Inleiding
De Losserse planning- en controlcyclus bestaat uit de volgende documenten: de Kadernota (kaderstelling), de begroting (autorisatie van het jaarbudget), de bestuursrapportage (tussentijdse bijsturing) en de jaarrekening (controle en verantwoording). De voorliggende bestuursrapportage heeft het karakter van een afwijkingenrapportage. Alleen wanneer blijkt dat de beleidsuitvoering, financieel of inhoudelijk, uit de pas loopt met de begroting vindt rapportage plaats.
Ontwikkelingen in 2015
Een belangwekkende ontwikkeling is de voorbereiding van het per 1 januari 2016 op te richten Servicebedrijf. In dit bedrijf worden medewerkers van de stichting WIL (sw-medewerkers, gedetacheerd en ‘groen’), uitkeringsgerechtigden en de gemeentelijke ambtenaren, werkend in de buitendienst, samen gebracht.
In 2015 wordt volop verder gewerkt aan de uitvoering van het ‘Meerjaren investerings- en onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte’ (MIP). Daar waar mogelijk wordt aansluiting gezocht bij andere ruimtelijke ontwikkelingen (bijvoorbeeld de Centrumvisie).
De uitvoering van de grote drie decentralisaties is met kracht ter hand genomen. Per 1 januari 2015 is het gelukt om te organiseren dat er toegang was tot de nieuwe zorg en voorzieningen op het gebied van Wmo. Op dit moment is er nog geen beschikking over adequate sturingsinformatie en over actuele cliëntinformatie. Om die reden is er over 2015 geen helder beeld over de uitgaven op de zorgkosten. Deze onduidelijkheid is bij alle regiogemeenten aanwezig. Er wordt alles op alles gezet op dit inzicht zo spoedig mogelijk wel te krijgen.
Als na-ijleffect van de economische crisis stijgt het aantal verstrekte uitkeringen nog steeds. Intentie is en blijft om uitkeringsgerechtigden naar regulier werk uit te laten stromen.
Financieel resultaat
De bestuursrapportage 2015 met peildatum 31 mei 2015 laat een klein nadeel zien van € 23.000. Dit resultaat is het saldo van enkele forse mee- en tegenvallers.
De belangrijkste ontwikkelingen zijn:
Deze ontwikkelingen worden in het vervolg van de bestuursrapportage afzonderlijk toegelicht.
Het beeld dat uit de bestuursrapportage naar voren komt is dat het voor 2015 voorgenomen beleid op koers ligt. Zware bijsturingsmaatregelen hoeven niet te worden genomen. Wel blijft het nodig om ontwikkelingen te volgen, deze te duiden en zo nodig (aanvullende) maatregelen te nemen.
Bestemmingsvoorstel
Het college in de loop van 2015 dekking voor dit beperkte tekort van € 23.000 te laten vinden in de lopende begroting.
Aansluitschema Planning & Control cyclus 2015
Het onderstaande aansluitschema Planning & Control cyclus 2015 is bedoeld om u inzicht te verschaffen in de mutaties die zich in dit jaar hebben voor gedaan. De Planning & Control cyclus bevat drie hoofddocumenten: begroting, bestuursrapportage en de jaarrekening.
De tabel geeft houvast door een beperkt aantal (hoofd-) cijfers uit alle documenten volgordelijk te combineren. De tabel start met de getallen op hoofdlijnen per programma uit de begroting 2015 en sluit af met de getallen uit deze bestuursrapportage. De tussenliggende kolommen bevatten tussentijdse wijzigingen. De autonome wijzigingen betreffen de mutaties van het amendement op de begroting 2015 en enkele technische wijzigingen.
Aansluitschema planning en control 2015 | (bedragen x € 1.000) | ||||
Begroting 2015 | Mutaties | BeRap | |||
3 D's | Autonoom | BeRap | 2015 | ||
Programma | |||||
1. Natuur en Ruimte | 6.018 | 108 | 0 | 6.126 | |
2. Welzijn en Zorg | 18.091 | 0 | 141 | 18.232 | |
3. Economie en Werk | 4.164 | 4.455 | -20 | 575 | 9.174 |
4. Bestuur en Dienstverlening | -29.002 | -4.455 | -35 | -693 | -34.185 |
Totaal Programma's | -729 | 0 | 53 | 23 | -653 |
Onvoorzien | 10 | 0 | 0 | 0 | 10 |
Totaal budget onvoorzien | 10 | 0 | 0 | 0 | 10 |
Resultaat voor bestemming (functie 970) | -719 | 0 | 53 | 23 | -643 |
Mutaties reserves | |||||
Bijdrage van reserves: | |||||
Algemene risicoreserve | 0 | 0 | |||
Bestemmingsreserves | 262 | 53 | 315 | ||
Egalisatiereserve investeringsbijdrage | 163 | 163 | |||
Totaal bijdrages van reserves | 425 | 0 | 53 | 0 | 478 |
Toevoegingen aan reserves: | |||||
Toevoeging Algemene risicoreserve | 215 | 215 | |||
Toevoeging Algemene risicoreserve resultaat PB '13-'16 | 1 | 1 | |||
Toevoeging Algemene risicoreserve resultaat PB '14-'17 | 700 | 700 | |||
Toevoeging Algemene risicoreserve resultaat PB '15-'18 | 62 | 62 | |||
Toevoeging bestemmingsreserves | 166 | 166 | |||
Totaal toevoegingen aan reserves | 1.144 | 1.144 | |||
Totaal mutaties (functie 980) | 719 | 0 | -53 | 0 | 666 |
Resultaat na bestemming | 0 | 0 | 0 | 23 | 23 |
In de programmabegroting 2015 zijn de kaders vanuit de begroting 2013 opgenomen. Door verdere uitwerking van de kaders moeten we in 2015 en verdere jaren deze bezuinigingen realiseren. Op dit moment zijn de volgende actuele ontwikkelingen te melden:
Kader(bedragen in € x 1.000) | Programma | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Andere rol van de overheid | |||||
Noaberschap | W&Z | 35 | 35 | 35 | 35 |
Innovatie | |||||
Wijkcoaches | W&Z | 25 | 25 | 25 | 25 |
Jeugdzorg-Loes concept | W&Z | ||||
structureel gerealiseerd | 5 | ||||
Vastgoed | N&R | 10 | 10 | 10 | 10 |
structureel gerealiseerd | 15 | ||||
Samenwerking andere gemeenten | B&D | 10 | 10 | 10 | 10 |
Bedrijfsvoering | |||||
Het nieuwe werken | B&D | 40 | 40 | 40 | |
Verhuur gemeentehuis | B&D | 67 | 67 | 67 | |
Gemeentelijke gebouwen | N&R | ||||
structureel gerealiseerd | 20 | ||||
Totaal uitwerking kaders | 120 | 187 | 187 | 187 | |
Waarvan nog te realiseren | 40 | 187 | 187 | 187 |
Noaberschap
Op 9 juni 2015 heeft het college ingestemd met de keuze tot het oprichten en inrichten van het servicebedrijf ‘Losser’ per 1 januari 2016. De opzet van een servicebedrijf gaat uit van het samenbrengen van de medewerkers van de stichting WIL (sw-medewerkers, gedetacheerd en ‘groen’), uitkeringsgerechtigden vallend onder de participatiewet en de ambtenaren werkend in de buitendienst. Door het maximaal inzetten van deze medewerkers is het (deels) niet mogelijk om diezelfde werkzaamheden voor een deel over te dragen aan de samenleving. Het lijkt ons dan ook beter om de taakstelling Noaberschap en de verwachte kostenverlaging tgv inzet van het servicebedrijf (deels) met elkaar te integreren. Dit betekent dat een deel van de verwachte revenuen van het servicebedrijf gebruikt zullen worden als realisatie van de taakstelling op Noaberschap. Tegelijkertijd zal dan ook een gedeelte van de voor Noaberschap / burgerparticipatie gereserveerde budget voor de Kaders aangewend worden (bijvoorbeeld als co?nanciering voor een subisidie) voor het zo snel mogelijk kunnen realiseren van het servicebedrijf (zie ook hoofdstuk 3.1 - Bedrijfsplan servicebedrijf "Losser").
Wijkcoaches
Sinds 1 januari 2015 is de nieuwe zorgstructuur van kracht. Multidisciplinaire teams begeleiden individuen en huishoudens in hun zorgvraag waarbij als uitgangspunt geldt dat elk huishouden een plan en een regisseur heeft met een focus op de eigen kracht van een huishouden. Door deze aanpak verwachten we meer op maat en dichter bij de persoon ondersteuning en zorg te organiseren. We verwachten daarmee een besparing in zorgkosten te realiseren.
Omdat we we nog geen sturingsinformatie hebben vanuit het sociaal domein (deze informatie wordt verwacht in september 2015) kunnen we nog niet met zekerheid zeggen dat deze bezuiniging van € 25.000 in 2015 kan worden gerealiseerd.
Jeugdzorg-Loes concept
Door een andere opzet van het Loes-concept, waarbij de deelnemende gemeenten een op de lokale situatie afgestemd pakket afnemen, wordt deze bezuiniging gerealiseerd.
Vastgoed
Vastgesteld is dat bij strategisch beheer van het vastgoed een structureel voordeel van € 25.000 met ingang van 2015 kan worden behaald.
Het betreft hier met name het strategisch en merendeels commercieel/marktconform verhuurde vastgoed welke niet in het MOP is opgenomen, maar waaraan alleen klachten-/calamiteitenonderhoud wordt uitgevoerd. Bij verkoop/afstoten wordt naast een directe incidentele opbrengst ook bespaard op structurele kosten die hier bedoeld worden. Te denken valt aan kapitaalslasten, onderhoudskosten, belastingen, heffingen, energie etc.
Daartoe wordt een professioneel vastgoedbeheer ingevoerd, met een centrale aansturing van beheer en onderhoud, contractbeheer, controle huurprijsniveaus en benutten van kansen.
Op dit moment zijn de volgende bezuinigingen doorgevoerd. Met ingang van 2014 is jaarlijks bezuinigd op het schoonmaakcontract van de buurtvoorziening in de multifunctionele accommodatie Keizerskroon (circa € 9.000) omdat deze is overgenomen door de Martinusschool. Tevens is op het gemeentehuis met ingang van 2014 jaarlijks (circa € 5.000) bespaard op contractbeheer door een nieuw integraal onderhoudscontract (bij De Groot Installatiegroep). Vanaf 1 oktober 2014 is de sportzaal De Spil in Overdinkel in eigendom overgedragen aan woningstichting Domijn en is de verzekering van het gebouw ook overgegaan. Daarmee is met ingang van 2015 jaarlijks een besparing gerealiseerd (circa € 1.000) door beëindiging van de verzekering bij Willis. Tot nu toe is met ingang van 2015 een besparing gerealiseerd van totaal € 15.000.
Voor het restant (€ 10.000) wordt naarstig gezocht naar mogelijkheden van besparing door verkoop/afstoten, maar ook naar extra opbrengsten door verhogen van huurinkomsten.
Samenwerking andere gemeenten
Naar verwachting zal dit kader niet de gewenste € 10.000 opleveren. De toegevoegde waarde van de diverse samenwerkingsvormen is te vinden in meer afstemming met collega-gemeenten, meer regionale afstemming en een betere kwaliteit maar nog niet in een verlaging van kosten.
Het nieuwe werken/Losser Flexibel en verbonden
In begroting reeds rekening gehouden met het nog niet realiseren van deze bezuiniging.
Verhuur gemeentehuis
In begroting reeds rekening gehouden met het nog niet realiseren van deze bezuiniging.
Gemeentelijke gebouwen
In de afgelopen 3 jaar heeft de gemeente een aantal gebouwen kunnen afstoten. In 2013 betrof dit de voormalige peuterspeelzaal ’t Kloosterhöfke in De Lutte. In 2014 betrof dit voormalige peuterspeelzaal De Roezemoes in Losser. In 2015 is een besparing van € 20.000 gerealiseerd door afstoting van de sportzaal 'De Spil' in Overdinkel. Hiermee is de opgedragen bezuiniging (kader gemeentelijke gebouwen) van €20.000 structureel in 2013 oplopend naar € 60.000 structureel in 2015 gerealiseerd op het budget MOP gemeentelijke gebouwen.
In de raad van 12-07-2011 heeft de Raad ingestemd met het instellen van een reserve van 500.000 euro voor het uitwerken van de kaders uit de begroting 2012. Het college heeft toegezegd de Raad actief te informeren over dit meerjarig budget.
Kader | Verwachte uitgaven | Uitgaven t/m 2014 | Amendement verlaging budget | kosten 2015 | Aangegane verplichtingen | Resterend |
Ander rol van de overheid | ||||||
Noaberschap | 150.000 | 27.100 | 122.900 | |||
0 | ||||||
Innovatie | ||||||
Vastgoed | 50.000 | 33.575 | 16.425 | 0 | ||
0 | ||||||
Bedrijfsvoering | ||||||
Het nieuwe werken | 96.000 | 57.248 | 21.750 | 17.002 | ||
Duurzaamheid | 13.782 | 13.782 | 0 | |||
Verhuur gemeentehuis | 42.947 | 42.947 | 0 | |||
Besparing zwembad | 15.300 | 15.300 | 0 | |||
Kerntakendiscussie | 24.200 | 24.200 | 0 | |||
Invoering p&o-instrumentarium | 26.570 | 0 | 26.570 | 0 | ||
Onderzoek buitendienst | 73.000 | 66.023 | 14.732 | 20.429 | -28.184 | |
0 | ||||||
Totaal verwachte uitgaven | 491.799 | 280.175 | 52.907 | 20.429 | 26.570 | 111.718 |
Onderzoek buitendienst
PlanTerra heeft op basis van een door het college vastgestelde hoofdvraag een onderzoek gedaan of een binnen de gemeente in te richten bedrijf en commercieel en/of maatschappelijk rendement te behalen is. De resultaten zijn vastgelegd in het rapport business case 'Servicebedrijf Losser.'
In onderstaand overzicht zijn de bezuinigingsvoorstellen uit de Programmabegroting 2015-2018 weergegeven. In deze paragraaf worden de afwijkingen op deze bezuinigingsvoorstellen toegelicht.
Bezuinigingen begroting - bedragen in € x 1.000 | ||
Onderwerp | 2015 | |
1 | Studie- en opleidingskosten B&W | 10,0 |
2 | Werkgeversbenadering en bedrijvencontacten samenvoegen | 10,0 |
3 | Milieu algemeen - besparing op inkoop | 10,0 |
4 | Handhaving milieu - besparing op inkoop | 2,0 |
5 | Onderzoeken geluid - besparing op inkoop | 5,0 |
6 | Inzet personeel - flexibele schil tijdelijk afstoten | 84,0 |
7 | Stoppen met vervanging speeltoestellen | 25,0 |
8 | Wegbeheer - incidentele bezuiniging | 100,0 |
9 | Subsidie amateurkunst verminderen | 0 |
10 | Subsidie vrijwilligersorganisaties verminderen | 0 |
11 | Afschaffen geschenkbonnen aan gepensioneerden | 3,8 |
12 | Werving en selectie - afschaffen budgetten | 18,0 |
13 | Dimpact nog niet invoeren | 70,0 |
14 | Afschaffen glasverzekering gemeentehuis | 2,1 |
15 | Verhogen tarief uitreksel GBA | 1,3 |
16 | Beperken openingstijden dienstverlening | 11,0 |
17 | Verhogen leges huwelijk | 15,0 |
Totaal bezuinigingen en ombuigingen | 367,2 |
Toelichting op de afwijkingen
8 Wegbeheer - incidentele bezuiniging
Bij de behandeling van de begroting 2015 heeft uw raad een amendement ingediend waarbij de voorgestelde incidentele bezuiniging op wegbeheer wordt verlaagd naar € 27.298. In het amendement is een bedrag van € 52.907 ten laste van de reserve uitwerking kaders gebracht, een bedrag van € 10.000 ten laste van het budget voor de rekenkamercommissie en op een meevaller van de Regio Twente van € 9.795. Dit amendement is voor 2015 verwerkt.
De ontwikkeling van de algemene risicoreserve staat in onderstaande tabel weergegeven.
Overzicht ontwikkeling algemene risicoreserve 2015-2018 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||||
bedragen x € 1.000 | Jaarverslag | ||||||||
Beginstand | |||||||||
Algemene risicoreserve | 1.227 | 2.208 | 3.837 | 4.381 | 4.809 | ||||
Totaal reserves | 1.227 | 2.208 | 3.837 | 4.381 | 4.809 | ||||
Toevoegingen | |||||||||
Reservering aanvulling algemene reserve cf programmabegroting 2013 | 250 | 215 | 95 | ||||||
Toevoeging resultaat PB 2013-2016 | 65 | 1 | 2 | ||||||
Toevoeging jaarresultaat 2013 | 356 | ||||||||
Reservering aanvulling algemene reserve cf programmabegroting 2014 | 741 | 700 | 100 | ||||||
Amendement Berap 2014 (Topcraft) | 594 | ||||||||
Toevoeging resultaat jaarrekening 2014 | 557 | ||||||||
Reservering aanvulling algemen reserve cf programmabegroting 2015 | 61 | 347 | 428 | 204 | |||||
Verkoop Essent 2e tranche + rentevergoeding wegens uitgestelde verkoop (a) | 95 | ||||||||
Totaal toevoegingen | 2.006 | 1.629 | 544 | 428 | 204 | ||||
Onttrekkingen | |||||||||
Resultaat bestuursrapportage 2014 | -593 | ||||||||
Herziene begroting Topcraft Berap 2014 | -368 | ||||||||
Onderhoudskosten Prorail 2010 t/m 2013 Berap 2014 | -64 | ||||||||
Totaal onttrekkingen | -1.025 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Prognose stand ultimo van het jaar | 2.208 | 3.837 | 4.381 | 4.809 | 5.013 | ||||
(a) De verkoop Essent vindt in 2 delen plaats. Uitbetaling van de Escrow vordering heeft voor 50% plaatsgevonden in 2011 en het restant wordt verwacht in 2015 echter ook mogelijk dat dit iets later wordt. | |||||||||
Programma | Nr | Omschrijving | 2015 | I/S | |
- = nadeel = meer uitgaven op het programma | bedragen x € 1.000 | ||||
Natuur en Ruimte | |||||
geen voor- en nadelen | 0 | ||||
totaal Natuur en Ruimte | 0 | N | |||
Welzijn en Zorg | |||||
2.1 | Zwembad, personeel | -50 | N | I | |
2.2 | Maatwerkvoorzieningen WMO, huishoudelijke hulp -dienstencheque | 100 | V | I | |
Taakmutaties via de algemene uitkering | |||||
2.3 | - huishoudelijke hulp, meicirculaire 2015 | -287 | N | I | |
2.4 | - WMO, septembercirculaire 2014 | 46 | V | S | |
2.5 | - WMO, meicirculaire 2015 | 14 | V | S | |
2.6 | - WMO sociaal domein, septembercirculaire 2014 | 23 | V | S | |
2.7 | - AWBZ naar WMO, meicirculaire 2015 | 12 | V | S | |
Collectieve Voorzieningen WMO | |||||
2.8 | - Gezond in de stad, septembercirculaire 2014 | -63 | N | I | |
Jeugdzorg | |||||
2.9 | - Centrum jeugd en gezin, decembercirculaire 2014 | -20 | N | S | |
2.10 | - jeugdzorg algemeen, meicirculaire 2015 | 120 | V | S | |
Onderwijshuisvesting | |||||
2.11 | - locatie Attendiz, septembercirculaire 2014 | -36 | N | S | |
totaal Welzijn en Zorg | -141 | N | |||
Economie en Werk | |||||
Bijstandsverlening | |||||
3.1 | - bijstelling rijksbijdrage o.b.v. beschikking Ministerie Sociale Zaken voorlopige budgetten 2015 | 1.542 | V | I | |
3.2 | - hogere kosten bijstandsverlening | -1.742 | N | I | |
Economische Zaken | |||||
3.3 | - promotiegeld markten wordt door ondernemers zelf geïnd, geen lasten gemeente | 4 | V | S | |
- promotiegeld markten wordt door ondernemers zelf geïnd, geen opbrengsten gemeente | -4 | N | S | ||
3.4 | Gemeentelijke eigendommen, kosten melddesk | -18 | N | I | |
Taakmutaties via de algemene uitkering | |||||
Participatiebudget | |||||
3.5 | - WSW budget, septembercirculaire 2014 | 12 | V | S | |
3.6 | - Reïntegratiebudget, septembercirculaire 2014 | -382 | N | S | |
3.7 | - Reïntegratiebudget, meicirculaire 2015 | 13 | V | S | |
totaal Economie en Werk | -575 | N | |||
Bestuur en Dienstverlening | |||||
Burgerzaken | |||||
4.1 | - uitvoering wet op de lijkbezorging | -9 | N | S | |
4.2 | - lagere legesopbrengsten rijbewijzen door wettelijke tariefswijziging | -10 | N | S | |
4.3 | - lagere legesopbrengsten rijbewijzen | -15 | N | I | |
4.4 | Bestuursondersteuning, verkiezingen | 22 | V | I | |
4.5 | Treasury, rentevoordeel | 500 | V | I | |
Algemene Uitkering | |||||
4.6 | - Gemeentefonds op basis van septembercirculaire 2014 | 381 | V | I | |
4.7 | - Gemeentefonds op basis van decembercirculaire 2014 | -6 | N | I | |
4.8 | - Gemeentefonds op basis van meicirculaire 2015 | -281 | N | I | |
Taakmutaties via de algemene uitkering | |||||
Burgerzaken | |||||
4.9 | - basisregistratie personen, meicirculaire 2015 | -3 | N | I | |
Onvoorzien | |||||
4.10 | - Generieke digitale infrastructuur, meicirculaire 2015 | 4 | V | S | |
4.11 | -GBT-lokale heffingen | 110 | V | I | |
totaal Bestuur en Dienstverlening | 693 | V | |||
Totaal incidentele en structurele baten en lasten | -23 | N |
De bovenstaande cijfers worden door een begrotingswijziging in de begroting 2015 verwerkt.
1. Programma Natuur en Ruimte
Geen wijzigingen
2. Programma Welzijn en Zorg
Toelichting budgetwijzigingen algemeen
2.1 Zwembad - € 50.000 Incidenteel nadeel
Diverse personele omstandigheden zorgen voor een overschrijding op inhuur van, naar verwachting, € 50.000. Er wordt gestuurd op het structureel terugdringen van deze extra kosten.
2.2 Maatwerkvoorzieningen WMO - € 100.000 incidenteel voordeel
Huishoudelijke verzorging WMO Dienstencheque
Er is afgesproken dat alleen cliënten met een indicatie huishoudelijke ondersteuning gebruik kunnen maken van de kortingsbonnenregeling (HHT). Hierbij is afgesproken dat er niet meer uitgegeven zou worden dan het budget van € 287.000. Het was afwachten hoeveel mensen er gebruik zouden maken van deze regeling. Dit zijn er minder dan verwacht waardoor de doelgroep verbreed zal worden, bijvoorbeeld door ook kortingsbonnen aan mantelzorgers te verstrekken. Door de relatief late invoering in 2015 schatten wij in op dit budget een voordeel van € 100.000 te realiseren.Dit bedrag willen wij toevoegen aan het budget 2016 om dan geen tekort te laten ontstaan. Bij de jaarrekening 2015 zullen wij een bestemmingsvoorstel aan uw Raad voorleggen.
2.3 Huishoudelijke hulp, meicirculaire 2015 - € 287.000 incidenteel nadeel
Toelage huishoudelijke hulp: In de decembercirculaire 2014 werd al melding gemaakt van deze toelage. Deze was echter toen nog niet verdeeld over de gemeenten. Nu wordt de toelage toegekend voor de jaren 2015 en 2016.
2.4. WMO, septembercirculaire 2014 - € 46.000 structureel voordeel
De korting in 2015 ontstaat door aanpassing van het objectieve verdeelmodel.
2.5 WMO, meicirculaire 2015 - € 14.000 structureel voordeel
Zoals reeds aangekondigd in de septembercirculaire 2014 doorvoering van korting
2.6 WMO sociaal domein, septembercirculaire 2014 -€ 23.000 structureel voordeel
Dit betreft een verlaging van het toegekende budget voor de nieuwe WMO taken.
2.7 AWBZ naar WMO, meicirculaire 2015 - € 12.000 structureel voordeel
Betreft wijziging op bestaande uitkering zonder nadere toelichting.
2.8 Gezond in de stad, septembercirculaire 2014 - €63.000 Incidenteel nadeel
Gezond in de stad: De middelen voor Zichtbare Schakel worden in 2015 toegevoegd aan de decentralisatie-uitkering Gezond in de stad. Wel moet uiterlijk half november 2014 een eenmalige aanvraag worden gedaan. In de decembercirculaire 2014 volgt een definitieve verdeling van de middelen. In de circulaire wordt overigens melding gedaan van het structurele karakter maar de middelen zijn slechts incidenteel toegevoegd voor 2015.
2.9 Centrum jeugd en gezin, decembercirculaire 2014 - € 20.000 structureel nadeel
De middelen voor het Centrum jeugd en gezin worden vanaf 2015 verdeeld via het gemeentefonds en niet langer separaat uitgekeerd als decentralisatie-uitkering. De nieuwe verdeling leidt tot herverdeeleffecten.
2.10 Jeugdzorg algemeen, meicirculaire 2015 - € 120.000 structureel voordeel
Betreft wijziging op bestaande uitkering zonder nadere toelichting.
2.11 Locatie Attendiz, septembercirculaire 2014 - € 36.000 structureel nadeel
Toevoeging locatie Attendiz: Vanaf 1 oktober 2013 worden de leerlingen van de locatie van Attendiz in Losser meegeteld bij ons voor de uitkering uit het gemeentefonds. Voorheen waren deze allen geregistreerd in Hengelo waar het hoofdkantoor van Attendiz is gevestigd. Deze toevoeging van leerlingen in het voortgezet speciale onderwijs levert een verhoging van de uitkering op.
3. Programma Economie en Werk
Toelichting budgetwijzigingen algemeen
3.1 & 3.2 Bijstandsverlening - € 200.000 nadeel incidenteel
Door stijging van het bestand uitkeringsgerechtigden is er een bijstelling van de rijksbijdrage. Zowel de rijksbijdrage als de hogere kosten zijn aangepast. Per saldo € 200.000 nadeel.
3.3 Markten inkomsten - Neutraal
Het budget ad € 3.500,- staat zowel als inkomsten als uitgaven geboekt, maar kan door een technische wijziging uit de begroting worden geschrapt. Reden is dat het promotiegeld met ingang van 2015 niet meer door de gemeente wordt geïnd, maar door de ondernemers zelf.
3.4 Gemeentelijke eigendommen - kosten melddesk - € 18.000 Incidenteel nadeel
Er is een factuur van de Gemeente Enschede ontvangen over een afrekening 2013. In de budgetten 2015 is hier geen rekening mee gehouden
3.5 WSW budget, septembercirculaire 2014 - € 12.000 structureel voordeel
Bij de publicatie van de meicirculaire 2014 was de verdeling van het WSW budget nog niet bekend. Dit is ondertussen toegevoegd aan het gemeentefonds
3.6 Reintegratiebudget, septembercirculaire 2014 - € 382.000 structureel nadeel
Evenals het WSW budget was bij de publicatie van de meicirculaire 2014 de verdeling van het reintegratiebudget nog niet bekend. Dit is ondertussen toegevoegd aan het gemeentefonds.
3.7 Reintegratiebudget, meicirculaire 2015 - € 13.000 structureel voordeel
Betreft wijziging op bestaande uitkering zonder nadere toelichting.
4. Programma Bestuur en Dienstverlening
Toelichting budgetwijzigingen algemeen
4.1 Kosten lijkschouwingen - € 9.400 structureel nadeel
De lijkschouwingen worden door de GGD uitgevoerd. Deze kosten worden vervolgens in rekening gebracht bij de gemeente. Vanwege en wetswijziging is het vaker noodzakelijk om lijkschouwingen te verrichten. Op basis van rekeningen van 5 maanden, worden de totale kosten voor 2015 geraamd op € 15.000. In de begroting is een budget opgenomen van 5.600 euro. In 2013 is dit probleem ook gesignaleerd, maar kon toen nog binnen de begroting worden opgevangen. In 2014 is er een overschrijding van het budget geweest.
4.2 + 4.3 Leges rijbewijzen € 10.000 structureel nadeel + € 15.000 incidenteel nadeel.
Over de periode januari-mei laten vrijwel alle maanden een lagere legesopbrengst zien voor het product rijbewijzen. Als deze lijn wordt doorgetrokken, dan komen de legesopbrengsten 25.000 euro lager uit dan er begroot is. Een deel is te verklaren door de invoering van een wettelijk tarief voor rijbewijzen vanaf 1-1-2014, dat lagere tarieven tot gevolg had (nadeel € 10.000). Dit is een structureel effect, welke ook is aangekondigd in de bestuursrapportage 2014, maar niet structureel verwerkt is in de meerjarenbegroting. De rest van het nadeel (€ 15.000) is niet te verklaren en is niet beïnvloedbaar.
Verder zien we toename van de aanvragen Verklaring omtrent het gedrag (VOG), Dit is te verklaren doordat vanuit sportverenigingen en ook vanuit de zorgsector steeds vaker een VOG geëist wordt.
4.4 Bestuursondersteuning; Verkiezingen - € 22.000 Incidenteel voordeel
Het budget voor Verkiezingen bedraagt € 18.000. Er zijn er dit jaar nieuwe verkiezingsborden aangeschaft en zijn er extra tellers ingezet. Hierdoor is er een (incidentele) overschrijding van het budget van € 10.000.
Daarnaast is er een algemene uitkering van € 32.000 ontvangen van het Rijk ter compensatie van de organisatie van de Waterschapverkiezingen. Omdat deze verkiezingen bij ons bij de waterschappen al in 2014 hebben plaatsgevonden (fusie), hebben wij hier in 2015 geen kosten voor gemaakt. Dit betekent dus een incidenteel voordeel. Het is niet bekend of deze uitkering terugbetaald moet worden.
4.5 Treasury ( 008.6000352.0.21100/82200) - € 500.000 Incidenteel voordeel
Het grote voordeel op het onderdeel treasury is te danken aan de volgende ontwikkelingen:
4.6 Gemeentefonds op basis van septembercirculaire 2014 - € 381.000 incidenteel voordeel
Verwerking van de resultaten van genoemde circulaire op de algemene uitkering.
4.7 Gemeentefonds op basis van decembercirculaire 2014 - € 6.000 incidenteel nadeel
Verwerking van de resultaten van genoemde circulaire op de algemene uitkering.
4.8 Gemeentefonds op basis van meicirculaire 2015 - € 281.000 incidenteel nadeel
Het resultaat over 2015 is fors negatief ten opzichte van de stand uit de vorige circulaire. Dit wordt veroorzaakt door een flinke daling van het accres als gevolg van:
4.9 Basisregistratie personen, meicirculaire 2015 - € 3.000 incidenteel nadeel
Basisregistratie personen: BZK vergoedt de kosten die gemeenten moeten maken voor aanpassen van de registratie als gevolg van gewijzigde rijksregelgeving
4.10 Generieke digitale infrastructuur, meicirculaire 2015 - € 4.000 structureel voordeel
Generieke digitale infrastructuur: Het rijk faciliteert in een aantal systemen (zoals DigiD). Hier zijn tekorten ontstaan die door het rijk nu worden verdeeld over de gebruikers (nadat hier overleg over heeft plaatsgevonden).
4.11 GBT-Lokale heffingen - €110.000 incidenteel voordeel
Diverse lokale heffingen leiden tot een voordeel van € 110.000, zie ook paragraaf 4.1 Lokale heffingen.