1. Aanbiedingsbrief

Aan de leden van de gemeenteraad

 

Losser, 26 mei 2015


Onderwerp: jaarstukken 2014

Hiermee treft u, overeenkomstig artikel 197 van de Gemeentewet, de jaarrekening en het jaarverslag aan over het jaar 2014. Met deze stukken leggen wij verantwoording af over het door ons in genoemd jaar gevoerde bestuur.

Na de raadsverkiezingen in maart 2014, is het proces van collegevorming op gang gekomen. Op 27 mei zijn de wethouders benoemd en was het college weer compleet. Ondanks de collegevorming is er toch voortgang geboekt op bestaande dossiers. Daarnaast is er voortvarend gewerkt aan de nieuwe ambities, die in het coalitieakkoord “Naar een nieuwe samenwerking” zijn geformuleerd.

Burgerparticipatie
In het coalitieakkoord staat het uitdrukkelijke voornemen om, samen met inwoners en betrokkenen, veel meer aan de voorkant van processen stil te staan bij de rol van onze gemeente in relatie tot de rol die de samenleving zelf kan, wil of moet spelen. Door de samenleving meer bij beleidsvorming en beleidsuitvoering te betrekken, maken we gebruik van de grote hoeveelheid energie die in onze samenleving aanwezig is. Om dat te faciliteren hebben we ‘kernwethouders’ benoemd: elke dorpskern heeft zijn eigen wethouder die als contactpersoon voor de betreffende kern fungeert.
De samenwerking met inwoners en betrokkenen heeft in 2014 bijvoorbeeld uitvoering gekregen via de uitvoering van de ‘Kies je kans’- projecten en de intensieve samenwerking geweest met Centrum Management Losser (CML) en de VVV.

Decentralisaties in het sociale domein
Ook in de gemeente Losser is er in 2014 hard gewerkt aan de decentralisaties op het gebied van welzijn, zorg en werk. Samen met het werkveld, de politiek en andere betrokkenen is de nieuwe sociale infrastructuur in de steigers gezet. Dit vanuit de denkrichting: één huishouden, één regisseur, één plan. De eerste ervaringen zijn positief. Het is Losser gelukt om de toegang tot de nieuwe zorg en voorzieningen op het gebied van de Wmo, jeugd en participatie op tijd en adequaat te organiseren. Hoewel nog een grote inspanning nodig is, is hiermee een solide basis gelegd voor de transformatie in 2015.

Toezicht door de provincie
Sinds 2012 heeft Losser, in het kader van de Wet revitalisering een Bestuursovereenkomst Interbestuurlijk Toezicht (IBT) met de provincie afgesloten. Wij zijn verheugd dat het algemene beeld van de provincie Overijssel met betrekking tot de gemeente Losser voor de eerste keer ‘groen’ is. In de voorgaande jaren was dit steeds oranje.

Ontwikkeling buitendienst
In november 2012 heeft de gemeenteraad het college gevraagd na te gaan of uitbesteding van de buitendienst een besparing kan opleveren. Dit onderzoek is uitgevoerd in de vorm van een marktconsultatie. Drie qua aard verschillende partijen zijn hiervoor benaderd. Conclusie van de consultatie was dat geen van de partijen bereid was om een zogenaamde ‘resultaatverplichting’ op zich te nemen. Om die reden kon op de door de raad geformuleerde vraag geen eenduidig antwoord worden gegeven. Vervolgens is een alternatieve visie ontwikkeld. Deze is verwoord in de memo ‘Voor Lossenaren, door Lossenaren'. Hierin wordt voorgesteld om onze huidige buitendienst (samen met de Stichting WIL) binnen een termijn van drie jaar door te ontwikkelen naar een compact en flexibel talent-ontwikkelbedrijf: "Losser, Sociaal & Fysiek". Dit bedrijf moet werken voor onze eigen organisatie. Om de haalbaarheid hiervoor na te gaan, hebben wij in oktober 2014 opdracht gegeven tot het opstellen van een business case.

Glasvezel
In het coalitieakkoord 2014-2018 is het belang benadrukt van de aanleg van glasvezel in het buitengebied. De rol die de gemeente Losser hierin kan spelen en de invloed die kan worden uitgeoefend is beperkt. Samen met Enschede, Hengelo en Haaksbergen gaan we mogelijkheden na om voor de aanleg van glasvezel in het buitengebied burgerinitiatieven te organiseren en te faciliteren. Onder andere is er een opdracht verstrekt om inzicht te krijgen in de daadwerkelijke prijs van de aanleg en exploitatie en heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar een geschikte organisatievorm (stichting en/of coöperatie).

Hart voor Overdinkel: Kulturhus en duurzame inrichting van de openbare ruimte
Via het programma ‘Hart voor Overdinkel’ zijn woningcorporatie Domijn en de gemeente Losser bezig om het dorp toekomstbestendig te maken: een groen en energie(k) dorp, waar mensen prettig wonen, werken en recreëren. In dit programma worden onder andere 500 woningen, wegen en overige openbare verblijfsgebieden aangepakt. In september is Domijn met de bouw van het Kulturhus Overdinkel begonnen. De deelnemers aan he Kulturhus zijn: de basisscholen Het Kompas en De Brede School Overdinkel, de Stichting Cluster, de Bibliotheek en de gemeente Losser. De laatste huurt de sporthal van het Kulturhus.
Onder regie van Domijn zijn ideeën van bewoners opgehaald voor de ontwikkeling van het Kulturhus. Als gemeente hebben we de openbare ruimte tussen de Troelstrastraat en de Schaepmanstraat opnieuw ingericht. Belangrijk daarbij was het gebruik van energiezuinige en duurzame materialen. Daarom is voor LED-verlichting en gebakken klinkers gekozen en zijn wadi’s aangelegd voor de opvang van regenwater.

Regionale woonvisie
De 14 Twentse gemeenten hebben, samen met de verenigde Twentse woningcorporaties en de provincie Overijssel, de Regionale Woonvisie Twente 2015-2025 opgesteld, met als titel "Natuurlijk wonen in Twente". De regionale woonvisie geeft de gezamenlijke uitgangspunten weer, waarmee de lokale woonafspraken en keuzes in lijn zijn. In 2015 zullen op basis van de regionale woonvisie concrete woonafspraken tussen de provincie en gemeenten worden gemaakt.

OZJT/VTT
Gemeenten worden met ingang van 2015 verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdhulp. De 14 samenwerkende gemeenten in Twente (Samen 14) hebben een nieuwe organisatie opgericht, de Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp in Twente (OZJT), voor de gezamenlijke uitvoering van jeugdhulptaken en taken rond maatschappelijke ondersteuning. Het Rijk heeft besloten toe te willen naar één bovenlokaal Advies- en Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Op 1 januari 2015 is dit ook in de regio Twente gerealiseerd, met de vorming van Veilig Thuis Twente (VTT). De aansturing en subsidiering van VTT ligt bij OZJT. VTT is per 1 januari 2015 operationeel.

Brede school
In september 2014 is de eerste steen gelegd voor de Brede school Losser. De samensmelting van de basisscholen Verrekijker en De Imenhof is daarmee een feit. Met de Brede School wordt de samenwerking gezocht, met behoud van de eigen identiteit van de scholen. De samenwerking biedt kansen om het onderwijs te optimaliseren en de ontwikkelkansen van de leerlingen te vergroten.

Sociale teams
Samen met de organisaties Carint Reggeland, Zorggroep Sint Maarten en de Stichting Cluster zijn er binnen Losser sociale teams ingesteld. Er zijn afzonderlijke teams voor Overdinkel, Losser & Glane en voor De Lutte & Beuningen. Het sociaal team beantwoordt vragen op diverse terreinen. Daarbij is te denken aan bijvoorbeeld opvoeden, leren en werken, samenleven en wonen, regelgeving en geldzaken, sport en vrije tijd, vrienden en relaties.

Pilot afvalinzameling
In De Lutte en een deel van De Saller is een pilot gestart met een alternatieve wijze van inzameling. Dit moet leiden tot een nieuw beleid ten aanzien van afvalinzameling.

Resultaat 2014
Het jaar 2014 is afgesloten met een aanmerkelijk batig saldo van € 1.045.147. De volgende positieve ontwikkelingen hebben hier onder andere aan bijgedragen:

  • het beschikbare participatiebudget is niet volledig benut: voordeel krap € 86.000. In tegenstelling tot voorgaande jaren, kan dit budget niet in de jaarrekening worden 'meegenomen' naar volgend jaar en komt het als voordeel tot uitdrukking;
  • over de bijdrage aan Enschede hoeft minder btw te worden berekend dan bedacht. Dit levert in 2014 een voordeel van ruim € 200.000 op. Meerjarig gezien is hier al wel rekening mee gehouden;
  • de afrekeningen PMjP en Overdinkelgenerator zijn beter uitgepakt, dan waar rekening mee was gehouden. Voordeel € 250.000;
  • De algemene uitkering uit het gemeentefonds is hoger uitgevallen. Dit houdt verband met een aanpassing van de uitkeringsfactor en een nabetaling over voorgaande jaren. Per saldo een voordeel van krap € 380.000;
  • Door een onderuitputting op de investeringskredieten van met name riolering, is een voordeel ontstaan van € 200.000;
  • de instroom van uitkeringsgerechtigden in het kader van de Wet Werk en Bijstand (WWB) en de Bijstand voor Zelfstandigen (BbZ) heeft tot veel extra lasten geleid. Een nadeel van krap €450.000.


Accountantscontrole
De controleverklaring van de onafhankelijke accountant maakt onderdeel uit van de jaarstukken 2014. De controle is gebaseerd op het door de raad vastgestelde controleprotocol en toetsingskader van wettelijke regelgeving, waaronder BBV en de gemeentelijke verordeningen.

Voorstel:

Bestemming resultaat jaarrekening 2014

Volgens de voorschriften dient de gemeenteraad een bestemming te geven aan het jaarresultaat. Voorgesteld wordt het positieve jaarresultaat 2014 van € 1.045.147 als volgt te bestemmen: 

Bedrag          Bestemming/toelichting
€ 556.647     Toevoeging algemene risicoreserve
€ 488.500     Bestemming 2014:

  1. Het college heeft op 18 november 2014 besloten deel te nemen aan een samenwerkingsverband tussen gemeente Haaksbergen, gemeente Enschede en de gemeente Hengelo voor de aanleg van glasvezelkabel in het buitengebied. Van het niet bestede budget ruimtelijke ordening algemeen wordt voor een bedrag van € 17.500 voorgesteld dit ten gunste van de bestemmingsreserve te brengen.
  2. Het van het rijk ontvangen Participatiebudget over 2014 is niet volledig besteed. In voorgaande jaren liet de regeling toe dat in een situatie van budgetoverschot maximaal 25% kon worden gereserveerd voor besteding aan participatievoorzieningen in het volgend jaar. Dit werd verwerkt in de overlopende passiva. Vanaf 2015 is dit participatiebudget geïntegreerd in de algemene uitkering en vervalt de terugbetalingsregeling. Voorgesteld wordt het niet bestede deel participatiebudget van 2014 van € 86.000 te bestemmen zodat dit budget beschikbaar blijft voor de cliënten die ondersteuning nodig hebben bij een participatie en/of integratieproject. Het project Klant in Beeld moet inzicht gaan geven over de inzet van deze middelen.
  3. Op 12 mei 2015 is de gemeenteraad met een raadsinformatie geïnformeerd over een nadelig financieel effect dat voortkomt uit de cao afspraken die de VNG met de vakbonden heeft gemaakt. Het gaat om een onderdeel dat technisch van aard is, namelijk het eerder uitbetalen van vakantiegeld, maar incidenteel een beslag van ongeveer € 350.000 legt op de exploitatie van Losser. Naar verwachting zal dit nadeel zich in 2016 gaan voordoen. Voorgesteld wordt om een reserve tot deze omvang te vormen. Voordeel hiervan is dat er in 2016 geen dekking voor dit bedrag hoeft te worden gevonden, wat voor dit jaar enige financiële lucht geeft.
  4. In het kader van het interbestuurlijk toezicht, heeft de provincie het toezichtsdomein Archief een oranje score toegekend. De archiefinspecteur van het Historische Centrum Overijssel (HCO) heeft op een aantal tekortkomingen gewezen, die aandacht behoeven. Er zijn echter geen middelen beschikbaar voor de uitvoering van een archiefbewerkingsplan. Voorgesteld wordt om € 35.000 hiervoor te bestemmen. 
Toevoegen aan de algemene risicoreserve    
* diverse voordelen  556.647  
     
Totaal bestemming aan algemene risico reserve    556.647
Toe te voegen aan bestemmingsreserves
* Aanleg glasvezel in buitengebied
  17.500  
* Participatiebudget 2014 86.000  
* Incidentele last vakantiegeld 350.000  
* Archiefbewerkingsplan 35.000  
Totaal bestemming aan bestemmingsreserves   488.500
Totaal bestemming   1.045.147

Ten aanzien van bovengenoemd bestemmingsvoorstel wordt voorgesteld om van dit budget, indien in 2015 nog niet (geheel) is besteed, het restantbudget door te schuiven naar volgende jaren. Verantwoording hiervan en toelichting hierop vindt plaats in de volgende jaarverslagen.


Hoogachtend,

het college van burgemeester en wethouders van Losser,

Secretaris,                                             Burgemeester,
   
drs. J. van Dam mr. drs. M. Sijbom