Aanbiedingsbrief

Hiermee bieden wij u de programmabegroting 2015 van de gemeente Losser aan. De begroting is in een nieuw jasje gestoken. Deze aanpassing past binnen de lijn van het raadsbesluit van 10 juni 2014 over de doorontwikkeling van de planning- en controlcyclus.

We zijn verheugd dat wij u, na de forse bezuinigingen van de afgelopen jaren, dit jaar minder ingrijpende bezuinigingsvoorstellen hoeven te doen. Positief daarbij is bovendien dat wij, in tegenstelling tot de verwachting in vorige jaren, dit keer geen verhoging van de ozb hoeven voor te stellen. Ook een inflatiecorrectie van de ozb wordt dit jaar eenmalig niet toegepast. Van de reserve Reiniging wordt dit jaar € 250.000,-- teruggegeven aan de inwoners, wat neerkomt op gemiddeld € 25,-- per huishouden. Een en ander komt ten goede aan de beheersing van de woonlasten.

Een aantal belangwekkende ontwikkelingen vragen in 2015 onze aandacht.

De grootste betreft de decentralisaties. Een belangrijke prioriteit voor het college is een goede invoering van de decentralisaties in het sociale domein, te weten: de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hiermee krijgt de gemeente de verantwoordelijkheid voor het bieden van ondersteuning op het gehele sociale domein. De gemeente kiest voor een benadering gericht op samenwerking. In haar regierol kiest de gemeente ervoor de totstandkoming en uitvoering van voorzieningen zoveel mogelijk bij de professionals en vrijwilligers in de samenleving te beleggen.

Het taakveld waar de decentralisaties betrekking op hebben, beslaat een groot deel van de gemeentelijke begroting. Het gaat daarnaast veelal om open einde regelingen die een robuuste (financiële) beheersing vragen. In de definitieve versies van de afzonderlijke beleidsplannen hopen we een realistische begroting te kunnen maken van de uitvoeringskosten en de geschatte inkoop. Daar zullen we dan een totaalbegroting uit kunnen afleiden. Het doel is om deze ontschot, simpel en flexibel in te richten. Voor 2015 zal dat nog niet volledig het geval zijn. De ontvangen rijksgelden zijn taakstellend.

Op 11 maart 2014 heeft de gemeenteraad van Losser een krediet beschikbaar gesteld voor de realisatie van het Kulturhus Losser. In het coalitieakkoord is afgesproken dat er een aanvullend onderzoek dient plaats te vinden. Het college is van mening dat de ontwikkeling gericht op de totstandkoming van het Kulturhus, mooie kansen voor Losser biedt.

Deze kansen ziet het college ook voor het Kulturhus Overdinkel. Een prachtige combinatie van sporthal, scholen, ruimte voor Fundament en anderen. Een 'kloppend Hart' voor Overdinkel. De woningcorporatie Domijn is de bouwer en financier van het Kulturhus.

Per 1 januari 2015 zijn alle voormalige werknemers van de GR – WOT / Top – Craft in dienst van de Stichting Werken In Losser (WIL). In het kader van de participatiewet wordt een vergelijkbare aanpak verwacht voor de mensen met een uitkering waaronder Wajongers. Het wordt voor 2015 een uitdaging om met een verlaagd budget, de doelstellingen te realiseren en daarbij binnen de budgetten te blijven. Temeer daar het rijk extra kortingen toepast op de uitkeringen Wsw. Een goede samenwerking met verenigingen en bedrijven is hier in het belang van de betrokkene, de gemeente en het bedrijf zelf.

Het coalitieakkoord 2014 – 2018 geeft blijk van de stevige financiële uitdaging die er de komende jaren voor Losser nog altijd ligt. Naar de toekomst toe zullen wij daarover het gesprek met Losserse burgers en instellingen in toenemende mate voeren, om op die manier mogelijkheden te vinden voor bezuinigingen en opties voor het vergroten van inkomsten.

Ondanks het, vanuit economisch en financieel perspectief, gure klimaat, ziet het college licht aan het eind van de tunnel. Het heeft er alle schijn van dat de moeilijke jaren van heftige bezuinigingen die burgers, instellingen en onze gemeentelijke organisatie hebben geraakt, achter ons liggen. We zijn er blij mee dat een structureel sluitende begroting kan worden gepresenteerd, waarbij sprake is van een geringe lastenstijging, terwijl de aantasting van het voorzieningenniveau relatief beperkt is gebleven. Overigens hoeden wij ons voor zelfgenoegzaamheid en blijft de ‘vinger aan de pols’. Daarvoor zijn de onzekerheden, als de implementatie van de decentralisaties, de ontwikkelingen binnen het Grondbedrijf en de sociale werkvoorzieningen, nog te groot. Ook is de financiële structuur van Losser nog te weinig robuust.

Voor 2015 en volgende jaren presenteren wij u, zoals hiervoor gesteld, een structureel sluitend financieel perspectief. Hierbij hebben wij rekening gehouden met het op 1 juli door de raad vastgestelde amendement inzake de Kadernota. Wij prijzen ons gelukkig dat we ruimte hebben gevonden om ons weerstandsvermogen verder op niveau te brengen (zie verderop onder de paragraaf Weerstandsvermogen.

 

Financieel kader
(bedrage x € 1.000)
 2015  2016  2017  2018
Financiële situatie begroting 2015 na kadernota  -276  -269  -202  -356
Verwerking meicirculaire 2014  79  160  132  2
Loon- en prijscompensatie  -225  -225  -225  -225
Financiële situatie begroting 2015 na raadsinfobrief  -422  -334  -295  -579
Bezuinigingen kadernota - verwerking amendement  230  260  262  264
Financiële situatie begroting 2015 na kadernota incl. amendement  -192  -74  -33  -315
Actualisering begroting   -64  314  347  393
Financiële situatie begroting 2015 - 2018 na herrekening begroting  -256  239  314  78
Bezuinigingsvoorstellen  367  158  159  161
Knelpunten begroting  -50  -50  -45  -35
Toevoegingen aan algemene risico reserve  -61  -347  -428  -204
Financiële situatie begroting 2015 - 2018 inclusief bezuinigingsvoorstellen en knelpunten  0  0  0  0

In eerdergenoemd amendement van 1 juli 2014 heeft de gemeenteraad het college gevraagd om met bezuinigingsalternatieven te komen. De zomerperiode is hiervoor benut. Het college is tot de conclusie gekomen dat verdere bezuinigingen alleen nog te realiseren zijn, door te snijden in het takenpakket van de gemeente Losser. Dit leidt onontkoombaar tot een pijnlijke aantasting van het voorzieningenniveau van onze gemeente. Daarvoor is nu maar in beperkte mate gekozen.

In het programma Bestuur en Dienstverlening zijn enkele indicatoren benoemd. Voor de begroting van volgende jaar zal worden onderzocht welke andere indicatoren nog kunnen worden opgenomen, ter ondersteuning van de discussie tussen gemeenteraad en college.

 

Het college van burgemeester en wethouders.

 

 De secretaris,                                                                                                    De Burgemeester,
   
   

 Drs. J. van Dam                                                                                                    Mr. drs M. Sijbom