"Gezonde en zelfredzame burgers"
Strategische doelen:
Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.
|
Wat hebben we bereikt?
Met ingang van 1 januari 2015 is de gemeente volledig verantwoordelijk geworden voor de uitvoering van de Jeugdzorg, Wmo en Participatiewet. Er is veel werk verzet om deze transitie zo goed mogelijk te laten landen binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. De benodigde verordeningen, beleids- en uitvoeringsplannen zijn hiervoor vastgesteld en met zorg- en welzijnsorganisaties zijn afspraken gemaakt over de wijze van uitvoering. De gemeente heeft haar ondersteunende rol zo goed mogelijk ingevuld door onder andere het organiseren van sociale teams en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Maar ook voor de gemeente betekende dit een grote inzet en verandering. Ondanks enkele aanloopproblemen en de grote veranderingen kon de zorg aan de inwoners van de gemeente Losser worden gecontinueerd.
De doelstelling was en is om inwoners optimaal te laten participeren en hun zelfredzaamheid te vergroten. We spreken over de transformatie. De inzet in 2015 was met name gericht op het goed laten verlopen van de transitie. Vanaf 2016 zal de focus met name komen te liggen op het bereiken van deze gewenste transformatie.
Wat hebben we ervoor gedaan?
| Begroting | Realisatie | |
| Doelstelling: Burgers zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam. | ||
|
Maatwerkvoorziening Wmo
|
We ondersteunen de zelfredzaamheid en participatie van onze inwoners die dit echt niet zelf, met behulp van hun netwerk of met behulp van algemene voorzieningen kunnen regelen en betalen door het verstrekken van maatwerkvoorzieningen. Beschermd wonen en opvang is bereikbaar en betaalbaar voor Losserse cliënten; inwoners van de gemeente Losser die een indicatie hebben voor beschermd wonen en/of opvang kunnen terecht bij deze voorzieningen. |
Inwoners met een beperking die niet op eigen kracht, met steun van de omgeving of met algemene voorzieningen geholpen zijn kunnen in aanmerking komen voor een maatwerkvoorziening. Hier wordt het principe gevolgd van één gezin, één plan, één regisseur. Beschermd wonen en opvang wordt gerealiseerd conform het regionaal convenant Samenwerken aan beschermd wonen, opvang en zorg. In 2015 maakten 508 clienten gebruik van de indicatie huishoudelijke ondersteuning basis en 65 clienten hadden de indicatie huishoudelijke ondersteuning Plus. In totaal hebben 102 clienten gebruik gemaakt van de ondersteuning maatschappelijke deelname. Van deze 102 clienten hebben 72 gebruik gemaakt van het vervoer naar de dagvoorziening. Van de ondersteuning zelfstandig leven hebben 86 clienten gebruik gemaakt. We hebben geen kwantitatieve verwachtingen voor de Wmo uitgesproken. Voor 2015 hebben we rekening gehouden met de rijksbegroting. |
|
Algemene voorziening Wmo
|
We stimuleren initiatieven die, op grond van de vraagbehoefte, algemene voorzieningen in willen richten, waardoor inwoners minder afhankelijk zijn van maatwerkvoorzieningen. We geven maatschappelijke partners de ruimte om algemeen toegankelijke en betaalbare gemaksdiensten en sociale ontmoetingsplekken te realiseren, waar met name burgers met een beperking behoefte aan hebben, wanneer zij voldoen aan de volgende randvoorwaarden: betaalbaar, toegankelijk, op basis van behoeften, voor iedereen beschikbaar voorzieningen/diensten zijn collectief opgezet óf opgezet in afstemming met collega-organisaties. |
Er is samen met de maatschappelijke partners gestart met een pilot om de dagbesteding te transformeren naar algemene gebruikelijke voorzieningen. In 2015 zijn we vooral bezig geweest met de voorbereidingen hierop. In 2016 zal er een start gemaakt worden met deze pilot. Inloop GGZ: In samenwerking met stichting Fundament, Mediant en wijkkracht heeft er onder de doelgroep een behoeftepeiling plaatsgevonden. Hieruit is gebleken dat er behoefte is aan een lokale inloop ggz. In 2016 wordt de inloop ggz gerealiseerd. De inwoners van de gemeente Losser die vanuit de Wmo een indicatie hebben voor huishoudelijke ondersteuning kunnen vanaf 2015 gebruik maken van de zogenaamde Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT regeling). Zij kunnen extra uren inkopen in de vorm van kortingsbonnen. Het beschikbare budget voor de regeling die de gemeente hiervoor van het Rijk ontvangt maakt het mogelijk om meer doelgroepen gebruik te laten maken van de regeling. De gemeente Losser heeft daarom besloten om deze regeling voor meer mensen open te stellen. Sinds 1 augustus 2015 kan een bredere groep mantelzorgers van deze regeling gebruik maken. Dit geldt ook voor vrijwilligers die aangemeld zijn bij het vrijwilligerssteunpunt. |
|
Sport
|
Bevorderen van een actieve en gezonde leefstijl van inwoners. Inwoners de gelegenheid bieden en stimuleren om op een verantwoorde wijze, tegen een aanvaardbare eigen bijdrage, en in overeenstemming met eigen aanleg, interesse en mogelijkheden, sport te beoefenen. |
Dankzij verschillende subsidieregelingen is een groot aantal inwoners via verschillende sport- en beweegprojecten (Lekker Fit, Schoolschaatsen, Actief Betrokken Club, De Actieve Ontmoeting, Sportinstuif Overdinkel, Sportoriëntatie Brede School Losser en waarderingssubsidies ten behoeve van jongeren) gestimuleerd meer te gaan sporten en bewegen. De sport- en bewegingsactiviteiten leveren een concrete bijdrage aan een gezondere samenleving, waarmee de relatie tussen sportstimulering en publieke gezondheid nogmaals wordt bevestigd. |
|
Sportaccommodaties
|
Realiseren van een kwaliteitsverbetering van sport- en recreatieve voorzieningen, waarbij de inbreng van particulieren/verenigingen toeneemt ten opzichte van de overheid. |
In het eerste kwartaal 2015 is de renovatie van sportzaal De Spil afgerond. In 2015 zijn de tennisparken in De Lutte en Overdinkel in erfpacht overgedragen aan de tennisverenigingen. In de zomer van 2015 is een nieuw openbaar schoolplein ingericht bij de Brede School Losser. |
|
Kunst en cultuur
|
De lokale initiatieven en ambities op het gebied van kunst en cultuur, cultureel erfgoed en cultuureducatie worden op beperkte en sobere wijze ondersteund. |
Er is op sobere wijze uitvoering gegeven aan ondersteuning van lokale initiatieven op het gebied van kunst en cultuur. |
| Doelstelling: De zorg voor de jeugd zo lokaal mogelijk aanbod-gericht organiseren. Daarbij in acht nemen dat het kind centraal staat en de ouders zelf verantwoordelijk zijn. | ||
|
Jeugdzorg
|
Zelfredzaamheid en eigen kracht van de jongere wordt zoveel mogelijk ondersteund. Door in te zetten op vroegsignalering en preventie voorkomen we onnodige doorstroom naar de zwaardere hulp. hierbij is er een systeem van integrale zorg waarbij een plan, een gezin, een regisseur centraal staat. |
In 2015 is gestart met het CJG als toegang voor de Jeugdzorg. Het CJG werkt volgens de principes van één gezin, één plan, één regisseur, 'eigen kracht' en zo licht als mogelijk en zo zwaar als moet. Door de cliënt/het gezin in de eigen kracht te zetten en integraal te kijken naar problematiek is onnodige doorstroom naar zwaardere hulp voorkomen. In 2015 maakten in Losser rond de 300 jongeren gebruik van de jeugdzorg. Dit is circa 5 % van de Losserse jongeren. Dit komt overeen met het landelijk gemiddelde. Een groot deel van deze jongeren maakt gebruik van de basis GGZ gevolgd door de pleegzorg en de voorziening zelfstandig leven. Bij het afsluiten van het jaar hebben we van een aantal zorgaanbieders niet alle relevante informatie ontvangen waardoor er nog geen zorgtoewijzingen naar deze aanbieders zijn verzonden. Tevens hebben we nog niet alle facturen ontvangen. Voor de PGB's geldt dat, ondanks administratieve herstelacties tussen gemeente en SVB, nog steeds een verschil bestaat tussen toegekende en daadwerkelijk gefactureerde bedragen. |
| Doelstelling: Burgers ervaren de dorpen als sociaal, leefbaar en veilig en dragen daar zelf ook aan bij. | ||
|
Welzijnswerk |
Zelfredzaamheid en eigen kracht van inwoners worden zo veel mogelijk ondersteund en gestimuleerd, gericht op vergroting van de leefbaarheid in wijken en dorpen. Het welzijnswerk heeft hierin een belangrijke rol vanuit haar kennis van en betrokkenheid bij de lokale samenleving. Zij vormt hiermee een algemene voorliggende voorziening binnen het sociaal domein. |
In 2015 is gestart met de implementatie van de sociale teams. De sociale teams bevonden zich in een oriënterende fase waarin 'kennis werd gemaakt' met de lokale inwoners en organisaties. Er is een start gemaakt met de ontwikkeling en ondersteuning van lokale maatschappelijke initiatieven gericht op vergroting van de zelfredzaamheid. |
|
Welzijnsaccommodaties
|
Het lokale welzijnswerk volgt het principe van outreachend en vindplaatsgericht werken. Het beheren van welzijnsaccommodaties vormt geen kernactiviteit op zich, maar is gericht op het faciliteren van ruimte voor uitvoering van activiteiten. |
Stichting Fundament heeft zich gefocust op uitvoering van haar welzijnstaken, sociale teams, CJG, bibliotheekwerk en muziekonderwijs. Hoewel haar beleid is gericht op zo veel mogelijk afstoten van haar accommodaties kon hier nauwelijks uitvoering aan worden gegeven doordat vervangende huisvesting, met name in het Kulturhus Losser, nog niet kon worden gerealiseerd. |
| Doelstelling: Het behouden van de kwaliteit van het onderwijs en jet uitvoeren van de wettelijke taken. | ||
|
Onderwijs |
Samen met het onderwijs en in combinatie met het passend onderwijs en de decentralisatie van de jeugdzorg gaan we zorgdragen voor een eenvoudig maar effectief netwerk rondom het opgroeide kind. |
Het basisonderwijs in de gemeente Losser heeft met succes het passend onderwijs ingevoerd. De beleidregels Jeugdzorg gemeente Losser zijn met de schoolbesturen in een op overeenstemming gericht overleg (OOGO) besproken en door de schoolbesturen akkoord bevonden. Door participatie van medewerkers uit het CJG/ST in de Zorg adviesteams (Zat) van het onderwijs zijn de lijnen tussen onderwijs en jeudgzorg kort. |
|
Onderwijshuisvesting |
De gemeente draagt zorg voor adequate huisvesting van scholen. Hierbij rekening houdend met de toekomstige onderwijskundige ontwikkelingen en de gevolgen voor huisvesting van de scholen. |
De Brede School Losser is in mei 2015 opgeleverd en in augustus 2015 ingebruik genomen. De nieuwbouw van Het Kompas maakt deel uit van Kulturhus Overdinkel. De bouw hiervan is in mei 2015 gestart. De oplevering van het Kulturhus Overdinkel is gepland in september 2016. In januari 2015 heeft het Carmel College een aanvraag ingediend voor gedeeltelijke nieuwbouw en uitbreiding van haar schoolgebouw. Samen met het Carmel College zijn diverse gesprekken gevoerd om te komen tot een definitief bouwplan. |
|
Leerlingenvervoer
|
Er wordt voortdurend gestreefd naar een zo efficiënt en goedkoop mogelijke uitvoering van het leerlingenvervoer, rekening houdende met de bepalingen in de gemeentelijke verordening leerlingenvervoer. |
Aanvragen om leerlingenvervoer zijn conform de geldende verordening leerlingenvervoer beoordeeld. Aangepast vervoer is op zo efficiënt mogelijke manier ingezet. Eveneens is eind 2015 gestart met de pilot GooV, waarbij getracht wordt leerlingen zo veel mogelijk per openbaar vervoer te laten reizen. |
|
Kinderopvang
|
Uitvoering wordt gegeven aan de minimale wettelijke taken op het terrein van de kinderopvang, te weten registratie en handhaving. |
In 2015 is in samenwerking met de GGD uitvoering gegeven aan de Wet Kinderopvang. Er zijn geen noemenswaardige onregelmatigheden geconstateerd die hebben geleid tot handhaving door de gemeente. In een enkel geval is sprake geweest van een waarschuwing. |
|
| Saldo baten en lasten begroting 2015 | 18.225.000 | N | |
| Saldo baten en lasten jaarrekening 2015 | 16.653.000 | N | |
| Verschil | 1.573.000 | V | |
| Materiële afwijkingen | |||
|
Kapitaallasten |
Bij het opstellen van de begroting 2015 was nog niet bekend wanneer de overdracht van de Spil aan Domijn zou zijn en is daarom nog rekening gehouden met rente- en afschrijvingskosten van deze sportaccommodatie. |
23.000
|
V
|
|
Kostenplaatsen |
Voor de kosten van het sociaal domein is een aparte begrotingswijziging gemaakt waarbij ook voor 522.000 euro aan ambtelijke uren zijn opgenomen. In werkelijkheid zijn door de hiervoor aangetrokken (tijdelijke) medewerkers geen uren geschreven, waardoor aan met name de producten Jeugd en Wmo geen/minder uren zijn toegerekend. Dit voordeel heeft echter een directe relatie met het nadeel op de kostenplaats WIZ, dat tot uitdrukking is gebracht in de calculatieverschillen kostenplaatsen binnen het product onvoorzien van het programma Bestuur en Dienstverlening. |
550.000
|
V
|
|
Collectieve voorzieningen WMO |
Het in de begroting opgenomen werkbudget voor collectieve preventie is niet aangesproken, waardoor een voordeel ontstaat van 7.000 euro. Hier staat tegenover dat er bijna 31.800 euro aan de GGD is nabetaald over 2014 voor maatwerk jeugdzorg. |
25.200
|
N
|
|
Jeugdzorg |
Het niet bestede deel van het budget voor jeugdvoorzieningen bedraagt 979.000 euro; op het budget voor overige kosten is een overschrijding ontstaan van 229.000, vooral door de inhuur van personeel. Op dit moment ontvangen we nog steeds declaraties van zorgverleners voor in 2015 geleverde zorg, waarbij het ook gaat om nieuwe cliënten. Doordat het budget per zorgproduct in de jeugdzorg vrij fors kan zijn kan een beperkt aantal (nieuwe) cliënten al snel een forse aanslag op het resterende budget plegen. Om de nog te ontvangen afrekeningen van in 2015 geleverde jeugdzorg te kunnen betalen is een inschatting gemaakt van de daarmee gepaard gaande kosten. Hiervoor zijn de volgende stappen doorlopen:
Deze handelswijze levert de best mogelijke benadering van de verplichtingen op. Gelet op de onzekere situatie heeft het college er voor gekozen om, volgens het zogenaamde 'Voorzichtigheidsprincipe', te rekenen met de maximale verplichtingen aan zorgverleners. Het totale bedrag voor Jeugdzorg voortkomend uit deze handelswijze is bepaald op € 535.000 en is reeds verwerkt in de cijfers. |
750.000
|
V |
|
Kinderopvang |
Door de GGD zijn bij diverse kinderopvanglocaties inspecties uitgevoerd. De kosten hiervoor bedroegen ruim 38.800 euro, terwijl in de begroting was gerekend op een benodigd budget van 16.600 euro. Daarnaast zijn de energiekosten van de kinderopvanglocaties hier geboekt terwijl daarvoor geen bedrag in de begroting is opgenomen. |
26.000
|
N
|
|
Kunst en cultuur |
In de begroting is voor onder andere de kermis het profijtbeginsel evenementen opgenomen, waarmee de kosten en opbrengsten van evenementen meer de verantwoordelijkheid zijn gemaakt van marktpartijen. Hiervoor is een bate begroot van 23.000 euro. Deze bate is echter niet gerealiseerd. Het in de begroting opgenomen budget voor subsidie culturele optochten Carnaval 5.000 euro is niet aangesproken. De verwachte uitgaven voor de instandhouding van het openluchttheater zijn beperkt gebleven tot een bedrag van 12.600 euro dit betekent een besparing van 8.400 euro. De begrote opbrengsten aan huren en pachten valt ruim 4.000 euro lager uit. |
10.800
|
N
|
|
Leerlingenvervoer |
In 2015 hebben meer leerlingen aanspraak gemaakt op een voorziening voor leerlingenvervoer (nadeel 17.600 euro). Door het open eind karakter van deze regeling is niet altijd exact te bepalen wat de kosten zullen gaan worden. |
17.600
|
V
|
|
Maatwerkvoorzieningen Wmo |
De opbrengsten voor de gehandicaptenparkeerkaart vallen tegen, waardoor er een nadelig effect ontstaat van 10.000 euro. In tegenstelling tot het de kosten voor de jeugdzorg zijn de maatwerkvoorzieningen al wel voor het grootste deel in beeld en is de doelgroep bekend. Na verwerking van nog te verwachten facturen tot een bedrag van 594.000 euro en bestaat het voordeel uit de volgende zaken:
|
785.000
|
V
|
|
Onderwijshuisvesting |
De belastingen voor onderwijshuisvesting zijn in werkelijkheid 30.500 euro hoger uitgevallen dan begroot, omdat door de nieuwbouw van onder andere de Plechelmusschool en de Brede School Losser de waarde van de onderwijsgebouwen fors is gestegen. Voor één van de twee voormalig logopedisten is in 2015 nog geen andere functie gevonden en zijn salariskosten ter hoogte van 56.000 euro betaald. In de begroting is er vanuit gegaan dat voor beide logopedisten al vanaf 1-1-2015 een andere functie zou zijn gevonden. Doordat dit niet is gelukt ontstaat er een nadeel van 56.000 euro. |
84.300 |
N
|
|
Sport |
Het saldo van dit product wordt met name veroorzaakt doordat het budget voor de combinatiefuncties-impuls brede school niet volledig is benut. |
4.800
|
V
|
|
Sportaccommodaties |
Fakkel: De taakstelling de Fakkel (20.000 euro) is niet gerealiseerd, omdat dit wordt betrokken bij de ontwikkeling van het Kulturhus Overdinkel. de Spil: Bij de renovatie van de Spil zijn onderhoudsafspraken gemaakt met Domijn, waarbij de kosten van de asbestsanering (21.000 euro) voor rekening van de gemeente komen. Deze kosten worden verrekend met de reserve MOP. Ook met het betalen van een huurvergoeding aan Domijn (40.500 euro) is geen rekening gehouden. De verhuuropbrengst valt lager uit door tegenvallende verhuur onder andere aan de judovereniging (nadeel 11.900 euro) Zwembad: De taakstelling innovatie ad 50.000 euro is slechts voor 20.000 euro gerealiseerd door een rijksbijdrage voor de combinatiefunctionaris. De energiekosten zijn met 30.000 euro overschreden, doordat de bijdrage vanuit de hiervoor beschikbare reserve is uitgeput. Mede hierdoor wordt er nu een bedrijfseconomisch onderzoek gedaan. Evenals voor de andere gemeentelijke panden is het budget voor onderhoud opgenomen bij het product gemeentelijke panden, terwijl de werkelijke kosten zijn toegerekend aan de betreffende panden (nadeel 36.000 euro). Door lagere bezoekersaantallen zijn de inkomsten 14.000 euro lager uitgevallen. Naast de hogere salariskosten voor het vaste personeel (10.000 euro) heeft er een overschrijding plaatsgevonden op het budget voor inhuur (nadeel 14.000 euro) door ziekte en zwangerschapsverof |
274.000
|
N
|
|
Welzijnsaccommodaties |
Voor de realisatie van het Kulturhus Overdinkel was sprake van voorbereidings- en advieskosten welke verrekend worden met de reserve (nadeel 48.000 euro). Daarnaast zijn de kosten voor het MOP onderhoud hier geboekt terwijl deze zxijn begroot bij het product gemeentelijke eigendommen (nadeel 7.400 euro). |
77.800
|
N
|
|
Welzijnswerk |
De bezuiniging op de adviesraden van 5.000 euro is gerealiseerd door het stopzetten van de Wmo-raad en de Participatieraad; hiervoor is één raad teruggekomen. Voor jeugd- en jongerenwerk is voor een bedrag van 10.700 euro minder aan subsidies betaald dan begroot. |
18.000
|
V
|
| Overige verschillen | 77.300 | N | |
| Verschil | 1.573.000 | V | |
Toelichting op de reservemutaties:
Stortingen: Er hebben stortingen plaatsgevonden in het kader van de reserve MOP en de reserve impuls brede school. Aan de reserve MOP onderwijs is het voordelig saldo van het budget van 2015 toegevoegd van € 8.000. Aan de reserve impuls brede school is extra geld gedoteerd na een toewijzing van budget in de septembercirculaire en daarnaast is nog geen invulling gegeven aan de toegewezen 4,5 FTE. In totaal € 41.000.
Onttrekkingen: Voor de bouw van het Kulturhus in Overdinkel zijn diverse kosten gemaakt voor schetsontwerpen en akoestisch onderzoek. Deze kosten, in totaal € 48.000 zijn verrekend met de reserve. Andere kosten zijn gemaakt voor de reserve NASB (Nationaal Actieplan Sport en Bewegen), in totaal € 27.000.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toelichting
7000030 & 7000105 Onderwijskundige vernieuwingen Mr. Snelschool
De renovatie van de Mr. Snelschool is begin 2015 afgerond. De twee restantkredieten zijn niet meer nodig en kunnen worden afgemeld.
7000102 Brede school Losser Zuid Begr.2012
De afrekening heeft plaatsgevonden en het krediet kan worden afgemeld. De overschrijding op het krediet bestaat alleen uit toegerekende rente. In 2012 is besloten om rente OHW toe te rekenen aan lopende investeringen echter bij de aanvraag van het krediet is (en kon) hier nog geen rekening mee worden gehouden.
7000103 Vervanging Basisschool Kompas Begr. 2012 -2013
De kosten in 2015 bestaan uit het eerste termijn dat is betaald aan Domijn voor de realisatie van de brede school in Overdinkel.
7000198 t/m 7000202 Kulturhus Losser
De gemaake kosten in 2015 bestaan uit: