De gemeente Losser kent de volgende programma's:
1.1 Natuur & Ruimte
1.2 Welzijn & Zorg
1.3 Economie & Werk
1.4 Bestuur & Dienstverlening
De verdeling van de lasten in 2017 was als volgt:
"Wonen in karakteristieke kerkdorpen met een uniek landschap"
Strategische doelen:
Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.
Doelenboom Natuur & Ruimte
|
Wat hebben we bereikt?
Met de vaststelling van een aantal ontwikkelingsgerichte (partiele) herzieningen van bestemmingsplannen en beleidsnotities en -visies op het gebied van Landschap, Recreatie en Toerisme en Ruimtelijke Ordening is ook in 2017 uitvoering gegeven aan een verdere ontwikkeling en versterking van het landschap, economische ontwikkelingen en de leefbaarheid van de kerkdorpen.
Tevens zijn belangrijke stappen gezet om de gemeentelijke organisatie voor te bereiden op de implementatie van de nieuwe Omgevingswet en is (op basis van de vastgestelde Woonvisie en de met de provincie en de Twentse gemeenten gemaakte woonafspraken) een start gemaakt om deze te vertalen in een woningbouwprogramma.
Wat hebben we ervoor gedaan?
Begroting | Realisatie | |
Doelstelling: Behouden en versterken van de kernkwaliteiten in het landschap. Binnen de kaders streven naar ontwikkelingsruimte voor bestaande en nieuwe bedrijvigheid in het landelijk gebied. | ||
Landelijk gebied
|
|
|
Doelstelling: Zorgen voor een passende kwaliteit van bestaande woningen en de directe woonomgeving, onder andere faciliteren van langer thuis wonen. | ||
Wonen
|
Uitvoering geven aan de in 2016 vastgestelde Woonvisie Losser 2016. Daarnaast maken we jaarlijks prestatieafspraken met Domijn, speciale aandacht gaat daarbij uit naar de huisvesting van jongeren. In 2017 zullen aan de hand van Primos 2016 gerichte keuzes gemaakt worden waar wel en waar niet te bouwen. Speerpunten van beleid zijn het stimuleren van levensloopgeschikt wonen en bouwen, daarvoor onderzoeken we in 2017 of het instrument Blijverslening geïmplementeerd kan worden. |
Begin 2017 zijn nieuwe woningbouwafspraken met de provincie, de woningbouwcorporaties en de Huurders Belangen Vereniging Losser gemaakt. Samen met de raad is vorm gegeven aan de prioritering van woningbouwlocaties in het 'magazijn'. Drie belangrijke verordeningen zijn in 2017 door de raad vastgesteld: de Verordening Blijverslening, de Verordening Startersleningen en de Urgentieverordening. |
Omgevingsvisie |
De in 2012 opgestelde concept-Structuurvisie aanpassen aan de in 2016 geactualiseerde Woonvisie en de met de provincie gevoerde discussie omtrent werklocaties. Vooruitlopend op de Omgevingswet deze als Omgevingsvisie laten fungeren en benoemen. |
Medio 2018 zal de geactualiseerde ontwerp-structuurvisie 2012 worden vastgesteld. Vooruitlopende op de inwerkingtreding van de Omgevingswet (gepland in 2021) zal begin 2019 worden gestart met het opstellen van een Omgevingvisie. |
Doelstelling: Het bevorderen van maatschappelijk gewenst ruimtegebruik, vooral op het gebied van wonen en bedrijvigheid. | ||
Grondbedrijf |
Door vermindering marktvraag en overaanbod van ontwikkellocaties voor woningbouw en werklocaties elders in de regio vindt er een verschuiving plaats van grote gebieds- en locatieontwikkelingen naar kleinere ontwikkelingen (plaatselijke behoefte). De eindgebruiker is meer aan zet. Particulieren, ontwikkelaars en organisaties worden uitgenodigd en gevraagd om meer een rol te spelen in lopende en toekomstige ontwikkelingen. Dit vraagt om een andere rol van de gemeente: van een bepalend grondbeleid naar een regisserend grondbeleid. Bij een nieuw initiatief wordt een keuze gemaakt welk type rol de gemeente hierin neemt. Het regisseren wordt de inzet, actief meedoen zonder grondposities in te nemen. Gemeentelijke gronden die niet meer nodig zijn voor ontwikkelingen worden verkocht. |
Ondanks dat de marktvraag weer aantrekt blijft de gemeente terughoudend bij het aankopen van nieuwe ontwikkellocaties. De gemeente beschikt over voldoende grondvoorraad voor eventuele toekomstige uitbreidingen. De verschuiving van grote gebieds- en locatieontwikkelingen naar kleinere, gefaseerde ontwikkelingen (plaatselijke behoefte) leidt tot een betere kwalitatieve afstemming van vraag en aanbod. Hierbij wordt flexibiliteit en maatwerk door de eindgebruiker gewaardeerd. Particulieren, ontwikkelaars en organisaties spelen een grotere rol bij nieuwe toekomstige ontwikkelingen, waar de gemeente nog geen grondposities in eigendom heeft. De traditionele actieve rol van de gemeente is verschoven naar een meer faciliterende oftewel regisserende rol. Gemeentelijke gronden die niet meer nodig zijn voor ontwikkelingen worden verkocht. |
Doelstelling: Behouden van de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente. | ||
Ruimtelijke ordening |
De inrichtings- en onderhoudskwaliteit van de openbare ruimte draagt in belangrijke mate bij aan de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente. Het onderhoudsniveau voor de openbare ruimte is vastgesteld op niveau B. Bij investeringen in onderhoud en vervanging van voorzieningen in de openbare ruimte worden zoveel mogelijk synergiekansen benut waardoor het mogelijk wordt in belangrijke mate bij te dragen aan de strategische doelen van de gemeente. Hiertoe wordt jaarlijks het MIP (integraal meerjaren investerings- en onderhoudsprogramma) voor de openbare ruimte geactualiseerd. Speerpunten 2017: |
Het MIP is in juli 2017 geactualiseerd ten behoeve van de onderbouwing van investeringsaanvragen bij de Programmabegroting 2018-2021. Eind 2017 is “Beuningen” aan het MIP toegevoegd. |
Kern Overdinkel:
|
Kern Overdinkel:
|
|
Kern Losser:
|
Kern Losser: Voor de kern Losser lag de nadruk in 2017 op het participatieproces en de definitieve besluitvorming over de herinrichting van de Gronausestraat en de visie voor het centrum van Losser (Parapluplan). Projecten in uitvoering waren:
|
|
Kern de Lutte:
|
Kern de Lutte: Ook voor de kern De Lutte lag de nadruk op besluitvorming over de visie “Kwaliteitsimpuls De Lutte”. Direct daarna is overgegaan tot de voorbereiding van diverse deelprojecten uit het uitvoeringsprogramma (fase I). Hierbij lag de nadruk op planvorming voor Lossersestraat, Essenweg, Dorpstraat en omgeving Erve Boerrigter. De uitvoering van de herinrichting P. Geerdinkstraat is in 2017 afgerond. |
|
Overkoepelend:
|
Overkoepelend: Het uitvoeringsprogramma van het MIP en het onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte is ook in 2017 vertaald naar concrete opdrachten. Afhankelijk van het soort werk zijn opdrachten verstrekt aan het eigen Servicebedrijf, de verbonden partijen (Twence en TwenteMilieu) en bedrijven (zoals aannemers en ingenieursbureaus).
|
|
Verbonden partij: Het doel van het Openbaar Lichaam Crematoria Twente (OLCT) is het stichten en exploiteren van één of meer crematoria. Met dit doel draagt de verbonden partij bij aan onze wettelijke verplichtingen op het gebied van de lijkbezorging. |
Verbonden partij: OLCT exploiteert op dit moment twee crematoria en voldoet op die manier aan de doelstelling om cremeren in Twente op een betaalbare wijze mogelijk te maken. Op korte termijn wordt het aantal crematoria met twee uitgebreid, waardoor de dekking binnen Twente beter wordt. |
|
Vergunningen |
Een naleefbaar en handhaafbaar kader voor activiteiten (evenementen, bouwen, bedrijvigheid, enz.) is van belang voor een leefbare samenleving en het behouden en versterken van de ruimtelijke kwaliteit. Daarvoor hebben wij als samenleving regels vastgesteld. Een groot deel daarvan betreft algemeen geldende regels waarop rechtstreeks kan worden gegund en gehandhaafd. Bepaalde situaties vragen daarnaast om specifiek besluit over het toestaan en de wijze waarop. Dit al dan niet met aanvullende bepalingen en of voorschriften. Het op een adequaat niveau uitvoeren van de vergunningverlening binnen de gestelde termijnen met de beschikbare menskracht blijft ook de komende jaren een grote prioriteit. Daarnaast wordt de implementatie van de nieuwe regelgeving Wet natuurbescherming en de Omgevingswet voorbereid. |
In 2017 is het aantal aangevraagde en verleende omgevingsvergunningen toegenomen. Dit heeft tot gevolg dat ook de legesinkomsten hoger zijn uitgevallen dan verwacht. Natuurlijk is er ook in Losser sprake van gunstige economische effecten, maar dit laat zich niet altijd één op één vertalen in een toename aan leges/bouwactiviteiten in Losser. |
Verbonden partij: RUD |
Verbonden partij: RUDVoor de uitvoering van de specialistische milieutaken zou 2017 het overgangsjaar worden van de netwerk-Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) naar een fysieke Omgevingsdienst Twente (ODT). Dit is anders gelopen. De keuze is gemaakt om de uitvoering van het volledige pakket aan milieu uitvoeringstaken (vergunningverlening en handhaving) bij de toekomstige omgevingsdienst te leggen. En ook daarmee eerst in 2019 van start te gaan. 2018 wordt een "overgangsjaar". De RUD heeft in 2017 op de specialistische taken, vooral op akoestisch gebied, een bijdrage geleverd aan het bereiken van de Losserse milieudoelen. Er was in Losser gebrek aan capaciteit om de geplande milieucontroles te halen. Dit heeft geleid tot het 'wegzetten' van controles bij de RUD. Deze controles zijn uitgevoerd. |
|
Handhaving |
|
|
Doelstelling: Optimale bereikbaarheid van woningen, winkels en bedrijven. | ||
Verkeer en vervoer
|
|
|
Doelstelling: We streven naar een duurzame, schone en veilige openbare ruimte welke mede drager is in het bereiken van de strategische doelen van de gemeente. | ||
Wegen
|
|
|
Groen
|
|
|
Afval en reiniging
|
Continueren regierol inzameling huishoudelijk afval en exploitatie afvalbrengpunt. Daarnaast opstellen nieuw beleid voor inzameling huishoudelijk afval. Dit ter invulling van de regionaal vastgestelde ambitie om tot een afvalloos Twente in 2030 te komen. |
Op 4 april 2017 is de gemeenteraad akkoord gegaan met de invoering van diftar (tariefdifferentiatie) op basis van volume/frequentie, per 1 januari 2018. Dit mede ter invulling van de regionaal vastgestelde ambitie om in 2030 tot een afvalloos Twente te komen.
|
Verbonden partijen:
Twente Milieu
|
Verbonden partijen:
Twente Milieu
|
|
Riolering en water
|
|
|
|
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".
Per saldo heeft het Programma Natuur en Ruimte een positieve afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting van € 1.243.000.
De kosten op het product Ruimtelijke ordening zijn lager uitgevallen, doordat enkele werkzaamheden zoals het Parapluplan Losser en de actualisatie van de structuurvisie, dit jaar nog niet zijn uitgevoerd. Deze budgetten worden meegenomen naar volgend jaar. Daarnaast zijn diverse reserves vrijgevallen, wat leidt tot een afwijking in de onttrekkingen aan de reserves.
De resultaten op de producten Afval en Riolering zijn verrekend met de hiervoor ingestelde voorzieningen; de saldi binnen dit programma ontstaan doordat in de kostendekkendheid van deze producten ook de te verrekenen BTW, de kwijtschelding en kosten van straatreiniging worden meegenomen. Deze kosten zijn niet zichtbaar op de producten Riolering en Afval, die eveneens onderdeel zijn van de kostendekkendheidsbepaling van deze producten, maar elders zijn verantwoord.
Voor het product Wegen is het restantbudget onderhoud toegevoegd aan de reserve Wegen. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de uitvoering van de Gronausestraat Zuid is vertraagd, waardoor geoormerkte gelden voor 2017 in 2018 worden uitgegeven.
"Gezonde en zelfredzame burgers"
Strategische doelen:
Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.
Doelenboom Welzijn & Zorg
|
Wat hebben we bereikt?
In 2017 is weer uitvoering gegeven aan de Jeugdzorg, Participatiewet, en de Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo). De benodigde verordeningen, beleids- en uitvoeringsplannen zijn geactualiseerd naar aanleiding van onder ander jurisprudentie en de uitvoeringspraktijk.
Ook zijn stevige vervolgstappen gezet met het 'integraal werken' om uitvoering te geven aan het principe 'één gezin, één plan, één regisseur'. Middels integrale casuïstiek is ervaring opgedaan en worden gesprekken met cliënten gestart met een integrale intake. Daarnaast zijn de consulenten uit de teams Wmo en Jeugd samengevoegd en vindt op casuïstiekniveau dagelijks afstemming plaats tussen de integraal werkende consulenten met specialisme op Werk, Inkomen, Jeugd en/of Wmo. Doel is om Losserse huishoudens op maat te ondersteunen naar zelfredzaamheid, volgens het principe 'zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig'.
Nadat in 2016 het Centrum Jeugd en gezin onder gemeentelijke aansturing is komen te vallen, is medio 2017 besloten de taken van de sociale teams te integreren in de Afdeling Werk, Inkomen, Jeugd en Zorg (WIJZ). Met dit besluit is de centrale toegang gecreëerd voor inwoners en partners (huisartsen, verenigingen, onderwijs etc.). Vanuit de centrale toegang worden alle vragen over werk, inkomen, jeugd en Wmo integraal opgepakt.
In 2017 is naar aanleiding van de uitkomsten van de Monitor Sociaal Domein 1e helft 2017 het document 'Van inzicht naar actie' ontwikkeld. Hierin zijn pilots opgenomen om in Losser te onderzoeken hoe zorgkosten kunnen worden beperkt en de vermindering van Rijksmiddelen kan worden opgevangen.
Wat hebben we ervoor gedaan?
Begroting | Realisatie | |
Doelstelling: Burgers zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam. | ||
Maatwerkvoorziening Wmo
|
Inwoners zijn zo veel mogelijk zelfredzaam en maken gebruik van eigen kracht. Daar waar sprake is van een ondersteuningsbehoefte wordt in eerste instantie gekeken naar het eigen netwerk of een algemene voorziening. Wanneer sprake is van een situatie waarbij inwoners dit niet op eigen kracht of met behulp van het eigen netwerk of algemene voorzieningen kunnen regelen kan worden overgegaan tot het verstrekken van een maatwerkvoorziening. |
Inwoners met een beperking die niet op eigen kracht, met steun van de omgeving of met algemene voorzieningen geholpen zijn, kunnen in aanmerking komen voor een maatwerkvoorziening. We volgen de werkmethode die gebaseerd is op het principe één gezin, één plan en één regisseur. Het integraal werken is verder ontwikkeld door de tijdelijke inzet van een transformatiemanager binnen de afdeling Werk, Inkomen, Jeugd en Zorg (WIJZ). In 2017 is ZIN voor alle maatwerkvoorzieningen ongeveer gelijk gebleven. We zien een lichte stijging van de ondersteuning in 2017 ten opzichte van 2016. Het gebruik van PGB in 2016 en 2017 ongeveer gelijk. In hoofdstuk 2 van de monitor is meer informatie opgenomen over de inzet van Wmo-voorzieningen. Beschermd wonen en opvang wordt gerealiseerd conform het regionaal convenant 'Samenwerken aan beschermd wonen opvang en zorg'. In 2017 hadden 22 cliënten uit Losser een indicatie beschermd wonen. Hiervan heeft 1 persoon een volledige pgb, 2 hebben een combinatie van pgb en zin en 19 cliënten hebben zin. |
Algemene voorziening Wmo
|
De gemeente Losser stimuleert initiatieven van maatschappelijke partners en ondernemers, die op grond van de behoefte, algemene voorzieningen willen realiseren, waardoor inwoners minder afhankelijk zijn van maatwerkvoorzieningen. We geven maatschappelijke partners de ruimte om algemene toegankelijke en betaalbare gemaksdiensten en sociale ontmoetingsplekken te realiseren, waar met name inwoners met een beperking behoefte aan hebben. Voor het realiseren van de algemene voorzieningen dient aan de volgende randvoorwaarden te worden voldaan: betaalbaar, toegankelijk, op basis van behoeften, voor iedereen beschikbaar. De algemene voorzieningen zijn collectief opgezet in afstemming met collega-organisaties. De sociale teams hebben een nadrukkelijke rol in het signaleren van ondersteuningsbehoeften en het initiëren van algemene voorzieningen gericht op het voorkomen van aanspraak op (duurdere) maatwerkvoorzieningen. |
In het plan van aanpak 'Van inzicht naar actie' zijn pilots opgenomen voor de realisatie van algemene voorzieningen in Losser als alternatief voor duurder maatwerk. In 2017 is inmiddels de scootmobielpool gerealiseerd. Hiermee kunnen personen die minder mobiel zijn gebruik maken van een leen- scootmobiel in plaats van een scootmobiel als maatwerkvoorziening. Tien cliënten zijn in 2017 gestart en namen deel aan de scootmobielpool. Door het succes van de "actieve ontmoeting" in Overdinkel is deze algemene voorziening die gericht is op ontmoeting, bewegen en gezond eten uitgebreid met een voorziening in De Lutte en Losser. In Losser is kookgroep Hestia opgericht die dient als algemene voorziening ter voorkoming van vereenzaming van met name allochtone vrouwen. Sinds 2017 worden steeds meer maatjestrajecten ingezet via Humanitas als algemene voorliggende voorziening. Hiermee wordt het onnodig inzetten van duur maatwerk voorkomen. Zoals in de inleiding van deze paragraaf is aangegeven zijn de taken van de sociale teams in 2017 geïntegreerd binnen de afdeling WIJZ. |
Sport
|
We bevorderen een gezonde en actieve leefstijl van inwoners door ze de gelegenheid te bieden op verantwoorde wijze te sporten en te bewegen. Dit doen we tegen een aanvaardbare eigen bijdrage, in overstemming met eigen aanleg, interesse en mogelijkheden. Ter stimulering maken we gebruik van subsidies en van het instrument van combinatiefunctionarissen. |
Door verschillende subsidieregelingen is een groot aantal inwoners via verschillende sport- en beweegprojecten (Lekker Fit, Schoolschaatsen, De Actieve Ontmoeting, Sportinstuif Overdinkel, Sportinstuif Losser, FC Noaber, Vitaliteitsbeurs Overdinkel, Jeugdsportfonds, Kortingsregeling) gestimuleerd meer te gaan sporten en bewegen. De sport- en bewegingsactiviteiten leveren een concrete bijdrage aan een gezondere samenleving, waarmee de relatie tussen sportstimulering en publieke gezondheid nogmaals wordt bevestigd. |
Sportaccommodaties
|
We streven naar een kwaliteitsverbetering van sport- en recreatieve voorzieningen, waarbij de inbreng van inwoners/verenigingen toeneemt ten opzichte van de overheid. In 2017 wordt verder gewerkt aan de planvoorbereiding voor de bouw van een nieuwe sporthal in de kern Losser. Daarnaast wordt in overleg met Hockey Club Losser onderzoek gedaan naar een geschikte locatie voor aanleg van een hockeyveld. |
Begin 2017 is een nieuw openbaar speelterrein ingericht bij 't Trefhuus in Overdinkel. Het speelterrein maakt deel uit van het centrumplein Overdinkel en is tevens in gebruik als schoolplein van basisschool Het Kompas. Er is de wens een nieuwe sporthal te realiseren in de kern Losser. Op basis van een onderzoek naar de benodigde zaalcapaciteit is een aantal sporthalvarianten opgesteld. Naar aanleiding van gesprekken met huurders zijn voor twee sporthalvarianten de investeringskosten en exploitatiekosten in beeld gebracht. Begin 2018 wordt een voorstel uitgewerkt waarin een keuze wordt gemaakt voor een sporthalvariant. |
Kunst en cultuur
|
We zetten actief in op het versterken van aandacht voor cultuur en het werven van middelen daarvoor. Daartoe vindt extra personele inzet plaats. Particuliere initiatieven, gericht op lokale culturele diversiteit, worden zo veel mogelijk ondersteund. In voorkomende gevallen wordt gezocht naar externe (mede-)financieringsmogelijkheden. |
In 2017 is de beleidsmedewerker Cultuur gestart. Nadat een inventarisatie van wensen en behoeften binnen het culturele veld in de gemeente Losser heeft plaatsgevonden is gewerkt aan het opzetten van een visiedocument op het gebied van cultuur. Het visiedocument zal uiteindelijk leiden tot een uitvoeringsnota welke in de loop van 2018 zal worden vastgesteld. |
Doelstelling: De zorg voor de jeugd zo lokaal mogelijk aanbod-gericht organiseren. Daarbij in acht nemen dat het kind centraal staat en de ouders zelf verantwoordelijk zijn. | ||
Jeugdzorg
|
Bieden van maatwerkondersteuning aan jongeren en hun ouders waarbij de eigen kracht van de cliënt centraal staat. |
Door in te zetten op vroegsignalering en preventie proberen we zwaardere hulpverlening te voorkomen. We zetten in op zelfredzaamheid en eigen kracht van de jongere en haar netwerk. Ook wanneer een maatwerkvoorziening wordt ingezet. Dit volgens het systeem van integrale ondersteuning, waarbij binnen WIJZ één gezin, één plan en één regisseur centraal staat. In het bovengenoemde plan is tevens een pilot opgenomen voor het ontwikkelen van een algemene voorziening om onder andere de kosten van OMD trajecten te verminderen. Meer informatie over de ingezette zorg en de stand van zaken van de pilots is opgenomen in de Sociale monitor. Het in 2017 uitgevoerde cliënt ervaringsonderzoek toont aan dat de burger tevreden is met de dienstverlening. Het veiligheidsbeleid Jeugdzorg en het daaraan gelieerde instrument Care-NL is eind 2016 geïmplementeerd. De eerste reacties rondom het instrument Care-NL zijn positief. In de voorbereidingen van de inkoop voor 2019 e.v. is met het Twents Inkoopmodel nadrukkelijker ingezet op transitiemogelijkheden. |
Doelstelling: Burgers ervaren de dorpen als sociaal, leefbaar en veilig en dragen daar zelf ook aan bij. | ||
Welzijnswerk |
Welzijnswerk is ondersteunend aan de werkwijze en activiteiten van de sociale teams. Het is gericht op ondersteuning en vergroting van de zelfredzaamheid en eigen kracht van inwoners. Door haar kennis van en betrokkenheid bij de lokale samenleving heeft zij een belangrijke rol in vergroting van de leefbaarheid in dorpen en wijken. Zij vormt een algemene voorliggende voorziening binnen het sociaal domein. |
Medio 2017 heeft onderzoek plaatsgevonden naar de wijze waarop de centrale toegang het beste kan worden georganiseerd. In 2017 heeft onderzoek plaatsgevonden naar de wijze waarop de welzijnstaken door Fundament worden uitgevoerd. Dit onderzoek heeft geleid tot een aantal gewenste verbeterpunten in de uitvoering van en bedrijfsvoering m.b.t. welzijnstaken door Fundament. Fundament heeft op basis hiervan een plan van aanpak ingediend. Het plan van aanpak vormt de basis voor subsidiëring van welzijnsactiviteiten in de komende jaren. |
Welzijnsaccommodaties
|
Het lokale welzijnswerk werkt zo veel mogelijk outreachend binnen dorpen en wijken. Het beheren van welzijnsaccommodaties vormt geen kernactiviteit op zich, maar is gericht op facilitering van ruimte voor de uitvoering van activiteiten. |
Stichting Fundament is voornemens haar accommodaties (bibliotheek, muziekonderwijs en welzijn) af te stoten om zich volledig te kunnen richten op de inhoud van haar activiteiten. Voorbereidingen zijn getroffen voor de verhuizing van het bibliotheekwek en welzijn naar het Kulturhus Losser. Naar verwachting zal een jaar later de verhuizing van het muziekonderwijs plaatsvinden naar de vernieuwde accommodatie van het Twents Carmelcollege. |
Doelstelling: Het behouden van de kwaliteit van het onderwijs en het uitvoeren van de wettelijke taken. | ||
Onderwijs |
We dragen, samen met onderwijs, zorg voor een effectief en eenvoudig netwerk rondom opgroeiende kinderen, binnen de kaders van passend onderwijs en de jeugdzorg. We zien proactief toe op het voorkomen van schooluitval. |
Er is, samen met het onderwijs, uitvoering gegeven aan het zorgdragen voor een effectief en eenvoudig netwerk rondom opgroeiende kinderen, binnen de kaders van passend onderwijs en de jeugdzorg. Voor wat betreft handhaving van de leerplicht zagen we pro actief toe op het voorkomen van schooluitval. Het aantal voortijdig schoolverlaters is door een sluitende aanpak, waaronder goede afspraken met het onderwijs, wederom gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. In samenwerking met het onderwijs en de kinderopvang in de gemeente Losser is gewerkt aan het opstellen van regels en beleid voor het uitvoeren van de Asscher-regeling en het beleid voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Hiermee worden kinderen goed voorbereid op het basisonderwijs en hebben alle kinderen een zo veel mogelijk gelijkwaardige startpositie binnen het onderwijs. Ook bevorderen we de vroeg signalering |
Onderwijshuisvesting |
De gemeente draagt zorg voor adequate huisvesting van scholen. Hierbij rekening houdend met de toekomstige onderwijskundige ontwikkelingen en de gevolgen voor de huisvesting van scholen. De buitenruimte van de nieuwbouw van het Kompas (in gebruik genomen in augustus 2016 en onderdeel van Kulturhus Overdinkel) maakt deel uit van het nieuwe centrumplein Overdinkel en wordt in april 2017 opgeleverd. In 2017 wordt in overleg met het schoolbestuur verder gewerkt aan het plan voor (gedeeltelijke) vervangende nieuwbouw en uitbreiding van het Twents Carmel College. De start bouw is gepland in augustus 2017. |
Met Stichting Carmelcollege is overeenstemming bereikt over de revitalisatie van het Twents Carmel College locatie Losser. Het werk omvat een interne verbouwing met uitbreiding van twee nieuwe lokalen en een leerlingeningang. Hierbij wordt tevens muziekschool De Sleutel ingepast in het bestaande gebouw. De aanbestedingsprocedure is eind 2017 gestart. |
Leerlingenvervoer
|
We streven naar een zo efficiënt en goedkoop mogelijke uitvoering van het leerlingenvervoer, rekening houdende met de bepalingen in de gemeentelijke verordening leerlingenvervoer en de regionale ontwikkelingen op het gebied van collectief vervoer. We participeren in het inkooptraject rondom doelgroepenvervoer, waarvan leerlingenvervoer een onderdeel uit maakt. |
In 2017 heeft de regionale aanbesteding van het leerlingenvervoer plaatsgevonden. Het leerlingenvervoer namens de gemeente Losser is meegenomen in deze aanbesteding met uitzondering van de zgn. “grote bus” naar en van De Windroos in Oldenzaal. De aanbesteding hiervan vindt in het voorjaar van 2018 plaats. |
Kinderopvang
|
We geven uitvoering aan de minimale wettelijke taken op het terrein van de kinderopvang, te weten registratie en handhaving. |
In 2017 is in samenwerking met de GGD uitvoering gegeven aan de Wet Kinderopvang. De GGD inspecteert alle kinderopvanglocaties in de gemeente Losser. Er zijn geen onregelmatigheden geconstateerd die hebben geleid tot strenge handhaving. |
|
Toelichting
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 "Financiële positie".
Per saldo heeft het Programma Welzijn en Zorg een negatieve afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting van € 1.296.000.
Dit saldo wordt onder andere veroorzaakt door het saldo op het product 'Maatwerkvoorzieningen Wmo'. Dit is ontstaan doordat op het onderdeel huishoudelijke ondersteuning de kosten zijn gestegen door de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. Door hier in de begroting op te anticiperen is er sprake van een positief saldo. Ook op andere onderdelen zoals de Wmo woon-, rolstoel- en vervoersvoorzieningen waren de kosten lager. Hiertegenover staan de hogere kosten voor de maatwerkvoorzieningen Wmo.
Voor het product 'Jeugdzorg' is sprake van een hogere stijging van de zorgkosten dan bij de Berap verwacht. Dit komt doordat na het opstellen van de Berap in het vierde kwartaal van 2017 veel zorgtoewijzingen van aanbieders zijn binnengekomen die nog betrekking hadden op de periode 2015 t/m 2017. Deze zorgtoewijzingen zijn geïndiceerd door externe verwijzers, zoals huisartsen, zonder tussenkomst van de gemeente. Hierdoor waren deze zorgtoewijzingen op voorhand niet bekend bij onze gemeente. De stijging van de kosten heeft vooral betrekking op het onderdeel jeugd specialistische hulp. Het totale tekort op het product 'Jeugdzorg' bedraagt over 2017 € 1,4 miljoen.
Op het product 'welzijnsaccommodaties' is er minder aan de reserve onttrokken dan begroot. De verklaring hiervan is de volgende. In de businesscase van 't Lossers Hoes schommelen gedurende de looptijd de lasten en baten in de exploitatie. Conform raadsbesluit worden mutaties ten laste of ten gunste gebracht van de Algemene risicoreserve. In 2017 is 't Lossers hoes nog niet in gebruik genomen, waardoor de geraamde onttrekking feitelijk niet heeft gevonden.
"Ondernemen en werken in de schatkamer van Twente"
Strategische doelen:
Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.
Doelenboom Economie & Werk
|
Wat hebben we bereikt?
De gemeente Losser heeft een slag gemaakt in de doorontwikkeling van het Sociaal domein en specifiek het integraal werken. Dit is al beschreven bij het programma 'Welzijn en Zorg’.
In 2017 is intensief contact geweest tussen ondernemers, ondernemersverenigingen en de gemeente. We hadden aandacht voor en sloten ons aan bij lokale en regionale ontwikkelingen.
Door het thema 'smokkelen' te laten terugkeren in Overdinkel wordt beleving aan de Schatkamer van Twente toegevoegd; doel: meer overnachtingen en meer bestedingen. Bij de ontwikkeling van het thema was de goede samenwerking tussen inwoners, ondernemers en de gemeente van cruciaal belang. Door de samenwerking konden de verbindingen tussen het dorp Overdinkel en het buitengebied, bewoners en hun erfgoed en de verbinding met Duitsland worden gemaakt.
Wat hebben we ervoor gedaan?
Begroting | Realisatie | |||
Doelstelling: Bevorderen participatie, de bestaande regionale en lokale werkgeversbenadering continueren en intensiveren waarmee het arbeidsvermogen van de doelgroep wordt verzilverd. | ||||
Participatie
|
We willen mensen met een uitkering activeren om deel te nemen aan de maatschappij, bij voorkeur via betaald werk. Via een gerichte regionale en lokale werkgeversbenadering willen we de instroom in de uitkering verlagen en de uitstroom uit de uitkering verhogen. |
In 2017 zijn in totaal 3,8 fte trajectbegeleiding ingezet om mensen te begeleiden naar werk. Het gaat hierbij om mensen die zowel naar activering als naar betaald werk begeleid worden.
De samenwerking met het Werkplein is verder geïntensiveerd. Besloten is om op regionaal niveau arbeidsmarkttoeleiding vorm te geven. Dit heeft onder andere geresulteerd in de inzet van 0,4 fte arbeidsmarktcoach bij de gemeente Losser, ingezet vanuit de regionale samenwerking. Daarnaast lift Losser mee met de branchgerichte projecten die regionaal opgezet worden. Omdat de doelgroep complexer wordt, is er overleg met bedrijven om functies of werkprocessen aan te passen, zodat werkzaamheden geschikt worden voor werkzoekenden ('functiecreatie'). De inzet op bemiddeling naar Duitse bedrijven heeft verder vorm gekregen en heeft geresulteerd in de plaatsing van 11 personen. Hiertoe wordt nauw samengewerkt met het Werkplein. De samenwerking met de uitzendbranche is gecontinueerd door veelvuldig contact met uitzendbureaus. Daarnaast voerde Timing, tot de verbouw van het Kulturhus, tweewekelijks een spreekuur voor werkzoekenden in Losser. In 2018 wordt dit spreekuur weer ingesteld. Tbv activering zijn 83 personen naar een passend traject begeleid. In paragraaf 3.8 van de monitor is hier meer informatie over te vinden. Door kanteling van de poortwachtersfunctie van een gesprek over uitkering naar een gesprek over werk, zijn 25 personen naar werk begeleid voordat een uitkering verstrekt is. We zien in 2017 een toename van jongeren met een beperking en met arbeidsvermogen die niet in staat zijn om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen. Voorheen de groep Wajongers. Het betreffen vooral jongeren van het voortgezet speciaal onderwijs of praktijkonderwijs. Ondanks de groei van deze groep, heeft dit niet geleid tot extra instroom. Deze jongeren zijn, voordat ze school verlieten, door de gemeente begeleid om aansluitend aan school op een arbeidsplek geplaatst te worden. Dit met behulp van een loonkostensubsidie voor de werkgever. De uitstroom naar werk of zelfstandig bedrijf was in 2016 50 en in 2017 64 personen. Deze stijging wordt verklaard door een meer intensieve begeleiding vanuit de gemeente. Onder meer door een pilot in Overdinkel zoals opgenomen in de notitie 'Van inzicht naar actie' waarbij op locatie, nabij huis, mensen gesproken en begeleid worden. Voor ondernemers wordt de begeleiding uitgevoerd door het ROZ. In 2017 deden 6 ondernemers een beroep op het ROZ. In 2016 waren dit er 10. Belangrijkste oorzaak van deze daling is het economisch herstel; gevestigde ondernemers hebben minder hulp nodig en kunnen ook weer makkelijker elders een voorliggende financiering krijgen. |
||
Sociale werkvoorziening
|
Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor regulier werk om redenen (nog) niet haalbaar of geschikt is, ontwikkelen en begeleiden we via Stichting Werken in Losser. Het ontwikkelen en begeleiden geven we daarbij vorm in een arbeidsmatige omgeving. |
Over het jaar 2017 heeft de stichting WiL een detacheringspercentage van 73,4% gerealiseerd. Daar was een inleenvergoeding mee gemoeid van ruim € 1 miljoen. Begin 2017 is het besluit genomen om de uitvoering van het werkgeverschap van de Wsw-medewerkers per 1 januari 2018 bij de gemeente onder te brengen. |
||
Doelstelling: Het bieden van een tijdelijk vangnet aan kwetsbare burgers bij het voorzien in de primaire basisbehoeften met als doel de burger te stimuleren en begeleiden naar een zelfstandige deelname aan de maatschappij. | ||||
Bijstand |
Burgers die tijdelijk niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien, ontvangen een uitkering. De uitkering is een vangnetvoorziening. |
Het aantal huishoudens met een participatiewetuitkering was gemiddeld 338 in 2017 ten opzichte van 346 in 2016. Regionaal was juist een stijging te zien, vanwege onder andere de verhoging van de AOW-leeftijd. Desondanks is het aantal bijstandsgerechtigden in Losser licht gedaald. Het gemiddeld aantal uitkeringen IOAW was in 2017 23 ten opzichte van 22 in 2016. Het gemiddeld aantal uitkeringen IOAZ was in 2017 8 ten opzichte van 7 in 2016. |
||
Preventie en handhaving
|
Onze acties (o.a. aan de poort bij de toekenning van een uitkering) zijn erop gericht alleen die mensen een uitkering te verstrekken die dit ook echt nodig hebben. Om misbruik en fraude gericht tegen te gaan, gaan we werken met risicoprofielen. |
Door inzet van de Sociale Recherche Twente zijn thematische onderzoeken gedaan naar onder meer partiële inkomsten en individuele casuïstiek. Van elke cliënt is een risicoprofiel opgesteld. Indien er aanleiding is, wordt verdiepend onderzoek gedaan. |
||
Armoedebeleid
|
Ondersteuning vindt zowel plaats via inkomensondersteunende regelingen als bijvoorbeeld bijzonder bijstand, gemeentelijke kortingsregeling, kwijtschelding gemeentelijk belastingen als ook via hulp bij het voorkomen van schulden en/of het oplossen van schulden. |
Zoals uit onderstaande tabel is af te lezen, is in 2017 het bereik van inkomensondersteunende regelingen gelijk gebleven aan 2016. De raad heeft in november 2017 besloten om de bedragen voor Individuele inkomenstoeslag met ingang van 2017 weer te verdubbelen. * Vanaf 2017 kunnen alleen volwassenen gebruik maken van de Kortingsregeling. Gezinnen of alleenstaande ouders met kinderen tot 18 jaar worden vanaf augustus 2016 ondersteund door de Stichting Leergeld. Via bijeenkomsten met vrijwilligersorganisatie 'kijkjes in de keuken' hebben we veel geïnvesteerd in een netwerk met en tussen organisaties, om mensen in armoede beter te bereiken, begeleiden en verwijzen en om informatie te geven over de inkomensondersteunende regelingen. Geconstateerd wordt dat het gebruik van de regelingen Bijzondere Bijstand en Inkomenstoeslag nagenoeg gelijk is aan 2016. Het gebruik van de kortingsregelingen en de collectieve zorgverzekering is echter sterk gestegen, wat mogelijk verklaard wordt door verhoging van publiciteit. In 2017 heeft Losser gezinnen met kinderen tot en met 17 jaar, die bekend zijn bij de Voedselbank, een Fashioncheque van € 100 voor ieder kind gegeven. In 2017 is ingezet op preventie, door ervaringsdeskundigen van Money Ways les te laten geven aan derde- en vierdejaars studenten van het Twents Carmel college, over hoe je schulden kunt voorkomen als je straks 18 jaar of ouder bent. De budgetcoach heeft door begeleiding van gezinnen eveneens ingezet op preventie en het voorkomen van (grotere) schulden. Gestart is met de pilot 'De voorzieningenwijzer'. Deze pilot word in samenwerking met Domijn uitgevoerd om mensen die in stille armoede leven ook een kans te geven om extra's over te houden. Met hen wordt kritisch gekeken naar toeslagen, belastingteruggaven, zorgverzekering, energieleverancier en financiële regelingen. Om intergemeentelijk van elkaar te leren en elkaar te versterken, wordt nauw samengewerkt met de armoede-coördinatoren van Tubbergen/Dinkelland en Oldenzaal (Noordoost Twente). Samen met hen is ondermeer de conferentie Kinderarmoede georganiseerd. De raad heeft in november 2017 besloten om de bedragen voor individuele inkomenstoeslag te verdubbelen. Eveneens heeft de raad besloten om de inzet van de armoedecoördinator met een jaar te verlengen. |
||
Huisvesting statushouders
|
In 2016 zijn er tussen woningcorporatie Domijn, stichting Palet en de gemeente werkafspraken gemaakt over huisvesting van statushouders. Deze integrale werkwijze zorgt ervoor dat het proces van huisvesting van de statushouder tot aan de integratie in de wijk beter verloopt. We gaan ons maximaal inspannen om de taakstelling van 2017 te behalen. |
De gemeente Losser heeft de taakstelling huisvesting statushouders van 30 personen voor 2017 behaald en daarnaast is de achterstand van 11 personen van 2016, begin 2017 ingehaald. De integrale werkwijze van de gemeente, stichting Palet en woningcorporatie Domijn zorgt ervoor dat het proces van huisvesting van de statushouder tot aan de integratie in de wijk goed verloopt. In 2017 is een start gemaakt met het eens in de 3 maanden oproepen van statushouders, om de inburgering en integratie van statushouders te monitoren. Om de inburgering te bevorderen heeft de gemeente in combinatie met bewegen, "Anders inburgeren", een extra dagdeel 'inburgering' ingekocht bij het ROC. In 2017 is vanwege het succes van het Taalpunt, waar veelal statushouders aan deelnemen, uitgebreid. Ook is de stichting Palet opdracht gegeven om statushouders juridisch te begeleiden, als sprake is van gezinshereniging. Dit ontlast de statushouder deels, waardoor hij/zij zich beter kan inzetten om te integreren. |
||
Doelstelling: Versterken van de economische structuur van de gemeente Losser. | ||||
Economische zaken |
Wij hebben aandacht voor een sectorale benadering van de economie: we investeren in toerisme en in detailhandel. Wij zorgen voor een goed ondernemersklimaat, willen ondernemers aan elkaar verbinden en faciliteren waar mogelijk initiatieven van ondernemers. Het college bezoekt bedrijven, we organiseren en/of faciliteren ondernemersbijeenkomsten, we zorgen voor vitale bedrijventerreinen en stemmen regionaal af. In de aantrekkelijke centra hebben we aandacht voor leegstand. Er vindt periodiek bestuurlijk overleg plaats met de verschillende ondernemersverenigingen. Op het niveau van Regio Twente sluiten wij aan bij acquisitie en marketing. |
Naast de collegebezoeken zijn ook de ambtelijke bezoeken aan bedrijven geïntensiveerd (een dagdeel per week wordt hiervoor gereserveerd). In samenwerking met Rabobank Twente Oost en partners hebben we een startersbijeenkomst georganiseerd. Er is regelmatig contact/overleg met de verschillende ondernemersverenigingen. Er is door STEC onderzoek gedaan naar de versterking van de winkelstructuur. We hebben de Retaildeal ondertekend en de subsidie voor het uitvoeren van de Retaildeal voor flankerend beleid aangevraagd en ontvangen (€10.000) We ondersteunen de volledige ambitie van de Agenda voor Twente. We hebben regionale afspraken (Bestuursovereenkomst programmeren bedrijventerreinen Twente 2017-2020) gemaakt met omliggende gemeenten in het kader van bedrijventerreinen/ werklocaties (terugdringen overcapaciteit, waarvan overigens in Losser geen sprake van is). |
||
Gemeentelijke eigendommen |
Op basis van de Vastgoednota gemeente Losser zijn de kostprijs dekkende huren voor maatschappelijk vastgoed bepaald. De uitwerking van de consequenties van een kostprijs dekkend huurtarief voor onze maatschappelijke partners zijn in beeld gebracht. De keuze om deze verborgen subsidies in stand te laten worden integraal met de overige subsidies beoordeeld in relatie tot het maatschappelijk rendement. |
In het collegeakkoord is vastgelegd dat taken minimaal op het wettelijk minimum worden uitgevoerd. Uitgangspunt voor het Gemeentelijk Vastgoed is ‘sober en doelmatig’. Dit is vertaald naar de systematiek van Rgd-BOEI. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar de paragraaf kapitaalgoederen. |
||
Doelstelling: De gemeente Losser meer vermarkten als toeristisch en recreatieve landschapsgemeente met behoud van haar natuur- en landschappelijke waarden. | ||||
Toerisme |
De rol van de gemeente is aanjagen, faciliteren en verbinden. We willen graag –samen met de ondernemers- meer overnachtingen en meer bestedingen in de hele gemeente realiseren. Dit komt ten goede aan de leefbaarheid in de kernen en de werkgelegenheid. Hiervoor dienen we te beschikken over goede recreatieve voorzieningen en de basis op orde hebben. Knelpunten in routes willen we waar mogelijk oplossen. We verbinden ondernemers door het platform recreatie en toerisme en de Schatkamer van Twente. We faciliteren waar mogelijk initiatieven van ondernemers en bewaken de uitvoering van het dynamische actieprogramma waarvoor in 2016 de basis is gelegd en dat door het opgerichte platform is overgenomen. We willen beleving (laten) toevoegen, het beeldmerk van de Schatkamer van Twente laden. We geven subsidie aan de VVV voor gastheerschap, informatievoorziening en lokale productontwikkeling. De marketing van Twente, Landgoed van Nederland organiseren we samen met de overige Twentse gemeenten en Marketing Oost. |
In 2017 hebben we samen met inwoners, ondernemers en organisaties van Overdinkel de plannen om het allesverbindende thema smokkelen terug te laten keren naar dit grensdorp concreet gemaakt. Doel: de toerist verleiden langer te laten verblijven in (Noordoost) Twente of terug te laten komen.Voor dit project hebben we € 98.414 aan subsidie van de provincie ontvangen. Daarnaast hebben we € 40.000 aan fondsen weten op te halen. Daarnaast zijn we in 2017 van start gegaan met de uitrol van de Grensstenen/Smokkelroute. We zijn gestart met het verbinden van de vrije tijds economie met cultuur en het sociaal domein. We zijn in gesprek gegaan met het Routebureau Twente en met eigenaren van gronden om knelpunten in recreatieve routes op te lossen. De plannen van Twente Marketing evenals de ketensamenwerking met de VVV konden op onze steun rekenen. We zijn gestart met online marketing (organisaties en ondernemers) en de vertaling van toeristische brochures naar het Duits. We hebben ambtelijk en bestuurlijk overleg gehad met een afvaardiging van het bestuur van het Toeristisch Genootschap Losser in verband met de investeringen van € 30.000 in het toeristisch platform ten behoeve van het uitvoeren van het dynamisch actieprogramma. Ter inspiratie en informatie-uitwisseling hebben we ieder kwartaal een Schatkameroverleg gevoerd met ondernemers uit toerisme, cultuur en natuur. |
|
Toelichting
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 'Financiële positie'.
Per saldo heeft het Programma Economie en Werk een positieve afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting van € 684.000.
Door meer inzet op de begeleiding van personen naar activering en meer inzet op trajecten is op het product 'participatiebudget' een klein tekort ontstaan. Daartegenover staat het positieve saldo van € 545.000 op het product 'Sociale werkvoorziening' in verband met een verhoogde rijksbijdrage (meicirculaire), een verhoogde uitstroom naar detachering dan verwacht en een vrijval van de voorziening TopCraft. Op armoedebeleid is een klein negatief saldo ontstaan, voornamelijk het gevolg van het verstrekken van een gemiddeld hogere uitkering per verstrekking.
Door lagere inkomsten en meer aangevraagde onderzoeken en adviezen door ondernemers, resteert een tekort op de BBZ. Daarentegen is er op het onderdeel inkomen een positief saldo door voornamelijk hogere terugvorderingen dan geraamd. Per saldo resteert is er een positief resultaat van € 264.000 op het product 'Bijstandsverlening'. Ook op het onderdeel huisvesting statushouders is een positief saldo van € 174.000, omdat de uitkering van het rijk hoger is door de verhoogde instroom van asielzoekers. Doordat een deel van de extra gelden niet voorzien was is er onvoldoende tijd geweest om al het geld te besteden.
Het saldo op het product 'Gemeentelijke eigendommen' is € 284.000 negatief doordat enerzijds de lasten en baten van de voormalige NIEG-gronden niet meer worden gedekt uit de grondexploitatie, maar ten laste komen van de gemeentelijke exploitatie. Vanaf 2018 zal de exploitatie van deze gronden onderdeel moeten gaan uitmaken van de algemene dienst en zal ook daar dekking gevonden moeten worden. Anderzijds is met de overdracht van de steenfabriek aan BOEI besloten de boekwaarde van het parkeerterrein af te boeken (€ 244.000).
"Een activerende en voorwaardenscheppende gemeente"
Strategische doelen:
Hieronder zijn de gerealiseerde lasten en baten per product weergegeven.
Doelenboom Bestuur & Dienstverlening
|
Wat hebben we bereikt?
In 2017 is door de raad, college van B&W en het ambtelijk apparaat ingezet op samenwerking en dienstverlening. Onder de noemer van Expeditie Losser is geïnvesteerd in de ontwikkeling van omgevingsbewuste houding en gedrag.
Ondernemers, inwoners en andere partijen zijn op verschillende manieren, vaak in vroegtijdig stadium, betrokken bij beleidsvorming. De gemeentelijke website is geheel vernieuwd naar een toptaken site.
Wat hebben we ervoor gedaan?
Begroting | Realisatie | |
Doelstelling: Waarborgen tevredenheid over de kwaliteit van dienstverlening. Meer diensten digitaal aanbieden. | ||
Burgerzaken |
Het verhogen van de kwaliteit door:
|
|
Doelstelling: Optimale (brand-)veiligheid waarin het accent verschuift van bestrijden naar voorkomen. Het bieden van adequate brandweerzorg en het in stand houden van een adequate organisatie voor gemeentelijke rampenbestrijding. | ||
Openbare orde en veiligheid
|
In januari 2017 komt het integraal veiligheidsplan 2017-2020 in de raad. Dit plan vervangt het huidige integraal veiligheidsplan 2013-2016. Dit document is de basis voor het verder bevorderen van de (integrale) veiligheid binnen de gemeente Losser en biedt kaders voor de komende vier jaar. |
Door afstemming met het platform Integrale Veiligheid en het Districtsveiligheidscollege krijgen lokale prioriteiten vanuit de regio aandacht en wordt in gezamenlijkheid voordeel gehaald door te samenwerken op de hoofdthema’s. Daarnaast vindt er afstemming plaats met het basisteam van de Politie NOT. |
Regionale crisisbeheersing
|
Verbonden partij: De Veiligheidsregio Twente (VRT) is een wettelijke verplichte gemeenschappelijke regeling met als doel belangenbehartiging, beleidsmatige en operationele voorbereiding en uitvoering op het gebied van fysieke veiligheid. Hieronder vallen brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen in regionaal verband. De gemeenten vormen samen de kolom Bevolkingszorg binnen de VRT. |
Verbonden partij: Door multidisciplinaire samenwerking bij de voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing èn de bestrijding van rampen en incidenten, levert de VRT een bijdrage aan de veiligheid in onze gemeente. Jaarlijks draagt de VRT zorg voor opleiding, training en oefening van bestuurders en gemeentefunctionarissen, die ingezet worden of werkzaam zijn in de regionale crisisorganisatie |
Doelstelling: Inwoners meer betrekken bij hun directe leefomgeving en een hogeren participatiegraad stimuleren. In gemeentelijke samenwerking als zelfbewuste én zelfstandige gemeente een actieve rol vervullen. | ||
Raad |
De raad wil de inwoners meer betrekken bij het opstellen van beleid. Niet alleen via inspraakbijeenkomsten, maar ook door het onderzoeken/benutten van digitale mogelijkheden. Onderzoek naar interactieve mogelijkheden, bijvoorbeeld via een app., vinden plaats. In 2017 starten de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018. |
Het jaar 2017 stond bestuurlijk vooral in het teken van afscheid en benoeming van burgemeesters. Op 9 mei werd in het openluchttheater na zes jaar afscheid genomen van burgemeester Sijbom. Hij werd per 15 mei vervangen door burgemeester Gebben. Voorafgaand aan de sollicitatieprocedure heeft de gemeenteraad een profielschets opgesteld. Dit o.a. op basis van een (digitale) enquête onder de inwoners. De fractievoorzitters hebben gesprekken gevoerd met de kandidaten. Op 13 december heeft de gemeenteraad besloten mevrouw Kroon voor te dragen voor benoeming als nieuwe burgemeester. Om inwoners meer te betrekken bij de gemeentelijke politiek hebben de burgemeester en de griffier een cursus Lokale democratie gegeven. Hieraan hebben 50 inwoners deelgenomen. Ter voorbereiding van de kadernota heeft de gemeenteraad gesprekken gevoerd met de dorpsraden en enkele verenigingen in de gemeente. Door leden van de raad werden verschillende bezoeken gebracht aan inwoners en bedrijven ter voorbereiding van besluiten in de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft in mei de kerkdorpen Losser (van Heek) en Glane (Syrisch klooster) bezocht. Samen met de andere Twentse gemeenten zijn er bijeenkomsten voor raadsleden georganiseerd over onder andere de Agenda van Twente en de toekomst van Twence. |
College van B&W |
Het college draagt bij en geeft inhoud aan een open stijl van besturen. Kernbegrippen zijn samenwerking met en participatie door maatschappelijke partners. Nieuwe mogelijkheden worden nagegaan om door de optimalisatie van online kanalen, de communicatieve kracht van de gemeente verder te versterken. |
In toenemende mate worden inwoners door de gemeente actief betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten. Actieve communicatie, dialoog en inwonersparticipatie worden de standaard, ook voor de gemeente Losser. Deze werkwijze is in 2017 geïntensiveerd. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van diverse methodieken, naast de gebruikelijke afstemming met dorpsraden en intermediairs. |
Bestuursondersteuning |
In toenemende mate worden inwoners door de gemeente actief betrokken bij het opstellen van beleid en vormgeven van projecten; communicatie wordt steeds belangrijker, ook voor de gemeente Losser. Deze werkwijze wordt in 2017 voortgezet. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van diverse methodieken, naast de gebruikelijke afstemming met dorpsraden en intermediairs. De website www.losser.nl wordt in 2017 geheel vernieuwd, waarbij de vraag naar informatie van de bezoekers bepalend is voor de inhoud (toptakensite). Een variatie aan andere communicatiemiddelen wordt ingezet, afhankelijk van het doel en onderwerp. Ook wordt de samenwerking met externe mediapartners verstevigd, zodat alle inwoners zo goed mogelijk worden bereikt. In 'Expeditie Losser, flexibel en verbonden' werken medewerkers van de gemeente Losser actief aan hun persoonlijke ontwikkeling en aan de ontwikkeling van de organisatie. Doel is dat elke medewerker steeds beter rekening houdt met en actief inspeelt op ontwikkelingen in de samenleving, zo professioneel mogelijk werkt en dat overbodige bureaucratie zoveel mogelijk wordt teruggedrongen: terug naar de bedoeling. Om dit te kunnen realiseren moeten medewerkers ook in staat zijn om plaats onafhankelijk te kunnen werken. Daarom worden in 2016-2017 de dossiers van vergunning en handhaving, werk en inkomen en zorg gedigitaliseerd. |
Zie voor uitgebreide toelichting bestuurs ondersteuning en Expeditie Losser paragraaf 2.5 Bedrijfsvoering. |
Verbonden partijen: De Regio Twente heeft met inachtneming van wat in de regeling is bepaald, tot doel in de Regio Twente de volgende belangen te behartigen: volksgezondheid, jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning, sociaal-economische structuurversterking, recreatie en toerisme en lobby. De taakvelden van een groot aantal afdelingen is betrokken bij dit samenwerkingsverband. |
Verbonden partijen: Regio Twente Een groot deel van de werkzaamheden van de Regio Twente speelt zich af op het gebied van Volksgezondheid, jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Op die terreinen heeft de Regio Twente de vooraf afgesproken (basis)taken uitgevoerd. Na een uitgebreid voorbereidingsproces is in 2017 een nieuwe Regionale Investeringsagenda vastgesteld, de Agenda voor Twente. Nog niet alle Twentse gemeente hebben hun deelname toegezegd. Deelname aan de Agenda voor Twente geschiedt op basis van vrijwilligheid (Coalition of the Willing). |
|
Euregio De Euregio heeft de volgende doelen en taken:
Sinds 2016 zijn de Nederlandse gemeenten formeel lid van de Euregio. Sinds 1 januari 2016 is de nieuwe organisatiestructuur van kracht. |
Euregio De Euregio heeft ook weer in 2017 een aandeel gehad in het verbeteren, coördineren en aanjagen van een flink aantal grensoverschrijdend zaken en initiatieven. De Euregio-leden hebben daar voordeel van. |
|
Doelstelling: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding. | ||
Belastingen |
Verbonden partij: Door de wettelijke taak belastinginning en heffingen te laten verzorgen door het GBT wordt door de gemeentelijke organisatie op een effectieve en efficiënte manier uitvoering gegeven aan deze taak. Op deze manier wordt de gemeente Losser in de gelegenheid gesteld om zich te richten op de ontwikkelingen van de Twentse samenleving. |
Verbonden partij: De heffing en invordering van de Losserse belastingen heeft op een efficiënte en effectieve wijze plaats gevonden. In de afgelopen jaren is de jaarlijkse bijdrage voor onze gemeente telkens lager geworden. |
Treasury |
Verbonden partijen: |
Verbonden partijen: BNG is een bank van en voor overheden. Door dit aandeelhouderschap is er sprake van een solide bank met lage kosten. |
Enexis Holding (inclusief Vorderingen op Enexis, Verkoop Vennootschap, Publiek Belang Electriciteitsproductie, CBL Vennootschap, CSV Amsterdam)
|
Enexis Holding (inclusief Vorderingen op Enexis, Verkoop Vennootschap, Publiek Belang Electriciteitsproductie, CBL Vennootschap, CSV Amsterdam) De gemeente is door verkoop van Essent aandeelhouder van deze deelnemingen geworden. Dit is geen bewuste keuze geweest. |
|
Vitens Vitens is verantwoordelijk voor de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf daaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, evenals het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin van het woord. |
Vitens De aandelen Vitens zijn in 2017 verkocht aan de provincie Overijssel. Drinkwatervoorziening is wel een publieke voorziening maar kan niet worden aangemerkt als een publieke taak. |
|
Toelichting
Een uitgebreide toelichting per product is te vinden in Hoofdstuk 3 'Financiële positie'.
Per saldo heeft het Programma Bestuur en Dienstverlening een positieve afwijking ten opzichte van de gewijzigde begroting van € 3.130.000.
Op het product 'bestuursondersteuning' zijn er hogere onttrekkingen gedaan aan de reserves dan begroot. Dit is het gevolg van de vrijval van diverse reserves na een actualisatie. Daarnaast zijn de lasten op het product 'college van B&W' lager door een stijging van de rekenrente en een wijziging van de sterftetabellen voor de berekening van de wethouders pensioenen. Dit heeft er toe geleid dat er geen kosten zijn gemaakt en dat er zelfs bedragen uit de voorziening konden vrijvallen.
De baten op het product 'Belastingen' zijn hoger uitgevallen door een hogere opbrengst OZB, een hogere opbrengst toeristenbelasting en een hogere opbrengst hondenbelasting.
Ook de post onvoorzien laat een afwijking zien bij zowel de baten als de lasten. Dit wordt met name veroorzaakt doordat er incidentele dekking was voor diverse personeelslasten. Ook de kosten voor boventallig personeel en de energiekosten vielen lager uit.
Tot slot valt op dat de baten op het product treasury veel hoger zijn. Dit is het gevolg van de verkoop van de aandelen van Vitens voor € 2,2 miljoen.