aantal standplaatsen op de weekmarkt heeft geleid tot minder legesopbrengsten.
|
Toelichting
In het nieuwe Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is voorgeschreven dat gemeenten voor gronden die men in exploitatie wil nemen een reëel en stellig voornemen moet bestaan dat deze in de nabije toekomst zullen worden bebouwd. Deze verwachting moet zijn gebaseerd op een raadsbesluit, waarin inhoud wordt gegeven aan ambitie en planperiode. Omdat dit (nog) niet van toepassing is op de toekomstige exploitaties, restpercelen en ruilgronden moeten deze gronden op de balans als materiële vaste activa en niet meer als voorraden worden verantwoord. De exploitatielasten en -baten maken daardoor ook geen onderdeel meer uit van de grondexploitatie, maar zijn nu onderdeel van het product gemeentelijke eigendommen. Dit is in de begroting niet opgenomen.
Dit heeft tot gevolg dat zowel de lasten (€ 309.000) als de baten (€ 345.000) van deze gronden in deze jaarrekening zijn verwerkt:
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo |
Kapitaallasten | 203.000 | 166.000 | -37.000 |
(Bijdrage) apparaatskosten | 1.000 | 84.000 | 83.000 |
Materiële kosten | 105.000 | 0 | -105.000 |
Huur en pacht | 0 | 95.000 | 95.000 |
Totaal | 309.000 | 345.000 | 36.000 |
Voor de overige gemeentelijke eigendommen ontstaat een voordeel op de onderhoudskosten (€ 93.000) en een nadeel op de huuropbrengsten (€ 7.000).
|
Toelichting
Er is € 11.000 minder uitgegeven als gevolg van een verlaging van de bijdrage aan de regio Twente op dit product. Daarnaast zijn er enkele kleinere posten die in totaal tot € 5.000 aan hogere uitgaven hebben geleid.
|
Toelichting
De afwijking betreft een storting in de MOP reserve die niet begroot was.
Programma Bestuur en Dienstverlening
Hieronder worden per product de afwijkingen toegelicht.
|
Toelichting
Voor reisdocumenten, rijbewijzen en eigen verklaringen is door een hoger aantal aanvragen de opbrengst € 96.000 meer dan begroot; de daaraan gekoppelde rijksleges zorgen voor een kostenstijging van € 67.000.
|
Toelichting
De opbrengsten voor ‘Bijzonder wetten’ zijn lager uitgevallen, daartegenover staan echter ook lagere kosten.
|
Toelichting
Het beschikbare budget voor materiële uitgaven is nagenoeg onbenut gebleven (voordeel € 8.000). Van de Veiligheidsregio Twente is de te veel betaalde bijdrage over 2015 terugontvangen (voordeel € 25.000).
|
Toelichting
De afwijking aan lastenkant en voor € 9.000 aan batenkant is het voordeel dat is ontstaan door respectievelijk een lagere bijdrage 2016 en een restitutie van de bijdrage 2015 aan de Regio Twente. Daarnaast is van de VNG een restitutie inzake BTW ad € 14.000 terug ontvangen.
|
Toelichting
Mede door de lagere rentestand (van 1,629% naar 0,864%) is de begrote toevoeging aan de voorziening pensioenen wethouders te laag gebleken om de noodzakelijke stand per 31-12-2016 te realiseren. In werkelijkheid is de toevoeging € 175.000 hoger uitgevallen. Daar staat tegenover dat voor studie/opleidingen geen beroep is gedaan op het beschikbare budget van € 25.000.
|
Toelichting
In de meicirculaire 2013 is aan gemeenten een dualiseringskorting opgelegd die voor Losser € 24.000 bedraagt. Deze korting is slechts beperkt ingevuld.
|
Toelichting
In de begroting is uitgegaan van de septembercirculaire 2016 (verwezen wordt naar de bestuursrapportage 2016); hierin zaten nog niet de verrekeningen 2014/2015 (nadeel € 33.000) en de effecten uit de decembercirculaire 2016 (€ 9.000 nadeel).
|
Toelichting
De afwijking op de baten van het product “Belastingen” worden als volgt verklaard:
Omschrijving | meer opbrengst | minder opbrengst | saldo |
Forensenbelasting | 4.000 | 4.000 | |
Hondenbelasting | 3.000 | -3.000 | |
OZB | 26.000 | 26.000 | |
Toeristenbelasting | 8.000 | -8.000 | |
Totaal | 30.000 | 11.000 | 19.000 |
|
Toelichting
In 2016 is, in tegenstelling tot voorgaande jaren, de verplichting voor nog te betalen vakantiegeld per eind 2016 in het resultaat verwerkt; deze last van € 266.000 is echter lager dan het hiervoor gereserveerde bedrag € 350.000 (zie onttrekkingen), zodat er een voordeel van € 84.000 ontstaat. Daarnaast is voor € 40.000 afgeboekt op oninbare vorderingen.
Door een lagere toerekening van uren aan projecten, is er een nadeel op de bedrijfsvoeringsresultaten van de afdelingen ad € 55.000 ontstaan. Gerelateerd aan het totaal van alle begrote bedrijfsvoeringsbudgetten ad € 19.930.000 is dit een overschrijding van 0,256%.
|
Toelichting
Met de verkoop van aandelen Enexis was in de begroting geen rekening gehouden. De opbrengst ad € 372.000 levert daardoor een voordeel op. Daarnaast is mede door nog terug te ontvangen dividendbelasting van ongeveer € 27.000 in totaal ruim € 50.000 meer dividend ontvangen dan verwacht. Van de Provincie Noord Brabant is een agio ontvangen van € 18.000, waarmee in de begroting geen rekening is gehouden.
Door een hogere toerekening van rente zijn zowel de lasten (€ 141.000) als baten (€ 78.000) hoger dan begroot.
|
Toelichting
Voor het opschonen van het oude archief zijn kosten gemaakt (€ 34.000) die konden worden gedekt uit de daarvoor ingestelde reserve.
Daarnaast zijn onttrekkingen gedaan uit de reserves frictiefonds (€ 12.000) en loopbaanbudget (€ 14.000) voor kosten die op ander producten zijn gemaakt en moeten worden gedekt uit deze reserves.
Hieronder wordt per programma een overzicht gegeven van ontwikkelingen van de openstaande kredieten in het jaar 2016.
Programma Natuur en Ruimte
|
Toelichting / Kredietenverslag (in uitvoering zijnde projecten/werken)
7000009+7000010 Herinrichting ’t Rot
Restkrediet komt voort uit de subsidieafwikkeling project ’t Rot. Subsidie moest in eerste instantie worden voorgefinancierd (inbegrepen in kredietaanvraag). Na realisatie en na administratieve afsluiting van project ’t Rot is de subsidie uiteindelijk uitgekeerd. Op 7 maart 2017 heeft de Raad besloten deze kredieten toe te voegen aan de “Kwaliteits-impuls De Lutte”.
7000011 Meerk. Herinrichting Hoofdstraat Overdinkel
Betreft krediet voor bovengrondse kosten bij rioolvervangingen zodat synergiekansen benut kunnen worden en een algehele herinrichting kan plaatsvinden. Werkzaamheden en krediet maken deel uit van Centrumplan Overdinkel (uitvoering in 2016 en 2017).
7000013 Wandel-fietspad De Pol-Dinkel
Krediet wordt deels aangewend ter cofinanciering van het (gesubsidieerde) project “Losser aan de Dinkel”. Dit onderzoeksproject behelst het verbeteren van de verbinding tussen de kern Losser en het Dinkeldal en vormt daarmee de inhoudelijke gemeentelijke input in het gebiedsproces rondom de herinrichting van de Dinkel (initiatief van het waterschap Vechtstromen) ter plaatse van de kern Losser. Eén van de belangrijkste onderdelen van “Losser aan de Dinkel” is gericht op het realiseren van het “verlengde Lagapad” (het fiets-/wandelpad tussen Zoekerbrug en Ellermansbrug, achter bedrijventerrein De Pol) als onderdeel van het integrale project “Herinrichting Dinkel”. De gebiedsprocessen hiervoor zijn in 2016 opgestart en zullen in 2017 leiden tot besluitvorming. Daarna kan onderhavig krediet ingezet worden om een stap verder te komen richting realisatie van deze ontbrekende schakel in het fiets- en wandelnetwerk.
7000020 Planontwikkeling herinrichting Dorpscentra
Krediet is/wordt aangewend voor de planontwikkeling “Parapluplan centrum Losser”. Besluitvorming over het ambitieniveau heeft plaatsgevonden op 10 mei 2016. De uitwerking van dit raadsbesluit in 2016 en 2017 zal in 2017 leiden tot nadere besluitvorming ten behoeve van een gefaseerde uitvoering.
7000039 Ondergrondse afvalopslag In uitvoering
krediet wordt aangewend voor enkele locaties waar nog ondergrondse afvalcontainers moeten worden geplaatst. In 2016/2017 wordt bijvoorbeeld gewerkt aan de locatie Arendstraat te Losser.
7000197 Reconstructie Gronausestraat (P. Schaafsplein – Oranjestraat)
Planvorming is in 2015 gestart en heeft in 2016, in nauwe samenhang met het Parapluplan centrum Losser, geleid tot besluitvorming op 10 mei 2016. In de tweede helft van 2016 en in 2017 is/wordt gewerkt aan de uitwerking van dit raadsbesluit tot concrete uitvoerings-ontwerpen.
7000205 Vervangen openbare verlichting deel 1 B2015 en
7000214 MIP Vervangen Openbare Verlichting B2016
In 2016 is gewerkt aan zowel het integrale vervangingsplan voor de openbare verlichting als het (beeldend) beleidsplan openbare verlichting. Ook is gewerkt aan de concrete voorbereiding van deelprojecten zodat in 2017 een start met de uitvoering gemaakt kan worden. Parallel hieraan is, op basis van het MIP, uit dit krediet geput bij integrale herinrichtingsplannen ter dekking van de kosten die betrekking hebben op het vervangen van de openbare verlichting. Voorbeelden hiervan zijn het centrumplan Overdinkel (de kosten van vervanging van openbare verlichting in de Pr. Hendrikstraat en langs de Hoofdstraat), de Tj. Knolstraat, Julianastraat, Smitsbreeweg en Lutterstraat.
7000215 MIP Herinrichting Parkeerterrein Langenkamp
Zodra in 2017 het Parapluplan door de Raad is vastgesteld, kan de herinrichting van dit parkeerterrein worden opgepakt. Het beschikbaar hebben van onderhavig krediet was en is essentieel in verband met het draagvlak onder centrumondernemers en andere ontwikkelingen in het centrum van Losser met het oog op integrale planvorming en realisatie. Bovendien komt een deel van de voorbereidingskosten ten laste van dit krediet
7000216 MIP De Lutte Fase I
In 2016 is een forse aanzet gemaakt met het plan- en participatieproces t.b.v. de “Kwaliteitsimpuls De Lutte”. Onderhavig krediet is bedoeld ter dekking van de voorbereidingskosten en de uitvoering van deelprojecten uit fase I. Voorts dient dit krediet als co-financiering voor mogelijke subsidies.
7000217 MIP IV-2018 B16
Krediet is beschikbaar gesteld bij de programma begroting 2016 en komt vrij in 2018. Besteding/inzet hiervan verloopt via het MIP en is reeds geoormerkt. Bespreking van deze beoogde inzet van middelen vindt plaats binnen het proces van de Kadernota 2018.
7000218 MIP Herinrichting De Brink kern Losser, B16
Hiervoor geldt hetzelfde als voor de herinrichting van het parkeerterrein Langenkamp geldt. Herinrichting vindt plaats in het kader van het Parapluplan centrum Losser. In 2016 heeft een eerste, verkennende bijeenkomst plaatsgevonden met ondernemers en eigenaren in De Brink. Dit krijgt in 2017 een vervolg.
7000219 Parkeerplaats ’t Wilpelo B16
Dit hangt samen met fase II van het centrumplan Overdinkel: aanleg van de hemelwater-structuur vanaf het centrumplein, via de Pr. Bernhardstraat en de parkeerplaats ’t Wilpelo. Fase II is mee geschoven met de aangepaste planning van de realisatie van het centrumplein Overdinkel (tgv bezwaren tegen de kapvergunning).
7000220 Herinrichting P. Geerdinkstraat, De Lutte
Is grotendeels in 2016 uitgevoerd. Afronding in 2017.
7000239 Centrumplan Overdinkel
Betreft werknummer tbv projectbeheersing centrumplan Overdinkel. Krediet is samengesteld uit meerdere financieringsbronnen, conform eerder besluitvorming.
Kredieten vGRP (verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan)
De overige kredieten vallen onder het vGRP. Een toelichting hierop vindt plaats via het vGRP dat in 2017 uw Raad wordt aangeboden. Kredieten vanuit het vGRP worden via het MIP zoveel als mogelijk ingezet om integrale herinrichtingsprojecten aan te jagen en zodoende maatschappelijke meerwaarde te creëren. De geldigheidsduur van het vigerende vGRP is eind 2016 met een jaar verlengd.
Programma Welzijn & Zorg
|
Toelichting
7000103 Verv. Basisschool Kompas OV B 2012-13
In het budget vervanging basisschool Het Kompas is geen rekening gehouden met rentetoerekening.
7000199 KHL bouwkundige kosten
De netto mutatie betreft advieskosten voor de realisatie van het Kulturhus.
7000202 KHL digitaliseren
De gepleegde investering betreft de kosten van de personele inzet voor de digitalisering van dossiers, begeleiding door de gemeente Enschede op het scanproces en het beschrijven van de werkprocessen.
7000213 Huisv Twents Carmel College B16
In 2016 zijn geen uitgaven gedaan. Begin 2017 is met het Carmel College overeenstemming bereikt over de revitalisatie van het schoolgebouw. De gemeente treedt op als bouwheer en inmiddels is er een architect geselecteerd. Start bouw is gepland in januari 2018, oplevering november 2018.
7000233 KHL bijkomende kosten
Dit betreft kosten van de architect voor de realisatie van het Kulturhus.
Programma Bestuur & Dienstverlening
|
Toelichting
7000209 Zonnepanelen gemeentehuis
Zonnepanelen zijn geplaatst. Het PV-systeem is ook in werking met uitzondering van de uitlezing naar het informatiebord in de hal van het gemeentehuis. Wachten is nog op 2 nieuwe BPM meters van Enexis/Fudura. Wanneer deze worden geplaatst en de opdrachtnemer de uitlezing naar het informatiebord heeft geïnstalleerd, kan onderhavig krediet worden afgesloten.
7000210 Verv 2 VW Transporters
Auto's worden in 2017 geleverd.
7000211 Verv Auto Landmeten-reg BGT B 16
Vervangende auto is besteld en wordt in maart 2017 geleverd
|
Toelichting categorieën uit Kadernota Rechtmatigheid 2016 van de commissie BBV
1. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerealiseerde opbrengsten.
2. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door opbrengsten die niet direct gerelateerd zijn.
3. Mutaties in reserves waarover de Raad wel heeft besloten maar waarvan de hoogte van de bedragen bij de jaarrekening worden vastgesteld.
Bovenstaande kostenoverschrijdingen zijn hieronder weergegeven en nader toegelicht. De afwijkingen passen binnen het door de Raad geformuleerde beleid en zijn daarmee rechtmatig. Met de vaststelling van de deze jaarrekening worden de overschrijdingen formeel geautoriseerd.
Programma Natuur & Ruimte
De grootste onderschrijding van de lasten heeft plaatsgevonden op het product 'Grondbedrijf', hiertegenover staat echter een evengrote onderschrijding van de baten. Daarnaast wordt de onderschrijding van de lasten op het product wegen volledig gecompenseerd door een bijdrage aan de reserve wegen.
Op de producten 'Afval en Reiniging' en 'Riolering en Water' zijn de lasten overschreden maar dit wordt voor beide producten bijna volledig gecompenseerd door een afwijking op de baten.
De mutaties in de reserves worden bijna volledig veroorzaakt door de stortingen en onttrekkingen aan de reserve 'Wegen'.
Programma Welzijn & Zorg
De onderschrijding op de lasten van het programma Welzijn & Zorg komen voort uit de lagere kosten in het Sociaal Domein. Daarnaast zijn de lasten fors overschreden vanwege de hogere kosten voor de 'Jeugdzorg'.
Er zijn incidentele baten voortkomend uit de terugvordering op stichting Fundament.
Programma Economie & Werk
De overschrijding op uitkeringen ad € 278.136 wordt gecompenseerd door de verhoogde baten die voortkomen uit de vangnetregeling. De overschrijding van € 216.000 op gemeentelijke eigendommen wordt volledig gecompenseerd door meer baten op niet in exploitatie genomen gronden.
De verhoogde baten komen onder andere door de vrijval van de voorziening Topcraft en de uitkering van een stimuleringsuitkering. Er zijn daarnaast incidentele baten door een stelselwijziging die betrekking heeft op de ROZ debiteuren.
De mutatie in de reserve wordt veroorzaakt doordat er door minder investeringen in het MOP is € 173.000 overgebleven. Dit is toegevoegd aan de reserve MOP.
Programma Bestuur & Dienstverlening
De overschrijding van de post onvoorzien ad € 265.000 wordt veroorzaakt door een vakantiegeldverplichting op te nemen die volledig gecompenseerd wordt door een onttrekking van de reserve. Dit is het gevolg van de invoering van het Individueel Keuze Budget. De overschrijding van de lasten college B&W wordt verklaard door een extra dotatie van ongeveer € 175.000 aan de voorziening wethouders pensioenen.
De baten op het product Treasury zijn hoger uitgevallen door de verkoop van de aandelen Enexis.
De afwijkingen in de rerves worden veroorzaakt door de onttrekking ten behoeve van de vakantiegeldverplichting.
Kapitaalkredieten
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens het toetsingskader 2011 van het Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door de Raad uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld.
Programma Natuur & Ruimte
De overschrijding van 3 kredieten uit het vGRP zal in 2017 worden verrekend met nog beschikbare restant kredieten van het vGRP.
Onderstaande tabel laat zien dat de Gemeente Losser geen structurele uitgaven met incidenteel geld bekostigd. Er zijn meer incidentele lasten dan incidentele baten, daarmee wordt aangetoond dat de structurele lasten ook gedekt worden met structurele baten en niet met incidentele baten.
Incidentele en structurele lasten en baten bedragen x € 1.000 | Structureel (S)/ Incidenteel (I) | Begroting 2016 voor wijziging | Rekening 2016 |
Lasten | |||
1. Natuur en Ruimte | S | 13.816 | 12.797 |
I | 0 | 1.178 | |
2. Welzijn en Zorg | S | 18.948 | 17.838 |
I | 398 | 303 | |
3. Economie en Werk | S | 13.457 | 14.208 |
I | 0 | -2 | |
4. Bestuur en dienstverlening | S | 5.028 | 5.745 |
I | 1.031 | 2.207 | |
Totale lasten | 52.678 | 54.274 | |
Baten | |||
1. Natuur en Ruimte | S | 7.628 | 7.293 |
I | 0 | 767 | |
2. Welzijn en Zorg | S | 1.563 | 2.125 |
I | 0 | 68 | |
3. Economie en Werk | S | 5.103 | 6.438 |
I | 0 | 137 | |
4. Bestuur en dienstverlening | S | 38.701 | 39.397 |
I | 378 | 1.090 | |
Totale baten | 53.373 | 57.315 |
Specificatie incidentele baten en lasten
Begroting 2016 voor wijziging | Rekening 2016 | |
Specificatie incidentele lasten | ||
Natuur en Ruimte | ||
Landelijk gebied | 0 | 100 |
Mutaties reserves Natuur & Ruimte | 0 | 1.089 |
Wegen | 0 | -11 |
Welzijn en Zorg | ||
Collectieve voorzieningen WMO - Gezond in de stad | 63 | 60 |
Jeugdzorg | 0 | -148 |
Maatwerkvoorzieningen WMO | 315 | 82 |
Welzijnsaccommodaties | 0 | 309 |
Economie & Werk | ||
Huisvesting statushouders | 20 | 0 |
Sociale werkvoorziening | 0 | -2 |
Bestuur en Dienstverlening | ||
College van B & W | 0 | 298 |
Onvoorzien | 0 | 266 |
Treasury | 0 | 122 |
Innovatieve samenwerking | 25 | 0 |
Toevoeging algemene reserve | 1.006 | 1.521 |
Totaal incidentele lasten | 1.429 | 3.687 |
Specificatie incidentele baten | ||
Natuur en Ruimte | ||
Grondbedrijf | 0 | 3 |
Landelijk gebied | 0 | 100 |
Mutaties reserves Natuur & Ruimte | 0 | 530 |
Wegen | 0 | 134 |
Welzijn en Zorg | ||
Onderwijshuisvesting | 0 | 8 |
Sportaccommodaties | 0 | 42 |
Welzijnsaccommodaties | 0 | 18 |
Economie en Werk | ||
Armoedebeleid | 0 | 10 |
Bijstandverlening | 0 | -112 |
Huisvesting statushouders | 0 | 10 |
Participatiebudget | 0 | 52 |
Sociale werkvoorziening | 0 | 157 |
Toerisme | 0 | 20 |
Bestuur en Dienstverlening | ||
Algemene uitkering - Gezond in de stad | 63 | 63 |
Algemene uitkering - maatwerk WMO | 315 | 287 |
Bestuursondersteuning | 0 | 27 |
Mutaties reserves Bestuuur & Dienstverlening | 0 | 12 |
Onvoorzien | 0 | 350 |
Regionale crisisbeheersing | 0 | 1 |
Treasury | 0 | 350 |
Totaal incidentele baten | 378 | 2.062 |
Saldo incidentele lasten/baten | -1.051 | -1.624 |
WNT-verantwoording 2016 Gemeente Losser
Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de Gemeente Losser van toepassing zijnde regelgeving: het algemene WNT-maximum.
Het bezoldigingsmaximum in 2016 voor de Gemeente Losser is € 179.000. Het weergegeven individuele WNT-maximum is berekend naar rato van de omvang (en voor topfunctionarissen tevens de duur) van het dienstverband, waarbij voor de berekening de omvang van het dienstverband nooit groter kan zijn dan 1,0 fte.
Bezoldiging leidinggevende topfunctionarissen
Bedragen in euro's | J. van Dam Gemeentesecretaris/ Algemeen directeur |
B. Pikula Griffier |
Dienstverband in 2016 | 01/01/2016 tot en met 31/12/2016 | 01/01/2016 tot en met 31/12/2016 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Gewezen topfunctionaris | nee | nee |
Echte dienstbetrekking? | ja | ja |
Zo niet, langer dan 6 maanden binnen 18 maanden werkzaam? | n.v.t. | n.v.t. |
Individueel WNT-maximum | 179.000 | 179.000 |
Bezoldiging | ||
Beloning | 99.656 | 81.661 |
Belastbare onkostenvergoeding | 216 | 131 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 13.769 | 11.386 |
Subtotaal | 113.641 | 93.178 |
-/- Onverschuldigd betaald bedrag | 0 | 0 |
Totaal bezoldiging | 113.641 | 93.178 |
Motivering indien overschrijding | n.v.t. | n.v.t. |
Gegevens 2015 | ||
Duur dienstverband in 2015 | 01/01/2015 tot en met 31/12/2015 | 01/01/2015 tot en met 31/12/2015 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Bezoldiging 2015 | ||
Beloning | 94.159 | 79.546 |
Belastbare onkostenvergoeding | 547 | 149 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 13.769 | 11.387 |
Totaal bezoldiging 2015 | 108.475 | 91.082 |
Individueel WNT maximum | 178.000 | 178.000 |
Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen die in 2016 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2016 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld, of die in eerdere jaren op grond van de WOPT of de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.